De trend van goedkoper worden is bij deze onderwerpen toevallig al wel een tijdje gestoptquote:Op maandag 11 juni 2012 13:23 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Hm ja,
Computers, internet, supermarkten mobiele telefoons, mri scanners worden alleen maar slechter en duurder![]()
Overigens zou ik je ook hier willen adviseren om niet enkel maar zwart-wit naar de zaken te kijken. Dat beperkt je mogelijkheden en analyste nogal...quote:Neem de sectoren die je wilt benoemen eens goed onder de loep en je zult zien dat de overheid de markt daar ernstig verstoord.
Zoals de gezondheidszorg, onderwijs bankenstelsel.
Ik heb het over de publieke diensten die nodig zijn om de samenleving te laten functioneren zoals energie, gezondheidszorg, sociale woningbouw en ook onderwijs en banken.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:23 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Hm ja,
Computers, internet, supermarkten mobiele telefoons, mri scanners worden alleen maar slechter en duurder![]()
Neem de sectoren die je wilt benoemen eens goed onder de loep en je zult zien dat de overheid de markt daar ernstig verstoord.
Zoals de gezondheidszorg, onderwijs bankenstelsel.
Nee, post en telefoon waren ook publieke diensten en die worden niet slechter en duurder.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:33 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Ik heb het over de publieke diensten die nodig zijn om de samenleving te laten functioneren zoals energie, gezondheidszorg, sociale woningbouw en ook onderwijs en banken.
Dat vrij laten zorgt alleen maar dat het nog duurder wordt en je nog minder service krijgt omdat men gaat voor winstmaximalisatie. De aandeelhouders en bestuurders moeten hun vette dividenden en bonussen toch uitbetaald krijgen.
De post wordt niet beroerder? PostNL is een leverancier van ons en we zien de laatste pakweg 2 jaar de kwaliteit heel hard achteruit gaan. Wat betreft de tarieven per 1/1/2012 voor particulieren lijkt een stijging van bijna 10% mij toch best aanzienlijk.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:53 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, post en telefoon waren ook publieke diensten en die worden niet slechter en duurder.
Ik wil dat er dingen kunnen misgaan, zonder dat een rechtse bal beweert dat het je eigen schuld is, omdat de rechtse dogma's geen andere conclusie toelaten.quote:Op maandag 11 juni 2012 09:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb de moeite genomen om alles terug te lezen en het leest voor mij alsof je de term neoliberalisme gebruikt als zondebok voor alles wat er in jouw leven mis is gegaan.
Zonder de OPTA zou het inderdaad een hele mooie chaos zijn gewordenquote:Op maandag 11 juni 2012 13:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
De telefoniemarkt heeft een redelijk soepele transitie doorgemaakt, met name door vrij stricte controle door de OPTA.
De post is wel heel veel slechter geworden.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:53 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, post en telefoon waren ook publieke diensten en die worden niet slechter en duurder.
Onzin, de markt doet iets anders, geld verdienen namelijk. De markt zorgt niet voor onderwijs, de markt zorgt niet voor droge voeten en het drinkwater dat de markt levert is vele duizenden malen minder efficient en duurder dan dat van de overheid. Drinkwater is een duidelijk voorbeeld van waar de markt goed in is. Die zorgt niet ergens voor behalve de portemonnee van de betrokkenen, en daar is ook niets mis mee. Wel wat mis is er met de redenering dat de markt een publieke taak efficient zou doen.quote:Waterschappen en onderwijs wel en die zijn juist publiek.
Onderwijs zal zwz op termijn uit het ¨publieke domein verdwijnen. De ¨markt" doet het effiecienter beter en goedkoper.
Als we het of efficiëntie hebben, het lijkt me dat de markt de kapitaalverschaffing voor bedrijven nogal inefficiënt heeft geregeld. Alles wat er in de financiele wereld verdiend wordt is immers de strijkstok van kapitaalverschaffing, en dat is me nogal een strijkstok als je kijkt naar de grootte van de financiele wereld.quote:Vroeg of laat zal dat overheidsmonopolie eraan geloven. De kosten van bonussen zijn kleiner dan die van megalogge inefficiente overheidsapparaten over het algemeen.
Er zijn verschillende aanbieders nu dus misschien kies je de verkeerde.quote:Op maandag 11 juni 2012 14:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De post is wel heel veel slechter geworden.
De markt creeert ook diensten en produkten en onderwijs ook. Je kunt al prima talen leren via private cursussen zoals ik gedaan heb.quote:Onzin, de markt doet iets anders, geld verdienen namelijk. De markt zorgt niet voor onderwijs, de markt zorgt niet voor droge voeten en het drinkwater dat de markt levert is vele duizenden malen minder efficient en duurder dan dat van de overheid. Drinkwater is een duidelijk voorbeeld van waar de markt goed in is. Die zorgt niet ergens voor behalve de portemonnee van de betrokkenen, en daar is ook niets mis mee. Wel wat mis is er met de redenering dat de markt een publieke taak efficient zou doen.
Zoals gezegd zit de overheid tot aan zijn ellebogen in de kapitaalverschaffing. Door rentes vast te stellen, baillouts, HRA, hypotheekgarantie etc etc.quote:Als we het of efficiëntie hebben, het lijkt me dat de markt de kapitaalverschaffing voor bedrijven nogal inefficiënt heeft geregeld. Alles wat er in de financiele wereld verdiend wordt is immers de strijkstok van kapitaalverschaffing, en dat is me nogal een strijkstok als je kijkt naar de grootte van de financiele wereld.
Stel even voor de vorm dat kapitaalverschaffing aan bedrijven een overheidstaak zou zijn. Zouden we dan niet steen en been klagen over inefficiënt het wel niet was als we zo'n enorm en duur apparaat nodig zouden hebben om kapitaal van mensen die het over hebben te krijgen bij bedrijven en mensen die het nodig hebben?
Met zo'n ruime definitie van overheidsingrijpen is de arbeider nog "overheidsingrijpen" obv boek 6, titel 10 BW...quote:Op maandag 11 juni 2012 12:30 schreef Weltschmerz het volgende:
De tegenstelling vrije markt en overheidsingrijpen bestaat als zodanig niet, in ieder geval niet zoals de neoliberalen het willen doen voorkomen.
Hun 'vrije markt' bestaat uit overheidsingrijpen. De vennootschap met beperkte aansprakelijkheid is een overheidsingreep, het aandeel aan toonder is een overheidsingreep, de geldscheppende bank is een overheidsingreep, het hypotheekrecht is een overheidsingreep, arbeidsmigratie is een overheidsingreep, het auteursrecht is een overheidsingreep, globalisering is een overheidsingreep etc.
Die zijn allemaal niet per definitie fout, maar net zo min als dat overheidsingrepen die minder dienstbaar zijn aan het grootkapitaal per se fout zijn. De tegenstelling overheid en vrije markt is vals en propagandistisch.
Kortom: je hebt een probleem met meningen die jij als rechts betitelt, zou willen dat die mensen in het vervolg hun waffel houden en klaagt er wel over dat de rechte kerk de waarheid in pacht heeft?quote:Op maandag 11 juni 2012 14:00 schreef deelnemer het volgende:
Ik wil dat er dingen kunnen misgaan zonder dat er rechtse bal beweert, zonder enige kennis van zaken, dat het je eigen schuld is.
Ik wil kunnen soliciteren zonder dat ik mezelf moet presenteren als een rechtsdenkende, geldgeile facadepoetser.
Ik wil kunnen werken zonder te hoeven liegen, bedriegen en verwaarlozen om zo meer euro's te vangen.
Ik over politiek kunnen praten zonder door de rechtse heilige kerk te worden voorgeschreven wat de waarheid is.
Ik wil het politieke debat kunnen volgen rond de thema's die er toe doen (zoals de aanvalsoorlog op Irak, de HRA en de EU) , zonder dat men probeer de burger buiten spel te zetten, door hem zoveel mogelijk informatie te onthouden of te misleiden.
Zoals ik al aangaf werk ik veel met PostNL als leverancier. Die hadden een hele hoge betrouwbaarheid. Die is drastisch gedaald tot op of zelfs onder het niveau van de commerciële partijen.quote:Op maandag 11 juni 2012 14:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er zijn verschillende aanbieders nu dus misschien kies je de verkeerde.
De trend in de geschiedenis is autoritaire machtsuitoefening door een kleine machtselite. Het neoliberalisme is de ontaarding van het liberalisme tot een voertuig voor de macht van een kleine kliek.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:56 schreef Krantenman het volgende:
Het liberalisme faalt wanneer het geconfronteerd wordt met individuen die uit vrije wil voor de "onvrijheid" kiezen. En eigenlijk doet de grote meerderheid van ons dat iedere dag. We doen dat omdat we de bescherming van de grotere groep (de samenleving) op prijs stellen en omdat het voor ons als individu voordelig is.Dat is de essentie van iedere sociale welvaartsstaat, maar ook van oudere systemen zoals de feodale samenleving (waar het volk bescherming "kocht" van de adel en de kerk).
Hetzelfde geldt trouwens voor het al dan niet "vrijwillig" aanhangen van een religie (het is geen toeval dat de huidige islamkritiek het vaakst zijn oorsprong vond binnen de VVD (Wilders, Hirsi Ali,...)
Ben je nu weer flessenwater en leidingwater met elkaar aan het vergelijken en daarbij aan het negeren dat ook private partijen leidingwater hebben geleverd van uitstekende kwaliteit (voor zover mij bekend stond het drinkwater in Tilburg bekend als het beste, ze zouden ook ergens in uit moeten blinken, want verder mis je weinig aan dat dorp...)?quote:Op maandag 11 juni 2012 14:04 schreef Weltschmerz het volgende:
Onzin, de markt doet iets anders, geld verdienen namelijk. De markt zorgt niet voor onderwijs, de markt zorgt niet voor droge voeten en het drinkwater dat de markt levert is vele duizenden malen minder efficient en duurder dan dat van de overheid. Drinkwater is een duidelijk voorbeeld van waar de markt goed in is. Die zorgt niet ergens voor behalve de portemonnee van de betrokkenen, en daar is ook niets mis mee. Wel wat mis is er met de redenering dat de markt een publieke taak efficient zou doen.
Ik denk dat gelet op hoe bij overheden gewerkt wordt er veel minder krediet wordt verstrekt en niet eens uit voorzichtigheid, maar omdat het over zoveel schijven moet en er zoveel handtekeningen nodig zijn dat het minimaal een jaar duurt voordat een aanvraag goedgekeurd is en dan hebben we vast nog beroepsmogelijkheden waardoor het zo tientallen jaren kan worden gerekt (ik chargeer nu een beetje...).quote:Als we het of efficiëntie hebben, het lijkt me dat de markt de kapitaalverschaffing voor bedrijven nogal inefficiënt heeft geregeld. Alles wat er in de financiele wereld verdiend wordt is immers de strijkstok van kapitaalverschaffing, en dat is me nogal een strijkstok als je kijkt naar de grootte van de financiele wereld.
Stel even voor de vorm dat kapitaalverschaffing aan bedrijven een overheidstaak zou zijn. Zouden we dan niet steen en been klagen over inefficiënt het wel niet was als we zo'n enorm en duur apparaat nodig zouden hebben om kapitaal van mensen die het over hebben te krijgen bij bedrijven en mensen die het nodig hebben?
Patentrecht bevordert innovatie. Of dacht jij dat China innoverend is?quote:Op maandag 11 juni 2012 14:09 schreef Krantenman het volgende:
Als er trouwens werkelijk een vrije markt zou zijn, dan zou er ook geen patentrecht mogen bestaan. Toch zijn het keer op keer de "liberale" economen en bedrijfsleiders die op hun achterste poten gaan staan als China weer eens iets heeft gekopieerd.
Precies. In een vrije markt mag je ook gewoon stelen, verkrachten en moorden. Allemaal lekker vrij toch?quote:Op maandag 11 juni 2012 14:09 schreef Krantenman het volgende:
Als er trouwens werkelijk een vrije markt zou zijn, dan zou er ook geen patentrecht mogen bestaan. Toch zijn het keer op keer de "liberale" economen en bedrijfsleiders die op hun achterste poten gaan staan als China weer eens iets heeft gekopieerd.
Dat zou betekenen dat zoiets onmogelijk is. Als of er nog nooit een samenleving dmv van een religieuze of politieke ideologie is geindroctrineerd. Je bent zelf rechts en daarom blind voor het probleem.quote:Op maandag 11 juni 2012 14:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kortom: je hebt een probleem met meningen die jij als rechts betitelt, zou willen dat die mensen in het vervolg hun waffel houden en klaagt er wel over dat de rechte kerk de waarheid in pacht heeft?
Dat ligt een stuk genuanceerderquote:Op maandag 11 juni 2012 14:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
Patentrecht bevordert innovatie. Of dacht jij dat China innoverend is?
Ik heb ook met de post te maken als ontvanger en als bedoelde ontvanger. Als aanbieder ben ik niet enthousiast over de hoeveelheid postkantoren en hun dienstverlening, en de zekerheid dat het bezorgd wordt en de snelheid waarmee zijn er ook ernstig op achteruit gegaan.quote:Op maandag 11 juni 2012 14:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er zijn verschillende aanbieders nu dus misschien kies je de verkeerde.
Dat is dus iets anders. De markt houdt zich bezig met een andere activiteit. Zorgen dat iedereen onderwijs krijgt is namelijk heel wat anders dan een cursusje aanbieden, en dat was mijn punt. Ik zeg niet elke talencursus door de overheid moet worden georganiseerd.quote:De markt creeert ook diensten en produkten en onderwijs ook. Je kunt al prima talen leren via private cursussen zoals ik gedaan heb.
Nee, dat mogen ze namelijk niet en terecht niet. Die marktpartijen zorgen helemaal niet voor droge voeten, die zorgen voor winstcijfers, wat ook prima is, maar als ze die pompen voor meer kunnen verkopen aan een ander waardoor hier de boel onder loopt dan doen ze dat in principe. Dat is ook prima, maar de markt zorgt niet voor datgene wat moet gebeuren.quote:En de markt zorgt voor droge voeten want die dijken en pompen bedenken en bouwen altijd nog marktpartijen. Ambtenaren zorgen net zo goed zo niet nog beter voor hun portemonnee.
Dat doet niet af aan hoe dramatisch inefficient de markt daarin is. Dat is ook logisch, want het is helemaal niet de bedoeling van de marktpartijen om efficient te zijn in kapitaalverschaffing, het is hun doel om daaraan zelf zoveel mogelijk geld te verdienen.quote:Zoals gezegd zit de overheid tot aan zijn ellebogen in de kapitaalverschaffing. Door rentes vast te stellen, baillouts, HRA, hypotheekgarantie etc etc.
Daarom is het ook een valse tegenstelling. De markt is altijd slechts relatief vrij, de vraag is alleen wie in de markt de meeste vrijheid krijgt.quote:Op maandag 11 juni 2012 14:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Met zo'n ruime definitie van overheidsingrijpen is de arbeider nog "overheidsingrijpen" obv boek 6, titel 10 BW...
Je mist het punt nog steeds. De markt is vaak efficient in de doelstelling van een of meer marktpartijen, waarbij het uiteindelijk doel altijd geld verdienen is. Efficiëntie staat per definitie slechts in relatie tot het bereiken van het doel. Als je dan gaat kijken hoe efficient het bedrijfsleven is in het bereiken van een publiek doel, bijvoorbeeld drinkwatervoorziening, dan staat het bedrijfsleven met al zijn bronwater er heel slecht op.quote:Op maandag 11 juni 2012 14:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ben je nu weer flessenwater en leidingwater met elkaar aan het vergelijken en daarbij aan het negeren dat ook private partijen leidingwater hebben geleverd van uitstekende kwaliteit (voor zover mij bekend stond het drinkwater in Tilburg bekend als het beste, ze zouden ook ergens in uit moeten blinken, want verder mis je weinig aan dat dorp...)?
Dat betreft allemaal niet de kern. Als we stellen dat de functie van de financiele wereld kapitaalverschaffing is, en we dan kijken of die kapitaalverschaffing efficiënt door de markt wordt geregeld, dan moeten we vaststellen dat die markt extreem veel geld vraagt voor de bemiddeling tussen kapitaalverschaffer en kapitaalbehoeftige. Dat is een strijkstok zo dik en vet dat het meest inefficiente overheidsorgaan zich nog voor een fractie daarvan zou schamen.quote:Ik denk dat gelet op hoe bij overheden gewerkt wordt er veel minder krediet wordt verstrekt en niet eens uit voorzichtigheid, maar omdat het over zoveel schijven moet en er zoveel handtekeningen nodig zijn dat het minimaal een jaar duurt voordat een aanvraag goedgekeurd is en dan hebben we vast nog beroepsmogelijkheden waardoor het zo tientallen jaren kan worden gerekt (ik chargeer nu een beetje...).
Overigens heb ik wel het idee dat met de schaalvergroting bij de banken er ook een meer ambtelijk apparaat is gekomen en daardoor ook daar veel mis gaat en veel te traag wordt gewerkt. Dat geldt niet voor de grotere bedrijven, maar als "nummer" loop je volgens mij echt tegen een muur op daar.
Kijk, je bewijst hetgeen ik stel. Ik ben nl. links, maar omdat mijn mening jou niet bevalt roep je maar dat ik "rechts" ben en dat zie je nog als argument ook!quote:Op maandag 11 juni 2012 14:35 schreef deelnemer het volgende:
Dat zou betekenen dat zoiets onmogelijk is. Als of er nog nooit een samenleving dmv van een religieuze of politieke ideologie is geindroctrineerd. Je bent zelf rechts en daarom blind voor het probleem.
Vrijwel alles ligt genuanceerder dan dat je in een enkele zin kan omschrijven. Feit blijft dat het nut heeft. Niet altijd, het heeft ook kwalijke kanten... maar het is zeker geen slecht idee.quote:
Prima, maar zeg dat dan.quote:Op maandag 11 juni 2012 14:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Daarom is het ook een valse tegenstelling. De markt is altijd slechts relatief vrij, de vraag is alleen wie in de markt de meeste vrijheid krijgt.
Ik weet in ieder geval dat jij in die discussie ineens water in flessen ging vergelijken met kraanwater... Ik ben het er in zoverre mee eens dat infrastructuur doorgaans het beste doorquote:Je mist het punt nog steeds. De markt is vaak efficient in de doelstelling van een of meer marktpartijen, waarbij het uiteindelijk doel altijd geld verdienen is. Efficiëntie staat per definitie slechts in relatie tot het bereiken van het doel. Als je dan gaat kijken hoe efficient het bedrijfsleven is in het bereiken van een publiek doel, bijvoorbeeld drinkwatervoorziening, dan staat het bedrijfsleven met al zijn bronwater er heel slecht op.
Dat waag ik te betwijfelen.quote:Dat betreft allemaal niet de kern. Als we stellen dat de functie van de financiele wereld kapitaalverschaffing is, en we dan kijken of die kapitaalverschaffing efficiënt door de markt wordt geregeld, dan moeten we vaststellen dat die markt extreem veel geld vraagt voor de bemiddeling tussen kapitaalverschaffer en kapitaalbehoeftige. Dat is een strijkstok zo dik en vet dat het meest inefficiente overheidsorgaan zich nog voor een fractie daarvan zou schamen.
Als je marktideologische wending in de politiek vanaf 1980 over het hoofd ziet, dan ben je toch vrij blind. Noem een paar standpunten, waar je achter staat, die je als links zou kunnen kwalificeren.quote:Op maandag 11 juni 2012 15:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kijk, je bewijst hetgeen ik stel. Ik ben nl. links, maar omdat mijn mening jou niet bevalt roep je maar dat ik "rechts" ben en dat zie je nog als argument ook!
Ik weet bijna zeker dat ik iets heb gezegd over "neoliberalisme" en dat die term misleidend is op meerdere niveau's. Misschien moet je nog eens lezen wat er stond.quote:Op maandag 11 juni 2012 15:22 schreef deelnemer het volgende:
Als je marktideologische wending in de politiek vanaf 1980 over het hoofd ziet, dan ben je toch vrij blind.
Meer in zijn algemeenheid geloof ik in een sterke staat, maar wel een die zich beperkt tot het helpen dan diegenen die hulp nodig hebben en niet in een staat die de burger alles voor wenst te schrijven en alles op wenst te leggen. Zeker sociaal gezien ben ik links, ik krijg dat bij die discussies ook erg vaak naar mijn kop gesmeten.quote:Noem een paar standpunten, waar je achter staat, die je als links zou kunnen kwalificeren.
Ik vond mij opening in deze discussie een aardige poging:quote:
Lijkt mij duidelijk. De tegenstelling is niet vrij en onvrij maar gerugeleerd ten bate van de een of van de ander.quote:Op maandag 11 juni 2012 12:30 schreef Weltschmerz het volgende:
De tegenstelling vrije markt en overheidsingrijpen bestaat als zodanig niet, in ieder geval niet zoals de neoliberalen het willen doen voorkomen.
Hun 'vrije markt' bestaat uit overheidsingrijpen.
....
Die zijn allemaal niet per definitie fout, maar net zo min als dat overheidsingrepen die minder dienstbaar zijn aan het grootkapitaal per se fout zijn. De tegenstelling overheid en vrije markt is vals en propagandistisch.
Als je water heel efficient in flesjes gaat stoppen en over de weg naar supermarkten gaat vervoeren dan is het nog steeds een inefficiente manier om de bevolking van drinkwater te voorzien. Ik haalde dat voorbeeld ooit aan naar aanleiding van de zorg waarin de verzekeraarsbureaucratie ook een voor zorgverlening overbodige activiteit is. Dan kun je die nog zo efficient inrichten, het is een extra activiteit ten bate van het geld verdienen, terwijl die niet nodig is voor het publieke doel. Zo is water in flesjes stoppen ook niet nodig voor het publieke doel, en dus niet efficient in het bereiken van het publieke doel.quote:Ik weet in ieder geval dat jij in die discussie ineens water in flessen ging vergelijken met kraanwater... Ik ben het er in zoverre mee eens dat infrastructuur doorgaans het beste door
overheden kan worden verzorgd.
Echt rijk lijkt me wel geinig hoor, maar dan heb ik het niet over een hele hoge hypotheek kunnen betalen als je blijft werken, maar ook niet meer dan wel geinig.quote:Dat waag ik te betwijfelen.
Er zijn overigens ook aanbieders die veel lagere tarieven vragen. Misschien moet je eens een website opzetten zoals www.bellen.com. Misschien dat je op die manier EN rijk kan worden (ook al lijkt mij niet dat ik jou daar mee kan lokken, althans je zal het in ieder geval niet toegeven dat je dat wel geinig lijkt...)
Dat je vaststelt waar een probleem zit wil nog niet zeggen dat je er wat aan kunt doen, laat staan dat de oplossing je zelf geld oplevert.quote:EN (als wereldverbeteraar) je kan die dure banken pootje lichten en dan moeten de bonussen wel naar beneden.
Ik zeg: doen!
Misschien zijn we het dan toch meer eens dan ik dacht. De taak van de overheid is om collectieve doelen te realiseren. Daaronder valt o.a:quote:Op maandag 11 juni 2012 15:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik weet bijna zeker dat ik iets heb gezegd over "neoliberalisme" en dat die term misleidend is op meerdere niveau's. Misschien moet je nog eens lezen wat er stond.
[..]
Meer in zijn algemeenheid geloof ik in een sterke staat, maar wel een die zich beperkt tot het helpen dan diegenen die hulp nodig hebben en niet in een staat die de burger alles voor wenst te schrijven en alles op wenst te leggen. Zeker sociaal gezien ben ik links, ik krijg dat bij die discussies ook erg vaak naar mijn kop gesmeten.
Economisch gezien geloof ik in een overheid die goede kaders stelt en daarop toetst, controleert en doorpakt. Binnen die kaders zoekt iedereen het maar zelf uit. Ik vind het zeer van belang dat iedereen een goede levensstandaard heeft, maar daarna zie ik geen taak voor de overheid.
Dat sommigen dat toch zien als rechts kan ik niet zo helpen. Die vinden Vermeend dan ook rechts. Hij is het daar net zo mee eens als ik. En we trekken ons daar beiden net zoveel van aan.
Ten bate van de een of de ander moet natuurlijk zijn "in het algemeen belang". Dat dat niet altijd in het algemeen belang is, is een tweede, maar het is natuurlijk wel primair waar de overheid het voor doet.quote:Op maandag 11 juni 2012 16:05 schreef Weltschmerz het volgende:
Lijkt mij duidelijk. De tegenstelling is niet vrij en onvrij maar gerugeleerd ten bate van de een of van de ander.
Je vergelijkt weer twee verschillende producten. Maar goed, die discussie hebben we gehad. Wij zijn het iig eens over het feit dat infra in beginsel het beste ondergebracht kan worden bij overheid.quote:Als je water heel efficient in flesjes gaat stoppen en over de weg naar supermarkten gaat vervoeren dan is het nog steeds een inefficiente manier om de bevolking van drinkwater te voorzien. Ik haalde dat voorbeeld ooit aan naar aanleiding van de zorg waarin de verzekeraarsbureaucratie ook een voor zorgverlening overbodige activiteit is. Dan kun je die nog zo efficient inrichten, het is een extra activiteit ten bate van het geld verdienen, terwijl die niet nodig is voor het publieke doel. Zo is water in flesjes stoppen ook niet nodig voor het publieke doel, en dus niet efficient in het bereiken van het publieke doel.
Dat is het punt, marktpartijen zijn vaak helemaal niet efficient in het behalen van een publieke doelstelling, hoe efficient ze ook zijn in het bereiken van hun eigen doelstelling, nl. geld verdienen.
We hebben de hypotheek alleen maar omdat we nu eenmaal graag maximaal profiteren van de HRA (niet voor niets hebben we ook een deel gewoon van de eigen B.V. geleend...). Dat moet je niet verwarren met het geld niet hebben.quote:Echt rijk lijkt me wel geinig hoor, maar dan heb ik het niet over een hele hoge hypotheek kunnen betalen als je blijft werken, maar ook niet meer dan wel geinig.
Er zijn gewoon voorbeelden van bedrijven die zijn gaan concurreren met banken op bepaalde gebieden en daar best succesvol in zijn.quote:Dat je vaststelt waar een probleem zit wil nog niet zeggen dat je er wat aan kunt doen, laat staan dat de oplossing je zelf geld oplevert.
Het punt met geld en het kapitalisme is dat het draait om enorme schaalvoordelen, het schaalvoordeel zou zelfs wel eens exponentieel kunnen werken. Positie en machtspositie is dus heel belangrijk. Die positie maakt dat je kunt wegkomen met zo'n enorme strijkstok. Als je iedereen maar het gevoel geeft dat ze een goeie deal hebben gekregen en er alles bij elkaar op vooruit gaan of ze geen alternatief hebben dan werkt het kennelijk.
Maar ik vind het raar dat als het efficient zou zijn, dat je dan maar zo weinig rente krijgt. Wat je spaart wordt immers weer uitgeleend aan iemand die er zijn eigen arbeidsproductiviteit wezenlijk mee gaat verhogen, en dan dus er geld mee verdient. Een rendement van 5 a 10% per jaar lijkt me heel normaal voor bijvoorbeeld een boer die een miljoen leent voor een landbouwmachine of zo. Laten we het even op een bescheiden 5% stellen na aftrek van de extra inkomsten voor de boer die hem verleidde tot die extra investering, dan moet de bank nog 'vergoed' worden voor de bemiddeling tussen mij als kapitaalverschaffer en de boer die leent en het risico, dus laten we zeggen dat die 1% pakt van het gehele bedrag. Je zou zeggen dat er dan 4% overblijft als rente op je spaargeld.
Bij lagere percentages in verhouding tot de toegenomen arbeidsproductiviteit zou ik me gaan afvragen of de bank niet teveel inpikt. Moeten er dan niet teveel mensen, handelaren, speculanten, kredietbeoordelaars, juristen etc, aan verdienen? Is er niet gewoon een te groot verschil tussen het rendement op een kapitaalinvestering binnen een onderneming en de rente op (daartoe) verschaft kapitaal?
Ik denk dat het anders heeft gewerkt.quote:Op maandag 11 juni 2012 16:17 schreef deelnemer het volgende:
Ook de vrije markt oplossing had niet zo eenzijdig gevoerd mogen worden. Het was een politiek project, rond een bepaald samenlevingsmodel, dat naar de burger toe vooral het karakter had van een opvoedingcampagne (eigen verantwoordelijkheid), om de burger klaar te stomen voor deze nieuwe rol.
Dat klopt, het marktdenken is op de spits gedreven.quote:Op maandag 11 juni 2012 16:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk dat het anders heeft gewerkt.
Ik denk dat het in den beginne goed heeft gewerkt. Dat is vaker zo, als je teveel hebt van iets en je gaat dat verschuiven in een andere richting levert dat wat op. Zo zal nu schuiven naar meer overheid ook opleveren op veel gebieden.
Omdat het succesvol bleek is men er heel erg in gaan geloven. En dan volgt meer en meer. Op zeker moment ga je dan over het punt heen waar je uit had moeten komen... en dat is nu eenmaal gebeurd.
Ik zie daar niet zo zeer kwade wil in, als wel menselijk falen.
Daar hebben we in NL bijvoorbeeld de WOB voor. Ik heb niet het idee dat er veel gebruik van wordt gemaakt... maar ook (en dat is wel kwalijk) dat bestuursorganen een bloedhekel aan de WOB hebben.quote:Op maandag 11 juni 2012 16:49 schreef deelnemer het volgende:
Niet dat de burger meteen veel meer zeggenschap moet krijgen, maar wel meer inzicht.
Daar kun je een beroep op doen. Maar ik doel op iets algemeners. Het politieke debat in de gewone media kan naar een hoger plan. Burgers, interviewers, journalisten en politici kunnen daarin het nodige doen. En dat gaat vast een keer komen.quote:Op maandag 11 juni 2012 17:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Daar hebben we in NL bijvoorbeeld de WOB voor. Ik heb niet het idee dat er veel gebruik van wordt gemaakt... maar ook (en dat is wel kwalijk) dat bestuursorganen een bloedhekel aan de WOB hebben.
Zegt te doen in ieder geval. De politiek in de VS is natuurlijk zo doorspekt met gelegaliseerde omkoping dat ik daar niet meer in geloof. De EU raakt bij gebrek aan democratische controle natuurlijk ook verregaand gecorrumpeerd daarin. Alleen ook een ingreep in een al dan niet vermeend algemeen belang zal ten bate van de een of ander uitvallen. En degenen aan wie de ingreep ten baat valt zal geneigd zijn te roepen dat die in het algemeen belang is, dat heel hard roepen of zelfs heel hard heel vaak laten roepen, zo lang en hard dat mensen het niet eens meer gaan betwijfelen. Dat is wat we sinds Reagan en Thatcher hebben gezien.quote:Op maandag 11 juni 2012 16:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ten bate van de een of de ander moet natuurlijk zijn "in het algemeen belang". Dat dat niet altijd in het algemeen belang is, is een tweede, maar het is natuurlijk wel primair waar de overheid het voor doet.
Dat is juist mijn punt! De markt werkt efficient in de eigen producten, de markt is efficient in flesjes water, dat is een product van de markt. Niet in drinkwatervoorziening, dat is een product van de overheid en een heel ander product. Daarin is de markt vaak helemaal niet efficient.quote:Je vergelijkt weer twee verschillende producten. Maar goed, die discussie hebben we gehad. Wij zijn het iig eens over het feit dat infra in beginsel het beste ondergebracht kan worden bij overheid.
Ik had het niet over jou maar ik begrijp dat een eventueel misverstand daarover meteen de kop moet worden ingedrukt, stel je voor dat je de warme deken van medelijden over je heen zou krijgen. Maar de rijkdom die mij interesseert is dat je gegeven de materiele behoeften kunt doen wat je wilt, en dan bedoel ik doen niet in de zin van consumeren, dus zonder enige overweging van wat het op gaat leveren.quote:We hebben de hypotheek alleen maar omdat we nu eenmaal graag maximaal profiteren van de HRA (niet voor niets hebben we ook een deel gewoon van de eigen B.V. geleend...). Dat moet je niet verwarren met het geld niet hebben.
De banken zijn natuurlijk ook maar een deel van de financiele wereld en ik vraag me af hoe belangrijk schaalvoordeel is in die sector, en of schaal wel een voordeel is of zelfs noodzaak.quote:Er zijn gewoon voorbeelden van bedrijven die zijn gaan concurreren met banken op bepaalde gebieden en daar best succesvol in zijn.
Misschien is dit wel DE tijd om banken te gaan beconcurreren op hun dure producten. Immers, als de marges enorm zijn, dan moet er toch wel iemand te vinden zijn die dat wil proberen.
Maar vind jij zo'n enorme financiele sector dan getuigen van een efficiente kapitaalverschaffing? Als het efficient is, hoe kunnen daar dan zoveel mensen van leven? Uiteindelijk moet dat toch allemaal uit andermans arbeid betaald worden, is het niet de arbeider uit de fabriek dan is het wel de arbeid van degene die daarmee spaarcentjes heeft opgebouwd.quote:En als dat dan niet gebeurt kan het zomaar zijn dat het helemaal niet zoveel goedkoper kan. Maar er kan ook iets anders spelen... het is in ieder geval niet zo dat "we" slaafs de banken moeten volgen naar de strijkstok om daar ons zuurverdiende geld op te smeren.
Het is rechts die deze zwart-wit retoriek heeft geintroduceerd.quote:Op zondag 10 juni 2012 21:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Om te beginnen is het goed dat iedereen eens wat minder in tegenstellingen denkt. Er is niets mis met Overheid, niets mis met Kapitalisme en niets mis met Marktwerking. Je moet je keuzes baseren op hetgeen voorligt. Marktwerking is niet het antwoord op iedere vraag, net zo min als meer overheid het antwoord op iedere vraag is. Laat staan dat iedereen die de vraag anders beantwoordt dan jij danwel neoliberaal is, danwel communist.
Verreweg de meesten in de politiek zijn integer en zitten er voor het maatschappelijk belang. Dat ze dan soms de verkeerde afweging maken is een tweede.quote:
Ik denk dat de markt net zo efficiënt kan voorzien in drinkwater, alleen is het niet zinvol om het aan de markt over te laten, omdat je ofwel geen concurrentie hebt met infrastructuur, ofwel meerdere leidingen naast elkaar en dat is wel inefficiënt.quote:Dat is juist mijn punt! De markt werkt efficient in de eigen producten, de markt is efficient in flesjes water, dat is een product van de markt. Niet in drinkwatervoorziening, dat is een product van de overheid en een heel ander product. Daarin is de markt vaak helemaal niet efficient.
Ik 'hoor' het je zeggen.quote:Ik had het niet over jou
Ik ben daar iets stelliger in: voor een consumentenbank is het vooral problematisch. Enerzijds omdat men niet mag omvallen (ten laste van de maatschappij) en anderzijds omdat de lange lijnen maken dat de serviceverlening gewoon slecht wordt. Dat is ook logisch, want als ik jou een verhaal vertel en jij moet dat overbrengen aan persoon 2, die aan persoon 3, enz. dan komt het verhaal nooit door zoals het is bedoeld. Kortom: je creëert een communicatieprobleem.quote:De banken zijn natuurlijk ook maar een deel van de financiele wereld en ik vraag me af hoe belangrijk schaalvoordeel is in die sector, en of schaal wel een voordeel is of zelfs noodzaak.
Het is en blijft zo dat arbeid en kapitaal elkaar nodig hebben en niet alleen kapitaal arbeid. Dat verandert niet als jij het hier gaat brengen als feitelijkheid.quote:Het probleem lijkt mij namelijk vooral dat zo veel mensen goed moeten verdienen aan het brengen van overtollig kapitaal naar arbeid zodat die het kan laten groeien. Aangezien kapitaal zonder arbeid helemaal niets oplevert moet dat opgebracht worden met die arbeid. Als je daarin wil concurreren zul je een manier moeten vinden om buiten al die mensen met hun salarissen om te gaan.
Op het niveau van zakenbanken kan ik niet zo zeggen dat het inefficiënt is en de norm die jij er voor aanlegt is een onjuiste. Het is totaal irrelevant hoeveel er aan wordt verdiend. Dat dat bij jou een pijnpunt is begrijp ik, maar het heeft niets met elkaar te maken.quote:Maar vind jij zo'n enorme financiele sector dan getuigen van een efficiente kapitaalverschaffing? Als het efficient is, hoe kunnen daar dan zoveel mensen van leven? Uiteindelijk moet dat toch allemaal uit andermans arbeid betaald worden, is het niet de arbeider uit de fabriek dan is het wel de arbeid van degene die daarmee spaarcentjes heeft opgebouwd.
Nee, het zijn mensen die wat verder van het politieke midden zitten die dat doen. Daar komen nl. de tegenstellingen. In het politieke midden heb je accentverschuivingen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 00:37 schreef deelnemer het volgende:
Het is rechts die deze zwart-wit retoriek heeft geintroduceerd.
Dan wordt het hoog tijd dat de gematigden weer eens gaan kijken wat er zich afspeelt in het meer commerciele deel van het bedrijfsleven.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 09:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, het zijn mensen die wat verder van het politieke midden zitten die dat doen. Daar komen nl. de tegenstellingen. In het politieke midden heb je accentverschuivingen.
Onderbouw dat eens.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 09:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Verreweg de meesten in de politiek zijn integer en zitten er voor het maatschappelijk belang. Dat ze dan soms de verkeerde afweging maken is een tweede.
Ik kan het misschien wel nog duidelijker uitleggen dan ik al deed maar ik vermoed dat ook dat niet aan jou besteed zal zijn.quote:Ik denk dat de markt net zo efficiënt kan voorzien in drinkwater, alleen is het niet zinvol om het aan de markt over te laten, omdat je ofwel geen concurrentie hebt met infrastructuur, ofwel meerdere leidingen naast elkaar en dat is wel inefficiënt.
Maar in het verleden is gebleken dat een marktpartij zeker niet onder doet voor de overheid als het gaat om drinkwatervoorziening.
Ik deel jouw obsessie met meer verdienen dan een ander al niet, laat staan dat ik me druk maak om jouw financiele problemen. Ik zie een hoge hypotheek niet als een blijk van welvaart, omdat het een schuld is en dat geeft onvrijheid. Dat noem ik dus niet rijk, dat was mijn punt.quote:Ik 'hoor' het je zeggen.
Ik sta open voor een weerlegging, maar die gaat van jou niet komen. Het is daar al een paar keer op neergekomen in een discussie en dan ga jij smoesjes verzinnen, de aandacht proberen af te leiden en wegduiken en draaien. Ik wacht nog steeds op een voorbeeld van kapitaal wat zonder arbeid groeit.quote:Ik ben daar iets stelliger in: voor een consumentenbank is het vooral problematisch. Enerzijds omdat men niet mag omvallen (ten laste van de maatschappij) en anderzijds omdat de lange lijnen maken dat de serviceverlening gewoon slecht wordt. Dat is ook logisch, want als ik jou een verhaal vertel en jij moet dat overbrengen aan persoon 2, die aan persoon 3, enz. dan komt het verhaal nooit door zoals het is bedoeld. Kortom: je creëert een communicatieprobleem.
[quote]
Het is en blijft zo dat arbeid en kapitaal elkaar nodig hebben en niet alleen kapitaal arbeid. Dat verandert niet als jij het hier gaat brengen als feitelijkheid.
Aangezien dat er niet is betekent dat ook dat je niet met kapitaal meer kapitaal kunt maken zonder arbeid, en dat dus al het geld wat voor kapitaalschuiverij betaald wordt uiteindelijk opgebracht moet worden door arbeid in fabrieken en door dienstverleners, en dat dus al die verdiensten in de financiele sector ten koste gaan van de vruchten van hen die arbeiden en van hen die de uiteindelijke kapitaalverschaffer zijn.quote:Op het niveau van zakenbanken kan ik niet zo zeggen dat het inefficiënt is en de norm die jij er voor aanlegt is een onjuiste. Het is totaal irrelevant hoeveel er aan wordt verdiend. Dat dat bij jou een pijnpunt is begrijp ik, maar het heeft niets met elkaar te maken.
Dat is iig mijn ervaring.quote:
Sterk.quote:Ik kan het misschien wel nog duidelijker uitleggen dan ik al deed maar ik vermoed dat ook dat niet aan jou besteed zal zijn.
Ga je nou nog door ook?quote:Ik deel jouw obsessie met meer verdienen dan een ander al niet, laat staan dat ik me druk maak om jouw financiele problemen. Ik zie een hoge hypotheek niet als een blijk van welvaart, omdat het een schuld is en dat geeft onvrijheid. Dat noem ik dus niet rijk, dat was mijn punt.
Je bent mijn woorden weer heerlijk aan het verdraaien:quote:Ik sta open voor een weerlegging, maar die gaat van jou niet komen. Het is daar al een paar keer op neergekomen in een discussie en dan ga jij smoesjes verzinnen, de aandacht proberen af te leiden en wegduiken en draaien. Ik wacht nog steeds op een voorbeeld van kapitaal wat zonder arbeid groeit.
Het is dus wachten op jouw voorbeeld van arbeid die zonder kapitaal wat oplevert. Je kwam tot op heden niet verder dan zingen in het winkelcentrum in de hoop dat iemand een aalmoes geeft. Dat is geen arbeid, maar een vorm van bedelen!quote:Op zondag 10 juni 2012 19:41 schreef DS4 het volgende:
Zonder arbeid zal kapitaal zelden iets opleveren en zonder kapitaal zal arbeid zelden iets opleveren. Laten we daar even duidelijk in zijn: beiden hebben elkaar nodig. Jouw suggestie dat kapitaal arbeid nodig heeft, maar niet zo zeer andersom is volstrekt onjuist.
Nou misken je de meerwaarde van de juiste allocatie van kapitaal.quote:Aangezien dat er niet is betekent dat ook dat je niet met kapitaal meer kapitaal kunt maken zonder arbeid, en dat dus al het geld wat voor kapitaalschuiverij betaald wordt uiteindelijk opgebracht moet worden door arbeid in fabrieken en door dienstverleners, en dat dus al die verdiensten in de financiele sector ten koste gaan van de vruchten van hen die arbeiden en van hen die de uiteindelijke kapitaalverschaffer zijn.
Dat is mijn pijnpunt.
Ik 'hoor' het je zeggen.quote:Dat ik me druk zou maken om hoeveel iemand verdient en niet waaraan die verdient is volledig ontsproten aan jouw hokjesgeest.
Kapitaal en arbeid zijn totaal ongelijke grootheden. Arbeid is fundamenteler dan kapitaal.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 19:11 schreef DS4 het volgende:
Het is dus wachten op jouw voorbeeld van arbeid die zonder kapitaal wat oplevert. Je kwam tot op heden niet verder dan zingen in het winkelcentrum in de hoop dat iemand een aalmoes geeft. Dat is geen arbeid, maar een vorm van bedelen!
De allocatie door marktwerking, inzoverre daar sprake van is, is beroerd. De markt mag op een bepaalde manier efficient genoemd worden, maar niet in zijn allocatie van kapitaal. Veel te populistisch.quote:Nou misken je de meerwaarde van de juiste allocatie van kapitaal
Bezit is vrij fundamenteel, anders.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 19:35 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Kapitaal en arbeid zijn totaal ongelijke grootheden. Arbeid is fundamenteler dan kapitaal.
Zo maak je het heel eenvoudig een gereguleerde allocatie te elitair te noemen.quote:De allocatie door marktwerking, inzoverre daar sprake van is, is beroerd. De markt mag op een bepaalde manier efficient genoemd worden, maar niet in zijn allocatie van kapitaal. Veel te populistisch.
Zonder kapitaal heb je de middelen voor productieve arbeid niet.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 19:35 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Kapitaal en arbeid zijn totaal ongelijke grootheden. Arbeid is fundamenteler dan kapitaal.
Onderbouw het eens.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 19:35 schreef deelnemer het volgende:
Je mag vinden dat de allocatie thans niet correct is, maar dat allocatie belangrijk is, is een feit.quote:De allocatie door marktwerking, inzoverre daar sprake van is, is beroerd. De markt mag op een bepaalde manier efficient genoemd worden, maar niet in zijn allocatie van kapitaal. Veel te populistisch.
De mens is bron van alle activiteit (de verdeling vloeit daaruit voort).quote:
Natuurlijk, verdelingskwesties zijn belangrijk.quote:Je mag vinden dat de allocatie thans niet correct is, maar dat allocatie belangrijk is, is een feit.
Bezit is een afspraak.quote:
Dat mag.quote:Zo maak je het heel eenvoudig een gereguleerde allocatie te elitair te noemen.
Bezit van iets is noodzakelijk om activiteit te laten plaatsvinden.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:57 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De mens is bron van alle activiteit (de verdeling vloeit daaruit voort).
Arbeid is dat ook.quote:
Alle middelen die bestaan zijn er en de middelen die niet bestaan zijn er niet.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 20:04 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Zonder kapitaal heb je de middelen voor productieve arbeid niet.
Goed, arbeid ook. Maar menselijke activiteiten niet. Hoe je het verder allemaal noemt, kan varieren.quote:
Op het moment dat jij activiteiten gaat ondernemen, eigen je je toch bepaalde middelen toe?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:05 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Arbeid ook. Maar menselijke activiteiten niet. Hoe je het verder allemaal noemt, kan varieren.
Klopt, inclusief ademhalen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:06 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Op het moment dat jij activiteiten gaat ondernemen, eigen je je toch bepaalde middelen toe?
Dus bij elke activiteit is bezit noodzakelijk; een tandem waarop men waarde tracht te ontwikkelen.quote:
Toen mensen nog nomadisch leefden speelde het begrip 'eigendom' nauwelijks een rol. Middelen wel, maar eigendom niet.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dus bij elke activiteit is bezit noodzakelijk; een tandem waarop men waarde tracht te ontwikkelen.
Ik zie daarom ook de factoren eigendom en productie als twee primaire contractsvoorwaarden.
En nu het ietsje drukker is op de wereld is het wel belangrijk.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Toen mensen nog nomadisch leefden speelde het begrip 'eigendom' nauwelijks een rol. Middelen wel, maar eigendom niet.
Zou jij terug willen naar die tijd?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:17 schreef deelnemer het volgende:
Toen mensen nog nomadisch leefden speelde het begrip 'eigendom' nauwelijks een rol. Middelen wel, maar eigendom niet.
Ik kan hier niet zoveel mee eigenlijk.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:57 schreef deelnemer het volgende:
De mens is bron van alle activiteit (de verdeling vloeit daaruit voort).
quote:
De twee fundamentele begrippen zijn 'activiteiten of productie' en 'verdeling'.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En nu het ietsje drukker is op de wereld is het wel belangrijk.
Dat vroeger de bomen, beren, meren en vogels geen bezwaar maakten als jij van hout en pezen een hengel maakte en een vis uit het water hengelde, wil niet zeggen dat jij je niets toe-eigent.
Niet verdeling. Bezit.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
[..]
De twee fundamentele begrippen zijn 'activiteiten of productie' en 'verdeling'.
Dat is een specifieke manier van denken. Als je open naar de wereld kijkt, dan moet je kunnen inzien dat je het ook anders kunt noemen. En als je erop staat dat je het kapitaal en arbeid noemt, dan kun je fantaseren wat onder wat valt.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik kan hier niet zoveel mee eigenlijk.
Misschien dat je doelt op het feit dat de mens belangrijker is dan het leveren van arbeid of kapitaal en daar ben ik het best mee eens... maar dat laat onverlet dat arbeid en kapitaal gewoon grootheden zijn die bij elkaar horen en elkaar nodig hebben.
In de economische wetenschap gebruikt men altijd de begrippen 'productie' en 'verdeling' als de twee fundamentele. Als je naar de mensen op straat luistert lijkt alles te gaan over bezit.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:38 schreef GSbrder het volgende:
Ik zou het geen ideologie willen noemen. Dat doet tekort aan het fundamentele verschil tussen bezit en verdeling.
Ik heb blijkbaar andere economisch-wetenschappelijke vakken gehad.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
In de economische wetenschap gebruikt men altijd de begrippen 'productie' en 'verdeling' als de twee fundamentele.
Dat laatste hoor je vooral in Angelsaksische landen (human capital). Ik vind dat een beetje onzinnig als je het vanuit economisch perspectief bekijkt.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:35 schreef deelnemer het volgende:
Dat is een specifieke manier van denken. Als je open naar de wereld kijkt, dan moet je kunnen inzien dat je anders kunt noemen. En als je erop staat dat je het kapitaal en arbeid noemt, dan kun je fantaseren van onder wat valt.
Je kunt beschikbare arbeid ook kapitaal noemen.
Dat lijkt me toch sterk. Waren dat fundamentele economische basisvakken of zoiets als bedrijfseconomie?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:41 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik heb blijkbaar andere economisch-wetenschappelijke vakken gehad.
Ja, en 'working capital'quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat laatste hoor je vooral in Angelsaksische landen (human capital). Ik vind dat een beetje onzinnig als je het vanuit economisch perspectief bekijkt.
Fundamenteel economische vakken op een universiteit.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch sterk. Waren dat fundamentele economische basisvakken of zoiets als bedrijfseconomie?
Ik ben geen hoogleraar economie, jij wel?quote:Op woensdag 13 juni 2012 00:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Fundamenteel economische vakken op een universiteit.
Waar doceert u?
Nee hoorquote:Op woensdag 13 juni 2012 00:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik ben geen hoogleraar economie, jij wel?
Al een vak gehad waar men spreekt over de zelforganisatie van het economische leven. Zoals Hayek in "The Constitution of Liberty" filosofeert over ontstaan van de economische instituties. Of een speltheoretisch uitwerking in het tekstboek "Microeconomics - Behavior, Institutions and Evolution" van Bowles. Of gewoon een geschiedenis van de economische wetenschap, zodat je kan zien waar onze economische begrippen vandaan komen (welke ontwikkeling daarachter zit).quote:
Ja. Ja. Ja.quote:Op woensdag 13 juni 2012 00:28 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Al een vak gehad waar men spreekt over de zelforganisatie van het economische leven. Zoals Hayek in "The Constitution of Liberty" filosofeert over ontstaan van de economische instituties. Of een speltheoretisch uitwerking in het tekstboek "Microeconomics - Behavior, Institutions and Evolution" van Bowles. Of gewoon een geschiedenis van de economische wetenschap, zodat je kan zien waar onze economische begrippen vandaan komen (welke ontwikkeling daarachter zit).
Marx had het er ook over, alleen noemde hij het Arbeitskraft (labor power). In die betekenis "verkoopt" een arbeider zijn arbeidskracht aan een werkgever, die deze arbeidskracht (in de vorm van afgewerkte producten of geleverde diensten) weer met winst verkoopt.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat laatste hoor je vooral in Angelsaksische landen (human capital). Ik vind dat een beetje onzinnig als je het vanuit economisch perspectief bekijkt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |