Staat er in de openingspost niet een die je leuk lijkt?? Wat we bij de loopgroep nog wel eens doen is een pyramideloop. Uit mijn hoofd (weet het dus niet helemaal zeker) is dat iets van 100, 200 en 400 meter. Dan weer 400, 200 en 100. Tussen elke afstand zat ook hersteltijd. Maar hoe lang weet ik even niet meer.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 21:15 schreef Viking84 het volgende:
Ik wil trouwens ook gaan intervallen, maar ik weet niet hoe ik dat het beste aan kan pakken. Ik loop in principe drie keer per week: een duurloop van > 10 km in het weekend en doordeweeks twee keer 5. Een van die 5 wil ik aanpakken voor intervaltraining, maar hoe? En heb ik daar ook echt een schema voor nodig of kan ik gewoon tussendoor bijvoorbeeld steeds twee minuten versnellen en dan weer een minuut op normaal tempo lopen? En dat dan 5 keer herhalen ofzo?
Nice! Ben benieuwd wat je er van vind, wil hem misschien ook wel aanschaffenquote:
Als eerste, veel succes en plezier met je voorbereidingen.quote:Op zondag 1 april 2012 11:32 schreef bblaaa8 het volgende:
Totale beginner met hardlopen, gister aangemeld voor de 10mijl dam tot damloop.
Daar pas ik beter inderdaad, bedankt.quote:Op zondag 1 april 2012 11:41 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
Als eerste, veel succes en plezier met je voorbereidingen.
In dit topic hier zitten de lopers met ruime ervaring
ik denk dat je je hier beter thuis zal voelen
Hardlopen voor beginners #64 - snotverdikkeme
Even gekeken, thanks! (ingewikkeld hoor, ik hoop ik die gegevens kan instellen in m'n Garmin, want als ik het allemaal moet onthoudenquote:Op vrijdag 30 maart 2012 21:51 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Staat er in de openingspost niet een die je leuk lijkt?? Wat we bij de loopgroep nog wel eens doen is een pyramideloop. Uit mijn hoofd (weet het dus niet helemaal zeker) is dat iets van 100, 200 en 400 meter. Dan weer 400, 200 en 100. Tussen elke afstand zat ook hersteltijd. Maar hoe lang weet ik even niet meer.
Nou ja, bij die 10 km/u ging ik wel redelijk voluit, dat was eigenlijk iets te snel. Normaal loop ik de 10 rond de 9,5 km/u, dat is een goed vol te houden tempo voor mij. Wat zou jij mij adviseren? Stukjes van 300 meter op 12 km/u proberen? En hoe vaak en hoeveel rustmomenten?quote:Op zondag 1 april 2012 19:42 schreef DeeBee het volgende:
Nou ja...ik weet ook niet alles, maar het is in de regel niet logisch dat je je interval trainingen op een zelfde tempo doet als wat je een uur kan volhouden!
Ik denk dat je 12/13 per uur wel zou kunnen, zeker op kleine stukjes als 300-400-500 meter.Mocht je dat echt niet kunnen dan loop je dus normaal veel te hard blijkbaar (dan zou 10 km / h echt voluit betekenen). Als dat laatste het geval is dan train je dus iets te intensief denk ik...
Normaal benader je in duurlopen niet echt je wedstrijd tempo namelijk.Het is 'verslavend' om elke keer zo hard mogelijk te willen lopen en jezelf vaak in training te willen verbeteren, maar die progressie is alleen als echte beginner reeël.
Probeer dus gewoon een keer op echt korte stukjes flink harder te gaan of denk goed na over je tempo van je normale trainingen. Langzamer trainen is soms net zo effectief, zoals bananablues laatst nog zei bijv.
OT: zelf 1:11 u gelopen vanmiddag met 2 keer een blok van 5 minuten intervalletjes rond viaduct / verhoging, alles zo rond extensieve HRzone, behalve de intervals. Gevoel was goed, snelheid compleet onbelangrijk en onbekend...
het was geen negative split volgens mij, maar wel erg vlak. Morgen eens kijken of ik de tussentijden kan vondenquote:Op maandag 2 april 2012 13:27 schreef Mr.B. het volgende:
@Kepler: dat zijn de lekkerste wedstrijden om te lopen.Ipv helemaal kapot gaan op het einde nog wat over houden zodat je vlak kunt lopen. Was het een negative split?
Berlijn staat bij mij ook op het lijstje grote steden waar ik ooit een wedstrijd wil lopen.
Wat heb je gedaan om 23kg binnen een jaar kwijt te raken? Met alleen meer sporten is dat een enorme opgave. Ik neem aan dat je je voeding ook hebt aangepast?quote:Op maandag 2 april 2012 14:58 schreef GoodspeeD het volgende:
Zo. Hardlooptopic. Reden om weer eens op het forum te komen. :-)
Vorig jaar, na twee jaar hardlopen met overgewicht (179 cm/103 KG), besloten om een marathon als doel te stellen voor 2011. En wel Berlijn. In mei begonnen met afvallen en trainen. Kilo's vlogen er af en de training vorderde ook goed. In september dus ook succesvol de marathon van Berlijn gerend in 4:26:29 met een gewicht van 80 kg.
Om precies te zijn 21 kg in drie maanden en nog eens 8 kg in de maanden daarna. :-)quote:Op maandag 2 april 2012 19:58 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Wat heb je gedaan om 23kg binnen een jaar kwijt te raken? Met alleen meer sporten is dat een enorme opgave. Ik neem aan dat je je voeding ook hebt aangepast?
Netjes hoorquote:Op maandag 2 april 2012 14:58 schreef GoodspeeD het volgende:
Zo. Hardlooptopic. Reden om weer eens op het forum te komen. :-)
Vorig jaar, na twee jaar hardlopen met overgewicht (179 cm/103 KG), besloten om een marathon als doel te stellen voor 2011. En wel Berlijn. In mei begonnen met afvallen en trainen. Kilo's vlogen er af en de training vorderde ook goed. In september dus ook succesvol de marathon van Berlijn gerend in 4:26:29 met een gewicht van 80 kg.
Daarna begon het pas echt. Hardlopen met 103 kg vond ik al leuk. Met 80 kg nog een stuk leuker. Zeven weken na Berlijn was de Zevenheuvelenloop. Die gerend in 1:06.
Daarna bij een atletiekvereniging gegaan en het hardlopen naar een nog iets serieuzer niveau getild. Paar weken later een 10 km wedstrijd in Duitsland in 40:30. Daarna een 12,5 km wedstrijd in 51:17. Een paar weken geleden een 15 km wedstrijd in 1:01:42. En vorige week de Venloop halve marathon in 1:32:16.
Inmiddels nog maar 73,6 kg. Ik voel dat er nog veel meer te halen valt qua snelheid. Helaas is het ook allemaal iets te hard gegaan achteraf. Heb sinds een paar weken wat last van een beginnende lopersknie. Nu dus even rustig aan doen en herstellen. Over een kleine twee weken staat de Rotterdam marathon gepland. De knie voelt al een stuk beter, maar ik twijfel of ik Rotterdam moet lopen. Zeker gezien het feit dat in november New-York gepland staat en ik niets wil forceren.
Thanks.quote:Op maandag 2 april 2012 23:46 schreef kepler het volgende:
[..]
Netjes hoor
Als ik jou was zou ik Rotterdam laten schieten, zeker als je NY ook in de planning heb staan (die is iets duurder om te annuleren)
waterposten waren wel wat kort en slecht aangegeven...quote:Op dinsdag 3 april 2012 13:36 schreef annoh het volgende:
Ik heb afgelopen zondag ook de halve marathon van Berlijn gelopen en het was geweldig. Perfect weer, supergoed georganiseerd (behalve de waterposten misschien, heb er een gemist bij 15k) en heerlijk gelopen: precies 1.52.00. Anderhalve minuut van mijn persoonlijk record af. Misschien niet zo slim om 2 weken voor de marathon zo hard te lopen maar ik kon me echt niet inhouden. Nouja, het laat in ieder geval zien dat mijn lichaam wel ok is (na maanden fysiek kwakkelen).
Leuk dat het bij jou ook goed ging kepler, ik kan m ook iedereen aanraden, heel leuke loop (en een mooi shirt!)
Klasse, het begin is er. hier en hier zitten meer beginnende lopers, waaronder ook veel Evylopers. Voor tips ben je altijd welkom.quote:Op dinsdag 3 april 2012 20:16 schreef Freddeh het volgende:
Freddeh vs Hardlopen : 0-1
Net goed kapot gegaan. Wielrennen gaat me wel aardig af, maar hardlopen is wel wat anders zeg. Heb er een stel mp3 lessen bij gekregen van m'n vrouw, en ben vol goede moed begonnen. Maar 2 minuten hardlopen achter elkaar door lukt me al niet.
Heb er nu totaal 2km op zitten, en kan les 1 opnieuw doen donderdag. Maar goed, ik ga een beetje lichaamsbeweging niet laten winnen van me
*edit* Route gecheckt, bleek 3km te zijn in 20min.
Mooie cross-oversquote:Op dinsdag 3 april 2012 20:50 schreef Freddeh het volgende:
Hey No-P jij hier ookThanks man! Ik ga ff rondkijken.
Ik heb compressiesokken, dus niet van die tubes maar met een voetstuk... Ik draag ze om diezelfde reden (snel last van m'n scheenbenen. Als ik rustig loop is het geen probleem, wil ik wat meer snelheidstraining doen en dus krachtiger afzetten, dan heb ik de sokken zeker nodig.) Het bevalt heel goed, kan gewoon pijnvrij op snelheid lopen, terwijl dat zonder compressie niet lukt. Laat ze daarna vaak nog een half uurtje aan, schijnt het herstel te bevorderen. Ik geloof dat je tubes meteen uit moet doen na het lopen (geen idee waarom) maar over de sokken wordt juist gezegd dat het goed is om ze een half uurtje aan te laten.quote:Op dinsdag 3 april 2012 22:21 schreef Littlecreep het volgende:
[..]
Mooie cross-overs
Hebben trouwens hier nog mensen ervaring met compressie-sleeves? Het werd me laatst aangeraden omdat ik vrij snel last krijg van shin splints. Heb even zitten kijken, maar twijfel een beetje over de maat. Lig in het grijze gebied van een kuitomtrek van 37cm, wat volgens de tabel of de top is voor maat 3 en het begin van maat 4. Gezien het feit dat die dingen aardig strak zitten vraag ik me af waar ik beter voor kan gaan.
Met de maat geen ervaring. Het zal best wat bescherming bieden tegen blessure maar verwacht geen complete bescherming tegen shinsplits. Voor beter herstel is het nog niet goed onderzocht. Als je ze ook met triathlons aan wil doen, moet je niet die volledige kousen halen maar tubes.quote:Op dinsdag 3 april 2012 22:21 schreef Littlecreep het volgende:
[..]
Mooie cross-overs
Hebben trouwens hier nog mensen ervaring met compressie-sleeves? Het werd me laatst aangeraden omdat ik vrij snel last krijg van shin splints. Heb even zitten kijken, maar twijfel een beetje over de maat. Lig in het grijze gebied van een kuitomtrek van 37cm, wat volgens de tabel of de top is voor maat 3 en het begin van maat 4. Gezien het feit dat die dingen aardig strak zitten vraag ik me af waar ik beter voor kan gaan.
Daarom zat ik dus vooral te kijken naar tubes. De vriend die het advies gaf had er zelf goeie ervaringen mee en wil het zelf ook wel eens kijken of het was is. Loop wel even een winkel binnen de komende weken, kijken of het een beetje zit.quote:Op dinsdag 3 april 2012 22:30 schreef No-P het volgende:
[..]
Met de maat geen ervaring. Het zal best wat bescherming bieden tegen blessure maar verwacht geen complete bescherming tegen shinsplits. Voor beter herstel is het nog niet goed onderzocht. Als je ze ook met triathlons aan wil doen, moet je niet die volledige kousen halen maar tubes.
Ik heb ook compressiekousen, gebruik ze dan ook niet tijdens triathlons maar voor zware hardlooptrainingen om de kuiten minder te belasten/sneller te laten herstellen (Ik zou ze dan ook eventjes aan na de training, of soms na een zware training de volgende dag). Met shinsplints heb ik geen ervaring, maar ik heb wel het idee dat het de kuiten belastbaarder maakt. Overigens heb ik een tijd terug de laatste helft van een presentatie van Herzog gevolgd over compressiekousen.quote:Op dinsdag 3 april 2012 22:28 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Ik heb compressiesokken, dus niet van die tubes maar met een voetstuk...
50 euro volgens mij. Klinkt best duur voor een paar sokken. Maar tot nu toe vind ik het het geld zeker waard.quote:Op donderdag 5 april 2012 09:49 schreef rechtsedirecte het volgende:
bedankt banana, duidelijke uitleg.
Wat kost een paar compressiesokken ongeveer?
ach, voor een paar gewone loopsokken betaal je ook al bijna 15 euro dus ik vind het wel mee vallen.quote:Op donderdag 5 april 2012 10:07 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
50 euro volgens mij. Klinkt best duur voor een paar sokken. Maar tot nu toe vind ik het het geld zeker waard.
Kanttekening: volgens mij zijn deze gegevens (nog alleen) afkomstig van onderzoek van Herzog zelf. Er wordt nu wel onderzoek gedaan door SMA Midden (geloof ik).quote:Op woensdag 4 april 2012 13:54 schreef bananablues het volgende:
[..]
Ik heb ook compressiekousen, gebruik ze dan ook niet tijdens triathlons maar voor zware hardlooptrainingen om de kuiten minder te belasten/sneller te laten herstellen (Ik zou ze dan ook eventjes aan na de training, of soms na een zware training de volgende dag). Met shinsplints heb ik geen ervaring, maar ik heb wel het idee dat het de kuiten belastbaarder maakt. Overigens heb ik een tijd terug de laatste helft van een presentatie van Herzog gevolgd over compressiekousen.
Ik weet het niet meer precies, maar daar werd uitgelegd dat het meerdere effecten had.
Wat ik nog herinner:
- het houdt de toch al gauw 2kg kuitspier in bedwang (bij hardlopen zwaait-ie ook heen en weer, wat trekt aan de spier- en peesstructuren en zorgt voor extra beschadigingen)
- Bij het neerkomen valt er een hele sloot bloed naar beneden in de benen en met compressie kunnen de aderen dit beter opvangen oid.
- Compressie gaat van erg sterk bij de voet naar minder sterk bij de knieholte, wat zorgt voor een betere bloedcirculatie
Maar je moet het toch zelf uitproberen denk ik.
@kepler en Annoh: mooi gelopen!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |