Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)ug-naar-Angola.dhtmlquote:Leers: Mauro (18) moet terug naar Angola
De jonge asielzoeker Mauro Manuel (18) moet terug naar Angola, hoewel hij sinds acht jaar woonachtig is bij een pleeggezin in Nederland. Dat heeft minister Leers van Immigratie en Asiel besloten.
Er zijn meer gevallen die vergelijkbaar zijn met Mauro, zei de minister, dus kan hij geen uitzondering maken. Het CDA steunt de opstelling van Leers (ook CDA), terwijl deze partij hem eerst nog opriep een uitzondering voor Mauro te maken. Volgens CDA'er Raymond Knops heeft de minister hem ervan overtuigd dat hij voor Mauro geen gebruik kan maken van de mogelijkheid om voor schrijnende gevallen een uitzondering te maken.
De minister zei daar zelf over dat deze zogeheten discretionaire bevoegdheid geen 'rommelpot' is voor gevallen waarin politieke druk is ontstaan.
Oplossing
Onder druk van de Tweede Kamer, die deels meent dat Mauro moet blijven, zegde Leers eerder toe op zoek te zullen gaan naar een oplossing. Volgens Joël Voordewind, Tweede Kamerlid namens de ChristenUnie, studeert Leers nog op een oplossing in de vorm van een studievisum.
Leers bood een studievisum aan als oplossing voor Mauro, meldde de NOS gisteren. Hij studeert nu aan het mbo, maar zou een hbo-diploma moeten halen om in aanmerking te komen voor een zogenoemde kennismigrantenregeling. Met zijn eerste baan moet hij dan wel 35.000 euro per jaar verdienen. Leers zelf ontkent volgens het ANP dat hij Mauro een verblijfsvergunning op basis van werk of studie heeft aangeboden.
Brief
Mauro Manuel kwam in het nieuws nadat bekend was geworden dat hij afgelopen zomer een brief stuurde aan Leers, waarin hij onder meer schreef: 'Mijn naam is Mauro Manuel. Ik ben achttien jaar oud en ik woon al acht jaar in een pleeggezin (Hans, Anita en mijn kleine broertje Tjeerd) waar ik het heel erg naar mijn zin heb. Ik voel me bij hen thuis en ben heel erg bang dat ik ze binnenkort moet gaan missen.'
Tevreden
De PVV is tevreden met het besluit van minister Leers om Mauro geen verblijfsvergunning te geven. Woordvoerder Asiel en Immigratie Sietse Fritsma stelt in een persbericht van de partij dat dit het enige juiste besluit is: 'Een verblijfsvergunning zou een beloning zijn van drie kwalijke zaken: het negeren van de vertrekplicht die al in 2007 op Mauro rustte, het in de wind slaan van rechterlijke uitspraken en het illegaal in Nederland verblijven. Je zou dan natuurlijk ook het verkeerde signaal afgeven richting andere vreemdelingen dat het loont om je niets aan te trekken van regels en plichten.'
Vluchtelingenwerk
VluchtelingenWerk Nederland vindt dat de Tweede Kamer met een oplossing moet komen om Mauro Manuel in Nederland te houden. 'We weten dat de minister serieus heeft gezocht naar een oplossing voor Mauro, maar die oplossing moet nu echt van de Tweede Kamer komen door bijvoorbeeld de initiatiefwet van de PvdA en ChristenUnie aan te nemen', zei directeur Dorine Manson.
VluchtelingenWerk pleit ervoor om asielzoekerskinderen die goed ingeburgerd zijn na vijf jaar een verblijfsvergunning te geven. De PvdA en de CU willen dat minderjarige asielzoekers voortaan na acht jaar in Nederland mogen blijven. Voorwaarde is wel dat zij niet illegaal zijn geweest en dat zij of hun ouders de procedure niet hebben gefrustreerd. De twee partijen presenteerden daartoe dinsdag een initiatiefwet.
Kinderen van asielzoekers en alleenstaande minderjarige asielzoekers zijn meestal na vijf jaar helemaal in Nederland geworteld, stelt Manson. 'Dat zien onze vrijwilligers en dat wordt door deskundigen onderschreven.'
Wat klets je nou? Waarom zou een illegaal die bij een familie inwoont en daar klussen doet geen deel uitmaken van het gezin? En waarom is dat niet aan te tonen dmv getuigen, foto's of wat al niet meer?quote:Vermoeiend, mensen die niet voor zichzelf kunnen nadenken. Kun je die antwoorden werkelijk niet zelf invullen? Ten eerste is hier geen recht op gezinsvorming in het spel, maar ging het bij Mauro om zijn gezinsleven. Iemand die illegaal in Nederland is, kan nooit aantonen dat hij jarenlang bij een pleeggezin verbleef en zich is gaan hechten.
Hebben we geen 17-jarige meestertalenten uit Zuid-Korea die zo'n visum veel meer verdienen?quote:Op dinsdag 1 november 2011 17:14 schreef OverRated het volgende:
Hij kan toch nog een studievisum afwachten in Nederland?
Jawel, maar die zijn iets minder goed in het bespelen van de Nederlandse media.quote:Op dinsdag 1 november 2011 17:15 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hebben we geen 17-jarige meestertalenten uit Zuid-Korea die zo'n visum veel meer verdienen?
En we hebben genoeg jongeren hier in Nederland die hun kansen niet pakken. So?quote:Op dinsdag 1 november 2011 17:15 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hebben we geen 17-jarige meestertalenten uit Zuid-Korea die zo'n visum veel meer verdienen?
Vanuit humaan oogpunt kun je 80% van de wereldbevolking wel een verblijfsvergunning in NL aanbieden. Eigenlijk zijn we dus gewwonquote:Op dinsdag 1 november 2011 17:10 schreef Elfletterig het volgende:
Nee, ik maak vanuit humaan oogpunt voor een duidelijk afgebakende groep mensen een uitzondering op de regels. Naar de toekomst toe moeten we gewoon zorgen dat we procedures verbeteren en versnellen.
Ik begrijp heel goed dat er afspraken zijn en dat de grote gedoger eist dat er nageleefd wordt. Zo werkt politiek nu eenmaal.quote:Hoe naïef kun je zijn?Je bent niet in staat om waar te nemen hoe zeer Leers onder de plak zit bij Wilders? Tja, sorry hoor... dan kan ik je onmogelijk nog serieus nemen.
Dat spreekt juist in hun voordeel.quote:Op dinsdag 1 november 2011 17:17 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Jawel, maar die zijn iets minder goed in het bespelen van de Nederlandse media.
Het één heeft totaal niet met het ander te maken, al ben ik het eens met je stelling om 100 relmarrokaantjes zo snel mogelijk het land uit te zetten.quote:Op dinsdag 1 november 2011 17:16 schreef wafelijzer het volgende:
Laat hem fijn hier blijven. Als compensatie pakken we 100 relmarokkaantjes op en schoppen we die het land uit
Laat Angola ze een studievisum aanbieden.quote:Op dinsdag 1 november 2011 17:17 schreef killfrenzy het volgende:
[..]
En we hebben genoeg jongeren hier in Nederland die hun kansen niet pakken. So?
quote:Curaçao speaker: Mauro is welcome
Curaçao parliamentary speaker Ivar Asjes says the young Angolan asylum seeker Mauro Manuel would be welcome to come live in Curaçao, if the Netherlands decides to deport him.
En (helaas) zijn die Marokkanen Nederlanders waardoor het al niet meer kan.quote:Op dinsdag 1 november 2011 17:18 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het één heeft totaal niet met het ander te maken, al ben ik het eens met je stelling om 100 relmarrokaantjes zo snel mogelijk het land uit te zetten.
quote:Op dinsdag 1 november 2011 17:19 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Laat Angola ze een studievisum aanbieden.
Iedereen blij.
Ja helaas welquote:Op dinsdag 1 november 2011 17:21 schreef killfrenzy het volgende:
[..]
En (helaas) zijn die Marokkanen Nederlanders waardoor het al niet meer kan.
ook goed.quote:
Kan hij na een paar jaar alsnog een Nederlands paspoort aanvragen en hierheen verkassen.quote:Op dinsdag 1 november 2011 17:28 schreef OverRated het volgende:
Enkeltje Curaçao wordt het dus. Kan hij nog Limburgs blijven spreken ook
Biologische moeder leeft nog en heeft geen toestemming gegeven daarvoor. Althans, de papieren waren vals.quote:Op dinsdag 1 november 2011 17:38 schreef controlaltdelete het volgende:
Waarom adopteren zijn pleegouders hem eigenlijk niet? Ik zou toch alles in beweging proberen te zetten om die jongen te adopteren als ik zijn pleegouders was.
Hij is 18 jaar oud toch? Dan ben je voor de Nederlandse wet volwassen en heb je geen voogd meer nodig.quote:Op dinsdag 1 november 2011 17:38 schreef controlaltdelete het volgende:
Waarom adopteren zijn pleegouders hem eigenlijk niet? Ik zou toch alles in beweging proberen te zetten om die jongen te adopteren als ik zijn pleegouders was.
2x afgewezen door de rechter.quote:Op dinsdag 1 november 2011 17:38 schreef controlaltdelete het volgende:
Zou dat werkelijk een uitweg zijn? Daar naturaliseren en op grond daarvan vrij kunnen reizen door en wonen in het hele koninkrijk?quote:
Heeft hij de Nederlandse nationaliteit? Zo niet, dan is hij geen echte Nederlander.quote:Op dinsdag 1 november 2011 17:45 schreef johnnylove het volgende:
OT: ben ik wel voorstander om hem Nederlands burgerschap te geven, puur om het feit dat het een echte Nederlander is.
Om een goede Nederlander te zijn dien je je eerst aan de Nederlandse wet te houden, dat doet Mauro lang niet altijd.quote:Kom op zeg. Wat moet je nog meer zijn om Nederlander te voelen? Sommige waarden zijn niet uit te drukken in absolute regels, vandaar ook die waarde en normen.
Dat waren we al met het generaal pardon (dat er naar mening nooit had moeten komen, maar dat is een andere discussiequote:Laten we nu een keer als Nederlanders barmhartigheid zien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |