abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111912020
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 11:54 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Kolencentrales zijn per definitie een slechte backup.
Net als kerncentrales zijn kolencentrales veel langzamer in het op- en afregelen dan gas centrales.

Maar kolencentrales zijn wel weer veel beter in de produceren van "groene stroom" door er biomassa bij te stoken. Voor Nederland is dat de grootste bron van groene stroom. Dat daarvoor een bos in Canada (duurzaam) gekapt wordt maakt natuurlijk niet uit,
Werd dat bos maar duurzaam gekapt. Maar daar geloof ik nou juist niks van. Laat dat eerst maar eens zien.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_112049487
http://www.telegraaf.nl/d(...)zonne-energie__.html

quote:
Record aan zonne-energie in Duitsland
MUNSTER - Door het zonnige weer heeft Duitsland een record in zonne-energie gebroken. Vrijdagmiddag leverden de zonnepanelen van de oosterburen voor het eerst meer dan 20.000 megawatt.

Onze raming komt uit op 22.000 megawatt. Dat komt overeen met de productie van ruim 20 kerncentrales, meldde energiebureau IWR in Münster zaterdag. De raming is gebaseerd op gegevens van de stroombeurs EEX in Leipzig.
Het is een record. Er is geen ander land op aarde waar zonnepanelen meer dan 20.000 megawatt stroom tegelijk produceren, zei de directeur van het bureau. Het record werd mogelijk door de uitbreiding van het aantal panelen en het zeer zonnige weer. Op dezelfde dag een jaar geleden was er slechts 14.000 megawatt aan zonne-energie.
pi_112052069
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 11:54 schreef DiRadical het volgende:

Maar kolencentrales zijn wel weer veel beter in de produceren van "groene stroom" door er biomassa bij te stoken. Voor Nederland is dat de grootste bron van groene stroom. Dat daarvoor een bos in Canada (duurzaam) gekapt wordt maakt natuurlijk niet uit,
Hoe komt dat hout hier? Op (groene uit duurzaam bos) kolengestookte schepen?
pi_112052477
quote:
5s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 15:31 schreef Guus Muisarm het volgende:
kolengestookte schepen?
Neuh. Per schip met efficiente motor en een zeil.

Afhankelijk van de wind kan dit 30% brandstofbesparing opleveren zonder de snelheid te verminderen. Dat vinden reders leuk
  zaterdag 26 mei 2012 @ 16:01:44 #130
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_112052821
Wow.. wat slim zeg. Windenergie gebruiken bij aandrijving van boten. Ik vraag me af waarom niemand al eerder op dat idee is gekomen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_112052993
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:01 schreef SpecialK het volgende:
Wow.. wat slim zeg. Windenergie gebruiken bij aandrijving van boten. Ik vraag me af waarom niemand al eerder op dat idee is gekomen.
Olie kostte geen donder. Nu wel.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 16:08:54 #132
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_112053026
Was licht sarcastisch.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_112053089
Wat een waardeloos nieuwsbericht in de OP :') Ten eerste populair geblaat over dat het 'goedkoper' is, zonder dat daar een termijn bij gegeven wordt, en even verder wordt beweerd dat ze zich in 10 jaar terugverdienen terwijl ze 20 jaar meegaan. Dus dan was het al lang goedkoper? :?
pi_112053170
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:08 schreef SpecialK het volgende:
Was licht sarcastisch.
Ik wilde in eerste instantie iets posten over Michiel de Ruyter en zeilboten en treehugging-hippies en zo. Maar daar had ik toch maar geen zin in.
pi_112053224
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:11 schreef Tchock het volgende:
Wat een waardeloos nieuwsbericht in de OP :') Ten eerste populair geblaat over dat het 'goedkoper' is, zonder dat daar een termijn bij gegeven wordt, en even verder wordt beweerd dat ze zich in 10 jaar terugverdienen terwijl ze 20 jaar meegaan. Dus dan was het al lang goedkoper? :?
Wat is je vraag nou precies?
pi_112053291
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:15 schreef Ulx het volgende:

[..]

Wat is je vraag nou precies?
Ehm. Als je mijn post in een vraag zou moeten omschrijven, zou het zijn: 'Dit nieuwsbericht is een waardeloos stukje selectieve journalistiek, toch?'
pi_112053462
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:17 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ehm. Als je mijn post in een vraag zou moeten omschrijven, zou het zijn: 'Dit nieuwsbericht is een waardeloos stukje selectieve journalistiek, toch?'
Nee. Nu stroom van de centrale duurder gaat worden, de prijzen van panelen verder zakken en de efficientie van die dingen toeneemt (waardoor je er minder nodig zal hebben dan tien jaar terug) was het gewoon te verwachten dat het punt bereikt zou worden dat conventionele stroom duurder zou worden dan het zelf opwekken door middel van panelen. Het prijsverschil gaat uiteraard alleen maar toenemen.
pi_112053535
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:24 schreef Ulx het volgende:

[..]

Nee. Nu stroom van de centrale duurder gaat worden, de prijzen van panelen verder zakken en de efficientie van die dingen toeneemt (waardoor je er minder nodig zal hebben dan tien jaar terug) was het gewoon te verwachten dat het punt bereikt zou worden dat conventionele stroom duurder zou worden dan het zelf opwekken door middel van panelen. Het prijsverschil gaat uiteraard alleen maar toenemen.
Dat snap ik. Maar de twee punten die ik noemde, zijn:

1. Zonnepanelen zijn nooit goedkoper, als je het zo formuleert. Het gaat altijd over een termijn.
2. Als zonnepanelen van nu zich in hun halve levenstijd terugverdienen, is de rest dus winst. Dat is niet plotsklaps gebeurd, wat mij tot de conclusie leidt dat dit een verouderd nieuwsbericht is. Immers, toen zonnepanelen zich na 95% van hun levensduur terugverdienden, waren ze al goedkoper dan conventionele stroom. En dat moment was niet gisteren, gok ik.
pi_112053586
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:24 schreef Ulx het volgende:

Het prijsverschil gaat uiteraard alleen maar toenemen.
Voor de kortere (relatief) termijn wel ja. Totdat er ook belasting opkomt omdat er teweinig binnenkomt met olie/gasbaten. Ik zeg niet dat het duurder gaat worden dan uit centrales maar dat verschil zou wel kleiner gaan worden tegen de tijd dat ze het echt gaan merken in de belastingopbrengsten.
pi_112053597
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:26 schreef Tchock het volgende:
Immers, toen zonnepanelen zich na 95% van hun levensduur terugverdienden, waren ze al goedkoper dan conventionele stroom. En dat moment was niet gisteren, gok ik.
Dat hangt af van de aanschafprijs. De levensduur is trouwens wel langer dan twintig jaar. De meeste fabrikanten geven 20-25 garantie.
pi_112053616
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:30 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dat hangt af van de aanschafprijs. De levensduur is trouwens wel langer dan twintig jaar. De meeste fabrikanten geven 20-25 garantie.
Je leest mijn post niet echt, of wel? :P Als ze zich in 95% van hun levenstijd terugverdienen zijn ze rendabel. Of dat nou om drie tientjes gaat of om twaalf miljoen euro.
pi_112053653
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:30 schreef Tchock het volgende:

[..]

Je leest mijn post niet echt, of wel? :P Als ze zich in 95% van hun levenstijd terugverdienen zijn ze rendabel. Of dat nou om drie tientjes gaat of om twaalf miljoen euro.
Ja.
En dus?
pi_112053713
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:32 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ja.
En dus?
Dus is het nieuwsbericht zowel misleidend als verouderd.
pi_112053731
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:26 schreef Tchock het volgende:

Immers, toen zonnepanelen zich na 95% van hun levensduur terugverdienden, waren ze al goedkoper dan conventionele stroom. En dat moment was niet gisteren, gok ik.
Die panelen zijn begonnen op plaatsen waar natuurlijk geen kabel lag naar een centrale. Zoals begonnen in bv ruimtevaart, zeiljachten en figuren ergens in de jungle met apperatuur.

Het grote publiek begon pas met aanschaf toen ze er subsidie op kregen en waren we allang het 95% punt gepasseert.
pi_112053752
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:35 schreef Guus Muisarm het volgende:

[..]

Die panelen zijn begonnen op plaatsen waar natuurlijk geen kabel lag naar een centrale. Zoals begonnen in bv ruimtevaart, zeiljachten en figuren ergens in de jungle met apperatuur.

Het grote publiek begon pas met aanschaf toen ze er subsidie op kregen en waren we allang het 95% punt gepasseert.
Dat weet ik. Mijn punt is dus: waarom is het dan NU nieuws dat ze goedkoper zijn? :') Dat waren ze al lang en überhaupt kun je zoiets nooit concluderen zonder termijn.
pi_112053793
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:36 schreef Tchock het volgende:

Dat waren ze al lang
Blijkbaar niet.

edit:
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 15:41 schreef erodome het volgende:

Zonne-energie is voor het eerst goedkoper dan gewone stroom
  zaterdag 26 mei 2012 @ 16:38:25 #147
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_112053803
Ik heb toen er subsidie panelen werden aangeboden door het stadsdeel contact opgenomen met de fabrikant van die panelen en ze gevraagd wat het verwachtte rendement zou zijn over de gehele levensduur voor een stad als Amsterdam of Londen (wellicht hadden ze daar wel data over en Londen lijkt qua weer erg op ons).

Heb toen die cijfers verrekend en kwam tot de conclusie dat zelfs met subsidie je een klein verlies draait na afloop van de garantieperiode.

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 26-05-2012 16:47:06 ]
pi_112053846
quote:
4s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:37 schreef Guus Muisarm het volgende:

[..]

Blijkbaar niet.

edit:

[..]

Het bericht spreekt zichzelf tegen. Iets wat zich in de helft van zijn levensduur terugverdiend is niet nu pas goedkoper, of wel?
  zaterdag 26 mei 2012 @ 16:40:21 #149
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_112053850
Daarnaast moet je zonnepanelen op een groene ondergrond plaatsen (een groen dak dus) want als ze in de zomer te heet worden gaat je efficiëntie drastisch omlaag. Een groen dak is ook weer een dure investering met jaarlijkse onderhoudskosten en zo.
pi_112053884
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 21:26 schreef Ulx het volgende:
- Je bent niet meer gegijzeld door de Grote Bedrijven
- Je toont eigen initiatief en neemt je eigen verantwoordelijkheid
- Je hoeft er nauwelijks iets voor te doen
- Je kunt heel ondernemend bezig zijn door teveel aan opgewekte stroom te verkopen.
- Je kunt grotendeels zelf bepalen hoe je dat alles doet zonder dat regeringen en andere bemoeials je lastig vallen.

Ik neem aan dat de rechtse mensen en partijen als de VVD en PVV groot voorstander zijn?
Ik wel, ga samen met schoonfamilie drie huizen voorzien :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')