quote:Op woensdag 25 juli 2012 07:37 schreef DubbeleKater het volgende:
Alstu: http://www.bol.com/nl/p/boeddhisme-voor-dummies/9200000000030896/
Verrek, hij bestaat inderdaad gewoon!quote:Op woensdag 25 juli 2012 09:22 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Geweldig, Boeddhisme voor dummies bestaat gewoon.
Ik kan je het boekje : Hoe de dingen zijn van Ole Nydahl van harte aanbevelen.
Je leert er wat een over de verschillen tussen geloofsreligies en ervaringsreligies, waarom Boeddhisme geen religie is. Ook waarom de 2 grote geloofsreligies zieltjes moesten winnen en Boeddh niet. Wat het grote verschil met filosofie is, boeddhisme mis nl ook geen filosofie, maar een mens veranderende leer. Terwijl je na het lezen van een filosoof het boek gewoon weer in de kast zet.
En nog heel veel meer. In een klein boekje wordt je al duidelijk dat wij allemaal hevig in de war zijn. Gewoon door nuchter nadenken en redeneren.
Als je er op googelt zie je net als ik dat het tijdelijk niet leverbaar is.
Ga naar 1 van de Diamantweg centra ( veel grote steden) en kijk of ie te koop is.
mak lichte reclame, om de reden dat Diamant denk ik de meest heldere leer is.
Dat is de ingang en eis van deze stroming en vandaar de naam diamant.
Helderheid.
Verder is je weg immer een persoonlijke want jij hebt behoefte aan andere lessen dan ik.
Simpel omdat jij een andere visie hebt dan ik.
Maar veel plezier en succes op de weg, want je wordt altijd vriendelijker minder hatelijk en je krijgt allengs een helderder blik.
quote:Op woensdag 25 juli 2012 08:01 schreef Apuleius het volgende:
Mijn advies is: geen boeken kopen of verder lezen, maar onder een boom gaan zitten en niets doen. Daar is het ook nog eens prachtig weer voor. Dan komen de demonen in jezelf vanzelf naar de oppervlakte opborrelen en dan is het een kwestie van niets doen. Niet op reageren, maar kalm en leeg blijven.
Als je dat vol kan blijven houden, dan schijnt op een gegeven moment ergens een lamp te gaan branden. In jezelf dat is.
/Krishnamurti/Bhagwan/Swami_Twelvinchalami
Dat boek zal ik eens bekijken.quote:Op woensdag 25 juli 2012 08:20 schreef Haushofer het volgende:
Ik vond het boekje "boeddhisme in alle eenvoud" van steve hagen een leuke introductie. Maar t is idd wel iets waar je mee bezig moet gaan;met alleen lezen kom je er niet
Grappig! Die heb ik laatst ook gekocht; alleen nog niet opengeslagen haha.quote:Op woensdag 25 juli 2012 08:20 schreef Haushofer het volgende:
Ik vond het boekje "boeddhisme in alle eenvoud" van steve hagen een leuke introductie. Maar t is idd wel iets waar je mee bezig moet gaan;met alleen lezen kom je er niet
Hij is alleen niet zo actief.quote:Op zondag 29 juli 2012 10:04 schreef Gray het volgende:
Het boeddhisme spreekt mij ook aan, dus ik ga dit topic volgen.
Misschien dat we wat onderwerpen kunnen aandragen om over te praten?quote:
Er zijn overal wel meditatiecentra volgens mij.quote:Op zondag 29 juli 2012 18:14 schreef Gray het volgende:
[..]
Misschien dat we wat onderwerpen kunnen aandragen om over te praten?
Verder ben ik ook wel benieuwd naar Boeddhisme in Nederland. Wie, waar, wat? Enneh, wat kost het?
Hilarisch als deze uitspraak is, dat zie je gelukkig ook, het raakt wel de kern: want wat is nu precies de kennismethode hier? Hoe bepaal je wat "goede kennis" is? Het is een probleem waar alle religies mee kampen.quote:Op zondag 29 juli 2012 18:19 schreef Gary_Oak het volgende:
Alleen weet ik niet in hoeverre de kennis van die mensen goed is. Voor je het weet wordt zoiets gerund door een of andere vage hippie met een LOI-diplomaatje.Niet dat zo'n iemand per definitie onkunde heeft hoor, maar een ouderwetse Aziatische monnik ziet er gewoon veel legitiemer uit.
quote:Op zondag 29 juli 2012 18:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hilarisch als deze uitspraak is, dat zie je gelukkig ook, het raakt wel de kern: want wat is nu precies de kennismethode hier? Hoe bepaal je wat "goede kennis" is? Het is een probleem waar alle religies mee kampen.
Geloof me, andere religieuzen twijfelen net zoveel. Er zijn er echter maar weinig die het daar ooit hardop over hebben. Het draagt alleen maar bij aan hun onzekerheid.quote:Op zondag 29 juli 2012 18:31 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Maar je hebt gelijk. Er bestaan wel priesteropleidingen in Nederland bijvoorbeeld, maar hoe weet je of zo'n iemand het werkelijk begrepen heeft waar het om draait? Wat mij juist in het boeddhisme aanspreekt, is dat het je zo vrij mogelijk laat in je interpretatie van... Alles.Geen verplichte voorschriften of een opgedrongen wereldbeeld, alleen 4 Nobele Waarheden, waar ik vóór mijn ontdekking van het boeddhisme ook al achter stond.
Maar diezelfde vrijheid maakt mij ook onzeker over wat 'waar' is en naar wie ik moet 'luisteren'. Die twijfel hebben andere religieuzen niet, wat het voor hen weer makkelijker maakt.
Het neemt niet weg dat die twijfel er eigenlijk niet hoort te zijn. Tenminste, dat idee heb ik altijd bij de Abrahamitische religies. In de praktijk zal er natuurlijk wel twijfel zijn.quote:Op zondag 29 juli 2012 18:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Geloof me, andere religieuzen twijfelen net zoveel. Er zijn er echter maar weinig die het daar ooit hardop over hebben. Het draagt alleen maar bij aan hun onzekerheid.
Je gebruikt hier wat je aanspreekt als criterium. En dat is op zicht niet zo gek.
Maar als *jij* degene bent die bepaalt wat waar is en wat niet, op basis van wat jou aanspreekt... kun je dan eigenlijk nog wel iets van een ander - of dat nu een monnik, een priester of een wetenschapper is - leren? Waarom zou je dan uberhaupt naar iemand moeten luisteren? Kennelijk hangt het dan helemaal niet af van wat anderen zeggen.
Hoe ik een boeddhistische meester zie, is als het stereotype goeroe dat elke vraag beantwoord met een gek/grappig raadsel. Het hoeft niet eens gek/grappig te zijn, al laat dat wel zien dat zo iemand elk moment geluk kan zien.quote:Op zondag 29 juli 2012 18:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar als *jij* degene bent die bepaalt wat waar is en wat niet, op basis van wat jou aanspreekt... kun je dan eigenlijk nog wel iets van een ander - of dat nu een monnik, een priester of een wetenschapper is - leren? Waarom zou je dan uberhaupt naar iemand moeten luisteren? Kennelijk hangt het dan helemaal niet af van wat anderen zeggen.
Of weggeven..quote:Op zondag 29 juli 2012 19:31 schreef BeffJeck het volgende:
Gooi eerst maar al je spullen weg. Dan komt de rest vanzelf wel!
Nergens voor nodig. Een boeddhist kan evengoed bezittingen hebben als ieder ander mens.quote:Op zondag 29 juli 2012 19:31 schreef BeffJeck het volgende:
Gooi eerst maar al je spullen weg. Dan komt de rest vanzelf wel!
Goed idee, maar jij bent hier de moderator, ik kan 'm niet meer aanpassen.quote:Op zondag 29 juli 2012 20:01 schreef Gray het volgende:
Wellicht is het ook een idee om oudere topics over boeddhisme, of zelfs topics gerelateerd aan de boeddhistische levensbeschouwing te plaatsen in de OP?
Ik ben niet hier de moderator.quote:Op zondag 29 juli 2012 20:02 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Goed idee, maar jij bent hier de moderator, ik kan 'm niet meer aanpassen.
quote:Op zondag 29 juli 2012 20:08 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik ben niet hier de moderator.
Maar Molorus, Friek_ of speknek willen vast wel helpen.
Hier is alvast een gouwe ouwe:
Topic voor beoefenaars van het Boeddhisme (en geïnteresseerden)
quote:Op zondag 29 juli 2012 20:14 schreef Molurus het volgende:
Oh? Ik wist niet dat er een limit zat aan de tijd waarbinnen je een post nog kunt editen. In elk geval een lijstje toegevoegd aan de OP met recente relevante topics over boeddhisme.
Zou je trouwens het slotje op de OP permanent open kunnen zetten?quote:Op zondag 29 juli 2012 20:14 schreef Molurus het volgende:
Oh? Ik wist niet dat er een limit zat aan de tijd waarbinnen je een post nog kunt editen. In elk geval een lijstje toegevoegd aan de OP met recente relevante topics over boeddhisme.
Nee het begint met fokquote:Op zondag 29 juli 2012 22:38 schreef Gray het volgende:
Ja, want het boeddhisme begint bij het kijken van muziekvideo's.
Maar moet dat nou gespamd worden met een twintigtal filmpjes waarvan een groot deel weinig tot niets te maken heeft met het boeddhisme?quote:
It's all allegory : )quote:Op zondag 29 juli 2012 22:44 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar moet dat nou gespamd worden met een twintigtal filmpjes waarvan een groot deel weinig tot niets te maken heeft met het boeddhisme?
Tot daar ben ik het met je eens, de rest is grenswetenschap en leuke liedjes, maar niet echt nuttig voor iemand die het boeddhisme wil verkennen lijkt me.quote:Op zondag 29 juli 2012 22:49 schreef wstam88 het volgende:
Heeft er wel mee te maken, Leonard Cohen en Zenmeester Roshi, filmpje over de Pineal Gland, en het muziek is allegorie.
Hmm hij praat in het "Pineal Gland 101: Mysteries of the Pineal Gland" filmpje o.a. over het verband tussen de Pineal Gland en "Mystical stages", waarom is dat niet relevant?.quote:Op zondag 29 juli 2012 22:53 schreef Gray het volgende:
[..]
Tot daar ben ik het met je eens, de rest is grenswetenschap en leuke liedjes, maar niet echt nuttig voor iemand die het boeddhisme wil verkennen lijkt me.
Jij denkt er blijkbaar anders over en dat is prima, maar toch wil ik je persoonlijk vragen iets meer gerelateerd materiaal aan te dragen, mocht je meer weten.
Zazen.quote:Op zondag 29 juli 2012 20:23 schreef Farenji het volgende:
Als je het boeddhisme wil begrijpen moet je het doen. Het gaat om ervaring, de rest doet er niet toe. Boeddhisme is niet in woorden uit te drukken. Ga op je matje zitten, en *zit*.
Het heeft er alleen mee te maken als je ook nog in andere zaken geloofd.quote:Op zondag 29 juli 2012 22:58 schreef wstam88 het volgende:
[..]
Hmm hij praat in het "Pineal Gland 101: Mysteries of the Pineal Gland" filmpje o.a. over het verband tussen de Pineal Gland en "Mystical stages", waarom is dat niet relevant?.
Hmm hij heeft het er o.a. over "stages" die voorkomen bij/door o.a. meditatie, het is niet nodig om er in te geloven, het is enkel informatie.quote:Op zondag 29 juli 2012 23:03 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het heeft er alleen mee te maken als je ook nog in andere zaken geloofd.
quote:Op zondag 29 juli 2012 23:02 schreef MarcusViridis het volgende:
[..]
Zazen.
Slechts een vorm van Boeddhisme. Eigenlijk is het een beetje een verzamelnaam van verschillende manieren om de zogenaamde 'Boeddha-staat' te bereiken. Sommige vormen zijn of lijken een religie te zijn (denk aan het diamanten voertuig) en andere zijn meer gericht op zelfontplooiing door eigen ervaring.
Wat dat laatste betreft is Zen zeer geschikt, maar het is wat meer dan op een matje zitten. Zen is, in mijn eigen woorden, je hersens net zo lang op een onmogelijke manier op hun flikker geven tot er een moment van inzicht komt, satori genoemd. Daarmee ben je een stukje dichter bij de Boeddha-staat en komt je eigen perspectief op een hoger niveau.
Interessante materie, maar eigenlijk niet mogelijk zonder jaren in retraite te gaan, onder de leiding van een Zenmeester.
Jij bent messcherp! Daar heb ik twee boekjes van in de kast staan.quote:Op zondag 29 juli 2012 23:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
"Kromme komkommer" van David Chadwick is een aardige biografie over Shunryu Suzuki.
Ik vond het een leuk boek.quote:Op zondag 29 juli 2012 23:17 schreef MarcusViridis het volgende:
[..]
Jij bent messcherp! Daar heb ik twee boekjes van in de kast staan.
Thnx!Morgen stort ik me even op die biografie.
Kromkommer!quote:Op zondag 29 juli 2012 23:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
"Kromme komkommer" van David Chadwick is een aardige biografie over Shunryu Suzuki.
Astrologie is bijgeloof.quote:
Jesus and the Zodiacquote:
In de oudheid zag men, beter dan nu, de hemellichamen boven hun hoofd rond gaan. Het leven op aarde stond in het teken van deze cirkelbewegingen. Er was een natuurlijk dag en nacht ritme voor menselijke activiteiten. Er was de jaarlijkse wisseling van de seizoenen, waarin vele dingen ontstonden en afstierven. De Zon was duidelijk een bron ven leven en werd door de Egyptanaren vereert als de God Ra. Men observeerde de sterrenhemen en koppelde daar allerlei betekenissen aan. Veel daarvan kun je terug vinden in teksten van de bijbel. Je kunt dat gebruiken om de bijbel te herinterpreteren. Maar dat wil niet zeggen dat deze betekenissen uit de astrologie waar zijn. Je kunt er niet de sterrenkunde mee aanvullen. Astrologie is bijgeloof.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 09:20 schreef wstam88 het volgende:
[..]
Jesus and the Zodiac
• The sun is the "Light of the World." (John 8:12)
• The sun "cometh on clouds, and every eye shall see him." (Revelations 1:7)
• The sun is “anointed” when its rays dip into the sea.
• The sun rising in the morning is the "Savior of mankind," as well as the "healer" or "savior" during the day.
• The sun wears a corona, "crown of thorns" or halo.
• The sun "walks on water," describing its reflection. (John 6:19)
• The sun's "followers," "helpers" or "disciples" are the 12 months and the 12 signs of the zodiac or constellations, through which the sun must pass annually.
• The sun at 12 noon is "Most High" in the sky; thus, "he" begins "his Father's work" at "age" 12.
• The sun enters into each sign of the zodiac at 30°; hence, the "Sun of God" begins his ministry at "age" 30.
• The sun's warmth turns water into wine through ripening grapes.
Het christendom en het boeddhisme gaan prima samen in mijn ogen. Ze gaan uit van ongeveer dezelfde geboden (al is het in het boeddhisme niet vereist om je eraan te houden) en het boeddhisme staat in principe ook het geloof in God toe. Bidden en mediteren is in principe hetzelfde; waar christenen een gebed herhaaldelijk aanhalen, zo reciteren boeddhisten mantra's. Ze gebruiken ook vergelijkbare 'instrumenten' daarvoor:quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:57 schreef Viking84 het volgende:
Schopje! Eens kijken of we weer wat leven in dit topic kunnen blazen.
Ik ben hier terechtgekomen vanuit dit topic: F&L / Op zoek naar verlichting
Zat zelf ook al een beetje aan boeddhisme te denken, maar ik weet ook niet zo goed waar ik moet beginnen. Hoe gaat het inmiddels met de zoektocht van TS? Ik denk dat ik eerst het boek In de voetsporen van de Boeddha eens ga lezen, om eens een goed idee te krijgen van wat het eigenlijk ís en welke stroming mij het meest aanspreekt. Mocht ik er dan nog steeds enthousiast over zijn, dan kan ik eens een centrum opzoeken in mijn woonplaats... Ik zou graag willen leren mediteren, maar ik vind het ook nog een beetje eng, aangezien het zo afwijkt van mijn achtergrond (christelijk opgevoed) en ik bang ben dat ik er van alles voor moet gaan laten wat ik liever niet wil...
Dank voor je reactie, interessantquote:Op zondag 20 januari 2013 10:37 schreef Gray het volgende:
[..]
Het christendom en het boeddhisme gaan prima samen in mijn ogen. Ze gaan uit van ongeveer dezelfde geboden (al is het in het boeddhisme niet vereist om je eraan te houden) en het boeddhisme staat in principe ook het geloof in God toe. Bidden en mediteren is in principe hetzelfde; waar christenen een gebed herhaaldelijk aanhalen, zo reciteren boeddhisten mantra's. Ze gebruiken ook vergelijkbare 'instrumenten' daarvoor:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die gebruikt men om te tellen zonder het brein zich te laten richten op getallen (al gebeurt dat her en der ook).
Zelf draag ik een tasbih, wat een islamitische variant is van gebedskralen. Niet omdat ik moslim ben, maar omdat mijn moesje deze meenam als geschenk van haar huwelijksreis in een overwegend islamitisch land. Overigens draag ik deze niet om te bidden/mediteren, maar om te irriteren. Het is voor mij een reminder om mindful te zijn en me niet te laten afleiden door obstakels in het leven, groot of klein.
Zelf zoek ik ook nog naar een geschikt centrum bij mij in de buurt. Ik vond een zenschool (zen spreekt mij het meest aan), maar deze lijkt niet langer actief te zijn. Mijn verzoek om inlichtingen krijgt iig geen gehoor.
Andere boeddhistische centra hier in de buurt geven mij een 'cult-vibe' en komen meer over als New Age, dan als boeddhisme. Misschien dat ik zonder leerschool mijn pad blijf bewandelen; tot nu toe gaat het aardig en kan ik alle voor mij overbodige zaken als de dharma e.d. achterwege laten. Ik wil me er nog wel eens in verdiepen hoor, maar niet omdat het vanuit de religie wordt voorgeschreven. Volgens mij zou dat ook tegen de leer van de boeddha ingaan, ironisch genoeg.
Wat bedoel je hiermee? En mediteer je helemaal niet?quote:Overigens draag ik deze niet om te bidden/mediteren, maar om te irriteren.
En dat is ook wat mij aanspreekt in het boeddhisme, namelijk dat je niet alles klakkeloos hoeft aan te nemen. Ook ik geloof niet in reïncarnatie van zielen, of een hiernamaals waar die zielen eeuwig kunnen verblijven, maar kan me prima vinden in veel wijsheden over de geest.quote:Op zondag 20 januari 2013 11:28 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dank voor je reactie, interessant.
Ik woon in Den Haag en hier zijn een stuk of vier, vijf boeddhistische centra. Ik overweeg hier een meditatiecursus te gaan volgen in maart. Daarnaast e.e.a. erover lezen en dan maar eens kijken of het écht wat voor me is. Het niet-dogmatische en niet-theïstische spreekt me aan. Ik geloof echter niet in een hiernamaals en ook niet in reïncarnatie, maar ik kan me wel volledig scharen achter de vier waarheden. Weet ook nog niet hoever ik hierin zou willen gaan, dat moet de praktijk maar uitwijzen. Maar dit lijkt wel echt te zijn waar ik naar op zoek ben en ik denk dat het voor mij wel belangrijk is om naar zo'n centrum te gaan, omdat anders het leven van alledag er weer tussendoor komt en er uiteindelijk niets verandert.
Nou, op het moment dat het irriteert ben ik niet mindful. Het is dus eigenlijk een trucje om mezelf te leren beter te focussen op mijn bezigheden. En zittend mediteren doe ik zelden, omdat het eigenlijk zittend mindful zijn is. Voor mijn rust en vrede heb ik het niet nodig, maar voor iedereen is dat anders. De berg kan men beklimmen vanuit alle richtingen; alle wegen leiden naar Rome.quote:[..]
Wat bedoel je hiermee? En mediteer je helemaal niet?
Irriteren als in de weg zitten.quote:Op zondag 20 januari 2013 12:01 schreef Viking84 het volgende:
Maar wat bedoel je met 'irriteren'. Zoals ik het lees, irriteert die ketting je, maar volgens mij bedoel je gewoon geïrriteerd in het algemeen?
Ah zoquote:Op zondag 20 januari 2013 12:12 schreef Gray het volgende:
[..]
Irriteren als in de weg zitten.
Het idee is dat je het ding de hele dag in je niet-dominante hand houdt, zodat het regelmatig in de weg zit, maar je toch grotendeels in staat bent je dagelijkse bezigheden uit te voeren.
De mijne gaat driemaal om mijn pols wanneer ik bezig ben (en dan nog zit ie iets in de weg, door het uitstekende stuk) en tweemaal wanneer het moment daarvoor geschikt is, met de derde lus in de hand.
Zo ongeveer:
[ afbeelding ]
Grappig wel is dat andere mensen het soms irritanter lijken te vinden dan ikzelf.Dan horen ze het tikken of zien ze het bewegen en focussen ze zich daar direct op.
Soms. Helemaal wanneer ik vertel dat deze gebedskralen een islamitische achtergrond hebben. Vies woord blijkbaar.quote:Op zondag 20 januari 2013 12:16 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ah zo.
Ja, ze zouden me zien aankomen op het werk. Krijg jij er geen vervelende reacties op?
Ik was niet gelukkig met mezelf en merkte dat ik daar anderen mee kwetste. Nog voordat ik bewust begon aan mijn pad, had ik op een dieptepunt een omslag. Een heel aparte ervaring, waardoor mijn wereld even op zijn kop stond. Maar ja, zoals ze zeggen in zen:quote:Op zondag 20 januari 2013 12:27 schreef Viking84 het volgende:
Wat was eigenlijk jouw reden om hiermee te beginnen?
quote:Before enlightenment, chop wood and carry water. After enlightenment, chop wood and carry water.
Maar waarom zocht je het antwoord in het boeddhisme en niet in bijvoorbeeld psychologische hulp? Want dat was mijn eerste ingeving, eens met een pro gaan praten. En dat ga ik misschien nog steeds wel doen.quote:Op zondag 20 januari 2013 12:35 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik was niet gelukkig met mezelf en merkte dat ik daar anderen mee kwetste. Nog voordat ik bewust begon aan mijn pad, had ik op een dieptepunt een omslag. Een heel aparte ervaring, waardoor mijn wereld even op zijn kop stond. Maar ja, zoals ze zeggen in zen:
[..]
Achteraf gezien denk ik dat ik er wel wat wijzer van geworden ben, maar niet per sé gelukkiger. Maar dat is wel okay, eigenlijk.
Dat heb ik ook gedaan.quote:Op zondag 20 januari 2013 14:10 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Maar waarom zocht je het antwoord in het boeddhisme en niet in bijvoorbeeld psychologische hulp? Want dat was mijn eerste ingeving, eens met een pro gaan praten. En dat ga ik misschien nog steeds wel doen.
Meestal geeft het mij(n ego) voldoening; op andere momenten is het een prima vlucht. Het heeft me mooie ervaringen opgeleverd om te delen en interessante inzichten over mezelf. Erover praten zoals we nu doen helpt me ook om de volgende stappen op m'n pad uit te zetten. Zo denk ik nu meer aandacht te moeten besteden aan het praktiseren om te blijven groeien (ik denk namelijk dat verlichting of hoe je het ook wil noemen iets is waarin je actief moet blijven om het passief te beleven; alsof je geld verdienen moet voor je vakantie).quote:Jammer dat je er niet per se gelukkiger van bent geworden. Maar het heeft duidelijk wel een bepaalde meerwaarde voor je leven, anders was je er niet mee doorgegaan.
Vergis je niet: ondanks dat boeddhisme zo lekker vrij lijkt, is het hard werken!quote:Op zondag 20 januari 2013 15:06 schreef Viking84 het volgende:
Ja, ik ga het ook zeker allebei doen. Tijd om te stoppen met pruilen en er iets moois van proberen te maken
.
Daar zal ik gaandeweg wel achter komen iddquote:Op zondag 20 januari 2013 15:10 schreef Gray het volgende:
[..]
Vergis je niet: ondanks dat boeddhisme zo lekker vrij lijkt, is het hard werken!
Als je de link opent kom je op de pagina waar bovenstaande tekst staat, inclusief links naar andere artikelen van onderwerpen die aan bod komen.quote:A [gross over-] Simplified Overview of Buddhism.
[This post was made by request, so I don’t have to keep typing this out I can just point here. Consider this a study guide, not a well researched critique on 21st century religion.]
Crash-course in the basics of Buddhism.
Spoiler: Do good kind things attentively and don’t be a dick.
Basically one becomes a Buddhist when they make a concious decision to ‘take refuge’ in the ‘Three Jewels of Buddhism’ which are:
The Buddha
The Sangha
The Dharma
When they say take refuge in the Buddha, they mean in the acknowledgement of his attainment of Enlightenment. The Sangha is the ‘communal body’ of Buddhism, it’s Western analogue would be the church, but the Sangha specifically talks about the people NOT the building. The Dharma is the pursuit of enlightenment.
The Four Noble Truths:[My translation below, click for traditional]
1. Life sucks.
2. Life sucks mainly because you want shit. Like a lot.
3. Everyone can make life not suck.
4. To stop it from sucking, be awesome.
The four noble truths outline the basic tenets and process of Buddhism. The first talks about suffering, the second why suffering exists, the third proclaims that all beings can be liberated form suffering, and the fourth lines how.
The 5/8/10 Precepts:
The basic ethical guidelines of Buddhists are the Precepts.
1. Don’t Kill
2. Don’t steal.
3. No sexual misconduct (Adultery, Rape)
4. Don’t lie.
5. Don’t take intoxicants.
Further, precepts are taken on by monks, nuns, etc, as dictated by tradition.
6. Don’t eat an inappropriate times.
7. Refrain from singing, dancing, performing at public events
8. Refrain from wearing perfume and cosmetics (Vanity)
9. Refrain from sleeping on high chairs or fancy beds (comfort)
10. Refrain from accepting or handling money
The Noble Eightfold Path
1. Right View: The start and end. Perspective.
2. Right Intention: Don’t do good things for the wrong reasons.
3. Right Speech: Don’t say bad or misleading things.
4. Right Action: Do good things, not bad things.
5. Right Livelihood: A Buddhist has a moral imperative to abstain from immoral vocations.
6. Right Effort: Do it. Everyday.
7. Right Mindfulness: See Mindfulness
8. Right Concentration: Meditate. A lot.
I found Lama Surya Das’s “Awakening the Buddha Within” to be a good place to start.
All together:
The applications of the 3 Jewels, the 4 noble truths, 5/8/10 precepts and the noble eight fold path are to guide one on a life of noble living.
Practical Buddhism is above all else the direct application of two things in your life, every day.
Mindfulness being aware and thoughtful in the NOW, specifically for the sake of truth and dispelling of delusions (spoiler -Almost all of it is delusion).
Compassion constant awareness with others. In Western languages ‘compassion’ literally means ‘with suffering’, but in most languages it means ‘with feeling’. Be aware first of the suffering of all living things, but also of they joy.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |