Ik denk dat TS eerder bedoeld dat je niet mag voordoen alsof je wonderen verrichtquote:Op zondag 7 september 2008 19:13 schreef nokwanda het volgende:
Als het doen van wonderen of een poging hiertoe verboden is, impliceert het wel de mogelijkheid daartoe.
Dat impliceert stiekem lekker toch nog geloof
Tjah...zo ken ik ook een redenering die beweert dat god bestaat, want als je het bestaan van god ontkent en god zou niet bestaan dan ontken je dus eigenlijk niks, waardoor je het niet-bestaan van god dus niet kan ontkennen. Hetzelfde zou overigens ook opgaan voor vliegende olifantjes.quote:Op zondag 7 september 2008 19:13 schreef nokwanda het volgende:
Als het doen van wonderen of een poging hiertoe verboden is, impliceert het wel de mogelijkheid daartoe.
Dat impliceert stiekem lekker toch nog geloof
Dat ook, en in eerste instantie was deze berisping ook een reactie daarop maar als ik mij goed herinner ging het verder en werd het vervolgens meer gegeneraliseerd en de poging in zijn algemeenheid verworpen.quote:Op zondag 7 september 2008 19:27 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Ik denk dat TS eerder bedoeld dat je niet mag voordoen alsof je wonderen verricht
Zou het zo kunnen zijn dat boeddha van mening was dat iemand het verrichten van wonderen niet nodig heeft om zich te bewijzen aan anderen? (of aan zichzelf?)quote:Op zondag 7 september 2008 18:53 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Ik heb enige tijd geleden het boek "Het evangelie van Boeddha " gelezen, van Paul Carus.
Dit schijnt een klassieker over het boeddhisme te zijn.
Ik vond dat een mooi en helder boek om te lezen, een aanrader wat mij betreft.
Hierin komt een hoofdstuk voor, getiteld "wonderen verboden" (als ik mij goed herinner) waarin wordt gesteld dat het doen van wonderen of een poging hiertoe door discipelen niet is toegestaan.
Mijn vraag is nu: weet iemand hier iets meer van en is het inderdaad zo dat boeddhisten de poging wonderen te doen verwerpen?
In het boek wordt niet getwijfeld aan de mogelijkheid van wonderen.quote:Op zondag 7 september 2008 18:58 schreef heartz het volgende:
Dat weet ik eigenlijk niet.
Volgens mij is het een leer. Dat je d.m.v. concentratie en evenwicht op een hoger bewustzijn komt.
Maar of het echt zo is?? En of de boedhisten wonderen zouden verwerpen weet ik eigenlijk ook niets. Maar als het Boedhisme een LEER is en geen GELOOF is, dan zou ik dat niet raar vinden.
In wonderen moet je geloven, toch.......??
Jaa dat weet ik dus niet, het is mijn mening.quote:Op zondag 7 september 2008 22:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
In het boek wordt niet getwijfeld aan de mogelijkheid van wonderen.
Met betrekking tot Boeddha zelf gebeuren er wel allerlei wonderlijke zaken.
quote:Op zondag 7 september 2008 22:10 schreef Batik het volgende:
[..]
Zou het zo kunnen zijn dat boeddha van mening was dat iemand het verrichten van wonderen niet nodig heeft om zich te bewijzen aan anderen? (of aan zichzelf?)
Of dit dan impliciet is aan het verwerpen van wonderen?
Denk het wel eigenlijk.
Het is een mengeling van filosofie en wonderlijke zaken, waarvan een nuchtere Westerling geneigd is te denken: ja, ja, dat zal wel.....quote:Op zondag 7 september 2008 22:31 schreef heartz het volgende:
[..]
Jaa dat weet ik dus niet, het is mijn mening.
Is het zo dat hij in het boek de wonderen verwacht, of overkomt het hem meer?
Ja hoe heb jij het boek geïnterpreteerd? Misschien is het een filosofisch verhaal, met een kern van waarheid?
Ah, ja, zo snap ik het principe.quote:Op zondag 7 september 2008 22:34 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik denk dat het erop neerkwam dat voor Boeddha de enige juiste weg was het volgen van de leer van Boeddha, en een dienovereenkomstige levenshouding.
Dit zou onveranderlijk tot het gewenste doel leiden.
Stel dat het inderdaad mogelijk was een wonder te doen, een mogelijkheid die volgens mij niet wordt uitgesloten, dan zou dit toch geen bevrijdend resultaat kunnen hebben.
Zo iemand zou dan eigenwillig een resultaat willen afdwingen, wat zich karmisch zou wreken.
Er wordt gezegd dat zo iemand de leer van de Boeddha niet begrepen had.
Dus iedereen die Boedha's pad niet volgt, zit op de verkeerde weg? En iedereen die een andere levensstijl heeft, zou zijn doelen niet of minder makkelijk kunnen bereiken? Het afdwingen zit 'm in je hoofd, je doet het zelf. Iemand die een sterke wil heeft zal waarschijnlijk hetzelfde kunnen bereiken. Dat is dan weer mijn mening.quote:Op zondag 7 september 2008 22:34 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik denk dat het erop neerkwam dat voor Boeddha de enige juiste weg was het volgen van de leer van Boeddha, en een dienovereenkomstige levenshouding.
Dit zou onveranderlijk tot het gewenste doel leiden.
Stel dat het inderdaad mogelijk was een wonder te doen, een mogelijkheid die volgens mij niet wordt uitgesloten, dan zou dit toch geen bevrijdend resultaat kunnen hebben.
Zo iemand zou dan eigenwillig een resultaat willen afdwingen, wat karmisch niet tot positieve resultaten zou kunnen leiden..
Er wordt gezegd dat zo iemand de leer van de Boeddha niet begrepen had.
De essentie van het Boeddhisme is dat karma bepalend is voor iemands lot.quote:Op zondag 7 september 2008 22:57 schreef heartz het volgende:
[..]
Dus iedereen die Boedha's pad niet volgt, zit op de verkeerde weg? En iedereen die een andere levensstijl heeft, zou zijn doelen niet of minder makkelijk kunnen bereiken? Het afdwingen zit 'm in je hoofd, je doet het zelf. Iemand die een sterke wil heeft zal waarschijnlijk hetzelfde kunnen bereiken. Dat is dan weer mijn mening.
Sterke wil is dan iets wat je kunt inzetten om over diezelfde sterke wil controle te krijgen, als je dat pad wil volgen. Ik denk dat het dan meer gaat over controle krijgen over buitensporigheden in jezelf en gematigdheid in je leven brengen.quote:Op zondag 7 september 2008 22:57 schreef heartz het volgende:
[..]
Dus iedereen die Boedha's pad niet volgt, zit op de verkeerde weg? En iedereen die een andere levensstijl heeft, zou zijn doelen niet of minder makkelijk kunnen bereiken? Het afdwingen zit 'm in je hoofd, je doet het zelf. Iemand die een sterke wil heeft zal waarschijnlijk hetzelfde kunnen bereiken. Dat is dan weer mijn mening.
quote:Op zondag 7 september 2008 23:19 schreef Hanoying het volgende:
Dit vat het wel aardig samen:
http://www.parami.org/buddhistanswers/what_about_miracles.htm
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |