Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)ug-naar-Angola.dhtmlquote:Leers: Mauro (18) moet terug naar Angola
De jonge asielzoeker Mauro Manuel (18) moet terug naar Angola, hoewel hij sinds acht jaar woonachtig is bij een pleeggezin in Nederland. Dat heeft minister Leers van Immigratie en Asiel besloten.
Er zijn meer gevallen die vergelijkbaar zijn met Mauro, zei de minister, dus kan hij geen uitzondering maken. Het CDA steunt de opstelling van Leers (ook CDA), terwijl deze partij hem eerst nog opriep een uitzondering voor Mauro te maken. Volgens CDA'er Raymond Knops heeft de minister hem ervan overtuigd dat hij voor Mauro geen gebruik kan maken van de mogelijkheid om voor schrijnende gevallen een uitzondering te maken.
De minister zei daar zelf over dat deze zogeheten discretionaire bevoegdheid geen 'rommelpot' is voor gevallen waarin politieke druk is ontstaan.
Oplossing
Onder druk van de Tweede Kamer, die deels meent dat Mauro moet blijven, zegde Leers eerder toe op zoek te zullen gaan naar een oplossing. Volgens Joël Voordewind, Tweede Kamerlid namens de ChristenUnie, studeert Leers nog op een oplossing in de vorm van een studievisum.
Leers bood een studievisum aan als oplossing voor Mauro, meldde de NOS gisteren. Hij studeert nu aan het mbo, maar zou een hbo-diploma moeten halen om in aanmerking te komen voor een zogenoemde kennismigrantenregeling. Met zijn eerste baan moet hij dan wel 35.000 euro per jaar verdienen. Leers zelf ontkent volgens het ANP dat hij Mauro een verblijfsvergunning op basis van werk of studie heeft aangeboden.
Brief
Mauro Manuel kwam in het nieuws nadat bekend was geworden dat hij afgelopen zomer een brief stuurde aan Leers, waarin hij onder meer schreef: 'Mijn naam is Mauro Manuel. Ik ben achttien jaar oud en ik woon al acht jaar in een pleeggezin (Hans, Anita en mijn kleine broertje Tjeerd) waar ik het heel erg naar mijn zin heb. Ik voel me bij hen thuis en ben heel erg bang dat ik ze binnenkort moet gaan missen.'
Tevreden
De PVV is tevreden met het besluit van minister Leers om Mauro geen verblijfsvergunning te geven. Woordvoerder Asiel en Immigratie Sietse Fritsma stelt in een persbericht van de partij dat dit het enige juiste besluit is: 'Een verblijfsvergunning zou een beloning zijn van drie kwalijke zaken: het negeren van de vertrekplicht die al in 2007 op Mauro rustte, het in de wind slaan van rechterlijke uitspraken en het illegaal in Nederland verblijven. Je zou dan natuurlijk ook het verkeerde signaal afgeven richting andere vreemdelingen dat het loont om je niets aan te trekken van regels en plichten.'
Vluchtelingenwerk
VluchtelingenWerk Nederland vindt dat de Tweede Kamer met een oplossing moet komen om Mauro Manuel in Nederland te houden. 'We weten dat de minister serieus heeft gezocht naar een oplossing voor Mauro, maar die oplossing moet nu echt van de Tweede Kamer komen door bijvoorbeeld de initiatiefwet van de PvdA en ChristenUnie aan te nemen', zei directeur Dorine Manson.
VluchtelingenWerk pleit ervoor om asielzoekerskinderen die goed ingeburgerd zijn na vijf jaar een verblijfsvergunning te geven. De PvdA en de CU willen dat minderjarige asielzoekers voortaan na acht jaar in Nederland mogen blijven. Voorwaarde is wel dat zij niet illegaal zijn geweest en dat zij of hun ouders de procedure niet hebben gefrustreerd. De twee partijen presenteerden daartoe dinsdag een initiatiefwet.
Kinderen van asielzoekers en alleenstaande minderjarige asielzoekers zijn meestal na vijf jaar helemaal in Nederland geworteld, stelt Manson. 'Dat zien onze vrijwilligers en dat wordt door deskundigen onderschreven.'
Die aanzuigende werking is onderzocht. Het aantal kinderen in Nederland in een vergelijkbare situatie is heel strikt genomen 20, iets minder strikt 75 (nog niet zo lang in een pleeggezin, wel 8 jaar) en nog breder gezien zijn er 500 tot 800 minderjarige asielzoekers die al 8 jaar of langer hier verblijven in afwachting van een verblijfsvergunning (maar niet in een pleeggezin). Lijkt me voldoende ruimte om te laveren zonder het beeld van een tsunami in het achterhoofd.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 10:48 schreef eriksd het volgende:
[..]
Was het niet te danken aan het mediaoffensief dat Leers niet anders kon? Het kreeg zoveel bekendheid dat de aanzuigende werking daar natuurlijk in potentie ook mee toenam. Eigenlijk zou je kunnen stellen dat al die aandacht het tegenovergestelde heeft bewerkstelligd. Was het gewoon in den minne in de achterkamer geschikt had niemand ervan geweten.
Waarbij de ouders vervolgens scheiden, opnieuw trouwen met hun nicht vanuit hetzelfde dorp, en onder het mom van gezinshereniging haal je er zo 10.000 nieuwe 'gelukszoekers' mee binnen.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:51 schreef Dagonet het volgende:
800 minderjarige asielzoekers, daar komt dan nog wel de rest van het gezin bij dus je hebt het al snel over een duizendje of 5.
+ de meerderjarige asielzoekers die leren dat je gewoon mag liegen over je leeftijd, achternaam en nog wel meer.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:51 schreef Dagonet het volgende:
800 minderjarige asielzoekers, daar komt dan nog wel de rest van het gezin bij dus je hebt het al snel over een duizendje of 5.
in Angola istie hoog opgeleid gok ikquote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:43 schreef klipper het volgende:
Opleiding is hier wel een erg groot woord, hij doet werken en leren ict op niveau 3 als ik het goed heb, en dat is lager dan de oude mts, overigens is dee "opleiding" niet genoeg om hem hier te houden, daarvoor zou hij de ovstap naar het hbo moeten maken en daarvoor is zijn opleidingsniveau weer te laag.
Waarom ?quote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:55 schreef alors het volgende:
Wat een klein(geestig) landje is dit toch
Dat is een beetje het probleem met de immigratie mafia. Zodra je in dit land binnenkomt staan er legers met advocaten tot je beschikking die je tot in detail zullen vertellen hoe je de procedure het beste kan traineren om zo de kansen op een verblijf te maximaliseren. Deze advocaten werken dan ook het hele systeem tegen onder het mom van 'menselijkheid'. Totaal gehersenspoeld, maar ja.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:55 schreef sp3c het volgende:
[..]
in Angola istie hoog opgeleid gok ik
als hij een beetje zijn best doet komt hij goed terecht lijkt me maar dan moeten ze er wel eens rekening mee gaan houden dat hij hier niet mag blijven en daar ook naar toe werken ipv weer de volgende rechtzaak starten
Als je Nl al racistisch vindt wens ik je veel geluk in Portugal toe!quote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:56 schreef ouderejongere het volgende:
Het enige wat Mauro nog kan doen is vluchten naar Portugal. Hij heeft een Portugees paspoort, zijn (pleeg)ouders en broertje hebben als Europeanen het recht is overal binnen de EU te vestigen. Waarom zou hij nog in dit vreselijke land vol met racisme en onverdraagzaamheid willen leven? Overal om mij heen zie ik medelanders die hier weg willen.
Precies! Gewoon wegwezen als het je hier niet bevalt. Gras is groener bij de buren? Prima, daar is de uitgang.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:56 schreef ouderejongere het volgende:
Het enige wat Mauro nog kan doen is vluchten naar Portugal. Hij heeft een Portugees paspoort, zijn (pleeg)ouders en broertje hebben als Europeanen het recht is overal binnen de EU te vestigen. Waarom zou hij nog in dit vreselijke land vol met racisme en onverdraagzaamheid willen leven? Overal om mij heen zie ik medelanders die hier weg willen.
Die zijn niet gehersenspoeld hoor. Gaat ze puur om de centen.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is een beetje het probleem met de immigratie mafia. Zodra je in dit land binnenkomt staan er legers met advocaten tot je beschikking die je tot in detail zullen vertellen hoe je de procedure het beste kan traineren om zo de kansen op een verblijf te maximaliseren. Deze advocaten werken dan ook het hele systeem tegen onder het mom van 'menselijkheid'. Totaal gehersenspoeld, maar ja.
Ik heb geen idee hoeveel die gasten verdienen. Betaalt de immigrant vooraf of achteraf na succesvol asiel te hebben verkregen?quote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:57 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Die zijn niet gehersenspoeld hoor. Gaat ze puur om de centen.
maar hij spreekt daar de taal niet en heeft er geen binding mee en blablabladieblaquote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:56 schreef ouderejongere het volgende:
denk ook dat het probleem daar ligtquote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is een beetje het probleem met de immigratie mafia. Zodra je in dit land binnenkomt staan er legers met advocaten tot je beschikking die je tot in detail zullen vertellen hoe je de procedure het beste kan traineren om zo de kansen op een verblijf te maximaliseren. Deze advocaten werken dan ook het hele systeem tegen onder het mom van 'menselijkheid'. Totaal gehersenspoeld, maar ja.
Het zijn dan wel geen asielzoekers, maar volgens mij was er best wat te doen de afgelopen tijd omtrent blanke Oost-Europeanenquote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:08 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En dat is makkelijk omdat je niemand hoort over uitgezette blanke asielzoekers die liegen op hun aanvraag omdat er zo verdomd weinig blanke asielzoekers zijn.
Het is een beetje krom dat je in afwachting van een wel/niet akkoord ten opzichte van asielverlening jezelf in Nederland settelt en dat vervolgens als argumentatie gebruikt waarom je maar niet zou moeten vertrekken.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 12:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
denk ook dat het probleem daar ligt
het is al 10 jaar bekend dat hij op zijn 18de terug moest, waarom is dat nu ineens een probleem?
waarom spreekt hij de taal niet meer? waarom heeft hij met zijn 12 euro zakgeld in de week niet alvast een bedrijfje opgezet daar?
dom gedoe, als ik weet dat ik dan en dan een marathon ga lopen dan begin ik op een gegeven moment te trainen en beter te eten omdat ik anders halverwege dood neerval
het is geen wel/niet verhaalquote:Op zaterdag 31 maart 2012 12:08 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het is een beetje krom dat je in afwachting van een wel/niet akkoord ten opzichte van asielverlening jezelf in Nederland settelt en dat vervolgens als argumentatie gebruikt waarom je maar niet zou moeten vertrekken.
Oh het is een hele industrie hoor waar goed geld in wordt verdiend.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoeveel die gasten verdienen. Betaalt de immigrant vooraf of achteraf na succesvol asiel te hebben verkregen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |