Als ik het goed begrijp betalen de ouders alle kosten voor TS, mogelijk vanuit de gedachtengang dat hij door zijn drukke studie geen tijd heeft om te werken en deze kosten zelf te betalen.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:29 schreef junamii het volgende:
Begrijp me overigens niet verkeerd. Ik woon thuis, betaal bijna alles zelf (soms red ik het niet omdat te druk met studie --> geen tijd om veel te werken), maar kostgeld..Dat is bij ons niet eens ter sprake gekomen (zal ook wel cultuur zijn).
Ik haal soms ook wel eens boodschappen met m'n eigen geld, gewoon zonder dat iemand dat van mij verwacht of hierom vraagt. Het geld krijg ik altijd terug, maar accepteer ik niet. Het is familie, daar doe je geen zaken mee.
quote:Op zondag 17 juni 2012 19:42 schreef drijfhout het volgende:
Jezus, je studie word betaald, en je mekkert nog over 120 euro kostgeld? Dat is de beste deal ter wereld nota bene, verwend nest.![]()
Die kosten die ik noemde, dat waren niet die ¤120. Ik bedoelde de kosten uit de post daarvoor (dus verzekering, collegegeld etc). Opeens ben je volwassen volgens de wet en moet je zulke kosten in principe zelf betalen omdat je meerderjarig bent. Je ontvangt stufi, zorgtoeslag en daarnaast kun je een bijbaantje nemen om dit te bekostigen. Als je genoeg verdient, kun je ook op jezelf gaan wonen.quote:
je vergeet, kok, wasvrouw, strijkvrouw, poetsvrouw en personal assistentquote:Op zondag 17 juni 2012 20:06 schreef gracee het volgende:
Jij gebruikt eten/gas/water/elektro/internet/etc., niets mis mee om een kleine bijdrage te leveren. Misschien moet jij maar op jezelf gaan wonen om het te begrijpen..
En dat is kennelijk de manier van TS' ouders om de overgang naar volwassenheid geleidelijk e laten verlopen.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:01 schreef junamii het volgende:
[..]
Die kosten die ik noemde, dat waren niet die ¤120. Ik bedoelde de kosten uit de post daarvoor (dus verzekering, collegegeld etc). Opeens ben je volwassen volgens de wet en moet je zulke kosten in principe zelf betalen omdat je meerderjarig bent. Je ontvangt stufi, zorgtoeslag en daarnaast kun je een bijbaantje nemen om dit te bekostigen. Als je genoeg verdient, kun je ook op jezelf gaan wonen.
Nogmaals: ik vind dat hij de bovenstaande kosten gewoon zelf moet betalen, juist omdat hij het kán betalen. Dat hij meer verdient dan hij kwijt moet als hij thuis blijft wonen, is voor mij geen reden om het oke te vinden dat zijn ouders kostgeld vragen. In dit geval, ook weer eerder gezegd, vind ik het sowieso raar dat zijn ouders zijn kosten betalen en dan kostgeld vragen. Hij kan het prima zelf betalen, imo moet hij zelfs meer dan ¤120 p/m kwijt zijn vanwege zijn maandelijkse inkomsten. Hij kan toch prima deze kosten allemaal betalen en dan 'gratis' thuis wonen? Op deze manier is hij zelfs meer kwijt dan de ¤120 die zijn ouders van hem willen, maar dat is terechtals hij dan een periode niet zoveel verdient, kunnen zijn ouders weer helpen met collegegeld etc.
Dit klopt natuurlijk ook wel, maar in m'n eerste post ging ik gewoon in op 'kostgeld' als definitie op zich, en geld vragen om thuis te mogen wonen en eten vind ik gewoon raar. Als TS nu ¤120 betaalt aan z'n ouders, draagt hij inderdaad bij aan z'n studiekosten. Imo moet hij dat, vanwege maandelijkse inkomsten van ¤800, helemaal zelf betalen, maar als z'n ouders helpen ook prima. Alleen lief.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:33 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp betalen de ouders alle kosten voor TS, mogelijk vanuit de gedachtengang dat hij door zijn drukke studie geen tijd heeft om te werken en deze kosten zelf te betalen.
Als TS er vervolgens zelf voor kiest om toch te gaan werken, vind ik het niet onlogisch als de ouders zeggen dat hij dan ook best zelf een bijdrage mag leveren aan de kosten die zijn ouders voor hem maken. Voor jou maakt het blijkbaar een wereld van verschil of je dat dan een bijdrage aan kost en inwoning noemt, of een bijdrage aan de studiekosten, maar effectief maakt dat natuurlijk geen enkel verschil.
en dus moet TS niet huilenbalkenquote:Op zondag 17 juni 2012 20:08 schreef junamii het volgende:
[..]
Dit klopt natuurlijk ook wel, maar in m'n eerste post ging ik gewoon in op 'kostgeld' als definitie op zich, en geld vragen om thuis te mogen wonen en eten vind ik gewoon raar. Als TS nu ¤120 betaalt aan z'n ouders, draagt hij inderdaad bij aan z'n studiekosten. Imo moet hij dat, vanwege maandelijkse inkomsten van ¤800, helemaal zelf betalen, maar als z'n ouders helpen ook prima. Alleen lief.
Ik ook niet, maar dan vervalt je argument dat je een kind zo leert budgetteren en met geld omgaan. Op de manier die ik voorstel is hij meer geld kwijt.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:08 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En dat is kennelijk de manier van TS' ouders om de overgang naar volwassenheid geleidelijk e laten verlopen.
Ik heb er totaal geen problemen mee dat TS' ouders dit doen.
Niet mee eens met je eerste zin. Je hoeft niet meteen van 0 naar 100% te gaan qua kosten. Je kan het geleidelijk opbouwen en je kind dan geleidelijk leren omgaan met geld.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:10 schreef junamii het volgende:
Ik ook niet, maar dan vervalt je argument dat je een kind zo leert budgetteren en met geld omgaan. Op de manier die ik voorstel is hij meer geld kwijt.
TS miept nu al.. dus wellicht is dat wel goed voor hem.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:13 schreef kiwiko het volgende:
120 euro, is in mijn ogen geleidelijk opbouwen...... heel geleidelijk opbouwen zelfs
quote:Op zondag 17 juni 2012 20:12 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Niet mee eens met je eerste zin. Je hoeft niet meteen van 0 naar 100% te gaan qua kosten. Je kan het geleidelijk opbouwen en je kind dan geleidelijk leren omgaan met geld.
Ga jij eens lezen. De situatie die ik omschrijf is wat ik denk dat het beste is. Ik weet dat nu zijn studie betaald wordt door z'n ouders.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:21 schreef slangpie het volgende:
ga eens lezen. TS zegt zelf dat zijn ouders zijn studie betalen
Dus is jouw situatie volledig hypothetisch en dus irrelevant.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:23 schreef junamii het volgende:
Ga jij eens lezen. De situatie die ik omschrijf is wat ik denk dat het beste is. Ik weet dat nu zijn studie betaald wordt door z'n ouders.
Volgens mij begon ik mijn eerste post naar jou toe met uitleg dat ik niet per se op TS doelde. Lezen is lastig, hè.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:33 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dus is jouw situatie volledig hypothetisch en dus irrelevant.
Ik had het over TS.
zooo passend bij de houding van TSquote:Op zondag 17 juni 2012 20:34 schreef junamii het volgende:
[..]
Volgens mij begon ik mijn eerste post naar jou toe met uitleg dat ik niet per se op TS doelde. Lezen is lastig, hè.
Ook voor jou te lastig om te lezen? Lees eens even terug, in de post dat ik inga op TS zijn situatie, vind ik dat hij kosten die hij maakt (verzekering, collegegeld etc.) zelf moet betalen. NOGMAALS: hij is dan meer kwijt dan zijn ouders hem nu willen vragen. Hoe past dit bij TS zijn houding, die veelquote:Op zondag 17 juni 2012 20:36 schreef kiwiko het volgende:
[..]
zooo passend bij de houding van TSIk snap wel dat jij hem snapt.......
quote:Op zondag 17 juni 2012 19:09 schreef junamii het volgende:
[..]
Doelde niet per se op TS. Prima dat hij het druk heeft met z'n studie en werken, maar dan mag hij imo ook zijn verzekering, collegegeld, boeken etc. zelf betalen, maar kostgeld om thuis te blijven wonen slaat nergens op.
Stel we gaan uit van ¤800 p/m, incl. stufi en zorgtoeslag. Zo'n ¤120 verzekering, +/- ¤250 collegegeld, boeken en al dat soort ongein + een telefoonabo van ¤30,
maakt al ¤400. Dan houdt hij ¤400 over voor de rest (wellicht heeft hij een auto, een sport die hij moet betalen, een hobby, spaart hij voor een vakantie, kleding, vriendin etc). Dat hij zulke dingen zelf betaalt, vind ik niet meer dan normaal. Ook al zou hij op deze manier¤400 overhouden, hoezo zou hij dat deels af moeten staan aan z'n ouders? Hij werkt er toch hard voor.
Ik vind dat de TS overigens wel zeurt. Hij verdient zoveel en dan niet eens je eigen collegegeld betalen? Die stufi geven ze ook niet zomaar, daar kun je (deels) je studie van betalen, zodat je ouders dat niet hoeven te doen. Waarschijnlijk hoef je die ¤120 ook niet meer te betalen dan.
quote:Op zondag 17 juni 2012 20:38 schreef junamii het volgende:
[..]
Ook voor jou te lastig om te lezen? Lees eens even terug, in de post dat ik inga op TS zijn situatie, vind ik dat hij kosten die hij maakt (verzekering, collegegeld etc.) zelf moet betalen. NOGMAALS: hij is dan meer kwijt dan zijn ouders hem nu willen vragen.
Het enige waar ik het mee eens ben, is dat 'kostgeld' vragen vreemd is.
Iedereen hier geeft er een eigen draai aan omdat niemand verder ook maar iets weet over TSquote:Op zondag 17 juni 2012 20:41 schreef kiwiko het volgende:
Ik zal je even begrijpend lezen uitleggen, het gaat en ging hier om TS, niet om welk verhaal jij er ook van maakt, wat mij betreft trek je hem een roze pyama aan!
Hetgeen je loopt te raaskallen slaat kant nog wal, heeft helemaal niet te doen met TS en zijn issue. Dat jij er een hele eigen draai aan geeft moet je zelf weten, maar dan moet je niet achteraf doen alsof wij een stel mongolen zijn die maar niet willen snappen wat jij bedoeld.
[..]
En zijn ouders de studie betalen, en hij 800 euro verdient............ en hij thuiswoont.......quote:Op zondag 17 juni 2012 20:42 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
Iedereen hier geeft er een eigen draai aan omdat niemand verder ook maar iets weet over TS
alleen dat hij 120 moet gaan betalen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |