Goed, arbeid ook. Maar menselijke activiteiten niet. Hoe je het verder allemaal noemt, kan varieren.quote:

Op het moment dat jij activiteiten gaat ondernemen, eigen je je toch bepaalde middelen toe?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:05 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Arbeid ook. Maar menselijke activiteiten niet. Hoe je het verder allemaal noemt, kan varieren.

Klopt, inclusief ademhalen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:06 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Op het moment dat jij activiteiten gaat ondernemen, eigen je je toch bepaalde middelen toe?

Dus bij elke activiteit is bezit noodzakelijk; een tandem waarop men waarde tracht te ontwikkelen.quote:

Toen mensen nog nomadisch leefden speelde het begrip 'eigendom' nauwelijks een rol. Middelen wel, maar eigendom niet.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dus bij elke activiteit is bezit noodzakelijk; een tandem waarop men waarde tracht te ontwikkelen.
Ik zie daarom ook de factoren eigendom en productie als twee primaire contractsvoorwaarden.

En nu het ietsje drukker is op de wereld is het wel belangrijk.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Toen mensen nog nomadisch leefden speelde het begrip 'eigendom' nauwelijks een rol. Middelen wel, maar eigendom niet.

Zou jij terug willen naar die tijd?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:17 schreef deelnemer het volgende:
Toen mensen nog nomadisch leefden speelde het begrip 'eigendom' nauwelijks een rol. Middelen wel, maar eigendom niet.

Ik kan hier niet zoveel mee eigenlijk.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:57 schreef deelnemer het volgende:
De mens is bron van alle activiteit (de verdeling vloeit daaruit voort).

quote:
De twee fundamentele begrippen zijn 'activiteiten of productie' en 'verdeling'.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En nu het ietsje drukker is op de wereld is het wel belangrijk.
Dat vroeger de bomen, beren, meren en vogels geen bezwaar maakten als jij van hout en pezen een hengel maakte en een vis uit het water hengelde, wil niet zeggen dat jij je niets toe-eigent.

Niet verdeling. Bezit.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
[..]
De twee fundamentele begrippen zijn 'activiteiten of productie' en 'verdeling'.

Dat is een specifieke manier van denken. Als je open naar de wereld kijkt, dan moet je kunnen inzien dat je het ook anders kunt noemen. En als je erop staat dat je het kapitaal en arbeid noemt, dan kun je fantaseren wat onder wat valt.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik kan hier niet zoveel mee eigenlijk.
Misschien dat je doelt op het feit dat de mens belangrijker is dan het leveren van arbeid of kapitaal en daar ben ik het best mee eens... maar dat laat onverlet dat arbeid en kapitaal gewoon grootheden zijn die bij elkaar horen en elkaar nodig hebben.

In de economische wetenschap gebruikt men altijd de begrippen 'productie' en 'verdeling' als de twee fundamentele. Als je naar de mensen op straat luistert lijkt alles te gaan over bezit.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:38 schreef GSbrder het volgende:
Ik zou het geen ideologie willen noemen. Dat doet tekort aan het fundamentele verschil tussen bezit en verdeling.

Ik heb blijkbaar andere economisch-wetenschappelijke vakken gehad.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
In de economische wetenschap gebruikt men altijd de begrippen 'productie' en 'verdeling' als de twee fundamentele.

Dat laatste hoor je vooral in Angelsaksische landen (human capital). Ik vind dat een beetje onzinnig als je het vanuit economisch perspectief bekijkt.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:35 schreef deelnemer het volgende:
Dat is een specifieke manier van denken. Als je open naar de wereld kijkt, dan moet je kunnen inzien dat je anders kunt noemen. En als je erop staat dat je het kapitaal en arbeid noemt, dan kun je fantaseren van onder wat valt.
Je kunt beschikbare arbeid ook kapitaal noemen.

Dat lijkt me toch sterk. Waren dat fundamentele economische basisvakken of zoiets als bedrijfseconomie?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:41 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik heb blijkbaar andere economisch-wetenschappelijke vakken gehad.

Ja, en 'working capital'quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat laatste hoor je vooral in Angelsaksische landen (human capital). Ik vind dat een beetje onzinnig als je het vanuit economisch perspectief bekijkt.

Fundamenteel economische vakken op een universiteit.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch sterk. Waren dat fundamentele economische basisvakken of zoiets als bedrijfseconomie?

Ik ben geen hoogleraar economie, jij wel?quote:Op woensdag 13 juni 2012 00:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Fundamenteel economische vakken op een universiteit.
Waar doceert u?

Nee hoorquote:Op woensdag 13 juni 2012 00:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik ben geen hoogleraar economie, jij wel?
 .
.  

Al een vak gehad waar men spreekt over de zelforganisatie van het economische leven. Zoals Hayek in "The Constitution of Liberty" filosofeert over ontstaan van de economische instituties. Of een speltheoretisch uitwerking in het tekstboek "Microeconomics - Behavior, Institutions and Evolution" van Bowles. Of gewoon een geschiedenis van de economische wetenschap, zodat je kan zien waar onze economische begrippen vandaan komen (welke ontwikkeling daarachter zit).quote:

Ja. Ja. Ja.quote:Op woensdag 13 juni 2012 00:28 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Al een vak gehad waar men spreekt over de zelforganisatie van het economische leven. Zoals Hayek in "The Constitution of Liberty" filosofeert over ontstaan van de economische instituties. Of een speltheoretisch uitwerking in het tekstboek "Microeconomics - Behavior, Institutions and Evolution" van Bowles. Of gewoon een geschiedenis van de economische wetenschap, zodat je kan zien waar onze economische begrippen vandaan komen (welke ontwikkeling daarachter zit).

Marx had het er ook over, alleen noemde hij het Arbeitskraft (labor power). In die betekenis "verkoopt" een arbeider zijn arbeidskracht aan een werkgever, die deze arbeidskracht (in de vorm van afgewerkte producten of geleverde diensten) weer met winst verkoopt.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat laatste hoor je vooral in Angelsaksische landen (human capital). Ik vind dat een beetje onzinnig als je het vanuit economisch perspectief bekijkt.

SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |