Ik ook, en waarschijnlijk stoppen de ouders die 120 euro in een potje om later weer terug te geven voor aankoop huis oid.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:08 schreef The_stranger het volgende:
Tsja, wat voor keuze heb je? Of betalen, of verhuizen... Vind het bedrag trouwens wel meevallen..
Kijk als dat het geval is vind ik het nog redelijk.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:11 schreef Chinless het volgende:
[..]
Ik ook, en waarschijnlijk stoppen de ouders die 120 euro in een potje om later weer terug te geven voor aankoop huis oid.
Zeur niet zo, je betaalt niet eens je eigen schoolgeld. Je ouders kunnen ook zeggen dat je dat zelf kan gaan betalen, komt op hetzelfde neer.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:12 schreef Stay2fresh het volgende:
[..]
Kijk als dat het geval is vind ik het nog redelijk.
Dit is ook om je langzaam te leren hoe het echte leven gaat worden, voor dit bedrag mag je niet zeiken.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:12 schreef Stay2fresh het volgende:
[..]
Kijk als dat het geval is vind ik het nog redelijk.
Niks mis mee.quote:
Wat heeft het al dan niet krijgen van kinderen hiermee te maken?quote:Op zondag 17 juni 2012 15:25 schreef waspoedertje het volgende:
Neem dan geen kinderen
Ik vind dat echt triest gedrag
Ik vind dat jij ook wel 300 kan missenquote:Op zondag 17 juni 2012 15:26 schreef Zolder het volgende:
Tja je hebt van die ouders.. al zijn de meeste niet zo, waarom het je zoon of dochter op die leeftijd onnodig moeilijker maken dan nodig is. (die 120 euro kunnen ze toch wel missen)
Inb4: ja maar daar wordt de ts volwassen van!
" onnodig moeilijker maken"quote:Op zondag 17 juni 2012 15:26 schreef Zolder het volgende:
Tja je hebt van die ouders.. al zijn de meeste niet zo, waarom het je zoon of dochter op die leeftijd onnodig moeilijker maken dan nodig is. (die 120 euro kunnen ze toch wel missen)
Inb4: ja maar daar wordt de ts volwassen van!
Alsof dat ook niet op een andere manier kan.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:27 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Wat heeft het al dan niet krijgen van kinderen hiermee te maken?
Ik vind het juist een slimme manier om je kind verantwoordelijkheid bij te brengen en je kind te leren met geld om te gaan.
Dat kan vast ook op een andere manier. De ouders van TS hebben voor deze methode gekozen.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:29 schreef waspoedertje het volgende:
Alsof dat ook niet op een andere manier kan.
Maar geld betalen omdat je bij ouders thuis woont, hoe krom is dat.
Je zit daar alleen maar omdat ze zelf kinderen wilden
Deze gast betaalt niet eens zijn eigen collegegeld, dan kan een paar euro kostgeld er wel vanaf lijkt mij.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:29 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
Alsof dat ook niet op een andere manier kan.
Maar geld betalen omdat je bij ouders thuis woont, hoe krom is dat.
Je zit daar alleen maar omdat ze zelf kinderen wilden
Is in mijn ogen toch vrij normaal dat je ouders je onderwijs betalen (tot op zekere hoogte ik weet leeftijd van ts niet)quote:Op zondag 17 juni 2012 15:31 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Deze gast betaalt niet eens zijn eigen college geld, dan kan een paar euro kostgeld er wel vanaf lijkt mij.
Dat is waar maar vind het een kromme gedachte van de ouders.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:30 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dat kan vast ook op een andere manier. De ouders van TS hebben voor deze methode gekozen.
Het staat TS vrij om ergens anders een kamer te huren.
Zo krom is die gedachte niet. Heel veel studenten betalen hun eigen collegegeld, boeken, huur, eten, e.d.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:33 schreef waspoedertje het volgende:
Dat is waar maar vind het een kromme gedachte van de ouders.
Ik zou daar geneens over nadenken.
Van je familie moet je het hebben....
Naja ieder zijn opvoeding en mening natuurlijkquote:Op zondag 17 juni 2012 15:37 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Zo krom is die gedachte niet. Heel veel studenten betalen hun eigen collegegeld, boeken, huur, eten, e.d.
TS niet. Hij mag blij zijn dat hij maar 120 euro hoeft te betalen.
Je post is een beetje tegenstrijdig vind je niet? Collegegeld is zo'n 1700 euro per jaar terwijl die 120 euro per maand dat nog geen eens dekt, dus zo gierig zijn die ouders niet.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:41 schreef Straalkachel het volgende:
Wat voor gierige ouders heb jij danOk, collegegeld moet je wel zelf betalen, je verdient immers genoeg, je woont thuis en je krijgt niet voor niks stufi.
Weet je toch van te voren als je kinderen krijgt ?quote:Op zondag 17 juni 2012 15:44 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Je post is een beetje tegenstrijdig vind je niet? Collegegeld is zo'n 1700 euro per jaar terwijl die 120 euro per maand dat nog geen eens dekt, dus zo gierig zijn die ouders niet.
Dus als ze hadden gezegd, als bijdrage in je studie willen we 120 euro, dan had je het wel begrepen, maar als ze die bijdrage een bijdrage in de kosten van het wonen en leven noemen, snap je het niet meer?quote:Op zondag 17 juni 2012 15:40 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
Naja ieder zijn opvoeding en mening natuurlijk
Ik blijf het heel erg krom vinden, studie kan ik eventueel nog wel inkomen omdat dat echt heel erg duur kan zijn, en als je met weinig rond moet komen.
Maar betalen om thuis te wonen nee dat gaat er bij mij niet in
Wat heeft dat er mee te maken? Leg even uit, want ik snap het echt niet.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:46 schreef waspoedertje het volgende:
Weet je toch van te voren als je kinderen krijgt ?
Nee dan had ik het nog niet begrepen.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:46 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Dus als ze hadden gezegd, als bijdrage in je studie willen we 120 euro, dan had je het wel begrepen, maar als ze die bijdrage een bijdrage in de kosten van het wonen en leven noemen, snap je het niet meer?
Imo is het normaal dat als je kinderen krijgt dat ze gratis bij je kunnen wonen totdat ze het huis uit gaan.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:48 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Wat heeft dat er mee te maken? Leg even uit, want ik snap het echt niet.
Waarom is dat krom?quote:Op zondag 17 juni 2012 15:50 schreef waspoedertje het volgende:
Imo is het normaal dat als je kinderen krijgt dat ze gratis bij je kunnen wonen totdat ze het huis uit gaan.
Het is zo krom om aan je eigen kind geld te vragen om thuis te wonen.
Tot ze het huis uitgaan? En wat als dat kind blijft tot hij dertig of ouder is?quote:Op zondag 17 juni 2012 15:50 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
Imo is het normaal dat als je kinderen krijgt dat ze gratis bij je kunnen wonen totdat ze het huis uit gaan.
En als dit nou wat langer duurt? Als ze op hun 24e nog steeds thuis zitten bijvoorbeeld?quote:Op zondag 17 juni 2012 15:50 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
Kind van +/- 25 met een fulltime baan hoeft van jou dus niets bij te dragen aan het huishouden?quote:Op zondag 17 juni 2012 15:50 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
Hoezo is dat dan wel normaal? Mijn ouders betalen mijn studie en zorgverzekering, de stufi gaat dus naar hun. Als ik een tussenjaar wil nemen verdien ik volgens hun genoeg geld en moet ik zelf mijn zorgverzekering betalen.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:50 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
Dat mag het kind wel zelf betalen ja (als hij 18 is)
maar dat is vrij normaal lijkt mij
quote:Op zondag 17 juni 2012 15:52 schreef waspoedertje het volgende:
Meen je dit nou echt ? of aan het trollen
Anders ga ik wat anders doen namelijk
Dan moet tie achter fok vandaan gaanquote:Op zondag 17 juni 2012 15:52 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Tot ze het huis uitgaan? En wat als dat kind blijft tot hij dertig of ouder is?
Kijk, hier ben ik het mee eens!quote:Op zondag 17 juni 2012 15:54 schreef Franknfurter het volgende:
Mijn ouders zouden nooit kostgeld vragen als ik nog thuis zo wonen, maar als ze het zouden doen zou ik het prima begrijpen. Als je op een leeftijd komt dat je ook gewoon zelf je zaakjes kan regelen en je doet het uit luiheid niet mogen ze je het best een beetje laten voelen. Als je nou al je collegegeld en zorgverzekering zelf dokt en je woont nog thuis dan is het een beetje teveel van het goede.
Ik vind het gewoon raar om je eigen kind geld te vragen om in je huis te wonen.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:53 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik snap echt niet waarom een ouder een kind geen geld zou mogen vragen voor kost en inwoning, als het kind zelf geld verdient en de ouders alles verder voor hem betalen.
Dus graag uitleg.
Dan heeft TS zelfs nog meer dan 650 euro om vrij uit te geven! En dat 'ie weinig vrije tijd heeft is natuurlijk een eigen keuze (neem ik aan), iets minder werken en meer tijd hebben om te genieten kan je altijd nog voor kiezenquote:Op zondag 17 juni 2012 15:54 schreef De_jager het volgende:
120 euro is nog redelijk.. Zeker als je ouders je studie betalen ().
Okee, onderbuikgevoelens dus. Prima.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:55 schreef waspoedertje het volgende:
Ik vind het gewoon raar om je eigen kind geld te vragen om in je huis te wonen.
Maar daarom zeg ik, ieder zijn opvoeding natuurlijk.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:56 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Okee, onderbuikgevoelens dus. Prima.
En aldus wordt zijn opleiding dus ook voor hem betaald. Echter blijkbaar heeft TS tijd genoeg om wat te verdienen en dan vind ik het weer redelijk normaal dat TS dan ook bijdraagt in de kosten van het levensonderhoud.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:48 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
Nee dan had ik het nog niet begrepen.
Als ouder zijnde probeer je toch je best te doen om je kind een goede opleiding te geven, je hebt 18 jaar de tijd om er voor te sparen.
Ok, ik geef toe dat ik te snel was met oordelen. Ik heb namelijk ouders die er heel anders over denken, dus vandaar mijn impulsieve reactie. We weten immers niet wat zijn maandelijkse lasten zijn. Maar ik moet toegeven dat ik niet kan geloven dat TS met 800 euro + stufi p/m en thuiswonend niet rond kan komen. Bij nader inziens vind ik het wel overbodig dat TS geen collegegeld betaald, je krijgt immers niet voor niks stufi.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:44 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Je post is een beetje tegenstrijdig vind je niet? Collegegeld is zo'n 1700 euro per jaar terwijl die 120 euro per maand dat nog geen eens dekt, dus zo gierig zijn die ouders niet.
Mijn ouders hebben nooit geld gevraagd, maar ik woonde dan ook al snel op kamers. Ze zouden dat nooit doen, maar als ze het wel hadden gedaan, had ik het prima gevonden.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:57 schreef waspoedertje het volgende:
Maar daarom zeg ik, ieder zijn opvoeding natuurlijk.
Ligt er ook aan hoe je eigen opvoeding is geweest denk ik
Klopt. De taak van de ouders houdt niet op bij het naar school sturen van het kind.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:57 schreef The_stranger het volgende:
En aldus wordt zijn opleiding dus ook voor hem betaald. Echter blijkbaar heeft TS tijd genoeg om wat te verdienen en dan vind ik het weer redelijk normaal dat TS dan ook bijdraagt in de kosten van het levensonderhoud.
Bijkomend voordeel is ook nog dat TS beter om leert gaan met geld en budget.
Vandaar dat ik me eerder al afvroeg wat TS' maandelijkse inkomsten en vaste lasten zijnquote:Op zondag 17 juni 2012 16:00 schreef waspoedertje het volgende:
We weten verder ook niet hoe de thuissituatie en financieel is geregeld bij TS zijn ouders verder
Als zijn ouders helemaal krom hebben moeten liggen om zijn studie te betalen vind ik het compleet terecht als hij kostgeld betaalt (anders trouwens ook).quote:Op zondag 17 juni 2012 16:00 schreef waspoedertje het volgende:
We weten verder ook niet hoe de thuissituatie en financieel is geregeld bij TS zijn ouders verder
Dat is toch ook schraal?quote:Op zondag 17 juni 2012 15:53 schreef vitessearnhem1.026 het volgende:
[..]
Hoezo is dat dan wel normaal? Mijn ouders betalen mijn studie en zorgverzekering, de stufi gaat dus naar hun. Als ik een tussenjaar wil nemen verdien ik volgens hun genoeg geld en moet ik zelf mijn zorgverzekering betalen.
TS verdient zelf ook genoeg om of zorgverzekering of kostgeld te betalen.
Als bij de ouders de situatie is dat ze al vele jaren zelf krom liggen om hun kind een studie etc te kunnen geven, dan mag dat kind best ook een bijdrage leveren. Weet niet of dat hier de situatie is, maar het leven is niet zwart/wit.quote:Op zondag 17 juni 2012 16:01 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Vandaar dat ik me eerder al afvroeg wat TS' maandelijkse inkomsten en vaste lasten zijn
Wat de financiele situatie van zijn ouders is, doet niet ter zake.
Ik vind dat niet ter zake doen. Ik kan het me voorstellen dat het voor velen een extra reden kan zijn om geld te vragen, maar voor mij persoonlijk maakt dat niet uit.quote:Op zondag 17 juni 2012 16:04 schreef Killjoy het volgende:
Als bij de ouders de situatie is dat ze al vele jaren zelf krom liggen om hun kind een studie etc te kunnen geven, dan mag dat kind best ook een bijdrage leveren. Weet niet of dat hier de situatie is, maar het leven is niet zwart/wit.
De_jager had hetzelfde idee lees ik nu pas
Je stufi + werken ging op aan eten, auto, stappen, kleiding en vakantie? Sorry dat ik het zeg, maar leef je dan niet een beetje boven je standaard?quote:Op zondag 17 juni 2012 16:04 schreef Skv het volgende:
[..]
Dat is toch ook schraal?
Mijn ouders betaalden gewoon mijn huur, studie en verzekeringen. Dingen als eten, auto, stappen, kleding, vakantie etc daar werkte ik voor. En daar ging mn stufi ook aan op.
Woon nu tijdelijk weer even bij mn ouders, maar daar betaal ik geen huur/kostgeld etc. Ook voor eten hoef ik niet te betalen (ben 25 en studeer nog).
Ik hebwel wat meer te besteden dan de meeste studenten, maar dat is toch ook wel relaxed in je studententijd? Krom liggen kan je hele leven nog. Het is niet dat ik een lui kutfiguur was ofzo hoor, heb heel veel vrijwilligerswerk gedaan (kost veel tijd en levert niks op), altijd wel doorgestudeerd en er altijd bij gewerkt.quote:Op zondag 17 juni 2012 16:11 schreef De_jager het volgende:
[..]
Je stufi + werken ging op aan eten, auto, stappen, kleiding en vakantie? Sorry dat ik het zeg, maar leef je dan niet een beetje boven je standaard?
Mijn ouders hebben NOOIT iets bijgedragen aan mijn studie, verzekeringen of woonruimte. Ik werkte extra, kon gewoon gaan stappen en toch kon ik sparen voor vakantie en andere dingen.
Aha. Ik ging er ook niet van uit dat je lui bent.quote:Op zondag 17 juni 2012 16:13 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik hebwel wat meer te besteden dan de meeste studenten, maar dat is toch ook wel relaxed in je studententijd? Krom liggen kan je hele leven nog. Het is niet dat ik een lui kutfiguur was ofzo hoor, heb heel veel vrijwilligerswerk gedaan (kost veel tijd en levert niks op), altijd wel doorgestudeerd en er altijd bij gewerkt.
Als ik op de bank zou gaan zitten genieten van het geld van mn ouwelui dan waren ze er ook snel mee opgehouden.
Maar wees eerlijk, je mag van geluk spreken, het overgrote merendeel heeft niet de luxe dat de ouders de huur én de studie én de verzekering betalen. Het is je gegund hoorquote:Op zondag 17 juni 2012 16:13 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik hebwel wat meer te besteden dan de meeste studenten, maar dat is toch ook wel relaxed in je studententijd? Krom liggen kan je hele leven nog. Het is niet dat ik een lui kutfiguur was ofzo hoor, heb heel veel vrijwilligerswerk gedaan (kost veel tijd en levert niks op), altijd wel doorgestudeerd en er altijd bij gewerkt.
Als ik op de bank zou gaan zitten genieten van het geld van mn ouwelui dan waren ze er ook snel mee opgehouden.
Of TS heeft boos op de grond staan stampen en is toen kwaad de deur uitgelopen.quote:Op zondag 17 juni 2012 16:46 schreef danos het volgende:
Lang gesprek, dat wordt vanavond geen voetballen kijken
Ik sluit me hierbij aan. Kostgeld is een uitstekende manier om te leren dat de bomen niet tot de hemel groeien.quote:Op zondag 17 juni 2012 17:12 schreef Ryon het volgende:
Als ik thuis zou wonen hadden mijn ouders ook kostgeld gevraagd. Dat is eigenlijk zeer gebruikelijk. In mijn geval hadden ze het waarschijnlijk gedaan om mij het huis uit te krijgen, maar je zou het ook kunnen zien als een bijdrage in de alledaagse kosten. Op een gegeven moment ben je volwassen en moet je ook gewoon een deel van de verantwoordelijkheden die bij het volwassen leven komen kijken kunnen dragen.
Ik zou het (in mijn situatie) wel begrijpen, gezien mijn leeftijd en dat ik al 7 jaar studeer, maar ben dankbaar dat ze het niet doen.quote:Op zondag 17 juni 2012 16:17 schreef De_jager het volgende:
[..]
Aha. Ik ging er ook niet van uit dat je lui bent.
Ik zou ook graag alles willen doen in mijn studententijd, maar ik heb het geld helaas dus niet.
Maar je geeft zelf aan dat je meer te besteden hebt dan andere studenten. Vind je het dan ook terecht dat je ouders geen kostgeld vragen?
Precies.quote:
Je hebt gemist dat TS zijn studie betaald krijgt en 800 euro pm verdient?quote:Op zondag 17 juni 2012 18:09 schreef junamii het volgende:
Precies.
Verzekering vind ik dat je sowieso wel zelf moet betalen, en je studie ook (mits je genoeg stufi krijgt/overhoudt en/of je genoeg verdient). Niet je ouders die dingen laten betalen als het prima zelf redt.
Hehe jij bent wel een oprecht verzuurde tante. Ben blij dat ik niet zo'n moeder als jij heb (gehad)quote:Op zondag 17 juni 2012 18:49 schreef kiwiko het volgende:
TS had aan mij een goede gehad............. echt, ik heb een hekel aan huilebalken.
Niet eens met kostgeld.......... dan gewoon heel je salaris overmaken en dan krijg je wel zakgeld knul!!
En anders kost ik 10 euro per was, 15 euro per strijk, 10 euro per keer dat ik je kamer op moet ruimen en per maaltijd mag je ook 10 euro betalen. Licht aan is 5 euro....... puteren 2.50 tv kijken2.50....... mijn telefoon gebruiken.... kwartje....... en zo kan ik oneindig doorgaan.
Vergeet de slijtage van de meubelen niet!quote:Op zondag 17 juni 2012 18:49 schreef kiwiko het volgende:
TS had aan mij een goede gehad............. echt, ik heb een hekel aan huilebalken.
Niet eens met kostgeld.......... dan gewoon heel je salaris overmaken en dan krijg je wel zakgeld knul!!
En anders kost ik 10 euro per was, 15 euro per strijk, 10 euro per keer dat ik je kamer op moet ruimen en per maaltijd mag je ook 10 euro betalen. Licht aan is 5 euro....... puteren 2.50 tv kijken2.50....... mijn telefoon gebruiken.... kwartje....... en zo kan ik oneindig doorgaan.
Dikke neus........... ik moet ook gewoon werken voor mijn geld hoor!! Volwassen is volwassen, en dan draag je maar mooi je steentje bij......... wil je dat niet zonder zeuren, dan gaan we het gewoon zo doen zoals het in de echte wereld werkt, waar je niks voor niks krijgt..... of je gaat maar fijn een eigen huishouden beginnen.quote:Op zondag 17 juni 2012 18:54 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Hehe jij bent wel een oprecht verzuurde tante. Ben blij dat ik niet zo'n moeder als jij heb (gehad)zoiets is weer het andere extreme. Zou net zo goed geen kinderen moeten nemen.
Ik snap best dat je je inwonend kind op een gegeven moment voor zijn kosten laat betalen, dat kan ook op een normale toon en met een redelijke insteek. Maar je brengt het echt alsof je een moeder bent die haar kind niets gunt en het enkel als een normale "huurder" ziet. Ik mag hopen dat je je kinderen wat anders meegeeft/gaat geven dan dit soort gierigheid.quote:Op zondag 17 juni 2012 18:59 schreef kiwiko het volgende:
[..]
Dikke neus........... ik moet ook gewoon werken voor mijn geld hoor!! Volwassen is volwassen, en dan draag je maar mooi je steentje bij......... wil je dat niet zonder zeuren, dan gaan we het gewoon zo doen zoals het in de echte wereld werkt, waar je niks voor niks krijgt..... of je gaat maar fijn een eigen huishouden beginnen.
Mijn kind hoeft geen kostgeld te betalenquote:Op zondag 17 juni 2012 19:01 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Ik snap best dat je je inwonend kind op een gegeven moment voor zijn kosten laat betalen, dat kan ook op een normale toon en met een redelijke insteek. Maar je brengt het echt alsof je een moeder bent die haar kind niets gunt en het enkel als een normale "huurder" ziet. Ik mag hopen dat je je kinderen wat anders meegeeft/gaat geven dan dit soort gierigheid.
Doelde niet per se op TS. Prima dat hij het druk heeft met z'n studie en werken, maar dan mag hij imo ook zijn verzekering, collegegeld, boeken etc. zelf betalen, maar kostgeld om thuis te blijven wonen slaat nergens op.quote:Op zondag 17 juni 2012 18:37 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Je hebt gemist dat TS zijn studie betaald krijgt en 800 euro pm verdient?
Ik werk ook hard voor m'n geld en wil ook geen deel van mijn salaris afstaan aan huur en eten.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:09 schreef junamii het volgende:
Ook al zou hij op deze manier¤400 overhouden, hoezo zou hij dat deels af moeten staan aan z'n ouders? Hij werkt er toch hard voor.
Dat slaat natuurlijk nergens op. Er is een reden dat mensen thuis blijven wonen. Volwassen worden gaat geleidelijk en opeens zoveel kosten moeten betalen is niet niks, daarbij vind ik het niet meer dan normaal dat ouders hun kind helpen. Alle kosten behalve onderdak en voedsel. Oke, TS zou prima op zichzelf kunnen wonen met wat hij verdient, maar dat houdt dus volgens vele hier in dat hij het geld dat hij niet uitgeeft aan een kamer voor zichzelf, maar (deels) moet betalen aan zijn ouders als kostgeld?quote:Op zondag 17 juni 2012 19:12 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik werk ook hard voor m'n geld en wil ook geen deel van mijn salaris afstaan aan huur en eten.
Mag ik ook gewoon weigeren dat te betalen aan de verhuurder en de supermarkt?
Daarom vragen zijn ouders ook niet meteen 400 voor de kamer, 100 voor eten, 80 voor de verzekering, 140 voor collegegeld..quote:Op zondag 17 juni 2012 19:23 schreef junamii het volgende:
Dat slaat natuurlijk nergens op. Er is een reden dat mensen thuis blijven wonen. Volwassen worden gaat geleidelijk
120 euro is echt niet zoveelquote:en opeens zoveel kosten moeten betalen is niet niks
Doen ze toch?quote:, daarbij vind ik het niet meer dan normaal dat ouders hun kind helpen.
Ik vind het een prima idee om je kind kostgeld te laten betalen. Het leert je kind verantwoordelijkheid en budgetteren op een makkelijke manier.quote:Alle kosten behalve onderdak en voedsel. Oke, TS zou prima op zichzelf kunnen wonen met wat hij verdient, maar dat houdt dus volgens vele hier in dat hij het geld dat hij niet uitgeeft aan een kamer voor zichzelf, maar (deels) moet betalen aan zijn ouders als kostgeld?
Je hebt nu maar een deel gequote van m'n post, maar ik gaf dus aan dat ik vind dat TS al z'n andere kosten wel zelf moet betalen, dan is hij hoogstwaarschijnlijk meer kwijt dan ¤120, maar hij kan het makkelijk kwijt.
Je kind geld laten betalen, hoeveel hij/zij ook verdient, omdat hij/zij thuis blijft wonen tijdens het studeren, slaat imo gewoon nergens op.
Waarom slaat dat nergens op...... het is juist een heel goed argument! En inderdaad....... thuis blijven wonen is zooo makkelijk, alles wordt voor je gedaan en dat allemaal voor een soort van goodnight kiss.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:23 schreef junamii het volgende:
[..]
Dat slaat natuurlijk nergens op. Er is een reden dat mensen thuis blijven wonen. Volwassen worden gaat geleidelijk en opeens zoveel kosten moeten betalen is niet niks, daarbij vind ik het niet meer dan normaal dat ouders hun kind helpen. Alle kosten behalve onderdak en voedsel. Oke, TS zou prima op zichzelf kunnen wonen met wat hij verdient, maar dat houdt dus volgens vele hier in dat hij het geld dat hij niet uitgeeft aan een kamer voor zichzelf, maar (deels) moet betalen aan zijn ouders als kostgeld?
Je hebt nu maar een deel gequote van m'n post, maar ik gaf dus aan dat ik vind dat TS al z'n andere kosten wel zelf moet betalen, dan is hij hoogstwaarschijnlijk meer kwijt dan ¤120, maar hij kan het makkelijk kwijt.
Je kind geld laten betalen, hoeveel hij/zij ook verdient, omdat hij/zij thuis blijft wonen tijdens het studeren, slaat imo gewoon nergens op.
zullen we het even omdraaien............ ouders laten betalen omdat hun kind thuis wil blijven wonen en een inkomen heeft slaat gewoon nergens op.quote:Je kind geld laten betalen, hoeveel hij/zij ook verdient, omdat hij/zij thuis blijft wonen tijdens het studeren, slaat imo gewoon nergens op.
zal inderdaad met respect te maken hebben dit cultuursverschil.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:29 schreef junamii het volgende:
Begrijp me overigens niet verkeerd. Ik woon thuis, betaal bijna alles zelf (soms red ik het niet omdat te druk met studie --> geen tijd om veel te werken), maar kostgeld..Dat is bij ons niet eens ter sprake gekomen (zal ook wel cultuur zijn).
Ik haal soms ook wel eens boodschappen met m'n eigen geld, gewoon zonder dat iemand dat van mij verwacht of hierom vraagt. Het geld krijg ik altijd terug, maar accepteer ik niet. Het is familie, daar doe je geen zaken mee.
Als ik het goed begrijp betalen de ouders alle kosten voor TS, mogelijk vanuit de gedachtengang dat hij door zijn drukke studie geen tijd heeft om te werken en deze kosten zelf te betalen.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:29 schreef junamii het volgende:
Begrijp me overigens niet verkeerd. Ik woon thuis, betaal bijna alles zelf (soms red ik het niet omdat te druk met studie --> geen tijd om veel te werken), maar kostgeld..Dat is bij ons niet eens ter sprake gekomen (zal ook wel cultuur zijn).
Ik haal soms ook wel eens boodschappen met m'n eigen geld, gewoon zonder dat iemand dat van mij verwacht of hierom vraagt. Het geld krijg ik altijd terug, maar accepteer ik niet. Het is familie, daar doe je geen zaken mee.
quote:Op zondag 17 juni 2012 19:42 schreef drijfhout het volgende:
Jezus, je studie word betaald, en je mekkert nog over 120 euro kostgeld? Dat is de beste deal ter wereld nota bene, verwend nest.![]()
Die kosten die ik noemde, dat waren niet die ¤120. Ik bedoelde de kosten uit de post daarvoor (dus verzekering, collegegeld etc). Opeens ben je volwassen volgens de wet en moet je zulke kosten in principe zelf betalen omdat je meerderjarig bent. Je ontvangt stufi, zorgtoeslag en daarnaast kun je een bijbaantje nemen om dit te bekostigen. Als je genoeg verdient, kun je ook op jezelf gaan wonen.quote:
je vergeet, kok, wasvrouw, strijkvrouw, poetsvrouw en personal assistentquote:Op zondag 17 juni 2012 20:06 schreef gracee het volgende:
Jij gebruikt eten/gas/water/elektro/internet/etc., niets mis mee om een kleine bijdrage te leveren. Misschien moet jij maar op jezelf gaan wonen om het te begrijpen..
En dat is kennelijk de manier van TS' ouders om de overgang naar volwassenheid geleidelijk e laten verlopen.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:01 schreef junamii het volgende:
[..]
Die kosten die ik noemde, dat waren niet die ¤120. Ik bedoelde de kosten uit de post daarvoor (dus verzekering, collegegeld etc). Opeens ben je volwassen volgens de wet en moet je zulke kosten in principe zelf betalen omdat je meerderjarig bent. Je ontvangt stufi, zorgtoeslag en daarnaast kun je een bijbaantje nemen om dit te bekostigen. Als je genoeg verdient, kun je ook op jezelf gaan wonen.
Nogmaals: ik vind dat hij de bovenstaande kosten gewoon zelf moet betalen, juist omdat hij het kán betalen. Dat hij meer verdient dan hij kwijt moet als hij thuis blijft wonen, is voor mij geen reden om het oke te vinden dat zijn ouders kostgeld vragen. In dit geval, ook weer eerder gezegd, vind ik het sowieso raar dat zijn ouders zijn kosten betalen en dan kostgeld vragen. Hij kan het prima zelf betalen, imo moet hij zelfs meer dan ¤120 p/m kwijt zijn vanwege zijn maandelijkse inkomsten. Hij kan toch prima deze kosten allemaal betalen en dan 'gratis' thuis wonen? Op deze manier is hij zelfs meer kwijt dan de ¤120 die zijn ouders van hem willen, maar dat is terechtals hij dan een periode niet zoveel verdient, kunnen zijn ouders weer helpen met collegegeld etc.
Dit klopt natuurlijk ook wel, maar in m'n eerste post ging ik gewoon in op 'kostgeld' als definitie op zich, en geld vragen om thuis te mogen wonen en eten vind ik gewoon raar. Als TS nu ¤120 betaalt aan z'n ouders, draagt hij inderdaad bij aan z'n studiekosten. Imo moet hij dat, vanwege maandelijkse inkomsten van ¤800, helemaal zelf betalen, maar als z'n ouders helpen ook prima. Alleen lief.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:33 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp betalen de ouders alle kosten voor TS, mogelijk vanuit de gedachtengang dat hij door zijn drukke studie geen tijd heeft om te werken en deze kosten zelf te betalen.
Als TS er vervolgens zelf voor kiest om toch te gaan werken, vind ik het niet onlogisch als de ouders zeggen dat hij dan ook best zelf een bijdrage mag leveren aan de kosten die zijn ouders voor hem maken. Voor jou maakt het blijkbaar een wereld van verschil of je dat dan een bijdrage aan kost en inwoning noemt, of een bijdrage aan de studiekosten, maar effectief maakt dat natuurlijk geen enkel verschil.
en dus moet TS niet huilenbalkenquote:Op zondag 17 juni 2012 20:08 schreef junamii het volgende:
[..]
Dit klopt natuurlijk ook wel, maar in m'n eerste post ging ik gewoon in op 'kostgeld' als definitie op zich, en geld vragen om thuis te mogen wonen en eten vind ik gewoon raar. Als TS nu ¤120 betaalt aan z'n ouders, draagt hij inderdaad bij aan z'n studiekosten. Imo moet hij dat, vanwege maandelijkse inkomsten van ¤800, helemaal zelf betalen, maar als z'n ouders helpen ook prima. Alleen lief.
Ik ook niet, maar dan vervalt je argument dat je een kind zo leert budgetteren en met geld omgaan. Op de manier die ik voorstel is hij meer geld kwijt.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:08 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En dat is kennelijk de manier van TS' ouders om de overgang naar volwassenheid geleidelijk e laten verlopen.
Ik heb er totaal geen problemen mee dat TS' ouders dit doen.
Niet mee eens met je eerste zin. Je hoeft niet meteen van 0 naar 100% te gaan qua kosten. Je kan het geleidelijk opbouwen en je kind dan geleidelijk leren omgaan met geld.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:10 schreef junamii het volgende:
Ik ook niet, maar dan vervalt je argument dat je een kind zo leert budgetteren en met geld omgaan. Op de manier die ik voorstel is hij meer geld kwijt.
TS miept nu al.. dus wellicht is dat wel goed voor hem.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:13 schreef kiwiko het volgende:
120 euro, is in mijn ogen geleidelijk opbouwen...... heel geleidelijk opbouwen zelfs
quote:Op zondag 17 juni 2012 20:12 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Niet mee eens met je eerste zin. Je hoeft niet meteen van 0 naar 100% te gaan qua kosten. Je kan het geleidelijk opbouwen en je kind dan geleidelijk leren omgaan met geld.
Ga jij eens lezen. De situatie die ik omschrijf is wat ik denk dat het beste is. Ik weet dat nu zijn studie betaald wordt door z'n ouders.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:21 schreef slangpie het volgende:
ga eens lezen. TS zegt zelf dat zijn ouders zijn studie betalen
Dus is jouw situatie volledig hypothetisch en dus irrelevant.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:23 schreef junamii het volgende:
Ga jij eens lezen. De situatie die ik omschrijf is wat ik denk dat het beste is. Ik weet dat nu zijn studie betaald wordt door z'n ouders.
Volgens mij begon ik mijn eerste post naar jou toe met uitleg dat ik niet per se op TS doelde. Lezen is lastig, hè.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:33 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dus is jouw situatie volledig hypothetisch en dus irrelevant.
Ik had het over TS.
zooo passend bij de houding van TSquote:Op zondag 17 juni 2012 20:34 schreef junamii het volgende:
[..]
Volgens mij begon ik mijn eerste post naar jou toe met uitleg dat ik niet per se op TS doelde. Lezen is lastig, hè.
Ook voor jou te lastig om te lezen? Lees eens even terug, in de post dat ik inga op TS zijn situatie, vind ik dat hij kosten die hij maakt (verzekering, collegegeld etc.) zelf moet betalen. NOGMAALS: hij is dan meer kwijt dan zijn ouders hem nu willen vragen. Hoe past dit bij TS zijn houding, die veelquote:Op zondag 17 juni 2012 20:36 schreef kiwiko het volgende:
[..]
zooo passend bij de houding van TSIk snap wel dat jij hem snapt.......
quote:Op zondag 17 juni 2012 19:09 schreef junamii het volgende:
[..]
Doelde niet per se op TS. Prima dat hij het druk heeft met z'n studie en werken, maar dan mag hij imo ook zijn verzekering, collegegeld, boeken etc. zelf betalen, maar kostgeld om thuis te blijven wonen slaat nergens op.
Stel we gaan uit van ¤800 p/m, incl. stufi en zorgtoeslag. Zo'n ¤120 verzekering, +/- ¤250 collegegeld, boeken en al dat soort ongein + een telefoonabo van ¤30,
maakt al ¤400. Dan houdt hij ¤400 over voor de rest (wellicht heeft hij een auto, een sport die hij moet betalen, een hobby, spaart hij voor een vakantie, kleding, vriendin etc). Dat hij zulke dingen zelf betaalt, vind ik niet meer dan normaal. Ook al zou hij op deze manier¤400 overhouden, hoezo zou hij dat deels af moeten staan aan z'n ouders? Hij werkt er toch hard voor.
Ik vind dat de TS overigens wel zeurt. Hij verdient zoveel en dan niet eens je eigen collegegeld betalen? Die stufi geven ze ook niet zomaar, daar kun je (deels) je studie van betalen, zodat je ouders dat niet hoeven te doen. Waarschijnlijk hoef je die ¤120 ook niet meer te betalen dan.
quote:Op zondag 17 juni 2012 20:38 schreef junamii het volgende:
[..]
Ook voor jou te lastig om te lezen? Lees eens even terug, in de post dat ik inga op TS zijn situatie, vind ik dat hij kosten die hij maakt (verzekering, collegegeld etc.) zelf moet betalen. NOGMAALS: hij is dan meer kwijt dan zijn ouders hem nu willen vragen.
Het enige waar ik het mee eens ben, is dat 'kostgeld' vragen vreemd is.
Iedereen hier geeft er een eigen draai aan omdat niemand verder ook maar iets weet over TSquote:Op zondag 17 juni 2012 20:41 schreef kiwiko het volgende:
Ik zal je even begrijpend lezen uitleggen, het gaat en ging hier om TS, niet om welk verhaal jij er ook van maakt, wat mij betreft trek je hem een roze pyama aan!
Hetgeen je loopt te raaskallen slaat kant nog wal, heeft helemaal niet te doen met TS en zijn issue. Dat jij er een hele eigen draai aan geeft moet je zelf weten, maar dan moet je niet achteraf doen alsof wij een stel mongolen zijn die maar niet willen snappen wat jij bedoeld.
[..]
En zijn ouders de studie betalen, en hij 800 euro verdient............ en hij thuiswoont.......quote:Op zondag 17 juni 2012 20:42 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
Iedereen hier geeft er een eigen draai aan omdat niemand verder ook maar iets weet over TS
alleen dat hij 120 moet gaan betalen
en dan nog 120 euro willenquote:Op zondag 17 juni 2012 20:44 schreef kiwiko het volgende:
[..]
En zijn ouders de studie betalen, en hij 800 euro verdient............ en hij thuiswoont.......
Je bedoeld dat zijn ouders 120 euro vergoeding willen voor alle onkosten die ze voor hem maken, en alle moeite die ze voor hem doen?quote:Op zondag 17 juni 2012 20:45 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
en dan nog 120 euro willen
Maar ik ga die discussie niet weer aan, het is gewoon een kwestie van cultuur of opvoeding
ik ga voetbal kijken
Je moet serieus gewoon eerst mijn post goed lezen. Ik maak er geen 'eigen' verhaal van. TS vraagt of het normaal is als ouders kostgeld vragen. Ik vind van niet, maar ik geef een miljoen keer aan dat ik het raar vind dat hij bijvoorbeeld zijn collegegeld niet zelf betaalt en dat ik vind dat hij niet moet zeuren.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:41 schreef kiwiko het volgende:
Ik zal je even begrijpend lezen uitleggen, het gaat en ging hier om TS, niet om welk verhaal jij er ook van maakt, wat mij betreft trek je hem een roze pyama aan!
Hetgeen je loopt te raaskallen slaat kant nog wal, heeft helemaal niet te doen met TS en zijn issue. Dat jij er een hele eigen draai aan geeft moet je zelf weten, maar dan moet je niet achteraf doen alsof wij een stel mongolen zijn die maar niet willen snappen wat jij bedoeld.
[..]
Geld willen van je kind omdat je moeite voor hem doet, alsjeblieft zeg.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:50 schreef kiwiko het volgende:
[..]
Je bedoeld dat zijn ouders 120 euro vergoeding willen voor alle onkosten die ze voor hem maken, en alle moeite die ze voor hem doen?
en inderdaad zal het zeker een kwestie zijn van opvoeding, en misschien ook wel van cultuur.
Ja ik vind het WEL normaal als ouders kostgeld vragen, als hij zijn studie zelf moest betalen was hij duurder uit......quote:Op zondag 17 juni 2012 20:56 schreef junamii het volgende:
[..]
Je moet serieus gewoon eerst mijn post goed lezen. Ik maak er geen 'eigen' verhaal van. TS vraagt of het normaal is als ouders kostgeld vragen. Ik vind van niet, maar ik geef een miljoen keer aan dat ik het raar vind dat hij bijvoorbeeld zijn collegegeld niet zelf betaalt en dat ik vind dat hij niet moet zeuren.
Hij vraagt om advies en wat wij van de situatie nu vinden. Dit is wat ik ervan vind en ik geef ook aan hoe hij het zou moeten doen naar mijn mening. Dát is de situatie die ik aanraad (en dus schets). Wat is daar raar aan of klopt daar niet aan.
Waar is het respect gebleven voor wat je ouders allemaal voor je doen ........... hoe triest!quote:Op zondag 17 juni 2012 20:59 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
Geld willen van je kind omdat je moeite voor hem doet, alsjeblieft zeg.
Het is dat je eerder heb gezegd dat je aan je eigen kind niks vraagt.
Want respect toon je door geld te betalen als je opeens 18 bent en nog thuis woont.quote:Op zondag 17 juni 2012 21:01 schreef kiwiko het volgende:
[..]
Waar is het respect gebleven voor wat je ouders allemaal voor je doen ........... hoe triest!
Moet dat respect betaald worden met geldquote:Op zondag 17 juni 2012 21:01 schreef kiwiko het volgende:
[..]
Waar is het respect gebleven voor wat je ouders allemaal voor je doen ........... hoe triest!
Begrijpend lezen, grammatica. Gaat allemaal niet goed hè.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:59 schreef kiwiko het volgende:
[..]
Ja ik vind het WEL normaal als ouders kostgeld vragen, als hij zijn studie zelf moest betalen was hij duurder uit......
Maar je hebt wel gelijk hoor, ik snap geen reet van jouw denkwijzeAls je als ouder zijnde je kind zelf zijn studie laat betalen is het OK, maar als jij de studie betaald en je vraagt 1/5 deel daarvan als kostgeld is het niet ok.....
je hebt gelijk, ik snap er geen reet van
Lieverd, concentreer jij je nou maar op je eigen leven, want je hebt nog een hoop te leren voordat je op eigen beentjes kan staan.quote:Op zondag 17 juni 2012 21:08 schreef junamii het volgende:
[..]
Begrijpend lezen, grammatica. Gaat allemaal niet goed hè.
Of in meehelpen in het huishouden, en ja een financiele bijdrage is helemaal niet verkeerd. In een hotel verblijf je ook niet kosteloos toch?quote:Op zondag 17 juni 2012 21:03 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
Moet dat respect betaald worden met geld![]()
Nu ben je gewoon aan het trollen toch
Ik hielp me moeder ook wel met huishouden hoor, begrijp me niet verkeerd je moet wel je kind opvoedenquote:Op zondag 17 juni 2012 21:11 schreef kiwiko het volgende:
[..]
Of in meehelpen in het huishouden, en ja een financiele bijdrage is helemaal niet verkeerd. In een hotel verblijf je ook niet kosteloos toch?
Ja ik vind het normaal dat de ouders dat moeten doenquote:Op zondag 17 juni 2012 21:16 schreef kiwiko het volgende:
Als jij geld verdient kan je best bijdragen in het huishouden......... of vind jij het normaal dat je ouders dat maar moeten doen.......
Doet jullie rijkste vriendje ook altijd de barbon afrekenen??
Want jij weet precies wat ik in mijn leven doe en hoe mijn leven er precies uitziet. Met mij komt het wel goed en als we dan toch persoonlijk gaan aanvallen: je hebt een kind en je beheerst de Nederlandse grammatica niet eens, laat staan het vermogen iemand te begrijpen. En oh ja, je denkt dat een kind respect heeft voor de ouders als kostgeld betaald wordt. Een beetje sneu, het ouderlijk huis is geen hotel.quote:Op zondag 17 juni 2012 21:10 schreef kiwiko het volgende:
[..]
Lieverd, concentreer jij je nou maar op je eigen leven, want je hebt nog een hoop te leren voordat je op eigen beentjes kan staan.
En ik vind dat dus niet normaal. Als ouder heb je maar een taak, en dat is ervoor te zorgen dat je kind zijn eigen boontjes kan doppen in het echte leven. Leren dat geld op gaat, is daar een van...... en leren dat het niet altijd leuk en lief is is daar ook een onderdeel van.quote:Op zondag 17 juni 2012 21:17 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
Ja ik vind het normaal dat de ouders dat moeten doen
het is je eigen kind kom op zeg
Sterker nog, ik heb een kind en een hele goede secretaressequote:Op zondag 17 juni 2012 21:18 schreef junamii het volgende:
[..]
Want jij weet precies wat ik in mijn leven doe en hoe mijn leven er precies uitziet. Met mij komt het wel goed en als we dan toch persoonlijk gaan aanvallen: je hebt een kind en je beheerst de Nederlandse grammatica niet eens, laat staan het vermogen iemand te begrijpen. En oh ja, je denkt dat een kind respect heeft voor de ouders als kostgeld betaald wordt. Een beetje sneu, het ouderlijk huis is geen hotel.
Alsof dat niet kan zonder geld te eisen van je eigen kindquote:Op zondag 17 juni 2012 21:20 schreef kiwiko het volgende:
[..]
En ik vind dat dus niet normaal. Als ouder heb je maar een taak, en dat is ervoor te zorgen dat je kind zijn eigen boontjes kan doppen in het echte leven. Leren dat geld op gaat, is daar een van...... en leren dat het niet altijd leuk en lief is is daar ook een onderdeel van.
Nou snap ik het wel dat er zoveel jongelingen in de schuldhulp zitten, als je opgevoed bent met het idee dat pappie en mammie wel voor me blijven zorgen tot ze dood gaan, tja dan komt dat niet goed nee.
En waar baseer jij dit precies op? Het feit dat ik het raar vind dat er ouders zijn die kostgeld vragen aan hun kind? Vreemde aannames maak je dan. Komt wellicht gewoon omdat je echt het vermogen niet heb om begrijpend (terug) te lezen.quote:Op zondag 17 juni 2012 21:23 schreef kiwiko het volgende:
[..]
Sterker nog, ik heb een kind en een hele goede secretaresseDat moet jij nog maar voor elkaar zien te boksen.......... maargoed, jij krijgt alles op een dienblaadje aangereikt, en als het even niet lukt dan ren je naar pappie en mammie die je dan wel uit de stront trekken en je een kusje op je voorhoofd geven...... en dat zullen ze nog jaahaaren moeten doen, want ze hebben jou nooit geleerd om voor jezelf te zorgen, je eigen boontjes te doppen, te budgetteren en te kijken of je plan van morgen vandaag nog inpasbaar is.
Tja, daar kunnen we zeker blij om zijnquote:Op zondag 17 juni 2012 21:29 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
Alsof dat niet kan zonder geld te eisen van je eigen kind![]()
Maar ieder zijn eigen opvoeding maar ben blij dat wij niet samen een kind hebben
ja......... van de deurwaardersquote:Op zondag 17 juni 2012 21:30 schreef waspoedertje het volgende:
Waarde van geld leren ze toch wel kennen als ze gaan stappen en zelf zorgverzekering en telefoon etc moeten betalen
Je moet alleen je hotel nog zelf betalen......... dan ben je lekker bezigquote:Op zondag 17 juni 2012 21:37 schreef junamii het volgende:
[..]
En waar baseer jij dit precies op? Het feit dat ik het raar vind dat er ouders zijn die kostgeld vragen aan hun kind? Vreemde aannames maak je dan. Komt wellicht gewoon omdat je echt het vermogen niet heb om begrijpend (terug) te lezen.
Ik werk kei- en keihard voor mijn geld, naast twee studies die ik doe. Ik geef vaak genoeg geld uit aan boodschappen (wordt niet van me verwacht, doe ik wel met alle liefde), ik betaal m'n verzekering zelf, ik betaal m'n collegegeld zelf, ik betaal al m'n abonnementen zelf, vakanties, kleding etc. Het enige wat ik niet betaal is 'kostgeld'. Mijn vader verwacht dat gewoon niet van me en ik doe dagelijks sowieso genoeg thuis (wordt ook niet verwacht, doe het met alle respect en liefde uit mezelf). Dus voortaan voordat je zulke achterlijke dingen zegt, moet je maar even bedenken hoeveel je nou uit een gegeven als 'kostgeld betalen aan ouders vind ik raar' kan halen. Daaruit kun je niet halen dat ik nog een lange weg te gaan heb om op m'n eigen benen te staan en ook niet dat ik alles op een dienblad aangereikt krijg.
hahahaha, tja, ouders zijn wat makkelijker dan de woningbouw vereniging met betrekking tot een maandje overslaan want ik heb gisteren zoveel uitgegeven met stappenquote:Op zondag 17 juni 2012 21:40 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
en die kans lopen ze niet als ze al heel veel aan de ouders moeten betalen ?
juist ja
Zoals je hier verkondigd denk ik van dafuqquote:Op zondag 17 juni 2012 21:37 schreef kiwiko het volgende:
[..]
Tja, daar kunnen we zeker blij om zijn![]()
Ik vind discipline een groot goed, zowel met geld als alle andere dingen............ en begrijp me niet verkeerd hoor! Mijn kind is heel vrij, ik betaal nu haar tunnels bijvoorbeeld, maar daarvoor in ruil haalt ze de vaatwasser leeg elke dag.
Als ze geld nodig heeft krijgt ze het van me, maar als ik wat aan haar vraag wil ik geen getrut hebben. Gaat ze wel trutten, gaat de geld kraan dicht. as simple as that. Ik moet als volwassen vrouw fulltime werken (in onze branche 36 uur pw) en daarnaast ben ik ook gewoon een uur of 15 per week met het huishouden bezig, op vrijwillige basis.... dus ik kan wel zeggen dat ik hard werk, en dan pak ik niet eens de uren mee die ik als aandacht moet wegschrijven aan mijn man of mijn kind. Doe het met liefde hoor, met alle liefde......... maar niet trutten als ik eens zeg "he jullie beurt vandaag"
Zo wel, dan ga ik staken en zorg ik alleen voor mezelf..... heb ik ooit twee dagen gedaan, toen werd de hint begrepen.
Ik ben hoofdkostwinnaar in dit gezin (mijn man is software tester, en een hele goede) maar zolang ik betaal, ben ik degene die bepaald.
Jij ziet je huis wellicht als hotel voor je kind. Mijn vader staat daar toch iets anders tegenover.quote:Op zondag 17 juni 2012 21:39 schreef kiwiko het volgende:
[..]
Je moet alleen je hotel nog zelf betalen......... dan ben je lekker bezig
jouw geluk, ik hoop voor je dat hij dat zo blijft zien tot het eindequote:Op zondag 17 juni 2012 21:44 schreef junamii het volgende:
[..]
Jij ziet je huis wellicht als hotel voor je kind. Mijn vader staat daar toch iets anders tegenover.
Studeer zequote:Op zondag 17 juni 2012 21:48 schreef kiwiko het volgende:
Ik ga nog even een uurtje studeren, fijne avond
quote:Op zondag 17 juni 2012 21:46 schreef kiwiko het volgende:
[..]
jouw geluk, ik hoop voor je dat hij dat zo blijft zien tot het einde![]()
het zal je moeilijk vallen als je straks ineens echt voor jezelf moet gaan zorgen in financiele zin.
Ik vind het wel eerlijk, eigenlijk:quote:Op zondag 17 juni 2012 15:04 schreef Stay2fresh het volgende:
Ik weet niet of dit de goede plek is hiervoor. Maar boeie.
Ik heb straks een gesprek met mijn ouders over kostgeld.
Ik doe een studie en daarnaast werk ik veel. ik hou bijna geen vrije tijd over.
alleen de zondag... ik verdien 800 per maand. mijn ouders willen dat ik 120 kostgeld betaal per maand. Is dat eerlijk?
Ik vind van niet. ik hou geen vrije tijd meer over omdat ik zoveel moet doen. ik zou het wel begrijpen als ik geen studie aan het doen was en constant aan het werk was dat ik een bijdrage aan het huis moet geven. omdat je dan nog vrije tijd overhoud en ook meer verdient.
Wat denken jullie hiervan? wel? minder? niet? wel maar wat opzij zetten maar dan voor jezelf? enzzz
Zo, hè hè. Iemand die me begrijpt.quote:Op zondag 17 juni 2012 23:04 schreef BundyChen het volgende:
@junamii
Sowieso is het gewoon een beetje raar, dat zijn ouders alles voor hem betalen en dan kostgeld vragen. Zelfs al gaat ie 'overstag' dan leert hij nog niet met geld omgaan want dan denkt hij toch ik heb m'n inkomsten minus 120 euro te besteden aan alles wat ik wil (uitgaan, gadgets, etc).
Terwijl als je alles zelf betaalt je meer beseft waar 't naar toe gaat.
90% hier leest toch niet eens wat je inhoudelijk zegt, dus niet zo gek dat je zo lang moest wachten.quote:
Het zou voor de inhoudelijke les voor TS beter zijn geweest als hij bijvoorbeeld als eerste zijn eigen collegegeld zou moeten betalen (¤ 150,- pm). Dan kan je daarna bijvoorbeeld overgaan op het betalen van verzekeringen (zorgverzekering is netto rond de ¤ 50,- pm met volledige zorgtoeslag). Dit afhankelijk van wat realistisch is.quote:Op zondag 17 juni 2012 23:04 schreef BundyChen het volgende:
@junamii
Sowieso is het gewoon een beetje raar, dat zijn ouders alles voor hem betalen en dan kostgeld vragen. Zelfs al gaat ie 'overstag' dan leert hij nog niet met geld omgaan want dan denkt hij toch ik heb m'n inkomsten minus 120 euro te besteden aan alles wat ik wil (uitgaan, gadgets, etc).
Terwijl als je alles zelf betaalt je meer beseft waar 't naar toe gaat.
Ik betaal 500 euro aan mijn ouders en betaal alles behalve eten zelf, ook studie.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:04 schreef Stay2fresh het volgende:
alleen de zondag... ik verdien 800 per maand. mijn ouders willen dat ik 120 kostgeld betaal per maand. Is dat eerlijk?
Ik vind van niet. ik hou geen vrije tijd meer over omdat ik zoveel moet doen. ik zou het wel begrijpen als ik geen studie aan het doen was en constant aan het werk was dat ik een bijdrage aan het huis moet geven. omdat je dan nog vrije tijd overhoud en ook meer verdient.
Wat denken jullie hiervan? wel? minder? niet? wel maar wat opzij zetten maar dan voor jezelf? enzzz
Je betaalt ¤500 om thuis te mogen wonen?quote:Op maandag 18 juni 2012 06:39 schreef diginoob2 het volgende:
[..]
Ik betaal 500 euro aan mijn ouders en betaal alles behalve eten zelf, ook studie.
120 euro is niks en je verdient genoeg. Niet zeuren.
Wat een nonsensquote:Op maandag 18 juni 2012 13:29 schreef Aardappel2610 het volgende:
Het is natuurlijk de vraag wat de redenen zijn dat TS' zijn ouders geld vragen. Ouders die het niet nodig hebben moeten niet zeiken en ouders die er een zooitje van gemaakt hebben in hun leven ook niet.
Sjesus.quote:Op maandag 18 juni 2012 13:29 schreef Aardappel2610 het volgende:
Het is natuurlijk de vraag wat de redenen zijn dat TS' zijn ouders geld vragen. Ouders die het niet nodig hebben moeten niet zeiken en ouders die er een zooitje van gemaakt hebben in hun leven ook niet.
500 euro en alles zelf betalen en studerenquote:Op maandag 18 juni 2012 06:39 schreef diginoob2 het volgende:
[..]
Ik betaal 500 euro aan mijn ouders en betaal alles behalve eten zelf, ook studie.
Anders heb je even professionele hulp nodig he dit is echt niet goed.quote:Op zondag 17 juni 2012 18:49 schreef kiwiko het volgende:
Heb jij de reacties wel gelezen?quote:Op maandag 18 juni 2012 21:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Misschien hoopte TS dat wij het met hem eens zouden zijn en wou hij dat vervolgens dan aan zijn ouders laten zien. Nu wij zijn ouders gelijk geven laat hij het natuurlijk niet aan zijn ouders zien.
Lol ik zat op de middelbare school en ik betaalde kostgeld. No problem...leer je gelijk zelfstandig te zijn.Ow en je studie wordt nog betaald ook? Bofkont.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:04 schreef Stay2fresh het volgende:
LOL ik betaalde al kostgeld zonder problemen op de kleuterschool. Het was echt een leerzame ervaring!quote:Op maandag 18 juni 2012 21:28 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Lol ik zat op de middelbare school en ik betaalde kostgeld. No problem...leer je gelijk zelfstandig te zijn.
De meesten zijn het er toch wel over eens dat TS iig wel IETS kan betalen. Of het nou zijn studie is, of kostgeld, of wat dan ook..quote:
Lekker boeiend dat ik de OP quote..Maar mensen vinden het tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend om hun ouders wat te geven.quote:Op maandag 18 juni 2012 21:30 schreef BrokenArrow het volgende:
[..]
LOL ik betaalde al kostgeld zonder problemen op de kleuterschool. Het was echt een leerzame ervaring!
de OP quoten![]()
Dat vind ik ook zeker niet vanzelfsprekend. Zeker op de middelbare school, doe normaal zeg. Mijn ouders zouden dat geld niet eens aannemen.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:02 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Lekker boeiend dat ik de OP quote..Maar mensen vinden het tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend om hun ouders wat te geven.
Een deel van de reacties, het overgrote merendeel van de mensen die reageert vindt dat TS zeurt.quote:Heb jij de reacties wel gelezen?
Ja vroeger was het allemaal beter he truus. Die mentaliteit van tegenwoordig is echt vreselijk.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:02 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Lekker boeiend dat ik de OP quote..Maar mensen vinden het tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend om hun ouders wat te geven.
Lekker aan het haten, meneer?quote:Op maandag 18 juni 2012 22:16 schreef BrokenArrow het volgende:
[..]
Ja vroeger was het allemaal beter he truus. Die mentaliteit van tegenwoordig is echt vreselijk.
Andere mensen vinden dat vroeger alles beter was. Je bent je ervan bewust dat onze generatie ouders het over het algemeen ook een stuk beter hebben dan hun ouders het hadden?quote:Op maandag 18 juni 2012 22:17 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Lekker aan het haten, meneer?
Tja sommige mensen vinden alles vanzelfsprekend..
Wat heb je dan geleerd van kostgeld betalen behalve zelfstandig zijn?quote:Op maandag 18 juni 2012 22:17 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Lekker aan het haten, meneer?
Tja sommige mensen vinden alles vanzelfsprekend..
Ja oke, dat is wel zo. Maar goed..mensen willen alleen maar leuke dingen voor zichzelf kopen en denken er niet over na dat je toch wat kost bij je ouders. Sommige ouders kunnen zich dat permitteren ( mijn moeder ook net, maar toch schuif ik haar geld toe), maar heel veel ouders niet. En dan moet je niet raar opkijken als je ouders over kostgeld betalen beginnen.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:19 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Andere mensen vinden dat vroeger alles beter was. Je bent je ervan bewust dat onze generatie ouders het over het algemeen ook een stuk beter hebben dan hun ouders het hadden?
Naja sowieso 2 jaar op mezelf gewoond, nu weer even bij mijn moeder. Maar je leert gewoon alvast dat je vaste lasten hebt. Ook al zijn deze minder dan op jezelf wonen. Leer je toch dat geld niet alleen naar feestjes/eten/kleding/gadgets gaat...maar ook je eigen onderhoud.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:24 schreef BrokenArrow het volgende:
[..]
Wat heb je dan geleerd van kostgeld betalen behalve zelfstandig zijn?
Dat is wel wat anders dan het prima vinden om kostgeld te betalen terwijl je op de middelbare school zit. Dat vind ik persoonlijk niet normaal en ik kan me niet voorstellen dat er ouders zijn die dat wel normaal vinden (tenzij je echt krap bij kas zit).quote:Op maandag 18 juni 2012 22:25 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Ja oke, dat is wel zo. Maar goed..mensen willen alleen maar leuke dingen voor zichzelf kopen en denken er niet over na dat je toch wat kost bij je ouders. Sommige ouders kunnen zich dat permitteren ( mijn moeder ook net, maar toch schuif ik haar geld toe), maar heel veel ouders niet. En dan moet je niet raar opkijken als je ouders over kostgeld betalen beginnen.
Naja weet wel dat ik al studiebijdrage en salaris had. Daar ging dan wel 190 (kostgeld) 135 (abonnementsgeld) +108 euro (zorgverzekering af) op zich wel prima te doen verder.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:29 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat is wel wat anders dan het prima vinden om kostgeld te betalen terwijl je op de middelbare school zit. Dat vind ik persoonlijk niet normaal en ik kan me niet voorstellen dat er ouders zijn die dat wel normaal vinden (tenzij je echt krap bij kas zit).
Dat vind ik niet, wat als je kind op zijn gemak studeert en hier 2 jaar langer dan nominaal mee bezig is? Daarnaast kun je ook sparen en geld betalen en je ouders, het een sluit het ander niet uit.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:48 schreef mirannie het volgende:
Ik vind het bewonderenswaardig dat TS naast zijn studie nog zoveel kan werken en dus behoorlijke inkomsten heeft. Misschien spaart hij nu wel gewoon heel hard zodat hij straks zijn huis kan inrichten/een auto kan kopen/een deel van zijn huis kan betalen/whatever. Alleen maar goed toch. Is ook een manier van leren met geld om gaan. Dit is natuurlijk speculatie, maar wil alleen maar aangeven dat het dus ook anders kan zijn dan velen hier denken.
Ik vind zelf dat je gewoon voor je kind moet kunnen betalen zo lang ze nog studeren. Hier kun je 18 jaar voor sparen. Kostgeld vind ik iets voor als het kind uitgestudeerd is en nog steeds thuis woont.
Uiteraard zijn er grenzen. Maar als je je kind bij voorbaat de juiste instelling mee geeft, moet het toch lukken. Duidelijke afspraken over maken.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:49 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat vind ik niet, wat als je kind op zijn gemak studeert en hier 2 jaar langer dan nominaal mee bezig is? Daarnaast kun je ook sparen en geld betalen en je ouders, het een sluit het ander niet uit.
Vrijwel geen enkele werkende volwassene heeft, naast de verplichte vaste lasten, 500 euro om te besteden aan 'leuk' of 'zelf kiezen'. En dan schat ik het bedrag voor de vaste lasten van TS héél ruim, ziektekostenverzekering/andere verzekeringen/ mobiel/ kleding, dat zal het zo'n beetje zijn, daar hoef je geen 300 aan kwijt te zijn. Ik kan me best voorstellen dat je als ouders tegen je eigen principes oploopt op het moment dat je de studie van je kind betaalt 'omdat het hoort' en je kind 500 euro over heeft voor leuke dingen of sparen, wat hij zelf maar wil, terwijl je als ouders zelf echt geen 1000 euro per maand vrij te besteden hebt. Het zou alleen slimmer zijn om te zeggen: 'je betaalt voortaan je eigen collegegeld' i.p.v. het met het sausje van kostgeld te overgieten.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:48 schreef mirannie het volgende:
Ik vind het bewonderenswaardig dat TS naast zijn studie nog zoveel kan werken en dus behoorlijke inkomsten heeft. Misschien spaart hij nu wel gewoon heel hard zodat hij straks zijn huis kan inrichten/een auto kan kopen/een deel van zijn huis kan betalen/whatever. Alleen maar goed toch. Is ook een manier van leren met geld om gaan. Dit is natuurlijk speculatie, maar wil alleen maar aangeven dat het dus ook anders kan zijn dan velen hier denken.
Ik vind zelf dat je gewoon voor je kind moet kunnen betalen zo lang ze nog studeren. Hier kun je 18 jaar voor sparen. Kostgeld vind ik iets voor als het kind uitgestudeerd is en nog steeds thuis woont.
Denk je daar zo ook nog over als jouw zoon of dochter er met de pet naartoe gooit en in plaats van serieus studeert een beetje werkt en daarmee veel verdient? Ondertussen blijf jij maar betalen voor een studie die hij of zij toch niet afmaakt, laat staan er voldoende gemotiveerd voor is. Ik denk dat iedereen wel mensen kent die in zo'n situatie zitten of hebben gezeten. Studenten die keer op keer een nieuwe studie beginnen welke door de ouders wordt gefinancierd, maar ondertussen nog wel flink bijverdienen met een goede bijbaan.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:48 schreef mirannie het volgende:
Ik vind zelf dat je gewoon voor je kind moet kunnen betalen zo lang ze nog studeren.
Euh? Dat hebben de meeste volwasenen wel, zeker als er sprake is van een dubbelinkomen. Of je moet relatief gezien extreem duur wonen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 10:27 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Vrijwel geen enkele werkende volwassene heeft, naast de verplichte vaste lasten, 500 euro om te besteden aan 'leuk' of 'zelf kiezen'. En dan schat ik het bedrag voor de vaste lasten van TS héél ruim, ziektekostenverzekering/andere verzekeringen/ mobiel/ kleding, dat zal het zo'n beetje zijn, daar hoef je geen 300 aan kwijt te zijn. Ik kan me best voorstellen dat je als ouders tegen je eigen principes oploopt op het moment dat je de studie van je kind betaalt 'omdat het hoort' en je kind 500 euro over heeft voor leuke dingen of sparen, wat hij zelf maar wil, terwijl je als ouders zelf echt geen 1000 euro per maand vrij te besteden hebt. Het zou alleen slimmer zijn om te zeggen: 'je betaalt voortaan je eigen collegegeld' i.p.v. het met het sausje van kostgeld te overgieten.
TS is nu een kamer aan het zoeken.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:11 schreef Sekhmet het volgende:
Is er nog iets van TS vernomen na het gesprek met zijn ouders?
Volgende topic: Bemiddelingskosten betalen aan kamernet.nl? Terwijl je zelf zoekt!quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:14 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
TS is nu een kamer aan het zoeken.
Of: Help!!!! Ik kan het niet meer rondbreien.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:15 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Volgende topic: Bemiddelingskosten betalen aan kamernet.nl? Terwijl je zelf zoekt!
Ouders die op hun kinderen proberen te verdienenquote:Op maandag 18 juni 2012 06:39 schreef diginoob2 het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:32 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Ouders die op hun kinderen proberen te verdienen
Ouders die nog steeds een studie voor hun parasiet betalen terwijl die gewoon geld verdient.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:32 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Ouders die op hun kinderen proberen te verdienen
Ik ben sowieso niet pro-kostgeld, want ik denk dat je de les best kunt leren zonder direct geld af te moeten staan als kind. Maar 120 euro of 500 is wel een groot verschil.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:51 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ouders die nog steeds een studie voor hun parasiet betalen terwijl die gewoon geld verdient.
Zoals ik al aangaf verderop moet het wel binnen her redelijke blijven. Max 5 jaar, daarna kan moet ze het zelf betalenquote:Op dinsdag 19 juni 2012 11:10 schreef Justinn het volgende:
[..]
Denk je daar zo ook nog over als jouw zoon of dochter er met de pet naartoe gooit en in plaats van serieus studeert een beetje werkt en daarmee veel verdient? Ondertussen blijf jij maar betalen voor een studie die hij of zij toch niet afmaakt, laat staan er voldoende gemotiveerd voor is. Ik denk dat iedereen wel mensen kent die in zo'n situatie zitten of hebben gezeten. Studenten die keer op keer een nieuwe studie beginnen welke door de ouders wordt gefinancierd, maar ondertussen nog wel flink bijverdienen met een goede bijbaan.
Wordt nog gezellig thuis als straks de langstudeerboete op de deurmat valt en het kind nog 3 jaar moet studeren.
Eensquote:Op dinsdag 19 juni 2012 14:02 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Ik ben sowieso niet pro-kostgeld, want ik denk dat je de les best kunt leren zonder direct geld af te moeten staan als kind. Maar 120 euro of 500 is wel een groot verschil.
500 euro vind ik persoonlijk veel te ver gaan.
Ik in principe ook, maar ze hebben wel me lange tijd financieel ondersteund, rijbewijs, orthodontist e.d. Ze hebben het niet heel breed + ik ben toch net zoiets kwijt als ik op kamers zit (350 huur, 150 eten)quote:Op dinsdag 19 juni 2012 14:02 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Ik ben sowieso niet pro-kostgeld, want ik denk dat je de les best kunt leren zonder direct geld af te moeten staan als kind. Maar 120 euro of 500 is wel een groot verschil.
500 euro vind ik persoonlijk veel te ver gaan.
Ik werk in de schoonmaak 22 uur per week -> 737 euro per maand. Gaat net. :-)quote:Op maandag 18 juni 2012 21:14 schreef BrokenArrow het volgende:
[..]
500 euro en alles zelf betalen en studeren?
Werk je als callgirl in de avonduren ofzo?
500 euro per maand, dat is simpelweg te achterlijk voor woorden. Dan ga je toch zeker op jezelf wonen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 20:44 schreef diginoob2 het volgende:
[..]
Ik werk in de schoonmaak 22 uur per week -> 737 euro per maand. Gaat net. :-)
Schoolgeld is meer dan die 120 euro per maandquote:Op zondag 17 juni 2012 15:12 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Zeur niet zo, je betaalt niet eens je eigen schoolgeld. Je ouders kunnen ook zeggen dat je dat zelf kan gaan betalen, komt op hetzelfde neer.
Als het niet vrijwillig is dan is het idd wel idoot veelquote:Op dinsdag 19 juni 2012 20:45 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
500 euro per maand, dat is simpelweg te achterlijk voor woorden. Dan ga je toch zeker op jezelf wonen.
Reality-check: JIJ zit niet krap, en jij kunt het met het grootste gemak missen.quote:Op zondag 24 juni 2012 16:15 schreef Stay2fresh het volgende:
Hahaha kijk al die reacties. leuk!
Het gesprek is btw nog niet afgelopen en er is nog niks afgesproken.
De meesten vinden dat ik zit te zeuren om niks. Maar oke ik zou nog wat gegevens toevoegen aan mijn verhaal :
*Ik verdien 800 per maand. is eigenlijk om precies te zijn 980.
* Daarnaast krijg ik studie financiering & Zorgtoeslag.
*Mijn ouders betalen mijn Studie.
*Ik betaal mijn zorgverzekeringen.
*Ik ben 19 jaar oud.
*Ik werk 23 uur in de week. en als ik even nadenk heb ik alleen de dagen maandag/dinsdag avond en zondag vrij (vrijetijd, huiswerk moet ook in vrijetijd).
Mijn ouders zitten niet krap en kunnen die 120 in principe missen.
Dus ik vind het onnodig om 120 euro te betalen aan kostgeld alleen omdat ik veel werk.
En daardoor mijn vrijetijd inlever om wat meer geld te kunnen uitgeven. Als ik niet zou werken was er geen sprake van kostgeld. Ze doen net alleen maar alsof ik meer verdien ik kostgeld moet betalen maar dat is niet zo ik lever daarvoor veel vrijetijd in en dan ga je daarboven op nog eens 120 euro vanaf halen. Ik zou het anders vinden als ik 40 uur per week werkte en geen studie had en nog thuiswoon dan is het logische dat je kostgeld betaald maar nu niet volgens mij.
*jank* *huil* *boohoo mijn ouders zijn zulke eikels*quote:Op zondag 24 juni 2012 16:15 schreef Stay2fresh het volgende:
Dus ik vind het onnodig om 120 euro te betalen aan kostgeld alleen omdat ik veel werk.
En daardoor mijn vrijetijd inlever om wat meer geld te kunnen uitgeven. Als ik niet zou werken was er geen sprake van kostgeld. Ze doen net alleen maar alsof ik meer verdien ik kostgeld moet betalen maar dat is niet zo ik lever daarvoor veel vrijetijd in en dan ga je daarboven op nog eens 120 euro vanaf halen. Ik zou het anders vinden als ik 40 uur per week werkte en geen studie had en nog thuiswoon dan is het logische dat je kostgeld betaald maar nu niet volgens mij.
wat bedoel je met sparen voor je aanslag?quote:Op zondag 24 juni 2012 16:19 schreef kiwiko het volgende:
Ik hoop voor je dat je het zwart verdient, anders zou ik maar alvast gaan sparen voor je aanslag!
19 en nog thuiswonen, en huilebalken dat je kostgeld moet betalen?
Ik had je losgekopeld, en had je alles zelf mogen doen.
als hij thuiswoont, en hij verdient dat bedrag, dan krijgt hij onterecht studifinaciering en zorgtoeslag....... mag hij allemaal terug gaan betalenquote:Op zondag 24 juni 2012 17:12 schreef wolffje3 het volgende:
[..]
wat bedoel je met sparen voor je aanslag?
ik weet dat je elk jaar je jaaropgave enzo door moet geven aan de belasting, maar je betaald toch van je bruto loon belasting? en als student zijnde krijg je juist toch bijna altijd geld terug?
hij verdient natuurlijk belachelijk veel, bijna 1000 euro, maar gaat hij daarvoor gestraft worden door de belastingdienst?
en weet jij dan ook toevallig hoe het zit als je meerdere bijbaantjes hebt?
Mag ik vragen waar je dat allemaal vandaan hebt?quote:Op zondag 24 juni 2012 17:51 schreef kiwiko het volgende:
[..]
als hij thuiswoont, en hij verdient dat bedrag, dan krijgt hij onterecht studifinaciering en zorgtoeslag....... mag hij allemaal terug gaan betalen
maar hij woont nog thuisquote:Op zondag 24 juni 2012 18:21 schreef Safaris het volgende:
[..]
Mag ik vragen waar je dat allemaal vandaan hebt?![]()
Als ik even een kleine berekening maak heeft hij recht op beiden.(TS zit immers onder de bijverdiengrens)
Nooit geweten dat dat er iets mee te maken hadquote:Op zondag 24 juni 2012 18:27 schreef kiwiko het volgende:
[..]
maar hij woont nog thuisklein verschil
En jouw ouders vinden het waarschijnlijk niet nodig dat jij meer geld voor de lol overhoudt dan zij, omdat zij jouw studie en levensonderhoud betalen. Het zou alleen slimmer zijn als ze tegen je zouden zeggen dat je voortaan fijn je eigen collegegeld mag ophoesten i.p.v. de kostgeldconstructiequote:Op zondag 24 juni 2012 16:15 schreef Stay2fresh het volgende:
Dat. En dat was nog meer geweest ook.quote:Op zondag 24 juni 2012 18:42 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
En jouw ouders vinden het waarschijnlijk niet nodig dat jij meer geld voor de lol overhoudt dan zij, omdat zij jouw studie en levensonderhoud betalen. Het zou alleen slimmer zijn als ze tegen je zouden zeggen dat je voortaan fijn je eigen collegegeld mag ophoesten i.p.v. de kostgeldconstructie
en hoe hoog is de bijverdien grens als je nog thuis woont?quote:Op zondag 24 juni 2012 18:34 schreef Safaris het volgende:
[..]
Nooit geweten dat dat er iets mee te maken had![]()
Zag net overigens dat de bijverdien grens gebaseerd is op het verzamelinkomen (Bruto + nogwat), dus als hij 980 euro netto verdient dan kan hij inderdaad een flinke aanslag verwachten.
Degenen hierboven hebben mijn mening ook al verwoord: je mag blij zijn met deze constructie. Ze betalen al zoveel voor je, en je mag zelfs je eigen studiefinanciering houden. Dat je nu ineens wat mag betalen verslechtert je situatie wellicht, maar je zit nog steeds in een luxepositie.quote:
Net zo hoog als voor een uitwonende student, als ik het goed heb. (Vandaar de smileyquote:Op zondag 24 juni 2012 18:47 schreef wolffje3 het volgende:
[..]
en hoe hoog is de bijverdien grens als je nog thuis woont?
oei dat is dan inderdaad tricky, met stufi en zorgtoeslag erbij komt die daar zeker boven!quote:Op zondag 24 juni 2012 18:56 schreef Safaris het volgende:
[..]
Net zo hoog als voor een uitwonende student, als ik het goed heb. (Vandaar de smiley)
Als ik het goed zie mag zijn verzamelinkomen niet boven de ¤ 13.362,53 uitkomen, daarboven mag je elke euro die je verdient weer inleveren om je ontvangen stufi terug te betalen inc. rente die daar over ontvangen zou zijn.
Natuurlijk weet ik niet precies wat TS nu per jaar verdient, maar als die echt consequent 980 netto per maand binnenhaalt kan het nog wel eens een tricky aanslag worden.
hier idemquote:Op zondag 24 juni 2012 19:04 schreef spijkerbroek het volgende:
Let maar op, hij gaat dat als extra huilargument bij zijn ouders proberen.
Wat een watjes zijn zijn ouders... ik was er niet eens over in gesprek gegaan.
"Je hebt 3 keuzes:
1) dit bedrag aan ons betalen
2) wij betalen je studie- en andere kosten niet meer
3) je gaat het huis uit
Je hebt 24 uur om ons je keuze mee te delen. Als je dit niet doet, kiezen wij voor optie 2."
Zoiets zou ik ook te horen hebben gekregen als ik zo moeilijk zou zijn geweestquote:Op zondag 24 juni 2012 19:04 schreef spijkerbroek het volgende:
Let maar op, hij gaat dat als extra huilargument bij zijn ouders proberen.
Wat een watjes zijn zijn ouders... ik was er niet eens over in gesprek gegaan.
"Je hebt 3 keuzes:
1) dit bedrag aan ons betalen
2) wij betalen je studie- en andere kosten niet meer
3) je gaat het huis uit
Je hebt 24 uur om ons je keuze mee te delen. Als je dit niet doet, kiezen wij voor optie 2."
Wat zit jij nou weer voor onzin uit te kramen? De bijverdiengrens ligt voor dit jaar op ¤ 13.362,53, dit is dan je verzamelinkomen. Wanneer je weet dat je boven gaat komen moet je je studiefinancierg stop zetten vanaf de maand dat je over die grens gaat. In dat geval hoef je ook niet terug te betalen. Je kunt zelfs tot 1 juli 2013 met terugwerkende kracht je studiefinanciering stop te zetten (je betaalt dan alleen datgene terug wat je onterecht hebt ontvangen)quote:Op zondag 24 juni 2012 18:27 schreef kiwiko het volgende:
[..]
maar hij woont nog thuisklein verschil
Je verdient bijna 1000 euro per maand, je hebt praktisch geen vaste lasten, je ouders betalen je studie en jij gaat klagen dat je 120 euro moet afstaan aan je ouders? Ben je wel helemaal lekker?quote:Op zondag 24 juni 2012 16:15 schreef Stay2fresh het volgende:
De meesten vinden dat ik zit te zeuren om niks. Maar oke ik zou nog wat gegevens toevoegen aan mijn verhaal :
*Ik ben 19 jaar oud.
*Ik werk 23 uur in de week. en als ik even nadenk heb ik alleen de dagen maandag/dinsdag avond en zondag vrij (vrijetijd, huiswerk moet ook in vrijetijd).
als hij netto 950 verdient, dan verdient hij bruto zo een 1500 euro, en zit hij ruim boven de grens, hij kan dus een hoop terugbetalen.quote:Op zondag 24 juni 2012 20:04 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Wat zit jij nou weer voor onzin uit te kramen? De bijverdiengrens ligt voor dit jaar op ¤ 13.362,53, dit is dan je verzamelinkomen. Wanneer je weet dat je boven gaat komen moet je je studiefinancierg stop zetten vanaf de maand dat je over die grens gaat. In dat geval hoef je ook niet terug te betalen. Je kunt zelfs tot 1 juli 2013 met terugwerkende kracht je studiefinanciering stop te zetten (je betaalt dan alleen datgene terug wat je onterecht hebt ontvangen)
De grens voor de maximale zorgtoeslag ligt rond een bruto-inkomen van de 17.000 euro, dus met 1.000 euro per maand hoef je je wat dat betreft nog geen zorgen te maken.
Dat hij thuiswoont maakt voor de hoogte van de bijverdiengrens of de zorgtoeslag niet uit.
Ik zie nergens staan dat hij netto 980 euro verdient, meestal noem je dat soort bedragen bruto. Verder, nogmaals, staat de zorgtoeslag volledig los van het inkomen van zijn ouders.quote:Op zondag 24 juni 2012 20:11 schreef kiwiko het volgende:
[..]
als hij netto 950 verdient, dan verdient hij bruto zo een 1500 euro, en zit hij ruim boven de grens, hij kan dus een hoop terugbetalen.
Nou hopende dat zijn ouders een minimaal inkomen hebben en ze zo met zijn allen onder de grenzen blijven waarin je echt veel belasting gaat betalen en in de vrije val terecht komt
staat op de vorige paginaquote:Op zondag 24 juni 2012 20:24 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik zie nergens staan dat hij netto 980 euro verdient, meestal noem je dat soort bedragen bruto. Verder, nogmaals, staat de zorgtoeslag volledig los van het inkomen van zijn ouders.
quote:Op zondag 24 juni 2012 20:24 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik zie nergens staan dat hij netto 980 euro verdient, meestal noem je dat soort bedragen bruto. Verder, nogmaals, staat de zorgtoeslag volledig los van het inkomen van zijn ouders.
Geen dank.quote:Op zondag 24 juni 2012 16:15 schreef Stay2fresh het volgende:
*Ik ben 19 jaar oud.
Waar zie jij de woorden netto en bruto? Sowieso, als die 980 bruto is slaat die 1500 euro die ik net naar mijn hoofd geslingerd krijg nergens op.quote:
Per week he, niet per maandquote:Op zondag 24 juni 2012 20:48 schreef slangpie het volgende:
deze jongenfucking 980 euro verdienen, en te eigenwijs, of eigenlijk te zielig om daar 120 euro van af te staan voor je ouders, voor het eten, elektrisch, gas, licht en overige kosten, terwijl zij je opleiding betalen, wat ben jij zielig.
en qua inkomen geloof ik je ook niet, 980 euro in 23 uur, dus 43 euro per uur?zelfs in nachtdiensten, dus max 200% haal je dat niet als 19 jarige?
Dan kom je nog een paar honderd Euro tekort.quote:Als je ouders slim zijn zetten ze elke maand die 120euro kostgeld apart om vervolgens je collegegeld te betalen... Wat je dan dus uiteindelijk zelf betaalt...
misschien triest, maar wel beter voor het kind. weet wat hij later kan verwachten.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:25 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
Neem dan geen kinderen
Ik vind dat echt triest gedrag
Gewoon betalen. Je hebt daarnaast toch helemaal geen tijd om andere dingen te doen waarvoor je geld zou moeten uitgeven (naast kleren en zorgverzekering dan) . Je houdt echt wel genoeg over. Dit is gewoon gierig.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:04 schreef Stay2fresh het volgende:
Dat is nog niks ik betaal elke maand 1000 euro kostgeld en ik betaal ook mijn eigen auto.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 19:04 schreef Sneaker92 het volgende:
Lekker belangrijk die 120 euro per maand. Ik betaal zelf me studie en betaal elke maand 250 euro kostgeld. Je ouders zijn nog mild dus.
Hmm, is dit wel of niet een serieuze reactie?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 19:26 schreef BrokenArrow het volgende:
[..]
Dat is nog niks ik betaal elke maand 1000 euro kostgeld en ik betaal ook mijn eigen auto.
De ouders betalen alles voor het kind. Ik zou het kind eerder een sloeber noemen.quote:
THIS. Verwend nest. Een studie is een slap en nogal triest excuus om niet te betalen, terwijl zij alles voor je betalen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 21:42 schreef JustRocking het volgende:
TS wat ben je een ondankbaar jong.
Wees blij met wat je krijgt. Ik mag alles zelf betalen.
Ook gelul natuurlijk, zelfs een steuntrekker heeft meer te besteden.quote:Op maandag 25 juni 2012 20:48 schreef bjorniebjorn het volgende:
[..]
misschien triest, maar wel beter voor het kind. weet wat hij later kan verwachten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |