abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113014969
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2012 19:29 schreef junamii het volgende:
Begrijp me overigens niet verkeerd. Ik woon thuis, betaal bijna alles zelf (soms red ik het niet omdat te druk met studie --> geen tijd om veel te werken), maar kostgeld.. :') Dat is bij ons niet eens ter sprake gekomen (zal ook wel cultuur zijn).

Ik haal soms ook wel eens boodschappen met m'n eigen geld, gewoon zonder dat iemand dat van mij verwacht of hierom vraagt. Het geld krijg ik altijd terug, maar accepteer ik niet. Het is familie, daar doe je geen zaken mee.
Als ik het goed begrijp betalen de ouders alle kosten voor TS, mogelijk vanuit de gedachtengang dat hij door zijn drukke studie geen tijd heeft om te werken en deze kosten zelf te betalen.
Als TS er vervolgens zelf voor kiest om toch te gaan werken, vind ik het niet onlogisch als de ouders zeggen dat hij dan ook best zelf een bijdrage mag leveren aan de kosten die zijn ouders voor hem maken. Voor jou maakt het blijkbaar een wereld van verschil of je dat dan een bijdrage aan kost en inwoning noemt, of een bijdrage aan de studiekosten, maar effectief maakt dat natuurlijk geen enkel verschil.
  zondag 17 juni 2012 @ 19:42:09 #102
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_113015471
Jezus, je studie word betaald, en je mekkert nog over 120 euro kostgeld? Dat is de beste deal ter wereld nota bene, verwend nest. :N 8)7
Ik pak mijn brommer en ik ga.
  zondag 17 juni 2012 @ 19:51:42 #103
17013 Killjoy
DOMOOOOOOO!!!!! ;)
pi_113016062
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 19:42 schreef drijfhout het volgende:
Jezus, je studie word betaald, en je mekkert nog over 120 euro kostgeld? Dat is de beste deal ter wereld nota bene, verwend nest. :N 8)7
SEMI-OFFICIELE ANTI-ZEUR
pi_113016538
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 19:29 schreef spijkerbroek het volgende:

120 euro is echt niet zoveel

Die kosten die ik noemde, dat waren niet die ¤120. Ik bedoelde de kosten uit de post daarvoor (dus verzekering, collegegeld etc). Opeens ben je volwassen volgens de wet en moet je zulke kosten in principe zelf betalen omdat je meerderjarig bent. Je ontvangt stufi, zorgtoeslag en daarnaast kun je een bijbaantje nemen om dit te bekostigen. Als je genoeg verdient, kun je ook op jezelf gaan wonen.

Nogmaals: ik vind dat hij de bovenstaande kosten gewoon zelf moet betalen, juist omdat hij het kán betalen. Dat hij meer verdient dan hij kwijt moet als hij thuis blijft wonen, is voor mij geen reden om het oke te vinden dat zijn ouders kostgeld vragen. In dit geval, ook weer eerder gezegd, vind ik het sowieso raar dat zijn ouders zijn kosten betalen en dan kostgeld vragen. Hij kan het prima zelf betalen, imo moet hij zelfs meer dan ¤120 p/m kwijt zijn vanwege zijn maandelijkse inkomsten. Hij kan toch prima deze kosten allemaal betalen en dan 'gratis' thuis wonen? Op deze manier is hij zelfs meer kwijt dan de ¤120 die zijn ouders van hem willen, maar dat is terecht ;) als hij dan een periode niet zoveel verdient, kunnen zijn ouders weer helpen met collegegeld etc.
pi_113016714
Jij gebruikt eten/gas/water/elektro/internet/etc., niets mis mee om een kleine bijdrage te leveren. Misschien moet jij maar op jezelf gaan wonen om het te begrijpen..
pi_113016772
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:06 schreef gracee het volgende:
Jij gebruikt eten/gas/water/elektro/internet/etc., niets mis mee om een kleine bijdrage te leveren. Misschien moet jij maar op jezelf gaan wonen om het te begrijpen..
je vergeet, kok, wasvrouw, strijkvrouw, poetsvrouw en personal assistent :D
  zondag 17 juni 2012 @ 20:08:09 #107
125267 spijkerbroek
Bron-Yr-Aur
pi_113016805
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:01 schreef junamii het volgende:

[..]

Die kosten die ik noemde, dat waren niet die ¤120. Ik bedoelde de kosten uit de post daarvoor (dus verzekering, collegegeld etc). Opeens ben je volwassen volgens de wet en moet je zulke kosten in principe zelf betalen omdat je meerderjarig bent. Je ontvangt stufi, zorgtoeslag en daarnaast kun je een bijbaantje nemen om dit te bekostigen. Als je genoeg verdient, kun je ook op jezelf gaan wonen.

Nogmaals: ik vind dat hij de bovenstaande kosten gewoon zelf moet betalen, juist omdat hij het kán betalen. Dat hij meer verdient dan hij kwijt moet als hij thuis blijft wonen, is voor mij geen reden om het oke te vinden dat zijn ouders kostgeld vragen. In dit geval, ook weer eerder gezegd, vind ik het sowieso raar dat zijn ouders zijn kosten betalen en dan kostgeld vragen. Hij kan het prima zelf betalen, imo moet hij zelfs meer dan ¤120 p/m kwijt zijn vanwege zijn maandelijkse inkomsten. Hij kan toch prima deze kosten allemaal betalen en dan 'gratis' thuis wonen? Op deze manier is hij zelfs meer kwijt dan de ¤120 die zijn ouders van hem willen, maar dat is terecht ;) als hij dan een periode niet zoveel verdient, kunnen zijn ouders weer helpen met collegegeld etc.
En dat is kennelijk de manier van TS' ouders om de overgang naar volwassenheid geleidelijk e laten verlopen.
Ik heb er totaal geen problemen mee dat TS' ouders dit doen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_113016821
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 19:33 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp betalen de ouders alle kosten voor TS, mogelijk vanuit de gedachtengang dat hij door zijn drukke studie geen tijd heeft om te werken en deze kosten zelf te betalen.
Als TS er vervolgens zelf voor kiest om toch te gaan werken, vind ik het niet onlogisch als de ouders zeggen dat hij dan ook best zelf een bijdrage mag leveren aan de kosten die zijn ouders voor hem maken. Voor jou maakt het blijkbaar een wereld van verschil of je dat dan een bijdrage aan kost en inwoning noemt, of een bijdrage aan de studiekosten, maar effectief maakt dat natuurlijk geen enkel verschil.
Dit klopt natuurlijk ook wel, maar in m'n eerste post ging ik gewoon in op 'kostgeld' als definitie op zich, en geld vragen om thuis te mogen wonen en eten vind ik gewoon raar. Als TS nu ¤120 betaalt aan z'n ouders, draagt hij inderdaad bij aan z'n studiekosten. Imo moet hij dat, vanwege maandelijkse inkomsten van ¤800, helemaal zelf betalen, maar als z'n ouders helpen ook prima. Alleen lief.
pi_113016852
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:08 schreef junamii het volgende:

[..]

Dit klopt natuurlijk ook wel, maar in m'n eerste post ging ik gewoon in op 'kostgeld' als definitie op zich, en geld vragen om thuis te mogen wonen en eten vind ik gewoon raar. Als TS nu ¤120 betaalt aan z'n ouders, draagt hij inderdaad bij aan z'n studiekosten. Imo moet hij dat, vanwege maandelijkse inkomsten van ¤800, helemaal zelf betalen, maar als z'n ouders helpen ook prima. Alleen lief.
en dus moet TS niet huilenbalken :D
pi_113016896
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:08 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

En dat is kennelijk de manier van TS' ouders om de overgang naar volwassenheid geleidelijk e laten verlopen.
Ik heb er totaal geen problemen mee dat TS' ouders dit doen.
Ik ook niet, maar dan vervalt je argument dat je een kind zo leert budgetteren en met geld omgaan. Op de manier die ik voorstel is hij meer geld kwijt.
  zondag 17 juni 2012 @ 20:12:48 #111
125267 spijkerbroek
Bron-Yr-Aur
pi_113016984
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:10 schreef junamii het volgende:
Ik ook niet, maar dan vervalt je argument dat je een kind zo leert budgetteren en met geld omgaan. Op de manier die ik voorstel is hij meer geld kwijt.
Niet mee eens met je eerste zin. Je hoeft niet meteen van 0 naar 100% te gaan qua kosten. Je kan het geleidelijk opbouwen en je kind dan geleidelijk leren omgaan met geld.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_113017017
120 euro, is in mijn ogen geleidelijk opbouwen...... heel geleidelijk opbouwen zelfs :D
  zondag 17 juni 2012 @ 20:15:15 #113
125267 spijkerbroek
Bron-Yr-Aur
pi_113017087
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:13 schreef kiwiko het volgende:
120 euro, is in mijn ogen geleidelijk opbouwen...... heel geleidelijk opbouwen zelfs :D
TS miept nu al.. dus wellicht is dat wel goed voor hem.
pi_113017170
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:12 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Niet mee eens met je eerste zin. Je hoeft niet meteen van 0 naar 100% te gaan qua kosten. Je kan het geleidelijk opbouwen en je kind dan geleidelijk leren omgaan met geld.
8)7

Ik heb al 5 keer hetzelfde gepost denk ik nu. Als hij zijn kosten zelf betaalt (verzekering, collegegeld, telefoonabo etc.) dan betaalt hij toch al deels zijn eigen kosten? Het enige wat hij dan niet betaalt zijn de kosten om te leven in een huis en eten. Dus dan leert hij toch geleidelijk met geld omgaan? Geen 0% maar ook geen 100%.

Dan leert hij beter omgaan met geld dan een kleine ¤120 p/m.
  zondag 17 juni 2012 @ 20:21:21 #115
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_113017364
:')

ga eens lezen. TS zegt zelf dat zijn ouders zijn studie betalen
nerovetsrethca
  zondag 17 juni 2012 @ 20:21:51 #116
62419 CherryLips
chocoholic
pi_113017393
Waarom vragen ze niet of hij z'n collegegeld (deels) zelf gaat betalen? Nu moet ie z'n ouders betalen terwijl ie het geld weer terugkrijgt elke maand voor z'n studie :')
Tap tap tap
pi_113017503
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:21 schreef slangpie het volgende:
:')

ga eens lezen. TS zegt zelf dat zijn ouders zijn studie betalen
Ga jij eens lezen. De situatie die ik omschrijf is wat ik denk dat het beste is. Ik weet dat nu zijn studie betaald wordt door z'n ouders.
  zondag 17 juni 2012 @ 20:33:00 #118
125267 spijkerbroek
Bron-Yr-Aur
pi_113017984
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:23 schreef junamii het volgende:
Ga jij eens lezen. De situatie die ik omschrijf is wat ik denk dat het beste is. Ik weet dat nu zijn studie betaald wordt door z'n ouders.
Dus is jouw situatie volledig hypothetisch en dus irrelevant.
Ik had het over TS.
pi_113018055
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:33 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Dus is jouw situatie volledig hypothetisch en dus irrelevant.
Ik had het over TS.
Volgens mij begon ik mijn eerste post naar jou toe met uitleg dat ik niet per se op TS doelde. Lezen is lastig, hè.
pi_113018164
quote:
12s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:34 schreef junamii het volgende:

[..]

Volgens mij begon ik mijn eerste post naar jou toe met uitleg dat ik niet per se op TS doelde. Lezen is lastig, hè.
zooo passend bij de houding van TS :) Ik snap wel dat jij hem snapt.......
pi_113018308
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:36 schreef kiwiko het volgende:

[..]

zooo passend bij de houding van TS :) Ik snap wel dat jij hem snapt.......
Ook voor jou te lastig om te lezen? Lees eens even terug, in de post dat ik inga op TS zijn situatie, vind ik dat hij kosten die hij maakt (verzekering, collegegeld etc.) zelf moet betalen. NOGMAALS: hij is dan meer kwijt dan zijn ouders hem nu willen vragen. Hoe past dit bij TS zijn houding, die veel
verdient en niks betaalt?

Het enige waar ik het mee eens ben, is dat 'kostgeld' vragen vreemd is.
pi_113018432
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2012 19:09 schreef junamii het volgende:

[..]

Doelde niet per se op TS. Prima dat hij het druk heeft met z'n studie en werken, maar dan mag hij imo ook zijn verzekering, collegegeld, boeken etc. zelf betalen, maar kostgeld om thuis te blijven wonen slaat nergens op.

Stel we gaan uit van ¤800 p/m, incl. stufi en zorgtoeslag. Zo'n ¤120 verzekering, +/- ¤250 collegegeld, boeken en al dat soort ongein + een telefoonabo van ¤30,
maakt al ¤400. Dan houdt hij ¤400 over voor de rest (wellicht heeft hij een auto, een sport die hij moet betalen, een hobby, spaart hij voor een vakantie, kleding, vriendin etc). Dat hij zulke dingen zelf betaalt, vind ik niet meer dan normaal. Ook al zou hij op deze manier¤400 overhouden, hoezo zou hij dat deels af moeten staan aan z'n ouders? Hij werkt er toch hard voor.

Ik vind dat de TS overigens wel zeurt. Hij verdient zoveel en dan niet eens je eigen collegegeld betalen? Die stufi geven ze ook niet zomaar, daar kun je (deels) je studie van betalen, zodat je ouders dat niet hoeven te doen. Waarschijnlijk hoef je die ¤120 ook niet meer te betalen dan.
^O^ ^O^ *O*
pi_113018498
Ik zal je even begrijpend lezen uitleggen, het gaat en ging hier om TS, niet om welk verhaal jij er ook van maakt, wat mij betreft trek je hem een roze pyama aan!

Hetgeen je loopt te raaskallen slaat kant nog wal, heeft helemaal niet te doen met TS en zijn issue. Dat jij er een hele eigen draai aan geeft moet je zelf weten, maar dan moet je niet achteraf doen alsof wij een stel mongolen zijn die maar niet willen snappen wat jij bedoeld.

quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:38 schreef junamii het volgende:

[..]

Ook voor jou te lastig om te lezen? Lees eens even terug, in de post dat ik inga op TS zijn situatie, vind ik dat hij kosten die hij maakt (verzekering, collegegeld etc.) zelf moet betalen. NOGMAALS: hij is dan meer kwijt dan zijn ouders hem nu willen vragen.

Het enige waar ik het mee eens ben, is dat 'kostgeld' vragen vreemd is.
pi_113018540
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:41 schreef kiwiko het volgende:
Ik zal je even begrijpend lezen uitleggen, het gaat en ging hier om TS, niet om welk verhaal jij er ook van maakt, wat mij betreft trek je hem een roze pyama aan!

Hetgeen je loopt te raaskallen slaat kant nog wal, heeft helemaal niet te doen met TS en zijn issue. Dat jij er een hele eigen draai aan geeft moet je zelf weten, maar dan moet je niet achteraf doen alsof wij een stel mongolen zijn die maar niet willen snappen wat jij bedoeld.

[..]

Iedereen hier geeft er een eigen draai aan omdat niemand verder ook maar iets weet over TS
alleen dat hij 120 moet gaan betalen
pi_113018645
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:42 schreef waspoedertje het volgende:

[..]

Iedereen hier geeft er een eigen draai aan omdat niemand verder ook maar iets weet over TS
alleen dat hij 120 moet gaan betalen
En zijn ouders de studie betalen, en hij 800 euro verdient............ en hij thuiswoont.......
pi_113018731
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:44 schreef kiwiko het volgende:

[..]

En zijn ouders de studie betalen, en hij 800 euro verdient............ en hij thuiswoont.......
en dan nog 120 euro willen :')

Maar ik ga die discussie niet weer aan, het is gewoon een kwestie van cultuur of opvoeding

ik ga voetbal kijken :D
pi_113018946
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:45 schreef waspoedertje het volgende:

[..]

en dan nog 120 euro willen :')

Maar ik ga die discussie niet weer aan, het is gewoon een kwestie van cultuur of opvoeding

ik ga voetbal kijken :D
Je bedoeld dat zijn ouders 120 euro vergoeding willen voor alle onkosten die ze voor hem maken, en alle moeite die ze voor hem doen?

en inderdaad zal het zeker een kwestie zijn van opvoeding, en misschien ook wel van cultuur.
pi_113019380
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:41 schreef kiwiko het volgende:

[..]

Je moet serieus gewoon eerst mijn post goed lezen. Ik maak er geen 'eigen' verhaal van. TS vraagt of het normaal is als ouders kostgeld vragen. Ik vind van niet, maar ik geef een miljoen keer aan dat ik het raar vind dat hij bijvoorbeeld zijn collegegeld niet zelf betaalt en dat ik vind dat hij niet moet zeuren.

Hij vraagt om advies en wat wij van de situatie nu vinden. Dit is wat ik ervan vind en ik geef ook aan hoe hij het zou moeten doen naar mijn mening. Dát is de situatie die ik aanraad (en dus schets). Wat is daar raar aan of klopt daar niet aan.
pi_113019603
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:50 schreef kiwiko het volgende:

[..]

Je bedoeld dat zijn ouders 120 euro vergoeding willen voor alle onkosten die ze voor hem maken, en alle moeite die ze voor hem doen?

en inderdaad zal het zeker een kwestie zijn van opvoeding, en misschien ook wel van cultuur.
Geld willen van je kind omdat je moeite voor hem doet, alsjeblieft zeg.
Het is dat je eerder heb gezegd dat je aan je eigen kind niks vraagt.
pi_113019653
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:56 schreef junamii het volgende:

[..]

Je moet serieus gewoon eerst mijn post goed lezen. Ik maak er geen 'eigen' verhaal van. TS vraagt of het normaal is als ouders kostgeld vragen. Ik vind van niet, maar ik geef een miljoen keer aan dat ik het raar vind dat hij bijvoorbeeld zijn collegegeld niet zelf betaalt en dat ik vind dat hij niet moet zeuren.

Hij vraagt om advies en wat wij van de situatie nu vinden. Dit is wat ik ervan vind en ik geef ook aan hoe hij het zou moeten doen naar mijn mening. Dát is de situatie die ik aanraad (en dus schets). Wat is daar raar aan of klopt daar niet aan.
Ja ik vind het WEL normaal als ouders kostgeld vragen, als hij zijn studie zelf moest betalen was hij duurder uit......

Maar je hebt wel gelijk hoor, ik snap geen reet van jouw denkwijze :) Als je als ouder zijnde je kind zelf zijn studie laat betalen is het OK, maar als jij de studie betaald en je vraagt 1/5 deel daarvan als kostgeld is het niet ok.....

je hebt gelijk, ik snap er geen reet van :)
pi_113019780
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:59 schreef waspoedertje het volgende:

[..]

Geld willen van je kind omdat je moeite voor hem doet, alsjeblieft zeg.
Het is dat je eerder heb gezegd dat je aan je eigen kind niks vraagt.
Waar is het respect gebleven voor wat je ouders allemaal voor je doen ........... hoe triest!
pi_113019935
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:01 schreef kiwiko het volgende:

[..]

Waar is het respect gebleven voor wat je ouders allemaal voor je doen ........... hoe triest!
Want respect toon je door geld te betalen als je opeens 18 bent en nog thuis woont.

Triest als je daar je respect uit moet halen.
pi_113019945
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:01 schreef kiwiko het volgende:

[..]

Moet dat respect betaald worden met geld _O-

Nu ben je gewoon aan het trollen toch
pi_113020330
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:59 schreef kiwiko het volgende:

[..]

Ja ik vind het WEL normaal als ouders kostgeld vragen, als hij zijn studie zelf moest betalen was hij duurder uit......

Maar je hebt wel gelijk hoor, ik snap geen reet van jouw denkwijze :) Als je als ouder zijnde je kind zelf zijn studie laat betalen is het OK, maar als jij de studie betaald en je vraagt 1/5 deel daarvan als kostgeld is het niet ok.....

je hebt gelijk, ik snap er geen reet van :)
Begrijpend lezen, grammatica. Gaat allemaal niet goed hè.
pi_113020538
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:08 schreef junamii het volgende:

[..]

Begrijpend lezen, grammatica. Gaat allemaal niet goed hè.
Lieverd, concentreer jij je nou maar op je eigen leven, want je hebt nog een hoop te leren voordat je op eigen beentjes kan staan. :D
pi_113020569
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:03 schreef waspoedertje het volgende:

[..]

Moet dat respect betaald worden met geld _O-

Nu ben je gewoon aan het trollen toch
Of in meehelpen in het huishouden, en ja een financiele bijdrage is helemaal niet verkeerd. In een hotel verblijf je ook niet kosteloos toch?
pi_113020740
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:11 schreef kiwiko het volgende:

[..]

Of in meehelpen in het huishouden, en ja een financiele bijdrage is helemaal niet verkeerd. In een hotel verblijf je ook niet kosteloos toch?
Ik hielp me moeder ook wel met huishouden hoor, begrijp me niet verkeerd je moet wel je kind opvoeden

Maar om nou geld te vragen omdat je de was doet etc
nee
pi_113020947
Als jij geld verdient kan je best bijdragen in het huishouden......... of vind jij het normaal dat je ouders dat maar moeten doen.......

Doet jullie rijkste vriendje ook altijd de barbon afrekenen??
pi_113021031
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:16 schreef kiwiko het volgende:
Als jij geld verdient kan je best bijdragen in het huishouden......... of vind jij het normaal dat je ouders dat maar moeten doen.......

Doet jullie rijkste vriendje ook altijd de barbon afrekenen??
Ja ik vind het normaal dat de ouders dat moeten doen
het is je eigen kind kom op zeg
pi_113021116
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:10 schreef kiwiko het volgende:

[..]

Lieverd, concentreer jij je nou maar op je eigen leven, want je hebt nog een hoop te leren voordat je op eigen beentjes kan staan. :D
Want jij weet precies wat ik in mijn leven doe en hoe mijn leven er precies uitziet. Met mij komt het wel goed en als we dan toch persoonlijk gaan aanvallen: je hebt een kind en je beheerst de Nederlandse grammatica niet eens, laat staan het vermogen iemand te begrijpen. En oh ja, je denkt dat een kind respect heeft voor de ouders als kostgeld betaald wordt. Een beetje sneu, het ouderlijk huis is geen hotel.
pi_113021216
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:17 schreef waspoedertje het volgende:

[..]

Ja ik vind het normaal dat de ouders dat moeten doen
het is je eigen kind kom op zeg
En ik vind dat dus niet normaal. Als ouder heb je maar een taak, en dat is ervoor te zorgen dat je kind zijn eigen boontjes kan doppen in het echte leven. Leren dat geld op gaat, is daar een van...... en leren dat het niet altijd leuk en lief is is daar ook een onderdeel van.

Nou snap ik het wel dat er zoveel jongelingen in de schuldhulp zitten, als je opgevoed bent met het idee dat pappie en mammie wel voor me blijven zorgen tot ze dood gaan, tja dan komt dat niet goed nee.
pi_113021394
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:18 schreef junamii het volgende:

[..]

Want jij weet precies wat ik in mijn leven doe en hoe mijn leven er precies uitziet. Met mij komt het wel goed en als we dan toch persoonlijk gaan aanvallen: je hebt een kind en je beheerst de Nederlandse grammatica niet eens, laat staan het vermogen iemand te begrijpen. En oh ja, je denkt dat een kind respect heeft voor de ouders als kostgeld betaald wordt. Een beetje sneu, het ouderlijk huis is geen hotel.
Sterker nog, ik heb een kind en een hele goede secretaresse :D Dat moet jij nog maar voor elkaar zien te boksen.......... maargoed, jij krijgt alles op een dienblaadje aangereikt, en als het even niet lukt dan ren je naar pappie en mammie die je dan wel uit de stront trekken en je een kusje op je voorhoofd geven...... en dat zullen ze nog jaahaaren moeten doen, want ze hebben jou nooit geleerd om voor jezelf te zorgen, je eigen boontjes te doppen, te budgetteren en te kijken of je plan van morgen vandaag nog inpasbaar is.
pi_113021756
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:20 schreef kiwiko het volgende:

[..]

En ik vind dat dus niet normaal. Als ouder heb je maar een taak, en dat is ervoor te zorgen dat je kind zijn eigen boontjes kan doppen in het echte leven. Leren dat geld op gaat, is daar een van...... en leren dat het niet altijd leuk en lief is is daar ook een onderdeel van.

Nou snap ik het wel dat er zoveel jongelingen in de schuldhulp zitten, als je opgevoed bent met het idee dat pappie en mammie wel voor me blijven zorgen tot ze dood gaan, tja dan komt dat niet goed nee.
Alsof dat niet kan zonder geld te eisen van je eigen kind _O-
Maar ieder zijn eigen opvoeding maar ben blij dat wij niet samen een kind hebben :D
pi_113021830
Waarde van geld leren ze toch wel kennen als ze gaan stappen en zelf zorgverzekering en telefoon etc moeten betalen
pi_113022359
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:23 schreef kiwiko het volgende:

[..]

Sterker nog, ik heb een kind en een hele goede secretaresse :D Dat moet jij nog maar voor elkaar zien te boksen.......... maargoed, jij krijgt alles op een dienblaadje aangereikt, en als het even niet lukt dan ren je naar pappie en mammie die je dan wel uit de stront trekken en je een kusje op je voorhoofd geven...... en dat zullen ze nog jaahaaren moeten doen, want ze hebben jou nooit geleerd om voor jezelf te zorgen, je eigen boontjes te doppen, te budgetteren en te kijken of je plan van morgen vandaag nog inpasbaar is.
En waar baseer jij dit precies op? Het feit dat ik het raar vind dat er ouders zijn die kostgeld vragen aan hun kind? Vreemde aannames maak je dan. Komt wellicht gewoon omdat je echt het vermogen niet heb om begrijpend (terug) te lezen.

Ik werk kei- en keihard voor mijn geld, naast twee studies die ik doe. Ik geef vaak genoeg geld uit aan boodschappen (wordt niet van me verwacht, doe ik wel met alle liefde), ik betaal m'n verzekering zelf, ik betaal m'n collegegeld zelf, ik betaal al m'n abonnementen zelf, vakanties, kleding etc. Het enige wat ik niet betaal is 'kostgeld'. Mijn vader verwacht dat gewoon niet van me en ik doe dagelijks sowieso genoeg thuis (wordt ook niet verwacht, doe het met alle respect en liefde uit mezelf). Dus voortaan voordat je zulke achterlijke dingen zegt, moet je maar even bedenken hoeveel je nou uit een gegeven als 'kostgeld betalen aan ouders vind ik raar' kan halen. Daaruit kun je niet halen dat ik nog een lange weg te gaan heb om op m'n eigen benen te staan en ook niet dat ik alles op een dienblad aangereikt krijg.
pi_113022369
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:29 schreef waspoedertje het volgende:

[..]

Alsof dat niet kan zonder geld te eisen van je eigen kind _O-
Maar ieder zijn eigen opvoeding maar ben blij dat wij niet samen een kind hebben :D
Tja, daar kunnen we zeker blij om zijn :)

Ik vind discipline een groot goed, zowel met geld als alle andere dingen............ en begrijp me niet verkeerd hoor! Mijn kind is heel vrij, ik betaal nu haar tunnels bijvoorbeeld, maar daarvoor in ruil haalt ze de vaatwasser leeg elke dag.

Als ze geld nodig heeft krijgt ze het van me, maar als ik wat aan haar vraag wil ik geen getrut hebben. Gaat ze wel trutten, gaat de geld kraan dicht. as simple as that. Ik moet als volwassen vrouw fulltime werken (in onze branche 36 uur pw) en daarnaast ben ik ook gewoon een uur of 15 per week met het huishouden bezig, op vrijwillige basis.... dus ik kan wel zeggen dat ik hard werk, en dan pak ik niet eens de uren mee die ik als aandacht moet wegschrijven aan mijn man of mijn kind. Doe het met liefde hoor, met alle liefde......... maar niet trutten als ik eens zeg "he jullie beurt vandaag"

Zo wel, dan ga ik staken en zorg ik alleen voor mezelf..... heb ik ooit twee dagen gedaan, toen werd de hint begrepen.

Ik ben hoofdkostwinnaar in dit gezin (mijn man is software tester, en een hele goede) maar zolang ik betaal, ben ik degene die bepaald.
pi_113022389
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:30 schreef waspoedertje het volgende:
Waarde van geld leren ze toch wel kennen als ze gaan stappen en zelf zorgverzekering en telefoon etc moeten betalen
ja......... van de deurwaarders :D :D :D
pi_113022497
quote:
13s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:37 schreef junamii het volgende:

[..]

En waar baseer jij dit precies op? Het feit dat ik het raar vind dat er ouders zijn die kostgeld vragen aan hun kind? Vreemde aannames maak je dan. Komt wellicht gewoon omdat je echt het vermogen niet heb om begrijpend (terug) te lezen.

Ik werk kei- en keihard voor mijn geld, naast twee studies die ik doe. Ik geef vaak genoeg geld uit aan boodschappen (wordt niet van me verwacht, doe ik wel met alle liefde), ik betaal m'n verzekering zelf, ik betaal m'n collegegeld zelf, ik betaal al m'n abonnementen zelf, vakanties, kleding etc. Het enige wat ik niet betaal is 'kostgeld'. Mijn vader verwacht dat gewoon niet van me en ik doe dagelijks sowieso genoeg thuis (wordt ook niet verwacht, doe het met alle respect en liefde uit mezelf). Dus voortaan voordat je zulke achterlijke dingen zegt, moet je maar even bedenken hoeveel je nou uit een gegeven als 'kostgeld betalen aan ouders vind ik raar' kan halen. Daaruit kun je niet halen dat ik nog een lange weg te gaan heb om op m'n eigen benen te staan en ook niet dat ik alles op een dienblad aangereikt krijg.
Je moet alleen je hotel nog zelf betalen......... dan ben je lekker bezig :D
pi_113022634
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:37 schreef kiwiko het volgende:

[..]

ja......... van de deurwaarders :D :D :D
en die kans lopen ze niet als ze al heel veel aan de ouders moeten betalen ?
juist ja ^O^
pi_113022748
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:40 schreef waspoedertje het volgende:

[..]

en die kans lopen ze niet als ze al heel veel aan de ouders moeten betalen ?
juist ja ^O^
hahahaha, tja, ouders zijn wat makkelijker dan de woningbouw vereniging met betrekking tot een maandje overslaan want ik heb gisteren zoveel uitgegeven met stappen :)
pi_113022751
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:37 schreef kiwiko het volgende:

[..]

Tja, daar kunnen we zeker blij om zijn :)

Ik vind discipline een groot goed, zowel met geld als alle andere dingen............ en begrijp me niet verkeerd hoor! Mijn kind is heel vrij, ik betaal nu haar tunnels bijvoorbeeld, maar daarvoor in ruil haalt ze de vaatwasser leeg elke dag.

Als ze geld nodig heeft krijgt ze het van me, maar als ik wat aan haar vraag wil ik geen getrut hebben. Gaat ze wel trutten, gaat de geld kraan dicht. as simple as that. Ik moet als volwassen vrouw fulltime werken (in onze branche 36 uur pw) en daarnaast ben ik ook gewoon een uur of 15 per week met het huishouden bezig, op vrijwillige basis.... dus ik kan wel zeggen dat ik hard werk, en dan pak ik niet eens de uren mee die ik als aandacht moet wegschrijven aan mijn man of mijn kind. Doe het met liefde hoor, met alle liefde......... maar niet trutten als ik eens zeg "he jullie beurt vandaag"

Zo wel, dan ga ik staken en zorg ik alleen voor mezelf..... heb ik ooit twee dagen gedaan, toen werd de hint begrepen.

Ik ben hoofdkostwinnaar in dit gezin (mijn man is software tester, en een hele goede) maar zolang ik betaal, ben ik degene die bepaald.
Zoals je hier verkondigd denk ik van dafuq :P

Maar zoals je het doet is het wel goed :)
Zijn we het daar iig over eens :D
pi_113022938
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:39 schreef kiwiko het volgende:

[..]

Je moet alleen je hotel nog zelf betalen......... dan ben je lekker bezig :D
Jij ziet je huis wellicht als hotel voor je kind. Mijn vader staat daar toch iets anders tegenover.
pi_113023108
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:44 schreef junamii het volgende:

[..]

Jij ziet je huis wellicht als hotel voor je kind. Mijn vader staat daar toch iets anders tegenover.
jouw geluk, ik hoop voor je dat hij dat zo blijft zien tot het einde :)

het zal je moeilijk vallen als je straks ineens echt voor jezelf moet gaan zorgen in financiele zin.
pi_113023268
Ik ga nog even een uurtje studeren, fijne avond :)
pi_113023645
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:48 schreef kiwiko het volgende:
Ik ga nog even een uurtje studeren, fijne avond :)
Studeer ze :)
Discussieren later wel verder hehe
pi_113024520
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 21:46 schreef kiwiko het volgende:

[..]

jouw geluk, ik hoop voor je dat hij dat zo blijft zien tot het einde :)

het zal je moeilijk vallen als je straks ineens echt voor jezelf moet gaan zorgen in financiele zin.

Ik ga dus gewoon stoppen met discussiëren met je. Je maakt nu alweer een vreemde en op niks gebaseerde aanname :W
pi_113027692
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 15:04 schreef Stay2fresh het volgende:
Ik weet niet of dit de goede plek is hiervoor. Maar boeie.
Ik heb straks een gesprek met mijn ouders over kostgeld.

Ik doe een studie en daarnaast werk ik veel. ik hou bijna geen vrije tijd over.
alleen de zondag... ik verdien 800 per maand. mijn ouders willen dat ik 120 kostgeld betaal per maand. Is dat eerlijk?

Ik vind van niet. ik hou geen vrije tijd meer over omdat ik zoveel moet doen. ik zou het wel begrijpen als ik geen studie aan het doen was en constant aan het werk was dat ik een bijdrage aan het huis moet geven. omdat je dan nog vrije tijd overhoud en ook meer verdient.

Wat denken jullie hiervan? wel? minder? niet? wel maar wat opzij zetten maar dan voor jezelf? enzzz
Ik vind het wel eerlijk, eigenlijk:
Toen ik thuiswoonde en studeerde moest ik zelf mijn studie, zelf mijn boeken, en kostgeld betalen.
(Was bij mij maar een klein bedrag, omdat ik rond de 100 euro p/m verdiende als zaterdagpostbode.)

Je kan nog prima sparen zonder die 120 euro/maand, tenzij je echt met geld loopt te smijten.
  zondag 17 juni 2012 @ 23:04:55 #158
308024 BundyChen
It's Al Chen, not Bundy
pi_113029523
@junamii

Sowieso is het gewoon een beetje raar, dat zijn ouders alles voor hem betalen en dan kostgeld vragen. Zelfs al gaat ie 'overstag' dan leert hij nog niet met geld omgaan want dan denkt hij toch ik heb m'n inkomsten minus 120 euro te besteden aan alles wat ik wil (uitgaan, gadgets, etc).

Terwijl als je alles zelf betaalt je meer beseft waar 't naar toe gaat.
pi_113029963
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 23:04 schreef BundyChen het volgende:
@junamii

Sowieso is het gewoon een beetje raar, dat zijn ouders alles voor hem betalen en dan kostgeld vragen. Zelfs al gaat ie 'overstag' dan leert hij nog niet met geld omgaan want dan denkt hij toch ik heb m'n inkomsten minus 120 euro te besteden aan alles wat ik wil (uitgaan, gadgets, etc).

Zo, hè hè. Iemand die me begrijpt.
  zondag 17 juni 2012 @ 23:17:39 #160
308024 BundyChen
It's Al Chen, not Bundy
pi_113030385
quote:
14s.gif Op zondag 17 juni 2012 23:11 schreef junamii het volgende:

[..]

Zo, hè hè. Iemand die me begrijpt.
90% hier leest toch niet eens wat je inhoudelijk zegt, dus niet zo gek dat je zo lang moest wachten.

TS is verder toch gone, zeker op zoek naar het bonnetje van z'n laatst gedane boodschappen om te declareren bij paps en mams.
  zondag 17 juni 2012 @ 23:39:20 #161
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_113031864
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 23:04 schreef BundyChen het volgende:
@junamii

Het zou voor de inhoudelijke les voor TS beter zijn geweest als hij bijvoorbeeld als eerste zijn eigen collegegeld zou moeten betalen (¤ 150,- pm). Dan kan je daarna bijvoorbeeld overgaan op het betalen van verzekeringen (zorgverzekering is netto rond de ¤ 50,- pm met volledige zorgtoeslag). Dit afhankelijk van wat realistisch is.

Zo kan je het een beetje opbouwen richting einde studie. Zo deden mijn ouders het ook, en ga je meteen inzien hoeveel aankopen nutteloos zijn of niet vanzelfsprekend zijn. Zaken zoals gadgets (dure smartphone, tablets, laptops, tv's, audio, etc.), fastfood, de duurdere supermarkten, etc.

Op het moment heeft TS gewoon minimaal zijn maandloon minus een kleine bijdrage voor de huisvesting om uit te geven. Flink wat centen dus voor een thuiswonende.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_113038433
quote:

alleen de zondag... ik verdien 800 per maand. mijn ouders willen dat ik 120 kostgeld betaal per maand. Is dat eerlijk?

Ik vind van niet. ik hou geen vrije tijd meer over omdat ik zoveel moet doen. ik zou het wel begrijpen als ik geen studie aan het doen was en constant aan het werk was dat ik een bijdrage aan het huis moet geven. omdat je dan nog vrije tijd overhoud en ook meer verdient.

Wat denken jullie hiervan? wel? minder? niet? wel maar wat opzij zetten maar dan voor jezelf? enzzz
Ik betaal 500 euro aan mijn ouders en betaal alles behalve eten zelf, ook studie.
120 euro is niks en je verdient genoeg. Niet zeuren.
zelfde als diginoob
pi_113041256
Zou TS ooit nog terug komen?

Oh, en ik vind het niet raar, zeker als ze alle andere kosten ook voor TS betalen. Sterker nog, ik zou na zo'n 'weigergesprek' zeggen: 'zoek maar een kamer, :W '.

Al had ik het anders aangepakt en gezegd: betaal je eigen collegegeld maar, dat maakt het voor een beginnend zelfstandige wat minder abstract.
Ja doei.
pi_113041416
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 06:39 schreef diginoob2 het volgende:

[..]

Ik betaal 500 euro aan mijn ouders en betaal alles behalve eten zelf, ook studie.
Je betaalt ¤500 om thuis te mogen wonen? :') Tering.
pi_113047719
Het is natuurlijk de vraag wat de redenen zijn dat TS' zijn ouders geld vragen. Ouders die het niet nodig hebben moeten niet zeiken en ouders die er een zooitje van gemaakt hebben in hun leven ook niet. :')
pi_113048375
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 13:29 schreef Aardappel2610 het volgende:
Het is natuurlijk de vraag wat de redenen zijn dat TS' zijn ouders geld vragen. Ouders die het niet nodig hebben moeten niet zeiken en ouders die er een zooitje van gemaakt hebben in hun leven ook niet. :')
Wat een nonsens :')
  maandag 18 juni 2012 @ 16:37:12 #167
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113056515
Gezien de inkomsten die hij met zijn werk krijgt vind ik het normaal dat die bijdrage, een die ver onder de kostprijs ligt, aan hem wordt gevraagd. Indien hij 40 uur per week met zijn opleiding bezig zou zijn, wat blijkbaar niet het geval is, dan zou ik het redelijk vinden als de ouders geen eigen bijdrage vragen aangezien de thuiswonende beurs veel lager is (minder dan de helft) dan de kosten van de opleiding. Dan moet het kind sowieso al werken voor die extra +100 Euro per maand en dan gun je het je kind toch wel dat hij een zakcentje overhoudt wetende dat hij inclusief zijn opleiding meer dan 40 uur per week werkt?
Wanneer je 800 Euro per maand krijgt met je werk en je woont nog thuis dan heb je niets te klagen, ook niet wanneer je een bijdrage van 120 Euro per maand moet betalen. Serieus, waar moet je het aan besteden? Die 120 Euro is nog minder dan wat je in een maand eet en drinkt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 18 juni 2012 @ 16:50:16 #168
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_113057264
en TS die is boos weggelopen van huis? :')
nerovetsrethca
  maandag 18 juni 2012 @ 19:28:02 #169
244933 trovey
Nachtoele
pi_113064010
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 13:29 schreef Aardappel2610 het volgende:
Sjesus. :')
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_113066689
Er wordt een interessante topic gestart waarin advies wordt gevraagd, inmiddels zijn we 7 pagina's verder en TS is nergens te bekennen :')
  maandag 18 juni 2012 @ 20:25:41 #171
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_113067263
weggelopen naar Berlijn om daar in het bos verder te leven? :')
nerovetsrethca
pi_113070621
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 06:39 schreef diginoob2 het volgende:

[..]

500 euro en alles zelf betalen en studeren :') ?

Werk je als callgirl in de avonduren ofzo?
pi_113071314
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 18:49 schreef kiwiko het volgende:
TS had aan mij een goede gehad............. echt, ik heb een hekel aan huilebalken.

Niet eens met kostgeld.......... dan gewoon heel je salaris overmaken en dan krijg je wel zakgeld knul!!

En anders kost ik 10 euro per was, 15 euro per strijk, 10 euro per keer dat ik je kamer op moet ruimen en per maaltijd mag je ook 10 euro betalen. Licht aan is 5 euro....... puteren 2.50 tv kijken2.50....... mijn telefoon gebruiken.... kwartje....... en zo kan ik oneindig doorgaan.
Anders heb je even professionele hulp nodig he dit is echt niet goed.
  maandag 18 juni 2012 @ 21:25:37 #174
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113071493
Misschien hoopte TS dat wij het met hem eens zouden zijn en wou hij dat vervolgens dan aan zijn ouders laten zien. Nu wij zijn ouders gelijk geven laat hij het natuurlijk niet aan zijn ouders zien. :)
#NoDAPL
pi_113071695
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 21:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Misschien hoopte TS dat wij het met hem eens zouden zijn en wou hij dat vervolgens dan aan zijn ouders laten zien. Nu wij zijn ouders gelijk geven laat hij het natuurlijk niet aan zijn ouders zien. :)
Heb jij de reacties wel gelezen?
  maandag 18 juni 2012 @ 21:28:54 #176
312325 Fanta-stick
Fukkin fegget
pi_113071755
quote:

Lol ik zat op de middelbare school en ik betaalde kostgeld. No problem...leer je gelijk zelfstandig te zijn.Ow en je studie wordt nog betaald ook? Bofkont.
pi_113071890
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 21:28 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Lol ik zat op de middelbare school en ik betaalde kostgeld. No problem...leer je gelijk zelfstandig te zijn.
LOL ik betaalde al kostgeld zonder problemen op de kleuterschool. Het was echt een leerzame ervaring!

de OP quoten :')
pi_113071914
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 21:28 schreef BrokenArrow het volgende:
De meesten zijn het er toch wel over eens dat TS iig wel IETS kan betalen. Of het nou zijn studie is, of kostgeld, of wat dan ook..
  maandag 18 juni 2012 @ 22:02:48 #179
312325 Fanta-stick
Fukkin fegget
pi_113074543
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 21:30 schreef BrokenArrow het volgende:

[..]

LOL ik betaalde al kostgeld zonder problemen op de kleuterschool. Het was echt een leerzame ervaring!

de OP quoten :')
Lekker boeiend dat ik de OP quote..Maar mensen vinden het tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend om hun ouders wat te geven.
pi_113074808
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 22:02 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Lekker boeiend dat ik de OP quote..Maar mensen vinden het tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend om hun ouders wat te geven.
Dat vind ik ook zeker niet vanzelfsprekend. Zeker op de middelbare school, doe normaal zeg. Mijn ouders zouden dat geld niet eens aannemen.
  maandag 18 juni 2012 @ 22:14:37 #181
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113075498
quote:
Een deel van de reacties, het overgrote merendeel van de mensen die reageert vindt dat TS zeurt.
#NoDAPL
pi_113075658
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 22:02 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Ja vroeger was het allemaal beter he truus. Die mentaliteit van tegenwoordig is echt vreselijk.
  maandag 18 juni 2012 @ 22:17:39 #183
312325 Fanta-stick
Fukkin fegget
pi_113075746
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 22:16 schreef BrokenArrow het volgende:

[..]

Ja vroeger was het allemaal beter he truus. Die mentaliteit van tegenwoordig is echt vreselijk.
Lekker aan het haten, meneer?
Tja sommige mensen vinden alles vanzelfsprekend..
pi_113075899
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 22:17 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Andere mensen vinden dat vroeger alles beter was. Je bent je ervan bewust dat onze generatie ouders het over het algemeen ook een stuk beter hebben dan hun ouders het hadden?
pi_113076313
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 22:17 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Wat heb je dan geleerd van kostgeld betalen behalve zelfstandig zijn?
  maandag 18 juni 2012 @ 22:25:48 #186
312325 Fanta-stick
Fukkin fegget
pi_113076429
quote:
14s.gif Op maandag 18 juni 2012 22:19 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Andere mensen vinden dat vroeger alles beter was. Je bent je ervan bewust dat onze generatie ouders het over het algemeen ook een stuk beter hebben dan hun ouders het hadden?
Ja oke, dat is wel zo. Maar goed..mensen willen alleen maar leuke dingen voor zichzelf kopen en denken er niet over na dat je toch wat kost bij je ouders. Sommige ouders kunnen zich dat permitteren ( mijn moeder ook net, maar toch schuif ik haar geld toe), maar heel veel ouders niet. En dan moet je niet raar opkijken als je ouders over kostgeld betalen beginnen.
  maandag 18 juni 2012 @ 22:27:28 #187
312325 Fanta-stick
Fukkin fegget
pi_113076567
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 22:24 schreef BrokenArrow het volgende:

[..]

Wat heb je dan geleerd van kostgeld betalen behalve zelfstandig zijn?
Naja sowieso 2 jaar op mezelf gewoond, nu weer even bij mijn moeder. Maar je leert gewoon alvast dat je vaste lasten hebt. Ook al zijn deze minder dan op jezelf wonen. Leer je toch dat geld niet alleen naar feestjes/eten/kleding/gadgets gaat...maar ook je eigen onderhoud.
pi_113076719
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 22:25 schreef Fanta-stick het volgende:

[..]

Ja oke, dat is wel zo. Maar goed..mensen willen alleen maar leuke dingen voor zichzelf kopen en denken er niet over na dat je toch wat kost bij je ouders. Sommige ouders kunnen zich dat permitteren ( mijn moeder ook net, maar toch schuif ik haar geld toe), maar heel veel ouders niet. En dan moet je niet raar opkijken als je ouders over kostgeld betalen beginnen.
Dat is wel wat anders dan het prima vinden om kostgeld te betalen terwijl je op de middelbare school zit. Dat vind ik persoonlijk niet normaal en ik kan me niet voorstellen dat er ouders zijn die dat wel normaal vinden (tenzij je echt krap bij kas zit).
  maandag 18 juni 2012 @ 22:30:54 #189
312325 Fanta-stick
Fukkin fegget
pi_113076865
quote:
14s.gif Op maandag 18 juni 2012 22:29 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat is wel wat anders dan het prima vinden om kostgeld te betalen terwijl je op de middelbare school zit. Dat vind ik persoonlijk niet normaal en ik kan me niet voorstellen dat er ouders zijn die dat wel normaal vinden (tenzij je echt krap bij kas zit).
Naja weet wel dat ik al studiebijdrage en salaris had. Daar ging dan wel 190 (kostgeld) 135 (abonnementsgeld) +108 euro (zorgverzekering af) op zich wel prima te doen verder.
pi_113077733
120 euro is niks, zeker als je al vrijwel geen andere vaste lasten hebt. Kunnen de ouders niet beter aanbieden dat TS voortaan zelf zijn collegegeld betaalt? Er is niks mis mee dat jongeren wat meer verantwoording mogen nemen op financieel vlak (in het kader van zelfstandigheid), maar ik vind het maar raar dat de ouders wél collegegeld betalen, maar dat TS dat blijkbaar (indirect) moet compenseren uit eigen zak. Betaal dan gewoon zelf je studie en zorg er dan ook voor dat je zelf stufi ontvangt.
pi_113078295
Ik vind het bewonderenswaardig dat TS naast zijn studie nog zoveel kan werken en dus behoorlijke inkomsten heeft. Misschien spaart hij nu wel gewoon heel hard zodat hij straks zijn huis kan inrichten/een auto kan kopen/een deel van zijn huis kan betalen/whatever. Alleen maar goed toch. Is ook een manier van leren met geld om gaan. Dit is natuurlijk speculatie, maar wil alleen maar aangeven dat het dus ook anders kan zijn dan velen hier denken.

Ik vind zelf dat je gewoon voor je kind moet kunnen betalen zo lang ze nog studeren. Hier kun je 18 jaar voor sparen. Kostgeld vind ik iets voor als het kind uitgestudeerd is en nog steeds thuis woont.
pi_113078391
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 22:48 schreef mirannie het volgende:
Ik vind het bewonderenswaardig dat TS naast zijn studie nog zoveel kan werken en dus behoorlijke inkomsten heeft. Misschien spaart hij nu wel gewoon heel hard zodat hij straks zijn huis kan inrichten/een auto kan kopen/een deel van zijn huis kan betalen/whatever. Alleen maar goed toch. Is ook een manier van leren met geld om gaan. Dit is natuurlijk speculatie, maar wil alleen maar aangeven dat het dus ook anders kan zijn dan velen hier denken.

Ik vind zelf dat je gewoon voor je kind moet kunnen betalen zo lang ze nog studeren. Hier kun je 18 jaar voor sparen. Kostgeld vind ik iets voor als het kind uitgestudeerd is en nog steeds thuis woont.
Dat vind ik niet, wat als je kind op zijn gemak studeert en hier 2 jaar langer dan nominaal mee bezig is? Daarnaast kun je ook sparen en geld betalen en je ouders, het een sluit het ander niet uit.
pi_113081001
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 22:49 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat vind ik niet, wat als je kind op zijn gemak studeert en hier 2 jaar langer dan nominaal mee bezig is? Daarnaast kun je ook sparen en geld betalen en je ouders, het een sluit het ander niet uit.
Uiteraard zijn er grenzen. Maar als je je kind bij voorbaat de juiste instelling mee geeft, moet het toch lukken. Duidelijke afspraken over maken.

En nee, het 1 sluit het ander niet uit, maar ik vind het gewoon niet nodig een thuiswonend kind te laten betalen zo lang de ouders het gewoon op kunnen brengen, net zoals mijn ouders dat voor mij hebben gedaan. En bij minstens 80% van mijn mede studenten destijds. Ik vind dat normaal.
pi_113081755
Ik betaal uit mezelf mee. Maar goed, dat doe ik automatisch omdat het maand inkomen van mij ouders 1100 is.
  † In Memoriam † dinsdag 19 juni 2012 @ 10:27:57 #195
43556 miss_dynastie
pi_113088610
quote:

Vrijwel geen enkele werkende volwassene heeft, naast de verplichte vaste lasten, 500 euro om te besteden aan 'leuk' of 'zelf kiezen'. En dan schat ik het bedrag voor de vaste lasten van TS héél ruim, ziektekostenverzekering/andere verzekeringen/ mobiel/ kleding, dat zal het zo'n beetje zijn, daar hoef je geen 300 aan kwijt te zijn. Ik kan me best voorstellen dat je als ouders tegen je eigen principes oploopt op het moment dat je de studie van je kind betaalt 'omdat het hoort' en je kind 500 euro over heeft voor leuke dingen of sparen, wat hij zelf maar wil, terwijl je als ouders zelf echt geen 1000 euro per maand vrij te besteden hebt. Het zou alleen slimmer zijn om te zeggen: 'je betaalt voortaan je eigen collegegeld' i.p.v. het met het sausje van kostgeld te overgieten.
pi_113089948
quote:
Ik vind zelf dat je gewoon voor je kind moet kunnen betalen zo lang ze nog studeren.
Denk je daar zo ook nog over als jouw zoon of dochter er met de pet naartoe gooit en in plaats van serieus studeert een beetje werkt en daarmee veel verdient? Ondertussen blijf jij maar betalen voor een studie die hij of zij toch niet afmaakt, laat staan er voldoende gemotiveerd voor is. Ik denk dat iedereen wel mensen kent die in zo'n situatie zitten of hebben gezeten. Studenten die keer op keer een nieuwe studie beginnen welke door de ouders wordt gefinancierd, maar ondertussen nog wel flink bijverdienen met een goede bijbaan.

Wordt nog gezellig thuis als straks de langstudeerboete op de deurmat valt en het kind nog 3 jaar moet studeren. :9
  dinsdag 19 juni 2012 @ 11:48:11 #197
365231 Fera
Fire & Blood
pi_113091132
In principe hoefde ik alleen kostgeld te betalen als ik, terwijl ik thuis woonde, een baan had (niet dat werkloos thuiszitten een optie was). Als ik een studie volgde hoefde dat niet, daarvan werd het collegegeld en de boeken ook door mijn ouders betaald. Ze hadden hiervoor ook een bepaald bedrag opzij gezet, dus het was geen bodemloze put.
Wel betaalde ik zelf mijn zorgverzekering, telefoonabonnement, kleding, etc. Maar ik verdiende dan ook lang niet zoveel bij in de maand als TS. Ik snap ook überhaupt niet waar hij de tijd vandaan haalt zoveel bij te verdienen, ik kon alleen werken op vrijdagavond, zaterdag en koopzondagen. Daarmee bracht ik lang niet zoveel geld binnen.

Ik vind het kostgeld geen onredelijke eis, maar ik ben wel van mening dat het beter is om het wat concreter te maken, zodat TS ook weet waar het geld heen gaat. Puur ¤120,- afgeven aan je ouders is zo betekenisloos.
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
  dinsdag 19 juni 2012 @ 12:05:48 #198
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_113091750
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 10:27 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Vrijwel geen enkele werkende volwassene heeft, naast de verplichte vaste lasten, 500 euro om te besteden aan 'leuk' of 'zelf kiezen'. En dan schat ik het bedrag voor de vaste lasten van TS héél ruim, ziektekostenverzekering/andere verzekeringen/ mobiel/ kleding, dat zal het zo'n beetje zijn, daar hoef je geen 300 aan kwijt te zijn. Ik kan me best voorstellen dat je als ouders tegen je eigen principes oploopt op het moment dat je de studie van je kind betaalt 'omdat het hoort' en je kind 500 euro over heeft voor leuke dingen of sparen, wat hij zelf maar wil, terwijl je als ouders zelf echt geen 1000 euro per maand vrij te besteden hebt. Het zou alleen slimmer zijn om te zeggen: 'je betaalt voortaan je eigen collegegeld' i.p.v. het met het sausje van kostgeld te overgieten.
Euh? Dat hebben de meeste volwasenen wel, zeker als er sprake is van een dubbelinkomen. Of je moet relatief gezien extreem duur wonen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_113091967
Is er nog iets van TS vernomen na het gesprek met zijn ouders?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 19 juni 2012 @ 12:14:35 #200
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_113092057
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 12:11 schreef Sekhmet het volgende:
Is er nog iets van TS vernomen na het gesprek met zijn ouders?
TS is nu een kamer aan het zoeken. :')
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')