abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113280392

IamJan25.com - Videos en fotos van de revolutie in Egypte

Twitter - Al Jazeera - Al Jazeera Arabic - CNN - Euronews - France24 - Al Arabiya 1 2 - BBC Arabic - MSNBC - APTN -Bambusers - AJE+Twitter
RT Live
Staatstelevisie
Channel 25
CBC Egypt

Egypt Burning
Egypt: Seeds of change (Behind the scenes)
Activistenleider spreekt
Vranckx: Revolutie in Egypte
Video Report on the Battle for Tahrir (Heldin Salma @ minuut 38)
Wael Ghonim is Free!!! 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
The Most AMAZING video on the internet #Egypt #jan25
Egyptian Revolution 2011 COMPLETE. World MUST MUST watch this. Freedom for All!
Egypt: A New Spirit of National Pride
#Jan25 Egypt - Omar Offendum
Dream With Me (Ehlam Ma'aya) - 25 Jan Revolution
Amazing: Egyptian Uprising
Sout Al Horeya (Voice of Freedom)
Egyptian Revolution 25 Jan The Story (schokkend!)
Mubarak is high (parodie)
Busje rijd over mensen heen :{

Fotoreeksen:
Een foto zegt soms meer dan 1000 woorden!!!! (Revolutie Egypte)
Het helmentopic
GigaPica: Riot like an Egyptian
The Big Picture 1 2 3
TotallyCoolPix 1 2 3 4 5 6 7 8
Public Intelligence 1 2 3
Huffington Post 1 2 3 4
Exclusive Monitor photos of Egypt's turmoil
Photos From the Protests in Egypt
The Stand-Off in Egypt (TIME Magazine)
Rage Against The Regime
Foreign Policy 1 2 3
Guardian 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32
David Degner
Andrew Burton 1 2 3 4
TIME 1 2 3 4 5 6 7
Three Weeks in Egypt - Alan Taylor
Cryptome 1 2 3 4 5 6
Al Ahram 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Egypt unrest and world reaction
1000 memories, de doden
Revolutieverhalen:
13 Days on Tahrir (Daily Mail)
Egypt's Rooftop Revolutionaries (AJE)
Revolutionary Logistics: The Tahrir Settlement (Slate Magazine)
The Hopeful Network: Meet the young cyberactivists who've been planning Egypt's uprising for years.

#190 #189 #188 #187 #186 #185 #184 #183 #182 #181
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
24-06-2012:

19-06-2012:

[ Bericht 0% gewijzigd door Drifter__ op 24-06-2012 20:41:16 ]
pi_113280479
Ik denk dat het Egyptische leger hoopt op een soort van voorheen Turks construct, waarbij de seculiere staat wordt gevestigd en beschermd wordt door het leger, koste wat het kost.
pi_113280507
quote:
A deal could be reached to end current confrontation: SCAF, Brotherhood sources

Sources close to the ruling military council and the Brotherhood confirmed to Ahram Online that both sides are intensely negotiating a compromise agreement to end the standoff.

Sources close to both the ruling Supreme Council of the Armed Forces (SCAF) and the Muslim Brotherhood confirmed the two sides were heavily engaged in high-level talks that could produce "a political deal", which is likely to include announcing the Brotherhood's Mohamed Mursi Egypt's president elect.

According to a source close to the negotiations, the SCAF wants Mursi to desist from proclaiming himself president-elect, which he came close to doing at a press conference earlier on Friday. They also want him to pull the bulk of his supporters out of Tahrir and to agree to work within the parameters set out by SCAF in its annex constitutional declaration. The annex, enacted by the SCAF earlier in the week, gives the military a share in the prerogatives of the Egyptian president, as well as the legislative powers of the dissolved parliament.

For their part, Mursi and the Brotherhood insist that parliament not be dissolved, and that reelections would be held only for the one third of seats elected in accordance with the individual candidacy system. MPs elected in accordance with the party list proportional representation system, who account for the remaining two thirds of the assembly, would retain in their seats.

The Muslim Brotherhood would also like SCAF to delete from the constitutional annex such language as seems to directly undermine the powers of the president, including his right to appoint the minister of defence.

"A deal is possible; SCAF could settle to limit parliamentary re-elections of the one third of the seats elected in accordance with the individual candidacy system, in return for Mursi and the Brotherhood agreeing that the annex constitutional declaration be kept intact – at least for the moment, said a source who spoke to both sides to the ongoing negotiations.

This and other sources following the SCAF-Brotherhood talks agree that nothing is done until it is done, and admit that there is not a done deal as yet.

If a deal is reached, Brotherhood sources say, then Mohamed Mursi would be "legitimately announced as the elected president "tomorrow, or after tomorrow".

"But if no deal is reached, and if the SCAF insists on taking everything and giving nothing, then we would not be surprised if they announce Shafiq as president," said a leading Brotherhood figure.

Earlier in the day, government sources had told Ahram Online that Ahmed Shafiq, the last prime minister of ousted president Hosni Mubarak, is coming ahead of Mursi with close to one per cent 50.7 per cent of the vote. For its part, Ahram Online was careful to note that it could not ascertain whether this information expressed true intent, or was yet another salvo in the ongoing arm-twisting campaign against the Brotherhood.

Ahram Online's own informal count of the vote, based on the minutes of the general counting committees and the pronouncements of their presiding judges, had shown the Brotherhood's Mursi as a clear winner, ahead of military candidate Ahmed Shafiq by close to a million votes.
http://english.ahram.org.(...)ent-confrontati.aspx
pi_113281033
Wat kan er allemaal gaan gebeuren in Egypte?

Uiterlijk dit weekeinde wordt de uitslag van de presidentsverkiezingen bekendgemaakt in Egypte, althans, dat is beloofd door de kiescommissie. Maar de toestand is ongewis, zo zegt Rob Vreeken, verslaggever van de Volkskrant in de Egyptische hoofdstad Caro. Hij zet de verschillende scenario's op een rij.

Op dit moment wordt er onderhandeld tussen de militaire junta, die het land regeert sinds de val van Hosni Mubarak, en de leiding van de Moslimbroederschap. De islamisten zeggen er zeker van te zijn dat hun kandidaat Mohamed Morsi de presidentsverkiezingen heeft gewonnen. Maar ook Ahmed Shafiq, die geldt als kandidaat van de legerleiding, zegt te heben gewonnen. .

Deze gesprekken gaan over de extra bevoegdheden die de legertop zichzelf afgelopen maandag per decreet heeft gegeven, en over de bevoegdheden van de president, want die zijn door het decreet ernstig ingeperkt. Een ander punt van discussie is ontbinding van het parlement (dat wordt gedomineerd door de Moslimbroeders), waartoe het Constitunionele Hof vorige week heeft besloten. Verder wordt gesproken over de procedure van het schrijven van de grondwet, de vrijbrief voor arrestaties die het leger heeft gekregen en de ogenblikkelijke ontruiming van het Tahrirplein. Aanhangers van de Moslimbroeders zijn daar al dagenlang aan het demonstreren.

Het uitgangspunt van de generaals is: voor we Morsi het presidentschap geven, moet hij zich neerleggen bij alle noodmaatregelen. Het uitgangspunt van de Moslimbroeders is van die noodmaatregelen zo veel mogelijk van af te snoepen.

De mogelijke scenario's voor dit weekend zijn:

Er is morgenavond geen uitslag
De kiescommissie zegt nog bezig te zijn met hertellingen, maar de belangrijkste reden is dat er achter de schermen koortsachtig wordt onderhandeld (over bovengenoemde kwesties). De onzekerheid duurt voort, de betogers zullen hun kamp op het Tahrirplein niet ontruimen.

Er is morgenavond een uitslag met Morsi als winnaar
Als dat zo is, dan hebben de Moslimbroeders en de militaire junta kennelijk een akkoord bereikt over hoe ze verder samen door het leven gaan. De stoom is dan voorlopig van de ketel. De demonstranten gaan, lijkt me, naar huis. Van de verliezende kant zijn geen grote protesten te verwachten, omdat het Shafiq-kamp zijn achterban niet zal mobiliseren.

Er is morgenavond een president en hij heet Shafiq
Dan is het bal. De Moslimbroeders en andere tegenstanders van het leger zullen het beschouwen als een totale terugkeer naar het Mubarak-tijdperk. De woede zal groot zijn, met alle gevolgen van dien. Het is de vraag of de nieuwe president meteen met harde hand de orde zal herstellen, zoals hij in zijn campagne voortdurend heeft gezegd.
Dit is het zwartste scenario. Hoe het afloopt kan niemand voorspellen.

Scenario no. 4
Hoe dit scenario eruit ziet is niet bekend. Het is altijd mogelijk dat de zaken anders lopen dan je van tevoren kunt bedenken.

http://www.volkskrant.nl/(...)uren-in-Egypte.dhtml
pi_113281199
En nu jouw verwachting.
pi_113290021
Ik hoop op scenario 2. In mijn ogen is deze het meest gunstige en het land zal weer iets stabiel kunnen worden. Vooral nu De MB een akkoord heeft kunnen bereiken met diverse revolutionairen en activisten, o.a. de 6-April Beweging en Elbaradei. Deze laatste schijnt momenteel op gesprek te zijn bij de SCAF.

Scenario 3 is eng. Ik wil niet eens nadenken over de gevolgen hiervan. 100% een ontruiming van het plein met harde hand. Dan zijn we weer terug bij af. :X

[ Bericht 3% gewijzigd door Drifter__ op 24-06-2012 10:28:24 ]
pi_113305293
Ik hoor dat we om 14.00 (onze tijd) de uitslag zullen moeten te horen krijgen?
Ik ben benieuwd....hopelijk wordt het niet opnieuw uitgesteld...
pi_113311407
Vanwege zomertijd lopen wij nu gelijk met Egyptische tijd.
pi_113315024
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 14:07 schreef Drifter__ het volgende:
Vanwege zomertijd lopen wij nu gelijk met Egyptische tijd.
:@ Goed om te weten.

Ik kijk hier maar ik zie heel de tijd hetzelfde. :X
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-18569761
pi_113315165
Er gebeurt eindelijk wat......
pi_113315272
Geef dan geen tijd wanneer je de uitslag bekend maakt. Dit wachten zorgt alleen maar voor problemen.
pi_113315425
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 11:27 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik ben benieuwd....hopelijk wordt het niet opnieuw uitgesteld...
Laten ze daar eerst maar eens aan werken, dat is belangrijker dan de democratisering.
pi_113315595
Tahrir ziet er heel gespannen uit.
pi_113315622
Take your seats!
pi_113315623
Ook grappig dat net gedaan wordt of die vrouwen zo'n belangrijke rol spelen in deze opstand, echt die Engelstalige oppositie, het lijkt wel of ze niet weten waar ze het over hebben.
pi_113317342
Wat een transparantie bij de persco :D Leest alle fouten even voor :')
pi_113317395
Uitstel......................
Hij gaat het kennelijk uitstellen en daar doet die dan zo lang over.
pi_113317962
Morsiiiiii
pi_113317978
Morsi dus.
pi_113317997
Kijk ze gaan op het plein!!!
pi_113318011
De winnaar is: Morsi...............................................
pi_113318031
Vuurwerk op Tahrir
pi_113318150
Ik weet niet of ik hier nou zo vrolijk van wordt.
pi_113318244
Wat een opluchting zeg.
pi_113318370
Islamisering, radicalisering, onderdrukking schending van mensenrechten en misschien zelfs wel oorlog.
Mogelijke toekomst van Egypte zal dit eens kunnen worden.
  zondag 24 juni 2012 @ 16:38:20 #26
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_113318382
:D
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_113318478
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 16:38 schreef DeParo het volgende:
Islamisering, radicalisering, onderdrukking schending van mensenrechten en misschien zelfs wel oorlog.
Ongeacht de uitslag ja.
  zondag 24 juni 2012 @ 16:40:19 #28
375279 Comandante
Niet vergeten suiker halen hih
pi_113318484
Goed nieuws!
Hoiii
pi_113318514
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 16:40 schreef andre347 het volgende:

[..]

Ongeacht de uitslag ja.
Ik denk dat met Shafiq de regio wat veiliger was geweest. Iran en Egypte zullen nu de handen ineen slaan en Papierversnipperaar kan zich melden voor de strijd tegen Israel.
pi_113318646
Ook feest in Gaza.
pi_113318670
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 16:43 schreef Drifter__ het volgende:
Ook feest in Gaza.
Wat vreemd.
pi_113318833
Nu ben ik wel benieuwd wat voor akkoordje de MB met de SCAF heeft gesloten. Tijd zal 't leren.
pi_113319063
Het is feest, (ook bij ons in Marokko).
pi_113319127
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 16:40 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik denk dat met Shafiq de regio wat veiliger was geweest. Iran en Egypte zullen nu de handen ineen slaan en Papierversnipperaar kan zich melden voor de strijd tegen Israel.
_O-
Als dat gebeurt vreet ik mijn eigen schoenen op :')
pi_113319194
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 16:54 schreef Peunage het volgende:

[..]

_O-
Als dat gebeurt vreet ik mijn eigen schoenen op :')
Let maar op, interne Islamitische geschillen verwateren dat bleek de laatste jaren al, vergeet niet dat Hamas ook wordt gesteund door zowel het Moslimbroederschap als Iran.
pi_113319764
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 16:55 schreef DeParo het volgende:

[..]

Let maar op, interne Islamitische geschillen verwateren dat bleek de laatste jaren al, vergeet niet dat Hamas ook wordt gesteund door zowel het Moslimbroederschap als Iran.
De Salafisten haten Iran nog meer dan Israel, ze geven Iran overal de schuld van.
pi_113319836
quote:
Oorlog is altijd goed voor de overwinnaar van een revolutie, je kunt dan perfect de oppositie opruimen en hervormingen uitstellen.
pi_113319986
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 17:08 schreef Peunage het volgende:

[..]

De Salafisten haten Iran nog meer dan Israel, ze geven Iran overal de schuld van.
Fijn voor ze, desalniettemin dat er gehint wordt naar een grote Islamitische revolutie die al in 1979 begon, en het doorlaten van Iranese schepen door het Suez-kanaal suggereert dat toch anders.

quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 17:09 schreef Doler12 het volgende:

[..]

Oorlog is altijd goed voor de overwinnaar van een revolutie, je kunt dan perfect de oppositie opruimen en hervormingen uitstellen.
Dat bedoel ik, alhoewel het Moslimbroederschap naar verwachting wel een redelijk sociaal beleid zal doorvoeren voor de eigen achterban, ik ben benieuwd hoe ze minderheden zullen behandelen.
  zondag 24 juni 2012 @ 17:52:19 #39
pi_113321801
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 16:40 schreef DeParo het volgende:

[..]

Hoeft niet, ze graven hun eigen graf.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_113322370
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2012 17:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Hoeft niet, ze graven hun eigen graf.
Lijkt me niet, maar vertel eens, hoe zie jij die toekomst in wat denk jij dat er daar zal gebeuren.
pi_113322550
Morsi won met 51,7%?
  zondag 24 juni 2012 @ 18:53:16 #42
117098 Hathor
Effe niet
pi_113324211
Morsi...puppet van het leger, er gaat helemaal niks veranderen in Egypte.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_113324485
quote:
Ben er ook bang voor.

Niet dat het met die mensenrechten voor de zogenaamde democratie zo geweldig gesteld was in Egypte, niet dat het voor de zogenaamde democratie goed ging, maar het kan nu alleen nog maar slechter.
pi_113324564
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 16:52 schreef De_Ilias het volgende:
Het is feest, (ook bij ons in Marokko).
Zover is het nog niet hoor.
  zondag 24 juni 2012 @ 19:15:58 #45
pi_113325218
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 18:04 schreef DeParo het volgende:

[..]

Lijkt me niet, maar vertel eens, hoe zie jij die toekomst in wat denk jij dat er daar zal gebeuren.
Ik denk dat de Arabische Lente onderdeel is van een wereldomspannende revolutie.

De VS is nagenoeg een 1-partijendictatuur, WallStr heeft de meeste politici en media in hun zak. De VS heeft het Egyptische regime omgekocht om Isral, het VS-bruggehoofd in het MO, met rust te laten. Heeft een deal met Saudi Arabi om Bahrein, thuishaven van de 5e vloot rustig te houden.

Europa had dealtjes met Tunesi en Libi vanwege olie en Afrikaanse vluchtelingen. De EU. een dictatuur in opbouw, kraakt in zijn voegen. Gerommel in China en Rusland, opkomende economieen waar burgerlijke vrijheden steeds belangrijker zullen worden.

We live in interesting times.
pi_113325494
Ah fantastisch de Mb aan de macht. De vrouwen zijn al blij met de verplichte hijaab. Zo mooi die Arabische lente....
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_113325509
Ik vind de uitslag wel opmerkelijk: zo'n nipte meerderheid voor de kandidaat die niet uit het leger komt.
Denken jullie dat dit de "echte" uitslag is, of een goed overwogen zet van de legerleiding?
Heeft Shafiq al gereageerd?

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten per governaat (zijn die al beschikbaar)
pi_113326623
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 18:08 schreef Peunage het volgende:
Morsi won met 51,7%?
Jup.
pi_113327188
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 19:00 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Ben er ook bang voor.

Niet dat het met die mensenrechten voor de zogenaamde democratie zo geweldig gesteld was in Egypte, niet dat het voor de zogenaamde democratie goed ging, maar het kan nu alleen nog maar slechter.
Het Arabisch nationalisme zal vrees ik worden ontvangen door een algeheel Islamitische versie waarin Turkije en Iran ook zomaar kunnen worden betrokken.

quote:
7s.gif Op zondag 24 juni 2012 19:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik denk dat de Arabische Lente onderdeel is van een wereldomspannende revolutie.

De VS is nagenoeg een 1-partijendictatuur, WallStr heeft de meeste politici en media in hun zak. De VS heeft het Egyptische regime omgekocht om Isral, het VS-bruggehoofd in het MO, met rust te laten. Heeft een deal met Saudi Arabi om Bahrein, thuishaven van de 5e vloot rustig te houden.

Europa had dealtjes met Tunesi en Libi vanwege olie en Afrikaanse vluchtelingen. De EU. een dictatuur in opbouw, kraakt in zijn voegen. Gerommel in China en Rusland, opkomende economieen waar burgerlijke vrijheden steeds belangrijker zullen worden.

We live in interesting times.
Ik ben het wel met je eens dat het inderdaad onderdeel is van iets breder, dat vermoed ik althans, ik ben het echter niet met je eens wat je nu zegt over de Verenigde Staten. De VS is geen dictatuur, er is wel een verkeerde machtsbalans in het land, en veel Amerikanen willen best wat verandering maar zijn nog steeds patriottistisch genoeg om dat eerder te uiten in een externe dan interne oorlog.

De daadwerkelijk dictaturen in het Midden-Oosten die vallen nu een voor een, de westerse economische dominantie gaat aan kracht inboeten denk ik en in combinatie met de huidige crisis kan dat zomaar leiden tot een grote omwenteling, eentje die de hele wereld kan treffen inclusief China en Rusland ja.
pi_113327498
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 19:23 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik vind de uitslag wel opmerkelijk: zo'n nipte meerderheid voor de kandidaat die niet uit het leger komt.
Denken jullie dat dit de "echte" uitslag is, of een goed overwogen zet van de legerleiding?

Het was of dit. Of nog meer onrust verspreid door het hele land en de daarbij nodige ontruimingen met harde hand. Misschien had de SCAF geen zin meer in nog meer gezichtsverlies en de nodige kritiek uit het buitenland...?

Ik vermoed wel dat er een of andere deal tussen De MB en SCAF heeft plaats gevonden.

Shafiq komt zo met een persco. Resultaten per governaat zal ik delen zodra ik een link heb.
pi_113327631
Goed, verkiezingen voorbij. Egyptenaren hebben gekozen. Laat het westen Egypte nu met rust?
pi_113327696
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:06 schreef Peunage het volgende:
Goed, verkiezingen voorbij. Egyptenaren hebben gekozen. Laat het westen Egypte nu met rust?
_O- _O- _O- _O-
Zonder het Westen stort de Egyptische economie in.
pi_113327805
quote:
Nee.

Maakt het wat uit als Morsi of Shafiq aan de macht is? Ik denk dat het gewoon weer ander poppetje is.
pi_113327872
quote:
Nooit natuurlijk. Maar nu moeten ze wel het dialoog aangaan met De MB.
pi_113328184
Wat een kritiek zeg hierboven.
De MB voor het eerst aan de macht, maar men kan de toekomst al precies voorspellen. De volgende keer het Westen maar laten bepalen wie er aan de macht moet komen? Ow nee..wacht even... :')
pi_113328196
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:11 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

Nooit natuurlijk. Maar nu moeten ze wel het dialoog aangaan met De MB.
Lijkt me niet, het Westen is veel te machtig en te belangrijk, de MB zal concessies moeten doen aan het Westen anders heeft Morsi al vrij snel te maken met de ineenstorting van de economie.

[ Bericht 0% gewijzigd door DeParo op 24-06-2012 20:24:33 ]
pi_113328232
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:18 schreef Drifter__ het volgende:
De MB voor het eerst aan de macht, maar men kan de toekomst al precies voorspellen. De volgende keer het Westen maar laten bepalen wie er aan de macht moet komen? Ow nee..wacht even... :')
Het is kiezen tussen twee kwaden, dat lijkt me duidelijk, maar jij weet net zo goed dat het MB niet bepaald gematigd is. De kritiek en de vrees is dus terecht, meer dan terecht, dat is duidelijk.
pi_113328370
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:18 schreef DeParo het volgende:

[..]

Lijkt me niet, het Westen is veel te machtig en te belangrijk voor Israel, de MB zal concessies moeten doen aan het Westen anders heeft Morsi al vrij snel te maken met de ineenstorting van de economie.
Beide kanten zullen concessies moeten doen om de veiligheid van Israel te waarborgen. Niet alleen de Egyptische kant, of zal het Westen Egypte zo snel opgeven? Lijkt mij niet.
pi_113328526
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:22 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

Beide kanten zullen concessies moeten doen om de veiligheid van Israel te waarborgen. Niet alleen de Egyptische kant, of zal het Westen Egypte zo snel opgeven? Lijkt mij niet.
Het Westen zal Egypte opgeven als het MB Israel en andere landen in gevaar zal brengen.
Zolang het MB echt het sociale karakter hoog houdt, voor iedereen, dan word ik wat meer positief.
pi_113328550
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:19 schreef DeParo het volgende:

[..]

Het is kiezen tussen twee kwaden, dat lijkt me duidelijk, maar jij weet net zo goed dat het MB niet bepaald gematigd is. De kritiek en de vrees is dus terecht, meer dan terecht, dat is duidelijk.
Het was kiezen tussen de voortgang van het oude regime of iets nieuws proberen. De MB is zeker wel gematigder aan het worden vergeleken met vroeger.
pi_113328695
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:25 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

Het was kiezen tussen de voortgang van het oude regime of iets nieuws proberen. De MB is zeker wel gematigder aan het worden vergeleken met vroeger.
De militaire raad zal ook niet zomaar de macht opgeven uiteraard, dus de komende tijd zal naar verwachting voornamelijk in het teken staan van groepen die elkaar aftasten, maar daarna.
pi_113328939
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:28 schreef DeParo het volgende:

[..]

De militaire raad zal ook niet zomaar de macht opgeven uiteraard, dus de komende tijd zal naar verwachting voornamelijk in het teken staan van groepen die elkaar aftasten, maar daarna.
Ik ben daarom ook erg benieuwd naar de deal met SCAF.
pi_113329058
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:18 schreef Drifter__ het volgende:
Ja de intenties van de MB zijn volledig onbekend natuurlijk
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_113329198
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:32 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

Ik ben daarom ook erg benieuwd naar de deal met SCAF.
Ik ook maar ik neem aan dat ze dat niet 1 2 3 naar buiten zullen brengen gezien bepaalde spanningen daar. Desalniettemin heeft het MB nu wel een bepaalde machtsbasis veroverd.
pi_113329406
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:37 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik ook maar ik neem aan dat ze dat niet 1 2 3 naar buiten zullen brengen gezien bepaalde spanningen daar. Desalniettemin heeft het MB nu wel een bepaalde machtsbasis veroverd.
Denk dat de nieuwe grondwet straks wel wat punten kan verraden.
pi_113329573
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:40 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

Denk dat de nieuwe grondwet straks wel wat punten kan verraden.
Hoe lang zal dat gaan duren?
pi_113330454
Onbekend nog. De 100-koppige comit is samengesteld, en gelijk was er bezwaar tegen hen. De comit bestaat ook parlementsleden en dat is niet rechtsgeldig volgens de aanklager. Uitspraak volgt ergens volgende week dacht ik.

Lijkt mij een proces dat nog maanden zal gaan duren.
pi_113330538
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 19:23 schreef zuiderbuur het volgende:

Resultaten in detail:
http://english.ahram.org.(...)6059/Multimedia.aspx
  zondag 24 juni 2012 @ 22:00:40 #70
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_113335305
De gore klootzak Shafik is gevallen. _O_

Nu Morsi beoordelen over 4 maanden. Iedereen schijt in zijn broek om niets. En ja, ik ben anti-Morsi en MB.

Zo te zien wordt Baradei de Prime Minister.

Oh, wat zal ik blij zijn wanneer het wereldbeeld van die islamfobische mensen zie instorten. :') Anyhoo. Let's see how this will develop.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~Franois Fnelon
pi_113336587
Hoe is de sfeer in Alex? :D
  zondag 24 juni 2012 @ 22:32:09 #72
137562 rakotto
pi_113337810
Vuurwerk overal. En men kijkt ook naar de wedstrijd Italie - Engeland op dit moment. :')

En heel veel mensen schijten in hun broek nu omdat zij - onterecht - bang zijn voor de MB. En de hele strand was stil tijdens het opnoemen van de resultaten. De hele stad stond stil.
pi_113338365
Hahah
Ik heb dit kruispunt nog nooit van mijn leven zo leeg gezien :D

pi_113342125
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 22:32 schreef rakotto het volgende:
Vuurwerk overal. En men kijkt ook naar de wedstrijd Italie - Engeland op dit moment. :')

En heel veel mensen schijten in hun broek nu omdat zij - onterecht - bang zijn voor de MB. En de hele strand was stil tijdens het opnoemen van de resultaten. De hele stad stond stil.
We zullen zien
http://english.alarabiya.net/articles/2012/06/24/222413.html
  maandag 25 juni 2012 @ 00:14:16 #75
137562 rakotto
pi_113345883
Few facts about the new #President of #Egypt:
1) He was imprisonned by Mubarak at the start of the revolution.
2) He lives in a rented flat in Cairo but originally from Sharqya.
3) He received a Bachelor's and Master's Degree in engineering from Cairo University in 1975 and 1978, respectively.
4) He received his Ph.D. in engineering from the University of Southern California in 1982.
5) He was an Assistant Professor at California State University, Northridge from 1982 to 1985.
6) In 1985, he returned to Egypt to teach at Zagazig University
7) served as a Member of Parliament from 2000 to 2005
8) He has 5 children.
quote:
Mohamed Mursi has called on Egyptians not to obey him if he fails to stick to the pledges he made before becoming the first freely elected president on Sunday.

The Muslim Brotherhood figure, who stepped down from his post as the head of its Freedom and Justice Party (FJP) immediately after the results were released, narrowly beat off competition from ex-prime minister Ahmed Shafiq to succeed Hosni Mubarak, who was overthrown by a popular uprising in January 2011.

Few hours after the announcement of the result, which saw Mursi garner 52 per cent of the votes, the 60-year-old gave his first speech on national TV, which was long used by Mubarak and his entourage to condemn and criminalise the Brotherhood which is now at the pinnacle of its power after decades of repression.

"I do will my best to fulfill the promises I made. I do not have any rights, I only have responsibilities which I have to meet. My people, please, help me as long as I'm fair and obeying God," he said in his trademark soft tone.

"If I do not obey God and failed to fulfill the promises, do not obey me."

In the somewhat emotional speech, Mursi tried to allay the fears of all segments of society, almost saluting every party and institution in Egypt, from the ruling military to the working class, lavishing praise on all governorates and regions of the country in the process.

Mursi also dedicated his triumph to the martyrs of last year's uprising against Mubarak saying he "wouldn't be here today as first freely elected president without the sacrifices of the martyrs and injured."

He particularly attempted to reach out to Egyptian police, which notoriously imprisoned many Brotherhood figures in the past, with their torture of citizens and the heavy-handed tactics in suppressing protests proving to be main catalysts for the 18-day uprising.

Widespread rumours suggested that Mursi might make wholesale changes in the police hierarchy to punish those officers responsible for wrong-doing against the Brotherhood. The bespectacled man, however, struck a reconciliatory tone and implied he would never seek revenge.

"I salute the honorable policemen, my brothers and sons, some of whom mistakenly think I do not regard them highly," he said.

"Those who commit any crimes are subject to law, but the honorable policemen, who are the vast majority, deserved to be saluted and appreciated. They will have a big role to play in the future to protect and secure the country."

Mursi was also full of praise for judges, some of whom traded accusations with the Brotherhood following a recent court ruling in June to dissolve the Islamist-led lower house of the parliament.

He vowed to make the judiciary independent, highlighting one of the key demands of pro-democracy and youth activists, many of whom are still camping out in the iconic Tahrir square to pressure the military into accepting their demands.

The ruling Supreme Council of Armed Forces (SCAF) incurred the wrath of many after limiting the powers of the president as it seeks to retain its influence in a country that has been ruled by army men since the 1952 coup, which ended Egypt's monarchy.

Treaties respect

Mursi has also eased worries some Western countries may have over his success.

While all official statements from Israel and United States have welcomed the outcome of Egypt's first democratic and free presidential elections, reports say they still fear an Islamist-led Egypt could pose a threat to Israel's security.

The controversial peace treaty between Egypt and Israel, struck in 1979 following the famous Camp David Accords, has been the subject of intense debate since the departure of Mubarak on 11 February, 2011.

Several presidential candidates said they would modify the accord "as to not harm national interests."

"We will honor international treaties and agreements, and will create balanced international relations based on mutual interests and respect. We will protect our borders, and reject foreign meddling in our domestic affairs," Mursi added.

"Egypt is capable of defending itself against any foreign aggression, and will protect Egyptians anywhere in the world."

Mursi also insisted his reign will not witness any kind of discrimination amid fears from the Coptic population, many of whom voted for Shafiq in the runoff vote.

"I will be president for all Egyptians, those inside the country and abroad. The people are source of all powers, and it's time for unity to rebuild our country and achieve goals of the revolution," he said.

"Together, Egyptians will create better and bright future for this nation."
pi_113347716
Toch mooi dat Israel de uitkomst steunt, ik had niets anders verwacht, misschien dat het allemaal wel meevalt.
pi_113348259
quote:
De vrouwen zijn sowieso weer vogelvrij verklaard daar.
Er is nog een boekenplank actief op ons mooie forum, dat is boekenplank. jawel deze creatieve geest jat mijn naam en zet er een punt achter. Deed hij dat laatste maar.
  Moderator maandag 25 juni 2012 @ 10:31:01 #78
8781 crew  Frutsel
pi_113354099
quote:
10s.gif Op maandag 25 juni 2012 00:58 schreef DeParo het volgende:
Toch mooi dat Israel de uitkomst steunt, ik had niets anders verwacht, misschien dat het allemaal wel meevalt.
Ze kunnen eigenlijk niet anders wel?

quote:
Morsi wil banden met Iran aanhalen
Ban Ki-moon heeft de nieuwgekozen president van Egypte gefeliciteerd met zijn verkiezingsoverwinning. Ook sprak de secretaris-generaal van de Verenigde Naties lovend over de vreedzame wijze waarop de Egyptische bevolking de eerste vrije presidentsverkiezingen in de geschiedenis van het land heeft beleefd.

Mohammed Morsi, kandidaat van de conservatief-islamitische Moslimbroederschap, werd gisteren na dagen van spanning uitgeroepen tot winnaar van de verkiezingen. Hij kreeg enkele procenten meer van de stemmen dan zijn rivaal Ahmed Shafiq, de favoriet van het leger.

VN-woordvoerder Martin Nesirky zei in een verklaring dat Ban erop vertrouwt dat Morsi alles in het werk stelt om ervoor te zorgen dat democratie in Egypte kan worden uitgebouwd. Het versterken en oprichten van “sterke, onafhankelijke instituties en een bloeiende burgerlijke samenleving” zijn daarbij essentieel, aldus de VN-chef.

Morsi, op zijn beurt, liet meteen van zich horen. In een interview met de Iraanse nieuwsdienst Fars zei hij de banden tussen egypte en Iran te willen aanhalen. “Er moet een strategische balans in de regio komen.” Het gesprek vond plaats enkele uren vr de officile uitslag van de verkiezingen, aldus Reuters.
Reken maar dat Isral daar met grote argwaan naar kijkt
  maandag 25 juni 2012 @ 10:32:35 #79
8369 speknek
Another day another slay
pi_113354145
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 10:31 schreef Frutsel het volgende:

En terecht natuurlijk. Wat een debiel die Morsi, gaat gelijk de route van de internationale paria. Maarja, je droomt van een kalifaat of niet. En het ging al zo goed met de toeristenindustrie.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 25 juni 2012 @ 10:36:07 #80
137562 rakotto
pi_113354224
Op zich niets mis met Iran. Behalve dat het een dictatuur is net als alle andere Arabische landen. :N

It is just for mutual interest - Men moet niet zo zwart/wit kijken.
pi_113354290
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 10:36 schreef rakotto het volgende:
Op zich niets mis met Iran. Behalve dat het een dictatuur is net als alle andere Arabische landen. :N

It is just for mutual interest - Men moet niet zo zwart/wit kijken.
Niets mis met Iran? Het is een fucking Theocratie die mensen ter dood veroordeeld voor het drinken van een biertje.
pi_113354304
Al die fundies de straten op ook in SA en zo :')
  maandag 25 juni 2012 @ 10:46:03 #83
137562 rakotto
pi_113354484
Ik zeg toch dat het een dictatuur is. De relatie tussen Egypte en Iran zal wel net zo zijn als de relatie van Amerika met de 30 jarige dictatuur in Egypte tijdens de Mubarak-tijdperk en net als de relatie tussen Saudie Arabie (dictatuur) en Amerika.

Mutual interest.
pi_113355929
Iran is de grootste kanker in het midden oosten, wanneer Iran weg is zal de weg naar vrede sneller toekomen.
pi_113361662
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 10:31 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Ze kunnen eigenlijk niet anders wel?

[..]

Ik was een keer wat positiever, en dan bijna direct zo'n bericht, lekker dan maar niet heus :( :(.
pi_113362727
quote:
15s.gif Op maandag 25 juni 2012 10:38 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Niets mis met Iran? Het is een fucking Theocratie die mensen ter dood veroordeeld voor het drinken van een biertje.
Lol onze grootste 'vriend' in het Midden-Oosten is Saudi Arabi. :')
pi_113362863
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 14:14 schreef Doler12 het volgende:

[..]

Lol onze grootste 'vriend' in het Midden-Oosten is Saudi Arabi. :')
Israel is de grootste vriend.
Saudi-Arabi wordt te vriend gehouden na de OPEC-affaire.
pi_113363983
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 14:16 schreef DeParo het volgende:

[..]

Israel is de grootste vriend.
Saudi-Arabi wordt te vriend gehouden na de OPEC-affaire.
Ik vind Turkije meer een grotere en nuttigere vriend dan Isral, maar daar gaat het dit keer niet om. Het westen geeft hier in niet het goede voorbeeld. "Foei Egypte contacten aanbrengen met Iran is zo stout!" Terwijl wij gewoon goede contacten hebben met een land die veel erger is.
  Moderator maandag 25 juni 2012 @ 14:37:52 #89
8781 crew  Frutsel
pi_113364126
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 13:55 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik was een keer wat positiever, en dan bijna direct zo'n bericht, lekker dan maar niet heus :( :(.
Volgens Radio1 is het een bericht dat afkomstig is uit Iran, niet uit Egypte. Het wordt nu door de staatsomroep van Iran weer ontkent :P
pi_113364173
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 14:35 schreef Doler12 het volgende:

[..]

Ik vind Turkije meer een grotere en nuttigere vriend dan Isral, maar daar gaat het dit keer niet om. Het westen geeft hier in niet het goede voorbeeld. "Foei Egypte contacten aanbrengen met Iran is zo stout!" Terwijl wij gewoon goede contacten hebben met een land die veel erger is.
Ik denk niet dat Saudi-Arabie de wereldvrede bedreigt Doler12, misschien de eigen bevolking aan een dictatuur onderwerpt, maar dat doet Iran ook. Wat betreft Turkije, ook belangrijk, dat dan wel.
pi_113364371
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 14:37 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Volgens Radio1 is het een bericht dat afkomstig is uit Iran, niet uit Egypte. Het wordt nu door de staatsomroep van Iran weer ontkent :P
Ah Iran had het ook al over de laatste fase van de Islamitische Revolutie, misschien valt het dan wel mee, als alleen Iran het beweert :D :D.
  maandag 25 juni 2012 @ 17:50:46 #92
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_113374254
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_113374300
Waarom zou Egypte geen relatie met Iran mogen hebben?
Alleen maar omdat de VS dat niet vindt kunnen ofzo? :')
pi_113374315
Ik hoor dat Morsi een regering met liberalen en seculieren enz.. wil gaan vormen, maar weet iemand (en dan bedoel ik letterlijk: is dat eigenlijk vastgelegd?) hoe dat in zijn werk moet gaan?
In Frankrijk bv moet de president de premier aanstellen, die een regering vormt, die dan de steun van het parlement moet krijgen. Maar hier is het parlement ontbonden :X
pi_113374438
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:51 schreef Drifter__ het volgende:
Waarom zou Egypte geen relatie met Iran mogen hebben?
Alleen maar omdat de VS dat niet vindt kunnen ofzo? :')
Nucleaire programma, globale boycot, veiligheidsproblemen, steunen terreurbewegingen, dreigementen in de regio en geen enkele poging tot het opbouwen van betrouwbare relaties met staten die misschien niet helemaal in hun beeld lijken te passen.
pi_113375567
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:55 schreef DeParo het volgende:

[..]

Nucleaire programma, globale boycot, veiligheidsproblemen, steunen terreurbewegingen, dreigementen in de regio en geen enkele poging tot het opbouwen van betrouwbare relaties met staten die misschien niet helemaal in hun beeld lijken te passen.
Nucleaire programma: Wij wel, zij niet? Nucleaire programma is toch niet automatisch kernwapens? En de vraag is natuurlijk, wat is er allemaal waar over het Iraanse nucleaire programma?

Globale boycot: Ja, orders van de VS/Israel.

Steunen terreurbewegingen: Libi en Saudi-Arabie doen of deden dat ook. Waarom horen we daar niets over? Of is dit alleen maar omdat Iran niet wil luisteren naar ons?

Dreigementen: Blaffende honden bijten niet.
pi_113376346
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 17:52 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik hoor dat Morsi een regering met liberalen en seculieren enz.. wil gaan vormen, maar weet iemand (en dan bedoel ik letterlijk: is dat eigenlijk vastgelegd?) hoe dat in zijn werk moet gaan?
In Frankrijk bv moet de president de premier aanstellen, die een regering vormt, die dan de steun van het parlement moet krijgen. Maar hier is het parlement ontbonden :X
De president stelt een premier aan, die vervolgens een regering vormt en ter goedkeuring voorlegt aan de president. De president heeft dus het laatste woord.
pi_113391887
Belangrijkste is dat de MB een constitutie gaat schrijven voor het land en niet enkel en alleen de eigen partij. En dan kom je in de regering automatisch uit bij grote andere partijen zodat ook zij vertegenwoordigd zijn als een stem vanuit de burgers. Sowieso dus Sabahi en Abdol Fottoh. Links en centrum. Voor de rest loopt het wel los in Egypte met de MB. En het leger zal ze sowieso blijven frustreren. Zodra het allemaal te lang duurt verliest de MB bij de Egyptenaar en kan Shafiq (of andere handlanger) weer terug in de picture komen bij de volgende verkiezingen met hulp van het leger. Ik hoop dat de MB dus niet uit pragmatisme teveel water bij de halalwijn doet en lekker met het leger gaat samenwerken. De ahdaf atthara oftewel doelen van de revolutie moeten bovenop staan. En het is goed als de oppositie hen scherp houdt maar dat zullen ze zeker wel doen. Tahrir moet zo nu en dan volstromen zodat de SCAF en MB niet denken dat zij wel even eenzijdig gaan bepalen hoe het land eruit komt te zien.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  dinsdag 26 juni 2012 @ 12:20:05 #99
137562 rakotto
pi_113406274
Shafik is gevlucht naar Abu Dhabi vandaag.
pi_113406916
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 12:20 schreef rakotto het volgende:
Shafik is gevlucht naar Abu Dhabi vandaag.
Meestal kan ik zulke bondigheid enorm appreciren, maar toch zou ik om een linkje willen vragen (ik vind er niks over?)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')