abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92806146
Even afgezien van geloof, denken jullie dat er een soort van leven na de dood is?
Nieuw is niet altijd beter.
pi_92806163
Ja, onze zielen zijn onsterfelijk.
pi_92806171
Waarom zou je afgezien van geloof denken dat er een soort van leven na de dood is?
pi_92806193
Ach de mens leeft pas een micro seconde in deze universe
pi_92806230
Nee, helaas.

Persoonlijk vind ik dat geen leuke gedachte, maar goed. Niks aan te doen.
Ron Paul 2012
pi_92806415
Nee, helaas.
The view from nowhere.
pi_92806636
Jep.
Twiddel
pi_92806860
Nee, leven na de dood? Kom nou, fabeltjes die verzonnen zijn door mensen die niet kunnen geloven dat het verhaaltje ooit een keer ophoud, zodat je toch nog ergens op een wolkje kunt hangen op je harp spelen en met je vrienden kunt kletsen, voor een eeuwigheid!!!11!!1!1!!!!
Toen ik oud collega, die zo gelovig als de pest was, vroeg of dat ooit niet ging vervelen, zei ze van nee, want je hebt geen besef van tijd. Fijn om te weten dat als we ooit op zo'n fabel achtige plek komen, we direct veranderen in goud vissen die alles vergeten na 5 sec :')

Enigste plek waar je blijft "leven" na de dood, is in de herinneringen van de mensen om je heen. Voor de rest, wees blij dat het verhaal ooit een keer ophoud. Ik ben blij dat ik hier rondt loop op deze aarde, maar t moet ooit eens ophouden, anders zou me leven ook stuk minder waard zijn in mijn eigen ogen :)
pi_92807008
Als je sterft, stoppen alle chemische processen in je lichaam, waarmee alles wat het lichaam draagt sterft, dus ook die door velen zo hoog gedragen ziel. Zonder hersenfunctionaliteit bestaat er ook niet meer zoiets als een ziel.

En je wilt ook helemaal geen onsterfelijke ziel. Nog geen 100.000 jaar geleden was het aantal mensen op de aarde enkele honderdduizenden? Net enkele miljoenen? Niet eens denk ik. Nu zijn we al met 6 miljard. Wat voor verneukte versplinterde klotezieltjes zijn er dan nog over?
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  dinsdag 15 februari 2011 @ 08:08:55 #10
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_92807009
ik vind het vooral een zekere vorm van arrogantie om te denken dat wij als mensen wat meer zouden zijn dan de rest en zouden verder leven na de dood ... mijn persoonlijk idee ... we zijn gewoon een deeltje van de voedings piramide ... ga je dood ben je eten voor andere beesjes en kriebeldiertjes. Al de rest is bullshit tot er echt bewijs is ...

nja misschien ben ik niet open genoeg, ik zeg ook niet dat mijn idee de waarheid is! Neem dat aub niet verkeerd op ... ook niet boos worden op mij het is gewoon hoe ik de zaken zie (nogal wat mensen die wel geloven in leven na de dood worden wel eens boos over mijn uitleg ... helaas snap ik niet waarom)
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_92808039
Wat bagger verwijderd. TS, het is aan te raden voortaan een wat uitgebreidere OP te maken. Dat nodigt meer uit tot discussie en voorkomt eerder een "ja-nee"-opsomming. Het is hier ook gewoonte om bij dit soort vragen zelf je mening ook te geven :)
pi_92815504
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 07:02 schreef summer2bird het volgende:
Jep.
Leg eens uit.
Ron Paul 2012
  dinsdag 15 februari 2011 @ 13:12:53 #13
192269 Anneloortje
Niet weer he...
pi_92815565
Ja ik geloof in leven na de dood.
Het is de gekte van de verslaving.
pi_92815583
Nee
pi_92815604
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 13:12 schreef Anneloortje het volgende:
Ja ik geloof in leven na de dood.
Waarom in hemelsnaam? Om jezelf een veilig gevoel te geven?
Ron Paul 2012
pi_92818459
Eigenlijk zou je eerst al moeten uitleggen wat je bedoeld met een leven na de dood. Want daar zijn nogal wat meningen over. Volgens Bijbelgelovigen bestaat dat leven na de dood in een eeuwig leven in hemel of hel. Maar wat bedoelen ze daar mee? Wat leeft er dan?
Vedantisten en Boedhhisten spreken over een eeuwige voortgang van bewustzijn. Zij spreken ook over een hemel "nirwana" en/of helleplaatsen bv. kamaloka's, na de dood, maar dat zien zij niet als een leven zoals wij gewoon verstaan onder leven. En dat is dus wel totaal iets anders. Ik sluit me bij de laatsten aan.
pi_92819043
Het is een interessante gedachte vanuit de zaken die ik gelezen heb dat het werkelijke leven na de dood ontdekt wordt, dat het een terugkeer vormt naar de Bron. Een Leven dat levendiger is, dan het leven hier op aarde. Dat het lichaam dat je hebt slechts een onsterfelijke geest faciliteert en dat die geest van het lichaam wordt ontdaan bij het sterfproces. Het is als het ware een overgang van het ene (beperkte) leven naar een volledig leven.

Maar dit is slechts een gedachte en een verschijnsel waar nog niet echt wetenschappelijk objectief bewijs voor is. In mijn hart geloof ik in een leven na de dood, maar mijn verstand laat dit niet altijd toe.
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
pi_92820366
quote:
Kolossenzen 1:12 Breng dus met vreugde dank aan de Vader. Hij stelt u in staat om te delen in de erfenis die alle heiligen wacht in het licht.

13 Hij heeft ons gered uit de macht van de duisternis en ons overgebracht naar het rijk van zijn geliefde Zoon, 14 die ons de verlossing heeft gebracht, de vergeving van onze zonden.
Ik vind de beeldvorming met betrekking tot Licht en duisternis interessant.

quote:
Kolossenzen 1:15 Beeld van God, de onzichtbare, is hij,
eerstgeborene van heel de schepping:
16 in hem is alles geschapen
,
alles in de hemel en alles op aarde,
het zichtbare en het onzichtbare,
vorsten en heersers, machten en krachten,
alles is door hem en voor hem geschapen.
17 Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in hem.
18 Hij is het hoofd van het lichaam, de kerk.
Oorsprong is hij,
eerstgeborene van de doden,
om in alles de eerste te zijn:
19 in hem heeft heel de volheid willen wonen
20 en door hem en voor hem alles met zich willen verzoenen,
alles op aarde en alles in de hemel,
door vrede te brengen met zijn bloed aan het kruis.
Deze tekst zette me werkelijk aan het denken, ook in relatie tot wat mensen ervaren tijdens een bijna-doodervaring, dat alle wezens uiteindelijk onderdeel vormen van het Licht dat ze waarnemen en wat een onvoorwaardelijke Liefde uitstraalt. De vraag is, en mijn excuus voor mijn mogelijke godslastering (wat ik juist zie als een godsbekrachtiging) is of we niet allemaal een stukje God zijn, verpakt in een lichaam, onderworpen aan aardse omstandigheden en verleidt tot de Zonde door het Vlees en dat we uiteindelijk terugkeren en onderdeel vormen van de oorspronkelijke Bron in een ander leven, het werkelijke Leven? Dat we dan volledig geestelijk en zuiver zijn en vol liefde.

Dat Christus ook een symbool is voor Gods barmhartigheid en vergevingsgezindheid en een erkenning van de zwakheid van de mens, die altijd geneigd blijft om te zondigen in dit aardse bestaan, terwijl hij zijn Geest probeert na te streven. Hij heeft de Zonde tot zich genomen en dat laat ons in staat om in het leven hierna in de Geest te leven met Hem, of in Hem.

Het is een gedachte die door mij heen gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door poldergeist op 15-02-2011 17:48:10 ]
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
pi_92820622
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 15:03 schreef poldergeist het volgende:
De vraag is, en mijn excuus voor mijn mogelijke godslastering (wat ik juist zie als een godsbekrachtiging) is of we niet allemaal een stukje God zijn, verpakt in een lichaam, onderworpen aan aardse omstandigheden en verleidt tot de Zonde door het Vlees en dat we uiteindelijk terugkeren en onderdeel vormen van de oorspronkelijke Bron in een ander leven, het werkelijke Leven?
Je hoeft je niet te excuseren voor je eventuele eigen Godsbeeld :) Maar als ik het begrijp doel je op een meer gnostische kijk op het Christendom?
pi_92821476
Misschien is het geloof in de Ziel nog fundamenteler en hardnekkiger dan het geloof in God.
The view from nowhere.
pi_92821732
Projecteer het vraag van de ziel eens op teleportatie.

Stel, je hebt een ziel, wat niet uit massa bestaat anders hadden we het al gevonden; er is onderzoek naar gedaan en er is niks aantoonbaars te vinden.

Nu weet je door middel van quantum teleportatie je lichaam ergens naar te teleporteren. Om dit te doen moet je eerst je huidige lichaam compleet afbreken, je gaat dus in zekere zin dood. Dan wordt het ergens anders weer opgebouwd; precies hetzelfde, of toch niet?

Wat gebeurt er in zo'n geval met een ziel wat niet uit materie bestaat? Met mijn logica kan een ziel, mits ze bestaan, niet mee worden geteleporteerd want het bestaat niet uit deeltjes. Maar de geteleporteerde persoon zal er toch hetzelfde uitzien, zich hetzelfde gedragen, enzovoort. Zonder ziel?
Ron Paul 2012
pi_92822471
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:35 schreef poldergeist het volgende:
[quote]Het is een interessante gedachte vanuit de zaken die ik gelezen heb dat het werkelijke leven na de dood ontdekt wordt, dat het een terugkeer vormt naar de Bron. Een Leven dat levendiger is, dan het leven hier op aarde. Dat het lichaam dat je hebt slechts een onsterfelijke geest faciliteert en dat die geest van het lichaam wordt ontdaan bij het sterfproces. Het is als het ware een overgang van het ene (beperkte) leven naar een volledig leven.
Kijk hier zit je al met het probleem wat je verstaat onder leven of een levendiger leven dan hier op aarde. Ik denk als dit al eens eerst uitgeklaard zou worden , dan het dan verhelderender zou zijn. Zulks levendiger leven is niet levendiger dan dit hier op aarde. Het is ook totaal niet te vergelijken. Het gaat hier over heel iets anders. Wat voor iets kan bv. maken dat zulk een "leven" levendiger schijnt te zijn? Da n zouden we dus al moeten aanvaarden dat het werkelijke leven in op aarde een verduisterd leven is , een onzuiver leven. Wat maakt precies dat aardse leven onzuiver of duister? De zonde zoals de Bijbel zegt? Welke zonde? Wat bedoelt men met de boom van kennis van goed en kwaad? Wat betekent het om niet van die boom gegeten te hebben? Wat is het gevolg van het wel eten van die boom? Het zou heel interessant zijn om daar eens over door te bomen.

quote:
Maar dit is slechts een gedachte en een verschijnsel waar nog niet echt wetenschappelijk objectief bewijs voor is. In mijn hart geloof ik in een leven na de dood, maar mijn verstand laat dit niet altijd toe
. Ik denk dat dat bewijs er ook nooit zal komen. Men kan niet fysieke zaken, niet fysiek bewijzen. Dit is onmogelijk. Wat wel kan is dat het bewustzijn van de mens gaat uitbreiden en daardoor meer inzage zal krijgen in de werkelijke aard der dingen.
[/quote]
pi_92822760
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 15:34 schreef Supersoep het volgende:
Projecteer het vraag van de ziel eens op teleportatie.

Stel, je hebt een ziel, wat niet uit massa bestaat anders hadden we het al gevonden; er is onderzoek naar gedaan en er is niks aantoonbaars te vinden.

Nu weet je door middel van quantum teleportatie je lichaam ergens naar te teleporteren. Om dit te doen moet je eerst je huidige lichaam compleet afbreken, je gaat dus in zekere zin dood. Dan wordt het ergens anders weer opgebouwd; precies hetzelfde, of toch niet?

Wat gebeurt er in zo'n geval met een ziel wat niet uit materie bestaat? Met mijn logica kan een ziel, mits ze bestaan, niet mee worden geteleporteerd want het bestaat niet uit deeltjes. Maar de geteleporteerde persoon zal er toch hetzelfde uitzien, zich hetzelfde gedragen, enzovoort. Zonder ziel?
Stel dat de ziel een subtiele energie is, dus een soort half substantieel iets. Bij het overlijden van iemand van de persoon wordt een miniscul gewichtsverlies geconstateerd. Dat is volgens mij wetenschappelijk bevestigd, maar ik kan geen bronnen geven hiervoor.
En tleportie is geen overlijden. Dus je kan beiden niet vergelijken met elkaar. Er zouden yogi's zijn die teleportie onder de knie hebben. In het Buddhisme bestaan daar geschriften over. En het heeft idd. te maken met het beheersen van atomen
pi_92822928
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 15:56 schreef nostradama het volgende:

[..]

Stel dat de ziel een subtiele energie is, dus een soort half substantieel iets. Bij het overlijden van iemand van de persoon wordt een miniscul gewichtsverlies geconstateerd. Dat is volgens mij wetenschappelijk bevestigd, maar ik kan geen bronnen geven hiervoor.
En tleportie is geen overlijden. Dus je kan beiden niet vergelijken met elkaar. Er zouden yogi's zijn die teleportie onder de knie hebben. In het Buddhisme bestaan daar geschriften over. En het heeft idd. te maken met het beheersen van atomen
Dat is een mythe. Dat hele verhaal van ''21 gram'' gewichtsverlies komt van één of andere malafide dokter, het is nog nooit gereproduceerd in ziekenhuizen enzovoort. Er is geen gewichtsverlies direct na het overlijden.

Dat er yogi's zijn die kunnen teleporteren geloof je hopelijk zelf ook niet. Zo zouden ze ook kunnen blijven hoveren in de lucht en dat soort dingen. Helaas allemaal onzin, heb je het ooit al eens gezien? Waarom laten ze het niet zien? Hoe kan je in hemelsnaam bewust je atomen opdracht geven om zich te verspreiden met enkel je gedachtes? Zoveel invloed heb je niet op je lichaam, die doet zelf wel wat het wil.

En natuurlijk ga je dood als je via de methode van de quantum mechaniek jezelf teleporteert. Je maakt een carboncopy van jezelf omdat je om te teleporteren jezelf moet laten verdwijnen; al je invididuele deeltjes verdwijnen en herstructuren zich weer ergens anders.
Ron Paul 2012
pi_92823410
ja supersoep ik kan me best voorstellen dat je dat niet geloofd. Je doet dat ook beter niet. Want dan ben je gewoon een volger van een of andere religie of zo. Het beste is dat je je eigen bewustzijn helpt verruimen en wetenschappen is maar een deeltje van het geheel.
En ik begrijp ook dat je denkt dat het van een of andere malafide dokter komt. Maar zo worden mensen met nieuwe of andere inzichten nogal eens vaak benoemd als pseudowetenschappers.
En waarom yogi's dat niet demonstreren? Omdat ze niet dezelfde katastrofen willen veroorzaken die worden toegeschreven aan een zekere Jezus. Diegenen die over die wijsheid beschikken gedragen zich niet als wonderdoeners, maar als wijzen. En die weten wat de algemene bewustzijnsgraad is van de doorsnee mens en wat die zou aanvangen met zulke kennis :)
Trouwens ziel is een andere benaming voor psyche en dat is wel de oorspronkelijke betekenis van ziel. Ziel is niet datgene wat Bijbelschrijvers en gelovigen ervan maken of gemaakt hebben
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')