http://www.volkskrant.nl/(...)n-flink-omlaag.dhtmlquote:De euro is vanmiddag kortstondig voor het eerst sinds juli 2010 onder de 1,24 dollar beland. Investeerders zochten de veiligheid van de Amerikaanse dollar op vanwege de toenemende zorgen rond Spanje. .
Later trok de euro weer aan tot iets boven de 1,24 dollar. Begin mei stond de euro nog boven de 1,32 dollar. Investeerders vrezen dat Spanje het volgende euroland gaat worden dat zal moeten aankloppen voor noodsteun. Die vrees oefende ook grote druk uit op de Europese aandelenbeurzen, die woensdag met stevige verliezen de handel uitgingen.
Ook de olieprijzen gingen fors omlaag door zorgen over Spanje en de schuldencrisis. De prijs van Amerikaanse olie daalde 3,3 procent tot 87,78 dollar per vat en Brentolie zakte 3,1 procent. .
Mensen die blij zijn dat ze 1 euro minder betalen op een totaal van 80 euro waarvan ruim 50 euro belastingquote:
quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:50 schreef nattermann het volgende:
In Belgie betaal ik 1,57 voor de Euro95.
Ja, maar jullie belastingpatroon is ook anders. En wat jullie besparen aan brandstof, gaat op aan schokdempers.quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:50 schreef nattermann het volgende:
quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:52 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ja, maar jullie belastingpatroon is ook anders. En wat jullie besparen aan brandstof, gaat op aan schokdempers.
quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:52 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ja, maar jullie belastingpatroon is ook anders. En wat jullie besparen aan brandstof, gaat op aan schokdempers.
Ik ben gewoon een Nederlander en woon in Nederland maar in de grensstreek. Verder heb je wel gelijk.quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:52 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Elke euro is er weer 1 minder voor Griekelnlandquote:Op donderdag 31 mei 2012 08:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Mensen die blij zijn dat ze 1 euro minder betalen op een totaal van 80 euro waarvan ruim 50 euro belasting![]()
Tegelijk met het dalen van de olieprijs (in dollar) gaat de euro ook flink door het putje, ook dankzij het afbrokken van de euro-bubbel.
Was pas in Duitsland en betaalde daar ¤1,52 p.l.quote:Op donderdag 31 mei 2012 08:50 schreef nattermann het volgende:
E10 dan zeker?quote:Op donderdag 31 mei 2012 09:02 schreef gunk77 het volgende:
[..]
Was pas in Duitsland en betaalde daar ¤1,52 p.l.
In Brussel kon ik vorig weekend anders gewoon 1,71 aftikkenquote:Op donderdag 31 mei 2012 08:50 schreef nattermann het volgende:
Afgelopen weken steeds super98 getanks voor 1,61 euro in Belgie.quote:
Ik heb ooit het bord "route non-degradee" gezien in Belgie...quote:Op donderdag 31 mei 2012 09:32 schreef BrandX het volgende:
[..]
In Brussel kon ik vorig weekend anders gewoon 1,71 aftikken
en lol @ de schokdempers, idd, die wegen aldaar zijn echt nog niet eens 3e wereld-waardig. Man man man
Ja, ik ook zaterdagquote:Op donderdag 31 mei 2012 09:27 schreef Revolution-NL het volgende:
Gister nog eruo 95 getankt voor 1,37
Luxemburg
Leuk maar het is nog steeds schofterig veel te duur. De staat hoeft er geen flikker voor te doen en toch wordt je voor een euro per liter genaaid door de staat.quote:Op donderdag 31 mei 2012 09:27 schreef Revolution-NL het volgende:
Gister nog eruo 95 getankt voor 1,37
Luxemburg
tot afgelopen dinsdag ging het hier ook om de dag met een cent omlaag, van 179,9 naar 170,9.quote:Op donderdag 31 mei 2012 16:54 schreef Elfletterig het volgende:
Gisteren diesel getankt voor 1,369. De prijs was een paar weken geleden nog 1,409. De benzineprijs is nog wat harder gedaald. Het verschil met diesel was eerst 35 cent (eind april was de prijs 1,759), maar is nu kleiner; meestal zo rond 1,679.
Kortom: diesel -4 cent, benzine -8.
Ik heb dus wel wat gemerkt aan de pomp, al is het beperkt.
Het excuus...quote:Op donderdag 31 mei 2012 18:21 schreef Tha_Duck het volgende:
Ach,of je het nu via de accijns betaald of via me loonbelasting of eigen risico in de zorg...
Maar wel frapant je, toen we van 80 naar 100 dollar gingen laatst gingen de prijzen per dag omhoog. Soms met meerdere centen. Nu het daalt duurt het veel en veel langer, en met veel kleine stapjes...
En als ze nu een goekope voorraad kopen die over een paar weken op de markt komt en de olieprijs stijgt op dat moment weer, dan krijgen we zeker een goekoper tarief omdat ze die voorraad goedkoper hebben ingekocht?quote:Op donderdag 31 mei 2012 20:04 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Het excuus...
We hebben een voorraad aangelegd die is gekocht tegen de hogere prijs. Die moet eerst op.
Dat is echt min of meer het excuus dat de maatschappijen gebruiken. Daarentegen stijgen de benzineprijzen wel haast evenredig met de olieprijs.
http://www.shell.nl/home/(...)uel_pricing/cpp/faq/quote:12. Waarom stijgt/daalt de pompprijs niet tegelijk met de olieprijs?
Hier zijn twee belangrijke redenen voor. Ten eerste bestaat de pompprijs voor een groot deel uit vaste onderdelen zoals accijns. Deze veranderen niet wanneer de kostprijs van het product verandert.
Ten tweede komt de prijs van basisbenzine tot stand op de internationale markt voor benzine, en de prijzen hiervoor (de Platt’s prijzen voor geraffineerde producten) kunnen zich anders gedragen dan de olieprijzen. Op de lange termijn vertonen ze wel dezelfde trend maar op de korte termijn kunnen er afwijkingen zijn.
Bijvoorbeeld wanneer er een raffinaderij in onderhoud is, of wanneer de lokale vraag erg stijgt. Zie ook dit overzicht (JPG, 181 KB) - opent in een nieuw venster.
Tenslotte is ook de dollarkoers van groot belang. De kosten voor brandstoffen worden door Shell betaald in dollars, de pompprijs is in euro’s. Als de dollar duurder wordt, kan dus de pompprijs stijgen zonder dat de olieprijs verandert.
Wel als het stijgt. Gek hč.quote:Op donderdag 31 mei 2012 20:16 schreef J0kkebr0k het volgende:
Shell geeft dit als argument:
[..]
http://www.shell.nl/home/(...)uel_pricing/cpp/faq/
Benzineprijs is dus niet evenredig gekoppeld aan de prijs van een vat ruwe olie.
Mijn koffie.quote:
Autosnelweg zeker. Dat is altijd al een stuk duurder. Ik betaal gemiddeld 1,60 de liter Euro 95 in België. Het is ook per pomp verschillend. Tel daarbij de slof Drum bij op en je bespaart een hoop(ook 1 euro per pakje). Daarbij krijg ik een aansteker cadeau.quote:Op donderdag 31 mei 2012 09:32 schreef BrandX het volgende:
[..]
en lol @ de schokdempers, idd, die wegen aldaar zijn echt nog niet eens 3e wereld-waardig. Man man man
Bulgarije ofzo?quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik betaal weer 66 ct per liter!
LPGquote:
ehh,.... hartje stad was dit ;') Ik stond daar niet afgelopen weekend maar het weekend ervoor. Vriend van mij woont daar. Die zegt dat het nog steeds zo isquote:Op woensdag 6 juni 2012 16:29 schreef Cherna het volgende:
[..]
Autosnelweg zeker. Dat is altijd al een stuk duurder. Ik betaal gemiddeld 1,60 de liter Euro 95 in België. Het is ook per pomp verschillend. Tel daarbij de slof Drum bij op en je bespaart een hoop(ook 1 euro per pakje). Daarbij krijg ik een aansteker cadeau.
Het word nog eens wat. Ik kan zowaar straks een handel in aanstekers beginnen
Heeft ook te maken met de Belgische APK-regels. Die stellen absurde eisen aan schokdempers waardoor je die vanwege de APK absurd vaak moet vervangen.quote:Op donderdag 31 mei 2012 09:32 schreef BrandX het volgende:
[..]
Bullshit. De pompprijs blijft zelfs achter op de olieprijs.quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:41 schreef Red_85 het volgende:
Dat wisten we toch allang dat wanneer de olie stijgt, de prijzen net zo hard gaan aan de pomp, maar andersom niet?
Zolang we nog olie willen als brandstof, blijft dat zo. De oliemagnaten en overheden weten dat.
quote:Op dinsdag 5 juni 2012 10:59 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Elke keer dit topic weer
[ afbeelding ]
http://sargasso.nl/archie(...)lieprijs-nog-steeds/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |