abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109563169
Langer dan een jaar...met mazzel en zonder blessures... :) Het verschil tussen 10 km / h en 14 km / h is echt gigantisch namelijk... :)

Doe maar even lekker rustig aan met alles, want natuurlijk is 2x snel trainen ook te zwaar... Te vaak snel trainen is namelijk niet goed, of het nou 2 of 3x is...

Maar het is allemaal zo irrelevant wat wij zeggen hier: wij zijn geen Nostradamus en weten te weinig over jou specifiek.

Er zijn namelijk altijd uitzonderingen, een voetballer die 3x / week traint zie ik prima over 3 maanden al een halve marathon rennen als hij blessure-vrij blijft. Maar weeg jij nu 90 kg en heb je nooit hardgelopen dan haal je misschien wel nevernooit 14 km / h op een 10 kilometer...

De enige aanwijzingen die we hier geven zijn: let op je looptechniek, pas op voor overbelasting en train niet consequent te hard, probeer duurzaam het hardlopen in te slijten in je leven (liever een jaar lang 1/2 keer per week dan 2 maanden 5 keer per week), hou plezier en wissel af qua ondergrond / training / wedstrijdjes, zoek evt. begeleiding bij een vereniging als je weinig ervaring hebt. :)

Er zijn namelijk altijs uitzonderingen die direct een halve marathon kunnen rennen of bizar talent hebben, maar ervanuit gaan dat het voor jou dan ook zal gelden is nogal naief, mocht het wel zo zijn kan het alleen maar meevallen... :+
Jack does it in real time...
pi_109563462
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 11:41 schreef datisstom het volgende:

[..]

Ik loop nu 2x per week, is het dan nog teveel gevraagd? :P
Het zou denk ik een hoop tijd besparen, vandaar. Maar stel ik bouw op zodat ik die 10km met 10km/h loop, hoe snel duurt het dan voordat ik dat naar 14 km/h heb opgeschroefd?
Het is niet echt een kwestie van 'teveel gevraagd'. Trainen is simpelweg niet elke keer zo hard mogelijk proberen te gaan, zo werkt het gewoon niet. Het enige wat je daar mee doet is het uitputten van je lichaam. Zo bespaar je geen tijd, maar maak je je lichaam alleen maar gevoeliger voor blessures.

Ik las dat je met Evy vond dat je te langzaam liep, maar ik geloof ook dat ze daar er vanuit gaan dat je vrijwel geen basisconditie heb. Zo te horen zit het bij jou daar het probleem niet, maar door elke keer compleet ongecontroleerd zo hard mogelijk te lopen schiet je nog steeds niet veel op. Je moet geduldig zijn bij duursporten als hardlopen, wielrennen etc. Zoek schema's die wel voldoen aan jouw basisconditie en tempo en ga daar mee aan de slag.
pi_109580099
Ik ben van plan met hartslagmeter te trainen en was vanmiddag ff gaan lopen om m'n max hartslag te berekenen. Met die formule 220-leeftijd zou ik ongeveer 200 max hebben, echter kreeg ik hem niet hoger dan 185. Is dit normaal zo'n groot verschil? Of moet ik gewoon harder en sneller doorgaan?

Ik deed een half uurtje rustig lopen en dan een paar 100 meter voluit sprinten.
pi_109580651
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 20:06 schreef Deventer__ het volgende:
Ik ben van plan met hartslagmeter te trainen en was vanmiddag ff gaan lopen om m'n max hartslag te berekenen. Met die formule 220-leeftijd zou ik ongeveer 200 max hebben, echter kreeg ik hem niet hoger dan 185. Is dit normaal zo'n groot verschil? Of moet ik gewoon harder en sneller doorgaan?

Voor zover ik weet zegt je maximale hartslag niet zoveel én zo'n vuistregel is natuurlijk weinig precies.

Maar als je harder kon, dan heb je natuurlijk je maximale hartslag niet bereikt. En misschien is een half uurtje rustig ook wel net teveel om nog op je max te komen. Zelf heb ik ooit bij spinnen met een hartslagmeter gekeken wat ik kon halen, dat zat wel redelijk richting m'n echte max denk ik (in mijn geval rond de 200).

Zelf vanmiddag een rondje Amsterdam Oost-Ouderkerk en weer terug gedaan. Prachtig in de zon langs de Amstel, 18.1 km :)
pi_109582280
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 20:06 schreef Deventer__ het volgende:

Alleen sprinten is ook niet echt een goede manier om je hartslag te testen, veel te kort. Je hebt ongeveer een minuut nodig om je hartslag ophet niveau van de intensiteit te krijgen. Wat misschien zou werken is 6 minuten maximaal gaan (dus het maximale tempo wat je 6 minuten wel zou volhouden, niet gelijk beginnen met sprinten) en aan het einde nog een sprint.

Of een 5km wedstrijdje :-)
pi_109582736
Een duurloopje afsluiten met intensieve versnellingen heuvelop is ook prima om je hartslag omhoog te krijgen.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 22:35:43 #157
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_109588708
Wat mijn hartslag altijd omhoog doet schieten is: in een halve minuut zovaak mogelijk een bankje opspringen. Voor mijn idee is mijn hartslag op dat moment wel op z'n hoogst.
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
pi_109601724
Herstellend van een licht griepje, dus heb ik gisteravond rustig aan gedaan. Een ontspannen loopje van 50 minuten/8km met Macy Gray op de headset. Donderdag met de loopgroep waarschijnlijk weer wat snelheidswerk, zondag anderhalf uur duurloop, en daarna lekker opbouwen naar Maastricht Mooiste (15km).

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2012 11:53:41 ]
pi_109642822
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 20:16 schreef thettes het volgende:

[..]

Voor zover ik weet zegt je maximale hartslag niet zoveel én zo'n vuistregel is natuurlijk weinig precies.
Jawel, want als je enigszins serieus met een hartslagmeter wilt trainen moet je je zones weten en die berekenen je aan de hand van je HFmax. :)
pi_109645032
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 10:12 schreef Errrwin het volgende:

[..]

Jawel, want als je enigszins serieus met een hartslagmeter wilt trainen moet je je zones weten en die berekenen je aan de hand van je HFmax. :)
Als je het nog nauwkeuriger wil doen bereken je die aan de hand van je maximale hartslag en je rusthartslag.
pi_109645678
Precies, Karvonen ftw! _O_

Alleen op percentage van mijn HR_max trainen werkte echt niet, dat intensiteits niveau matchte echt helemaal niet met het gevoel tijdens het lopen (72% HR_max = 150 of zo, daarmee kan ik echt niet hardlopen... _O-).

72% intensiteit volgens Karvonen daarentegen is ~ 165 en dat voelt voor mij dan ook echt als een extensieve uithouding training. :)

HR_max bepalen gaat vrij makkelijk met heuvelop sprinten ook... :+

Vanavond weer uurtje extensieve uithouding, m'n basis weer wat verbreden, want daar mist het vooral aan momenteel nog. :)
pi_109645902
HRmax is nuttig om je zones te bepalen inderdaad maar thettes heeft gelijk dat het niet zoveel zegt over je fitheid. Een HRmax van 180 is niet beter of slechter dan een even oud persoon met een HFmax van 190.

HRrust daalt doorgaans wel met toenemende fitheid. Als je HRrust gemiddeld 53 is terwijl het een paar maanden eerder 58 was dan is de kans groot dat je fitter bent geworden.
  donderdag 29 maart 2012 @ 11:49:43 #163
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_109646117
Ik gebruik omslagpunt, die ik laat bepalen door mijn trainer op de loopband. Niet heel nauwkeurig maar beter dan bereken methodes. Lactaatmeting etc bij de sportarts is nauwkeuriger.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_109646871
Ik weet uit 'ervaring' en gevoel ook wel m'n omslag punt binnen 5 slagen nauwkeurig hoor, dat is zo'n beetje 178-183 bij mij... Maar alleen met dat punt als referentie trainen is ook onnauwkeurig toch? Want ik kan intensief 3 slagen onder m'n omslagpunt trainen of 15 eronder...maakt nogal verschil. :) Puur 'eronder / erboven' lijkt mij een iets te grove indeling qua training, of train je er op een andere manier mee No-P?
  donderdag 29 maart 2012 @ 14:05:12 #165
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_109651879
Ja, ik bedoel dat ik niet met Korvonen mijn zones bepaal maar aan de hand van mijn omslagpunt. Van daaruit z1 t/m 4 die onder omslagpunt liggen en z5a en b die boven omslagpunt liggen. Eigenlijk bijna hetzelfde als Korvonen etc. alleen andere waardes als houvast.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_109653963
Wat zijn we het toch weer met elkaar eens. O+
pi_109657082
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 11:37 schreef DeeBee het volgende:
Precies, Karvonen ftw! _O_

Alleen op percentage van mijn HR_max trainen werkte echt niet, dat intensiteits niveau matchte echt helemaal niet met het gevoel tijdens het lopen (72% HR_max = 150 of zo, daarmee kan ik echt niet hardlopen... _O-).
Met 72% HR_max kan jij alleen wandelen? Als ik ga joggen met vriendin (9km/u) zit mijn hartslag rond de 100-110 en toch noem ik het hardlopen, ook al is het tempo niet superhard.
De winter heb ik juist gebruikt om op lage hartslagen alsnog redelijk tempo te kunnen lopen. Met hartslag 150 kan ik nu bijna 12km/u hardlopen, eerst ging dat een stuk langzamer :P
pi_109658320
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 16:01 schreef bananablues het volgende:

[..]

Met 72% HR_max kan jij alleen wandelen? Als ik ga joggen met vriendin (9km/u) zit mijn hartslag rond de 100-110 en toch noem ik het hardlopen, ook al is het tempo niet superhard.
De winter heb ik juist gebruikt om op lage hartslagen alsnog redelijk tempo te kunnen lopen. Met hartslag 150 kan ik nu bijna 12km/u hardlopen, eerst ging dat een stuk langzamer :P
Nee dan kan ik ook wel 'hardlopen' maar is dat inderdaad 9 km/u of zo, en dat is wel een beetje te traag om daar een 'extensieve uithouding' gevoel bij te krijgen ja. :P

Dat het perfect werkt om in die zones te trainen weet ik ook wel, dan maak je de grootste stappen met weinig kans op overbelasting (ik train nu vooral zo om mijn basis weer te vergroten).

Van nature heb ik echter een relatief hoge hartslag, een collega waarmee ik een keer samen de CPC liep (allebei ongeveer in 1:40) had toen 155 gemiddeld of zo, nou daar zat ik toch wel 25 slagen boven denk... :P Maar dat heeft ook met verschillen in HR_max te maken enzo...

En dat je met die hartslag 12 km / h kunt lopen is erg nice, dan merk je echt dat je conditie er is. Ook varieert 'ie dan veel minder snel als je soms even tempo iets verandert. :)
pi_109659356
Gisteren voor het eerst dit jaar 5k op blote voeten gelopen, heerlijk!

Zag laatst een trailer van The Perfect Runner. Heeft iemand die al weten te bemachtigen? Of is hij toevallig te zien online?

Deze werkt niet namelijk:" http://www.cbc.ca/video/#/Shows/1221254309/ID=2210700947
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_109664080
Ik heb de dvd besteld, hij zou deze week moeten binnen komen. Ik schrijf wel een recensie :)
pi_109683063
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2012 16:29 schreef DeeBee het volgende:

[..]

Nee dan kan ik ook wel 'hardlopen' maar is dat inderdaad 9 km/u of zo, en dat is wel een beetje te traag om daar een 'extensieve uithouding' gevoel bij te krijgen ja. :P

Dat het perfect werkt om in die zones te trainen weet ik ook wel, dan maak je de grootste stappen met weinig kans op overbelasting (ik train nu vooral zo om mijn basis weer te vergroten).

Van nature heb ik echter een relatief hoge hartslag, een collega waarmee ik een keer samen de CPC liep (allebei ongeveer in 1:40) had toen 155 gemiddeld of zo, nou daar zat ik toch wel 25 slagen boven denk... :P Maar dat heeft ook met verschillen in HR_max te maken enzo...

En dat je met die hartslag 12 km / h kunt lopen is erg nice, dan merk je echt dat je conditie er is. Ook varieert 'ie dan veel minder snel als je soms even tempo iets verandert. :)
In die zone trainen is inderdaad niet extensief nee en kan misschien saai zijn voor sommige mensen. (Ik vind het wel meevallen. Sowieso nu ik langere trainingen doe vind ik een uurtje heel rustig hardlopen niet meer zo vervelend :-).

Volgens mij hebben wij wel beetje zelfde anaerobe drempel/HR max, vandaar dat ik het zeg - als jij 9-10km/u op hartslag 150 loopt heb je nog erg veel te winnen, zeker als je daarna ook de extensieve en intensieve trainingen erbij gaat doen. En 155 is wel erg laag voor een HM. Ik weet niet hoe oud die collega was - ik denk eerder dat hij een heel lage hartslag heeft :P...
  vrijdag 30 maart 2012 @ 08:21:42 #172
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_109683717
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 16:56 schreef 1517 het volgende:
Gisteren voor het eerst dit jaar 5k op blote voeten gelopen, heerlijk!
hou ons op de hoogte van je vorderingen

quote:
Zag laatst een trailer van The Perfect Runner. Heeft iemand die al weten te bemachtigen? Of is hij toevallig te zien online?

zoeken levert vooral "the perfect storn" of "the kite runner" op, kan niets vinden
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_109685366
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 12:41 schreef Littlecreep het volgende:

[..]

Het is niet echt een kwestie van 'teveel gevraagd'. Trainen is simpelweg niet elke keer zo hard mogelijk proberen te gaan, zo werkt het gewoon niet. Het enige wat je daar mee doet is het uitputten van je lichaam. Zo bespaar je geen tijd, maar maak je je lichaam alleen maar gevoeliger voor blessures.

Ik las dat je met Evy vond dat je te langzaam liep, maar ik geloof ook dat ze daar er vanuit gaan dat je vrijwel geen basisconditie heb. Zo te horen zit het bij jou daar het probleem niet, maar door elke keer compleet ongecontroleerd zo hard mogelijk te lopen schiet je nog steeds niet veel op. Je moet geduldig zijn bij duursporten als hardlopen, wielrennen etc. Zoek schema's die wel voldoen aan jouw basisconditie en tempo en ga daar mee aan de slag.
Dat snap ik, maar 14 km/h natuurlijk wat anders dan ''zo hard mogelijk gaan''.
Ik snap dat het te veel is, maar ik ga natuurlijk niet als een wilde keihard sprinten. :')

Ik kan nu nog maar 5km rennen met 12 km/h, dus ik dacht, als ik nou ga opbouwen, dan doe ik dat héél rustig, maar wél met die 14 km/h, zodat het toch nog een beetje uitgebalanceerd wordt en ik m'n lichaam niet overbelast. Wat denk je daarvan? :)
pi_109685545
Je gaat opbouwen met een snelheid die je niet kan volhouden en dan vind je dat plan uitgebalanceerd en denk je dat je jezelf niet overbelast? :)

Ik denk dat het toch geen flikker boeit wat wij zeggen, want je hebt een 'plan' in je hoofd en wilt dat gaan doen. Wij hebben om meerdere redenen aangegeven waarom dat niet effectief is, maar zelf vind je van niet, tsja dan houdt het op...

En wat een onzin van dat '14 km /h is niet zo hard mogelijk gaan', hoe weet je in godsnaam wat je limiet is? 14 km / h is niet je topsnelheid in een sprint nee, maar als jij 25 minuten doet nu over een 5 kilometer (12 km / h), moet je die in 21 minuten en 25 seconden lopen om die op 14 km / h te doen...hoe is dat OOIT 'heeel rustig...uitgebalanceerd...niet overbelast...'?!

Je weet gewoon niet waar je het over hebt qua snelheden blijkt uit alles, probeer nu eerst maar eens een paar maanden het hardlopen vol te houden... Mocht je in elke training zo hard mogelijk willen lopen, be our guest, onze adviezen heb je al gehad eerder in dit topic! :)
pi_109685589
14km/h is erg hard, en als trainingstempo voor vrijwel iedereen, zeker voor recreanten, idioot veel te hard. Ik ken je niet, maar gebaseerd op wat je zelf post denk ik dat je onverstandig bezig bent. Waarom ga je niet eens kijken bij een atletiekvereniging?
pi_109685624
Aan z'n post te zien heeft 'ie uberhaupt nooit een kilometer @ 14 km/h getraind zo ongeveer...want dat slaat inderdaad nergens op als trainingstempo... Het zal de perceptie wel zijn van 'ow, 14 km / h is maar 2 km / h harder dan 12 km / h...' maar wat voor vage redenering is het nu om een tempo dat 2 km / h hoger ligt dat je maximumsnelheid op een 5 km nu als 'rustig en gebalanceerd' trainingstempo te zien... 8)7

Ik wil ook wel een marathon in 2:30 lopen, ik denk dat ik zo even een uurtje ga trainen @ 17 km / h, ik kan nu slechts 10 kilometer met 15 km / h, maar ik doe het gewoon heeel rustig! ^O^
  vrijdag 30 maart 2012 @ 10:04:12 #177
222754 Dagoduck
ROCK 'N GROHL
pi_109685804
Marathon in 2:30 :o
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_109686035
Een mens kan een hoop willen he? :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 07:00 schreef bananablues het volgende:

[..]

In die zone trainen is inderdaad niet extensief nee en kan misschien saai zijn voor sommige mensen. (Ik vind het wel meevallen. Sowieso nu ik langere trainingen doe vind ik een uurtje heel rustig hardlopen niet meer zo vervelend :-).

Volgens mij hebben wij wel beetje zelfde anaerobe drempel/HR max, vandaar dat ik het zeg - als jij 9-10km/u op hartslag 150 loopt heb je nog erg veel te winnen, zeker als je daarna ook de extensieve en intensieve trainingen erbij gaat doen. En 155 is wel erg laag voor een HM. Ik weet niet hoe oud die collega was - ik denk eerder dat hij een heel lage hartslag heeft :P...
Helemaal gelijk hoor. :) Ik kan daar nog veel winnen, vooral door consequenter / regelmatiger te trainen ja, want zeker voor halve marathon en langer is daar echt heel veel te winnen nog qua conditie... :)
pi_109686322
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 09:56 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Waarom ga je niet eens kijken bij een atletiekvereniging?
Dit.
pi_109688655
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 08:21 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

hou ons op de hoogte van je vorderingen

[..]

zoeken levert vooral "the perfect storn" of "the kite runner" op, kan niets vinden
Iemand in mijn omgeving heeft zijn zinnen gezet op een 5k en vroeg mij of ik hem wilde trainen.
Kwam goed uit want ik deed zelf niks meer aan hardlopen en had me inschreven voor drie 5km wedstrijden en een 10k. Dus kan de meters wel weer gebruiken. Omdat het tempo niet erg hoog ligt porbeer ik waar het kan op blote voeten mee te lopen.

Laatst 8x400 met 90sec rust gedaan en eergisteren 7x1000m met 3:00 rust.

Toch wel een beetje last van de kuiten maar dat komt denk ik meer omdat ik het als een actieve rustdag beschouwde terwijl mijn kuitspieren het meer als een lage belastingsdag hebben beschouwd.
Lijkt me wel een keer leuk om een 5k op blote voeten te lopen

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 09:46 schreef datisstom het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar 14 km/h natuurlijk wat anders dan ''zo hard mogelijk gaan''.
Ik snap dat het te veel is, maar ik ga natuurlijk niet als een wilde keihard sprinten. :')

Ik kan nu nog maar 5km rennen met 12 km/h, dus ik dacht, als ik nou ga opbouwen, dan doe ik dat héél rustig, maar wél met die 14 km/h, zodat het toch nog een beetje uitgebalanceerd wordt en ik m'n lichaam niet overbelast. Wat denk je daarvan? :)
Ik vind het wel een goed idee. Houd de workouts kort en speel met je rustperiodes. Zorg dat voeding en rust in orde zijn en daarna kun je de trainingen intensiever maken.
Het heeft echt geen zin om iedere keer 5k te gaan draven op 12km/h om sneller te worden. Pak liever wat kortere afstanden zoals 8x400 en houd je tijd op het rondje gelijk over alle 8 sets bv 80 seconden. Zodra jij een 400m op 1:08 kan lopen, loop je ook wel een 5k onder de 20:00
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_109689497
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 09:57 schreef DeeBee het volgende:
Aan z'n post te zien heeft 'ie uberhaupt nooit een kilometer @ 14 km/h getraind zo ongeveer...want dat slaat inderdaad nergens op als trainingstempo... Het zal de perceptie wel zijn van 'ow, 14 km / h is maar 2 km / h harder dan 12 km / h...' maar wat voor vage redenering is het nu om een tempo dat 2 km / h hoger ligt dat je maximumsnelheid op een 5 km nu als 'rustig en gebalanceerd' trainingstempo te zien... 8)7

Ik wil ook wel een marathon in 2:30 lopen, ik denk dat ik zo even een uurtje ga trainen @ 17 km / h, ik kan nu slechts 10 kilometer met 15 km / h, maar ik doe het gewoon heeel rustig! ^O^
Zucht. Je snapt het niet. Moet ik het even in Jip en Janneke taal voor je uitleggen?

Stel. Ik ren vandaag 1m met 14 km/h. Morgen 2m met dezelfde snelheid. Overmorgen 3m met nog steeds dezelfde snelheid. Zo bouw ik op tot 5km, zonder enige problemen.

Met rustig en uitgebalanceerd bedoel ik dat ik de afstand rustig opbouw maar wel met constante snelheid. Is het zo beter te begrijpen? :')

Jij denkt dat ik denk dat ik zo eventjes 5km wil rennen met 14 km/h, terwijl dat totaal niet het geval is.

En daarbij komt nog dat 12 km/h niks is. Ik rende tijdens de Venloop gewoon heel rustig, en later na zag ik dat het gemiddeld 12 km/h was.
pi_109689530
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 10:21 schreef Errrwin het volgende:

[..]

Dit.
Iets met school, studie en nog andere sporten... :)
pi_109690028
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 12:00 schreef datisstom het volgende:

[..]

Zucht. Je snapt het niet. Moet ik het even in Jip en Janneke taal voor je uitleggen?

Stel. Ik ren vandaag 1m met 14 km/h. Morgen 2m met dezelfde snelheid. Overmorgen 3m met nog steeds dezelfde snelheid. Zo bouw ik op tot 5km, zonder enige problemen.

...
Als je denkt dat je op die manier effectief traint dan heb je het mis. Omvang/duurvermogen train je op lage snelheid en snelheid train je voornamelijk met intervaltrainingen. Die intervaltrainingen zijn er ook nog in diverse varianten afhankelijk van je trainingsdoel. Dan is het ook nog van belang dat je voldoende herstel in je trainingen inbouwt. Met name intervaltraingen kan je niet te vaak doen want dan herstel je niet en zul je zien dat je na een tijdje juist slechter gaat presteren. Het kan ook geen kwaad af en toe een week met veel rust in je trainingen in te bouwen. Alleen maar iedere keer harder of verder willen lopen werkt niet. Neem dat nou maar aan van al die mensen hier die jaren loopervaring hebben. En als je hardlopen serieus neemt dan maak je tijd voor een atletiekvereniging met een goede looptrainer. Volgens mij heb jij dan vooral een trainer nodig die in staat is om je af te remmen.
pi_109690331
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 12:00 schreef datisstom het volgende:

[..]

Met rustig en uitgebalanceerd bedoel ik dat ik de afstand rustig opbouw maar wel met constante snelheid. Is het zo beter te begrijpen? :')

Jij denkt dat ik denk dat ik zo eventjes 5km wil rennen met 14 km/h, terwijl dat totaal niet het geval is.

En daarbij komt nog dat 12 km/h niks is. Ik rende tijdens de Venloop gewoon heel rustig, en later na zag ik dat het gemiddeld 12 km/h was.
Ik snap het heus wel, maar ik weet uit ervaring ook dat dit werkelijk waar de grootste kul is qua 'trainings-aanpak'. :) Anders begin je met deze 'strategie' met 20 km/h, dan kan je namelijk opbouwen naar 5 kilometer door elke dag een meter langer te rennen met die snelheid volgens jouw 'theorie'!

En dat hebben we je al 3x eerder uitgelegd, maar je denkt een of ander magisch iets bedacht te hebben, terwijl je net 5 kilometer rent...

Dus doe wat met onze adviezen, of ga van start met je eigen schema, maar vraag er dan geen kritiek op hier zo... Wat Errrwin enzo ook zeggen, maak het een prioriteit en ga dan gewoon bij een atletiekvereniging. :)

Wat 1517 noemt kan ook: gerichte intervaltraining met wat meer focus op snelheid en kort en veel herhaling. Dat is echter alleen effectief als je wel wat ervaren bent en je lichaam kan belasten... Niet als 5 kilometer je max. is ongeveer, dat heeft ook tijd nodig...
pi_109690525
Lool, óf je bent aan het trollen óf je bent echt dom. Ik denk dat het het laatste is. :Y
pi_109690580
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 12:31 schreef datisstom het volgende:
Lool, óf je bent aan het trollen óf je bent echt dom. Ik denk dat het het laatste is. :Y
Donder maar op uit dit topic. Hardlopen is duidelijk niks voor jou.
pi_109690935
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 12:38 schreef datisstom het volgende:

[..]

Ik heb dat halve schema overgeslagen en er een blessure aan overgehouden. :')
En dan nu op hogere snelheid elke dag nog verder proberen te rennen...ja, nee, dat is echt een goede trainingsaanpak! In het verleden heeft het zo te lezen ook al zo goed voor je gewerkt... :) Dus kom dan nu hier niet posten met dit plan alsof het zo'n goed idee is... Alles is tegenstrijdig wat je post. En als wij adviezen geven wordt het toch tegengesproken, we hebben je genoeg ideeen gegeven, dan houdt het op een gegeven moment wel op.

En mijn sarcasme voerde inderdaad de boventoon in die laaste post, dat is iets anders dan trollen. :)
pi_109691456
Anyway.

Zondag over twee weken is de marathon van Rotterdam en ik heb er zin in. Afgelopen weekend m'n laatste 35km gelopen. Deze week doe ik wat loopwerk op marathon tempo om gevoel te krijgen voor het tempo. Gisteravond bijvoorbeeld 20km met twee blokken van 5km op marathontempo, nog best pittig. Morgenochtend wil ik ook zoiets gaan doen en voor komende week weet ik het nog niet.

De week voorafgaand aan de marathon lekker het ouwe lijf laten herstellen en opladen, hooguit nog ergens een half uurtje lopen.

Van mij mag het zover zijn! :)
pi_109691521
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 12:33 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ach, met deze aanpak is hij of binnen de kortste keren geblesseerd of merkt hij dat het allemaal toch niet zo makkelijk lukt en is de motivatie weg. In beide gevallen hebben we er hier dan geen last meer van.

Maar nu serieus: gewoon elke dag trainen, dan ga je nog sneller vooruit!
  vrijdag 30 maart 2012 @ 16:01:01 #190
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_109697292
Datisstom, probeer eens Evy 5km les 8 uit, dat is interval 2 minuten lopen 1 minuten rust x 8.
pi_109699197
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 12:45 schreef DeeBee het volgende:

[..]

En dan nu op hogere snelheid elke dag nog verder proberen te rennen...ja, nee, dat is echt een goede trainingsaanpak! In het verleden heeft het zo te lezen ook al zo goed voor je gewerkt... :) Dus kom dan nu hier niet posten met dit plan alsof het zo'n goed idee is...
Je maakt er ook echt zelf wat van. Hoe vaak heb ik nu niet gezegd dat ik het rustig wou opbouwen. Nu zeg jij weer dat ik ook nog eens elke dag verder wil, wat dus complete onzin is.
Maar he, rustig maar, ik heb allang besloten dat ik gewoon op 12 km/h verder ga.

En trouwens, waarom reageer je in dit topic en niet gewoon in dat andere?
  vrijdag 30 maart 2012 @ 18:09:44 #192
34586 kepler
No bounce, no play
pi_109701959
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 16:50 schreef datisstom het volgende:

[..]

Je maakt er ook echt zelf wat van. Hoe vaak heb ik nu niet gezegd dat ik het rustig wou opbouwen. Nu zeg jij weer dat ik ook nog eens elke dag verder wil, wat dus complete onzin is.
Maar he, rustig maar, ik heb allang besloten dat ik gewoon op 12 km/h verder ga.

En trouwens, waarom reageer je in dit topic en niet gewoon in dat andere?
quote:

Met rustig en uitgebalanceerd bedoel ik dat ik de afstand rustig opbouw maar wel met constante snelheid. Is het zo beter te begrijpen?
Het staat er toch echt hoor :D Je hebt nu al van iedereen in topic gehoord dat jouw aanpak niet gaan werken, dus ik zou daar wel een conclusie uit trekken. Prima als je hier advies vraagt, maar dat moet je dan vervolgens niet negeren en eigenwijs je eigen training proberen 'door te drukken'. Je mag best zo trainen, niemand houdt je tegen. Maar dan moet je niet gek op kijken dat je na 2 maanden een blessure hebt en weinig vooruitgang
The line is a dot to you!
  vrijdag 30 maart 2012 @ 18:10:22 #193
34586 kepler
No bounce, no play
pi_109701979
Aanstaande zondag de halve van Berlijn *O*

De hele week niet kunnen lopen, eens kijken of dat goed is voor mn tijd :D
  vrijdag 30 maart 2012 @ 18:11:12 #194
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_109702016
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 18:10 schreef kepler het volgende:
Aanstaande zondag de halve van Berlijn *O*

De hele week niet kunnen lopen, eens kijken of dat goed is voor mn tijd :D
een week van supercompensatie ;)
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_109702211
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 18:09 schreef kepler het volgende:

[..]

[..]

Het staat er toch echt hoor :D Je hebt nu al van iedereen in topic gehoord dat jouw aanpak niet gaan werken, dus ik zou daar wel een conclusie uit trekken. Prima als je hier advies vraagt, maar dat moet je dan vervolgens niet negeren en eigenwijs je eigen training proberen 'door te drukken'. Je mag best zo trainen, niemand houdt je tegen. Maar dan moet je niet gek op kijken dat je na 2 maanden een blessure hebt en weinig vooruitgang
Dat voorbeeld moet je toch niet letterlijk nemen. :') Ik had net zo goed kunnen zeggen maandag 1m, donderdag 2m, zaterdag 3m.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 18:34:09 #196
34586 kepler
No bounce, no play
pi_109702726
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 18:11 schreef The_Hives het volgende:

[..]

een week van supercompensatie ;)
Ja zo kan je het ook zien :D Ik heb wel een volleybalwedstrijd vandaag (eerste sinds weken weer), dus soort van training :)
  vrijdag 30 maart 2012 @ 18:35:09 #197
34586 kepler
No bounce, no play
pi_109702756
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 18:16 schreef datisstom het volgende:

[..]

Dat voorbeeld moet je toch niet letterlijk nemen. :') Ik had net zo goed kunnen zeggen maandag 1m, donderdag 2m, zaterdag 3m.
Dan is het nog steeds niet goed, zoals al uitgelegd. Variatie is belangrijk. Dus combinatie van langzame duurtraining, training op snelheid, interval, hersteltaining, etc.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 19:22:41 #198
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_109704381
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 12:33 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

laat hem lekker bij jullie, in het LIF hardlooptopic heeft hij zich al niet erg populair gemaakt met zijn eigenwijze gedoe en toen is hij advies gaan zoeken bij "de experts", en dat werkt blijkbaar ook niet.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 21:15:47 #199
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_109709537
Ik wil trouwens ook gaan intervallen, maar ik weet niet hoe ik dat het beste aan kan pakken. Ik loop in principe drie keer per week: een duurloop van > 10 km in het weekend en doordeweeks twee keer 5. Een van die 5 wil ik aanpakken voor intervaltraining, maar hoe? En heb ik daar ook echt een schema voor nodig of kan ik gewoon tussendoor bijvoorbeeld steeds twee minuten versnellen en dan weer een minuut op normaal tempo lopen? En dat dan 5 keer herhalen ofzo?
Niet meer actief op Fok!
pi_109709865
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 21:15 schreef Viking84 het volgende:
Ik wil trouwens ook gaan intervallen, maar ik weet niet hoe ik dat het beste aan kan pakken. Ik loop in principe drie keer per week: een duurloop van > 10 km in het weekend en doordeweeks twee keer 5. Een van die 5 wil ik aanpakken voor intervaltraining, maar hoe? En heb ik daar ook echt een schema voor nodig of kan ik gewoon tussendoor bijvoorbeeld steeds twee minuten versnellen en dan weer een minuut op normaal tempo lopen? En dat dan 5 keer herhalen ofzo?
Ben kort voor mn blessure ook met interval begonnen. In eerste instantie vond ik 15x200 meter met 60 seconden rustig dribbelen wel prima. Ik koos overigens voor 60 seconden, omdat ik ongeveer 42 seconden liep per 200 meter. Wellicht een wat lange rust t.o.v. het intensieve gedeelte, maar de rusttijd kun je altijd nog naar beneden halen.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 21:51:54 #201
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_109711625
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 21:15 schreef Viking84 het volgende:
Staat er in de openingspost niet een die je leuk lijkt?? Wat we bij de loopgroep nog wel eens doen is een pyramideloop. Uit mijn hoofd (weet het dus niet helemaal zeker) is dat iets van 100, 200 en 400 meter. Dan weer 400, 200 en 100. Tussen elke afstand zat ook hersteltijd. Maar hoe lang weet ik even niet meer.
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
pi_109726958
Kan ik ook in de openingspost? Doelstelling 2012:
10 km < 39min
1/2 marathon < 1.30 uur
pi_109728478
Post uit Canada :)

pi_109746387
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 13:28 schreef knnth het volgende:
Post uit Canada :)

[ afbeelding ]
Nice! Ben benieuwd wat je er van vind, wil hem misschien ook wel aanschaffen
pi_109756970
Totale beginner met hardlopen, gister aangemeld voor de 10mijl dam tot damloop. :)
x
  zondag 1 april 2012 @ 11:41:19 #206
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_109757167
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 11:32 schreef bblaaa8 het volgende:
Totale beginner met hardlopen, gister aangemeld voor de 10mijl dam tot damloop. :)
Als eerste, veel succes en plezier met je voorbereidingen.

In dit topic hier zitten de lopers met ruime ervaring
ik denk dat je je hier beter thuis zal voelen
Hardlopen voor beginners #64 - snotverdikkeme
pi_109757511
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 11:41 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Als eerste, veel succes en plezier met je voorbereidingen.

In dit topic hier zitten de lopers met ruime ervaring
ik denk dat je je hier beter thuis zal voelen
Hardlopen voor beginners #64 - snotverdikkeme
Daar pas ik beter inderdaad, bedankt.
x
  zondag 1 april 2012 @ 15:00:35 #208
34586 kepler
No bounce, no play
pi_109764336
Vandaag echt een heerlijke halve marathon gelopen in Berlijn! Zonnetje, weinig wind en 8 graden!

Ik stond in het voorste startvak (had optimistisch een tijd opgegeven van 1:28 :') ), maar mijn doel was onder de 1:35 te lopen. Dat is aardig gelukt met 1:32.10 *O* Lekker constant gelopen, terwijl ik normaal aan het einde veel tijd verlies heb ik nu 20 seconden gewonnen.

Alles is prima georganiseerd en ik kan het iedereen aanraden!
pi_109764444
Lekker hoor! Klinkt inderdaad heerlijk :) Volgend jaar dan maar ;)
  zondag 1 april 2012 @ 17:23:30 #210
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_109770407
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 21:51 schreef pietkanarie het volgende:

[..]

Staat er in de openingspost niet een die je leuk lijkt?? Wat we bij de loopgroep nog wel eens doen is een pyramideloop. Uit mijn hoofd (weet het dus niet helemaal zeker) is dat iets van 100, 200 en 400 meter. Dan weer 400, 200 en 100. Tussen elke afstand zat ook hersteltijd. Maar hoe lang weet ik even niet meer.
Even gekeken, thanks! (ingewikkeld hoor, ik hoop ik die gegevens kan instellen in m'n Garmin, want als ik het allemaal moet onthouden _O-)

Ik heb die intervalinfo uit de OP eens doorgenomen en ik heb een paar vraagjes:

- wat is dribbelen? Heel rustig jogtempo?
- ik neem aan dat ik de eerste 1600 moet lopen in een tempo dat ik goed vol zou kunnen houden als ik 10 km zou lopen? Mijn beste tijd is 59:51, maar dat ging niet in één stuk. Ik zou dus eerder op 6:25, vervolgens 6:19 en vervolgens 6:12 gaan zitten, denk ik.
- ik neem aan dat ik kapot moet zijn na die training? Als dat niet zo is, dan weet ik dus dat ik m'n tempo wat moet opschroeven.
- ik neig ernaar deze te doen: De Halve Piramide

1. Drie kilometer warming-up in een rustig tempo.
2. Leg 1600 meter af in een tempo van uw beste 10-kilometertijd, gevolgd door twee minuten dribbelen of wandelen.
3. Loop nogmaals 1600 meter, maar dan zes seconden sneller, gevolgd door dezelfde pauze van twee minuten.
4. Leg voor de derde maal 1600 meter af en voer het tempo op door nog eens zes seconden (dus twaalf seconden sneller dan het 10-kilometertempo) sneller te lopen.
5. Uitlopen: drie kilometer joggen.
Niet meer actief op Fok!
  zondag 1 april 2012 @ 17:38:42 #211
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_109770970
Weet iemand trouwens hoe ik dit precies instel op de Garmin? Ik heb nu aangegeven dat ik 1600 m wil versneller, 2 minuten wil rusten en dit 3 keer wil herhalen. Vervolgens vraagt 'ie echter of ik ook een cooling down en een warming up wil, maar ik zie niet waar ik kan opgeven hoe lang die duren (dat moet dus 3 km zijn).

Edit: ik ben nu zo ver dat ik een geavanceerde training heb ingesteld in het trainingscenter. Alleen moet ik nu het aantal herhalingen aangeven, maar volgens mij gaat dat niet helemaal goed...

Zo ziet het er dus uit nu:

Waar moet ik nu de herhalingen opgeven? Want het is natuurlijk de bedoeling dat 'ie alleen stap 2 en 3 herhaalt. En ik neem aan dat 2 herhalingen ook echt herhalingen zijn? (dus exclusief de eerste keer? In feite dus 3 keer).

[ Bericht 25% gewijzigd door Viking84 op 01-04-2012 17:53:41 ]
Niet meer actief op Fok!
pi_109772439
Dribbelen is echt heel langzaam, hardloopwandelen laat maar zeggen. Het doel is in beweging blijven en afvalstoffen uit je spieren afvoeren, niets meer...

Ik weet nou niet of dat het juiste tempo is Viking als ik eerlijk ben. Want je loopt ongeveer altijd 60 minuten over 10 km toch? Een minuut harder zo nu of dan maakt echt niets uit... Als ik een uur train is het meestal 12 km / h of zo, maar met deze interval train ik op 3:50 of 4:00 / km (15-16 km / h) zoiets, ruim uit m'n comfortzone.

Dus ik zou toch je langere rondes langzamer lopen, want elke keer tot je max. gaan of dezelfde snelheid lopen klopt niet.

En de snelheid die je met interval gaat doen moet al hele niet dezelfde zijn als die je hebt tijdens een uur normaal trainen. :D Zou eerder 5:30 / km proberen of zo, het gevoel na afloop moet wel zijn dat je aardig diep bent gegaan ja. Daarom mag je dus niet te vaak intervallen want het herstellen duurt ook langer...

Verder is dit wel een zware interval, 200 meters op hoog tempo afwisselen is misschien wat toegankelijker... Een mijl op vol tempo is namelijk relatief lang voor een interval. :)
  zondag 1 april 2012 @ 18:52:24 #213
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_109773518
Als ik nou mijn 10 of meer km op 8,5 á 9 km/u ga lopen en het intervaltempo op 10 km/u (en dan dus harder voor de volgende versnellingen), zou dat al helpen?

Ik vind het wel irritant dat ik langzamer moet lopen. Ik ga juist intervallen om mijn tempo op te krikken. Maar 12 of 13 km/u ga ik never nooit niet halen nu :N.
Niet meer actief op Fok!
pi_109775467
Nou ja...ik weet ook niet alles, maar het is in de regel niet logisch dat je je interval trainingen op een zelfde tempo doet als wat je een uur kan volhouden!

Ik denk dat je 12/13 per uur wel zou kunnen, zeker op kleine stukjes als 300-400-500 meter. :) Mocht je dat echt niet kunnen dan loop je dus normaal veel te hard blijkbaar (dan zou 10 km / h echt voluit betekenen). Als dat laatste het geval is dan train je dus iets te intensief denk ik...

Normaal benader je in duurlopen niet echt je wedstrijd tempo namelijk. :) Het is 'verslavend' om elke keer zo hard mogelijk te willen lopen en jezelf vaak in training te willen verbeteren, maar die progressie is alleen als echte beginner reeël.

Probeer dus gewoon een keer op echt korte stukjes flink harder te gaan of denk goed na over je tempo van je normale trainingen. Langzamer trainen is soms net zo effectief, zoals bananablues laatst nog zei bijv. :)

OT: zelf 1:11 u gelopen vanmiddag met 2 keer een blok van 5 minuten intervalletjes rond viaduct / verhoging, alles zo rond extensieve HRzone, behalve de intervals. Gevoel was goed, snelheid compleet onbelangrijk en onbekend... :P
pi_109778023
Zojuist de 60 van Texel ontdekt! Wat gaaf, zo iets zou ik wel eens willen lopen.

@ kepler, gefeliciteerd met je tijd.
  zondag 1 april 2012 @ 21:01:53 #216
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_109779673
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 19:42 schreef DeeBee het volgende:
Nou ja...ik weet ook niet alles, maar het is in de regel niet logisch dat je je interval trainingen op een zelfde tempo doet als wat je een uur kan volhouden!

Ik denk dat je 12/13 per uur wel zou kunnen, zeker op kleine stukjes als 300-400-500 meter. :) Mocht je dat echt niet kunnen dan loop je dus normaal veel te hard blijkbaar (dan zou 10 km / h echt voluit betekenen). Als dat laatste het geval is dan train je dus iets te intensief denk ik...

Normaal benader je in duurlopen niet echt je wedstrijd tempo namelijk. :) Het is 'verslavend' om elke keer zo hard mogelijk te willen lopen en jezelf vaak in training te willen verbeteren, maar die progressie is alleen als echte beginner reeël.

Probeer dus gewoon een keer op echt korte stukjes flink harder te gaan of denk goed na over je tempo van je normale trainingen. Langzamer trainen is soms net zo effectief, zoals bananablues laatst nog zei bijv. :)

OT: zelf 1:11 u gelopen vanmiddag met 2 keer een blok van 5 minuten intervalletjes rond viaduct / verhoging, alles zo rond extensieve HRzone, behalve de intervals. Gevoel was goed, snelheid compleet onbelangrijk en onbekend... :P
Nou ja, bij die 10 km/u ging ik wel redelijk voluit, dat was eigenlijk iets te snel. Normaal loop ik de 10 rond de 9,5 km/u, dat is een goed vol te houden tempo voor mij. Wat zou jij mij adviseren? Stukjes van 300 meter op 12 km/u proberen? En hoe vaak en hoeveel rustmomenten? :).
Niet meer actief op Fok!
pi_109782409
Dat een halve kilometer per uur zoveel uitmaakt geeft wel aan dat die 10 km / h iets te enthousiast is denk ik. :) Een halve km / h is namelijk amper verschil qua tempo, verwaarsloosbaar, dus 9.5 km / h is dan denk ik ook iets te hard nog steeds...

En het is gewoon varieren, niet zo blind staren op je horloges, km / h's of whatever, gewoon luisteren naar je lichaam kan ook. Je kan van alles doen, de vormen die in de OP staan (al focussen die iets teveel op 'referentiesnelheden' die je niet echt hebt misschien, omdat je niet zoveel wedstrijden hebt gedaan...). Maar je kan ook iets doen als: 200 meter nagenoeg voluit (als je 200 meter moeilijk vindt te schatten kunnen het ook 3 lantaarnpaal-afstanden zijn of iets), 100 meter rustig dribbelen, dan weer 200 meter...en dan zo 4 / 5x...daarna 3 minuten rust en dan nog zo'n setje (of twee als je je sterk voelt). Over het algemeen moet je wel flink moe worden van interval-training, maar je hoeft ook weer niet te verzuren bij je 2e 200 meter... :) Maar het kan ook op tijd bijv.: blokjes van een minuut, de ene keer loop je 200 meter in die minuut, blokje erna 150 meter, of 400 meter in 2 minuten en als 'rust' 300 meter in 2 minuten... En dan 3 x 2 x 2, daarna 5 minuten rusten en dan nog zo'n setje van 12 minuten in totaal. Je moet echter wel flink varieren in je snelheid vergeleken met duur en rusttempo's, dat is het belangrijkste van intervals. En 0.5 km / h verschil is dan niet echt genoeg... :)

Heb mij van het weekend toch maar ingeschreven voor de Damloop ook, heb een beetje haat-liefde verhouding met die wedstrijd en qua parcours etc. is het niet echt een wedstrijd voor toptijden per se. Maar de hele ambiance etc. is wel weer erg mooi meestal! :)
  maandag 2 april 2012 @ 13:19:43 #218
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_109801497
Ik ga gewoon zelf wat uitproberen, merk zelf wel wat werkt en wat niet :).
Paar km inlopen, 200 meter sprinten, 100 meter dribbelen en dat een aantal keer herhalen. Door schade en schande wordt men wijs ofzo :P.
Niet meer actief op Fok!
pi_109801759
@Kepler: dat zijn de lekkerste wedstrijden om te lopen. :) Ipv helemaal kapot gaan op het einde nog wat over houden zodat je vlak kunt lopen. Was het een negative split?
Berlijn staat bij mij ook op het lijstje grote steden waar ik ooit een wedstrijd wil lopen.
pi_109805142
Zo. Hardlooptopic. Reden om weer eens op het forum te komen. :-)

Vorig jaar, na twee jaar hardlopen met overgewicht (179 cm/103 KG), besloten om een marathon als doel te stellen voor 2011. En wel Berlijn. In mei begonnen met afvallen en trainen. Kilo's vlogen er af en de training vorderde ook goed. In september dus ook succesvol de marathon van Berlijn gerend in 4:26:29 met een gewicht van 80 kg.

Daarna begon het pas echt. Hardlopen met 103 kg vond ik al leuk. Met 80 kg nog een stuk leuker. Zeven weken na Berlijn was de Zevenheuvelenloop. Die gerend in 1:06.

Daarna bij een atletiekvereniging gegaan en het hardlopen naar een nog iets serieuzer niveau getild. Paar weken later een 10 km wedstrijd in Duitsland in 40:30. Daarna een 12,5 km wedstrijd in 51:17. Een paar weken geleden een 15 km wedstrijd in 1:01:42. En vorige week de Venloop halve marathon in 1:32:16.

Inmiddels nog maar 73,6 kg. Ik voel dat er nog veel meer te halen valt qua snelheid. Helaas is het ook allemaal iets te hard gegaan achteraf. Heb sinds een paar weken wat last van een beginnende lopersknie. Nu dus even rustig aan doen en herstellen. Over een kleine twee weken staat de Rotterdam marathon gepland. De knie voelt al een stuk beter, maar ik twijfel of ik Rotterdam moet lopen. Zeker gezien het feit dat in november New-York gepland staat en ik niets wil forceren.
  maandag 2 april 2012 @ 15:29:04 #221
34586 kepler
No bounce, no play
pi_109806302
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 13:27 schreef Mr.B. het volgende:
@Kepler: dat zijn de lekkerste wedstrijden om te lopen. :) Ipv helemaal kapot gaan op het einde nog wat over houden zodat je vlak kunt lopen. Was het een negative split?
Berlijn staat bij mij ook op het lijstje grote steden waar ik ooit een wedstrijd wil lopen.
het was geen negative split volgens mij, maar wel erg vlak. Morgen eens kijken of ik de tussentijden kan vonden :)

was wel 1 van de lekkerste wedstrijden, komt vooral omdat ik mezelf de eerste helft echt gedwongen heb een bepaald tempo te lopen. Meestal begin ik dus veelste snel :D Nu constant 4:25 per km gelopen.

Realistische doelen voor mezelf stellen zorgt toch voor leukere wedstrijden :D
pi_109817910
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 14:58 schreef GoodspeeD het volgende:

Vorig jaar, na twee jaar hardlopen met overgewicht (179 cm/103 KG), besloten om een marathon als doel te stellen voor 2011. En wel Berlijn. In mei begonnen met afvallen en trainen. Kilo's vlogen er af en de training vorderde ook goed. In september dus ook succesvol de marathon van Berlijn gerend in 4:26:29 met een gewicht van 80 kg.
Wat heb je gedaan om 23kg binnen een jaar kwijt te raken? Met alleen meer sporten is dat een enorme opgave. Ik neem aan dat je je voeding ook hebt aangepast?
pi_109823818
Vanavond 10x400m extensief, viel redelijk zwaar. Bleek achteraf dat ook de Training Load plugin het de zwaarste training van dit jaar vond :) Alleen de 10k van de CPC kreeg een hogere score. Gelukkig weer op het goede pad, volume is een kwestie van tijd. Wil deze maand toch wel 90k lopen (maart ~58k).

Over twee weken een 5k-loop, kijken hoeveel ik vooruit ben gegaan ...
pi_109825577
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2012 19:58 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Wat heb je gedaan om 23kg binnen een jaar kwijt te raken? Met alleen meer sporten is dat een enorme opgave. Ik neem aan dat je je voeding ook hebt aangepast?
Om precies te zijn 21 kg in drie maanden en nog eens 8 kg in de maanden daarna. :-)

Maar inderdaad: deels door trainen en deels door aangepaste voeding. Opzich niet de meest ideale combinatie. Een maand voor de marathon ben ik ook gestopt met diëten omdat ik merkte dat het qua energiehuishouding gewoon niet te doen was. Na een training van 32 km werd het zwart voor de ogen en had ik de rest van het weekend nodig om uit te kateren. Niet gek als je bedenkt dat ik maar 1400 kcal per dag at, terwijl een duurloop van 32 km al zo'n 2800 kcal verstookte.

Na de marathon ben ik eigenlijk gewoon 'normaal' gaan eten. Dus gewoon zoals elk gezond mens 2500 kcal per dag. En bij dagen van intensieve training flink meer koolhydraten. Het gewicht daalt eigenlijk nog steeds heel lichtjes. Zo'n 0,5 tot 1 KG per maand.
  maandag 2 april 2012 @ 23:46:55 #225
34586 kepler
No bounce, no play
pi_109832508
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 14:58 schreef GoodspeeD het volgende:

Daarna begon het pas echt. Hardlopen met 103 kg vond ik al leuk. Met 80 kg nog een stuk leuker. Zeven weken na Berlijn was de Zevenheuvelenloop. Die gerend in 1:06.

Daarna bij een atletiekvereniging gegaan en het hardlopen naar een nog iets serieuzer niveau getild. Paar weken later een 10 km wedstrijd in Duitsland in 40:30. Daarna een 12,5 km wedstrijd in 51:17. Een paar weken geleden een 15 km wedstrijd in 1:01:42. En vorige week de Venloop halve marathon in 1:32:16.

Inmiddels nog maar 73,6 kg. Ik voel dat er nog veel meer te halen valt qua snelheid. Helaas is het ook allemaal iets te hard gegaan achteraf. Heb sinds een paar weken wat last van een beginnende lopersknie. Nu dus even rustig aan doen en herstellen. Over een kleine twee weken staat de Rotterdam marathon gepland. De knie voelt al een stuk beter, maar ik twijfel of ik Rotterdam moet lopen. Zeker gezien het feit dat in november New-York gepland staat en ik niets wil forceren.
Netjes hoor ^O^

Als ik jou was zou ik Rotterdam laten schieten, zeker als je NY ook in de planning heb staan (die is iets duurder om te annuleren :D)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')