Een nieuwe dag, een nieuwe update! Anders zou dit topic straks een hele pagina zonder foto's en filmpjes hebben en dat kan natuurlijk niet
Vanochtend om 6 uur opgestaan en als eerste gauw de biggetjes gecontroleerd. Gelukkig waren ze er alle 7 nog en deden ze het uitstekend! Ze kiezen er wel steeds voor om tegen Pim aan te slapen in plaats van in de lekkere zachte warme mand onder de lamp. Als we ze daar 's avonds in leggen blijven ze misschien twee minuutjes zitten maar gaan ze daarna snel terug naar Pim. Een gevaarlijke gewoonte voor kleine biggetjes, ik ben dan ook steeds zenuwachtig dat ze er nog één of twee plet. Gelukkig worden de biggetjes elk uur sterker en na 48 uur is het risico sterk verminderd. Nog even volhouden dus! Zo lagen ze vanochtend tegen Pim aan gedrukt te slapen:
![Goedemorgenbiggetjes7-5-122.jpg]()
Toen ik een paar stukjes cake (uit de diepvries die leeg moet) naar Pim gooide werden de biggetjes wakker en even later ging Pim wat verliggen zodat ze konden ontbijten (filmpje):
![th_Biggetjesdrinken7-5-12.jpg]()
De reden dat ik zo vroeg op moest staan was om te helpen met Penny inladen. Het karretje hadden we gisteravond al voor het hek van de wei geplaatst en voorzien van een laag stro.
![Pennynaardeslacht7-5-121.jpg]()
Penny vond het wel wat vroeg om al wakker te worden maar keek vriendelijk belangstellend naar wat er allemaal gebeurde toen we het karretje open klapten en haar riepen.
![Pennynaardeslacht7-5-122.jpg]()
Ik speelde de rol van Judas door Penny te lokken met stukjes cake en overgebleven aardappeltjes van gisteren. Het werkte moeiteloos en ze liep zonder enige stress en zonder aangespoord te hoeven worden uit zichzelf het karretje in.
![Pennynaardeslacht7-5-123.jpg]()
![Pennynaardeslacht7-5-124.jpg]()
![Pennynaardeslacht7-5-125.jpg]()
Ik voel me er altijd best kut onder en vind het naar om te doen, het voelt alsof je het dier verraad door het te lokken en aaien terwijl je weet dat het naar de slacht gaat. Maar liever dat ze zonder angst en met lekkere hapjes hun dood tegemoet gaan dan dat ze onder de stress een trailer in geschopt of geslagen moeten worden. Wat wel vervelend is, is het slachtblikje dat in het oor geknipt moet worden voor transport. Dat doet pijn en veroorzaakt stress, maar is helaas verplicht. Hieronder is de tang te zien waarmee dat gebeurd, de eerste keer trok Pen haar hoofd weg en schoot het blikje los, het tweede blikje bleef wel hangen (maar niet helemaal zoals het hoort te zitten). Op de tweede foto is dat te zien en ook dat ze bloed waar het eerste blikje uit haar oor is gevallen.
![Pennynaardeslacht7-5-126.jpg]()
![Pennynaardeslacht7-5-127.jpg]()
Vlak na de foto's is Penny afgeleverd bij de slager om in een tamelijk ruim hok (zo'n 5x4m) naast een te slachten koe te wachten op de keuring. Ondertussen zal ze waarschijnlijk al geslacht zijn. Vanavond moeten we er nog even heen om het lijstje met wat we willen hebben af te leveren en kunnen we een foto te nemen van het vlees.
Ik heb ook even wat foto's gemaakt van de kippen en kuikens zodat te zien is hoe ze groeien en hoe de plofkippen zich ontwikkelen ten opzichte van de andere kuikens.
Dit zijn al onze volwassen kippen en de haan aan het ontbijt, minus de twee kloeken met hun kuikentjes. We hebben verschillende rassen, de haan helemaal vooraan en de twee hennetjes naast hem zijn Araucana's. De zwarte kip met grote rode kam is een Poule de Bresse, de bruine links voor is een New Hampshire en de donkergrijze met witte kraag en lange staart rechts achterin is een zilver Breakel. De rest zijn kruisingen van deze rassen met (onder andere) een beetje Wyandotte er bij door.
![Kippen7-5-12.jpg]()
De kuikentjes groeien ondertussen als kool, over een paar weken gaan ze bij de volwassen kippen in. De kuikens van kip1 zijn inmiddels bijna 3 weken oud en hebben al grotendeels echte veren:
![Kuikens7-5-1214.jpg]()
De plofkuikentjes en hun twee adoptiebrusjes zijn bijna twee weken oud. Naarmate ze ouder worden, wordt het verschil in formaat en type steeds beter te zien. Ze gedragen zich wel als gewone kuikens, het is een fabeltje dat ze niet zouden kunnen scharrelen of alleen kippenvoer uit een bakje zouden kunnen eten. Ze lopen rond in het weitje en rennen heel hard naar de kloek toe als zij ze roept omdat ze iets te eten voor ze heeft. Ook zie je ze regelmatig een sprintje trekken achter een vliegje of torretje aan. Naarmate ze straks groter worden wordt dit wel minder, totdat ze op een gegeven moment alleen nog bewegen als het noodzakelijk is; bijvoorbeeld om bij het voer te komen. Dan weet je dat het tijd is om ze te slachten, stel je dat uit dan krijgen ze namelijk doorligplekken en andere nare dingen. Echt lang leven doen ze niet, maar voor zover ik het kan inschatten wel tamelijk gelukkig.
Hier met kip2 bij een beetje voer dat ik gestrooid had:
![Kuikens7-5-128.jpg]()
En naast een normaal broertje:
![Kuikens7-5-1210.jpg]()
En bewijs dat ze scharrelen, zie die moddervoetjes!
![Kuikens7-5-1216.jpg]()
Ik heb er zelfs nog een filmpje van kunnen maken, één van de bruine kuikentjes nam een zandbad en een plofkipje was er vlak bij aan het scharrelen (in de eerste paar seconden van het filmpje):
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken
F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!