Lol ik zat op de middelbare school en ik betaalde kostgeld. No problem...leer je gelijk zelfstandig te zijn.Ow en je studie wordt nog betaald ook? Bofkont.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:04 schreef Stay2fresh het volgende:
Ik weet niet of dit de goede plek is hiervoor. Maar boeie.
Ik heb straks een gesprek met mijn ouders over kostgeld.
Ik doe een studie en daarnaast werk ik veel. ik hou bijna geen vrije tijd over.
alleen de zondag... ik verdien 800 per maand. mijn ouders willen dat ik 120 kostgeld betaal per maand. Is dat eerlijk?
Ik vind van niet. ik hou geen vrije tijd meer over omdat ik zoveel moet doen. ik zou het wel begrijpen als ik geen studie aan het doen was en constant aan het werk was dat ik een bijdrage aan het huis moet geven. omdat je dan nog vrije tijd overhoud en ook meer verdient.
Wat denken jullie hiervan? wel? minder? niet? wel maar wat opzij zetten maar dan voor jezelf? enzzz
LOL ik betaalde al kostgeld zonder problemen op de kleuterschool. Het was echt een leerzame ervaring!quote:Op maandag 18 juni 2012 21:28 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Lol ik zat op de middelbare school en ik betaalde kostgeld. No problem...leer je gelijk zelfstandig te zijn.
De meesten zijn het er toch wel over eens dat TS iig wel IETS kan betalen. Of het nou zijn studie is, of kostgeld, of wat dan ook..quote:
Lekker boeiend dat ik de OP quote..Maar mensen vinden het tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend om hun ouders wat te geven.quote:Op maandag 18 juni 2012 21:30 schreef BrokenArrow het volgende:
[..]
LOL ik betaalde al kostgeld zonder problemen op de kleuterschool. Het was echt een leerzame ervaring!
de OP quoten![]()
Dat vind ik ook zeker niet vanzelfsprekend. Zeker op de middelbare school, doe normaal zeg. Mijn ouders zouden dat geld niet eens aannemen.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:02 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Lekker boeiend dat ik de OP quote..Maar mensen vinden het tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend om hun ouders wat te geven.
Een deel van de reacties, het overgrote merendeel van de mensen die reageert vindt dat TS zeurt.quote:Heb jij de reacties wel gelezen?
Ja vroeger was het allemaal beter he truus. Die mentaliteit van tegenwoordig is echt vreselijk.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:02 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Lekker boeiend dat ik de OP quote..Maar mensen vinden het tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend om hun ouders wat te geven.
Lekker aan het haten, meneer?quote:Op maandag 18 juni 2012 22:16 schreef BrokenArrow het volgende:
[..]
Ja vroeger was het allemaal beter he truus. Die mentaliteit van tegenwoordig is echt vreselijk.
Andere mensen vinden dat vroeger alles beter was. Je bent je ervan bewust dat onze generatie ouders het over het algemeen ook een stuk beter hebben dan hun ouders het hadden?quote:Op maandag 18 juni 2012 22:17 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Lekker aan het haten, meneer?
Tja sommige mensen vinden alles vanzelfsprekend..
Wat heb je dan geleerd van kostgeld betalen behalve zelfstandig zijn?quote:Op maandag 18 juni 2012 22:17 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Lekker aan het haten, meneer?
Tja sommige mensen vinden alles vanzelfsprekend..
Ja oke, dat is wel zo. Maar goed..mensen willen alleen maar leuke dingen voor zichzelf kopen en denken er niet over na dat je toch wat kost bij je ouders. Sommige ouders kunnen zich dat permitteren ( mijn moeder ook net, maar toch schuif ik haar geld toe), maar heel veel ouders niet. En dan moet je niet raar opkijken als je ouders over kostgeld betalen beginnen.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:19 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Andere mensen vinden dat vroeger alles beter was. Je bent je ervan bewust dat onze generatie ouders het over het algemeen ook een stuk beter hebben dan hun ouders het hadden?
Naja sowieso 2 jaar op mezelf gewoond, nu weer even bij mijn moeder. Maar je leert gewoon alvast dat je vaste lasten hebt. Ook al zijn deze minder dan op jezelf wonen. Leer je toch dat geld niet alleen naar feestjes/eten/kleding/gadgets gaat...maar ook je eigen onderhoud.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:24 schreef BrokenArrow het volgende:
[..]
Wat heb je dan geleerd van kostgeld betalen behalve zelfstandig zijn?
Dat is wel wat anders dan het prima vinden om kostgeld te betalen terwijl je op de middelbare school zit. Dat vind ik persoonlijk niet normaal en ik kan me niet voorstellen dat er ouders zijn die dat wel normaal vinden (tenzij je echt krap bij kas zit).quote:Op maandag 18 juni 2012 22:25 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Ja oke, dat is wel zo. Maar goed..mensen willen alleen maar leuke dingen voor zichzelf kopen en denken er niet over na dat je toch wat kost bij je ouders. Sommige ouders kunnen zich dat permitteren ( mijn moeder ook net, maar toch schuif ik haar geld toe), maar heel veel ouders niet. En dan moet je niet raar opkijken als je ouders over kostgeld betalen beginnen.
Naja weet wel dat ik al studiebijdrage en salaris had. Daar ging dan wel 190 (kostgeld) 135 (abonnementsgeld) +108 euro (zorgverzekering af) op zich wel prima te doen verder.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:29 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat is wel wat anders dan het prima vinden om kostgeld te betalen terwijl je op de middelbare school zit. Dat vind ik persoonlijk niet normaal en ik kan me niet voorstellen dat er ouders zijn die dat wel normaal vinden (tenzij je echt krap bij kas zit).
Dat vind ik niet, wat als je kind op zijn gemak studeert en hier 2 jaar langer dan nominaal mee bezig is? Daarnaast kun je ook sparen en geld betalen en je ouders, het een sluit het ander niet uit.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:48 schreef mirannie het volgende:
Ik vind het bewonderenswaardig dat TS naast zijn studie nog zoveel kan werken en dus behoorlijke inkomsten heeft. Misschien spaart hij nu wel gewoon heel hard zodat hij straks zijn huis kan inrichten/een auto kan kopen/een deel van zijn huis kan betalen/whatever. Alleen maar goed toch. Is ook een manier van leren met geld om gaan. Dit is natuurlijk speculatie, maar wil alleen maar aangeven dat het dus ook anders kan zijn dan velen hier denken.
Ik vind zelf dat je gewoon voor je kind moet kunnen betalen zo lang ze nog studeren. Hier kun je 18 jaar voor sparen. Kostgeld vind ik iets voor als het kind uitgestudeerd is en nog steeds thuis woont.
Uiteraard zijn er grenzen. Maar als je je kind bij voorbaat de juiste instelling mee geeft, moet het toch lukken. Duidelijke afspraken over maken.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:49 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat vind ik niet, wat als je kind op zijn gemak studeert en hier 2 jaar langer dan nominaal mee bezig is? Daarnaast kun je ook sparen en geld betalen en je ouders, het een sluit het ander niet uit.
Vrijwel geen enkele werkende volwassene heeft, naast de verplichte vaste lasten, 500 euro om te besteden aan 'leuk' of 'zelf kiezen'. En dan schat ik het bedrag voor de vaste lasten van TS héél ruim, ziektekostenverzekering/andere verzekeringen/ mobiel/ kleding, dat zal het zo'n beetje zijn, daar hoef je geen 300 aan kwijt te zijn. Ik kan me best voorstellen dat je als ouders tegen je eigen principes oploopt op het moment dat je de studie van je kind betaalt 'omdat het hoort' en je kind 500 euro over heeft voor leuke dingen of sparen, wat hij zelf maar wil, terwijl je als ouders zelf echt geen 1000 euro per maand vrij te besteden hebt. Het zou alleen slimmer zijn om te zeggen: 'je betaalt voortaan je eigen collegegeld' i.p.v. het met het sausje van kostgeld te overgieten.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:48 schreef mirannie het volgende:
Ik vind het bewonderenswaardig dat TS naast zijn studie nog zoveel kan werken en dus behoorlijke inkomsten heeft. Misschien spaart hij nu wel gewoon heel hard zodat hij straks zijn huis kan inrichten/een auto kan kopen/een deel van zijn huis kan betalen/whatever. Alleen maar goed toch. Is ook een manier van leren met geld om gaan. Dit is natuurlijk speculatie, maar wil alleen maar aangeven dat het dus ook anders kan zijn dan velen hier denken.
Ik vind zelf dat je gewoon voor je kind moet kunnen betalen zo lang ze nog studeren. Hier kun je 18 jaar voor sparen. Kostgeld vind ik iets voor als het kind uitgestudeerd is en nog steeds thuis woont.
Denk je daar zo ook nog over als jouw zoon of dochter er met de pet naartoe gooit en in plaats van serieus studeert een beetje werkt en daarmee veel verdient? Ondertussen blijf jij maar betalen voor een studie die hij of zij toch niet afmaakt, laat staan er voldoende gemotiveerd voor is. Ik denk dat iedereen wel mensen kent die in zo'n situatie zitten of hebben gezeten. Studenten die keer op keer een nieuwe studie beginnen welke door de ouders wordt gefinancierd, maar ondertussen nog wel flink bijverdienen met een goede bijbaan.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:48 schreef mirannie het volgende:
Ik vind zelf dat je gewoon voor je kind moet kunnen betalen zo lang ze nog studeren.
Euh? Dat hebben de meeste volwasenen wel, zeker als er sprake is van een dubbelinkomen. Of je moet relatief gezien extreem duur wonen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 10:27 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Vrijwel geen enkele werkende volwassene heeft, naast de verplichte vaste lasten, 500 euro om te besteden aan 'leuk' of 'zelf kiezen'. En dan schat ik het bedrag voor de vaste lasten van TS héél ruim, ziektekostenverzekering/andere verzekeringen/ mobiel/ kleding, dat zal het zo'n beetje zijn, daar hoef je geen 300 aan kwijt te zijn. Ik kan me best voorstellen dat je als ouders tegen je eigen principes oploopt op het moment dat je de studie van je kind betaalt 'omdat het hoort' en je kind 500 euro over heeft voor leuke dingen of sparen, wat hij zelf maar wil, terwijl je als ouders zelf echt geen 1000 euro per maand vrij te besteden hebt. Het zou alleen slimmer zijn om te zeggen: 'je betaalt voortaan je eigen collegegeld' i.p.v. het met het sausje van kostgeld te overgieten.
TS is nu een kamer aan het zoeken.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:11 schreef Sekhmet het volgende:
Is er nog iets van TS vernomen na het gesprek met zijn ouders?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |