Als ik het goed begrijp betalen de ouders alle kosten voor TS, mogelijk vanuit de gedachtengang dat hij door zijn drukke studie geen tijd heeft om te werken en deze kosten zelf te betalen.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:29 schreef junamii het volgende:
Begrijp me overigens niet verkeerd. Ik woon thuis, betaal bijna alles zelf (soms red ik het niet omdat te druk met studie --> geen tijd om veel te werken), maar kostgeld..Dat is bij ons niet eens ter sprake gekomen (zal ook wel cultuur zijn).
Ik haal soms ook wel eens boodschappen met m'n eigen geld, gewoon zonder dat iemand dat van mij verwacht of hierom vraagt. Het geld krijg ik altijd terug, maar accepteer ik niet. Het is familie, daar doe je geen zaken mee.
quote:Op zondag 17 juni 2012 19:42 schreef drijfhout het volgende:
Jezus, je studie word betaald, en je mekkert nog over 120 euro kostgeld? Dat is de beste deal ter wereld nota bene, verwend nest.![]()
Die kosten die ik noemde, dat waren niet die ¤120. Ik bedoelde de kosten uit de post daarvoor (dus verzekering, collegegeld etc). Opeens ben je volwassen volgens de wet en moet je zulke kosten in principe zelf betalen omdat je meerderjarig bent. Je ontvangt stufi, zorgtoeslag en daarnaast kun je een bijbaantje nemen om dit te bekostigen. Als je genoeg verdient, kun je ook op jezelf gaan wonen.quote:
je vergeet, kok, wasvrouw, strijkvrouw, poetsvrouw en personal assistentquote:Op zondag 17 juni 2012 20:06 schreef gracee het volgende:
Jij gebruikt eten/gas/water/elektro/internet/etc., niets mis mee om een kleine bijdrage te leveren. Misschien moet jij maar op jezelf gaan wonen om het te begrijpen..
En dat is kennelijk de manier van TS' ouders om de overgang naar volwassenheid geleidelijk e laten verlopen.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:01 schreef junamii het volgende:
[..]
Die kosten die ik noemde, dat waren niet die ¤120. Ik bedoelde de kosten uit de post daarvoor (dus verzekering, collegegeld etc). Opeens ben je volwassen volgens de wet en moet je zulke kosten in principe zelf betalen omdat je meerderjarig bent. Je ontvangt stufi, zorgtoeslag en daarnaast kun je een bijbaantje nemen om dit te bekostigen. Als je genoeg verdient, kun je ook op jezelf gaan wonen.
Nogmaals: ik vind dat hij de bovenstaande kosten gewoon zelf moet betalen, juist omdat hij het kán betalen. Dat hij meer verdient dan hij kwijt moet als hij thuis blijft wonen, is voor mij geen reden om het oke te vinden dat zijn ouders kostgeld vragen. In dit geval, ook weer eerder gezegd, vind ik het sowieso raar dat zijn ouders zijn kosten betalen en dan kostgeld vragen. Hij kan het prima zelf betalen, imo moet hij zelfs meer dan ¤120 p/m kwijt zijn vanwege zijn maandelijkse inkomsten. Hij kan toch prima deze kosten allemaal betalen en dan 'gratis' thuis wonen? Op deze manier is hij zelfs meer kwijt dan de ¤120 die zijn ouders van hem willen, maar dat is terechtals hij dan een periode niet zoveel verdient, kunnen zijn ouders weer helpen met collegegeld etc.
Dit klopt natuurlijk ook wel, maar in m'n eerste post ging ik gewoon in op 'kostgeld' als definitie op zich, en geld vragen om thuis te mogen wonen en eten vind ik gewoon raar. Als TS nu ¤120 betaalt aan z'n ouders, draagt hij inderdaad bij aan z'n studiekosten. Imo moet hij dat, vanwege maandelijkse inkomsten van ¤800, helemaal zelf betalen, maar als z'n ouders helpen ook prima. Alleen lief.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:33 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp betalen de ouders alle kosten voor TS, mogelijk vanuit de gedachtengang dat hij door zijn drukke studie geen tijd heeft om te werken en deze kosten zelf te betalen.
Als TS er vervolgens zelf voor kiest om toch te gaan werken, vind ik het niet onlogisch als de ouders zeggen dat hij dan ook best zelf een bijdrage mag leveren aan de kosten die zijn ouders voor hem maken. Voor jou maakt het blijkbaar een wereld van verschil of je dat dan een bijdrage aan kost en inwoning noemt, of een bijdrage aan de studiekosten, maar effectief maakt dat natuurlijk geen enkel verschil.
en dus moet TS niet huilenbalkenquote:Op zondag 17 juni 2012 20:08 schreef junamii het volgende:
[..]
Dit klopt natuurlijk ook wel, maar in m'n eerste post ging ik gewoon in op 'kostgeld' als definitie op zich, en geld vragen om thuis te mogen wonen en eten vind ik gewoon raar. Als TS nu ¤120 betaalt aan z'n ouders, draagt hij inderdaad bij aan z'n studiekosten. Imo moet hij dat, vanwege maandelijkse inkomsten van ¤800, helemaal zelf betalen, maar als z'n ouders helpen ook prima. Alleen lief.
Ik ook niet, maar dan vervalt je argument dat je een kind zo leert budgetteren en met geld omgaan. Op de manier die ik voorstel is hij meer geld kwijt.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:08 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En dat is kennelijk de manier van TS' ouders om de overgang naar volwassenheid geleidelijk e laten verlopen.
Ik heb er totaal geen problemen mee dat TS' ouders dit doen.
Niet mee eens met je eerste zin. Je hoeft niet meteen van 0 naar 100% te gaan qua kosten. Je kan het geleidelijk opbouwen en je kind dan geleidelijk leren omgaan met geld.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:10 schreef junamii het volgende:
Ik ook niet, maar dan vervalt je argument dat je een kind zo leert budgetteren en met geld omgaan. Op de manier die ik voorstel is hij meer geld kwijt.
TS miept nu al.. dus wellicht is dat wel goed voor hem.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:13 schreef kiwiko het volgende:
120 euro, is in mijn ogen geleidelijk opbouwen...... heel geleidelijk opbouwen zelfs
quote:Op zondag 17 juni 2012 20:12 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Niet mee eens met je eerste zin. Je hoeft niet meteen van 0 naar 100% te gaan qua kosten. Je kan het geleidelijk opbouwen en je kind dan geleidelijk leren omgaan met geld.
Ga jij eens lezen. De situatie die ik omschrijf is wat ik denk dat het beste is. Ik weet dat nu zijn studie betaald wordt door z'n ouders.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:21 schreef slangpie het volgende:
ga eens lezen. TS zegt zelf dat zijn ouders zijn studie betalen
Dus is jouw situatie volledig hypothetisch en dus irrelevant.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:23 schreef junamii het volgende:
Ga jij eens lezen. De situatie die ik omschrijf is wat ik denk dat het beste is. Ik weet dat nu zijn studie betaald wordt door z'n ouders.
Volgens mij begon ik mijn eerste post naar jou toe met uitleg dat ik niet per se op TS doelde. Lezen is lastig, hè.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:33 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dus is jouw situatie volledig hypothetisch en dus irrelevant.
Ik had het over TS.
zooo passend bij de houding van TSquote:Op zondag 17 juni 2012 20:34 schreef junamii het volgende:
[..]
Volgens mij begon ik mijn eerste post naar jou toe met uitleg dat ik niet per se op TS doelde. Lezen is lastig, hè.
Ook voor jou te lastig om te lezen? Lees eens even terug, in de post dat ik inga op TS zijn situatie, vind ik dat hij kosten die hij maakt (verzekering, collegegeld etc.) zelf moet betalen. NOGMAALS: hij is dan meer kwijt dan zijn ouders hem nu willen vragen. Hoe past dit bij TS zijn houding, die veelquote:Op zondag 17 juni 2012 20:36 schreef kiwiko het volgende:
[..]
zooo passend bij de houding van TSIk snap wel dat jij hem snapt.......
quote:Op zondag 17 juni 2012 19:09 schreef junamii het volgende:
[..]
Doelde niet per se op TS. Prima dat hij het druk heeft met z'n studie en werken, maar dan mag hij imo ook zijn verzekering, collegegeld, boeken etc. zelf betalen, maar kostgeld om thuis te blijven wonen slaat nergens op.
Stel we gaan uit van ¤800 p/m, incl. stufi en zorgtoeslag. Zo'n ¤120 verzekering, +/- ¤250 collegegeld, boeken en al dat soort ongein + een telefoonabo van ¤30,
maakt al ¤400. Dan houdt hij ¤400 over voor de rest (wellicht heeft hij een auto, een sport die hij moet betalen, een hobby, spaart hij voor een vakantie, kleding, vriendin etc). Dat hij zulke dingen zelf betaalt, vind ik niet meer dan normaal. Ook al zou hij op deze manier¤400 overhouden, hoezo zou hij dat deels af moeten staan aan z'n ouders? Hij werkt er toch hard voor.
Ik vind dat de TS overigens wel zeurt. Hij verdient zoveel en dan niet eens je eigen collegegeld betalen? Die stufi geven ze ook niet zomaar, daar kun je (deels) je studie van betalen, zodat je ouders dat niet hoeven te doen. Waarschijnlijk hoef je die ¤120 ook niet meer te betalen dan.
quote:Op zondag 17 juni 2012 20:38 schreef junamii het volgende:
[..]
Ook voor jou te lastig om te lezen? Lees eens even terug, in de post dat ik inga op TS zijn situatie, vind ik dat hij kosten die hij maakt (verzekering, collegegeld etc.) zelf moet betalen. NOGMAALS: hij is dan meer kwijt dan zijn ouders hem nu willen vragen.
Het enige waar ik het mee eens ben, is dat 'kostgeld' vragen vreemd is.
Iedereen hier geeft er een eigen draai aan omdat niemand verder ook maar iets weet over TSquote:Op zondag 17 juni 2012 20:41 schreef kiwiko het volgende:
Ik zal je even begrijpend lezen uitleggen, het gaat en ging hier om TS, niet om welk verhaal jij er ook van maakt, wat mij betreft trek je hem een roze pyama aan!
Hetgeen je loopt te raaskallen slaat kant nog wal, heeft helemaal niet te doen met TS en zijn issue. Dat jij er een hele eigen draai aan geeft moet je zelf weten, maar dan moet je niet achteraf doen alsof wij een stel mongolen zijn die maar niet willen snappen wat jij bedoeld.
[..]
En zijn ouders de studie betalen, en hij 800 euro verdient............ en hij thuiswoont.......quote:Op zondag 17 juni 2012 20:42 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
Iedereen hier geeft er een eigen draai aan omdat niemand verder ook maar iets weet over TS
alleen dat hij 120 moet gaan betalen
en dan nog 120 euro willenquote:Op zondag 17 juni 2012 20:44 schreef kiwiko het volgende:
[..]
En zijn ouders de studie betalen, en hij 800 euro verdient............ en hij thuiswoont.......
Je bedoeld dat zijn ouders 120 euro vergoeding willen voor alle onkosten die ze voor hem maken, en alle moeite die ze voor hem doen?quote:Op zondag 17 juni 2012 20:45 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
en dan nog 120 euro willen
Maar ik ga die discussie niet weer aan, het is gewoon een kwestie van cultuur of opvoeding
ik ga voetbal kijken
Je moet serieus gewoon eerst mijn post goed lezen. Ik maak er geen 'eigen' verhaal van. TS vraagt of het normaal is als ouders kostgeld vragen. Ik vind van niet, maar ik geef een miljoen keer aan dat ik het raar vind dat hij bijvoorbeeld zijn collegegeld niet zelf betaalt en dat ik vind dat hij niet moet zeuren.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:41 schreef kiwiko het volgende:
Ik zal je even begrijpend lezen uitleggen, het gaat en ging hier om TS, niet om welk verhaal jij er ook van maakt, wat mij betreft trek je hem een roze pyama aan!
Hetgeen je loopt te raaskallen slaat kant nog wal, heeft helemaal niet te doen met TS en zijn issue. Dat jij er een hele eigen draai aan geeft moet je zelf weten, maar dan moet je niet achteraf doen alsof wij een stel mongolen zijn die maar niet willen snappen wat jij bedoeld.
[..]
Geld willen van je kind omdat je moeite voor hem doet, alsjeblieft zeg.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:50 schreef kiwiko het volgende:
[..]
Je bedoeld dat zijn ouders 120 euro vergoeding willen voor alle onkosten die ze voor hem maken, en alle moeite die ze voor hem doen?
en inderdaad zal het zeker een kwestie zijn van opvoeding, en misschien ook wel van cultuur.
Ja ik vind het WEL normaal als ouders kostgeld vragen, als hij zijn studie zelf moest betalen was hij duurder uit......quote:Op zondag 17 juni 2012 20:56 schreef junamii het volgende:
[..]
Je moet serieus gewoon eerst mijn post goed lezen. Ik maak er geen 'eigen' verhaal van. TS vraagt of het normaal is als ouders kostgeld vragen. Ik vind van niet, maar ik geef een miljoen keer aan dat ik het raar vind dat hij bijvoorbeeld zijn collegegeld niet zelf betaalt en dat ik vind dat hij niet moet zeuren.
Hij vraagt om advies en wat wij van de situatie nu vinden. Dit is wat ik ervan vind en ik geef ook aan hoe hij het zou moeten doen naar mijn mening. Dát is de situatie die ik aanraad (en dus schets). Wat is daar raar aan of klopt daar niet aan.
Waar is het respect gebleven voor wat je ouders allemaal voor je doen ........... hoe triest!quote:Op zondag 17 juni 2012 20:59 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
Geld willen van je kind omdat je moeite voor hem doet, alsjeblieft zeg.
Het is dat je eerder heb gezegd dat je aan je eigen kind niks vraagt.
Want respect toon je door geld te betalen als je opeens 18 bent en nog thuis woont.quote:Op zondag 17 juni 2012 21:01 schreef kiwiko het volgende:
[..]
Waar is het respect gebleven voor wat je ouders allemaal voor je doen ........... hoe triest!
Moet dat respect betaald worden met geldquote:Op zondag 17 juni 2012 21:01 schreef kiwiko het volgende:
[..]
Waar is het respect gebleven voor wat je ouders allemaal voor je doen ........... hoe triest!
Begrijpend lezen, grammatica. Gaat allemaal niet goed hè.quote:Op zondag 17 juni 2012 20:59 schreef kiwiko het volgende:
[..]
Ja ik vind het WEL normaal als ouders kostgeld vragen, als hij zijn studie zelf moest betalen was hij duurder uit......
Maar je hebt wel gelijk hoor, ik snap geen reet van jouw denkwijzeAls je als ouder zijnde je kind zelf zijn studie laat betalen is het OK, maar als jij de studie betaald en je vraagt 1/5 deel daarvan als kostgeld is het niet ok.....
je hebt gelijk, ik snap er geen reet van
Lieverd, concentreer jij je nou maar op je eigen leven, want je hebt nog een hoop te leren voordat je op eigen beentjes kan staan.quote:Op zondag 17 juni 2012 21:08 schreef junamii het volgende:
[..]
Begrijpend lezen, grammatica. Gaat allemaal niet goed hè.
Of in meehelpen in het huishouden, en ja een financiele bijdrage is helemaal niet verkeerd. In een hotel verblijf je ook niet kosteloos toch?quote:Op zondag 17 juni 2012 21:03 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
Moet dat respect betaald worden met geld![]()
Nu ben je gewoon aan het trollen toch
Ik hielp me moeder ook wel met huishouden hoor, begrijp me niet verkeerd je moet wel je kind opvoedenquote:Op zondag 17 juni 2012 21:11 schreef kiwiko het volgende:
[..]
Of in meehelpen in het huishouden, en ja een financiele bijdrage is helemaal niet verkeerd. In een hotel verblijf je ook niet kosteloos toch?
Ja ik vind het normaal dat de ouders dat moeten doenquote:Op zondag 17 juni 2012 21:16 schreef kiwiko het volgende:
Als jij geld verdient kan je best bijdragen in het huishouden......... of vind jij het normaal dat je ouders dat maar moeten doen.......
Doet jullie rijkste vriendje ook altijd de barbon afrekenen??
Want jij weet precies wat ik in mijn leven doe en hoe mijn leven er precies uitziet. Met mij komt het wel goed en als we dan toch persoonlijk gaan aanvallen: je hebt een kind en je beheerst de Nederlandse grammatica niet eens, laat staan het vermogen iemand te begrijpen. En oh ja, je denkt dat een kind respect heeft voor de ouders als kostgeld betaald wordt. Een beetje sneu, het ouderlijk huis is geen hotel.quote:Op zondag 17 juni 2012 21:10 schreef kiwiko het volgende:
[..]
Lieverd, concentreer jij je nou maar op je eigen leven, want je hebt nog een hoop te leren voordat je op eigen beentjes kan staan.
En ik vind dat dus niet normaal. Als ouder heb je maar een taak, en dat is ervoor te zorgen dat je kind zijn eigen boontjes kan doppen in het echte leven. Leren dat geld op gaat, is daar een van...... en leren dat het niet altijd leuk en lief is is daar ook een onderdeel van.quote:Op zondag 17 juni 2012 21:17 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
Ja ik vind het normaal dat de ouders dat moeten doen
het is je eigen kind kom op zeg
Sterker nog, ik heb een kind en een hele goede secretaressequote:Op zondag 17 juni 2012 21:18 schreef junamii het volgende:
[..]
Want jij weet precies wat ik in mijn leven doe en hoe mijn leven er precies uitziet. Met mij komt het wel goed en als we dan toch persoonlijk gaan aanvallen: je hebt een kind en je beheerst de Nederlandse grammatica niet eens, laat staan het vermogen iemand te begrijpen. En oh ja, je denkt dat een kind respect heeft voor de ouders als kostgeld betaald wordt. Een beetje sneu, het ouderlijk huis is geen hotel.
Alsof dat niet kan zonder geld te eisen van je eigen kindquote:Op zondag 17 juni 2012 21:20 schreef kiwiko het volgende:
[..]
En ik vind dat dus niet normaal. Als ouder heb je maar een taak, en dat is ervoor te zorgen dat je kind zijn eigen boontjes kan doppen in het echte leven. Leren dat geld op gaat, is daar een van...... en leren dat het niet altijd leuk en lief is is daar ook een onderdeel van.
Nou snap ik het wel dat er zoveel jongelingen in de schuldhulp zitten, als je opgevoed bent met het idee dat pappie en mammie wel voor me blijven zorgen tot ze dood gaan, tja dan komt dat niet goed nee.
En waar baseer jij dit precies op? Het feit dat ik het raar vind dat er ouders zijn die kostgeld vragen aan hun kind? Vreemde aannames maak je dan. Komt wellicht gewoon omdat je echt het vermogen niet heb om begrijpend (terug) te lezen.quote:Op zondag 17 juni 2012 21:23 schreef kiwiko het volgende:
[..]
Sterker nog, ik heb een kind en een hele goede secretaresseDat moet jij nog maar voor elkaar zien te boksen.......... maargoed, jij krijgt alles op een dienblaadje aangereikt, en als het even niet lukt dan ren je naar pappie en mammie die je dan wel uit de stront trekken en je een kusje op je voorhoofd geven...... en dat zullen ze nog jaahaaren moeten doen, want ze hebben jou nooit geleerd om voor jezelf te zorgen, je eigen boontjes te doppen, te budgetteren en te kijken of je plan van morgen vandaag nog inpasbaar is.
Tja, daar kunnen we zeker blij om zijnquote:Op zondag 17 juni 2012 21:29 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
Alsof dat niet kan zonder geld te eisen van je eigen kind![]()
Maar ieder zijn eigen opvoeding maar ben blij dat wij niet samen een kind hebben
ja......... van de deurwaardersquote:Op zondag 17 juni 2012 21:30 schreef waspoedertje het volgende:
Waarde van geld leren ze toch wel kennen als ze gaan stappen en zelf zorgverzekering en telefoon etc moeten betalen
Je moet alleen je hotel nog zelf betalen......... dan ben je lekker bezigquote:Op zondag 17 juni 2012 21:37 schreef junamii het volgende:
[..]
En waar baseer jij dit precies op? Het feit dat ik het raar vind dat er ouders zijn die kostgeld vragen aan hun kind? Vreemde aannames maak je dan. Komt wellicht gewoon omdat je echt het vermogen niet heb om begrijpend (terug) te lezen.
Ik werk kei- en keihard voor mijn geld, naast twee studies die ik doe. Ik geef vaak genoeg geld uit aan boodschappen (wordt niet van me verwacht, doe ik wel met alle liefde), ik betaal m'n verzekering zelf, ik betaal m'n collegegeld zelf, ik betaal al m'n abonnementen zelf, vakanties, kleding etc. Het enige wat ik niet betaal is 'kostgeld'. Mijn vader verwacht dat gewoon niet van me en ik doe dagelijks sowieso genoeg thuis (wordt ook niet verwacht, doe het met alle respect en liefde uit mezelf). Dus voortaan voordat je zulke achterlijke dingen zegt, moet je maar even bedenken hoeveel je nou uit een gegeven als 'kostgeld betalen aan ouders vind ik raar' kan halen. Daaruit kun je niet halen dat ik nog een lange weg te gaan heb om op m'n eigen benen te staan en ook niet dat ik alles op een dienblad aangereikt krijg.
hahahaha, tja, ouders zijn wat makkelijker dan de woningbouw vereniging met betrekking tot een maandje overslaan want ik heb gisteren zoveel uitgegeven met stappenquote:Op zondag 17 juni 2012 21:40 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
en die kans lopen ze niet als ze al heel veel aan de ouders moeten betalen ?
juist ja
Zoals je hier verkondigd denk ik van dafuqquote:Op zondag 17 juni 2012 21:37 schreef kiwiko het volgende:
[..]
Tja, daar kunnen we zeker blij om zijn![]()
Ik vind discipline een groot goed, zowel met geld als alle andere dingen............ en begrijp me niet verkeerd hoor! Mijn kind is heel vrij, ik betaal nu haar tunnels bijvoorbeeld, maar daarvoor in ruil haalt ze de vaatwasser leeg elke dag.
Als ze geld nodig heeft krijgt ze het van me, maar als ik wat aan haar vraag wil ik geen getrut hebben. Gaat ze wel trutten, gaat de geld kraan dicht. as simple as that. Ik moet als volwassen vrouw fulltime werken (in onze branche 36 uur pw) en daarnaast ben ik ook gewoon een uur of 15 per week met het huishouden bezig, op vrijwillige basis.... dus ik kan wel zeggen dat ik hard werk, en dan pak ik niet eens de uren mee die ik als aandacht moet wegschrijven aan mijn man of mijn kind. Doe het met liefde hoor, met alle liefde......... maar niet trutten als ik eens zeg "he jullie beurt vandaag"
Zo wel, dan ga ik staken en zorg ik alleen voor mezelf..... heb ik ooit twee dagen gedaan, toen werd de hint begrepen.
Ik ben hoofdkostwinnaar in dit gezin (mijn man is software tester, en een hele goede) maar zolang ik betaal, ben ik degene die bepaald.
Jij ziet je huis wellicht als hotel voor je kind. Mijn vader staat daar toch iets anders tegenover.quote:Op zondag 17 juni 2012 21:39 schreef kiwiko het volgende:
[..]
Je moet alleen je hotel nog zelf betalen......... dan ben je lekker bezig
jouw geluk, ik hoop voor je dat hij dat zo blijft zien tot het eindequote:Op zondag 17 juni 2012 21:44 schreef junamii het volgende:
[..]
Jij ziet je huis wellicht als hotel voor je kind. Mijn vader staat daar toch iets anders tegenover.
Studeer zequote:Op zondag 17 juni 2012 21:48 schreef kiwiko het volgende:
Ik ga nog even een uurtje studeren, fijne avond
quote:Op zondag 17 juni 2012 21:46 schreef kiwiko het volgende:
[..]
jouw geluk, ik hoop voor je dat hij dat zo blijft zien tot het einde![]()
het zal je moeilijk vallen als je straks ineens echt voor jezelf moet gaan zorgen in financiele zin.
Ik vind het wel eerlijk, eigenlijk:quote:Op zondag 17 juni 2012 15:04 schreef Stay2fresh het volgende:
Ik weet niet of dit de goede plek is hiervoor. Maar boeie.
Ik heb straks een gesprek met mijn ouders over kostgeld.
Ik doe een studie en daarnaast werk ik veel. ik hou bijna geen vrije tijd over.
alleen de zondag... ik verdien 800 per maand. mijn ouders willen dat ik 120 kostgeld betaal per maand. Is dat eerlijk?
Ik vind van niet. ik hou geen vrije tijd meer over omdat ik zoveel moet doen. ik zou het wel begrijpen als ik geen studie aan het doen was en constant aan het werk was dat ik een bijdrage aan het huis moet geven. omdat je dan nog vrije tijd overhoud en ook meer verdient.
Wat denken jullie hiervan? wel? minder? niet? wel maar wat opzij zetten maar dan voor jezelf? enzzz
Zo, hè hè. Iemand die me begrijpt.quote:Op zondag 17 juni 2012 23:04 schreef BundyChen het volgende:
@junamii
Sowieso is het gewoon een beetje raar, dat zijn ouders alles voor hem betalen en dan kostgeld vragen. Zelfs al gaat ie 'overstag' dan leert hij nog niet met geld omgaan want dan denkt hij toch ik heb m'n inkomsten minus 120 euro te besteden aan alles wat ik wil (uitgaan, gadgets, etc).
Terwijl als je alles zelf betaalt je meer beseft waar 't naar toe gaat.
90% hier leest toch niet eens wat je inhoudelijk zegt, dus niet zo gek dat je zo lang moest wachten.quote:
Het zou voor de inhoudelijke les voor TS beter zijn geweest als hij bijvoorbeeld als eerste zijn eigen collegegeld zou moeten betalen (¤ 150,- pm). Dan kan je daarna bijvoorbeeld overgaan op het betalen van verzekeringen (zorgverzekering is netto rond de ¤ 50,- pm met volledige zorgtoeslag). Dit afhankelijk van wat realistisch is.quote:Op zondag 17 juni 2012 23:04 schreef BundyChen het volgende:
@junamii
Sowieso is het gewoon een beetje raar, dat zijn ouders alles voor hem betalen en dan kostgeld vragen. Zelfs al gaat ie 'overstag' dan leert hij nog niet met geld omgaan want dan denkt hij toch ik heb m'n inkomsten minus 120 euro te besteden aan alles wat ik wil (uitgaan, gadgets, etc).
Terwijl als je alles zelf betaalt je meer beseft waar 't naar toe gaat.
Ik betaal 500 euro aan mijn ouders en betaal alles behalve eten zelf, ook studie.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:04 schreef Stay2fresh het volgende:
alleen de zondag... ik verdien 800 per maand. mijn ouders willen dat ik 120 kostgeld betaal per maand. Is dat eerlijk?
Ik vind van niet. ik hou geen vrije tijd meer over omdat ik zoveel moet doen. ik zou het wel begrijpen als ik geen studie aan het doen was en constant aan het werk was dat ik een bijdrage aan het huis moet geven. omdat je dan nog vrije tijd overhoud en ook meer verdient.
Wat denken jullie hiervan? wel? minder? niet? wel maar wat opzij zetten maar dan voor jezelf? enzzz
Je betaalt ¤500 om thuis te mogen wonen?quote:Op maandag 18 juni 2012 06:39 schreef diginoob2 het volgende:
[..]
Ik betaal 500 euro aan mijn ouders en betaal alles behalve eten zelf, ook studie.
120 euro is niks en je verdient genoeg. Niet zeuren.
Wat een nonsensquote:Op maandag 18 juni 2012 13:29 schreef Aardappel2610 het volgende:
Het is natuurlijk de vraag wat de redenen zijn dat TS' zijn ouders geld vragen. Ouders die het niet nodig hebben moeten niet zeiken en ouders die er een zooitje van gemaakt hebben in hun leven ook niet.
Sjesus.quote:Op maandag 18 juni 2012 13:29 schreef Aardappel2610 het volgende:
Het is natuurlijk de vraag wat de redenen zijn dat TS' zijn ouders geld vragen. Ouders die het niet nodig hebben moeten niet zeiken en ouders die er een zooitje van gemaakt hebben in hun leven ook niet.
500 euro en alles zelf betalen en studerenquote:Op maandag 18 juni 2012 06:39 schreef diginoob2 het volgende:
[..]
Ik betaal 500 euro aan mijn ouders en betaal alles behalve eten zelf, ook studie.
120 euro is niks en je verdient genoeg. Niet zeuren.
Anders heb je even professionele hulp nodig he dit is echt niet goed.quote:Op zondag 17 juni 2012 18:49 schreef kiwiko het volgende:
TS had aan mij een goede gehad............. echt, ik heb een hekel aan huilebalken.
Niet eens met kostgeld.......... dan gewoon heel je salaris overmaken en dan krijg je wel zakgeld knul!!
En anders kost ik 10 euro per was, 15 euro per strijk, 10 euro per keer dat ik je kamer op moet ruimen en per maaltijd mag je ook 10 euro betalen. Licht aan is 5 euro....... puteren 2.50 tv kijken2.50....... mijn telefoon gebruiken.... kwartje....... en zo kan ik oneindig doorgaan.
Heb jij de reacties wel gelezen?quote:Op maandag 18 juni 2012 21:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Misschien hoopte TS dat wij het met hem eens zouden zijn en wou hij dat vervolgens dan aan zijn ouders laten zien. Nu wij zijn ouders gelijk geven laat hij het natuurlijk niet aan zijn ouders zien.
Lol ik zat op de middelbare school en ik betaalde kostgeld. No problem...leer je gelijk zelfstandig te zijn.Ow en je studie wordt nog betaald ook? Bofkont.quote:Op zondag 17 juni 2012 15:04 schreef Stay2fresh het volgende:
LOL ik betaalde al kostgeld zonder problemen op de kleuterschool. Het was echt een leerzame ervaring!quote:Op maandag 18 juni 2012 21:28 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Lol ik zat op de middelbare school en ik betaalde kostgeld. No problem...leer je gelijk zelfstandig te zijn.
De meesten zijn het er toch wel over eens dat TS iig wel IETS kan betalen. Of het nou zijn studie is, of kostgeld, of wat dan ook..quote:
Lekker boeiend dat ik de OP quote..Maar mensen vinden het tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend om hun ouders wat te geven.quote:Op maandag 18 juni 2012 21:30 schreef BrokenArrow het volgende:
[..]
LOL ik betaalde al kostgeld zonder problemen op de kleuterschool. Het was echt een leerzame ervaring!
de OP quoten![]()
Dat vind ik ook zeker niet vanzelfsprekend. Zeker op de middelbare school, doe normaal zeg. Mijn ouders zouden dat geld niet eens aannemen.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:02 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Lekker boeiend dat ik de OP quote..Maar mensen vinden het tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend om hun ouders wat te geven.
Een deel van de reacties, het overgrote merendeel van de mensen die reageert vindt dat TS zeurt.quote:Heb jij de reacties wel gelezen?
Ja vroeger was het allemaal beter he truus. Die mentaliteit van tegenwoordig is echt vreselijk.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:02 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Lekker boeiend dat ik de OP quote..Maar mensen vinden het tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend om hun ouders wat te geven.
Lekker aan het haten, meneer?quote:Op maandag 18 juni 2012 22:16 schreef BrokenArrow het volgende:
[..]
Ja vroeger was het allemaal beter he truus. Die mentaliteit van tegenwoordig is echt vreselijk.
Andere mensen vinden dat vroeger alles beter was. Je bent je ervan bewust dat onze generatie ouders het over het algemeen ook een stuk beter hebben dan hun ouders het hadden?quote:Op maandag 18 juni 2012 22:17 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Lekker aan het haten, meneer?
Tja sommige mensen vinden alles vanzelfsprekend..
Wat heb je dan geleerd van kostgeld betalen behalve zelfstandig zijn?quote:Op maandag 18 juni 2012 22:17 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Lekker aan het haten, meneer?
Tja sommige mensen vinden alles vanzelfsprekend..
Ja oke, dat is wel zo. Maar goed..mensen willen alleen maar leuke dingen voor zichzelf kopen en denken er niet over na dat je toch wat kost bij je ouders. Sommige ouders kunnen zich dat permitteren ( mijn moeder ook net, maar toch schuif ik haar geld toe), maar heel veel ouders niet. En dan moet je niet raar opkijken als je ouders over kostgeld betalen beginnen.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:19 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Andere mensen vinden dat vroeger alles beter was. Je bent je ervan bewust dat onze generatie ouders het over het algemeen ook een stuk beter hebben dan hun ouders het hadden?
Naja sowieso 2 jaar op mezelf gewoond, nu weer even bij mijn moeder. Maar je leert gewoon alvast dat je vaste lasten hebt. Ook al zijn deze minder dan op jezelf wonen. Leer je toch dat geld niet alleen naar feestjes/eten/kleding/gadgets gaat...maar ook je eigen onderhoud.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:24 schreef BrokenArrow het volgende:
[..]
Wat heb je dan geleerd van kostgeld betalen behalve zelfstandig zijn?
Dat is wel wat anders dan het prima vinden om kostgeld te betalen terwijl je op de middelbare school zit. Dat vind ik persoonlijk niet normaal en ik kan me niet voorstellen dat er ouders zijn die dat wel normaal vinden (tenzij je echt krap bij kas zit).quote:Op maandag 18 juni 2012 22:25 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Ja oke, dat is wel zo. Maar goed..mensen willen alleen maar leuke dingen voor zichzelf kopen en denken er niet over na dat je toch wat kost bij je ouders. Sommige ouders kunnen zich dat permitteren ( mijn moeder ook net, maar toch schuif ik haar geld toe), maar heel veel ouders niet. En dan moet je niet raar opkijken als je ouders over kostgeld betalen beginnen.
Naja weet wel dat ik al studiebijdrage en salaris had. Daar ging dan wel 190 (kostgeld) 135 (abonnementsgeld) +108 euro (zorgverzekering af) op zich wel prima te doen verder.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:29 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat is wel wat anders dan het prima vinden om kostgeld te betalen terwijl je op de middelbare school zit. Dat vind ik persoonlijk niet normaal en ik kan me niet voorstellen dat er ouders zijn die dat wel normaal vinden (tenzij je echt krap bij kas zit).
Dat vind ik niet, wat als je kind op zijn gemak studeert en hier 2 jaar langer dan nominaal mee bezig is? Daarnaast kun je ook sparen en geld betalen en je ouders, het een sluit het ander niet uit.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:48 schreef mirannie het volgende:
Ik vind het bewonderenswaardig dat TS naast zijn studie nog zoveel kan werken en dus behoorlijke inkomsten heeft. Misschien spaart hij nu wel gewoon heel hard zodat hij straks zijn huis kan inrichten/een auto kan kopen/een deel van zijn huis kan betalen/whatever. Alleen maar goed toch. Is ook een manier van leren met geld om gaan. Dit is natuurlijk speculatie, maar wil alleen maar aangeven dat het dus ook anders kan zijn dan velen hier denken.
Ik vind zelf dat je gewoon voor je kind moet kunnen betalen zo lang ze nog studeren. Hier kun je 18 jaar voor sparen. Kostgeld vind ik iets voor als het kind uitgestudeerd is en nog steeds thuis woont.
Uiteraard zijn er grenzen. Maar als je je kind bij voorbaat de juiste instelling mee geeft, moet het toch lukken. Duidelijke afspraken over maken.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:49 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat vind ik niet, wat als je kind op zijn gemak studeert en hier 2 jaar langer dan nominaal mee bezig is? Daarnaast kun je ook sparen en geld betalen en je ouders, het een sluit het ander niet uit.
Vrijwel geen enkele werkende volwassene heeft, naast de verplichte vaste lasten, 500 euro om te besteden aan 'leuk' of 'zelf kiezen'. En dan schat ik het bedrag voor de vaste lasten van TS héél ruim, ziektekostenverzekering/andere verzekeringen/ mobiel/ kleding, dat zal het zo'n beetje zijn, daar hoef je geen 300 aan kwijt te zijn. Ik kan me best voorstellen dat je als ouders tegen je eigen principes oploopt op het moment dat je de studie van je kind betaalt 'omdat het hoort' en je kind 500 euro over heeft voor leuke dingen of sparen, wat hij zelf maar wil, terwijl je als ouders zelf echt geen 1000 euro per maand vrij te besteden hebt. Het zou alleen slimmer zijn om te zeggen: 'je betaalt voortaan je eigen collegegeld' i.p.v. het met het sausje van kostgeld te overgieten.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:48 schreef mirannie het volgende:
Ik vind het bewonderenswaardig dat TS naast zijn studie nog zoveel kan werken en dus behoorlijke inkomsten heeft. Misschien spaart hij nu wel gewoon heel hard zodat hij straks zijn huis kan inrichten/een auto kan kopen/een deel van zijn huis kan betalen/whatever. Alleen maar goed toch. Is ook een manier van leren met geld om gaan. Dit is natuurlijk speculatie, maar wil alleen maar aangeven dat het dus ook anders kan zijn dan velen hier denken.
Ik vind zelf dat je gewoon voor je kind moet kunnen betalen zo lang ze nog studeren. Hier kun je 18 jaar voor sparen. Kostgeld vind ik iets voor als het kind uitgestudeerd is en nog steeds thuis woont.
Denk je daar zo ook nog over als jouw zoon of dochter er met de pet naartoe gooit en in plaats van serieus studeert een beetje werkt en daarmee veel verdient? Ondertussen blijf jij maar betalen voor een studie die hij of zij toch niet afmaakt, laat staan er voldoende gemotiveerd voor is. Ik denk dat iedereen wel mensen kent die in zo'n situatie zitten of hebben gezeten. Studenten die keer op keer een nieuwe studie beginnen welke door de ouders wordt gefinancierd, maar ondertussen nog wel flink bijverdienen met een goede bijbaan.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:48 schreef mirannie het volgende:
Ik vind zelf dat je gewoon voor je kind moet kunnen betalen zo lang ze nog studeren.
Euh? Dat hebben de meeste volwasenen wel, zeker als er sprake is van een dubbelinkomen. Of je moet relatief gezien extreem duur wonen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 10:27 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Vrijwel geen enkele werkende volwassene heeft, naast de verplichte vaste lasten, 500 euro om te besteden aan 'leuk' of 'zelf kiezen'. En dan schat ik het bedrag voor de vaste lasten van TS héél ruim, ziektekostenverzekering/andere verzekeringen/ mobiel/ kleding, dat zal het zo'n beetje zijn, daar hoef je geen 300 aan kwijt te zijn. Ik kan me best voorstellen dat je als ouders tegen je eigen principes oploopt op het moment dat je de studie van je kind betaalt 'omdat het hoort' en je kind 500 euro over heeft voor leuke dingen of sparen, wat hij zelf maar wil, terwijl je als ouders zelf echt geen 1000 euro per maand vrij te besteden hebt. Het zou alleen slimmer zijn om te zeggen: 'je betaalt voortaan je eigen collegegeld' i.p.v. het met het sausje van kostgeld te overgieten.
TS is nu een kamer aan het zoeken.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:11 schreef Sekhmet het volgende:
Is er nog iets van TS vernomen na het gesprek met zijn ouders?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |