abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50142174
Mag je als Boedist nou bezit hebben? of alleen geen geld.

Je mag als Boedist geen liichamelijke versieringen hebben, gelt dit ook voor reglieuze tatoes? ( ik zag namelijk bij een programma bij bnn, weet niet meer hoe het heet, dat een man tatoe liet zetten van het 'wiel' door een boedist).
  dinsdag 5 juni 2007 @ 21:27:49 #2
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_50142393
Het Boeddhisme is vrij makkelijk. Als monnik mag je geen bezit hebben maar verder wel hoor
stupidity has become as common as common sense was before
pi_50142553
Begin eens met het goed schrijven Boeddhisme
  dinsdag 5 juni 2007 @ 21:31:24 #4
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_50142568
Er zijn vele vormen van boeddhisme. Bij Tibetaans boeddhisme wordt bezit geheel afgezworen, terwijl de variant van boeddhisme die in Thailand populair is ook rijkdom toestaat.
pi_50144209
Je mag wel bezit hebben, alleen mag bezit geen doel zijn(1 van de 3 vergiften(begeerte)), en bezit is eigenlijk nutteloos.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  dinsdag 5 juni 2007 @ 22:08:57 #6
148362 Ferdie88
Fuck the Norm
pi_50144211
Wat een mooi geloof is dat boeddhisme toch
Hallowed be my name
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 22:09:46 #7
138438 crew  Pizzakoppo
pi_50144246
Je bent verantwoordelijk voor jouw eigen acties, alles wat jij aandoet bij een ander komt terug in de vorm van karma bij jouzelf, elke keuze in het leven maak jij helemaal zelf en er is niemand die jou de wet voor kan schrijven! Boeddha helpt jou enkel tot de weg naar de goede keuze...
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 22:10:25 #8
138438 crew  Pizzakoppo
pi_50144266
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:08 schreef Ferdie88 het volgende:
Wat een mooi geloof is dat boeddhisme toch
Waar geloven ze precies in?
pi_50144677
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:10 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Om het maar heel kort te zeggen: in de mens. Komt vooral neer op het feit dat je de wereld zélf mooi moet maken
pi_50144750
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:10 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Het is een leer en geen geloof. Het gaat er ook niet om dat je een boek leest ofzo. Je moet zelf denken enz Voor meer info ga eens naar de bieb of www.boeddhisme.nl
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 22:22:33 #11
138438 crew  Pizzakoppo
pi_50144800
IDIOTEN, Natuurlijk weet ik donders goed dat het geen geloof is, die kneus waar ik op reageer zegt toch dat het "een prachtgeloof" is!!!!!
pi_50145039
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:22 schreef Pizzakoppo het volgende:
IDIOTEN, Natuurlijk weet ik donders goed dat het geen geloof is, die kneus waar ik op reageer zegt toch dat het "een prachtgeloof" is!!!!!
Ben ik een idioot? Jij bent een idioot. Het is wél een geloof, alleen geen godsdienst. Ze geloven vanalles, vooral wat ik zei, en volgen daarbij het voorbeeld van een prins in plaats van een god. Dat jij dan moet gaan schelden, omdat jij anderen graag dom vindt
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 22:34:08 #13
138438 crew  Pizzakoppo
pi_50145358
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:27 schreef B.ertha het volgende:

[..]

Ben ik een idioot? Jij bent een idioot. Het is wél een geloof, alleen geen godsdienst. Ze geloven vanalles, vooral wat ik zei, en volgen daarbij het voorbeeld van een prins in plaats van een god. Dat jij dan moet gaan schelden, omdat jij anderen graag dom vindt
Het is geen geloof! Voorwaarde 1 van een geloof is het daadwerkelijk ergens in geloven, In het boeddhisme leer je en geloof je niet!
pi_50145513
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:34 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Het is geen geloof! Voorwaarde 1 van een geloof is het daadwerkelijk ergens in geloven, In het boeddhisme leer je en geloof je niet!
quote:
De Boeddha moedigde een gezonde verhouding tussen geloof en directe empirische waarneming aan. Hij zei dat geloof gebalanceerd dient te worden met wijsheid. De wijsheid in het boeddhisme is gericht op het correct begrijpen van het leven, en uit zich in een leven dat correct geleefd wordt. Geloof alléén is blind, het gelooft alles wat gezegd wordt en kan niet discrimeren tussen waarheid en onwaarheid.
Nuf said
pi_50145652
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:22 schreef Pizzakoppo het volgende:
Gast, chill...... Als je je daarover al druk maakt zou ik als ik jou was een paar maanden op een berg gaan zitten. En de volgende keer dmv een icon laten merken dat het sarcastisch was.

[ Bericht 3% gewijzigd door ArcticBlizzard op 05-06-2007 22:56:31 ]
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 22:42:11 #16
138438 crew  Pizzakoppo
pi_50145676
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:37 schreef B.ertha het volgende:

[..]

[..]

Nuf said
Allereerst is er niet zoiets als "de boeddha" aangezien het een soort van titel is.

Geloof speelt geen rol in het boeddhisme, als men gelooft wat een Karmappa of een Lama verteld wordt je nooit verlicht! Het gaat om eigen inzichten krijgen en kennis opdoen!
pi_50146019
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:42 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Allereerst is er niet zoiets als "de boeddha" aangezien het een soort van titel is.
Dat is er wel. DE Boeddha was de allereerste met die titel, de prins wiens leer ze volgen
quote:
Geloof speelt geen rol in het boeddhisme, als men gelooft wat een Karmappa of een Lama verteld wordt je nooit verlicht! Het gaat om eigen inzichten krijgen en kennis opdoen!
En dus gelooft men in de eigen ontwikkeling en dat is maar één van de aspecten
pi_50146119
Het boedhisme is geen geloof, geen filosofie, geen identiteit. Het is een praktijk met betrekking tot het omgaan emt lijden. "ik leer alleen over lijden het het opheffen van pijn" (samytta nikaya XXII.85). Het boedhisme is dus niet zozeer een geloof maar een beoefening. Eentje waarbij je als juist mens moet leven.
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 22:53:47 #19
138438 crew  Pizzakoppo
pi_50146170
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:50 schreef B.ertha het volgende:

[..]

Dat is er wel. DE Boeddha was de allereerste met die titel, de prins wiens leer ze volgen
[..]

En dus gelooft men in de eigen ontwikkeling en dat is maar één van de aspecten
Volgens mij zitten we op 1 lijn, zolang het geloven of de uitspraak "boedhissme is een geloof" maar niet in de verkeerde context wordt geplaatst gezien het nog steeds door velen wordt gezien als een godsdienst!

Dé boeddha waar je over spreekt was dan wel de allereerste maar zeer zeker niet meer belangrijk dan alle volgenden!
pi_50146250
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:53 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Volgens mij zitten we op 1 lijn, zolang het geloven of de uitspraak "boedhissme is een geloof" maar niet in de verkeerde context wordt geplaatst gezien het nog steeds door velen wordt gezien als een godsdienst!

Dé boeddha waar je over spreekt was dan wel de allereerste maar zeer zeker niet meer belangrijk dan alle volgenden!
Boeddhisme is een geloof, maar in Boeddha kun je niet geloven
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 22:57:16 #21
138438 crew  Pizzakoppo
pi_50146348
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:55 schreef B.ertha het volgende:

[..]

Boeddhisme is een geloof, maar in Boeddha kun je niet geloven
Boeddhisme is geen geloof!!!

ge·loof (het ~, geloven)
1 vertrouwen in de waarheid van iets
2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord <=> ongeloof
3 godsdienst

Het vertrouwen in de waarheid van iets is allemaal wel leuk en aardig maar met vertrouwen alleen kom je er niet, je moet aanvaarden dát het boeddhisme de weg naar verlichting is, en die weg vind je niet door te geloven maar door aan te nemen!
pi_50146462
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:57 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Boeddhisme is geen geloof!!!

ge·loof (het ~, geloven)
1 vertrouwen in de waarheid van iets
2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord <=> ongeloof
3 godsdienst
dat 1e dus
quote:

Het vertrouwen in de waarheid van iets is allemaal wel leuk en aardig maar met vertrouwen alleen kom je er niet, je moet aanvaarden dát het boeddhisme de weg naar verlichting is, en die weg vind je niet door te geloven maar door aan te nemen!
Dat is hetzelfde, wat mij betreft
pi_50146912
Misschien geen geloof als synoniem voor religie?
  dinsdag 5 juni 2007 @ 23:38:01 #24
18219 alien8ed
ignorance is bliss
pi_50147850
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 21:23 schreef JOO het volgende:
Mag je als Boedist nou bezit hebben? of alleen geen geld.

Je mag als Boedist geen liichamelijke versieringen hebben, gelt dit ook voor reglieuze tatoes? ( ik zag namelijk bij een programma bij bnn, weet niet meer hoe het heet, dat een man tatoe liet zetten van het 'wiel' door een boedist).
lichamelijke versieringen zijn niet echt verboden, maar vaak is een tatoo of piercing een uiting van een verlangen. En dat is de directe reden voor alle leiden aldus het grondbeginsel van het boeddhisme: de vier waarheden.
Dus zal een wijs buddhist niet snel over gaan tot versieringen.
Persoonlijk geloof ik ook dat het zetten van een symbolische tatoo een blijk is van je verlangen.
Ook verdere bezittingen zijn niet per definitie verboden, maar leiden vaak (bijna altijd) tot verlangen naar meer bezit. (Die grotere auto, een huis met serre etc).

Het leukste in het buddhism vind ik de paradox dat het verlangen naar verlichting het behalen hiervan juist onmogelijk maakt

Voor iedereen die het interesseert: spit wikipedia even door.
Werkt ook voor andere informatie
hak hout, haal water
Transhumanist, Piraat
  dinsdag 5 juni 2007 @ 23:40:46 #25
44906 merino
World of Sleepers
pi_50147925
het gaat meer om het gehecht zijn (of verlangen naar) aan de materie. Dat is niet zo verstandig hebben de Boeddhisten vast gesteld.
I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')