abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111782074
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 14:33 schreef Igen het volgende:

[..]

Als Nederlandse kiezer heb je wel invloed op het EP maar niet op de Bondsdag, dus vanuit Nederlands standpunt is de keus duidelijk.

Maar als je nou Duitser zou zijn, dan is de keus tussen beide uiteraard ook niet moeilijk. :D
Maar ik ben geen Duitser, dus de keuze is ook makkelijk. Ik heb niks tegen een federaal Europa, maar ik wil geen Europa dat weinig meer is dan een wingewest van Duitsland.
pi_111794196
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 09:12 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dit is echt te belachelijk voor woorden.

Om te beginnen is die hele eurocrisis ontstaan doordat de rente voor de PIIGS veel te laag was. Net nu markten dat hebben gecorrigeerd (zij het dat de bailouts dat weer frustreren) zou je die rente opnieuw structureel kunstmatig te laag maken.

Verder is het moment waarop het wordt voorgesteld belachelijk. Landen schenden massaal het stabiliteitspact en sommigen zeggen zelfs hun kont er mee te gaan afvegen. En precies op dat moment komt er zo'n linkse muppet voorstellen om gezamelijk garant te gaan staan voor die puinhoop |:(. Als je al op termijn naar eurobonds toe zou willen dan kan het natuurlijk pas op het moment dat budgetten in balans zijn, schulden laag en iedereen zich netjes aan de regels houdt.

Verder zijn die eurobonds gelukkig tegen de Duitse grondwet. De rechter heeft zich vorig jaar duidelijk uitgesproken over het feit dat het automatisch aangaan van liabilities van andere landen tegen de grondwet is.
Eurobonds lijkt mij alleen optie als je de zwakke landen eruit snijdt (iig Spanje, Portugal en Griekenland).
  zondag 20 mei 2012 @ 20:45:13 #103
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111800337
quote:
10s.gif Op zondag 20 mei 2012 19:11 schreef pberends het volgende:

[..]

Eurobonds lijkt mij alleen optie als je de zwakke landen eruit snijdt (iig Spanje, Portugal en Griekenland).
Nee, Eurobonds zijn alleen mogelijk als sluitstuk van de vorming van de verenigde staten van Europa. (wat mij betreft nooit dus) Als je zuidelijke landen eruit gooit en je start met eurobonds, volgen er vanzelf weer nieuwe "zuidelijke landen" , met de grilligheid van de kiezer weet je nooit welke kant het op gaat.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_111801812
Volgens de duitsers kunnen eurobonds alleen het sluitstuk van convergentie zijn. Met als voordeel een grotere liquiditeit. Maar zelfs in de VS gaan ze niet zo ver als Hollande want daar zijn alleen de federale bonds een pool. Alle staten moeten hun zaakjes zelf op orde houden, hun begrotingen en hun ratings. Die disciplinering is echt wel nodig.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 20 mei 2012 @ 21:12:25 #105
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111802403
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:04 schreef Digi2 het volgende:
Volgens de duitsers kunnen eurobonds alleen het sluitstuk van convergentie zijn. Met als voordeel een grotere liquiditeit. Maar zelfs in de VS gaan ze niet zo ver als Hollande want daar zijn alleen de federale bonds een pool. Alle staten moeten hun zaakjes zelf op orde houden, hun begrotingen en hun ratings. Die disciplinering is echt wel nodig.
De druk gaat nu opgevoerd worden, Hollande en veruit het grootste deel van de eurolanden willen die eurobonds wel. (met backup van Cameron en Obama die om eigen redenen ook die eurobonds willen) Eigenlijk houdt alleen Duitsland die eurobonds tegen, maar de druk is enorm. Velen denken dat de Duitsers straks toch onder druk zullen bezwijken en groen licht gaan geven voor de eurobonds en diect lending van de ECB direct aan de lidstaten, nu Spanje ten onder dreigt te gaan. Het wordt weer een spannend weekje!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_111804959
Het is een gevaarlijk spel wat er gespeeld wordt. Ze hadden deze risico's nooit mogen nemen. En niemand maar dan ook niemand heeft de oplossing of kan ook maar enigzins voorspellen hoe het afloopt.
pi_111805969
Kunnen ze die eurobonds wel zo supersnel invoeren eigenlijk?

Lijkt me dat er een aantal verdragen aangepast dienen te worden.
  zondag 20 mei 2012 @ 22:08:39 #108
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111806430
quote:
3s.gif Op zondag 20 mei 2012 22:03 schreef Confetti het volgende:

Volgens Verhofstadt kunnen eurobonds snel ingevoerd worden.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_111807005
quote:

Het ligt er een beetje aan hoe ze het invoeren. Als ze het in tranches doen dan lijkt het mij dat er niet echt zulke grote verdragswijzigingen nodig zijn. Maar dan loop je weer wel het risico elke keer net zo'n crisis te hebben als nu als er geld opgehaald moet worden.
pi_111807490
quote:

Supersnel kan dat niet omdat alle nationale regeringen een voorstel tot invoeren van eurobonds moeten goedkeuren en ondertekenenen. Daar gaat net zoals met het optuigen van het EFSF de nodige tijd overheen.In Duitsland is hoogst waarschijnlijk een grondwetwijziging nodig om dit deel van de duitse souvereniteit op te geven. Daarvoor is een 2/3e meerderheid in de Bundestag nodig.
Een recentelijke rechtelijke uitspraak nav het EFSF wijst in die richting.
Dit zal hoop ik een onneembare horde blijken.
  zondag 20 mei 2012 @ 22:35:12 #111
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111808394
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 14:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Net zoveel als Griekenland, Spanje of Italie nodig heeft natuurlijk, en het renteverschil gaat dan ten laste van Duitsland
ik hoop het ook, maar als het water iedereen aan de lippen staat wordt alles vloeibaar. In de bondsdag heb ik meer uitspraken gezien die me verbaasden.... Ik vrees echt dat we er straks aan moeten....
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_111808536
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 22:22 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Supersnel kan dat niet omdat alle nationale regeringen een voorstel tot invoeren van eurobonds moeten goedkeuren en ondertekenenen. Daar gaat net zoals met het optuigen van het EFSF de nodige tijd overheen.In Duitsland is hoogst waarschijnlijk een grondwetwijziging nodig om dit deel van de duitse souvereniteit op te geven. Daarvoor is een 2/3e meerderheid in de Bundestag nodig.
Een recentelijke rechtelijke uitspraak nav het EFSF wijst in die richting.
Dit zal hoop ik een onneembare horde blijken.
De Duitse soevereiniteit is beschermd door de 'ewigkeitsklausel' en kan dus alleen worden afgeschaft door hun 'grondwet' te vervangen door een 'constitutie' *, waarvoor een referendum nodig is.

* Dit is een technisch verhaal. Oorspronkelijk zou na WO-II een referendum over een nieuwe 'constitutie' komen (en tot dat moment zou de boel door een tijdelijke 'grondwet' worden geregeld). Maar door de opdeling in oost en west is het daar tot nu toe nooit van gekomen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2012 22:38:08 ]
pi_111808602
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 22:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

ik hoop het ook, maar als het water iedereen aan de lippen staat wordt alles vloeibaar. In de bondsdag heb ik meer uitspraken gezien die me verbaasden.... Ik vrees echt dat we er straks aan moeten....
Wat denk jij dat de gevolgen zullen zijn?
Wat voor scenario zie je zich afspelen in dat geval?
  zondag 20 mei 2012 @ 22:39:25 #114
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_111808685
Politici zijn ook echt hyana's die zich op een prooi storten, laat die Grieken het gewoon lekker zelf uitzoeken. Iedereen zit zich nu met iedereen te bemoeien en dat WERKT NIET. Doel van de EU was oorlog te voorkomen, het lijkt er echter op dat er een oorlog gecreëerd wordt zo.
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
  zondag 20 mei 2012 @ 22:41:22 #115
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_111808828
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 22:39 schreef Outlined het volgende:
het lijkt er echter op dat er een oorlog gecreëerd wordt zo.
Dat lijkt me uiteindelijk het resultaat te kunnen worden ja
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 20 mei 2012 @ 22:50:24 #116
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111809477
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 22:39 schreef Outlined het volgende:
Politici zijn ook echt hyana's die zich op een prooi storten, laat die Grieken het gewoon lekker zelf uitzoeken. Iedereen zit zich nu met iedereen te bemoeien en dat WERKT NIET. Doel van de EU was oorlog te voorkomen, het lijkt er echter op dat er een oorlog gecreëerd wordt zo.
zoals ik al eerder zei inderdaad moet men elkaar ook durven loslaten. De EU is een economische samenwerkingsverband, meer moet het niet zijn!! De landen moeten zelf verantwoording nemen voor hun beleid, dus red je het niet , jammer dan. Dat heet natuurlijke selectie. In de dierenwereld overleven de misgeboortes het ook niet en gaan zieke dieren ook dood. Hetzelfde moet gebeuren met landen, natuurlijke selectie.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 21 mei 2012 @ 00:18:49 #117
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111814550
quote:
'Europa moet Griekse schuld verlichten'
AMSTERDAM - Europese overheden moeten net als de banken een groot deel van de Griekse schulden kwijtschelden om een aftocht van Griekenland uit de eurozone te voorkomen. De kosten van een Griekse exit zijn namelijk veel groter dan veel politici zich lijken te realiseren. Dat zei hoogleraar bankwezen en financiering Harald Benink zondag tegen het ANP.

„Europa zegt momenteel: als de Grieken hun beloftes niet nakomen, dan moeten ze het zelf weten. Maar weet wat je wenst”, waarschuwde Benink. „We zijn helemaal niet klaar voor een Griekse exit. Griekenland is geen geïsoleerd geval, als zij vallen dan komt Spanje onder grote druk.”

Als Europa blijft vasthouden aan de bezuinigingen die aan Griekenland zijn opgelegd, dan lijkt een vertrek van de Grieken uit de euro onafwendbaar, aldus de Tilburgse hoogleraar. „Het land gaat alleen maar verder achteruit en de schuld loopt op. Je ziet de radicalisering tegen de draconische maatregelen nu al toenemen. Uiteindelijk leidt dat ertoe dat men de bezuinigingen niet wil doorvoeren en dat de noodleningen worden stopgezet. Griekenland valt dan buiten de eurozone.”

Bij een Griekse exit zullen Europese belastingbetalers het geld dat aan Griekenland is geleend niet terugkrijgen. De kosten lopen echter nog veel verder op, benadrukte Benink. „Het Europese noodfonds moet dan drastisch worden vergroot, om ervoor te zorgen dat Portugal, Spanje en Italië wel kunnen worden gered. Het fonds moet dan van 700 miljard naar bijvoorbeeld 2500 miljard euro. Dat betekent dat Nederland nog eens zo'n 100 miljard euro moet ophoesten aan garanties, of in cash.”

De overheden moeten daarom besluiten tot een even grote afschrijving op hun Griekse vorderingen als eerder aan banken en pensioenfondsen werd gevraagd, stelde Benink. Zij streepten de helft van hun obligaties weg en accepteerden een lagere rente en langere looptijd op overgebleven leningen.

Dat besluit zou al voor de Griekse verkiezingen van 17 juni moeten worden genomen. „Het geeft Griekenland wat lucht en haalt de wind uit de zeilen van de radicale partijen. Daarnaast wordt het vertrouwen van private beleggers in Griekenland vergroot. Als ook overheden een deel van het verlies dragen, wordt de kans dat zij hun vorderingen terugkrijgen vergroot.”

Schuldverlichting zal moeilijk te verkopen zijn voor Noord-Europese politici, beseft de econoom. Een andere optie ziet hij echter niet. „Griekenland is al failliet. Dat politici de verliezen niet willen erkennen, betekent niet dat ze er niet aankomen.”
http://www.telegraaf.nl/d(...)d_verlichten___.html

hoezo betekent een Grieks faillissement dat NL de garanties tot 100miljard moet vergroten. Er worden weer van die niet bestaande verbanden in de lucht gegooit om die Grieken maar weer meer geld te geven. Ik zeg, \ukt het niet met de Grieken, prima, donderden dan Spanje en Portugal om, ook prima, houdt het dan helemaal op, ook prima.... Geen kunstmatige ingrepen meer, laat de markt het werk doen!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_111819747
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 22:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

zoals ik al eerder zei inderdaad moet men elkaar ook durven loslaten. De EU is een economische samenwerkingsverband, meer moet het niet zijn!! De landen moeten zelf verantwoording nemen voor hun beleid, dus red je het niet , jammer dan. Dat heet natuurlijke selectie. In de dierenwereld overleven de misgeboortes het ook niet en gaan zieke dieren ook dood. Hetzelfde moet gebeuren met landen, natuurlijke selectie.
Grotendeels mee eens, al mogen van mij Europese structuurfondsen blijven bestaan om minder bedeelde landen te helpen zich te ontwikkelen. Dat landen als Duitsland en Nederland meezogen worden in het Zuid-Europese schuldenmoeras is een 'weeffoutje', om even een term van de Eurofielen te adopteren.
  maandag 21 mei 2012 @ 09:40:37 #119
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_111820560
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 00:18 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

http://www.telegraaf.nl/d(...)d_verlichten___.html

hoezo betekent een Grieks faillissement dat NL de garanties tot 100miljard moet vergroten. Er worden weer van die niet bestaande verbanden in de lucht gegooit om die Grieken maar weer meer geld te geven. Ik zeg, \ukt het niet met de Grieken, prima, donderden dan Spanje en Portugal om, ook prima, houdt het dan helemaal op, ook prima.... Geen kunstmatige ingrepen meer, laat de markt het werk doen!
Als we de markt z'n werk laten doen komt Nederland in een jarenlange zware depressie. Dat is dan ook een consequentie die je moet accepteren he, het is niet alsof Spanje om kan vallen en wij fluitend verder gaan.
  maandag 21 mei 2012 @ 09:46:03 #120
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111820660
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 09:40 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Als we de markt z'n werk laten doen komt Nederland in een jarenlange zware depressie. Dat is dan ook een consequentie die je moet accepteren he, het is niet alsof Spanje om kan vallen en wij fluitend verder gaan.
het is fout om eerst produceren voor het zuiden, die dan betalen met EU subsidiegeld en vervolgens het zuiden weer steunen met rentesubsidie
Doet allemaal een beetje communistisch aan
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
  maandag 21 mei 2012 @ 09:48:16 #121
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_111820704
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 09:46 schreef HD9 het volgende:

[..]

het is fout om eerst produceren voor het zuiden, die dan betalen met EU subsidiegeld en vervolgens het zuiden weer steunen met rentesubsidie
Eerlijk gezegd interesseert het me geen fluit wat fout is en wat goed. Het enige wat me interesseert is hoe wij hier uit kunnen komen met zo klein mogelijke verliezen.
  maandag 21 mei 2012 @ 09:50:59 #122
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111820757
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 09:48 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd interesseert het me geen fluit wat fout is en wat goed. Het enige wat me interesseert is hoe wij hier uit kunnen komen met zo klein mogelijke verliezen.
Dan moet men het Noorden laten uitstappen in een Neumark ofzo, dan gaat de Euro naar een fors lager niveau en kan het zuiden van Europa weer concurreren en worden de Euro leningen volledig terugbetaald
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_111820830
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 09:50 schreef HD9 het volgende:

[..]

Dan moet men het Noorden laten uitstappen in een Neumark ofzo, dan gaat de Euro naar een fors lager niveau en kan het zuiden van Europa weer concurreren en worden de Euro leningen volledig terugbetaald
Dat lijkt me de meest zinnige oplossing, maar volgens mij willen politici hier weinig van weten. Die zullen nog eerder overgaan tot eurobonds en verdere integratie. ;(
  maandag 21 mei 2012 @ 09:55:18 #124
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_111820840
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 09:50 schreef HD9 het volgende:

[..]

Valt het zuiden dan niet automatisch om, met gigantische verliezen voor het noorden als gevolg?
pi_111820914
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 09:55 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Valt het zuiden dan niet automatisch om, met gigantische verliezen voor het noorden als gevolg?
Nee het zuiden kan devalueren en op die manier proberen de economie een impuls te geven. Export=inkomsten=geld om schulden terug te betalen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')