abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112788822
Geachte verkiezingstijgers,

Naar aanleiding van dit filmpje welke door een vrouw op facebook werd gepost heb ik dit topic geopend.
Hij heeft het vooral over vrouwen maar ik wil de discussie graag wat breder trekken. Zijn jullie voor of tegen selectief stemrecht? En indien je voor bent hoe selectief zou je het maken? Aan welke eisen moeten de stemgerechtigden voldoen?

Hieronder mijn mening:
Het is toch schandalig dat mensen met het iq van een aardappel mogen stemmen in dit land. Er kijkt bijna niemand naar de verkiezingsprogramma's en er wordt voor het grote deel gewoon gestemd op de persoon die ze sympathiek vinden en welke de meeste populistische uitspraken kan maken.

Zelf stel ik voor om alleen mensen met een iq van 120 of hoger te laten stemmen. Uiteraard kan je ook gewoon stemmen met een iq onder de 120 wanneer je interesse hebt voor de politiek. Laat deze mensen even een klein testje doen en als ze slagen mogen ze alsnog stemmen.

Disclaimer:
Zelf snap ik ook wel dat dit niet de realiteit gaat worden omdat er dan mensen in opstand komen maar puur even voor de discussie.
Op maandag 17 juni 2013 schreef Murdera:
Had ik maar jouw benen. :@
pi_112788864
Ja = democratie
Nee = communisme

Dus als je selectief wilt zijn is het geen democratie meer... dat kan maar is een keuze.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:19:28 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_112788894
Je begrijpt dat je jezelf met dit topic evenzeer diskwalificeert voor deelname aan het democratisch proces, hoop ik?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_112788907
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:18 schreef DeRakker. het volgende:
Ja = democratie
Nee = communisme

Dus als je selectief wilt zijn is het geen democratie meer... dat kan maar is een keuze.
Wat is jouw mening hierover? Zou je voor of tegen selectief stemrecht zijn?
pi_112789098
Ja laten we terug gaan naar de tijd voor de franse revolutie. Het inbrengen van standen want dat heeft ons veel goeds gebracht.

Er zijn meer mensen die misschien wat minder 'slim'' zijn maar in democratie is bedoeling dat we de meerderheid iets beslissen. Tenzij dat niet gerechtvaardigd minderheden die in problemen komen o.i.d.
Wie zegt dat 'slimme' mensen het trouwens beter weten, zij kunnen toch niet beslissen wat het "domme" volk wil en goed voor ze is.

Daarnaast denk ik niet dat uitslagen veel anders zijn als er alleen maar 'slimme' mensen stemmen aangezien er zat hoogleraren zijn die op bijvoorbeeld de PVV of SP stemmen.
pi_112789324
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:23 schreef ylSs het volgende:
Ja laten we terug gaan naar de tijd voor de franse revolutie. Het inbrengen van standen want dat heeft ons veel goeds gebracht.

Er zijn meer mensen die misschien wat minder 'slim'' zijn maar in democratie is bedoeling dat we de meerderheid iets beslissen. Tenzij dat niet gerechtvaardigd minderheden die in problemen komen o.i.d.
Wie zegt dat 'slimme' mensen het trouwens beter weten, zij kunnen toch niet beslissen wat het "domme" volk wil en goed voor ze is.

Daarnaast denk ik niet dat uitslagen veel anders zijn als er alleen maar 'slimme' mensen stemmen aangezien er zat hoogleraren zijn die op bijvoorbeeld de PVV of SP stemmen.
Ik beweer ook nergens dat slimme mensen niet op de PVV of de SP zouden kunnen stemmen.

quote:
Politieke voorkeur (significante verschillen)
Links 110
Links van het midden 104
Midden 104
Rechts van het midden 107
Rechts 108
Anders/weet niet/nvt 99
Bron: http://www.123test.nl/over_123test/onderzoek/iq/
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:32:37 #7
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_112789540
quote:
Ja = democratie
Nee = communisme
Jij zou niet slagen voor het testje van TS
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_112789602
quote:
Ja = democratie
Nee = communisme
wát.
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_112789629
1917-1919 belt..
Deze discussie hebben we toen al gehad.
pi_112789662
Deze discussie al zo vaak voorbij gekomen en hij blijft ronduit eng.

Ieder mens is gelijk, ook al wordt daar vaak niet naar gehandeld.
pi_112789856
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:28 schreef Drommeldaris het volgende:

[..]

Ik beweer ook nergens dat slimme mensen niet op de PVV of de SP zouden kunnen stemmen.

[..]

Bron: http://www.123test.nl/over_123test/onderzoek/iq/
Nee maar krijg wel het idee dat je mening is dat minder slimme mensen op populistische partijen stemmen.

En wie zegt dat een hoog iq gelijkstaat aan juist inschatten van partijprogramma's en hun partijleiders.
pi_112789994
In principe zijn we nu al selectief, zo mag je bijvoorbeeld onder de leeftijd van 18 niet stemmen, en ook niet met een zware geestelijke beperking.

Maar selectief zijn heeft voordelen en nadelen. Als je alleen 'slimme mensen' laat stemmen die zich duidelijk bewust zijn van de Nederlandse politiek heb je een kans dat er een 'verstandigere' afvaardiging word gekozen. Een nadeel is echter weer dat er een kans is dat deze mensen egoistisch gaan stemmen zodat alleen deze groep het beter krijgt.

In een perfecte wereld is een goedaardige, welwillende en slimme alleenheerser de beste oplossing. Maar aangezien wij in een imperfecte wereld leven moeten we elkaar kunnen controleren, dus democratie.

[ Bericht 0% gewijzigd door RoBo87 op 12-06-2012 15:44:45 (typo) ]
pi_112790103
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:44 schreef RoBo87 het volgende:

Een nadeel is echter weer dat er een kans is dat deze mensen egoistisch gaan stemmen zodat alleen deze groep het beter krijgt.

Dit.

En dit is extra kwalijk omdat iedereen (tegenwoordig) met z'n portemonnee stemt.
pi_112790166
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:44 schreef RoBo87 het volgende:
Een nadeel is echter weer dat er een kans is dat deze mensen egoistisch gaan stemmen zodat alleen deze groep het beter krijgt.
Hoezo een kans? Als de geschiedenis ons toch iets heeft geleerd is dat het onvermijdbaar is dat dat zal gebeuren.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:50:41 #15
33189 RM-rf
1/998001
pi_112790260
Stemmen moet imho iedereen mogen..., ik ben zelfs ervoor 16- misschien zelfs 14-jarigen het recht te geven te stemmen
maar wél ben ik voor een systeem van 'weging' van stemmen, waarbij een persoon zijn stem mogelijk meer danwel minder kan wegen fhankelijk van wat objectief vaststelbare criteria...

IQ-scores gebruiken is daarbij nonsens, dat zijn redelijk subjectieve dingetjes die ook zeer beinvloedbaar kunnen zijn en afhankelijk van de test al zeer verschillend. Evenals van testomstandigheden.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_112790493
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:19 schreef Drommeldaris het volgende:

[..]

Wat is jouw mening hierover? Zou je voor of tegen selectief stemrecht zijn?
Tegen.
Democratie is de stem van het volk, niet de stem van een bepaald deel van een volk.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:56:53 #17
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_112790509
Er is helaas geen aanvaardbaar alternatief voor algemeen stemrecht. Elk criterium dat je verzint is discutabel. Ik vind het merkwaardig dat mensen die geen benul hebben waar het over gaat mogen meebeslissen en dat zelfs mensen die onder curatele staan vanwege een geestelijke beperking sinds 2009 gewoon mogen stemmen, maar dat is inherent aan de democratie zoals we die in dit land vorm hebben gegeven.

Grootste dilemma hierbij: waar leg je de grens? Nu heb je het over IQ, maar waarom zou je de grens niet leggen bij ras, geloof, kledingsmaak, seksuele geaardheid, kleur van de ogen etc etc .

Dan heb ik liever dan iedereen mag meebeslissen dan dat je op basis van valse argumenten mensen gaat uitsluiten
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_112790539
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:50 schreef RM-rf het volgende:
Stemmen moet imho iedereen mogen..., ik ben zelfs ervoor 16- misschien zelfs 14-jarigen het recht te geven te stemmen
maar wél ben ik voor een systeem van 'weging' van stemmen, waarbij een persoon zijn stem mogelijk meer danwel minder kan wegen fhankelijk van wat objectief vaststelbare criteria...

IQ-scores gebruiken is daarbij nonsens, dat zijn redelijk subjectieve dingetjes die ook zeer beinvloedbaar kunnen zijn en afhankelijk van de test al zeer verschillend. Evenals van testomstandigheden.
Er bestaan in deze geen objectieve keuzes. De mens kiest, dat maakt het al subjectief.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:57:37 #19
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_112790544
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:50 schreef RM-rf het volgende:
pff.. .alsjeblieft niet zeg.. voor je het weet hebben we de lokale justin bieber als premier :{w
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_112790556
Voor 1917 mocht je in Nederland alleen stemmen als je een minimumbedrag een belastingen betaalde, dat waren nog eens tijden. Nu mogen mensen die niet meedoen aan de samenleving wel stemmen en kiezen dan uiteraard voor behoud dan wel verhoging van hun uitkering, waarmee de parasitaire sector zichzelf in stand houdt.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:58:28 #21
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_112790578
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:57 schreef Kaas- het volgende:
Voor 1917 mocht je in Nederland alleen stemmen als je een minimumbedrag een belastingen betaalde, dat waren nog eens tijden. Nu mogen mensen die niet meedoen aan de samenleving wel stemmen en kiezen dan uiteraard voor behoud dan wel verhoging van hun uitkering, waarmee de parasitaire sector zichzelf in stand houdt.
Precies, maar gewoon volhouden dat alle mensen gelijk zijn hoor. Ook degene die zichzelf volledig buitenspel zetten :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_112790671
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:48 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Hoezo een kans? Als de geschiedenis ons toch iets heeft geleerd is dat het onvermijdbaar is dat dat zal gebeuren.
De kans is inderdaad zeer klein. Echter zijn er uitzonderingen zoals Bhutan.
pi_112790706
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:58 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Precies, maar gewoon volhouden dat alle mensen gelijk zijn hoor. Ook degene die zichzelf volledig buitenspel zetten :').
Als je alleen mensen laat stemmen zonder uitkeringen weet je dat de uitkeringen snel zullen verdwijnen omdat diegene die stemmen er anders alleen maar op achteruit gaan.
pi_112790735
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:00 schreef RoBo87 het volgende:

[..]

De kans is inderdaad zeer klein. Echter zijn er uitzonderingen zoals Bhutan.
Uitzondering die de regel bevestigd :7
  dinsdag 12 juni 2012 @ 16:15:13 #25
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_112791289
quote:
Dit is dan ook het enige meetbare en terechte onderscheid dat je zou kunnen maken, zou je dat willen. Er valt wel wat voor te zeggen om, met behoud van algemeen kiesrecht, de weging van kiesgerechtigden die netto bijdragen wat hoger te stellen dan van hen die netto geld ontvangen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 12 juni 2012 @ 16:27:31 #26
33189 RM-rf
1/998001
pi_112791895
quote:
Interssant daarin is dat voor 1917 ind e nederlandse politiek een sterk bepalende rol weggelegd was voor de Liberale partijen, welke verlichtte politici kenden als Thorbecke, Tak van Poortvliet, Kappeyne, Roell en Samuel Van Houten....
de Liberalen toen waren ook niet zoals nu vooral 'vrije markt'-denkers, maar vooral verlichtte intellectuelen die ook bv pleitten voor zaken als wetten tegen kinderarbeid

De Kiesrecht-uitbreiding was altijd voor heen een 'kroonjuweel' waaraan kabinetten braken omdat vaak de conservatieven en christen-politici weerstand boden, maar ook de Liberalen onderling ruzieden (Takkianen en anti-takkianen, naar Tak van Poortvliet)
http://www.parlement.com/9291000/modulesf/gaxdxruy

Toen echter hiet kiesrecht eindelijk werd uitgebreid van en census-kiesrecht naar een Algemeen kiesrecht, brak dit juist de grote invloed van de Liberalen, die daarna ook een 100 jaar geen leidende politieke rol konden spelen in de nederlandse politiek en eigenlijk oook nu de progressieve liberalen eerder een marginale rol spelen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_112792113
Als enkel slimme mensen mogen stemmen, worden de domme mensen onderdrukt.

Kijk maar eens naar de tijd van 100 jaar geleden. Enkel rijke mensen hadden kiesrecht en arme mensen werden keihard onderdrukt door het parlement van rijkelui.
pi_112792130
LEVE HET ALGEMEEN KIESRECHT
pi_112792195
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Je begrijpt dat je jezelf met dit topic evenzeer diskwalificeert voor deelname aan het democratisch proces, hoop ik?
En dit dus
  dinsdag 12 juni 2012 @ 16:34:48 #30
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_112792243
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:32 schreef JohannesKozijn het volgende:
Als enkel slimme mensen mogen stemmen, worden de domme mensen onderdrukt.

Kijk maar eens naar de tijd van 100 jaar geleden. Enkel rijke mensen hadden kiesrecht en arme mensen werden keihard onderdrukt door het parlement van rijkelui.
Wat was daar mis mee? B-).
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_112792307
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:34 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Het levert een instabiele maatschappij op.
pi_112792335
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:34 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Dat armoede leiden niet iets slecht gedaan hebben is en het dus zinloos is om arme mensen te onderdrukken. Dat is ethisch onverantwoord.
pi_112792491
Gelukkig maar dat groepen die ondervertegenwoordigd zijn nog enigszins hun stem kunnen laten horen d.m.v. verkiezingen. In de praktijk is een filteringsproces al aanwezig, omdat de midden- en bovenklasse doorgaans zijn oververtegenwoordigd in de beleidsvorming.
pi_112792807
Een IQ van 120 om te stemmen? Alsof alles wat daaronder zit automatisch dom is :')
pi_112793614
Je kunt mensen niet discrimineren op basis van hun IQ, hun geslacht of welk ander kenmerk dan ook. Als je de kwaliteit van uitgebrachte stemmen wilt verhogen, moet je een toets inbouwen. Gewoon een paar simpele vragen stellen bij het stembureau. Vragen als: Hoeveel leden telt de Tweede Kamer? Of: Wie is de huidige minister-president? Of: Noem minstens vier politieke partijen.

Wie het antwoord op zulke vragen niet weet, mag niet stemmen. Zo voorkom je dat mensen die te lui zijn om zich in politiek te verdiepen, toch stemmen. Je mag best van burgers verwachten dat ze zich ergens een beetje in verdiepen. Van nieuwkomers verwachten we tenslotte ook dat ze inburgeren...
  dinsdag 12 juni 2012 @ 17:12:56 #36
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_112794059
quote:
De "parasitaire" sector heb je hoog en laag. Dus wat lul jij nou uit je nek man?

[ Bericht 0% gewijzigd door Schenkstroop op 12-06-2012 17:31:50 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  dinsdag 12 juni 2012 @ 17:19:01 #37
165633 eriksd
The grand facade...
pi_112794323
Feit is dat je met ons huidige stelsel steeds meer naar een soort dictatuur van de dommen gaat. Kijk naar het aantal zetels van de SP en PVV in de peilingen momenteel. Tussen dat electoraat wil je over het algemeen niet wonen.

Centrale drijfveer is een soort latente afgunst: zij hebben het, dan ik ook! En als het niet meteen kan, is het de schuld van een ander.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 17:24:20 #38
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_112794563
Als je mensen zoals Kaas hebt die denken dat alle schuld bij de dommen/armeren ligt. Alsof de crisis niet zou zijn ontstaan als de armere laag van de bevolking niet zou hebben bestaan. Als hij zich schaart bij de "slimmeren" dan vraag ik mij of dat slim zijn wel zo veel waarde heeft. Of dat dat maar relatief is.

Het gaat ook meer om ego en een makkelijke zondebok aanwijzen zie ik. De rijkeren/banken en de overheid zélf (en niet SP wnat die hebben nog geen kans gehad) zijn deze crisis begonnen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Schenkstroop op 12-06-2012 17:32:49 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  dinsdag 12 juni 2012 @ 17:25:42 #39
165633 eriksd
The grand facade...
pi_112794613
Dom zijn is natuurlijk in eerste instantie ook je eigen verantwoordelijkheid, niet een soort verdienste die je recht geeft op andermans spullen of verdiensten.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 17:27:28 #40
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_112794681
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 17:25 schreef eriksd het volgende:
Dom zijn is natuurlijk in eerste instantie ook je eigen verantwoordelijkheid, niet een soort verdienste die je recht geeft op andermans spullen of verdiensten.
Dus de banken verrijken zich en maken zichzelf opzettelijk kapot. En hebben toch recht op de verdiensten van een ander. Zo zie je maar dat onverantwoordleijkheid niet alleen hoort bij de lagere klassen.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 17:27:41 #41
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_112794698
Ik werk met mensen met een verstandelijke beperking en die hoor ik soms slimmere dingen zeggen dan je zou verwachten. Eentje is heel erg met de politiek bezig, is zelfs lid van een partij, zet zich daar ook met hart en ziel voor in.

Als je een bepaalde grens zou trekken qua iq zou je hem (en vele anderen) ook het stemrecht ontnemen, weinig democratisch dus...
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_112794721
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 17:19 schreef eriksd het volgende:
Feit is dat je met ons huidige stelsel steeds meer naar een soort dictatuur van de dommen gaat. Kijk naar het aantal zetels van de SP en PVV in de peilingen momenteel. Tussen dat electoraat wil je over het algemeen niet wonen.

Centrale drijfveer is een soort latente afgunst: zij hebben het, dan ik ook! En als het niet meteen kan, is het de schuld van een ander.
Wie kan je daar de schuld van geven dat de SP en PVV zo hoog staan? Zij maken simpelweg gebruik van het falen van de gevestigde partijen.
pi_112795036
Hoewel in de praktijk onhaalbaar: Voor.

Het probleem met de huidige vorm van democratie is dat mensen die totaal niet eens het vermogen hebben om zich te kunnen realiseren wat er nodig is om een land op lange termijn te runnen, wel mogen stemmen. Probleem: Ze kijken alleen maar naar wat hun het meeste profijt oplevert op de korte termijn. Gevolg: De populist wint.

En ik denk dat we het er allemaal wel over eens kunnen zijn dat populisme niet de beste manier is om een land te besturen.

Dit heeft trouwens niks met IQ o.i.d. te maken. Genoeg mensen die hyperintelligent zijn en er niet over nadenken, maar ook genoeg BBL mensen die wél geïnteresseerd zijn. Die laatste groep snapt het dan misschien niet zo in detail, maar ze doen er moeite voor en maken een weloverwogen keuze.. dát is waar het om gaat.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 17:41:33 #44
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_112795205
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 17:36 schreef Lilliesleaf het volgende:

Het probleem met de huidige vorm van democratie is dat mensen die totaal niet eens het vermogen hebben om zich te kunnen realiseren wat er nodig is om een land op lange termijn te runnen, wel mogen stemmen. Probleem: Ze kijken alleen maar naar wat hun het meeste profijt oplevert op de korte termijn. Gevolg: De populist wint.

En ik denk dat we het er allemaal wel over eens kunnen zijn dat populisme niet de beste manier is om een land te besturen.

Dit heeft trouwens niks met IQ o.i.d. te maken. Genoeg mensen die hyperintelligent zijn en er niet over nadenken, maar ook genoeg BBL mensen die wél geïnteresseerd zijn. Die laatste groep snapt het dan misschien niet zo in detail, maar ze doen er moeite voor en maken een weloverwogen keuze.. dát is waar het om gaat.
Maar dat is nu eenmaal democratie, gelukkig leven we in een land waarin iedereen mag stemmen en niet alleen een bepaalde elite :)
pi_112795237
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:46 schreef TheHappyPrince het volgende:
Een IQ van 120 om te stemmen? Alsof alles wat daaronder zit automatisch dom is :')
Dit ik het over selectief stemmen heb hoeft nog niet in te houden dat jij ook selectief gaat lezen :')

quote:
14s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 17:27 schreef Klonk het volgende:
Ik werk met mensen met een verstandelijke beperking en die hoor ik soms slimmere dingen zeggen dan je zou verwachten. Eentje is heel erg met de politiek bezig, is zelfs lid van een partij, zet zich daar ook met hart en ziel voor in.

Als je een bepaalde grens zou trekken qua iq zou je hem (en vele anderen) ook het stemrecht ontnemen, weinig democratisch dus...
Nogmaals:
Dit ik het over selectief stemmen heb hoeft nog niet in te houden dat jij ook selectief gaat lezen :')

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 17:19 schreef eriksd het volgende:

Ik kan me hier wel voor een groot deel in vinden. Je zou niet moeten willen als land dat je slechte keuzes maakt. Echter kiest het overgrote deel voor het eigenbelang en dit kan soms resulteren in dat het land kansen laat liggen om zichzelf te verbeteren.
pi_112795343
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 17:36 schreef Lilliesleaf het volgende:

Hoe bereik je de mens om ze bewuster te maken van het belang van hun stem?
Hoe dan ook, ik geloof niet dat er een partij is die het zo bont maakt dat het echt slecht is voor het land. (In 4 jaar tijd)
Rustig aan.
pi_112795478
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 17:41 schreef Klonk het volgende:

[..]

Maar dat is nu eenmaal democratie, gelukkig leven we in een land waarin iedereen mag stemmen en niet alleen een bepaalde elite :)
Precies, geweldig hè, die 'democratie'. Geweldig is het wanneer we niet eens 2 jaar achter elkaar een stabiele regering kunnen hebben? :9

Ik denk werkelijk dat een autocratie met een goede autocraat die de welvaart van het land voorop zet, beter is voor een land dan zo'n niet functionerende systeem waar wij nu in vast zitten.

Maar ach.. Dan loop je ook weer tegen vervelende praktische zaken aan.. want 'wat als..'

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 17:45 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Hoe bereik je de mens om ze bewuster te maken van het belang van hun stem?
Hoe dan ook, ik geloof niet dat er een partij is die het zo bont maakt dat het echt slecht is voor het land. (In 4 jaar tijd)
Zoals ik zei: in de praktijk onhaalbaar.

Ik denk ook zeker niet dat dat laatste het geval is in ons land, want uiteindelijk worden alle plannen toch wel weer gematigd door de kamer. Alleen.. ons land zit vast in een systeem waarbij iedere partij maar z'n gelijk wil halen, waar het onmogelijk lijkt om een stabiele regering te vormen vanwege de versplintering.. En dat alles wordt alleen maar gevoed door het volk, juist ómdat ze zo populistisch stemmen.
pi_112795525
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 17:49 schreef Lilliesleaf het volgende:
Zoals ik zei: in de praktijk onhaalbaar.

Ik denk ook zeker niet dat dat laatste het geval is in ons land, want uiteindelijk worden alle plannen toch wel weer gematigd door de kamer. Alleen.. ons land zit vast in een systeem waarbij iedere partij maar z'n gelijk wil halen, waar het onmogelijk lijkt om een stabiele regering te vormen vanwege de versplintering.. En dat alles wordt alleen maar gevoed door het volk, juist ómdat ze zo populistisch stemmen.
Ik zal wel een idealist zijn, maar ik denk wel dat je het na kunt streven en er effect op kunt uitoefenen.
Rustig aan.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 17:52:39 #49
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_112795568
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 17:42 schreef Drommeldaris het volgende:

[..]

[..]

Nogmaals:

[..]

Ik kan me hier wel voor een groot deel in vinden. Je zou niet moeten willen als land dat je slechte keuzes maakt. Echter kiest het overgrote deel voor het eigenbelang en dit kan soms resulteren in dat het land kansen laat liggen om zichzelf te verbeteren.
De grote Europese eenwording was (wat mij betreft) een uitgestippeld plan. Denk je dat wanneer de lagere klassen in deze samenleveing niet zouden hebben bestaan. Er geen weerstand zou zijn geweest over het idee van één groot EU? Laten we even uitgaan van wel. Dus Beatrix enz die moeten deze mensen gaan overhalen door crisissen te beginnen door landen bijna naar de tering te helpen. Zodat zij zich overgeven aan het idee van één EU dat hen zal redden.

Dat betekent dat mocht de maatschappij alleen uit slimme mensen bestaan met een goede baan. Er in het verleden alsnog veel in werkeing zou worden gezet om financiele en andere crisis te veroorzaken. Denk je nou echt dat de "slimmeren" anno 2012 niet in een tijd van een of andere crisis zouden leven? Ik vind de hoogmoedigheid van "slimmeren" hier versus lagere klassen behoorlijk storend.
pi_112795727
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 17:51 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Ik zal wel een idealist zijn, maar ik denk wel dat je het na kunt streven en er effect op kunt uitoefenen.
Veel mensen bóeit het gewoon niet. Net als voetbal mij geen bal boeit, hoeveel vlaggetjes er ook komen te hangen in Nederland. Je kunt nog zo veel doen, maar als iets iemand echt niet boeit, dan zal dat niet veranderen.

edit:
Voetbal geen bal boeien.. hehe.. :')
pi_112795928
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 17:56 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Veel mensen bóeit het gewoon niet. Net als voetbal mij geen bal boeit, hoeveel vlaggetjes er ook komen te hangen in Nederland. Je kunt nog zo veel doen, maar als iets iemand echt niet boeit, dan zal dat niet veranderen.

edit:
Voetbal geen bal boeien.. hehe.. :')
Als het ze geen ruk boeit, waarom dan wel helemaal naar de stembus lopen?
Rustig aan.
pi_112796045
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 18:01 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Als het ze geen ruk boeit, waarom dan wel helemaal naar de stembus lopen?
Gelukkig doet lang niet iedereen dat, maar ook genoeg die dat wel doen.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 18:05:41 #53
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_112796142
Elk volk krijgt de volksvertegenwoordiging die het verdient.
Vrolijk stemt het me niet, maar het moet maar.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_112796831
Iedereen rechten
Iedereen stemmen
Ja
D66

? O-)
dag
  dinsdag 12 juni 2012 @ 18:28:02 #55
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_112797143
quote:

[..]

[..]

Nogmaals:

[..]

zelfs met zo'n testje is het dom plan, democratie is nu eenmaal zo mooi dat iedereen kan en mag stemmen als je een bepaalde leeftijd hebt, vooral niets aan veranderen :)
  dinsdag 12 juni 2012 @ 18:33:44 #56
375279 Comandante
Niet vergeten suiker halen hih
pi_112797370
quote:
Ja = democratie
Nee = communisme

:')
Hoiii
pi_112798824
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 18:03 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Gelukkig doet lang niet iedereen dat, maar ook genoeg die dat wel doen.
Dan kan je die mensen best wel beinvloeden die wel gaan, daar ben ik van overtuigd.
Laat mensen die binnenkomen meedoen met ''kieswijzer'' ofzo? :P
Rustig aan.
pi_112800031
quote:

[..]

[..]

Nogmaals:

Nee dat maakt een verschil, één of ander lullig testje. In principe zeg jij gewoon dat men een IQ van 120 moet hebben. Nou niet terug gaan krabbelen hè, je lijkt de gemiddelde politieke partij wel! :{w En je mag dan wel zeggen dat het 'puur voor de discussie is', de disclaimer erboven luidt: 'hieronder mijn mening'.
pi_112803937
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 19:22 schreef TheHappyPrince het volgende:

[..]

Nee dat maakt een verschil, één of ander lullig testje. In principe zeg jij gewoon dat men een IQ van 120 moet hebben. Nou niet terug gaan krabbelen hè, je lijkt de gemiddelde politieke partij wel! :{w En je mag dan wel zeggen dat het 'puur voor de discussie is', de disclaimer erboven luidt: 'hieronder mijn mening'.
Nee, ik vind het goed dat mensen die politieke interesse hebben maar geen iq van 120 hebben ook mogen stemmen. Het is gewoon zo dat ergens de grens moet worden getrokken. Nogmaals laat je mensen met het iq van een aardappel mee beslissen in wat er in een land moet gebeuren? Het is voor de discussie ja, ook ik mag daar mijn mening in geven :{w
pi_112807042
quote:

Ik heb met verstandelijk gehandicapten gewerkt waarbij het IQ zo laag was, dat het niet eens te meten was. Deze mensen (zo'n 80 op het terrein) kregen allemaal een stembiljet opgestuurd.

Ik weet overigens niet meer wat er mee werd gedaan en of er (bv dmv een machtiging) mee gestemd kon worden.
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
pi_112808085
Hmm, een IQ-test lijkt me overdreven. Censuskiesrecht lijkt me veel beter. Als je meer belasting betaald hoor je eigenlijk ook meer inspraak te hebben.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 21:34:03 #62
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_112808576
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 21:11 schreef Kentoet het volgende:

[..]

Ik heb met verstandelijk gehandicapten gewerkt waarbij het IQ zo laag was, dat het niet eens te meten was. Deze mensen (zo'n 80 op het terrein) kregen allemaal een stembiljet opgestuurd.

Ik weet overigens niet meer wat er mee werd gedaan en of er (bv dmv een machtiging) mee gestemd kon worden.
ja, dat klopt, en vaak genoeg wordt er door de ouders in overleg met begeleiding die stembiljetten ook weggegooid, maar binnen die groep ken ik gewoon mensen die politiek betrokken zijn en graag hun zegje willen doen over hun wereld en die kans ontneem je die groep mensen zodra je met allerlei testen het stemrecht gaat beperken
  dinsdag 12 juni 2012 @ 22:40:48 #63
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_112813323
Ik las dat vroeger (heel vroeger vraag mij niet wanneer precies) alleen de gegoeden stemrecht hadden. Tov. nu hadden deze gegoede mensen echter meer kennis over politieke structuren en filosofiën die tegenwoordig niemand meer lijkt te bezitten. Hele belangrijke kennis die nu ook actueel blijkt maar vrijwel niemand zich realiseert. Over het begrip collectivisme bijvoorbeeld. De rechtse lui van nu zijn niet meer de rechtse lui van toen. Je kunt dus niet meer zeggen dat alleen vermogenden van nu meer stemrecht zouden mogen hebben. Omdat zij kortweg veel kennis niet meer bezitten. En enkelt kranten nalullen en armeren in een verdomhoekje gooien.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 22:53:41 #64
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_112814339
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 22:40 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik las dat vroeger (heel vroeger vraag mij niet wanneer precies) alleen de gegoeden stemrecht hadden. Tov. nu hadden deze gegoede mensen echter meer kennis over politieke structuren en filosofiën die tegenwoordig niemand meer lijkt te bezitten. Hele belangrijke kennis die nu ook actueel blijkt maar vrijwel niemand zich realiseert. Over het begrip collectivisme bijvoorbeeld. De rechtse lui van nu zijn niet meer de rechtse lui van toen. Je kunt dus niet meer zeggen dat alleen vermogenden van nu meer stemrecht zouden mogen hebben. Omdat zij kortweg veel kennis niet meer bezitten. En enkelt kranten nalullen en armeren in een verdomhoekje gooien.
Enkel stemrecht voor links, bedoel je :')?
  dinsdag 12 juni 2012 @ 22:56:08 #65
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_112814527
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 22:53 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Enkel stemrecht voor links, bedoel je :')?
Waar heb jij het over.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 22:58:19 #66
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_112814686
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 22:56 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Waar heb jij het over.
Ik vond het frappant dat je toevalligerwijs je mening over rechts in een stukje wilde proppen waarvan de conclusie niet veel meer hoefde te zijn dan: “mensen van nu weten dingen niet die men vroeger wel wist.”
  dinsdag 12 juni 2012 @ 23:02:26 #67
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_112814962
quote:
Zo iemand was ook de reden dat de Grondwet werd gewijzigd zodat ook onder curatele gestelden stemrecht kregen. Het trof namelijk slechts een beperkte groep verstandelijk gehandicapten, degenen die niet al te zwaar beperkt zijn. Zwaardere gevallen waren over het algemeen niet onder curatele gesteld, maar hadden andere vormen van onder toezicht stelling, en dus kiesgerechtigd.
pi_112842965
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 20:21 schreef Drommeldaris het volgende:

[..]

Nee, ik vind het goed dat mensen die politieke interesse hebben maar geen iq van 120 hebben ook mogen stemmen. Het is gewoon zo dat ergens de grens moet worden getrokken. Nogmaals laat je mensen met het iq van een aardappel mee beslissen in wat er in een land moet gebeuren? Het is voor de discussie ja, ook ik mag daar mijn mening in geven :{w
Ja en de grens is dus een IQ van 120? Volgens mij is het gemiddelde hier in Nederland 100 :')
  woensdag 13 juni 2012 @ 16:45:26 #69
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_112843532
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:17 schreef Drommeldaris het volgende:

Hieronder mijn mening:
Het is toch schandalig dat mensen met het iq van een aardappel mogen stemmen in dit land. Er kijkt bijna niemand naar de verkiezingsprogramma's en er wordt voor het grote deel gewoon gestemd op de persoon die ze sympathiek vinden en welke de meeste populistische uitspraken kan maken.
En hogeropgeleiden doen dat wel? Ik ben WO-opgeleid, maar ik lees echt niet alle verkiezingsprogramma's door. Ik stem óf CDA óf VVD, dus van beide scan ik het verkiezingsprogramma in sneltreinvaart, vervolgens stem ik op de partij waar ik de minste afkeer van heb. Daarna nog beslissen op welke kandidaat ik stem. Daarbij is het heel simpel: als ik het een lul vind, stem ik niet op hem, ook al heeft hij nog zulke briljante standpunten. Meestal stem ik op iemand die ik sympathiek vind. Afkomstig zijn uit het oosten des lands is ook een pre. En anders wordt het de lijsttrekker.
pi_112844650
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 16:35 schreef TheHappyPrince het volgende:

[..]

Ja en de grens is dus een IQ van 120? Volgens mij is het gemiddelde hier in Nederland 100 :')
Ik dacht 108 of 109

quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 16:45 schreef freako het volgende:

[..]

En hogeropgeleiden doen dat wel? Ik ben WO-opgeleid, maar ik lees echt niet alle verkiezingsprogramma's door. Ik stem óf CDA óf VVD, dus van beide scan ik het verkiezingsprogramma in sneltreinvaart, vervolgens stem ik op de partij waar ik de minste afkeer van heb. Daarna nog beslissen op welke kandidaat ik stem. Daarbij is het heel simpel: als ik het een lul vind, stem ik niet op hem, ook al heeft hij nog zulke briljante standpunten. Meestal stem ik op iemand die ik sympathiek vind. Afkomstig zijn uit het oosten des lands is ook een pre. En anders wordt het de lijsttrekker.
Ik heb wel het idee dat ze zich over het algemeen meer met politiek bezig houden. Überhaupt een programma in sneltreinvaart doornemen is al meer wat de gemiddelde stemmer doet :')
pi_112846313
(gemiddelde IQ is altijd 100, of het nou stijgt in de loop der tijd of niet, wordt namelijk geindexeerd naar 100 waarbij 100 het gemiddelde van een standaardverdeling is met een standaarddeviatie van 15)
pi_112849507
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:47 schreef Kaas- het volgende:
(gemiddelde IQ is altijd 100, of het nou stijgt in de loop der tijd of niet, wordt namelijk geindexeerd naar 100 waarbij 100 het gemiddelde van een standaardverdeling is met een standaarddeviatie van 15)
Voor de wereld ja
pi_112918896
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:17 schreef Drommeldaris het volgende:
Geachte verkiezingstijgers,

Naar aanleiding van dit filmpje welke door een vrouw op facebook werd gepost heb ik dit topic geopend.
Hij heeft het vooral over vrouwen maar ik wil de discussie graag wat breder trekken. Zijn jullie voor of tegen selectief stemrecht? En indien je voor bent hoe selectief zou je het maken?
Dan zou alleen ik mogen stemmen.

quote:
Aan welke eisen moeten de stemgerechtigden voldoen?
Zie boven, anderen is het maken een selectie of het stellen van eisen niet toevertrouwd.

quote:
Hieronder mijn mening:
Het is toch schandalig dat mensen met het iq van een aardappel mogen stemmen in dit land.
Nee.

quote:
Er kijkt bijna niemand naar de verkiezingsprogramma's en er wordt voor het grote deel gewoon gestemd op de persoon die ze sympathiek vinden en welke de meeste populistische uitspraken kan maken.
En waarom zou je naar een verkiezingsprogramma moeten kijken?

quote:
Zelf stel ik voor om alleen mensen met een iq van 120 of hoger te laten stemmen.
IQ zegt vooral wat over je vermogen om punten te scoren op een IQ-test.

quote:
Uiteraard kan je ook gewoon stemmen met een iq onder de 120 wanneer je interesse hebt voor de politiek.
Waarom? Welke probleem wordt opgelost door interesse? Mijn buurjongen is ook erg geinteresseerd in auto's, maar die laat ik ook niet mijn auto rijden.

quote:
Laat deze mensen even een klein testje doen en als ze slagen mogen ze alsnog stemmen.
Wat voor testje en waarom klein? Waarop ga je ze testen?

quote:
Disclaimer:
Zelf snap ik ook wel dat dit niet de realiteit gaat worden omdat er dan mensen in opstand komen maar puur even voor de discussie.
Ik zou mensen als jij uitselecteren. Je denkt niet na en je roept maar wat.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_112922328
Naarmate de complexiteit van een samenleving toeneemt is het niet zo 'logisch' dat iedereen hetzelfde stemrecht heeft. Het is meer een traditie dan een in steen gekerfde waarheid.

De aanname die wordt gemaakt is immers dat iedereen voor zijn eigen belang op kan komen. En hoewel dit in de dagelijkse leven zelfs al niet klopt, klopte het enigszins wel toen de beslissingen die gemaakt moesten worden door de volksvertegenwoordiging van veel simpeler aard waren.

Vandaag zijn die beslissingen (vooral op landelijk of Europees niveau) helemaal niet meer zo makkelijk of inzichtelijk. Om dat te doorgronden is enig moeite en kennis nodig. Bij gebrek daaraan kan makkelijk (onbewust) tegen eigen belang worden gekozen. En wat is de zin van democratie dan nog? Dan wordt het een speelbal van andere partijen die de 'domme kiezer' voor hun karretje willen spannen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 19:58:58 #75
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_112943768
Nee ik vind dat gelijkheid van stemrecht gewoon moet. Je kunt niet zeggen dat mensen met een hogere opleiding betere keuzen kunnen maken. Ik lees welleens mee op de facebook van fok!kers. En dan zieje (HBO, VWO, WO) echt hun haren uit de kop trekken en serieus een afweging maken tussen D66, GL, PvdA, CDA.... (was een tijd geleden). Komop mensen wat is nou het verschil tussen die partijen?
pi_112943896
quote:
Zelfs als alle bijstandsgerechtigden in Nederland naar de stembus gaan, kan dat maximaal 4,5 zetels opleveren.
pi_112946409
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 20:01 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zelfs als alle bijstandsgerechtigden in Nederland naar de stembus gaan, kan dat maximaal 4,5 zetels opleveren.
Allemaal naar de SP en de PVV :')
  zondag 17 juni 2012 @ 11:55:47 #78
253383 Partyboy1991
Trollin' down the river
pi_112998475
Mogen joden stemmen?
Vrouwen?
Mensen met rood haar?
Als ik "nee" zeg moet je eens zien wat voor shit ik dan over me heen krijg terwijl de vraagstelling in de Op enigszins vergelijkbaar is.
pi_112998627
Ik denk eerlijk gezegd dat zo'n topic als deze relevanter is voor ontwikkelingslanden waarin een groot deel van de bevolking analfabeet is.

Dit vanwege het feit dat analfabeten veel te makkelijk te manipuleren zijn dmv catchy reclame spotjes en gladde praatjes van politici die gouden bergen beloven maar hun beloften gezien het overheidsbudget nooit kunnen waarmaken.

Iemand die geschoold en dus geletterd is kan zelf op onderzoek uit gaan en partij programma's naast elkaar leggen en een beslissing maken op basis van welke partij het dichtst bij hem/haar staat.
pi_113000171
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:27 schreef RM-rf het volgende:

welke verlichtte politici kenden als Thorbecke, Tak van Poortvliet, Kappeyne, Roell en Samuel Van Houten....
Thorbecke, die organiseerde toch dat alleen de rijkste mannen zouden stemmen ? Nog geen 6% van de bevolking. Zo'n dictatuurbouwer kun je niet verlicht noemen.
  maandag 18 juni 2012 @ 22:04:39 #81
373942 LeNoble
Laisse tomber tes problèmes.
pi_113074705
Het tot nadenken verheven volk moet stemmen, het gepeupel niet.
pi_113134810
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 21:08 schreef Drommeldaris het volgende:

[..]

Allemaal naar de SP en de PVV :')
Bullshit!
pi_113134898
Misschien een idee om van onderop (het onderwijs) mensen meer bij te brengen over politiek, en dan niet alleen de suffe standaard info die je bij maatschappijleer krijgt. Laat mensen zich eens verdiepen in verkiezingsprogramma's, of uitrekenen wat het voor hun betekend als bepaalde maatregelen worden doorgevoerd. Dat zou een stuk ander stemgedrag opleveren. (oa 0 zetels voor de PVV en veel minder rechtse zetels)
pi_113135676
quote:
Ja = democratie
Nee = communisme

communisme staat democratie niet in de weg.
  woensdag 20 juni 2012 @ 11:32:02 #85
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_113135743
Iedereen heeft stemrecht. Vind ik dat terecht of niet? Natuurlijk is dat terecht omdat in het verleden alleen bepaalde groepen mensen mochten stemmen. Denk bijvoorbeeld aan mensen die genoeg belasting betaalde en man waren. Het stemrecht is een recht waar hard voor gevochten is. Ik vind daarom dat iedereen het recht heeft om wel of niet te stemmen. Wie niet stemt, moet niet zeuren.
pi_113135789
maar goed. Ik ben voor.

Niet verbinden aan IQ, Inkomen, piemellengte of wat dan ook. Je stemgerechtigdheid moet je verdienen. Je moet je in de politiek hebben verdient, en dat kan je al laten zien met een simpel testje. Van mijn part krijg je 5 lijsttrekkers te zien en moet je er van 3 de partij kunnen noemen.
  woensdag 20 juni 2012 @ 14:56:29 #87
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_113143925
Ik vind het een beetje jammer dat ik als 14 jarige niet mag stemmen terwijl ik echt alles volg wat met politiek te maken heeft. Terwijl mensen die er niks van af weten het wel mogen.
  woensdag 20 juni 2012 @ 16:14:13 #88
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_113147529
De rechtsen stemmen de wereld in ieder geval naar de klote. Zij zijn altijd voor minder vrijheid, meer Europa, meer bailouts voor banken en buitenland, meer oorlogen, meer gegraai, meer corporatisme, meer onzin wat de belastingen verhoogd, meer monopolies. Dit vinden zij altijd en allemaal best.
  woensdag 20 juni 2012 @ 16:18:34 #89
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_113147736
quote:
4s.gif Op woensdag 20 juni 2012 16:14 schreef Schenkstroop het volgende:
De rechtsen stemmen de wereld in ieder geval naar de klote. Zij zijn altijd voor minder vrijheid, meer Europa, meer bailouts voor banken en buitenland, meer oorlogen, meer gegraai, meer corporatisme, meer onzin wat de belastingen verhoogd, meer monopolies. Dit vinden zij altijd en allemaal best.
Nee, het zijn de linksen, die maken alles kapot en schuiven de rekening door naar de toekomst :(

woensdag 20 juni 2012 @ 16:19:59 #90
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_113147799
quote:
4s.gif Op woensdag 20 juni 2012 16:14 schreef Schenkstroop het volgende:
http://www.libertarischepartij.nl/

De meest rechtse partij, is voor vrijheid, overheid verkleining, geen bailouts, want dat is een schande voor het kapitalistische systeem. Lage belastingen, minder overheidssubsidieregelingen en minder regulering.

Wat jij beschrijft is een vuile mix tussen vrije-markt kapitalisme en socialistisch wanbeleid van de overheid.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 20 juni 2012 @ 16:21:19 #91
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_113147860
quote:
10s.gif Op woensdag 20 juni 2012 16:18 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Nee, het zijn de linksen, die maken alles kapot en schuiven de rekening door naar de toekomst :(

Al die beslissingen waar rechts voor is, oorlogen starten/steunen en bailouts voor banken en monopolies opzetten is niet het doorschuiven van te hoge kosten en te hoge rekeningen naar de volgende generatie?
  woensdag 20 juni 2012 @ 16:22:55 #92
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_113147941
quote:
14s.gif Op woensdag 20 juni 2012 16:19 schreef monkyyy het volgende:

[..]

http://www.libertarischepartij.nl/

De meest rechtse partij, is voor vrijheid, overheid verkleining, geen bailouts, want dat is een schande voor het kapitalistische systeem. Lage belastingen, minder overheidssubsidieregelingen en minder regulering.

Wat jij beschrijft is een vuile mix tussen vrije-markt kapitalisme en socialistisch wanbeleid van de overheid.
SP is links, en ik heb alleen de overige partijen al die dure onzin zien steunen en die zijn toch echt rechts. Wat zegt dat dan?
  woensdag 20 juni 2012 @ 16:22:58 #93
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_113147945
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 16:21 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Al die beslissingen waar rechts voor is over oorlogen starten/steunen en bailouts voor banken en monopolies opzetten is niet het doorschuiven van te hoge kosten en te hoge rekeningen naar de volgende generatie?

Mafkees!
Die rekening van rechts, is die niet nog altijd lager dan het potverterende links die de geldmachines laat draaien en voor megainflaties zorgt?

Flippo!
  woensdag 20 juni 2012 @ 16:23:36 #94
344884 monkyyy
pi_113147977
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 16:22 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

SP is links, en ik heb alleen de overige partijen al die dure onzin zien steunen en die zijn toch echt rechts. Wat zegt dat dan?
Omdat dat dus niet écht rechts beleid is.
  woensdag 20 juni 2012 @ 16:24:08 #95
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_113148018
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 16:22 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Die rekening van rechts, is die niet nog altijd lager dan het potverterende links die de geldmachines laat draaien en voor megainflaties zorgt?

Flippo!
Je kletst uit je nek!
  woensdag 20 juni 2012 @ 16:24:45 #96
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_113148054
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 16:24 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Je kletst uit je nek!
Je nekt uit je klets!
  woensdag 20 juni 2012 @ 16:25:45 #97
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_113148109
quote:
14s.gif Op woensdag 20 juni 2012 16:23 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Omdat dat dus niet écht rechts beleid is.
Hoe wil je al die partijen behalve SP noemen dan die voor al die ellende hebben gezorgd, Europa, ESM, bailouts, zorgverzekeringswet?
  woensdag 20 juni 2012 @ 16:26:17 #98
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_113148147
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 16:25 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Hoe wil je al die partijen behalve SP noemen dan die voor al die ellende hebben gezorgd, Europa, ESM, bailouts, zorgverzekeringswet?
De SP zorgt voor ellende!
Kijk naar Oss, de bedrijvigheid trekt weg, dankzij die vieze socialisten!
  woensdag 20 juni 2012 @ 16:28:54 #99
165633 eriksd
The grand facade...
pi_113148271
Schenkstroop, gedraag je eens.
Bis bis bis
  woensdag 20 juni 2012 @ 16:29:57 #100
344884 monkyyy
pi_113148320
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 16:25 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Dat zijn niet echt rechtse partijen. |:(

Bailouts en overheidsregulering en overheden die zich bemoeien met de economie is per definitie een socialistisch/links economisch beleid waar ik van walg.
pi_113148321
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 16:22 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Flippo!
Hoho, niet zo he! De ene linkse is de andere niet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')