abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103639009
quote:
Leers: Mauro (18) moet terug naar Angola
De jonge asielzoeker Mauro Manuel (18) moet terug naar Angola, hoewel hij sinds acht jaar woonachtig is bij een pleeggezin in Nederland. Dat heeft minister Leers van Immigratie en Asiel besloten.

Er zijn meer gevallen die vergelijkbaar zijn met Mauro, zei de minister, dus kan hij geen uitzondering maken. Het CDA steunt de opstelling van Leers (ook CDA), terwijl deze partij hem eerst nog opriep een uitzondering voor Mauro te maken. Volgens CDA'er Raymond Knops heeft de minister hem ervan overtuigd dat hij voor Mauro geen gebruik kan maken van de mogelijkheid om voor schrijnende gevallen een uitzondering te maken.

De minister zei daar zelf over dat deze zogeheten discretionaire bevoegdheid geen 'rommelpot' is voor gevallen waarin politieke druk is ontstaan.

Oplossing
Onder druk van de Tweede Kamer, die deels meent dat Mauro moet blijven, zegde Leers eerder toe op zoek te zullen gaan naar een oplossing. Volgens Joël Voordewind, Tweede Kamerlid namens de ChristenUnie, studeert Leers nog op een oplossing in de vorm van een studievisum.

Leers bood een studievisum aan als oplossing voor Mauro, meldde de NOS gisteren. Hij studeert nu aan het mbo, maar zou een hbo-diploma moeten halen om in aanmerking te komen voor een zogenoemde kennismigrantenregeling. Met zijn eerste baan moet hij dan wel 35.000 euro per jaar verdienen. Leers zelf ontkent volgens het ANP dat hij Mauro een verblijfsvergunning op basis van werk of studie heeft aangeboden.

Brief
Mauro Manuel kwam in het nieuws nadat bekend was geworden dat hij afgelopen zomer een brief stuurde aan Leers, waarin hij onder meer schreef: 'Mijn naam is Mauro Manuel. Ik ben achttien jaar oud en ik woon al acht jaar in een pleeggezin (Hans, Anita en mijn kleine broertje Tjeerd) waar ik het heel erg naar mijn zin heb. Ik voel me bij hen thuis en ben heel erg bang dat ik ze binnenkort moet gaan missen.'

Tevreden
De PVV is tevreden met het besluit van minister Leers om Mauro geen verblijfsvergunning te geven. Woordvoerder Asiel en Immigratie Sietse Fritsma stelt in een persbericht van de partij dat dit het enige juiste besluit is: 'Een verblijfsvergunning zou een beloning zijn van drie kwalijke zaken: het negeren van de vertrekplicht die al in 2007 op Mauro rustte, het in de wind slaan van rechterlijke uitspraken en het illegaal in Nederland verblijven. Je zou dan natuurlijk ook het verkeerde signaal afgeven richting andere vreemdelingen dat het loont om je niets aan te trekken van regels en plichten.'

Vluchtelingenwerk
VluchtelingenWerk Nederland vindt dat de Tweede Kamer met een oplossing moet komen om Mauro Manuel in Nederland te houden. 'We weten dat de minister serieus heeft gezocht naar een oplossing voor Mauro, maar die oplossing moet nu echt van de Tweede Kamer komen door bijvoorbeeld de initiatiefwet van de PvdA en ChristenUnie aan te nemen', zei directeur Dorine Manson.

VluchtelingenWerk pleit ervoor om asielzoekerskinderen die goed ingeburgerd zijn na vijf jaar een verblijfsvergunning te geven. De PvdA en de CU willen dat minderjarige asielzoekers voortaan na acht jaar in Nederland mogen blijven. Voorwaarde is wel dat zij niet illegaal zijn geweest en dat zij of hun ouders de procedure niet hebben gefrustreerd. De twee partijen presenteerden daartoe dinsdag een initiatiefwet.

Kinderen van asielzoekers en alleenstaande minderjarige asielzoekers zijn meestal na vijf jaar helemaal in Nederland geworteld, stelt Manson. 'Dat zien onze vrijwilligers en dat wordt door deskundigen onderschreven.'
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)ug-naar-Angola.dhtml

Overigens heeft Mauro zich in het verleden zelf ook op Fok! gemanifesteerd:
Angolees; Portugees paspoort?

Andere artikelen:
- De zaak-Mauro, het nieuwste hoofdpijndossier van Leers
- Mauro en familie buitengewoon teleurgesteld

Ik begrijp dat die jongen, nu 18, in 2007 was uitgeprocedeerd. Hoe kun je van een jongen die toen 14-15 jaar was, verwachten dat hij in zijn eentje terugkeert naar een voor hem steeds vreemder land, terwijl zijn ouders hem hebben afgestoten? Kun je zoiets nog humaan noemen? De jongen is goed geïntegreerd, volgt een opleiding, is volledig thuis in Nederland na een moeilijke gewenningsperiode.

Meningen?

Vorige delen:
Leers: asielzoeker Mauro moet terug naar Angola
Leers: asielzoeker Mauro moet terug naar Angola #2

[ Bericht 1% gewijzigd door El_Matador op 27-10-2011 20:28:13 ]
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_103639104
Om 2030 gaat het verder op politiek24.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_103639207
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 16:35 schreef Wootism het volgende:

[..]

Is hetzelfde als dat ze jou opeens wegtrekken uit je vertrouwde omgeving en je naar Angola sturen waar je totaal niks hebt.
Dat zou natuurlijk vervelend zijn, maar dan zou ik het geleerde van nu in mijn nieuwe omgeving toepassen.

Mauro is een sterke in Nederland opgeleide en gevormde Angolees. Die daadkracht is in een land vol luie klootzakken (Luanda is de duurste stad ter wereld) en veel armoe hard nodig.
Hij kan het geleerde in praktijk brengen en zo het land helpen op te bouwen.

Exact de boodschap die uit dient te gaan van een vluchtelingenstatus/asielzoeker.

Als je de wereld werkelijk wil verbeteren, steun je de immigratie van Mauro in zijn oude thuisland. En ook Mauro zal er nog sterker uitkomen. Hij kan altijd opklimmen in Angolees-Nederlandse relaties.

Niemand kan uitleggen welk belang Nederland heeft met het hierhouden van Mauro. Allemaal leuke gevoelsargumenten die net zo hard gelden voor Nederlandse kinderen die door papa en mama weggerukt worden van het Friese platteland naar Londen, waar papa een nieuwe baan krijgt.

Dat zijn toch geen argumenten? :')
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_103639485
quote:
12s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:26 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Niemand kan uitleggen welk belang Nederland heeft met het hierhouden van Mauro. Allemaal leuke gevoelsargumenten die net zo hard gelden voor Nederlandse kinderen die door papa en mama weggerukt worden van het Friese platteland naar Londen, waar papa een nieuwe baan krijgt.
Wat een vergelijking. De ouders en eventuele broers en zussen gaan met die kinderen mee naar Londen.
pi_103639623
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:33 schreef Gattaca het volgende:

[..]

Wat een vergelijking. De ouders en eventuele broers en zussen gaan met die kinderen mee naar Londen.
Mauro kan zijn moeder wat beschaving bijbrengen.

Voor die kinderen kan het leed veel groter zijn. Ook maar verbieden?

Waarom moet Mauro zo nodig in Nederland blijven??

pi_103639976
quote:
6s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:35 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Je praat nogal onsamenhangend. Wat verbieden?
pi_103640084
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:42 schreef Gattaca het volgende:

[..]

Je praat nogal onsamenhangend. Wat verbieden?
Dat papa en mama ze meesleuren naar Londen? Dat is ontvoering! Papa wordt expat. In Kuala Lumpur. Of erger; Saudi-Arabië. Soedan, Angola...

Ik ken die gezinnen. Misschien vinden die kinderen het wel heel erg. Net zo erg als Mauro. Om al je vriendjes gedag te moeten zeggen. Maar ze komen er allemaal heel sterk uit. Dat kan Mauro dus ook.

donderdag 27 oktober 2011 @ 20:45:00 #8
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_103640097
quote:

[..]

Dat klinkt wel een beetje arrogant hoor.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_103640124
quote:
[..]
Omdat dat kind hier al jaren is, hier gekomen is op zeer jonge leeftijd, vloeiend nederlands spreekt en een opleiding volgt. Daarom.
pi_103640177
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:45 schreef Strani het volgende:

[..]

Dat klinkt wel een beetje arrogant hoor.
Jij dacht dat een of andere Angolese die haar zoon op het vliegtuig zet, zoek het maar uit jongen, wel een goeie beschaving kende? :D

pi_103640199
quote:
14s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:46 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Jij dacht dat een of andere Angolese die haar zoon op het vliegtuig zet, zoek het maar uit jongen, wel een goeie beschaving kende? :D
Jij denkt dat er beschaving is in Limburg? :D
Op zondag 5 februari 2012 19:00 schreef Voorschrift het volgende:
Welk sprookjespompoen kom jij uitgestapt?
  donderdag 27 oktober 2011 @ 20:47:35 #12
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_103640242
quote:

[..]

Geen idee, ik ken die moeder verder niet dus ik voel me ook niet geroepen een oordeel te geven over haar beschaving.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_103640247
quote:

[..]

Gerd Leers komt niet uit Angola. En is geen vrouw.
pi_103640261
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:45 schreef Mercer het volgende:

[..]

Omdat dat kind hier al jaren is, hier gekomen is op zeer jonge leeftijd, vloeiend nederlands spreekt en een opleiding volgt. Daarom.
Dat is toch geen argument??? Zie je de non sequitur niet??

Wat voegt Mauro toe aan Nederland? Wat is zijn waarde? Waarom moet hij blijven?

pi_103640276
quote:
[..]
Als jij een kind had in Angola zou je wel anders praten denk ik.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 20:48:44 #16
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_103640318
quote:

[..]

Hij is er al, degene die iets aan de situatie wil veranderen, moet zich eerst maar verklaren. Waarom moet Mauro zo nodig weg? Die jongen doet niemand kwaad joh, laat hem toch lekker blijven.
En als er dan straks een half crimineeltje in dezelfde situatie zit, stuur je die gewoon lekker weg, want daar kan je wel aantonen dat hij ons land schaadt.
Maar Mauro is gewoon een goeie jongen, nooit problemen, behalve dat hij gewoon niet weg wil. Wat niet zo gek is, omdat er geen reden is om hem weg te sturen

Of je mensen wel of niet het land uitgooit moet niet afhangen van hoe lang iemand hier al is, maar of hij wel of niet afbreuk doet aan onze samenleving. Zit een jongen neimand in de weg? Laat hem lekker blijven. Maakt een immigrant het anderen moeilijk, dan kan ie vertrekken.
Laffe huichelaar
pi_103640329
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:46 schreef De_Nuance het volgende:

[..]

Jij denkt dat er beschaving is in Limburg? :D
Ik kan veilig kaas kopen in Heerlen en stappen in Maastricht. In Luanda krijg ik een chauffeur met gepantserde glazen. :7

pi_103640363
quote:
6s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:47 schreef El_Matador het volgende:
[..]

Ik vind het een erg goed argument. Wat is jouw waarde? Kunnen we jou ook wel naar de Filipijnen sturen.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 20:50:01 #19
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_103640388
Beter gezegd: Mauro past in onze samenleving, laat hem lekker blijven. En anderen in dezelfde situatie die niet in onze samenleving passen, omdat het kansenjongeren zijn, of de taal niet goed machtig of of of of of, die mogen weg.
Laffe huichelaar
pi_103640419
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:48 schreef Mercer het volgende:

[..]

Als jij een kind had in Angola zou je wel anders praten denk ik.
Waarom? Ik zou zorgen dat ik met de middelen die ik kan vinden een goeie toekomst voor mijn zoon zou vinden. Ik zou hem niet op een vlot de oceaan oversturen, nee. Ik geloof niet dat ik daarmee een slechte vader ben, wel?

Een depressieve moeder in Drenthe die het leven niet meer ziet zitten en haar zoontje van 9 op de trein naar Parijs zetten, vind jij ook wel moreel verantwoord? :o

donderdag 27 oktober 2011 @ 20:50:47 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_103640432
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:45 schreef Mercer het volgende:

[..]

Het probleem is dat het een precedent schept. En we hebben al een generaal pardon gehad, waarna we nóóit meer afgewezen asielzoekers zouden toelaten.

Het is trouwens niet alleen Leers die dit nu stopt. Hiervoor hebben meerdere rechters, Albayrak en wie weet nog meer ook al besloten dat hij terug moest. Dat hij niet gaat is een ander verhaal. Je wil niet dat "iedereen" die naar Nederland komt en eenvoudigweg weigert te vertrekken uiteindelijk een verblijfsvergunning krijgt.

En daar zit het probleem. Iedereen gunt het deze Mauro wel, maar we willen niet nog langer openstaan voor hele groepen asielzoekers.
The End Times are wild
  donderdag 27 oktober 2011 @ 20:51:06 #22
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_103640451
quote:
6s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:47 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat is geen graadmeter. Hij is er, hij leeft hier, wil je daar verandering in brengen, iemands leven overhoop gooien, DAN moet je met argumenten komen.
Laffe huichelaar
pi_103640460
quote:
12s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:48 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik kan veilig kaas kopen in Heerlen en stappen in Maastricht. In Luanda krijg ik een chauffeur met gepantserde glazen. :7
Ah dus Angola is toch niet veilig? :D
Op zondag 5 februari 2012 19:00 schreef Voorschrift het volgende:
Welk sprookjespompoen kom jij uitgestapt?
pi_103640508
quote:
12s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:26 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat zou natuurlijk vervelend zijn, maar dan zou ik het geleerde van nu in mijn nieuwe omgeving toepassen.

Mauro is een sterke in Nederland opgeleide en gevormde Angolees. Die daadkracht is in een land vol luie klootzakken (Luanda is de duurste stad ter wereld) en veel armoe hard nodig.
Hij kan het geleerde in praktijk brengen en zo het land helpen op te bouwen.
In één van de armste landen van Afrika. De naïviteit. :')
quote:
12s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:48 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Precies. Dus hem terugsturen naar het land van herkomst is niet zo'n goed idee.
pi_103640524
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:47 schreef Strani het volgende:

[..]

Geen idee, ik ken die moeder verder niet dus ik voel me ook niet geroepen een oordeel te geven over haar beschaving.
_O-

Luanda, de duurste stad ter wereld, waar je niet eens hamburgers krijgt, waardoor ze voor het prijsvergelijkingsonderzoek een andere mix van dingen moesten zoeken...

Beschaving is er weinig, in subSahara Afrika. Dat kan Mauro ze dus mooi een beetje bijbrengen.

Buitengewoon nuttig ontwikkelingswerk. Daar zou Krista van Velzen voor op de bres moeten,

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')