abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 maart 2012 @ 21:51:54 #201
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_109711625
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 21:15 schreef Viking84 het volgende:
Ik wil trouwens ook gaan intervallen, maar ik weet niet hoe ik dat het beste aan kan pakken. Ik loop in principe drie keer per week: een duurloop van > 10 km in het weekend en doordeweeks twee keer 5. Een van die 5 wil ik aanpakken voor intervaltraining, maar hoe? En heb ik daar ook echt een schema voor nodig of kan ik gewoon tussendoor bijvoorbeeld steeds twee minuten versnellen en dan weer een minuut op normaal tempo lopen? En dat dan 5 keer herhalen ofzo?
Staat er in de openingspost niet een die je leuk lijkt?? Wat we bij de loopgroep nog wel eens doen is een pyramideloop. Uit mijn hoofd (weet het dus niet helemaal zeker) is dat iets van 100, 200 en 400 meter. Dan weer 400, 200 en 100. Tussen elke afstand zat ook hersteltijd. Maar hoe lang weet ik even niet meer.
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
pi_109726958
Kan ik ook in de openingspost? Doelstelling 2012:
10 km < 39min
1/2 marathon < 1.30 uur
pi_109728478
Post uit Canada :)

pi_109746387
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 13:28 schreef knnth het volgende:
Post uit Canada :)

[ afbeelding ]
Nice! Ben benieuwd wat je er van vind, wil hem misschien ook wel aanschaffen
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_109756970
Totale beginner met hardlopen, gister aangemeld voor de 10mijl dam tot damloop. :)
x
  zondag 1 april 2012 @ 11:41:19 #206
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_109757167
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 11:32 schreef bblaaa8 het volgende:
Totale beginner met hardlopen, gister aangemeld voor de 10mijl dam tot damloop. :)
Als eerste, veel succes en plezier met je voorbereidingen.

In dit topic hier zitten de lopers met ruime ervaring
ik denk dat je je hier beter thuis zal voelen
Hardlopen voor beginners #64 - snotverdikkeme
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_109757511
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 11:41 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Als eerste, veel succes en plezier met je voorbereidingen.

In dit topic hier zitten de lopers met ruime ervaring
ik denk dat je je hier beter thuis zal voelen
Hardlopen voor beginners #64 - snotverdikkeme
Daar pas ik beter inderdaad, bedankt.
x
  zondag 1 april 2012 @ 15:00:35 #208
34586 kepler
No bounce, no play
pi_109764336
Vandaag echt een heerlijke halve marathon gelopen in Berlijn! Zonnetje, weinig wind en 8 graden!

Ik stond in het voorste startvak (had optimistisch een tijd opgegeven van 1:28 :') ), maar mijn doel was onder de 1:35 te lopen. Dat is aardig gelukt met 1:32.10 *O* Lekker constant gelopen, terwijl ik normaal aan het einde veel tijd verlies heb ik nu 20 seconden gewonnen.

Alles is prima georganiseerd en ik kan het iedereen aanraden!
The line is a dot to you!
pi_109764444
Lekker hoor! Klinkt inderdaad heerlijk :) Volgend jaar dan maar ;)
  zondag 1 april 2012 @ 17:23:30 #210
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_109770407
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 21:51 schreef pietkanarie het volgende:

[..]

Staat er in de openingspost niet een die je leuk lijkt?? Wat we bij de loopgroep nog wel eens doen is een pyramideloop. Uit mijn hoofd (weet het dus niet helemaal zeker) is dat iets van 100, 200 en 400 meter. Dan weer 400, 200 en 100. Tussen elke afstand zat ook hersteltijd. Maar hoe lang weet ik even niet meer.
Even gekeken, thanks! (ingewikkeld hoor, ik hoop ik die gegevens kan instellen in m'n Garmin, want als ik het allemaal moet onthouden _O-)

Ik heb die intervalinfo uit de OP eens doorgenomen en ik heb een paar vraagjes:

- wat is dribbelen? Heel rustig jogtempo?
- ik neem aan dat ik de eerste 1600 moet lopen in een tempo dat ik goed vol zou kunnen houden als ik 10 km zou lopen? Mijn beste tijd is 59:51, maar dat ging niet in één stuk. Ik zou dus eerder op 6:25, vervolgens 6:19 en vervolgens 6:12 gaan zitten, denk ik.
- ik neem aan dat ik kapot moet zijn na die training? Als dat niet zo is, dan weet ik dus dat ik m'n tempo wat moet opschroeven.
- ik neig ernaar deze te doen: De Halve Piramide

1. Drie kilometer warming-up in een rustig tempo.
2. Leg 1600 meter af in een tempo van uw beste 10-kilometertijd, gevolgd door twee minuten dribbelen of wandelen.
3. Loop nogmaals 1600 meter, maar dan zes seconden sneller, gevolgd door dezelfde pauze van twee minuten.
4. Leg voor de derde maal 1600 meter af en voer het tempo op door nog eens zes seconden (dus twaalf seconden sneller dan het 10-kilometertempo) sneller te lopen.
5. Uitlopen: drie kilometer joggen.
Niet meer actief op Fok!
  zondag 1 april 2012 @ 17:38:42 #211
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_109770970
Weet iemand trouwens hoe ik dit precies instel op de Garmin? Ik heb nu aangegeven dat ik 1600 m wil versneller, 2 minuten wil rusten en dit 3 keer wil herhalen. Vervolgens vraagt 'ie echter of ik ook een cooling down en een warming up wil, maar ik zie niet waar ik kan opgeven hoe lang die duren (dat moet dus 3 km zijn).

Edit: ik ben nu zo ver dat ik een geavanceerde training heb ingesteld in het trainingscenter. Alleen moet ik nu het aantal herhalingen aangeven, maar volgens mij gaat dat niet helemaal goed...

Zo ziet het er dus uit nu:

Waar moet ik nu de herhalingen opgeven? Want het is natuurlijk de bedoeling dat 'ie alleen stap 2 en 3 herhaalt. En ik neem aan dat 2 herhalingen ook echt herhalingen zijn? (dus exclusief de eerste keer? In feite dus 3 keer).

[ Bericht 25% gewijzigd door Viking84 op 01-04-2012 17:53:41 ]
Niet meer actief op Fok!
pi_109772439
Dribbelen is echt heel langzaam, hardloopwandelen laat maar zeggen. Het doel is in beweging blijven en afvalstoffen uit je spieren afvoeren, niets meer...

Ik weet nou niet of dat het juiste tempo is Viking als ik eerlijk ben. Want je loopt ongeveer altijd 60 minuten over 10 km toch? Een minuut harder zo nu of dan maakt echt niets uit... Als ik een uur train is het meestal 12 km / h of zo, maar met deze interval train ik op 3:50 of 4:00 / km (15-16 km / h) zoiets, ruim uit m'n comfortzone.

Dus ik zou toch je langere rondes langzamer lopen, want elke keer tot je max. gaan of dezelfde snelheid lopen klopt niet.

En de snelheid die je met interval gaat doen moet al hele niet dezelfde zijn als die je hebt tijdens een uur normaal trainen. :D Zou eerder 5:30 / km proberen of zo, het gevoel na afloop moet wel zijn dat je aardig diep bent gegaan ja. Daarom mag je dus niet te vaak intervallen want het herstellen duurt ook langer...

Verder is dit wel een zware interval, 200 meters op hoog tempo afwisselen is misschien wat toegankelijker... Een mijl op vol tempo is namelijk relatief lang voor een interval. :)
Jack does it in real time...
  zondag 1 april 2012 @ 18:52:24 #213
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_109773518
Als ik nou mijn 10 of meer km op 8,5 á 9 km/u ga lopen en het intervaltempo op 10 km/u (en dan dus harder voor de volgende versnellingen), zou dat al helpen?

Ik vind het wel irritant dat ik langzamer moet lopen. Ik ga juist intervallen om mijn tempo op te krikken. Maar 12 of 13 km/u ga ik never nooit niet halen nu :N.
Niet meer actief op Fok!
pi_109775467
Nou ja...ik weet ook niet alles, maar het is in de regel niet logisch dat je je interval trainingen op een zelfde tempo doet als wat je een uur kan volhouden!

Ik denk dat je 12/13 per uur wel zou kunnen, zeker op kleine stukjes als 300-400-500 meter. :) Mocht je dat echt niet kunnen dan loop je dus normaal veel te hard blijkbaar (dan zou 10 km / h echt voluit betekenen). Als dat laatste het geval is dan train je dus iets te intensief denk ik...

Normaal benader je in duurlopen niet echt je wedstrijd tempo namelijk. :) Het is 'verslavend' om elke keer zo hard mogelijk te willen lopen en jezelf vaak in training te willen verbeteren, maar die progressie is alleen als echte beginner reeël.

Probeer dus gewoon een keer op echt korte stukjes flink harder te gaan of denk goed na over je tempo van je normale trainingen. Langzamer trainen is soms net zo effectief, zoals bananablues laatst nog zei bijv. :)

OT: zelf 1:11 u gelopen vanmiddag met 2 keer een blok van 5 minuten intervalletjes rond viaduct / verhoging, alles zo rond extensieve HRzone, behalve de intervals. Gevoel was goed, snelheid compleet onbelangrijk en onbekend... :P
pi_109778023
Zojuist de 60 van Texel ontdekt! Wat gaaf, zo iets zou ik wel eens willen lopen.

@ kepler, gefeliciteerd met je tijd.
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
  zondag 1 april 2012 @ 21:01:53 #216
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_109779673
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 19:42 schreef DeeBee het volgende:
Nou ja...ik weet ook niet alles, maar het is in de regel niet logisch dat je je interval trainingen op een zelfde tempo doet als wat je een uur kan volhouden!

Ik denk dat je 12/13 per uur wel zou kunnen, zeker op kleine stukjes als 300-400-500 meter. :) Mocht je dat echt niet kunnen dan loop je dus normaal veel te hard blijkbaar (dan zou 10 km / h echt voluit betekenen). Als dat laatste het geval is dan train je dus iets te intensief denk ik...

Normaal benader je in duurlopen niet echt je wedstrijd tempo namelijk. :) Het is 'verslavend' om elke keer zo hard mogelijk te willen lopen en jezelf vaak in training te willen verbeteren, maar die progressie is alleen als echte beginner reeël.

Probeer dus gewoon een keer op echt korte stukjes flink harder te gaan of denk goed na over je tempo van je normale trainingen. Langzamer trainen is soms net zo effectief, zoals bananablues laatst nog zei bijv. :)

OT: zelf 1:11 u gelopen vanmiddag met 2 keer een blok van 5 minuten intervalletjes rond viaduct / verhoging, alles zo rond extensieve HRzone, behalve de intervals. Gevoel was goed, snelheid compleet onbelangrijk en onbekend... :P
Nou ja, bij die 10 km/u ging ik wel redelijk voluit, dat was eigenlijk iets te snel. Normaal loop ik de 10 rond de 9,5 km/u, dat is een goed vol te houden tempo voor mij. Wat zou jij mij adviseren? Stukjes van 300 meter op 12 km/u proberen? En hoe vaak en hoeveel rustmomenten? :).
Niet meer actief op Fok!
pi_109782409
Dat een halve kilometer per uur zoveel uitmaakt geeft wel aan dat die 10 km / h iets te enthousiast is denk ik. :) Een halve km / h is namelijk amper verschil qua tempo, verwaarsloosbaar, dus 9.5 km / h is dan denk ik ook iets te hard nog steeds...

En het is gewoon varieren, niet zo blind staren op je horloges, km / h's of whatever, gewoon luisteren naar je lichaam kan ook. Je kan van alles doen, de vormen die in de OP staan (al focussen die iets teveel op 'referentiesnelheden' die je niet echt hebt misschien, omdat je niet zoveel wedstrijden hebt gedaan...). Maar je kan ook iets doen als: 200 meter nagenoeg voluit (als je 200 meter moeilijk vindt te schatten kunnen het ook 3 lantaarnpaal-afstanden zijn of iets), 100 meter rustig dribbelen, dan weer 200 meter...en dan zo 4 / 5x...daarna 3 minuten rust en dan nog zo'n setje (of twee als je je sterk voelt). Over het algemeen moet je wel flink moe worden van interval-training, maar je hoeft ook weer niet te verzuren bij je 2e 200 meter... :) Maar het kan ook op tijd bijv.: blokjes van een minuut, de ene keer loop je 200 meter in die minuut, blokje erna 150 meter, of 400 meter in 2 minuten en als 'rust' 300 meter in 2 minuten... En dan 3 x 2 x 2, daarna 5 minuten rusten en dan nog zo'n setje van 12 minuten in totaal. Je moet echter wel flink varieren in je snelheid vergeleken met duur en rusttempo's, dat is het belangrijkste van intervals. En 0.5 km / h verschil is dan niet echt genoeg... :)

Heb mij van het weekend toch maar ingeschreven voor de Damloop ook, heb een beetje haat-liefde verhouding met die wedstrijd en qua parcours etc. is het niet echt een wedstrijd voor toptijden per se. Maar de hele ambiance etc. is wel weer erg mooi meestal! :)
  maandag 2 april 2012 @ 13:19:43 #218
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_109801497
Ik ga gewoon zelf wat uitproberen, merk zelf wel wat werkt en wat niet :).
Paar km inlopen, 200 meter sprinten, 100 meter dribbelen en dat een aantal keer herhalen. Door schade en schande wordt men wijs ofzo :P.
Niet meer actief op Fok!
pi_109801759
@Kepler: dat zijn de lekkerste wedstrijden om te lopen. :) Ipv helemaal kapot gaan op het einde nog wat over houden zodat je vlak kunt lopen. Was het een negative split?
Berlijn staat bij mij ook op het lijstje grote steden waar ik ooit een wedstrijd wil lopen.
pi_109805142
Zo. Hardlooptopic. Reden om weer eens op het forum te komen. :-)

Vorig jaar, na twee jaar hardlopen met overgewicht (179 cm/103 KG), besloten om een marathon als doel te stellen voor 2011. En wel Berlijn. In mei begonnen met afvallen en trainen. Kilo's vlogen er af en de training vorderde ook goed. In september dus ook succesvol de marathon van Berlijn gerend in 4:26:29 met een gewicht van 80 kg.

Daarna begon het pas echt. Hardlopen met 103 kg vond ik al leuk. Met 80 kg nog een stuk leuker. Zeven weken na Berlijn was de Zevenheuvelenloop. Die gerend in 1:06.

Daarna bij een atletiekvereniging gegaan en het hardlopen naar een nog iets serieuzer niveau getild. Paar weken later een 10 km wedstrijd in Duitsland in 40:30. Daarna een 12,5 km wedstrijd in 51:17. Een paar weken geleden een 15 km wedstrijd in 1:01:42. En vorige week de Venloop halve marathon in 1:32:16.

Inmiddels nog maar 73,6 kg. Ik voel dat er nog veel meer te halen valt qua snelheid. Helaas is het ook allemaal iets te hard gegaan achteraf. Heb sinds een paar weken wat last van een beginnende lopersknie. Nu dus even rustig aan doen en herstellen. Over een kleine twee weken staat de Rotterdam marathon gepland. De knie voelt al een stuk beter, maar ik twijfel of ik Rotterdam moet lopen. Zeker gezien het feit dat in november New-York gepland staat en ik niets wil forceren.
  maandag 2 april 2012 @ 15:29:04 #221
34586 kepler
No bounce, no play
pi_109806302
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 13:27 schreef Mr.B. het volgende:
@Kepler: dat zijn de lekkerste wedstrijden om te lopen. :) Ipv helemaal kapot gaan op het einde nog wat over houden zodat je vlak kunt lopen. Was het een negative split?
Berlijn staat bij mij ook op het lijstje grote steden waar ik ooit een wedstrijd wil lopen.
het was geen negative split volgens mij, maar wel erg vlak. Morgen eens kijken of ik de tussentijden kan vonden :)

was wel 1 van de lekkerste wedstrijden, komt vooral omdat ik mezelf de eerste helft echt gedwongen heb een bepaald tempo te lopen. Meestal begin ik dus veelste snel :D Nu constant 4:25 per km gelopen.

Realistische doelen voor mezelf stellen zorgt toch voor leukere wedstrijden :D
pi_109817910
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 14:58 schreef GoodspeeD het volgende:

Vorig jaar, na twee jaar hardlopen met overgewicht (179 cm/103 KG), besloten om een marathon als doel te stellen voor 2011. En wel Berlijn. In mei begonnen met afvallen en trainen. Kilo's vlogen er af en de training vorderde ook goed. In september dus ook succesvol de marathon van Berlijn gerend in 4:26:29 met een gewicht van 80 kg.
Wat heb je gedaan om 23kg binnen een jaar kwijt te raken? Met alleen meer sporten is dat een enorme opgave. Ik neem aan dat je je voeding ook hebt aangepast?
pi_109823818
Vanavond 10x400m extensief, viel redelijk zwaar. Bleek achteraf dat ook de Training Load plugin het de zwaarste training van dit jaar vond :) Alleen de 10k van de CPC kreeg een hogere score. Gelukkig weer op het goede pad, volume is een kwestie van tijd. Wil deze maand toch wel 90k lopen (maart ~58k).

Over twee weken een 5k-loop, kijken hoeveel ik vooruit ben gegaan ...
pi_109825577
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2012 19:58 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Wat heb je gedaan om 23kg binnen een jaar kwijt te raken? Met alleen meer sporten is dat een enorme opgave. Ik neem aan dat je je voeding ook hebt aangepast?
Om precies te zijn 21 kg in drie maanden en nog eens 8 kg in de maanden daarna. :-)

Maar inderdaad: deels door trainen en deels door aangepaste voeding. Opzich niet de meest ideale combinatie. Een maand voor de marathon ben ik ook gestopt met diëten omdat ik merkte dat het qua energiehuishouding gewoon niet te doen was. Na een training van 32 km werd het zwart voor de ogen en had ik de rest van het weekend nodig om uit te kateren. Niet gek als je bedenkt dat ik maar 1400 kcal per dag at, terwijl een duurloop van 32 km al zo'n 2800 kcal verstookte.

Na de marathon ben ik eigenlijk gewoon 'normaal' gaan eten. Dus gewoon zoals elk gezond mens 2500 kcal per dag. En bij dagen van intensieve training flink meer koolhydraten. Het gewicht daalt eigenlijk nog steeds heel lichtjes. Zo'n 0,5 tot 1 KG per maand.
  maandag 2 april 2012 @ 23:46:55 #225
34586 kepler
No bounce, no play
pi_109832508
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 14:58 schreef GoodspeeD het volgende:

Daarna begon het pas echt. Hardlopen met 103 kg vond ik al leuk. Met 80 kg nog een stuk leuker. Zeven weken na Berlijn was de Zevenheuvelenloop. Die gerend in 1:06.

Daarna bij een atletiekvereniging gegaan en het hardlopen naar een nog iets serieuzer niveau getild. Paar weken later een 10 km wedstrijd in Duitsland in 40:30. Daarna een 12,5 km wedstrijd in 51:17. Een paar weken geleden een 15 km wedstrijd in 1:01:42. En vorige week de Venloop halve marathon in 1:32:16.

Inmiddels nog maar 73,6 kg. Ik voel dat er nog veel meer te halen valt qua snelheid. Helaas is het ook allemaal iets te hard gegaan achteraf. Heb sinds een paar weken wat last van een beginnende lopersknie. Nu dus even rustig aan doen en herstellen. Over een kleine twee weken staat de Rotterdam marathon gepland. De knie voelt al een stuk beter, maar ik twijfel of ik Rotterdam moet lopen. Zeker gezien het feit dat in november New-York gepland staat en ik niets wil forceren.
Netjes hoor ^O^

Als ik jou was zou ik Rotterdam laten schieten, zeker als je NY ook in de planning heb staan (die is iets duurder om te annuleren :D)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')