Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)ug-naar-Angola.dhtmlquote:Leers: Mauro (18) moet terug naar Angola
De jonge asielzoeker Mauro Manuel (18) moet terug naar Angola, hoewel hij sinds acht jaar woonachtig is bij een pleeggezin in Nederland. Dat heeft minister Leers van Immigratie en Asiel besloten.
Er zijn meer gevallen die vergelijkbaar zijn met Mauro, zei de minister, dus kan hij geen uitzondering maken. Het CDA steunt de opstelling van Leers (ook CDA), terwijl deze partij hem eerst nog opriep een uitzondering voor Mauro te maken. Volgens CDA'er Raymond Knops heeft de minister hem ervan overtuigd dat hij voor Mauro geen gebruik kan maken van de mogelijkheid om voor schrijnende gevallen een uitzondering te maken.
De minister zei daar zelf over dat deze zogeheten discretionaire bevoegdheid geen 'rommelpot' is voor gevallen waarin politieke druk is ontstaan.
Oplossing
Onder druk van de Tweede Kamer, die deels meent dat Mauro moet blijven, zegde Leers eerder toe op zoek te zullen gaan naar een oplossing. Volgens Joël Voordewind, Tweede Kamerlid namens de ChristenUnie, studeert Leers nog op een oplossing in de vorm van een studievisum.
Leers bood een studievisum aan als oplossing voor Mauro, meldde de NOS gisteren. Hij studeert nu aan het mbo, maar zou een hbo-diploma moeten halen om in aanmerking te komen voor een zogenoemde kennismigrantenregeling. Met zijn eerste baan moet hij dan wel 35.000 euro per jaar verdienen. Leers zelf ontkent volgens het ANP dat hij Mauro een verblijfsvergunning op basis van werk of studie heeft aangeboden.
Brief
Mauro Manuel kwam in het nieuws nadat bekend was geworden dat hij afgelopen zomer een brief stuurde aan Leers, waarin hij onder meer schreef: 'Mijn naam is Mauro Manuel. Ik ben achttien jaar oud en ik woon al acht jaar in een pleeggezin (Hans, Anita en mijn kleine broertje Tjeerd) waar ik het heel erg naar mijn zin heb. Ik voel me bij hen thuis en ben heel erg bang dat ik ze binnenkort moet gaan missen.'
Tevreden
De PVV is tevreden met het besluit van minister Leers om Mauro geen verblijfsvergunning te geven. Woordvoerder Asiel en Immigratie Sietse Fritsma stelt in een persbericht van de partij dat dit het enige juiste besluit is: 'Een verblijfsvergunning zou een beloning zijn van drie kwalijke zaken: het negeren van de vertrekplicht die al in 2007 op Mauro rustte, het in de wind slaan van rechterlijke uitspraken en het illegaal in Nederland verblijven. Je zou dan natuurlijk ook het verkeerde signaal afgeven richting andere vreemdelingen dat het loont om je niets aan te trekken van regels en plichten.'
Vluchtelingenwerk
VluchtelingenWerk Nederland vindt dat de Tweede Kamer met een oplossing moet komen om Mauro Manuel in Nederland te houden. 'We weten dat de minister serieus heeft gezocht naar een oplossing voor Mauro, maar die oplossing moet nu echt van de Tweede Kamer komen door bijvoorbeeld de initiatiefwet van de PvdA en ChristenUnie aan te nemen', zei directeur Dorine Manson.
VluchtelingenWerk pleit ervoor om asielzoekerskinderen die goed ingeburgerd zijn na vijf jaar een verblijfsvergunning te geven. De PvdA en de CU willen dat minderjarige asielzoekers voortaan na acht jaar in Nederland mogen blijven. Voorwaarde is wel dat zij niet illegaal zijn geweest en dat zij of hun ouders de procedure niet hebben gefrustreerd. De twee partijen presenteerden daartoe dinsdag een initiatiefwet.
Kinderen van asielzoekers en alleenstaande minderjarige asielzoekers zijn meestal na vijf jaar helemaal in Nederland geworteld, stelt Manson. 'Dat zien onze vrijwilligers en dat wordt door deskundigen onderschreven.'
Dat zou natuurlijk vervelend zijn, maar dan zou ik het geleerde van nu in mijn nieuwe omgeving toepassen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:35 schreef Wootism het volgende:
[..]
Is hetzelfde als dat ze jou opeens wegtrekken uit je vertrouwde omgeving en je naar Angola sturen waar je totaal niks hebt.
Wat een vergelijking. De ouders en eventuele broers en zussen gaan met die kinderen mee naar Londen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:26 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Niemand kan uitleggen welk belang Nederland heeft met het hierhouden van Mauro. Allemaal leuke gevoelsargumenten die net zo hard gelden voor Nederlandse kinderen die door papa en mama weggerukt worden van het Friese platteland naar Londen, waar papa een nieuwe baan krijgt.
Mauro kan zijn moeder wat beschaving bijbrengen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:33 schreef Gattaca het volgende:
[..]
Wat een vergelijking. De ouders en eventuele broers en zussen gaan met die kinderen mee naar Londen.
Je praat nogal onsamenhangend. Wat verbieden?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mauro kan zijn moeder wat beschaving bijbrengen.
Voor die kinderen kan het leed veel groter zijn. Ook maar verbieden?
Waarom moet Mauro zo nodig in Nederland blijven??
Dat papa en mama ze meesleuren naar Londen? Dat is ontvoering! Papa wordt expat. In Kuala Lumpur. Of erger; Saudi-Arabië. Soedan, Angola...quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:42 schreef Gattaca het volgende:
[..]
Je praat nogal onsamenhangend. Wat verbieden?
Dat klinkt wel een beetje arrogant hoor.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Omdat dat kind hier al jaren is, hier gekomen is op zeer jonge leeftijd, vloeiend nederlands spreekt en een opleiding volgt. Daarom.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Jij dacht dat een of andere Angolese die haar zoon op het vliegtuig zet, zoek het maar uit jongen, wel een goeie beschaving kende?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:45 schreef Strani het volgende:
[..]
Dat klinkt wel een beetje arrogant hoor.
Jij denkt dat er beschaving is in Limburg?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Jij dacht dat een of andere Angolese die haar zoon op het vliegtuig zet, zoek het maar uit jongen, wel een goeie beschaving kende?
Geen idee, ik ken die moeder verder niet dus ik voel me ook niet geroepen een oordeel te geven over haar beschaving.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Jij dacht dat een of andere Angolese die haar zoon op het vliegtuig zet, zoek het maar uit jongen, wel een goeie beschaving kende?
Gerd Leers komt niet uit Angola. En is geen vrouw.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat is toch geen argument??? Zie je de non sequitur niet??quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:45 schreef Mercer het volgende:
[..]
Omdat dat kind hier al jaren is, hier gekomen is op zeer jonge leeftijd, vloeiend nederlands spreekt en een opleiding volgt. Daarom.
Als jij een kind had in Angola zou je wel anders praten denk ik.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hij is er al, degene die iets aan de situatie wil veranderen, moet zich eerst maar verklaren. Waarom moet Mauro zo nodig weg? Die jongen doet niemand kwaad joh, laat hem toch lekker blijven.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik kan veilig kaas kopen in Heerlen en stappen in Maastricht. In Luanda krijg ik een chauffeur met gepantserde glazen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:46 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Jij denkt dat er beschaving is in Limburg?
Ik vind het een erg goed argument. Wat is jouw waarde? Kunnen we jou ook wel naar de Filipijnen sturen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:47 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat is toch geen argument??? Zie je de non sequitur niet??
Wat voegt Mauro toe aan Nederland? Wat is zijn waarde? Waarom moet hij blijven?
Waarom? Ik zou zorgen dat ik met de middelen die ik kan vinden een goeie toekomst voor mijn zoon zou vinden. Ik zou hem niet op een vlot de oceaan oversturen, nee. Ik geloof niet dat ik daarmee een slechte vader ben, wel?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:48 schreef Mercer het volgende:
[..]
Als jij een kind had in Angola zou je wel anders praten denk ik.
Het probleem is dat het een precedent schept. En we hebben al een generaal pardon gehad, waarna we nóóit meer afgewezen asielzoekers zouden toelaten.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:45 schreef Mercer het volgende:
[..]
Omdat dat kind hier al jaren is, hier gekomen is op zeer jonge leeftijd, vloeiend nederlands spreekt en een opleiding volgt. Daarom.
Dat is geen graadmeter. Hij is er, hij leeft hier, wil je daar verandering in brengen, iemands leven overhoop gooien, DAN moet je met argumenten komen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:47 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat is toch geen argument??? Zie je de non sequitur niet??
Wat voegt Mauro toe aan Nederland? Wat is zijn waarde? Waarom moet hij blijven?
Ah dus Angola is toch niet veilig?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:48 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik kan veilig kaas kopen in Heerlen en stappen in Maastricht. In Luanda krijg ik een chauffeur met gepantserde glazen.
In één van de armste landen van Afrika. De naïviteit.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:26 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat zou natuurlijk vervelend zijn, maar dan zou ik het geleerde van nu in mijn nieuwe omgeving toepassen.
Mauro is een sterke in Nederland opgeleide en gevormde Angolees. Die daadkracht is in een land vol luie klootzakken (Luanda is de duurste stad ter wereld) en veel armoe hard nodig.
Hij kan het geleerde in praktijk brengen en zo het land helpen op te bouwen.
Precies. Dus hem terugsturen naar het land van herkomst is niet zo'n goed idee.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:48 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik kan veilig kaas kopen in Heerlen en stappen in Maastricht. In Luanda krijg ik een chauffeur met gepantserde glazen.
quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:47 schreef Strani het volgende:
[..]
Geen idee, ik ken die moeder verder niet dus ik voel me ook niet geroepen een oordeel te geven over haar beschaving.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |