abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 maart 2012 @ 21:51:54 #201
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_109711625
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 21:15 schreef Viking84 het volgende:
Ik wil trouwens ook gaan intervallen, maar ik weet niet hoe ik dat het beste aan kan pakken. Ik loop in principe drie keer per week: een duurloop van > 10 km in het weekend en doordeweeks twee keer 5. Een van die 5 wil ik aanpakken voor intervaltraining, maar hoe? En heb ik daar ook echt een schema voor nodig of kan ik gewoon tussendoor bijvoorbeeld steeds twee minuten versnellen en dan weer een minuut op normaal tempo lopen? En dat dan 5 keer herhalen ofzo?
Staat er in de openingspost niet een die je leuk lijkt?? Wat we bij de loopgroep nog wel eens doen is een pyramideloop. Uit mijn hoofd (weet het dus niet helemaal zeker) is dat iets van 100, 200 en 400 meter. Dan weer 400, 200 en 100. Tussen elke afstand zat ook hersteltijd. Maar hoe lang weet ik even niet meer.
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
pi_109726958
Kan ik ook in de openingspost? Doelstelling 2012:
10 km < 39min
1/2 marathon < 1.30 uur
pi_109728478
Post uit Canada :)

pi_109746387
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 13:28 schreef knnth het volgende:
Post uit Canada :)

[ afbeelding ]
Nice! Ben benieuwd wat je er van vind, wil hem misschien ook wel aanschaffen
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_109756970
Totale beginner met hardlopen, gister aangemeld voor de 10mijl dam tot damloop. :)
x
  zondag 1 april 2012 @ 11:41:19 #206
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_109757167
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 11:32 schreef bblaaa8 het volgende:
Totale beginner met hardlopen, gister aangemeld voor de 10mijl dam tot damloop. :)
Als eerste, veel succes en plezier met je voorbereidingen.

In dit topic hier zitten de lopers met ruime ervaring
ik denk dat je je hier beter thuis zal voelen
Hardlopen voor beginners #64 - snotverdikkeme
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_109757511
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 11:41 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Als eerste, veel succes en plezier met je voorbereidingen.

In dit topic hier zitten de lopers met ruime ervaring
ik denk dat je je hier beter thuis zal voelen
Hardlopen voor beginners #64 - snotverdikkeme
Daar pas ik beter inderdaad, bedankt.
x
  zondag 1 april 2012 @ 15:00:35 #208
34586 kepler
No bounce, no play
pi_109764336
Vandaag echt een heerlijke halve marathon gelopen in Berlijn! Zonnetje, weinig wind en 8 graden!

Ik stond in het voorste startvak (had optimistisch een tijd opgegeven van 1:28 :') ), maar mijn doel was onder de 1:35 te lopen. Dat is aardig gelukt met 1:32.10 *O* Lekker constant gelopen, terwijl ik normaal aan het einde veel tijd verlies heb ik nu 20 seconden gewonnen.

Alles is prima georganiseerd en ik kan het iedereen aanraden!
The line is a dot to you!
pi_109764444
Lekker hoor! Klinkt inderdaad heerlijk :) Volgend jaar dan maar ;)
  zondag 1 april 2012 @ 17:23:30 #210
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_109770407
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 21:51 schreef pietkanarie het volgende:

[..]

Staat er in de openingspost niet een die je leuk lijkt?? Wat we bij de loopgroep nog wel eens doen is een pyramideloop. Uit mijn hoofd (weet het dus niet helemaal zeker) is dat iets van 100, 200 en 400 meter. Dan weer 400, 200 en 100. Tussen elke afstand zat ook hersteltijd. Maar hoe lang weet ik even niet meer.
Even gekeken, thanks! (ingewikkeld hoor, ik hoop ik die gegevens kan instellen in m'n Garmin, want als ik het allemaal moet onthouden _O-)

Ik heb die intervalinfo uit de OP eens doorgenomen en ik heb een paar vraagjes:

- wat is dribbelen? Heel rustig jogtempo?
- ik neem aan dat ik de eerste 1600 moet lopen in een tempo dat ik goed vol zou kunnen houden als ik 10 km zou lopen? Mijn beste tijd is 59:51, maar dat ging niet in één stuk. Ik zou dus eerder op 6:25, vervolgens 6:19 en vervolgens 6:12 gaan zitten, denk ik.
- ik neem aan dat ik kapot moet zijn na die training? Als dat niet zo is, dan weet ik dus dat ik m'n tempo wat moet opschroeven.
- ik neig ernaar deze te doen: De Halve Piramide

1. Drie kilometer warming-up in een rustig tempo.
2. Leg 1600 meter af in een tempo van uw beste 10-kilometertijd, gevolgd door twee minuten dribbelen of wandelen.
3. Loop nogmaals 1600 meter, maar dan zes seconden sneller, gevolgd door dezelfde pauze van twee minuten.
4. Leg voor de derde maal 1600 meter af en voer het tempo op door nog eens zes seconden (dus twaalf seconden sneller dan het 10-kilometertempo) sneller te lopen.
5. Uitlopen: drie kilometer joggen.
Niet meer actief op Fok!
  zondag 1 april 2012 @ 17:38:42 #211
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_109770970
Weet iemand trouwens hoe ik dit precies instel op de Garmin? Ik heb nu aangegeven dat ik 1600 m wil versneller, 2 minuten wil rusten en dit 3 keer wil herhalen. Vervolgens vraagt 'ie echter of ik ook een cooling down en een warming up wil, maar ik zie niet waar ik kan opgeven hoe lang die duren (dat moet dus 3 km zijn).

Edit: ik ben nu zo ver dat ik een geavanceerde training heb ingesteld in het trainingscenter. Alleen moet ik nu het aantal herhalingen aangeven, maar volgens mij gaat dat niet helemaal goed...

Zo ziet het er dus uit nu:

Waar moet ik nu de herhalingen opgeven? Want het is natuurlijk de bedoeling dat 'ie alleen stap 2 en 3 herhaalt. En ik neem aan dat 2 herhalingen ook echt herhalingen zijn? (dus exclusief de eerste keer? In feite dus 3 keer).

[ Bericht 25% gewijzigd door Viking84 op 01-04-2012 17:53:41 ]
Niet meer actief op Fok!
pi_109772439
Dribbelen is echt heel langzaam, hardloopwandelen laat maar zeggen. Het doel is in beweging blijven en afvalstoffen uit je spieren afvoeren, niets meer...

Ik weet nou niet of dat het juiste tempo is Viking als ik eerlijk ben. Want je loopt ongeveer altijd 60 minuten over 10 km toch? Een minuut harder zo nu of dan maakt echt niets uit... Als ik een uur train is het meestal 12 km / h of zo, maar met deze interval train ik op 3:50 of 4:00 / km (15-16 km / h) zoiets, ruim uit m'n comfortzone.

Dus ik zou toch je langere rondes langzamer lopen, want elke keer tot je max. gaan of dezelfde snelheid lopen klopt niet.

En de snelheid die je met interval gaat doen moet al hele niet dezelfde zijn als die je hebt tijdens een uur normaal trainen. :D Zou eerder 5:30 / km proberen of zo, het gevoel na afloop moet wel zijn dat je aardig diep bent gegaan ja. Daarom mag je dus niet te vaak intervallen want het herstellen duurt ook langer...

Verder is dit wel een zware interval, 200 meters op hoog tempo afwisselen is misschien wat toegankelijker... Een mijl op vol tempo is namelijk relatief lang voor een interval. :)
Jack does it in real time...
  zondag 1 april 2012 @ 18:52:24 #213
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_109773518
Als ik nou mijn 10 of meer km op 8,5 á 9 km/u ga lopen en het intervaltempo op 10 km/u (en dan dus harder voor de volgende versnellingen), zou dat al helpen?

Ik vind het wel irritant dat ik langzamer moet lopen. Ik ga juist intervallen om mijn tempo op te krikken. Maar 12 of 13 km/u ga ik never nooit niet halen nu :N.
Niet meer actief op Fok!
pi_109775467
Nou ja...ik weet ook niet alles, maar het is in de regel niet logisch dat je je interval trainingen op een zelfde tempo doet als wat je een uur kan volhouden!

Ik denk dat je 12/13 per uur wel zou kunnen, zeker op kleine stukjes als 300-400-500 meter. :) Mocht je dat echt niet kunnen dan loop je dus normaal veel te hard blijkbaar (dan zou 10 km / h echt voluit betekenen). Als dat laatste het geval is dan train je dus iets te intensief denk ik...

Normaal benader je in duurlopen niet echt je wedstrijd tempo namelijk. :) Het is 'verslavend' om elke keer zo hard mogelijk te willen lopen en jezelf vaak in training te willen verbeteren, maar die progressie is alleen als echte beginner reeël.

Probeer dus gewoon een keer op echt korte stukjes flink harder te gaan of denk goed na over je tempo van je normale trainingen. Langzamer trainen is soms net zo effectief, zoals bananablues laatst nog zei bijv. :)

OT: zelf 1:11 u gelopen vanmiddag met 2 keer een blok van 5 minuten intervalletjes rond viaduct / verhoging, alles zo rond extensieve HRzone, behalve de intervals. Gevoel was goed, snelheid compleet onbelangrijk en onbekend... :P
pi_109778023
Zojuist de 60 van Texel ontdekt! Wat gaaf, zo iets zou ik wel eens willen lopen.

@ kepler, gefeliciteerd met je tijd.
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
  zondag 1 april 2012 @ 21:01:53 #216
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_109779673
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 19:42 schreef DeeBee het volgende:
Nou ja...ik weet ook niet alles, maar het is in de regel niet logisch dat je je interval trainingen op een zelfde tempo doet als wat je een uur kan volhouden!

Ik denk dat je 12/13 per uur wel zou kunnen, zeker op kleine stukjes als 300-400-500 meter. :) Mocht je dat echt niet kunnen dan loop je dus normaal veel te hard blijkbaar (dan zou 10 km / h echt voluit betekenen). Als dat laatste het geval is dan train je dus iets te intensief denk ik...

Normaal benader je in duurlopen niet echt je wedstrijd tempo namelijk. :) Het is 'verslavend' om elke keer zo hard mogelijk te willen lopen en jezelf vaak in training te willen verbeteren, maar die progressie is alleen als echte beginner reeël.

Probeer dus gewoon een keer op echt korte stukjes flink harder te gaan of denk goed na over je tempo van je normale trainingen. Langzamer trainen is soms net zo effectief, zoals bananablues laatst nog zei bijv. :)

OT: zelf 1:11 u gelopen vanmiddag met 2 keer een blok van 5 minuten intervalletjes rond viaduct / verhoging, alles zo rond extensieve HRzone, behalve de intervals. Gevoel was goed, snelheid compleet onbelangrijk en onbekend... :P
Nou ja, bij die 10 km/u ging ik wel redelijk voluit, dat was eigenlijk iets te snel. Normaal loop ik de 10 rond de 9,5 km/u, dat is een goed vol te houden tempo voor mij. Wat zou jij mij adviseren? Stukjes van 300 meter op 12 km/u proberen? En hoe vaak en hoeveel rustmomenten? :).
Niet meer actief op Fok!
pi_109782409
Dat een halve kilometer per uur zoveel uitmaakt geeft wel aan dat die 10 km / h iets te enthousiast is denk ik. :) Een halve km / h is namelijk amper verschil qua tempo, verwaarsloosbaar, dus 9.5 km / h is dan denk ik ook iets te hard nog steeds...

En het is gewoon varieren, niet zo blind staren op je horloges, km / h's of whatever, gewoon luisteren naar je lichaam kan ook. Je kan van alles doen, de vormen die in de OP staan (al focussen die iets teveel op 'referentiesnelheden' die je niet echt hebt misschien, omdat je niet zoveel wedstrijden hebt gedaan...). Maar je kan ook iets doen als: 200 meter nagenoeg voluit (als je 200 meter moeilijk vindt te schatten kunnen het ook 3 lantaarnpaal-afstanden zijn of iets), 100 meter rustig dribbelen, dan weer 200 meter...en dan zo 4 / 5x...daarna 3 minuten rust en dan nog zo'n setje (of twee als je je sterk voelt). Over het algemeen moet je wel flink moe worden van interval-training, maar je hoeft ook weer niet te verzuren bij je 2e 200 meter... :) Maar het kan ook op tijd bijv.: blokjes van een minuut, de ene keer loop je 200 meter in die minuut, blokje erna 150 meter, of 400 meter in 2 minuten en als 'rust' 300 meter in 2 minuten... En dan 3 x 2 x 2, daarna 5 minuten rusten en dan nog zo'n setje van 12 minuten in totaal. Je moet echter wel flink varieren in je snelheid vergeleken met duur en rusttempo's, dat is het belangrijkste van intervals. En 0.5 km / h verschil is dan niet echt genoeg... :)

Heb mij van het weekend toch maar ingeschreven voor de Damloop ook, heb een beetje haat-liefde verhouding met die wedstrijd en qua parcours etc. is het niet echt een wedstrijd voor toptijden per se. Maar de hele ambiance etc. is wel weer erg mooi meestal! :)
  maandag 2 april 2012 @ 13:19:43 #218
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_109801497
Ik ga gewoon zelf wat uitproberen, merk zelf wel wat werkt en wat niet :).
Paar km inlopen, 200 meter sprinten, 100 meter dribbelen en dat een aantal keer herhalen. Door schade en schande wordt men wijs ofzo :P.
Niet meer actief op Fok!
pi_109801759
@Kepler: dat zijn de lekkerste wedstrijden om te lopen. :) Ipv helemaal kapot gaan op het einde nog wat over houden zodat je vlak kunt lopen. Was het een negative split?
Berlijn staat bij mij ook op het lijstje grote steden waar ik ooit een wedstrijd wil lopen.
pi_109805142
Zo. Hardlooptopic. Reden om weer eens op het forum te komen. :-)

Vorig jaar, na twee jaar hardlopen met overgewicht (179 cm/103 KG), besloten om een marathon als doel te stellen voor 2011. En wel Berlijn. In mei begonnen met afvallen en trainen. Kilo's vlogen er af en de training vorderde ook goed. In september dus ook succesvol de marathon van Berlijn gerend in 4:26:29 met een gewicht van 80 kg.

Daarna begon het pas echt. Hardlopen met 103 kg vond ik al leuk. Met 80 kg nog een stuk leuker. Zeven weken na Berlijn was de Zevenheuvelenloop. Die gerend in 1:06.

Daarna bij een atletiekvereniging gegaan en het hardlopen naar een nog iets serieuzer niveau getild. Paar weken later een 10 km wedstrijd in Duitsland in 40:30. Daarna een 12,5 km wedstrijd in 51:17. Een paar weken geleden een 15 km wedstrijd in 1:01:42. En vorige week de Venloop halve marathon in 1:32:16.

Inmiddels nog maar 73,6 kg. Ik voel dat er nog veel meer te halen valt qua snelheid. Helaas is het ook allemaal iets te hard gegaan achteraf. Heb sinds een paar weken wat last van een beginnende lopersknie. Nu dus even rustig aan doen en herstellen. Over een kleine twee weken staat de Rotterdam marathon gepland. De knie voelt al een stuk beter, maar ik twijfel of ik Rotterdam moet lopen. Zeker gezien het feit dat in november New-York gepland staat en ik niets wil forceren.
  maandag 2 april 2012 @ 15:29:04 #221
34586 kepler
No bounce, no play
pi_109806302
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 13:27 schreef Mr.B. het volgende:
@Kepler: dat zijn de lekkerste wedstrijden om te lopen. :) Ipv helemaal kapot gaan op het einde nog wat over houden zodat je vlak kunt lopen. Was het een negative split?
Berlijn staat bij mij ook op het lijstje grote steden waar ik ooit een wedstrijd wil lopen.
het was geen negative split volgens mij, maar wel erg vlak. Morgen eens kijken of ik de tussentijden kan vonden :)

was wel 1 van de lekkerste wedstrijden, komt vooral omdat ik mezelf de eerste helft echt gedwongen heb een bepaald tempo te lopen. Meestal begin ik dus veelste snel :D Nu constant 4:25 per km gelopen.

Realistische doelen voor mezelf stellen zorgt toch voor leukere wedstrijden :D
pi_109817910
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 14:58 schreef GoodspeeD het volgende:

Vorig jaar, na twee jaar hardlopen met overgewicht (179 cm/103 KG), besloten om een marathon als doel te stellen voor 2011. En wel Berlijn. In mei begonnen met afvallen en trainen. Kilo's vlogen er af en de training vorderde ook goed. In september dus ook succesvol de marathon van Berlijn gerend in 4:26:29 met een gewicht van 80 kg.
Wat heb je gedaan om 23kg binnen een jaar kwijt te raken? Met alleen meer sporten is dat een enorme opgave. Ik neem aan dat je je voeding ook hebt aangepast?
pi_109823818
Vanavond 10x400m extensief, viel redelijk zwaar. Bleek achteraf dat ook de Training Load plugin het de zwaarste training van dit jaar vond :) Alleen de 10k van de CPC kreeg een hogere score. Gelukkig weer op het goede pad, volume is een kwestie van tijd. Wil deze maand toch wel 90k lopen (maart ~58k).

Over twee weken een 5k-loop, kijken hoeveel ik vooruit ben gegaan ...
pi_109825577
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2012 19:58 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Wat heb je gedaan om 23kg binnen een jaar kwijt te raken? Met alleen meer sporten is dat een enorme opgave. Ik neem aan dat je je voeding ook hebt aangepast?
Om precies te zijn 21 kg in drie maanden en nog eens 8 kg in de maanden daarna. :-)

Maar inderdaad: deels door trainen en deels door aangepaste voeding. Opzich niet de meest ideale combinatie. Een maand voor de marathon ben ik ook gestopt met diëten omdat ik merkte dat het qua energiehuishouding gewoon niet te doen was. Na een training van 32 km werd het zwart voor de ogen en had ik de rest van het weekend nodig om uit te kateren. Niet gek als je bedenkt dat ik maar 1400 kcal per dag at, terwijl een duurloop van 32 km al zo'n 2800 kcal verstookte.

Na de marathon ben ik eigenlijk gewoon 'normaal' gaan eten. Dus gewoon zoals elk gezond mens 2500 kcal per dag. En bij dagen van intensieve training flink meer koolhydraten. Het gewicht daalt eigenlijk nog steeds heel lichtjes. Zo'n 0,5 tot 1 KG per maand.
  maandag 2 april 2012 @ 23:46:55 #225
34586 kepler
No bounce, no play
pi_109832508
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 14:58 schreef GoodspeeD het volgende:

Daarna begon het pas echt. Hardlopen met 103 kg vond ik al leuk. Met 80 kg nog een stuk leuker. Zeven weken na Berlijn was de Zevenheuvelenloop. Die gerend in 1:06.

Daarna bij een atletiekvereniging gegaan en het hardlopen naar een nog iets serieuzer niveau getild. Paar weken later een 10 km wedstrijd in Duitsland in 40:30. Daarna een 12,5 km wedstrijd in 51:17. Een paar weken geleden een 15 km wedstrijd in 1:01:42. En vorige week de Venloop halve marathon in 1:32:16.

Inmiddels nog maar 73,6 kg. Ik voel dat er nog veel meer te halen valt qua snelheid. Helaas is het ook allemaal iets te hard gegaan achteraf. Heb sinds een paar weken wat last van een beginnende lopersknie. Nu dus even rustig aan doen en herstellen. Over een kleine twee weken staat de Rotterdam marathon gepland. De knie voelt al een stuk beter, maar ik twijfel of ik Rotterdam moet lopen. Zeker gezien het feit dat in november New-York gepland staat en ik niets wil forceren.
Netjes hoor ^O^

Als ik jou was zou ik Rotterdam laten schieten, zeker als je NY ook in de planning heb staan (die is iets duurder om te annuleren :D)
pi_109837814
quote:
2s.gif Op maandag 2 april 2012 23:46 schreef kepler het volgende:

[..]

Netjes hoor ^O^

Als ik jou was zou ik Rotterdam laten schieten, zeker als je NY ook in de planning heb staan (die is iets duurder om te annuleren :D)
Thanks.

Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en besloten niet naar Rotterdam te gaan. Komende weken dus lekker herstellen en een beetje freewheelen en in juli hopelijk weer beginnen met de voorbereidingen voor New-York.

Achteraf is het allemaal ook zo duidelijk waarom het nu wat pijn doet. Gegroeid van twee keer per week langzaam trainen, naar vier keer per week intensief trainen, waarvan twee snelheids/intervaltrainingen. Binnen een half jaar gegroeid van wedstrijden op 10 km/uur naar wedstrijden op 14 tot 15 km/uur. Getraind voor de marathon, maar parallel daaraan 10, 12,5 en 15 km wedstrijden gelopen en gewoon veel snelheidstrainingen gedaan specifiek voor de wat kortere afstanden. Met als grande finale een halve marathon drie weken voor de marathon.

Voor New-York gaat het er allemaal wat anders uit zien. Vijf trainingen per week, waarvan twee rustige korte duurlopen, één korte duurloop op marathontempo, één lange duurloop en één tempoloop. En hoogstens één 10 km wedstrijd twee weken voor de marathon.

[ Bericht 29% gewijzigd door GoodspeeD op 03-04-2012 09:02:46 ]
pi_109839130
Gister voor het eerst 20km gerend :D Ging best lekker, eerste 15km met een maat en daarna nog 5km erbij gedaan :).

Wel dikke spierpijn nu joh.
Bodybuilding #1
Hardlopen #2
  dinsdag 3 april 2012 @ 10:47:09 #228
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_109840790
Ikke gisterenavond (rond middernacht) 8km gerend. Ik deed er wel 1:20 uur over, maar goed wel een mooie afstand.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
  dinsdag 3 april 2012 @ 13:36:16 #229
17113 annoh
Beating hearts baby
pi_109847505
Ik heb afgelopen zondag ook de halve marathon van Berlijn gelopen en het was geweldig. Perfect weer, supergoed georganiseerd (behalve de waterposten misschien, heb er een gemist bij 15k) en heerlijk gelopen: precies 1.52.00. Anderhalve minuut van mijn persoonlijk record af. Misschien niet zo slim om 2 weken voor de marathon zo hard te lopen maar ik kon me echt niet inhouden. Nouja, het laat in ieder geval zien dat mijn lichaam wel ok is (na maanden fysiek kwakkelen).

Leuk dat het bij jou ook goed ging kepler, ik kan m ook iedereen aanraden, heel leuke loop (en een mooi shirt!)
I'm just a girl in the world.
  dinsdag 3 april 2012 @ 13:49:16 #230
236410 MaleDuck
Wees altijd lief voor een eend
pi_109847996
Gister mijn gewoonlijke rondje op interval gelopen, viel me nog niet tegen, en mn spieren reageren er goed op, dus dat is lekker.

Op naar de 19 minuten op de 5k :D
&lt;a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...&lt;/a&gt;
  dinsdag 3 april 2012 @ 14:26:42 #231
34586 kepler
No bounce, no play
pi_109849620
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 13:36 schreef annoh het volgende:
Ik heb afgelopen zondag ook de halve marathon van Berlijn gelopen en het was geweldig. Perfect weer, supergoed georganiseerd (behalve de waterposten misschien, heb er een gemist bij 15k) en heerlijk gelopen: precies 1.52.00. Anderhalve minuut van mijn persoonlijk record af. Misschien niet zo slim om 2 weken voor de marathon zo hard te lopen maar ik kon me echt niet inhouden. Nouja, het laat in ieder geval zien dat mijn lichaam wel ok is (na maanden fysiek kwakkelen).

Leuk dat het bij jou ook goed ging kepler, ik kan m ook iedereen aanraden, heel leuke loop (en een mooi shirt!)
waterposten waren wel wat kort en slecht aangegeven...

Shirt heb ik niet... Vriend van me heeft mn startnummer opgehaald, maar shirt vergeten. Ik ga maar eens mailen, kijken of ze het (op mijn kosten) kunnen opsturen :)
  dinsdag 3 april 2012 @ 19:46:36 #232
213498 SpauldingPF
When the music's over
pi_109862976
Net terug van het hardlopen, 3 km met gemiddeld 13,3 km/u, nog even en ik zit weer op m`n 14 km/u op die afstand!
pi_109864592
Freddeh vs Hardlopen : 0-1

Net goed kapot gegaan. Wielrennen gaat me wel aardig af, maar hardlopen is wel wat anders zeg. Heb er een stel mp3 lessen bij gekregen van m'n vrouw, en ben vol goede moed begonnen. Maar 2 minuten hardlopen achter elkaar door lukt me al niet.
Heb er nu totaal 2km op zitten, en kan les 1 opnieuw doen donderdag. Maar goed, ik ga een beetje lichaamsbeweging niet laten winnen van me :)

*edit* Route gecheckt, bleek 3km te zijn in 20min.

[ Bericht 5% gewijzigd door Freddeh op 03-04-2012 20:36:10 ]
  dinsdag 3 april 2012 @ 20:44:22 #234
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_109865926
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 20:16 schreef Freddeh het volgende:
Freddeh vs Hardlopen : 0-1

Net goed kapot gegaan. Wielrennen gaat me wel aardig af, maar hardlopen is wel wat anders zeg. Heb er een stel mp3 lessen bij gekregen van m'n vrouw, en ben vol goede moed begonnen. Maar 2 minuten hardlopen achter elkaar door lukt me al niet.
Heb er nu totaal 2km op zitten, en kan les 1 opnieuw doen donderdag. Maar goed, ik ga een beetje lichaamsbeweging niet laten winnen van me :)

*edit* Route gecheckt, bleek 3km te zijn in 20min.
Klasse, het begin is er. hier en hier zitten meer beginnende lopers, waaronder ook veel Evylopers. Voor tips ben je altijd welkom.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_109866263
Hey No-P jij hier ook :) Thanks man! Ik ga ff rondkijken.
pi_109872872
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 20:50 schreef Freddeh het volgende:
Hey No-P jij hier ook :) Thanks man! Ik ga ff rondkijken.
Mooie cross-overs ;)

Hebben trouwens hier nog mensen ervaring met compressie-sleeves? Het werd me laatst aangeraden omdat ik vrij snel last krijg van shin splints. Heb even zitten kijken, maar twijfel een beetje over de maat. Lig in het grijze gebied van een kuitomtrek van 37cm, wat volgens de tabel of de top is voor maat 3 en het begin van maat 4. Gezien het feit dat die dingen aardig strak zitten vraag ik me af waar ik beter voor kan gaan.
  dinsdag 3 april 2012 @ 22:28:41 #237
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_109873406
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 22:21 schreef Littlecreep het volgende:

[..]

Mooie cross-overs ;)

Hebben trouwens hier nog mensen ervaring met compressie-sleeves? Het werd me laatst aangeraden omdat ik vrij snel last krijg van shin splints. Heb even zitten kijken, maar twijfel een beetje over de maat. Lig in het grijze gebied van een kuitomtrek van 37cm, wat volgens de tabel of de top is voor maat 3 en het begin van maat 4. Gezien het feit dat die dingen aardig strak zitten vraag ik me af waar ik beter voor kan gaan.
Ik heb compressiesokken, dus niet van die tubes maar met een voetstuk... Ik draag ze om diezelfde reden (snel last van m'n scheenbenen. Als ik rustig loop is het geen probleem, wil ik wat meer snelheidstraining doen en dus krachtiger afzetten, dan heb ik de sokken zeker nodig.) Het bevalt heel goed, kan gewoon pijnvrij op snelheid lopen, terwijl dat zonder compressie niet lukt. Laat ze daarna vaak nog een half uurtje aan, schijnt het herstel te bevorderen. Ik geloof dat je tubes meteen uit moet doen na het lopen (geen idee waarom) maar over de sokken wordt juist gezegd dat het goed is om ze een half uurtje aan te laten.
Ben gewoon naar een winkel gegaan, daar hebben ze vastgesteld welke maat ik moest hebben (zoals al verwacht... de kleinste maat die ze hadden in mijn geval). Ik zou het niet zelf gaan 'gokken' ,zonde van het geld...
I believe i can fly!
  dinsdag 3 april 2012 @ 22:30:01 #238
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_109873502
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 22:21 schreef Littlecreep het volgende:

[..]

Mooie cross-overs ;)

Met de maat geen ervaring. Het zal best wat bescherming bieden tegen blessure maar verwacht geen complete bescherming tegen shinsplits. Voor beter herstel is het nog niet goed onderzocht. Als je ze ook met triathlons aan wil doen, moet je niet die volledige kousen halen maar tubes.
Sei wachsam,
pi_109875334
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 22:30 schreef No-P het volgende:

[..]

Met de maat geen ervaring. Het zal best wat bescherming bieden tegen blessure maar verwacht geen complete bescherming tegen shinsplits. Voor beter herstel is het nog niet goed onderzocht. Als je ze ook met triathlons aan wil doen, moet je niet die volledige kousen halen maar tubes.
Daarom zat ik dus vooral te kijken naar tubes. De vriend die het advies gaf had er zelf goeie ervaringen mee en wil het zelf ook wel eens kijken of het was is. Loop wel even een winkel binnen de komende weken, kijken of het een beetje zit.
  woensdag 4 april 2012 @ 12:06:11 #240
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_109889222
Iemand nog interesse in een startbewijs voor de halve marathon van Utrecht aankomende maandag? Ik heb besloten niet te gaan, te weinig omvang op dit moment en veel kleine rot blessuretjes ;(
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
pi_109893359
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 22:28 schreef pietkanarie het volgende:

[..]

Ik heb compressiesokken, dus niet van die tubes maar met een voetstuk...
Ik heb ook compressiekousen, gebruik ze dan ook niet tijdens triathlons maar voor zware hardlooptrainingen om de kuiten minder te belasten/sneller te laten herstellen (Ik zou ze dan ook eventjes aan na de training, of soms na een zware training de volgende dag). Met shinsplints heb ik geen ervaring, maar ik heb wel het idee dat het de kuiten belastbaarder maakt. Overigens heb ik een tijd terug de laatste helft van een presentatie van Herzog gevolgd over compressiekousen.
Ik weet het niet meer precies, maar daar werd uitgelegd dat het meerdere effecten had.
Wat ik nog herinner:
- het houdt de toch al gauw 2kg kuitspier in bedwang (bij hardlopen zwaait-ie ook heen en weer, wat trekt aan de spier- en peesstructuren en zorgt voor extra beschadigingen)
- Bij het neerkomen valt er een hele sloot bloed naar beneden in de benen en met compressie kunnen de aderen dit beter opvangen oid.
- Compressie gaat van erg sterk bij de voet naar minder sterk bij de knieholte, wat zorgt voor een betere bloedcirculatie
Maar je moet het toch zelf uitproberen denk ik.

@kepler en Annoh: mooi gelopen!
  donderdag 5 april 2012 @ 09:46:40 #242
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_109929129
Interessant om te lezen wat nu precies de effecten van die compressiesokken zijn!
En... de dag na een training draag ik ze nooit. Maar ik ga het eens proberen. Lijkt wel een goed idee!
I believe i can fly!
  donderdag 5 april 2012 @ 09:49:56 #243
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_109929244
bedankt banana, duidelijke uitleg.
Wat kost een paar compressiesokken ongeveer?
  donderdag 5 april 2012 @ 10:07:36 #244
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_109929823
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 09:49 schreef rechtsedirecte het volgende:
bedankt banana, duidelijke uitleg.
Wat kost een paar compressiesokken ongeveer?
50 euro volgens mij. Klinkt best duur voor een paar sokken. Maar tot nu toe vind ik het het geld zeker waard.
I believe i can fly!
  donderdag 5 april 2012 @ 10:11:00 #245
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_109929946
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 10:07 schreef pietkanarie het volgende:

[..]

50 euro volgens mij. Klinkt best duur voor een paar sokken. Maar tot nu toe vind ik het het geld zeker waard.
ach, voor een paar gewone loopsokken betaal je ook al bijna 15 euro dus ik vind het wel mee vallen.
Ik hoor er goede berichten over.
pi_109938700
Gisteren weer eens 5 km op iets harder tempo gelopen (11 km/uur tegenover 8 km/uur vorige week). Blessure begint langzaam aan weg te ebben, al irriteert het af en toe nog wel wat. Zeker als ik lang in de zelfde houding zit op het werk bijvoorbeeld.

Iemand ervaring met een lopersknie? In mijn geval is het echt beginnend. Lichte irritatie aan de buitenkant van de knie. De rest van de peesplaat voelt redelijk normaal aan. Na de halve marathon anderhalve week geleden was het even wat pijnlijker en stak/sneed het af en toe bij het lopen. Nu is het vooral nog wat stijfjes, maar kan ik er wel rustig op hardlopen.
  donderdag 5 april 2012 @ 15:36:21 #247
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_109942372
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 13:54 schreef bananablues het volgende:

[..]

Ik heb ook compressiekousen, gebruik ze dan ook niet tijdens triathlons maar voor zware hardlooptrainingen om de kuiten minder te belasten/sneller te laten herstellen (Ik zou ze dan ook eventjes aan na de training, of soms na een zware training de volgende dag). Met shinsplints heb ik geen ervaring, maar ik heb wel het idee dat het de kuiten belastbaarder maakt. Overigens heb ik een tijd terug de laatste helft van een presentatie van Herzog gevolgd over compressiekousen.
Ik weet het niet meer precies, maar daar werd uitgelegd dat het meerdere effecten had.
Wat ik nog herinner:
- het houdt de toch al gauw 2kg kuitspier in bedwang (bij hardlopen zwaait-ie ook heen en weer, wat trekt aan de spier- en peesstructuren en zorgt voor extra beschadigingen)
- Bij het neerkomen valt er een hele sloot bloed naar beneden in de benen en met compressie kunnen de aderen dit beter opvangen oid.
- Compressie gaat van erg sterk bij de voet naar minder sterk bij de knieholte, wat zorgt voor een betere bloedcirculatie
Maar je moet het toch zelf uitproberen denk ik.

@kepler en Annoh: mooi gelopen!
Kanttekening: volgens mij zijn deze gegevens (nog alleen) afkomstig van onderzoek van Herzog zelf. Er wordt nu wel onderzoek gedaan door SMA Midden (geloof ik).
Edit: inmiddels al wel meer onderzoek gedaan en voor herstel lijken de sokken wel effectief maar is er nog geen consensus, waarschijnlijk door grote heterogeniteit van de studies. De sokken hebben iig geen effect op performance.

[ Bericht 6% gewijzigd door No-P op 05-04-2012 16:16:37 ]
Sei wachsam,
  donderdag 5 april 2012 @ 15:59:32 #248
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_109943218
Lekker duurloopje met 2 tempostukken van 15min erin. Mooie bospaden gepakt en een stuk langs een oude spoorbaan. Wel vervelend dat mijn 305 nog steeds niet vervangingen is. Dan kan ik weer wat mooie routes plannen door het bos. Vandaag toch weer 19km gelopen.
Sei wachsam,
pi_109947083
Thanks No-P.
Heb vandaag ook hardgelopen en net als de andere trainingen deze week ging het niet echt lekker. Het gevoel erbij was in ieder geval dat het erg moeizaam ging... vanaf morgen 4 dagen hard trainen (vooral fietsen) in de Ardennen. Hopelijk gaat dat wat beter..
  donderdag 5 april 2012 @ 20:23:59 #250
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_109954200
vandaar staat er 15km op het program, hond gaat mee want die moet weer in conditie komen voor de eendenjacht dus zo hard zal het vandaag niet gaan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')