Cherna legde hierboven uit dat met het verdwijnen van het Ziekenfonds een vorm van inkomensherverdeling verdween die niet werd gecompenseerd via een aanpassing van de inkomstenbelasting. Iedereen kan hiervan vinden wat hij wil maar daar hebben de mensen met een hoger inkomen dus van geprofiteerd aangezien de mensen met een lager inkomen nu verhoudingsgewijs meer moesten betalen voor een medische verzekering terwijl de mensen met een hoger inkomen minder hoefde te betalen dan bij de particuliere verzekering ten tijde van het Ziekenfnods (aangepast aan inflatie natuurlijk).quote:Dat is onzin. De hoge inkomens dragen altijd meer bij, maar in verhouding minder als percentage van het inkomen.
Ah er was maandag al een akkoord?quote:Op zaterdag 28 april 2012 20:59 schreef remlof het volgende:
Ik ben naar de ledenraad geweest vandaag en ik ben er van overtuigd dat de PvdA nog steeds de partij voor mij is.
Ze waren immers buitenspel gezet, VVD/CDA/D66/GL/CU hadden al 77 zetels en de PvdA had inderdaad niets meer kunnen doen dan een handtekening zetten bij het kruisje.
Ze zijn niet buitenspel gezet, maandag was er al contact tussen D66, CU en GL, dinsdag waren die plannen al naast elkaar gelegd en dat werd woensdagochtend als aan de PvdA gepresenteerd. Woensdagavond begon het contact met de regeringspartijen CDA en VVD pas, dus als de PvdA Echt had gewild had Samsom woensdag echt wel de tijd om in een houding te stappen waarbij hij zelf misschien iets toegeeflijker was. Om zo toch mee te kunnen onderhandelen.quote:Op zaterdag 28 april 2012 20:59 schreef remlof het volgende:
Ik ben naar de ledenraad geweest vandaag en ik ben er van overtuigd dat de PvdA nog steeds de partij voor mij is.
Ze waren immers buitenspel gezet, VVD/CDA/D66/GL/CU hadden al 77 zetels en de PvdA had inderdaad niets meer kunnen doen dan een handtekening zetten bij het kruisje.
Het fraaie is dat juist de 5 partijen de dank hebben om tot een akkoord te komen omdat de pvda akkoord ging voor verkiezingen na de zomer. Zoals je kunt lezen in het interview is het de schuld van de 3 gedogers om de PvdA buiten spel te houden. Helaas wordt dit door hen en de media opgedrongen dat Samsom faalt, de enige die hier falen zijn GL,D66,CU.quote:Op zaterdag 28 april 2012 13:39 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Samsom heeft zich radicaal links opgesteld, dit om de kiezers die over zijn gelopen naar de SP terug te winnen. Dit heeft er voor gezorgd dat Samsom o.a. heeft gezegd dat hij die 3%-norm niet belangrijk vindt, dat hij het gevallen kabinet op geen enkele manier wil helpen, dat het allemaal niet zijn probleem is en hij zich niet verantwoordelijk voelde. De PvdA heeft zich ontpopt tot het linker broertje van de SP waarmee niet te onderhandelen valt.
Op het moment dat het er op begon te lijken dat de 5 andere partijen er samen wél uit konden komen, toen pas begon Samsom in actie te komen en aansluiting te zoeken (met heel veel eisen). Toen was het gewoon te laat en kon Samsom niks anders doen dan wat staan te bedelen op de gang en later in de Tweede Kamer tijdens het debat.
Samsom heeft gegokt dat hij met deze strategie wel in een goed plaatje zou komen bij de kiezers die over waren gelopen naar de SP, heeft het partijbelang voorop gesteld, en de uitwerking van deze strategie hebben we de afgelopen week mogen aanschouwen.
Samengevat: eigen schuld, gegokt en verloren. De kritiek op de PvdA is gewoon 100% terecht.
Het punt is dat Samsom geen idee heeft wat de grote lijnen van de internationale ontwikkelingen zijn. Hij blijft maar zeuren over die paar tientjes die ambtenaren moeten inleveren. Hij heeft aangetoond absoluut geen potentieel leider van een land te zijn.quote:Op zaterdag 28 april 2012 20:59 schreef remlof het volgende:
Waarom denk je dat?quote:Op zondag 29 april 2012 05:57 schreef Oldie57 het volgende:
[..]
Het punt is dat Samsom geen idee heeft wat de grote lijnen van de internationale ontwikkelingen zijn.
Volgens mij begrijp jij het zelf niet...quote:Op zondag 29 april 2012 05:57 schreef Oldie57 het volgende:
[..]
Het punt is dat Samsom geen idee heeft wat de grote lijnen van de internationale ontwikkelingen zijn. Hij blijft maar zeuren over die paar tientjes die ambtenaren moeten inleveren. Hij heeft aangetoond absoluut geen potentieel leider van een land te zijn.
Je wordt moet van iets wat je zelf opzoekt?quote:Op zondag 29 april 2012 08:24 schreef Oldie57 het volgende:
Ik word wel erg moe van die Samsom. Overal op TV zie je dat hij in de verdediging moet om zijn merkwaardige handelswijze uit te leggen.
Nieuwsuur
Dat komt niet sterk over. Ik hoor hem liever spreken over hoe hij denkt te gaan samenwerken met andere middenpartijen. Of is de PvdA verworden tot een extremistische partij die probeert de SP voor te blijven? Dat zou echt ongelofelijk dom zijn. Hopelijk kan Plasterk die veel intelligenter is dan de primair reagerende Samsom hem bijpraten over hoe de wereld er werkelijk uitziet.
http://www.volkskrant.nl/(...)rs-kunnen-doen.dhtmlquote:PvdA-leider Diederik Samsom had naar eigen zeggen 'dingen anders kunnen doen'. 'Ik had met andere mensen kunnen spreken en in andere kamertjes kunnen zitten', zegt Samsom vandaag tegen EenVandaag. Maar Samsom staat nog steeds achter het besluit om niet mee te doen aan het bezuinigingsakkoord. 'Meedoen hoorde niet bij de opties die goed zijn voor dit land.'
Samsom krijgt zware kritiek te verduren over zijn beslissing niet mee te doen met Kunduzcoalitie. 'De geschiedenis zal uitmaken of ik een fout heb gemaakt, maar ik heb tot het einde gesprekken gevoerd', zegt Samsom. 'Uiteindelijk sta ik langs de zijlijn, maar ik ga niet ten koste van alles akkoord.'
Volgens een peiling van EenVandaag staat twee derde (65 procent) van de PvdA-stemmers achter het akkoord. 'Ik schrik daar niet van', zegt Samsom. 'Het is moeilijk uit te leggen aan de kiezer. Het is een grote doorbraak maar het is een doorbraak in de verkeerde richting.'
De PvdA zakt vijf zetels weg in de peiling. Samsom: 'Die gaan we nu weer terugwinnen, deur voor deur en café voor café'.
Ik heb het al eerder gezegd, maar je posts zouden zoveel leesbaarder worden als je niet dit soor tongefundeerde one-liners de ether in zou spugen. Je doet aannames die nergens anders op gebaseerd zijn dan op persoonlijke aanvallen. Niet echt constructief voor een discussie.quote:Op zondag 29 april 2012 10:30 schreef Oldie57 het volgende:
Op Buitenhof (12:00 NL 1) gaan PvdA-coryfeeën vertellen dat Samsong's handelswijze ongelofelijke schade berokkent aan de PvdA. Maar Samsong de activist is niet gewend te luisteren dus zal hij de komende weken Groenlinks aanvallen en beledigen. Enige wil tot samenwerking en het meewerken aan een oplossing is bij hem totaal afwezig.
Ik spreek een feit uit (Buitenhof over Samsong) en een verwachting (gebaseerd op zijn achterlijke gedrag in de Kamer afgelopen donderdag).quote:Op zondag 29 april 2012 10:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik heb het al eerder gezegd, maar je posts zouden zoveel leesbaarder worden als je niet dit soor tongefundeerde one-liners de ether in zou spugen. Je doet aannames die nergens anders op gebaseerd zijn dan op persoonlijke aanvallen. Niet echt constructief voor een discussie.
En dat laatste doe je op de verkeerde manier. Je presenteert het als feit, niet als mening. Je hebt totaal geen inzicht in hoe Samsom (namen verbasteren is zoooooo BLO/PVV-niveau) gaat opereren de komende maanden en die mening baseren op twee dagen is volkomen kolder.quote:Op zondag 29 april 2012 10:36 schreef Oldie57 het volgende:
[..]
Ik spreek een feit uit (Buitenhof over Samsong) en een verwachting (gebaseerd op zijn achterlijke gedrag in de Kamer afgelopen donderdag).
Dus jij denkt niet dat hij bij de behandeling van de begroting Jolanda Sap gaat uitmaken voor een rechtse vazal? Dan ben je wel erg naief en gespeend van enige mensenkennis. Samsong is zo dom. Hij zal alle energie besteden voor het bestrijden van deze voormalige bondgenoot maar wat hij nou wil met Nederland, behalve het land in een financiele afgrond douwen, zal je van hem niet horen. Oplossingen krijg je van hem niet te horen ... net als zijn nieuwe bondgenoot Wilders.quote:
Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat hij dat gaat doen. hij heeft het nog nooit gedaan, Samsom heeft geen geschiedenis van schelden en name-calling, zoals Wilders bijvoorbeeld wel heeft, dus ik snap werkelijk waar niet, waar jij het idee vandaan haalt, dat hij zoiets zal doen. Als er dus iemand gespeend is van mensenkennis ben jij het wel.quote:Op zondag 29 april 2012 10:44 schreef Oldie57 het volgende:
[..]
Dus jij denkt niet dat hij bij de behandeling van de begroting Jolanda Sap gaat uitmaken voor een rechtse vazal? Dan ben je wel erg naief en gespeend van enige mensenkennis.
Vreemd dat hij het een besluit noemt om niet mee te doen. Ik dacht dat hij juist was buitengesloten?quote:Op zondag 29 april 2012 10:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)rs-kunnen-doen.dhtml
Ik heb mijn lidmaatschap al lang geleden opgezegd, maar anders was deze week reden geweest om dat alsnog te doen. Wat een bekrompen partij is die PvdA geworden. Strategisch totaal de weg kwijt.
Gelukkig voor die partij dat er nog mensen zijn die er intuinen, anders staan ze in no time op 0 zetels.quote:Op zaterdag 28 april 2012 20:59 schreef remlof het volgende:
Mensen weten dat ze bezuinigingen gaan voelen, maar ze weten evenmin dat een financieel gezonde staat belangrijk is voor de toekomstige koopkracht.quote:Op zondag 29 april 2012 13:55 schreef Samson het volgende:
Zodra mensen daadwerkelijk gaan beseffen wat dit akkoord nu eigenlijk behelst wint Samsom zn stemmen dubbel weer terug.
Dat laatste is nu net precies wat het merendeel van de NL bevolking zich dus juist niet beseft.... Als er 1 ding is waardoor je nooit uit een financieel dal zal raken is het bezuiniging op bezuiniging. Ik sta dan ook met verbazing berichten in de krant en op internet te lezen dat de NLer nu weer meer vertrouwen in de toekomst heeft. Niets is volgens mij minder waar. Net als die peiling van de Hondt. Als er op 1 moment in de geschiedenis met nieuwsberichten stemming wordt gemaakt dan is het wel nu....quote:Op zondag 29 april 2012 13:56 schreef mlg het volgende:
[..]
Mensen weten dat ze bezuinigingen gaan voelen, maar ze weten evenmin dat een financieel gezonde staat belangrijk is voor de toekomstige koopkracht.
Als het aan Samsom ligt betalen we om de politieagenten te ontzien, liever een hogere rente waardoor miljarden extra bezuinigd dient te worden. Ze zeggen dat hij zo intelligent is, ik merk er geen zak van.quote:Op zondag 29 april 2012 13:56 schreef mlg het volgende:
[..]
Mensen weten dat ze bezuinigingen gaan voelen, maar ze weten evenmin dat een financieel gezonde staat belangrijk is voor de toekomstige koopkracht.
Dan zou ik maar blij zijn, want het heeft de PVV geen windeieren gelegd. Verder wordt de nadruk in de media wel heel erg op Samsom gelegd, maar hij heeft dan ook wel een keuze gemaakt die een breking is met de eerder koers van de PvdA, namelijk pragmatisch en gematigd links. Als partijen zo'n koersverandering doorgaan dan is dit vaak gewoon uitgebreid in het nieuws, kijk maar naar Groenlinks destijds met Kunduz.quote:Op zondag 29 april 2012 11:08 schreef Oud_student het volgende:
Na Wilders hebben de politiek en de media een nieuw slachtoffer gevonden Samsom.
In plaats van naar de inhoud van het erbarmelijke Kunduz akkoord te kijken, kiest links eurofiel Nederland een slachtoffer als afleidingsmanouvre.
Zo gaat het al tijden, de kranten berichten over wat de stemming in tafeltalkshows is, waar die verzuchten dat er weer iets de kiezer niet uit te leggen is, zonder enige poging gedaan te hebben.quote:Op zondag 29 april 2012 13:59 schreef Samson het volgende:
[..]
Dat laatste is nu net precies wat het merendeel van de NL bevolking zich dus juist niet beseft.... Als er 1 ding is waardoor je nooit uit een financieel dal zal raken is het bezuiniging op bezuiniging. Ik sta dan ook met verbazing berichten in de krant en op internet te lezen dat de NLer nu weer meer vertrouwen in de toekomst heeft. Niets is volgens mij minder waar. Net als die peiling van de Hondt. Als er op 1 moment in de geschiedenis met nieuwsberichten stemming wordt gemaakt dan is het wel nu....
Bron?quote:Op zondag 29 april 2012 14:59 schreef Oldie57 het volgende:
[..]
Als het aan Samsom ligt betalen we om de politieagenten te ontzien, liever een hogere rente waardoor miljarden extra bezuinigd dient te worden.
Tja, takes one to know one, dus dat is niet zo verbazingwekkend.quote:Ze zeggen dat hij zo intelligent is, ik merk er geen zak van.
Ik ben anti PvdA. Of Samsom nou wel of niet wordt onderuitgehaald door de media en de rest van de politiek is niet relevant voor mij en ik loop zeker niet achter deze kale leider aan (wel Fortuyn, maar helaas).quote:Op zondag 29 april 2012 15:06 schreef KermitKikker het volgende:
Edit: Het punt wat ik voornamelijk wilde maken dat het nogal een nietszeggende oneliner is die je daar maakt en dat het meer zin heeft om dan ook echt inhoudelijk in te gaan op het akkoord en je eigen mening erover te vormen dan blind achter je grote kale leider aan te lopen.
Waarom denkt links altijd dat "de mensen" stom zijn en niet snappen wat er in dat akkoord staat?!quote:Op zondag 29 april 2012 13:55 schreef Samson het volgende:
Zodra mensen daadwerkelijk gaan beseffen wat dit akkoord nu eigenlijk behelst wint Samsom zn stemmen dubbel weer terug.
Weet rechts dat niet dan? Dat is pas dom.quote:Op maandag 30 april 2012 08:52 schreef kossikvassik2 het volgende:
[..]
Waarom denkt links altijd dat "de mensen" stom zijn en niet snappen wat er in dat akkoord staat?!
Wat het betekent snappen de meesten dan weer niet.quote:Iedereen snapt dat BTW naar 21% gaat enz. Maar ook dat er niet meer wordt bezuinigd op het PGB en passend onderwijs.
Jij komt even het gelijk van links illustreren?quote:We MOETEN bezuinigen en iedereen gaat dat voelen. Hoeveel de PVDA, PVV en SP de kiezer ook beloven!
Hij had het akkoord kunnen steunen zodat hij niet hard op zijn bek ging. Klein smetje.quote:Op maandag 30 april 2012 09:27 schreef remlof het volgende:
Ik vind het een prima akkoord. Maar ze hadden al 77 zetels dus de PvdA was niet meer nodig, daar kan Samsom weinig aan doen.
quote:Op maandag 30 april 2012 09:27 schreef remlof het volgende:
Ik vind het een prima akkoord. Maar ze hadden al 77 zetels dus de PvdA was niet meer nodig, daar kan Samsom weinig aan doen.
Misschien tokkievolk dat op de PVV en SP stemt niet. Maar mensen die bewust op t CDA, D66, Groenlinks en de VVD hebben gestemd snappen t welquote:Wat het betekent snappen de meesten dan weer niet.
Nee, ik zeg dat links dingen belooft die helemaal niet mogelijk zijn in de huidige financiele positie van Nederland!quote:Jij komt even het gelijk van links illustreren?
Alles is mogelijk. De prijs wordt alleen achteraf betaald.quote:Op maandag 30 april 2012 09:31 schreef kossikvassik2 het volgende:
[..]
Misschien tokkievolk dat op de PVV en SP stemt niet. Maar mensen die bewust op t CDA, D66, Groenlinks en de VVD hebben gestemd snappen t wel
[..]
Nee, ik zeg dat links dingen belooft die helemaal niet mogelijk zijn in de huidige financiele positie van Nederland!
het is een kut akkoord, was nergens voor nodig. waarom zo overhaast? beter gaan ze nog eens goed nadenken alvorens te zeggen, dit is de weg die we moeten gaan.quote:Op maandag 30 april 2012 09:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hij had het akkoord kunnen steunen zodat hij niet hard op zijn bek ging. Klein smetje.
Waarom is het een kut akkoord? Omdat het zo snel beklonken was?quote:Op maandag 30 april 2012 09:33 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
het is een kut akkoord, was nergens voor nodig. waarom zo overhaast? beter gaan ze nog eens goed nadenken alvorens te zeggen, dit is de weg die we moeten gaan.
Dat wou ie niet omdat ie er niets meer aan kon veranderen en dat begrijp ik.quote:Op maandag 30 april 2012 09:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hij had het akkoord kunnen steunen zodat hij niet hard op zijn bek ging. Klein smetje.
Maar ondertussen wel bleren dat hij niet uitgenodigd was bij een akkoord dat hijzelf niet ondersteunde. Blijft apart natuurlijk.quote:Op maandag 30 april 2012 09:38 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat wou ie niet omdat ie er niets meer aan kon veranderen en dat begrijp ik.
Dan had hij zich nadrukkelijker moeten profileren tijdens de onderhandelingen. De enige die schuld treft is Samsom.quote:Op maandag 30 april 2012 09:38 schreef remlof het volgende:
Inderdaad de prijs wordt achteraf door degenen die nu jong zijn achteraf betaald als het aan de SP en PVDA en PVV ligt.quote:Op maandag 30 april 2012 09:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Alles is mogelijk. De prijs wordt alleen achteraf betaald.
Je vergeet de babyboomers die koste wat het kost moeten worden ontzien.quote:Op maandag 30 april 2012 09:40 schreef kossikvassik2 het volgende:
[..]
Inderdaad de prijs wordt achteraf door degenen die nu jong zijn achteraf betaald als het aan de SP en PVDA en PVV ligt.
Alleen omdat we medelijden moeten hebben met tokkiemensen die het nu ook al goed hebben of met mensen die het erg vinden om 1 maand later op pensioen te gaan -_-
Samsom heeft zich vakkundig aan de zijlijn geplaatst en zal de komende jaren niet deelnemen aan enige regering. PvdA-stemmers zullen eerder uitwijken naar de SP om een kans te maken nog iets te bereiken. De huidige leider van de PvdA neemt zijn achterban niet serieus. 70% van de PvdA was voor een akkoord en Samson zegt dat deze mensen het allemaal bij het verkeerde eind hebben. Dat is hetzelfde als je zegt dat de hele wereld gek is behalve ik. Nee, leiderschapskwaliteiten zijn bij Samsom ver te zoeken.quote:Samsom: Er is niets kapot
telegraaf
AMSTERDAM - PvdA-leider Diederik Samsom gelooft dat na de verkiezingen in september nog altijd gekoerst kan worden op een kabinet waaraan zowel PvdA als D66 en GroenLinks deelnemen.
Dat meldt Trouw. Hoewel de PvdA vorige week niet meedeed aan het unieke bezuinigingsakkoord van de Kunduz-coalitie, is zijn partij niet naar de zijlijn verdreven in de aanloop naar een nieuw kabinet. „Er is niets kapot”, zei Samsom afgelopen zaterdag tijdens een partijbijeenkomst over de verhouding met GroenLinks en D66.
Hij zette zichzelf al buitenspel door te roepen dat hij zich niet wilde conformeren aan de 3%. Tsja, als dan andere partijen wel happen is het nogal calimero om daarna te gaan huilen dat hij niet betrokken was bij een akkoord dat stiekem best oke is.quote:Op maandag 30 april 2012 09:40 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dan had hij zich nadrukkelijker moeten profileren tijdens de onderhandelingen. De enige die schuld treft is Samsom.
Typische linkse beperkte wereldbeeld.quote:Op maandag 30 april 2012 09:33 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
het is een kut akkoord, was nergens voor nodig. waarom zo overhaast? beter gaan ze nog eens goed nadenken alvorens te zeggen, dit is de weg die we moeten gaan.
Wat een onzin verkondig je hierquote:Op maandag 30 april 2012 09:42 schreef Oldie57 het volgende:
[..]
Samsom heeft zich vakkundig aan de zijlijn geplaatst en zal de komende jaren geen deel nemen aan enige regering. PvdA-stemmers zullen eerder uitwijken naar de SP om een kans te maken nog iets te bereiken. De huidige leider van de PvdA neemt zijn achterban niet serieus. 70% van de PvdA was voor een akkoord en Samson zegt dat deze mensen het allemaal bij het verkeerde eind hebben. Dat is hetzelfde als je zegt de hele wereld is gek behalve ik. Nee, leiderschapskwaliteiten zijn bij Samsom ver te zoeken.
Wat een onzin. Groenlinks wilde per se dat de PVDA mee zou doen. Ze zouden echt wat laten veranderen door de PVDA als die erbij waren gekomen!quote:Op maandag 30 april 2012 09:38 schreef remlof het volgende:
[..]
Je weet hoeveel tijdsdruk er was hè? En waarom zou je het ingewikkelder maken als je toch al een meerderheid in het parlement hebt?quote:Op maandag 30 april 2012 09:44 schreef kossikvassik2 het volgende:
[..]
Wat een onzin. Groenlinks wilde per se mee zou doen. Ze zouden echt wat laten veranderen door de PVDA als die erbij waren gekomen!
Dat zei hij pas nadat de deal al bijna beklonken was. Eerder wilde hij tot 3.6% gaan.quote:Op maandag 30 april 2012 09:44 schreef remlof het volgende:
Oh ik ben ook helemaal voor vasthouden aan die 3%, dat was voor Samsom ook geen probleem.
Het bewust jezelf proberen neer te zetten als slachtoffer heeft inderdaad faliekant gefaald bij Samsom. Ook zijn achterban trapt er niet in en het verlies in zetels is daar gewoon het logisch gevolg van.quote:Op maandag 30 april 2012 09:43 schreef Scorpie het volgende:
Hij zette zichzelf al buitenspel door te roepen dat hij zich niet wilde conformeren aan de 3%. Tsja, als dan andere partijen wel happen is het nogal calimero om daarna te gaan huilen dat hij niet betrokken was bij een akkoord dat stiekem best oke is.
Daar was ik het ook niet mee eens, maar dat is dan ook het enige dat hem te verwijten valt.quote:Op maandag 30 april 2012 09:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat zei hij pas nadat de deal al bijna beklonken was. Eerder wilde hij tot 3.6% gaan.
Hoezo?quote:
Ik was bij de ledenraad op zaterdag en wat ik daar hoorde was alles behalve domme SP-retoriek.quote:Op maandag 30 april 2012 09:49 schreef kossikvassik2 het volgende:
[..]
Hoezo?
Nu PVDA (bijna) net zo links is als de SP maak je door op SP te stemmen veel meer kans om te regeren!
Zo dachten VVD, CDA, D66. Groenlinks wilde PVDA erbij. EN Groenlinks kon druk uitoefenen op de onderhandelaars.quote:Op maandag 30 april 2012 09:45 schreef remlof het volgende:
[..]
Je weet hoeveel tijdsdruk er was hè? En waarom zou je het ingewikkelder maken als je toch al een meerderheid in het parlement hebt?
Nee, de PvdA had nog meer eisen, die 3% had Samsom ze wel gegeven, maar daar was 32 uur niet genoeg voor om dat uit te onderhandelen.quote:Op maandag 30 april 2012 09:50 schreef kossikvassik2 het volgende:
[..]
Zo dachten VVD, CDA, D66. Groenlinks wilde PVDA erbij. EN Groenlinks kon druk uitoefenen op de onderhandelaars.
Samson wilde echter niet meedoen aan de nodige 3%, eigen schuld dikke bult!
Pro-EU maar wil zich niet aan de 3% norm van de EU houden?quote:Op maandag 30 april 2012 09:50 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik was bij de ledenraad op zaterdag en wat ik daar hoorde was alles behalve domme SP-retoriek.
De PvdA is erg pro-EU, om maar iets te noemen.
Hoe kan het dat het voor Groenlinks en D66 wel genoeg is?!quote:Op maandag 30 april 2012 09:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, de PvdA had nog meer eisen, die 3% had Samsom ze wel gegeven, maar daar was 32 uur niet genoeg voor om dat uit te onderhandelen.
Dat lijkt me stug. De BTW is gewoon niet zo in beeld als de inkomstenbelasting, en dan moeten mensen zelf bedenken dat het bedrag van hun loonstrookje relatief is en dat ze daar dan minder voor kunnen kopen, dat is vaak een denkstap teveel. Heel veel mensen denken ook dat de HRA in hun voordeel is omdat ze dat bedrag uitgeprint door de brievenbus krijgen. Dat ze slechts een doorgeefluik zijn voor dat geld dat van de belastingbetaler richting de banken gaat is dan weer te ingewikkeld.quote:Op maandag 30 april 2012 09:31 schreef kossikvassik2 het volgende:
[..]
Misschien tokkievolk dat op de PVV en SP stemt niet. Maar mensen die bewust op t CDA, D66, Groenlinks en de VVD hebben gestemd snappen t wel
Je schrijft dit:quote:Nee, ik zeg dat links dingen belooft die helemaal niet mogelijk zijn in de huidige financiele positie van Nederland!
Het voorstel van de PvdA behelst noodzakelijke bezuinigingen die iedereen gaat voelen. Ze beloven niks anders, het verschil zit hem naast wie wat moet dragen vooral in het anticyclische karakter van de aanpak, terwijl deze coalitie een procyclisch begrotingsbeleid voorstaat.quote:Op maandag 30 april 2012 08:52 schreef kossikvassik2 het volgende:
We MOETEN bezuinigen en iedereen gaat dat voelen. Hoeveel de PVDA, PVV en SP de kiezer ook beloven!
Omdat die partijen minder links zijn. Zo moeilijk is dat toch niet te snappen?quote:Op maandag 30 april 2012 09:53 schreef kossikvassik2 het volgende:
[..]
Hoe kan het dat het voor Groenlinks en D66 wel genoeg is?!
Natuurlijk zou het beter zijn als we anticyclisch beleid zouden kunnen voeren. Dat kan niet met een begrotingstekort van 4,6%! Je kan niet meer uitgeven, de schuld nog harder laten stijgen.quote:Op maandag 30 april 2012 09:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat lijkt me stug. De BTW is gewoon niet zo in beeld als de inkomstenbelasting, en dan moeten mensen zelf bedenken dat het bedrag van hun loonstrookje relatief is en dat ze daar dan minder voor kunnen kopen, dat is vaak een denkstap teveel. Heel veel mensen denken ook dat de HRA in hun voordeel is omdat ze dat bedrag uitgeprint door de brievenbus krijgen. Dat ze slechts een doorgeefluik zijn voor dat geld dat van de belastingbetaler richting de banken gaat is dan weer te ingewikkeld.
[..]
Je schrijft dit:
[..]
Het voorstel van de PvdA behelst noodzakelijke bezuinigingen die iedereen gaat voelen. Ze beloven niks anders, het verschil zit hem naast wie wat moet dragen vooral in het anticyclische karakter van de aanpak, terwijl deze coalitie een procyclisch begrotingsbeleid voorstaat.
Dan ben je dus kennelijk te stom om dat te snappen en moet iemand van links jou dat komen uitleggen alsof je bij het tokkievolk hoort. Als je het alternatief niet snapt, snap je dan wel echt wat er in het akkoord staat?
Dat snap ik xdquote:Op maandag 30 april 2012 09:57 schreef remlof het volgende:
Ik denk niet dat je met het verhogen van de AOW-leeftijd met één maand voor 2013 genoeg binnen haalt om onder die 3%-norm te komen
Dan creëer je werkgelegenheid.quote:Op maandag 30 april 2012 10:01 schreef Sharpdressedman het volgende:
Als pvda de maatregelen er doorheen krijgt ga ik fijn een dag minder werken. Idem bij sp.
Het voorstel van de PvdA was 3,6% in 2013 meen ik en zou in dat plan sneller begrotingsevenwicht bereikt worden en zou de begroting er al in 2015 beter voorstaan. Dus kennelijk snap je er weinig van.quote:Op maandag 30 april 2012 09:56 schreef kossikvassik2 het volgende:
[..]
Natuurlijk zou het beter zijn als we anticyclisch beleid zouden kunnen voeren. Dat kan niet met een begrotingstekort van 4,6%! Je kan niet meer uitgeven, de schuld nog harder laten stijgen.
Het helpt dan weer minder aan het bereiken van begrotingsevenwicht. Ook zal het de werkgelegenheid niet ten goede komen. De maand doorwerken voor de een is een maand werkloosheid voor de ander, dat is ook weer een maand werkervaring minder voor iemand die nog een hele carriere te gaan heeft.quote:Maatregelen als de verhoging van de AOW leeftijd met 1 maand raken niemand echt hard maar helpen ons wel naar de 3% norm!
Dit mag Samson voor de verkiezingen uit gaan leggen. Maar nu moest er binnen een paar dagen een constructief akkoord liggen waar meerdere partijen het over eens waren. Het oprakelen van de PVDA cassettebandje helpt dan niet.quote:Op maandag 30 april 2012 10:08 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het voorstel van de PvdA was 3,6% in 2013 meen ik en zou in dat plan sneller begrotingsevenwicht bereikt worden en zou de begroting er al in 2015 beter voorstaan. Dus kennelijk snap je er weinig van.
[..]
Het is wel een norm dat door Nederland, aangemoedigd is. Stel dat een kernland als Nederland zich al niet aan de 3% houdt, wat verwachten we dan van Griekenland en Italie?quote:De 3% is geen doel op zichzelf, het is een politieke norm die met politieke motieven gesteld is, maar uiteindelijk gaat het om bereiken van begrotingsevenwicht.
Dat is dan ook de enige reden dat ik vind dat we ons er aan moeten houden.quote:Op maandag 30 april 2012 10:13 schreef kossikvassik2 het volgende:
[..]
Het is wel een norm dat door Nederland, aangemoedigd is. Stel dat een kernland als Nederland zich al niet aan de 3% houdt, wat verwachten we dan van Griekenland en Italie?
Voor mensen die het willen snappen was het al duidelijk, voor het tokkievolk misschien nog niet.quote:Op maandag 30 april 2012 10:13 schreef kossikvassik2 het volgende:
[..]
Dit mag Samson voor de verkiezingen uit gaan leggen.
Nee hoor, dat is een keuze geweest. Kennelijk snappen heel veel mensen niet dat de VVD de eigen keuzes als onvermijdelijkheden presenteert.quote:Maar nu moest er binnen een paar dagen een constructief akkoord liggen waar meerdere partijen het over eens waren.
Misschien had jij ernaar moeten luisteren.quote:Het oprakelen van de PVDA cassettebandje helpt dan niet.
Als die daarvan afwijken met een begroting die sneller richting evenwicht gaat en beter is voor de economische groei dan is dat voor Nederland ook beter. Een deel van die groei zal immers het Nederlandse bedrijfsleven ten goede komen.quote:Het is wel een norm dat door Nederland, aangemoedigd is. Stel dat een kernland als Nederland zich al niet aan de 3% houdt, wat verwachten we dan van Griekenland en Italie?
Wat een onzinquote:Op maandag 30 april 2012 10:25 schreef Oldie57 het volgende:
Samsom is een ventje dat alleen maar het Ongenoegen kan ventileren. eerst het ongenoegen over het vorige kabinet en nu op het huidige kabinet. Een boodschap van optimisme zal je bij hem niet horen. Hadden we niet al zo'n ventje in de politiek? O ja, Geert Wilders.
Boete van 1 miljard. Afwaardering door de financiele markten en een oplopende staatsschuld is een keuze??!quote:Op maandag 30 april 2012 10:25 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee hoor, dat is een keuze geweest. Kennelijk snappen heel veel mensen niet dat de VVD de eigen keuzes als onvermijdelijkheden presenteert.
Jij slikt ook werkelijk alle VVD-retoriek voor zoete koek niet waar?quote:
Waarom zou de kredietwaardigheid van Nederland afgewaardeerd worden als Nederland sneller naar begrotingsevenwicht gaat? Waarom is een komend jaar oplopende staatsschuld een probleem als die de jaren daarna sneller terugloopt en sneller begrotingsevenwicht wordt bereikt?quote:Afwaardering door de financiele markten en een oplopende staatsschuld is een keuze??!
Ik zeg niet dat de plannen van de PVDA slecht zijn. Maar ik vind wel dat je niet mag wachten met de 3%, niet alleen voor Brussel maar ook voor de toekomstige generaties.quote:Op maandag 30 april 2012 10:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jij slikt ook werkelijk alle VVD-retoriek voor zoete koek niet waar?
[..]
Waarom zou de kredietwaardigheid van Nederland afgewaardeerd worden als Nederland sneller naar begrotingsevenwicht gaat? Waarom is een komend jaar oplopende staatsschuld een probleem als die de jaren daarna sneller terugloopt en sneller begrotingsevenwicht wordt bereikt?
Dit is ook wat simpel gesteld allemaal. Voor de toekomstige generaties maakt het natuurlijk niet zoveel uit of die 3% gehaald wordt in 2013 of 2014.quote:Op maandag 30 april 2012 10:36 schreef kossikvassik2 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat de plannen van de PVDA slecht zijn. Maar ik vind wel dat je niet mag wachten met de 3%, niet alleen voor Brussel maar ook voor de toekomstige generaties.
Ik wil gewoon niet dat ik later de dupe ben, omdat een PVDA niet wil snijden in de bijstanden die al veel te hoog zijn enz.
Pffff, zoals ik al zei, jij slikt echt alle VVD-retoriek als de eerste de beste tokkie. Als een meer anticyclische begroting nou leidt tot een sneller herstel van de economie en het sneller bereiken van begrotingsevenwicht, wat wordt er dan doorgeschoven naar toekomstige generaties?quote:Op maandag 30 april 2012 10:36 schreef kossikvassik2 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat de plannen van de PVDA slecht zijn. Maar ik vind wel dat je niet mag wachten met de 3%, niet alleen voor Brussel maar ook voor de toekomstige generaties.
Ik wil gewoon niet dat ik later de dupe ben, omdat een PVDA niet wil snijden in de bijstanden die al veel te hoog zijn enz.
De overheid bewijst zelf al dat de bijstand te laag is. Omdat men namelijk niet alles kan betalen is de bijzondere bijstand in het leven geroepen. Daar zou men wat aan moeten doen, als men dat schrapt en het geld van die bezuiniging teruggeeft aan de mensen in de bijstand besparen we weer op bureaucratie. Alleen dan moeten die VVD-ers wel eens ophouden met zeuren dat de bijstand te hoog is want anders schiet het niet op.quote:Op maandag 30 april 2012 10:36 schreef kossikvassik2 het volgende:
[..]
quote:Brussel versoepelt mogelijk 3-procentseis
Door: Marc Peeperkorn − 30/04/12, 08:49
© reuters. Eurocommissaris Olli Rehn.
Goedgeluimd begint Europees Commissaris Rehn (Economische Zaken) vandaag aan zijn beoordeling van de Nederlandse bezuinigingsplannen. Hij stelt het op prijs dat Den Haag een uiterste poging heeft gewaagd te voldoen aan de afspraak het financieringstekort volgend jaar tot 3 procent terug te dringen. Maar mogelijk is al die Haagse ijver en haast onnodig geweest: de kans bestaat dat alle eurolanden meer tijd krijgen om hun begroting op orde te brengen.
In de Brusselse wandelgangen wordt volop gefluisterd dat dit zal gebeuren. Rehn, de man die erover gaat, houdt vooralsnog zijn kaken stijf op elkaar. Hij weet dat nu, één week voor de Franse presidentsverkiezingen, iedere speculatie over het versoepelen van de budgetdiscipline als buigen voor politieke pressie wordt gezien. En dat is een desastreus signaal naar de financiële markten.
Niettemin staat Rehn onder zware druk de harde tekorteis van 3 procent los te laten. In de Tweede Kamer mag een curieuze coalitie de benodigde miljarden bijeen hebben geschraapt, andere landen kunnen (en soms willen) dat niet. Spanje is het meest in het oog springende voorbeeld, waar extra bezuinigen de recordwerkloosheid van 24 procent tot nog onvoorstelbaarder hoogte zullen opstuwen. Maar ook Frankrijk en Italië, de tweede en derde economie van de eurozone, zien verder snoeien in hun uitgaven als economische zelfmoord.
Het laatste wat Rehn wil, is de geschiedenis ingaan als de man die de net aangescherpte budgetdiscipline om zeep bracht. Maar de regels, vervat in het geactualiseerde Stabiliteitspact, bieden ruimte voor flexibiliteit. 'Het pact is niet stom', liet Rehn zich afgelopen weken al een paar keer ontvallen.
Milde recessie
Het pact staat toe bij 'ernstige economische neergang in de eurozone of de EU als geheel' de budgetregels tijdelijk te verzachten. In de praktijk betekent dat meer tijd - één of twee jaar - voor de eurolanden om hun financieringstekort op of onder de 3 procent te krijgen. Dat is in 2009 ook al gebeurd, toen alle lidstaten hun tekorten omhoog zagen schieten omdat ze met duizenden miljarden euro's hun banken moesten redden.
Het is de Europese Commissie die bepaalt of er sprake is van een 'ernstige economische neergang'. Twee maanden geleden vond ze dat nog niet. Bij de presentatie van zijn tussentijdse economische raming, eind februari, zag Rehn slechts 'een milde recessie' in de eurozone. 'Met tekenen van herstel'.
Dat kan veranderen als hij op 11 mei zijn voorjaarsvoorspellingen presenteert. De situatie in de eurolanden is er niet beter op geworden, Nederland kan erover meepraten. Hét moment dus voor Rehn - mocht er aanleiding voor zijn - de financiële teugels iets te laten vieren.
Keiharde voorwaarde, beamen nauw betrokkenen, is dat de versoepeling binnen de regels van het Stabiliteitspact past. Iedere schijn dat het pact zelf wordt versoepeld, moet worden uitgesloten. Op straffe van een uittocht van investeerders uit de onbetrouwbare geachte eurozone.
Je moet nu eerst eens gaan kijken wat de visie is van de PvdA. Rick van der Ploeg hoorde ik gisteren een belangrijk punt aanhalen in Buitenhof. Niet tegen de EU maar wel weg met die neoliberale insteek. Als hij daar mee doelt dat hij het Rijnlands model opteert dan hebben ze mijn stem.quote:Op maandag 30 april 2012 10:25 schreef Oldie57 het volgende:
Samsom is een ventje dat alleen maar het Ongenoegen kan ventileren. Zo was er eerst het ongenoegen over het vorige kabinet en nu op het huidige kabinet. Een boodschap van optimisme zal je bij hem niet horen. Hadden we niet al zo'n ventje in de politiek? O ja, Geert Wilders.
Het is een vreemde situatie, Rutte en de Jager moeten in Brussel praten over verstandig economisch beleid maar hebben zich al politiek verbonden aan de 3% eis. Die kunnen niet anders dan die vasthouden uit politieke motieven. Ze staan hier in hun hemd als ze Samsom gelijk gaan geven in Brussel. Zo gaan politieke belangen zorgen dat we die 3% eis houden, niet dat het verstandig is maar men kan niet anders meer de verkiezingen in aantocht. De enige redding is dat mensen dat verhaal gaan doorprikken of dat Brussel niet luistert naar Rutte en de Jager en het wel gewoon loslaten.quote:
Dat de onderhandelingen en het akkoord van afgelopen week onnodig zijn geweest als de eis wordt versoepeld ben ik het niet mee eens. We maken niet een goede begroting omdat de EU dat van ons wil (zoals de PvdA en PVV ons willen doen geloven), maar ook omdat onze staatsschuld dan minder snel oploopt (minder doorschuiven naar de volgende generatie) en omdat dit vertrouwen geeft naar de financiële markt, waardoor onze rente laag kan blijven.quote:
Zeker als Plasterk de nieuwe leider wordt, dan ga ik er ook sterk over nadenken. Maar een Samsom die als een slaaf de SP naloopt is een lachertje.quote:Op maandag 30 april 2012 11:44 schreef Cherna het volgende:
[..]
Je moet nu eerst eens gaan kijken wat de visie is van de PvdA. Rick van der Ploeg hoorde ik gisteren een belangrijk punt aanhalen in Buitenhof. Niet tegen de EU maar wel weg met die neoliberale insteek. Als hij daar mee doelt dat hij het Rijnlands model opteert dan hebben ze mijn stem.
Vergeet niet dat met een 3% tekort de staatsschuld jaarlijks nog altijd. met ¤ 15 mld. toeneemt. Uiteindelijk zijn nog vele draconische bezuinigingen nodig om:quote:Op maandag 30 april 2012 11:52 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat de onderhandelingen en het akkoord van afgelopen week onnodig zijn geweest als de eis wordt versoepeld ben ik het niet mee eens. We maken niet een goede begroting omdat de EU dat van ons wil (zoals de PvdA en PVV ons willen doen geloven), maar ook omdat onze staatsschuld dan minder snel oploopt (minder doorschuiven naar de volgende generatie) en omdat dit vertrouwen geeft naar de financiële markt, waardoor onze rente laag kan blijven.
Jij ziet ook het volledige plaatje niet. Als ons BBP verder daalt door de bezuinigingen dan levert die achterstand ook nog jaren later een achterstand op. Als je als bedrijf om te bezuinigen de verkopers ontslaat krijg je de kosten wel op orde maar is de schade ook enorm, dan kun je beter een tijdelijk probleem oplossen door wat geld te lenen en dat later terug te betalen. Niet alleen de staatschuld heeft effect op de toekomst, een slechte infrastructuur, slecht onderwijs, veel failliete bedrijven en werklozen, slecht investeringsklimaat allemaal zaken die druk leggen op de toekomst. Eerlijk gezegd is een staatschuld sneller af te lossen dan veel van de andere problemen opgelost kunnen worden.quote:Op maandag 30 april 2012 12:00 schreef Oldie57 het volgende:
[..]
Vergeet niet dat met een 3% tekort de staatsschuld jaarlijks nog altijd. met ¤ 15 mld. toeneemt. Uiteindelijk zijn nog vele draconische bezuinigingen nodig om:
1. de staatsschuld sterk af te bouwen zodat er minder rente hoeft te worden betaald
2. de enorme stijging van de zorgkosten om te buigen
3. de vergrijzing die straks genadeloos toeslaat
Jammer is dat Samsom zijn interesse alleen heeft voor de belangen voor politie-agenten en onderwijzers. Hij ziet gewoon de grote lijnen niet.
Het is sowieso politiek. De VVD wil gewoon een kleinere overheid, daar gebruiken ze deze crisis voor. De vorige, aanzienlijk kleinere, crisis was speciaal daarvoor gecreeerd en deze crisis staat ook niet helemaal los van dergelijke motieven die onderdeel uitmaken van het mechanisme. Je voert een procyclisch beleid omdat hevige conjunctuurschommelingen denivellerend werken, en als het dan crisis is zoals bij stevige conjunctuurbewegingen hoort kun je mooi de overheid kleiner maken en goedkoop kant en klare publieke voorzieningen kopen waar je dan weer winst mee kunt gaan maken.quote:Op maandag 30 april 2012 11:47 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het is een vreemde situatie, Rutte en de Jager moeten in Brussel praten over verstandig economisch beleid maar hebben zich al politiek verbonden aan de 3% eis. Die kunnen niet anders dan die vasthouden uit politieke motieven. Ze staan hier in hun hemd als ze Samsom gelijk gaan geven in Brussel. Zo gaan politieke belangen zorgen dat we die 3% eis houden, niet dat het verstandig is maar men kan niet anders meer de verkiezingen in aantocht. De enige redding is dat mensen dat verhaal gaan doorprikken of dat Brussel niet luistert naar Rutte en de Jager en het wel gewoon loslaten.
Het was toch echt Rutte die beweerde dat de EU ons geen keus gaf anders dan de door hem zo gewilde 3%.quote:Op maandag 30 april 2012 11:52 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat de onderhandelingen en het akkoord van afgelopen week onnodig zijn geweest als de eis wordt versoepeld ben ik het niet mee eens. We maken niet een goede begroting omdat de EU dat van ons wil (zoals de PvdA en PVV ons willen doen geloven),
Dat doorschuiven naar de volgende generatie is dus gelul wat voor zoete koek geslikt wordt. Als je de economie nu kapotbezuinigd schuif je veel meer staatsschuld door naar de volgende generatie, daar bovenop schuif je dan ook nog eens de bijkomende schade van krimp door naar de volgende generatie. Iemand die nu niet kan studeren of een flinke tijd werkloos is heeft over 10 en 20 jaar daardoor een lagere arbeidsproductiviteit.quote:maar ook omdat onze staatsschuld dan minder snel oploopt (minder doorschuiven naar de volgende generatie) en omdat dit vertrouwen geeft naar de financiële markt, waardoor onze rente laag kan blijven.
Dat is inderdaad de grote fout van Samsom geweest, als leider van de grootste oppositiepartij had hij zich ook zo op moeten stellen en als oppositieleider met de hele oppositie of een groot deel daarvan nu een mooi plan moeten maken. Dat hij uiteindelijk niet bij dit akkoord bijtekende was redelijk logisch omdat het nog steeds erg ver van het PvdA-pakket lag.quote:Op maandag 30 april 2012 16:26 schreef Lurf het volgende:
Het enige dat ik Samsom aanreken is, dat hij de strategie heeft laten bepalen door D66, CU en GL, en dat hij het initiatief in de discussie niet naar zich toegetrokken heeft toen het anders liep dan verwacht. Dat de PvdA haar handtekening niet onder het Catshuis-II akkoord heeft gezet kan ik alleen maar toejuichen. Het is gewoon een ronduit ondoordacht stuk, en met twee weken langer nadenken met een échte parlementaire meerderheid die ook na de verkiezingen nog standhoudt was de geloofwaardigheid van NL op de financiële markten beter gediend geweest. Dan hadden Rutte en de Jager wellicht gezichtsverlies geleden in Brussel, maar of dat nou zo erg was geweest?
Ik hoop wel dat de PvdA in de campagne met wat beters komt dan "het moet eerlijker". Maak eerst maar eens concreet wat "eerlijker" is. En zorg voor een beetje partijdiscipline.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |