abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 juli 2012 @ 23:10:17 #51
379186 wstam88
Candy Walls
pi_114826238
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 23:03 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het heeft er alleen mee te maken als je ook nog in andere zaken geloofd.
Hmm hij heeft het er o.a. over "stages" die voorkomen bij/door o.a. meditatie, het is niet nodig om er in te geloven, het is enkel informatie.
Down the lane I'll walk with my sweet Mary,
Hair of gold and lips like cherries,
It's good to touch the green, green,grass of home.
  zondag 29 juli 2012 @ 23:15:44 #52
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_114826595
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 23:02 schreef MarcusViridis het volgende:

[..]

Zazen.
Slechts een vorm van Boeddhisme. Eigenlijk is het een beetje een verzamelnaam van verschillende manieren om de zogenaamde 'Boeddha-staat' te bereiken. Sommige vormen zijn of lijken een religie te zijn (denk aan het diamanten voertuig) en andere zijn meer gericht op zelfontplooiing door eigen ervaring.

Wat dat laatste betreft is Zen zeer geschikt, maar het is wat meer dan op een matje zitten. Zen is, in mijn eigen woorden, je hersens net zo lang op een onmogelijke manier op hun flikker geven tot er een moment van inzicht komt, satori genoemd. Daarmee ben je een stukje dichter bij de Boeddha-staat en komt je eigen perspectief op een hoger niveau.

Interessante materie, maar eigenlijk niet mogelijk zonder jaren in retraite te gaan, onder de leiding van een Zenmeester.

"Kromme komkommer" van David Chadwick is een aardige biografie over Shunryu Suzuki.
The view from nowhere.
pi_114826751
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 23:15 schreef deelnemer het volgende:

[..]

"Kromme komkommer" van David Chadwick is een aardige biografie over Shunryu Suzuki.
Jij bent messcherp! Daar heb ik twee boekjes van in de kast staan.

Thnx! :) Morgen stort ik me even op die biografie.
  zondag 29 juli 2012 @ 23:30:24 #54
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_114827451
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 23:17 schreef MarcusViridis het volgende:

[..]

Jij bent messcherp! Daar heb ik twee boekjes van in de kast staan.

Thnx! :) Morgen stort ik me even op die biografie.
Ik vond het een leuk boek.
The view from nowhere.
pi_114833451
http://www.bol.com/nl/p/m(...)ud/1001004002599530/

Dit gaat over mediteren, maar er wordt ook gepraat over de Boeddha. Tof boekje geschreven door een echte monnik.
pi_114840971

Dit boek is erg goed als je weinig over het boeddhisme weet. Het is tamelijk droog en wetenschappelijk, maar dat vormt geen struikelblok, waarschijnlijk (je bent kennelijk een student). De auteur is professor Buddhist Studies aan de universiteit van Sunderland. Betrouwbaar is het zeker, maar zoals gezegd tamelijk droog. Het canon van "het" boeddhisme wordt er in uiteengezet. Dit kan erg handig zijn voor het geval je je wilt verdiepen in de bronteksten.

Wil je toch een brontekst op de kop tikken? Ga naar een filiaal van De Slegte. Daar worden bronteksten (uitgegeven door Ankh-Hermes) verkocht voor circa ¤5,-. Een voorbeeld daarvan is de Diamant Soetra.
pi_114844877
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 23:15 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Kromkommer! :D

Dat zijn het soort humor dat ik waarderen kan bij die zen-goeroes. Ze kijken ook altijd zo energiek uit de ogen, een beetje ondeugend bijna. :)
  maandag 30 juli 2012 @ 19:07:03 #58
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_114859571
quote:
Astrologie is bijgeloof.
The view from nowhere.
pi_115086927
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 19:07 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Astrologie is bijgeloof.
Jesus and the Zodiac

• The sun is the "Light of the World." (John 8:12)
• The sun "cometh on clouds, and every eye shall see him." (Revelations 1:7)
• The sun is “anointed” when its rays dip into the sea.
• The sun rising in the morning is the "Savior of mankind," as well as the "healer" or "savior" during the day.
• The sun wears a corona, "crown of thorns" or halo.
• The sun "walks on water," describing its reflection. (John 6:19)
• The sun's "followers," "helpers" or "disciples" are the 12 months and the 12 signs of the zodiac or constellations, through which the sun must pass annually.
• The sun at 12 noon is "Most High" in the sky; thus, "he" begins "his Father's work" at "age" 12.
• The sun enters into each sign of the zodiac at 30°; hence, the "Sun of God" begins his ministry at "age" 30.
• The sun's warmth turns water into wine through ripening grapes.
Down the lane I'll walk with my sweet Mary,
Hair of gold and lips like cherries,
It's good to touch the green, green,grass of home.
pi_115091205
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 09:20 schreef wstam88 het volgende:

[..]

Jesus and the Zodiac

• The sun is the "Light of the World." (John 8:12)
• The sun "cometh on clouds, and every eye shall see him." (Revelations 1:7)
• The sun is “anointed” when its rays dip into the sea.
• The sun rising in the morning is the "Savior of mankind," as well as the "healer" or "savior" during the day.
• The sun wears a corona, "crown of thorns" or halo.
• The sun "walks on water," describing its reflection. (John 6:19)
• The sun's "followers," "helpers" or "disciples" are the 12 months and the 12 signs of the zodiac or constellations, through which the sun must pass annually.
• The sun at 12 noon is "Most High" in the sky; thus, "he" begins "his Father's work" at "age" 12.
• The sun enters into each sign of the zodiac at 30°; hence, the "Sun of God" begins his ministry at "age" 30.
• The sun's warmth turns water into wine through ripening grapes.
In de oudheid zag men, beter dan nu, de hemellichamen boven hun hoofd rond gaan. Het leven op aarde stond in het teken van deze cirkelbewegingen. Er was een natuurlijk dag en nacht ritme voor menselijke activiteiten. Er was de jaarlijkse wisseling van de seizoenen, waarin vele dingen ontstonden en afstierven. De Zon was duidelijk een bron ven leven en werd door de Egyptanaren vereert als de God Ra. Men observeerde de sterrenhemen en koppelde daar allerlei betekenissen aan. Veel daarvan kun je terug vinden in teksten van de bijbel. Je kunt dat gebruiken om de bijbel te herinterpreteren. Maar dat wil niet zeggen dat deze betekenissen uit de astrologie waar zijn. Je kunt er niet de sterrenkunde mee aanvullen. Astrologie is bijgeloof.

Overigens is het idee dat 'de zoon van god' eigenlijk betekende 'de zon God' misschien wel juist. In het grieks is zoon Yios en zon Helios.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 05-08-2012 01:21:21 ]
The view from nowhere.
  zaterdag 19 januari 2013 @ 17:57:25 #61
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_121769003
Schopje! Eens kijken of we weer wat leven in dit topic kunnen blazen.

Ik ben hier terechtgekomen vanuit dit topic: F&L / Op zoek naar verlichting

Zat zelf ook al een beetje aan boeddhisme te denken, maar ik weet ook niet zo goed waar ik moet beginnen. Hoe gaat het inmiddels met de zoektocht van TS? Ik denk dat ik eerst het boek In de voetsporen van de Boeddha eens ga lezen, om eens een goed idee te krijgen van wat het eigenlijk ís en welke stroming mij het meest aanspreekt. Mocht ik er dan nog steeds enthousiast over zijn, dan kan ik eens een centrum opzoeken in mijn woonplaats... Ik zou graag willen leren mediteren, maar ik vind het ook nog een beetje eng, aangezien het zo afwijkt van mijn achtergrond (christelijk opgevoed) en ik bang ben dat ik er van alles voor moet gaan laten wat ik liever niet wil...
Niet meer actief op Fok!
pi_121790180
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 17:57 schreef Viking84 het volgende:
Schopje! Eens kijken of we weer wat leven in dit topic kunnen blazen.

Ik ben hier terechtgekomen vanuit dit topic: F&L / Op zoek naar verlichting

Zat zelf ook al een beetje aan boeddhisme te denken, maar ik weet ook niet zo goed waar ik moet beginnen. Hoe gaat het inmiddels met de zoektocht van TS? Ik denk dat ik eerst het boek In de voetsporen van de Boeddha eens ga lezen, om eens een goed idee te krijgen van wat het eigenlijk ís en welke stroming mij het meest aanspreekt. Mocht ik er dan nog steeds enthousiast over zijn, dan kan ik eens een centrum opzoeken in mijn woonplaats... Ik zou graag willen leren mediteren, maar ik vind het ook nog een beetje eng, aangezien het zo afwijkt van mijn achtergrond (christelijk opgevoed) en ik bang ben dat ik er van alles voor moet gaan laten wat ik liever niet wil...
Het christendom en het boeddhisme gaan prima samen in mijn ogen. Ze gaan uit van ongeveer dezelfde geboden (al is het in het boeddhisme niet vereist om je eraan te houden) en het boeddhisme staat in principe ook het geloof in God toe. Bidden en mediteren is in principe hetzelfde; waar christenen een gebed herhaaldelijk aanhalen, zo reciteren boeddhisten mantra's. Ze gebruiken ook vergelijkbare 'instrumenten' daarvoor:

Die gebruikt men om te tellen zonder het brein zich te laten richten op getallen (al gebeurt dat her en der ook).

Zelf draag ik een tasbih, wat een islamitische variant is van gebedskralen. Niet omdat ik moslim ben, maar omdat mijn moesje deze meenam als geschenk van haar huwelijksreis in een overwegend islamitisch land. Overigens draag ik deze niet om te bidden/mediteren, maar om te irriteren. Het is voor mij een reminder om mindful te zijn en me niet te laten afleiden door obstakels in het leven, groot of klein. :)

Zelf zoek ik ook nog naar een geschikt centrum bij mij in de buurt. Ik vond een zenschool (zen spreekt mij het meest aan), maar deze lijkt niet langer actief te zijn. Mijn verzoek om inlichtingen krijgt iig geen gehoor.
Andere boeddhistische centra hier in de buurt geven mij een 'cult-vibe' en komen meer over als New Age, dan als boeddhisme. Misschien dat ik zonder leerschool mijn pad blijf bewandelen; tot nu toe gaat het aardig en kan ik alle voor mij overbodige zaken als de dharma e.d. achterwege laten. Ik wil me er nog wel eens in verdiepen hoor, maar niet omdat het vanuit de religie wordt voorgeschreven. Volgens mij zou dat ook tegen de leer van de boeddha ingaan, ironisch genoeg. :)
  zondag 20 januari 2013 @ 11:28:47 #63
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_121791197
quote:
7s.gif Op zondag 20 januari 2013 10:37 schreef Gray het volgende:

[..]

Het christendom en het boeddhisme gaan prima samen in mijn ogen. Ze gaan uit van ongeveer dezelfde geboden (al is het in het boeddhisme niet vereist om je eraan te houden) en het boeddhisme staat in principe ook het geloof in God toe. Bidden en mediteren is in principe hetzelfde; waar christenen een gebed herhaaldelijk aanhalen, zo reciteren boeddhisten mantra's. Ze gebruiken ook vergelijkbare 'instrumenten' daarvoor:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die gebruikt men om te tellen zonder het brein zich te laten richten op getallen (al gebeurt dat her en der ook).

Zelf draag ik een tasbih, wat een islamitische variant is van gebedskralen. Niet omdat ik moslim ben, maar omdat mijn moesje deze meenam als geschenk van haar huwelijksreis in een overwegend islamitisch land. Overigens draag ik deze niet om te bidden/mediteren, maar om te irriteren. Het is voor mij een reminder om mindful te zijn en me niet te laten afleiden door obstakels in het leven, groot of klein. :)

Zelf zoek ik ook nog naar een geschikt centrum bij mij in de buurt. Ik vond een zenschool (zen spreekt mij het meest aan), maar deze lijkt niet langer actief te zijn. Mijn verzoek om inlichtingen krijgt iig geen gehoor.
Andere boeddhistische centra hier in de buurt geven mij een 'cult-vibe' en komen meer over als New Age, dan als boeddhisme. Misschien dat ik zonder leerschool mijn pad blijf bewandelen; tot nu toe gaat het aardig en kan ik alle voor mij overbodige zaken als de dharma e.d. achterwege laten. Ik wil me er nog wel eens in verdiepen hoor, maar niet omdat het vanuit de religie wordt voorgeschreven. Volgens mij zou dat ook tegen de leer van de boeddha ingaan, ironisch genoeg. :)
Dank voor je reactie, interessant :).

Ik woon in Den Haag en hier zijn een stuk of vier, vijf boeddhistische centra. Ik overweeg hier een meditatiecursus te gaan volgen in maart. Daarnaast e.e.a. erover lezen en dan maar eens kijken of het écht wat voor me is. Het niet-dogmatische en niet-theïstische spreekt me aan. Ik geloof echter niet in een hiernamaals en ook niet in reïncarnatie, maar ik kan me wel volledig scharen achter de vier waarheden. Weet ook nog niet hoever ik hierin zou willen gaan, dat moet de praktijk maar uitwijzen. Maar dit lijkt wel echt te zijn waar ik naar op zoek ben en ik denk dat het voor mij wel belangrijk is om naar zo'n centrum te gaan, omdat anders het leven van alledag er weer tussendoor komt en er uiteindelijk niets verandert ;).

quote:
Overigens draag ik deze niet om te bidden/mediteren, maar om te irriteren.
Wat bedoel je hiermee? En mediteer je helemaal niet?
Niet meer actief op Fok!
pi_121791631
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 11:28 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Dank voor je reactie, interessant :).

Ik woon in Den Haag en hier zijn een stuk of vier, vijf boeddhistische centra. Ik overweeg hier een meditatiecursus te gaan volgen in maart. Daarnaast e.e.a. erover lezen en dan maar eens kijken of het écht wat voor me is. Het niet-dogmatische en niet-theïstische spreekt me aan. Ik geloof echter niet in een hiernamaals en ook niet in reïncarnatie, maar ik kan me wel volledig scharen achter de vier waarheden. Weet ook nog niet hoever ik hierin zou willen gaan, dat moet de praktijk maar uitwijzen. Maar dit lijkt wel echt te zijn waar ik naar op zoek ben en ik denk dat het voor mij wel belangrijk is om naar zo'n centrum te gaan, omdat anders het leven van alledag er weer tussendoor komt en er uiteindelijk niets verandert ;).
En dat is ook wat mij aanspreekt in het boeddhisme, namelijk dat je niet alles klakkeloos hoeft aan te nemen. Ook ik geloof niet in reïncarnatie van zielen, of een hiernamaals waar die zielen eeuwig kunnen verblijven, maar kan me prima vinden in veel wijsheden over de geest.

quote:
[..]

Wat bedoel je hiermee? En mediteer je helemaal niet?
Nou, op het moment dat het irriteert ben ik niet mindful. Het is dus eigenlijk een trucje om mezelf te leren beter te focussen op mijn bezigheden. En zittend mediteren doe ik zelden, omdat het eigenlijk zittend mindful zijn is. Voor mijn rust en vrede heb ik het niet nodig, maar voor iedereen is dat anders. De berg kan men beklimmen vanuit alle richtingen; alle wegen leiden naar Rome. ;)

Toch ga ik me wel wat actiever richten op mijn pad, omdat ik de laatste tijd iets ervaar dat men noemt een 'spirituele malaise', of acedia.
  zondag 20 januari 2013 @ 12:01:38 #65
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_121792136
Maar wat bedoel je met 'irriteren'. Zoals ik het lees, irriteert die ketting je, maar volgens mij bedoel je gewoon geïrriteerd in het algemeen?
Niet meer actief op Fok!
pi_121792446
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 12:01 schreef Viking84 het volgende:
Maar wat bedoel je met 'irriteren'. Zoals ik het lees, irriteert die ketting je, maar volgens mij bedoel je gewoon geïrriteerd in het algemeen?
Irriteren als in de weg zitten. :P

Het idee is dat je het ding de hele dag in je niet-dominante hand houdt, zodat het regelmatig in de weg zit, maar je toch grotendeels in staat bent je dagelijkse bezigheden uit te voeren.

De mijne gaat driemaal om mijn pols wanneer ik bezig ben (en dan nog zit ie iets in de weg, door het uitstekende stuk) en tweemaal wanneer het moment daarvoor geschikt is, met de derde lus in de hand.

Zo ongeveer:

Grappig wel is dat andere mensen het soms irritanter lijken te vinden dan ikzelf. :P Dan horen ze het tikken of zien ze het bewegen en focussen ze zich daar direct op. :D
  zondag 20 januari 2013 @ 12:16:50 #67
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_121792605
quote:
7s.gif Op zondag 20 januari 2013 12:12 schreef Gray het volgende:

[..]

Irriteren als in de weg zitten. :P

Het idee is dat je het ding de hele dag in je niet-dominante hand houdt, zodat het regelmatig in de weg zit, maar je toch grotendeels in staat bent je dagelijkse bezigheden uit te voeren.

De mijne gaat driemaal om mijn pols wanneer ik bezig ben (en dan nog zit ie iets in de weg, door het uitstekende stuk) en tweemaal wanneer het moment daarvoor geschikt is, met de derde lus in de hand.

Zo ongeveer:
[ afbeelding ]
Grappig wel is dat andere mensen het soms irritanter lijken te vinden dan ikzelf. :P Dan horen ze het tikken of zien ze het bewegen en focussen ze zich daar direct op. :D
Ah zo :D.

Ja, ze zouden me zien aankomen op het werk :'). Krijg jij er geen vervelende reacties op?
Niet meer actief op Fok!
pi_121792758
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 12:16 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ah zo :D.

Ja, ze zouden me zien aankomen op het werk :'). Krijg jij er geen vervelende reacties op?
Soms. Helemaal wanneer ik vertel dat deze gebedskralen een islamitische achtergrond hebben. Vies woord blijkbaar. :{w
  zondag 20 januari 2013 @ 12:27:04 #69
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_121792922
Wat was eigenlijk jouw reden om hiermee te beginnen?
Niet meer actief op Fok!
pi_121793228
quote:
7s.gif Op zondag 20 januari 2013 12:27 schreef Viking84 het volgende:
Wat was eigenlijk jouw reden om hiermee te beginnen?
Ik was niet gelukkig met mezelf en merkte dat ik daar anderen mee kwetste. Nog voordat ik bewust begon aan mijn pad, had ik op een dieptepunt een omslag. Een heel aparte ervaring, waardoor mijn wereld even op zijn kop stond. Maar ja, zoals ze zeggen in zen:
quote:
Before enlightenment, chop wood and carry water. After enlightenment, chop wood and carry water.
:P

Achteraf gezien denk ik dat ik er wel wat wijzer van geworden ben, maar niet per sé gelukkiger. Maar dat is wel okay, eigenlijk. :)
  zondag 20 januari 2013 @ 14:10:45 #71
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_121797380
quote:
7s.gif Op zondag 20 januari 2013 12:35 schreef Gray het volgende:

[..]

Ik was niet gelukkig met mezelf en merkte dat ik daar anderen mee kwetste. Nog voordat ik bewust begon aan mijn pad, had ik op een dieptepunt een omslag. Een heel aparte ervaring, waardoor mijn wereld even op zijn kop stond. Maar ja, zoals ze zeggen in zen:

[..]

:P

Achteraf gezien denk ik dat ik er wel wat wijzer van geworden ben, maar niet per sé gelukkiger. Maar dat is wel okay, eigenlijk. :)
Maar waarom zocht je het antwoord in het boeddhisme en niet in bijvoorbeeld psychologische hulp? Want dat was mijn eerste ingeving, eens met een pro gaan praten. En dat ga ik misschien nog steeds wel doen.

Jammer dat je er niet per se gelukkiger van bent geworden. Maar het heeft duidelijk wel een bepaalde meerwaarde voor je leven, anders was je er niet mee doorgegaan :).
Niet meer actief op Fok!
pi_121799749
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 14:10 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Maar waarom zocht je het antwoord in het boeddhisme en niet in bijvoorbeeld psychologische hulp? Want dat was mijn eerste ingeving, eens met een pro gaan praten. En dat ga ik misschien nog steeds wel doen.
Dat heb ik ook gedaan. :Y Dat was zelfs het eerste wat ik deed, maar ook waar ik leerde dat mijn eigen denken observeren me kon helpen op de manier die ik wilde. Alleen vanaf dat moment gaven ze aan dat ze me niet meer konden helpen en dus ben ik het (in overleg) elders gaan zoeken. Eerst nog in (lichte) filosofische kost, uit een verscheidenheid van bronnen, toen in contemplatie en vanzelf kwam ik terecht bij (zen)boeddhisme.

Het is ook echt wel aan te raden om het eerst te zoeken bij professionele hulp. Als het je doel is je levenservaring te verbeteren, dan zou ik daar alle beschikbare middelen voor gebruiken. Of het nou therapie, medicatie of een andere levenswijze betreft: als jij je leven daarmee kan verbeteren en je beter te aarden in de wereld, ga er voor! ^O^

quote:
Jammer dat je er niet per se gelukkiger van bent geworden. Maar het heeft duidelijk wel een bepaalde meerwaarde voor je leven, anders was je er niet mee doorgegaan :).
Meestal geeft het mij(n ego) voldoening; op andere momenten is het een prima vlucht. Het heeft me mooie ervaringen opgeleverd om te delen en interessante inzichten over mezelf. Erover praten zoals we nu doen helpt me ook om de volgende stappen op m'n pad uit te zetten. Zo denk ik nu meer aandacht te moeten besteden aan het praktiseren om te blijven groeien (ik denk namelijk dat verlichting of hoe je het ook wil noemen iets is waarin je actief moet blijven om het passief te beleven; alsof je geld verdienen moet voor je vakantie).
  zondag 20 januari 2013 @ 15:06:18 #73
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_121800418
Ja, ik ga het ook zeker allebei doen :). Tijd om te stoppen met pruilen en er iets moois van proberen te maken :).
Niet meer actief op Fok!
pi_121800645
quote:
14s.gif Op zondag 20 januari 2013 15:06 schreef Viking84 het volgende:
Ja, ik ga het ook zeker allebei doen :). Tijd om te stoppen met pruilen en er iets moois van proberen te maken :).
Vergis je niet: ondanks dat boeddhisme zo lekker vrij lijkt, is het hard werken! :s)
  zondag 20 januari 2013 @ 15:16:18 #75
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_121801071
quote:
12s.gif Op zondag 20 januari 2013 15:10 schreef Gray het volgende:

[..]

Vergis je niet: ondanks dat boeddhisme zo lekker vrij lijkt, is het hard werken! :s)
Daar zal ik gaandeweg wel achter komen idd :P.
Niet meer actief op Fok!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')