abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110854317
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 10:57 schreef Rhalius het volgende:
Mischien vormt er wel een persoonlijk beeld na je dood.. alsof je voor eeuwig in een droomwereld belandt bent.

In dat geval zou het hiernamaals zijn wat je zelf denkt dat het is.. Je eigen gedachten zouden de wereld vormen waarin je dan gaat leven na de dood.

Het zou dus de hemel, Valhalla, de eeuwige jachtvelden, Elysium, de hel of wat dan ook kunnen zijn.
Kan niet, want dat idee gaat uit van 'denken' en met dode hersenen gaat dat niet.
  vrijdag 27 april 2012 @ 13:25:34 #27
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_110859503
Ok nu is het afgelopen!! Dit is de ultieme test!! God, dit gaat tussen jou en mij!! Als je bestaat, post dan tussen nu en een kwartier in dit forum met als usernaam de code die ik in mijn hoofd heb! In die post geef je antwoord op al mijn vragen! Als je niet post, ga je definitief in hetzelfde rijtje als Zeus en Minerva, oftewel de dode goden. Als je wel post zal ik een trouwe volgeling worden. Succes ermee!!
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_110859725
Ik ben nedergedaald vanuit de hemel op FOK. Ik ben het, de heer! Ik lach je uit, omdat je denkt dat ik nog steeds besta. Ik had de hoop dat je dat wel was afgeleerd na Zeus.

No comment...
  vrijdag 27 april 2012 @ 14:34:54 #29
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110861943
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 13:25 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ok nu is het afgelopen!! Dit is de ultieme test!! God, dit gaat tussen jou en mij!! Als je bestaat, post dan tussen nu en een kwartier in dit forum met als usernaam de code die ik in mijn hoofd heb! In die post geef je antwoord op al mijn vragen! Als je niet post, ga je definitief in hetzelfde rijtje als Zeus en Minerva, oftewel de dode goden. Als je wel post zal ik een trouwe volgeling worden. Succes ermee!!
Afdwingen helpt niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 27-04-2012 14:41:00 ]
The view from nowhere.
pi_110862162
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 14:34 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Afdwingen helpt niet.
Lief vragen wel?
  vrijdag 27 april 2012 @ 14:42:03 #31
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110862192
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 14:41 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Lief vragen wel?
Je hart openen :)
The view from nowhere.
  vrijdag 27 april 2012 @ 14:48:02 #32
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_110862416
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 14:42 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Tuurlijk, want het moet zo vaag mogelijk blijven.

"Voel je god nog niet? Nou dan zal je wel je hart niet genoeg openen." :')

Het zou zo een reclame slogan kunnen zijn: "Vaagheid, Het merk voor religie!" :P
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_110862469
quote:

[..]

Er gewoon in gaan geloven bedoel je?
  vrijdag 27 april 2012 @ 14:51:10 #34
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110862542
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 april 2012 14:48 schreef Semisane het volgende:

[..]

Tuurlijk, want het moet zo vaag mogelijk blijven.
Je moet het zeker niet letterlijk nemen. Hartchirurgie helpt ook niet :N.
The view from nowhere.
  vrijdag 27 april 2012 @ 14:58:29 #35
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_110862827
Zondag ga ik ook eens wat bijbels doen.

Ik ga eens kijken in Nicaea.

Ben benieuwd.
pi_110862884
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 05:48 schreef Jigzoz het volgende:
3x? Wel ietsje meer hoor. Volgens de Bijbel stonden zelfs de hoogste bergen een aantal meter onder water. Da's dus een waterstand van negen kilometer hoger dan nu.
De gemiddelde diepte van oceanen is 3,796m, en het volume zeewater komt neer op ongeveer 1.37 miljard km3. Om boven de hoogste berg uit te komen heb je hooguit 4.5 miljard km3 water nodig. Dusja, ongeveer 3x :) Maar dat is slechts 1 van de talloze feitjes die een wereldwijde vloed onmogelijk maken.
Give a man a fish and he will eat for a day;
Teach a man to fish and he will eat for a lifetime;
Give a man religion and he will die praying for a fish.
  vrijdag 27 april 2012 @ 15:07:56 #37
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_110863187
quote:

[..]

Oftewel er spontaan in gaan geloven.
Dit, lieve mensen, noemen we een cirkelredenering.

Dat zijn diezelfde pseudo-wijsheden als in dat soort sneue boeken als The Secret:
"Als je iets echt wilt, moet je geloven dat je het krijgt. Als je het dan vervolgens niet krijgt, geloofde je er niet hard genoeg in."

:|W |:(
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_110865349
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 15:00 schreef MasterJapie het volgende:

[..]

De gemiddelde diepte van oceanen is 3,796m, en het volume zeewater komt neer op ongeveer 1.37 miljard km3. Om boven de hoogste berg uit te komen heb je hooguit 4.5 miljard km3 water nodig. Dusja, ongeveer 3x :) Maar dat is slechts 1 van de talloze feitjes die een wereldwijde vloed onmogelijk maken.
Plus de hoeveelheid water die op het land komt te liggen. Houd je trouwens ook rekening met de hoogte van de Everest?
pi_110865384
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 15:07 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Oftewel er spontaan in gaan geloven.
Dit, lieve mensen, noemen we een cirkelredenering.

Dat zijn diezelfde pseudo-wijsheden als in dat soort sneue boeken als The Secret:
"Als je iets echt wilt, moet je geloven dat je het krijgt. Als je het dan vervolgens niet krijgt, geloofde je er niet hard genoeg in."

:|W |:(
...en dat bewijst dan weer dat je zondig bent en dus verlossing nodig hebt.
pi_110870810
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 16:00 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Plus de hoeveelheid water die op het land komt te liggen. Houd je trouwens ook rekening met de hoogte van de Everest?
Jup, Everest is hier als uitgangspunt genomen. http://www.holysmoke.org/cretins/fludmath.htm
pi_110871456
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 18:23 schreef MasterJapie het volgende:

[..]

Jup, Everest is hier als uitgangspunt genomen. http://www.holysmoke.org/cretins/fludmath.htm
Ah, u wint.

Hoe dan ook: best veel water dat ineens kwijt is.
pi_110875709
De dieren uit de ark hadden dorst, en ze mochten elkaar minstends 100 jaar niet opeten voordat er weer genoeg populatie was van alle diersoorten.

Overigens is het bestaan van de Ark zelf al onmogelijk. Denk alleen maar aan hoeveel verschillende Olifanten er zijn.. daar heb je al een gruwelijk groot schip voor nodig. En dan moeten alle andere diersoorten er ook nog bij.

Dat zou dus betekenen dat Noach met zijn gezinnetje even een schip had gebouwd groter dan de Titanic in een tijd dat boten waarschijnlijk niets meer waren dan uitgehakte boomstammen.

Of was Noach een sadist en liet hij duizend man werken aan dat schip om ze vervolgens niet binnen te laten toen de zondvloed kwam?
Durf kritiek te geven en te discusseren, maar doe het altijd met respect.
pi_110876160
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 20:23 schreef Rhalius het volgende:
De dieren uit de ark hadden dorst, en ze mochten elkaar minstends 100 jaar niet opeten voordat er weer genoeg populatie was van alle diersoorten.

Overigens is het bestaan van de Ark zelf al onmogelijk. Denk alleen maar aan hoeveel verschillende Olifanten er zijn.. daar heb je al een gruwelijk groot schip voor nodig. En dan moeten alle andere diersoorten er ook nog bij.

Dat zou dus betekenen dat Noach met zijn gezinnetje even een schip had gebouwd groter dan de Titanic in een tijd dat boten waarschijnlijk niets meer waren dan uitgehakte boomstammen.

Of was Noach een sadist en liet hij duizend man werken aan dat schip om ze vervolgens niet binnen te laten toen de zondvloed kwam?
Ehm, de titanic was 2x zo lang, 4x zo hoog, en een half keer breder :P Maar dan nog zijn er zo veel factoren die het verhaal van Noach onmogelijk maken dat het belachelijk is dat mensen denken dat het een feitelijk verhaal is.
pi_110877710
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 20:33 schreef MasterJapie het volgende:

[..]

Ehm, de titanic was 2x zo lang, 4x zo hoog, en een half keer breder :P Maar dan nog zijn er zo veel factoren die het verhaal van Noach onmogelijk maken dat het belachelijk is dat mensen denken dat het een feitelijk verhaal is.
Dat het helemaal niet kan maakt helemaal niet uit. Dat maakt het geloof.
pi_110881797
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 21:07 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat het helemaal niet kan maakt helemaal niet uit. Dat maakt het geloof.
Ja...idd...dat maakt discussies zoals dit echt onmogelijk :P

Een leuke quote die ik laatst hoorde:
“If every trace of every single religion were wiped out and nothing were passed on, it would never be created exactly that way again. There might be some other nonsense in its place, but not that exact nonsense. If all of science were wiped out, it would still be true and someone would find a way to figure it all out again.”
pi_110881956
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 22:35 schreef MasterJapie het volgende:

[..]

“If every trace of every single religion were wiped out and nothing were passed on, it would never be created exactly that way again. There might be some other nonsense in its place, but not that exact nonsense. If all of science were wiped out, it would still be true and someone would find a way to figure it all out again.”
En het is precies die logica die het verschil maakt tussen feit en fictie. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat gelovigen dat zelf niet inzien.Gelukkig is daar dit topic voor.

Beste christenen, waarom zien jullie dit zelf niet in?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 28 april 2012 @ 00:43:18 #47
862 Arcee
Look closer
pi_110887446
quote:
Fraai.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_110893134
Waarschijnlijk zouden sommige patronen zich wel herhalen bij religie. Eerst meerdere goden, en later een systeem van een enkele god omdat dit indrukwekkender overkomt.

Dan volg je een god die zo machtig is dat die over alles gaat, in plaats van een beperkte portfolio te hebben.

Als je er bij nadenkt, zit er ergens meer logica in de aanbidding van oudere goden overigens.. Elementen die een impact op het leven hadden werden gezien als goddelijke macht.

Die "goden" hadden dus volgens de mensen daadwerkelijk invloed op het verloop van iedere dag, en ze konden dit duidelijk zien. Als er in Griekenland onweer was, dan was dat het werk van Zeus.

Natuurlijk weten we nu hoe het weer werkt en hoe onweer veroorzaakt wordt, maar toen was die kennis er niet, dus dan is die redenering helemaal zo gek nog niet dat er een god achter schuilt.

Vervolgens komen er eeuwen later allerlei "verkopers" die een nieuw geloof proberen aan te smeren, het klinkt nu eenmaal machtiger om te zeggen dat jouw god over alles gaat. Dat was gewoon de verkoop truc.

Het is een beetje hetzelfde als kinderen die opscheppen over hun vader.. de een zijn vader is heel intelligent, de ander is heel sterk en weer een ander heeft een vader met veel humor.
Als er dan een vierde kind aankomt met een vader die intelligent, sterk is en humor heeft dan maakt dat meer indruk.

[ Bericht 13% gewijzigd door Rhalius op 28-04-2012 11:12:22 ]
Durf kritiek te geven en te discusseren, maar doe het altijd met respect.
pi_110893286
quote:

[..]

Wel een interessante claim, eigenlijk. Ik vraag me af in hoeverre dit waar is. Natuurlijk zullen de waarnemingen hetzelfde zijn, maar de vraag is in hoeverre daar dezelfde theorieėn op gebouwd zullen worden.

In de natuurkunde heb je bijvoorbeeld diverse keren denkstappen gehad die niet bepaald "logisch" waren; de ontwikkeling van de algemene relativiteitstheorie is daar gedeeltelijk een voorbeeld van.

Een quote als deze lijkt een beetje te interpreteren dat er een soort van absolute referentiepunten zijn waar wetenschappelijke ontwikkeling altijd naar toe zal convergeren. Daar kun je je vraagtekens bij zetten. Daarbij zie ik niet helemaal in hoe je concreet deze quote kunt onderbouwen, aangezien we het bijbehorende "experiment" niet kunnen uitvoeren, en ik zie ook dat bij religie het woordje "exact" wordt gebruikt terwijl dat bij het wetenschapsvoorbeeld wordt weggelaten.

Kortom: ik vind deze quote niet zo vanzelfsprekend, eigenlijk :)

-edit: je kunt bovendien je afvragen wat je bedoelt met "science is true". Newton zag zwaartekracht als instantane, onzichtbare kracht. Einstein zag het als gekromde ruimtetijd. Snaartheoreten zien het als de uitwisseling van gravitonen. Een Erik Verlinde ziet het als entropisch fenomeen en ziet gravitonen als quasideeltjes.

Betekent de uitspraak "een theorie is waar" in veel gevallen niet gewoon "de theorie werkt binnen een bepaald paradigma"?

[ Bericht 5% gewijzigd door Haushofer op 28-04-2012 11:25:31 ]
pi_110893309
Het is nog een beetje mooier gegaan: vroeger gingen ze uit van magie. Dus met de juiste rituelen kon je bijvoorbeeld regen opwekken. Toen dat niet altijd bleek te werken werd daar een god tussengeplaatst. Die kan namelijk ook wel eens geen zin hebben, dus dan wordt het ineens logisch dat bepaalde rituelen niet altijd werken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')