Je staat er nu bij. Nog gefeliciteerd!quote:Op donderdag 9 augustus 2012 16:54 schreef Ridocar het volgende:
Hee, Ik heb ook m'n LZV gehaald (20 juli) en sta niet in de op.
M'n ego! Wat doen jullie?
Jou buitensluiten. Jij bent zo'n vervelende vrachtwagen die alleen maar traag is en de boel ophoudt!quote:Op donderdag 9 augustus 2012 16:54 schreef Ridocar het volgende:
Hee, Ik heb ook m'n LZV gehaald (20 juli) en sta niet in de op.
M'n ego! Wat doen jullie?
Ik ben begin dit jaar terug gekomen naar NL, heb 11 jaar rond een halve eur/liter moeten betalen, dan zijn deze prijzen wel ernstig.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:40 schreef mitchelll0181 het volgende:
60 mazzelaar..
Gisteren 102,40 .. Dat doet pijn
Aan het einde van het maximale koppel schijnt het beste te zijn, omdat je dan in de volgende versnelling weer terug valt naar een goed toerental waardoor je dus rond het goede koppel blijft zitten.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:37 schreef KNAK het volgende:
Ben nu een maandje bezig met rijden, gaat me prima af. Enige schokkende dat het 60 eur kost voor een volle tank
Ik ben dit weekend op een prive terrein te vinden met wat scheur mogelijkheden. Wat het opentrekken van het gas betreft, in zn 1 hard optrekken, tot hoeveel toeren heeft dit nut en moet je naar zn 2? (en tot hoever blijf je in zn 2 doorgaan voor de 3 aan de beurt is?)
Idd mij kost een volle tank ook ruim meer dan 100¤quote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:40 schreef mitchelll0181 het volgende:
60 mazzelaar..
Gisteren 102,40 .. Dat doet pijn
Het gaat niet om de kosten, het gaat om hoeveel km je met 1 liter kunt rijden.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:53 schreef H-D het volgende:
[..]
Idd mij kost een volle tank ook ruim meer dan 100¤
Ja dat snap ik. Maar het ging er gewoon even om dat ¤60 euro voor een tank best schappelijk klinkt onder normale omstandigheden. Anyway ik denk iets van 6-7 km op 1liter benzine.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:56 schreef Martijn93 het volgende:
[..]
Het gaat niet om de kosten, het gaat om hoeveel km je met 1 liter kunt rijden.
Met de bedrijfswagen zit een volle tank ook op zo'n ¤90 denk ik, maar daar betaal ik toch niet aan gelukkig.
Dankje, het kostte me net zoveel zenuwen als toen ik m'n andere rijbewijzen haalde. Je blijft zenuwachtig, al heb je 100 jaar ervaring...quote:Op donderdag 9 augustus 2012 17:19 schreef Crowned het volgende:
[..]
Je staat er nu bij. Nog gefeliciteerd!
True, maar ik mag ook nergens inhalen (ook niet waar het wel mag), dus ik hoop dat ik niet veel in de weg rij...quote:Op donderdag 9 augustus 2012 17:50 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Jou buitensluiten. Jij bent zo'n vervelende vrachtwagen die alleen maar traag is en de boel ophoudt!
Ach, ik hobbel ATM graag achter de vrachtwagens aan hoor. Lekker rustig tempo, niet telkens gassen en remmen, lekker relaxed.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 16:22 schreef Ridocar het volgende:
True, maar ik mag ook nergens inhalen (ook niet waar het wel mag), dus ik hoop dat ik niet veel in de weg rij...
Ik rij een Alfaquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 13:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
Als ik voor 60 euro tank was mijn tank praktisch leeg, gaat 43 liter in. Ik doe minimaal 14km per liter. Maar hd, jij rijdt toch een v70? Dan is 7km de liter netjes.
3.0 V6 van Alfa wil wel hrquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 20:53 schreef Pizza_Boom het volgende:
Is ook een zuipbeest. Althans, aannemende dat je een redelijk formaatje rijdt.
Hmm het zou niks voor mij zijn denk ikquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 21:43 schreef Pizza_Boom het volgende:
'n AX 1.1. Voor het mooie te hoog op de poten, maar dat geeft wel een leuke bodemvrijheid. Totaan 80 a 100 verkijken vele zich nog op zo'n hok, vooral als je hem vloert en richting rev. limiter jaagt. En daar ben ik wel goed in. Zit weinig vermogen in, maar weegt ook geen drol. Enne, met vmax maal 2 over verkeersdrempels heen (op enkele na).
Niet waar. Je hebt vaak wel meer koppel tot je beschikking dan, maar door de bakverhoudingen heb je aan de wielen meer koppel. Dus doortrekken tot de toerenbegrenzer is in veel gevallen het snelst.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:51 schreef Martijn93 het volgende:
[..]
Aan het einde van het maximale koppel schijnt het beste te zijn, omdat je dan in de volgende versnelling weer terug valt naar een goed toerental waardoor je dus rond het goede koppel blijft zitten.
Maar precies weet ik het ook niet, er is zelfs een topic over geweest.
70 km/u door een glooiende bocht vind ik nog best heftig hoor! Zeker in het begin Vond je het leuk?quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 21:42 schreef Toto69 het volgende:
Gisteren mijn eerste twee rijlessen gehad .
Ging best goed, auto sloeg een keertje af helaas..
Verder ging het schakelen wel redelijk,
ik keek al erg goed zei de instructeur en de niet al te scherpe bochten mocht ik met ongeveer 70 km/u maken ..
Ook een klein stukje snelweg gedaan!
Ik vond het ook een beste snelheid ja , maar hij zei dat het prima kon met hoe ik reed.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 21:52 schreef princess-a het volgende:
[..]
70 km/u door een glooiende bocht vind ik nog best heftig hoor! Zeker in het begin Vond je het leuk?
Dat soort fratsen leer je wel af als je een keer onbedoeld achterste voren komt te staan en de vangrail heel dichtbij ziet komen... Niet raken is dan heiligquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 21:52 schreef princess-a het volgende:
[..]
70 km/u door een glooiende bocht vind ik nog best heftig hoor! Zeker in het begin Vond je het leuk?
Ik moest van de instructeur dat tempo aanhouden, maar de bochten waren ook echt niet scherpquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:35 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dat soort fratsen leer je wel af als je een keer onbedoeld achterste voren komt te staan en de vangrail heel dichtbij ziet komen... Niet raken is dan heilig
Leskaart?quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:42 schreef tomaat52 het volgende:
Kut, mijn leskaart ligt nog in de leswagen.
Ja, zo'n ding waar de datums in staan en wat je al gedaan hebt.quote:
Oooh zo'n ding. Mawr die bewaard je instructeur toch ?quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:45 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Ja, zo'n ding waar de datums in staan en wat je al gedaan hebt.
Nee? Dan weet je toch niet zelf de datum.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:07 schreef H-D het volgende:
[..]
Oooh zo'n ding. Mawr die bewaard je instructeur toch ?
Ja die moest je, iig bij mij, zelf in je agenda zetten op die kaart stond wat je al gedaan had en in welke les en hoe goed dat ging.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:08 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Nee? Dan weet je toch niet zelf de datum.
Tis wel handig zo.
De leerlingen houden de kaart bij en de instructrice schrijft alles voor haarzelf op in de agenda.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:11 schreef H-D het volgende:
[..]
Ja die moest je, iig bij mij, zelf in je agenda zetten op die kaart stond wat je al gedaan had en in welke les en hoe goed dat ging.
Lol precies andersom waar les je eigenlijk in?quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:12 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
De leerlingen houden de kaart bij en de instructrice schrijft alles voor haarzelf op in de agenda.
Ja.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:20 schreef H-D het volgende:
[..]
Lol precies andersom waar les je eigenlijk in?
Wil dat een beetje?quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:21 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Ja.
[ afbeelding ]
Een Peel P50.
Nee, een VW Polo Bluemotion 3 cilinder diesel.
Vanaf ongeveer 1900 toeren komt de turbo in werking en dan gaat ie best aardig. Alleen een auto inhalen op de snelweg in z'n 5 gaat zeer traag.quote:
Hmm ja dacht al zoiets. Dus inhalen=terug naar 3/4 ?quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:24 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Vanaf ongeveer 1900 toeren komt de turbo in werking en dan gaat ie best aardig. Alleen een auto inhalen op de snelweg in z'n 5 gaat zeer traag.
Invoegen doe ik ook in z'n 4 tot ik 110 km/u rij, daarna zet ik 'm in de 5.
Meteen een auto gekocht of die van je ouders geleend?quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:32 schreef Oceanview het volgende:
1 maandje mijn rijbewijs en alweer 1000km erop.
Inhalen is inderdaad terug naar z'n 4.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:30 schreef H-D het volgende:
[..]
Hmm ja dacht al zoiets. Dus inhalen=terug naar 3/4 ?
Zou je 'm zelf kopen?
Je hebt natuurlijk liever een mooie 6,8 of 12cillinder. Snap ik helemaalquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:35 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Inhalen is inderdaad terug naar z'n 4.
En nee, sowieso heb ik het niet op een 3 cilinder motor, sommige knoppen zitten onhandig en mist dus een beetje pit.
Het verbruik schiet soms drastisch omhoog als je het schakel-aanduiding dinges gebruikt.
ik ben nog 17 maar we zijn nu op vakantie dus mocht ik een deel rijden ook meteen geleerd hoe je door de bergen moet rijdenquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:34 schreef H-D het volgende:
[..]
Meteen een auto gekocht of die van je ouders geleend?
Liever een rustige 4 cilinder dan zo'n 3 cilinder kreng dat je hoog in de toeren moet poffen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:41 schreef H-D het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk liever een mooie 6,8 of 12cillinder. Snap ik helemaal
Schakelindicator heet zoiets sowieso zul je veel gaan verbruiken denk ik aangezien je pit mist...dus dan jaag je 'm altijd vol in z'n toeren.
Niet zorgen dat je in een ravijn klapt...quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:41 schreef Oceanview het volgende:
[..]
ook meteen geleerd hoe je door de bergen moet rijden
Ooh leuk waar mocht je in rijden?quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:41 schreef Oceanview het volgende:
[..]
ik ben nog 17 maar we zijn nu op vakantie dus mocht ik een deel rijden ook meteen geleerd hoe je door de bergen moet rijden
mwah stijging van 6%+ echt voelen dat de auto bijna niets meer doet in minder dan 1 seconde terug naar zijn 4 ik voel mij dan een coureurquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:42 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Niet zorgen dat je in een ravijn klapt...
Jaa ook dat. Maar eigenlijk gewoon een mooie 6 of 8 cillinder.:Dquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:42 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Liever een rustige 4 cilinder dan zo'n 3 cilinder kreng dat je hoog in de toeren moet poffen.
Bordeaux 300/400 km en Madrid 200/300km.quote:
Maar waarinquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:48 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Bordeaux 300/400 km en Madrid 200/300km.
Simpel autotje Mazda Demioquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:52 schreef H-D het volgende:
[..]
Maar waarin
Wel mooi trouwens Bordeaux!
ja hoor leuk autotje ook weinig dode hoeken en is gewoon vooruit te branden itt tot rijlesauto.quote:
Hij ziet er idd heel overzichtelijk uit en wat is het? 2.0 benzine ofzo?quote:Op zondag 12 augustus 2012 00:07 schreef Oceanview het volgende:
[..]
ja hoor leuk autotje ook weinig dode hoeken en is gewoon vooruit te branden itt tot rijlesauto.
Diep ronkende Amerikaanse V8.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:45 schreef H-D het volgende:
[..]
Jaa ook dat. Maar eigenlijk gewoon een mooie 6 of 8 cillinder.:D
Hmm ben zelf niet zo heel into Amerikaans tbhquote:Op zondag 12 augustus 2012 00:33 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Diep ronkende Amerikaanse V8.
Klinkt zo veel beter dan die pauper tupperware-auto's.
1.5 Benzine redelijk 92pk dacht ikquote:Op zondag 12 augustus 2012 00:22 schreef H-D het volgende:
[..]
Hij ziet er idd heel overzichtelijk uit en wat is het? 2.0 benzine ofzo?
Oh oke nja het is ook niet zo'n zware auto denk ik, dus dan wil dat welquote:Op zondag 12 augustus 2012 01:41 schreef Oceanview het volgende:
[..]
1.5 Benzine redelijk 92pk dacht ik
Hebben jullie een bedrijf ofzo?quote:Op zondag 12 augustus 2012 11:46 schreef tomaat52 het volgende:
Zodra ik mijn rijbewijs heb kan ik rondkarren in een H200 en een Kangoo.
Laatst de H200 voor het huis gezet en daarna weer terug het parkeervak in. Damn, wat is dat anders sturen zeg. Zeer direct en de wagen zelf is veel langer. En als je de koppeling te snel laat opkomen schiet je weg zonder dat de motor afslaat.
Je mag met een 2todrive rijbewijs toch helemaal niet in het buitenland rijden?quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:41 schreef Oceanview het volgende:
[..]
ik ben nog 17 maar we zijn nu op vakantie dus mocht ik een deel rijden ook meteen geleerd hoe je door de bergen moet rijden
ksssst niks zeggen .quote:Op zondag 12 augustus 2012 12:39 schreef IrCute het volgende:
[..]
Je mag met een 2todrive rijbewijs toch helemaal niet in het buitenland rijden?
Hadden. H200 was voor het bedrijf en de Kangoo voor m'n moeder om met de honden naar een weiland of zo te gaan.quote:Op zondag 12 augustus 2012 11:51 schreef H-D het volgende:
[..]
Hebben jullie een bedrijf ofzo?
Het lijkt mij ook heel anders idd, ook nog nooit in een bus gereden eigenlijk.
Ah op die manier. Maar als het 'hadden' is komt er dus binnenkort iets anders?quote:Op zondag 12 augustus 2012 13:39 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Hadden. H200 was voor het bedrijf en de Kangoo voor m'n moeder om met de honden naar een weiland of zo te gaan.
Nee, de Hyundai is geen stuiver meer waard, dus die gaan we oprijden.quote:Op zondag 12 augustus 2012 13:52 schreef H-D het volgende:
[..]
Ah op die manier. Maar als het 'hadden' is komt er dus binnenkort iets anders?
Ja dat is ook wel weer een punt idd. Maar is dit niet meer iets voor het Autorijtopic ofzo?quote:Op zondag 12 augustus 2012 14:13 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Nee, de Hyundai is geen stuiver meer waard, dus die gaan we oprijden.
Neuh, want ik stop nu met de SC.quote:Op zondag 12 augustus 2012 14:15 schreef H-D het volgende:
[..]
Ja dat is ook wel weer een punt idd. Maar is dit niet meer iets voor het Autorijtopic ofzo?
Wacht maar tot je leert heel and toe'en.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:45 schreef Oceanview het volgende:
[..]
mwah stijging van 6%+ echt voelen dat de auto bijna niets meer doet in minder dan 1 seconde terug naar zijn 4 ik voel mij dan een coureur
Leg uit?quote:Op zondag 12 augustus 2012 14:54 schreef Andyy het volgende:
[..]
Wacht maar tot je leert heel and toe'en.
En hoe was t ?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:18 schreef EchteZwareVanNelle het volgende:
Zometeen mijn eerste rijles. Op zich wel zin in.
Geweldig. Alleen nog niet geschakeld, maar dat komt de komende lessen nog wel. Heb wel zin in de volgende rijles.Die helaas ivm vakantie pas over 2 weken is.quote:
Dan kon je deze les liever pas over 2 weken plannen nu is het soort voor niks les.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 01:50 schreef EchteZwareVanNelle het volgende:
[..]
Geweldig. Alleen nog niet geschakeld, maar dat komt de komende lessen nog wel. Heb wel zin in de volgende rijles.Die helaas ivm vakantie pas over 2 weken is.
Mijn instructeur gaat op vakantie. Kon ik dus niet weten toen dit werd ingepland.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 06:22 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Dan kon je deze les liever pas over 2 weken plannen nu is het soort voor niks les.
Oh ja kut danquote:Op woensdag 15 augustus 2012 12:17 schreef EchteZwareVanNelle het volgende:
[..]
Mijn instructeur gaat op vakantie. Kon ik dus niet weten toen dit werd ingepland.
het is dat het je eerste les was want toen ik zelf 1 week vakantie had moest ik de les daarna weer wennen aan allesquote:Op woensdag 15 augustus 2012 12:47 schreef EchteZwareVanNelle het volgende:
[..]
Ach, het is maar 2 weken
Ik had mijn vierde les ofzo, ging echt debiel kut, toen ging ik 3 weken op vakantie en reed ik als herborenquote:Op woensdag 15 augustus 2012 13:26 schreef Oceanview het volgende:
[..]
het is dat het je eerste les was want toen ik zelf 1 week vakantie had moest ik de les daarna weer wennen aan alles
Dat kan ik me voorstellen, je rijdt dan sowieso al niet veel, en dan is een hele week niet rijden al snel te veelquote:Op woensdag 15 augustus 2012 13:26 schreef Oceanview het volgende:
[..]
het is dat het je eerste les was want toen ik zelf 1 week vakantie had moest ik de les daarna weer wennen aan alles
Je kan beter teveel lessen doen dan falen voor je examen, is vaak een stuk goedkoperquote:Op woensdag 15 augustus 2012 12:23 schreef delano.888 het volgende:
40 uur gehad. Ik had gehoopt er nu te zijn. 10 uur bijgekocht, hoop dat ik er dan echt ben. Ben er wel een beetje klaar mee. Gelukkig ging de laatste les vrij goed.
He, wat toevallig, ik heb morgen ook theorie examenquote:Op woensdag 15 augustus 2012 18:01 schreef erythropoeet het volgende:
Ik heb vrijdag mijn theorie examen. Spannend!
Niet corrigeren, beter eerst even wat langer nadenken.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 19:50 schreef padlarf het volgende:
[..]
He, wat toevallig, ik heb morgen ook theorie examen
Heb al duuzend proefexamens gemaakt, dus als het goed is moet het lukken. Heeft er iemand nog tips?
Welke versie van Verjo heb je? Zolang er ook gevarenherkenning tussen zit, zit je goed. Kan je dat ook oefenen, en heb je ook vragen die CBR gebruikt.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 22:17 schreef erythropoeet het volgende:
Je haalt met je antwoord een stukje van mijn examenspanning weg RacerDKB, dank je daarvoor.
Ik rammel het CD'tje van Verjo nog maar eens in mijn laptop.
Vind ik best duur aangezien de theorie 30 euro is en een boek 15 (of gratis, als je in de bieb zelf gaat leren)quote:Op donderdag 16 augustus 2012 23:24 schreef Jaapo het volgende:
Tip aan iedereen die voor z'n theorie wil leren: www.itheorie.nl
Kost 69 euro, maar je kan per onderwerp een toets afleggen en je hebt ook beschikking tot 50 oefenexamens zodat je heel goed kan oefenen. Je krijgt bij alle vragen een goede uitleg, ongeacht of de vraag goed of fout beantwoord was. Ik heb er iig heel veel aan gehad, sommige vragen kreeg ik ook letterlijk op het CBR examen.
veel succes!quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 00:00 schreef -Erick- het volgende:
Morgen afrijden voor de 2de keer om 14:00.. hoop echt dat ik het dit keer haal. Ben er nu inmiddels wel een beetje klaar mee
edit: vandaag dus
Haha, je bent nog goedkoop uit volgens mij.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 15:00 schreef drumstickNL het volgende:
Ik krijg zojuist (eindelijk) een factuur van mijn rijschool voor het examen B; nu staat hier 195 euro op excl. het uurtje les ervoor. Op de site van het CBR staat dat dit examen 94,75 kost, is dit niet enigszins veel? Natuurlijk heb je wel administratie kosten en het gebruik van de lesauto maar dit is ruim 100 euro meer.
Klopt. Het zou moeten kunnen voor die 95 euro. Maarja, ze willen geld verdienen, en aangezien iedere rijschool rond de 200 zit, zeurt er niemandquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 15:05 schreef drumstickNL het volgende:
Blijft het feit dat het 100 euro meer is dan de "aanschaf" prijs.
Is van tevoren bekend.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 15:09 schreef drumstickNL het volgende:
Lekker is dat voor de mensen die 3/4 keer over het examen doen.
Je weet dat je niet mag rijden in het buitenland als je nog geen 18 bent?quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:41 schreef Oceanview het volgende:
[..]
ik ben nog 17 maar we zijn nu op vakantie dus mocht ik een deel rijden ook meteen geleerd hoe je door de bergen moet rijden
Geen airco in de auto?quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 13:26 schreef tomaat52 het volgende:
Ik zweette zowat de auto uit...
Rijden ging niet zo geweldig omdat ik zowat dood ding van de hitte.
Gefeliciteerdquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 16:14 schreef -Erick- het volgende:
Zojuist geslaagd voor mijn rijbewijs Jammer dat ik mijn pasje pas maandag kan aanvragen Sta te trappelen om te mogen rijden.
Had echt een relaxte vrouw... beter kon ik het niet treffen, alleen maar gelachen in de auto.
Da's het enige wat telt, gefeliciteerd!quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:47 schreef Argo het volgende:
Praktijk geslaagd. Het ging ellendig en het was klote.
Bedankt, en je hebt gelijk.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 21:50 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Da's het enige wat telt, gefeliciteerd!
Toch zullen velen hier nieuwsgierig zijn naar het verloop.quote:
Niet iets om over naar huis te schrijven, zo slecht ging het. Op het nippertje gehaald, omdat mijn keren slecht ging. Fileparkeren werd niet gevraagd maar goed ook want ik kan dat niet.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 22:09 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Toch zullen velen hier nieuwsgierig zijn naar het verloop.
Ik was zelf ook een jaar gestopt na 30 lessen oid. Ging daarna eigenlijk bijna net zo goed als toen ik gestopt was.quote:Op zondag 19 augustus 2012 23:12 schreef hemarookworst het volgende:
Na een jaar gestopt te zijn door omstandigheden, binnenkort weer beginnen. Hoop dat ik de standaardhandelingen nog weet voor ik kan wegrijden. Had al enige rijervaring, mijn laatste les was kijken en gelijkwaaridge kruispunten. Maar zoals gezegd, jaar geleden, dus behoorlijk weggezakt. Dus hoop zoveel mogelijk zelf te doen. iig sturen.gassen, schakelen, koppelen en remmen met wat kijken.
ff de handelingen en alles op een rijtje voor men gaat wegrijden, verbeter me aub als het fout is. Heb ik dit iig als een soort geheugensteuntje voor m'n eerste les.
- verstellen stoel en spiegels
- sleutel in contact draaien
- wachten tot de lampjs branden
- motor starten
- kijken
- richting geven
- handrem los, voetrem vast
- naar z'n 1
- koppeling op laten komen en gas geven
Dit was ff alles uit mijn hoofd.
Moet je je al die stappen serieus zo naar boven halen? Na een paar keer gaat dat toch automatisch...quote:Op zondag 19 augustus 2012 23:12 schreef hemarookworst het volgende:
Na een jaar gestopt te zijn door omstandigheden, binnenkort weer beginnen. Hoop dat ik de standaardhandelingen nog weet voor ik kan wegrijden. Had al enige rijervaring, mijn laatste les was kijken en gelijkwaaridge kruispunten. Maar zoals gezegd, jaar geleden, dus behoorlijk weggezakt. Dus hoop zoveel mogelijk zelf te doen. iig sturen.gassen, schakelen, koppelen en remmen met wat kijken.
ff de handelingen en alles op een rijtje voor men gaat wegrijden, verbeter me aub als het fout is. Heb ik dit iig als een soort geheugensteuntje voor m'n eerste les.
- verstellen stoel en spiegels
- sleutel in contact draaien
- wachten tot de lampjs branden
- motor starten
- kijken
- richting geven
- handrem los, voetrem vast
- naar z'n 1
- koppeling op laten komen en gas geven
Dit was ff alles uit mijn hoofd.
Handrem los, voetrem vast? Waarom niet gewoon koppeling indrukken. Ik had in 2007 ook een stuk of 40 rijlessen gehad maar was gestopt, kon vrijwel direct weer rijden in 2012. Wil nog net niet zeggen dat het zoiets is als fietsen.. maar je pakt het echt snel op waarschijnlijk.quote:Op zondag 19 augustus 2012 23:12 schreef hemarookworst het volgende:
Na een jaar gestopt te zijn door omstandigheden, binnenkort weer beginnen. Hoop dat ik de standaardhandelingen nog weet voor ik kan wegrijden. Had al enige rijervaring, mijn laatste les was kijken en gelijkwaaridge kruispunten. Maar zoals gezegd, jaar geleden, dus behoorlijk weggezakt. Dus hoop zoveel mogelijk zelf te doen. iig sturen.gassen, schakelen, koppelen en remmen met wat kijken.
ff de handelingen en alles op een rijtje voor men gaat wegrijden, verbeter me aub als het fout is. Heb ik dit iig als een soort geheugensteuntje voor m'n eerste les.
- verstellen stoel en spiegels
- sleutel in contact draaien
- wachten tot de lampjs branden
- motor starten
- kijken
- richting geven
- handrem los, voetrem vast
- naar z'n 1
- koppeling op laten komen en gas geven
Dit was ff alles uit mijn hoofd.
Waarom zou je wachten op de lampjes? Nooit gedaan, in geen 1 auto.quote:Op zondag 19 augustus 2012 23:12 schreef hemarookworst het volgende:
Na een jaar gestopt te zijn door omstandigheden, binnenkort weer beginnen. Hoop dat ik de standaardhandelingen nog weet voor ik kan wegrijden. Had al enige rijervaring, mijn laatste les was kijken en gelijkwaaridge kruispunten. Maar zoals gezegd, jaar geleden, dus behoorlijk weggezakt. Dus hoop zoveel mogelijk zelf te doen. iig sturen.gassen, schakelen, koppelen en remmen met wat kijken.
ff de handelingen en alles op een rijtje voor men gaat wegrijden, verbeter me aub als het fout is. Heb ik dit iig als een soort geheugensteuntje voor m'n eerste les.
- verstellen stoel en spiegels
- sleutel in contact draaien
- wachten tot de lampjs branden
- motor starten
- kijken
- richting geven
- handrem los, voetrem vast
- naar z'n 1
- koppeling op laten komen en gas geven
Dit was ff alles uit mijn hoofd.
Dat doe je uiteraard ook, maar de voetrem erop is altijd wel handig voordat je weg rijd, zodat je nergens tegenaan rolt.quote:Op maandag 20 augustus 2012 12:38 schreef -Erick- het volgende:
Handrem los, voetrem vast? Waarom niet gewoon koppeling indrukken.
Verder zou ik em eerst in z'n 1 zetten, dan kijken en richting aangeven als de weg vrij is, nóg een keer kijken en dan pas gaan.quote:Op zondag 19 augustus 2012 23:12 schreef hemarookworst het volgende:
Na een jaar gestopt te zijn door omstandigheden, binnenkort weer beginnen. Hoop dat ik de standaardhandelingen nog weet voor ik kan wegrijden. Had al enige rijervaring, mijn laatste les was kijken en gelijkwaaridge kruispunten. Maar zoals gezegd, jaar geleden, dus behoorlijk weggezakt. Dus hoop zoveel mogelijk zelf te doen. iig sturen.gassen, schakelen, koppelen en remmen met wat kijken.
ff de handelingen en alles op een rijtje voor men gaat wegrijden, verbeter me aub als het fout is. Heb ik dit iig als een soort geheugensteuntje voor m'n eerste les.
- verstellen stoel en spiegels
- sleutel in contact draaien
- GORDEL OM
- wachten tot de lampjs branden
- motor starten
- kijken
- richting geven
- handrem los, voetrem vast
- naar z'n 1
- koppeling op laten komen en gas geven
Dit was ff alles uit mijn hoofd.
Moest dat altijd van de instructeur.quote:Op maandag 20 augustus 2012 12:51 schreef Andyy het volgende:
[..]
Waarom zou je wachten op de lampjes? Nooit gedaan, in geen 1 auto.
Zou natuurlijk kunnen idd. Even kijken hoe de instructeur dat hanteert danquote:Op maandag 20 augustus 2012 17:38 schreef vannelle het volgende:
[..]
Verder zou ik em eerst in z'n 1 zetten, dan kijken en richting aangeven als de weg vrij is, nóg een keer kijken en dan pas gaan.
Geloof me, bij een zijdelingse verplaatsing of wegrijden is het altijd kijken, richting aangeven, nóg een keer kijken en dan pas gaan.quote:Op maandag 20 augustus 2012 20:58 schreef hemarookworst het volgende:
[..]
Zou natuurlijk kunnen idd. Even kijken hoe de instructeur dat hanteert dan
Iets met motormanagement de tijd geven enzo.quote:Op maandag 20 augustus 2012 12:51 schreef Andyy het volgende:
[..]
Waarom zou je wachten op de lampjes? Nooit gedaan, in geen 1 auto.
Zodra ik instap trap ik bijna direct voetrem en koppeling in, zeg maar gelijktijdig met starten.quote:Op maandag 20 augustus 2012 12:53 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Dat doe je uiteraard ook, maar de voetrem erop is altijd wel handig voordat je weg rijd, zodat je nergens tegenaan rolt.
Eventuele oude diesel even laten voorgloeien als het koud is (alhoewel ik daar meestal ook schijt aan heb). Komisch verhaal daarover trouwens, reed ooit eens in de wagen van een vriend van mij, oude Jetta diesel automaat, kortom, geen gang in. Ik stap in, gordel om enzo en gooi contact aan en start meteen. Hij helemaal panisch, contact uit en wachten totdat hij zijn voorgloeilampje aan/uit schakelde (een van de twee), want dat moest volgens zijn vader... Heb hem tot op de dag van vandaag nog niet verteld dat voorgloeien (dat dat het uberhaupt is) pas zin heeft als het echt koud is vanwege het aanslaan enzo.quote:Op maandag 20 augustus 2012 21:56 schreef H-D het volgende:
[..]
Iets met motormanagement de tijd geven enzo.
Ja precies, met starten koppeling in, en dan voetrem erop voordat je de handrem eraf haalt.quote:Op maandag 20 augustus 2012 22:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Zodra ik instap trap ik bijna direct voetrem en koppeling in, zeg maar gelijktijdig met starten.
Stond in het theorieboekquote:Op maandag 20 augustus 2012 22:37 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Eventuele oude diesel even laten voorgloeien als het koud is (alhoewel ik daar meestal ook schijt aan heb). Komisch verhaal daarover trouwens, reed ooit eens in de wagen van een vriend van mij, oude Jetta diesel automaat, kortom, geen gang in. Ik stap in, gordel om enzo en gooi contact aan en start meteen. Hij helemaal panisch, contact uit en wachten totdat hij zijn voorgloeilampje aan/uit schakelde (een van de twee), want dat moest volgens zijn vader... Heb hem tot op de dag van vandaag nog niet verteld dat voorgloeien (dat dat het uberhaupt is) pas zin heeft als het echt koud is vanwege het aanslaan enzo.
Als je na het remmen achteruit wilt rijden merk je wel of de kabels goed zijn of niet.quote:Op maandag 20 augustus 2012 22:43 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ach, er staat wel meer in zo'n boek. Kan me er verder niets van herinneren, maarja, lang lang geleden hč
CBR heeft ook zoiets bij BE: Remproef. Lees: Ga 10 km/h rijden en ram vol je rem in. Hoor je plof achter je, dan weet je dat de auto harder remt dan de aanhanger en de cilinder van het oploopdeel weer een extra klap heeft gehad. Dat de mogelijkheid bestaat dat alle vier de remkabels van je wielen zijn doorgesneden, die je zo niet ontdekt, doet er niet toe. Goed, prima, CBR wil het, doen we het bij het wegrijden toch mooi even. Eens, maar nooit meer dus.
Maar daar heb je met de remtest van het CBR dus niets aan, want die test helemaal niets.quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:02 schreef vannelle het volgende:
[..]
Als je na het remmen achteruit wilt rijden merk je wel of de kabels goed zijn of niet.
Nou ik merk wel vaak dat als ik een bocht 1 versnelling te hoog neem, dan moet je met je voet op de rem, of misschien zelfs met de koppeling, de bocht door. En dat is nooit mooi vloeiend.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:31 schreef das_phantom het volgende:
Haha, netjes beiden ;-). Schakelen komt vanzelf goed met de tijd!
Laatst iemand gezakt omdat ie sommige bochten in drie nam ipv twee. Vind dat eigenlijk behoorlijk persoonlijk hoe je een bocht wil en wat je aankan. Mja zal ook niet het hele verhaal zijn geweest
Vraag me af wat jij voor boek hebt dan..quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:35 schreef LDS het volgende:
Bah, gezakt voor mn theorie. Als je 5 vragen krijgt waar niks over wordt gezegd in je boek en je slecht bent in gokken gaat t lastig
Goed bezig!quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:20 schreef Paxcon het volgende:
Net 2 uur les gehad en hij is niet afgeslagen
Wel moet het schakelen nog wat vloeiender bij mij..
Who cares gewoon doenquote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:58 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ik wou het eigenlijk in het rechtentopic doen maar dat zal eriksd wel niet zo leuk vinden
Ik heb het niet over het CBR maar over remwerking.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 22:30 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Maar daar heb je met de remtest van het CBR dus niets aan, want die test helemaal niets.
Dat herinner ik mij ook bij m'n BE lessen. (ja, ik heb ooit BE gehaald, nog lang voor ik C en CE ging doen) Ik snapte ook niet hoe je op deze manier de remwerking kan testen.quote:Op maandag 20 augustus 2012 22:43 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ach, er staat wel meer in zo'n boek. Kan me er verder niets van herinneren, maarja, lang lang geleden hč
CBR heeft ook zoiets bij BE: Remproef. Lees: Ga 10 km/h rijden en ram vol je rem in. Hoor je plof achter je, dan weet je dat de auto harder remt dan de aanhanger en de cilinder van het oploopdeel weer een extra klap heeft gehad. Dat de mogelijkheid bestaat dat alle vier de remkabels van je wielen zijn doorgesneden, die je zo niet ontdekt, doet er niet toe. Goed, prima, CBR wil het, doen we het bij het wegrijden toch mooi even. Eens, maar nooit meer dus.
En om die reden probeer ik altijd vooruit te rijden direct na aankoppelen en zonder lucht en zo aan te sluiten.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:14 schreef Ridocar het volgende:
[..]
dus mocht deze niet goed vastzitten, dan glijdt ie er een stukje af. (niet te snel rijden, anders staat 'ie op straat.)
Iets van Smit en de cdrom van EduDrive. Maar als je 650 oefenvragenmaakt en je krijgt een aantal compleet andere vraagstellingen (bijvoorbeeld over crashgevaar en verkapte gevaarherkenning bij je wetkennis) gaat bij mij t licht uit...quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:53 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Vraag me af wat jij voor boek hebt dan..
Normaal gesproken doe ik dat ook. Het vervelende is alleen die koelaggregaat aan de voorkant van de oplegger waar je niet tussenkomt om de slangen aan te sluiten. Daarom mijn volgorde:quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:29 schreef vannelle het volgende:
[..]
En om die reden probeer ik altijd vooruit te rijden direct na aankoppelen en zonder lucht en zo aan te sluiten.
Wel ff luchtvering in hoogste stand uiteraard want anders gaan de pootjes krom.
tja, met rijles leer je om alle bochten in z'n twee te doen, daarna ben je er doorgaans snel van af en ga je alleen nog naar 2 als je 'm niet met een normale snelheid kan nemen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:33 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Nou ik merk wel vaak dat als ik een bocht 1 versnelling te hoog neem, dan moet je met je voet op de rem, of misschien zelfs met de koppeling, de bocht door. En dat is nooit mooi vloeiend.
Balen!quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:35 schreef LDS het volgende:
Bah, gezakt voor mn theorie. Als je 5 vragen krijgt waar niks over wordt gezegd in je boek en je slecht bent in gokken gaat t lastig
Eens Morgen mijn rijbewijs ophalen, dan voor het eerst alleen de weg op.. lijkt me wel erg vreemd allemaalquote:Op donderdag 23 augustus 2012 19:28 schreef mitchelll0181 het volgende:
Ik heb op 30 mei mn rijbewijs gehaald, nu is mn vriendin bezig.. had zon examen gedaan op de pc ..
echt de helft fout ofzo
Maar hey.. t belangrijkste doe je vanzelf wel int verkeer ..
Je test ook helemaal niets. Overigens, voor controle van het vast hebben van de aanhanger is er een mooier trucje: Gewoon je neuswiel uitdraaien en je wagen ermee optillen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:14 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat herinner ik mij ook bij m'n BE lessen. (ja, ik heb ooit BE gehaald, nog lang voor ik C en CE ging doen) Ik snapte ook niet hoe je op deze manier de remwerking kan testen.
Een bocht in zijn 2 hoog op toeren vind ik wel lekker. Ben je daarna rap weer door.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 17:38 schreef Daantke het volgende:
[..]
tja, met rijles leer je om alle bochten in z'n twee te doen, daarna ben je er doorgaans snel van af en ga je alleen nog naar 2 als je 'm niet met een normale snelheid kan nemen.
Ga eerst eens een paar rondjes rijden op een parking met je pa/ma naast je (en laat hem/haar erheen rijden). Kan je even rustig wennen aan de auto zonder iedereen in de weg te zitten/lastig te vallen als ie af slaat.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 19:34 schreef -Erick- het volgende:
[..]
Eens Morgen mijn rijbewijs ophalen, dan voor het eerst alleen de weg op.. lijkt me wel erg vreemd allemaal
Heb een benzine auto, is het beter om eerst iets gas te geven voordat je de koppeling op laat komen? Heb er zon strond hekel aan als de auto afslaat..
Ze leert mij nu aan om eerst tot aangrijpingspunt en dan gas geven. Is voor mijn gevoel 10 keer niks.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:11 schreef Pizza_Boom het volgende:
Gas geven en koppeling op laten komen vaak gelijktijdig. Ook met doorschakelen. Bij bepaalde auto's zelfs eerst meer gas geven voordat de koppeling komt om een klap op de bak te voorkomen.
Niet als je een beetje vlot wilt optrekken. Maar dat zijn diesels, die krijg je niet zo snel afgeslagen. Ik merk, zeker als ie koud is, wanneer ik te weinig gas geef dat ie gaat bokken.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:18 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Ze leert mij nu aan om eerst tot aangrijpingspunt en dan gas geven. Is voor mijn gevoel 10 keer niks.
Een 3 cilindertje slaat snel af hoor.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:20 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Niet als je een beetje vlot wilt optrekken. Maar dat zijn diesels, die krijg je niet zo snel afgeslagen. Ik merk, zeker als ie koud is, wanneer ik te weinig gas geef dat ie gaat bokken.
Wacht maar totdat je in een benzine uitvoering gaat rijden.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:24 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Een 3 cilindertje slaat snel af hoor.
Daar ben ik ook bang voor.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:25 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Wacht maar totdat je in een benzine uitvoering gaat rijden.
Daarom, ook voor jou, eerst eens op een lege parking met pa/ma wat rondjes rijden (en veel stoppen/optrekken).quote:
Beide auto's rijden op diesel... En met mijn vaders busje is optrekken te makkelijk. Slaat bijna niet af.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:34 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Daarom, ook voor jou, eerst eens op een lege parking met pa/ma wat rondjes rijden (en veel stoppen/optrekken).
Automaat.quote:
Automaat is heerlijk. En dan neem je gewoon een tiptronic automaat voor de momenten dat je zin hebt om te schakelen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:43 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Beide auto's rijden op diesel... En met de bus is optrekken te makkelijk. Slaat bijna niet af.
[..]
Automaat.
Schakelen is leuk.
Lijkt me nog steeds niet leuk.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:44 schreef H-D het volgende:
[..]
Automaat is heerlijk. En dan neem je gewoon een tiptronic automaat voor de momenten dat je zin hebt om te schakelen.
Werkt prima.
Is wel maar ook een kwestie van smaak I guess.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:45 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Lijkt me nog steeds niet leuk.
Ik denk het.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:49 schreef H-D het volgende:
[..]
Is wel maar ook een kwestie van smaak I guess.
Het lijkt me zo saai om alleen maar gas te geven en te remmen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:55 schreef H-D het volgende:
Sowieso is schakelen nu nog nieuw en dus leuk. Want alles wat nieuw is is leuk. Later verandert ook je perspectief waarschijnlijk.
Wat denk je dat je op de snelweg doet?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:57 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Het lijkt me zo saai om alleen maar gas te geven en te remmen.
Maar het geeft ook veel voordelen in files/stad enzo. En met tiptronic heb je wel nog de schakelhandeling gewoon. En wat ik zei nu is ook alles nog nieuw en spannend voor je. Probeer het anders gewoon eens uit dan weet je hoe het is en waar je over praat.:)quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:57 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Het lijkt me zo saai om alleen maar gas te geven en te remmen.
Afhankelijk van de koppel van de motor: 2000-4000 toeren per minuut laten draaien en de koppeling los laten schieten.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:08 schreef tomaat52 het volgende:
Maar hoe trekken jullie op? Eerst een beetje gas geven en dan de koppeling laten opkomen of eerst tot aangrijpingspunt en dan gas geven?
Die laatste methode vind ik eigenlijk ruk.
Tiptronic? Bijna alle moderne automaten kan je zelf de versnelling kiezen, VAg heeft een idiote manier van schakelen, van je af is op en naar je toe is terugschakelen BMW heeft het tenminste op de juiste manier.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:44 schreef H-D het volgende:
[..]
Automaat is heerlijk. En dan neem je gewoon een tiptronic automaat voor de momenten dat je zin hebt om te schakelen.
Werkt prima.
Leuk, rokende bandjes bij het stoplicht.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 23:48 schreef Andyy het volgende:
[..]
Afhankelijk van de koppel van de motor: 2000-4000 toeren per minuut laten draaien en de koppeling los laten schieten.
Of als je rustig weg wilt rijden, rond de 1200-1500 tpm en dan gewoon op laten komen (niet te langzaam, maar ook niet te snel )quote:Op donderdag 23 augustus 2012 23:50 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Leuk, rokende bandjes bij het stoplicht.
Ja dat weet ik. Maar ik ging even niet uit van de moderen auto's. Aangezien de persoon in kwestie ook net zn rijbewijs heeft straks.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 23:48 schreef Andyy het volgende:
[..]
Afhankelijk van de koppel van de motor: 2000-4000 toeren per minuut laten draaien en de koppeling los laten schieten.
[..]
Tiptronic? Bijna alle moderne automaten kan je zelf de versnelling kiezen, VAg heeft een idiote manier van schakelen, van je af is op en naar je toe is terugschakelen BMW heeft het tenminste op de juiste manier.
Maar je kan alsnog niet heel and toe'en dan.
Je kan alvast een heel klein beetje gas geven, dat helpt als je de motor veel af laat slaan. Maakt wel meer herrie (toeren).quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:14 schreef delano.888 het volgende:
Gas geven voordat de koppeling bij het aangrijpingspunt is? Wist niet eens dat dat kon dacht dat dat slecht voor de auto is ofzo..
Dat bedoel ik. 1000 lijkt me al genoeg.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:07 schreef Andyy het volgende:
[..]
Of als je rustig weg wilt rijden, rond de 1200-1500 tpm en dan gewoon op laten komen (niet te langzaam, maar ook niet te snel )
Waarom zou je ook?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:21 schreef delano.888 het volgende:
Ik heb wel vaak de neiging bij het stoplicht, koppeling in te houden en dan herrie te maken met t gas.
Maar dat vind de instructeur nooit leuk
quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:21 schreef delano.888 het volgende:
Ik heb wel vaak de neiging bij het stoplicht, koppeling in te houden en dan herrie te maken met t gas.
Maar dat vind de instructeur nooit leuk
Omdat t geluid tof is.quote:
Het voelt onnatuurlijk aan vind ik, bij het schakelen in met een handbak trek je 'm ook naar je toe als je wilt opschakelen. Of van je af, maar dan scheer naar rechts, maar dat is dan weer anders dan recht naar achter.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:11 schreef H-D het volgende:
[..]
Bij mij werkt dat ook zo overigens. Heb al eerder een auto gehad die dat ook had. Geen problemen mee verder. Snap sowieso niet waarom mensen daar zo moeilijk over doen
Is het niet. (bijna) Alle lesauto's zijn diesels of ander traag afragpoep.quote:
Want waar les je in?quote:
Hmm heb er zelf geen problemen mee. Went ook wel gewoon I guess.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:28 schreef Andyy het volgende:
[..]
Het voelt onnatuurlijk aan vind ik, bij het schakelen in met een handbak trek je 'm ook naar je toe als je wilt opschakelen. Of van je af, maar dan scheer naar rechts, maar dat is dan weer anders dan recht naar achter.
Die nieuwste polo, klinkt best tof.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:29 schreef H-D het volgende:
[..]
Want waar les je in?
Maar het komt toch een beetje uhm raar zullen we maar zeggen over als je leswagen hoort revven bij het stoplicht....
Ik zou me de tering lachen als de motor dan afslaat bij het optrekken.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:29 schreef H-D het volgende:
[..]
Maar het komt toch een beetje uhm raar zullen we maar zeggen over als je leswagen hoort revven bij het stoplicht....
Bluemotion hell?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:30 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Die nieuwste polo, klinkt best tof.
Zal me een worst wezen, ik vind t leuk
De instructeur niet, maar ik doe t niet al te vaak
Dacht t niet. T is in ieder geval een redelijk vlotte auto, soms trap ik te veel op zn staart en kan ik mezelf behoorlijk de stoel in drukken (perongelijk). Ja, ik moet nog een hoop lerenquote:
Polo's klinken niet echt fantastisch hoor.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:30 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Die nieuwste polo, klinkt best tof.
Zal me een worst wezen, ik vind t leuk
De instructeur niet, maar ik doe t niet al te vaak
Oke een Polo klinkt niet tof. Die klinkt standaard. Misschien rauw op z'n bestquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:30 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Die nieuwste polo, klinkt best tof.
Zal me een worst wezen, ik vind t leuk
De instructeur niet, maar ik doe t niet al te vaak
T is de enige auto die ik ooit zelf heb laten revven, dus hoe moet ik nou weten hoe andere auto's in vergelijking klinken. Ik vind t leuk klinken, laat me lekkerquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:33 schreef Andyy het volgende:
[..]
Polo's klinken niet echt fantastisch hoor.
Het is pas leuk als het borrelt en daadwerkelijk leuk klinkt.
Onze auto borrelt, ploft en klinkt rauw op een goede manier. Nu vind ik de meeste auto's bagger klinkenquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:36 schreef delano.888 het volgende:
[..]
T is de enige auto die ik ooit zelf heb laten revven, dus hoe moet ik nou weten hoe andere auto's in vergelijking klinken. Ik vind t leuk klinken, laat me lekker
Maar dat inderdaad.^^quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:39 schreef Andyy het volgende:
[..]
Maar wacht maar tot je in leukere auto's stapt met leukere motoren
Of je koppeling teveel laten slippen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:40 schreef KNAK het volgende:
2 maanden rijbewijs en het gaat prima
Echter, met optrekken, koppeling in, pook in zn 1, laten opkomen van koppeling en dan gas erbij
Vervolgens krijg ik het voor elkaar dat ie naar bijna 2000 toeren gaat (flink gebrom van de motor) en dat ik dan pas vooruit ga...
Volgens mij druk ik te snel/te ver mn gas in, is het niet?
Te langzaam op laten komen bedoel je?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:41 schreef H-D het volgende:
[..]
Of je koppeling teveel laten slippen.
Ja precies. Dat je eigenlijk niet goed op je aangrijpingspunt zit maar wel (veel) gas geeft. Dan gebeurd er vrij weinig..quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:42 schreef KNAK het volgende:
[..]
Te langzaam op laten komen bedoel je?
Ik zou beide doen. Minder gas (2000rpm is nou niet meteen noodzakelijk) en sneller op laten komen en pas even laten slippen op je aangrijpingspunt echt. Niet daar net voor. Dan trek je gruwelijk langzaam weg met een bak herrie omdat je veel gas moet geven.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:44 schreef KNAK het volgende:
Minder gas of sneller koppeling op laten komen verhelpt dit?
Ik ben er trouwnes nog steeds niet uit wat beter is wat optrekken betreft;
Koppeling omhoog laten komen en gas bijgeven als ie vooruit gaat
of
gas indrukken tot een x-aantal toeren en dan koppeling op laten komen
Dat is natuurlijk niet de manier om het te doen. Beste is volgens mij wel om 'm gewoon even te laten slippen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:50 schreef delano.888 het volgende:
Maar stel dat ik dus wel 2000rpm doe (later in mn eigen auto bijv) en ik laat de koppeling in 1x omhoog knallen, dan gaat dat gewoon goed?
Dan sloop ik zeker langzaam de koppeling?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:53 schreef H-D het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet de manier om het te doen. Beste is volgens mij wel om 'm gewoon even te laten slippen.
Wat jij beschrijft heb ik weleens gedaan in een auto met een gare koppeling ( dan heb je bijna geen aangrijpingspunt meer) en je kan nou niet echt zeggen dat dat lekker aanvoelt ofzo.
Ik ben ook erg nieuwsgierig en ga het morgen proberen.. Maar vraag het aan je instructeur, die weet echt wel hoe dat moetquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:56 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Dan sloop ik zeker langzaam de koppeling?
Heb het nog nooit geprobeerd hoor, maar heb nu wel de neiging met volgende les wat vlotter weg te rijden door meer gas te geven en sneller de koppeling omhoog te doen.
Slecht voor de koppelingquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:44 schreef delano.888 het volgende:
Dus ff voor de duidelijkheid, als ik gas geef tot bijv 2000 toeren, en dan in 1x heel snel de koppeling op laat komen, dan rijd ik veel sneller weg? En dat is niet slecht voor de auto?
Ik denk het wel ja. Snel wegrijden kan ook zonder de koppeling in een keer omhoog te laten klappen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:56 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Dan sloop ik zeker langzaam de koppeling?
Heb het nog nooit geprobeerd hoor, maar heb nu wel de neiging met volgende les wat vlotter weg te rijden door meer gas te geven en sneller de koppeling omhoog te doen.
Is het ook een V5/VR6 ?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:59 schreef -Erick- het volgende:
[..]
Ik ben ook erg nieuwsgierig en ga het morgen proberen.. Maar vraag het aan je instructeur, die weet echt wel hoe dat moet
Ik geloof dat het normaal is om gewoon de koppeling op te laten komen en bij het aangrijpingspunt gas te geven, afhankelijk van hoeveel gas je geeft de koppeling volledig los te laten.
Het lijkt mij niet goed als je eerst gas geeft en daarna de koppeling snel op laat komen, krijg je een soort van schok/klap. Maarja wie ben ik, moet nog 7 uur en 30 min wachten voordat ik mijn rijbewijs heb haha.
Hoef alleen maar een petje op te zetten en kan zo door als tuig in mijn golf 4
Leuk, een klapperende aandrijflijn.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 23:50 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Leuk, rokende bandjes bij het stoplicht.
Herkenbaar, ik wil ook een golf, maar als ik dan zo ga rijden, moet ik eigenlijk al een petje gaan kopen om aan het stereotype te voldoenquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:59 schreef -Erick- het volgende:
Hoef alleen maar een petje op te zetten en kan zo door als tuig in mijn golf 4
Scheelt wel weer verzekering enzoquote:
Waarom wil je een Golf?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 08:38 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Herkenbaar, ik wil ook een golf, maar als ik dan zo ga rijden, moet ik eigenlijk al een petje gaan kopen om aan het stereotype te voldoen
Met 2000 toeren de koppeling ineens loslaten levert geen wielspin op, alleen maar stilte.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 01:02 schreef Andyy het volgende:
[..]
Slecht voor de koppeling
Slecht voor de banden
Alhoewel dat er natuurlijk afhangt van de motor dat erin ligt, als die z'n maximum koppel dan al heeft is het natuurlijk slechter, is het een gemiddelde ongeblazen blok valt het wel mee.
Maar je komt er wel het snelst mee weg (mits je de wielspin tot een minimum beperkt)
Ik zeg ook, ligt aan de motor. Als je met die ecohok rijdt levert het inderdaad meestal geen wielspin op. Blok dat in onze auto ligt levert vanaf 1250 tpm al zijn maximum koppel, dus reken maar op wielspin als je dat doet. (en de meeste niet-ecohokken die niet onderbemotoriseerd zijn spinnen dan ook al)quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 11:13 schreef vannelle het volgende:
[..]
Met 2000 toeren de koppeling ineens loslaten levert geen wielspin op, alleen maar stilte.
Zeker weten dat de auto afslaat op zo'n manier.
Ik wil een beetje vlotte auto dus ga denk ik voor een GTI. Hopelijk kan ik tegen die tijd een fatsoenlijke 2ehandse vinden.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 10:56 schreef H-D het volgende:
[..]
Scheelt wel weer verzekering enzo
[..]
Waarom wil je een Golf?
KRRGGGAAHHGGRRSquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 15:26 schreef -Dries- het volgende:
Dus. Wat gebeurt er als je gaat schakelen zonder de koppeling in te trappen? Ik kan het beter hier vragen dan zelf uitproberen
Eerst een open deur: De koppeling zorgt ervoor dat de motor wordt losgekoppeld van de wielen. Op beide kanten, dus aan de motorzijde en aan de wielen, komen krachten te staan. Als je aan het rijden bent en je geeft gas krijgen de wielen de kracht van de motor. Andersom gebeurt het ook, als je het gas loslaat, krijgt de motor de krachten van de wielen (dit wordt ook 'op de motor remmen' genoemd)quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 15:26 schreef -Dries- het volgende:
Dus. Wat gebeurt er als je gaat schakelen zonder de koppeling in te trappen? Ik kan het beter hier vragen dan zelf uitproberen
Waarom heeft een auto toch een koppelingspedaal..quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 15:49 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Je hebt van die malloten die denken te kunnen schakelen zonder koppeling. 'ja, als ik net genoeg gas geef dat de motor precies dat toerental draait en dan de versnelling erin leg....'
Naja .. Koop dan gewoon een autotje van 200-300 euro met apk .. Kan je iig rijdenquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:33 schreef Klatjeblei het volgende:
lol heb al weken me rijbewijs maar nog maar 1 keer gereden (in die van me pa)
sjonge jonge luxe zeggen ze dan, loop nog steeds te rennen om de bus te halen.
als ik het huis klaar heb word het wel een prioriteit
een auto bedoel ik dan he
Klopt, dat probeer ik inderdaad. Maar goed, pas drie lessen gehad.... nooit moeite mee gehad (in het begin??)quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 19:20 schreef mitchelll0181 het volgende:
... Wtf .. Leg gewoon je voet erop en rem met de bovenkant van je schoen .. Dan kan je heel subtiel remmen hoor..
Het zou best wel eens kunnen dat ik teveel mijn hele voet gebruik. Ik zal het eens proberen meer met mijn tenen te doen, misschien gaat het dan als vanzelf wat subtieler.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 19:33 schreef mitchelll0181 het volgende:
Nee niet dat ik me kan herrineren ..
Maar zeker met autos met rembekrachtiging moet je dit heel subtiel bedienen ..
Ik bedien mijn auto met mn tenen simpel gezegd .. Makkelijk te doseren en werkt goed ..
Wat had je verwacht na 3 lessen dan? ik remde in het begin ook wel eens iets te abrupt, paar keer ervaren en dan snap je snel genoeg hoe het beter kanquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 19:31 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Klopt, dat probeer ik inderdaad. Maar goed, pas drie lessen gehad.... nooit moeite mee gehad (in het begin??)
Tja, ik verwacht niet veel na drie lessen maar het is meer dat ik niet had verwacht dat die feeling zo lastig was dat ik het na drie lessen nog steeds best lastig vind. Maar inderdaad, als ik het vaak genoeg ervaar leer ik het als het goed is vanzelf.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 19:48 schreef princess-a het volgende:
[..]
Wat had je verwacht na 3 lessen dan? ik remde in het begin ook wel eens iets te abrupt, paar keer ervaren en dan snap je snel genoeg hoe het beter kan
Euhm ik zou dan gewoon eem vlotte auto kopen die geen Golf GTI is ik bedoel het is zó stigmatiserend...een Golf GTIquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 13:24 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ik wil een beetje vlotte auto dus ga denk ik voor een GTI. Hopelijk kan ik tegen die tijd een fatsoenlijke 2ehandse vinden.
Nog tips voor betrouwbare vlotte auto's?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 21:51 schreef H-D het volgende:
[..]
Euhm ik zou dan gewoon eem vlotte auto kopen die geen Golf GTI is ik bedoel het is zó stigmatiserend...een Golf GTI
Aah oke. Nja zelf weten natuurlijkquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 22:41 schreef tomaat52 het volgende:
Stiekem vind ik de Lantra wel wat hebben. Spuuglelijk maar heeft toch wel wat.
Hoe vlot wil je eigenlijk?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 22:48 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Nog tips voor betrouwbare vlotte auto's?
Zoals een golf GTI dusquote:
Een Clio Williams of een Saxo VTS. Veel authentieker dan een Golf GTI. Of een Alfa 145 QV. Maar wat is je budget enzo? Maak anders een eigen topic want dit hoort hier niet echtquote:
NSX, 370Z, GT-R, BRZ, Supra, Snellere Impreza's, etc.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 22:48 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Nog tips voor betrouwbare vlotte auto's?
Geen airco?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 23:09 schreef tomaat52 het volgende:
Morgen weer rijles. Ik weet zeker dat het deze les beter gaat dan de vorige omdat het nu niet zo warm is.
quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 23:10 schreef Pizza_Boom het volgende:
Heeft dat ermee te maken dan? Een beetje lesauto heeft toch gewoon airco?
Instructrice begon erover dat ze er niet tegen kon en de volgende dag dan hees is etc. Dus laat dan maar...quote:
Remmen voor een stoplicht? Dus volledig tot stilstand komen, dat je dus een schok krijgt wanneer je helemaal stil staat. Ik had dit ook in het begin, wat je moet doen is eerder beginnen met remmen door goed je snelheid eruit te halen en dan langzaam de rem los laten zodat je nog wat door rolt. Bij het langzaam rollen langzaam de rem indrukken zodat je niet opeens PLOP stilstaat :pquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 19:16 schreef pietkanarie het volgende:
Zijn er meer mensen die zo weinig feeling hebben/hadden met de rem? Ik probeer echt rustig in te trappen maar sta ineens, boem, stil. Echt met een schok.
Had van tevoren gedacht vooral het schakelen moeilijk te vinden. Het opschakelen gaat opzich steeds een beetje meer vanzelf, terugschakelen gaat soms wat schokkeriger. Maar had niet verwacht dat ik dat remmen zo lastig zou vinden.
Da's ook niet op te lossen met een automaat want ook daarin moet je remmen natuurlijk.
Geen fans aan beide kanten? Per stoel verstelbaar (was in mijn leswagen wel zo). Ik kon echt niet rijden zonder airco/fans hoor.. zweet brak me uit.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 23:13 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
[..]
Instructrice begon erover dat ze er niet tegen kon en de volgende dag dan hees is etc. Dus laat dan maar...
Wtf als het 30 graden is fzo is het zwaar zonder airco mag je wel...de ramen open?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 23:13 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
[..]
Instructrice begon erover dat ze er niet tegen kon en de volgende dag dan hees is etc. Dus laat dan maar...
Toen was het hier 35 graden, bovendien is mijn leswagen zwart.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 23:17 schreef H-D het volgende:
[..]
Wtf als het 30 graden is fzo is het zwaar zonder airco mag je wel...de ramen open?
Hij heeft al iets laten vallen over een 3 cilinder, zal dus wel een aygo ofzo zijn. En dat zal dan natuurlijk niet mogen, want niet goed voor het milieu.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 23:17 schreef H-D het volgende:
[..]
Wtf als het 30 graden is fzo is het zwaar zonder airco mag je wel...de ramen open?
Polo Bluemotion met AC.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 23:18 schreef Pizza_Boom het volgende:
Is gewoon het moment dat jouw voertuig stilstaat, maar jijzelf nog snelheid hebt (massatraagheid). Is ook een reden dat bijv. veel treinmachinisten, maar ook buschauffeurs, vlak voor stilstand de rem lossen. Kom je een stuk gemoedelijker tot stilstand omdat je dan het laatste metertje remt op normale wrijving.
[..]
Hij heeft al iets laten vallen over een 3 cilinder, zal dus wel een aygo ofzo zijn. En dat zal dan natuurlijk niet mogen, want niet goed voor het milieu.
Fixedquote:
quote:
H-D? Kom er maar in!quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 23:21 schreef delano.888 het volgende:
Denk dat mijn eerste auto een Alfa wordt. Gave bakkies.
Jajajajajaaaa! Doen! Eindelijk iemand die het begrijpt Alfa is nja Alfa. Sub zero coolness.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 23:21 schreef delano.888 het volgende:
Denk dat mijn eerste auto een Alfa wordt. Gave bakkies.
Petje drbij, helemaal klaar.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 23:23 schreef H-D het volgende:
[..]
Jajajajajaaaa! Doen! Alfa is nja Alfa. Sub zero coolness.
JKquote:
Belangrijk onderdeel van Alfa rijden is rechts inhalen!quote:
Gaat helemaal goed komen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 23:26 schreef -Erick- het volgende:
[..]
Belangrijk onderdeel van Alfa rijden is rechts inhalen!
Zoek t maar opquote:
Ooh die JK...nee dan is het goedquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 23:27 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Gaat helemaal goed komen.
[..]
Zoek t maar op
Ik ben eigenlijk wel een beetje verliefd op een zwarte 145 qv. Hopelijk kan ik die over een paar maandjes betaalbaar vinden.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 23:30 schreef H-D het volgende:
[..]
Ooh die JK...nee dan is het goed
Welke Alfa wordt het?
Ja elke Alfa is mooi. 145 QV is een leuk als je van Hot Hatches houdt idd neem anders een 147...grotere kans op airco. De 147 is trouwens als GTA ( met 3.2 V6) een serieuze hot hatch maar wss niet meer heel betaalbaar als 1e auto. En erg erg erg duur om te verzekeren. 145 QV is leuker dan als 1e auto.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 23:31 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk wel een beetje verliefd op een zwarte 145 qv. Hopelijk kan ik die over een paar maandjes betaalbaar vinden.
Eigenlijk is elke Alfa wel mooi trouwens, die neus!
Wil alleen wel airco eigenlijk, dat maakt t was lastiger.
Borrelpraat.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 11:47 schreef mitchelll0181 het volgende:
Alfa ... Nee bedankt ..
Storingsgevoelig
Valt bij nieuwere Alfa's best mee.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 11:47 schreef mitchelll0181 het volgende:
Alfa ... Nee bedankt ..
Storingsgevoelig
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |