Wat is jouw mening hierover? Zou je voor of tegen selectief stemrecht zijn?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:18 schreef DeRakker. het volgende:
Ja = democratie
Nee = communisme
Dus als je selectief wilt zijn is het geen democratie meer... dat kan maar is een keuze.
Ik beweer ook nergens dat slimme mensen niet op de PVV of de SP zouden kunnen stemmen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:23 schreef ylSs het volgende:
Ja laten we terug gaan naar de tijd voor de franse revolutie. Het inbrengen van standen want dat heeft ons veel goeds gebracht.
Er zijn meer mensen die misschien wat minder 'slim'' zijn maar in democratie is bedoeling dat we de meerderheid iets beslissen. Tenzij dat niet gerechtvaardigd minderheden die in problemen komen o.i.d.
Wie zegt dat 'slimme' mensen het trouwens beter weten, zij kunnen toch niet beslissen wat het "domme" volk wil en goed voor ze is.
Daarnaast denk ik niet dat uitslagen veel anders zijn als er alleen maar 'slimme' mensen stemmen aangezien er zat hoogleraren zijn die op bijvoorbeeld de PVV of SP stemmen.
Bron: http://www.123test.nl/over_123test/onderzoek/iq/quote:Politieke voorkeur (significante verschillen)
Links 110
Links van het midden 104
Midden 104
Rechts van het midden 107
Rechts 108
Anders/weet niet/nvt 99
Jij zou niet slagen voor het testje van TSquote:
Nee maar krijg wel het idee dat je mening is dat minder slimme mensen op populistische partijen stemmen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:28 schreef Drommeldaris het volgende:
[..]
Ik beweer ook nergens dat slimme mensen niet op de PVV of de SP zouden kunnen stemmen.
[..]
Bron: http://www.123test.nl/over_123test/onderzoek/iq/
Dit.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:44 schreef RoBo87 het volgende:
Een nadeel is echter weer dat er een kans is dat deze mensen egoistisch gaan stemmen zodat alleen deze groep het beter krijgt.
Hoezo een kans? Als de geschiedenis ons toch iets heeft geleerd is dat het onvermijdbaar is dat dat zal gebeuren.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:44 schreef RoBo87 het volgende:
Een nadeel is echter weer dat er een kans is dat deze mensen egoistisch gaan stemmen zodat alleen deze groep het beter krijgt.
Tegen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:19 schreef Drommeldaris het volgende:
[..]
Wat is jouw mening hierover? Zou je voor of tegen selectief stemrecht zijn?
Er bestaan in deze geen objectieve keuzes. De mens kiest, dat maakt het al subjectief.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:50 schreef RM-rf het volgende:
Stemmen moet imho iedereen mogen..., ik ben zelfs ervoor 16- misschien zelfs 14-jarigen het recht te geven te stemmen
maar wél ben ik voor een systeem van 'weging' van stemmen, waarbij een persoon zijn stem mogelijk meer danwel minder kan wegen fhankelijk van wat objectief vaststelbare criteria...
IQ-scores gebruiken is daarbij nonsens, dat zijn redelijk subjectieve dingetjes die ook zeer beinvloedbaar kunnen zijn en afhankelijk van de test al zeer verschillend. Evenals van testomstandigheden.
pff.. .alsjeblieft niet zeg.. voor je het weet hebben we de lokale justin bieber als premierquote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:50 schreef RM-rf het volgende:
Stemmen moet imho iedereen mogen..., ik ben zelfs ervoor 16- misschien zelfs 14-jarigen het recht te geven te stemmen
Precies, maar gewoon volhouden dat alle mensen gelijk zijn hoor. Ook degene die zichzelf volledig buitenspel zettenquote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:57 schreef Kaas- het volgende:
Voor 1917 mocht je in Nederland alleen stemmen als je een minimumbedrag een belastingen betaalde, dat waren nog eens tijden. Nu mogen mensen die niet meedoen aan de samenleving wel stemmen en kiezen dan uiteraard voor behoud dan wel verhoging van hun uitkering, waarmee de parasitaire sector zichzelf in stand houdt.
De kans is inderdaad zeer klein. Echter zijn er uitzonderingen zoals Bhutan.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:48 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hoezo een kans? Als de geschiedenis ons toch iets heeft geleerd is dat het onvermijdbaar is dat dat zal gebeuren.
Als je alleen mensen laat stemmen zonder uitkeringen weet je dat de uitkeringen snel zullen verdwijnen omdat diegene die stemmen er anders alleen maar op achteruit gaan.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:58 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Precies, maar gewoon volhouden dat alle mensen gelijk zijn hoor. Ook degene die zichzelf volledig buitenspel zetten.
Uitzondering die de regel bevestigdquote:Op dinsdag 12 juni 2012 16:00 schreef RoBo87 het volgende:
[..]
De kans is inderdaad zeer klein. Echter zijn er uitzonderingen zoals Bhutan.
Dit is dan ook het enige meetbare en terechte onderscheid dat je zou kunnen maken, zou je dat willen. Er valt wel wat voor te zeggen om, met behoud van algemeen kiesrecht, de weging van kiesgerechtigden die netto bijdragen wat hoger te stellen dan van hen die netto geld ontvangen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:57 schreef Kaas- het volgende:
Voor 1917 mocht je in Nederland alleen stemmen als je een minimumbedrag een belastingen betaalde, dat waren nog eens tijden. Nu mogen mensen die niet meedoen aan de samenleving wel stemmen en kiezen dan uiteraard voor behoud dan wel verhoging van hun uitkering, waarmee de parasitaire sector zichzelf in stand houdt.
Interssant daarin is dat voor 1917 ind e nederlandse politiek een sterk bepalende rol weggelegd was voor de Liberale partijen, welke verlichtte politici kenden als Thorbecke, Tak van Poortvliet, Kappeyne, Roell en Samuel Van Houten....quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:57 schreef Kaas- het volgende:
En dit dusquote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Je begrijpt dat je jezelf met dit topic evenzeer diskwalificeert voor deelname aan het democratisch proces, hoop ik?
Wat was daar mis mee?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 16:32 schreef JohannesKozijn het volgende:
Als enkel slimme mensen mogen stemmen, worden de domme mensen onderdrukt.
Kijk maar eens naar de tijd van 100 jaar geleden. Enkel rijke mensen hadden kiesrecht en arme mensen werden keihard onderdrukt door het parlement van rijkelui.
Dat armoede leiden niet iets slecht gedaan hebben is en het dus zinloos is om arme mensen te onderdrukken. Dat is ethisch onverantwoord.quote:
De "parasitaire" sector heb je hoog en laag. Dus wat lul jij nou uit je nek man?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:57 schreef Kaas- het volgende:
Dus de banken verrijken zich en maken zichzelf opzettelijk kapot. En hebben toch recht op de verdiensten van een ander. Zo zie je maar dat onverantwoordleijkheid niet alleen hoort bij de lagere klassen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 17:25 schreef eriksd het volgende:
Dom zijn is natuurlijk in eerste instantie ook je eigen verantwoordelijkheid, niet een soort verdienste die je recht geeft op andermans spullen of verdiensten.
Wie kan je daar de schuld van geven dat de SP en PVV zo hoog staan? Zij maken simpelweg gebruik van het falen van de gevestigde partijen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 17:19 schreef eriksd het volgende:
Feit is dat je met ons huidige stelsel steeds meer naar een soort dictatuur van de dommen gaat. Kijk naar het aantal zetels van de SP en PVV in de peilingen momenteel. Tussen dat electoraat wil je over het algemeen niet wonen.
Centrale drijfveer is een soort latente afgunst: zij hebben het, dan ik ook! En als het niet meteen kan, is het de schuld van een ander.
Maar dat is nu eenmaal democratie, gelukkig leven we in een land waarin iedereen mag stemmen en niet alleen een bepaalde elitequote:Op dinsdag 12 juni 2012 17:36 schreef Lilliesleaf het volgende:
Hoewel in de praktijk onhaalbaar: Voor.
Het probleem met de huidige vorm van democratie is dat mensen die totaal niet eens het vermogen hebben om zich te kunnen realiseren wat er nodig is om een land op lange termijn te runnen, wel mogen stemmen. Probleem: Ze kijken alleen maar naar wat hun het meeste profijt oplevert op de korte termijn. Gevolg: De populist wint.
En ik denk dat we het er allemaal wel over eens kunnen zijn dat populisme niet de beste manier is om een land te besturen.
Dit heeft trouwens niks met IQ o.i.d. te maken. Genoeg mensen die hyperintelligent zijn en er niet over nadenken, maar ook genoeg BBL mensen die wél geïnteresseerd zijn. Die laatste groep snapt het dan misschien niet zo in detail, maar ze doen er moeite voor en maken een weloverwogen keuze.. dát is waar het om gaat.
Dit ik het over selectief stemmen heb hoeft nog niet in te houden dat jij ook selectief gaat lezenquote:Op dinsdag 12 juni 2012 16:46 schreef TheHappyPrince het volgende:
Een IQ van 120 om te stemmen? Alsof alles wat daaronder zit automatisch dom is
Nogmaals:quote:Op dinsdag 12 juni 2012 17:27 schreef Klonk het volgende:
Ik werk met mensen met een verstandelijke beperking en die hoor ik soms slimmere dingen zeggen dan je zou verwachten. Eentje is heel erg met de politiek bezig, is zelfs lid van een partij, zet zich daar ook met hart en ziel voor in.
Als je een bepaalde grens zou trekken qua iq zou je hem (en vele anderen) ook het stemrecht ontnemen, weinig democratisch dus...
Ik kan me hier wel voor een groot deel in vinden. Je zou niet moeten willen als land dat je slechte keuzes maakt. Echter kiest het overgrote deel voor het eigenbelang en dit kan soms resulteren in dat het land kansen laat liggen om zichzelf te verbeteren.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 17:19 schreef eriksd het volgende:
Feit is dat je met ons huidige stelsel steeds meer naar een soort dictatuur van de dommen gaat. Kijk naar het aantal zetels van de SP en PVV in de peilingen momenteel. Tussen dat electoraat wil je over het algemeen niet wonen.
Centrale drijfveer is een soort latente afgunst: zij hebben het, dan ik ook! En als het niet meteen kan, is het de schuld van een ander.
Hoe bereik je de mens om ze bewuster te maken van het belang van hun stem?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 17:36 schreef Lilliesleaf het volgende:
Hoewel in de praktijk onhaalbaar: Voor.
Het probleem met de huidige vorm van democratie is dat mensen die totaal niet eens het vermogen hebben om zich te kunnen realiseren wat er nodig is om een land op lange termijn te runnen, wel mogen stemmen. Probleem: Ze kijken alleen maar naar wat hun het meeste profijt oplevert op de korte termijn. Gevolg: De populist wint.
En ik denk dat we het er allemaal wel over eens kunnen zijn dat populisme niet de beste manier is om een land te besturen.
Dit heeft trouwens niks met IQ o.i.d. te maken. Genoeg mensen die hyperintelligent zijn en er niet over nadenken, maar ook genoeg BBL mensen die wél geïnteresseerd zijn. Die laatste groep snapt het dan misschien niet zo in detail, maar ze doen er moeite voor en maken een weloverwogen keuze.. dát is waar het om gaat.
Precies, geweldig hè, die 'democratie'. Geweldig is het wanneer we niet eens 2 jaar achter elkaar een stabiele regering kunnen hebben?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 17:41 schreef Klonk het volgende:
[..]
Maar dat is nu eenmaal democratie, gelukkig leven we in een land waarin iedereen mag stemmen en niet alleen een bepaalde elite
Zoals ik zei: in de praktijk onhaalbaar.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 17:45 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Hoe bereik je de mens om ze bewuster te maken van het belang van hun stem?
Hoe dan ook, ik geloof niet dat er een partij is die het zo bont maakt dat het echt slecht is voor het land. (In 4 jaar tijd)
Ik zal wel een idealist zijn, maar ik denk wel dat je het na kunt streven en er effect op kunt uitoefenen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 17:49 schreef Lilliesleaf het volgende:
Zoals ik zei: in de praktijk onhaalbaar.
Ik denk ook zeker niet dat dat laatste het geval is in ons land, want uiteindelijk worden alle plannen toch wel weer gematigd door de kamer. Alleen.. ons land zit vast in een systeem waarbij iedere partij maar z'n gelijk wil halen, waar het onmogelijk lijkt om een stabiele regering te vormen vanwege de versplintering.. En dat alles wordt alleen maar gevoed door het volk, juist ómdat ze zo populistisch stemmen.
De grote Europese eenwording was (wat mij betreft) een uitgestippeld plan. Denk je dat wanneer de lagere klassen in deze samenleveing niet zouden hebben bestaan. Er geen weerstand zou zijn geweest over het idee van één groot EU? Laten we even uitgaan van wel. Dus Beatrix enz die moeten deze mensen gaan overhalen door crisissen te beginnen door landen bijna naar de tering te helpen. Zodat zij zich overgeven aan het idee van één EU dat hen zal redden.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 17:42 schreef Drommeldaris het volgende:
[..]
Dit ik het over selectief stemmen heb hoeft nog niet in te houden dat jij ook selectief gaat lezen
[..]
Nogmaals:
Dit ik het over selectief stemmen heb hoeft nog niet in te houden dat jij ook selectief gaat lezen
[..]
Ik kan me hier wel voor een groot deel in vinden. Je zou niet moeten willen als land dat je slechte keuzes maakt. Echter kiest het overgrote deel voor het eigenbelang en dit kan soms resulteren in dat het land kansen laat liggen om zichzelf te verbeteren.
Veel mensen bóeit het gewoon niet. Net als voetbal mij geen bal boeit, hoeveel vlaggetjes er ook komen te hangen in Nederland. Je kunt nog zo veel doen, maar als iets iemand echt niet boeit, dan zal dat niet veranderen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 17:51 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik zal wel een idealist zijn, maar ik denk wel dat je het na kunt streven en er effect op kunt uitoefenen.
Als het ze geen ruk boeit, waarom dan wel helemaal naar de stembus lopen?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 17:56 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Veel mensen bóeit het gewoon niet. Net als voetbal mij geen bal boeit, hoeveel vlaggetjes er ook komen te hangen in Nederland. Je kunt nog zo veel doen, maar als iets iemand echt niet boeit, dan zal dat niet veranderen.
edit:
Voetbal geen bal boeien.. hehe..
Gelukkig doet lang niet iedereen dat, maar ook genoeg die dat wel doen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 18:01 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Als het ze geen ruk boeit, waarom dan wel helemaal naar de stembus lopen?
zelfs met zo'n testje is het dom plan, democratie is nu eenmaal zo mooi dat iedereen kan en mag stemmen als je een bepaalde leeftijd hebt, vooral niets aan veranderenquote:Op dinsdag 12 juni 2012 17:42 schreef Drommeldaris het volgende:
[..]
[..]
Nogmaals:
[..]
Ik kan me hier wel voor een groot deel in vinden. Je zou niet moeten willen als land dat je slechte keuzes maakt. Echter kiest het overgrote deel voor het eigenbelang en dit kan soms resulteren in dat het land kansen laat liggen om zichzelf te verbeteren.
quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:18 schreef DeRakker. het volgende:
Ja = democratie
Nee = communisme
Dus als je selectief wilt zijn is het geen democratie meer... dat kan maar is een keuze.
Dan kan je die mensen best wel beinvloeden die wel gaan, daar ben ik van overtuigd.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 18:03 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Gelukkig doet lang niet iedereen dat, maar ook genoeg die dat wel doen.
Nee dat maakt een verschil, één of ander lullig testje. In principe zeg jij gewoon dat men een IQ van 120 moet hebben. Nou niet terug gaan krabbelen hè, je lijkt de gemiddelde politieke partij wel!quote:Op dinsdag 12 juni 2012 17:42 schreef Drommeldaris het volgende:
[..]
[..]
Nogmaals:
Nee, ik vind het goed dat mensen die politieke interesse hebben maar geen iq van 120 hebben ook mogen stemmen. Het is gewoon zo dat ergens de grens moet worden getrokken. Nogmaals laat je mensen met het iq van een aardappel mee beslissen in wat er in een land moet gebeuren? Het is voor de discussie ja, ook ik mag daar mijn mening in gevenquote:Op dinsdag 12 juni 2012 19:22 schreef TheHappyPrince het volgende:
[..]
Nee dat maakt een verschil, één of ander lullig testje. In principe zeg jij gewoon dat men een IQ van 120 moet hebben. Nou niet terug gaan krabbelen hè, je lijkt de gemiddelde politieke partij wel!En je mag dan wel zeggen dat het 'puur voor de discussie is', de disclaimer erboven luidt: 'hieronder mijn mening'.
Ik heb met verstandelijk gehandicapten gewerkt waarbij het IQ zo laag was, dat het niet eens te meten was. Deze mensen (zo'n 80 op het terrein) kregen allemaal een stembiljet opgestuurd.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 17:27 schreef Klonk het volgende:
Ik werk met mensen met een verstandelijke beperking en die hoor ik soms slimmere dingen zeggen dan je zou verwachten. Eentje is heel erg met de politiek bezig, is zelfs lid van een partij, zet zich daar ook met hart en ziel voor in.
Als je een bepaalde grens zou trekken qua iq zou je hem (en vele anderen) ook het stemrecht ontnemen, weinig democratisch dus...
ja, dat klopt, en vaak genoeg wordt er door de ouders in overleg met begeleiding die stembiljetten ook weggegooid, maar binnen die groep ken ik gewoon mensen die politiek betrokken zijn en graag hun zegje willen doen over hun wereld en die kans ontneem je die groep mensen zodra je met allerlei testen het stemrecht gaat beperkenquote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:11 schreef Kentoet het volgende:
[..]
Ik heb met verstandelijk gehandicapten gewerkt waarbij het IQ zo laag was, dat het niet eens te meten was. Deze mensen (zo'n 80 op het terrein) kregen allemaal een stembiljet opgestuurd.
Ik weet overigens niet meer wat er mee werd gedaan en of er (bv dmv een machtiging) mee gestemd kon worden.
Enkel stemrecht voor links, bedoel jequote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:40 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik las dat vroeger (heel vroeger vraag mij niet wanneer precies) alleen de gegoeden stemrecht hadden. Tov. nu hadden deze gegoede mensen echter meer kennis over politieke structuren en filosofiën die tegenwoordig niemand meer lijkt te bezitten. Hele belangrijke kennis die nu ook actueel blijkt maar vrijwel niemand zich realiseert. Over het begrip collectivisme bijvoorbeeld. De rechtse lui van nu zijn niet meer de rechtse lui van toen. Je kunt dus niet meer zeggen dat alleen vermogenden van nu meer stemrecht zouden mogen hebben. Omdat zij kortweg veel kennis niet meer bezitten. En enkelt kranten nalullen en armeren in een verdomhoekje gooien.
Waar heb jij het over.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Enkel stemrecht voor links, bedoel je?
Ik vond het frappant dat je toevalligerwijs je mening over rechts in een stukje wilde proppen waarvan de conclusie niet veel meer hoefde te zijn dan: “mensen van nu weten dingen niet die men vroeger wel wist.”quote:
Zo iemand was ook de reden dat de Grondwet werd gewijzigd zodat ook onder curatele gestelden stemrecht kregen. Het trof namelijk slechts een beperkte groep verstandelijk gehandicapten, degenen die niet al te zwaar beperkt zijn. Zwaardere gevallen waren over het algemeen niet onder curatele gesteld, maar hadden andere vormen van onder toezicht stelling, en dus kiesgerechtigd.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 17:27 schreef Klonk het volgende:
Ja en de grens is dus een IQ van 120? Volgens mij is het gemiddelde hier in Nederland 100quote:Op dinsdag 12 juni 2012 20:21 schreef Drommeldaris het volgende:
[..]
Nee, ik vind het goed dat mensen die politieke interesse hebben maar geen iq van 120 hebben ook mogen stemmen. Het is gewoon zo dat ergens de grens moet worden getrokken. Nogmaals laat je mensen met het iq van een aardappel mee beslissen in wat er in een land moet gebeuren? Het is voor de discussie ja, ook ik mag daar mijn mening in geven
En hogeropgeleiden doen dat wel? Ik ben WO-opgeleid, maar ik lees echt niet alle verkiezingsprogramma's door. Ik stem óf CDA óf VVD, dus van beide scan ik het verkiezingsprogramma in sneltreinvaart, vervolgens stem ik op de partij waar ik de minste afkeer van heb. Daarna nog beslissen op welke kandidaat ik stem. Daarbij is het heel simpel: als ik het een lul vind, stem ik niet op hem, ook al heeft hij nog zulke briljante standpunten. Meestal stem ik op iemand die ik sympathiek vind. Afkomstig zijn uit het oosten des lands is ook een pre. En anders wordt het de lijsttrekker.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:17 schreef Drommeldaris het volgende:
Hieronder mijn mening:
Het is toch schandalig dat mensen met het iq van een aardappel mogen stemmen in dit land. Er kijkt bijna niemand naar de verkiezingsprogramma's en er wordt voor het grote deel gewoon gestemd op de persoon die ze sympathiek vinden en welke de meeste populistische uitspraken kan maken.
Ik dacht 108 of 109quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:35 schreef TheHappyPrince het volgende:
[..]
Ja en de grens is dus een IQ van 120? Volgens mij is het gemiddelde hier in Nederland 100
Ik heb wel het idee dat ze zich over het algemeen meer met politiek bezig houden. Überhaupt een programma in sneltreinvaart doornemen is al meer wat de gemiddelde stemmer doetquote:Op woensdag 13 juni 2012 16:45 schreef freako het volgende:
[..]
En hogeropgeleiden doen dat wel? Ik ben WO-opgeleid, maar ik lees echt niet alle verkiezingsprogramma's door. Ik stem óf CDA óf VVD, dus van beide scan ik het verkiezingsprogramma in sneltreinvaart, vervolgens stem ik op de partij waar ik de minste afkeer van heb. Daarna nog beslissen op welke kandidaat ik stem. Daarbij is het heel simpel: als ik het een lul vind, stem ik niet op hem, ook al heeft hij nog zulke briljante standpunten. Meestal stem ik op iemand die ik sympathiek vind. Afkomstig zijn uit het oosten des lands is ook een pre. En anders wordt het de lijsttrekker.
Voor de wereld jaquote:Op woensdag 13 juni 2012 17:47 schreef Kaas- het volgende:
(gemiddelde IQ is altijd 100, of het nou stijgt in de loop der tijd of niet, wordt namelijk geindexeerd naar 100 waarbij 100 het gemiddelde van een standaardverdeling is met een standaarddeviatie van 15)
Dan zou alleen ik mogen stemmen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:17 schreef Drommeldaris het volgende:
Geachte verkiezingstijgers,
Naar aanleiding van dit filmpje welke door een vrouw op facebook werd gepost heb ik dit topic geopend.
Hij heeft het vooral over vrouwen maar ik wil de discussie graag wat breder trekken. Zijn jullie voor of tegen selectief stemrecht? En indien je voor bent hoe selectief zou je het maken?
Zie boven, anderen is het maken een selectie of het stellen van eisen niet toevertrouwd.quote:Aan welke eisen moeten de stemgerechtigden voldoen?
Nee.quote:Hieronder mijn mening:
Het is toch schandalig dat mensen met het iq van een aardappel mogen stemmen in dit land.
En waarom zou je naar een verkiezingsprogramma moeten kijken?quote:Er kijkt bijna niemand naar de verkiezingsprogramma's en er wordt voor het grote deel gewoon gestemd op de persoon die ze sympathiek vinden en welke de meeste populistische uitspraken kan maken.
IQ zegt vooral wat over je vermogen om punten te scoren op een IQ-test.quote:Zelf stel ik voor om alleen mensen met een iq van 120 of hoger te laten stemmen.
Waarom? Welke probleem wordt opgelost door interesse? Mijn buurjongen is ook erg geinteresseerd in auto's, maar die laat ik ook niet mijn auto rijden.quote:Uiteraard kan je ook gewoon stemmen met een iq onder de 120 wanneer je interesse hebt voor de politiek.
Wat voor testje en waarom klein? Waarop ga je ze testen?quote:Laat deze mensen even een klein testje doen en als ze slagen mogen ze alsnog stemmen.
Ik zou mensen als jij uitselecteren. Je denkt niet na en je roept maar wat.quote:Disclaimer:
Zelf snap ik ook wel dat dit niet de realiteit gaat worden omdat er dan mensen in opstand komen maar puur even voor de discussie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |