...en inmiddels is dit topic uitgegroeid tot een discussietopic tussen diverse soorten christenen en diverse soorten atheïsten.quote:Op donderdag 23 februari 2012 22:10 schreef MasterJapie het volgende:
Neem alsjeblieft even de tijd om het hele topic te lezen voor je reageert. Alvast bedankt
Ik ben opgegroeid in een christelijk gezin. Ik weet niet of ik ooit echt in God heb geloofd. Ik denk het niet. Ik denk dat het mij met de paplepel werd ingegoten en dat ik er nooit reden voor zag om er iets tegenin te brengen. Maar ik werd steeds sceptischer over het geloof sinds m'n 12e, en sinds m'n 16e kan ik mij er niet meer toe brengen om in God te geloven. Ik ben nu 20 jaar en in het 2e jaar van m'n studie geneeskunde. Ik durfde het nooit eerder tegen m'n ouders te vertellen, maar gisteren ging ik ervoor. Ik sta nu immers op mijn eigen benen en ik woon al een tijd op mezelf, maar ik vond het voor mij persoonlijk belangrijk om mijn ouders te vertellen hoe ik echt in het leven sta. Na een korte stilte leek het alsof m'n moeder ging ontploffen. Waar het op neer komt is dat ik dus uiteindelijk zal branden in de hel en dat ze heeft gefaald als een moeder en dat ik bij hen thuis nooit meer welkom ben tot ik "het licht van God" heb gezien. Het was onmogelijk om met haar te praten over hoe ik erover denk, om te zien of ik haar kon kalmeren, maar ze bleef schreeuwen waardoor ik het maar opgaf en naar huis ging. Daarom vraag ik het nu maar hier, aan jullie:
Geloven jullie dat goede mensen in de hel belanden? Ik heb de bijbel 4x van kaft tot kaft gelezen. Ik ben nu aan mijn 5e keer en elke keer kom ik weer nieuwe dingen tegen. Maar 1 ding is steeds weer duidelijk: Niemand komt tot de vader dan door Mij. Hier werd bijna elke week in de kerk over gezongen. "Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de vader dan door Hem". Dit zou betekenen dat als ik mijn hele leven zou wijden aan het helpen van mensen in arme gebieden, ik uiteindelijk in de hel beland omdat ik niet geloof in God, en dus ook Jezus niet accepteer als mijn verlosser en heer. Als ik in God zou geloven en mijn leven lang dood en verderf achter me liet, zou ik op mijn sterfbed om vergeving kunnen vragen en een mooi plekje in de hemel kunnen krijgen. Zelfs al zou ik in God geloven, dan zou ik mijzelf haten om het feit dat ik dit zou accepteren.
Als God bestaat heeft Hij mij een gedachtegang gegeven die veel te nieuwsgierig is om religie te accepteren. Ik kan de mysteries van het leven simpelweg niet bestempelen als "God heeft het gedaan". Als mensen beweren dat ze medische wonderen hebben ervaren, dan wil ik die "wonderen" ontrafelen om te zien wat er daadwerkelijk is gebeurd, zodat ik met die kennis andere mensen kan helpen die met dezelfde ziekte zitten. Als ik het zou bestempelen als "daad van God" en er niet meer naar zou omkijken, dan zou ik nooit verder in het leven komen.
Twee weken geleden was er darmkanker geconstateerd bij mijn vader. Ze zijn er nog maar net op tijd bij geweest en het is volgens de dokters nog te genezen. Maar afgelopen zondag gingen mijn ouders naar een genezingsdienst. Ik vroeg waarom ze daarheen gingen als pap nog gewoon genezen kan worden. Ze zeiden dat er zo een grotere kans was dat hij geneest. Dit lijkt me sterk, dus vraag ik het maar aan jullie: Waarom zijn er genezingsdiensten? Geeft God voorrang aan zieken waar massaal voor word gebeden? Heeft mijn vader meer kans op een plotselinge, miraculeuze genezing als er voor hem word gebeden door honderden mensen tegelijk, dan een klein, terminaal ziek meisje die stilletjes voor zichzelf bid in haar kamer van het ziekenhuis?
Waarom bidden mensen eigenlijk om genezing in de eerste plaats? Ik kan begrijpen dat het op een emotioneel en spiritueel niveau behulpzaam is. Zo is het ook behulpzaam om je problemen met anderen te delen en niet alles op te kroppen. Daar is het hele beroep van een psychiater op gebaseerd. Maar waarom denken mensen dat bidden zou helpen met de fysieke aspecten van het leven? God is almachtig en alwetend. Als mijn vader zou genezen van kanker, dan was dat al die tijd deel van God's plan. God weet al of mijn vader zal genezen of niet. Zo weet Hij van alle mensen al of hun ziekte geneest of dat ze eronder zullen bezwijken. Dus waarom denken mensen dat hierom bidden helpt? Als mijn vader geneest en men zou denken dat het door bidden kwam, dan betekent dat dus dat ze ook denken dat als ze niet hadden gebeden, dat hij zou zijn overleden. Dat zou betekenen dat God in een kamer zit, vol met touwtjes die het leven van alle zieke mensen op aarde voorstellen. Elk touwtje heeft een schaar dat langzaamaan dichtklapt. En God houd die schaar pas tegen als er voor je gebeden word. Zo niet dan ben je op jezelf aangewezen, en het medische team dat voor je zorgt. Als je zegt dat iemand geneest dankzij gebed, dan kan je niet ontkennen dat iemand zal sterven als er juist een gebrek aan gebed is. Dus waarom bidden mensen nog steeds voor fysiek herstel als God alwetend is?
Ik heb erg lang geprobeerd om in God te blijven geloven. Elke gedachte die mij anders probeerde te overtuigen wierp ik van me af. En ik vroeg me een hele lange tijd af waarom dat zo was. Maar nu begrijp ik het. Ik was (ben) bang voor mijn sterfelijkheid. De gedachte dat er na dit leven op aarde niks meer is. En in plaats van deze gedachten simpelweg te verwerpen vroeg ik mij af waarom ik bang ben voor de dood. Het is omdat ik nog jong ben. Ik heb nog zoveel dingen die ik wil doen in het leven, zoveel dingen die ik nog wil ontdekken, dat de dood mij een soort oerangst inboezemt. Maar ik denk dat als ik oud en moe ben dat ik de dood veel beter zal kunnen accepteren. Zolang ik maar alles heb bereikt wat ik wilde bereiken, en een positieve invloed heb gehad op anderen zodat ik voort zal leven in hun herinneringen. Het feit dat het leven uiteindelijk zal eindigen bemoedigt mij juist om het leven tot het uiterste te leven. Als het leven oneindig zou zijn zou het alle waarde verliezen.
Het idee van een eeuwig leven na de dood vind ik nu dus beangstigender dan de dood zelf. Op aarde begrijp ik het verschil tussen blijheid en verdriet, omdat beiden aanwezig zijn. In de hemel zou men verdriet niet eens kennen. Hoe kan je blijheid waarderen zonder verdriet te kennen? Waarom zou ik een eeuwigheid in de hemel willen doorbrengen waar iedereen altijd een glimlach op zijn of haar gezicht heeft, en iedereen altijd blij en vrolijk is. De gedachte alleen al maakt me gek. Ik zou mijn opa en oma weer terug zien. Maar ik weet dat zij een gelukkig en vol leven geleid hebben hier op aarde. Ik wist dat ze uiteindelijk moe waren, en vonden dat hun tijd erop zat. Maar nu zouden ze dus voor eeuwig in de hemel zijn...voor eeuwig... Eeuwig is erg moeilijk om te bevatten, dus ik heb mezelf een gedachte experiment aangeleerd om een klein deel ervan te bevatten. Stel dat er in de hemel een groot blok ijzer zweeft van 1 bij 1 meter. Elke aardse dag zweeft er een veertje langs, die een onmerkbaar kleine corrosie aanricht. Pas als dit blok ijzer tot stof is gecorrodeerd zal de eerste dag van de eeuwigheid voorbij zijn. En zo gaan jaren van eeuwigheid voorbij, en mensen in de hemel zijn er omdat ze er zijn. Geen pijn en verdriet meer. Dus ook geen genot en blijheid. Ze bestaan alleen maar... Hoe zien jullie een eeuwig leven in de hemel voor je?
Ik heb heel lang met deze vragen gezeten, omdat ik het nooit met mijn familie heb kunnen bespreken. Als ik het erover probeerde te hebben dan moest ik maar gaan bidden voor antwoorden. Ik hoop dat ik hier wat meer antwoorden kan krijgen dan van boven, want daar bleef het stil.
Je klinkt alsof je continu doodsbang bent. Vrees niet! Het is heel relaxed leven zonder god, je hoeft je bijvoorbeeld geen zorgen te maken over de hel. Mensen zijn van nature gewoon aardig tegen elkaar, dat komt omdat we een kudde-dier zijn, onaardige mensen planten zich minder goed voort.quote:Op woensdag 25 april 2012 18:14 schreef TBakkert het volgende:
jouw familie moet jou wat meer respecteren...
Als ze je negeren is dat alleen maar meer aanleiding voor jou om je van god af te keren.
En omdat zij jou bij HEM weghalen, zullen allen branden in de hel
Wat ik heb geleerd is, dat de JG de klinkers van Adonai (Heer) hebben ingeschoven in JHWH. Dat wordt uitgesproken als Jahweh, (tenminste vroeger toen het nog geen taboe wasquote:Op woensdag 25 april 2012 12:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het Hebreeuws kent de klinkers e (of shewa), o en a. Dus ik zie niet in waar de onmogelijkheid ligt.
Voordat dit een discussie wordt; de wiki link kwam van mij, maar kingdom34 heeft in de post de quote-knop nogal verkeerd lopen gebruiken, daardoor kwamen delen van zijn reply in quotes van mij terecht en delen van mijn tekst buiten quotes...het koste mij ook wat moeite om weer alles uit te pluizen voor de volgende reply.quote:Op woensdag 25 april 2012 21:34 schreef BlackLodge het volgende:
Ohw, en Kingdom 34, wil je a.u.b. niet eerst zeggen dat je Wikipedia niet serieus neemt, en dan daarna een link posten naar een Wiki pagina, want dat is hypocrisie ten top natuurlijk.
Vragen voor Christenen #4 (met de chaos theorie)
Maakt niet uit, hij gebruikt zelf ook fortunecity links als "bewijs". Nog erger dan wikipediaquote:Op donderdag 26 april 2012 07:10 schreef Semisane het volgende:
[..]
Voordat dit een discussie wordt; de wiki link kwam van mij, maar kingdom34 heeft in de post de quote-knop nogal verkeerd lopen gebruiken, daardoor kwamen delen van zijn reply in quotes van mij terecht en delen van mijn tekst buiten quotes...het koste mij ook wat moeite om weer alles uit te pluizen voor de volgende reply.
Lol oke, mijn fout. Eigenlijk had ik het moeten zien aan het taalgebruik en zinsopbouw, maar ja.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:10 schreef Semisane het volgende:
[..]
Voordat dit een discussie wordt; de wiki link kwam van mij, maar kingdom34 heeft in de post de quote-knop nogal verkeerd lopen gebruiken, daardoor kwamen delen van zijn reply in quotes van mij terecht en delen van mijn tekst buiten quotes...het koste mij ook wat moeite om weer alles uit te pluizen voor de volgende reply.
That's the spirit!quote:Op donderdag 26 april 2012 03:39 schreef MasterJapie het volgende:
Wat betreft m'n geloof, ik kan mezelf nu wel 100% atheïst noemen. Ik heb geen enkele reden meer om in het bestaan van een God te geloven. Mocht hij toch bestaan dan weet hij zelf ook best dat ik wat meer bewijs nodig heb dan een bijeen geschraapt hoopje geschriften van eeuwen geleden om in hem te geloven. En als ik daarvoor in de hel zou moeten branden; so be it, het zal daar iig een stuk gezelliger zijn dan in de hemel :p
Sorry hoor maar dit stukje laat al zien hoe weinig onderzoek je hebt gedaan naar de Bijbel.quote:Op donderdag 26 april 2012 03:39 schreef MasterJapie het volgende:
Wat betreft m'n geloof, ik kan mezelf nu wel 100% atheïst noemen. Ik heb geen enkele reden meer om in het bestaan van een God te geloven. Mocht hij toch bestaan dan weet hij zelf ook best dat ik wat meer bewijs nodig heb dan een bijeen geschraapt hoopje geschriften van eeuwen geleden om in hem te geloven. En als ik daarvoor in de hel zou moeten branden; so be it, het zal daar iig een stuk gezelliger zijn dan in de hemel :p
Waar gaan de mensen heen die niet naar de hemel gaan eigenlijk dan? Want als er maar 144.000 naar de hemel gaan, geloven een hoop mensen voor niets in God.quote:Op donderdag 26 april 2012 22:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Sorry hoor maar dit stukje laat al zien hoe weinig onderzoek je hebt gedaan naar de Bijbel.
1) Bijbel is niet zo maar bijeengeraapt zootje en is gewoon wetenschappelijk en archeologisch zeer juist. Sommige dingen niet bewezen nee, maar niets is bewezen onjuist.
2) De hel bestaat helemaal niet! Dat woord komt in Bijbel 0x voor.
3) Goede mensen gaan niet naar de hemel allemaal, Openb leert dat het er maar 144.000 zijn.
Dus tja heel goed onderzoek gedaan hoor? Not. Als je nog zulke beginners fouten maakt.
1) Ligt eraan wat je met wetenschappelijk en archeologisch zeer juist bedoelt. Zal Jezus bestaan hebben? Vast wel. Zou hij geboren zijn als zoon van God van de maagd Maria? Boem, weg geloofwaardigheid. Beschrijft de Bijbel hoe het er 2000 jaar geleden aan toe ging? Uiteraard. Moeten we de getuigenissen geloven van mensen die net het stenen tijdperk hebben overleefd en nog dachten dat de Aarde plat was? Ik dacht het niet. Hetzelfde geldt voor de wetenschappelijk onmogelijke zondvloed, en alle andere verhalen die het hebben over wonderen van God. Alle boeken van de Bijbel zijn decennia lang van woord op woord overgegaan, daarna pas opgeschreven, en daarna nog eens talloze malen vertaald. Ten eerste waren mensen in die tijd behoorlijk bijgelovig, en zouden ze alles geloven wat ze werd verteld zoals een klein kind tegenwoordig ook alles gelooft dat zijn ouders hem vertellen. Ten tweede is alles opgeschreven door mensen. Menselijke inbreng, persoonlijke meningen en fouten zullen dus niet zeldzaam zijn. En dan is er nog de feilloze mogelijkheid om de Bijbel op elke mogelijke manier te interpreteren zodat ze precies voldoen aan je eigen opvattingen. Daarom geloof jij niet in de hel, en anderen wel. Wat dat betreft zijn boeken als Harry Potter een stuk duidelijker. En als J.K. Rowling boeken kan schrijven die duidelijk beschrijven wat er gebeurt zonder mogelijkheid tot verschillende interpretaties, dan zou God dat toch ook moeten kunnen. Helaas.quote:Op donderdag 26 april 2012 22:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Sorry hoor maar dit stukje laat al zien hoe weinig onderzoek je hebt gedaan naar de Bijbel.
1) Bijbel is niet zo maar bijeengeraapt zootje en is gewoon wetenschappelijk en archeologisch zeer juist. Sommige dingen niet bewezen nee, maar niets is bewezen onjuist.
2) De hel bestaat helemaal niet! Dat woord komt in Bijbel 0x voor.
3) Goede mensen gaan niet naar de hemel allemaal, Openb leert dat het er maar 144.000 zijn.
Dus tja heel goed onderzoek gedaan hoor? Not. Als je nog zulke beginners fouten maakt.
1) En toch zijn er vele verslagen over een wereldwijde vloed.quote:Op donderdag 26 april 2012 23:07 schreef MasterJapie het volgende:
[..]
1) Ligt eraan wat je met wetenschappelijk en archeologisch zeer juist bedoelt. Zal Jezus bestaan hebben? Vast wel. Zou hij geboren zijn als zoon van God van de maagd Maria? Boem, weg geloofwaardigheid. Beschrijft de Bijbel hoe het er 2000 jaar geleden aan toe ging? Uiteraard. Moeten we de getuigenissen geloven van mensen die net het stenen tijdperk hebben overleefd en nog dachten dat de Aarde plat was? Ik dacht het niet. Hetzelfde geldt voor de wetenschappelijk onmogelijke zondvloed, en alle andere verhalen die het hebben over wonderen van God. Alle boeken van de Bijbel zijn decennia lang van woord op woord overgegaan, daarna pas opgeschreven, en daarna nog eens talloze malen vertaald. Ten eerste waren mensen in die tijd behoorlijk bijgelovig, en zouden ze alles geloven wat ze werd verteld zoals een klein kind tegenwoordig ook alles gelooft dat zijn ouders hem vertellen. Ten tweede is alles opgeschreven door mensen. Menselijke inbreng, persoonlijke meningen en fouten zullen dus niet zeldzaam zijn. En dan is er nog de feilloze mogelijkheid om de Bijbel op elke mogelijke manier te interpreteren zodat ze precies voldoen aan je eigen opvattingen. Daarom geloof jij niet in de hel, en anderen wel. Wat dat betreft zijn boeken als Harry Potter een stuk duidelijker. En als J.K. Rowling boeken kan schrijven die duidelijk beschrijven wat er gebeurt zonder mogelijkheid tot verschillende interpretaties, dan zou God dat toch ook moeten kunnen. Helaas.
Er is niet meer bewijs voor het bestaan van God dan er is voor de duizenden anderen Goden waar men in heeft geloofd, en daarmee ben jij dus ook 99,99% atheïst. Jij gelooft ook niet in al die andere Goden, ik geloof simpelweg niet in die ene extra.
2) Misschien was hel niet de juiste bewoording. Laat ik het 'niet in de hemel' noemen.
3) Veel goede mensen gaan niet naar de hemel? Bedankt, nog een reden om het christendom af te doen als fabeltje
Zoals Jezus over Lazarus bv zei:quote:Op donderdag 26 april 2012 22:33 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Waar gaan de mensen heen die niet naar de hemel gaan eigenlijk dan? Want als er maar 144.000 naar de hemel gaan, geloven een hoop mensen voor niets in God.
ook een leuke voor de Jehova's Getuigenquote:
Voor een wereldwijde vloed is 3x zoveel water nodig dan er op Aarde is. Zelfs als God op magische wijze dus de watervoorraad tijdelijk verdrievoudigde, dan nog zal de enorme gewichtstoename dramatische effecten hebben op de baan van de aarde om de zon en om zijn eigen as. Dat bepaalde delen van de aarde vroeger onder water waren is logisch en is te danken aan continentale driften, dus nee, een schelp bovenop een berg is geen 'aanwijzing voor een wereldwijde vloed', evenmin een tsunami in een dorpje of stad daar aanwijzing voor is. Stel je nou eens voor dat je 2000 jaar geleden in Haiti woonde, afgezonderd van de buitenwereld, en het eiland ineens word overspoeld? Voor jouw interpretatie is dat al een wereldwijde vloed.quote:Op donderdag 26 april 2012 23:29 schreef bianconeri het volgende:
[..]
1) En toch zijn er vele verslagen over een wereldwijde vloed.
Zijn de 10 plagen al bewezen.
En wisten ze al dat de aarde rond was terwijl wetenschap dat absoluut niet dacht.
Genoeg bewijs.
2) Gewoon in diepe slaap dus, lijkt sowieso niet op hel.
3) De Bijbel zegt: ''Er zullen nieuwe hemelen en een nieuwe aarde zijn''
''Pijn, dood rouw, verdriet zal er niet meer zijn''.
Dus een aards paradijs is wat we verwachten, de goddeloze mensheid zal binnenkort vernietigd worden(de Bijbelse profetien over tijd der einde komen heel zichtbaar uit, 2000 jr geleden voorspeld. Knap he) en de mensen zullen een opstanding krijgen! Een prachtig paradijs.
Jes 65 spreekt er bv over.
[..]
Zoals Jezus over Lazarus bv zei:
In een diepe slaap! Of zoals Pred 9 ons leert zijn de doden zich nergens van bewust, hebben geen kennis, geen werk. Gewoon een slaap, hebben niets door.
Eh... Ja, dat een enorm deel van de Bijbel is volledig onjuist, maar die delen nemen christenen dus maar niet letterlijk.quote:Op donderdag 26 april 2012 22:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
3x? Wel ietsje meer hoor. Volgens de Bijbel stonden zelfs de hoogste bergen een aantal meter onder water. Da's dus een waterstand van negen kilometer hoger dan nu.quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:00 schreef MasterJapie het volgende:
[..]
Voor een wereldwijde vloed is 3x zoveel water nodig dan er op Aarde is. Zelfs als God op magische wijze dus de watervoorraad tijdelijk verdrievoudigde, dan nog zal de enorme gewichtstoename dramatische effecten hebben op de baan van de aarde om de zon en om zijn eigen as.
Ook het vertrek van een miljoenenvolk (?) waarbij de farao jammerlijk omkwam wordt nergens vermeld.quote:Op donderdag 26 april 2012 23:50 schreef Rhalius het volgende:
Als er zulke bizarre plagen geweest waren in Egypte hadden de Egyptenaren er vast wel wat over geschreven, ze hadden eenmaal vele geschriften en bibliotheken.
Ja, maar dat kan niet, want dan is het niet meer moeilijk om in God te geloven. Ik geloof dat dat de logica erachter is.quote:Op vrijdag 27 april 2012 09:44 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik snap niet dat God zich zo verschuilt. Als we gewoon elke dag bij het opstaan God boven het land zien zweven wordt het al een stuk duidelijker. En als hij dan ons welkom heet in elke nieuwe dag van zijn aarde, hoeft niemand meer te twijfelen aan of God bestaat of niet! Lijkt me een kleine moeite voor een God...
Kan niet, want dat idee gaat uit van 'denken' en met dode hersenen gaat dat niet.quote:Op vrijdag 27 april 2012 10:57 schreef Rhalius het volgende:
Mischien vormt er wel een persoonlijk beeld na je dood.. alsof je voor eeuwig in een droomwereld belandt bent.
In dat geval zou het hiernamaals zijn wat je zelf denkt dat het is.. Je eigen gedachten zouden de wereld vormen waarin je dan gaat leven na de dood.
Het zou dus de hemel, Valhalla, de eeuwige jachtvelden, Elysium, de hel of wat dan ook kunnen zijn.
Afdwingen helpt niet.quote:Op vrijdag 27 april 2012 13:25 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ok nu is het afgelopen!! Dit is de ultieme test!! God, dit gaat tussen jou en mij!! Als je bestaat, post dan tussen nu en een kwartier in dit forum met als usernaam de code die ik in mijn hoofd heb! In die post geef je antwoord op al mijn vragen! Als je niet post, ga je definitief in hetzelfde rijtje als Zeus en Minerva, oftewel de dode goden. Als je wel post zal ik een trouwe volgeling worden. Succes ermee!!
Tuurlijk, want het moet zo vaag mogelijk blijven.quote:
Je moet het zeker niet letterlijk nemen. Hartchirurgie helpt ook nietquote:Op vrijdag 27 april 2012 14:48 schreef Semisane het volgende:
[..]
Tuurlijk, want het moet zo vaag mogelijk blijven.
De gemiddelde diepte van oceanen is 3,796m, en het volume zeewater komt neer op ongeveer 1.37 miljard km3. Om boven de hoogste berg uit te komen heb je hooguit 4.5 miljard km3 water nodig. Dusja, ongeveer 3xquote:Op vrijdag 27 april 2012 05:48 schreef Jigzoz het volgende:
3x? Wel ietsje meer hoor. Volgens de Bijbel stonden zelfs de hoogste bergen een aantal meter onder water. Da's dus een waterstand van negen kilometer hoger dan nu.
Oftewel er spontaan in gaan geloven.quote:
Plus de hoeveelheid water die op het land komt te liggen. Houd je trouwens ook rekening met de hoogte van de Everest?quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:00 schreef MasterJapie het volgende:
[..]
De gemiddelde diepte van oceanen is 3,796m, en het volume zeewater komt neer op ongeveer 1.37 miljard km3. Om boven de hoogste berg uit te komen heb je hooguit 4.5 miljard km3 water nodig. Dusja, ongeveer 3xMaar dat is slechts 1 van de talloze feitjes die een wereldwijde vloed onmogelijk maken.
...en dat bewijst dan weer dat je zondig bent en dus verlossing nodig hebt.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:07 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Oftewel er spontaan in gaan geloven.
Dit, lieve mensen, noemen we een cirkelredenering.
Dat zijn diezelfde pseudo-wijsheden als in dat soort sneue boeken als The Secret:
"Als je iets echt wilt, moet je geloven dat je het krijgt. Als je het dan vervolgens niet krijgt, geloofde je er niet hard genoeg in."![]()
![]()
Jup, Everest is hier als uitgangspunt genomen. http://www.holysmoke.org/cretins/fludmath.htmquote:Op vrijdag 27 april 2012 16:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Plus de hoeveelheid water die op het land komt te liggen. Houd je trouwens ook rekening met de hoogte van de Everest?
Ah, u wint.quote:Op vrijdag 27 april 2012 18:23 schreef MasterJapie het volgende:
[..]
Jup, Everest is hier als uitgangspunt genomen. http://www.holysmoke.org/cretins/fludmath.htm
Ehm, de titanic was 2x zo lang, 4x zo hoog, en een half keer brederquote:Op vrijdag 27 april 2012 20:23 schreef Rhalius het volgende:
De dieren uit de ark hadden dorst, en ze mochten elkaar minstends 100 jaar niet opeten voordat er weer genoeg populatie was van alle diersoorten.
Overigens is het bestaan van de Ark zelf al onmogelijk. Denk alleen maar aan hoeveel verschillende Olifanten er zijn.. daar heb je al een gruwelijk groot schip voor nodig. En dan moeten alle andere diersoorten er ook nog bij.
Dat zou dus betekenen dat Noach met zijn gezinnetje even een schip had gebouwd groter dan de Titanic in een tijd dat boten waarschijnlijk niets meer waren dan uitgehakte boomstammen.
Of was Noach een sadist en liet hij duizend man werken aan dat schip om ze vervolgens niet binnen te laten toen de zondvloed kwam?
Dat het helemaal niet kan maakt helemaal niet uit. Dat maakt het geloof.quote:Op vrijdag 27 april 2012 20:33 schreef MasterJapie het volgende:
[..]
Ehm, de titanic was 2x zo lang, 4x zo hoog, en een half keer brederMaar dan nog zijn er zo veel factoren die het verhaal van Noach onmogelijk maken dat het belachelijk is dat mensen denken dat het een feitelijk verhaal is.
Ja...idd...dat maakt discussies zoals dit echt onmogelijkquote:Op vrijdag 27 april 2012 21:07 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat het helemaal niet kan maakt helemaal niet uit. Dat maakt het geloof.
En het is precies die logica die het verschil maakt tussen feit en fictie. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat gelovigen dat zelf niet inzien.Gelukkig is daar dit topic voor.quote:Op vrijdag 27 april 2012 22:35 schreef MasterJapie het volgende:
[..]
Ja...idd...dat maakt discussies zoals dit echt onmogelijk
Een leuke quote die ik laatst hoorde:
“If every trace of every single religion were wiped out and nothing were passed on, it would never be created exactly that way again. There might be some other nonsense in its place, but not that exact nonsense. If all of science were wiped out, it would still be true and someone would find a way to figure it all out again.”
Fraai.quote:Op vrijdag 27 april 2012 22:35 schreef MasterJapie het volgende:
“If every trace of every single religion were wiped out and nothing were passed on, it would never be created exactly that way again. There might be some other nonsense in its place, but not that exact nonsense. If all of science were wiped out, it would still be true and someone would find a way to figure it all out again.”
Wel een interessante claim, eigenlijk. Ik vraag me af in hoeverre dit waar is. Natuurlijk zullen de waarnemingen hetzelfde zijn, maar de vraag is in hoeverre daar dezelfde theorieën op gebouwd zullen worden.quote:Op vrijdag 27 april 2012 22:35 schreef MasterJapie het volgende:
[..]
Ja...idd...dat maakt discussies zoals dit echt onmogelijk
Die "beste Christenen" kunnen terecht opmerken hoe makkelijk deze quote door sommigen hier wordt aangenomen zonder er de nodige kritiek op te geven.quote:Op vrijdag 27 april 2012 22:39 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En het is precies die logica die het verschil maakt tussen feit en fictie. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat gelovigen dat zelf niet inzien.Gelukkig is daar dit topic voor.
Beste christenen, waarom zien jullie dit zelf niet in?
1. Het is geen redenatie.quote:Op zaterdag 28 april 2012 11:19 schreef De_Kardinaal het volgende:
Kort de bocht redenatie en argumenten zonder bronnen.
Maken we 'm nog wat simpeler:quote:Op zaterdag 28 april 2012 11:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die "beste Christenen" kunnen terecht opmerken hoe makkelijk deze quote door sommigen hier wordt aangenomen zonder er de nodige kritiek op te geven.
Als je denkt met deze opmerking de kern van de clash tussen geloof/ratio en wetenschap te raken, vind ik het wat simplistisch eerlijk gezegd
Maar dat is een totaal ander statement!quote:Op zaterdag 28 april 2012 12:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maken we 'm nog wat simpeler:
Als je aan de andere kant van de wereld was geboren, dan had je een andere religie gehad.
vs.
Als je aan de andere kant van de wereld was geboren, dan had je dezelfde wetenschap gehad.
1. Dus het is dus gewoon een statement zonder bewijs?quote:Op zaterdag 28 april 2012 12:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
1. Het is geen redenatie.
2. Vikernes, V. (2011). Sorcery And Religion In Ancient Scandinavia. London: Abstract Sounds Books.
1. Nee, dat zijn gegevens.quote:Op zaterdag 28 april 2012 12:51 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
1. Dus het is dus gewoon een statement zonder bewijs?
2. Dat is geen correcte annotatie.
1. Gegevens zonder onderbouwing zijn waardeloos.quote:Op zaterdag 28 april 2012 13:11 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
1. Nee, dat zijn gegevens.
2. Dat is een bronvermelding volgens de APA-standaard. Als dat niet goed is, dan doet de halve wetenschappelijke wereld het dus fout.
quote:Example: Rackers (2003) noted that while college students often battle bouts of depression, few seek professional help.
(This citation shows that the writer paraphrased ideas from Rackers’s text published in 2003. No page number is necessary for paraphrased ideas in APA.)
(bron)
Wat is dit nou weer voor onzin?quote:Op zaterdag 28 april 2012 13:20 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
1. Gegevens zonder onderbouwing zijn waardeloos.
2. APA is voor sociale studies dus dat is sowieso geen wetenschap.
Ah, je bedoelt dat je de paginanummers erbij wilt hebben? Zeg dat dan...quote:Echte wetenschap gebruikt andere annotatie-stijlen. Een voorwaarde van APA (in text-citation) is dat er een verwijzing moet staan naar de paginanummer waar men het kan vinden. Doorgaans is dat bij APA in de tekst zelf en niet in de noten of in de referentielijst. Het verwijzen naar een boek zonder pagina-vermelding wordt in geen enkele annotatie-stijl aanvaard.
Bij parafrasering mag de pagina-nummering weggelaten worden als duidelijk in de tekst aangegeven wordt dat het een parafrasering is van een bepaalde auteur in een bepaald werk. Op de post waarop ik reageerde is totaal geen sprake van in text citation over een auteur, zijn visie en uit welke bron dit afkomstig is. De annotatie is dus niet correct conform APA.quote:Op zaterdag 28 april 2012 13:27 schreef Iblardi het volgende:
Dit is geen citaat, maar een samenvatting van de opvattingen van de auteur.
[..]
quote:Op zaterdag 28 april 2012 11:17 schreef Jigzoz het volgende:
Het is nog een beetje mooier gegaan: vroeger gingen ze uit van magie. Dus met de juiste rituelen kon je bijvoorbeeld regen opwekken. Toen dat niet altijd bleek te werken werd daar een god tussengeplaatst. Die kan namelijk ook wel eens geen zin hebben, dus dan wordt het ineens logisch dat bepaalde rituelen niet altijd werken.
Maar waar zit je nou precies moeilijk over te doen? Jij wilde een bron, ik gaf je een bron en nog steeds is het niet goed.quote:Op zaterdag 28 april 2012 13:40 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Bij parafrasering mag de pagina-nummering weggelaten worden als duidelijk in de tekst aangegeven wordt dat het een parafrasering is van een bepaalde auteur in een bepaald werk. Op de post waarop ik reageerde is totaal geen sprake van in text citation over een auteur, zijn visie en uit welke bron dit afkomstig is. De annotatie is dus niet correct conform APA.
[..]
quote:Op zaterdag 28 april 2012 11:17 schreef Jigzoz het volgende:
Het is nog een beetje mooier gegaan: zo is Vikernes (2011) van mening dat men vroeger uit ging van magie. Dus met de juiste rituelen kon je bijvoorbeeld regen opwekken. Toen dat niet altijd bleek te werken werd daar een god tussengeplaatst. Die kan namelijk ook wel eens geen zin hebben, dus dan wordt het ineens logisch dat bepaalde rituelen niet altijd werken.
Vikernes, V. (2011). Sorcery And Religion In Ancient Scandinavia. London: Abstract Sounds Books.
Ik zei dat het er gewoon uitziet als dom geluk zonder bronvermelding. Toen bleek het ineens op een bron gebaseerd te zijn. Dat bleek niet uit de originele post. Vervolgens krijg ik een bronvermelding waarbij de tekst in combinatie met de bron niet eens conform een standaard-stijl was. Daar heb je een mooie edit mogelijkheid functie voor zodat je het wel correct hadden kunnen neerzetten.quote:Op zaterdag 28 april 2012 13:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar waar zit je nou precies moeilijk over te doen? Jij wilde een bron, ik gaf je een bron en nog steeds is het niet goed.
Wauw. Wat zal jij het druk hebben hier op het forum...quote:Op zaterdag 28 april 2012 13:52 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik zei dat het er gewoon uitziet als dom geluk zonder bronvermelding. Toen bleek het ineens op een bron gebaseerd te zijn. Dat bleek niet uit de originele post. Vervolgens krijg ik een bronvermelding waarbij de tekst in combinatie met de bron niet eens conform een standaard-stijl was. Daar heb je een mooie edit mogelijkheid functie voor zodat je het wel correct hadden kunnen neerzetten.
Nee, je boft. Ik reageer zelden op dom gelul zonder adequate bronvermelding. Een beetje de uitkomsten van een ander neerzetten zonder die ander te vernoemen en doen alsof het een vaststaand feit is. Als je dat wil doen dan kan je beter naar TRU verhuizen.quote:Op zaterdag 28 april 2012 13:54 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wauw. Wat zal jij het druk hebben hier op het forum...
quote:Op zaterdag 28 april 2012 13:57 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Nee, je boft. Ik reageer zelden op dom gelul zonder adequate bronvermelding. Een beetje de uitkomsten van een ander neerzetten zonder die ander te vernoemen en doen alsof het een vaststaand feit is. Als je dat wil doen dan kan je beter naar TRU verhuizen.
Het leek er niet echt op dat jij iemand was die een vraag stelde aan een christen noch dat jij een christen was die een vraag probeerde te beantwoorden.quote:Op zaterdag 28 april 2012 14:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]![]()
Je komt in een topic dat 'Vragen aan christenen' heet verkondigen dat je uitsluitend keiharde wetenschappelijke gegevens wilt zien met een exacte bronvermelding omdat je het anders 'dom gelul' vindt?
Wie vindt dit? Zonder vermelding naar een andere auteur wordt verondersteld dat het degene is die dit geschreven heeft. Op basis van welke wat? Zonder verdere bronvermelding wordt verondersteld dat dit wederom degene is die het geschreven heeft. Op basis van welke redenatie? Daar staan slechts wat summiere gegevens die te interpreteren zijn als een redenatie. Kortom dat kan gelezen worden als een kort door de bocht redenatie waarvan de onderbouwing zowat ontbreekt.quote:Op zaterdag 28 april 2012 11:17 schreef Jigzoz het volgende:
Het is nog een beetje mooier gegaan: vroeger gingen ze uit van magie. Dus met de juiste rituelen kon je bijvoorbeeld regen opwekken. Toen dat niet altijd bleek te werken werd daar een god tussengeplaatst. Die kan namelijk ook wel eens geen zin hebben, dus dan wordt het ineens logisch dat bepaalde rituelen niet altijd werken.
Dat het anders blijkt te zijn is niet mijn probleem. Ik lees dat nergens in dat bericht dus daar zet ik dan mijn vraagtekens bij.quote:Op zaterdag 28 april 2012 11:19 schreef De_Kardinaal het volgende:
Kort de bocht redenatie en argumenten zonder bronnen.
wat is dan de laatste gestelde vraag aan een christen?quote:'Vragen aan christenen'
Prima, want niemand is er bij gebaat als het off-topic gaat, omdat jij meteen de verdediging in schiet als men commentaar heeft op je wijze van discussiëren.quote:Op zaterdag 28 april 2012 14:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zoek nu maar weer iemand anders om mee te spelen. Ik heb geen zin meer.
quote:Op donderdag 26 april 2012 21:34 schreef hoatzin het volgende:
gaat dit nog ergens over of zijn het gewoon wat losse flodders?
Of is het bianconeri die hier telt als de christen die de vragen beantwoord?quote:Op donderdag 26 april 2012 21:41 schreef BlackLodge het volgende:
Dit zijn wat losse flodders, ik weet niet of er nog een discussie gaande was eigenlijk?
Ik heb zeer sterk de indruk dat ik hier getrold word.quote:Op zaterdag 28 april 2012 14:25 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Prima, want niemand is er bij gebaat als het off-topic gaat, omdat jij meteen de verdediging in schiet als men commentaar heeft op je wijze van discussiëren.
Geen zin, maar wel het laatste woord willen hebben?quote:Op zaterdag 28 april 2012 14:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik heb zeer sterk de indruk dat ik hier getrold word.
Maar goed, laat maar. Stel je vraag aan een willekeurige christen, of aan christen in het algemeen of ga ergens anders posten. Ik geloof niet dat er iemand beter wordt van je gesteun en geklaag.
Prima. Neem jij het laatste woord. Zeg maar iets bijzonder intelligents. Wel met bronvermelding uiteraard, want anders is het dom gelul.quote:Op zaterdag 28 april 2012 14:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Geen zin, maar wel het laatste woord willen hebben?
Waarom zou ik een vraag moeten stellen? Misschien is er al een vraag gesteld waarover men nu in discussie is? Zoals ik al eerder heb aangegeven is mij dat momenteel niet duidelijk.
Kan je de ironie daarvan niet inzien? Je vraagt om bronnen van logische uitspraken, maar als het gaat om 'bewijs' van het christendom gaat het altijd op deze manier:quote:Op zaterdag 28 april 2012 14:16 schreef De_Kardinaal het volgende:
Tuurlijk moet dat met bronvermelding. Je kan namelijk antwoord geven op een vraag door iets wat jij denkt op basis zonder bronnen.
Mét een wetenschappelijke bronvermelding uiteraard!quote:Op zaterdag 28 april 2012 15:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
Ach, dan stellen we toch daadwerkelijk weer eens een vraag ? Is de kardinaal ook blij.
Maar even jatten uit een ander draadje: waarom is het christelijke scheppingsverhaal beter dan het noordse, Egyptische of Hindoeistische ?
Huh, wacht, wat? Is het een christen?! En dan zanikt HIJ over degelijke bewijzen en bronvermeldingen?!quote:Op zaterdag 28 april 2012 15:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Haha de christelijke apologeet legt een rookgordijn aan over de vorm, dan hoeft hij niet op de inhoud te reageren.
"Beter" in welke zin?quote:Op zaterdag 28 april 2012 15:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
Ach, dan stellen we toch daadwerkelijk weer eens een vraag ? Is de kardinaal ook blij.
Maar even jatten uit een ander draadje: waarom is het christelijke scheppingsverhaal beter dan het noordse, Egyptische of Hindoeistische ?
Daarmee doe je veel discussies die hier op Fok! in het verleden zijn gevoerd nogal tekort mee.quote:Op zaterdag 28 april 2012 15:19 schreef MasterJapie het volgende:
[..]
Kan je de ironie daarvan niet inzien? Je vraagt om bronnen van logische uitspraken, maar als het gaat om 'bewijs' van het christendom gaat het altijd op deze manier:
[ afbeelding ]
Geloofwaardiger. Is er meer bewijs voor het christelijke scheppingsverhaal dan er is voor de talloze anderen, en als je de andere scheppingsverhalen ontkracht, ontkracht je dan niet ook gelijk het christelijke scheppingsverhaal?quote:
Het antwoord is, tenzij je een (jonge-aarde) creationist bent, simpel: nee.quote:Op zaterdag 28 april 2012 17:48 schreef MasterJapie het volgende:
[..]
Geloofwaardiger. Is er meer bewijs voor het christelijke scheppingsverhaal dan er is voor de talloze anderen, en als je de andere scheppingsverhalen ontkracht, ontkracht je dan niet ook gelijk het christelijke scheppingsverhaal?
Als het geen hypothesen zijn, wat zijn het dan?quote:Op zaterdag 28 april 2012 17:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het antwoord is, tenzij je een (jonge-aarde) creationist bent, simpel: nee.
Maar dan beschouw je al deze scheppingsverhalen als hypothesen. Waarom zou je dat doen?
Daarom dien je beter onderzoek naar de Bijbel te doen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 09:44 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik snap niet dat God zich zo verschuilt. Als we gewoon elke dag bij het opstaan God boven het land zien zweven wordt het al een stuk duidelijker. En als hij dan ons welkom heet in elke nieuwe dag van zijn aarde, hoeft niemand meer te twijfelen aan of God bestaat of niet! Lijkt me een kleine moeite voor een God...
En het woord erosie bijvoorbeeld ken je niet, of dat de bergen nu nog steeds groeien.quote:Op vrijdag 27 april 2012 05:48 schreef Jigzoz het volgende:
3x? Wel ietsje meer hoor. Volgens de Bijbel stonden zelfs de hoogste bergen een aantal meter onder water. Da's dus een waterstand van negen kilometer hoger dan nu.
God is Almachtig, denk daar maar eens over na.quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:00 schreef MasterJapie het volgende:
Voor een wereldwijde vloed is 3x zoveel water nodig dan er op Aarde is. Zelfs als God op magische wijze dus de watervoorraad tijdelijk verdrievoudigde, dan nog zal de enorme gewichtstoename dramatische effecten hebben op de baan van de aarde om de zon en om zijn eigen as. Dat bepaalde delen van de aarde vroeger onder water waren is logisch en is te danken aan continentale driften, dus nee, een schelp bovenop een berg is geen 'aanwijzing voor een wereldwijde vloed', evenmin een tsunami in een dorpje of stad daar aanwijzing voor is.
Zucht typisch weer zo'n zeur die totaal geen onderzoek gedaan heeft.quote:Het bijbelverhaal van de 10 plagen zelf is geen bewijs van de 10 plagen, evenmin een stripboek over spiderman bewijs is voor het bestaan van spiderman.
Vandaar dat alle statistieken een hele grote groei aantonen.quote:3) Je bijbelse voorspellingen zijn op elke eeuw van toepassing. Het is tegenwoordig niet erger dan het gedurende afgelopen 2000 jaar was. Hier is een voorspelling: In de toekomst zullen mensen oorlog voeren, in de toekomst zullen er natuurrampen plaatsvinden, in de toekomst zullen de wereldmachten zoals we die nu kennen niet meer bestaan, en in de toekomst zullen we allemaal op een dag dood gaan. Daar heb je geen bijbel voor nodig. Je ziet dingen die er niet zijn.
'Bergen groeien'? Dat heet continentale drift.quote:Op zaterdag 28 april 2012 19:36 schreef bianconeri het volgende:
En het woord erosie bijvoorbeeld ken je niet, of dat de bergen nu nog steeds groeien.
Typisch. Je volgt dit schema wel erg nauwkeurig:quote:Op zaterdag 28 april 2012 19:36 schreef bianconeri het volgende:
God is Almachtig, denk daar maar eens over na.
Haha, volgens mij moet je dat programma nog eens doorkijken, want die onmogelijke plagen worden stuk voor stuk verklaard aan de hand van logische natuurrampen die verkeerd door bijgelovige mensen werden geïnterpreteerd.quote:Op zaterdag 28 april 2012 19:36 schreef bianconeri het volgende:
Zucht typisch weer zo'n zeur die totaal geen onderzoek gedaan heeft.
Kijk alleen al het Nat Geographic programma dat over de 10 plagen gaat.
Het is wetenschappelijk bewezen.
Laat maar een quote uit de Bijbel zien waaruit blijkt dat de Bijbel rond is. Ondertussen heb ik nog een quote voor je die het tegendeel zegt:quote:Op zaterdag 28 april 2012 19:36 schreef bianconeri het volgende:
Pas rond 1600? Oh ja? De Bijbel leert al vele duizenden jaren daarvoor dat de aarde rond is.
tot zo ver dus je oh zo fantastische wetenschap die ver achterloopt.
Dus omdat daar staat dat winden van 4 plekken komt moet dat betekenen dat de aarde plat zou zijn?
Wel raar dat er in de Bijbel staat dat de aarde rond is. 4 hoeken staat gewoon vanuit 4 locaties.
Net zoals wij W, N, O en Z kennen. Zijn ook 4 ''hoeken''
Omdat creationisten altijd net doen alsof het OF evolutie OF schepping a la Genesis moet zijn. Deze valse dichotomie leidt vervolgens automatisch naar christenen die de hele tijd tegen de evolutietheorie lopen te schoppen - omdat ze denken dat ze daarmee punten scoren voor hun eigen idee. Maar hun eigen idee laten ze verder geheel links liggen.quote:Op zaterdag 28 april 2012 17:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het antwoord is, tenzij je een (jonge-aarde) creationist bent, simpel: nee.
Maar dan beschouw je al deze scheppingsverhalen als hypothesen. Waarom zou je dat doen?
Wat nog steeds neerkomt op groeien......quote:Op zaterdag 28 april 2012 19:46 schreef MasterJapie het volgende:
'Bergen groeien'? Dat heet continentale drift.
[ afbeelding ]
Daar gaan letterlijk miljoenen jaren overheen, dus tot zover je creatie theorie.
Oh vandaar dat ik inhoudelijk kan reageren terwijl je zelf alleen maar met vage dingetjes komt.quote:Typisch. Je volgt dit schema wel erg nauwkeurig:
Precies! Maar toch is bewezen dat die plagen gebeurd zijn.quote:Haha, volgens mij moet je dat programma nog eens doorkijken, want die onmogelijke plagen worden stuk voor stuk verklaard aan de hand van logische natuurrampen die verkeerd door bijgelovige mensen werden geïnterpreteerd.
Zucht antwoorde ik al op....quote:Laat maar een quote uit de Bijbel zien waaruit blijkt dat de Bijbel rond is. Ondertussen heb ik nog een quote voor je die het tegendeel zegt:
"Isaiah 11:12
12 And he shall set up an ensign for the nations, and shall assemble the outcasts of Israel, and gather together the dispersed of Judah from the FOUR CORNERS OF THE EARTH."
Oh omdat je hem kunt zien zeker, aha wat een aparte redenatie van je.quote:Daniel 4:10-11
Om niet meer als trol te worden beschuldigd beantwoord ik deze vraag wel even, als advocaat van de de duivel (zie ondertitel).quote:Op zaterdag 28 april 2012 19:51 schreef MasterJapie het volgende:
Oh, oh, nog eentje:
Daniel 4:10-11
De visioenen nu die mij op mijn bed voor ogen kwamen, waren deze:
Ik keek toe, en zie, een boom, midden op de aarde, groot was zijn hoogte. 11 De boom werd groot en sterk, zijn hoogte reikte tot de hemel en hij was te zien tot aan het einde van heel de aarde.
Vraagje, hoe kan een boom in het midden van de Aarde te zien zijn aan de andere kant van de Aarde als deze rond is?
Vervolgens wordt verteld wat deze droom inhield. En een onderdeel van die droom is dat vers dat genoemd is. Bij de afsluiting wordt wederom vermeld dat het hier om een droom gaat:quote:[6] ‘Beltesassar, hoofd van de wichelaars! Ik weet dat de geest van de heilige goden in u woont en dat geen enkel geheim u in verlegenheid kan brengen. Geef mij de verklaring van wat ik in mijn droom gezien heb. [7] Terwijl ik rustte, had ik het volgende droombeeld:
Aan de hand van de uitleg die gegeven wordt blijkt wederom dat het stuk niet letterlijk genomen moet worden. Sterker nog de boom waarvan jij melding maakt is in de uitleg niet eens een boom:quote:15. Dit is de droom die ik, koning Nebukadnessar, gezien heb.
Het lijk mij erop dat je de context niet gelezen hebt, daaruit blijkt dat hetgeen geschreven staat zich niet plaats vindt in de fysieke wereld. Iets wat in een droom gebeurd of beschreven wordt hoeft immers niet te voldoen aan de natuurwetten. Verder wordt wanneer de droom wordt uitgelegd al meteen duidelijk dat de boom niet eens letterlijk een boom is, maar figuurlijk staat voor persoon.quote:Daarop antwoordde Beltesassar: ‘Mijn heer, de droom heeft betrekking op uw vijanden en zijn betekenis betreft uw tegenstanders. [17] De boom die u gezien hebt, die geweldig groot was en waarvan de top tot de hemel reikte, die over heel de aarde te zien was, [18] mooie bladeren had en een overvloed aan vruchten droeg, zodat er voor iedereen voedsel aan hing; die boom waaronder de wilde dieren zich ophielden en in wiens takken de vogels van de hemel nestelden, [19] die boom bent u, koning. U bent geweldig machtig: uw grootheid reikt tot de hemel en uw heerschappij strekt zich uit tot de einden van de aarde.
Godverdomme, is het topic ineens dicht.quote:Op woensdag 25 april 2012 21:55 schreef Zenato het volgende:
Een christen fantaseert ook wel eens dat hij een vervelend persoon in elkaar schopt
Uhm, mythes misschien?quote:Op zaterdag 28 april 2012 18:53 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Als het geen hypothesen zijn, wat zijn het dan?
Ja, dat snap ik, maar persoonlijk neem ik dit soort mensen, na -tig keer dezelfde flauwekul voorbij te zien hebben gekomen en in "discussie" te zijn gegaan, niet meer zo serieus. Dus ik zie die tweedeling ook niet, en vind het ook nogal oninteressant om er zo over in discussie te gaan.quote:Op zaterdag 28 april 2012 21:12 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Omdat creationisten altijd net doen alsof het OF evolutie OF schepping a la Genesis moet zijn.
zeg het dan ff goed...quote:Op zaterdag 28 april 2012 21:24 schreef bianconeri het volgende:
Precies! Maar toch is bewezen dat die plagen gebeurd zijn.
nee nooit he...? is zelfs vrij standaard bij grote uitbarstingen zoals bijv de uitbarsting van Krakatau dat je zulke verschijnselen ziet... het hele ecosysteem in zo'n gebied krijgt dan een enorme optater...quote:Op zaterdag 28 april 2012 21:24 schreef bianconeri het volgende:
Wel heel erg toevallig dat al die dingen NOOIT meer op die manier gebeurd zijn en dat ze nu allemaal precies tegelijk kwamen in een korte periode.
En precies daarom wil ik het nu eens wat breder trekkenquote:Op zaterdag 28 april 2012 23:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik, maar persoonlijk neem ik dit soort mensen, na -tig keer dezelfde flauwekul voorbij te zien hebben gekomen en in "discussie" te zijn gegaan, niet meer zo serieus. Dus ik zie die tweedeling ook niet, en vind het ook nogal oninteressant om er zo over in discussie te gaan.
Er sterven onschuldige kindjes bij tsunamis, denk daar maar eens over na.quote:Op zaterdag 28 april 2012 19:36 schreef bianconeri het volgende:
God is Almachtig, denk daar maar eens over na.
Ja, die term ken ik wel. Dat bergen groeien weet ik ook. Ik weet ook dat de mensheid zo'n 200.000 jaar geleden ontstaan is en dat de Himalaya zo'n 2 miljoen jaar geleden begon te groeien. Dus stel dat de zondvloed direct na het ontstaan (of in jouw woorden:schepping) van de mens plaatsvond, dan was de Everest zo'n 1,8 miljoen jaar oud en ongetwijfeld al vrij hoog. Nog steeds was er dus een onmogelijke hoeveelheid water nodig.quote:Op zaterdag 28 april 2012 19:36 schreef bianconeri het volgende:
En het woord erosie bijvoorbeeld ken je niet, of dat de bergen nu nog steeds groeien.
Zwakzinnig gelul zonder bron.quote:Op zaterdag 28 april 2012 23:20 schreef De_Kardinaal het volgende:
In het katholicisme:
- leest men de bijbel allegorisch en niet letterlijk.
- erkent men dat de bijbel historisch niet accuraat is.
- erkent men dat de bijbel soms tegenstrijdige uitspraken bevat.
- erkent men dat fysica soms het laatste woord heeft. Zo verwerpt de Curie, het creationisme en 'intelligent design' en erkent men wel de evolutie-theorie.
Mijn vraag:
Waarom wordt er altijd vanuit gegaan dat:
- alle christenen de bijbel letterlijk lezen en zo opvatten?
- de bijbel zien als historisch correct?
- de bijbel geen tegenstrijdige uitspraken bevat?
- de theologie altijd het laatste woord heeft? Waarom zouden alle christenen het creationisme of ID of een variant aanhangen en niet de evolutietheorie?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |