http://www.telegraaf.nl/b(...)oevend_slecht__.htmlquote:Taalniveau hbo's bedroevend slecht
AMSTERDAM - Het taalniveau van de gemiddelde hbo-student is zo laag dat steeds meer opleidingen zich genoodzaakt zien aparte taalprogramma's op te zetten.
Dat schrijft Sp!ts. Veel beginnende hbo-studenten in grote steden zijn zo bedroevend slecht in taal, dat de hogescholen zich dit jaar genoodzaakt zien met speciale taalprogramma's proberen het niveau omhoog te krikken.
Op sommige hogescholen heeft bijna de helft van de studenten een zeer geringe woordenschat of problemen met spelling, grammatica en taalvaardigheden als begrijpend lezen en het kunnen schrijven van een inleiding.
De normen naar beneden bijstellen is een proces wat al enkele jaren aan de gang is volgens mij.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)oevend_slecht__.html
Dit merk ik zelf ook wel op mijn werk. Niet alleen bij de nieuw-afgestudeerden overigens, maar net zo goed bij wat oudere werknemers. Nog geen 25% van deze pseudo-hoogopgeleidden is in staat om een fatsoenlijk stukje te schrijven.
Ik denk dat het probleem is dat er tot doel gesteld is om ca 50% van de beroepsbevolking hoger op te leiden. Dat gaat natuurlijk helemaal niet, want hooguit 25% van de bevolking is slim genoeg. Om die 50% te halen moet dan het niveau omlaag gebracht worden.
Dat is inderdaad het grootste probleem, om te doen alsof we een kenniseconomie hebben geven we iedereen die zn naam met maximaal vier fout kan schrijven een HBO-diploma en noemen ze hoger opgeleid. De uitholling van het HBO is echt dramatisch.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat het probleem is dat er tot doel gesteld is om ca 50% van de beroepsbevolking hoger op te leiden. Dat gaat natuurlijk helemaal niet, want hooguit 25% van de bevolking is slim genoeg. Om die 50% te halen moet dan het niveau omlaag gebracht worden.
Dit ja, veel van ze schrijven alsof ze dronken zijn.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:50 schreef Boca_Raton het volgende:
Wat te denken van een fatsoenlijk handschrift? De combinatie van taal- en spelfouten met een hanepoot is een totale afknapper.
Handschrift is wel erg 1992 hoor. Ik heb al minimaal tien jaar geen document meer uitgeschreven.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:50 schreef Boca_Raton het volgende:
Wat te denken van een fatsoenlijk handschrift? De combinatie van taal- en spelfouten met een hanepoot is een totale afknapper.
Wat jij leuk vindt en wat niet in een ander persoon, is nu niet echt aan de orde, dunkt mij.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:50 schreef Boca_Raton het volgende:
Klopt. En daar hoor jij ook niet bij.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:46 schreef LXIV het volgende:
Nog geen 25% van deze pseudo-hoogopgeleidden is in staat om een fatsoenlijk stukje te schrijven.
Maak er maar decennia van.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:49 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
De normen naar beneden bijstellen is een proces wat al enkele jaren aan de gang is volgens mij.
Tegenwoordig lijkt 90% van de jongeren wel dyslectisch. Vroeger was je gewoon lui, kreeg je een trap onder je hol en daarna had je nergens meer last van. Maar nee, je mag er tegenwoordig niets meer van zeggen want ze zijn zo zielig.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:03 schreef Franknfurter het volgende:
Dit zie ik ook in mijn klas. En ik doe journalistiekEcht schandalig, het aantal -d -t fouten, gewoon volledige woorden die niet kloppen. Zwaar dyslectische mensen worden gewoon aangenomen onder het mom van 'dat komt wel goed, gewoon een beetje extra begeleiden'.
Dat dusquote:Op dinsdag 3 april 2012 11:06 schreef Q. het volgende:
[..]
Tegenwoordig lijkt 90% van de jongeren wel dyslectisch. Vroeger was je gewoon lui, kreeg je een trap onder je hol en daarna had je nergens meer last van. Maar nee, je mag er tegenwoordig niets meer van zeggen want ze zijn zo zielig.
Ditquote:Op dinsdag 3 april 2012 10:53 schreef Reneuh het volgende:
Ik vraag me serieus af of het op de universiteiten qua taalniveau aanmerkelijk beter is.
bètastudies.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:09 schreef Selestha het volgende:
Ach ja, we hebben het al jaren alleen over het belang van bèta studies en rekenen, dus het was te verwachten dat dit gebeurde.
Waarschijnlijk niet. En dat komt doordat de middelbare school meer aandacht aan boeken lezen dan aan grammatica besteedt. En natuurlijk doordat pabo-mutsen de d/t-regels ook niet snappen.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:53 schreef Reneuh het volgende:
Ik vraag me serieus af of het op de universiteiten qua taalniveau aanmerkelijk beter is.
Jij weet ook overal buitenlanders bij te halen hèquote:Op dinsdag 3 april 2012 11:02 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Zou dit ook niet te maken hebben met het gegeven dat voor bepaalde lieden Nederlands helemaal niet de "eigen taal" is?
quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:02 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Zou dit ook niet te maken hebben met het gegeven dat voor bepaalde lieden Nederlands helemaal niet de "eigen taal" is?
Veramerikanisering van de taal. Ook alweer zoiets. Alle samenvoegingen lostrekken van elkaar. Los trekken. Vuilnis man. Fietsen rek.quote:
Vroeger had je natuurlijk ook gewoon dyslecten. Die werden afgeschreven als dom en lui, kwamen op de huishoudschool en haalden bij lange na hun potentie niet. Dat ze 'nergens meer last van hadden' na een schop onder de hol is natuurlijk complete onzin.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:06 schreef Q. het volgende:
[..]
Tegenwoordig lijkt 90% van de jongeren wel dyslectisch. Vroeger was je gewoon lui, kreeg je een trap onder je hol en daarna had je nergens meer last van. Maar nee, je mag er tegenwoordig niets meer van zeggen want ze zijn zo zielig.
Hbo'ersquote:Op dinsdag 3 april 2012 11:20 schreef ComplexConjugate het volgende:
HBO' ers![]()
Ik ken een hele hoop mensen met een gemiddeld IQ en een HBO papiertje.... volgens mij kan dat gewoon niet kloppen![]()
De 'H' van 'hoger' moet zich op zijn minst weten te onderscheiden van het plebs... toch?
En de bezittelijke s met een apostrof verbinden, terwijl deze vastgeschreven hoort te worden.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:16 schreef Q. het volgende:
[..]
Veramerikanisering van de taal. Ook alweer zoiets. Alle samenvoegingen lostrekken van elkaar. Los trekken. Vuilnis man. Fietsen rek.
Bron?quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]![]()
Neuh. Genoeg van die 'lieden' die de Nederlandse taal beter beheersen dan jij.
Nee, dan is het goedquote:Op dinsdag 3 april 2012 11:32 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Dat was dan ook een aanvulling, zie het als spreektaal. We zitten immers op een forum.
Nee, dat is geen uitzondering op die regel maar op een andere regel. Ik snap wel wat je bedoelt, maar dat zou de norm niet moeten zijn. Ik zeg dit niet om flauw te doen, maar omdat je met taal verbanden duidt, en het gebrek aan taalbeheersing dikwijls samenloopt of een symptoom is van gebrek aan inzicht in wat er uitgedrukt zou moeten worden. Zonder beheersing van de vorm kun je vaak ook geen grip krijgen op de inhoud. Nou is dit voor jou ongetwijfeld een slordigheidje, achter gebrekkig taalgebruik gaan vaak nog veel ernstiger gebreken schuil.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:22 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
En de bezittelijke s met een apostrof verbinden, terwijl deze vastgeschreven hoort te worden.
Henks fiets, niet Henk's fiets. Uitzonderingen als baby's (dus niet babies!) daargelaten.
Wie schrijft er in godsnaam nog tegenwoordig?quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:50 schreef Boca_Raton het volgende:
Valt mee. Ik werk in Engeland en kan je verzekeren dat het taalniveau van de studenten aldaar nog veel bedroevender is dan dat van Nederlanders.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:29 schreef dikkebroekzak het volgende:
Ik merk het op Fok!. Vooral de d/t/dt fouten zijn verschrikkelijk. Als je dat soort idiote basisfouten maakt in het Engels, word je door iedereen en alles zonder pardon de grond ingetrapt.
quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:29 schreef dikkebroekzak het volgende:
Ik merk het op Fok!. Vooral de d/t/dt fouten zijn verschrikkelijk. Als je dat soort idiote basisfouten maakt in het Engels, word je door iedereen en alles zonder pardon de grond ingetrapt.
Maar hier moet je uit fatsoen diegenen ook niet daarop aanspreken want dan is de hel losgebarst barst de hel los![]()
En dit is ook niet het enige soort fout natuurlijk (grammatica valt ook tegen onder de Fokkers), maar wel het meest opvallend en schrijnend.
Wss zitten er veel hbo'ers HBO'ers op Fok!
Dan is het daar nog slechter. Maar hier op Fok is het zeker niet goed.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:31 schreef LXIV het volgende:
Op FOK! vind ik het nog best meevallen, vergeleken wat ik zie op mijn werk bij mensen die 5K bruto verdienen.
Je hebt gelijk, het staat zo wat slordig omschreven.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dat is geen uitzondering op die regel maar op een andere regel. Ik snap wel wat je bedoelt, maar dat zou de norm niet moeten zijn. Ik zeg dit niet om flauw te doen, maar omdat je met taal verbanden duidt, en het gebrek aan taalbeheersing dikwijls samenloopt of een symptoom is van gebrek aan inzicht in wat er uitgedrukt zou moeten worden. Zonder beheersing van de vorm kun je vaak ook geen grip krijgen op de inhoud. Nou is dit voor jou ongetwijfeld een slordigheidje, achter gebrekkig taalgebruik gaan vaak nog veel ernstiger gebreken schuil.
dat tweede is eigenlijk jouw fout. Het is hbo niet HBO.quote:
Helemaal eens. Ik lees wel eens schrijfsels waarbij ik ook betwijfel of de schrijver zelf het in z'n hoofd wel allemaal geordend op een rijtje heeft. Meestal kan ik uit de woordenbrij zo ongeveer wel de bedoeling halen van hetgeen hij probeert te vertellen, maar het duidt wel op een verwarde geest.quote:Nee, dat is geen uitzondering op die regel maar op een andere regel. Ik snap wel wat je bedoelt, maar dat zou de norm niet moeten zijn. Ik zeg dit niet om flauw te doen, maar omdat je met taal verbanden duidt, en het gebrek aan taalbeheersing dikwijls samenloopt of een symptoom is van gebrek aan inzicht in wat er uitgedrukt zou moeten worden. Zonder beheersing van de vorm kun je vaak ook geen grip krijgen op de inhoud. Nou is dit voor jou ongetwijfeld een slordigheidje, achter gebrekkig taalgebruik gaan vaak nog veel ernstiger gebreken schuil.
quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:06 schreef Q. het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:32 schreef Scorpie het volgende:
Terecht. HBO is allang niet meer wat het geweest is. Die 17 en 18 jarige Barbie`s en Matsoe Matsoe`s van tegenwoordig hebben net genoeg hersencellen om zichzelf in leven te houden.
Ik snap het ook gewoon niet, zo moeilijk is het niet. Als je twijfelt, doe dan een "t" op het eind.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:29 schreef dikkebroekzak het volgende:
Ik merk het op Fok!. Vooral de d/t/dt fouten zijn verschrikkelijk.
...
Het zijn ook niet meer alleen de allochtonen die bedroevend de taal hanteren. Dat smoesje is al achterhaald. Nederlanders hebben een grote inhaalslag geflikt.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Helemaal eens. Ik lees wel eens schrijfsels waarbij ik ook betwijfel of de schrijver zelf het in z'n hoofd wel allemaal geordend op een rijtje heeft. Meestal kan ik uit de woordenbrij zo ongeveer wel de bedoeling halen van hetgeen hij probeert te vertellen, maar het duidt wel op een verwarde geest.
Wat een kutverjaardag moet dat zijn.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:32 schreef Scorpie het volgende:
Die 17 en 18 jarige Barbie`s en Matsoe Matsoe`s van tegenwoordig
Bij twijfel gewoon allebei, is er altijd minimaal eentje goedt.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:39 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik snap het ook gewoon niet, zo moeilijk is het niet. Als je twijfelt, doe dan een "t" op het eind.
Zo zie ik het eigenlijk ook wel een beetje. Ik had een keer een baas die alleen een lijn trok met wat krulletjes en punten, echt onleesbaar.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:40 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik blijf zeggen: je handschrift is je visitekaartje. Dan kun je wel zeggen: 'grumpf, ik schrijf nooit', maar dat is op zich óók al weer vreemd!
Wanneer moet ik schrijven dan???quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:40 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik blijf zeggen: je handschrift is je visitekaartje. Dan kun je wel zeggen: 'grumpf, ik schrijf nooit', maar dat is op zich óók al weer vreemd!
quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:40 schreef Q. het volgende:
[..]
Bij twijfel gewoon allebei, is er altijd minimaal eentje goedt.
Je moet niksquote:
Maar die apen hier leren het maar niet.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:42 schreef LXIV het volgende:
Eigenlijk zijn d en t fouten helemaal niet zo erg als totaal verwarde teksten. D en t's goed doen is ook niks meer dan een simpel truukje wat je een aap kunt leren.
Toch kunnen dyslectici dat naar eigen zeggen niet. Mijns inziens zijn het inderdaad gewoon simpele trucjes die iedereen zou moeten kunnen.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:42 schreef LXIV het volgende:
Eigenlijk zijn d en t fouten helemaal niet zo erg als totaal verwarde teksten. D en t's goed doen is ook niks meer dan een simpel truukje wat je een aap kunt leren.
ik heb een handaandoening/zenuwsysteem-probleem waardoor mijn hand constant heel even trilt. Daardoor kan ik niet goed gestadig met mijn hand schrijven.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:41 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Zo zie ik het eigenlijk ook wel een beetje. Ik had een keer een baas die alleen een lijn trok met wat krulletjes en punten, echt onleesbaar.
In zo'n geval maakt het voor de nabestaanden ook niet uit hoe netjes iets geschreven is. Zo lang het redelijk tot goed leesbaar is, is het goed.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:43 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je moet niks![]()
Maar stel, stél, iemand overlijdt en je wilt de nabestaanden iets laten weten. Ga je dan sms-en? Ga je dan een digitale kaart sturen? Ga je ze uit de weg?
Neen, mien jong, dan schrijf je een briefje. Dat is namelijk persoonlijk.
Jij hebt een hanepoot begrijp ik?quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:45 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
In zo'n geval maakt het voor de nabestaanden ook niet uit hoe netjes iets geschreven is. Zo lang het redelijk tot goed leesbaar is, is het goed.
Ok. Hij niet, maar hij schreef wel zo.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:45 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
ik heb een handaandoening/zenuwsysteem-probleem waardoor mijn hand constant heel even trilt. Daardoor kan ik niet goed gestadig met mijn hand schrijven.
quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:47 schreef Tijn het volgende:
Als ik tegenwoordig een document onder ogen krijg en het barst van de spelfouten, dan stop ik met lezen en flikker ik het weg. Als mensen niet de moeite nemen om iets fatsoenlijk op te schrijven, neem ik de moeite niet het te lezen.
Op FOK! kan je ze dan nog lekker afzeiken, in het echte leven gaat dat soms wat moeilijker.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:48 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]![]()
![]()
Ik heb dat met OP's. Als die brak zijn, láát maar. Dan wordt het nooit wat.
Precies, en wat dachten ze van een spellingschecker?quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:47 schreef Tijn het volgende:
Als ik tegenwoordig een document onder ogen krijg en het barst van de spelfouten, dan stop ik met lezen en flikker ik het weg. Als mensen niet de moeite nemen om iets fatsoenlijk op te schrijven, neem ik de moeite niet het te lezen.
Het is gemakkelijker te zeggen dat je dyslectisch bent dan om 't Kofschip te leren.quote:Toch kunnen dyslectici dat naar eigen zeggen niet. Mijns inziens zijn het inderdaad gewoon simpele trucjes die iedereen zou moeten kunnen.
Nee hoor, met een beetje moeite kan ik best net schrijven. Als ik voor mijzelf wat aantekeningen o.i.d. maak, zijn het wel onleesbare hanenpotenquote:
Beste mevrouw Anita,quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:47 schreef Tijn het volgende:
Inderdaad. Het probleem is al zo lang aan de gang dat niet alleen de kinderen niet kunnen schrijven, maar hun ouders en de mensen van wie ze les krijgen ook niet.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:02 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Maak er maar decennia van.
of het kan wel, maar het is niet persoonlijkquote:Op dinsdag 3 april 2012 11:59 schreef Boca_Raton het volgende:
Maar nog even over dat handschrift en het schrijven van kaarten/brieven.
Vroegahh kon je parfum op je brief sprenkelen. Dat is natuurlijk waanzinnig romantisch. Of een traan laten vallen op je episteltje. Of een kus op het papier geven. Maar dat kán niet in een mail, laat staan in een sms-je.
Kijk, dát komt nog eens aan natuurlijk.
Dat is misschien wel een devil in disguise, misschien wel meer oorzaak dan oplossing. Ik heb schrijven voor een groot gedeelte op school geleerd en een groot deel daarvan op een mechanische typemachine. Ik denk dat dat niet slecht is voor je taalontwikkeling want als je niet eerst bedacht hoe je iets schreef moest je met correctiefilmpjes aan de slag. Daar leer je van, want je moet wel.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:50 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
Precies, en wat dachten ze van een spellingschecker?
Nee....quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:01 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
of het kan wel, maar het is niet persoonlijk
Nee. Het is off-topic en niemand schrijft meer iets met de hand, al meer dan 10 jaar niet. Get over it.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:59 schreef Boca_Raton het volgende:
Maar nog even over dat handschrift en het schrijven van kaarten/brieven.
Ik smelt omdat zij me een mooie brief stuurt. Of dat met hanepoten gebeurt interesseert me geen reetquote:Op dinsdag 3 april 2012 12:02 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nee....
Maar stel: je hebt een fantastische vriendin en ze stuurt jou een brief met haar parfum. Dan smelt je toch?
En dat moet ik geloven?quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:03 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Of dat met hanepoten gebeurt interesseert me geen reet
Dan dient er een TT change plaats te vinden.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:35 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
dat tweede is eigenlijk jouw fout. Het is hbo niet HBO.
Dat eerste is mierenneukerij want mijn zin is niet grammaticaal fout.
Grumpfzquote:Op dinsdag 3 april 2012 12:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee. Het is off-topic en niemand schrijft meer iets met de hand, al meer dan 10 jaar niet. Get over it.
quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:51 schreef Tijn het volgende:
Ik heb wel eens een mailtje gekregen van een directrice van een basisschool dat barste van de spel- en stijlfouten. Toen moest ik wel een beetje huilen van binnen
Ik mag het er niet meer over hebben, van Tijnquote:Op dinsdag 3 april 2012 12:05 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Mijn vriendin schrijft met hanepoten. Vind ik vertederend
Klopt, maar ik pis geen azijn ehquote:Op dinsdag 3 april 2012 12:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan dient er een TT change plaats te vinden.
Jij speelt taalspelletje met buitenlanders en constateert op die wijze dat het taalgebruik beter is dan dat van mij? Of zit je stiekem weer over mij te fantaseren?quote:
Dat is ook weer sterk verwant aan een specifiek soort taalverloedering: Onjuist gebruik van woorden als "niveau" en "hoger".quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:04 schreef ssebass het volgende:
Teveel mensen volgen een opleiding boven hun niveau, omdat iedereen maar overal toegang moet hebben tot de opleidingen zonder dat er degelijke eisen worden gesteld. Het niveau van de opleiding wordt aangepast omdat een groot deel het niet haalt. Dit heb ik in de praktijk zien gebeuren op de universiteit bij meerdere opleidingen. Zal op het HBO niet anders zijn. Vooral bij sommige studies is het niveau echt bedroevend. Ik heb mensen met een enorm gebrek aan capaciteiten een diploma zien halen. Dit was niet alleen mijn mening maar ook die van de professoren, maar ze konden er niets aan doen. Uh wat?
Leuk dat straks 50% "hoog" opgeleid is. Nu staan de nederlandse opleidingen nog hoog aangeschreven in het buitenland, maar daar zal zeker verandering in komen.
Hanepoten waren juist interessant, geen dokter die zonder schreefquote:Op dinsdag 3 april 2012 12:05 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Mijn vriendin schrijft met hanepoten. Vind ik vertederend
16quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:18 schreef slashdotter3 het volgende:
Ik had net een andere topic hierover geopend. Naja, hier verder dan maar. RTL heeft een quiz met 22 vragen: http://www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/taalquiz.xml
Ik had er 8 v/d 22. Wat is jullie score?
Dat lijkt mij de voornaamste reden ja..quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:02 schreef Ronnie_bravo het volgende:
quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:18 schreef slashdotter3 het volgende:
Ik had net een andere topic hierover geopend. Naja, hier verder dan maar. RTL heeft een quiz met 22 vragen: http://www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/taalquiz.xml
quote:Jouw resultaat: 14 vragen goed
1. Wat is juist gespeld?
te allen tijde
2. Wat is niet juist gespeld?
Houdt rekening met zware windstoten.
3. Wat is juist gespeld?
sowieso
4. Wat is juist gespeld?
RTL Nieuws-website
5. De PVV is … tegen het wetsvoorstel.
mordicus
6. Welke zin is foutloos?
Dat Peer Mascini flink kan uitweiden over yoghurt lijdt geen twijfel.
7. Welke zin is foutloos?
De ruziënde collegaatjes deleteten onlangs elkaars e-mailmap.
8. Wat betekent 'Dat is geen sinecure'?
Dat is niet makkelijk.
9. Apple heeft … nieuwe iPhone gepresenteerd.
zijn
10. Wat is juist gespeld?
contentmanagementsysteem
11. Wat is juist?
een mediterrane sfeer
12. Wat is er mis met 'boodschappen doen m.b.v. van een rollator'?
Het woord van moet weg.
13. Wat is juist: u hebt of u heeft?
allebei
14. Wat is juist gespeld?
ik ga ervan uit
15. Waar staan de apostrofs goed?
Sannes huis, Eva’s auto en Esthers baan
16. In welke zin staan de komma’s goed?
Kinderen die spruitjes eten, zijn stoer.
17. Wat is juist gespeld?
de gereden kilometers
18. Welke zin is juist?
Er wordt jou een vraag gesteld hoor!
19. Welke zin is juist?
Rotterdamse studenten zijn slimmeriken.
20. Welke zin is juist?
Zo’n quiz invullen is minder makkelijk dan het lijkt.
Die had ik goed, ik ging oa de mist in bij 'u heeft/u hebt'. Kan allebeiquote:Op dinsdag 3 april 2012 12:24 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Alles goed, behalve 'te allen tijde' en 'ik ga ervan uit'
Echt bizar. Bij de FHJ kon je er gewoon mee afstuderen, en dan doe je nota bene journalistiek, een zeer talige studie. Echt te bizar, allemaal.quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:27 schreef fathank het volgende:
Ik heb een tijdje op een hbo-instelling gewerkt. Als er dan weer een of andere klaagzang van een middelmatige student vol taalfouten binnenkwam ging ie linea-recta de prullenmand in. Leer eerst maar fatsoenlijk te schrijven voordat je gaat klagen.
HBO'ers die "ik werdt" schrijven. Ik heb er daadwerkelijk tientallen gezien.
quote:
quote:Jouw resultaat: 17 vragen goed
1. Wat is juist gespeld?
te allen tijde
2. Wat is niet juist gespeld?
Houdt rekening met zware windstoten.
3. Wat is juist gespeld?
sowieso
4. Wat is juist gespeld?
RTL Nieuws-website
5. De PVV is … tegen het wetsvoorstel.
mordicus
6. Welke zin is foutloos?
Dat Peer Mascini flink kan uitweiden over yoghurt lijdt geen twijfel.
7. Welke zin is foutloos?
De ruziënde collegaatjes deleteten onlangs elkaars e-mailmap.
8. Wat betekent 'Dat is geen sinecure'?
Dat is niet makkelijk.
9. Apple heeft … nieuwe iPhone gepresenteerd.
zijn
10. Wat is juist gespeld?
contentmanagementsysteem
11. Wat is juist?
een mediterrane sfeer
12. Wat is er mis met 'boodschappen doen m.b.v. van een rollator'?
Het woord van moet weg.
13. Wat is juist: u hebt of u heeft?
allebei
14. Wat is juist gespeld?
ik ga ervan uit
15. Waar staan de apostrofs goed?
Sannes huis, Eva’s auto en Esthers baan
16. In welke zin staan de komma’s goed?
Kinderen die spruitjes eten, zijn stoer.
17. Wat is juist gespeld?
de gereden kilometers
18. Welke zin is juist?
Er wordt jou een vraag gesteld hoor!
19. Welke zin is juist?
Rotterdamse studenten zijn slimmeriken.
20. Welke zin is juist?
Zo’n quiz invullen is minder makkelijk dan het lijkt.
Ik heb zelf ook niet het mooiste handschrift, maar ik durf wel te stellen dat mijn taalniveau in orde is. Ik vind een fatsoenlijk handschrift niet relevant voor deze discussie. Ik maak me wel zorgen over het taalniveau van de jeugd van tegenwoordig. Ik denk dat de oorzaak kan worden gevonden in het basis- en voortgezet onderwijs. Als je ziet wat het niveau van pabo-studenten qua taalniveau, dan verwacht ik geen wonderen in de komende jaren als het gaat om het taalniveau van de toekomstige studentenquote:Op dinsdag 3 april 2012 10:50 schreef Boca_Raton het volgende:
Erg onprofessioneel. Iemand die moeite heeft met Nederlands kan geen valide klacht hebben ofzo?quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:27 schreef fathank het volgende:
Ik heb een tijdje op een hbo-instelling gewerkt. Als er dan weer een of andere klaagzang van een middelmatige student vol taalfouten binnenkwam ging ie linea-recta de prullenmand in. Leer eerst maar fatsoenlijk te schrijven voordat je gaat klagen.
HBO'ers die "ik werdt" schrijven. Ik heb er daadwerkelijk tientallen gezien.
Ja blijkbaar is middelmatig al hoger tegenwoordig. Als 50% "hoger" onderwijs doet is dit niet echt hoger meer.quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is ook weer sterk verwant aan een specifiek soort taalverloedering: Onjuist gebruik van woorden als "niveau" en "hoger".
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Happiness is not getting more, but wanting less"
Jawel, maar die kan niet op HBO-niveau acteren. Eerst dus zorgen dat je HBO-niveau toont, en dan een keer mailen. Niks mis mee.quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:28 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Erg onprofessioneel. Iemand die moeite heeft met Nederlands kan geen valide klacht hebben ofzo?
Welke is dat?quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:30 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik had er één fout maar volgens mij is die fout van RTL.
Sommige secties van mijn opleiding hanteren deze regel ook. Zorg er maar eerst voor dat de klacht in fatsoenlijk Nederlands is opgesteld.quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:28 schreef Hephaistos. het volgende:
Erg onprofessioneel. Iemand die moeite heeft met Nederlands kan geen valide klacht hebben ofzo?
Mwah. Wat je van studenten mag verwachten is dat ze zich inspannen om de uiteindelijke eisen te halen. Niet dat ze al volledig op het eindniveau zitten.quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:32 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Jawel, maar die kan niet op HBO-niveau acteren. Eerst dus zorgen dat je HBO-niveau toont, en dan een keer mailen. Niks mis mee.
Uiteraard niet, maar taal wordt natuurlijk ook gebruikt om zaken mooier voor te stellen dan ze zijn. Als dat jaren en jaren geaccepteerd wordt ontstaat er vanzelf verloedering. Dat is een beetje mijn punt in dit topic, niet iedereen hoeft van mij taalpurist te zijn, maar taal en inhoud zijn zodanig met elkaar verweven dat het probleem wat er ligt vooral inhoudelijk is.quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:29 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ja blijkbaar is middelmatig al hoger tegenwoordig. Als 50% "hoger" onderwijs doet is dit niet echt hoger meer.
quote:Ik ben helemaal geen beta, ik ben nooit goed geweest in rekenen laat staan wiskunde, en ik heb het ook nooit leuk gevonden. Maar dat wil niet zeggen dat er geen eisen aan je gesteld mogen worden. Ik heb er nog niet uitgebreid naar gekeken maar ik verwacht van mezelf wel dat ik op mijn zwakke punt ook behoorlijk scoor. Ik heb het toch ooit geleerd immers?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
Ik dacht dat "Houdt rekening met zware windstoten" de gebiedende wijs in de u-vorm was, en daarmee correct, ook anderzins correct. Ik zie dat "Onze Taal" er aan meegewerkt heeft dus nu begin ik nog meer te twijfelen.quote:
Gebiedende wijs in u-vorm is volgens mij niet anders dan in jij-vorm. Aansporingen wel.quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik dacht dat "Houdt rekening met zware windstoten" de gebiedende wijs in de u-vorm was, en daarmee correct, ook anderzins correct. Ik zie dat "Onze Taal" er aan meegewerkt heeft dus nu begin ik nog meer te twijfelen.
Schaam je.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:53 schreef Q. het volgende:
[..]
Handschrift is wel erg 1992 hoor. Ik heb al minimaal tien jaar geen document meer uitgeschreven.
Een leraar van mijn middelbare school had het er ook altijd over dat dit soort zinnen correct zouden zijn. (met als voorbeeld: Pakt je boeken) Ik weet echter niet of ze ook officieel als correct worden gezien of dat dit een soort onbekend terrein is waar nog geen officiële regel aan vastzit. Het is al jaren geleden dus ik weet ook niet meer wat zijn beredenering was.quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik dacht dat "Houdt rekening met zware windstoten" de gebiedende wijs in de u-vorm was, en daarmee correct, ook anderzins correct. Ik zie dat "Onze Taal" er aan meegewerkt heeft dus nu begin ik nog meer te twijfelen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat je onafhankelijk bent van een machine.quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:52 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Hoezo? Welke voordelen heeft het handmatig uitschrijven van een document?
Nee, de 'u' moet daadwerkelijk in de zin staan als het werkwoord met een t geschreven is. Anders is het zonder t.quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je punt? Bij het uitschrijven ben je afhankelijk van een pen. Daarbij kan je een getypt document prima printen als het klaar is.quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:55 schreef niels0 het volgende:
[..]
Dat je onafhankelijk bent van een machine.
Je hebt gelijk. Het is verouderd, maar beslist niet fout. "Gaat heen en vermenigvuldigt u', 'Kookt electrisch' (een slogan van de provinciale energiemaatschappij), "Meldt u bij de Waffen SS" (Sorry, dit voorbeeld is wat cru, maar dat was tijdens de bezetting een wervingstekst die via posters verspreid werd. )quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dit lijkt mij een aansporing trouwens, en zou het volgens Onze Taal dan in combinatie met 'u' wel met een 't' geschreven moeten worden. Nu kan ik er best mee leven dat ik een foutje maak, dat is me bij het Nationaal Dictee ook wel eens overkomen. Wat mij dan wel weer mateloos ergert is de verloedering van taal in combinatie met inhoud waar ik eerder op wees en waar zelfs Onze Taal zich schuldig aan blijkt te maken:quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:49 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Gebiedende wijs in u-vorm is volgens mij niet anders dan in jij-vorm. Aansporingen wel.
Door wie wordt het als spelfout gezien? En wordt het alleen maar als spelfout gezien, of ís het een spelfout? Achter wie verschuilt OT zich en waarom zeggen ze niet op eigen autoriteit dat het een spelfout is?quote:Red / redt de tijger
Wat is juist: 'Red de tijger!' of 'Redt de tijger!'?
'Red de tijger!' is juist. Red is hier een gebiedende wijs. De gebiedende wijs komt altijd overeen met de ik-vorm van het werkwoord. Het maakt niet uit of er één persoon wordt aangesproken ('Margriet, red de tijger!') of miljoenen personen ('Nederlanders, red de tijger!'). Vergelijk 'Verlos de tijger!' en 'Vang de tijger!': 'Verlost de tijger!' en 'Vangt de tijger!' klinken raar. Hier is duidelijk te horen dat er geen t achter het werkwoord hoort te staan.
Eeuwen geleden heeft men in het Nederlands naar Latijns voorbeeld (veni-venite – kom-komt) voor de meervoudsvorm van de gebiedende wijs een t voorgeschreven achter de stam. Deze t komt bijvoorbeeld nog voor in de oude versregel 'Komt allen tezamen.' Het is een schrijftaalvorm gebleven die vooral vroeger gebruikt werd; in de omgangstaal heeft hij nooit geleefd. Tegenwoordig wordt het schrijven van een t in aansporingen als 'Redt de tijger!' als een spelfout gezien.
Meer voorbeelden van zinnen met een gebiedende wijs:
Beklad de muur niet!
Bid voor de vrede.
Bied de gasten een drankje aan!
Bind de saus met wat bloem; braad het vlees kort aan.
Brand een kaarsje voor me tijdens het tentamen.
Brand los met jullie verhaal!
Glijd niet uit!
Houd de deur dicht!
Houd de varens nat!
Leid me niet af!
Meld problemen via het servicenummer.
Mijd de A12; er zijn werkzaamheden aan de weg.
Rijd eens een beetje door!
Scheid uw afval!
Scheld niet in het verkeer!
Schud de kaarten!
Schud de kussens op!
Smeed het ijzer als het heet is!
Snijd de bloemen schuin af.
Treed binnen allemaal!
Treed tijdig af!
Vermeld duidelijk je naam en leeftijd.
Vermijd overgewicht!
Verraad je vrienden niet.
Verzend het mailtje nu maar.
Wed niet met kinderen!
Word wakker, jongens!
Zend je hartewens naar Postbus 51.
Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!
Zoek jezelf, zusters, vind jezelf; wees en blijf alleen jezelf!
Let op bij aansporingen als 'Blijft u maar liggen; komt u nu maar weer overeind.' Deze bevatten geen echte gebiedende wijs: er is nu een onderwerp (u) toegevoegd. Zo ook:
Biedt u de gasten even een drankje aan?
Houdt u de kinderen goed in de gaten?
Scheidt u uw afval wel?
Verwante adviezen
Beid / beidt uw tijd
Hou / houd
Meld u aan / meldt u aan
Word lid / wordt lid van Onze Taal
Taalnazi's.quote:Op dinsdag 3 april 2012 13:01 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Het is verouderd, maar beslist niet fout. "Gaat heen en vermenigvuldigt u', 'Kookt electrisch' (een slogan van de provinciale energiemaatschappij), "Meldt u bij de Waffen SS" (Sorry, dit voorbeeld is wat cru, maar dat was tijdens de bezetting een wervingstekst die via posters verspreid werd. )
Engels is dan ook een lastigere taal om te leren omdat veel klanken op verschillende manieren geschreven/gevormd kunnen worden.quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:53 schreef -0mega- het volgende:
Ik erger me hier meer aan bij Engels taalgebruik, omdat er sneller een compleet andere betekenis aan het woord zit en het vaak om basiswoordjes gaat. (Hoewel... het 'valt me op', van ergeren is niet *echt* sprake)
Ik heb het dan ook vooral over woorden zoals to/too with/width weird/wierd etc.
"I go too school width my friend when we met this wierd guy."
quote:Study: English a Factor in Dyslexia
When English-speaking children with dyslexia begin to read, they face the awesome task of learning more than 1,100 ways that letters in the written language are used to symbolize the 40 sounds in the spoken language.
[...]
"It is much easier for dyslexics to learn to read in languages where there is a one-to-one relationship between a letters and the sounds," said Chris D. Frith, a researcher at the University College London and a co-author of the study. "In English, there are more than a thousand ways to spell the sounds."
In Italian, dyslexic students have a far easier time. The 33 sounds in Italian are spelled with only 25 letters or letter combinations.
The researchers noted that identified dyslexics are rare in Italy because the language helps learning readers to quickly overcome problems caused by the disorder. To find dyslexics among Italian university students, the researcher had to conduct special tests to identify those with the neurological signature for the disorder.
Experts have estimated that between 5 percent and 15 percent of Americans have some degree of dyslexia.
[...]
In English, many words share the same letter combinations, but involve different sounds when spoken. For example: mint and pint; cough and bough, and clove and love. In French, the complexity stems from different letter combinations that "spell" the same or similar sound, such as "au temps" (at the time) and "autant" (as much, or so much).
Frith said that Spanish, Finnish and Czech are "dyslexia friendly" languages because they lack the sound-spelling complexity of English and French. Japanese, he said, is also easier for children learning to read because of its consistency of sounds and symbols.
"One study found an Australian boy in Japan who was dyslexic in English, but not in Japanese," said Frith. "That is the sort of thing that you would expect" if language was a significant factor in the severity of the reading disorder.
[...]
Iedereen die zegt dat niet te zijn liegt dat 'ie barst of is geen deel van de maatschappij.quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:55 schreef niels0 het volgende:
[..]
Dat je onafhankelijk bent van een machine.
ik had:quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:18 schreef slashdotter3 het volgende:
quote:Jouw resultaat: 18 vragen goed
Ik vind 'zijn' wel heel erg Duits klinken hier. In dat opzicht is 'hun' natuurlijker, al klinkt dat misschien weer wat te Engels. Ik zou persoonlijk hier in het Nederlands gewoon 'de' zeggen en geen bezittelijk voornaamwoord gebruiken.quote:9. Apple heeft … nieuwe iPhone gepresenteerd.
zijn
Beheersing van het Nederlands is geen eindniveau, dat is beginniveau.quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:35 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Mwah. Wat je van studenten mag verwachten is dat ze zich inspannen om de uiteindelijke eisen te halen. Niet dat ze al volledig op het eindniveau zitten.
Dat mensen al jaren en jaren slechter hun taal beheersen ligt aan Rutte? Rot toch op zegquote:Op dinsdag 3 april 2012 12:37 schreef Jellereppe het volgende:
Dit is een van de redenen dat ik voor Avans Hogeschool heb gekozen. In het begin krijg je gewoon een taaltoets om je taalniveau te meten. Zodat je gelijk weet waar je aan toe bent. En ook een spellingtoets behoort tot het programma. Als je deze niet haalt na een bepaald aantal kansen. Moet je de opleiding gewoon verlaten.
Hogeschool Utrecht was voor mij ook een optie. Maar hoorde slechte verhalen over deze school. En heb dus uiteindelijk voor Avans gekozen.
Maar de problemen liggen niet specifiek bij het hbo. Misschien moet er meer aandacht komen voor het taal- en rekenonderwijs op de basis- en middelbare scholen.
Rutte en consorten ga zo door met bezuinigen op het onderwijs. We komen er wel.
Zie de rest van mijn post. Als het een beginniveau is, moet je studenten die daar niet aan voldoen ook niet toelaten. Doe je dat wel, dan moet je ook accepteren dat ze tijdens de studie nog niet aan het niveau zullen voldoen.quote:Op dinsdag 3 april 2012 13:26 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Beheersing van het Nederlands is geen eindniveau, dat is beginniveau.
Dat lees je nergens in mijn reactie. Het enige wat ik er mee wil zeggen is dat het bezuinigen op het onderwijs ons niet verder helpt.quote:Op dinsdag 3 april 2012 13:27 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Dat mensen al jaren en jaren slechter hun taal beheersen ligt aan Rutte? Rot toch op zeg
Er is bij de meeste opleidingen geen toelatingstest. Het is goed genoeg als je een papiertje van de middelbare school hebt. Hoe je dat ooit hebt kunnen halen zonder fatsoenlijk te kunnen spellen, dát is het echte probleem.quote:Op dinsdag 3 april 2012 13:29 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Als het een beginniveau is, moet je studenten die daar niet aan voldoen ook niet toelaten.
Klopt ja, maar ik denk ook dat als je wél toelatingstests zou invoeren, je heel snel een verbetering van het niveau zou zien.quote:Op dinsdag 3 april 2012 13:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er is bij de meeste opleidingen geen toelatingstest. Het is goed genoeg als je een papiertje van de middelbare school hebt. Hoe je dat ooit hebt kunnen halen zonder fatsoenlijk te kunnen spellen, dát is het echte probleem.
nee pannenkoek, ik schrijf nooit zei ik toch. voor persoonlijke zaken bel ik en/of stuur ik een sms/WA. Bastaquote:Op dinsdag 3 april 2012 11:43 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je moet niks![]()
Maar stel, stél, iemand overlijdt en je wilt de nabestaanden iets laten weten. Ga je dan sms-en? Ga je dan een digitale kaart sturen? Ga je ze uit de weg?
Neen, mien jong, dan schrijf je een briefje. Dat is namelijk persoonlijk.
Nooit een kattenbelletje, nooit een verjaardagskaart voor een collega, nooit een condoleanceregister?quote:Op dinsdag 3 april 2012 13:38 schreef jpjedi het volgende:
[..]
nee pannenkoek, ik schrijf nooit zei ik toch. voor persoonlijke zaken bel ik en/of stuur ik een sms/WA. Basta
Nope, max een handtekeningetje.quote:Op dinsdag 3 april 2012 13:39 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Nooit een kattenbelletje, nooit een verjaardagskaart voor een collega, nooit een condoleanceregister?
Offtopic: moet het niet 'houd rekening met zware windstoten' zijn? Houdt mag alleen als er zou staan 'Houdt u rekening met zware windstoten'. Discussie is al geweest; het is archaïsch Nederlands.quote:
Stelletje idioten die niet zonder computer kunnenquote:Op dinsdag 3 april 2012 12:59 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Je punt? Bij het uitschrijven ben je afhankelijk van een pen. Daarbij kan je een getypt document prima printen als het klaar is.
Aangezien de persoon aangaf al jaren geen document meer uitgeschreven te hebben, heeft die 'afhankelijkheid' blijkbaar geen problemen opgeleverd.
Tja, dat mag jij vinden natuurlijk, maar afzetten tegen de digitalisering van de maatschappij klinkt mij erg geitenwollen sokken-achtig.quote:Op dinsdag 3 april 2012 13:51 schreef niels0 het volgende:
[..]
Stelletje idioten die niet zonder computer kunnenEen leesbaar handschrift produceren hoort bij beschaving, net als met mes en vork eten. Als dat niet belangrijk is heeft leren schrijven volgens jou geen zin? Ah? En dat met die pen erbij halen is spijkers op laag water zoeken. Heb ik de schurft aan
Het is trouwens gewoon 'schrijven' zonder 'uit'.
Het is gewoon een stukje basisvorming, als je niet een normaal stuk tekst leesbaar kan schrijven, zal je op de computer ook echt niet het niveau sms taal overstijgen.quote:Op dinsdag 3 april 2012 14:06 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Tja, dat mag jij vinden natuurlijk, maar afzetten tegen de digitalisering van de maatschappij klinkt mij erg geitenwollen sokken-achtig.
Waarom is het de voordelen inzien van een document maken met een computer gelijk aan het niet zonder computer kunnen? Je hebt nog geen enkel voordeel kunnen noemen van het schrijven van een document met de hand.quote:Op dinsdag 3 april 2012 13:51 schreef niels0 het volgende:
[..]
Stelletje idioten die niet zonder computer kunnenEen leesbaar handschrift produceren hoort bij beschaving, net als met mes en vork eten. Als dat niet belangrijk is heeft leren schrijven volgens jou geen zin? Ah? En dat met die pen erbij halen is spijkers op laag water zoeken. Heb ik de schurft aan
Het is trouwens gewoon 'schrijven' zonder 'uit'.
Van die mensen die een sollicitatiebrief nog met de hand schrijven, omdat dat zo lekker authentiek is.quote:Op dinsdag 3 april 2012 14:06 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Tja, dat mag jij vinden natuurlijk, maar afzetten tegen de digitalisering van de maatschappij klinkt mij erg geitenwollen sokken-achtig.
11. Maar hoe in godsnaam noemen ze RTL Nieuws-website juist? Terwijl het RTL nieuwswebsite moet zijn?quote:
Wat betekent gangbaar?quote:Op dinsdag 3 april 2012 14:30 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Van een kennis die in de catering werkt hoorde ik dat op HBO scholen nog cursussen worden gegeven in met d - en dt schrijven. en dat, toen het restaurant wegens omstandigheden een keer gesloten was, studenten rustig komen vragen wat het woord 'calamiteit' betekent.
Dan hebben we het dus over de faculteit rechten en economie en management.
Ook leraren schijnen steen en been te klagen over studenten die gangbare woorden gewoon niet kennen.
Wat heeft leesbaar schrijven en niveau van digitaal taalgebruik met elkaar te maken?quote:Op dinsdag 3 april 2012 14:28 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Het is gewoon een stukje basisvorming, als je niet een normaal stuk tekst leesbaar kan schrijven, zal je op de computer ook echt niet het niveau sms taal overstijgen.
Doet jouw google het niet?quote:
Nu vraag je erom.quote:Op dinsdag 3 april 2012 14:54 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Mijn handschrift is leesbaar maar niet overdreven netjes echter ik beheers de Nederlandse taal toch goed in woord en geschrift voor zover ik dat zelf kan beoordelen.
Niemand kan zonder computer in deze maatschappij. Serieus. Ga jij maar eens een huishouden runnen en een baan vinden zonder iets met een computer te doen. Veel succes.quote:Op dinsdag 3 april 2012 13:51 schreef niels0 het volgende:
[..]
Stelletje idioten die niet zonder computer kunnen![]()
Dan studeert straks nog geen 20% van de studenten af en krijg je allemaal lastige kamervragen. Daar zitten ze in Den Haag helemaal niet op te wachten, moeten ze straks ook daadwerkelijk iets echt oplossenquote:Op dinsdag 3 april 2012 15:28 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vraag me af wie die taalprogramma's betaalt. De falende studenten zelf? Zij zijn toch degenen die zonodig een HBO-opleiding moesten volgen, terwijl ze het Nederlands niet eens fatsoenlijk beheersen?
Ik ben groot voorstander van de regel die we op de opleiding Journalistiek hadden in het eerste jaar: had je geen voldoende voor het vak Taalbeheersing (Nederlands), dan ging je niet over naar de tweede. Ook al had je verder allemaal negens en tienen, als je een 5 scoorde op Taalbeheersing hield het op.
Die regel zouden ze op alle HBO-opleidingen moeten invoeren, bij elke klas, inclusief het examenjaar. Zonder voldoende op Nederlands geen HBO-diploma.
Wat een negatieve benadering weer zeg. Tijden lang heb ik hier kunnen lezen dat het taalniveau zo slecht is en er eens wat aan gedaan moet worden. Nu wordt er iets aan gedaan (strengere eisen, bijspijkerprogramma's) maar in plaats van het toejuichen daarvan wordt zo snel mogelijk naar de volgende negatieve invalshoek gezocht.quote:Op dinsdag 3 april 2012 15:28 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vraag me af wie die taalprogramma's betaalt. De falende studenten zelf? Zij zijn toch degenen die zonodig een HBO-opleiding moesten volgen, terwijl ze het Nederlands niet eens fatsoenlijk beheersen?
Maar dat is nu nog wel zo? Zelfs op het mbo is dat een vereistequote:Op dinsdag 3 april 2012 15:28 schreef Elfletterig het volgende:
Ik ben groot voorstander van de regel die we op de opleiding Journalistiek hadden in het eerste jaar: had je geen voldoende voor het vak Taalbeheersing (Nederlands), dan ging je niet over naar de tweede. Ook al had je verder allemaal negens en tienen, als je een 5 scoorde op Taalbeheersing hield het op.
Die regel zouden ze op alle HBO-opleidingen moeten invoeren, bij elke klas, inclusief het examenjaar. Zonder voldoende op Nederlands geen HBO-diploma.
Ik wil gewoon weten hoe het zit. En ik vind dit van een heel andere orde dan bijvoorbeeld taalachterstand bij leerlingen op de basisschool. Daar kun je nog stellen dat ze het niet kunnen helpen. En de basisschool is nou eenmaal de basisschool.quote:Op dinsdag 3 april 2012 15:52 schreef Hephaistos. het volgende:
Wat een negatieve benadering weer zeg. Tijden lang heb ik hier kunnen lezen dat het taalniveau zo slecht is en er eens wat aan gedaan moet worden. Nu wordt er iets aan gedaan (strengere eisen, bijspijkerprogramma's) maar in plaats van het toejuichen daarvan wordt zo snel mogelijk naar de volgende negatieve invalshoek gezocht.
Nee, dat is incorrect.quote:Op dinsdag 3 april 2012 17:21 schreef Sloggi het volgende:
Principe. Afkorting betekent hoofdletter. VWO, HAVO, WO.
Helemaal nietquote:Op dinsdag 3 april 2012 17:21 schreef Sloggi het volgende:
Principe. Afkorting betekent hoofdletter. VWO, HAVO, WO.
Het is moeilijker maar niet onmogelijk. Ik zit in de IT/ICT en het enige wat ik nodig had was een word documentje om aan de bak te komen bij een grote IT werkgever.quote:Op dinsdag 3 april 2012 14:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Niemand kan zonder computer in deze maatschappij. Serieus. Ga jij maar eens een huishouden runnen en een baan vinden zonder iets met een computer te doen. Veel succes.
Ik zou nog niet één pagina van De Spits willen lezen: wat een kutkrantquote:Op donderdag 5 april 2012 18:22 schreef Life2.0 het volgende:
Ik doe geen HBO, maar lees ongeveer net zoveel of meer dan de gemiddelde HBO'er zou moeten doen
Want de eerste twee pagina's van de Spits! vinden ze al meer dan genoeg
niemand wilt meer dan 2 pag van de spits lezen
quote:Op donderdag 5 april 2012 18:22 schreef Life2.0 het volgende:
Ik doe geen HBO, maar lees ongeveer net zoveel of meer dan de gemiddelde HBO'er zou moeten doen
Want de eerste twee pagina's van de Spits! vinden ze al meer dan genoeg
niemand wilt meer dan 2 pag van de spits lezen
quote:Op donderdag 5 april 2012 20:24 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Ik zou nog niet één pagina van De Spits willen lezen: wat een kutkrant.
Ja enorm belangrijk. Het handgeschreven jaarverslag is het pronkstuk van menig organisatie.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:50 schreef Boca_Raton het volgende:
Kanker nou toch eens op met die teringreplys die ALLEEN maar over taalfouten gaan, want als ik jou eens op een taalfout wijs dan smeer je hem om niets meer te laten horen.quote:
Lekker als mensen die overleden zijn aan kanker dit lezen. Schandalig.quote:Op vrijdag 6 april 2012 09:35 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Kanker nou toch eens op met die teringreplys die ALLEEN maar over taalfouten gaan, want als ik jou eens op een taalfout wijs dan smeer je hem om niets meer te laten horen.
Excuusquote:Op vrijdag 6 april 2012 09:44 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Lekker als mensen die overleden zijn aan kanker dit lezen. Schandalig.
Ik vind het niet erg dat je graag de stoere Hagenees met zonnebank tintje acteert, maar houdt aub rekening met de wijlen overledenen...²
En de overledenen van tuberculose dan? Die laat je nu mooi buiten beschouwing.quote:Op vrijdag 6 april 2012 09:44 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik vind het niet erg dat je graag de stoere Hagenees met zonnebank tintje acteert, maar houdt aub rekening met de wijlen overledenen...²
ja echt schandalig dat zij dit lezenquote:Op vrijdag 6 april 2012 09:44 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 6 april 2012 09:47 schreef Doodloper het volgende:
[..]
ja echt schandalig dat zij dit lezen
quote:Op vrijdag 6 april 2012 09:47 schreef Doodloper het volgende:
[..]
ja echt schandalig dat zij dit lezen
Kanker effe gauw op! Amsterdam heeft het vriend!quote:Op vrijdag 6 april 2012 09:44 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Mijn tante is overleden aan Amsterdam.quote:Op vrijdag 6 april 2012 09:54 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Kanker effe gauw op! Amsterdam heeft het vriend!
Hoe weet je dat?quote:Op donderdag 5 april 2012 20:24 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Ik zou nog niet één pagina van De Spits willen lezen: wat een kutkrant.
quote:Op vrijdag 6 april 2012 10:00 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Mijn tante is overleden aan Amsterdam.
Zal ze het wel verdiend hebben!quote:Op vrijdag 6 april 2012 10:00 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Mijn tante is overleden aan Amsterdam.
quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:29 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ja blijkbaar is middelmatig al hoger tegenwoordig. Als 50% "hoger" onderwijs doet is dit niet echt hoger meer.
Daarnaast heb ik een tijdje geleden met een paar anderen de PABO rekentoets gedaan en je moet je schamen als je een fout maakt. Laat staan deze niet haalt. Deze mensen moeten dan later mijn kinderen opleiden... Zie hier:
http://www.freewebs.com/pabotoetsen/rekentoetsPDF.pdfIs dit echt? Leerlingen uit groep 8 maken moeilijkere bewerkingen dan dit.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ook verwijzingen naar de verouderde, incorrecte bewerkingsvolgorde:quote:0,13=
A) 1/10+ 3/10
B) 1/10 +3/100
C) 1/100 + 3/1000
D)1/100 + 3/100quote:Pas indien, aan de orde, de regel: 'Mijnheer Van Dalen Wacht Op Antwoord' toe
D'r zit nog een interpunctiefout in die laatste zin ookquote:Op vrijdag 6 april 2012 10:43 schreef Supertolll het volgende:
[..]
Is dit echt? Leerlingen uit groep 8 maken moeilijkere bewerkingen dan dit.
[..]
Ook verwijzingen naar de verouderde, incorrecte bewerkingsvolgorde:
[..]
Heer Tokkie, graag wijs ik u op het onderwerp van dit topic.quote:Op vrijdag 6 april 2012 09:35 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Kanker nou toch eens op met die teringreplys die ALLEEN maar over taalfouten gaan, want als ik jou eens op een taalfout wijs dan smeer je hem om niets meer te laten horen.
quote:Jouw resultaat: 11 vragen goed
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar taal is ook zo onlogisch als het maar kan.
Vooral door de lading aan nieuwe engelse termen die ook in het nederlands worden gebruikt, maar dan misschien net op een andere manier geschreven.
Weet iemand nog hoe je zonnebloem en berenklauw schrijft? Is onderhand 3 keer veranderd sinds ik op de basisschool heb gezeten.When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
Verbetert.quote:Op vrijdag 6 april 2012 17:58 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Ik kan het beamen, ik ben altijd degene die in (hbo)projectgroepen de tekst van het project verbeterd, omdat ik weet dat een heleboel er niks van bakken. Vermoeiend en triest inderdaad, het gaat al mis op de basisschool vrees ik.
Maar taal is nu eenmaal belangrijk om informatie over te kunnen dragen. Dat geldt in het bijzonder in het onderwijs.quote:Op vrijdag 6 april 2012 18:11 schreef MouzurX het volgende:
Er gaat ook niemand dood van een simpele d/t fout.
Als iedereen besluit om alleen nog maar een D te schrijven vergaat de wereld niet.
Het heeft totaal geen functie, dat kofschip gedoe.quote:Op vrijdag 6 april 2012 18:16 schreef Tayu het volgende:
[..]
Maar taal is nu eenmaal belangrijk om informatie over te kunnen dragen. Dat geldt in het bijzonder in het onderwijs.
Jawel, het heeft met de klank van het woord te maken.quote:Op vrijdag 6 april 2012 18:27 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Het heeft totaal geen functie, dat kofschip gedoe.
De betekenis van een woord is wel zeer belangrijk.
Je kan het aan de klank horen. 't Kofschip is maar een ezelsbruggetje.quote:Op vrijdag 6 april 2012 18:35 schreef MouzurX het volgende:
Ja want als je het aan de klant kon horen.. bestond het hele kofschip probleem niet?
Het maakt toch nog wel verschil of je het in die overdracht hebt over een "verrassing" of over een "verassing" (bijvoorbeeld). Wanneer het niveau van de taalkennis achteruitgaat, gaat automatisch ook het niveau van kennisoverdracht achteruit.quote:Op vrijdag 6 april 2012 18:27 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Het heeft totaal geen functie, dat kofschip gedoe.
De betekenis van een woord is wel zeer belangrijk.
Er is wel degelijk verschil tussen voltooit en voltooid, gebeurt en gebeurd, verstuurt en verstuurd etc.quote:Op vrijdag 6 april 2012 18:11 schreef MouzurX het volgende:
Er gaat ook niemand dood van een simpele d/t fout.
Als iedereen besluit om alleen nog maar een D te schrijven vergaat de wereld niet.
Klopt, maar ik had het even alleen over d/t bij een voltooid deelwoord.quote:Op vrijdag 6 april 2012 19:01 schreef Tayu het volgende:
[..]
Het maakt toch nog wel verschil of je het in die overdracht hebt over een "verrassing" of over een "verassing" (bijvoorbeeld). Wanneer het niveau van de taalkennis achteruitgaat, gaat automatisch ook het niveau van kennisoverdracht achteruit.
Zoals?quote:Op vrijdag 6 april 2012 19:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er is wel degelijk verschil tussen voltooit en voltooid, gebeurt en gebeurd, verstuurt en verstuurd etc.
Is dat niet duidelijk?quote:
En dat kan je niet zien aan de zinsopbouw?quote:Op vrijdag 6 april 2012 19:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is dat niet duidelijk?
Het maakt nogal uit of iets nu aan de gang is (verstuurt, gebeurt, voltooit) of dat het al achter de rug is (verstuurd, gebeurd, voltooid).
Niet altijd.quote:Op vrijdag 6 april 2012 19:07 schreef MouzurX het volgende:
[..]
En dat kan je niet zien aan de zinsopbouw?
Ik kijk echt nooit naar de vorm van het werkwoord (d of t) voor wat er wordt bedoeld hoor?quote:Op vrijdag 6 april 2012 19:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Niet altijd.
Bovendien gaat er dus zoals ook al hierboven werd gezegd een stuk communicatie verloren wanneer je dit soort elementaire dingen uit het zinsverband moet opmaken, terwijl je nu direct aan de gebruikte werkwoordsvorm ziet hoe de vork in de steel zit.
Jij vindt dit niet schaamteloos?quote:Op vrijdag 6 april 2012 09:54 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Kanker effe gauw op! Amsterdam heeft het vriend!
17 van de 20 goed (van de quiz die er nu staat).quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:18 schreef slashdotter3 het volgende:
Ik vind dat moeilijk om te geloven. Het is namelijk zo logisch en geautomatiseerd dat je het niet eens bewust doet.quote:Op vrijdag 6 april 2012 19:19 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Ik kijk echt nooit naar de vorm van het werkwoord (d of t) voor wat er wordt bedoeld hoor?
Ik ook. En mensen die zeggen dat het moeilijk is. Je leert het op de lagere school.quote:Op zondag 8 april 2012 17:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind dat moeilijk om te geloven. Het is namelijk zo logisch en geautomatiseerd dat je het niet eens bewust doet.
En ik raak wel degelijk in de war van verkeerd geschreven werkwoordsvormen.
Zal wel per school verschillen lijkt me. In elk geval in groep 6 (dan zijn de kinderen ongeveer 10), misschien een jaartje eerder.quote:Op zondag 8 april 2012 17:14 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
In welke groep leer je het eigenlijk (voor het eerst)?
> 30 jaar geleden klaagde men ook al steen en been, inmiddels beschikt een ieder over een computer met zo'n mooie spellingscontrole, dus iig worden de grammatica- en spelfouten er wel uitgehaald, lijkt mequote:Op dinsdag 3 april 2012 10:49 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
De normen naar beneden bijstellen is een proces wat al enkele jaren aan de gang is volgens mij.
Spellingscontrole is handig maar het werkt wel gemakzucht in de hand. Dan doet men misschien helemaal geen moeite meer om vervoegen te leren.quote:Op zondag 8 april 2012 18:28 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
> 30 jaar geleden klaagde men ook al steen en been, inmiddels beschikt een ieder over een computer met zo'n mooie spellingscontrole, dus iig worden de grammatica- en spelfouten er wel uitgehaald, lijkt me
Mm, zo werkt een rekenmachine ook gemakzucht in de hand. Ben het daar dus niet helemaal mee eens, net als de rekenmachine is de spellingscontrole (die ook op grammaticale fouten controleert) een uitermate welkome aanvulling op ons naakte bestaan. Ik weet niet hoe oud je bent, maar je moest eens weten hoe wij vroeger zaten te prullen met typemachines, de witkwast, de woordenboeken en om dan vervolgens (de haren uit je hoofd trekkend van pure nijd) toch weer steeds tientallen malen het halve getypte velletje met text uit de machine te trekken en tot een propje te verfrommelen.quote:Op zondag 8 april 2012 18:41 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Spellingscontrole is handig maar het werkt wel gemakzucht in de hand. Dan doet men misschien helemaal geen moeite meer om vervoegen te leren.
Daar heb je wel gelijk in. Een rekenmachine zou ik ook niet zonder kunnen moet ik bekennen, hoofdrekenen is dan ook een zwak punt van me.quote:Op zondag 8 april 2012 18:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mm, zo werkt een rekenmachine ook gemakzucht in de hand. Ben het daar dus niet helemaal mee eens, net als de rekenmachine is de spellingscontrole (die ook op grammaticale fouten controleert) een uitermate welkome aanvulling op ons bestaan. Ik weet niet hoe oud je bent, maar je moest eens weten hoe wij vroeger zaten te prullen met typmachines, de witkwast, de woordenboeken en om dan vervolgens (de haren uit je hoofd trekkend van pure nijd) toch weer steeds tientallen malen het halve getypte velletje met text uit de machine te trekken en tot een propje te verfrommelen.
Ja, in mijn tijd werden mensen die niet konden hoofdrekenen (of met een blaadje) gezien als semi-zwakzinnig en gingen na de lagere school linea recta naar het LBO, meteen veroordeeld tot een bepaalde klasse. Tegenwoordig doen ze dat niet meer, en terecht. Dat je niet kunt hoofdrekenen, wil niet zeggen dat je iets waarbij je niet hoeft te kunnen hoofdrekenen niet goed kunt doen. Idem spellingscontrole.quote:Op zondag 8 april 2012 18:58 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Daar heb je wel gelijk in. Een rekenmachine zou ik ook niet zonder kunnen moet ik bekennen, hoofdrekenen is dan ook een zwak punt van me.
Dan gebruiken ze de spellingscontrole niet hè.quote:Op zondag 8 april 2012 19:12 schreef Tijn het volgende:
Als spellings- en grammaticacontrole zo wijdverbreid is als je stelt, Ryan3, waarom sturen mensen dan toch nog zo vaak berichten en documenten met de meest pijnlijke fouten erin?
Je hebt gelijk.quote:Op zondag 8 april 2012 19:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, in mijn tijd werden mensen die niet konden hoofdrekenen (of met een blaadje) gezien als semi-zwakzinnig en gingen na de lagere school linea recta naar het LBO, meteen veroordeeld tot een bepaalde klasse. Tegenwoordig doen ze dat niet meer, en terecht. Dat je niet kunt hoofdrekenen, wil niet zeggen dat je iets waarbij je niet hoeft te kunnen hoofdrekenen niet goed kunt doen. Idem spellingscontrole.
Wat is daar niet terecht aan? Bij mij op de lagere school had je ook kinderen die dat d/t -gedoe te ingewikkeld vonden. Prima, ik keek daar toen niet op neer en ik kijk daar nu niet op neer, maar die kinderen gingen dan natuurlijk wel naar de LTS of de LHNO, misschien de MAVO maar no way dat die zich ooit hogeropgeleid zouden mogen noemen.quote:Op zondag 8 april 2012 19:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, in mijn tijd werden mensen die niet konden hoofdrekenen (of met een blaadje) gezien als semi-zwakzinnig en gingen na de lagere school linea recta naar het LBO, meteen veroordeeld tot een bepaalde klasse. Tegenwoordig doen ze dat niet meer, en terecht.
Je kunt natuurlijk een of andere afwijking hebben, maar als je taalbeheersing dusdanig onvoldoende is dat je het onderscheid tussen een voltooid deelwoord en de tt niet goed kunt maken dan is het niet een probleem dat met een spellingscorrector kan worden opgelost. Als je "gebeurd" schrijft omdat je het vaak zo ziet staan dan ben je gewoon aan het kopiëren wat je bekend voorkomt zonder te snappen wat je nou eigenlijk doet. Dat is in wezen niet anders dan een analfabeet die bepaalde korte woorden die hij vaak tegenkomt leert herkennen aan hun uiterlijk. Net zo min als die daadwerkelijk kan lezen kan iemand die d/t's niet beheerst niet daadwerkelijk schrijven.quote:Dat je niet kunt hoofdrekenen, wil niet zeggen dat je iets waarbij je niet hoeft te kunnen hoofdrekenen niet goed kunt doen. Idem spellingscontrole.
Je zou de hogeropgeleiden de kost moeten geven die blijkbaar tussen het verlaten van de lagere school en het voltooien van hun hogere opleiding zijn vergeten hoe ze werkwoorden moeten vervoegen, hoe komt dat dan?quote:Op zondag 8 april 2012 19:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat is daar niet terecht aan? Bij mij op de lagere school had je ook kinderen die dat d/t -gedoe te ingewikkeld vonden. Prima, ik keek daar toen niet op neer en ik kijk daar nu niet op neer, maar die kinderen gingen dan natuurlijk wel naar de LTS of de LHNO, misschien de MAVO maar no way dat die zich ooit hogeropgeleid zouden mogen noemen.
[..]
Je kunt natuurlijk een of andere afwijking hebben, maar als je taalbeheersing dusdanig onvoldoende is dat je het onderscheid tussen een voltooid deelwoord en de tt niet goed kunt maken dan is het niet een probleem dat met een spellingscorrector kan worden opgelost. Als je "gebeurd" schrijft omdat je het vaak zo ziet staan dan ben je gewoon aan het kopiëren wat je bekend voorkomt zonder te snappen wat je nou eigenlijk doet. Dat is in wezen niet anders dan een analfabeet die bepaalde korte woorden die hij vaak tegenkomt leert herkennen aan hun uiterlijk. Net zo min als die daadwerkelijk kan lezen kan iemand die d/t's niet beheerst niet daadwerkelijk schrijven.
Waarschijnlijk doordat ze in de tussentijd en in het algemeen liever met andere dingen bezig zijn, en niemand eisen aan ze stelt die anticiperen op het hogeropgeleid worden.quote:Op zondag 8 april 2012 19:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je zou de hogeropgeleiden de kost moeten geven die blijkbaar tussen het verlaten van de lagere school en het voltooien van hun hogere opleiding zijn vergeten hoe ze werkwoorden moeten vervoegen, hoe komt dat dan?
Mm.quote:Op zondag 8 april 2012 19:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarschijnlijk doordat ze in de tussentijd en in het algemeen liever met andere dingen bezig zijn, en niemand eisen aan ze stelt die anticiperen op het hogeropgeleid worden.
quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:29 schreef ssebass het volgende:
[..]
Daarnaast heb ik een tijdje geleden met een paar anderen de PABO rekentoets gedaan en je moet je schamen als je een fout maakt. Laat staan deze niet haalt. Deze mensen moeten dan later mijn kinderen opleiden... Zie hier:
http://www.freewebs.com/pabotoetsen/rekentoetsPDF.pdfIs dat een toelatingstoets of juist afsluitende toets?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het lijkt me dat een dyslecticus een specifiek probleem met de vorm heeft en uitsluitend de vorm. Ik ben er niet tegen dat daar speciale aandacht voor is of uitzonderingsregels voor gelden. Ik ben er overigens ook niet tegen dat zo iemand een extra inspanning moet doen omdat de uitzonderingsregel zich niet over de volledige gevolgen van de handicap moet uitstrekken. Als zo iemand maar niet de norm gaat stellen en zo het niveau voor iedereen omlaag trekt. Ik vind het ook prima als iemand met een kunstonderbeen gewoon meedoet met competitief voetballen, maar als het hogere niveaus er daardoor niet inzitten wil dat niet zeggen dat iedereen maar met één been moet of mag gaan trappen zodat hij nog mee kan komen op het niveau wat hij met twee goede benen had kunnen bereiken.quote:Op zondag 8 april 2012 19:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mm.
Maar met hoofdrekenen was het wel zo, als je niet kon rekenen werd je als semi-zwakzinnig gezien.
Met het vervoegen van werkwoorden, lag dat anders, idem met spelling. Als je dat niet kon, dan betekende dat niet dat je linea recta naar het LBO ging. Ik bedoel ook getuige de vele dyslectici die je op gegeven moment aantrof op HBO en WO.
Dat een stel neerlandici elke tien jaar hun volstrekt overbodige bezigheidstherapie meent te moeten publiceren is natuurlijk een heel andere discussie.quote:Op vrijdag 6 april 2012 17:56 schreef MouzurX het volgende:
Weet iemand nog hoe je zonnebloem en berenklauw schrijft? Is onderhand 3 keer veranderd sinds ik op de basisschool heb gezeten.
Dyslectisch zijn heeft niets te maken met het wel of niet kunnen vervoegen van werkwoorden.quote:Op zondag 8 april 2012 19:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Met het vervoegen van werkwoorden, lag dat anders, idem met spelling. Als je dat niet kon, dan betekende dat niet dat je linea recta naar het LBO ging. Ik bedoel ook getuige de vele dyslectici die je op gegeven moment aantrof op HBO en WO.
Nou, lang niet altijd. De spellingscheck ziet niet of een werkwoordsvorm in de tegenwoordige of voltooide tijd staat volgens mij. En ze zijn vaak ook niet actueel, waardoor ze de spelling afkeuren van woorden die je gewoon goed hebt gschreven.quote:Op zondag 8 april 2012 18:28 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
> 30 jaar geleden klaagde men ook al steen en been, inmiddels beschikt een ieder over een computer met zo'n mooie spellingscontrole, dus iig worden de grammatica- en spelfouten er wel uitgehaald, lijkt me
Ik bid dat het de toelatingstoets is.quote:Op zondag 8 april 2012 20:01 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Is dat een toelatingstoets of juist afsluitende toets?
ik vind de ruimtelijk-inzichtvragen verhoudingsgewijs best moeilijk als je ze afzet tegen de rekensommetjes.quote:Op maandag 9 april 2012 09:20 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Ik bid dat het de toelatingstoets is.
Zo ver was ik niet gekomen. Had alleen gekeken naar de rekensommetjes. Maar het feit dat er ook zo'n vraag tussen zit over een taart in het clubhuis en hoeveel er dan over is, vind ik ook al vrij kansloos.quote:Op maandag 9 april 2012 09:27 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
ik vind de ruimtelijk-inzichtvragen verhoudingsgewijs best moeilijk als je ze afzet tegen de rekensommetjes.
Daarom eigenlijk ook mijn verbazing, waardoor ik mijn vraag stelde. Ik ben dyscalcisch (in lichte mate) en heb daardoor moeite met de tafels (die heb ik gewoon op een heel andere manier geleerd), maar met name de eerste onderdelen heb ik vrij makkelijk uit het hoofd kunnen doen. En dat het dan ook nog gaat om multiple choice..... Geef me de mogelijkheid om kladpapier te gebruiken en dan kan ik ws de hele test zo afmaken.quote:Op maandag 9 april 2012 09:30 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Zo ver was ik niet gekomen. Had alleen gekeken naar de rekensommetjes. Maar het feit dat er ook zo'n vraag tussen zit over een taart in het clubhuis en hoeveel er dan over is, vind ik ook al vrij kansloos.
Ik zag laatst op mijn werk een enquête van een afstuderende WO'er voorbij komen. De taalfouten die erin stonden waren stuitend. Dingen als:quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:53 schreef Reneuh het volgende:
Een enquête? Da's nog veel erger inderdaad dan als het gewoon een informeel mailtje is.quote:Op maandag 9 april 2012 10:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik zag laatst op mijn werk een enquête van een afstuderende WO'er voorbij komen. De taalfouten die erin stonden waren stuitend. Dingen als:
"Hoe beviel deze cursus jouw?"
Ook geen excuus.quote:Op maandag 9 april 2012 11:09 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Een enquête? Da's nog veel erger inderdaad dan als het gewoon een informeel mailtje is.
Ik denk eerder dat het gemakzucht is.quote:Op zondag 8 april 2012 22:51 schreef -Strawberry- het volgende:
Jaarlijks terugkerend nieuwsbericht. Misschien zijn mensen gewoon te dom om te spellen, zo.
Het is ook geen excuus, maar ik bedoel dat het erger is als iemand een fout maakt in een 'officieel' document dan in een gewoon mailtje. Maar ik vind het ook slordig als mensen allerlei dt-fouten maken.quote:Op maandag 9 april 2012 11:10 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Ook geen excuus.
Foutje kan gebeuren, maar in veruit de meeste gevallen weten mensen gewoon niet beter.
Gelukkig is het minder relevant dan je zou denken.
Sowieso mensen die inderdaad niet eens het verschil tussen jou en jouw weten.quote:Op maandag 9 april 2012 10:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik zag laatst op mijn werk een enquête van een afstuderende WO'er voorbij komen. De taalfouten die erin stonden waren stuitend. Dingen als:
"Hoe beviel deze cursus jouw?"
En dat is geen spelfout....quote:Op vrijdag 27 april 2012 03:18 schreef raptorix het volgende:
Ik moet eerlijk bekennen dat mijn spelling ook erg slecht is, welliswaar ken ik de regels wel, maar me oorspronkelijke dialiect (zaans) helpt er niet echt bij
LOL, ja ik ken de regels, maar als ik fok let ik meestal niet zo op me taal, als ik emails naar klanten moet sturen gaat het me redelijk af.quote:
Er is gewoon geen aandacht voor.. op lagere scholen begint dit al, middelbare scholen ontberen ook de tucht van het woordjes leren en foutloos schrijven en daar zie je dan dit resultaat van. Dus blijkbaar is het toch wel belangrijk om taal weer onderdeel van het lesprogramma te maken - op een serieuze en structurele manierquote:Op vrijdag 27 april 2012 07:43 schreef Chai het volgende:
Dan moeten ze eerst maar eens beginnen bij de docenten. Alles staat bij mij op school vol met spelfouten: syllabussen, powerpointpresentaties, etc.
eens.quote:Op vrijdag 27 april 2012 07:43 schreef Chai het volgende:
Dan moeten ze eerst maar eens beginnen bij de docenten. Alles staat bij mij op school vol met spelfouten: syllabussen, powerpointpresentaties, etc.
Ik denk dat ze bedoelt dat de syllabi en PowerPointpresentaties bij haar op school vol staan met spelfoutenquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |