Eindelijk een keer een goed initiatief. Op het hbo waar ik nu zit zie ik ook overal dat de vette happen goedkoper zijn dan de gezonde broodjes. Op het MBO waar ik tot vorig jaar zat waren de gezonde broodjes ham/kaas wel goedkoper dan de gefrituurde rotzooi. Daar had je die broodjes ham/kaas voor ¤1 en dan werden ze ook nog eens vers bereid.quote:Patatverbod rond scholen Amsterdam
AMSTERDAM - De PvdA wil tot twee uur 's middags een patatverbod rond middelbare scholen in Amsterdam. De fractie stelt voor om overeenkomsten te sluiten met ondernemers die vette happen aan leerlingen verkopen.
Het idee komt uit de koker van PvdA-raadslid Maarten Poorter, die onlangs stomverbaasd was toen hij, nota bene op de Dag van de Gezonde Schoolkantine, leerlingen van het Comenius Lyceum met broodjes döner kebab en Turkse pizza's in de kantine zag.
"Het was half elf, de kleine pauze. De kantine-uitbater zat met zijn handen in zijn haar, want hij mag geen gefrituurde waren verkopen", zegt Poorter in het Parool. Het raadslid is - om het goede voorbeeld te geven - zelf begonnen met lijnen. Poorter is inmiddels 8,5 kilo afgevallen.
De vette snacks zijn niet alleen slecht voor de gezondheid van kinderen, ook komen schoolkantines in financiële problemen als scholieren kiezen voor de dönerzaak verderop.
Die dikzakken gaan eerder dood en schelen de maatschappij veel geld. Laat ze zich maar lekker kapot vreten. Ik ben voorquote:Op donderdag 3 mei 2012 14:59 schreef Skv het volgende:
Sowieso voor. Al die vieze dikzakken tegenwoordig.
Laten ze iig de prijzen rechttrekken.
quote:Op donderdag 3 mei 2012 14:59 schreef BasEnAad het volgende:
WAL-GE-LIJK.
De vertrutting en bemoeienis zet door, echt misselijkmakend.
Ga eerder dood nadat ze van hun 30e tot hun 55e een ziekenhuisbed bezet hebben gehouden omdat ze niet zelfstandig meer konden ademen ja.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:00 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Die dikzakken gaan eerder dood en schelen de maatschappij veel geld. Laat ze zich maar lekker kapot vreten. Ik ben voor
Niet elke dikzak is zo zwaar hoorquote:Op donderdag 3 mei 2012 15:01 schreef Skv het volgende:
[..]
Ga eerder dood nadat ze van hun 30e tot hun 55e een ziekenhuisbed bezet hebben gehouden omdat ze niet zelfstandig meer konden ademen ja.
dit dusquote:Op donderdag 3 mei 2012 15:02 schreef Karina het volgende:
Wat een onzin: toen ik 30 jaar geledenop school zat kwam ook elke dag de patatkraam langs en gingen we patat halen. Toen waren de kinderen niet te dik (tenminste, de meeste niet). Ze moeten meer bewegen.
quote:Op donderdag 3 mei 2012 14:59 schreef Boris_Karloff het volgende:
Nog even en we krijgen voor geschreven wat we dienen te eten
http://www.cobra.be/cm/cobra/boek/boek-recensie/1.1135133quote:Bijvoorbeeld over de ziekteverzekering: Kun je een betere manier verzinnen om de staatstekorten weg te werken dan je inwoners verbieden ziek te zijn? En wat met vakantie? Is een vakantie die voor iedereen gelijk is en hetzelfde kost, nog wel een echte vakantie? En wat als een maatschappij iedereen kan opsporen via een centrale computer, alsook alles over dat individu te weten kan komen? Geboorteregeling dan. Wat gebeurt er als kinderen illegaal ter wereld komen? En als laatste: wat als we artiesten een serieuze staatssteun geven, maar hen wel regels en normen opleggen? Is er dan nog wel sprake van kunstenaarschap?
Bedankt voor de tipquote:Op donderdag 3 mei 2012 15:03 schreef niels0 het volgende:
[..]
[..]
http://www.cobra.be/cm/cobra/boek/boek-recensie/1.1135133
Aanrader!
Dat ook. Bemoei je er pas mee als het zin heeft, niet omdat je 'toevallig' iets bedacht hebt.quote:Op donderdag 3 mei 2012 14:59 schreef BasEnAad het volgende:
WAL-GE-LIJK.
Misschien moet je je eigen OP nog eens goed lezenquote:Op donderdag 3 mei 2012 14:59 schreef ArnosL het volgende:
Ai, die tt is wel een beetje dubieus natuurlijk, wat mij betreft gaat het alleen over de schoolkantines. Daarbuiten is het marktwerking en moet de ondernemer het zelf weten. Als het eten dan op de scholen goedkoop is en goed te eten, zal het toch wat sneller op de scholen zelf worden gegeten.
Er zijn een kleine 100 middelbare scholen in Amsterdam. Vrijwel heel Amsterdam wordt dus een frituurloze-zone voor scholieren?quote:Op donderdag 3 mei 2012 14:59 schreef BasEnAad het volgende:
WAL-GE-LIJK.
Wat? Ja met normaal doen.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:06 schreef aspirantspierbundel het volgende:
Het is een druppel op een hete plaat, maar men moet toch ergens beginnen?
Ergens beginnen? Ja, bij de ouders, niet door in geheel amsterdam tijdens lunchtijd snackbarren te sluiten. Of denk je dat daar alleen middelbare scholieren komen?quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:06 schreef aspirantspierbundel het volgende:
Het is een druppel op een hete plaat, maar men moet toch ergens beginnen?
Nee, het is van de zotte.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:11 schreef aspirantspierbundel het volgende:
Het is opzich toch goed dat ze die patatkramen sluiten?
Kinderen denken nog niet aan gezond eten, een beetje controle mag wel...
Alsjeblieft niet. Ik zie Wilders al in het debat weglopen omdat iedereen patat zegt en hij eist dat men friet zegt.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:15 schreef Piles het volgende:
Misschien wordt het tijd voor een frietpasOf patatpas, wat je wil.
Laten we overal een pasje voor geven....quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:15 schreef Piles het volgende:
Computerverbod thuis dus.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:02 schreef Karina het volgende:
Wat een onzin: toen ik 30 jaar geledenop school zat kwam ook elke dag de patatkraam langs en gingen we patat halen. Toen waren de kinderen niet te dik (tenminste, de meeste niet). Ze moeten meer bewegen.
Het schijnt te helpen tegen ADHD.quote:Op donderdag 3 mei 2012 14:59 schreef Boris_Karloff het volgende:
Nog even en we krijgen voor geschreven wat we dienen te eten
Nee verplicht sporten, iedereen zal een perfect lichaam hebben anders mogen ze opsodemieterenquote:
Inderdaad, en in de winter zetten ze die melk op de kachelquote:Op donderdag 3 mei 2012 15:03 schreef HSG het volgende:
Ik kom nog uit een tijd dat we melk en fruit kregen op school. Waar zijn die tijden gebleven.
Chips Card.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:15 schreef Piles het volgende:
Ja die kinderen die de hele dag achter de computer zitten, oh wachtquote:Op donderdag 3 mei 2012 15:21 schreef niels0 het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen kinderen maar ik zou het wel aan banden leggen. Iemand hier?
Zet er nog wat houten barakken neer en het plaatje is compleetquote:Op donderdag 3 mei 2012 15:16 schreef Casos het volgende:
Gewoon een groot hek om zo'n school, flink veel prikkeldraad erop. Voor 08:30 binnen zijn, anders boete en om 18:00 uur poort weer open. En in de kantine alleen maar konijnenvoer verkopen. Dat zou een goede oplossing zijn.
quote:Op donderdag 3 mei 2012 14:59 schreef BasEnAad het volgende:
WAL-GE-LIJK.
Ligt vaak aan de eetgewoonten thuis. Dat los je niet op door een snackbarverbod op te leggen.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:23 schreef Xetran het volgende:
Wel terecht opzich. tegenwoordig zie ik al die blagen om een uur of 12 in de pauze al een patatje halen en langzaam moddervet worden. Maar of je er iets aan moet doen, weet niet.
Waarom zou iemand er iets aan moeten doen? Laat mensen lekker zelf bepalen wat zij wel of niet consumeren.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:23 schreef Xetran het volgende:
Wel terecht opzich. tegenwoordig zie ik al die blagen om een uur of 12 in de pauze al een patatje halen en langzaam moddervet worden. Maar of je er iets aan moet doen, weet niet.
Lekker kroketje platstampen tussen broodje kaasquote:Op donderdag 3 mei 2012 15:29 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Waarom überhaupt per sé eten kopen op school? Toen ik 14 was, 10 jaar geleden dus, nam ik gewoon brood mee van huis
Ja ik deed ook veel buitenspelen, maar welke leeftijd was dat? tot m'n 13e ofzo (brugklas). Ik heb vaak kinderen gezien die dik worden vanaf hun 13e.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:23 schreef Karina het volgende:
[..]
Ja die kinderen die de hele dag achter de computer zitten, oh wachtIk zou een slecht voorbeeld zijn
Maar serieus: als ik thuis kwam van school dan speelde ik tot het avondeten buiten, en soms daarna ook nog, dan blijf je vanzelf wel dun en fit. Ik heb ook geen kinderen, maar ik zou wel proberen om ze achter de computer vandaan te krijgen.
Het zou wel helpen als ze in die kantines lekkere gezonde dingen zouden verkopen en niet te duur.
Das niet stoer.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:29 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Waarom überhaupt persé eten kopen op school? Toen ik 14 was, 10 jaar geleden dus, nam ik gewoon brood mee van huis
Tuurlijk is een kroketje wel lekker, maar elke dag?quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:30 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Lekker kroketje platstampen tussen broodje kaas
Ik had er het geld niet eens voor. Waar toveren ze dat dan vandaan?quote:
wer-kenquote:Op donderdag 3 mei 2012 15:32 schreef niels0 het volgende:
[..]
Ik had er het geld niet eens voor. Waar toveren ze dat dan vandaan?
En daar heb je in essentie ook de oplossing, die 10-14 jarigen krijgen dat geld natuurlijk van hun ouders en als die hun in plaats van geld gewoon boterhammen meegeven los je het probleem ook op.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:32 schreef niels0 het volgende:
[..]
Hoe groot is die groep die dat iedere dag doet?quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:30 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Tuurlijk is een kroketje wel lekker, maar elke dag?
Naja, geen idee hoeveel lui het elke dag doen natuurlijk. Weet wel dat er genoeg lui zijn die het wél doen..quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hoe groot is die groep die dat iedere dag doet?
Weinig die dat kunnen betalen.
Zoals ik al zei, als je 1x in de 2 weken een snackje haalt is dat in een kantine met 1000 man al snel 50-100 man met een snackje. Ziet er ongezond uit misschien maar statistisch niets mis mee om 2x per maand te snacken.
Ik kreeg vroeger een gulden tot maximaal 2,50 per week...blijkbaar is dat bedrag tegenwoordig wat hoger.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:32 schreef niels0 het volgende:
[..]
Edit: Wat doet zakgeld tegenwoordig? Ik ben echt een n00b daar in.
Inderdaad, die gedachtengang achter dit beleid is gewoon zwakzinnig.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:33 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
En daar heb je in essentie ook de oplossing, die 10-14 jarigen krijgen dat geld natuurlijk van hun ouders en als die hun in plaats van geld gewoon boterhammen meegeven los je het probleem ook op.
Naja, dan nog. Als je de snacktent verplaatst nemen ze kitkat's en snickers mee.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:34 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Naja, geen idee hoeveel lui het elke dag doen natuurlijk. Weet wel dat er genoeg lui zijn die het wél doen..
Zo zeg. Da's een stuk minder dan ik kreeg. 5 gulden per week. En dan praat ik over ruim 25 jaar geleden.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:35 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik kreeg vroeger een gulden tot maximaal 2,50 per week...blijkbaar is dat bedrag tegenwoordig wat hoger.
Zou je vies tegenvallen hoe goed in een kantine met vette snacks het doet bij de leerlingen. Ik heb op een school gewerkt waar leerlingen van 12-18 jaar op zaten en schrok van de hoeveelheid geld die er omging in de schoolkantine...helaas teveel vette hap naar mijn smaak( ik schrok er zelfs een beetje vanquote:Op donderdag 3 mei 2012 15:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hoe groot is die groep die dat iedere dag doet?
Weinig die dat kunnen betalen.
Als de ouders dat geld geven, zou je de ouders kunnen voorlichten.
Zoals ik al zei, als je 1x in de 2 weken een snackje haalt is dat in een kantine met 1000 man al snel 50-100 man met een snackje. Ziet er ongezond uit misschien maar statistisch niets mis mee om 2x per maand te snacken.
Tuurlijk niet, dan verdwijnen de boterhammen in de prullenbak en wordt er alsnog frietuursel gekocht.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:33 schreef Boris_Karloff het volgende:
En daar heb je in essentie ook de oplossing, die 10-14 jarigen krijgen dat geld natuurlijk van hun ouders en als die hun in plaats van geld gewoon boterhammen meegeven los je het probleem ook op.
Heb ik ook gezien.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:38 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Tuurlijk niet, dan verdwijnen de boterhammen in de prullenbak en wordt er alsnog frietuursel gekocht.
Ik ga nog iets verder terug...30-35 jaar geleden dat ik op de middelbare zat.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:37 schreef niels0 het volgende:
[..]
Zo zeg. Da's een stuk minder dan ik kreeg. 5 gulden per week. En dan praat ik over ruim 25 jaar geleden.
Laten we 'ns stellen (want ik heb echt geen idee) dat ze tegen woordig 10 euro krijgen. Da's elke dag een frietje maar dan is het ook op.
Maar goed. Moet je, omdat een groepje jeugd geen opvoeding krijgt en er op los snackt, het snackplezier voor iedereen gaan vergallen? En hoe compenseer je de horeca?quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:37 schreef trovey het volgende:
[..]
Zou je vies tegenvallen hoe goed in een kantine met vette snacks het doet bij de leerlingen. Ik heb op een school gewerkt waar leerlingen van 12-18 jaar op zaten en schrok van de hoeveelheid geld die er omging in de schoolkantine...helaas teveel vette hap naar mijn smaak( ik schrok er zelfs een beetje van) maar ja wel een omzet van hier tot ginder....leerlingen zijn blijkbaar een stuk rijker dan vroeger.
Dat zal nu wel wat hoger zijn, anders ben je drie weken voor een kop koffie aan het sparenquote:Op donderdag 3 mei 2012 15:35 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik kreeg vroeger een gulden tot maximaal 2,50 per week...blijkbaar is dat bedrag tegenwoordig wat hoger.
quote:Uit onderzoek onder scholieren (2011) blijkt dat het gemiddelde zakgeldbedrag rond de ¤ 24,- per maand ligt. U ziet de bedragen die kinderen gemiddeld krijgen in onderstaande tabel.
http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/kinderen-en-geld/zakgeld.html
Kinderen hebben het geld niet om elke dag buiten de deur te eten hoor.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:38 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Tuurlijk niet, dan verdwijnen de boterhammen in de prullenbak en wordt er alsnog frietuursel gekocht.
Hij zegt "als die hun in plaats van geld gewoon boterhammen meegeven".quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:38 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Aha, de bekende broodzakjes met brood bij de plaatselijke supermarkt/snackbar/broodjeszaak.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:38 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Dan zaten we dus op hetzelfde niveau met inflatiecorrectie enzo. Dat lucht op, ik wil niet overkomen als een verwend jong.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:39 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik ga nog iets verder terug...30-35 jaar geleden dat ik op de middelbare zat.
van welk geld?quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:38 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
En als ze dat wel hebben, zit daar eerder het probleem dan bij de groep die af en toe een patatje haalt.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:39 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Kinderen hebben het geld niet om elke dag buiten de deur te eten hoor.
Kleedgeld, ander zakgeld, geleend geld, vakantiebaantje, beltegoed ruilen, hoereren, you name it.quote:
Dat is natuurlijk ook wel een probleem...leuk als de schoolkantine gezonde broodjes en fruit e.d. gaat aanbieden maar als de boel niet verkoopt lopen ze ook inkomsten mis en die schoolkantine is voor vele scholen toch een belangrijke bron van inkomsten...men onderschat dat wel eens.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:39 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Maar goed. Moet je, omdat een groepje jeugd geen opvoeding krijgt en er op los snackt, het snackplezier voor iedereen gaan vergallen? En hoe compenseer je de horeca?
Ja en het beleid is gewoon weer schieten met hagel op een mug, symptoombestrijding en een buitengewoon dwingende en betuttelende manier om je zin als overheid door te drijven. Echt verachtelijk.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:41 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En als ze dat wel hebben, zit daar eerder het probleem dan bij de groep die af en toe een patatje haalt.
Als een schoolkantine dingen verkoopt die niemand wil hebben, is het "niet goed lopen" niet meer dan marktwerking.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:42 schreef trovey het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook wel een probleem...leuk als de schoolkantine gezonde broodjes en fruit e.d. gaat aanbieden maar als de boel niet verkoopt lopen ze ook inkomsten mis en die schoolkantine is voor vele scholen toch een belangrijke bron van inkomsten...men onderschat dat wel eens.Echter een wit bolletje met alleen satesaus aanbieden als een broodje sate is ook wel een ander uiterste...die broodjes lipen ovberigens als een trein...goedkoop en toch het idee van een vette snack.
quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:43 schreef MaGNeT het volgende:
Ik zie trouwens wel een handeltje voor jongeren die vlak bij hun school wonen.
In een tussenuur of pauze met 10 man naar je huis en dan de frituur ff aan
Ik denk dat het toch ook wel ligt aan de leeftijd (ik ben puber en mij kan niets overkomen en mijn gezondheid is het laatste waar ik aan denk) en dat er een stukje eetcultuur van thuis meespeelt....snelle hap want ouders hebben geen tijd om een normale maaltijd te koken.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:43 schreef niels0 het volgende:
ok we zijn er uit. Het ligt aan de hoeveelheid geld die kinderen tot hun beschikking hebben.
Lekkere vlotte discussie.
Jaar of 10 geleden werkte ik op een scheepswerf in R'dam en 1 van die 'swa's z'n vriendin kwam elke dag surinaams eten verkopen. Verse handel. Gouwe handel.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:43 schreef MaGNeT het volgende:
Ik zie trouwens wel een handeltje voor jongeren die vlak bij hun school wonen.
In een tussenuur of pauze met 10 man naar je huis en dan de frituur ff aan
Leuk maar daar scheelt die school niets mee op....geen inkomsten is geen inkomsten.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als een schoolkantine dingen verkoopt die niemand wil hebben, is het "niet goed lopen" niet meer dan marktwerking.
Als je dat vervolgens wil gaan oplossen door concurrentie uit te bannen, tsja...
En nu een algemene trend bij iedereen. Regel alles maar gewoon privé bij je thuis, da's de enige plek waar de overheid met hun gore tengels nog niet te vaak binnenkomt. Er mag en kan steeds minder.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:44 schreef TwenteFC het volgende:
[..]Dat had je op schoolfeesten altijd.. was goedkoper dan van school zelf kopen.
Whehe, ja, we namen ook met z'n allen uitdeel zakjes chips en blikjes cola mee van huis bij het schoolfeest omdat de schoolkantine te duur was. Mocht officiëel niet maar wie houdt het tegen?quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:44 schreef TwenteFC het volgende:
[..]Dat had je op schoolfeesten altijd.. was goedkoper dan van school zelf kopen.
Dat eetcultuur thuis een rol speelt kan ik inkomen. Dat zal wel meespelen maar geld lijkt me een cruciale factor.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:45 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik denk dat het toch ook wel ligt aan de leeftijd (ik ben puber en mij kan niets overkomen en mijn gezondheid is het laatste waar ik aan denk) en dat er een stukje eetcultuur van thuis meespeelt....snelle hap want ouders hebben geen tijd om een normale maaltijd te koken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |