abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117502191
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 12:38 schreef marloesw het volgende:

[..]

Goede ontwikkeling. Ik ben bang dat volledig op duurzame energie steunen momenteel nog te duur is.
Volledig op kolen of gas of nucleair of waterkracht is ook te duur en/of ondoenbaar. De clue zit hem in het slim inpassen van zoveel mogelijk schone en hernieuwbare energie. Dat Nederland op dit vlak nog veel kan verbeteren is evident. Maar we zijn 'gezegend' met veel eigen fossiele energie resources en dat maakt dat we laks zijn in uitfaseren van deze niet-duurzame vormen van energie.

quote:
Wellicht is het niet eens mogelijk omdat er niet voldoende wind, zon of waterstroming is. De energiebehoefte zal namelijk ook stijgen.
Er is meer dan genoeg wind-, zon-, geothermie en water energie om vele, vele malen de huidige wereld energieconsumptie te dekken.

Een leuk, leerzaam en leesbaar blog over dit soort zaken is dat van Professor Tom Murphy. Bijvoorbeeld, dit artikel over de potentie van zon en wind energie.
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 13:38:31 #282
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_117502244
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 12:38 schreef marloesw het volgende:

[..]

Goede ontwikkeling. Ik ben bang dat volledig op duurzame energie steunen momenteel nog te duur is. Wellicht is het niet eens mogelijk omdat er niet voldoende wind, zon of waterstroming is. De energiebehoefte zal namelijk ook stijgen.

Wel lelijk al die zonnepanelen maar goed initiatief. Ik zie echter toch kernenergie nog als alternatief tijdens de overgang naar duurzame energie.
Zeker een goede ontwikkeling. Zonnepanelen duur t.o.v. bestaande energie nee, integendeel Duitsland verdient er juist aan. Daarnaast zijn de afgelopen jaren, de energiekosten voor de consument tientallen procenten gedaald.

De zon is er altijd, ook als het bewolkt is levert het energie. Uiteraard is een 100% energievoorziening door de zon nog ver weg, maar in combinatie met andere duurzame oplossingen (wind, water, biobrandstoffen) is het zeker mogelijk in de nabije toekomst.

Lelijk, ja die velden wel, maar een kolencentrale is ook geen mooi beeld. Een oplossing kan zijn alle daken ervan te voorzien, in ieder geval mooier dan dakpannen.

Kernenergie is geen oplossing, alleen maar een grote last die 10.000e jaren en meer nog meegaan.

Het is geld, macht en belangen die ervoor zorgen dat we tegengehouden worden met het invoeren van nieuwe ontwikkelingen.

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)hinese-panelen.dhtml

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)troom-goedkoop.dhtml
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
  FOK!fotograaf dinsdag 2 oktober 2012 @ 15:53:52 #283
13368 NiGeLaToR
pi_117507499
Inmiddels liggen er ook panelen op ons dak. Naast dat je er geld mee (terug) verdient, is het leuk en uiteraard duurzaam. De trend die gaat ontstaan is zelfvoorzienendheid, daar is dit een stapje in.
Overigens zijn zonnepanelen met allerlei redelijk nette leen-huur-terugverdienconstructies zelfs betaalbaar voor mensen die het geld niet apart hebben liggen. Beste is uiteraard wat spaargeld er voor inzetten.
pi_117509627
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 15:53 schreef NiGeLaToR het volgende:
Inmiddels liggen er ook panelen op ons dak. Naast dat je er geld mee (terug) verdient, is het leuk en uiteraard duurzaam. De trend die gaat ontstaan is zelfvoorzienendheid, daar is dit een stapje in.
Overigens zijn zonnepanelen met allerlei redelijk nette leen-huur-terugverdienconstructies zelfs betaalbaar voor mensen die het geld niet apart hebben liggen. Beste is uiteraard wat spaargeld er voor inzetten.
Misschien iets anders, maar ik heb een deel van een windmolen gehuurd voor een periode van 16 jaar.

https://www.windcentrale.nl/je-voordeel
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 20:29:28 #285
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_117519199
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 15:53 schreef NiGeLaToR het volgende:
Zonnepanelen zijn inderdaad niet alleen leuk vanwege de financiële aspecten. Het gaat om de totale beleving.

Als het zonnetje schijnt is het nu dubbel genieten, als je er eenmaal aan begonnen bent wil je alleen maar meer. Ben al aan het kijken naar een tweede setje :)
pi_117520686
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 20:29 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Zonnepanelen zijn inderdaad niet alleen leuk vanwege de financiële aspecten. Het gaat om de totale beleving.

Als het zonnetje schijnt is het nu dubbel genieten, als je er eenmaal aan begonnen bent wil je alleen maar meer. Ben al aan het kijken naar een tweede setje :)
^O^ *O*
  FOK!fotograaf dinsdag 9 oktober 2012 @ 20:27:08 #287
13368 NiGeLaToR
pi_117789603
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 20:29 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Precies, heb nu een zuid-zuidwest setje op uitbouw dak (2400Wp) en kan de gehele westkant nog benutten. Daar heb ik 60% van de dag zon, dus zodra de panelen nog goedkoper zijn kan ik daar de rest van m'n verbruik mee terugfluffen en netto op 0 uitkomen. Als de overheid debiel gaat doen met allerlei belastingen via de netbeheerders op zonnepanelen knip ik de kabel eigenhandig door en gaan we gewoon off the grid. Zitten vast 101 nadelen aan, maar volgens mij leven we in een tijdperk waarin je vooral nu iets moet doen en niet moet gaan zitten wachten tot energie onbetaalbaar is en je ontdekt dat je het niet meer kunt betalen.
pi_117998326
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 20:27 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Zitten vast 101 nadelen aan, maar volgens mij leven we in een tijdperk waarin je vooral nu iets moet doen en niet moet gaan zitten wachten tot energie onbetaalbaar is en je ontdekt dat je het niet meer kunt betalen.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Hoe weten we nou of we straks de energierekening nog kunnen betalen? De prijs van energie stijgt heel snel terwijl het gebruik van energie ook omhoog gaat. Ik snap je redenering.
pi_118067371
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 14:46 schreef marloesw het volgende:

[..]

Hier ben ik het helemaal mee eens. Hoe weten we nou of we straks de energierekening nog kunnen betalen? De prijs van energie stijgt heel snel terwijl het gebruik van energie ook omhoog gaat. Ik snap je redenering.
Vet van mij.
Ik snap jouw redenering niet.
Dat de prijs van energie snel stijgt, kan ik nog volgen. En daar heb je weinig invloed op.
Maar dat het, d.w.z. jouw, gebruik van energie omhoog gaat, daar heb je toch zelf de eerste hand in?
Om een voorbeeld te noemen: ik zit tegelijk naar de tv te luisteren en te internetten. Ik ga nu de herhaling van en programma uitschoppen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  woensdag 17 oktober 2012 @ 02:01:14 #290
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_118068706
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 20:27 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Precies, heb nu een zuid-zuidwest setje op uitbouw dak (2400Wp) en kan de gehele westkant nog benutten. Daar heb ik 60% van de dag zon, dus zodra de panelen nog goedkoper zijn kan ik daar de rest van m'n verbruik mee terugfluffen en netto op 0 uitkomen. Als de overheid debiel gaat doen met allerlei belastingen via de netbeheerders op zonnepanelen knip ik de kabel eigenhandig door en gaan we gewoon off the grid. Zitten vast 101 nadelen aan, maar volgens mij leven we in een tijdperk waarin je vooral nu iets moet doen en niet moet gaan zitten wachten tot energie onbetaalbaar is en je ontdekt dat je het niet meer kunt betalen.
Dat is ook een van de sterkste punten voor zonnepanelen (en in mindere mate kleine windmolens) dat je onafhankelijk wordt van energiemaatschappijen. Wat uiteindelijk ook weer wat macht bij de burgers terugbrengt. :)
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  FOK!fotograaf woensdag 17 oktober 2012 @ 20:33:34 #291
13368 NiGeLaToR
pi_118097054
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 00:52 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Vet van mij.
Ik snap jouw redenering niet.
Dat de prijs van energie snel stijgt, kan ik nog volgen. En daar heb je weinig invloed op.
Maar dat het, d.w.z. jouw, gebruik van energie omhoog gaat, daar heb je toch zelf de eerste hand in?
Om een voorbeeld te noemen: ik zit tegelijk naar de tv te luisteren en te internetten. Ik ga nu de herhaling van en programma uitschoppen.
Aan de andere kant had je vroeger drie gloeilampen en 1 radio en nu 101 lampen, 4 tv's, 3 computers, 88 adapters, een oven en een huis wat draait op electriciteit. Dat wordt hooguit meer, ook al worden de apparaten per stuk zuiniger. Zal nog even duren voordat we dus in absoluut gebruik (zoals bij gas door isolatie) minder stroom verbruiken. Maar, je hebt uiteraard een punt dat het vooral keuzes betreffen die je zelf maakt.

quote:
2s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 02:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Dat is ook een van de sterkste punten voor zonnepanelen (en in mindere mate kleine windmolens) dat je onafhankelijk wordt van energiemaatschappijen. Wat uiteindelijk ook weer wat macht bij de burgers terugbrengt. :)
Klopt helemaal, daarom ook het matige enthousiasme wat er vanuit die hoek komt. Overigens kun je veel doen om je los te maken van de macht van grote bedrijven. 1 simpel ding is het kiezen van kleine bedrijven, zodat je ipv 1 groot, 101 kleine bedrijven over houdt. Meer keuze, minder macht voor bedrijven en uiteindelijk echte concurrentie. Gaat nog even duren, maar heb een kleine energieleverancier, kleine zorgverzekeraar, kleine verzekeraar en zoek nog kleine tv/internet leverancier.
Koop je producten en diensten bewust in.
pi_118111809
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 20:33 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Aan de andere kant had je vroeger drie gloeilampen en 1 radio en nu 101 lampen, 4 tv's, 3 computers, 88 adapters, een oven en een huis wdat draait op electriciteit. Dat wordt hooguit meer, ook al worden de apparaten per stuk zuiniger. Zal nog even duren voordat we dus in absoluut gebruik (zoals bij gas door isolatie) minder stroom verbruiken. Maar, je hebt uiteraard een punt dat het vooral keuzes betreffen die je zelf maakt.
Er zijn ontwikkelingen waar je weinig aan kunt doen. Mijn huidige fiets is veel verspillender gebouwd dan mijn vorige fiets. In mijn huis draait altijd een ventilator om de lucht af te zuigen. Ik kan het ding hard of zacht zetten, maar niet uit.
Maar de aanschaf van een wasdroger en van 101-3=98 lampen, het gebruik van de fiets of de auto, heb je wel degelijk in eigen hand.
quote:
[..]

Klopt helemaal, daarom ook het matige enthousiasme wat er vanuit die hoek komt. Overigens kun je veel doen om je los te maken van de macht van grote bedrijven. 1 simpel ding is het kiezen van kleine bedrijven, zodat je ipv 1 groot, 101 kleine bedrijven over houdt. Meer keuze, minder macht voor bedrijven en uiteindelijk echte concurrentie. Gaat nog even duren, maar heb een kleine energieleverancier, kleine zorgverzekeraar, kleine verzekeraar en zoek nog kleine tv/internet leverancier.
Koop je producten en diensten bewust in.
Zo laat je de keuze toch weer aan de bedrijven over. In de veronderstelling dat een klein bedrijf minder vervuilt of macht heeft dan een groot.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')