Zie mijn laatste zin, en: voorheen hadden ze de zekerheid voor langere tijd naar bepaalde plaatsen gestuurd te kunnen worden. Nu wordt één van de belangrijkste plekken, waar bijna alle mariniers zitten (Doorn), ingeruild voor een plek die bijna twee uur verderop ligt (Vlissingen), zonder dat de mariniers er op vooruit lijken te gaan.quote:Op maandag 16 april 2012 17:30 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
En aan de andere kant staat Defensie al jaren bekend om het ongewenst verplaatsen van personeel.
De keuze voor een kazerne is een politieke keuze en heeft niets met de prijs van de grond te maken.quote:
Klopt niet. West plaatsing = 2 tot 3 jaar.quote:een plaatsing in de West is maar voor een half jaar (klopt dat?)
Je volgt het nieuws?quote:Op maandag 16 april 2012 17:34 schreef paintmeester het volgende:
[..]
De keuze voor een kazerne is een politieke keuze en heeft niets met de prijs van de grond te maken.
Ja maar wij zijn ook gewoon door C-MTC voorgelicht. Klopt dat de grondprijs hoog is. Maar de reden dat het korps naar Vlissingen gaat, op een nieuwe kazerne, is om een hek om het korps te zetten. Zodat ze voor de komende jaren af zijn van de discussie om wel of niet het Korps op te heffen.quote:
Dat van dat hek mag je me uitleggen.quote:Op maandag 16 april 2012 17:37 schreef paintmeester het volgende:
[..]
Ja maar wij zijn ook gewoon door C-MTC voorgelicht. Klopt dat de grondprijs hoog is. Maar de reden dat het korps naar Vlissingen gaat, op een nieuwe kazerne, is om een hek om het korps te zetten. Zodat ze voor de komende jaren af zijn van de discussie om wel of niet het Korps op te heffen.
Vertel. Dit is nieuw voor me.quote:Op maandag 16 april 2012 17:37 schreef paintmeester het volgende:
[..]
discussie om wel of niet het Korps op te heffen
Juist door onze beperkte grootte stond het altijd kristalhelder vast waar je geplaatst ging worden.quote:Op maandag 16 april 2012 17:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Wat is er onbetrouwbaar aan het feit dat je overgeplaatst kunt worden? Dat geldt voor elke militair, dus ook voor mariniers. Ze hadden ook een plaatsing in Noord-Holland kunnen krijgen. Luchtmachters kunnen van Brabant naar Friesland gestuurd worden. Landmachters zelfs door het hele land.
Ja, Den Helder, Texel, Aruba, Curaçao, allemaal aan zee. Man, man, man, wat een oorverdovend gemopper. Met Rotterdam waar je de zoute lucht door de chemische uitstoot heen kan ruiken.quote:Maar stop Mariniers in de buurt van de zee, en ze gaan piepen.
Dit heeft niets met overplaatsingen te maken.quote:Sorry, Vlissingen is een kutgat, daar heb je helemaal gelijk in, maar ga niet zitten zeiken over het feit dat je overgeplaatst kunt worden.
geluk bij ongeluk zeg maar.quote:Op maandag 16 april 2012 18:00 schreef Rave_NL het volgende:
Ironische is inderdaad dat juist door Vlissingen het Korps de komende decennia vooruit kan en zal gaan.
Ga bij de KMar denken dat je een huis kan kopenquote:Op maandag 16 april 2012 17:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Wat is er onbetrouwbaar aan het feit dat je overgeplaatst kunt worden? Dat geldt voor elke militair, dus ook voor mariniers. Ze hadden ook een plaatsing in Noord-Holland kunnen krijgen. Luchtmachters kunnen van Brabant naar Friesland gestuurd worden. Landmachters zelfs door het hele land. Maar stop Mariniers in de buurt van de zee, en ze gaan piepen.
Sorry, Vlissingen is een kutgat, daar heb je helemaal gelijk in, maar ga niet zitten zeiken over het feit dat je overgeplaatst kunt worden.
Dat is bij een hele hoop eenheden zo geweest, wij hadden bv de keus tussen Garderen en Ede, evt. Schaarsbergen als je perse bij het wapen wilde blijven. Er was natuurlijk ook nog Den Helder, maar daar werden alleen de outlaws heen gestuurd die niet te handhaven waren en elke vorm van gezag dwarsboomden, daar konden ze niet zoveel kwaadquote:Op maandag 16 april 2012 17:56 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Juist door onze beperkte grootte stond het altijd kristalhelder vast waar je geplaatst ging worden.
Nee die situatie komt ook niet meer terug voor jullie na die verhuizing maar dat is inherent aan het vak militair. Iedereen die denkt of dacht dat je een plaatsing, eventueel met hier en daar een uitstap elders, kunt uitzitten tot je FLO is gewoon verdomde naief. Dat het sommigen al zoveel jaar gelukt is is gewoon mazzel hebben.quote:Dit is echter een complete verhuizing. Er is geen uitzicht meer dat de situatie die je nu voor jezelf gecreëerd hebt terug gaat komen, én daar wringt de schoen. Vlissingen had mij om het even de Peel of Assen kunnen zijn, ware het niet dat we met Vlissingen nóg slechter af zijn.
Correct, achter het werk aan verhuizen ben ik mee gestopt. A: is dat (financieel) niet meer te doen en B: woon ik liever ergens met directe steun van familie in het geval van calamiteiten.quote:Op maandag 16 april 2012 19:08 schreef Sloggi het volgende:
Voor jou misschien niet, maar jij woont dan ook in zo'n uithoek.
Vooral optie B is heel correct.quote:Op maandag 16 april 2012 19:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Correct, achter het werk aan verhuizen ben ik mee gestopt. A: is dat (financieel) niet meer te doen en B: woon ik liever ergens met directe steun van familie in het geval van calamiteiten.
Sneer?quote:Op maandag 16 april 2012 17:56 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
En ja, je zou me een plezier doen als je deze hopeloos mislukte sneer even zou willen toelichten?
[..]
History repeatsquote:Op maandag 16 april 2012 20:40 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het is zoiets als luchtmachters die onder de grond in een donkere bunker moeten werken, maar er niet uit willen als ze bovengrondse faciliteiten met daglicht krijgen. Oh wacht... dat was mijn eigen squadron.
Zegt genoeg over jouw kennis over het optreden van het Korps. Nogmaals, we hebben al 5 kazernes/basissen aan of rond de zee. Het amphibisch plaatje wordt vanuit de kop van Noord-Holland geregeld en met Doorn heb je de ideale uitvalsbasis om daarvanuit naar alle uithoeken van het hele land te reizen als het nodig is. Alle voorzieningen heb je, alleen ruimtegebrek doordat men 19 hectare niet mag bebouwen.quote:Op maandag 16 april 2012 20:40 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Sneer?Ik heb het altijd verbazingwekkend gevonden dat de Zeesoldaten op de Heuvelrug zaten in plaats van aan het strand.
Het strand zal me jeuken. Echt waar. Wat me wel tegenstaat is het in een absolute uithoek van het land. Zelfs Limburg is nog aantrekkelijker.quote:En als ze dan naar het strand moeten verhuizen gaan ze piepen dat ze op hun heuvel willen bljven. Dus sneer? Nee, het was ironie.
De logica dat wij als "zeesoldaten" op de grens van land en water opereren, à la. Maar dat onze kazerne dan ook aan het water moet liggen is even logisch als een vliegende kazerne te hebben voor alle vliegende eenheden.quote:Het is zoiets als luchtmachters die onder de grond in een donkere bunker moeten werken, maar er niet uit willen als ze bovengrondse faciliteiten met daglicht krijgen. Oh wacht... dat was mijn eigen squadron.
Zit gevechtsleiding nog steeds in de bunker? LVL zo ver ik weet wel. Toch mooie plek om te zitten.quote:Op maandag 16 april 2012 20:40 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Sneer?Ik heb het altijd verbazingwekkend gevonden dat de Zeesoldaten op de Heuvelrug zaten in plaats van aan het strand. En als ze dan naar het strand moeten verhuizen gaan ze piepen dat ze op hun heuvel willen bljven. Dus sneer? Nee, het was ironie.
Het is zoiets als luchtmachters die onder de grond in een donkere bunker moeten werken, maar er niet uit willen als ze bovengrondse faciliteiten met daglicht krijgen. Oh wacht... dat was mijn eigen squadron.
Al een paar jaar niet meer. Ik was eerder dit jaar nog even bij ze langs voor een bakkie en een babbeltje. Mooi pand, hypermodern. Maar wel een beetje kil en het mist de charme van de bunker. Dutchmil zit wel nog steeds in hun bunker.quote:Op maandag 16 april 2012 21:28 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Zit gevechtsleiding nog steeds in de bunker? LVL zo ver ik weet wel. Toch mooie plek om te zitten.
Vindt t echt nog steeds klote dat dat hele verhaal voor mij niet door is gegaan. Had me echt super mooi geleken om bij Dutchmil te werken. Al ging mijn voorkeur naar de toren, ik had zeker geen nee gezegtquote:Op maandag 16 april 2012 22:46 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Al een paar jaar niet meer. Ik was eerder dit jaar nog even bij ze langs voor een bakkie en een babbeltje. Mooi pand, hypermodern. Maar wel een beetje kil en het mist de charme van de bunker. Dutchmil zit wel nog steeds in hun bunker.
Yep. Ik blijf erbij dat Def EHV en LW gaat sluiten.quote:Op dinsdag 17 april 2012 12:22 schreef AchJa het volgende:
@C4, een iets uitgebreider bericht waar alweer gesproken wordt over het sluiten van vliegvelden...
Worst idea ever?quote:Op dinsdag 17 april 2012 12:21 schreef AchJa het volgende:
Benelux-leger in de maak
De legers van Nederland, België en Luxemburg worden samengevoegd tot een Benelux-leger. Deze week komen de landen met een verklaring.
"In het kader van de NAVO komen we deze week met een verklaring uit waarin we aankondigen dat we nog verder gaan samenwerken", zegt minister Hans Hillen van Defensie bij BNR Paul van Liempt. "Zo moeten op korte termijn gezamenlijk paratroepen worden opgeleid en kunnen we bij de luchtmacht ook samen opleiden en de krachten bundelen op het gebied van het materieel. We hebben binnen de NAVO al regelmatig bijeenkomsten met wat we de Noordelijke Groep noemen."
Structuren
De samenwerkingsverbanden binnen Europa zijn bittere noodzaak om tot een efficiëntere krijgsmacht te komen. "Europa geeft veel meer aan defensie uit dan de Russen, maar heel veel gaat zitten in commandolagen en structuren die niet meer nodig zijn. Wat ik probeer in Europa en bij de NAVO is om veel en veel meer samenwerking mogelijk te maken." Dat daarbij mogelijk enkele vliegvelden gesloten zullen worden sluit Hillen niet uit.
Kosten besparen
Veel kosten kunnen bespaard worden door bijvoorbeeld de opvolging van de F16 met de Noren, Denen en Belgen te doen. Dat gaat verder dan alleen gezamenlijke aanschaf. "Samen te trainen, te ontwikkelen, te onderhouden, te repareren, daar is heel veel kostenvoordeel mee halen. Ik geloof heel sterk in van onderop. Ik denk dat zowel Europa als de NAVO vaak met wantrouwen bekeken worden. Ik zoek bevriende landen in de directe omgeving, logische partners als Noorwegen, Denemarken en nóg dichterbij België, Luxemburg, Engeland en Duitsland".
JSF
Nederland en Noorwegen werken al samen bij de opvolging van de F16's, waarschijnlijk de JSF. De samenwerking is in het kader van Pooling & Sharing, een concept dat in september 2010 op een informele top in Gent werd gepresenteerd aan 27 EU-landen. De ambitie is een verregaand samenwerkingsverband tussen de verschillende strijdkrachten in Europa. De landen moeten de krachten bundelen en op meerdere gebieden elkaars capaciteiten gebruiken voor een kosteneffectieve geïntegreerde Euro-defensie.
Minister Hillen heeft de komende dagen een belangrijke NAVO-bijeenkomst in Brussel. Ook daar wil hij kijken naar verdergaande vormen van samenwerking. "Je kunt proberen samen te trainen, zodat je elkaar kent. Elkaars vliegvelden gebruiken. Dat zou je nog veel en veel intensiever kunnen doen, zonder dat je je eigen identiteit hoeft op te geven kun je nog veel en veel meer."
BNR
Misschien verwachten ze dat het dan nog makkelijker bezuinigen is. De Belgen kunnen het immers ook.quote:Op dinsdag 17 april 2012 14:18 schreef hoogvlieger het volgende:
Luxemburg heef geen noemenswaardig leger. En het Belgische leger stelt echt geen ruk meer voor: de Marine bestaat uit twee M-fregatten en voor de rest uit wat antieke vlotten, De Belgische luchtcomponent is alleen boeiend omdat ze veel C-130's hebben, de F-16's worden niet vervangen. De landcomponent is de laatste decennia niet sterker dan op compagnies niveau uitgezonden. En bekend is dat het uberhaupt niet veel meer inhoud. Wat valt er dan in godsnaam nog verder samen te werken dan dat er nu al gebeurt?
Samenwerken mbt UAV's en tanks misschien? Want die hebben ze zat.quote:Op dinsdag 17 april 2012 14:18 schreef hoogvlieger het volgende:
Luxemburg heef geen noemenswaardig leger. En het Belgische leger stelt echt geen ruk meer voor: de Marine bestaat uit twee M-fregatten en voor de rest uit wat antieke vlotten, De Belgische luchtcomponent is alleen boeiend omdat ze veel C-130's hebben, de F-16's worden niet vervangen. De landcomponent is de laatste decennia niet sterker dan op compagnies niveau uitgezonden. En bekend is dat het uberhaupt niet veel meer inhoud. Wat valt er dan in godsnaam nog verder samen te werken dan dat er nu al gebeurt?
Het idee is op zich niet slecht. Ik zie alleen niet waar de samenwerking gehaald kan worden.quote:
Een paar details:quote:Op dinsdag 17 april 2012 15:22 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het idee is op zich niet slecht. Ik zie alleen niet waar de samenwerking gehaald kan worden.
Marine samenwerking? Welk land mag dan de bootjes bouwen en wat voor bootjes gaan we eigenlijk bouwen?
Luchtmacht samenwerking?
• Op gebied van tactisch luchttransport werkt heel Europa al samen en alle voorgestelde landen hebben andere tactische transport vliegtuigen: De Vikingen vliegen met de C-130J, de Nederlanders met de laatste standaard C-130H terwijl de Belgen op het punt staan om hun oudste standaard C-130H te vervangen door de A-400M.
• Strategisch luchttransport: Nederland heeft (K)DC-10s, België heeft A-330s, Vikingen hebben op dit gebied niks.
• Gevechtshelis? Wij vliegen met AH-64D, Belgen met A109de Vikingen hebben op dit gebied niks.
• Samenwerking op het gebied van vliegopleidingen: de Vikingen hebben Saab Supporters voor de elementaire vliegopleiding, De Belgen Marchettis, wij niks (inhuur burgerbedrijf). Geavanceerde vliegopleiding: Wij met PC-7s, de Belgen met Alphajets. Daar zie ik nog wel een mogelijkheid.
• Transporthelis? De Belgen hebben (of krijgen) vanaf dit jaar NH-90, net als de Vikingen en wij. De enigen met zware tansporthelis zijn de Nederlanders. Daar zie ik nog wel een mogelijkheid.
Landmacht samenwerking? Geen idee of hun spullen compatible zijn met de onze. Ik ken de Vikingen als goeie soldaten, en over het algemeen hebben ze ook goeie spullen. Van de Belgen heb ik wel een idee.
OK, laat ik het anders formuleren: Onze C-130Hs zijn af-fabriek geleverd als een andere standaard dan die van de Belgen. Kan ook niet anders, met 25 jaar verschil in leeftijd. Daarna zijn zowel die van ons, als die van de Belgen nog een keer verbouwd. Punt blijft overeind: ze zijn (ondanks dat ze van hetzelfde type zijn) niet compatible met elkaar.quote:Op dinsdag 17 april 2012 16:52 schreef M5 het volgende:
[..]
-De C-130H(-30) die wij vliegen zijn niet de laatste standaard maar (helaas net als onze CH-47Ds) en standaard apart. Niemand anders vliegt daar mee.
De samenwerking zal niet in de laatste plaats op aanschafgebied gebeuren. Zie bijvoorbeeld over de discussie JSF nu, en compensatie orders binnenhalen, of JSF later, en de compensatieorders zijn al naar Noorwegen omdat die wel al besteld hebben. Daarom wil Nederland in overleg: Samen met Noorwegen en/of Denemarken halen we plots een veel grotere order, met alle voordelen die daar bij horen, zoals dat ook gebeurde met de F-16.quote:Op dinsdag 17 april 2012 19:15 schreef thesystem het volgende:
Maar je hoeft kwa uitrusting ook totaal niet compatibel te zijn met elkaar maar kwa taken.
Moet je iets vervoerd hebben kan zowel een belgische C130 als een nederlandse C130 dezelfde pallets meenemen. Air refuel? Onze KDC10 kan zowel de belgische, nederlandse of whatever F16 bijtanken maar ook bijv de C17 welke we al internationaal gebruiken.
Het lijkt me dus niet van, laten we alles gelijk trekken maar taken verdelen. Een tank nodig? Dat hebben onze zuiderburen....een tanker nodig, KDC10 etc etc
Wat jij nu zegt is dus precies wat ook over Nederland te zeggen viel tot aan uruzgan.quote:Op dinsdag 17 april 2012 14:18 schreef hoogvlieger het volgende:
Luxemburg heef geen noemenswaardig leger. En het Belgische leger stelt echt geen ruk meer voor: de Marine bestaat uit twee M-fregatten en voor de rest uit wat antieke vlotten, De Belgische luchtcomponent is alleen boeiend omdat ze veel C-130's hebben, de F-16's worden niet vervangen. De landcomponent is de laatste decennia niet sterker dan op compagnies niveau uitgezonden. En bekend is dat het uberhaupt niet veel meer inhoud. Wat valt er dan in godsnaam nog verder samen te werken dan dat er nu al gebeurt?
Antwoord op de kamervragen: http://www.rijksoverheid.(...)geant-uit-kunduz.pdfquote:
Sja, valt vanalles voer te zeggen.quote:Op woensdag 18 april 2012 20:20 schreef RonaldV het volgende:
Nee, dat hebben ze weer goed voor elkaar, daar bij de USArmy...
http://www.latimes.com/ne(...)_source=sendgrid.com
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |