abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:18:10 #81
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_116122865
Een leeftijdsverschil van minimaal 3 en maximaal 4 jaar lijkt me ideaal. Ik heb een dreumes van 13 maanden en ik moet er niet aan denken dat ik er binnenkort weer een baby komt. We hebben net alles een beetje op orde. Wat ik onderbelicht vind in dit draadje is het lichamelijke aspect. Ik denk dat het erg belastend is om binnen het jaar alweer zwanger te worden. Bij vrouwen uit mijn omgeving zie ik o.a. klachten als verminderde weerstand, bekkenpijn, een buik die niet meer in model is gekomen, vermoeidheid. Ook voor je tweede (of derde, vierde etc. baby brengt snel weer zwanger worden risico's met zich mee. Las laatst een artikel over dat het kind nadelen kan ondervinden van de snelle opvolging van zwangerschappen, een korte wachttijd wordt in verband gebracht met autisme, vroeggeboorte en laag geboortegewicht. Geen idee of e.e.a. nou onomstotelijk is bewezen, maar ik ben er in ieder geval van overtuigd dat het verstandig is om een jaar te wachten.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:34:07 #82
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_116123526
Dat van tropenjaren en snel uit de luiers willen zijn snap ik trouwens ook niet. Ik vind elk moment van mijn kind z'n charmes hebben. Ik wil zelf de verschillende fasen alleen liever niet teveel laten overlappen.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:37:28 #83
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116123701
Ik was alleen toen de oudste klein was, dus een tweede was sowieso geen optie, maar wat geniet ik van het feit dat ik weer alle tijd en aandacht voor één kind heb O+

En alleen maar blij dat ik maar een kind in de luiers heb, die dingen zijn tergend duur.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:38:12 #84
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_116123742
Interessant, Aventura! Ik wist niet dat dat zulke gevolgen zou kunnen hebben, maar op zich is zwanger zijn en een kind baren best heel ingrijpend voor je lichaam, dus in dat opzicht kan ik het me zeker voorstellen. Qua 'tropenjaren' was er voor mij niet echt een issue, meer dat ik er zelf banger voor werd om weer zwanger te zijn naarmate de tijd verstreek, terwijl de wens er wel was (en bleef).
3!
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:48:41 #85
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_116124295
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 21:37 schreef Leandra het volgende:
Ik was alleen toen de oudste klein was, dus een tweede was sowieso geen optie, maar wat geniet ik van het feit dat ik weer alle tijd en aandacht voor één kind heb O+

En alleen maar blij dat ik maar een kind in de luiers heb, die dingen zijn tergend duur.
Kosten vind ik ook een aspect om rekening mee te houden. Twee of zelfs drie jaar overlappend naar het kdv, het is voor ons lastig op te brengen.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:48:54 #86
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_116124311
Poeh, dat is nogal wat. Gelukkig is dat mijn kinderen bespaard gebleven. Ik denk dat eea ook afhangt van jezelf (niet dat je alles zelf in de hand hebt maar de een is vatbaarder voor bv bekkenklachten dan een ander), ik heb geen noemenswaardige klachten gehad tijdens mijn zwangerschappen.

Ik denk dat alles zn voors en tegens heeft ( :') ), snel na elkaar maar wat jaar er tussen ook. En ook dat varieert weer omdat eea afhankelijk is van jezelf en je kinderen.

Dat van die tropenjaren begrijp ik dan weer wel :D Maar dat klinkt zo negatief, dat valt dan ook wel weer mee.
pi_116124635
Ik herken wel wat je schrijft Aventura. Voor mij zijn de financeën en het lichamelijke aspect echt zwaarwegend. Ik vond zwanger zijn fysiek een eitje, maar een baby hebben valt me vies tegen. Dat moet echt weer en beetje beter worden, wil ik er over nadenken.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:56:56 #88
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_116124729
Ik ben wel gezegend met een heel makkelijk 4e kind moet ik toegeven.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 22:04:36 #89
267540 Books
Vorige Mibosmama's
pi_116125198
Hier zit er op de dag af 21 maanden tussen onze dochters. Het is het eerste jaar best pittig maar nu zijn het echt twee handen op 1 buik. 5 jaar en 4 jaar inmiddels.

Zelf scheel ik 6 jaar met mijn middelste zus en dat ging dus precies hetzelfde als bij Inca thuis. Het werd pas beter toen ik het huis uitging en zij 30 dorpen verderop ging wonen. Nu moeten we elkaar nog niet te vaak in de maand zien want dat escaleert gewoon nog steeds. Met de jongste is het 9 jaar en voor mij gevoel hebben we altijd langs elkaar heen geleefd zeg maar. Ik naar de middelbare, zij naar het basisonderwijs etc.
pi_116129036
Ik zou niet van dat soort bewijzen overtuigd zijn als mij niet duidelijk zou zijn of dat de consensus is in de wetenschap, Aventura. Ik zou bovendien willen weten van wat voor soort risico's sprake is. Die worden namelijk nogal gauw overdreven. Een vergroot risico is nog geen groot risico.

Voor mij was de tweede, snelle zwangerschap wel heel zwaar. Ik weet natuurlijk niet hoe dat geweest zou zijn als ik langer had gewacht, maar ik heb wel het idee dat het een behoorlijke aanslag op m'n lichaam heeft betekend.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_116137438
Wat de lichamelijke kant betreft: ze zeggen niet voor niets 9 maanden op, 9 maanden af. Ik zit nu natuurlijk nog maar vroeg in mijn 2e zwangerschap en het gaat sowieso zwaar worden omdat het een tweeling zwangerschap is, maar dat was het ook geweest als er meer tijd tusse had gezeten.

Je loopt natuurlijk wel enorm met een kind te sjouwen wat nog niet zelf kan lopen. Maar hij slaapt ook nog veel dus in die tijd heb ik ook rust.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 09:11:21 #92
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_116138120
Ik vond eigenlijk dat ik na ongeveer 12 maanden pas weer helemaal fit was en mezelf. Zowel lichamelijk, als ook mentaal. Zo'n zwangerschap, bevalling, KS en de hormonen in de maanden daarna door de BV, ik vind dat allemaal nogal wat.

Ook heb ik lang last gehad van mijn rug en buik, dat helpt ook niet mee aan een vlot herstel.
Zwanger zijn vond ik prima te doen, bevallen ook, ondanks KS. Maar het herstel na een zwangerschap en die eerste 8 maanden erna, dat is iets waar ik niet weer om sta te springen.

Maar goed, eerst maar eens weer zwanger zien te worden en daarna ben ik dan ook 'klaar' met kindjes krijgen. ;)
Hier willen we het liefst ook 2 tot 2,5 jaar tussen de kindjes en niet veel meer dan dat. Veel minder wilde we ook niet, vanwege lang twee in de luiers, twee om te tillen, duowagen enz, daar hebben we niet zo'n zin in.
Een klein beetje zelfstandigheid van de eerste lijkt me wel heel fijn. O+
pi_116139045
hier was ik zwanger 2 weken nadat selene 1 werd. dat was hier en daar wel pittig. toen bleek het een tweeling, te vroeg geboren, heel veel ziekenhuis. veel ellende waar we nog niet uit zijn.

enige wat ik er over kan zeggen is dat je dit soort dingen toch niet echt kan plannen. je kan het proberen en soms heb je mazzel en soms heb je pech. such is life
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 29 augustus 2012 @ 10:35:45 #94
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116139994
quote:
17s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 08:20 schreef Kyara het volgende:
Wat de lichamelijke kant betreft: ze zeggen niet voor niets 9 maanden op, 9 maanden af. Ik zit nu natuurlijk nog maar vroeg in mijn 2e zwangerschap en het gaat sowieso zwaar worden omdat het een tweeling zwangerschap is, maar dat was het ook geweest als er meer tijd tusse had gezeten.

Je loopt natuurlijk wel enorm met een kind te sjouwen wat nog niet zelf kan lopen. Maar hij slaapt ook nog veel dus in die tijd heb ik ook rust.
OMG... ik zie nu pas dat je oudste pas 7½ maand oud is.... en dan al 3 maanden zwanger van een tweeling :o
Bij voorbaat al respect hoe jij dat de komende maanden gaat doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 29 augustus 2012 @ 10:37:32 #95
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_116140046
Ja, en de eerste maanden na de bevalling, en jaren eigenlijk.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 10:40:39 #96
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116140165
quote:
10s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 10:37 schreef Marrije het volgende:
Ja, en de eerste maanden na de bevalling, en jaren eigenlijk.
Ja, maar dat staat in dit geval bijna gelijk aan een drieling... wel zwaar maar dan ben je fysiek tenminste weer fit (hopelijk).
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_116140320
We hebben gelukkig al veel hulp aangeboden gekregen. En Midas is gelukkig een heel gemakkelijk kind. En ook voor daarna geld: hulp accepteren en zo snel mogelijk een soort van routine opbouwen. En accepteren dat het niet altijd perfect gaat.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 10:48:48 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116140408
Dat is idd belangrijk; hulp accepteren, vooral niet denken dat je het zelf wel allemaal even gaat doen terwijl er mensen zijn die met liefde willen helpen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 29 augustus 2012 @ 10:52:02 #99
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_116140524
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 23:01 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zou niet van dat soort bewijzen overtuigd zijn als mij niet duidelijk zou zijn of dat de consensus is in de wetenschap, Aventura. Ik zou bovendien willen weten van wat voor soort risico's sprake is. Die worden namelijk nogal gauw overdreven. Een vergroot risico is nog geen groot risico.

Voor mij was de tweede, snelle zwangerschap wel heel zwaar. Ik weet natuurlijk niet hoe dat geweest zou zijn als ik langer had gewacht, maar ik heb wel het idee dat het een behoorlijke aanslag op m'n lichaam heeft betekend.
Je hebt gelijk, er is (nog) geen consensus over. En 'wordt in verband gebracht met' en 'verhoogd risico op' klinkt natuurlijk ook wat vaag. Toch vind ik de argumentatie wel plausibel. De moeder kan de nieuwe foetus nog niet voldoende voedingsstoffen bieden omdat haar reserves nog niet op peil zijn gekomen. Het sterkt mij wel in mijn persoonlijke gedachte dat een interval van 6-12 maanden niet optimaal is. Voor mij. Maar goed, dat 'probleem' heeft zich in onze situatie al opgelost :P
pi_116140898
Ik hou gewoon 2,5 jaar aan... Elke 2,5 jaar een kind deployen...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_116140996
Tja, ik vond 2/2,5 jaar ertussen altijd wel mooi. Nu ben ik zwanger van de eerste en neig ik naar meer tijd ertussen. Hoewel het me fysiek heel goed afgaat vind ik het mentaal best lastig, ben heel benieuwd hoe het zal gaan straks.

Voor we voor een tweede gaan (want die wens is er in elk geval wel) wil ik graag een evenwicht gevonden hebben waarin we met zn drieen goed functioneren, dat alles op orde is en lekker loopt, en dat ik me zelfverzekerd genoeg voel dat het met twee ook prima zal gaan lopen. Kosten spelen ook mee, met name voor kinderopvang. En voor er een tweede komt zullen we ook moeten verhuizen.
Kortom, ik kan me zomaar indenken dat er inderdaad minstens drie jaar tussen onze kindjes zal zitten.
pi_116151947
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 10:52 schreef Aventura het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, er is (nog) geen consensus over. En 'wordt in verband gebracht met' en 'verhoogd risico op' klinkt natuurlijk ook wat vaag. Toch vind ik de argumentatie wel plausibel. De moeder kan de nieuwe foetus nog niet voldoende voedingsstoffen bieden omdat haar reserves nog niet op peil zijn gekomen. Het sterkt mij wel in mijn persoonlijke gedachte dat een interval van 6-12 maanden niet optimaal is. Voor mij. Maar goed, dat 'probleem' heeft zich in onze situatie al opgelost :P
Er is een reden dat ik sceptisch ben, namelijk dat mijn tweede niks tekort is gekomen. :Y) Er wordt ook altijd beweerd dat een kind eerst alle reserves van de moeder aanspreekt en pas tekort komt als er sprake is van ernstige tekorten bij de moeder. Ik vraag me af hoe zich dat hiertoe verhoudt.
pi_116152031
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 09:11 schreef Juud79 het volgende:
Ik vond eigenlijk dat ik na ongeveer 12 maanden pas weer helemaal fit was en mezelf. Zowel lichamelijk, als ook mentaal. Zo'n zwangerschap, bevalling, KS en de hormonen in de maanden daarna door de BV, ik vind dat allemaal nogal wat.
Nou ja, daarom is het ook wel weer fijn om dat achter de rug te hebben. Het zou mij bijvoorbeeld wel zwaar vallen om nu nog - nu ik weer fit en energiek ben en eindelijk weer eens helder na kan denken - een zwangerschap in te gaan en dat allemaal weer kwijt te raken voor langere tijd.
pi_116152139
Nou ik heb genoeg reserves voor 2 dus ze mogen hun gang gaan. :Y)

quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:08 schreef Mineola het volgende:
Voor we voor een tweede gaan (want die wens is er in elk geval wel) wil ik graag een evenwicht gevonden hebben waarin we met zn drieen goed functioneren, dat alles op orde is en lekker loopt, en dat ik me zelfverzekerd genoeg voel dat het met twee ook prima zal gaan lopen.
Dit kan ook heel snel gaan hoor. :Y Ik voelde me na een maand of 4 als weer als vanouds en we hebben met z'n drietjes al een hele tijd een balans gevonden.
pi_116153173
quote:
17s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 16:04 schreef Kyara het volgende:
Nou ik heb genoeg reserves voor 2 dus ze mogen hun gang gaan. :Y)

[..]

Dit kan ook heel snel gaan hoor. :Y Ik voelde me na een maand of 4 als weer als vanouds en we hebben met z'n drietjes al een hele tijd een balans gevonden.
Oh dat geloof ik direct! Ik ben nu alleen een beetje in de 'waarom-wilde-ik-ook-alweer-een-kind-mijn-leven-was-al-heel-leuk'-fase waarin ik alleen de beren op de weg zie :)

Ik hoop dat het zo is dat ik me na vier maanden weer mijn eigen scherpe heldere sportieve ik ben, dat zou ik heel fijn vinden! Al denk ik dat we dan toch niet meteen voor een tweede gaan, haha, dat is me iets te snel...
pi_116156213
Bij de eerste had ik geen keuze,na een jaar of twee,drie wilde ik graag nog eentje der bij maar haar vader pertinent niet. Toen ze vier was ging ik bij haar vader weg. Op den duur een nieuwe relatie gekregen en oudste kreeg haar felbegeerde zusje toen ze zeven en een half was. Tussen nummer twee en drie had ik graag een jaar of twee gewild,helaas was dat niet zo vanzelfsprekend en na een jaar wachten en een kleine ingreep ben ik dan nu elf weken zwanger van ons derde kindje. Er zit dan ongeveer drie jaar en een maand tussen nummer twee en drie.
pi_116156749
Heb een goede band met mijn zus die 8jaar ouder is, maar ook met mijn andere zus die 5jaar ouder is. Mijn broer die ook 5jaar ouder is leer ik nu steeds beter kennen. Hij komt vaak langs voor mijn dochter en dat maakt onze band ook sterker.
Mijn tweelingbroer en ik waren altijd 2 handen op 1 buik. Tot ik naar een andere school moest zodat we onszelf konden 'ontwikkelen' zonder zo naar elkaar toe te trekken. Erg jammer want de band werd toen minder sterk. Dat komt nu ook weer meer.

Tussen onze dochter en een eventueel broertje/zusje gaat wel een paar jaar zitten ivm bekkeninstabiliteit.
pi_116177882
Hoe het voor de kinderen is weet ik niet want ze spelen, maken ruzie en of ze later een hekel aan elkaar krijgen kan ik nu niet zien.

Maar voor mezelf vond ik het wel een beetje een tegenvaller, de babytijd van de tweede. Waar je met een eerste kind nog zo veel tijd hebt om een uurtje tussen de middag samen te slapen, met je baby door de stad te slenteren of uitgebreid de tijd te nemen voor het badritueel lukte dat met een peuter er bij toch echt minder goed. En tegelijk kon ik peuter ook niet alles bieden wat ik zelf zou willen omdat baby in de weg zat.
De derde komt dus (fingers crossed) als peuter al een paar maanden op school zit. Bewust, om die laatste zwangerschap en babytijd in ieder geval een paar uur per dag helemaal mee te kunnen maken.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 20:59:32 #109
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_116248120
Tussen Noortje en haar zusje zit straks 2 jaar en 8 maanden. Ik had verwacht dat dat langer zou zijn, ongeveer 3.5 jaar, maar dit is ook prima.

Tot haar 1 jaar en een paar maanden moest ik er niet aan denken. Lichamelijk geen probleem, fysiek gezien was ik binnen een maand hersteld. Mentaal (door vermoeidheid maar vooral door Noortjes fysieke gesteldheid inclusief fulltime werken) vond ik het veel heftiger. Komt ook door mijn werk en het slaaptekort maar ook alle zorgen die we erbij kregen.

Nu ga ik dus niet meteen fulltime werken, ik heb verlof, daarna 5 weken vakantie, dan ga ik 3,5 maand voor 24 uur aan de slag en daarna pas weer 32 of 36 uur.
pi_116341862
Toen we Dana nog niet hadden riepen we steeds dat 4a5 jaar tussen een eerste en tweede wel fijn leek.
Maar nu is dana 4 en ik zie een 2e nog steeds niet zo erg zitten. Dus mocht er een tweede komen zal daar minstens 5 jaar tussen zitten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')