ben benieuwd. post je pics? ze hadden een keer bij klootwijk of kvw plofkuikens gekocht en zelf gekweekt, maar daar zat geen beweging in. ben wel nieuwsgierigquote:Op zondag 6 mei 2012 10:49 schreef Miss_Isis het volgende:
@sigme: ja, dat zeg je precies goed. Je beseft zo ineens weer dat geboren worden en dood gaan wel heel dicht bij elkaar kunnen liggen. Net als vorig jaar naar dat gedoe met schaap Layla. Dat alles gezond en wel ter wereld komt is geen enkele garantie helaas dat het ook zo blijft. Leuk is het zeker niet, maar er is heel weinig aan te doen. Tenzij je de zeug vast gaat leggen in een kraamkooi o.i.d., maar als ik zie hoe moeilijk ze het had gisteren lijkt me dat helemaal erg om te doen. Dus dan kies je (in ons geval) voor het comfort en de rust van de zeug en loop je daarmee risico voor de biggen.
@FkTwkGs2012: we hebben plofkuikens gekocht omdat de kloek maar twee kuikentjes uit had gebroed. Dat is zo weinig dat we er wat bij wilden hebben. Plofkuikens zijn bijna altijd 'vers' beschikbaar van dezelfde leeftijd als de uitgebroede kuikentjes, goedkoop, en hier heel dicht bij af te halen. En zo hebben we straks weer wat in de vriezer. Het is namelijk niet zo dat ze smakeloos zouden zijn o.i.d., ze eten hier alleen gemengd graan en wat ze zelf opscharrelen en krijgen veel beweging met de andere kuikentjes en hun adoptiekloek. Ze worden hier ook veel ouder dan in de fabriek, waar ze met 6 of hooguit 8 weken geslacht worden. Antibiotica krijgen ze uiteraard ook niet. Niets mis dus met zelf gekweekt plofkippenvlees wat mij betreft
Uiteraard komen er pics, tot vervelens toe waarschijnlijkquote:Op zondag 6 mei 2012 11:00 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ben benieuwd. post je pics? ze hadden een keer bij klootwijk of kvw plofkuikens gekocht en zelf gekweekt, maar daar zat geen beweging in. ben wel nieuwsgierig
nog even wachten tot er wat meer vlees aanzit je weetquote:Op zondag 6 mei 2012 12:16 schreef Dandilion het volgende:
Wat een heerlijkheidjes!!! Echt om te vreten!!!
Helemaal geen gekke vraag hoorquote:Op zondag 6 mei 2012 15:16 schreef Waterweg het volgende:
misschien een gekke vraag, maar wat kost 't nou zo'n beetje om een varken te laten slachten/verwerken?
Lijkt me toch wel heel mooi om zo je eigen vlees te verzorgen. Dat gaat hier niet makkelijk lukken, maar misschien op kleinere schaal met kippen over een paar jaar.
Ik vind het verder erg mooi hoe je alles bijhoudt, zo te zien heb je er een hoop kennis van!
Klopt, je proeft dat ze oud en taai zijnquote:Op zondag 6 mei 2012 17:25 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
eigenlijk was het topic nog veel beter geweest als je 1 haantje vanaf dag 0 kon volgen. maar toch leuk leesvoer! de bio kip die ik wel eens koop smaakt ook veel meer naar kip (en is idd wat stugger van structuur) dan de standaard ah kip. is gewoon spierweefsel wat wat heeft gedaan in het korte leventje, namelijk gelopen enzo.
ik vind zo'n gewone kip die wat taaier is dan de supermarkt plofkip een stuk lekkerder. kipfilet van de lidl smaakt eigenlijk niet echt naar kip enzo.quote:Op zondag 6 mei 2012 18:07 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Klopt, je proeft dat ze oud en taai zijnNah, het is gewoon het verschil tussen kuikenvlees dat maar 6 weken oud is geworden en zo'n beetje de hele tijd zittend en vretend door heeft gebracht of vlees dat rond heeft gelopen en een maand of 5, 6 is geworden. Daarbij komt nog dat onze zelf gefokte haantjes niet van een specifiek vleesras zijn. Onze kippen zijn namelijk voor zowel eieren als (incidenteel) vlees, dus hebben minder dikke kipfilets en drumsticks. Bij de plofkipjes hebben we dat 'probleem' in ieder geval niet; die zijn zo vlezig als je ze maar krijgen kunt. Ze worden zelfs speciaal gefokt op veel borstvlees (=grote kipfilets) omdat dat goed verkoopt in de supermarkt. Ik zal binnenkort nog wat foto's maken van de kuikentjes, dan is te zien hoe ze opgroeien. Straks als de plofkuikentjes iets ouder zijn wordt het verschil in formaat en lichaamsbouw tussen hen en de 'normale' broertjes en zusjes nog veel groter en duidelijker. Ik heb trouwens in het vorige beestenboerderij topic ook een aantal keren foto's geplaatst van de kuikentjes van vorig jaar, daar was te zien hoe ze groter werden en uiteindelijk geslacht werden (maar geen foto's van de slacht zelf, dat vind ik niet zo passen in F&F).
Vanavond komt er trouwens een kennis een paar eieren ophalen om onder zijn kloek uit te broeden. Dat worden (als de nieuwe haan zijn werk tenminste doet) onze eerste araucana en half-araucana kuikens. Die wou ik graag hebben omdat ik de groen/blauwe eieren zo leuk vind dus het is mooi als we er daar wat meer van kunnen krijgen. Daarnaast krijgen we over een paar weken als het goed is een aantal marans kuikens uit de broedmachine van een andere kennis, een ras dat bekend staat om de heel donkerbruine eieren die ze leggen. Volgend jaar Pasen heb ik dan hopelijk een prachtig mandje gekleurde eieren
Bloedworst is een hoop gedoe, lang niet elke slager heeft daar zin an.quote:
Daar vergis je je in. Een van mijn slagers slacht partijen varkens uit de bio-industrie die afgekeurd worden voor de industriele slachterij. Afkeur omdat ze de verkeerde maat hebben of een navelbreuk. In de omgeving van deze slager kunnen boeren met zulke varkens naar hem toe, maar dat is een uitzondering. Meestal worden dergelijke varkens doorgedraaid, zeker als ze pas in de industriele slachtfabriek worden afgekeurd. Daar worden dus hele varkens weggegooidquote:Op zondag 6 mei 2012 18:34 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
dat is dan weer een voordeeltje van de bio industrie, daar wordt werkelijk niets weggegooid van een beest.
Ik heb niet gevraagd of de slager bloedworst wilde of kon maken. Eerlijk gezegd heb ik het nog nooit gegeten en eigenlijk ook nooit de behoefte gevoeld het te proeven. Het valt voor mij een beetje in de categorie balkenbrij, prairie oysters en aanverwantenquote:Op zondag 6 mei 2012 18:24 schreef sigme het volgende:
[..]
Bloedworst is een hoop gedoe, lang niet elke slager heeft daar zin an.
Doet jouw slager het, Miss_Isis? Of heb je het niet gevraagd?
Ik ben van al het varkensvlees nog het meest blij met de achterham die de slager voor me maakt: hij pekelt de achterham, droogt ze en dan nog even roken. Vervolgens in stukken van 1 tot 1,5 kg in stukken gesneden en dan vacuum verpakt - geweldig. Grootse nadeel: ik lust geen treurige varkensvleeswaar van de supermarkt meer.
Dat had ik ook...quote:Op maandag 7 mei 2012 12:12 schreef tombolafan het volgende:
Wat een droppies die biggetjesEn ik moest ook wel even slikken bij het weggaan van Penny
Is het moeilijker een varken (dat luistert enzo) te laten slachten dan een kip?
Ja, ik moest zelf ook wel even slikken, ook wel twee keerquote:Op maandag 7 mei 2012 12:12 schreef tombolafan het volgende:
Wat een droppies die biggetjesEn ik moest ook wel even slikken bij het weggaan van Penny
Is het moeilijker een varken (dat luistert enzo) te laten slachten dan een kip?
Ja, Penny liep al heel lang stram met vooral haar rechter voorpoot, we hebben de DA daar al eens voor op bezoek gehad maar er zat geen ontsteking o.i.d. en er hoefde/kon niets aan gedaan te worden zolang ze nog wel op de poot liep. Het werd alleen steeds erger, met name 's ochtends kon ze lastig opstaan, liep ze erg moeilijk en gleed ze soms uit met die poot. In de loop van de dag werd het dan beter en rende ze ook gewoon naar mij toe als ze bv geroepen werd, maar als ze langzaam liep was het duidelijk dat ze behoorlijk trok met die poot. Ze zou er naar alle waarschijnlijkheid meer last van krijgen als ze zwaarder zou worden zoals bij een dracht. Ook geeft een manke zeug meer kans op het doodliggen van biggen omdat ze niet zo snel overeind kan komen als ze een big dreigt te pletten. Daarnaast moet je je natuurlijk ook afvragen of je een zeug met zo'n afwijking wel moet gebruiken voor de fok.quote:Op maandag 7 mei 2012 13:19 schreef tombolafan het volgende:
Pffff ik snap dat het moeilijk is en ik hoop ook dat Pim een goede moeder is zodat ze lang mag genieten van een leven bij jullie![]()
Ik had gemist dat Penny mank was!Wanneer moeten de biggen gecastreerd worden (als je dat gaat laten doen)? Doen ze dat nog steeds onverdoofd? Ik heb wel eens gezien hoe ze die ijzerinjecties geven als ze nog zo klein zijn, daar kon ik toen al om janken
![]()
![]()
(in my defense; ik was 12
)
We hebben Pim inderdaad laten bezwangeren omdat Penny moeilijk liep, maar ook omdat Pim heel duidelijk laat merken als ze berig (=vruchtbaar) is. Dat maakt het goede moment om te laten dekken makkelijker te bepalen. We hadden Penny graag laten insemineren door een Berkshire beer maar dat liep vertraging op omdat dat geïmporteerd moet worden en Penny niet zo'n duidelijke cyclus had. Op het moment dat we het een beetje voor elkaar hadden bleek Penny toch te mank om mee te fokken.quote:Op maandag 7 mei 2012 13:52 schreef dolfina-chica het volgende:
Ik zou inderdaad net gaan vragen:
Waarom is de keuze gevallen op Pim om die te bezwangeren... Ik wist ook niet dat Penny mank liep..
Ik riep heel stoer in het eerste deel, dit wil ik ook gaan doen... eigen vlees enzo.. maar als ik zo kijk naar die foto van Penny... en jouw verhaal..
Knap dat je het kan, ik geloof niet dat ik het kan.
Ja, Pim ligt de hele dag te knorren en te dutten, er is helemaal niets over van haar gebruikelijke vernielerige zelfjequote:Op maandag 7 mei 2012 18:50 schreef pasopikbijt het volgende:
Och wat zijn die biggetjes toch ongelofelijk schattig. Die staartjes..En wat ligt Pim ook te genieten van ze zeg! Ze ligt de hele tijd te knorren op dat filmpje
Ik moet zeggen dat ik het toch wel een beetje cru vind, dat gedoe met Penny.. Je schrijft zelf ook al dat je het kut vind. Ik zou het niet kunnen. Of in ieder geval, ik zou het niet kunnen als ik er zo aan gehecht was. Ze heeft een naam, je houdt toch wel van haar enz enz. Ik zou best een varken willen houden om te slachten maar dan zou ik heel erg oppassen, afstandelijk blijven.
Maargoed, je hebt dit natuurlijk super gedaan op deze manier, met zo min mogelijk stress en dat is ook het beste wat je kan doen. Petje af voor dit alles, echt waar!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
Uhh ik snap hem helemaal, maar mijn voorkeur gaat ten eerste al niet uit naar varkensvlees, dus ik denk dat ik dat mee zou laten spelen..quote:Op maandag 7 mei 2012 15:14 schreef Miss_Isis het volgende:
[.knip.]
En wat betreft het kunnen of niet kunnen; het is ook een kwestie van doen. Als je het vaker doet raak je er meer aan gewend (al blijft het wel moeilijk, in ieder geval voor mij). Wat ook helpt is het doel voor ogen te houden: gezond en gelukkig vlees. Als je een karbonade wilt eten zal er toch een varken dood moeten. Voor die varkens is het net zo zielig, al komt dat niet zo dichtbij. En je kan klein beginnen met kippen of zo, dat is ook makkelijker
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het smaakte heerlijk!
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
Dat stiekem best wel lelijke stadium zitten ze nu midden in wat mij betreftquote:Op donderdag 10 mei 2012 18:27 schreef pasopikbijt het volgende:
Wat lopen die biggetjes schattigEn wat lief dat je hond het zo graag wil zien
Kuikens groeien hard he? Ze hebben al echte veertjes. Voor je het weet zitten ze in het stadium waar het net kleine giertjes lijken en ze stiekem best wel lelijk zijnMijn kuikens groeien ook hard, zijn morgen precies 2 weken oud.
Haha, nou je hebt het in ieder geval wel precies goed gedaan met die haanquote:Op donderdag 10 mei 2012 21:34 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Dat stiekem best wel lelijke stadium zitten ze nu midden in wat mij betreftIk vind het altijd lastig als ze deze leeftijd hebben, ze lijken zo groot dat ze al bijna niet meer voldoende ruimte in de voortuin hebben en graag de weide (ha ha
) wereld in willen. Maar ze zijn toch ook weer zo klein dat ze eenmaal daar nog aardig wat risico lopen. Vaak sneuvelen er uiteindelijk toch een paar en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling... Hoeveel kuikentjes heb jij uiteindelijk gekregen? En hoeveel verwacht je dat er over blijven?
Ik moest trouwens nog aan je denken vanavond, ik heb namelijk ook even kippenfluisteraar geprobeerd te spelen maar ik denk niet dat ik zo goed ben als jijDe haan (Aard) heeft de onaangename gewoonte ontwikkeld om mijn benen aan te vallen als ik de wei in kom om bv eieren uit te halen. En toen heb ik met hem 'gefluisterd'... met het uiteinde van mijn klomp. Meerdere keren. Uiteindelijk kwam de boodschap over, hopelijk onthoud hij het
Hehe, mijn klomp fluisterde wel aardig ja, na een paar keer had Aard het door. Maar het was al eens eerder gebeurd, kennelijk had ik toen niet hard genoeg 'gefluisterd'quote:Op donderdag 10 mei 2012 21:46 schreef dolfina-chica het volgende:
Klompen kunnen goed fluisteren he![]()
![]()
Ik vind die roodachtige biggen geweldig!! En ik zag in het filmpje een bigje met zwarte vlekken om de ogen![]()
![]()
Daar leren ze het wel van af ja. Dat lijkt mij ook de beste aanpak voor onze Aard uiteindelijk, we hebben hier geen plek voor onbetrouwbare rotbeestenquote:Op vrijdag 11 mei 2012 05:12 schreef sigme het volgende:
Mijn hanige haan had behoorlijk moeite met bijleren, al begreep het beest vrij vlot dat 'ie beter in de rug kon aanvallen. Ik fluisterde hem toe met de mestvork. Vrij hard.
Uiteindelijk heeft de bijl 'm zachtjes toegefluisterd en toen was het uit met het gezeik.
Dankjewel! Ginger is ook echt een schatje, en de enige die op haar moeder lijktquote:Op zaterdag 12 mei 2012 21:24 schreef Isegrim het volgende:
Wat is dat roodbruine varkentje leuk.
En het vlees ziet er echt prachtig uit!
ze mot die plofkippen nietquote:Op zaterdag 19 mei 2012 21:42 schreef Isegrim het volgende:
Ja, varkens kunnen echt glimlachen hè?
Wat een ontaarde moederkip zeg.Zomaar al je kinderen in de steek laten.
Misschien was je in je vorige leven een varken.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 19:29 schreef pasopikbijt het volgende:
Heerlijk die modder! Krijg bijna zin om er zelf in te gaan liggen![]()
Nee serieus, dat deed ik als klein kind altijd. Dan pakte ik de tuinslang, maakte ik een modderpoel van het gazon, deed ik m'n kleren uit en ging ik erin liggen
had ik ook, en als ik een kat zich uit zie rekken op de grond in de zon wil ik dat ookquote:Op zaterdag 19 mei 2012 21:54 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Misschien was je in je vorige leven een varken.
Mwah, ik maak me niet zo'n zorgen om de erfelijkheid van het gedrag. We houden naar alle waarschijnlijkheid toch alleen maar zijn dochters aan als hij die krijgt en hennen geven zelden zulke problemen. Ik denk ook dat hij voornamelijk zo doet vanuit opvoeding, hij heeft gewoon een gebrek aan angst/respect voor mensen en was er niet aan gewend dat er mensen op zijn terrein komen. Hij heeft voor ik hem kocht enkel in een klein kooitje en in een volière gezeten met twee hennen en daar kwamen uiteraard zelden mensen in. Nu moet hij na twee jaar in die situatie ineens 13 hennen en een hele wei 'beschermen' tegen mensen die daar dagelijks doorheen wandelen en eieren uithalen. Onze hanen van eigen kweek of die we als kuikentje kregen hebben daar nooit problemen mee gehad, die waren niet anders gewendquote:Op zondag 20 mei 2012 09:44 schreef pasopikbijt het volgende:
Tja, en dan maar hopen dat zijn nageslacht dat rotkarakter niet erftJe hebt best kans dat dat gebeurt namelijk. En je zou kunnen proberen om het hem af te leren maar daar gaat denk ik veel tijd in zitten en je moet ook heel precies weten wat je doet. Laten we hopen dat hij lekker smaakt
* FkTwkGs2012 zoekt en slagersmesquote:Op vrijdag 25 mei 2012 13:50 schreef dolfina-chica het volgende:
Als ik de kippen en kuikens zo zie... krijg ik de neiging om te zingen... "kui... kuik... kuikentjeeeeeeee"
Heerlijk hoor bij je op de boerderij!!!
Ik wil ook wel een diertje zijn...
dat stukje vind ik wat minderquote:
Haha, ik bedoel het ook niet vervelend of zo hoor! Je reactie deed me alleen denken aan de tegenstellingen. Ja, de dieren hebben het hier zo goed als wij het kunnen regelen en ik hou van ze en knuffel ze enzo, maar ze worden (sommigen althans) wel geslacht. Daar was laatst ook zo'n topic over in KLB, jezelf dierenliefhebber noemen maar wel vlees eten/dieren dood (laten) maken. Voor mij gaan beide dingen heel natuurlijk samen maar een heleboel anderen hebben er wel moeite mee of kunnen dat zich niet voorstellen. In een discussietje elders in F&F werd ik daar ook heel duidelijk aan herinnert, iemand had daar ook heel veel moeite met hoe ik met mijn dieren omga en vond dat ik nooit echt van dieren kon houden, etc. Ik vind het daarom altijd een beetje confronterend als mensen me er op wijzen dat we onze dieren slachten. Ik ben best een klein beetje gevoelig voor de mening van anderen namelijkquote:Op vrijdag 25 mei 2012 19:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik vind het hartstikke toffe aangelegenheid hooren bedankt voor de fantastische updates
ik zou zelf geen huisdier kunnen slachten ofzo. een kip ligt denk ik anders. en je moet er gewoon tempo inhouden dan word je het gewendquote:Op vrijdag 25 mei 2012 20:07 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Haha, ik bedoel het ook niet vervelend of zo hoor! Je reactie deed me alleen denken aan de tegenstellingen. Ja, de dieren hebben het hier zo goed als wij het kunnen regelen en ik hou van ze en knuffel ze enzo, maar ze worden (sommigen althans) wel geslacht. Daar was laatst ook zo'n topic over in KLB, jezelf dierenliefhebber noemen maar wel vlees eten/dieren dood (laten) maken. Voor mij gaan beide dingen heel natuurlijk samen maar een heleboel anderen hebben er wel moeite mee of kunnen dat zich niet voorstellen. In een discussietje elders in F&F werd ik daar ook heel duidelijk aan herinnert, iemand had daar ook heel veel moeite met hoe ik met mijn dieren omga en vond dat ik nooit echt van dieren kon houden, etc. Ik vind het daarom altijd een beetje confronterend als mensen me er op wijzen dat we onze dieren slachten. Ik ben best een klein beetje gevoelig voor de mening van anderen namelijk![]()
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik er niet over kan of wil praten of dat ik er geen opmerkingen over wil lezen hoor!
Klinkt een beetje warrig en weet niet of dit verhaal zo duidelijk is, maar goed![]()
Heel eerlijk gezegd, vind ik het knap van je..quote:Op vrijdag 25 mei 2012 20:07 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Haha, ik bedoel het ook niet vervelend of zo hoor! Je reactie deed me alleen denken aan de tegenstellingen. Ja, de dieren hebben het hier zo goed als wij het kunnen regelen en ik hou van ze en knuffel ze enzo, maar ze worden (sommigen althans) wel geslacht. Daar was laatst ook zo'n topic over in KLB, jezelf dierenliefhebber noemen maar wel vlees eten/dieren dood (laten) maken. Voor mij gaan beide dingen heel natuurlijk samen maar een heleboel anderen hebben er wel moeite mee of kunnen dat zich niet voorstellen. In een discussietje elders in F&F werd ik daar ook heel duidelijk aan herinnert, iemand had daar ook heel veel moeite met hoe ik met mijn dieren omga en vond dat ik nooit echt van dieren kon houden, etc. Ik vind het daarom altijd een beetje confronterend als mensen me er op wijzen dat we onze dieren slachten. Ik ben best een klein beetje gevoelig voor de mening van anderen namelijk![]()
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik er niet over kan of wil praten of dat ik er geen opmerkingen over wil lezen hoor!
Klinkt een beetje warrig en weet niet of dit verhaal zo duidelijk is, maar goed![]()
Ze zijn zeker niet meer zo heel klein en het gaat erg goed met alle dieren gelukkig! Heb alleen weinig foto's vanwege (weer eens) een zere rug op het moment, breng een groot deel van de dag plat door a.t.m.quote:Op maandag 4 juni 2012 17:44 schreef livalo het volgende:
Hoe is het met de (niet meer zo heel erg) kleintjes? Veel in de stal met dit slechte weer?
Bedoel je wat ik in dit topic Huisdieren 'vrij laten' in het wild noemde..? Dat grenst niet aan ons erf maar zit een eindje er achter, achter een kleine weg en een 80-km weg die er ahw haaks op staat. Beetje lastig uit te leggen zo, sorryquote:Op dinsdag 5 juni 2012 14:05 schreef computergirl het volgende:
[..]
heeeeel lief.
achter je huis zit een natuurgebied?
Ah, zoquote:Op dinsdag 5 juni 2012 14:35 schreef computergirl het volgende:
op deze foto van de schapen lijkt achter de afrastering achter het vijvertje een heuvel/duinachtig gebied te zijn;
[ afbeelding ]
edit:wel lekker zwemmen in dat meertje?
Haha, dan moet het wel héél hard regenen denk ikquote:Op zaterdag 30 juni 2012 19:52 schreef sigme het volgende:
't Is ja een prachtig hok! Ik heb wel eens ergens een oude glasbak gezien als schaapstal, had een boer een mooi poortje in gezaagd.
In Portugal heb ik voor volwassen varkens ook hele kleine hokjes gezien, voor varkens die gewoon in een weiland liepen. Maar daar regent het natuurlijk nooit, dus wilden vast zelden in dat hokje. Maar een groot varken heeft maar een klein hok nodig dus, denk ik.
Vroeger hadden wij trouwens een oud hondehok in een weitje staan. Als het hard regent passen er twee geiten en twee schapen in 1 hondehok.
En wat gebeurt er als Orville er alleen voor blijft staan? Heibel tussen de dames?quote:Op zondag 1 juli 2012 20:29 schreef Miss_Isis het volgende:
En dat is dan dus 5,5 kilo haan, niet niks dus. Hopelijk gaat hij als-ie groot is vreedzaam met Orville samen, we hebben namelijk te veel hennen voor één haan om aan te kunnen dus we hebben er wel twee nodig.
Nou, ik verwacht niet echt heibel tussen de dames. Het zal de dames worst (hihiquote:Op maandag 2 juli 2012 16:44 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
En wat gebeurt er als Orville er alleen voor blijft staan? Heibel tussen de dames?
Dankjewel voor het complimentquote:Op woensdag 4 juli 2012 02:32 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Prachtig topic, ik lees het met veel plezier... behalve dan natuurlijjk nieuws als dat over Roos, maar 'shit happens', helaas.
Arme plofkipjes, wel die van jou hebben uiteraard toch het geluk van de wereld dat ze op z'n minst nog iets van een natuurlijk kippenleven kunnen meemaken!
De bioindustrie - daar moet ik dus echt heel erg hard van![]()
![]()
![]()
Serieus, ik snap niet dat dit soort dierenmishandeling in onze maatschappij geaccepteerd is (en blijft), maar ja, wat wil je als kinderen denken dat 'melk uit de fabriek komt'...![]()
(ja, ik ben part-time vegetariër)
Goed, diervriendelijk, bezig, Miss_Isis!
Ja, we kwamen er uiteindelijk toch nog best snel vanaf voor een heel redelijke prijs. De mensen waar ze naar toe gaan doen ongeveer hetzelfde als wij (en jij), een paar dieren voor het vlees (kippen, konijnen, biggen) en een geit voor de melk en kaas. En daarnaast nog een grote moestuin (dat wordt ook ons projectje voor volgend jaarquote:Op woensdag 4 juli 2012 19:15 schreef sigme het volgende:
Wat goed dat de beertjes een nieuw onderdak gevonden hebben!
Je wou nog wel een nieuw nest nemen, nu van een zuivere Berkshirebeer toch?
27 dagen voor een gewoon kippenei is wel heel erg lang! Een paar dagen langer of korter kan natuurlijk als je je verteld hebt of niet zeker weet hoe lang de kip al broedde of hoever de eieren al bebroed waren... Maar ik vind het toch wel opvallend dat Kip1 er zo lang over deed/doet omdat ik 100% zeker weet dat ze op 16 juni is begonnen met broeden en de eieren zeker weten niet eerder bebroed waren (want gekochte broedeieren). Dan is 24-25 dagen toch best uitzonderlijk lang volgens mij. Maar ach, nu er eindelijk iets uitkomt hoor je mij niet meer klagenquote:Op maandag 9 juli 2012 19:18 schreef pasopikbijt het volgende:
Soms komen eieren nog op dag 27 uit, dus niks om je zorgen over te makenhier waren ze toevallig twee dagen te vroeg, dat kan dus ook.
Ik weet nog wat een drama het was met afspenen van de paarden hier, ik wil niet weten hoe dat is met schreeuwende varkens
Twee stuks maarliefst, op dit moment althans (mijn voornemen om de kip met rust te laten faalde nog geen uur nadat ik het getypt hadquote:
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 18:14 schreef Miss_Isis het volgende:
Korte visuele samenvatting van de stand tot nu toe:![]()
![]()
![]()
![]()
+ (
) (
) + ( ..?..) ( ..?.. ) ( ..?.. ) + ( ..... )
Ik denk tarwekleurig ja, maar ik weet het niet zeker omdat er meerdere verschillende kleuren hennen en hanen door elkaar liepen waar onze broedeieren vandaan kwamen. De precieze kleur van de ouderdieren weet ik ook niet meer, het lijkt in mijn gedachten het meest op tarwe dus vandaar dat plaatjequote:Op dinsdag 10 juli 2012 19:06 schreef pasopikbijt het volgende:
Tarwe maransjes dusEn welsumers vind ik echt prachtig. Dat subtiele oranje-bruin met dat blauw-grijs heeft wat bijzonders. En die gestippelde ancona's zijn ook tof
![]()
En ja dag 27 is inderdaad heel laat, maar het komt wel voor. Inderdaad gewoon opruimen op een gegeven moment, maar geef ze wel die paar dagen speling.
Je hoort ook vaak dat maransen wat meer moeite kunnen hebben met uitkomen, aangezien die eierschalen wat sterker zijn.
Ik ben een beetje een kippenfreakje![]()
Geen eigenlijk, behalve dat ze veel vrij grote (witte) eieren leggen en ook in de winter. Verder vind ik ze niet zo bijzonder, en qua kleur doen ze me ook niet zo veel. We hebben al vrij veel zwart-achtige kippen. Ik wou eigenlijk ook niet zo nodig Ancona's maar de man waar we de Welsumer broedeieren vandaan haalden had er maar 3, dus smeerde hij m'n vader (ik was er zelf niet bij, want gehandicapt atm) wat extra Ancona-eieren aan om er bij mee te nemenquote:Op dinsdag 10 juli 2012 19:10 schreef sigme het volgende:
Miss_Isis, wat hebben de Ancona's voor speciale (ei?)eigenschappen dat je daarvan een paar kuikens neemt? (Staat vast wel ergens maar ik zie het niet).
Haha, nou je het zegt zie ik het ook!quote:Op woensdag 11 juli 2012 14:59 schreef Holyme het volgende:
Arm kuikentje, jammer dat het zo is afgelopen maar het heeft in ieder geval een leuke ochtend gehad! Moest wel even goed kijken op die ene foto, lijkt net of kip op Willow's kop zit
Hehe, de schommel gebruikt ze niet hoorquote:Op woensdag 11 juli 2012 15:29 schreef pasopikbijt het volgende:
Ohh Pim heeft zelfs een eigen schommelEn wat zoet hoe die biggen aan komen rennen
![]()
![]()
Je geitjes zijn ook adorable, hoe ze zo bij elkaar liggen..
Goed van je hoor, met die kuikens. Roeien met de riemen die je hebt heEen ander truukje met koude kuikens is de oven. Geloof het of niet
Als je die op 37 graden zet kun je ze daar gewoon in zetten. Wel beetje op de luchtvochtigheid letten, misschien een bakje water daarvoor. Maargoed, ik denk dat jouw oplossing uiteindelijk beter was.
Ik vind vooral die gestippelde (mengelmoesjes?) kippen erg leuk.
Haha, ik had wel twee zéér geïnteresseerde poezen om me heen drentelen terwijl ik hier mee bezig was; maar aangezien ik er bij was weten ze wel dat ze geen kans maken. Het kuikentje zit nu weer met moeder en brusjes in de schuur in een grote kooi, daar kunnen de katten niet bij komen. Hij loopt dus gelukkig weinig risicoquote:Op donderdag 12 juli 2012 10:09 schreef computergirl het volgende:
ach wat schattig
hopelijk blijft poezel uit de buurt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |