abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93071476
INTRODUCTIE

Beste allemaal,

Welkom in dit topic over Boeddhisme.

In topics als Is er leven na de dood? en Te veel nadenken - Kracht van het Nu topic #8 rees de vraag naar een topic over het Boeddhisme. Kracht van het Nu is -voor mij- in weze hetzelfde, maar heeft Tolle als belangrijkste leraar in plaats van de Boeddha en de stijl van deze leraren is natuurlijk erg anders. De OP van dat topic -hoewel erg diepgaand, voor nieuwelingen waarschijnlijk wat te technisch- wil ik dan ook zeker aanraden voor de geïnteresseerde lezers. De OP van dit topic hou ik echter wat korter, eenvoudiger en gericht op Boeddhisme.



Wat is boeddhisme?
De Dalai Lama noemde het de kunst van het geluk. Boeddhisten zoeken naar wegen die naar geluk in het leven leiden - iets wat iedereen eigenlijk op een of andere manier doet (vaak echter niet erg effectief :) ). Het boeddhisme heeft geen heilig boek zoals vele andere religies. Ons heilige boek is ons hart, ons geweten. Om het hart goed te kunnen lezen is een kalme, scherpe geest nodig. Via meditatie trainen we dit. De Boeddha leerde ons hoe we dit efficient kunnen doen en heeft als het ware een plattegrond getekend die we kunnen gebruiken om de weg in het leven te vinden.

In onderstaand filmpje geeft Matthieu Ricard, een Tibetaans boeddhistisch monnik en moleculair bioloog, een goede introductie. Tevens legt hij een link met zijn wetenschappelijk onderzoek.

Nog een toffe baas met veel inzicht is Ajahn Brahm van de Therevada traditie.

Wie was de Boeddha?
De Boeddha was een mens zoals ons allemaal. Hij zocht 2500 jaar geleden naar de antwoorden op de vragen van het leven. Bestaat er een nut van het leven? Wat maakt geluk? Hij heeft deze antwoorden gevonden en zegt dat we ze allemaal kunnen vinden. In het boeddhisme kun je dus hetzelfde ' niveau' bereiken als de oprichter ervan. Vele volgelingen zijn hier echter niet op uit en gebruiken de leringen om hun dagelijks leven te vergemakkelijken. Dat kan ook prima.

Waar is dit topic voor?
Ik wil hier een plek creeren voor een open en vriendelijke discussie over zaken omtrend het Boeddhisme. Een topic voor beoefenaars en geïnteresseerden. Over meditatie, levensvragen, interpretaties van de woorden van de Boeddha. Indien gewenst kan dit ook een plek worden voor meer dagelijkse problemen die men 'boeddhistisch' wil aanpakken. Want die problemen zijn natuurlijk ook belangrijk en hier hadden de Boeddha en zijn volgelingen ook veel over te zeggen. Commentaar van critici is eventueel ook welkom, maar probeer het vriendelijk te houden.

Links naar posts met meer informatie:
Samenvatting van de leer (theorie)
Samenvatting van de beoefening (praktijk)
Ok, klinkt interessant, en nu?
Verder lezen en luisteren
Samengevat

Groeten,
Rijsttafel

[ Bericht 0% gewijzigd door rijsttafel op 22-02-2011 17:31:11 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_93073709
Ik volg :)

Doe er zelf nog maar heel weinig mee maar ik heb er wat over gelezen en ben van plan dat in de loop van de jaren meer te doen.
pi_93074255
Zelf doe ik niet meer actief aan Boeddhisme, maar ik lees er wel heel veel over. Vooral het Tibetaans Boeddhisme spreekt me aan. Weet je daar iets van, Rijsttafel?

Ik zal dit topic zeker volgen, en af en toe iets zeggen.
pi_93074570
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 21:00 schreef Berjan1986 het volgende:
Zelf doe ik niet meer actief aan Boeddhisme, maar ik lees er wel heel veel over. Vooral het Tibetaans Boeddhisme spreekt me aan. Weet je daar iets van, Rijsttafel?

Ik zal dit topic zeker volgen, en af en toe iets zeggen.
Heej Berjan,

Ik ben niet specifiek thuis in het Tibetaans boeddhisme, ik hang geen bepaalde stroming aan aangezien ik dat persoonlijk onbelangrijk vind. :)

Er zijn enkelt zovele stromingen in het boeddhisme, omdat de Boeddha zijn leerlingen vertelde de leer in de manieren en taal van het land te brengen. Hierdoor zijn er veel gekleurde versies van het boeddhisme ontstaan met hun eigen meditatietechnieken en gewoontes. De technieken zijn misschien anders, maar het doel is eender. Vele wegen naar Rome.

Tibetanen doen veel meditatie op het gevoel van liefde. Metta-meditatie of loving-kindness meditatie heet dat. Daarnaast doen ze naar mijn weten veel aan zingen en hebben ze een speciale manier van debatteren.

Dit is een Westerse Tibetaanse monnik die het een en ander vertelt over wetenschappelijk onderzoek wat hij heeft gedaan naar meditatie. Tevens is dit een erg goede introductie tot het Boeddhisme in het algemeen.

Rijsttafel :)

edit: Filmpje ook aan OP toegevoegd.

[ Bericht 3% gewijzigd door rijsttafel op 20-02-2011 22:50:48 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_93076893
Ik lees met veel interesse mee, rijsttafel. ^O^ Ik ben zelf geen Buddhistisch volgeling, maar mijn denken herken ik steeds opnieuw in hun filosofie. Ook mijn eigen persoonlijke ervaringen komen ermee overeen.
Dus ik doe zeker graag mee aan de discussie . :Y
Oh ja en die Matthieu weet heel interesante zaken te vertellen.
pi_93077530
Kwam in Parijs een Tibetaanse monnik tegen, tijdje mee gepraat, hij was op weg naar Antwerpen om een vriend te bezoeken. Woonde dus in Parijs, studeerde daar. We deelden onze kijk op wat zaken. Hij vertelde over de vervolgingen van de monniken in Tibet. Na zijn uitleg over karma vroeg ik hem: dus het feit dat jullie daar vervolgd worden, is eigenlijk jullie eigen schuld door fouten in een vorig leven? Toen moest ie even denken, lachen en bevestigen. Toen vroeg ik hem indien dit waar is, hoe we ooit tot een utopie zouden kunnen komen. Immers, indien steeds alles terugkomt op ons via karma, van vorige levens, onder andere dmv kwaad wat we elkaar aandoen, hoe krijgen we dan ooit een wereld zonder kwaad? Voor zover ik weet is er geen mens dat foutloos geboren wordt, en de hele wereldpopulatie in een boeddhistentempel plaatsen om daar te studeren en een dergelijk leven te leiden opdat niemand kwaad meer doet, lijkt me ook niet realistisch, er moet immers ook nog gewerkt worden. 'Je moet er in geloven' of iets dergelijks was zijn idee. Dat was voor mij geen bevredigend antwoord. Iemand een oplossing?

[ Bericht 6% gewijzigd door Ali_Kannibali op 20-02-2011 22:04:31 ]
pi_93078592
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 21:41 schreef nostradama het volgende:
Ik lees met veel interesse mee, rijsttafel. ^O^ Ik ben zelf geen Buddhistisch volgeling, maar mijn denken herken ik steeds opnieuw in hun filosofie. Ook mijn eigen persoonlijke ervaringen komen ermee overeen.
Dus ik doe zeker graag mee aan de discussie . :Y
Oh ja en die Matthieu weet heel interesante zaken te vertellen.
Heej nostradama ! :)

Ach, boeddhistische volgeling, dat zijn zulke grote woorden. Het is maar een benaming. Veel mensen in het boeddhistische circuit noemen zich nieteens een boeddhist. Prima, ik kan dat alleen maar aanmoedigen. We zijn allemaal mensen en niemand is meer of minder dan de ander.

Leuk dat je in dit topic bent. Zodra je iets hebt ervaren wat je kwijt wilt, of interessante dingen hebt te vertellen, voel je vrij. Dit geldt uiteraard voor iedereen.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_93078990
quote:
Kwam in Parijs een Tibetaanse monnik tegen, tijdje mee gepraat, hij was op weg naar Antwerpen om een vriend te bezoeken. Woonde dus in Parijs, studeerde daar. We deelden onze kijk op wat zaken. Hij vertelde over de vervolgingen van de monniken in Tibet. Na zijn uitleg over karma vroeg ik hem: dus het feit dat jullie daar vervolgd worden, is eigenlijk jullie eigen schuld door fouten in een vorig leven? Toen moest ie even denken, lachen en bevestigen. Toen vroeg ik hem indien dit waar is, hoe we ooit tot een utopie zouden kunnen komen. Immers, indien steeds alles terugkomt op ons via karma, van vorige levens, onder andere dmv kwaad wat we elkaar aandoen, hoe krijgen we dan ooit een wereld zonder kwaad? Voor zover ik weet is er geen mens dat foutloos geboren wordt, en de hele wereldpopulatie in een boeddhistentempel plaatsen om daar te studeren en een dergelijk leven te leiden opdat niemand kwaad meer doet, lijkt me ook niet realistisch, er moet immers ook nog gewerkt worden. 'Je moet er in geloven' of iets dergelijks was zijn idee. Dat was voor mij geen bevredigend antwoord. Iemand een oplossing?
In je vorige leven heb je verkeerde dingen gedaan, en die moet je nu onder ogen zien. Als je je karma krijgt, dan ligt het aan je reactie of je er nog verder last van hebt. Onderga je het, en sla je niet terug dan komt karma niet terug. En krijg je uiteindelijk een Wereld zonder oorlog en kwaad.

En op dat laatste terug te komen, is ook niet zo moeilijk: Daarom wilde de heer Boeddha ook dat dit verteld zou worden aan de mensheid. Je hoeft niet naar een tempel te gaan, het enige wat je moet doen is vol vrede je lot aanvaarden. En dat kan ook best tijdens het werk. Daarom heb je ook leken en monniken.
pi_93079647
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 21:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Kwam in Parijs een Tibetaanse monnik tegen, tijdje mee gepraat, hij was op weg naar Antwerpen om een vriend te bezoeken. Woonde dus in Parijs, studeerde daar. We deelden onze kijk op wat zaken. Hij vertelde over de vervolgingen van de monniken in Tibet. Na zijn uitleg over karma vroeg ik hem: dus het feit dat jullie daar vervolgd worden, is eigenlijk jullie eigen schuld door fouten in een vorig leven? Toen moest ie even denken, lachen en bevestigen. Toen vroeg ik hem indien dit waar is, hoe we ooit tot een utopie zouden kunnen komen. Immers, indien steeds alles terugkomt op ons via karma, van vorige levens, onder andere dmv kwaad wat we elkaar aandoen, hoe krijgen we dan ooit een wereld zonder kwaad? Voor zover ik weet is er geen mens dat foutloos geboren wordt, en de hele wereldpopulatie in een boeddhistentempel plaatsen om daar te studeren en een dergelijk leven te leiden opdat niemand kwaad meer doet, lijkt me ook niet realistisch, er moet immers ook nog gewerkt worden. 'Je moet er in geloven' of iets dergelijks was zijn idee. Dat was voor mij geen bevredigend antwoord. Iemand een oplossing?

Hoi Ali_kannabali,

Een wereld zonder kwaad, dat zou mooi zijn. Echter is dat niet het doel zoals de Boeddha heeft onderwezen. Het gaat om de innerlijke wereld zonder kwaad. En daarnaast zoveel mogelijk doen om de wereld mooier te maken door om anderen te geven en ze te helpen. Dat is het enige wat je kunt doen, het goede voorbeeld geven. Een wereld waarin iedereen samenwerkt kun je onmogelijk afdwingen. Dus of de wereld ooit een utopie wordt, ik hoop het, maar het valt niet te zeggen. Vandaar dat de monnik waarschijnlijk zei: "Je moet erin geloven." De Boeddha was geen waarzegger en hij gaf toe dat hij ook niet alles inzag.

Deze quote geeft dit wel mooi weer:

"A beginning point is not evident, though beings hindered by ignorance and fettered by craving are transmigrating & wandering on." Samyutta Nikaya XV.3

Overigens bestaat er naast karma in mijn ogen ook nog zoiets als gewoon domme pech. Als Tibet een eiland was geweest, zou China zich er waarschijnlijk niet mee bemoeid hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door rijsttafel op 20-02-2011 22:23:41 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_93081018
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 21:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Toen vroeg ik hem indien dit waar is, hoe we ooit tot een utopie zouden kunnen komen. Immers, indien steeds alles terugkomt op ons via karma, van vorige levens, onder andere dmv kwaad wat we elkaar aandoen, hoe krijgen we dan ooit een wereld zonder kwaad?
Een ieder heeft in elk leven de keuze om zijn of haar aangeleerde conditioneringen te veranderen zodat er een andere reactie kan plaatsvinden. De 1 leert om wraak te nemen bij onrecht, de ander leert te vergeven, dat verschilt in opvoeding. Karma verwijst naar het handelen opzich, niet naar onvermijdelijke gebeurtenissen. Ik ben overigens geen (Tibetaans) boeddhist maar heb er wel wat van gelezen en het heeft me ook wel deels gevormd.

Utopia is in boeddhisme een mentale staat van zijn ongeacht de omstandigheden, niet zozeer een fysieke plaats. Dus dat je een continu ultiem gevoel van geluk ervaart ongeacht de mensen om je heen of je aardse materiele omstandigheden, of wat je doet, of je nu in een hel bent of in de hemel.

quote:
Voor zover ik weet is er geen mens dat foutloos geboren wordt, en de hele wereldpopulatie in een boeddhistentempel plaatsen om daar te studeren en een dergelijk leven te leiden opdat niemand kwaad meer doet, lijkt me ook niet realistisch, er moet immers ook nog gewerkt worden.
Niet iedere vorm van boeddhisme heeft overigens hetzelfde kloostersysteem als de Tibetaanse alhoewel er wel gemeenschappelijke regels zijn (vinaya). Sommige kloosters (China/Chan) verbouwden zelf hun voedsel (waren onafhankelijk van de gemeenschap, zelfs ondersteunend) ipv een bedelronde, waar mensen uit het dorp de gelegenheid kregen om een goede daad te doen voor de studerende monnik. Immers je hielp iemand verlichting te bereiken was zo'n beetje de gedachte.
pi_93085360
tvp :)
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_93088930
SAMENVATTING VAN DE LEER (theorie)

Leuk om te zien dat er zo snel al vele reacties zijn. :) Ik neem maar de vrijheid om hier een samenvatting van het Boeddhisme neer te zetten. Ik wil echter voorkomen dat ik de 'leider' of zoiets word in dit topic, dus als jullie iets willen delen, ga je gang.

Ik vat hier het een en ander in mijn eigen woorden samen aangezien ik de woorden van de Boeddha op het eerste moment iets afschrikwekkend vond klinken en met mij vele anderen. Hier typ ik de "kinder-versie" aangezien ik van de meesten geen idee heb hoe ver jullie met jullie ontwikkeling van het geluk zijn. ;) En van de "pro-versies" bestaan er al genoeg. Op internet valt er onder four noble truths meer te vinden als je liever die vorm wilt lezen. Een zeer uitgebreide en diepgaande samenvatting in de woorden van de Boeddha zelf vind je bijvoorbeeld hier.

Deze samenvatting hoef je niet uit het hoofd te leren of te kennen, dat is niet belangrijk. Ook nu moet ik nog wel eens opzoeken hoe het een en ander ookalweer geordend werd. Toch geeft dit overzichtje een wat diepere introductie in het Boeddhisme. Daarnaast laat het zien dat Boeddhisme geen religie is zoals vele anderen; het is eigenlijk een soort wetenschap. Het enige echte belangrijke is dan ook het 4e punt, de beoefening, de studie van de geest. Mocht de interesse in dit topic blijven, dan zal ik hier wat meer op ingaan en dan is alles gezegd wat ik wilde zeggen en laat ik dit topic zijn eigen leven lijden. :) Dan zal ik natuurlijk nog wel op vragen ingaan en af en toe wat posten, maar laat ik het vooral van jullie afhangen ;)

De vier edele waarheden
De Boeddha vatte zijn omvangrijke leer samen in wat hij noemde de vier edele waarheden. Deze beschrijven geen door hogere machten opgelegde verplichten of historische gebeurtenissen zoals het ontstaan van de aarde. Nee, ze beschrijven iets veel belangrijkers, namelijk de natuur van de psyche, van het bewustzijn. Deze waarheden zijn voor velen niet zomaar te doorzien door ze enkelt te lezen. Ze worden geleidelijk duidelijker zodra men de leer volgt en daarmee de eigen geest ontwikkelt.

1. We zijn niet altijd gelukkig
Als je denkt al je zaken op orde te hebben, gebeurt er altijd weer iets wat je naar beneden haalt en verdrietig maakt. Eigenlijk spreekt dit voor zich, maar wordt het door velen ontkent of ze accepteren hun lijdensweg gewoon... :+ Het is belangrijk om te vermelden dat er een onderscheid bestaat tussen plezier en geluk zoals Matthieu Ricard in het filmpje in de OP zo goed uitlegt.

2. De oorzaak dat we niet gelukkig zijn is afhankelijkheid
Mensen maken zichzelf afhankelijk van dingen. Bijvoorbeeld van hun baan of relatie. Zodra ze deze verliezen stort de wereld voor sommigen in. Een ander kan hier veel beter mee omgaan, blijkbaar liet deze persoon zijn geluk er niet zo van afhangen. Kortom: Het feit dat we de verkeerde dingen willen vasthouden of bereiken staat in de weg van geluk. Dit valt nog ergens in te zien met logisch verstand, maar de afhankelijkheid gaat veel dieper dan velen denken. Zo zijn we afhankelijk van onze gedachtes en emoties en zelfs gehecht aan ons bestaan opzich.

3. Er is een weg naar hoger geluk
Maar niet getreurd, er is hoop. ;) De weg naar hoger geluk ligt niet in de buitenwereld, maar zit diep verborgen in onszelf. Ook bijvoorbeeld popsterren, mensen die alles lijken te hebben, zijn niet altijd gelukkig ookal doen ze dat in hun clips soms wel zo lijken. Opzich is dit logisch, toch streven veel mensen naar materieel bezit, werken zich het hele leven rot, zoeken koste wat kost een partner en gaan er door eenzaamheid aan onderdoor.. waarom? Omdat we niet gelukkig zijn met wat we al hebben.


4. De weg is het boeddhistische pad
De Boeddha gaf de weg naar hoger geluk. Deze weg kun je op elk moment beginnen te bewandelen, je hoeft daar niet mee te wachten tot je weer eens vrije tijd hebt, bijvoorbeeld. :+ Eigenlijk komt het neer op een stukje wijsheid, meditatie en ethisch verantwoord leven. Alleen als je deze dingen gezamelijk uitvoert, kom je vooruit. Zonder het een ontwikkelt het ander zich niet. In het begin gaat dit onmerkbaar langzaam en denk je dat het helemaal geen nut heeft, maar langzaam maar zeker ontwikkel je jezelf. En als je het goed doet, dan ineens maak je af en toe een grote sprong door inzichten. Ik heb begrepen dat een paar van jullie hier al ervaring mee hebben.

De Boeddha heeft het pad verder opgedeeld in 8 factoren. Nu is het niet belangrijk om deze te onthouden alsof je elk moment overhoord kan worden, maar een keertje doorlezen kan natuurlijk geen kwaad. Uiteindelijk leidt dit pad naar nirvana, het ultieme geluk, de verlichting van al het lijden. Nooit meer twijfels, dipjes en depressies. En nooit meer wedergeboorte.

Groetjes en bedankt voor het lezen. :)
Rijsttafel

[ Bericht 0% gewijzigd door rijsttafel op 22-02-2011 14:12:49 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_93090792
-edit PM gestuurd

[ Bericht 83% gewijzigd door Haushofer op 21-02-2011 09:12:02 ]
pi_93090807
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 08:25 schreef Robmeister het volgende:
de Dalai Lama is een crimineel!!
bedankt voor je zeer nuttige bijdrage aan dit topic ^O^

verder: meeleespost. Geen volger, wel gezonde interesse :)
Ja doei.
pi_93091377
Ik ga dit topic ook volgen. Ikzelf vind de denkwijze van het Boeddhisme erg mooi. Ik mediteer zelf nooit, omdat mijn omgeving mij dan uit gaat lachen ;)
Twiddel
pi_93091439
quote:
De Boeddha heeft het pad verder opgedeeld in 8 factoren. Nu is het niet belangrijk om deze te onthouden alsof je elk moment overhoord kan worden, maar een keertje doorlezen kan natuurlijk geen kwaad. Uiteindelijk leidt dit pad naar nirvana, het ultieme geluk, de verlichting van al het lijden. Nooit meer twijfels, dipjes en depressies. En nooit meer wedergeboorte.
Maar je kan Nirwana toch ook weigeren? En dan ben je een Boeddha van mededogen, die "hoger" op de ladder staan als de mensen die wel Nirwana betreden. Als je de anderen maar helpt ook Nirwana te bereiken. Of is dit typisch voor de Tibetaanse Boeddhisten?

http://www.sangha-reiki.c(...)inaB/Bodhisattva.htm
pi_93091971
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 09:07 schreef summer2bird het volgende:
Ik ga dit topic ook volgen. Ikzelf vind de denkwijze van het Boeddhisme erg mooi. Ik mediteer zelf nooit, omdat mijn omgeving mij dan uit gaat lachen ;)
Heej summer2bird,

Hoewel zitmeditatie erg effectief en essentieel kan zijn, kan je eigenlijk heel de dag door mediteren. Je kunt bijvoorbeeld een kop thee of koffie meditatief drinken. Het enige belangrijke in de wereld wordt dan het kopje thee, de warmte die het afgeeft in je handen, de geur en de smaak. Dat kopje is jouw relaxmomentje en dat kan niemand van je afnemen. Er komen vast vele gedachten op, maar lach naar die gedachten alsof je ze niet nodig hebt, want het enige belangrijke is jouw thee/koffie.

En dan kan je als het utikomt een keertje zitmeditatie proberen, want dat is mijns inziens toch wel erg effectief, hoewel er in sommige tradities ook monniken zijn die maar zeer weinig zitmeditatie doen. Ook kun je eens een meditatiegroepje in de buurt opzoeken als je wilt. Je schaamte laat je vanzelf wel gaan ;) Later kom ik nog terug op de beoefening en zal ik daar een aparte post over maken.

Deze Vietnamese monnik genaamd Thich Nhat Hanh heeft hier ook het een en ander over te zeggen. Hij noemt zijn meditatie mindfulness.


[ Bericht 11% gewijzigd door rijsttafel op 21-02-2011 09:54:00 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_93092055
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 09:11 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Maar je kan Nirwana toch ook weigeren? En dan ben je een Boeddha van mededogen, die "hoger" op de ladder staan als de mensen die wel Nirwana betreden. Als je de anderen maar helpt ook Nirwana te bereiken. Of is dit typisch voor de Tibetaanse Boeddhisten?

http://www.sangha-reiki.c(...)inaB/Bodhisattva.htm
Berjan,

Ik denk wel dat het bereiken van nirvana een keus zal zijn, net zoals dat elk moment in het leven een keus kan zijn. De boeddha had deze keus ook, volgens de geschriften, en koos voor nirvana. En daarna heeft hij zeer effectief zijn leer verspreid. Verder laat ik me hier niet over uit aangezien het (voor mij persoonlijk) op dit moment niet belangrijk is. :) Je kunt het alleen begrijpen als je zelf voor die keuze staat, anders blijft het alleen bij speculeren. Overigens is het geloof in wedergeboorte voor velen niet essentieel en passen ze gewoon de leer toe in zoverre toepasbaar in hun leven.

[ Bericht 2% gewijzigd door rijsttafel op 21-02-2011 10:12:11 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_93096141
SAMENVATTING VAN DE BEOEFENING (praktijk)
Al eerder plaatste ik een post met een samenvatting van de leer van de Boeddha, dit was 'slechts' theorie. Hier ga ik verder in op de praktijk, de beoefening. Deze bestaat eigenlijk uit drie delen. Deze drie ontwikkelen zich gelijktijdig en zijn dus alle drie net zo belangrijk. Velen laten een of meer van deze delen (deels) weg en dan zul je niet, of amper, vooruit komen. De drie zijn: Wijsheid, Juist ethisch gedrag en Ontwikkeling van de geest (meditatie).

Deze beoefening heet het achtvoudige pad en daarover is op internet meer te vinden, onder andere hier (Engels). Hier geef ik weer een wat versimpelde versie die denk ik voor velen beter begrijpbaar is. De 8 factoren heb ik onderstreept. Excuses voor deze lange post, maar als je deze doorleest weet je meer van het boeddhisme dan sommige beoefenaars. ;)

Wijsheid
Deel 1 van het pad is wijsheid. Dit is zowel een doel als een middel en ontwikkelt zich geleidelijk. Wijsheid is een vorm van intelligentie. Nu hoef je geen sterrenkundige of chirurg te zijn, want het gaat hier om de wijsheid in ons hart, noem het EQ als je wilt. Hoewel IQ erg handig is, kan iedereen wat leren van het boeddhisme.

Ik hoop dat het door mijn vorige post een beetje duidelijk is dat de leer zeer gestructureerd is en niet uit blind geloof bestaat. Dit zei Boeddha zelf ook:

SPOILER: quote
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gezonde kritiek is dus verstandig, echter is het blind negeren van wat de Boeddha zei 'dom'. Het ene aspect van wijsheid is dus open staan voor nieuwe dingen. Dit kan je mede ontwikkelen door het lezen van boeddhistische boeken, te discussieren over de onderwerpen en door te luisteren naar leraren en naar het eigen hart. Een echte wetenschappelijke aanpak, dus. :) Je moet ook je eigen visie uit durven dagen. Vandaar dat ik persoonlijk ook boeken als "The God Delusion" en "Tricks of the Mind" heb gelezen.

SPOILER: extra info
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het andere deel is de juiste intentie (uit de quote: "and live up to it"). Zodra je iets als waarheid hebt gezien, moet je ernaar leven (eigenlijk heb je geen keus ;) ) Maar je moet jezelf uitdagen, de waarheid komt niet vanzelf naar je toe. Zelf heb ik hier een aantal simpele dingetjes voor die ik in het dagelijks leven doe zoals mezelf beloven de eerste mogelijkheid die ik heb om iemand te helpen aan te pakken, bijvoorbeeld.

Juist ethisch gedrag
Deel 2 is juist ethisch gedrag. Het is een belangrijk deel van alle religies en dat is niet voor niets, want je voelt jezelf ook beter als je je goed gedraagt. Het klinkt zo simpel, je goed gedragen, toch is het erg lastig helaas. Het ethisch gedrag in het Boeddhisme bevat dan ook geen verplichtingen, maar oefeningen. Deze oefeningen zijn vaak samengevat in meerdere aspecten: Juist praten, juist handelen en op eerlijke wijze geld verdienen.

Met betrekking tot juist praten en handelen, probeer ik:
1. Geen fysiek of mentaal lijden te veroorzaken bij levende wezens
2. Geen dingen toe te eigenen die niet van mezelf zijn
3. Geen seksuele escapades te doen die anderen of mezelf pijn kunnen doen
4. Niet te liegen, roddelen of ruzie te maken
5. Geen middelen te gebruiken die mijn geest beinvloeden (alcohol en drugs)

Als 1 van deze beoefeningen niet lukt, word niet boos op jezelf, maar accepteer het en vraag je af waarom het niet lukt. Soms is het nut van de oefening gewoon nog niet duidelijk, dat kan. Het niet drinken van alcohol was voor mij bijvoorbeeld tijden een aspect waar ik het nut niet van inzag. Deze oefening liet ik dus (helaas) vaak links liggen totdat ik het wel begreep.

De stichting Leven in Aandacht (een bepaalde groepering in het Boeddhisme) heeft op hun website een uitgebreidere versie van deze beoefening geplaatst die mij erg aanspreekt.

Ontwikkeling van de geest (meditatie)
Het 3e en laatste deel van de leer is meditatie. Dit aspect verdient eigenlijk (net als de overige 2 eigenlijk) een heel topic opzich. Er zijn vele vormen van meditatie, maar ze komen allemaal op hetzelfde neer: Ontwikkelen van hart en geest, zodat rust, inzicht, concentratie en liefde ontstaat. Het probleem van de wilde geest wordt hier erg goed uitgelegd door Ajahn Brahms, een leraar in de Therevada traditie en natuurkundige:
Hij heeft ook een zeer uitgebreid boek geschreven over zijn meditatiemethode, hier vind je de eerste vijf hoofdstukken.

Zelf pas ik verschillende vormen van meditatie toe afhankelijk van hoe ik me voel. Geen vorm is superieur aan anderen, elke heeft zijn plek, echter kunnen personen wel een voorkeur hebben. Je kunt eigenlijk elk moment van de dag mediteren, zoals Thich Nhat Hahn (Zen) zegt.

Maar deze vorm van meditatie is, hoewel erg toepasbaar, nog te afhankelijk van externe impulsen. Soms moet je je meditatie uitdagen en gewoon zitten en niets doen. Zonder inzet komen we nergens. Zelf beoefen ook wel eens geduld door bijvoorbeeld in de langste rij van de kassa's gaan staan in plaats van de kortste ;) (probeer eens of je het kunt!) en bij het fietsstoplicht voor groen wachten, bijvoorbeeld.

Voor beginners raad ik een geleide meditatie aan, maar uiteindelijk moet je het ook zelf kunnen doen. Een geleide meditatie met focus op de adem is bijvoorbeeld deze:

Een korte beschrijving van meditatie voor beginners vind je hieronder:
SPOILER: meditatie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door rijsttafel op 21-02-2011 19:48:35 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  maandag 21 februari 2011 @ 12:12:32 #20
281064 rijsttafel
Sambal!
pi_93096193
Zo, nu heb ik zo'n beetje alles gezegd wat ik wilde zeggen. :) Er valt nog veel meer te vertellen, als je ergens interesse in hebt, voel je vrij om te vragen of kritiek te plaatsen etc.

Groetjes,
Rijsttafel
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  maandag 21 februari 2011 @ 12:21:52 #21
256823 quirigua
pi_93096458
misschien zit hier wat info tussen die sommigen zal interesseren :

Vrienden van het boeddhisme, nederlandse stichting, organiseert bijeenkomsten met orienterend karakter :
http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/

Uitgeverij : https://www.milinda-uitgevers.nl/asoka/vorm__leegte

Op de nederlandse radio en televisie :
http://www.boeddhistischeomroep.nl/uitzending.aspx?lIntType=0
  maandag 21 februari 2011 @ 12:26:53 #22
287079 Gray
pi_93096613
Het beoefenen van religie vind ik zinloos, echter zijn er denkbeelden en ideeën uit gekomen die zeker niet misstaan. Ik houd m'n oren en ogen dan ook graag open en ga dit topic dan ook volgen.

quote:
7s.gif Op zondag 20 februari 2011 21:05 schreef rijsttafel het volgende:

...en hebben ze een speciale manier van debatteren.
Hier wil ik meer van weten.

quote:
Dit is een Westerse Tibetaanse monnik die het een en ander vertelt over wetenschappelijk onderzoek wat hij heeft gedaan naar meditatie. Tevens is dit een erg goede introductie tot het Boeddhisme in het algemeen.

edit: Filmpje ook aan OP toegevoegd.
Goed filmpje, dit kwam voor mij eerder al op een zeer geschikt moment in mijn leven en heb hier veel van geleerd.
  maandag 21 februari 2011 @ 12:37:55 #23
281064 rijsttafel
Sambal!
pi_93097053
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 12:21 schreef quirigua het volgende:
misschien zit hier wat info tussen die sommigen zal interesseren :

Vrienden van het boeddhisme, nederlandse stichting, organiseert bijeenkomsten met orienterend karakter :
http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/

Uitgeverij : https://www.milinda-uitgevers.nl/asoka/vorm__leegte

Op de nederlandse radio en televisie :
http://www.boeddhistischeomroep.nl/uitzending.aspx?lIntType=0
Heej quiriqua. Tof!

Er zijn vele groepjes actief in Nederland. Zelf heb ik dit tijden niet geweten en me vooral thuis zelf bezig gehouden met het boeddhisme, maar zo'n groepje kan heel erg effectief zijn. Ik wil zelfs zeggen vrijwel onmisbaar aangezien het in je eentje op een bepaald moment moeilijk vol te houden kan zijn.

- Shambala In Amsterdam - Arnhem - Bussum - Deventer - Haarlem - Leiden - Maastricht - Rotterdam - Utrecht

- Stichting Leven in Aandacht, Zen gericht, vele locaties in België en Nederland. Hebben ook een jongerenorganisatie (internationaal) Wake Up met in Nederland groepjes in Amsterdam, Nijmegen, Utrecht en Rotterdam.

- Tibetaans boeddhisme in de diamantweg

En vast zijn er nog anderen. Sommigen hebben wat meer religieus getinte aspecten dan de ander. Hier moet je ook doorheen durven en kunnen kijken. Nogmaals, wat je niet begrijpt hoef je niet te accepteren.

En nu hebben wij hier op Fok! een nieuw groepje gesticht. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door rijsttafel op 21-02-2011 12:52:26 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  maandag 21 februari 2011 @ 12:47:43 #24
281064 rijsttafel
Sambal!
pi_93097404
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 12:26 schreef Gray het volgende:
Het beoefenen van religie vind ik zinloos, echter zijn er denkbeelden en ideeën uit gekomen die zeker niet misstaan. Ik houd m'n oren en ogen dan ook graag open en ga dit topic dan ook volgen.

[..]
Hey Gray! Leuk :) Welkom in het topic!

Ach, religie is maar een naam. Wat houdt de term precies in? Het is een lege term. Ajahn Brahms zei: "Buddhism is a religion for tax purposes only". :) En Dawkins in zegt The God Delusion ook dat Buddhisme niet als religie te zien is, maar meer als filosofie en levensweg. Het is het verbeteren van je eigen leven en dat van anderen. Ik noem mezelf niet religieus en gebruik alleen het woord als het makkelijker te gebruiken is.

quote:
Hier wil ik meer van weten.
Ik weet er zelf niet zoveel van, dus ik kan fout zitten. Maar volgens mij dagen de monniken elkaar uit met stellingen in de levensvragen zodat men niet in een eigen visie blijft steken totdat ze de waarheid hebben gevonden. Net als in westerse debatten is er een uitdager en een verdediger van een bepaalde stelling. Dit kan er af en toe hard aan toegaan. Dit alles is dus ter ontwikkeling van het aspect wijsheid wat ik eerder heb genoemd. Dit gebeurt in alle stromingen wel, maar in Tibetaans is er nog een bepaalde traditionele handeling in. Iets met handen klappen enzo, ach dat is maar traditie en niet echt belangrijk. Er zal wel een reden voor zijn. Het is in ieder geval duidelijk dat ze er plezier in hebben als ik onderstaand filmpje zo zie :D



[ Bericht 0% gewijzigd door rijsttafel op 21-02-2011 12:56:19 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  maandag 21 februari 2011 @ 13:43:46 #25
256823 quirigua
pi_93099677
quote:
7s.gif Op maandag 21 februari 2011 12:37 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Heej quiriqua. Tof!

Er zijn vele groepjes actief in Nederland. Zelf heb ik dit tijden niet geweten en me vooral thuis zelf bezig gehouden met het boeddhisme, maar zo'n groepje kan heel erg effectief zijn. Ik wil zelfs zeggen vrijwel onmisbaar aangezien het in je eentje op een bepaald moment moeilijk vol te houden kan zijn.

- Shambala In Amsterdam - Arnhem - Bussum - Deventer - Haarlem - Leiden - Maastricht - Rotterdam - Utrecht

- Stichting Leven in Aandacht, Zen gericht, vele locaties in België en Nederland. Hebben ook een jongerenorganisatie (internationaal) Wake Up met in Nederland groepjes in Amsterdam, Nijmegen, Utrecht en Rotterdam.

- Tibetaans boeddhisme in de diamantweg

En vast zijn er nog anderen. Sommigen hebben wat meer religieus getinte aspecten dan de ander. Hier moet je ook doorheen durven en kunnen kijken. Nogmaals, wat je niet begrijpt hoef je niet te accepteren.

En nu hebben wij hier op Fok! een nieuw groepje gesticht. ;)
Hier nog wat NL links in een bruikbaar overzicht :
http://www.boeddhaned.org/organisaties.htm
  maandag 21 februari 2011 @ 15:25:17 #26
327437 nostradama
pi_93104272
Ik zie dat hier al mooie zaken naar voren werden gebracht en echt wel interesse is voor het onderwerp. Daar kan ik alleen maar blij om zijn :Y

De posting van ali K. brengt al een interessante vraag naar boven nml. karma. Wat verstaat men onder karma, hoe werkt het enz. ? Het idee dat je als je iets verkeerds hebt gedaan in een vorig leven je daarvan de weerbots krijgt in een volgend leven, kan idd. vragen oproepen, zoals gesteld in Ali zijn posting. Is karma een ander woord voor boetedoening, straf? en moet men daarin geloven?
Zit men dan niet op dezelfde weg als religie , waarin geloof eigenlijk een voorwaarde is om er naar te leven? Hoe zit het dan met de angst om straf of wederbots?

Een belangrijk deel in het begin van mijn weg ging over karma gerelateerd aan het inzicht dat leven niet ophoudt bij de stoffelijke dood. Karma is dus gekoppeld aan een soort van voortleven van iets na de dood gevolgd door een reïncarnatie van iets in een stoffelijk leven.
Het mooie aan Buddhisme is dat het een leer is van steeds grotere verdieping van inzicht krijgen op zaken waarmee de mens begaan is. De Buddhistische leer is dus een leer van vele gradaties. Hiermee wil ik bedoelen dat een lama bv. aan een bepaald persoon , dit zal zeggen en tegen een ander persoon over hetzelfde onderwerp iets anders lijkt te zeggen. De Boeddha paste zijn leer aan , aan de mens die voor hem zat. Maw. hij sprak "de taal" van diegene die hem opzocht. Niet makkelijk uiteraard
Misschien is het goed om eens ons idee te geven over wat we begrijpen onder bepaalde termen zoals karma, reïncarnatie, wijsheid enz..en om daarin misschien te kunnen groeien qua inzicht.

Ivm met het handen klappen in een debat. Dit is een methode die wordt gebruikt door de beoefenaars om zichzelf gefocust te houden in het debat. Het is een soort van "plets-klank" die je herinnert om bij de zaak te blijven en niet af te dwalen in allerlei illusies of emoties. Soms stampt men gelijktijdig met de voet op de grond. Het helpt de beoefenaar zichzelf te disciplineren om ooit in wijsheid te kunnen praten. Het is dus een soort van ter orde roepen van de geest. Vele Buddhistische tradities en ceremonieëen beginnen met het aantal keer klappen in de handen voordat men bv. begint met mantra's te reciteren.
  maandag 21 februari 2011 @ 15:36:03 #27
311414 Rick.Gulmans
pi_93104714
quote:
7s.gif Op maandag 21 februari 2011 09:38 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Heej summer2bird,

Hoewel zitmeditatie erg effectief en essentieel kan zijn, kan je eigenlijk heel de dag door mediteren. Je kunt bijvoorbeeld een kop thee of koffie meditatief drinken. Het enige belangrijke in de wereld wordt dan het kopje thee, de warmte die het afgeeft in je handen, de geur en de smaak. Dat kopje is jouw relaxmomentje en dat kan niemand van je afnemen. Er komen vast vele gedachten op, maar lach naar die gedachten alsof je ze niet nodig hebt, want het enige belangrijke is jouw thee/koffie.

En dan kan je als het utikomt een keertje zitmeditatie proberen, want dat is mijns inziens toch wel erg effectief, hoewel er in sommige tradities ook monniken zijn die maar zeer weinig zitmeditatie doen. Ook kun je eens een meditatiegroepje in de buurt opzoeken als je wilt. Je schaamte laat je vanzelf wel gaan ;) Later kom ik nog terug op de beoefening en zal ik daar een aparte post over maken.

Deze Vietnamese monnik genaamd Thich Nhat Hanh heeft hier ook het een en ander over te zeggen. Hij noemt zijn meditatie mindfulness.
hee ik denk dat er nog wel een genuanceerd verschil is tussen mediteren en mindfullnes. is het niet zo dat wanneer je mediteert je volledig focust op, ademhaling, of niks. om zo tot rust te komen.
terwijl mindfullnes juist is dat je op elk willekeurig moment al je aandacht besteed aan dat ene onderwerp.
okee nu ik het uittyp lijkt het wel hetzelfde, maar ik zie meditatie toch meer als tot rust komen. of in rust nadenken over dingen die niet in het nu zijn. en bij mindfullnes dat je niet denkt maar alleen voelt.
  maandag 21 februari 2011 @ 16:07:57 #28
327437 nostradama
pi_93106184
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 15:36 schreef Rick.Gulmans het volgende:

[..]

hee ik denk dat er nog wel een genuanceerd verschil is tussen mediteren en mindfullnes. is het niet zo dat wanneer je mediteert je volledig focust op, ademhaling, of niks. om zo tot rust te komen.
terwijl mindfullnes juist is dat je op elk willekeurig moment al je aandacht besteed aan dat ene onderwerp.
okee nu ik het uittyp lijkt het wel hetzelfde, maar ik zie meditatie toch meer als tot rust komen. of in rust nadenken over dingen die niet in het nu zijn. en bij mindfullnes dat je niet denkt maar alleen voelt.
Ik denk dat meditatie eigenlijk een geest toestand is waarin je ingaat op verschillende niveau's afhankelijkheid van je persoonlijkheid.
Een mens dat de hele dag holt van hier naar daar zal meer baat hebben met een meditatie waarin hij het rennen tot rust kan laten komen, waardoor hij tot ontspanning kan komen. Ontspanning is het letterlijk loslaten van opgehoopte energie in je lichaam en in je denken. Mindfulness kan je hierbij helpen. Bv. door je te concentreren op je ademhaling zal de geest langzaam aan de richting gaan volgen van het object van focus, hier dus het ritme van de ademhaling. Het denken wordt dus afgeleid van allerlei zaken waarmee het gelijktijdig maar oppervlakkig mee bezig is en waarop het lichaam reageert met versnelde hartslag, verhoogd ademritme , spanningen in bepaalde lichaamsdelen enz.

Toen ik begon te mediteren vond ik dat stilzitten zoals het zou moeten horen (met rechte rug enz.)en niets doen heel lastig. Ik kon me helemaal niet concentreren op de ademhaling. Ik voelde van alles kriebelen in mijn lichaam, dan hier en dan daar. Mijn voet begon te slapen, mijn rug deed pijn enz. Mijn aandacht werd dus steeds afgeleid. Ik kwam niet tot ontspanning. Voor mij was het een lastige periode die me bijna deed afhaken. Tot ik dacht , he ik ben geen monnik maar een gewoon mens en ik heb een meer confortabelere houding nodig. Dus ik ondersteunde mezelf met kussens zodat ik heel gemakkelijk zat (dus helemaal niet volgens de regels). Branddekaarsen en stak lekkere wierrook op . En dit alles hielp mij. Ik werd rustuger en rustiger en het focussen ging steeds beter. Maar het heeft wel een tijdje geduurd vooraleer ik zo ver was om van ontspanningsmeditatie naar mindfulness meditatie te gaan.
  maandag 21 februari 2011 @ 16:08:46 #29
256823 quirigua
pi_93106236
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 15:25 schreef nostradama het volgende:
- - brengt een interessante vraag naar boven nml. karma. Wat verstaat men onder karma, hoe werkt het - - idee dat je als je iets verkeerds hebt gedaan in een vorig leven - - is karma een ander woord voor boetedoening, straf - - moet men daarin geloven ? de angst om straf - -

Met karma is het veel eenvoudiger dan meestal gedacht. Karma is gewoon een natuurwet. Karma zegt : als er iets is of gebeurt, dan volgt daaruit en daarop iets anders - B volgt op A.
Denk maar aan een appelboom. Als een appel loslaat, valt ie naar beneden ; gewoon, iets wat gebeurt, er is geen moreel facet. Newton formuleerde de wet van de zwaartekracht. Karma is ook zo'n soort wet, niet over zwaartekracht, wel over oorzakelijk verband.

De vergissing is dat mensen denken dat karma te maken heeft met straf en berouw, morele straf, moreel gevolg ; onzin. Moraliteit komt pas nadat karma gebeurt ; de morele facetten zijn percepties, al dan niet waarachtig. Percepties zijn niet hetzelfde als natuurwetten, het zijn al dan niet subjectieve voorstellingen. Een worm in een appel heeft geen idee van moraliteit, onze kat ook niet ; mensen wel (nou jah - - ).
Uiteraard heeft karma gevolgen, ook in morele zin : noodzakelijkerwijs of gewenst, onvermijdelijk. Maar : die gevolgen laten zich pas beoordelen nadat er percepties zijn over de gevolgen van een situatie, een daad, gedachte, voornemen. Pas na gefilterd te zijn door perceptie, komt inzicht over schuld, boete, straf, herhaling, berouw. Karma is dus niet een van hogerhand of elders (dominees !) opgelegde maatregel om een gevoelsmatig fout beleefd evenwicht te herstellen.
Wat niet wil zeggen dat nu maar alles gaat wat iemand zich in zijn hoofd haalt - de volgorde tussen karma, perceptie en uitkomsten maakt dat duidelijk : niet alle uitkomsten zijn [1] mogelijk, of [2] gewenst, wel altijd [3] onvermijdelijk. Totdat - - _O-

[ Bericht 17% gewijzigd door quirigua op 21-02-2011 16:47:31 ]
  maandag 21 februari 2011 @ 16:29:56 #30
327437 nostradama
pi_93107262
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 16:08 schreef quirigua het volgende:

[..]

Met karma is het veel eenvoudiger dan meestal gedacht. Karma is gewoon een natuurwet, karma zegt : als er iets is of gebeurt, dan volgt daaruit iets anders : B volgt op A.
Denk maar aan een appelboom. Als een appel loslaat, valt ie naar beneden : Newton formuleerde de wet van de zwaartekracht. Karma is ook zo'n soort wet, niet over zwaartekracht, wel over oorzakelijk verband.

De vergissing is dat mensen denken dat karma te maken heeft met straf en berouw, morele straf ; onzin. Die zaken komen pas nadat karma gebeurt ; die zaken zijn dus percepties, al dan niet waarachtig. Percepties liggen niet op het terrein van natuurwetten, het zijn al dan niet subjectieve voorstellingen.
De gevolgen van karma in morele zin (die uiteraard bestaan) laten zich pas vertalen als er percepties bestaan over de gevolgen van een situatie, een daad, gedachte, voornemen.
Begrijp ik je dan goed als ik zeg dat volgens jou een perceptie (zoals het idee of gevoel van straf, of beloning enz) niets te maken heeft met karma (de wet van oorzaak en gevolg) zelf? In concreto dat bv. iemand die veel geluk heeft in dit leven , geen gevolg is van goede daden in een vorig leven?
  maandag 21 februari 2011 @ 16:55:32 #31
256823 quirigua
pi_93108649
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 16:29 schreef nostradama het volgende:

[..]

Begrijp ik je dan goed als ik zeg dat volgens jou een perceptie (zoals het idee of gevoel van straf, of beloning enz) niets te maken heeft met karma (de wet van oorzaak en gevolg) zelf? In concreto dat bv. iemand die veel geluk heeft in dit leven , geen gevolg is van goede daden in een vorig leven?
IMO, de volgorde is :
eerstens [1] karma (natuurwet),
tweedens [2] daarna/daaruit is er of ontstaat er perceptie.
Is het niet een oordeel wanneer iemand zegt, dat "iemand - - veel geluk heeft" ? Dan is dat oordeel m.i. een gevolg van een perceptie ?
Maar wat ik vooral wou zeggen is dat karma geen voorspelling (kleuring) doet over goed en kwaad. Karma is een natuurwet, niet gekleurd door oordeel, het oordeel komt voort uit perceptie.

[ Bericht 5% gewijzigd door quirigua op 21-02-2011 17:08:34 ]
  maandag 21 februari 2011 @ 17:07:50 #32
327437 nostradama
pi_93109163
Ik begrijp je nog niet goed hoor, sorry. Dus is het wel gekoppeld dan? Een oordeel is een perceptie op zich. Het is geen gevolg van een perceptie.
  maandag 21 februari 2011 @ 17:17:52 #33
256823 quirigua
pi_93109592
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 17:07 schreef nostradama het volgende:
Ik begrijp je nog niet goed hoor, sorry. Dus is het wel gekoppeld dan? Een oordeel is een perceptie op zich. Het is geen gevolg van een perceptie.
OK. Karma is 1 ding, een natuurwet. Perceptie is iets anders, geen natuurwet maar het individueel of collectief vermogen van mensen tot reageren. Perceptie gaat over waarnemen (door mensen, jij, ik, zij, ieder, allen). Na perceptie (d.i. als gevolg daarvan) ontstaat oordeel. Perceptie geeft aanleiding tot reacties op wat er in de buiten- of binnenwereld van mensen gebeurt ; nclusief een reactie op wat karma doet, door karma wordt veroozaakt.
Ik probeer het idee over karma te scheiden van ideeen (gevoelens) over berouw, straf, reincarnatie. Losgekoppeld
(K en P) geven ze inkijk hoe ze werken. Allicht zijn ze onderling gekoppeld, in de zin van [1] karma gebeurt en [2] perceptie volgt, waaruit [3] oordeel ontstaat.

[ Bericht 5% gewijzigd door quirigua op 21-02-2011 17:31:43 ]
  maandag 21 februari 2011 @ 17:20:54 #34
327437 nostradama
pi_93109739
nu is het me duidelijk quirigua. Dank voor je uitleg. En daar ben ik ook volledig met je eens.
  maandag 21 februari 2011 @ 18:16:12 #35
281064 rijsttafel
Sambal!
pi_93112158
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 15:36 schreef Rick.Gulmans het volgende:

[..]

hee ik denk dat er nog wel een genuanceerd verschil is tussen mediteren en mindfullnes. is het niet zo dat wanneer je mediteert je volledig focust op, ademhaling, of niks. om zo tot rust te komen.
terwijl mindfullnes juist is dat je op elk willekeurig moment al je aandacht besteed aan dat ene onderwerp.
okee nu ik het uittyp lijkt het wel hetzelfde, maar ik zie meditatie toch meer als tot rust komen. of in rust nadenken over dingen die niet in het nu zijn. en bij mindfullnes dat je niet denkt maar alleen voelt.
Heej Rick,

Goed gezien. Je hebt gelijk. Ik heb dat inderdaad te snel getypt. :)

Er is een subtiel verschil in de terminologie. Ik zie het zo: Meditatie is iets wat je doet. "Ik ga nu mediteren", dat kun je zeggen. Mindfulness is niet iets wat je uitvoert, maar het effect ervan, de aandacht of 'gewaarzijn'. Dit heb je eigenlijk niet in de hand. Je kunt niet zeggen "Ik ga nu 100% mindful zijn". Of nouja, je kan het wel zeggen, maar dat werkt niet. ;) Waar je de aandacht aan geeft bepaald het type meditatie. Mindfulness op de adem is een erg bekende meditatievorm.

Maar je kunt de energie genaamd mindfulness ook focussen op je gedachten of op een film enzo, alleen is dit dan geen meditatie omdat je gedachten en een film je 99% van de tijd geen echte rust geven. Rustig nadenken over dingen die niet in het nu zijn zie ik dan ook niet als meditatie, dat heet plannen of terugkijken. ;)

Betekent niet dat je heel de dag in het nu moet zijn. Gedachtes kunnen erg effectief zijn en van het verleden kun je soms iets leren. Terugkijken op je meditatie bijvoorbeeld, dat is wel heel verstandig. Wat werkte wel en wat werkte niet? Wat was vervelend en wat was relax? En zodra je iets nieuws tegenkomt, een diepere rust bijvoorbeeld, dan vraag je je achteraf af wat is dat? Hoe kwam ik daar? etc etc. Misschien al bekend, ik wilde het toch even delen.

[ Bericht 0% gewijzigd door rijsttafel op 21-02-2011 18:25:17 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  maandag 21 februari 2011 @ 23:51:56 #36
293804 DeZoektocht
pi_93133049
quote:
In het boeddhisme kun je dus hetzelfde ' niveau' bereiken als de oprichter ervan. Vele volgelingen zijn hier echter niet op uit en gebruiken de leringen om hun dagelijks leven te vergemakkelijken.
Ben benieuwd wat je hier zelf van vind rijsttafel.
  dinsdag 22 februari 2011 @ 11:46:30 #37
281064 rijsttafel
Sambal!
pi_93144251
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 23:51 schreef DeZoektocht het volgende:

[..]

Ben benieuwd wat je hier zelf van vind rijsttafel.
Nou prima, iedereen kan ermee doen wat hij/zij wil. :) Dat is het mooie aan Boeddhisme, je hoeft geen ingewijde te zijn, er is geen doping ofzo en je hoeft niet te zweren dat je een bepaald doel na gaat streven. Er zijn wel ceromonies, maar die hebben een ander doel dan iemand in te wijden in de "religie".

Je kunt ervan leren wat je wilt. En als iemand de leringen toepast om beter te funcioneren op het werk of in een relatie kan ik dat alleen maar toejuichen. Als iemand anders het toepast om verlicht te worden, ook prima.

In weze is het namelijk precies hetzelfde. Daarom ook de term 'verlichting'. Als je bijvoorbeeld je relatie wat makkelijker kan maken of van een verslaving af kan komen, minder zenuwachtig zijn of wat dan ook, geeft dat ook een gevoel van verlichting. Eindelijk ben je van dat vervelende gevoel af. :) Raak je alle vervelende gevoelens kwijt, dan ben je echt verlicht en kan niets je meer irriteren, zal je nooit twijfelen, nooit meer ontevreden of teleurgesteld zijn etc. Ik denk dat jij dit al weet, maar verlichting is dus geen plek, geen hemel waarin je verblijft, maar een state-of-mind als het ware. En hier kan je via het 8-voudige pad langzaam maar zeker naartoe werken. Het heeft geen nut om monnik te worden als je nog problemen in het dagelijks leven ervaart, dan is het alleen maar weglopen voor problemen. Daarnaast kunnen niet-monniken ook verlicht worden, aldus de Boeddha.

Vandaar dat dit topic net zogoed in R&P had kunnen staan. Over R&P situaties heeft het boeddhisme erg veel te vertellen. En had het bijna ook in W&T kunnen staan. Boeddhisme botst namelijk op geen enkele manier met de wetenschap en beschrijft juist vele fenomenen die wereld en in onze hersenpan gebeuren.

Over het begin van het universum bijvoorbeeld heeft de Boeddha nooit iets gezegd. Hoe precies het leven ontstaan is, wist hij ook niet. Maar hij weet dat deze dingen er zijn, dus toen vroeg hij zich af: Wat kan ik ermee doen? Als je het mij vraagt is dat een zeer zinnige insteek.

Ik liet m'n typwerk me meevoeren dus het is een redelijk lang stuk geworden, sorry daarvoor. :P
Rijsttafel
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  dinsdag 22 februari 2011 @ 11:51:54 #38
293804 DeZoektocht
pi_93144467
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 11:46 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Nou prima, iedereen kan ermee doen wat hij/zij wil. :) Dat is het mooie aan Boeddhisme, je hoeft geen ingewijde te zijn, er is geen doping ofzo en je hoeft niet te zweren dat je een bepaald doel na gaat streven. Er zijn wel ceromonies, maar die hebben een ander doel dan iemand in te wijden in de "religie".

Je kunt ervan leren wat je wilt. En als iemand de leringen toepast om beter te funcioneren op het werk of in een relatie kan ik dat alleen maar toejuichen. Als iemand anders het toepast om verlicht te worden, ook prima.

In weze is het namelijk precies hetzelfde. Daarom ook de term 'verlichting'. Als je bijvoorbeeld je relatie wat makkelijker kan maken of van een verslaving af kan komen, minder zenuwachtig zijn of wat dan ook, geeft dat ook een gevoel van verlichting. Eindelijk ben je van dat vervelende gevoel af. :) Raak je alle vervelende gevoelens kwijt, dan ben je echt verlicht en kan niets je meer irriteren, zal je nooit twijfelen, nooit meer ontevreden of teleurgesteld zijn etc. Ik denk dat jij dit al weet, maar verlichting is dus geen plek, geen hemel waarin je verblijft, maar een state-of-mind als het ware.

Vandaar dat dit topic net zogoed in R&P had kunnen staan. Over R&P situaties heeft het boeddhisme erg veel te vertellen. En had het bijna ook in W&T kunnen staan. Boeddhisme botst namelijk op geen enkele manier met de wetenschap en beschrijft juist vele fenomenen die wereld en in onze hersenpan gebeuren.

Over het begin van het universum bijvoorbeeld heeft de Boeddha nooit iets gezegd. Hoe precies het leven ontstaan is, wist hij ook niet. Maar hij weet dat deze dingen er zijn, dus toen vroeg hij zich af: Wat kan ik ermee doen? Als je het mij vraagt is dat een zeer zinnige insteek.

Ik liet m'n typwerk me meevoeren dus het is een redelijk lang stuk geworden, sorry daarvoor. :P
Rijsttafel
Thanx voor je visie ^O^
Ik vraag me dus oprecht af of dat 'het doel' is om voor jezelf een zo comfortabel mogelijk leventje te creeren.
Niet dat er overigens iets mee is om gelukkig te willen zijn hoor.
Maar verzet tegen vervelende gevoelens doet ze groeien, dus weet niet of je dan ooit gaat vinden wat je zoekt.
Zie ook mijn post in het KVHN topic :)
  dinsdag 22 februari 2011 @ 12:07:32 #39
281064 rijsttafel
Sambal!
pi_93145023
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 11:51 schreef DeZoektocht het volgende:

[..]

Thanx voor je visie ^O^
Ik vraag me dus oprecht af of dat 'het doel' is om voor jezelf een zo comfortabel mogelijk leventje te creeren.
Niet dat er overigens iets mee is om gelukkig te willen zijn hoor.
Maar verzet tegen vervelende gevoelens doet ze groeien, dus weet niet of je dan ooit gaat vinden wat je zoekt.
Zie ook mijn post in het KVHN topic :)
Graag gedaan :)

Welk doel zou er anders zijn? Een doel van het leven is onmogelijk te vinden via filosoferen, anders zou dat doel inmiddels wel algemeen bekend zijn. Het leven is er gewoon en dan vraag ik me af, wat ga ik doen met mijn leven? Gelukkig zijn en worden, natuurlijk! En het leven van anderen om me heen? Ook gelukkiger maken!

Hebben we daar een villa en een BMW voor nodig? Moet men per se een relatie hebben? Of per se de beste zijn in een bepaalde sport? Beroemd worden? Of wat dan ook? Nee, natuurlijk niet. Waarom zou dat? Geluk hangt niet af van externe factoren, je hoeft niets in de wereld te bereiken. In de Aldi bij mij in de buurt werkt een man en die is ALTIJD vrolijk. Trots op zijn werk en lacht de hele dag tegen klanten. Een grote inspiratiebron is hij geweest. Zonder al dat rennen heel de dag om iets "beters" te bereiken (bijvoorbeeld werken in de AH ;) ) is het leven toch veel fijner?

Helaas doet onze Westerse samenleving het tegendeel geloven. "Een diploma is belangrijk! Status is belangrijk! Technologische vooruitgang is belangrijk!" Maar velen beginnen erdoorheen te zien. Tolle durft volgens mij zelfs te zeggen dat deze economie gerichte samenleving spoedig zal vallen.. of dat zo is, weet ik niet, ik help het hopen. Maar mijn streven is nu geluk voor mezelf en voor anderen en andere strevens heb ik niet.

Verzet tegen vervelende gevoelens doet ze zeker groeien. Ik zal in KVHN zometeen nog op jouw post terugkomen.

Groetjes,
Rijsttafel :)
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  dinsdag 22 februari 2011 @ 12:34:38 #40
18844 uxorius
pi_93146057
Leuk dat iedereen zo geboeid is door het boedisme...
Weten jullie al tot welke kaste jullie gaan behoren?
  dinsdag 22 februari 2011 @ 12:43:10 #41
281064 rijsttafel
Sambal!
pi_93146384
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 12:34 schreef uxorius het volgende:
Leuk dat iedereen zo geboeid is door het boedisme...
Weten jullie al tot welke kaste jullie gaan behoren?
Beste uxorius,

Kasten hebben niets te maken met Boeddhisme. Dat is een Hindoeistisch doctrine.
Het aspect wedergeboorte en reincarnatie is ook totaal verschillend tussen de twee. Indien je hierin geinteresseerd bent kan ik er verder over vertellen of je doorverwijzen. :)

Daarnaast is het geloven in wedergeboorte niet essentieel om Boeddhist te zijn.

Groetjes,
Rijsttafel
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  dinsdag 22 februari 2011 @ 15:13:03 #42
281416 Tsunade
cutest of cupcakes
pi_93152533
Weet er iemand titels van goede (basis) boeken die me het een en ander uit kunnen leggen?
  dinsdag 22 februari 2011 @ 15:20:02 #43
327437 nostradama
pi_93152826
De leer van Boeddha kwam juist als reactie op het kastensysteem in het Hindoeïsme. Dit heb ik ergens in een Boeddhistisch boek gelezen.
Rijsttafel kan je over de verschillen ivm wedergeboorte en reïncarnatie iets kwijt?
Boeddhisme heeft eigenlijk ook alles te maken met aanvaarden wie je bent.
  dinsdag 22 februari 2011 @ 16:26:18 #44
256823 quirigua
pi_93155982
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 15:13 schreef Tsunade het volgende:
Weet er iemand titels van goede (basis) boeken die me het een en ander uit kunnen leggen?
H.W. Schumann,
Boeddhisme,
stichter, scholen en systemen -
(vertaling Jan de Breet, 1997)
Uitgeverij Asoka, Rotterdam
isbn 90 5670 004 9 / nugi 613

naar mijn idee het beste inleidende overzicht van de laatste jaren ;
de website van Asoka vermeldt dat het is uitverkocht, en dat er een herdruk komt ;
maar het is hier of daar nog wel te krijgen, zoek met google ;

https://www.milinda-uitgevers.nl/asoka/boek/4/boeddhisme - op de site van Asoka uitgeverij staat dit :
(cit.)
In dit boek wordt het religieus-filosofische systeem van het boeddhisme en het boeddhistische pad van bevrijding op een heldere en overzichtelijke manier gepresenteerd. Het gaat Schumann, een uitstekend kenner van de oorspronkelijke schriftelijke bronnen van het boeddhisme en de levende omgeving waarin ze zijn ontstaan, niet om een inhoudelijke waardering of verdediging van de leringen van de grote Indiase wijze en leraar, maar om een zo exact mogelijke godsdienstwetenschappelijke weergave. Hij richt de aandacht hierbij voornamelijk op het leerstelsel, waarbij alle belangrijke boeddhistische ideen, maar ook hun verdere ontwikkeling en systematisering, zoals die na de dood van de Boeddha heeft plaatsgevonden, beschreven worden.

Dit boek vormt een nauwkeurige en betrouwbare leidraad door de complexe wereld van het boeddhisme. Zich baserend op de oorspronkelijke Indiase bronnen behandelt het op een wetenschappelijk volkomen verantwoorde wijze de drie grote boeddhistische stromingen: het Hinayana, het Mahayana en het Tantrayana. Met dit historisch overzichtswerk biedt Schumann de mogelijkheid de gedachtenwereld van het boeddhisme te verstaan en een overzicht te krijgen van zijn ontwikkeling tot een van de grote wereldgodsdiensten.

[ Bericht 0% gewijzigd door quirigua op 22-02-2011 16:35:37 ]
  dinsdag 22 februari 2011 @ 16:35:51 #45
281064 rijsttafel
Sambal!
pi_93156447
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 15:13 schreef Tsunade het volgende:
Weet er iemand titels van goede (basis) boeken die me het een en ander uit kunnen leggen?
Goed punt. Laat ik dan als laatste 'inleidingspost' een stukje plaatsen voor geinteresseerden. :) Ik blijf bezig :P , maar ik vind het leuk om te doen en als het maar 1 iemand helpt is mijn doel al geslaagd.

OK, KLINKT INTERESSANT. EN NU?
Je kunt op meerdere manieren verder gaan in het Boeddhisme. Voor de beginnelingen lijkt het een zee van informatie en is het inderdaad erg verwarrend. Vergelijkbaar met een studieboek waar je aan het begin niets van begrijpt, maar wat lanzaam duidelijk wordt. Ik hoop dat dit topic in ieder geval een beetje een inleiding geeft. Maar ieder zal zijn eigen weg moeten bewandelen.

Om wat richting te geven maak ik deze post. Hiervoor wil ik eerst drie termen introduceren: Boeddha, Dharma en Sangha. Klinken als rare woorden, maar ik gebruik ze hier als Leraar, leer en gemeenschap.

De boeddha - de leraar
De Boeddha was de eerste leraar, na hem volgden vele anderen en die worden vaak (verwarrend, ja :P ) ook onder de term Boeddha genomen. Zelf ben je uiteraard je belangrijkste leraar, en het hele leven is je leraar. Want zoals vaak gezegd: Van je fouten leer je. Dat is dan ook een essentiele gedachte in het Boeddhisme. :) Ook van je vrienden -ookal zijn ze niet boeddhistisch- kun je erg veel leren. Kortom: Boeddhisme leert het leven, en daar weet je al een hoop vanaf. ;)

Het kan effectief zijn om een bepaalde leraar te volgen (dus zijn boeken te lezen enzo) echter volgen velen die ik ken meerdere leraren, zoals de Dalai Lama of Thich Nhat Hahn, Eckart Tolle en vele anderen. Het is niet dat een de waarheid spreekt en de ander niet, ze brengen het alleen op een andere manier. Het kan dus even zoeken zijn voordat je iets hebt wat bij je past.

De dharma - de leer
Zoals ik al gezegd heb, kan iedereen Boeddhisme oppakken. Niet iedereen is in dezelfde fase van zijn leven en in dezelfde fase van de leer. Iedereen heeft andere problemen in zijn leven. Daardoor is het onmogelijk een vaste handleiding te schrijven die iedereen kan volgen en dit is ook mede waarom er geen "heilig boek" bestaat. Net als kinderen, de ene is goed in rekenen en de andere goed in taal, hier speelt de docent op in. Goede boeddhistische leraren houden rekening met hun studenten en passen wat zij zeggen aan op degenen die ze begeleiden.

Daardoor is er van alles geschreven en gezegd. Als je zelf het boeddhisme induikt, kan er daardoor veel verwarring ontstaan, dit had ik heel sterk. Je pakt bijvoorbeeld een boek op wat veel te technisch is of een boek wat je totaal niet aanspreekt. Dit kan gebeuren en is geen reden om het hele Boeddhisme overboord te gooien. Er zijn namelijk ook veel goede boeken te vinden. We kunnen in dit topic een lijstje maken. :)

Ik wil een belangrijk ding aanraden: Hecht niet te veel waarde aan boeken die het Boeddhisme beginnen uit te leggen door te vertellen wat de geschiedenis is, hoe het tot stand is gekomen, welke verschillende tradities er allemaal zijn etc. Dit zijn soms boeken die weinig inzicht brengen omdat ze vaak geschreven zijn door intellectuelen die zelf zeer weinig ervaring hebben met het boeddhisme. En dit soort geschiedenis, hoewel soms handig om te weten, is allemaal niet erg belangrijk. Dat verandert je leven namelijk niet.

Veel beter is het om boeken te vinden van echte leraren die je kunnen inspireren. Dat is namelijk het doel van een leraar, jou enthousiast maken, inzicht geven en inspireren om te meditateren. Naast boeken zijn er ook vele praatjes op internet te vinden, deze heten vaak dhamma talks. Deze zijn ook erg bruikbaar, het is alsof je een leraar in je huiskamer hebt zitten. :) Ik voeg straks wat praatjes en boeken toe. Anderen kunnen dit ook doen in de loop van dit topic en dan zal ik ze toevoegen.

De sangha - de gemeenschap
Op een bepaald moment kan het wenselijk zijn andere mensen op te zoeken die met het boeddhisme bezig zijn omdat je je anders misschien eenzaam gaat voelen in je omgeving. In dit topic is in ieder geval wat steun en in het Kracht van het Nu topic uiteraard ook. Er zijn internetfora, die kun je zo googlen.

Alleen soms is internet zo onpersoonlijk. Er bestaan dan ook boeddhistische gemeenschappen en die heten sanghas. In feite in de hele wereld een grote sangha, maar soms moet je eventjes de juiste vrienden zoeken. ;) Mensen met dezelfde vragen, problemen etc. Vaak zitten die al in je leven maar durven ze er niet over te praten of zitten ze te vast in een bepaalde visie. Dan kan het wijselijk zijn om een boeddhistische sangha op te zoeken. Eerder is al het een en ander gepost hierover, dat staat onder andere hier.

:)

[ Bericht 0% gewijzigd door rijsttafel op 22-02-2011 17:33:16 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  dinsdag 22 februari 2011 @ 17:09:13 #46
281064 rijsttafel
Sambal!
pi_93158126
VERDER LEZEN EN LUISTEREN!
Hier plaats ik wat boeken en dergelijke waarvan ik denk dat ze goed kunnen werken. Anderen mogen uiteraard ook dingen noemen als ze willen.

Praatjes
BSWA - Stichting waar leraren van meerdere tradities aan het woord komen, maar vooral Ajahn Brahm. Hier worden vaak meer dagelijkse problemen besproken, zoals eenzaamheid, angst en depressie.
Audiodharma - Een verzameling van praatjes van leraren uit vele tradities. Deze zijn soms wat diepgaander als ze zijn opgenomen op een meditatie-bijeenkomst.
Dhammatalks.org.uk - Veel praatjes van leraren in de Therevada traditie. Een traditie die bekend staat om zijn weinige rituelen en praktische aanpak.
Alan Watts - Bekende leraar die mede Zen naar het Westen heeft gebracht. Praat vaak over zeer ingewikkelde begrippen, zoals het universum en leegte. Maar hij zegt ook: dat hij expres zo expliciet praat om mensen aan het denken te zetten.
Dalai Lama - Kan natuurlijk niet missen. Tibetaanse monnik die -vind ik- echt een voorbeeldfunctie heeft in de wereldpolitiek.

Boeken
Enkele boeken die ik zeker kan aanraden:

Kunst van het Geluk - Dalai Lama, een journalist stelt vragen over boeddhisme en over geluk aan de Dalai Lama.
Een stille woudvijver - Ajahn Chah, grappige anekdotes die doen inspireren om te mediteren.
Van alles van Thich Nhat Hahn, bekende leraar. Heeft vele boeken geschreven die naar mijn weten allemaal erg inspirerend kunnen zijn.
Kracht van het nu - Eckart Tolle, noemt zich geen boeddhistisch leraar, ik weet niet of alles wat hij leert overeenkomt met boeddhisme, maar in grote lijnen is het in ieder geval hetzelfde. De stijl beviel mij zelf niet echt, maar velen spreekt het wel aan.

Geloof nooit een leraar op zijn woord, blijf altijd afvragen: Wat hij/zij zegt, slaat dat ergens op? Nogmaals, ik kan dit niet vaak genoeg herhalen. Boeddhisme is geen geloof, het is het uitdagen van je visie en kijken of je je leven kunt verbeteren.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  dinsdag 22 februari 2011 @ 17:27:08 #47
281064 rijsttafel
Sambal!
pi_93159128
SAMENGEVAT
Ik kan het boeddhisme op allerlei manieren samenvatten, maar ik doe het met 1 woord: Waarom?

Dit is de vraag die denk ik bij velen speelt. Waarom loopt m'n leven niet lekker? Waarom denk ik bepaalde dingen? Waarom voel ik bepaalde emoties? Waarom gaat mijn meditatie niet dieper? Etc.

Hoewel leraren je kunnen leiden, ligt het antwoord verscholen in jezelf. Vertrouw dan ook altijd op jezelf en niet blind iemand anders. Door stille aandacht kun je de antwoorden vinden. Je leert je geest onder controle te houden en hierdoor wordt het leven leuker en simpeler.

Veel plezier in de wondere wereld van de geest. :)

"Durf je?" - Ajahn Chah

[ Bericht 10% gewijzigd door rijsttafel op 22-02-2011 17:35:34 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  dinsdag 22 februari 2011 @ 17:27:55 #48
281416 Tsunade
cutest of cupcakes
pi_93159180
Kijk, daar heb ik wat aan! Dank je wel rijsttafel en quirigua :)
  dinsdag 22 februari 2011 @ 19:18:06 #49
281416 Tsunade
cutest of cupcakes
pi_93164218
Even een toevoeging, via mobiel gaat zo lastig ;)

Ik merk dat ik met dat soort vragen rondloop zoals je in je laatste post aanhaalt en op een of andere manier komt het Boeddhisme steeds weer op mijn pad. Heb me verdiept in Tolle maar weet niet of dat voor mij geschikt is, ik vind het vooral nog erg moeilijk. Ik ga dit bestuderen en hoop dat dit een aanvulling op mijn leven wordt! :Y
  dinsdag 22 februari 2011 @ 19:47:17 #50
281064 rijsttafel
Sambal!
pi_93165614
Heej! Leuk Tsunade, dan is mijn topic nu al niet voor niets geweest :)

Ik had hetzelfde met Tolle en ik ken anderen die dat hadden. Ik vond zijn verhalen wel interessant, maar begreep hem niet en voelde me niet geinspireerd. Dat kwam ook het feit dat bijeenkomsten van hem veel geld kosten. Boeddhistische monniken doen alles gratis, zij hebben nieteens geld.

Maar goed, dat wil niet zeggen dat hij automatisch een oplichter is ofzo.

Anyway er zijn nog vele andere leraren. Probeer gewoon eens een meditatie. Dat gaat in het begin misschien heel erg tegenvallen, maar je geest went vanzelf aan het niets doen. :)
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')