abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 mei 2012 @ 03:31:58 #201
64521 SuperHarregarre
Semipositief.
pi_112079866
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 02:01 schreef Kees22 het volgende:

[..]

De grondstoffen voor zonnepanelen zijn niet schaars. De ene grondstof is zand (SiO2) en de andere is koolstof n de vorm van houtskool en cokes. Daarnaast is er veel elektriciteit nodig om via elektroden het mengsel goed heet te maken, zodat zuurstof van silicium overgaat naar koolstof.
Schaars is geen van deze grondstoffen. Problemen zijn er wel mee.
Hehe, er zijn echt wel wat meer grondstoffen dan zand en koolstof hoor. :D :D :D

Heb trouwens, nota bene van een site met de naam treehugger.com, een artikeltje gevonden:

http://www.treehugger.com(...)lean-technology.html

Komt er kortom op neer dat de metalen die nodig zijn (gallium, indium en selenium) het bijproduct zijn van mijngerelateerde activiteiten, en dat dus het aanbod van deze materialen daarvan afhangt.

Dito inhoud via discovery channel nieuws:

http://news.discovery.com/tech/rare-metal-shortage-120130.html

Wel geinig trouwens dat China de belangrijkste speler is in de zonneenergiemarkt (scrabble drie keer woordwaarde :7 ) met de helft van de wereldwijde productie. Misschien iets voor Nederland om op te pikken in combo met Radboud en Delft.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_112090406
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 01:34 schreef SuperHarregarre het volgende:
Maar even praktisch hè, ook al leg je je hele dak vol met zonnepanelen, dan nog kun je niet zelfvoorzienend zijn of wel? Wij hebben in Nederland per jaar gemiddeld 1550 uren zon. Dat is maar 4,25 uur zon per dag. Even ervanuitgaande dat je genoeg opslagcapaciteit hebt om het overschot in de zomer over te dragen naar de herst/winter, dan nog lijkt het me te weinig om zelfvoorzienend te zijn op zon alleen. Ja, of we moeten al onze weilanden volgooien met dit:

[ afbeelding ]
Volgens de link 40MW voor ongeveer 40.000 huizen, op 1.2 vierkante kilometer. Voor 8 miljoen huizen moeten we dan een veld aanleggen groter dan de stad Rotterdam. En dan vergeten we voor het gemak nog dat er meer electriciteit wordt verbruikt dan alleen in huishoudens, en dat we ook nog gas gebruiken. Als je dat allemaal ook nog moet omzetten.

En dan rest nog de vraag of de grondstoffen voor zonnepanelen niet schaars zijn. Ik heb ooit een artikel gelezen over de grondstoffen en mogelijke bottleneck maar goed.

Overigens ben ik wel helemaal voor het energieonafhankelijk maken van Nederland. Maar wat mij betreft doen we dat wel met een kerncentrale ernaast, tot we geen haperingen meer hebben in de groene energieopwekking. We kunnen niet opeens een land worden waar we van tijd tot tijd stroomuitval hebben.
Wat me altijd opvalt in discussies over wind- en zonneenergie is dat mensen, vooral sceptici, op een of andere manier willen dat dan ALLE energie met dat soort dingen moet worden opgewekt. In deze post bijvoorbeeld. En dan nog beginnen met "Maar even pragmatisch".

Maar even pragmatisch over kernenergie, hè. Geen bezwaar daartegen?

Borssele (480MW) levert zo'n 3% van de stroom in Nederland. (ik lees cijfers tussen de 2% en de 4%). Dus om over te gaan op kernenergie zijn er dan zo'n 33 centrales van dat type nodig. Nou is Borssele een oud type, dus we nemen dezelfde die in FInland neergezet wordt: Een 1500MW EPR reactor. Drie keer de capaciteit.
Dan hoeven we er maar zo'n 11-12 te bouwen. Ze kosten ongeveer 3 Miljard euro per stuk en dus zijn we voor zo'n 36 Miljard euro wel klaar met het budget. Reken voor de gein even 25% hogere kosten, budgetoverschreden, extra aanpassingen, procederende buurtbewoners die denken dat de huizen minder waard worden,, etc.) dan zijn we voor 45-50 Miljard euro wel klaar. Als investering trouwens. Als zo'n ding na een paar jaar operationeel is gaat deze pas stroom leveren.

Die 45-50 miljard is het tienvoudige van de aanschafprijs van 85 Joint Strike Fighters en het vijfvoudige van de exploitatiekosten van de JSF over de geplande 30 jaar dat die dingen moeten vliegen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-05-2012 15:37:11 ]
  zondag 27 mei 2012 @ 15:40:31 #203
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_112090556
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 21:23 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Als je die berekening nou eens hier plaatste :)
Gisteren hard gezocht maar ik kan m'n excel file niet meer terugvinden. Weet nog wel dat ik rekening hield met een stijging in energieprijzen als wel vermindering in rendement naarmate de panelen ouder worden.

Zodra die dingen rendabel worden wil ik er 2 of 3 op m'n dak hebben. Ik wacht nog op een goede aanbieding.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_112090916
quote:
9s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:40 schreef SpecialK het volgende:

Ik wacht nog op een goede aanbieding.
En juist dat gebrek aan goede aanbiedingen bewijst dat zonne-energie nog niet rendabel is.
pi_112091428
quote:
9s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:40 schreef SpecialK het volgende:

Zodra die dingen rendabel worden wil ik er 2 of 3 op m'n dak hebben. Ik wacht nog op een goede aanbieding.
Zomaar een paar panelen plaatsen is niet slim. Kijken wat je verbruik is en daarop gebaseerd die dingen plaatsen meestal wel. Hoeveel verstook je?
  zondag 27 mei 2012 @ 16:16:41 #206
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_112091590
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:09 schreef Ulx het volgende:

[..]

Zomaar een paar panelen plaatsen is niet slim. Kijken wat je verbruik is en daarop gebaseerd die dingen plaatsen meestal wel. Hoeveel verstook je?
Rond de 8 kWh per dag (heb een boiler)
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zondag 27 mei 2012 @ 16:17:02 #207
64521 SuperHarregarre
Semipositief.
pi_112091604
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:36 schreef Ulx het volgende:

[..]

Wat me altijd opvalt in discussies over wind- en zonneenergie is dat mensen, vooral sceptici, op een of andere manier willen dat dan ALLE energie met dat soort dingen moet worden opgewekt. In deze post bijvoorbeeld. En dan nog beginnen met "Maar even pragmatisch".

Maar even pragmatisch over kernenergie, hè. Geen bezwaar daartegen?

Borssele (480MW) levert zo'n 3% van de stroom in Nederland. (ik lees cijfers tussen de 2% en de 4%). Dus om over te gaan op kernenergie zijn er dan zo'n 33 centrales van dat type nodig. Nou is Borssele een oud type, dus we nemen dezelfde die in FInland neergezet wordt: Een 1500MW EPR reactor. Drie keer de capaciteit.
Dan hoeven we er maar zo'n 11-12 te bouwen. Ze kosten ongeveer 3 Miljard euro per stuk en dus zijn we voor zo'n 36 Miljard euro wel klaar met het budget. Reken voor de gein even 25% hogere kosten, budgetoverschreden, extra aanpassingen, procederende buurtbewoners die denken dat de huizen minder waard worden,, etc.) dan zijn we voor 45-50 Miljard euro wel klaar. Als investering trouwens. Als zo'n ding na een paar jaar operationeel is gaat deze pas stroom leveren.

Die 45-50 miljard is het tienvoudige van de aanschafprijs van 85 Joint Strike Fighters en het vijfvoudige van de exploitatiekosten van de JSF over de geplande 30 jaar dat die dingen moeten vliegen.
Ik moet wel lachen van jouw optelsommetje. Duitsland heeft al meer dan 100 miljard geïnvesteerd in zonne-energie en heeft daar geen zak aan:

http://www.spiegel.de/int(...)he-sun-a-809439.html

Bovendien doe jij aannames die nergens over gaan. Volgens mij zeg ik heel specifiek dat ik ben voor hernieuwbare energie (niet alleen zonne-energie dus) met daarnaast (bijvoorbeeld) een kerncentrale om het soort problemen als in Duitsland te voorkomen.
pi_112091813
Leuk dat ze die subsidies afschaffen in Duitsland. Maar wat heeft dat met Nederland te maken?
  zondag 27 mei 2012 @ 16:26:36 #209
64521 SuperHarregarre
Semipositief.
pi_112091861
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:25 schreef Ulx het volgende:
Leuk dat ze die subsidies afschaffen in Duitsland. Maar wat heeft dat met Nederland te maken?
Niks hoor. Helemaal niks. Maar als jij nog met een paar leuke cijfertjes komt uit je fantasiewereld heeft het meer relevantie. ^O^
pi_112092589
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:26 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Niks hoor. Helemaal niks. Maar als jij nog met een paar leuke cijfertjes komt uit je fantasiewereld heeft het meer relevantie. ^O^
gemiddeld huis in nederland verstookt 100 euro per maand. (3500kwh)
panelen die dat kunnen leveren kosten tussen de 8 en 10K (inc installatie, etc.)

Ga jij maar rekenen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-05-2012 16:50:32 ]
pi_112110864
quote:
Maar even praktisch hè, ook al leg je je hele dak vol met zonnepanelen, dan nog kun je niet zelfvoorzienend zijn of wel? Wij hebben in Nederland per jaar gemiddeld 1550 uren zon. Dat is maar 4,25 uur zon per dag. Even ervanuitgaande dat je genoeg opslagcapaciteit hebt om het overschot in de zomer over te dragen naar de herst/winter, dan nog lijkt het me te weinig om zelfvoorzienend te zijn op zon alleen. Ja, of we moeten al onze weilanden volgooien met dit:

[ afbeelding ]
Volgens de link 40MW voor ongeveer 40.000 huizen, op 1.2 vierkante kilometer. Voor 8 miljoen huizen moeten we dan een veld aanleggen groter dan de stad Rotterdam. En dan vergeten we voor het gemak nog dat er meer electriciteit wordt verbruikt dan alleen in huishoudens, en dat we ook nog gas gebruiken. Als je dat allemaal ook nog moet omzetten.

En dan rest nog de vraag of de grondstoffen voor zonnepanelen niet schaars zijn. Ik heb ooit een artikel gelezen over de grondstoffen en mogelijke bottleneck maar goed.

Overigens ben ik wel helemaal voor het energieonafhankelijk maken van Nederland. Maar wat mij betreft doen we dat wel met een kerncentrale ernaast, tot we geen haperingen meer hebben in de groene energieopwekking. We kunnen niet opeens een land worden waar we van tijd tot tijd stroomuitval hebben.
Het is een misvatting dat je alleen zonne-energie op kan wekken als de zon ook hard schijnt, zelfs bij bewolking wordt er wel degelijk een hoop opgewekt alleen gewoon iets minder. Ik vind je post trouwens eerder het tegenovergesteld van praktisch SHG :P , immers doe je alsof zonne-energie de enige duurzame energiebron is. Stel dat je op termijn met zonne-energie alleen al een procentje of 20 van de totale energiebehoefte pakt en een zelfde hoeveelheid met windenergie en 30% uit zowel water als biomassa, dan is er niets aan de hand.

En dat het weer, waar je nu in grote mate van afhankelijk zou zijn voor je energiewinning, op korte termijn redelijk volatiel is, is ook geen enkel probleem. Gewoon een windparkje extra bouwen waarbij je statistisch bijna uitsluit dat je tekorten genereert en je overschotten dan verkopen aan andere landen (of andersom, mocht je toch eens een tekort hebben).

Dit is trouwens een hele leuke bron als je benieuwd bent waar de verschillende energie-aanbieders in Nederland hun energie vandaan halen (kernenergie, kolen, wind, zon etc.).

pi_112113653
quote:
Maar even praktisch hè, ook al leg je je hele dak vol met zonnepanelen, dan nog kun je niet zelfvoorzienend zijn of wel? Wij hebben in Nederland per jaar gemiddeld 1550 uren zon. Dat is maar 4,25 uur zon per dag. Even ervanuitgaande dat je genoeg opslagcapaciteit hebt om het overschot in de zomer over te dragen naar de herst/winter, dan nog lijkt het me te weinig om zelfvoorzienend te zijn op zon alleen.
Uh, waarom niet? Je kan makkelijk op je eigen dak zonnepanelen leggen van in totaal bv 6kWp. Die leveren in 4,25 uur 25,5 kWh. Ruim voldoende (bijna 2x zoveel) voor het dagverbruik van een gezin!
Dit naast het feit dat zonnepanelen ook stroom leveren (weliswaar minder) als er geen rechtstreeks zonlicht op staat.
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_112113760
Maar niemand houd je tegen om een kleine windmolen bij de zonnepanelen op je dak te zetten natuurlijk.
(Let wel dat 1 grote windturbine veel kosten-efficienter is dan meerdere kleine)
't gaat om hoe je ermee omgaat
  dinsdag 29 mei 2012 @ 19:07:37 #214
321038 feeling_sinister
ABC-Always Be Closing
pi_112180356
Las dit net, zeer indrukwekkend.

quote:
Wie heeft er niet genoten van het heerlijke weertje tijdens de Pinksterdagen? Niet alleen was de zon goed voor de nodige ontspanning, ook het milieu had er profijt van. Duitsland heeft het voorbije weekend een nieuw wereldrecord gebroken wat betreft stroomproductie uit zonne-energie. Zaterdag werd er liefst 22.000 megawattuur geproduceerd, evenveel als twintig kerncentrales en goed voor de helft van de totale stroomconsumptie in het land. Die prestatie is uniek. "Er is momenteel geen ander land op aarde waar zonne-installaties meer dan 20.000 megawatt kunnen produceren", zegt Norbert Allnoch, directeur van het IWR, een internationaal platform voor duurzame energie.
Link
"Do you still smoke a lot of pot?" "Oh, every day. But not a lot."
"Our first assignment is a documentary. They're like real movies but with ugly people."
"Well, I gotta go learn a bunch of people's names before I fire them."
  woensdag 30 mei 2012 @ 09:45:12 #215
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_112204701
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 16:50 schreef Ulx het volgende:

[..]

gemiddeld huis in nederland verstookt 100 euro per maand. (3500kwh)
panelen die dat kunnen leveren kosten tussen de 8 en 10K (inc installatie, etc.)

Ga jij maar rekenen.
Dan koop je wel hele dure electriciteit.
3500 kWh kost je bijna 60 euro per maand, inclusief energie belasting. Ongeveer ¤ 0,20 per kWh, waarvan ¤ 0,13 energie belasting.
De rest is gas.
Dan is je terugverdientijd 11-14 jaar.
Als je CO2 uitstoot wilt vermijden kun je beter eerst geld steken in isolatie en energie besparing, dat is veel goedkoper dan zonnepanelen, windmolens of CCS (Carbon Capture and Storage)

[ Bericht 6% gewijzigd door DiRadical op 30-05-2012 09:50:57 ]
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  woensdag 30 mei 2012 @ 11:48:34 #216
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_112208616
quote:
6s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 19:07 schreef feeling_sinister het volgende:

[..]

Link
Dat niet alleen, voor even werd bijna de helft van de totale vraag op dat moment gegenereerd door zonne-panelen. Zeker voor zo'n groot land als Duitsland is dat best indrukwekkend.

quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 09:45 schreef DiRadical het volgende:

[..]

3500 kWh kost je bijna 60 euro per maand, inclusief energie belasting. Ongeveer ¤ 0,20 per kWh, waarvan ¤ 0,13 energie belasting.
De rest is gas.
Als je CO2 uitstoot wilt vermijden kun je beter eerst geld steken in isolatie en energie besparing, dat is veel goedkoper dan zonnepanelen, windmolens of CCS (Carbon Capture and Storage)
Minder CO2 opwekken is eigenlijk maar een leuk bijkomstig voordeel. Het belangrijkste punt is dat we minder afhankelijk worden van bepaalde apen-landen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_112208783
quote:
2s.gif Op woensdag 30 mei 2012 11:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Dat niet alleen, voor even werd bijna de helft van de totale vraag op dat moment gegenereerd door zonne-panelen. Zeker voor zo'n groot land als Duitsland is dat best indrukwekkend.

Ja en in de winter doen ze niets....
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  woensdag 30 mei 2012 @ 11:56:06 #218
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_112208913
quote:
15s.gif Op woensdag 30 mei 2012 11:52 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ja, dat is waar. Maar er zijn zeker genoeg mogelijkheden om dat probleem te overkomen. Sowieso worden de panelen elk jaar beter en beter dus je hebt steeds minder zon nodig.

Daarnaast zou je overtollig energie in de zomer kunnen gebruiken om water in bassins te pompen. Bij uren zonder zon laat je deze leeglopen waardoor je de waterkracht gebruikt voor energie. Er waren plannen om zulke bassins te bouwen in de Noordzee, geen idee hoe het daar mee staat...
  FOK!fotograaf woensdag 30 mei 2012 @ 11:56:27 #219
13368 NiGeLaToR
pi_112208924
Uitdaging is opslag; zomer's overdag is minder stroom nodig dag in de winter en als het donker is.

Voor persoonlijk gebruik overigens top, je bespaart geld en voegt iets toe aan je huis. Ik vind het gewoon cool :+
pi_112212191
quote:
2s.gif Op woensdag 30 mei 2012 11:56 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ja, dat is waar. Maar er zijn zeker genoeg mogelijkheden om dat probleem te overkomen. Sowieso worden de panelen elk jaar beter en beter dus je hebt steeds minder zon nodig.

Daarnaast zou je overtollig energie in de zomer kunnen gebruiken om water in bassins te pompen. Bij uren zonder zon laat je deze leeglopen waardoor je de waterkracht gebruikt voor energie. Er waren plannen om zulke bassins te bouwen in de Noordzee, geen idee hoe het daar mee staat...
Het probleem is dat als je het weer in andere energievorm op gaat slaan, dat dus een enorme afname vd efficiëntie betekent. FF grof gezegd als je 1 kWh zonnenergie gebruikt om bv een bassin vol te pompen of het om te zetten in waterstof, dan krijg je geen 1 kWh terug maar veel minder.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_112212233
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 09:45 schreef DiRadical het volgende:

[..]

De rest is gas.
Dat kun je mooi wegstrepen tegen de prijs van panelen die ik noemde, en die veel te hoog was. Ik zie ze op internet e koop voor 5-6K.
pi_112212314
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 11:56 schreef NiGeLaToR het volgende:
Uitdaging is opslag; zomer's overdag is minder stroom nodig dag in de winter en als het donker is.

Voor persoonlijk gebruik overigens top, je bespaart geld en voegt iets toe aan je huis. Ik vind het gewoon cool :+
Wacht maar tot men in de zomer en masse airconditioning gaat aanzetten. Die paar spaarlampjes in de winter extra boeit niet echt veel.
pi_112212679
quote:
15s.gif Op woensdag 30 mei 2012 11:52 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Jawel, gewoon de sneeuw wegvegen, Panelen weken efficienter bij lagere temperaturen, dus het is geen groot probleem.

http://www.zonnepanelen-i(...)dement-zonnepanelen/
pi_112213419
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 13:31 schreef Ulx het volgende:

[..]

Jawel, gewoon de sneeuw wegvegen, Panelen weken efficienter bij lagere temperaturen, dus het is geen groot probleem.

http://www.zonnepanelen-i(...)dement-zonnepanelen/
Geleiders werken altijd beter bij lagere temp. Waarom denk je dat supergeleiding bij extreme kou pas mogelijk is en men al decennia zoekt naar supergeleiding bij kamertemperatuur?

(Echter de zonnecellen zelf genereren gewoon veel minder energie bij lagere zonintensiteit)

Ik zou ze even gelijk bellen als ik jou was: http://www.spiegel.de/int(...)he-sun-a-809439.html

quote:
The only thing that's missing at the moment is sunshine. For weeks now, the 1.1 million solar power systems in Germany have generated almost no electricity. The days are short, the weather is bad and the sky is overcast.

As is so often the case in winter, all solar panels more or less stopped generating electricity at the same time. To avert power shortages, Germany currently has to import large amounts of electricity generated at nuclear power plants in France and the Czech Republic. To offset the temporary loss of solar power, grid operator Tennet resorted to an emergency backup plan, powering up an old oil-fired plant in the Austrian city of Graz.
pi_112214352
Nederland importeert nu al stroom vanuit het buitenland. Dat gaat niet méér worden als men panelen plaatst.
pi_112215179
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:10 schreef Ulx het volgende:
Nederland importeert nu al stroom vanuit het buitenland. Dat gaat niet méér worden als men panelen plaatst.
Nee. Maar of het echt economisch rendabel is, is een tweede.
pi_112215555
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:28 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Nee. Maar of het echt economisch rendabel is, is een tweede.
Dat is het wel. Reken maar na, alle parameters zijn bekend. Levenduur, aanschafprijs, stroomprijs, etc.

Verder moet men de energie bedrijven verplichten om overtollig stroom terug te nemen voor een bepaald bedrag en via Norned op te slaan. Dan kan men als er weinig stroom van de panelen komt tegen een laag tarief stroom afnemen van het reguliere net.
pi_112216462
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:36 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dat is het wel. Reken maar na, alle parameters zijn bekend. Levenduur, aanschafprijs, stroomprijs, etc.
Nou dan moet het gebeuren. Waarom doet men dat dan niet? Men wil graag meer betalen? De Shell zit erachter en houdt het allemaal tegen?
quote:
Verder moet men de energie bedrijven verplichten om overtollig stroom terug te nemen voor een bepaald bedrag en via Norned op te slaan. Dan kan men als er weinig stroom van de panelen komt tegen een laag tarief stroom afnemen van het reguliere net.
Stroom 'opslaan' via Norned?
  woensdag 30 mei 2012 @ 15:02:31 #229
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_112216764
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:56 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Nou dan moet het gebeuren. Waarom doet men dat dan niet? Men wil graag meer betalen? De Shell zit erachter en houdt het allemaal tegen?

[..]

Stroom 'opslaan' via Norned?
in Noorwegen wordt er dan weer water omhoog gepompt naar een stuwmeer.
Dit is op zich redelijk effiecient (rond de 90% geloof ik)
Maar Norned kan maar 700 MW aan.
De verbinding met de UK is 1000 MW en met Duitsland en België bijna 4000 MW per land.

De verbindingen tussen Duitsland, Nederland, belgië, Luxemburg en Frankrijk zijn zo goed dat je ze kunt zien als 1 electriciteitsmarkt, als 1 koperen plaat.

[ Bericht 8% gewijzigd door DiRadical op 30-05-2012 15:09:25 ]
pi_112216996
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 15:02 schreef DiRadical het volgende:

[..]

in Noorwegen wordt er dan weer water omhoog gepompt naar een stuwmeer.
Dit is op zich redelijk effiecient (rond de 90% geloof ik)
Maar Norned kan maar 700 MW aan.
De verbinding met de UK is 1000 MW en met Duitsland en België bijna 4000 MW per land.
Ik wil het rendement wel eens zien van een 600 km lange kabel die dan water in bassins omhoog gaat pompen waarna het dan weer omlaag moet vallen om weer 600 km door een kabel te gaan.
90%? No fucking way. 10% lijkt me meer in de buurt te komen.
pi_112217155
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 15:07 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ik wil het rendement wel eens zien van een 600 km lange kabel die dan water in bassins omhoog gaat pompen waarna het dan weer omlaag moet vallen om weer 600 km door een kabel te gaan.
En? Het is zonneenergie. Boeit het dan?
  woensdag 30 mei 2012 @ 15:13:26 #232
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_112217296
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 15:07 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ook HVDC is behoorlijk efficient.
En dit wordt gebruikt in de kabel naar de UK en Noorwegen.
Een 'normale' hoogspanningsleiding heeft natuurlijk ook nog verlies.
Dus vanaf je dak naar de Eems\Maasvlakte heeft ook nog zijn verliezen.
Een keten redement van 90% haal je nooit.
pi_112217329
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 15:10 schreef Ulx het volgende:

[..]

Daar heb je in principe gelijk in qua energie (want niet vervuilend) maar dan komt het rendement dus omhoog. Wat kost het qua geld EN ENERGIE om die zonnepanelen te maken, te installeren, te onderhoud en dan die kabels te maken, te leggen, te onderhouden, 2 stations te maken, te installeren, te onderhouden en dan waterkrachtbassins te maken, te onderhouden waarin generatoren staan die gemaakt en onderhouden ed moeten worden. Als het netto-resultaat dan negatief is dan heb je er toch niets aan?
pi_112217363
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 15:14 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Daar heb je in principe gelijk in qua energie (want niet vervuilend) maar dan komt het rendement dus omhoog. Wat kost het qua geld EN ENERGIE om die zonnepanelen te maken, te installeren, te onderhoud en dan die kabels te maken, te leggen, te onderhouden, 2 stations te maken, te installeren, te onderhouden en dan waterkrachtbassins te maken, te onderhouden waarin generatoren staan die gemaakt en onderhouden ed moeten worden. Als het netto-resultaat dan negatief is dan heb je er toch niets aan?
Maar als het rendement positief is wel.
pi_112217497
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 15:14 schreef Ulx het volgende:

[..]

Maar als het rendement positief is wel.
Dan wel ja. Dat is dus de vraag. Daarom ben ik wel benieuwd wat het energieverlies is van zo'n heen en weer transportje.
  woensdag 30 mei 2012 @ 15:20:01 #236
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_112217642
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 15:10 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ja natuurlijk boeit dat, het blijft zonde van de energie.
Als je het mag salderen en de energie gaat verloren tijdens transport zal de electriciteit die je dan weer moet kopen alleen maar duurder worden.
En als de rendementen laag zijn zou je beter een paar dikke accu's op zolder kunnen zetten.
Als je zelf 20-30 kWh kunt opslaan, hoef je ook minder in te kopen.
pi_112218380
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 15:20 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Ja natuurlijk boeit dat, het blijft zonde van de energie.
Als je het mag salderen en de energie gaat verloren tijdens transport zal de electriciteit die je dan weer moet kopen alleen maar duurder worden.
En als de rendementen laag zijn zou je beter een paar dikke accu's op zolder kunnen zetten.
Als je zelf 20-30 kWh kunt opslaan, hoef je ook minder in te kopen.
Dat hoeft helemaal niet, je haalt gewoon stroom binnen via het net. Of dat nou met turbines is opgewekt, of met de centrales die al in Nederland staan.
  woensdag 30 mei 2012 @ 15:53:37 #238
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_112219707
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 15:31 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dat hoeft helemaal niet, je haalt gewoon stroom binnen via het net. Of dat nou met turbines is opgewekt, of met de centrales die al in Nederland staan.
Als een bedrijf de door je zonnepanelen geproduceerde electriciteit moet kopen en deze gaat grotendeels verloren tijdens transport zullen ze het (financiële) verlies dat ze maken gaan compenseren op het moment dat je zelf electriciteit moet kopen.
Dus transport rendement maakt wel degelijk wat uit.
pi_112220412
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 15:53 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Als een bedrijf de door je zonnepanelen geproduceerde electriciteit moet kopen en deze gaat grotendeels verloren tijdens transport zullen ze het (financiële) verlies dat ze maken gaan compenseren op het moment dat je zelf electriciteit moet kopen.
Dus transport rendement maakt wel degelijk wat uit.
Die kabel naar noorwegen is 600 km lang. De kabels naar franse kerncentrales zijn ook 400 kilometer of zo. Wat is het verlies daarop? Wat boeit het? Bovendien, verkopen aan de NUONs rn Essenten zal tegen een lagere prijs zijn dan kopen van de stroomboeren. Je bent ook niet verplicht te verkopen. Mocht je met accu's willen stoeien staat het je vrij.

Die NorNed kabel is trouwens al uit de kosten.
  woensdag 30 mei 2012 @ 16:10:07 #240
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_112220767
quote:
6s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 19:07 schreef feeling_sinister het volgende:

[..]

Link
Wel leuk dat vrijwrl al die stroom van 10 tot 6 werd opgewekt. Lekker met 10% rendement wat meren in de bergen mee gevuld.
pi_112221304
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 16:04 schreef Ulx het volgende:

[..]

Die kabel naar noorwegen is 600 km lang. De kabels naar franse kerncentrales zijn ook 400 kilometer of zo. Wat is het verlies daarop? Wat boeit het? Bovendien, verkopen aan de NUONs rn Essenten zal tegen een lagere prijs zijn dan kopen van de stroomboeren. Je bent ook niet verplicht te verkopen. Mocht je met accu's willen stoeien staat het je vrij.

Die NorNed kabel is trouwens al uit de kosten.
Het gaat om het totale beeld: dus het rendement van transport naar Noorwegen, het rendement van daar bassins vullen, dan het rendement van die waterkrachtgeneratoren en dan weer het rendement van terug met die kabel. Dat is heel veel verlies terwijl uit Frankrijk 1-malig een transport bezig is.
  woensdag 30 mei 2012 @ 16:34:37 #242
37769 erodome
Zweefteef
pi_112222166
Ik zie bv zonne-energie veel meer als plaatselijke leverancier, in combi met wat andere bronnen.

Neem bv een bedrijventerrein, zet daar een mooie windmolen neer, zonnepanelen op de daken van de bedrijven en doe wat aan het "recycelen" van energie(bv warmte weer omzetten in energie). Naar alle waarschijnlijkheid kan dat bedrijventerrein daar volledig op draaien, de kans is zelfs vrij groot dat het een deel van de energievoorziening van de directe omgeving op kan vangen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_112222362
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 16:34 schreef erodome het volgende:
Ik zie bv zonne-energie veel meer als plaatselijke leverancier, in combi met wat andere bronnen.

Neem bv een bedrijventerrein, zet daar een mooie windmolen neer, zonnepanelen op de daken van de bedrijven en doe wat aan het "recycelen" van energie(bv warmte weer omzetten in energie). Naar alle waarschijnlijkheid kan dat bedrijventerrein daar volledig op draaien, de kans is zelfs vrij groot dat het een deel van de energievoorziening van de directe omgeving op kan vangen.
Ja prima, als dat echt werkt dan zijn bedrijven de 1e die daarom zitten te springen want als iets goedkoper kan dan doen ze dat gelijk. Blijkbaar werkt het dus nog niet goed genoeg.
  FOK!fotograaf woensdag 30 mei 2012 @ 16:43:44 #244
13368 NiGeLaToR
pi_112222747
Het punt is dat iemand ooit moet beginnen met zo'n beweging in te zetten. De overheid behoort die rol te spelen, maar pakt 'm al een tijd niet meer. Ooit is er ook besloten om een snelwegnetwerk aan te leggen toen het nog niet nodig was, of om andere infra aan te leggen omdat er een visie lag. Dijken bijvoorbeeld, daar lukt het ons nog wel, daar gaan de debatten in de 2ekamer zelden over - iedereen vind dijken belangrijk. Iedereen zou duurzame(re) energie ook belangrijk moeten vinden.
pi_112222812
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 16:43 schreef NiGeLaToR het volgende:
Het punt is dat iemand ooit moet beginnen met zo'n beweging in te zetten. De overheid behoort die rol te spelen, maar pakt 'm al een tijd niet meer. Ooit is er ook besloten om een snelwegnetwerk aan te leggen toen het nog niet nodig was, of om andere infra aan te leggen omdat er een visie lag. Dijken bijvoorbeeld, daar lukt het ons nog wel, daar gaan de debatten in de 2ekamer zelden over - iedereen vind dijken belangrijk. Iedereen zou duurzame(re) energie ook belangrijk moeten vinden.
Het punt is dat het gewoon nog niet rendabel is, voor de 1000e keer. Er zijn nog veel praktische en financiële problemen.
  woensdag 30 mei 2012 @ 16:53:07 #246
37769 erodome
Zweefteef
pi_112223318
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 16:37 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ja prima, als dat echt werkt dan zijn bedrijven de 1e die daarom zitten te springen want als iets goedkoper kan dan doen ze dat gelijk. Blijkbaar werkt het dus nog niet goed genoeg.
Zeker nu nog is het duurder om dat zo aan te laten leggen, er zijn dan veel aanpassingen nodig en bedrijven zitten niet te wachten op extra geld uitgeven, zelfs niet als dat over een lange termijn wel weer goed komt of zelfs een kleine daling in de kosten oplevert.

Op dit moment is het in veel gevallen voor het bedrijf niet gunstig om zo compleet om te gaan. Maar we lopen wel tegen een grens aan, conflicten in olielanden, opraken van makkelijk bereikbare bronnen enz enz enz, we zullen toch wel iets moeten dus.

Daarom ben ik er ook voor om bij nieuwbouw van bedrijven en huizen dit in te bouwen waar dat kan en te kijken of het gestimuleerd kan worden om wel om te gaan op andere energiebronnen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  FOK!fotograaf woensdag 30 mei 2012 @ 17:18:24 #247
13368 NiGeLaToR
pi_112224531
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 16:44 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Het punt is dat het gewoon nog niet rendabel is, voor de 1000e keer. Er zijn nog veel praktische en financiële problemen.
En voor de 2e keer - soms moet je een visie ontwikkelen en op basis daarvan investeren. Toen men honderden km's snelweg aanlegde was het ook niet rendabel - 40 jaar later zitten we nog op de blaren vanwege het feit dat sindsdien niemand meer wat bij durfde te maken.

In dat opzicht zouden beproefde milieuontlastende dingetjes als zonnepanelen stimuleren een begin zijn. Bouwbesluit aanpassen zodat huizen bij oplevering voortaan in theorie kwh-neutraal zijn is dan weer meer een stukje visie.
pi_112224893
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 16:44 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Bron?
  woensdag 30 mei 2012 @ 17:27:42 #249
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_112224986
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 17:25 schreef Ulx het volgende:

[..]

Bron?
Nou gewoon (staat er toch).
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_112225071
quote:
10s.gif Op woensdag 30 mei 2012 17:27 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Nou gewoon (staat er toch).
Hij zal zo wel met dat Spiegel artikeltje aankomen. Of een berekening maken waarin alle stroom met panelen gaat worden opgewekt.
pi_112226855
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 16:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

Het gaat om het totale beeld: dus het rendement van transport naar Noorwegen, het rendement van daar bassins vullen, dan het rendement van die waterkrachtgeneratoren en dan weer het rendement van terug met die kabel. Dat is heel veel verlies terwijl uit Frankrijk 1-malig een transport bezig is.
Dat rendement zal me een zorg zijn als het een teveel aan "gratis" stroom is dat we kwijt moeten.

Als je nu een kolencentrale moet laten draaien in de Eemshaven om in noorwegen een badkuip te vullen, tsja. Maar een windmolen/lichtcel doet z'n werk toch wel als je 'm niet nodig hebt.
pi_112227542
quote:
3s.gif Op woensdag 30 mei 2012 18:12 schreef Guus Muisarm het volgende:

[..]

Dat rendement zal me een zorg zijn als het een teveel aan "gratis" stroom is dat we kwijt moeten.

Als je nu een kolencentrale moet laten draaien in de Eemshaven om in noorwegen een badkuip te vullen, tsja. Maar een windmolen/lichtcel doet z'n werk toch wel als je 'm niet nodig hebt.
Dan nog moet je rendement hoog genoeg zijn om alles te bouwen en onderhouden. Iets wat HET grote probleem is/was bij windmolens.
pi_112227774
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 17:29 schreef Ulx het volgende:

[..]

Hij zal zo wel met dat Spiegel artikeltje aankomen. Of een berekening maken waarin alle stroom met panelen gaat worden opgewekt.
Artikeltje nog wel :')
Zo'n slecht blad ook hè? Maar goed het is allemaal een samenzwering van de oliebedrijven dat bedrijven graag meer betalen ipv direct te besparen?
pi_112228605
quote:
1s.gif Op woensdag 30 mei 2012 18:29 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

Dan nog moet je rendement hoog genoeg zijn om alles te bouwen en onderhouden. Iets wat HET grote probleem is/was bij windmolens.
Da's niet waar. Het zijn kutdingen ja maar ze hebben zichzelf binnen 3-4 maanden al terugverdiend aan energie die het kost om ze te maken. (ligt een beetje aan de wind natuurlijk, vandaar die extra maand speling)
pi_112229135
5-8 maanden ongeveer. Maar ze gaan een paar decennia mee.
pi_112229444
Nee. die 5-8 heb ik ook ergens gezien in zo'n topic maar die bron was al 10 jaar oud of zoiets. En ze gaan zeker geen decennia mee. Tenminste niet zoals lichtcellen. Je moet ze 2 keer per jaar uit elkaar slopen voor onderhoud en vervanging. Ze hebben draaiende delen.
pi_112230114
quote:
5s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 15:31 schreef Guus Muisarm het volgende:

[..]

Hoe komt dat hout hier? Op (groene uit duurzaam bos) kolengestookte schepen?
Hoogzwavelige zware stookolie :P
pi_112248409
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 15:13 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Ook HVDC is behoorlijk efficient.
En dit wordt gebruikt in de kabel naar de UK en Noorwegen.
Een 'normale' hoogspanningsleiding heeft natuurlijk ook nog verlies.
Dus vanaf je dak naar de Eems\Maasvlakte heeft ook nog zijn verliezen.
Een keten redement van 90% haal je nooit.
HVDC? Een spanning van +450 kV tot -450 kV? Is dat geen AC?

Overigens wat taalfoutjes verbeterd op die pagina.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_113070276
quote:
Solar Boom Heads to Japan Creating $9.6 Billion Market

Japan is poised to overtake Germany and Italy to become the world’s second-biggest market for solar power as incentives starting July 1 drive sales for equipment makers from Yingli Green Energy Holdings Co. to Kyocera Corp. (6971)

Industry Minister Yukio Edano set today a premium price for solar electricity that’s about triple what industrial users now pay for conventional power. That may spur at least $9.6 billion in new installations with 3.2 gigawatts of capacity, Bloomberg New Energy Finance forecast. The total is about equal to the output of three atomic reactors. Solar stocks rallied.
Enlarge image Solar Boom Heads to Japan Creating $9.6 Billion Market

The Shinjuku district skyline rises behind solar panels manufactured by Sharp Corp. and Kyocera Corp. at the solar power station on the rooftop of the Itochu Corp. headquarters in Tokyo. Photographer: Tomohiro Ohsumi/Bloomberg

“The tariff is very attractive,” said Mina Sekiguchi, associate partner and head of energy and infrastructure at KPMG in Japan. “The rate reflects the government’s intention to set up many solar power stations very quickly.”

Prime Minister Yoshihiko Noda’s effort to cut dependence on atomic energy that provided about 30 percent of Japan’s power before the Fukushima nuclear meltdown in 2011 will help a solar industry suffering incentive cuts across Europe. It’s also raising concern among Japanese business groups that clean power aid will raise bills and slow Japan’s economic recovery.

“This is a mechanism with a high degree of market intervention by setting tariffs artificially high and making users shoulder the cost,” said Masami Hasegawa, senior manager of the environmental policy bureau of Keidanren, Japan’s most powerful business lobby, which counts Toyota Motor Corp. and Nippon Steel Corp (5401) among its members. “We question the effectiveness of such a scheme.”
Twice German Rate

Utilities will pay 42 yen (53 cents) a kilowatt-hour for 20 years to solar power producers, almost twice the rate in Germany, the world’s biggest market by installations. The solar tariff was among incentive rates for clean energy announced today by the Ministry of Economy, Trade and Industry and foreshadowed by a ministry official June 15.

Solar stocks rallied for a second day. The Bloomberg Global Large Solar Energy index added 1.8 percent at 12:13 p.m., bringing its two-day gain to 8.5 percent, the largest two- session intraday advance since February.

Developers are counting on the subsidies and have accelerated solar-park construction plans this year.

“We hear every day a new announcement of a megawatt-scale project,” Izumi Kaizuka, a solar industry analyst at RTS Corp., said in Munich, referring to projects 1 megawatt or bigger.

Japan ranked sixth worldwide by new installations last year, when it added 1.3 gigawatts of solar to bring its installed base to 5 gigawatts. Next year builders will erect roughly triple that level, or another 3.2 gigawatts to 4.7 gigawatts, New Energy Finance forecasts. A gigawatt is enough to supply about 243,000 homes in Japan.
........

BB

Japan gaat dus vol inzetten op zonne-energie. Dat zal zonder twijfel leiden tot hogere rendementen en goedkopere cellen. Nu nog goedkopere alternatieven voor de lithiumcellen om electriciteit op te slaan en we worden een stuk minder afhankelijk van aardolie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 18-06-2012 21:51:17 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 19 juni 2012 @ 09:55:23 #260
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_113087701
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 21:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]

BB

Japan gaat dus vol inzetten op zonne-energie. Dat zal zonder twijfel leiden tot hogere rendementen en goedkopere cellen. Nu nog goedkopere alternatieven voor de lithiumcellen om electriciteit op te slaan en we worden een stuk minder afhankelijk van aardolie.
Dezelfde strategie als dat ze in Duitsland hebben, een erg goede ontwikkeling. Waar een kernramp wel niet goed voor kan zijn.

Jammer dat we in het Nederlandse poldermodel zoveel visie tonen ;(
pi_117234622
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 19:20 schreef Synthercell het volgende:

[..]

En weg met de horizon- en landschapsvervuilende inefficiente windmolens, en zonnepanelen zijn goed bruikbaar in vooral roerende goederen, draagbare apparatuur, bootjes, op de camping. Wat doet de wereld straks met de miljarden uitgeputte zonnepanelen, recylen. Hoeveel bergen energie kost al dat recylen?
De twee echte grote energiebronnen in de natuur, getijden-energie en geothermische energie worden volkomen genegeerd.
Ik ken getijden-energie en geothermische energie niet eens. Toch maar goed om me te gaan verdiepen in welke soorten energie er bestaan. Je kunt alleen helaas zelf niet uitmaken wat voor energie je gebruikt. Dat doet de energiemaatschappij voor je. Heeft het dan wel zin om erover na te denken wat voor energie er bestaat?
pi_117244172
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 15:25 schreef marloesw het volgende:

[..]

Je kunt alleen helaas zelf niet uitmaken wat voor energie je gebruikt.
Ik gebruik mijn eigen opgewekte energie uit mijn zonnepanelen, laatst op een zomerse dag nog een heerlijke appeltaart gebakken op zonnestroom :9
pi_117260201
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 19:16 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ik gebruik mijn eigen opgewekte energie uit mijn zonnepanelen, laatst op een zomerse dag nog een heerlijke appeltaart gebakken op zonnestroom :9
Een taart bakken op stroom?
Maar bij nader inzien: zonnestroom.
Lijkt me leuk om eens na te rekenen welke manier van een taart bakken nou het minst milieubelastend is. Zonnestroom, windstroom, houtvuur, afvalvuur, vergistingsgas.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_117261272
Zonnepanelen..? ja, leuk om te hebben, maar hier in dit kikkerlandje nauwelijks rendabel..
'S zomers leuk, maar wat doe je in de winter...hetzelfde geldt voor windmolens..
Leuk gebbetje, maar het onderhoud vreet teveel aan het rendement..
  woensdag 26 september 2012 @ 09:14:19 #265
37248 BertV
Klei indiaan
pi_117263528
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 16:38 schreef Digi2 het volgende:
Hoe lang nog voordat we in Nederland een zonnebranduren tax hebben.
Ik schat binnen 10 jaar want energie is een enorme melkkoe en zal dat blijven.
Dat gaat in de toekomst echt een probleem worden, die zonnepanelen en elektrische auto's.
Km-heffing lost het mislopen van accijns op, maar voor die vermaledijde zonne-energie moet nog een creatieve belasting gevonden worden. Energiebelasting bij aanschaf of bezit van die panelen oid. :N
Handgemaakt | Doggerlandvluchteling
  woensdag 26 september 2012 @ 09:33:03 #266
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_117263985
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 17:20 schreef Arkai het volgende:

[..]

Dat is kleinschalig dus. ;)
Nee, Duitsland verwekt in 2020 45% van haar energie behoefte met zonne-energie.
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
  woensdag 26 september 2012 @ 10:43:40 #267
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_117265819
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 09:14 schreef BertV het volgende:

[..]

Dat gaat in de toekomst echt een probleem worden, die zonnepanelen en elektrische auto's.
Km-heffing lost het mislopen van accijns op, maar voor die vermaledijde zonne-energie moet nog een creatieve belasting gevonden worden. Energiebelasting bij aanschaf of bezit van die panelen oid. :N
Zou wel erg zijn als de zon niet meer voor niks opkomt....

Belast gewoon via BTW en loonbelasting.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  woensdag 26 september 2012 @ 13:11:00 #268
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_117269942
En weer een mooie ontwikkeling:

Sharp start verkoop semi-transparante zonnepanelen

http://tweakers.net/nieuw(...)nelen.html#r_5820864
  woensdag 26 september 2012 @ 13:22:00 #269
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_117270359
quote:
2s.gif Op woensdag 26 september 2012 13:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
En weer een mooie ontwikkeling:

Sharp start verkoop semi-transparante zonnepanelen

[ afbeelding ]

http://tweakers.net/nieuw(...)nelen.html#r_5820864
Als je wilt bestellen:

発電と採光を両立 新しいガラス建材としてご提案
シースルー太陽電池モジュールを発売

Jewetog.
  woensdag 26 september 2012 @ 13:23:03 #270
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_117270407
Ik vind 6,8% rendement wel echt schandalig slecht trouwens.
pi_117270655
quote:
7s.gif Op woensdag 26 september 2012 13:23 schreef SpecialK het volgende:
Hangt er vanaf. Als de aanschafkosten gering hoger zijn dan reguliere glazen panelen is het nog altijd beter dan niks.

Betaal je 3x zoveel voor deze panelen tov regulier glas. Tja dan is het een opbrengst van niks natuurlijk.
Profiel opgeheven.
  woensdag 26 september 2012 @ 13:36:21 #272
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_117270963
quote:
Waar krijg je meer dan 6,8 procent op je geld?
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  woensdag 26 september 2012 @ 13:37:39 #273
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_117271003
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 13:36 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Waar krijg je meer dan 6,8 procent op je geld?
Ik ga bij rendement uit van energie rendement. Niet economisch rendement. Dus 6,8% van de totale stralingsenergie wordt omgezet in electriciteit.
  woensdag 26 september 2012 @ 13:38:42 #274
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_117271046
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 13:28 schreef Bierie het volgende:

[..]

Hangt er vanaf. Als de aanschafkosten gering hoger zijn dan reguliere glazen panelen is het nog altijd beter dan niks.

Betaal je 3x zoveel voor deze panelen tov regulier glas. Tja dan is het een opbrengst van niks natuurlijk.
Ik gok alleen dat dit soort dingen (vooral in het begin) zo duur zijn. Vooral omdat ze zo op de esthetische waarde hameren ;)
  woensdag 26 september 2012 @ 13:48:33 #275
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_117271407
quote:
Dat komt ook omdat ze transparant zijn natuurlijk. Er moet dus wel licht doorgelaten worden anders heeft het geen zin. Maar ongetwijfeld zal het omhoog gaan komende jaren.
pi_117468891
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 09:33 schreef Killaht het volgende:

[..]

Nee, Duitsland verwekt in 2020 45% van haar energie behoefte met zonne-energie.
In Nederland wordt er bijna geen zonne-energie opgewekt. Hebben ze in Duitsland betere ervaring met zonne-energie ofzo?

Nog geen 1% van de stroom bij energieleveranciers komt van zonne-energie. In Nederland wekken we eigenlijk alleen op het eigen dak zonne-energie op.
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 00:53:08 #277
373352 MrBaas
Here's your boss
pi_117492714
Wat zou het mooi zijn als Nederland als eerste land op de wereld 100% op zonne- en/of windenergie draait.
Helaas lijkt die kans nogal klein. Maar het moet mogelijk zijn. De Nederlandse overheid moet bestaande energiebedrijven echt gaan stimuleren/verplichten om veel meer in zonne-energie te investeren. Hoe zou de wereld eruit zien, als we totaal niet meer afhankelijk zijn van het Midden-Oosten?

[ Bericht 7% gewijzigd door MrBaas op 02-10-2012 00:58:26 ]
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 08:50:30 #278
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_117495098
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 16:38 schreef marloesw het volgende:

[..]

In Nederland wordt er bijna geen zonne-energie opgewekt. Hebben ze in Duitsland betere ervaring met zonne-energie ofzo?

Nog geen 1% van de stroom bij energieleveranciers komt van zonne-energie. In Nederland wekken we eigenlijk alleen op het eigen dak zonne-energie op.
Duitsland heeft een omslagpunt gemaakt qua energievoorziening.

In 2011 is er door Duitsland besloten volledig te stoppen met kernenergie (o.a. door Fukishima) en zich te gaan richten op duurzame energiebronnen.

Er is in Duitsland gekozen voor zonne energie als alternatief en heeft gesteld om in 2020 meer dan 50% van hun energiebehoefte uit zonne-energie te halen.

Deze drastische omslag heb ik zelf afgelopen zomers gezien toen in door Duitsland reed. Mega velden met zonnepanelen en veel velden nog in opbouw. Nederland heeft echter een klein oppervlak en heeft niet de mogelijkheid om zoveel panelen te plaatsen in velden.

Nederland zou wel de keuze kunnen maken om bijvoorbeeld alle daken te voorzien van zonnepanelen om zo een vergelijkbaar oppervlak te kunnen creëren.

http://www.volkskrant.nl/(...)gie-hoe-dat-zo.dhtml

http://www.bnr.nl/program(...)record-zonne-energie
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
pi_117500467
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 08:50 schreef Killaht het volgende:

[..]

Duitsland heeft een omslagpunt gemaakt qua energievoorziening.

In 2011 is er door Duitsland besloten volledig te stoppen met kernenergie (o.a. door Fukishima) en zich te gaan richten op duurzame energiebronnen.

Er is in Duitsland gekozen voor zonne energie als alternatief en heeft gesteld om in 2020 meer dan 50% van hun energiebehoefte uit zonne-energie te halen.

Deze drastische omslag heb ik zelf afgelopen zomers gezien toen in door Duitsland reed. Mega velden met zonnepanelen en veel velden nog in opbouw. Nederland heeft echter een klein oppervlak en heeft niet de mogelijkheid om zoveel panelen te plaatsen in velden.

Nederland zou wel de keuze kunnen maken om bijvoorbeeld alle daken te voorzien van zonnepanelen om zo een vergelijkbaar oppervlak te kunnen creëren.

http://www.volkskrant.nl/(...)gie-hoe-dat-zo.dhtml

http://www.bnr.nl/program(...)record-zonne-energie
Goede ontwikkeling. Ik ben bang dat volledig op duurzame energie steunen momenteel nog te duur is. Wellicht is het niet eens mogelijk omdat er niet voldoende wind, zon of waterstroming is. De energiebehoefte zal namelijk ook stijgen.

Wel lelijk al die zonnepanelen maar goed initiatief. Ik zie echter toch kernenergie nog als alternatief tijdens de overgang naar duurzame energie.
pi_117500643
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 17:26 schreef Arkai het volgende:

[..]

De totale omvang is wel veel maar voor het specifieke geval in het plaatje was dat geen noemenswaardig grote bijdrage. Overigens stoot Duitsland door die duurzame energie hype nu netto meer CO2 uit dan voorheen om alles te kunnen balanceren. Dat zijn de nadelen van het grootschalig toepassen van peridieke energiebronnen.
Graag zie ik hier een bronvermelding voor. Iets ongefundeerd roepen kunnen we allemaal wel, zo blijkt uit een heleboel posts in dit topic.
pi_117502191
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 12:38 schreef marloesw het volgende:

[..]

Goede ontwikkeling. Ik ben bang dat volledig op duurzame energie steunen momenteel nog te duur is.
Volledig op kolen of gas of nucleair of waterkracht is ook te duur en/of ondoenbaar. De clue zit hem in het slim inpassen van zoveel mogelijk schone en hernieuwbare energie. Dat Nederland op dit vlak nog veel kan verbeteren is evident. Maar we zijn 'gezegend' met veel eigen fossiele energie resources en dat maakt dat we laks zijn in uitfaseren van deze niet-duurzame vormen van energie.

quote:
Wellicht is het niet eens mogelijk omdat er niet voldoende wind, zon of waterstroming is. De energiebehoefte zal namelijk ook stijgen.
Er is meer dan genoeg wind-, zon-, geothermie en water energie om vele, vele malen de huidige wereld energieconsumptie te dekken.

Een leuk, leerzaam en leesbaar blog over dit soort zaken is dat van Professor Tom Murphy. Bijvoorbeeld, dit artikel over de potentie van zon en wind energie.
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 13:38:31 #282
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_117502244
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 12:38 schreef marloesw het volgende:

[..]

Goede ontwikkeling. Ik ben bang dat volledig op duurzame energie steunen momenteel nog te duur is. Wellicht is het niet eens mogelijk omdat er niet voldoende wind, zon of waterstroming is. De energiebehoefte zal namelijk ook stijgen.

Wel lelijk al die zonnepanelen maar goed initiatief. Ik zie echter toch kernenergie nog als alternatief tijdens de overgang naar duurzame energie.
Zeker een goede ontwikkeling. Zonnepanelen duur t.o.v. bestaande energie nee, integendeel Duitsland verdient er juist aan. Daarnaast zijn de afgelopen jaren, de energiekosten voor de consument tientallen procenten gedaald.

De zon is er altijd, ook als het bewolkt is levert het energie. Uiteraard is een 100% energievoorziening door de zon nog ver weg, maar in combinatie met andere duurzame oplossingen (wind, water, biobrandstoffen) is het zeker mogelijk in de nabije toekomst.

Lelijk, ja die velden wel, maar een kolencentrale is ook geen mooi beeld. Een oplossing kan zijn alle daken ervan te voorzien, in ieder geval mooier dan dakpannen.

Kernenergie is geen oplossing, alleen maar een grote last die 10.000e jaren en meer nog meegaan.

Het is geld, macht en belangen die ervoor zorgen dat we tegengehouden worden met het invoeren van nieuwe ontwikkelingen.

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)hinese-panelen.dhtml

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)troom-goedkoop.dhtml
  FOK!fotograaf dinsdag 2 oktober 2012 @ 15:53:52 #283
13368 NiGeLaToR
pi_117507499
Inmiddels liggen er ook panelen op ons dak. Naast dat je er geld mee (terug) verdient, is het leuk en uiteraard duurzaam. De trend die gaat ontstaan is zelfvoorzienendheid, daar is dit een stapje in.
Overigens zijn zonnepanelen met allerlei redelijk nette leen-huur-terugverdienconstructies zelfs betaalbaar voor mensen die het geld niet apart hebben liggen. Beste is uiteraard wat spaargeld er voor inzetten.
pi_117509627
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 15:53 schreef NiGeLaToR het volgende:
Inmiddels liggen er ook panelen op ons dak. Naast dat je er geld mee (terug) verdient, is het leuk en uiteraard duurzaam. De trend die gaat ontstaan is zelfvoorzienendheid, daar is dit een stapje in.
Overigens zijn zonnepanelen met allerlei redelijk nette leen-huur-terugverdienconstructies zelfs betaalbaar voor mensen die het geld niet apart hebben liggen. Beste is uiteraard wat spaargeld er voor inzetten.
Misschien iets anders, maar ik heb een deel van een windmolen gehuurd voor een periode van 16 jaar.

https://www.windcentrale.nl/je-voordeel
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 20:29:28 #285
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_117519199
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 15:53 schreef NiGeLaToR het volgende:
Zonnepanelen zijn inderdaad niet alleen leuk vanwege de financiële aspecten. Het gaat om de totale beleving.

Als het zonnetje schijnt is het nu dubbel genieten, als je er eenmaal aan begonnen bent wil je alleen maar meer. Ben al aan het kijken naar een tweede setje :)
pi_117520686
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 20:29 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Zonnepanelen zijn inderdaad niet alleen leuk vanwege de financiële aspecten. Het gaat om de totale beleving.

Als het zonnetje schijnt is het nu dubbel genieten, als je er eenmaal aan begonnen bent wil je alleen maar meer. Ben al aan het kijken naar een tweede setje :)
^O^ *O*
  FOK!fotograaf dinsdag 9 oktober 2012 @ 20:27:08 #287
13368 NiGeLaToR
pi_117789603
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 20:29 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Precies, heb nu een zuid-zuidwest setje op uitbouw dak (2400Wp) en kan de gehele westkant nog benutten. Daar heb ik 60% van de dag zon, dus zodra de panelen nog goedkoper zijn kan ik daar de rest van m'n verbruik mee terugfluffen en netto op 0 uitkomen. Als de overheid debiel gaat doen met allerlei belastingen via de netbeheerders op zonnepanelen knip ik de kabel eigenhandig door en gaan we gewoon off the grid. Zitten vast 101 nadelen aan, maar volgens mij leven we in een tijdperk waarin je vooral nu iets moet doen en niet moet gaan zitten wachten tot energie onbetaalbaar is en je ontdekt dat je het niet meer kunt betalen.
pi_117998326
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 20:27 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Zitten vast 101 nadelen aan, maar volgens mij leven we in een tijdperk waarin je vooral nu iets moet doen en niet moet gaan zitten wachten tot energie onbetaalbaar is en je ontdekt dat je het niet meer kunt betalen.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Hoe weten we nou of we straks de energierekening nog kunnen betalen? De prijs van energie stijgt heel snel terwijl het gebruik van energie ook omhoog gaat. Ik snap je redenering.
pi_118067371
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 14:46 schreef marloesw het volgende:

[..]

Hier ben ik het helemaal mee eens. Hoe weten we nou of we straks de energierekening nog kunnen betalen? De prijs van energie stijgt heel snel terwijl het gebruik van energie ook omhoog gaat. Ik snap je redenering.
Vet van mij.
Ik snap jouw redenering niet.
Dat de prijs van energie snel stijgt, kan ik nog volgen. En daar heb je weinig invloed op.
Maar dat het, d.w.z. jouw, gebruik van energie omhoog gaat, daar heb je toch zelf de eerste hand in?
Om een voorbeeld te noemen: ik zit tegelijk naar de tv te luisteren en te internetten. Ik ga nu de herhaling van en programma uitschoppen.
  woensdag 17 oktober 2012 @ 02:01:14 #290
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_118068706
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 20:27 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Precies, heb nu een zuid-zuidwest setje op uitbouw dak (2400Wp) en kan de gehele westkant nog benutten. Daar heb ik 60% van de dag zon, dus zodra de panelen nog goedkoper zijn kan ik daar de rest van m'n verbruik mee terugfluffen en netto op 0 uitkomen. Als de overheid debiel gaat doen met allerlei belastingen via de netbeheerders op zonnepanelen knip ik de kabel eigenhandig door en gaan we gewoon off the grid. Zitten vast 101 nadelen aan, maar volgens mij leven we in een tijdperk waarin je vooral nu iets moet doen en niet moet gaan zitten wachten tot energie onbetaalbaar is en je ontdekt dat je het niet meer kunt betalen.
Dat is ook een van de sterkste punten voor zonnepanelen (en in mindere mate kleine windmolens) dat je onafhankelijk wordt van energiemaatschappijen. Wat uiteindelijk ook weer wat macht bij de burgers terugbrengt. :)
  FOK!fotograaf woensdag 17 oktober 2012 @ 20:33:34 #291
13368 NiGeLaToR
pi_118097054
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 00:52 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Vet van mij.
Ik snap jouw redenering niet.
Dat de prijs van energie snel stijgt, kan ik nog volgen. En daar heb je weinig invloed op.
Maar dat het, d.w.z. jouw, gebruik van energie omhoog gaat, daar heb je toch zelf de eerste hand in?
Om een voorbeeld te noemen: ik zit tegelijk naar de tv te luisteren en te internetten. Ik ga nu de herhaling van en programma uitschoppen.
Aan de andere kant had je vroeger drie gloeilampen en 1 radio en nu 101 lampen, 4 tv's, 3 computers, 88 adapters, een oven en een huis wat draait op electriciteit. Dat wordt hooguit meer, ook al worden de apparaten per stuk zuiniger. Zal nog even duren voordat we dus in absoluut gebruik (zoals bij gas door isolatie) minder stroom verbruiken. Maar, je hebt uiteraard een punt dat het vooral keuzes betreffen die je zelf maakt.

quote:
2s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 02:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Dat is ook een van de sterkste punten voor zonnepanelen (en in mindere mate kleine windmolens) dat je onafhankelijk wordt van energiemaatschappijen. Wat uiteindelijk ook weer wat macht bij de burgers terugbrengt. :)
Klopt helemaal, daarom ook het matige enthousiasme wat er vanuit die hoek komt. Overigens kun je veel doen om je los te maken van de macht van grote bedrijven. 1 simpel ding is het kiezen van kleine bedrijven, zodat je ipv 1 groot, 101 kleine bedrijven over houdt. Meer keuze, minder macht voor bedrijven en uiteindelijk echte concurrentie. Gaat nog even duren, maar heb een kleine energieleverancier, kleine zorgverzekeraar, kleine verzekeraar en zoek nog kleine tv/internet leverancier.
Koop je producten en diensten bewust in.
pi_118111809
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 20:33 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Aan de andere kant had je vroeger drie gloeilampen en 1 radio en nu 101 lampen, 4 tv's, 3 computers, 88 adapters, een oven en een huis wdat draait op electriciteit. Dat wordt hooguit meer, ook al worden de apparaten per stuk zuiniger. Zal nog even duren voordat we dus in absoluut gebruik (zoals bij gas door isolatie) minder stroom verbruiken. Maar, je hebt uiteraard een punt dat het vooral keuzes betreffen die je zelf maakt.
Er zijn ontwikkelingen waar je weinig aan kunt doen. Mijn huidige fiets is veel verspillender gebouwd dan mijn vorige fiets. In mijn huis draait altijd een ventilator om de lucht af te zuigen. Ik kan het ding hard of zacht zetten, maar niet uit.
Maar de aanschaf van een wasdroger en van 101-3=98 lampen, het gebruik van de fiets of de auto, heb je wel degelijk in eigen hand.
quote:
[..]

Klopt helemaal, daarom ook het matige enthousiasme wat er vanuit die hoek komt. Overigens kun je veel doen om je los te maken van de macht van grote bedrijven. 1 simpel ding is het kiezen van kleine bedrijven, zodat je ipv 1 groot, 101 kleine bedrijven over houdt. Meer keuze, minder macht voor bedrijven en uiteindelijk echte concurrentie. Gaat nog even duren, maar heb een kleine energieleverancier, kleine zorgverzekeraar, kleine verzekeraar en zoek nog kleine tv/internet leverancier.
Koop je producten en diensten bewust in.
Zo laat je de keuze toch weer aan de bedrijven over. In de veronderstelling dat een klein bedrijf minder vervuilt of macht heeft dan een groot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')