Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)ug-naar-Angola.dhtmlquote:Leers: Mauro (18) moet terug naar Angola
De jonge asielzoeker Mauro Manuel (18) moet terug naar Angola, hoewel hij sinds acht jaar woonachtig is bij een pleeggezin in Nederland. Dat heeft minister Leers van Immigratie en Asiel besloten.
Er zijn meer gevallen die vergelijkbaar zijn met Mauro, zei de minister, dus kan hij geen uitzondering maken. Het CDA steunt de opstelling van Leers (ook CDA), terwijl deze partij hem eerst nog opriep een uitzondering voor Mauro te maken. Volgens CDA'er Raymond Knops heeft de minister hem ervan overtuigd dat hij voor Mauro geen gebruik kan maken van de mogelijkheid om voor schrijnende gevallen een uitzondering te maken.
De minister zei daar zelf over dat deze zogeheten discretionaire bevoegdheid geen 'rommelpot' is voor gevallen waarin politieke druk is ontstaan.
Oplossing
Onder druk van de Tweede Kamer, die deels meent dat Mauro moet blijven, zegde Leers eerder toe op zoek te zullen gaan naar een oplossing. Volgens Joël Voordewind, Tweede Kamerlid namens de ChristenUnie, studeert Leers nog op een oplossing in de vorm van een studievisum.
Leers bood een studievisum aan als oplossing voor Mauro, meldde de NOS gisteren. Hij studeert nu aan het mbo, maar zou een hbo-diploma moeten halen om in aanmerking te komen voor een zogenoemde kennismigrantenregeling. Met zijn eerste baan moet hij dan wel 35.000 euro per jaar verdienen. Leers zelf ontkent volgens het ANP dat hij Mauro een verblijfsvergunning op basis van werk of studie heeft aangeboden.
Brief
Mauro Manuel kwam in het nieuws nadat bekend was geworden dat hij afgelopen zomer een brief stuurde aan Leers, waarin hij onder meer schreef: 'Mijn naam is Mauro Manuel. Ik ben achttien jaar oud en ik woon al acht jaar in een pleeggezin (Hans, Anita en mijn kleine broertje Tjeerd) waar ik het heel erg naar mijn zin heb. Ik voel me bij hen thuis en ben heel erg bang dat ik ze binnenkort moet gaan missen.'
Tevreden
De PVV is tevreden met het besluit van minister Leers om Mauro geen verblijfsvergunning te geven. Woordvoerder Asiel en Immigratie Sietse Fritsma stelt in een persbericht van de partij dat dit het enige juiste besluit is: 'Een verblijfsvergunning zou een beloning zijn van drie kwalijke zaken: het negeren van de vertrekplicht die al in 2007 op Mauro rustte, het in de wind slaan van rechterlijke uitspraken en het illegaal in Nederland verblijven. Je zou dan natuurlijk ook het verkeerde signaal afgeven richting andere vreemdelingen dat het loont om je niets aan te trekken van regels en plichten.'
Vluchtelingenwerk
VluchtelingenWerk Nederland vindt dat de Tweede Kamer met een oplossing moet komen om Mauro Manuel in Nederland te houden. 'We weten dat de minister serieus heeft gezocht naar een oplossing voor Mauro, maar die oplossing moet nu echt van de Tweede Kamer komen door bijvoorbeeld de initiatiefwet van de PvdA en ChristenUnie aan te nemen', zei directeur Dorine Manson.
VluchtelingenWerk pleit ervoor om asielzoekerskinderen die goed ingeburgerd zijn na vijf jaar een verblijfsvergunning te geven. De PvdA en de CU willen dat minderjarige asielzoekers voortaan na acht jaar in Nederland mogen blijven. Voorwaarde is wel dat zij niet illegaal zijn geweest en dat zij of hun ouders de procedure niet hebben gefrustreerd. De twee partijen presenteerden daartoe dinsdag een initiatiefwet.
Kinderen van asielzoekers en alleenstaande minderjarige asielzoekers zijn meestal na vijf jaar helemaal in Nederland geworteld, stelt Manson. 'Dat zien onze vrijwilligers en dat wordt door deskundigen onderschreven.'
En dan nu raar opkijken dat ie weg moet en roepen dat het zielig is omdat ie hier zo lang woontquote:Ik heb hier nooit een verblijfsvergunning gekregen.
Vrijwel in de begin kreeg ik te horen dat ik hier niet mocht blijven. Ik en me pleegouders zijn er telkens tegen beroep op gegaan. En in 2007 kreeg ik te horen dat uitgeprocedeerd was.
Dan moeten ze de procedure maar kort houden. Na zoveel jaren een jongen naar Angola sturen waar de recht van de sterkste geld is niet het slimste wat je kan doen.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 13:35 schreef L3IPO het volgende:
[..]
En dan nu raar opkijken dat ie weg moet en roepen dat het zielig is omdat ie hier zo lang woont
En flink in de media jankverhalen ophangen natuurlijk.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 13:35 schreef Dagonet het volgende:
Dus als je je kinderen maar vroeg genoeg hier dropt of maar zolang mogelijk hier kan houden door alles te rekken dan mogen ze blijven en dan zijn ze vaak nog jong genoeg om te rechtvaardigen dat je hier zelf ook mag blijven?
Hoe kan het dat een ongewenste vreemdeling die in 2007 was uitgeproceerd, in 2011 nog steeds niet uit het land verwijderd is?quote:Ik begrijp dat die jongen, nu 18, in 2007 was uitgeprocedeerd. Hoe kun je van een jongen die toen 14-15 jaar was, verwachten dat hij in zijn eentje terugkeert naar een voor hem steeds vreemder land, terwijl zijn ouders hem hebben afgestoten?
Er wonen 13 miljoen mensen in Angola, die overleven allemaal prima. Of wil je ze allemaal hiernaartoe halen?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 13:34 schreef Captain_Ghost het volgende:
Leers moet zelf naar Angola voor jaartje wonen.
Kijk of ie zelf daar kan overleven zonder hulp.
Iemand die in Angola woont leer vanaf kinds af aan te vechten voor z'n recht. Hier krijg je alles op je bordje. Die jongen overleeft Angola niet als hij niet oplet.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 13:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Er wonen 13 miljoen mensen in Angola, die overleven allemaal prima. Of wil je ze allemaal hiernaartoe halen?
Kijk voor de grap nog eens wat voor partij(en) er over zijn schouder mee kijk(en)(t).quote:Op woensdag 26 oktober 2011 13:39 schreef DutchMan0211 het volgende:
Ik schaam me echt voor dit land
Waarom niet een paar honderd van die overlastgevende buitenlanders uitzetten ?
Nee... het is natuurlijk veel makkelijker om zo'n onschuldige jongen de deur te wijzen.
Ik zie het er nog van komen dat die kwal van een Leers over een paar jaar zal zeggen dat hij spijt had van de keuze om Mauro uit te zetten! Echt een uitspraak voor hem.
En dat is dan een man van het CDA
Is dit niet een beetje makkelijk geouwehoer, vanuit je luie stoel in het rijke Nederland?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 13:35 schreef Dagonet het volgende:
Dus als je je kinderen maar vroeg genoeg hier dropt of maar zolang mogelijk hier kan houden door alles te rekken dan mogen ze blijven en dan zijn ze vaak nog jong genoeg om te rechtvaardigen dat je hier zelf ook mag blijven?
Dat is hier niet aan de orde. Er zijn geen ouders in het spel die in Nederland verblijven en die via hun kind een verblijfsvergunning proberen af te dwingen. Het gaat om een jongen die op 10-jarige leeftijd door zijn ouders op het vliegtuig naar Nederland is gezet, niet wetende wat er met hem zou gebeuren.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 13:35 schreef Dagonet het volgende:
Ja blabla ik weet ook wel dat ome Geert meekijkt ...quote:Op woensdag 26 oktober 2011 13:41 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Kijk voor de grap nog eens wat voor partij(en) er over zijn schouder mee kijk(en)(t).
Dus dan weet je dat Leers dit ook echt niet met plezier zal doen.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 13:43 schreef DutchMan0211 het volgende:
[..]
Ja blabla ik weet ook wel dat ome Geert meekijkt ...
Maar het valt me wel op dat de discussie nu al weer gaat over een onschuldig iemand.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 13:44 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dus dan weet je dat Leers dit ook echt niet met plezier zal doen.
Je praat hier over een (ruimschoots) minderjarige jongen, die door zijn ouders op het vliegtuig naar Nederland is gezet en dus ook min of meer door zijn ouders is verstoten.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 13:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoe kan het dat een ongewenste vreemdeling die in 2007 was uitgeproceerd, in 2011 nog steeds niet uit het land verwijderd is?
Schrap die beroepsprocedures! Geef asielzoekers binnen 1 week uitslag: OF blijven, OF direct retour! Als binnen 1 week niet duidelijk is of ze mogen blijven is het heel simpel: bij twijfel retour! Wedden dat ze opeens wel kunnen beschikken over de juiste papieren e.d.?
Ben het helemaal met je eens.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 13:39 schreef DutchMan0211 het volgende:
Ik schaam me echt voor dit land
Waarom niet een paar honderd van die overlastgevende buitenlanders uitzetten ?
Nee... het is natuurlijk veel makkelijker om zo'n onschuldige jongen de deur te wijzen.
Ik zie het er nog van komen dat die kwal van een Leers over een paar jaar zal zeggen dat hij spijt had van de keuze om Mauro uit te zetten! Echt een uitspraak voor hem.
En dat is dan een man van het CDA
Mag je iemand van 18 dan nog adopteren om hem daarna hier naar toe te halen?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 13:47 schreef popolon het volgende:
Na zo'n tijd, die procedures duren echt veel te lang. Zo'n beetje al z'n herinneringen bestaan uit 'Nederlandse', hij groeide eigenlijk gewoon op in Nederland.
Als die pleegouders voor hem blijven willen zorgen dan misschien een adoptieaanvraag opstarten. Alhoewel dat ook weer jaren zal gaan duren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |