abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93071476
INTRODUCTIE

Beste allemaal,

Welkom in dit topic over Boeddhisme.

In topics als Is er leven na de dood? en Te veel nadenken - Kracht van het Nu topic #8 rees de vraag naar een topic over het Boeddhisme. Kracht van het Nu is -voor mij- in weze hetzelfde, maar heeft Tolle als belangrijkste leraar in plaats van de Boeddha en de stijl van deze leraren is natuurlijk erg anders. De OP van dat topic -hoewel erg diepgaand, voor nieuwelingen waarschijnlijk wat te technisch- wil ik dan ook zeker aanraden voor de geïnteresseerde lezers. De OP van dit topic hou ik echter wat korter, eenvoudiger en gericht op Boeddhisme.



Wat is boeddhisme?
De Dalai Lama noemde het de kunst van het geluk. Boeddhisten zoeken naar wegen die naar geluk in het leven leiden - iets wat iedereen eigenlijk op een of andere manier doet (vaak echter niet erg effectief :) ). Het boeddhisme heeft geen heilig boek zoals vele andere religies. Ons heilige boek is ons hart, ons geweten. Om het hart goed te kunnen lezen is een kalme, scherpe geest nodig. Via meditatie trainen we dit. De Boeddha leerde ons hoe we dit efficient kunnen doen en heeft als het ware een plattegrond getekend die we kunnen gebruiken om de weg in het leven te vinden.

In onderstaand filmpje geeft Matthieu Ricard, een Tibetaans boeddhistisch monnik en moleculair bioloog, een goede introductie. Tevens legt hij een link met zijn wetenschappelijk onderzoek.

Nog een toffe baas met veel inzicht is Ajahn Brahm van de Therevada traditie.

Wie was de Boeddha?
De Boeddha was een mens zoals ons allemaal. Hij zocht 2500 jaar geleden naar de antwoorden op de vragen van het leven. Bestaat er een nut van het leven? Wat maakt geluk? Hij heeft deze antwoorden gevonden en zegt dat we ze allemaal kunnen vinden. In het boeddhisme kun je dus hetzelfde ' niveau' bereiken als de oprichter ervan. Vele volgelingen zijn hier echter niet op uit en gebruiken de leringen om hun dagelijks leven te vergemakkelijken. Dat kan ook prima.

Waar is dit topic voor?
Ik wil hier een plek creeren voor een open en vriendelijke discussie over zaken omtrend het Boeddhisme. Een topic voor beoefenaars en geïnteresseerden. Over meditatie, levensvragen, interpretaties van de woorden van de Boeddha. Indien gewenst kan dit ook een plek worden voor meer dagelijkse problemen die men 'boeddhistisch' wil aanpakken. Want die problemen zijn natuurlijk ook belangrijk en hier hadden de Boeddha en zijn volgelingen ook veel over te zeggen. Commentaar van critici is eventueel ook welkom, maar probeer het vriendelijk te houden.

Links naar posts met meer informatie:
Samenvatting van de leer (theorie)
Samenvatting van de beoefening (praktijk)
Ok, klinkt interessant, en nu?
Verder lezen en luisteren
Samengevat

Groeten,
Rijsttafel

[ Bericht 0% gewijzigd door rijsttafel op 22-02-2011 17:31:11 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_93073709
Ik volg :)

Doe er zelf nog maar heel weinig mee maar ik heb er wat over gelezen en ben van plan dat in de loop van de jaren meer te doen.
pi_93074255
Zelf doe ik niet meer actief aan Boeddhisme, maar ik lees er wel heel veel over. Vooral het Tibetaans Boeddhisme spreekt me aan. Weet je daar iets van, Rijsttafel?

Ik zal dit topic zeker volgen, en af en toe iets zeggen.
pi_93074570
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 21:00 schreef Berjan1986 het volgende:
Zelf doe ik niet meer actief aan Boeddhisme, maar ik lees er wel heel veel over. Vooral het Tibetaans Boeddhisme spreekt me aan. Weet je daar iets van, Rijsttafel?

Ik zal dit topic zeker volgen, en af en toe iets zeggen.
Heej Berjan,

Ik ben niet specifiek thuis in het Tibetaans boeddhisme, ik hang geen bepaalde stroming aan aangezien ik dat persoonlijk onbelangrijk vind. :)

Er zijn enkelt zovele stromingen in het boeddhisme, omdat de Boeddha zijn leerlingen vertelde de leer in de manieren en taal van het land te brengen. Hierdoor zijn er veel gekleurde versies van het boeddhisme ontstaan met hun eigen meditatietechnieken en gewoontes. De technieken zijn misschien anders, maar het doel is eender. Vele wegen naar Rome.

Tibetanen doen veel meditatie op het gevoel van liefde. Metta-meditatie of loving-kindness meditatie heet dat. Daarnaast doen ze naar mijn weten veel aan zingen en hebben ze een speciale manier van debatteren.

Dit is een Westerse Tibetaanse monnik die het een en ander vertelt over wetenschappelijk onderzoek wat hij heeft gedaan naar meditatie. Tevens is dit een erg goede introductie tot het Boeddhisme in het algemeen.

Rijsttafel :)

edit: Filmpje ook aan OP toegevoegd.

[ Bericht 3% gewijzigd door rijsttafel op 20-02-2011 22:50:48 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_93076893
Ik lees met veel interesse mee, rijsttafel. ^O^ Ik ben zelf geen Buddhistisch volgeling, maar mijn denken herken ik steeds opnieuw in hun filosofie. Ook mijn eigen persoonlijke ervaringen komen ermee overeen.
Dus ik doe zeker graag mee aan de discussie . :Y
Oh ja en die Matthieu weet heel interesante zaken te vertellen.
pi_93077530
Kwam in Parijs een Tibetaanse monnik tegen, tijdje mee gepraat, hij was op weg naar Antwerpen om een vriend te bezoeken. Woonde dus in Parijs, studeerde daar. We deelden onze kijk op wat zaken. Hij vertelde over de vervolgingen van de monniken in Tibet. Na zijn uitleg over karma vroeg ik hem: dus het feit dat jullie daar vervolgd worden, is eigenlijk jullie eigen schuld door fouten in een vorig leven? Toen moest ie even denken, lachen en bevestigen. Toen vroeg ik hem indien dit waar is, hoe we ooit tot een utopie zouden kunnen komen. Immers, indien steeds alles terugkomt op ons via karma, van vorige levens, onder andere dmv kwaad wat we elkaar aandoen, hoe krijgen we dan ooit een wereld zonder kwaad? Voor zover ik weet is er geen mens dat foutloos geboren wordt, en de hele wereldpopulatie in een boeddhistentempel plaatsen om daar te studeren en een dergelijk leven te leiden opdat niemand kwaad meer doet, lijkt me ook niet realistisch, er moet immers ook nog gewerkt worden. 'Je moet er in geloven' of iets dergelijks was zijn idee. Dat was voor mij geen bevredigend antwoord. Iemand een oplossing?

[ Bericht 6% gewijzigd door Ali_Kannibali op 20-02-2011 22:04:31 ]
pi_93078592
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 21:41 schreef nostradama het volgende:
Ik lees met veel interesse mee, rijsttafel. ^O^ Ik ben zelf geen Buddhistisch volgeling, maar mijn denken herken ik steeds opnieuw in hun filosofie. Ook mijn eigen persoonlijke ervaringen komen ermee overeen.
Dus ik doe zeker graag mee aan de discussie . :Y
Oh ja en die Matthieu weet heel interesante zaken te vertellen.
Heej nostradama ! :)

Ach, boeddhistische volgeling, dat zijn zulke grote woorden. Het is maar een benaming. Veel mensen in het boeddhistische circuit noemen zich nieteens een boeddhist. Prima, ik kan dat alleen maar aanmoedigen. We zijn allemaal mensen en niemand is meer of minder dan de ander.

Leuk dat je in dit topic bent. Zodra je iets hebt ervaren wat je kwijt wilt, of interessante dingen hebt te vertellen, voel je vrij. Dit geldt uiteraard voor iedereen.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_93078990
quote:
Kwam in Parijs een Tibetaanse monnik tegen, tijdje mee gepraat, hij was op weg naar Antwerpen om een vriend te bezoeken. Woonde dus in Parijs, studeerde daar. We deelden onze kijk op wat zaken. Hij vertelde over de vervolgingen van de monniken in Tibet. Na zijn uitleg over karma vroeg ik hem: dus het feit dat jullie daar vervolgd worden, is eigenlijk jullie eigen schuld door fouten in een vorig leven? Toen moest ie even denken, lachen en bevestigen. Toen vroeg ik hem indien dit waar is, hoe we ooit tot een utopie zouden kunnen komen. Immers, indien steeds alles terugkomt op ons via karma, van vorige levens, onder andere dmv kwaad wat we elkaar aandoen, hoe krijgen we dan ooit een wereld zonder kwaad? Voor zover ik weet is er geen mens dat foutloos geboren wordt, en de hele wereldpopulatie in een boeddhistentempel plaatsen om daar te studeren en een dergelijk leven te leiden opdat niemand kwaad meer doet, lijkt me ook niet realistisch, er moet immers ook nog gewerkt worden. 'Je moet er in geloven' of iets dergelijks was zijn idee. Dat was voor mij geen bevredigend antwoord. Iemand een oplossing?
In je vorige leven heb je verkeerde dingen gedaan, en die moet je nu onder ogen zien. Als je je karma krijgt, dan ligt het aan je reactie of je er nog verder last van hebt. Onderga je het, en sla je niet terug dan komt karma niet terug. En krijg je uiteindelijk een Wereld zonder oorlog en kwaad.

En op dat laatste terug te komen, is ook niet zo moeilijk: Daarom wilde de heer Boeddha ook dat dit verteld zou worden aan de mensheid. Je hoeft niet naar een tempel te gaan, het enige wat je moet doen is vol vrede je lot aanvaarden. En dat kan ook best tijdens het werk. Daarom heb je ook leken en monniken.
pi_93079647
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 21:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Kwam in Parijs een Tibetaanse monnik tegen, tijdje mee gepraat, hij was op weg naar Antwerpen om een vriend te bezoeken. Woonde dus in Parijs, studeerde daar. We deelden onze kijk op wat zaken. Hij vertelde over de vervolgingen van de monniken in Tibet. Na zijn uitleg over karma vroeg ik hem: dus het feit dat jullie daar vervolgd worden, is eigenlijk jullie eigen schuld door fouten in een vorig leven? Toen moest ie even denken, lachen en bevestigen. Toen vroeg ik hem indien dit waar is, hoe we ooit tot een utopie zouden kunnen komen. Immers, indien steeds alles terugkomt op ons via karma, van vorige levens, onder andere dmv kwaad wat we elkaar aandoen, hoe krijgen we dan ooit een wereld zonder kwaad? Voor zover ik weet is er geen mens dat foutloos geboren wordt, en de hele wereldpopulatie in een boeddhistentempel plaatsen om daar te studeren en een dergelijk leven te leiden opdat niemand kwaad meer doet, lijkt me ook niet realistisch, er moet immers ook nog gewerkt worden. 'Je moet er in geloven' of iets dergelijks was zijn idee. Dat was voor mij geen bevredigend antwoord. Iemand een oplossing?

Hoi Ali_kannabali,

Een wereld zonder kwaad, dat zou mooi zijn. Echter is dat niet het doel zoals de Boeddha heeft onderwezen. Het gaat om de innerlijke wereld zonder kwaad. En daarnaast zoveel mogelijk doen om de wereld mooier te maken door om anderen te geven en ze te helpen. Dat is het enige wat je kunt doen, het goede voorbeeld geven. Een wereld waarin iedereen samenwerkt kun je onmogelijk afdwingen. Dus of de wereld ooit een utopie wordt, ik hoop het, maar het valt niet te zeggen. Vandaar dat de monnik waarschijnlijk zei: "Je moet erin geloven." De Boeddha was geen waarzegger en hij gaf toe dat hij ook niet alles inzag.

Deze quote geeft dit wel mooi weer:

"A beginning point is not evident, though beings hindered by ignorance and fettered by craving are transmigrating & wandering on." Samyutta Nikaya XV.3

Overigens bestaat er naast karma in mijn ogen ook nog zoiets als gewoon domme pech. Als Tibet een eiland was geweest, zou China zich er waarschijnlijk niet mee bemoeid hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door rijsttafel op 20-02-2011 22:23:41 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_93081018
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 21:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Toen vroeg ik hem indien dit waar is, hoe we ooit tot een utopie zouden kunnen komen. Immers, indien steeds alles terugkomt op ons via karma, van vorige levens, onder andere dmv kwaad wat we elkaar aandoen, hoe krijgen we dan ooit een wereld zonder kwaad?
Een ieder heeft in elk leven de keuze om zijn of haar aangeleerde conditioneringen te veranderen zodat er een andere reactie kan plaatsvinden. De 1 leert om wraak te nemen bij onrecht, de ander leert te vergeven, dat verschilt in opvoeding. Karma verwijst naar het handelen opzich, niet naar onvermijdelijke gebeurtenissen. Ik ben overigens geen (Tibetaans) boeddhist maar heb er wel wat van gelezen en het heeft me ook wel deels gevormd.

Utopia is in boeddhisme een mentale staat van zijn ongeacht de omstandigheden, niet zozeer een fysieke plaats. Dus dat je een continu ultiem gevoel van geluk ervaart ongeacht de mensen om je heen of je aardse materiele omstandigheden, of wat je doet, of je nu in een hel bent of in de hemel.

quote:
Voor zover ik weet is er geen mens dat foutloos geboren wordt, en de hele wereldpopulatie in een boeddhistentempel plaatsen om daar te studeren en een dergelijk leven te leiden opdat niemand kwaad meer doet, lijkt me ook niet realistisch, er moet immers ook nog gewerkt worden.
Niet iedere vorm van boeddhisme heeft overigens hetzelfde kloostersysteem als de Tibetaanse alhoewel er wel gemeenschappelijke regels zijn (vinaya). Sommige kloosters (China/Chan) verbouwden zelf hun voedsel (waren onafhankelijk van de gemeenschap, zelfs ondersteunend) ipv een bedelronde, waar mensen uit het dorp de gelegenheid kregen om een goede daad te doen voor de studerende monnik. Immers je hielp iemand verlichting te bereiken was zo'n beetje de gedachte.
pi_93085360
tvp :)
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_93088930
SAMENVATTING VAN DE LEER (theorie)

Leuk om te zien dat er zo snel al vele reacties zijn. :) Ik neem maar de vrijheid om hier een samenvatting van het Boeddhisme neer te zetten. Ik wil echter voorkomen dat ik de 'leider' of zoiets word in dit topic, dus als jullie iets willen delen, ga je gang.

Ik vat hier het een en ander in mijn eigen woorden samen aangezien ik de woorden van de Boeddha op het eerste moment iets afschrikwekkend vond klinken en met mij vele anderen. Hier typ ik de "kinder-versie" aangezien ik van de meesten geen idee heb hoe ver jullie met jullie ontwikkeling van het geluk zijn. ;) En van de "pro-versies" bestaan er al genoeg. Op internet valt er onder four noble truths meer te vinden als je liever die vorm wilt lezen. Een zeer uitgebreide en diepgaande samenvatting in de woorden van de Boeddha zelf vind je bijvoorbeeld hier.

Deze samenvatting hoef je niet uit het hoofd te leren of te kennen, dat is niet belangrijk. Ook nu moet ik nog wel eens opzoeken hoe het een en ander ookalweer geordend werd. Toch geeft dit overzichtje een wat diepere introductie in het Boeddhisme. Daarnaast laat het zien dat Boeddhisme geen religie is zoals vele anderen; het is eigenlijk een soort wetenschap. Het enige echte belangrijke is dan ook het 4e punt, de beoefening, de studie van de geest. Mocht de interesse in dit topic blijven, dan zal ik hier wat meer op ingaan en dan is alles gezegd wat ik wilde zeggen en laat ik dit topic zijn eigen leven lijden. :) Dan zal ik natuurlijk nog wel op vragen ingaan en af en toe wat posten, maar laat ik het vooral van jullie afhangen ;)

De vier edele waarheden
De Boeddha vatte zijn omvangrijke leer samen in wat hij noemde de vier edele waarheden. Deze beschrijven geen door hogere machten opgelegde verplichten of historische gebeurtenissen zoals het ontstaan van de aarde. Nee, ze beschrijven iets veel belangrijkers, namelijk de natuur van de psyche, van het bewustzijn. Deze waarheden zijn voor velen niet zomaar te doorzien door ze enkelt te lezen. Ze worden geleidelijk duidelijker zodra men de leer volgt en daarmee de eigen geest ontwikkelt.

1. We zijn niet altijd gelukkig
Als je denkt al je zaken op orde te hebben, gebeurt er altijd weer iets wat je naar beneden haalt en verdrietig maakt. Eigenlijk spreekt dit voor zich, maar wordt het door velen ontkent of ze accepteren hun lijdensweg gewoon... :+ Het is belangrijk om te vermelden dat er een onderscheid bestaat tussen plezier en geluk zoals Matthieu Ricard in het filmpje in de OP zo goed uitlegt.

2. De oorzaak dat we niet gelukkig zijn is afhankelijkheid
Mensen maken zichzelf afhankelijk van dingen. Bijvoorbeeld van hun baan of relatie. Zodra ze deze verliezen stort de wereld voor sommigen in. Een ander kan hier veel beter mee omgaan, blijkbaar liet deze persoon zijn geluk er niet zo van afhangen. Kortom: Het feit dat we de verkeerde dingen willen vasthouden of bereiken staat in de weg van geluk. Dit valt nog ergens in te zien met logisch verstand, maar de afhankelijkheid gaat veel dieper dan velen denken. Zo zijn we afhankelijk van onze gedachtes en emoties en zelfs gehecht aan ons bestaan opzich.

3. Er is een weg naar hoger geluk
Maar niet getreurd, er is hoop. ;) De weg naar hoger geluk ligt niet in de buitenwereld, maar zit diep verborgen in onszelf. Ook bijvoorbeeld popsterren, mensen die alles lijken te hebben, zijn niet altijd gelukkig ookal doen ze dat in hun clips soms wel zo lijken. Opzich is dit logisch, toch streven veel mensen naar materieel bezit, werken zich het hele leven rot, zoeken koste wat kost een partner en gaan er door eenzaamheid aan onderdoor.. waarom? Omdat we niet gelukkig zijn met wat we al hebben.


4. De weg is het boeddhistische pad
De Boeddha gaf de weg naar hoger geluk. Deze weg kun je op elk moment beginnen te bewandelen, je hoeft daar niet mee te wachten tot je weer eens vrije tijd hebt, bijvoorbeeld. :+ Eigenlijk komt het neer op een stukje wijsheid, meditatie en ethisch verantwoord leven. Alleen als je deze dingen gezamelijk uitvoert, kom je vooruit. Zonder het een ontwikkelt het ander zich niet. In het begin gaat dit onmerkbaar langzaam en denk je dat het helemaal geen nut heeft, maar langzaam maar zeker ontwikkel je jezelf. En als je het goed doet, dan ineens maak je af en toe een grote sprong door inzichten. Ik heb begrepen dat een paar van jullie hier al ervaring mee hebben.

De Boeddha heeft het pad verder opgedeeld in 8 factoren. Nu is het niet belangrijk om deze te onthouden alsof je elk moment overhoord kan worden, maar een keertje doorlezen kan natuurlijk geen kwaad. Uiteindelijk leidt dit pad naar nirvana, het ultieme geluk, de verlichting van al het lijden. Nooit meer twijfels, dipjes en depressies. En nooit meer wedergeboorte.

Groetjes en bedankt voor het lezen. :)
Rijsttafel

[ Bericht 0% gewijzigd door rijsttafel op 22-02-2011 14:12:49 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_93090792
-edit PM gestuurd

[ Bericht 83% gewijzigd door Haushofer op 21-02-2011 09:12:02 ]
pi_93090807
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 08:25 schreef Robmeister het volgende:
de Dalai Lama is een crimineel!!
bedankt voor je zeer nuttige bijdrage aan dit topic ^O^

verder: meeleespost. Geen volger, wel gezonde interesse :)
Ja doei.
pi_93091377
Ik ga dit topic ook volgen. Ikzelf vind de denkwijze van het Boeddhisme erg mooi. Ik mediteer zelf nooit, omdat mijn omgeving mij dan uit gaat lachen ;)
Twiddel
pi_93091439
quote:
De Boeddha heeft het pad verder opgedeeld in 8 factoren. Nu is het niet belangrijk om deze te onthouden alsof je elk moment overhoord kan worden, maar een keertje doorlezen kan natuurlijk geen kwaad. Uiteindelijk leidt dit pad naar nirvana, het ultieme geluk, de verlichting van al het lijden. Nooit meer twijfels, dipjes en depressies. En nooit meer wedergeboorte.
Maar je kan Nirwana toch ook weigeren? En dan ben je een Boeddha van mededogen, die "hoger" op de ladder staan als de mensen die wel Nirwana betreden. Als je de anderen maar helpt ook Nirwana te bereiken. Of is dit typisch voor de Tibetaanse Boeddhisten?

http://www.sangha-reiki.c(...)inaB/Bodhisattva.htm
pi_93091971
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 09:07 schreef summer2bird het volgende:
Ik ga dit topic ook volgen. Ikzelf vind de denkwijze van het Boeddhisme erg mooi. Ik mediteer zelf nooit, omdat mijn omgeving mij dan uit gaat lachen ;)
Heej summer2bird,

Hoewel zitmeditatie erg effectief en essentieel kan zijn, kan je eigenlijk heel de dag door mediteren. Je kunt bijvoorbeeld een kop thee of koffie meditatief drinken. Het enige belangrijke in de wereld wordt dan het kopje thee, de warmte die het afgeeft in je handen, de geur en de smaak. Dat kopje is jouw relaxmomentje en dat kan niemand van je afnemen. Er komen vast vele gedachten op, maar lach naar die gedachten alsof je ze niet nodig hebt, want het enige belangrijke is jouw thee/koffie.

En dan kan je als het utikomt een keertje zitmeditatie proberen, want dat is mijns inziens toch wel erg effectief, hoewel er in sommige tradities ook monniken zijn die maar zeer weinig zitmeditatie doen. Ook kun je eens een meditatiegroepje in de buurt opzoeken als je wilt. Je schaamte laat je vanzelf wel gaan ;) Later kom ik nog terug op de beoefening en zal ik daar een aparte post over maken.

Deze Vietnamese monnik genaamd Thich Nhat Hanh heeft hier ook het een en ander over te zeggen. Hij noemt zijn meditatie mindfulness.


[ Bericht 11% gewijzigd door rijsttafel op 21-02-2011 09:54:00 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_93092055
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 09:11 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Maar je kan Nirwana toch ook weigeren? En dan ben je een Boeddha van mededogen, die "hoger" op de ladder staan als de mensen die wel Nirwana betreden. Als je de anderen maar helpt ook Nirwana te bereiken. Of is dit typisch voor de Tibetaanse Boeddhisten?

http://www.sangha-reiki.c(...)inaB/Bodhisattva.htm
Berjan,

Ik denk wel dat het bereiken van nirvana een keus zal zijn, net zoals dat elk moment in het leven een keus kan zijn. De boeddha had deze keus ook, volgens de geschriften, en koos voor nirvana. En daarna heeft hij zeer effectief zijn leer verspreid. Verder laat ik me hier niet over uit aangezien het (voor mij persoonlijk) op dit moment niet belangrijk is. :) Je kunt het alleen begrijpen als je zelf voor die keuze staat, anders blijft het alleen bij speculeren. Overigens is het geloof in wedergeboorte voor velen niet essentieel en passen ze gewoon de leer toe in zoverre toepasbaar in hun leven.

[ Bericht 2% gewijzigd door rijsttafel op 21-02-2011 10:12:11 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_93096141
SAMENVATTING VAN DE BEOEFENING (praktijk)
Al eerder plaatste ik een post met een samenvatting van de leer van de Boeddha, dit was 'slechts' theorie. Hier ga ik verder in op de praktijk, de beoefening. Deze bestaat eigenlijk uit drie delen. Deze drie ontwikkelen zich gelijktijdig en zijn dus alle drie net zo belangrijk. Velen laten een of meer van deze delen (deels) weg en dan zul je niet, of amper, vooruit komen. De drie zijn: Wijsheid, Juist ethisch gedrag en Ontwikkeling van de geest (meditatie).

Deze beoefening heet het achtvoudige pad en daarover is op internet meer te vinden, onder andere hier (Engels). Hier geef ik weer een wat versimpelde versie die denk ik voor velen beter begrijpbaar is. De 8 factoren heb ik onderstreept. Excuses voor deze lange post, maar als je deze doorleest weet je meer van het boeddhisme dan sommige beoefenaars. ;)

Wijsheid
Deel 1 van het pad is wijsheid. Dit is zowel een doel als een middel en ontwikkelt zich geleidelijk. Wijsheid is een vorm van intelligentie. Nu hoef je geen sterrenkundige of chirurg te zijn, want het gaat hier om de wijsheid in ons hart, noem het EQ als je wilt. Hoewel IQ erg handig is, kan iedereen wat leren van het boeddhisme.

Ik hoop dat het door mijn vorige post een beetje duidelijk is dat de leer zeer gestructureerd is en niet uit blind geloof bestaat. Dit zei Boeddha zelf ook:

SPOILER: quote
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gezonde kritiek is dus verstandig, echter is het blind negeren van wat de Boeddha zei 'dom'. Het ene aspect van wijsheid is dus open staan voor nieuwe dingen. Dit kan je mede ontwikkelen door het lezen van boeddhistische boeken, te discussieren over de onderwerpen en door te luisteren naar leraren en naar het eigen hart. Een echte wetenschappelijke aanpak, dus. :) Je moet ook je eigen visie uit durven dagen. Vandaar dat ik persoonlijk ook boeken als "The God Delusion" en "Tricks of the Mind" heb gelezen.

SPOILER: extra info
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het andere deel is de juiste intentie (uit de quote: "and live up to it"). Zodra je iets als waarheid hebt gezien, moet je ernaar leven (eigenlijk heb je geen keus ;) ) Maar je moet jezelf uitdagen, de waarheid komt niet vanzelf naar je toe. Zelf heb ik hier een aantal simpele dingetjes voor die ik in het dagelijks leven doe zoals mezelf beloven de eerste mogelijkheid die ik heb om iemand te helpen aan te pakken, bijvoorbeeld.

Juist ethisch gedrag
Deel 2 is juist ethisch gedrag. Het is een belangrijk deel van alle religies en dat is niet voor niets, want je voelt jezelf ook beter als je je goed gedraagt. Het klinkt zo simpel, je goed gedragen, toch is het erg lastig helaas. Het ethisch gedrag in het Boeddhisme bevat dan ook geen verplichtingen, maar oefeningen. Deze oefeningen zijn vaak samengevat in meerdere aspecten: Juist praten, juist handelen en op eerlijke wijze geld verdienen.

Met betrekking tot juist praten en handelen, probeer ik:
1. Geen fysiek of mentaal lijden te veroorzaken bij levende wezens
2. Geen dingen toe te eigenen die niet van mezelf zijn
3. Geen seksuele escapades te doen die anderen of mezelf pijn kunnen doen
4. Niet te liegen, roddelen of ruzie te maken
5. Geen middelen te gebruiken die mijn geest beinvloeden (alcohol en drugs)

Als 1 van deze beoefeningen niet lukt, word niet boos op jezelf, maar accepteer het en vraag je af waarom het niet lukt. Soms is het nut van de oefening gewoon nog niet duidelijk, dat kan. Het niet drinken van alcohol was voor mij bijvoorbeeld tijden een aspect waar ik het nut niet van inzag. Deze oefening liet ik dus (helaas) vaak links liggen totdat ik het wel begreep.

De stichting Leven in Aandacht (een bepaalde groepering in het Boeddhisme) heeft op hun website een uitgebreidere versie van deze beoefening geplaatst die mij erg aanspreekt.

Ontwikkeling van de geest (meditatie)
Het 3e en laatste deel van de leer is meditatie. Dit aspect verdient eigenlijk (net als de overige 2 eigenlijk) een heel topic opzich. Er zijn vele vormen van meditatie, maar ze komen allemaal op hetzelfde neer: Ontwikkelen van hart en geest, zodat rust, inzicht, concentratie en liefde ontstaat. Het probleem van de wilde geest wordt hier erg goed uitgelegd door Ajahn Brahms, een leraar in de Therevada traditie en natuurkundige:
Hij heeft ook een zeer uitgebreid boek geschreven over zijn meditatiemethode, hier vind je de eerste vijf hoofdstukken.

Zelf pas ik verschillende vormen van meditatie toe afhankelijk van hoe ik me voel. Geen vorm is superieur aan anderen, elke heeft zijn plek, echter kunnen personen wel een voorkeur hebben. Je kunt eigenlijk elk moment van de dag mediteren, zoals Thich Nhat Hahn (Zen) zegt.

Maar deze vorm van meditatie is, hoewel erg toepasbaar, nog te afhankelijk van externe impulsen. Soms moet je je meditatie uitdagen en gewoon zitten en niets doen. Zonder inzet komen we nergens. Zelf beoefen ook wel eens geduld door bijvoorbeeld in de langste rij van de kassa's gaan staan in plaats van de kortste ;) (probeer eens of je het kunt!) en bij het fietsstoplicht voor groen wachten, bijvoorbeeld.

Voor beginners raad ik een geleide meditatie aan, maar uiteindelijk moet je het ook zelf kunnen doen. Een geleide meditatie met focus op de adem is bijvoorbeeld deze:

Een korte beschrijving van meditatie voor beginners vind je hieronder:
SPOILER: meditatie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door rijsttafel op 21-02-2011 19:48:35 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  maandag 21 februari 2011 @ 12:12:32 #20
281064 rijsttafel
Sambal!
pi_93096193
Zo, nu heb ik zo'n beetje alles gezegd wat ik wilde zeggen. :) Er valt nog veel meer te vertellen, als je ergens interesse in hebt, voel je vrij om te vragen of kritiek te plaatsen etc.

Groetjes,
Rijsttafel
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  maandag 21 februari 2011 @ 12:21:52 #21
256823 quirigua
pi_93096458
misschien zit hier wat info tussen die sommigen zal interesseren :

Vrienden van het boeddhisme, nederlandse stichting, organiseert bijeenkomsten met orienterend karakter :
http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/

Uitgeverij : https://www.milinda-uitgevers.nl/asoka/vorm__leegte

Op de nederlandse radio en televisie :
http://www.boeddhistischeomroep.nl/uitzending.aspx?lIntType=0
  maandag 21 februari 2011 @ 12:26:53 #22
287079 Gray
pi_93096613
Het beoefenen van religie vind ik zinloos, echter zijn er denkbeelden en ideeën uit gekomen die zeker niet misstaan. Ik houd m'n oren en ogen dan ook graag open en ga dit topic dan ook volgen.

quote:
7s.gif Op zondag 20 februari 2011 21:05 schreef rijsttafel het volgende:

...en hebben ze een speciale manier van debatteren.
Hier wil ik meer van weten.

quote:
Dit is een Westerse Tibetaanse monnik die het een en ander vertelt over wetenschappelijk onderzoek wat hij heeft gedaan naar meditatie. Tevens is dit een erg goede introductie tot het Boeddhisme in het algemeen.

edit: Filmpje ook aan OP toegevoegd.
Goed filmpje, dit kwam voor mij eerder al op een zeer geschikt moment in mijn leven en heb hier veel van geleerd.
  maandag 21 februari 2011 @ 12:37:55 #23
281064 rijsttafel
Sambal!
pi_93097053
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 12:21 schreef quirigua het volgende:
misschien zit hier wat info tussen die sommigen zal interesseren :

Vrienden van het boeddhisme, nederlandse stichting, organiseert bijeenkomsten met orienterend karakter :
http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/

Uitgeverij : https://www.milinda-uitgevers.nl/asoka/vorm__leegte

Op de nederlandse radio en televisie :
http://www.boeddhistischeomroep.nl/uitzending.aspx?lIntType=0
Heej quiriqua. Tof!

Er zijn vele groepjes actief in Nederland. Zelf heb ik dit tijden niet geweten en me vooral thuis zelf bezig gehouden met het boeddhisme, maar zo'n groepje kan heel erg effectief zijn. Ik wil zelfs zeggen vrijwel onmisbaar aangezien het in je eentje op een bepaald moment moeilijk vol te houden kan zijn.

- Shambala In Amsterdam - Arnhem - Bussum - Deventer - Haarlem - Leiden - Maastricht - Rotterdam - Utrecht

- Stichting Leven in Aandacht, Zen gericht, vele locaties in België en Nederland. Hebben ook een jongerenorganisatie (internationaal) Wake Up met in Nederland groepjes in Amsterdam, Nijmegen, Utrecht en Rotterdam.

- Tibetaans boeddhisme in de diamantweg

En vast zijn er nog anderen. Sommigen hebben wat meer religieus getinte aspecten dan de ander. Hier moet je ook doorheen durven en kunnen kijken. Nogmaals, wat je niet begrijpt hoef je niet te accepteren.

En nu hebben wij hier op Fok! een nieuw groepje gesticht. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door rijsttafel op 21-02-2011 12:52:26 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  maandag 21 februari 2011 @ 12:47:43 #24
281064 rijsttafel
Sambal!
pi_93097404
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 12:26 schreef Gray het volgende:
Het beoefenen van religie vind ik zinloos, echter zijn er denkbeelden en ideeën uit gekomen die zeker niet misstaan. Ik houd m'n oren en ogen dan ook graag open en ga dit topic dan ook volgen.

[..]
Hey Gray! Leuk :) Welkom in het topic!

Ach, religie is maar een naam. Wat houdt de term precies in? Het is een lege term. Ajahn Brahms zei: "Buddhism is a religion for tax purposes only". :) En Dawkins in zegt The God Delusion ook dat Buddhisme niet als religie te zien is, maar meer als filosofie en levensweg. Het is het verbeteren van je eigen leven en dat van anderen. Ik noem mezelf niet religieus en gebruik alleen het woord als het makkelijker te gebruiken is.

quote:
Hier wil ik meer van weten.
Ik weet er zelf niet zoveel van, dus ik kan fout zitten. Maar volgens mij dagen de monniken elkaar uit met stellingen in de levensvragen zodat men niet in een eigen visie blijft steken totdat ze de waarheid hebben gevonden. Net als in westerse debatten is er een uitdager en een verdediger van een bepaalde stelling. Dit kan er af en toe hard aan toegaan. Dit alles is dus ter ontwikkeling van het aspect wijsheid wat ik eerder heb genoemd. Dit gebeurt in alle stromingen wel, maar in Tibetaans is er nog een bepaalde traditionele handeling in. Iets met handen klappen enzo, ach dat is maar traditie en niet echt belangrijk. Er zal wel een reden voor zijn. Het is in ieder geval duidelijk dat ze er plezier in hebben als ik onderstaand filmpje zo zie :D



[ Bericht 0% gewijzigd door rijsttafel op 21-02-2011 12:56:19 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  maandag 21 februari 2011 @ 13:43:46 #25
256823 quirigua
pi_93099677
quote:
7s.gif Op maandag 21 februari 2011 12:37 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Heej quiriqua. Tof!

Er zijn vele groepjes actief in Nederland. Zelf heb ik dit tijden niet geweten en me vooral thuis zelf bezig gehouden met het boeddhisme, maar zo'n groepje kan heel erg effectief zijn. Ik wil zelfs zeggen vrijwel onmisbaar aangezien het in je eentje op een bepaald moment moeilijk vol te houden kan zijn.

- Shambala In Amsterdam - Arnhem - Bussum - Deventer - Haarlem - Leiden - Maastricht - Rotterdam - Utrecht

- Stichting Leven in Aandacht, Zen gericht, vele locaties in België en Nederland. Hebben ook een jongerenorganisatie (internationaal) Wake Up met in Nederland groepjes in Amsterdam, Nijmegen, Utrecht en Rotterdam.

- Tibetaans boeddhisme in de diamantweg

En vast zijn er nog anderen. Sommigen hebben wat meer religieus getinte aspecten dan de ander. Hier moet je ook doorheen durven en kunnen kijken. Nogmaals, wat je niet begrijpt hoef je niet te accepteren.

En nu hebben wij hier op Fok! een nieuw groepje gesticht. ;)
Hier nog wat NL links in een bruikbaar overzicht :
http://www.boeddhaned.org/organisaties.htm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')