abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112475050
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 14:05 schreef computergirl het volgende:

[..]

heeeeel lief.

achter je huis zit een natuurgebied?
Bedoel je wat ik in dit topic Huisdieren 'vrij laten' in het wild noemde..? Dat grenst niet aan ons erf maar zit een eindje er achter, achter een kleine weg en een 80-km weg die er ahw haaks op staat. Beetje lastig uit te leggen zo, sorry :P Het is een vrij klein beschermd gebiedje, voornamelijk voor watervogels omdat het een grote waterpartij in een voormalig zandafgraving is. Je kan het dus niet zien op de foto's die ik post, maar het is wel heel dicht bij. We lopen of fietsen er regelmatig even heen met de honden, die spelen daar graag in het water (wat eigenlijk niet mag :@ maar de vogels hebben er geen last van). Hemelsbreed is het nog geen 300 meter van ons huis af, als je over de weg gaat is het bijna een kilometer (edit: ruim 1,5 zelfs volgens google maps).

Zo ziet het er daar uit:

"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_112475632
op deze foto van de schapen lijkt achter de afrastering achter het vijvertje een heuvel/duinachtig gebied te zijn;

[ afbeelding ]

edit:wel lekker zwemmen in dat meertje?
pi_112478178
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 14:35 schreef computergirl het volgende:
op deze foto van de schapen lijkt achter de afrastering achter het vijvertje een heuvel/duinachtig gebied te zijn;

[ afbeelding ]

edit:wel lekker zwemmen in dat meertje?
Ah, zo :+

Nee, dat is echt toeval dat het er zo uit ziet. Onze grote wei grenst aan de paardenwei van onze buren, dat is wat je rechts op die foto ziet. Op de achtergrond zie je nog de afrastering van hun bak (die witte dingetjes in de verte geheel rechts). Links ligt een sloot en daar achter de kleine weg waar ik het over had, maar die ligt een paar meter hoger dan onze wei (onze straat ligt als geheel een stuk lager dan de rest van de buurt, vroeger is hier veen afgegraven). Je kijkt dus tegen de begroeiing van de wal aan waar boven die weg over heen loopt. Door de bomen kun je het allemaal niet zo goed zien en lijkt het inderdaad heel wat :P

Dat meer is wel prachtig, heel weids met prachtige bomen er om heen en heel helder water. Heerlijk zwemmen voor de honden, maar er is eigenlijk geen recreatie toegestaan (behalve vissen met vergunning vanaf de kant, maar dat gebeurd maar weinig). Je mag er niet zwemmen (honden ook niet eigenlijk), en er loopt maar een smal paadje omheen met veel brandnetels, struiken en bomen aan weerszijden. Echt uitnodigend om er te gaan liggen met je handdoekje is het dus niet. Als het heel mooi weer is loop ik wel eens een eindje het water in met de honden maar daar blijft het wel bij :P
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_112581935
wat een heerlijke biggetjes!!! echt zo schattig!
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
pi_112966925
Weer twee weken verder en een nieuwe update :)

Ik heb mede na aanleiding van dit topic Doe mij maar een Plofkip! vandaag weer een paar nieuwe foto's gemaakt van de plofkipen. Ze zijn ondertussen 7,5 week oud en behoorlijk gegroeid. De grootste weegt op dit moment 1.430 gram, de anderen zijn een stukje kleiner (en sneller, dus niet zo makkelijk te vangen om even te wegen :P ). Ze waren bij de laatste telling afgelopen week nog steeds compleet met 6 plofkuikens en hun 2 adoptiebrusjes, maar omdat ze zich overal verstoppen heb ik er vandaag maar 4 en hun adoptiebroertje gezien. De rest komt hopelijk vanzelf wel weer boven water. Foto's van de plofjes:

Van de zijkant, vastgehouden door mijn lieftallige assistent:

Voorkant, het borstbeen waar fabriekskippen vaak wondjes hebben is hier goed te zien:

Onderkant van beide pootjes:

In de weegschaal:

En na al die narigheid weer snel in haar natuurlijke houding, etend.

Er kwamen nog 2 andere plofjes op het voer af, die zijn een stukje kleiner:

Toen ik even op zoek ging naar de rest vond ik alleen één plofkipje met z'n adoptiebroertje op het gazon. De anderen kon ik zo snel niet vinden. Op deze foto is te zien dat het haantje zelfs groter is dan dit plofkuiken (al is hij wel kleiner dan het grootste plofkuiken):

En ander kippennieuws, Kip1 is nadat ze pas net bekomen is voor de zorg voor haar 7 kuikens opnieuw broeds geworden. Haar kuikens doen het goed, ze zijn er alle 7 nog en zien er goed uit:
Het haantje de voorste uit het nest:

En zijn 6 broertjes/zusjes die een zandbad aan het nemen waren:

Omdat Kip1 nog vermagerd was door de zorg voor deze eerste lichting kuikens, hebben we geprobeerd haar van de broedsheid af te krijgen door haar buik in een bak koud water te houden en haar een paar keer van het nest te jagen. Dit had allemaal helaas geen effect. Ze krijgt nu haar zin en we laten haar toch maar weer broeden. Nu Aard weg is, is er geen haan meer om de eieren te bevruchten dus hebben we broedeieren gekocht. Dat zijn deze:

De 4 donkerbruine eieren zijn Marans eieren, de 3 lichter bruine zijn Welsumer eieren en de witte zijn Ancona eieren. We hebben ze alle 12 voor Kip1 neergelegd, het is nog even afwachten of ze alle 12 succesvol uit kan broeden. Het zijn er namelijk vrij veel en zo'n dikke kont heeft ze ook weer niet. Zo zat ze vanochtend in een kooi in de stal op haar eieren:

Over 3 weken zullen we zien hoeveel ze er daadwerkelijk uit heeft kunnen broeden. De 8 eieren die uitgeleend waren aan een kennis voor onder zijn broedse hen bleken allemaal onbevrucht. Ik vreesde dan ook het ergste voor de 10 eieren die we bij iemand anders in de broedmachine hadden gelegd. Gelukkig kreeg ik gisteren een smsje dat er al 7 uit waren gekomen. Aard heeft zich dus toch nog voort kunnen planten, met een beetje geluk zitten er een paar leuke hennetjes tussen die als ze groot zijn voor mooie groen/blauwe eieren gaan zorgen. Ik hoop dat ik snel een paar foto's krijg want ik ben erg benieuwd hoe ze er uit zien.

En dan de biggen. Het gaat heel goed met ze, alleen Vlekkie voelt zich de laatste dagen niet 100% en heeft wat diarree. Biggen kunnen verschillende soorten diarree krijgen, maar omdat er geen bloed in zit, hij nog wel levendig rond rent en goed wil drinken bij z'n moeder maak ik me niet zo'n zorgen. Hij eet weinig brokjes, maar ik ga komende week eens kijken of ik hem wat bij kan voeren. Misschien een papje van havermout met water, een snufje zout en roosvicee Stop. Dan krijgt hij in ieder geval genoeg vocht, vezels, zouten en suikers binnen (al denk ik niet dat hij echt tekort komt zolang hij nog bij Pim drinkt). Als het niet verbeterd halen we de DA er bij, maar die zal misschien antibiotica willen voorschrijven en ik wil eerst kijken of het ook zonder kan.

Zijn broertje en zusje blaken ondertussen van gezondheid en beginnen al echt serieus te eten van de brokjes en andere dingen die ze krijgen. Hier een paar foto's van vanochtend.

Pim krijgt tussen de middag nog een bak extra voer, omdat ze zoogt heeft ze die extra energie hard nodig. Flappie hoopt een hapje mee te kunnen pikken:

De biggen krijgen hun eigen biggenbrok in het kippen- annex geiten- annex biggenhok in de kleine wei. Pim kan daar niet bij als de deur dicht zit dus ze kunnen rustig eten zoals Koetje demonstreert:

Even later was de rest ook aan het eten en toen ik de deur open deed voor een foto zag dat er zo uit:

Vlekkie wilde niet en lag een beetje naast z'n zusje Pinky in bij de ingang:

Maar als ze een mens zien wordt het voer gelaten voor wat het is, wie weet heeft het vrouwtje wel iets véél lekkerders:

Hopelijk voelt Vlekkie zich snel wat beter. Vandaag wordt hun hele stal uitgemest, schoongeveegd en voorzien van lekker vers stro zodat ze vanavond in een schoon bed kunnen slapen. Het hek in de stal wordt ook wat verhoogd zodat de biggen er beter onderdoor kunnen, ze zijn zo hard gegroeid dat het nu nauwelijks meer past namelijk. En woensdag komen er mensen langs die belangstelling hebben voor twee geltjes. Het zou mooi zijn als ze er twee uitzoeken zodat ze 30 juni kunnen verhuizen :)
pi_113598121
Twee weken verder en weer een update :)

Inmiddels zijn de biggetjes al weer 8 weken oud, en zijn ze klaar om bij Pim weg te gaan. Twee geltjes (Pinky en Sprinkles) worden morgen opgehaald door hun nieuwe eigenaren, voor de twee beertjes (Vlekkie en Pirate) zijn we nog op zoek naar een nieuw huis. De overige drie geltjes (Ginger, Flappie en Koetje) blijven nog een poos bij ons. Dat er morgen twee weg gaan betekent dat het de hoogste tijd was om ze te oormerken. En als er iets is waar biggen een hekel aan hebben is het opgetild worden en vervolgens een dikke naald door hun oor krijgen. Ze wegen inmiddels zo'n 25 tot 30 kilo en zijn behoorlijk sterk en zéér lawaaierig. Het oormerken was dan ook geen makkelijke opgave. Gelukkig is het gelukt, alle biggen behalve Sprinkles zijn voorzien van een merk.

Sprinkles was ons te snel af en moet er vanavond nog aan geloven. Ze moet dan ook meteen apart worden gezet bij Pinky, Vlekkie en Pirate zodat Pim minder hoeft te zogen en haar melk langzaam kan indrogen. Daar is het nu wel tijd voor, afgelopen week zag ik dat ze zelfs een wond aan één van haar tepels had. Waarschijnlijk heeft één van de biggen iets te enthousiast aangehapt. Pim lijkt er (ondanks dat het er best naar uit ziet) gelukkig geen last van te hebben en zolang ze geen koorts krijgt hoeven we er ook niets mee te doen volgens de DA.

Een foto-impressie van de varkentjes vanmiddag:

Met dit marteltuig krijgen alle biggen een oormerk in hun linker oor geknipt. Daar op staat hun individuele identificatienummer en ons UBN nummer als fokker van de biggen.

De biggen die we zelf houden werden in de stal gemerkt, ze mochten daarna naar Pim toe die we zo lang buiten in de wei hadden gedaan (met Sprinkles die snel ontsnapt was). Het merken gaat met twee man, eentje houdt de big in bedwang en eentje knipt het nummer in het oor. Hier krijgt Flappie haar oornummer in:

Eenmaal geknipt ziet dat er dan zo uit; dit is Pinky die direct na het merken naar een ander weitje werd gebracht samen met Vlekkie en Pirate (Sprinkles moet vanavond nog), zodat ze alvast went aan het zonder Pim zijn en we haar morgen hopelijk makkelijk kunnen pakken voor de kopers.

De biggen die mogen blijven mochten na het merken gauw weer naar Pim toe, ze kregen buiten wat brokjes tegen de schrik. Van voor naar achter; Flappie, Ginger, Sprinkles en Koetje:

De andere drie biggen hadden het gelukkig na de eerste schrik ook wel naar hun zin in hun aparte weitje, ze hebben weer wat te ontdekken en dat vonden ze best leuk:

Vanavond kunnen ze met z'n vieren hier slapen, en daarna kunnen Vlekkie en Pirate in dit stukje blijven totdat ze een nieuw huis vinden (of geslacht worden):

Ook werden vandaag alle kuikens (plof- en overig) die door de tuin zwierven gevangen en resoluut in de wei geparkeerd. Ze groeven planten uit en liepen overal en nergens, dus het werd hoog tijd. Ze zitten nu bij de volwassen kippen in en hopelijk blijven ze daar. De openingen onder de poorten door zijn in ieder geval dicht gestopt zodat ze niet zo makkelijk meer kunnen ontsnappen. De plofkuikens groeien goed en gedragen zich nog steeds vrij normaal, ze liggen vaak lekker te relaxen in de zon maar kunnen nog gewoon lopen en rennen. Foto'tje van twee plofkuikens vanmiddag:

We hebben ook een nieuwe haan inmiddels, gisteravond hebben we hem opgehaald. Het is een buff-gezoomde Orpington haan en na enige twijfel (Buffy of Orville?) hebben we besloten dat hij Orville gaat heten. Dit is hem (links op de foto) met een paar hennen:

Verder zit Kip1 nog steeds te broeden op 11 eieren (ze heeft er één kapot gemaakt helaas), we verwachten dat deze volgend weekend uitkomen. Daarnaast gaan we morgen de 7 kuikentjes ophalen die door Aard zijn verwekt en in de broedmachine van een kennis zijn uitgekomen. Die zijn nu een week of drie en gaan zo lang in een stuk van de stal met een warmtelamp. Ik ben heel benieuwd hoe ze er uit zien, ik heb nog geen foto's gezien namelijk.

De schapen en geiten doen het verder goed, het gras in de grote wei groeit hard en ze hebben voldoende te eten. Ze zien er weer mooi uit in hun zomervacht (behalve Willow, die is wat mottig) en vermaken zich wel met z'n allen.
De geiten vanmiddag:

En de schapen:

En de schapen met Orville:

Het enige dier waar het op dit moment helaas niet zo goed mee gaat is Roosje het konijn. Hij heeft sinds gistermiddag last van diarree en wil niet eten. Niet goed voor een konijn, want als hij 24u niet eet liggen de darmen stil en gaat het konijn dood. Hij is vanochtend bij de DA geweest en heeft daar twee orale medicijnen gehad, iets dat we zelf morgen en overmorgen moeten herhalen.

Helaas was het vanmiddag nog niet veel beter en heb ik de DA opnieuw gebeld. Hij is langs gekomen en heeft Roos ingespoten met een heel arsenaal aan opwekkende, eetlustbevorderende en pijnstillende dingen. Daarnaast heeft Roos al twee keer dwangvoer gehad (een papje van brokjes, hooithee en wat havermoutprut) en gaan we dat nog een keer of twee herhalen. Hopelijk trekt hij dan bij, ik zou m'n kleine konijntje best missen als hij hier aan onderdoor zou gaan ;( Zijn moeders hebben gelukkig nergens last van, Roos zit nu binnen in een kooi maar zij lopen beide nog vrolijk in het weilandje. Hier een foto van de patiënt, hopelijk nog lang niet de laatste:

Dat was het weer, morgen misschien nog een foto of twee van de nieuwe kuikentjes, en hopelijk een hele positieve update over Roosje :)
pi_113601696
Updates weer met veel plezier gelezen , dank u :) _O_
pi_113602158
Wat een mooi hok heb je voor de beertjes! Waar is het van gemaakt?
Succes met het alsnog oormerken van Sprinkles en met je zieke knijn!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_113603049
Bedankt voor de reacties :)

@sigme: het is soort een kunststof bak, het was vroeger schijnbaar een losse 'opbouw' op een ouderwets PTT busje of zoiets. We hebben het van marktplaats gehaald voor ¤20 bij iemand die het had gebruikt als schuilhok voor z'n schapen. Die persoon had de achterkant open gezaagd zodat de schapen makkelijk in en uit konden, wij hebben dat weer dicht gemaakt met een oude houten plank die je op de foto ziet.

Voor een volwassen varken is het waarschijnlijk net niet groot genoeg om helemaal lekker te passen, maar voor de biggen past het met gemak. De geiten hebben het ook als schuilhokje gebruikt toen de wei opnieuw werd ingezaaid en ze tijdelijk op dit kleinere stuk stonden. Het staat onder een grote boom en er ligt een dikke rubber mat onderin met flink stro, dus ze kunnen zo mooi droog liggen. Het enige probleem met varkens is dat ze alles af proberen te breken, maar het staat tussen twee palen geklemd en er ligt een zwaar metalen ding op om het een beetje op de grond te houden. Net als alles hier een beetje a la improvisé en voor wènig, maar als het maar werkt :P
pi_113603295
't Is ja een prachtig hok! Ik heb wel eens ergens een oude glasbak gezien als schaapstal, had een boer een mooi poortje in gezaagd.

In Portugal heb ik voor volwassen varkens ook hele kleine hokjes gezien, voor varkens die gewoon in een weiland liepen. Maar daar regent het natuurlijk nooit, dus wilden vast zelden in dat hokje. Maar een groot varken heeft maar een klein hok nodig dus, denk ik.

Vroeger hadden wij trouwens een oud hondehok in een weitje staan. Als het hard regent passen er twee geiten en twee schapen in 1 hondehok :D.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_113603830
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 19:52 schreef sigme het volgende:
't Is ja een prachtig hok! Ik heb wel eens ergens een oude glasbak gezien als schaapstal, had een boer een mooi poortje in gezaagd.

In Portugal heb ik voor volwassen varkens ook hele kleine hokjes gezien, voor varkens die gewoon in een weiland liepen. Maar daar regent het natuurlijk nooit, dus wilden vast zelden in dat hokje. Maar een groot varken heeft maar een klein hok nodig dus, denk ik.

Vroeger hadden wij trouwens een oud hondehok in een weitje staan. Als het hard regent passen er twee geiten en twee schapen in 1 hondehok :D.
Haha, dan moet het wel héél hard regenen denk ik :P in dit hok zouden makkelijk onze drie geiten en twee schapen kunnen passen, maar dat is niet één keer gebeurd ondanks het slechte weer. De geiten hebben de wind er behoorlijk onder bij de schapen namelijk :+

En een volwassen varken past er denk ik ook wel net in, alleen voor de winter zou ik het toch wat te krap en te koud vinden (al kunnen ze zichzelf natuurlijk redelijk warm houden). In Portugal zullen ze daar misschien ook minder last van hebben. En ach, één varken is ook maar zo alleen dus voor de volwassen varkens liever een iets groter hok (of wat we nu doen, de stal) waar ze lekker bij elkaar kunnen liggen. Maar voor de biggen is dit perfect, en de beertjes zouden hier zelfs wel t/m november in passen met z'n tweeën denk ik. Maar hopelijk is dat niet nodig en worden ze eerder verkocht :)

Edit: op dit moment wordt Sprinkles buiten gevangen en gemerkt, en schreeuwen dat ze kan! Ik hoor het hier binnen aan de andere kant van het huis nog :') 't is maar goed dat ik geen filmpjes heb gemaakt vanmiddag.

[ Bericht 6% gewijzigd door Miss_Isis op 30-06-2012 20:14:25 ]
pi_113612628
Ohh wat een leuk haantje zeg O+ Fijne update weer :)
Beterschap aan Roos!
pi_113642068
Helaas hebben de beterschapswensen voor Roos niet het gewenste effect gehad ;( Hij is daarnet overleden. We zijn de hele dag in de weer geweest met dwangvoeding, medicijnen, lekkere hapjes aanbieden en massage van zijn buikje maar het mocht niet baten. Het was erg naar, normaal proberen we een doodsstrijd te voorkomen door een dier dat duidelijk ten dode opgeschreven is gauw nog een handje te helpen. Maar bij Roos hielden we steeds nog hoop dat het goed zou komen. Ik ben bang dat we hem daardoor misschien te lang door hebben laten leven met pijn. Uiteindelijk is hij dus alsnog overleden. Het is al weer even geleden dat ik een traantje (meerdere eigenlijk..) heb gelaten om een overleden (huis)dier maar ik kon het nog.

Er zijn ook nieuwe bewoners op de beestenboerderij. De zeven door Aard verwekte kuikentjes zijn aangekomen, en ze zijn erg lelijk. Het zijn half-araucana's, wat de andere helft is wisselt per kuiken en is niet meer te achterhalen :P Dit zijn ze:

Het zijn echt duidelijk mengelmoesjes. Sommige kuikens hebben oortoefjes zoals een araucana, en de meesten lijken net als hun vader geen staart te hebben (is ook een dominante eigenschap net als groene eieren leggen). Deze zwarte heeft twee oortoefjes en iets dat zich wellicht toch nog zou kunnen ontwikkelen tot een staart:

Deze bruinige heeft maar één heel sneu oortoefje (beetje moeilijk te zien, maar aan de rechter kant op de foto) en geen staart:

Na de foto's hebben we ze geïnstalleerd in een stukje van de stal met een warmtelamp, voer en water. Ze zijn al redelijk groot dus de kans dat ze nog ten prooi zullen vallen aan ratten of andere rovers is niet zo heel groot (hopelijk).

In de schuur kwamen we ook deze verstekelingen nog tegen, die aan het schuilen waren voor de regen. Dit zijn twee jonge hennetjes van Kip1 en eentje van Kip2 en ze zijn al weer behoorlijk groot.

Van de 9 zelf gefokte kuikens zijn er duidelijk 2 hanen, de rest lijken allemaal hennetjes te zijn. Maar ik hou nog rekening met een wonderbaarlijke geslachtsverandering, 2 haantjes uit 9 kuikens is wel heel weinig namelijk.

Maar aan haantjes hebben we verder gelukkig geen tekort, Orville doet het goed en lijkt zich helemaal thuis te voelen. Daarnaast hebben we nog twee haantjes gekocht van de mensen die vanochtend Sprinkles en Pinky hebben opgehaald. Zij fokken Jersey Giants, een heel groot Amerikaans kippenras. Daar wilden we wel graag een haan van en ze hebben twee jonkies voor ons meegenomen, een blauwe en een zwarte. Eentje zal waarschijnlijk worden geslacht, en eentje (liefst de blauwe) hopen we samen met Orville aan te houden om alle hennen te 'bedienen'.

Ik heb geen foto's van die twee jonge haantjes, maar wel een google plaatje van hoe de blauwe gaat worden als hij groot is:

En dat is dan dus 5,5 kilo haan, niet niks dus. Hopelijk gaat hij als-ie groot is vreedzaam met Orville samen, we hebben namelijk te veel hennen voor één haan om aan te kunnen dus we hebben er wel twee nodig.

Dat was het weer even voor vandaag, volgend weekend hopelijk een update met de naar verwachting laatste kuikentjes van dit seizoen (Marans, Welsumer en Ancona).
  zondag 1 juli 2012 @ 21:34:03 #114
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_113645830
Hè wat ontzettend naar zeg ;(. Wat een verdrietige update.
Op zaterdag 23 januari 2010 18:54 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
JIJ HEKS :'(
pi_113646661
sorry te horen van Roos ;( als je altijd van te voren weet wat de afloop is he...

feli met je nieuwe aanwinsten :D ben benieuwd hoe die eruit komen te zien als ze wat groter zijn. stiekem vind ik die niet-plofkippen veel leuker omdak het stiekem zielig vind dat hele plofkipconcept :@
pi_113653664
Hell yeah, jersey giants! Dat zijn echt dino's :P en grappig om te zien hoe die araucana-eigenschappen worden geërfd. Ben benieuwd of dat kuiken met 1 oortoefje nog wat wordt :D
pi_113663631
Bedankt, Roos is inmiddels begraven achter in de wei. De andere twee konijnen hebben gelukkig (nog?) nergens last van en zijn even enthousiast als altijd, hopelijk blijft dat zo.

En tja, life goes on en zo. Met de kipjes gaat het goed, na de eerste nacht zijn het er nog steeds 7 dus dat is een hoopvol begin :P Ik ben ook erg benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen qua kleur, toefjes, staartjes en (in de toekomst) eieren. Ik zal regelmatig proberen een foto te maken zodat de ontwikkeling een beetje te volgen is.

Dit is ook één van de redenen dat ik de gewone kippen een stuk leuker vind dat de plofkipjes, ze zijn veel diverser. Plofkipjes zijn allemaal hetzelfde en zijn maar voor één doel gemaakt: snel groot groeien. De andere kuikens zijn steeds echte verrassingspakketjes, je weet nooit hoe ze er precies uit gaan zien als ze groot zijn. Zelfs de kleur die ze hebben als klein kuikentje kan nog wel 30x veranderen voor ze echt volwassen zijn.

Dit najaar gaan we inventariseren hoeveel kippen van welke soorten we nou precies hebben en gaan we beslissen waar we verder mee willen fokken. Een aantal oude hennen zal dan worden geslacht, net als de jonge haantjes. Mijn doel is om uiteindelijk een gevarieerde toom kippen te hebben met veel verschillende kleuren, die veel en verschillend gekleurde eieren leggen en ook nog mooie grote kuikens produceren (vandaar de Jersey Giant dino haan :+ ).

Oh, en overig nieuws: de twee beertjes Vlekkie en Pirate zijn gisteren ontsnapt uit hun aparte weitje, ze zitten inmiddels weer bij Pim en hun zusjes in. Ze zijn dwars door het schrikdraad en prikkeldraad heen gegaan en we konden ze met geen mogelijkheid meer pakken. Uiteindelijk de poort naar de andere biggen maar open gedaan want dat was waar ze wilden zijn. Nu maar even kijken of en hoe we dit gaan oplossen komende week.
pi_113674687
Leuke (en minder leuke :( ) updates weer!
pi_113677450
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 20:29 schreef Miss_Isis het volgende:
En dat is dan dus 5,5 kilo haan, niet niks dus. Hopelijk gaat hij als-ie groot is vreedzaam met Orville samen, we hebben namelijk te veel hennen voor één haan om aan te kunnen dus we hebben er wel twee nodig.
En wat gebeurt er als Orville er alleen voor blijft staan? Heibel tussen de dames? :P
pi_113678248
quote:
5s.gif Op maandag 2 juli 2012 16:44 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

En wat gebeurt er als Orville er alleen voor blijft staan? Heibel tussen de dames? :P
Nou, ik verwacht niet echt heibel tussen de dames. Het zal de dames worst (hihi :') ) wezen wie er bovenop ze duikt, en met de hennen onderling bemoeit Orville zich sowieso niet echt; hij heeft wel andere dingen aan z'n hoofd. Maar de kans dat één haan alle hennen fatsoenlijk kan bevruchten is klein. Het zijn er gewoon teveel, arme Orville zou er nog bij neer vallen :P Dus vandaar dat we er wel twee nodig hebben om bevruchte eitjes (en dus kuikens) te kunnen krijgen.

Mochten Orville en die Jersey Giant haan toch echt ruzie krijgen dan is het nog even afwachten hoe dat zich ontwikkelt. Een beetje ruzie is niet erg, er is meestal een alfa en een beta haan, ze gaan elkaar dan wat uit de weg en de beta pakt de hennetjes die de alfa niet meer aankan. Maar als ze echt vechten en niet ophouden moet er wel één weg. Waarschijnlijk zal dat dan toch Orville worden, omdat we graag grote kuikens willen fokken volgend jaar en de Jersey Giant kan daar beter voor zorgen dan Orville. Misschien dat we dan eerst nog een lichting door Orville bevruchte eitjes laten uitbroeden zodat zijn genen niet helemaal verloren gaan. Het is namelijk best een leuke haan verder ook al is hij niet zo enorm groot.

Klein nieuwtje nog: de twee beertjes Vlekkie en Pirate zijn inmiddels besproken, ze worden na 10 augustus opgehaald (de kopers gaan eerst nog met vakantie). Ze worden straks bij de nieuwe eigenaars ook biologisch gevoerd, krijgen mooi de ruimte en worden na een half jaar geslacht.
  woensdag 4 juli 2012 @ 02:32:00 #121
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_113747479
Prachtig topic, ik lees het met veel plezier... behalve dan natuurlijjk nieuws als dat over Roos, maar 'shit happens', helaas.

Arme plofkipjes, wel die van jou hebben uiteraard toch het geluk van de wereld dat ze op z'n minst nog iets van een natuurlijk kippenleven kunnen meemaken!

De bioindustrie - daar moet ik dus echt heel erg hard van :r :r :r
Serieus, ik snap niet dat dit soort dierenmishandeling in onze maatschappij geaccepteerd is (en blijft), maar ja, wat wil je als kinderen denken dat 'melk uit de fabriek komt'... -O-
(ja, ik ben part-time vegetariër ;))

Goed, diervriendelijk, bezig, Miss_Isis! O+

[ Bericht 9% gewijzigd door HetKlusKonijn op 04-07-2012 02:43:14 ]
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_113772571
Wat goed dat de beertjes een nieuw onderdak gevonden hebben!
Je wou nog wel een nieuw nest nemen, nu van een zuivere Berkshirebeer toch?
pi_113779934
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juli 2012 02:32 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Prachtig topic, ik lees het met veel plezier... behalve dan natuurlijjk nieuws als dat over Roos, maar 'shit happens', helaas.

Arme plofkipjes, wel die van jou hebben uiteraard toch het geluk van de wereld dat ze op z'n minst nog iets van een natuurlijk kippenleven kunnen meemaken!

De bioindustrie - daar moet ik dus echt heel erg hard van :r :r :r
Serieus, ik snap niet dat dit soort dierenmishandeling in onze maatschappij geaccepteerd is (en blijft), maar ja, wat wil je als kinderen denken dat 'melk uit de fabriek komt'... -O-
(ja, ik ben part-time vegetariër ;))

Goed, diervriendelijk, bezig, Miss_Isis! O+
Dankjewel voor het compliment :) Ik ben zelf full-time omnivoor maar ben het helemaal met je eens wat betreft de bio-industrie ;)

Maar ik merk toch nog altijd dat het voor veel mensen raar is om je eigen dier op te eten. Bijna iedereen die bij ons op bezoek komt of die we vertellen over bv de biggetjes reageren met 'ohhhh, dat je dat kúnt zeg! Je eigen dieren opeten.... Nou, ìk zou dat echt niet kunnen!' En meer van die strekking. En dat zijn lang niet allemaal vegetariërs die dat zeggen. Kennelijk hebben de meeste mensen toch liever een anoniem kipje of karbonaadje op hun bord :+

quote:
14s.gif Op woensdag 4 juli 2012 19:15 schreef sigme het volgende:
Wat goed dat de beertjes een nieuw onderdak gevonden hebben!
Je wou nog wel een nieuw nest nemen, nu van een zuivere Berkshirebeer toch?
Ja, we kwamen er uiteindelijk toch nog best snel vanaf voor een heel redelijke prijs. De mensen waar ze naar toe gaan doen ongeveer hetzelfde als wij (en jij), een paar dieren voor het vlees (kippen, konijnen, biggen) en een geit voor de melk en kaas. En daarnaast nog een grote moestuin (dat wordt ook ons projectje voor volgend jaar :P ). Heel leuk om zo met gelijkgestemden in contact te komen.

En ja, we zijn van plan om Pim deze winter te laten insemineren met 100% Berkshire sperma, dat moet geïmporteerd worden uit Noord Ierland. Ik heb nog geen idee hoe groot de kans is dat dat goed verloopt, maar we zullen zien hoe het gaat. Schijnbaar wordt het sperma snel minder als het niet meer vers is, en het moet natuurlijk nogal een eindje reizen. Misschien moeten we bevroren sperma overwegen, maar dat zien we nog wel.

Het hele biggenexperiment verliep in ieder geval vrij soepel dus wat dat betreft is het zeker voor herhaling vatbaar. We vonden vrij snel een goed huis voor de biggen, we hadden geen noemenswaardige medische problemen... Alleen zijn er twee biggen doodgelegen. Voor de volgende keer weten we nu in ieder geval hoe het werkt en waar we op moeten letten. En mocht het lukken om echte Berkshire biggen te fokken (nou ja, bijna echt dan aangezien Pim niet 100% is) dan verwacht ik dat we super snel kopers kunnen vinden en een hele aardige prijs kunnen vragen. Dit jaar kregen we ook al zoveel verzoekjes daar voor, dat moet dan wel lukken.
pi_113782591
Nou, ik zou echt wensen dat ik de mogelijkheid had om het te doen zoals jij dat doet! Ik eet duizendmaal liever mijn eigen dier op dan een anoniem dier uit de supermarkt. :Y
pi_113972382
Kleine update!

We hadden afgelopen weekend al kuikentjes verwacht bij Kip1, omdat ze vanaf afgelopen vrijdagavond precies 21 dagen had gezeten. Maar er was niets te zien, niets te horen... zaterdag niets, en gisteren ook nog niets. Ik was gisteravond al zo ver dat ik één van de Ancona-eieren (daar heeft ze het meest van) wilde open tikken om te zien of ze überhaupt bevrucht waren, maar toen ik nog even luisterde hoorde ik in het ei getik! Geen gepiep nog, maar toch duidelijk leven in het ei. Daarom de eieren nog maar even het voordeel van de twijfel gegeven ondanks dat ze al een paar dagen over tijd waren.

Vanochtend toen ik ging kijken zag ik nog steeds niets, maar ik dacht wel gepiep te horen (lastig te horen omdat de oudere Araucana-kruising kuikens vlak bij zitten en ook steeds piepen). Daarnet Kip1 maar even bijgevoerd met een geklutst eitje met brood (ze is echt graatmager en heeft het hard nodig) en nog maar een keer gekeken voor de zekerheid. En ja hoor, een lege dop van een Marans-ei! Onder de kip gevoeld en één klein geel/bruin kuikentje gevonden, nog niet eens helemaal droog. Hopelijk komen ze dan in de loop van vandaag toch nog allemaal uit. Ze had nog 11 eieren (nu dus 10 en één kuiken) en hopelijk houden we daar een redelijk aantal kuikentjes aan over *O*

Overig nieuws: de biggen zijn nu echt gescheiden van Pim. We hebben er maar voor gekozen Pim in het aparte stukje wei te doen met het groene hokje omdat zij zich wat beter laat verplaatsen (ze loopt braaf mee) en ook beter achter het schrikdraad + prikkeldraad blijft omdat ze te groot is om er onderdoor te kunnen. Ze is zelf niet zo blij met de scheiding, elke keer dat ze ons ziet maakt ze veel geluid en laat ze weten dat ze graag er uit wil. Helaas moet ze nog even apart blijven tot haar melk opgedroogd is, zodat ze weer wat aan kan komen (ze was behoorlijk afgevallen door al dat zogen). Ook wordt ze nu als het goed is binnenkort weer berig en kunnen we gaan bijhouden wanneer ze geïnsemineerd kan worden voor de biggen van volgend jaar. Zodra haar melk is opgedroogd en ze haar cyclus weer op de rit heeft mag ze terug naar de biggen zodat ze wel een beetje gezelschap heeft. Eén varken alleen is ook zo zielig.

De biggen hebben ondertussen totaal geen problemen met de scheiding van hun moeder. Ze komen niet meer in de stal en slapen nu met z'n allen buiten in het geiten- annex kippen- annex biggenhokje in hun wei. Ze worden ook buiten gevoerd en hebben het al met al uitstekend naar hun zin. De stal is helemaal uitgemest en schoongeveegd en het hek dat er in stond om de biggen een apart stukje te gunnen is er uit. De stal kan zo mooi schoon opdrogen zodat de varkens er als het slechter weer wordt weer in kunnen slapen.

Vanavond hopelijk meer kuikentjes en misschien ook wat foto's :)
pi_113979904
Soms komen eieren nog op dag 27 uit, dus niks om je zorgen over te maken ;) hier waren ze toevallig twee dagen te vroeg, dat kan dus ook.
Ik weet nog wat een drama het was met afspenen van de paarden hier, ik wil niet weten hoe dat is met schreeuwende varkens :X
pi_113982885
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 19:18 schreef pasopikbijt het volgende:
Soms komen eieren nog op dag 27 uit, dus niks om je zorgen over te maken ;) hier waren ze toevallig twee dagen te vroeg, dat kan dus ook.
Ik weet nog wat een drama het was met afspenen van de paarden hier, ik wil niet weten hoe dat is met schreeuwende varkens :X
27 dagen voor een gewoon kippenei is wel heel erg lang! Een paar dagen langer of korter kan natuurlijk als je je verteld hebt of niet zeker weet hoe lang de kip al broedde of hoever de eieren al bebroed waren... Maar ik vind het toch wel opvallend dat Kip1 er zo lang over deed/doet omdat ik 100% zeker weet dat ze op 16 juni is begonnen met broeden en de eieren zeker weten niet eerder bebroed waren (want gekochte broedeieren). Dan is 24-25 dagen toch best uitzonderlijk lang volgens mij. Maar ach, nu er eindelijk iets uitkomt hoor je mij niet meer klagen :P

En met het schreeuwen van de varkens valt het wonder boven wonder heel erg mee. De geiten en schapen maken er meestal een veel groter kabaal van als ze uit elkaar worden gehaald. De biggen schreeuwen alleen wel moord en brand als je ze optilt :X Dat wil je echt niet meemaken. Maar nu ze met z'n vijven in de wei zitten maken ze alleen geluid als ze ergens van schrikken of als ze eten willen. En Pim maakt alleen maar geluid als ze je ziet, en ze schreeuwt gelukkig niet. Ze maakt dan een soort harde aanhoudende knorgeluiden die betekenen 'gelukkig, daar ben je!' gevolgd door 'ik voel me niet zoals ik me wil voelen, doe er iets aan'. Als ze dan iets lekkers krijgt is ze wel weer even stil, ook al is dat niet wat ze bedoelde (voor 'ik heb honger, voer me' heeft ze een ander geluid namelijk).

Morgen hopelijk foto's van de kuikentjes, vanavond laat ik ze nog eventjes met rust oO<
pi_113985399
Ha leuk, toch kuikens!
pi_113986176
quote:
14s.gif Op maandag 9 juli 2012 21:01 schreef sigme het volgende:
Ha leuk, toch kuikens!
Twee stuks maarliefst, op dit moment althans (mijn voornemen om de kip met rust te laten faalde nog geen uur nadat ik het getypt had :@ ). 1 Marans, 1 Ancona. Met hoop op meer, al zag ik nog geen andere aangepikte eieren. Hopelijk krijgen we ook nog minimaal 1 Welsumer, dan hebben we van alle soorten eieren één kuikentje. En dan heel hard hopen dat het alle drie hennetjes zouden zijn, anders hebben we er alsnog niets aan :')
pi_114007194
Gelukkig nog meer kuikentjes vandaag, en meerdere aangepikte eieren *O* Ondertussen vier kuikens, 2 Ancona, 1 Marans en 1 waarvan ik niet zeker weet of het een Marans of Welsumer is (heb de overgebleven eieren niet goed kunnen tellen). Foto:

De zwart/witten zijn Ancona's, de gele is een Marans kuiken, de oranje-achtige weet ik niet zeker.

Zo gaan de kuikens er waarschijnlijk uit zien:
(Ancona)

(Marans, weet de kleur niet zeker maar gok zoiets als dit. Volgens mij waren de kippen waar de Marans-broedeieren vandaan komen niet 100% raszuiver. Geen probleem verder want het ging mij vooral om de mooie grote donkerbruine eieren)

(Marans eieren)

(Welsumer)

Vanavond nog maar eens kijken hoeveel kuikens er dan uitgekomen zijn oO<
pi_114022985
Inmiddels hebben we 5 kuikentjes en twee eieren die nog aan het uitkomen zijn op dit moment (1 Marans ei dat al bijna helemaal open was, 1 Ancona ei dat alleen aangepikt was). Er zijn nog 4 eieren niet uitgekomen en niet zichtbaar aangepikt, eentje daarvan (een Welsumer ei) lijkt me vrijwel zeker dood (want klotste toen ik het zachtjes bewoog). De andere drie (1 Marans, 2 Ancona) kunnen ook dood zijn, maar misschien komen ze in de loop van de nacht of morgen nog uit.

Vanavond laat nog eens kijken, en als er morgen nog geen extra eieren aangepikt zijn en niets piept ga ik het nest denk ik maar opruimen. Kip1 en kuikens kunnen dan verhuizen naar een schone doos met hooi want het nest begint nu toch wel een beetje te stinken.

Korte visuele samenvatting van de stand tot nu toe:
oO< oO< oO< oO< oO< + ( oO< ) ( oO< ) + ( ..?..) ( ..?.. ) ( ..?.. ) + ( ..... )
pi_114025389
Tarwe maransjes dus ;) En welsumers vind ik echt prachtig. Dat subtiele oranje-bruin met dat blauw-grijs heeft wat bijzonders. En die gestippelde ancona's zijn ook tof :Y

En ja dag 27 is inderdaad heel laat, maar het komt wel voor. Inderdaad gewoon opruimen op een gegeven moment, maar geef ze wel die paar dagen speling.
Je hoort ook vaak dat maransen wat meer moeite kunnen hebben met uitkomen, aangezien die eierschalen wat sterker zijn.

Ik ben een beetje een kippenfreakje :@

[ Bericht 10% gewijzigd door pasopikbijt op 10-07-2012 19:15:55 ]
pi_114025601
Miss_Isis, wat hebben de Ancona's voor speciale (ei?)eigenschappen dat je daarvan een paar kuikens neemt? (Staat vast wel ergens maar ik zie het niet).
pi_114025747
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 18:14 schreef Miss_Isis het volgende:
Korte visuele samenvatting van de stand tot nu toe:
oO< oO< oO< oO< oO< + ( oO< ) ( oO< ) + ( ..?..) ( ..?.. ) ( ..?.. ) + ( ..... )
:D
pi_114028425
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 19:06 schreef pasopikbijt het volgende:
Tarwe maransjes dus ;) En welsumers vind ik echt prachtig. Dat subtiele oranje-bruin met dat blauw-grijs heeft wat bijzonders. En die gestippelde ancona's zijn ook tof :Y

En ja dag 27 is inderdaad heel laat, maar het komt wel voor. Inderdaad gewoon opruimen op een gegeven moment, maar geef ze wel die paar dagen speling.
Je hoort ook vaak dat maransen wat meer moeite kunnen hebben met uitkomen, aangezien die eierschalen wat sterker zijn.

Ik ben een beetje een kippenfreakje :@
Ik denk tarwekleurig ja, maar ik weet het niet zeker omdat er meerdere verschillende kleuren hennen en hanen door elkaar liepen waar onze broedeieren vandaan kwamen. De precieze kleur van de ouderdieren weet ik ook niet meer, het lijkt in mijn gedachten het meest op tarwe dus vandaar dat plaatje ;) Maar aangezien tarwekleurige Maransen niet erkend zijn hier kan het best zo zijn dat de ouderdieren kruisingen zijn met iets anders. Maar maakt me niet echt uit, want de eieren zijn wel prachtig mooi donker en groot O+

quote:
5s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 19:10 schreef sigme het volgende:
Miss_Isis, wat hebben de Ancona's voor speciale (ei?)eigenschappen dat je daarvan een paar kuikens neemt? (Staat vast wel ergens maar ik zie het niet).
Geen eigenlijk, behalve dat ze veel vrij grote (witte) eieren leggen en ook in de winter. Verder vind ik ze niet zo bijzonder, en qua kleur doen ze me ook niet zo veel. We hebben al vrij veel zwart-achtige kippen. Ik wou eigenlijk ook niet zo nodig Ancona's maar de man waar we de Welsumer broedeieren vandaan haalden had er maar 3, dus smeerde hij m'n vader (ik was er zelf niet bij, want gehandicapt atm) wat extra Ancona-eieren aan om er bij mee te nemen :')

De Welsumers wilden we trouwens graag vanwege de kleur van de kippen en omdat de hanen zo mooi zijn (echt zo'n standaard hanen-uiterlijk, rood met grote staartveren), maar dat is nu niet meer relevant omdat we al andere hanen hebben. Die Jersey Giants kwamen een beetje onverwacht, toen hadden we de Welsumer eieren al gekocht. Anders hadden we graag een Welsumer haan aangehouden:

Nu hopen we maar gewoon dat het hennetjes zijn, die zijn ook mooi :+
pi_114053158
De uiteindelijke score vanochtend is 6 levende, gezonde kuikentjes, prachtig verdeelt: 2 Ancona's, 2 Marans en 2 Welsumers. Daarnaast 1 bijna dood, volledig uitgekomen Ancona kuiken (moeders was van het nest af gestapt maar deze was nog te klein en nat om mee te kunnen lopen, dus zwaar onderkoeld) en 1 nog maar deels uitgekomen en ook zwaar onderkoeld Ancona kuiken.

Eigenlijk dacht ik dat het al uitgekomen kuiken dood was, het lag gestrekt buiten het nest, volkomen slap en helemaal koud. Toen ik het oppakte en in een bakje legde om buiten weg te gooien ging een oogje open, dus toch nog niet dood. Toen maar gauw opgepakt en tegen me aan gehouden. De niet uitgekomen eieren nog even bekeken, en ja hoor, eentje waar het kuiken de kop al bijna uit het ei had maar dood leek. Toen ik voorzichtig het ei iets verder open pelde bleek dat het pootje bewoog dus die ook maar snel opgepakt en mee naar binnen genomen.

Eenmaal binnen had ik geen warmtelamp o.i.d. en ik kon de lamp ook zelf niet pakken (rugklachten, lig het grootste deel v/d dag plat), dus ben maar gaan liggen met een steenkoud, bijna dood kuiken tussen m'n tieten voor de warmte :') Andere kuiken uit het ei gepeld en ook zolang maar daar bewaart zodat het niet te koud zou worden. Lieftallige assistent uit bed getrommeld, lamp binnen laten ophangen (de oudere kuikens in de schuur moeten het nu even zonder doen, hopelijk niet te lang) en de kuikjes verplaatst naar een mandje onder de lamp. Hopelijk komen ze zo op temperatuur zodat ik ze vanmiddag of vanavond bij hun mama onder kan schuiven.

Pics or it didn't happen :P :

Er waren nog drie eieren over die niet aangepikt en al helemaal afgekoeld waren, deze hebben we maar weggegooid. Het Marans ei viel per ongeluk op de grond en bleek wel een kuiken te bevatten, maar niet (meer) levensvatbaar (zeker niet na die val :@ ).

Nu maar duimen voor deze twee koukleumpjes, als ze het overleven vanavond foto's van de gelukkige familiereünie oO<
pi_114053245
ha ha ligt daar heerlijk zo te zien
pi_114054426
:D _O-
pi_114054811
Ja je moet toch wat hè :@ Ik wou ze ook niet zomaar dood laten gaan :P

Ze liggen nu in een mandje onder de warmtelamp met een handdoekje over zich heen gevouwen tegen de tocht. Ze piepen behoorlijk, en het kuiken dat ik uit z'n ei gepeld heb ligt op z'n zij of rug en trappelt erg met z'n pootjes. Meestal loopt het niet zo goed af als je kuikens uit hun ei pelt, maar ik denk dat hij anders zeker dood was gegaan dus daarom toch maar geprobeerd. Hopelijk zijn ze niet te lang koud geweest.
  woensdag 11 juli 2012 @ 12:21:07 #140
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_114055356
Hi-la-risch, zo een fijne opvang na zoveel kou, dat moet wel goed komen ;)
pi_114056555
dat ziet er knus uit :D
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_114057809
Bedankt, maar toch en tragisch einde helaas voor dat kuikentje... ;( Zojuist heeft Savannah (een van de katten) het handdoekje aan de kant gedrukt en dat kuikentje gepakt. Ik lag op m'n bed in de woonkamer en zag het pas toen ze het kuikentje al in haar bek had, mijn moeder was de hele tijd in de buurt maar was toen net even de gang ingelopen. Het kuikentje was er al veel beter aan toe, zat rechtop en was al goed opgedroogd. Twee seconden niet opletten en de kat ziet haar kans schoon, weg kuikentje. Ze heeft in één beet z'n nekje gebroken. Pijn heeft hij in ieder geval niet gehad, dat scheelt.

Het andere kuikentje (dat ik uit het ei gepeld heb) is nog steeds erg zwak maar lijkt wel iets beter te pas. Hopelijk komt dat nog goed.

RIP, kuikentje ;(

Zo jammer dat dit soort dingen dan toch niet goed aflopen, ik had goede hoop maar dan gooit zo'n rotkat helaas weer roet in het eten...
pi_114058362
Ik had vanochtend nog wat foto's en filmpjes van de dieren gemaakt, ze zijn net ge-upload:

De kippen, dit is een deel van onze toom kippen op het moment. Bij de raskippen heb ik het ras bijgeschreven zodat het verschil tussen verschillende soorten goed te zien is. De kippen waar geen ras bij staat zijn kruisingen van verschillende soorten.

Twee plofkuikens, volgend weekend worden er een aantal geslacht. Ze doen het nog gewoon goed, liggen wel regelmatig maar niet extreem veel. De twee of drie zwaarsten worden geslacht.

De geiten en Vita, allemaal in zomervacht:

Oude dame Willow ziet er ook goed uit, ze is wat aangekomen en heeft eindelijk het meeste oude haar van haar wintervacht afgegooid:

Filmpje van de kippen, geiten en schapen:

En nog een filmpje van de biggen:

En last but not least, een filmpje van onze Pimmeke:
pi_114062750
Arm kuikentje, jammer dat het zo is afgelopen maar het heeft in ieder geval een leuke ochtend gehad! Moest wel even goed kijken op die ene foto, lijkt net of kip op Willow's kop zit :)
pi_114064173
Ohh Pim heeft zelfs een eigen schommel :* En wat zoet hoe die biggen aan komen rennen O+ O+
Je geitjes zijn ook adorable, hoe ze zo bij elkaar liggen..
Goed van je hoor, met die kuikens. Roeien met de riemen die je hebt he ;) Een ander truukje met koude kuikens is de oven. Geloof het of niet :P Als je die op 37 graden zet kun je ze daar gewoon in zetten. Wel beetje op de luchtvochtigheid letten, misschien een bakje water daarvoor. Maargoed, ik denk dat jouw oplossing uiteindelijk beter was.
Ik vind vooral die gestippelde (mengelmoesjes?) kippen erg leuk.
pi_114065614
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 14:59 schreef Holyme het volgende:
Arm kuikentje, jammer dat het zo is afgelopen maar het heeft in ieder geval een leuke ochtend gehad! Moest wel even goed kijken op die ene foto, lijkt net of kip op Willow's kop zit :)
Haha, nou je het zegt zie ik het ook!

En ik vind het ook echt rot dat het zo is afgelopen want het kuikentje was er al weer bijna helemaal bovenop. Ik kan het de kat ook niet echt kwalijk nemen, ze weet misschien wel dat het niet mag maar haar instinct is er gewoon naar om zo'n piepend en bewegend diertje te pakken. We hadden gewoon nog beter op moeten letten.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 15:29 schreef pasopikbijt het volgende:
Ohh Pim heeft zelfs een eigen schommel :* En wat zoet hoe die biggen aan komen rennen O+ O+
Je geitjes zijn ook adorable, hoe ze zo bij elkaar liggen..
Goed van je hoor, met die kuikens. Roeien met de riemen die je hebt he ;) Een ander truukje met koude kuikens is de oven. Geloof het of niet :P Als je die op 37 graden zet kun je ze daar gewoon in zetten. Wel beetje op de luchtvochtigheid letten, misschien een bakje water daarvoor. Maargoed, ik denk dat jouw oplossing uiteindelijk beter was.
Ik vind vooral die gestippelde (mengelmoesjes?) kippen erg leuk.
Hehe, de schommel gebruikt ze niet hoor :P En de biggen zijn inderdaad super zoet, ik lig elke keer in een deuk als ze van achter uit de wei aan komen crossen als ik ze roep. Er is weinig zo grappig als een troep varkens zien rennen. Een boel kabaal en overal flapperende oren en rondmaaiende pootjes :D

De oven had ik ook al aan gedacht ja, had al eens ergens gelezen dat dat kan voor kuikentjes. Maar het duurt altijd best even voor onze oven op temperatuur is, dus daarom toch maar voor een direct voor handen zijnde warmtebron gekozen :P En de warmtelamp is natuurlijk nog makkelijker, met een doekje er over tocht het ook niet (oven is hetelucht, dus blaast de hele tijd en wist niet of dat wel zo'n goed idee zou zijn).

De gestippelde kippen zijn inderdaad mengelmoesjes, die zwarte met witte stipjes op de hals is half poule de bresse en half iets anders, de witte met kleine zwarte stipjes overal is half braekel en half kriel wyandotte. Bij de kuikens van eerder dit jaar zitten ook een aantal zwart-met-wit gestipte, ik vind zelf wat meer bruin/rood wel mooi.
pi_114070835
Ik vond de hoeveelheid foto's op deze pagina nog wat weinig, dus daarom nog een paar :P

Kuikentje is redelijk bijgekomen, één pootje doet het nog niet helemaal zoals het zou moeten maar hij kan z'n kopje wel rechtop houden en piept hard. Daarom maar besloten hem terug naar de kloek te brengen, aangezien het avond is gaat zij toch zitten en slapen, daardoor kan het kuikentje onder haar op temperatuur blijven en nog wat verder bijkomen.

Foto vlak voor hij naar de schuur ging (hij had zich een beetje ondergepoept, dat heb ik eerst nog schoongemaakt). Het pootje voor de kijker rechts lijkt hij niet helemaal te kunnen strekken/spreiden (het voetje in ieder geval):

En hier bij mama en de broers en zussen (foto's van mijn mans mobiel):

De dikke gele kuikens zijn Marans, de kleinere oranje/bruine zijn Welsumers en de zwart/witten Ancona's. De kleinste die een beetje plat ligt is het zielige kuikentje. Na het terug plaatsen ging Kip1 vrij snel weer zitten en kroop het kuikentje onder haar, nu is het verder afwachten of hij zich staande kan houden (letterlijk en figuurlijk).

Edit: kijkend naar de foto's van de twee Welsumers denk ik dat het kuiken met de donkerder aftekening een haantje is, en de ander een hennetje. Het schijnt dat dat bij patrijskleurige kuikens namelijk te zien is aan de aftekening (meestal dan, er zijn altijd uitzonderingen). Een streep naast het oog zou een haantje betekenen, een lichter kopje een hennetje. Zou mooi zijn als dat zo is :)

[ Bericht 12% gewijzigd door Miss_Isis op 11-07-2012 17:42:01 ]
pi_114098557
'T zielige kuikentje heeft de nacht overleefd en lijkt wel te kunnen lopen, maar het pootje staat nog steeds verkeerd. De teentjes lijken min of meer verkrampt, hij zet het pootje voor zover ik kon zien ook niet goed neer. Dus heb ik hem vanochtend uit de schuur gehaald om een orthopedisch schoentje voor hem te knutselen. De bedoeling is dat de stand van de teentjes zo wat verbetert en hij z'n pootje/voetje later gewoon gespreid neer kan zetten en goed kan gebruiken.

Zo zag zijn pootje er vanochtend uit (gaat om het pootje voor de kijker rechts). Al wel enige verbetering ten opzichte van gisteravond (zie soortgelijke foto hier ergens boven) maar m.i. nog niet voldoende:

Met een stukje karton, een schaar en wat tape heb ik er dit van gemaakt, een soort orthopedische sneeuwschoen:

Hij kan er ook op staan (gelukkig):

Ik ben er nog niet helemaal tevreden mee, de teentjes zouden eigenlijk iets meer gespreid moeten zijn, maar het lijkt me zo in ieder geval beter dan het was. Hopelijk leert hij er goed mee lopen. Aangezien de teentjes nu nog vrij flexibel zijn heb ik goede hoop dat het nog een beetje rechttrekt in de loop van de dagen. Ik heb hem terug gebracht naar de schuur, vanavond kijk ik weer even hoe het gaat. Mocht dit niet voldoen dan vraag ik mijn vader er eens naar te kijken, hij is vrij handig met dat soort improvisatiedingetjes en misschien heeft hij nog een beter idee.
pi_114098632
ach wat schattig
hopelijk blijft poezel uit de buurt?
pi_114098710
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 10:09 schreef computergirl het volgende:
ach wat schattig
hopelijk blijft poezel uit de buurt?
Haha, ik had wel twee zéér geïnteresseerde poezen om me heen drentelen terwijl ik hier mee bezig was; maar aangezien ik er bij was weten ze wel dat ze geen kans maken. Het kuikentje zit nu weer met moeder en brusjes in de schuur in een grote kooi, daar kunnen de katten niet bij komen. Hij loopt dus gelukkig weinig risico ;)
pi_114100927
Dat sneeuwschoentje! :D Hopelijk is zijn pootje snel in orde.
pi_114105570
Project 'orthopedisch schoentje' lijkt gefaald te hebben, kuikje lag net op z'n rug in de stal zonder schoentje aan. Hij lijkt ook iets zwakker te zijn geworden. Als hij vanavond nog leeft en voldoende levendig is proberen we een andere constructie met ijzerdraadjes die ik op het internet heb gevonden.

Hij moet het wel ook een beetje zelf doen, we willen hem niet permanent in huis nemen en aan alle kanten bijspijkeren. Als hij niet zelf met wat hulp van ons mee kan komen met z'n moeder en brusjes dan is het afgelopen. Ik denk dat hij misschien ook een vitamine-B tekort heeft (in het bijzonder vit. B2), dus heb een vitamineshake gemaakt voor de kuikentjes (gras, ei, appelschillen, aardbeien en kuikengraan) maar heb ze er nog niet van zien eten. 't blijft nog even afwachten hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. De andere 6 kuikens zijn wel allemaal gezond van lijf en leden, en zeer levendig. Die lijken nergens last van te hebben gelukkig.
pi_114112265
Tja, lastig. Verkrampt is het in ieder geval niet, maar juist ontspannen/verlamt denk ik. Een ontspannen kippenvoetje is zo ingetrokken als een klauwtje. Daarom kunnen ze ook op stok slapen :)
Ik vrees dat ie te vroeg uit z'n eitje is gepeld en dat dat voetje misschien nog niet volledig ontwikkeld is. Of het goedkomt weet ik niet, maar ik denk wel dat je met zulke spalk-oplossingen wel het meeste bereikt.
pi_114112965
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 15:57 schreef pasopikbijt het volgende:
Tja, lastig. Verkrampt is het in ieder geval niet, maar juist ontspannen/verlamt denk ik. Een ontspannen kippenvoetje is zo ingetrokken als een klauwtje. Daarom kunnen ze ook op stok slapen :)
Ik vrees dat ie te vroeg uit z'n eitje is gepeld en dat dat voetje misschien nog niet volledig ontwikkeld is. Of het goedkomt weet ik niet, maar ik denk wel dat je met zulke spalk-oplossingen wel het meeste bereikt.
Te vroeg uit z'n ei kan het haast niet zijn, hij heeft ruim 24 dagen in z'n ei gezeten en had het ei ook al zelfstandig aangepikt (zo ver dat ik z'n snavel en deel v/d kop kon zien). Deze afwijking ('kromme tenen') schijnt vaker voor te komen bij kuikens waarvan de ouderdieren een vitamine B(2) tekort hadden. Ik denk eigenlijk dat dat het probleem is. Bij onze eigen kippen heb ik dat nog nooit meegemaakt, maar omdat dit broedeieren zijn die we elders gekocht hebben kan het daar denk ik best door komen. Internet zegt ook dat je met vitamines en spalkjes het meeste resultaat boekt, dus als kuikje vanavond nog leeft gaan we een nieuw spalkje proberen. Mijn vitamineshake hebben ze nog niet van gegeten, maar ik voer ze straks nog wel een eitje met brood en graan en manlief neemt meelwormen mee als hij thuis komt. Daar zitten ook veel vitamientjes in, dan moet het toch goed komen dunkt me :)
pi_114114512
Awwww een peuk O+

wij hadden ook zo'n kuiken, ook schoenen gemaakt en ook elastiek ertussen, ging héél goed maar met elastiek eraf liep hij toch weer scheef (zal vanavond t topic op fok zoe ken dat ik erover had)

hij redde zich echter prima, liep half op de zijkant van zn poot maar had er geen last van :)
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
pi_114115570
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 16:39 schreef tombolafan het volgende:
Awwww een peuk O+

wij hadden ook zo'n kuiken, ook schoenen gemaakt en ook elastiek ertussen, ging héél goed maar met elastiek eraf liep hij toch weer scheef (zal vanavond t topic op fok zoe ken dat ik erover had)

hij redde zich echter prima, liep half op de zijkant van zn poot maar had er geen last van :)
Ik weet het, ik heb je topic toen gevolgd :D Mede daardoor had ik ook de inspiratie om er iets aan te doen met spalkjes e.d. Dit kuiken had alleen een voet probleempje, geen spreidpoten. Een elastiekje zou dus niet hoeven.

Helaas is het inmiddels sowieso niet meer nodig, kuikje lag daarnet zo goed als dood in de stal. Koud, met een lege krop, een meter bij z'n moeder vandaan op z'n ruggetje. Hij was waarschijnlijk toch te zwak om nog op te kunnen krabbelen, met dan wel zonder orthopedische hulpmiddelen ;( Ik heb hem uit z'n lijden verlost en een plekje gegeven in the circle of life.

De andere kuikens doen het goed. We hebben ze net een bakje meelwormen gegeven zodat ze wat extra energie krijgen, maar ze hebben het eerlijk gezegd niet eens echt nodig. Ze vonden het wel heel lekker, ze zullen er wel goed van groeien. De half-araucana kuikens kregen ook wat meelwormen los in hun stal en waren meteen heel actief aan het rondrennen, graven en wormpjes vangen. Een goede voorbereiding op het buitenleven over een week of wat.
pi_114116044
Awww wat sneu, maar idd niet sterk genoeg dus. knap van je :* en hoera voor de rest *O*
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
pi_114117218
Ach. -O-
pi_114367172
Kippenupdate oO<

Afgelopen zaterdag zijn de eerste plofkuikens (nu wel plofkippen) en de twee haantjes van onze eigen gefokte kuikens geslacht. Er zijn in totaal drie grote plofkippen geslacht, de drie kleinsten mogen nog wat langer rond blijven lopen en groter groeien. De zelf gefokte kuikens van april dit jaar (7 van Kip1 en 2 van Kip2) bleken zoals ik al dacht op twee na allemaal hennetjes te zijn. De twee haantjes (1 van Kip1 en 1 van Kip2) begonnen een paar weken geleden met kraaien en we hebben er voor gekozen ze maar direct samen met de plofkipjes te slachten, voordat ze lastig zouden worden. Een kleine foto reportage van de kuikens, van ei tot eind:

Kip1 begon aan haar eerste broedsheid, begin april 2012

Een week later volgde Kip2:

De 7 kuikens van Kip1 werden rond 17 april geboren:

Kuikens van Kip2 volgden een weekje later rond 23/24 april, maar omdat het er maar 2 waren kreeg ze er op 25 april 10 plofkuikens bij:

Kuikentjes groeiden allemaal samen tamelijk voorspoedig op, hier zijn die van Kip2 1,5 week oud:

En van Kip1 2,5 week oud:

Hier zijn de kuikens van Kip1 bijna 4 weken oud en gaan ze de grote wei in (het haantje is al duidelijk herkenbaar aan het kammetje, het gaat om het tweede kuiken van voren op de foto):

En die van Kip2 met 4 weken (het zwarte kuiken is het haantje):

Hier het haantje van Kip1 7 weken oud:

En één van de plofkuikens, 6 weken oud (toen waren er door roofdieren helaas nog maar 6 plofkuikens over):

Ter vergelijk, een biologisch plofkuiken en een bioindustrie-plofkuiken van ongeveer dezelfde leeftijd (disclaimer: het is wel een wakker dier plaatje dus ik durf niet 100% garant te staan voor de juistheid):

Eén van de plofkippen met 7,5 week oud (met 8 weken worden de meeste biologische kuikens geslacht):

Hier het zwarte haantje, 7,5 week oud met een kleinere plofkip:

Het grijze haantje van Kip1, 8,5 week oud:

Plofkippen, 11 weken oud:

En afgelopen zaterdag, de plofkippen en het zwarte haantje waren toen 11,5 weken oud, het grijze haantje was 12,5 weken:

Specs voor de geïnteresseerden: het grijze haantje (de oudste dus) woog geslacht en 'schoon' rond de 800 gram. Het zwarte haantje woog 'schoon' ong. 975 gram en de kleinste geslachte plofkip woog 'schoon' 1285 gram. De twee grotere plofkippen zijn aan stukken gesneden; de vier poten (dij+drumstick) wogen 1130 gram, de vier filets wogen (schoongemaakt) 580 gram. De twee karkassen hebben we niet gewogen, dat is voor de hond samen met een deel van de ingewanden (maag/lever/niertjes/hart).

Komende zaterdag verwachten we een kennis die 5 nieuwe plofkipjes van een aantal weken oud komt brengen. Hij wilde graag kuikentjes bij zijn kloek (de broedeieren die hij van ons had meegenomen bleken niet te zijn bevrucht) en had daarom 5 plofkuikens gekocht. Ze zijn nu te groot voor zijn hok aan het worden en hij wil ze niet zelf slachten, dus mogen ze naar ons toe om nog wat groter te groeien voordat wij ze slachten. Het kan zijn dat hij meteen ook zijn volwassen kippen bij ons achterlaat en een paar van onze jonge hennetjes mee terug neemt.

Met de kleinste kuikentjes gaat het goed, alle zes groeien ze voorspoedig en ze staan stevig op hun pootjes. De half-araucana kuikens groeien ook hard, ze zijn wel erg schrikachtig en vliegen tegen de muren van hun stukje stal omhoog als we ze voeren. Als het een paar dagen mooi weer blijft ben ik van plan ze naar buiten te verhuizen in een konijnenhok van twee etages zodat ze vast kunnen wennen. Dit weekend zijn ze drie weken hier en zijn ze 6 weken oud, oud genoeg om het buitenleven aan te kunnen verwacht ik.
  donderdag 19 juli 2012 @ 13:00:33 #160
380253 Renske99
Liefs vanuit Villa Droogbrood
pi_114410230
Heb de link van iemand van een ander forum gekregen, heb met veel plezier dit topic gelezen, foto's bewonderd (vooral van je biggen)

Zelf hebben we 2 kune kune varkens van net 1 jaar oud, ik blijf het geweldige dieren vinden.
[IMG]http://i162.photobucket.com/albums/t247/Renske0110/waakbord.jpg[/IMG]
pi_114411429
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 13:00 schreef Renske99 het volgende:
Heb de link van iemand van een ander forum gekregen, heb met veel plezier dit topic gelezen, foto's bewonderd (vooral van je biggen)

Zelf hebben we 2 kune kune varkens van net 1 jaar oud, ik blijf het geweldige dieren vinden.
Bedankt, en wat leuk om te lezen! Ben nu wel heel benieuwd vanaf welk forum je deze link kreeg (en wat ze daar over m'n topic zeggen :P )!

Kune Kune's zijn ook super leuke varkens, ik vind ze vooral zo leuk vanwege alle verschillende kleurtjes die ze kunnen hebben en die leuke kwastjes O+
pi_114420695
Haha dat was ik, van het kippenforum ;)
Is verder niks over je gezegd hoor, alleen dat je heerlijk over je dieren kan kletsen en dat je een prachtige beestenboel hebt :*
En het was ook nog eens in een privébericht. Renske opende een topic over haar varkens en dat ze zo weinig actieve fora kan vinden. Toen verwees ik haar even naar jou toe.
pi_114423108
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 16:51 schreef pasopikbijt het volgende:
Haha dat was ik, van het kippenforum ;)
Is verder niks over je gezegd hoor, alleen dat je heerlijk over je dieren kan kletsen en dat je een prachtige beestenboel hebt :*
En het was ook nog eens in een privébericht. Renske opende een topic over haar varkens en dat ze zo weinig actieve fora kan vinden. Toen verwees ik haar even naar jou toe.
Ah, vandaar! Haha, nou bedankt voor de goede reclame dan ;)

Edit: topic gevonden (denk ik), de Kune's in kwestie heten Bassie en Adriaan? Zijn wel hele schattige diertjes moet ik zeggen O+ en 'ga zit' heb ik onze Penny ook geleerd toen ze een biggetje was :D

Hier zijn ook niet zo veel mensen met varkens actief volgens mij, alleen Sigme (die krijgt er deze zomer weer een paar als het goed is) en ik zelf. Maar wij hebben ze toch ook als nut dier, dat is toch wel wat anders dan varkentjes alleen voor de lol. Renske kan wel proberen hier een 'show hier je varken' topic te openen, wie weet trekt het meer Fok!kers met varkentjes aan om te posten :)

[ Bericht 29% gewijzigd door Miss_Isis op 19-07-2012 17:50:25 ]
pi_114724434
Vandaag zijn in alle hitte de Araucana-kruising kuikens naar buiten verhuisd. Het werd tijd, want ze fladderden vol enthousiasme door hun stal en waren duidelijk groot genoeg om de wijde wereld in te gaan. We hebben trouwens nog maar 6 van die kuikens over, afgelopen week vond mijn man er eentje dood in de stal. Geen idee wat er mee was, er waren geen verwondingen of wat dan ook te zien, maar wel dood dus. Helaas een hennetje ook nog, met twee hele leuke toefjes aan haar wangen.

De zes overgebleven kuikens zijn dus vandaag verhuisd. Meteen maar naar de grote wei, tussen alle andere kippen, de schapen en de geiten. Een grote verandering voor kuikens die nog nooit een volwassen kip gezien hebben en hun hele 6,5 week oude bestaan ergens binnen hebben doorgebracht.

Zo zaten de kuikens vanmiddag nog in hun stuk stal met warmtelamp (die ze al heel lang niet meer gebruikten) en een bak met zand (waar ze dol op zijn):

En nadat mijn lieftallig assistent een minuutje of 10 had lopen zweten en vloeken had hij ze allemaal hier verzameld:

In vergelijking met 3,5 week geleden toen we ze in huis kregen zijn ze gelukkig al aardig gegroeid:

Eerst maar even los gelaten in het schapen/geiten/kippenschuurtje achter in de wei, zodat ze weten waar ze droog kunnen zitten als het vanavond gaat onweren:

En dan, de wijde weide wereld! Schapen! Gras! Bomen! Het is wat als je een klein kuiken bent:

Straks maar eens even kijken of ze een beetje gesetteld zijn. Ik verwacht niet teveel problemen, het zijn vrij beweeglijke en actieve kipjes. Volgens mij gaan ze zich wel aardig redden buiten en lopen ze niet al teveel risico om opgegeten te worden door roofdieren. Mijn voorspelling op dit moment is dat in ieder geval de twee bruine kuikens hennetjes zijn, de grijze lijkt me een haantje en de zwarten denk ik ook; al zou daar ook nog een hennetje bij kunnen zitten (ze hebben verschillende kamvormen, dat maakt het lastig te bepalen). Maar, we zien het vanzelf :)

De zes kleine kuikens hebben met Kip1 inmiddels de hele stal tot hun beschikking nu de andere kuikens naar buiten zijn. Ze zijn er erg blij mee, Kip1 probeerde steeds uit het kleinere stuk van de stal te springen. Nu hebben ze lekker de ruimte en twee bakken zand om in te scharrelen. Over een maand kunnen zij ook lekker naar buiten.

We hadden trouwens bijna nog meer kuikens gehad, twee andere kippen waren vorige week broeds geworden. Na een week lang de kippen stug twee keer per dag van het nest af gooien en toen dat niet hielp drie dagen eenzame opsluiting in een kleine hondenbench zonder eieren en nestmateriaal in de koele schuur waren ze gelukkig van hun broedsheid af. Voor meer kuikentjes hebben we op dit moment niet echt plek, al had ik kleine Orvilletjes best leuk gevonden O+
  zaterdag 28 juli 2012 @ 00:57:51 #165
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_114750367
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 16:33 schreef Miss_Isis het volgende:
Vandaag zijn in alle hitte de Araucana-kruising kuikens naar buiten verhuisd. Het werd tijd, want ze fladderden vol enthousiasme door hun stal en waren duidelijk groot genoeg om de wijde wereld in te gaan. We hebben trouwens nog maar 6 van die kuikens over, afgelopen week vond mijn man er eentje dood in de stal. Geen idee wat er mee was, er waren geen verwondingen of wat dan ook te zien, maar wel dood dus. Helaas een hennetje ook nog, met twee hele leuke toefjes aan haar wangen.

De zes overgebleven kuikens zijn dus vandaag verhuisd. Meteen maar naar de grote wei, tussen alle andere kippen, de schapen en de geiten. Een grote verandering voor kuikens die nog nooit een volwassen kip gezien hebben en hun hele 6,5 week oude bestaan ergens binnen hebben doorgebracht.

Zo zaten de kuikens vanmiddag nog in hun stuk stal met warmtelamp (die ze al heel lang niet meer gebruikten) en een bak met zand (waar ze dol op zijn):
[ afbeelding ]

En nadat mijn lieftallig assistent een minuutje of 10 had lopen zweten en vloeken had hij ze allemaal hier verzameld:
[ afbeelding ]

In vergelijking met 3,5 week geleden toen we ze in huis kregen zijn ze gelukkig al aardig gegroeid:
[ afbeelding ]

Eerst maar even los gelaten in het schapen/geiten/kippenschuurtje achter in de wei, zodat ze weten waar ze droog kunnen zitten als het vanavond gaat onweren:
[ afbeelding ]

En dan, de wijde weide wereld! Schapen! Gras! Bomen! Het is wat als je een klein kuiken bent:
[ afbeelding ]

Straks maar eens even kijken of ze een beetje gesetteld zijn. Ik verwacht niet teveel problemen, het zijn vrij beweeglijke en actieve kipjes. Volgens mij gaan ze zich wel aardig redden buiten en lopen ze niet al teveel risico om opgegeten te worden door roofdieren. Mijn voorspelling op dit moment is dat in ieder geval de twee bruine kuikens hennetjes zijn, de grijze lijkt me een haantje en de zwarten denk ik ook; al zou daar ook nog een hennetje bij kunnen zitten (ze hebben verschillende kamvormen, dat maakt het lastig te bepalen). Maar, we zien het vanzelf :)

De zes kleine kuikens hebben met Kip1 inmiddels de hele stal tot hun beschikking nu de andere kuikens naar buiten zijn. Ze zijn er erg blij mee, Kip1 probeerde steeds uit het kleinere stuk van de stal te springen. Nu hebben ze lekker de ruimte en twee bakken zand om in te scharrelen. Over een maand kunnen zij ook lekker naar buiten.
[ afbeelding ]

We hadden trouwens bijna nog meer kuikens gehad, twee andere kippen waren vorige week broeds geworden. Na een week lang de kippen stug twee keer per dag van het nest af gooien en toen dat niet hielp drie dagen eenzame opsluiting in een kleine hondenbench zonder eieren en nestmateriaal in de koele schuur waren ze gelukkig van hun broedsheid af. Voor meer kuikentjes hebben we op dit moment niet echt plek, al had ik kleine Orvilletjes best leuk gevonden O+
jeuj wat zijn ze gegroeid! Leuke beesten zijn het ook. Moest toevallig gisteren aan je topic denken toen ik voor het eerst naar de kleine konijntjes bij mijn ouders ging kijken, die er onverwacht waren. Hadden een konijn erbij gekregen van een vriendin twee weken terug, die liep al een tijd rond in de buurt daar maar was wit, viel enorm af en wilde gewoon geknuffeld worden. Buurt afgebeld mar niemand miste een konijn. Aangezien wij een konijn hadden heeft ze het beestje gevangen en aan ons gegeven, zodat ons konijn weer een vriendin had. Maar dat werkte niet meer samen (beetje verwacht, maar het viel te proberen) dus pap heeft een nieuw hok met een ren gemaakt. De dag dat ze op vakantie waren gegaan belde de konijnenoppas mij in de avond, dat er opeens 5 konijnen ik het hok lagen i.p.v. 1. Oeps, en wij maar denken dat ze aankwam omdat ze eindelijk weer goed eten kreeg. Heb ze na 2 dagen gecontroleerd en ze hebben dikke buiken, maar zijn ook hyperactief. Weet jij misschien of het normaal is dat er 2 al kruipend het hok lijken te verkennen, waarna ze daarna weer in het nest gaan liggen? Aangezien jij een beetje ervaring ermee hebt :P. Is het slim om ze terug te leggen dan of moet ik ze maar even hun gang laten gaan? Ze zien er wel goed gevoed uit, geen rimpelige buik ofzo. Je bent natuurlijk geen konijnenfluisteraar ofzo, maar misschien dat jij het weet?
pi_114759617
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 00:57 schreef livalo het volgende:

[..]

jeuj wat zijn ze gegroeid! Leuke beesten zijn het ook. Moest toevallig gisteren aan je topic denken toen ik voor het eerst naar de kleine konijntjes bij mijn ouders ging kijken, die er onverwacht waren. Hadden een konijn erbij gekregen van een vriendin twee weken terug, die liep al een tijd rond in de buurt daar maar was wit, viel enorm af en wilde gewoon geknuffeld worden. Buurt afgebeld mar niemand miste een konijn. Aangezien wij een konijn hadden heeft ze het beestje gevangen en aan ons gegeven, zodat ons konijn weer een vriendin had. Maar dat werkte niet meer samen (beetje verwacht, maar het viel te proberen) dus pap heeft een nieuw hok met een ren gemaakt. De dag dat ze op vakantie waren gegaan belde de konijnenoppas mij in de avond, dat er opeens 5 konijnen ik het hok lagen i.p.v. 1. Oeps, en wij maar denken dat ze aankwam omdat ze eindelijk weer goed eten kreeg. Heb ze na 2 dagen gecontroleerd en ze hebben dikke buiken, maar zijn ook hyperactief. Weet jij misschien of het normaal is dat er 2 al kruipend het hok lijken te verkennen, waarna ze daarna weer in het nest gaan liggen? Aangezien jij een beetje ervaring ermee hebt :P. Is het slim om ze terug te leggen dan of moet ik ze maar even hun gang laten gaan? Ze zien er wel goed gevoed uit, geen rimpelige buik ofzo. Je bent natuurlijk geen konijnenfluisteraar ofzo, maar misschien dat jij het weet?
Haha, wat een leuke verrassing! Zo heb je er één, en zo 6 :P

Ontwikkeling van kleine konijntjes in vogelvlucht (mijne zijn natuurlijk wel Vlaamse Reusjes dus ze zijn een stuk groter dan standaard jonge konijntjes, maar de ontwikkeling verloopt wel ongeveer gelijk):

Als ze nog maar twee dagen oud zijn is het wel heel vroeg voor ze om al door het hok te kruipen. Dit zijn de mijne met één dag oud:

Het grootste deel van de tijd slapen ze in het nest. Alleen als je het nest aanraakt maken ze een soort kreun/piep geluidjes en stootten ze met hun kopje omhoog omdat ze denken dat ze kunnen drinken. Ze worden als ze eenmaal een week tot 10 dagen oud zijn ineens veel beweeglijker. Dan hebben ze al echt haar, gaan de oogjes open en 'springen' en piepen ze echt behoorlijk hard als je ze aanraakt in het nest. Maar zelfs dan horen ze nog voornamelijk in het nest te blijven.
10 dagen oud:

filmpje; 10 dagen oud, lekker beweeglijk en oogjes open:

Pas met een week of 2/2,5 gaan ze een stukje buiten het nest op verkenning
16 dagen oud, uit het nest maar nog in het nesthok (dat werd steeds door beide mama's vakkundig afgesloten met een dikke prop hooi en stro zodat het kleine grut niet door het hele hok zou dwalen):

en vanaf 3 weken beginnen ze interesse te krijgen in vast voer.
Precies 2 weken en 6 dagen oud:

3 weken en 4 dagen oud:

Vanaf 5 à 6 weken eten ze meestal al voornamelijk vast voer zoals hooi, groenvoer en brokjes
Met 5 weken oud gingen de mijne voor het eerst naar buiten:

en rond de 8 weken kunnen ze bij de moeder weg (en met 12 weken moeten de rammetjes van de voedsters gescheiden worden omdat ze geslachtsrijp beginnen te worden).

Nu het zo warm is, is het niet meteen gevaarlijk als ze buiten het nest komen maar het is wel verstandig ze snel terug te leggen. Jonge konijntjes kunnen hun eigen temperatuur niet op peil houden en hebben de warmte van het nest met broertjes en zusjes dus echt nodig. Is het nest misschien erg ondiep of slordig gemaakt zodat ze er snel uit kunnen vallen? Het kan ook gebeuren dat ze uit het nest vallen omdat de voedster wegloopt terwijl de kleintjes zich nog vastgezogen hebben aan een tepel. Als ze zelfstandig uit het nest kruipen en er ook weer zelf in kruipen lijkt het haast of ze al wat ouder dan nog maar 2 dagen zijn. Weet je zeker dat ze echt zo jong zijn of kan het ook zijn dat ze eerder nog niet opgemerkt zijn in het nest? En heb je misschien een foto van hoe ze er nu uitzien? Ben erg benieuwd, en foto's van kleine konijntjes zijn natuurlijk altijd leuk O+ In ieder geval, zolang ze niet koud aanvoelen en lekkere bolle buikjes hebben klinkt het alsof ze het goed doen.

Hou er trouwens rekening mee dat de jonkies half wilde konijntjes kunnen zijn; je weet natuurlijk niet door welke ram de voedster werd gedekt. Half wilde konijntjes zijn in de regel niet echt geschikt als huisdier in een kooi binnen of een hokje buiten. Als ik jou was zou ik in dat geval contact opnemen met de plaatselijke konijnenopvang, ze de situatie uitleggen en vragen of zij de kleintjes straks op kunnen vangen. Asiel Goofy (in Oldenzaal, daar komen een paar van mijn cavia's en in het verleden ook konijnen vandaan) heeft ook wel eens half wilde konijntjes in de opvang. De rammetjes worden gecastreerd en vaak worden de konijntjes in een groep bij iemand geplaatst die ze een ruime ren kan bieden buiten.
pi_114762770
leuke foto's en kuikentjes zijn O+
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  zaterdag 28 juli 2012 @ 15:20:22 #168
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_114765525
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 12:19 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Haha, wat een leuke verrassing! Zo heb je er één, en zo 6 :P

Ontwikkeling van kleine konijntjes in vogelvlucht (mijne zijn natuurlijk wel Vlaamse Reusjes dus ze zijn een stuk groter dan standaard jonge konijntjes, maar de ontwikkeling verloopt wel ongeveer gelijk):

Als ze nog maar twee dagen oud zijn is het wel heel vroeg voor ze om al door het hok te kruipen. Dit zijn de mijne met één dag oud:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Het grootste deel van de tijd slapen ze in het nest. Alleen als je het nest aanraakt maken ze een soort kreun/piep geluidjes en stootten ze met hun kopje omhoog omdat ze denken dat ze kunnen drinken. Ze worden als ze eenmaal een week tot 10 dagen oud zijn ineens veel beweeglijker. Dan hebben ze al echt haar, gaan de oogjes open en 'springen' en piepen ze echt behoorlijk hard als je ze aanraakt in het nest. Maar zelfs dan horen ze nog voornamelijk in het nest te blijven.
10 dagen oud:
[ afbeelding ]

filmpje; 10 dagen oud, lekker beweeglijk en oogjes open:
[ link | afbeelding ]

Pas met een week of 2/2,5 gaan ze een stukje buiten het nest op verkenning
16 dagen oud, uit het nest maar nog in het nesthok (dat werd steeds door beide mama's vakkundig afgesloten met een dikke prop hooi en stro zodat het kleine grut niet door het hele hok zou dwalen):
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

en vanaf 3 weken beginnen ze interesse te krijgen in vast voer.
Precies 2 weken en 6 dagen oud:
[ afbeelding ]

3 weken en 4 dagen oud:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Vanaf 5 à 6 weken eten ze meestal al voornamelijk vast voer zoals hooi, groenvoer en brokjes
Met 5 weken oud gingen de mijne voor het eerst naar buiten:
[ afbeelding ]

en rond de 8 weken kunnen ze bij de moeder weg (en met 12 weken moeten de rammetjes van de voedsters gescheiden worden omdat ze geslachtsrijp beginnen te worden).

Nu het zo warm is, is het niet meteen gevaarlijk als ze buiten het nest komen maar het is wel verstandig ze snel terug te leggen. Jonge konijntjes kunnen hun eigen temperatuur niet op peil houden en hebben de warmte van het nest met broertjes en zusjes dus echt nodig. Is het nest misschien erg ondiep of slordig gemaakt zodat ze er snel uit kunnen vallen? Het kan ook gebeuren dat ze uit het nest vallen omdat de voedster wegloopt terwijl de kleintjes zich nog vastgezogen hebben aan een tepel. Als ze zelfstandig uit het nest kruipen en er ook weer zelf in kruipen lijkt het haast of ze al wat ouder dan nog maar 2 dagen zijn. Weet je zeker dat ze echt zo jong zijn of kan het ook zijn dat ze eerder nog niet opgemerkt zijn in het nest? En heb je misschien een foto van hoe ze er nu uitzien? Ben erg benieuwd, en foto's van kleine konijntjes zijn natuurlijk altijd leuk O+ In ieder geval, zolang ze niet koud aanvoelen en lekkere bolle buikjes hebben klinkt het alsof ze het goed doen.

Hou er trouwens rekening mee dat de jonkies half wilde konijntjes kunnen zijn; je weet natuurlijk niet door welke ram de voedster werd gedekt. Half wilde konijntjes zijn in de regel niet echt geschikt als huisdier in een kooi binnen of een hokje buiten. Als ik jou was zou ik in dat geval contact opnemen met de plaatselijke konijnenopvang, ze de situatie uitleggen en vragen of zij de kleintjes straks op kunnen vangen. Asiel Goofy (in Oldenzaal, daar komen een paar van mijn cavia's en in het verleden ook konijnen vandaan) heeft ook wel eens half wilde konijntjes in de opvang. De rammetjes worden gecastreerd en vaak worden de konijntjes in een groep bij iemand geplaatst die ze een ruime ren kan bieden buiten.
Dankje voor de informatie! Ik zal ze wel geduldig terugleggen als ik er ben, ik ga nu na werk (2 uur) gelijk langs en in de konijnenoppas rond 6en en soms 's ochtends dus dan doen we wat we kunnen. Gelukkig komen maandag mijn ouders weer terug dus dan kunnen we het nog wat extra in de gaten houden voor zover dat nodig is!
Hele goede tip van dat ze half wild kunnen zijn, daar had ik nog niet over nagedacht. Ga binnenkort maar eens op zoek naar een asiel o.i.d, al wachten we natuurlijk wel eventjes af hoe de konijntjes zich ontwikkelen. Ze heeft namelijk een hele korte tijd bij een ander konijn gezeten bij een ander gezin, maar dat boterde niet. Stiekem hopen we dat dat konijn toch een mannetje blijkt te zijn, want qua tijdsspanne van de zwangerschap van een konijn (30 dagen als ik me niet vergis?) klopt dat wel. Maar denk dat we wel alvast een plek gevonden moeten hebben voor als ze ouder zijn en hun moeder niet meer nodig hebben, en toch half wild blijken te zijn.

Over de geboorte, de 'konijnenoppas' was de dag ervoor om 6 uur 's avonds langs gekomen om te voeren, en kwam de volgende dag om 4 uur langs. In die tijdsspanne zijn ze dus geboren, maar het dood (geboren of na een tijdje overleden) konijntje was nog warm dus ze dacht dat ze nog niet zo oud waren. En ze zagen er nog een beetje uit als 'wormen', zoals ze het omschreef. De dag daarna, waar ze ongeveer 2 dagen oud waren, heb ik wat fotootjes gemaakt, met dit resultaat:

Zo vonden we de konijntjes, we hebben ze maar in het rechterhoekje gelegd waar het meeste stro lag, daar lag er namelijk al één helemaal verstopt (dat balkje van ijzer zag ik trouwens toen ik de foto maakte, maar gelijk weggehaald.):

Daarna allemaal bij elkaar gelegd en wat haren enzo eroverheen gelegd, wat even goed ging, toen zag het er zo uit:

Daarna heeft mama ze een kwartiertje laten drinken:

Mama ging terug naar haar hoekje, en daarna hebben we ze even alleen gelaten. Toen we een half uurtje later terugkwamen waren er 2 alweer aan de kruip geraakt. Gister heb ik (volgens mij) één van die twee ook weer teruggelegd, want die was er weer vandoor. Geen idee wat ik daaraan kan doen, maar hij kruipt zelf toch ook echt een beetje en het ligt er niet aan dat hij zichzelf vastbijt.

En een foto van ons andere vrouwtjeskonijn, kat genoemd. Omdat ze stiekem ook heeel lief is O+. Ze zit in een hok ernaast omdat ze Co telkens aanviel. We begonnen met tralies ertussen maar zelfs toen was er al ruzie, dus we hebben haar dus maar snel een nieuw hok gegeven die papa in 1 week in elkaar heeft gezet. Erg mooi al zeg ik het zelf, en daar zijn we nu héél blij mee :P. Ze merkt trouwens niets van de heisa en vind het allemaal best. Des te meer verwend wordt ze, want als mamakonijn een appeltje krijgt dan krijgt zij de andere helft, en een extra knuffel. Mamakonijn heet trouwens Co, zo was ze al genoemd, dus op dit moment is het Kat en Co en de Cootjes.

Als ik trouwens jouw foto's zie, vind ik de buikjes nog wel meevallen van 'mijn' konijntjes qua dikte. Maar toen ik ze even snel vasthield en ze van onderen bekeek, waren het ronde buikjes zonder rimpels, en dat is volgens mij wel goed.. Gisteren waren ze ook iets gegroeid, ik ben alleen vergeten om foto's te maken. En vandaag leefde ze ook nog allemaal en waren ze aan het drinken toen ik aankwam. Heb ze maar met rust gelaten en de oppas heeft beloofd om even te kijken daarna of alles er goed uitziet.

Zal even kijken of ik binnenkort weer foto's kan maken! Heb mijn mobiel nooit mee naar werk, en aangezien ik gelijk doorga heb ik dus niet altijd een camera :p. Maar zal er aan proberen te denken!

In ieder geval heel erg bedankt, dit stelt me toch wel weer gerust dat ik nu goed weet wat ik moet doen. Echt heel fijn :)!

Ps; de oppas heeft bij ons het gat naar beneden gelijk gedicht. We hebben een 3 verdiepingenhok met ren, en omdat we bang waren dat ze naar beneden zouden vallen, hebben we er een plank bovenop gelegd. Mamakonijn hoeft het hok dus niet dicht te stoppen gelukkig.
Ps2; Ik vind jouw babykonijntjes toch wel een stuk meer op konijntjes lijken! Misschien door de kleur ofzo, maar wat zijn/waren ze lief zeg O+ O+!
Ps3; als je nog tips hebt ofzo, graag! Omdat dit nogal onverwacht was heb ik me niet in kunnen lezen, en ik wil natuurlijk het allerbeste voor die beestjes :).

[ Bericht 1% gewijzigd door livalo op 28-07-2012 15:34:32 (foto's toevoegen is wel handig) ]
pi_114766601
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 15:20 schreef livalo het volgende:

[..]

Dankje voor de informatie! Ik zal ze wel geduldig terugleggen als ik er ben, ik ga nu na werk (2 uur) gelijk langs en in de konijnenoppas rond 6en en soms 's ochtends dus dan doen we wat we kunnen. Gelukkig komen maandag mijn ouders weer terug dus dan kunnen we het nog wat extra in de gaten houden voor zover dat nodig is!
Hele goede tip van dat ze half wild kunnen zijn, daar had ik nog niet over nagedacht. Ga binnenkort maar eens op zoek naar een asiel o.i.d, al wachten we natuurlijk wel eventjes af hoe de konijntjes zich ontwikkelen. Ze heeft namelijk een hele korte tijd bij een ander konijn gezeten bij een ander gezin, maar dat boterde niet. Stiekem hopen we dat dat konijn toch een mannetje blijkt te zijn, want qua tijdsspanne van de zwangerschap van een konijn (30 dagen als ik me niet vergis?) klopt dat wel. Maar denk dat we wel alvast een plek gevonden moeten hebben voor als ze ouder zijn en hun moeder niet meer nodig hebben, en toch half wild blijken te zijn.

Over de geboorte, de 'konijnenoppas' was de dag ervoor om 6 uur 's avonds langs gekomen om te voeren, en kwam de volgende dag om 4 uur langs. In die tijdsspanne zijn ze dus geboren, maar het dood (geboren of na een tijdje overleden) konijntje was nog warm dus ze dacht dat ze nog niet zo oud waren. En ze zagen er nog een beetje uit als 'wormen', zoals ze het omschreef. De dag daarna, waar ze ongeveer 2 dagen oud waren, heb ik wat fotootjes gemaakt, met dit resultaat:

Zo vonden we de konijntjes, we hebben ze maar in het rechterhoekje gelegd waar het meeste stro lag, daar lag er namelijk al één helemaal verstopt:

[ afbeelding ]

Daarna allemaal bij elkaar gelegd en wat haren enzo eroverheen gelegd, wat even goed ging, toen zag het er zo uit:

[ afbeelding ]

Daarna heeft mama ze een kwartiertje laten drinken:

[ afbeelding ]

Mama ging terug naar haar hoekje, en daarna hebben we ze even alleen gelaten. Toen we een half uurtje later terugkwamen waren er 2 alweer aan de kruip geraakt. Gister heb ik (volgens mij) één van die twee ook weer teruggelegd, want die was er weer vandoor. Geen idee wat ik daaraan kan doen, maar hij kruipt zelf toch ook echt een beetje en het ligt er niet aan dat hij zichzelf vastbijt.

[ afbeelding ]

En een foto van ons andere vrouwtjeskonijn, kat genoemd. Ze zit in een hok ernaast omdat ze Co telkens aanviel. We begonnen met tralies ertussen maar zelfs toen was er al ruzie, dus we hebben haar dus maar snel een nieuw hok gegeven die papa in 1 week in elkaar heeft gezet. Erg mooi al zeg ik het zelf, en daar zijn we nu héél blij mee :P. Ze merkt trouwens niets van de heisa en vind het allemaal best. Des te meer verwend wordt ze, want als mamakonijn een appeltje krijgt dan krijgt zij de andere helft, en een extra knuffel. Mamakonijn heet trouwens Co, zo was ze al genoemd, dus op dit moment is het Kat en Co en de Cootjes.

Als ik trouwens jouw foto's zie, vind ik de buikjes nog wel meevallen van 'mijn' konijntjes qua dikte. Maar toen ik ze even snel vasthield en ze van onderen bekeek, waren het ronde buikjes zonder rimpels, en dat is volgens mij wel goed.. Gisteren waren ze ook iets gegroeid, ik ben alleen vergeten om foto's te maken. En vandaag leefde ze ook nog allemaal en waren ze aan het drinken toen ik aankwam. Heb ze maar met rust gelaten en de oppas heeft beloofd om even te kijken daarna of alles er goed uitziet.

Zal even kijken of ik binnenkort weer foto's kan maken! Heb mijn mobiel nooit mee naar werk, en aangezien ik gelijk doorga heb ik dus niet altijd een camera :p. Maar zal er aan proberen te denken!

In ieder geval heel erg bedankt, dit stelt me toch wel weer gerust dat ik nu goed weet wat ik moet doen. Echt heel fijn :)!

Ps; de oppas heeft bij ons het gat naar beneden gelijk gedicht. We hebben een 3 verdiepingenhok met ren, en omdat we bang waren dat ze naar beneden zouden vallen, hebben we er een plank met stro bovenop gelegd. Mamakonijn hoeft het hok dus niet dicht te stoppen gelukkig.
Ps2; Ik vind jouw babykonijntjes toch wel een stuk meer op konijntjes lijken! Misschien door de kleur ofzo, maar wat zijn/waren ze lief zeg O+ O+!
Ps3; als je nog tips hebt ofzo, graag! Omdat dit nogal onverwacht was heb ik me niet in kunnen lezen, en ik wil natuurlijk het allerbeste voor die beestjes :).
Wat een leuke nijntjes O+ En inderdaad nog wel héél klein; te klein om al aan de wandel te gaan. Gebaseerd op je verhaal over het andere konijn waar ze even bij heeft gezeten maar vooral ook kijkend naar de kleur van de kleintjes denk ik niet dat ze half wild zijn. Wildkleur overerft dominant, dus dan zouden alle kleine konijntjes ook die kleur moeten hebben. Wat dat betreft goed nieuws dus :) Nu hoef je alleen nog maar een plekje te vinden waar het kleine grut (hoeveel zijn het er, vijf?) straks heen kan verhuizen :P

Wat betreft de verzorging: ik zou moeders (en haar buurvrouw ook maar ;) ) lekker verwennen. De voedster mag onbeperkt brokjes en hooi, af en toe een stukje droog brood of zo en als ze dat gewend is elke dag lekker groenvoer. Vooral gras en paardenbloemblad is nu ruim voorhanden en vinden mijn konijnen altijd heerlijk. Wel langzaam opbouwen als ze het niet gewend is te eten, uiteraard.

Verder zou ik proberen de hoek waar het nest zit op de één of andere manier af te schermen met bv. een schuine plank (wel goed vastmaken dat het niet kan vallen) of misschien zelfs een simpel nesthok (drie muurtjes en een dak) er overheen plaatsen. Dan blijven de kleintjes wat beter in hun nest waar het lekker warm en veilig is. En de voedster moet ook de ruimte hebben om iets voor haarzelf te doen zonder dat ze achtervolgt wordt door de kleintjes. Ik kan niet zo goed zien hoe groot het hok is waar ze met haar kleintjes zit, maar kan ze er ook helemaal uit? Dus in een ander deel van het hok zitten waar de kleintjes haar niet makkelijk kunnen volgen? Verstandig om de verdieping af te sluiten, dan vallen ze in ieder geval daar niet naar beneden. En let er ook op dat de kleintjes niet door het kippengaas (foto waar ze de jonkies zoogt) kunnen kruipen en zo uit het hok vallen.

Verder hoef je weinig anders te doen op het moment, de kleintjes moeten vooral goed groeien en met rust gelaten worden. Eén of twee keer per dag eventjes controleren (wel opletten dat de voedster daar niet door van streek raakt, dan kan ze ze verstoten) en voldoende privacy gunnen door een plank of hok over het nest te zetten zodat de jonkies veel in het donker zitten. Dat werkte bij mijn jonkies (nu de reusjes, daarvoor 12 jaar dwerghangoren) altijd het beste, die gingen nooit zo jong al aan de wandel. Zolang ze warm zijn en de buikjes vol voelen gaat het in principe goed. Als je zeker wilt zijn dat ze groeien kun je ze ook elke dag even wegen, maar dat duurt soms wat langer en kan best ingrijpend zijn voor de voedster. Persoonlijk heb ik dat nooit gedaan (was nooit nodig).
  zaterdag 28 juli 2012 @ 20:18:25 #170
4711 dolfina-chica
"klein dolfijntje"
pi_114775915
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 00:57 schreef livalo het volgende:

[..]

[knip]
grote kans dat ze al een paar dagen ervoor geboren zijn, als jij niet weet dat er een nest gaat komen, let je er niet op en komt het gewoon..

Ik heb het ook gehad.. ik had hok verschoond... konijn liep met regelmaat buiten het hok.. en ik had tussendoor natte plekken weggehaald, maar bleek ze ook een nestje te hebben in het huisje :D
Daar kwam ik dus ook een week later achter... dus toen was het nest ook al ouder dan een paar dagen :D
(toen had ik de foto's nog niet gezien)

Als kleintjes hun moeder kwijt zijn en vinden dat ze meer melk willen/moeten hebben... gaan ze zelfs dan niet op zoek als ze zo klein zijn???
En ik geloof dat je gelijk hebt... dit zijn naar mijn idee ook geen half wilde konijntjes :)

toch leuk dat kleine/jonge spul

Wat gaan je kippen hard!!!!!!!!! mamamia!!

[ Bericht 18% gewijzigd door dolfina-chica op 28-07-2012 20:26:27 ]
zondag 19 augustus 2007 00:00 schreef Renda het volgende: Je lijkt wel te slim voor je eigen gevoel. :D
Fokbijbel!
[b]Op zondag 28 oktober 2012 12:59 schreef kwiebuske het volgende:[/b] [me=kwiebuske]zegt 'je hebt gelijk dolfie'[/me]
  zaterdag 28 juli 2012 @ 21:30:18 #171
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_114778410
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 15:54 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Wat een leuke nijntjes O+ En inderdaad nog wel héél klein; te klein om al aan de wandel te gaan. Gebaseerd op je verhaal over het andere konijn waar ze even bij heeft gezeten maar vooral ook kijkend naar de kleur van de kleintjes denk ik niet dat ze half wild zijn. Wildkleur overerft dominant, dus dan zouden alle kleine konijntjes ook die kleur moeten hebben. Wat dat betreft goed nieuws dus :) Nu hoef je alleen nog maar een plekje te vinden waar het kleine grut (hoeveel zijn het er, vijf?) straks heen kan verhuizen :P

Wat betreft de verzorging: ik zou moeders (en haar buurvrouw ook maar ;) ) lekker verwennen. De voedster mag onbeperkt brokjes en hooi, af en toe een stukje droog brood of zo en als ze dat gewend is elke dag lekker groenvoer. Vooral gras en paardenbloemblad is nu ruim voorhanden en vinden mijn konijnen altijd heerlijk. Wel langzaam opbouwen als ze het niet gewend is te eten, uiteraard.

Verder zou ik proberen de hoek waar het nest zit op de één of andere manier af te schermen met bv. een schuine plank (wel goed vastmaken dat het niet kan vallen) of misschien zelfs een simpel nesthok (drie muurtjes en een dak) er overheen plaatsen. Dan blijven de kleintjes wat beter in hun nest waar het lekker warm en veilig is. En de voedster moet ook de ruimte hebben om iets voor haarzelf te doen zonder dat ze achtervolgt wordt door de kleintjes. Ik kan niet zo goed zien hoe groot het hok is waar ze met haar kleintjes zit, maar kan ze er ook helemaal uit? Dus in een ander deel van het hok zitten waar de kleintjes haar niet makkelijk kunnen volgen? Verstandig om de verdieping af te sluiten, dan vallen ze in ieder geval daar niet naar beneden. En let er ook op dat de kleintjes niet door het kippengaas (foto waar ze de jonkies zoogt) kunnen kruipen en zo uit het hok vallen.

Verder hoef je weinig anders te doen op het moment, de kleintjes moeten vooral goed groeien en met rust gelaten worden. Eén of twee keer per dag eventjes controleren (wel opletten dat de voedster daar niet door van streek raakt, dan kan ze ze verstoten) en voldoende privacy gunnen door een plank of hok over het nest te zetten zodat de jonkies veel in het donker zitten. Dat werkte bij mijn jonkies (nu de reusjes, daarvoor 12 jaar dwerghangoren) altijd het beste, die gingen nooit zo jong al aan de wandel. Zolang ze warm zijn en de buikjes vol voelen gaat het in principe goed. Als je zeker wilt zijn dat ze groeien kun je ze ook elke dag even wegen, maar dat duurt soms wat langer en kan best ingrijpend zijn voor de voedster. Persoonlijk heb ik dat nooit gedaan (was nooit nodig).
Het zou wel echt heel fijn zijn als ze niet half wild zijn, maar de mensen dachten toch echt dat dat andere konijn ook een vrouwtje was. Laten we hopen dat ze het fout hebben, maar het klinkt positief!

Goede tip van een 'extra' huisje om het zo te zeggen, ik zal pap als hij terug is gelijk aan het knutselen zetten! Dan blijven ze waarschijnlijk wat beter liggen, en dat is wel fijn. Door het kippengaas kunnen ze trouwens niet vallen, daar zit nog een verhoging voor. En moeder kan in het principe niet weg, maar als ik er ben dan laat ik haar even ook beneden in het hok voor een uurtje. Kan ze lekker graven enzo. De oppas doet het ook en ik denk dat als mijn ouders terug zijn dat we dat vaker kunnen doen. Is dat ook slim om te doen?
Ik durf ze niet te wegen, maar ze groeien wel steeds beter heb ik het idee :). Dus op dit moment heb ik de hoop dat ze alle 4 gezond zullen blijven. Maar meer dan afwachten kunnen we toch niet doen, en dan zorgen dat moeder lekker wat extraatjes krijgt. Ze is gras en dergelijke al gewend, dat plukken we één keer in de week op de dijk. Ook krijgt ze wat worteltjes en het groene van de worteltjes en wat appels enzo. Hopelijk is het genoeg, heb nog gevraagd bij de dierenwinkel of ze speciaal voer nodig had maar dat was niet het geval.

Héél erg bedankt voor de tips. Nu heb ik tenminste het gevoel dat ik alles doe wat ik kan doen, en dat ik het ook goed doe. Echt super fijn! Thanks O+.

quote:
17s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 20:18 schreef dolfina-chica het volgende:

[..]

grote kans dat ze al een paar dagen ervoor geboren zijn, als jij niet weet dat er een nest gaat komen, let je er niet op en komt het gewoon..

Ik heb het ook gehad.. ik had hok verschoond... konijn liep met regelmaat buiten het hok.. en ik had tussendoor natte plekken weggehaald, maar bleek ze ook een nestje te hebben in het huisje :D
Daar kwam ik dus ook een week later achter... dus toen was het nest ook al ouder dan een paar dagen :D
(toen had ik de foto's nog niet gezien)

Als kleintjes hun moeder kwijt zijn en vinden dat ze meer melk willen/moeten hebben... gaan ze zelfs dan niet op zoek als ze zo klein zijn???
En ik geloof dat je gelijk hebt... dit zijn naar mijn idee ook geen half wilde konijntjes :)

toch leuk dat kleine/jonge spul

Wat gaan je kippen hard!!!!!!!!! mamamia!!
Haha, dus voor jou was het ook een echte verrassing! De oppas had toevallig de dag ervoor het hok verschoond, dus ik denk dat ze niet veel eerder geboren zijn, ook als ik kijk hoe klein ze nog zijn/waren :P. En het dode konijntje was ook een hint dat ze er nog niet zo vaak waren. Maar wat grappig zeg, die beesten kunnen daar dus wel echt heel stiekem in zijn. De oppas zei ook dat als ze dat dode konijntje niet had gezien, ze er waarschijnlijk een paar dagen later pas achter was gekomen na het verschonen van het hok, want in het begin had ze eigenlijk niets door totdat ze de voerbak wilde pakken.
(oh, en ik lees nu pas dat je de foto's toen nog niet had gezien, foutje!)

Hmm, opzich krijgen ze als ik de buikjes zie genoeg te drinken. En als ik er ben krijgen ze in dat uur minstens een kwartier te drinken, maar ik ben er natuurlijk ook niet altijd en kan onder moeder niet zien of ze allemaal goed drinken. Zal wel tegen mijn ouders zeggen morgenavond dat ze maar even goed moeten opletten of alle konijntjes kunnen drinken, want het klinkt wel logisch wat je zegt, het is nu wellastig dat er niemand 'vast' thuis is. Goede timing heeft moeder ook :'). In ieder geval hebben ze hun 4e dag alweer goed overleefd en zien ze er goed uit, dus ik ben heeel blij *O*.

Ik blijf er ook maar over doorkakelen, oeps :'). Ik denk dat ik een beetje gek ben op de Cootjes.
pi_114779122
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 21:30 schreef livalo het volgende:

[..]

Het zou wel echt heel fijn zijn als ze niet half wild zijn, maar de mensen dachten toch echt dat dat andere konijn ook een vrouwtje was. Laten we hopen dat ze het fout hebben, maar het klinkt positief!

Goede tip van een 'extra' huisje om het zo te zeggen, ik zal pap als hij terug is gelijk aan het knutselen zetten! Dan blijven ze waarschijnlijk wat beter liggen, en dat is wel fijn. Door het kippengaas kunnen ze trouwens niet vallen, daar zit nog een verhoging voor. En moeder kan in het principe niet weg, maar als ik er ben dan laat ik haar even ook beneden in het hok voor een uurtje. Kan ze lekker graven enzo. De oppas doet het ook en ik denk dat als mijn ouders terug zijn dat we dat vaker kunnen doen. Is dat ook slim om te doen?
Ik durf ze niet te wegen, maar ze groeien wel steeds beter heb ik het idee :). Dus op dit moment heb ik de hoop dat ze alle 4 gezond zullen blijven. Maar meer dan afwachten kunnen we toch niet doen, en dan zorgen dat moeder lekker wat extraatjes krijgt. Ze is gras en dergelijke al gewend, dat plukken we één keer in de week op de dijk. Ook krijgt ze wat worteltjes en het groene van de worteltjes en wat appels enzo. Hopelijk is het genoeg, heb nog gevraagd bij de dierenwinkel of ze speciaal voer nodig had maar dat was niet het geval.

Héél erg bedankt voor de tips. Nu heb ik tenminste het gevoel dat ik alles doe wat ik kan doen, en dat ik het ook goed doe. Echt super fijn! Thanks O+.

[..]

Haha, dus voor jou was het ook een echte verrassing! De oppas had toevallig de dag ervoor het hok verschoond, dus ik denk dat ze niet veel eerder geboren zijn, ook als ik kijk hoe klein ze nog zijn/waren :P. En het dode konijntje was ook een hint dat ze er nog niet zo vaak waren. Maar wat grappig zeg, die beesten kunnen daar dus wel echt heel stiekem in zijn. De oppas zei ook dat als ze dat dode konijntje niet had gezien, ze er waarschijnlijk een paar dagen later pas achter was gekomen na het verschonen van het hok, want in het begin had ze eigenlijk niets door totdat ze de voerbak wilde pakken.
(oh, en ik lees nu pas dat je de foto's toen nog niet had gezien, foutje!)

Hmm, opzich krijgen ze als ik de buikjes zie genoeg te drinken. En als ik er ben krijgen ze in dat uur minstens een kwartier te drinken, maar ik ben er natuurlijk ook niet altijd en kan onder moeder niet zien of ze allemaal goed drinken. Zal wel tegen mijn ouders zeggen morgenavond dat ze maar even goed moeten opletten of alle konijntjes kunnen drinken, want het klinkt wel logisch wat je zegt, het is nu wellastig dat er niemand 'vast' thuis is. Goede timing heeft moeder ook :'). In ieder geval hebben ze hun 4e dag alweer goed overleefd en zien ze er goed uit, dus ik ben heeel blij *O*.

Ik blijf er ook maar over doorkakelen, oeps :'). Ik denk dat ik een beetje gek ben op de Cootjes.
De moeder voldoende ruimte geven is heel belangrijk, anders achtervolgen de kleintjes haar als ze de kans krijgen ;) Een moederkonijn voed vaak maar 2x per dag en erg kort. Zelfs als je haar nooit ziet voeden gaat het dus gewoon goed, zolang de kleintjes lekker mollig en warm blijven. Maar de kleintjes nemen wel elke kans die ze kunnen om meer te drinken, en als de moeder dus vlak bij het nest blijft zitten (uit noodzaak, want niet zo veel ruimte) en de kleintjes merken dat (want geen nesthokje of andere afscheiding) kunnen ze op zoek gaan naar meer melk. Zelfs als ze in principe gewoon voldoende krijgen.

Je ouders hoeven dus niet steeds te kijken of ze wel genoeg drinken, 1 à 2x per dag controleren of ze allemaal nog mollig en warm zijn is voldoende :) Vaak vinden voedsters het ook helemaal niet zo fijn als er steeds iemand komt kijken en aan hun kleintjes zitten. Ze kunnen ze uit stress dan zelfs verstoten of beschadigen; met rust laten is daarom meestal het beste ;) Als ze straks hun oogjes open hebben en levendiger worden kun je ze meer en vaker aaien in de hand nemen (moeders afleiden met lekker eten werkt vaak goed dan). Zelf vond ik het altijd leuk om op de grond te zitten en het kleine grut over en om me heen te laten waggelen, en ondertussen lekkere hapjes geven. Dat vinden de konijntjes zelf vaak ook fijner dat opgepakt worden.

En ik vind het wel leuk hoor dat je er over doorkakelt ;) Ik voel me wel verwant want kan zelf ook met gemak hele topics vol lullen over mijn beestjes :P
  zaterdag 28 juli 2012 @ 21:59:41 #173
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_114779880
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 21:47 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

De moeder voldoende ruimte geven is heel belangrijk, anders achtervolgen de kleintjes haar als ze de kans krijgen ;) Een moederkonijn voed vaak maar 2x per dag en erg kort. Zelfs als je haar nooit ziet voeden gaat het dus gewoon goed, zolang de kleintjes lekker mollig en warm blijven. Maar de kleintjes nemen wel elke kans die ze kunnen om meer te drinken, en als de moeder dus vlak bij het nest blijft zitten (uit noodzaak, want niet zo veel ruimte) en de kleintjes merken dat (want geen nesthokje of andere afscheiding) kunnen ze op zoek gaan naar meer melk. Zelfs als ze in principe gewoon voldoende krijgen.

Je ouders hoeven dus niet steeds te kijken of ze wel genoeg drinken, 1 à 2x per dag controleren of ze allemaal nog mollig en warm zijn is voldoende :) Vaak vinden voedsters het ook helemaal niet zo fijn als er steeds iemand komt kijken en aan hun kleintjes zitten. Ze kunnen ze uit stress dan zelfs verstoten of beschadigen; met rust laten is daarom meestal het beste ;) Als ze straks hun oogjes open hebben en levendiger worden kun je ze meer en vaker aaien in de hand nemen (moeders afleiden met lekker eten werkt vaak goed dan). Zelf vond ik het altijd leuk om op de grond te zitten en het kleine grut over en om me heen te laten waggelen, en ondertussen lekkere hapjes geven. Dat vinden de konijntjes zelf vaak ook fijner dat opgepakt worden.

En ik vind het wel leuk hoor dat je er over doorkakelt ;) Ik voel me wel verwant want kan zelf ook met gemak hele topics vol lullen over mijn beestjes :P
Dieren zijn ook gewoon zo leuk O+. Ik en mijn vader zijn alleen (echt super jammer) allergisch voor zo'n beetje alles wat leeft, dus het enige wat kon waren konijnen buiten in het hok en in de tuin. Maar , daarvoor heeft papa dan wel de hele tuin 'konijnvriendelijk' gemaakt. Plekken waar ze kunnen graven, maar wel 1 meter kippengaas nog onder de schuttingen enzo. Heb wel tijdelijk 2 katten gehad maar dat werkte niet, maar mis ze nog steeds ;(. Gelukkig gingen ze sowieso met hun baasje mee, dus heb ik ze niet weggejaagd, anders had ik me eeuwig schuldig gevoeld :P. Misschien dat ik daarom al helemaal gek ben op je topic. Leuke dieren, een enorm enthousiaste en diervriendelijke TS en een hoop beestjes die ook gewoon buiten leven O+. Denk niet dat ik ooit een boerderij op de kop kan tikken, maar als dat gebeurd hoop ik ook zo'n beestenboel te krijgen!
  zaterdag 28 juli 2012 @ 22:00:28 #174
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_114779936
-dubbel-
pi_114796432
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 21:59 schreef livalo het volgende:

[..]

Dieren zijn ook gewoon zo leuk O+. Ik en mijn vader zijn alleen (echt super jammer) allergisch voor zo'n beetje alles wat leeft, dus het enige wat kon waren konijnen buiten in het hok en in de tuin. Maar , daarvoor heeft papa dan wel de hele tuin 'konijnvriendelijk' gemaakt. Plekken waar ze kunnen graven, maar wel 1 meter kippengaas nog onder de schuttingen enzo. Heb wel tijdelijk 2 katten gehad maar dat werkte niet, maar mis ze nog steeds ;(. Gelukkig gingen ze sowieso met hun baasje mee, dus heb ik ze niet weggejaagd, anders had ik me eeuwig schuldig gevoeld :P. Misschien dat ik daarom al helemaal gek ben op je topic. Leuke dieren, een enorm enthousiaste en diervriendelijke TS en een hoop beestjes die ook gewoon buiten leven O+. Denk niet dat ik ooit een boerderij op de kop kan tikken, maar als dat gebeurd hoop ik ook zo'n beestenboel te krijgen!
Bedankt voor het compliment! O+

Gelukkig maar dat jullie ondanks de allergie toch de konijntjes nog kunnen houden (hoe is het eigenlijk met ze vandaag?). Het scheelt dat je die buiten kan houden natuurlijk, dat is toch moeilijker met honden en katten.

Een allergie lijkt mij vreselijk, het is echt zo'n beetje m'n grootste nachtmerrie :') Het was nog even kantje boord toen ik 8,5 jaar geleden mijn man leerde kennen en hij 1. een beetje bang voor grote honden (en paarden) was, 2. allergisch voor katten, en 3. hooikoorts had! :X Ik ben nog alle dagen blij dat hij er overheen is gegroeid, nu dol is op onze lekkere lompe labrador (hij doet zelfs met veel plezier de gehoorzaamheids- en jachttraining met haar) en geen enkel probleem meer heeft met de katten. Zelfs zijn hooikoorts is bijna helemaal weg sinds we hier wonen. Het lijkt me ook verschrikkelijk om ineens een kind te krijgen bv dat allergisch blijkt voor dieren, dan hebben we een groot probleem met alleen in huis al drie honden en drie poezen; laat staan al het grut buiten. Zelf heb ik gelukkig nergens last van, alleen een klein beetje overgevoelig voor de vacht en het speeksel van de schapen. Laatst zat ik eventjes in de wei en kwam schaap Vita even liefdevol aan mijn wang lebberen, toen ik weer binnen was jeukte m'n hele gezicht :')
pi_114802149
Je araucana kruisinkjes zijn leuk! Ik denk ook dat die twee bruine hennetjes zijn. Ik had hier vorig jaar namelijk ook een meisje met zo'n witte kop en bruine borst, en die is uitgegroeid tot een mooi tarwe-achtig hennetje. Vond het wel apart dat dat witte gezichtje dus veranderde in een hartstikke bruine kop :P

Misschien leuk om te zien hoe zij is uitgegroeid:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op dag 1 was ze trouwens helemaal geel :)

[ Bericht 9% gewijzigd door pasopikbijt op 29-07-2012 14:45:27 ]
pi_114806363
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 14:25 schreef pasopikbijt het volgende:
Je araucana kruisinkjes zijn leuk! Ik denk ook dat die twee bruine hennetjes zijn. Ik had hier vorig jaar namelijk ook een meisje met zo'n witte kop en bruine borst, en die is uitgegroeid tot een mooi tarwe-achtig hennetje. Vond het wel apart dat dat witte gezichtje dus veranderde in een hartstikke bruine kop :P

Misschien leuk om te zien hoe zij is uitgegroeid:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op dag 1 was ze trouwens helemaal geel :)
Ja, het kan heel goed zijn dat deze twee ook die kleur krijgen denk ik :) Volgens mij zijn ze van onze New Hampshire hen (want uit een groot bruin ei) en die ziet er ook (ongeveer) zo uit als de kip op jouw plaatje. Die drie zwarte kuikens zijn naar verwachting van onze zwarte poule de Bresse hen en/of onze zwart-met-een-paar-witte-stipjes kruising-Bresse hen (want uit grote witte eieren). Waar de grijze uit komt weet ik niet precies. Ik hoop dat één van die zwarten ook een hennetje blijkt te zijn. Als het goed is zouden de bruine hennetjes dan groen-achtige eieren moeten gaan leggen, en zo'n zwarte een blauw-achtig ei :Y

Vanmiddag kwam ik er trouwens achter dat één van de kleine Ancona kuikentjes weg is. Kip1 vliegt steeds uit haar stal naar de aangrenzende (varkens)stal die nu leeg staat. Haar kuikentjes kunnen niet allemaal mee komen (onder een hele smalle kier onder de deur door) dus de achterblijvers beginnen dan heel hard te piepen. Kip1 in de stress, sommige kuikentjes bij haar en anderen niet... En dus eentje kwijt. Ik denk dat een rat of poes zijn of haar kans heeft gegrepen. Ik heb de tussenstaldeur nu maar open gezet zodat de kuikentjes ook makkelijk vanuit de ene naar de andere stal kunnen, dan kan Kip1 ze tenminste beschermen (ze beschermde ze helaas ook tegen mij, ondanks mijn goede bedoelingen kreeg ik een kwaaie kip tegen m'n scheenbeen en een snavel in m'n enkel ;( ).
  zondag 29 juli 2012 @ 20:06:52 #178
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_114816245
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 11:50 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Bedankt voor het compliment! O+

Gelukkig maar dat jullie ondanks de allergie toch de konijntjes nog kunnen houden (hoe is het eigenlijk met ze vandaag?). Het scheelt dat je die buiten kan houden natuurlijk, dat is toch moeilijker met honden en katten.

Een allergie lijkt mij vreselijk, het is echt zo'n beetje m'n grootste nachtmerrie :') Het was nog even kantje boord toen ik 8,5 jaar geleden mijn man leerde kennen en hij 1. een beetje bang voor grote honden (en paarden) was, 2. allergisch voor katten, en 3. hooikoorts had! :X Ik ben nog alle dagen blij dat hij er overheen is gegroeid, nu dol is op onze lekkere lompe labrador (hij doet zelfs met veel plezier de gehoorzaamheids- en jachttraining met haar) en geen enkel probleem meer heeft met de katten. Zelfs zijn hooikoorts is bijna helemaal weg sinds we hier wonen. Het lijkt me ook verschrikkelijk om ineens een kind te krijgen bv dat allergisch blijkt voor dieren, dan hebben we een groot probleem met alleen in huis al drie honden en drie poezen; laat staan al het grut buiten. Zelf heb ik gelukkig nergens last van, alleen een klein beetje overgevoelig voor de vacht en het speeksel van de schapen. Laatst zat ik eventjes in de wei en kwam schaap Vita even liefdevol aan mijn wang lebberen, toen ik weer binnen was jeukte m'n hele gezicht :')
Wel fijn dat hij eroverheen gegroeid is! In de tijd dat er hier dus katten rondliepen werd mijn allergie alleen maar erger, dus heb ook niet meer de hoop dat ik eroverheen zal groeien. Wel fijn dat dan zelfs zijn hooikoorts bijna verdwenen is, dat lijkt me zo'n opluchting!
Wat raar dat je trouwens wel overgevoelig bent voor de schapen, dat heb ik dan weer nog nooit gehoord :p. Wel balen als het zulke liefdevolle schapen zijn, dan zit je toch even vast aan de jeuk. Je moet wat overhebben voor de liefde zal ik maar zeggen :D.

Ik heb ze vanmiddag heel eventjes gezien, maar omdat ze sliepen en het regende (en we doen nu alleen het hok van 'boven' open zodat er niet stiekem een konijntje vandoor kan gaan) heb ik het hok maar 10 seconde voorzichtig open gehad en zag ik alleen dit:

Waar zijn ze?

Hoeveel zie ik er en wat zie ik eigenlijk? Ik kan er maar 3 zien (of zijn het er 2?), voor zover ik weet wat ik zie, dus ben benieuwd of nummer 4 nog ergens onder ligt ofzo.

Mijn ouders komen vanavond thuis, en dan gaat papa waarschijnlijk gelijk zo'n extra 'hokje' om de beestjes heen maken. Hij vond het namelijk leuk om te maken, want het is een echte klusser. Ben ook benieuwd hoe ze er morgen bij liggen, hopelijk is het dan mooi weer en kunnen ze ook wat beter op de foto/een kleine check doen met hoe het met de buikjes is. De kleuren worden nu wel duidelijker, en dat is wel heel leuk om te zien!
pi_114817042
quote:
14s.gif Op zondag 29 juli 2012 20:06 schreef livalo het volgende:

[..]

Wel fijn dat hij eroverheen gegroeid is! In de tijd dat er hier dus katten rondliepen werd mijn allergie alleen maar erger, dus heb ook niet meer de hoop dat ik eroverheen zal groeien. Wel fijn dat dan zelfs zijn hooikoorts bijna verdwenen is, dat lijkt me zo'n opluchting!
Wat raar dat je trouwens wel overgevoelig bent voor de schapen, dat heb ik dan weer nog nooit gehoord :p. Wel balen als het zulke liefdevolle schapen zijn, dan zit je toch even vast aan de jeuk. Je moet wat overhebben voor de liefde zal ik maar zeggen :D.

Ik heb ze vanmiddag heel eventjes gezien, maar omdat ze sliepen en het regende (en we doen nu alleen het hok van 'boven' open zodat er niet stiekem een konijntje vandoor kan gaan) heb ik het hok maar 10 seconde voorzichtig open gehad en zag ik alleen dit:

Waar zijn ze?
[ afbeelding ]

Hoeveel zie ik er en wat zie ik eigenlijk? Ik kan er maar 3 zien (of zijn het er 2?), voor zover ik weet wat ik zie, dus ben benieuwd of nummer 4 nog ergens onder ligt ofzo.
[ afbeelding ]

Mijn ouders komen vanavond thuis, en dan gaat papa waarschijnlijk gelijk zo'n extra 'hokje' om de beestjes heen maken. Hij vond het namelijk leuk om te maken, want het is een echte klusser. Ben ook benieuwd hoe ze er morgen bij liggen, hopelijk is het dan mooi weer en kunnen ze ook wat beter op de foto/een kleine check doen met hoe het met de buikjes is. De kleuren worden nu wel duidelijker, en dat is wel heel leuk om te zien!
Ze zijn al hard gegroeid zeg! De vacht komt al goed door, ze doen het hartstikke goed zo te zien. Ik zie er volgens mij minimaal 3 op de foto, misschien zelfs 4. En het ziet er uit als een heel leuk bont gezelschap, ben benieuwd hoe ze er straks uit zullen zien als ze een week of 3 zijn. Rond de 3-4 weken zijn ze op hun schattigst vind ik; nog zo klein maar al net echte konijntjes O+

Wat betreft mijn schapen'allergie': ik merkte het voor het eerst toen ik Willow in huis nam om met de fles op te voeden (nu ruim 10 jaar geleden). Na een week of wat kreeg ik ineens last van bultjes en jeuk op mijn onderarmen als ik haar op de arm had gehad. Daarna kreeg ik het ook als ik mijn minivarkentje uitgebreid had geaaid (grappig genoeg heb ik bij de grote varkens die we nu hebben nergens last van :? ). Bij de geboorte van lammetjes merk ik het ook, het slijm dat op de pasgeboren lammetjes zit irriteert op m'n onderarmen. En dus ook speeksel zoals toen Vita aan m'n wang likte. Gelukkig gaat het snel over als ik me was met koud water en zeep. Ik laat me er dan ook niet door tegen houden ;)
pi_114817083
ik krijg er nu al trek van :9~
pi_114817195
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 20:24 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Ksst, ga es niet Livalo pesten }:|

Mijn ouders legden het mij altijd zo uit toen ik klein was: je hebt knuffelkonijnen O+ en opeetkonijnen :Y)

En die van Livalo vallen in categorie #1 als ik het zo inschat ;)
pi_114817256
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 20:26 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ksst, ga es niet Livalo pesten }:|

Mijn ouders legden het mij altijd zo uit toen ik klein was: je hebt knuffelkonijnen O+ en opeetkonijnen :Y)

En die van Livalo vallen in categorie #1 als ik het zo inschat ;)
ow ik dacht dat het kookkonijnen waren ;( -O- sorry borry geef ze een knuf van mij okay met een zacht beetje in de oren O+
  woensdag 1 augustus 2012 @ 16:54:03 #183
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_114954007
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 20:23 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ze zijn al hard gegroeid zeg! De vacht komt al goed door, ze doen het hartstikke goed zo te zien. Ik zie er volgens mij minimaal 3 op de foto, misschien zelfs 4. En het ziet er uit als een heel leuk bont gezelschap, ben benieuwd hoe ze er straks uit zullen zien als ze een week of 3 zijn. Rond de 3-4 weken zijn ze op hun schattigst vind ik; nog zo klein maar al net echte konijntjes O+

Wat betreft mijn schapen'allergie': ik merkte het voor het eerst toen ik Willow in huis nam om met de fles op te voeden (nu ruim 10 jaar geleden). Na een week of wat kreeg ik ineens last van bultjes en jeuk op mijn onderarmen als ik haar op de arm had gehad. Daarna kreeg ik het ook als ik mijn minivarkentje uitgebreid had geaaid (grappig genoeg heb ik bij de grote varkens die we nu hebben nergens last van :? ). Bij de geboorte van lammetjes merk ik het ook, het slijm dat op de pasgeboren lammetjes zit irriteert op m'n onderarmen. En dus ook speeksel zoals toen Vita aan m'n wang likte. Gelukkig gaat het snel over als ik me was met koud water en zeep. Ik laat me er dan ook niet door tegen houden ;)
Even een laatste topickaping want ik ga morgen op vakantie voor 10 dagen! Hierna zullen ze al echte konijntjes zijn. Ze doen het super goed (ze eten en slapen, perfect dus) en hebben prachtige kleurtjes. Heb ze alle 4 weer ontdekt, ze slapen echt op elkaar en wassen elkaar ook al. Pap heeft een eigen hokje gemaakt waar moedeer nog wel bij kan, maar waardoor ze extra rust hebben en moeder ook naar beneden kan. Daar is moeders erg blij mee, dus goede tip van het 'huisje' gemaakt van een plank.

Bij deze nog het kleine konijnen fotootje:

Blijf het raar vinden van die allergie, metname omdat het dan je enige allergie is em toch redelijk duidelijk zichtbaar als een allergie.wel fijn dat het smelovergsat dan met water en zeep, her zou pas echt balen zijn als je er de hele dag last van had. Gelukkig heb ik veel allergieen, maar die dan weer niet!

quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 20:24 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
denk niet dat er genoeg vet aan zit! Alleen knuffelbaar dus :D.
pi_114954778
Het lijken wel jonge lapjeskatjes zo met die kleurtjes. :D
pi_114958751
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 16:54 schreef livalo het volgende:

[..]

Even een laatste topickaping want ik ga morgen op vakantie voor 10 dagen! Hierna zullen ze al echte konijntjes zijn. Ze doen het super goed (ze eten en slapen, perfect dus) en hebben prachtige kleurtjes. Heb ze alle 4 weer ontdekt, ze slapen echt op elkaar en wassen elkaar ook al. Pap heeft een eigen hokje gemaakt waar moedeer nog wel bij kan, maar waardoor ze extra rust hebben en moeder ook naar beneden kan. Daar is moeders erg blij mee, dus goede tip van het 'huisje' gemaakt van een plank.

Bij deze nog het kleine konijnen fotootje:
[ afbeelding ]

Blijf het raar vinden van die allergie, metname omdat het dan je enige allergie is em toch redelijk duidelijk zichtbaar als een allergie.wel fijn dat het smelovergsat dan met water en zeep, her zou pas echt balen zijn als je er de hele dag last van had. Gelukkig heb ik veel allergieen, maar die dan weer niet!

[..]

denk niet dat er genoeg vet aan zit! Alleen knuffelbaar dus :D.
Wat groeien ze al hard zeg! En ze zijn echt heel schattig, en leuk zo met al die bonte kleurtjes O+ Ben heel benieuwd hoe ze er over 10 dagen bij lopen, dan huppelen ze waarschijnlijk al vrolijk door het hele hok. Veel plezier op vakantie, maar niet vergeten wat nieuwe foto's te maken hoor, als je weer terug bent ;)
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:58:26 #186
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_115727242
Zoals beloofd de recente foto's. Ze groeien als kool en hebben allerlei kleurtjes. Er zijn er 2 ontzettend harig en punkerig, en er zijn er twee (een zwart 'witte' en de kleine van het stel) die de haren van moeders hebben. De mensen met de hangoren waar ze een weekje heeft geleefd, zijn langs gekomen en hebben bevestigd dat ze op de vader lijken. Het zijn dus tamme konijnen, en dat is een hele geruststelling. Lekker knuffelen met ze dus O+.

Dit zijn ze alle 4 in de ren! We hebben een grote ren erbij gekocht als verlengstuk. Daarin liggen knuffels, grote buizen, een bal, een versterkte kartonnen doos waar ze in kunnen en een verhoging waar alleen mams nog op kan, zodat die ook een beetje rust heeft. Ze springen hier ontzettend veel rond en beginnen ook al echt te knabbelen aan appeltjes, maar zelfs het onkruid tussen de stenen.

Dit zijn de twee 'kortharige'. Het onderdeurtje en de 'zwart witte'. De zwart-witte is de ADHD'er van het stel.

Dit is de ontdekkingsreizig(st)er van het stel. Kon als eerste zelf naar beneden hupsen via het trappetje en zit ook veel op de tweede (van de 3) verdieping het overzicht te houden op broertjes/zusjes.

Hiervoor de 'blonde/oranje', is eigenlijk helemaal niet zo oranje. Aan de andere kant is ze namelijk bijna helemaal zwart op haar achterkant en achterpoot (ze wil alleen niet met de kant op de foto lijkt het wel :P). Bizar om te zien, want het zwarte stopt ook op het midden van de rug. Lijkt zo net alsof het twee konijnen zijn. Heeft ook een wit blesje op d'r hoofd, erg leuk O+. Zoals je ziet erg harig, reageer ook het heftigst op dit konijn wanneer ik knuffel. Maar ze zijn het enorm waard O+.

Mijn favoriet, het onderdeurtje.

3 van de 4, boven na een drukke middag om even bij te komen.

En hier de laatste foto. Nu zie je ook dat degene die tegen de muur aan zit ook enorm fluffy is, en ook super mooi. Hetzelfde witte puntje op het hoofd als zijn mede-fluffy-broertje of zusje.

Dit zijn maar een paar foto's van de miljoenen die ik heb gemaakt, want ze zijn echt leuk! Maar dan heb je een beeld van hoe ze nu zijn. Eentje houden we er sowieso zelf die bij moeder blijft (mits er een meisje bij zit), en als er nog een meisje bij is gaan we toch proberen of die bij het andere konijn past, die in het aparte hok zit. Ook (mits een jongetje) willen de mensen waar moeders een tijdje heeft gewoond en waar de vader leeft, ook heel graag een konijntje! 2 (misschien 3) hebben er dus sowieso een thuis als de geslachten een beetje meehelpen, dus dat is ook wel fijn :).

Nogmaals bedankt voor de tips, het is nu fijn om te zien dat ze zo energiek en lief zijn. Snap goed dat jij ook zoveel foto's post, want ik kan er ook niet genoeg van krijgen O+.

[ Bericht 2% gewijzigd door livalo op 18-08-2012 22:04:31 ]
pi_115740537
Ohh, wat zijn ze leuk geworden livalo! O+ Ik wil ze knuffelen O+

En ja, het is verslavend hè, dat kleine schattige grut! Ik kan inderdaad ook nooit ophouden met foto's maken (en hier spammen) :')

Fijn ook dat er al 2 à 3 bijna zeker zijn van een huisje :) Maar toch wil ik me er nog eventjes tegenaan bemoeien :@ Een voedstertje bij de moeder laten is een goed idee, dat gaat meestal wel goed. Als de kleine een maand of 5/6 is wordt er soms wat geknokt, maar over het algemeen gaat dat wel weer over. Voldoende ruimte in het hok is wel erg belangrijk, die ren is daar een mooie manier voor. Een jong voedstertje koppelen aan de andere volwassen voedster kan goed gaan, maar kan ook erg mis gaan. Sowieso zou ik wachten tot het jonkie een week of 10 is (minimaal), en dan de tijd nemen en koppelen op neutraal gebied. Zomaar dat kleintje bij de volwassen voedster in het hok zetten kan erg fout aflopen. Als het jonkie in de puberteit raakt kan het alsnog mis gaan, maar als ze voor die tijd eenmaal goede vriendjes zijn is die kans wel kleiner. Hoe meer ruimte ze hebben, hoe meer kans van slagen de koppeling heeft.

Ik weet natuurlijk niet wat de eigenaren van de ram met een jong rammetje willen, maar als ze die willen om bij z'n vader te zetten wil ik daar toch voor waarschuwen. Een jong rammetje (van een week of 8/9/10) koppelen aan een volwassen ram gaat meestal in het begin wel redelijk goed (rammen zijn over het algemeen veel verdraagzamer dan voedsters namelijk) maar zodra het jonge rammetje in de puberteit komt gaat het bijna altijd erg fout. Als het jong geslachtsrijp wordt beginnen ze te rijden en vervolgens te vechten, en i.t.t. twee voedsters zullen twee rammen daar bijna nooit overheen groeien. Zeker als er ergens in de buurt voedsters zijn zodat ze die kunnen ruiken (kunnen dus ook wilde konijnen zijn die langs lopen) wordt er vaak tot bloedens toe of zelfs tot de dood gevochten. Ook veranderingen zoals een ander hok, of een (tijdelijke) verhuizing kunnen de vlam in de pan doen slaan. De enige manier waarop het tussen twee rammen goed kan gaan is als ze in een groep leven met voldoende beschikbare voedsters (niet zo praktisch i.v.m. alle jonkies die je dan krijgt) of als ze in een erg grote ren worden gehouden (denk: >60 m2) met aparte slaap- en schuilmogelijkheden. Een andere mogelijkheid is castratie van beide rammen, maar dat is geen garantie dat ze niet (meer) zullen vechten. En als ze toch gecastreerd zijn of worden kunnen ze beter elk aan een voedster gekoppeld worden omdat dat een betere combinatie is.

Zelf heb ik dit voorjaar meerdere verzoekjes gekregen om twee jonge rammetjes samen te verkopen, maar die mensen heb ik steeds moeten teleurstellen (met uitleg uiteraard). Het gaat veel te vaak mis en ik wil niet het risico lopen dat 'mijn' konijntjes eindigen in een asiel (of erger nog: 'vrij' gelaten in het wild). Die tip zou ik dus zeker mee willen geven: denk er goed over na waar en in welke situatie de kleintjes terecht gaan komen. Mocht je geen geschikt huisje kunnen vinden dan kun je ze ook altijd aanbieden bij een knaagdierenopvang. Het is tenslotte een zwerfkonijn dat jullie in huis hebben genomen, dus haar jonkies zijn niet per sé jullie verantwoordelijkheid. Bij een opvang kunnen ze trouwens ook helpen met het bepalen van de geslachten als ze een week of 7 zijn, mochten jullie dat niet zelf goed kunnen zien. Een dierenwinkel o.i.d. is daar géén goed adres voor, die zien zelf het verschil regelmatig niet en geven meestal ook geen goede voorlichting over konijnen.

Ok, heel verhaal weer :') Sorry :@ Geniet vooral zo veel mogelijk van het kleine grut, voor je het weet zijn ze groot. En veel succes met het vinden van onderdak voor ze allemaal :)
  woensdag 22 augustus 2012 @ 12:40:14 #188
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_115861840
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 11:02 schreef Miss_Isis het volgende:
Ohh, wat zijn ze leuk geworden livalo! O+ Ik wil ze knuffelen O+

En ja, het is verslavend hè, dat kleine schattige grut! Ik kan inderdaad ook nooit ophouden met foto's maken (en hier spammen) :')

Fijn ook dat er al 2 à 3 bijna zeker zijn van een huisje :) Maar toch wil ik me er nog eventjes tegenaan bemoeien :@ Een voedstertje bij de moeder laten is een goed idee, dat gaat meestal wel goed. Als de kleine een maand of 5/6 is wordt er soms wat geknokt, maar over het algemeen gaat dat wel weer over. Voldoende ruimte in het hok is wel erg belangrijk, die ren is daar een mooie manier voor. Een jong voedstertje koppelen aan de andere volwassen voedster kan goed gaan, maar kan ook erg mis gaan. Sowieso zou ik wachten tot het jonkie een week of 10 is (minimaal), en dan de tijd nemen en koppelen op neutraal gebied. Zomaar dat kleintje bij de volwassen voedster in het hok zetten kan erg fout aflopen. Als het jonkie in de puberteit raakt kan het alsnog mis gaan, maar als ze voor die tijd eenmaal goede vriendjes zijn is die kans wel kleiner. Hoe meer ruimte ze hebben, hoe meer kans van slagen de koppeling heeft.

Ik weet natuurlijk niet wat de eigenaren van de ram met een jong rammetje willen, maar als ze die willen om bij z'n vader te zetten wil ik daar toch voor waarschuwen. Een jong rammetje (van een week of 8/9/10) koppelen aan een volwassen ram gaat meestal in het begin wel redelijk goed (rammen zijn over het algemeen veel verdraagzamer dan voedsters namelijk) maar zodra het jonge rammetje in de puberteit komt gaat het bijna altijd erg fout. Als het jong geslachtsrijp wordt beginnen ze te rijden en vervolgens te vechten, en i.t.t. twee voedsters zullen twee rammen daar bijna nooit overheen groeien. Zeker als er ergens in de buurt voedsters zijn zodat ze die kunnen ruiken (kunnen dus ook wilde konijnen zijn die langs lopen) wordt er vaak tot bloedens toe of zelfs tot de dood gevochten. Ook veranderingen zoals een ander hok, of een (tijdelijke) verhuizing kunnen de vlam in de pan doen slaan. De enige manier waarop het tussen twee rammen goed kan gaan is als ze in een groep leven met voldoende beschikbare voedsters (niet zo praktisch i.v.m. alle jonkies die je dan krijgt) of als ze in een erg grote ren worden gehouden (denk: >60 m2) met aparte slaap- en schuilmogelijkheden. Een andere mogelijkheid is castratie van beide rammen, maar dat is geen garantie dat ze niet (meer) zullen vechten. En als ze toch gecastreerd zijn of worden kunnen ze beter elk aan een voedster gekoppeld worden omdat dat een betere combinatie is.

Zelf heb ik dit voorjaar meerdere verzoekjes gekregen om twee jonge rammetjes samen te verkopen, maar die mensen heb ik steeds moeten teleurstellen (met uitleg uiteraard). Het gaat veel te vaak mis en ik wil niet het risico lopen dat 'mijn' konijntjes eindigen in een asiel (of erger nog: 'vrij' gelaten in het wild). Die tip zou ik dus zeker mee willen geven: denk er goed over na waar en in welke situatie de kleintjes terecht gaan komen. Mocht je geen geschikt huisje kunnen vinden dan kun je ze ook altijd aanbieden bij een knaagdierenopvang. Het is tenslotte een zwerfkonijn dat jullie in huis hebben genomen, dus haar jonkies zijn niet per sé jullie verantwoordelijkheid. Bij een opvang kunnen ze trouwens ook helpen met het bepalen van de geslachten als ze een week of 7 zijn, mochten jullie dat niet zelf goed kunnen zien. Een dierenwinkel o.i.d. is daar géén goed adres voor, die zien zelf het verschil regelmatig niet en geven meestal ook geen goede voorlichting over konijnen.

Ok, heel verhaal weer :') Sorry :@ Geniet vooral zo veel mogelijk van het kleine grut, voor je het weet zijn ze groot. En veel succes met het vinden van onderdak voor ze allemaal :)
Geen probleem hoor dat je 'ertegenaan bemoeid', fijn juist! Wij hebben ons hele leven 2 vrouwtjeskonijnen gehad die elkaar al kenden, dus nooit echt ervaring gehad met kleine konijntjes enzo.
We zitten sowieso nog erg te twijfelen. Vroeger heeft het andere voedstertje altijd een maatje gehad, in tegenstelling tot moeders, en daarom vinden we het nu zo sneu dat ze alleen zit. Ook reageert ze (ze loopt veel door de tuin) bij de ren goed op de kleine konijntjes, maar we willen ook niet zorgen voor teveel stress. Het hok waar ze in zit is wel enorm, en vroeger hebben mijn ouders wel eens gewerkt met 'wennen' door middel van gaas tussen ze in. Maar we twijfelen dus enorm of we niet gewoon een konijn bij moeder laten en dit konijn maar lekker veel los laten lopen en gewoon haar eigen ding laten doen.
De eigenaren van papa hebben al een nieuw hok voor de ram! Ze hebben goede ervaringen met rammen (hebben nu al 2 knuffelhangoren) en willen daarom graag een extra jongetje, zodat ze later misschien wel samen door de tuin kunnen lopen. Ze hebben beloofd dat ze erg goed op hem zullen passen, en het idee van een apart hok daar kwamen ze zelf al mee gelukkig. Maar ze zijn nog niet weg gelukkig O+. Wel naar dat ze na 3 maanden al kinderen kunnen krijgen en pas na 6 maanden 'geholpen' kunnen worden, dus we moeten snel achter de geslachten aan!
Ik zal je nog wel even op de hoogte houden totdat ze allemaal een veilig plekje hebben gevonden, want dat is voor ons ook prioriteit nummer één. Als het aan mijn moeder ligt dan bouwt ze liever de hele achtertuin vol hokken dan dat ze ergens terechtkomen waar we niet weten hoe het met ze zal gaan :'). En deze twee hokken nemen al een hoop ruimte in beslag, haha.

Nog één vraagje trouwens. We hebben een aparte verhoging voor moeders zodat ze daar nog met rust gelaten wordt, maar we zagen dus pas iets.. De slimme van het stel, Dora de ontdekkingsreiziger genoemd, klimt letterlijk als een aap het gaas op zodat hij/zij via die manier bij moeders plankje komt.. We hebben hem nu wat verder van het gaas verplaatst, maar moeten we daar nog wat aan doen? Want moeders krijgt steeds minder haar eigen ruimte omdat de kleintjes alles kunnen, en blijkbaar zelfs kunnen klimmen (het zag er echt heel bizar uit :')). Het hok is nu erg groot, maar tja.. Misschien dat jij nog iets weet? Want af en toe heb ik zo'n medelijden met d'r met de 4 hupsjes.
pi_115862880
quote:
11s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 12:40 schreef livalo het volgende:

[..]

Geen probleem hoor dat je 'ertegenaan bemoeid', fijn juist! Wij hebben ons hele leven 2 vrouwtjeskonijnen gehad die elkaar al kenden, dus nooit echt ervaring gehad met kleine konijntjes enzo.
We zitten sowieso nog erg te twijfelen. Vroeger heeft het andere voedstertje altijd een maatje gehad, in tegenstelling tot moeders, en daarom vinden we het nu zo sneu dat ze alleen zit. Ook reageert ze (ze loopt veel door de tuin) bij de ren goed op de kleine konijntjes, maar we willen ook niet zorgen voor teveel stress. Het hok waar ze in zit is wel enorm, en vroeger hebben mijn ouders wel eens gewerkt met 'wennen' door middel van gaas tussen ze in. Maar we twijfelen dus enorm of we niet gewoon een konijn bij moeder laten en dit konijn maar lekker veel los laten lopen en gewoon haar eigen ding laten doen.
De eigenaren van papa hebben al een nieuw hok voor de ram! Ze hebben goede ervaringen met rammen (hebben nu al 2 knuffelhangoren) en willen daarom graag een extra jongetje, zodat ze later misschien wel samen door de tuin kunnen lopen. Ze hebben beloofd dat ze erg goed op hem zullen passen, en het idee van een apart hok daar kwamen ze zelf al mee gelukkig. Maar ze zijn nog niet weg gelukkig O+. Wel naar dat ze na 3 maanden al kinderen kunnen krijgen en pas na 6 maanden 'geholpen' kunnen worden, dus we moeten snel achter de geslachten aan!
Ik zal je nog wel even op de hoogte houden totdat ze allemaal een veilig plekje hebben gevonden, want dat is voor ons ook prioriteit nummer één. Als het aan mijn moeder ligt dan bouwt ze liever de hele achtertuin vol hokken dan dat ze ergens terechtkomen waar we niet weten hoe het met ze zal gaan :'). En deze twee hokken nemen al een hoop ruimte in beslag, haha.

Nog één vraagje trouwens. We hebben een aparte verhoging voor moeders zodat ze daar nog met rust gelaten wordt, maar we zagen dus pas iets.. De slimme van het stel, Dora de ontdekkingsreiziger genoemd, klimt letterlijk als een aap het gaas op zodat hij/zij via die manier bij moeders plankje komt.. We hebben hem nu wat verder van het gaas verplaatst, maar moeten we daar nog wat aan doen? Want moeders krijgt steeds minder haar eigen ruimte omdat de kleintjes alles kunnen, en blijkbaar zelfs kunnen klimmen (het zag er echt heel bizar uit :')). Het hok is nu erg groot, maar tja.. Misschien dat jij nog iets weet? Want af en toe heb ik zo'n medelijden met d'r met de 4 hupsjes.
Haha, wat een ondernemend beestje die Dora! En fijn dat jullie er goed op letten waar het grut terecht gaat komen, dat zouden meer mensen zo moeten doen ^O^ Oh, en als jullie straks gaan koppelen zijn er in het konijnentopic ook veel mensen die daar nuttige tips voor hebben.

Mijn konijnen hebben normaal gesproken genoeg ruimte zodat ze altijd wel even weg kunnen als ze geen zin hebben in elkaar of de kleintjes, maar ik kan me voorstellen dat het in een iets kleinere ruimte lastig wordt moeders haar rust te geven. Je zou kunnen proberen een redelijk hoog huisje met plat 'dak' te knutselen, en dat in het midden van de ren of het hok ergens te zetten. Dan kan moeders er op springen en als het niet aan het gaas grenst zou ze veilig moeten zijn voor de kleine ontdekkingsreiziger :P Je zou ook nog kunnen proberen een stukje van het hok/ren af te zetten met een afscheiding zoals een plankje o.i.d. Ik weet niet of daar de ruimte voor is, maar zo'n 20-30 cm zou een volwassen konijn makkelijk overheen moeten kunnen springen terwijl dat voor de kleintjes lastig kan zijn (tenzij ze via het gaas er overheen kunnen klauteren natuurlijk ;) ).

------

Al even geen update meer trouwens over onze eigen beestjes, ik kom niet zo vaak meer buiten ivm hernia dus foto's maken wil ook niet zo goed. Veel nieuwe ontwikkelingen zijn er ook al niet.

Kip1 is al enige tijd buiten met haar kuikentjes, ze liet ze in de stal steeds in de steek om zelf te proberen te ontsnappen. Dit heeft een aantal kuikentjes het leven gekost. Uiteindelijk hebben we haar dus met het grut naar buiten gedaan en toen was ze tevreden. Helaas is in de eerste dag buiten het enige overgebleven Ancona kuiken gesneuveld (zwart/wit was schijnbaar toch te opvallend). Ze heeft op dit moment nog 3 kuikens over, een Marans en de twee Welsumers. Inmiddels zijn ze al zo oud dat ze al redelijk zelfstandig zijn. De Araucana-kruisingen doen het super en hebben zich helemaal aangepast aan het buitenleven. Ze hebben er voor gekozen om bij de biggen in te gaan wonen en dat gaat heel goed. Eén van de drie overgebleven oudere plofkippen (de adoptiekuikens van Kip2) had laatst een kapotte poot (was een schaap op gaan staan) en is geslacht. We hebben nu nog 2 grotere over en 5 kleintjes. Binnenkort wordt het tijd voor de Grote Schifting en zullen er een aantal oudere hennen, de plofkuikens en eventuele ongewenste haantjes worden geslacht.

De biggen zijn nog steeds met 5, maar komende woensdag worden de twee heren opgehaald door de kopers. Er was enige vertraging vanwege vakantie en mislopende communicatie maar nu is het toch zo ver. Ze vreten ons de oren van het hoofd, dus het wordt ook hoog tijd dat ze gaan :P Pim mag weer terug naar de andere drie biggen volgende week, zodra Pirate en Vlekkie zijn verhuisd. Met de twee konijntjes is ook alles goed, ze hebben een heel tunnelstelsel gegraven in hun weitje (weg kunnen ze niet, er is gaas ingegraven). Ik ben erg blij dat ze niet dezelfde ziekte hebben gekregen als Roosje.

En verder... de 6 cavia's doen het goed, de hondjes zijn tevreden (Nori groeit als kool en is volgens de trainer een natuurtalentje op de jachttraining O+ ), de poezen dartelen vrolijk rond, geiten en schapen zitten goed in hun zomervacht en Willow is een paar kilo aangekomen (was ook wel nodig). En over een paar weken hopen we een voorzichtig vooruitzicht te hebben op de eerste jonge aanwas voor 2013. Gaat allemaal zo z'n gangetje dus! :)
pi_116520229
Maar even een update dan, het voorzichtige vooruitzicht voor jonge aanwas in 2013 is inmiddels al wat minder voorzichtig. Wij hopen namelijk begin april 2013 ons eerste echte Beestenboerderij-baby'tje te kunnen verwelkomen O+ De timing is niet helemaal perfect vanwege mijn hernia, maar op het moment dat we dachten dat we misschien beter even konden stoppen met proberen was het blijkbaar al te laat :') Hoe dan ook, er klopt een hartje en we zijn er allemaal heel erg blij mee!

En ik verwacht dat ik niet de enige zal zijn die deze winter zwanger is op de Beestenboerderij; Pim moet geïnsemineerd worden, we willen eigenlijk schaap Vita en geit Dora laten dekken omdat ze (vooral Vita) anders te oud worden voor een eerste dracht, ongetwijfeld zijn er weer een lading kuikentjes te verwelkomen (voor mijn verjaardag volgende week krijg ik als het goed is namelijk een broedmachine *O* ) en wie weet laten we konijn Jul ook weer dekken. Het wordt een druk voorjaar dus hopelijk met veel jong grut! Hopelijk ben ik tegen die tijd eindelijk weer hernia-vrij en kan ik er onbeperkt foto's van schieten :D
pi_116521141
Oh wat leuk! Proficiat!
pi_116527816
Aww lief!! Gefeliciteerd!
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
pi_116528434
Wat leuk, gefeliciteerd! Hopelijk is je hernia snel over :) En ook alvast gefeliciteerd met je verjaardag, veel plezier met je broedmachine!
  zondag 9 september 2012 @ 21:46:07 #194
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_116581483
Wat een super leuk nieuws! Gefeliciteerd! Hopelijk gaat het rond die tijd wat beter met je hernia. Dat wordt dus lekker druk de komende tijd. Fijne verjaardag en succes met de broedmachine (origineel cadeau).
pi_116606572
Ik heb met heel veel plezier je topic doorgelezen. Echt tof hoe je het allemaal doet zo :)

En natuurlijk van harte gefeliciteerd! *O* En sterkte met de hernia, hopelijk heb je snel minder last.
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
  Moderator / Redactie FP donderdag 22 november 2012 @ 16:49:27 #196
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_119507282
quote:
17s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 21:58 schreef livalo het volgende:
Zoals beloofd de recente foto's. Ze groeien als kool en hebben allerlei kleurtjes. Er zijn er 2 ontzettend harig en punkerig, en er zijn er twee (een zwart 'witte' en de kleine van het stel) die de haren van moeders hebben. De mensen met de hangoren waar ze een weekje heeft geleefd, zijn langs gekomen en hebben bevestigd dat ze op de vader lijken. Het zijn dus tamme konijnen, en dat is een hele geruststelling. Lekker knuffelen met ze dus O+.

[ afbeelding ]
Dit zijn ze alle 4 in de ren! We hebben een grote ren erbij gekocht als verlengstuk. Daarin liggen knuffels, grote buizen, een bal, een versterkte kartonnen doos waar ze in kunnen en een verhoging waar alleen mams nog op kan, zodat die ook een beetje rust heeft. Ze springen hier ontzettend veel rond en beginnen ook al echt te knabbelen aan appeltjes, maar zelfs het onkruid tussen de stenen.

[ afbeelding ]
Dit zijn de twee 'kortharige'. Het onderdeurtje en de 'zwart witte'. De zwart-witte is de ADHD'er van het stel.

[ afbeelding ]
Dit is de ontdekkingsreizig(st)er van het stel. Kon als eerste zelf naar beneden hupsen via het trappetje en zit ook veel op de tweede (van de 3) verdieping het overzicht te houden op broertjes/zusjes.

[ afbeelding ]
Hiervoor de 'blonde/oranje', is eigenlijk helemaal niet zo oranje. Aan de andere kant is ze namelijk bijna helemaal zwart op haar achterkant en achterpoot (ze wil alleen niet met de kant op de foto lijkt het wel :P). Bizar om te zien, want het zwarte stopt ook op het midden van de rug. Lijkt zo net alsof het twee konijnen zijn. Heeft ook een wit blesje op d'r hoofd, erg leuk O+. Zoals je ziet erg harig, reageer ook het heftigst op dit konijn wanneer ik knuffel. Maar ze zijn het enorm waard O+.

[ afbeelding ]
Mijn favoriet, het onderdeurtje.

[ afbeelding ]
3 van de 4, boven na een drukke middag om even bij te komen.

[ afbeelding ]
En hier de laatste foto. Nu zie je ook dat degene die tegen de muur aan zit ook enorm fluffy is, en ook super mooi. Hetzelfde witte puntje op het hoofd als zijn mede-fluffy-broertje of zusje.

Dit zijn maar een paar foto's van de miljoenen die ik heb gemaakt, want ze zijn echt leuk! Maar dan heb je een beeld van hoe ze nu zijn. Eentje houden we er sowieso zelf die bij moeder blijft (mits er een meisje bij zit), en als er nog een meisje bij is gaan we toch proberen of die bij het andere konijn past, die in het aparte hok zit. Ook (mits een jongetje) willen de mensen waar moeders een tijdje heeft gewoond en waar de vader leeft, ook heel graag een konijntje! 2 (misschien 3) hebben er dus sowieso een thuis als de geslachten een beetje meehelpen, dus dat is ook wel fijn :).

Nogmaals bedankt voor de tips, het is nu fijn om te zien dat ze zo energiek en lief zijn. Snap goed dat jij ook zoveel foto's post, want ik kan er ook niet genoeg van krijgen O+.
Late to the party, maar wat een schatjes zijn het geworden! O+
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_119508125
Gefeliciteerd nog!

Ik kan niet wachten tot het weer jonge grut tijd is.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_119514628
Dank voor alle felicitaties!

Hier is weinig te melden, we bereiden ons langzaam voor op het komend voorjaar. Komende zaterdag gaat schaap Vita logeren bij een kennis die een mooie ram heeft. Er is contact opgenomen met een inseminator die als alles goed verloopt op 6 december Pim komt insemineren (maar we moeten eerst nog even regelen dat we op tijd Berkshire-sperma uit Ierland kunnen krijgen, en dan hopen dat het niet dood is tegen de tijd dat het hier is). Via-via hebben we in Limburg iemand met een mooie blauwe Vlaamse Reuzen ram gevonden die hopelijk ergens in het nieuwe jaar onze Jul kan dekken (de ram dus, niet die man :P ). En een kennis van een kennis zou hier in de buurt als het goed is nog een dwerggeitenbok moeten hebben waar we Dora over een paar weken heen kunnen brengen. Als alles gaat zoals het moet gaan kunnen we dan in het hele voorjaar van 2013 jong grut verwelkomen: konijntjes rond medio maart, biggetjes en een (meisjes O+ ) baby'tje rond eind maart en begin april, lammetjes rond eind april en geitjes begin/medio mei. We krijgen het dus nog druk genoeg ;)

En aan de andere kant van het spectrum: twee van de biggen (in ieder geval Koetje, en waarschijnlijk Ginger) gaan 17 december naar de slager. Ook zijn de laatste twee plofkippen een week geleden geslacht (3500 en 3700 gram schoon) en binnenkort worden de kruising-Araucana hanen en een paar oude hennen geslacht zodat de kippenpopulatie weer wat ingedamd wordt. En de oudste cavia (een jaar of 6) is ook begin deze maand overleden.

Zo gaat alles hier z'n gangetje, ik zal binnenkort als er iets gebeurd weer eens wat foto's maken :)
pi_119515000
He, het nieuws van jouw blijde verwachting had ik helemaal gemist! Wat ja leuk ja!
Hoe is het met de hernia?

Leuk om een update te lezen :Y.
pi_119516146
Thanks Sigme!

Hernia gaat wel, het ging steeds ietsje beter maar is nu sinds een paar dagen ineens weer veel pijnlijker. Maar ik kan me redelijk redden en hoop dat het straks weer langzaam beter gaat. Gewoon afwachten dus maar :)

Het is alleen wel jammer dat ik niet zo veel bezig kan zijn met de dieren als ik wel zou willen, en dat ik voor een groot deel van hun (en mijn eigen, trouwens :') ) verzorging afhankelijk ben van mijn man en ouders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')