Heej Berjan,quote:Op zondag 20 februari 2011 21:00 schreef Berjan1986 het volgende:
Zelf doe ik niet meer actief aan Boeddhisme, maar ik lees er wel heel veel over. Vooral het Tibetaans Boeddhisme spreekt me aan. Weet je daar iets van, Rijsttafel?
Ik zal dit topic zeker volgen, en af en toe iets zeggen.
Heej nostradama !quote:Op zondag 20 februari 2011 21:41 schreef nostradama het volgende:
Ik lees met veel interesse mee, rijsttafel.Ik ben zelf geen Buddhistisch volgeling, maar mijn denken herken ik steeds opnieuw in hun filosofie. Ook mijn eigen persoonlijke ervaringen komen ermee overeen.
Dus ik doe zeker graag mee aan de discussie .
Oh ja en die Matthieu weet heel interesante zaken te vertellen.
In je vorige leven heb je verkeerde dingen gedaan, en die moet je nu onder ogen zien. Als je je karma krijgt, dan ligt het aan je reactie of je er nog verder last van hebt. Onderga je het, en sla je niet terug dan komt karma niet terug. En krijg je uiteindelijk een Wereld zonder oorlog en kwaad.quote:Kwam in Parijs een Tibetaanse monnik tegen, tijdje mee gepraat, hij was op weg naar Antwerpen om een vriend te bezoeken. Woonde dus in Parijs, studeerde daar. We deelden onze kijk op wat zaken. Hij vertelde over de vervolgingen van de monniken in Tibet. Na zijn uitleg over karma vroeg ik hem: dus het feit dat jullie daar vervolgd worden, is eigenlijk jullie eigen schuld door fouten in een vorig leven? Toen moest ie even denken, lachen en bevestigen. Toen vroeg ik hem indien dit waar is, hoe we ooit tot een utopie zouden kunnen komen. Immers, indien steeds alles terugkomt op ons via karma, van vorige levens, onder andere dmv kwaad wat we elkaar aandoen, hoe krijgen we dan ooit een wereld zonder kwaad? Voor zover ik weet is er geen mens dat foutloos geboren wordt, en de hele wereldpopulatie in een boeddhistentempel plaatsen om daar te studeren en een dergelijk leven te leiden opdat niemand kwaad meer doet, lijkt me ook niet realistisch, er moet immers ook nog gewerkt worden. 'Je moet er in geloven' of iets dergelijks was zijn idee. Dat was voor mij geen bevredigend antwoord. Iemand een oplossing?
Hoi Ali_kannabali,quote:Op zondag 20 februari 2011 21:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Kwam in Parijs een Tibetaanse monnik tegen, tijdje mee gepraat, hij was op weg naar Antwerpen om een vriend te bezoeken. Woonde dus in Parijs, studeerde daar. We deelden onze kijk op wat zaken. Hij vertelde over de vervolgingen van de monniken in Tibet. Na zijn uitleg over karma vroeg ik hem: dus het feit dat jullie daar vervolgd worden, is eigenlijk jullie eigen schuld door fouten in een vorig leven? Toen moest ie even denken, lachen en bevestigen. Toen vroeg ik hem indien dit waar is, hoe we ooit tot een utopie zouden kunnen komen. Immers, indien steeds alles terugkomt op ons via karma, van vorige levens, onder andere dmv kwaad wat we elkaar aandoen, hoe krijgen we dan ooit een wereld zonder kwaad? Voor zover ik weet is er geen mens dat foutloos geboren wordt, en de hele wereldpopulatie in een boeddhistentempel plaatsen om daar te studeren en een dergelijk leven te leiden opdat niemand kwaad meer doet, lijkt me ook niet realistisch, er moet immers ook nog gewerkt worden. 'Je moet er in geloven' of iets dergelijks was zijn idee. Dat was voor mij geen bevredigend antwoord. Iemand een oplossing?
Een ieder heeft in elk leven de keuze om zijn of haar aangeleerde conditioneringen te veranderen zodat er een andere reactie kan plaatsvinden. De 1 leert om wraak te nemen bij onrecht, de ander leert te vergeven, dat verschilt in opvoeding. Karma verwijst naar het handelen opzich, niet naar onvermijdelijke gebeurtenissen. Ik ben overigens geen (Tibetaans) boeddhist maar heb er wel wat van gelezen en het heeft me ook wel deels gevormd.quote:Op zondag 20 februari 2011 21:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Toen vroeg ik hem indien dit waar is, hoe we ooit tot een utopie zouden kunnen komen. Immers, indien steeds alles terugkomt op ons via karma, van vorige levens, onder andere dmv kwaad wat we elkaar aandoen, hoe krijgen we dan ooit een wereld zonder kwaad?
Niet iedere vorm van boeddhisme heeft overigens hetzelfde kloostersysteem als de Tibetaanse alhoewel er wel gemeenschappelijke regels zijn (vinaya). Sommige kloosters (China/Chan) verbouwden zelf hun voedsel (waren onafhankelijk van de gemeenschap, zelfs ondersteunend) ipv een bedelronde, waar mensen uit het dorp de gelegenheid kregen om een goede daad te doen voor de studerende monnik. Immers je hielp iemand verlichting te bereiken was zo'n beetje de gedachte.quote:Voor zover ik weet is er geen mens dat foutloos geboren wordt, en de hele wereldpopulatie in een boeddhistentempel plaatsen om daar te studeren en een dergelijk leven te leiden opdat niemand kwaad meer doet, lijkt me ook niet realistisch, er moet immers ook nog gewerkt worden.
bedankt voor je zeer nuttige bijdrage aan dit topicquote:
Maar je kan Nirwana toch ook weigeren? En dan ben je een Boeddha van mededogen, die "hoger" op de ladder staan als de mensen die wel Nirwana betreden. Als je de anderen maar helpt ook Nirwana te bereiken. Of is dit typisch voor de Tibetaanse Boeddhisten?quote:De Boeddha heeft het pad verder opgedeeld in 8 factoren. Nu is het niet belangrijk om deze te onthouden alsof je elk moment overhoord kan worden, maar een keertje doorlezen kan natuurlijk geen kwaad. Uiteindelijk leidt dit pad naar nirvana, het ultieme geluk, de verlichting van al het lijden. Nooit meer twijfels, dipjes en depressies. En nooit meer wedergeboorte.
Heej summer2bird,quote:Op maandag 21 februari 2011 09:07 schreef summer2bird het volgende:
Ik ga dit topic ook volgen. Ikzelf vind de denkwijze van het Boeddhisme erg mooi. Ik mediteer zelf nooit, omdat mijn omgeving mij dan uit gaat lachen
Berjan,quote:Op maandag 21 februari 2011 09:11 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Maar je kan Nirwana toch ook weigeren? En dan ben je een Boeddha van mededogen, die "hoger" op de ladder staan als de mensen die wel Nirwana betreden. Als je de anderen maar helpt ook Nirwana te bereiken. Of is dit typisch voor de Tibetaanse Boeddhisten?
http://www.sangha-reiki.c(...)inaB/Bodhisattva.htm
Gezonde kritiek is dus verstandig, echter is het blind negeren van wat de Boeddha zei 'dom'. Het ene aspect van wijsheid is dus open staan voor nieuwe dingen. Dit kan je mede ontwikkelen door het lezen van boeddhistische boeken, te discussieren over de onderwerpen en door te luisteren naar leraren en naar het eigen hart. Een echte wetenschappelijke aanpak, dus.SPOILER: quoteOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: extra infoOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het andere deel is de juiste intentie (uit de quote: "and live up to it"). Zodra je iets als waarheid hebt gezien, moet je ernaar leven (eigenlijk heb je geen keus) Maar je moet jezelf uitdagen, de waarheid komt niet vanzelf naar je toe. Zelf heb ik hier een aantal simpele dingetjes voor die ik in het dagelijks leven doe zoals mezelf beloven de eerste mogelijkheid die ik heb om iemand te helpen aan te pakken, bijvoorbeeld.
Juist ethisch gedrag
Deel 2 is juist ethisch gedrag. Het is een belangrijk deel van alle religies en dat is niet voor niets, want je voelt jezelf ook beter als je je goed gedraagt. Het klinkt zo simpel, je goed gedragen, toch is het erg lastig helaas. Het ethisch gedrag in het Boeddhisme bevat dan ook geen verplichtingen, maar oefeningen. Deze oefeningen zijn vaak samengevat in meerdere aspecten: Juist praten, juist handelen en op eerlijke wijze geld verdienen.
Met betrekking tot juist praten en handelen, probeer ik:
1. Geen fysiek of mentaal lijden te veroorzaken bij levende wezens
2. Geen dingen toe te eigenen die niet van mezelf zijn
3. Geen seksuele escapades te doen die anderen of mezelf pijn kunnen doen
4. Niet te liegen, roddelen of ruzie te maken
5. Geen middelen te gebruiken die mijn geest beinvloeden (alcohol en drugs)
Als 1 van deze beoefeningen niet lukt, word niet boos op jezelf, maar accepteer het en vraag je af waarom het niet lukt. Soms is het nut van de oefening gewoon nog niet duidelijk, dat kan. Het niet drinken van alcohol was voor mij bijvoorbeeld tijden een aspect waar ik het nut niet van inzag. Deze oefening liet ik dus (helaas) vaak links liggen totdat ik het wel begreep.
De stichting Leven in Aandacht (een bepaalde groepering in het Boeddhisme) heeft op hun website een uitgebreidere versie van deze beoefening geplaatst die mij erg aanspreekt.
Ontwikkeling van de geest (meditatie)
Het 3e en laatste deel van de leer is meditatie. Dit aspect verdient eigenlijk (net als de overige 2 eigenlijk) een heel topic opzich. Er zijn vele vormen van meditatie, maar ze komen allemaal op hetzelfde neer: Ontwikkelen van hart en geest, zodat rust, inzicht, concentratie en liefde ontstaat. Het probleem van de wilde geest wordt hier erg goed uitgelegd door Ajahn Brahms, een leraar in de Therevada traditie en natuurkundige:
Hij heeft ook een zeer uitgebreid boek geschreven over zijn meditatiemethode, hier vind je de eerste vijf hoofdstukken.
Zelf pas ik verschillende vormen van meditatie toe afhankelijk van hoe ik me voel. Geen vorm is superieur aan anderen, elke heeft zijn plek, echter kunnen personen wel een voorkeur hebben. Je kunt eigenlijk elk moment van de dag mediteren, zoals Thich Nhat Hahn (Zen) zegt.
Maar deze vorm van meditatie is, hoewel erg toepasbaar, nog te afhankelijk van externe impulsen. Soms moet je je meditatie uitdagen en gewoon zitten en niets doen. Zonder inzet komen we nergens. Zelf beoefen ook wel eens geduld door bijvoorbeeld in de langste rij van de kassa's gaan staan in plaats van de kortste(probeer eens of je het kunt!) en bij het fietsstoplicht voor groen wachten, bijvoorbeeld.
Voor beginners raad ik een geleide meditatie aan, maar uiteindelijk moet je het ook zelf kunnen doen. Een geleide meditatie met focus op de adem is bijvoorbeeld deze:
Een korte beschrijving van meditatie voor beginners vind je hieronder:SPOILER: meditatieOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door rijsttafel op 21-02-2011 19:48:35 ]Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
Hier wil ik meer van weten.quote:Op zondag 20 februari 2011 21:05 schreef rijsttafel het volgende:
...en hebben ze een speciale manier van debatteren.
Goed filmpje, dit kwam voor mij eerder al op een zeer geschikt moment in mijn leven en heb hier veel van geleerd.quote:Dit is een Westerse Tibetaanse monnik die het een en ander vertelt over wetenschappelijk onderzoek wat hij heeft gedaan naar meditatie. Tevens is dit een erg goede introductie tot het Boeddhisme in het algemeen.
edit: Filmpje ook aan OP toegevoegd.
Heej quiriqua. Tof!quote:Op maandag 21 februari 2011 12:21 schreef quirigua het volgende:
misschien zit hier wat info tussen die sommigen zal interesseren :
Vrienden van het boeddhisme, nederlandse stichting, organiseert bijeenkomsten met orienterend karakter :
http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/
Uitgeverij : https://www.milinda-uitgevers.nl/asoka/vorm__leegte
Op de nederlandse radio en televisie :
http://www.boeddhistischeomroep.nl/uitzending.aspx?lIntType=0
Hey Gray! Leukquote:Op maandag 21 februari 2011 12:26 schreef Gray het volgende:
Het beoefenen van religie vind ik zinloos, echter zijn er denkbeelden en ideeën uit gekomen die zeker niet misstaan. Ik houd m'n oren en ogen dan ook graag open en ga dit topic dan ook volgen.
[..]
Ik weet er zelf niet zoveel van, dus ik kan fout zitten. Maar volgens mij dagen de monniken elkaar uit met stellingen in de levensvragen zodat men niet in een eigen visie blijft steken totdat ze de waarheid hebben gevonden. Net als in westerse debatten is er een uitdager en een verdediger van een bepaalde stelling. Dit kan er af en toe hard aan toegaan. Dit alles is dus ter ontwikkeling van het aspect wijsheid wat ik eerder heb genoemd. Dit gebeurt in alle stromingen wel, maar in Tibetaans is er nog een bepaalde traditionele handeling in. Iets met handen klappen enzo, ach dat is maar traditie en niet echt belangrijk. Er zal wel een reden voor zijn. Het is in ieder geval duidelijk dat ze er plezier in hebben als ik onderstaand filmpje zo ziequote:Hier wil ik meer van weten.
Hier nog wat NL links in een bruikbaar overzicht :quote:Op maandag 21 februari 2011 12:37 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Heej quiriqua. Tof!
Er zijn vele groepjes actief in Nederland. Zelf heb ik dit tijden niet geweten en me vooral thuis zelf bezig gehouden met het boeddhisme, maar zo'n groepje kan heel erg effectief zijn. Ik wil zelfs zeggen vrijwel onmisbaar aangezien het in je eentje op een bepaald moment moeilijk vol te houden kan zijn.
- Shambala In Amsterdam - Arnhem - Bussum - Deventer - Haarlem - Leiden - Maastricht - Rotterdam - Utrecht
- Stichting Leven in Aandacht, Zen gericht, vele locaties in België en Nederland. Hebben ook een jongerenorganisatie (internationaal) Wake Up met in Nederland groepjes in Amsterdam, Nijmegen, Utrecht en Rotterdam.
- Tibetaans boeddhisme in de diamantweg
En vast zijn er nog anderen. Sommigen hebben wat meer religieus getinte aspecten dan de ander. Hier moet je ook doorheen durven en kunnen kijken. Nogmaals, wat je niet begrijpt hoef je niet te accepteren.
En nu hebben wij hier op Fok! een nieuw groepje gesticht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |