abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 maart 2012 @ 21:20:01 #126
34586 kepler
No bounce, no play
pi_109546335
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 09:47 schreef 1517 het volgende:

Knnth, indien jijvoor een marathon zou gaan trainen, zou je dan LSD trainingen volgen of wat meer intervallen/hoge intensiteit/looptechniek/efficiency trainen.
Ik kan er met mijn hoofd niet bij waarom je in de weken voor een marathon 20+km zou gaan lopen.
Het lijkt me toch niet meer dan normaal om in de weken voor de marathon 20+ te lopen? Op die manier bouw je toch de benodigde conditie op?

Twee weken voor de marathon zou ik mn laatste duurloop lopen (30k) en dan vooral veel interval/herstel.

Of doe ik dan iets helemaal fout? :D
The line is a dot to you!
pi_109546975
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:11 schreef knnth het volgende:

Ik heb een pesthekel aan LSD, plus dat zowel mensen als Verheul en Lydiard (niet de minste als het aankomt op trainingsleer) er geen fan van zijn. Ik zou veel steady state trainingen (dus tegen de anaerobe drempel ipv ver eronder) doen afgewisseld met veel extensieve intervallen (6-8x1000m en 4x2000m) en 20k/30k wedstrijden die je niet voluit loopt.
Ik heb beide gedaan, voor afstanden tot een halve. Ik heb die LSD echt nodig. Niet overdreven veel, maar als ik voor de 7H of een halve train toch liefst twee keer per week. Ik merk dat ik de omvang dan veel beter aan kan dan wanneer ik continu tegen de anaerobe drempel aan zit. En dan de laatste cycli voor de wedstrijd verschuift de focus steeds meer naar snelheid in plaats van afstand.
  maandag 26 maart 2012 @ 22:10:13 #128
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_109549334
Ik vind langzame duurlopen ook niet het leukste, maar met wat muziek op is het wel te doen.
Vandaag herstelloopje met 6:10min/km. D1 is bij mij nu 5:30-6:00min/km. Door veel base training van de winter is die zone een stuk sneller geworden. Nu begint een beetje de tijd om snelheid te kweken met training net onder omslagpunt.
Moet mijn zones wel weer opnieuw laten bepalen want d1 is bij mij vrij laag en klopt niet meer helemaal meer.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
  maandag 26 maart 2012 @ 22:18:21 #129
222754 Dagoduck
ROCK 'N GROHL
pi_109549821
Doet er nog iemand mee met de halve marathon van Den Helder? 15 april.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_109550223
Aan de experts: heb het ook al in het lifestyle topic gevraagd, maar daar krijg ik gelijk de wind van voren. Ik loop nu 10 weken met Evy en heb dat met de Venloop afgerond. Ik wil nu naar de 21 km gaan, nog voor de jaarwisseling. Dit moet goed te doen zijn. Maar ik wil het ook verantwoord doen want ik ben nog in de groei ed. Wat kan ik het beste doen?
  maandag 26 maart 2012 @ 23:10:20 #131
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_109552060
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 22:24 schreef datisstom het volgende:
Aan de experts: heb het ook al in het lifestyle topic gevraagd, maar daar krijg ik gelijk de wind van voren. Ik loop nu 10 weken met Evy en heb dat met de Venloop afgerond. Ik wil nu naar de 21 km gaan, nog voor de jaarwisseling. Dit moet goed te doen zijn. Maar ik wil het ook verantwoord doen want ik ben nog in de groei ed. Wat kan ik het beste doen?
datisstom, je kreeg de wind niet van voren omdat je 21km wilde lopen maar omdat je op 15jarige leeftijd, blind van enthusiasme, een marathon wil lopen binnen een half jaar
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_109552111
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:10 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

datisstom, je kreeg de wind niet van voren omdat je 21km wilde lopen maar omdat je op 15jarige leeftijd, blind van enthusiasme, een marathon wil lopen binnen een half jaar
:')___! Dat maak je er zelf van. Ik zei een HALVE marathon binnen een jaar.
  maandag 26 maart 2012 @ 23:27:02 #133
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_109552793
Das niet geheel waar idd, volgens mij was het wyccie die gelijk een hele wilde lopen...
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  maandag 26 maart 2012 @ 23:45:35 #134
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_109553603
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:11 schreef datisstom het volgende:

[..]

Dan nog vraag ik me af of het echt een goed idee is om een have marathon te gaan lopen (binnen 8 maanden ook nog) als je vijftien bent. Tegen die tijd misschien zestien, maar in ieder geval groei je nog. Zie http://www.runinfo.nl/kinderen.htm en niet struikelen over het woord 'kinderen' :') Er staat in ieder geval dat er voor veertienjarigen duurlopen worden aangeraden tot 45 minuten. Het advies voor iemand van vijftien zal niet heel veel anders zijn denk ik?
Zou ook zonde als je echt iets kapot gaat maken in je gewrichten ofzo.

Maar goed, dit is wat ik denk/lees. Geen ervaring mee. Misschien kan je prima een halve marathon lopen als je 15/16 bent.
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
  dinsdag 27 maart 2012 @ 00:04:19 #135
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_109554303
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:11 schreef datisstom het volgende:

[..]

sorry, je hebt gelijk...ik heb even terug gelezen.
Maar dat doet niet af van het feit dat het mij niet al te verstand lijkt om jezelf op een jonge leeftijd overmatig te belasten.
Ik zou zeggen, train gewoon richting de langere afstanden maar staar je niet dood op een wedstrijd., ik ben bang dat als een rooie lap op een stier werkt en je je daardoor over de kop loop.

Probeer misschien de 10km en werk op deze afstand aan je PR voordat je verder ga

[ Bericht 4% gewijzigd door rechtsedirecte op 27-03-2012 00:13:06 ]
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_109556620
quote:
Ik ben geen arts of expert en ik weet niet hoe jouw lichaam is. Feit is dat je lichaam zich sneller aanpast als je jong bent, wat een voordeel zou kunnen zijn voor later. Welke afstand heb je bij de venloop gedaan? De 5km of de 10km?
Ik zou gewoon opbouwen naar 10, 15/16 en dan 21 met genoeg maanden ertussen. Goed luisteren naar wat je lichaam zegt en of je het leuk vindt (Plezier is het belangrijkste!). Hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt kan ik je niet zeggen: je hoeft je in ieder geval niet te haasten want bij duursport kan je rond je 30e je top nog bereiken!
Maar volgens mij kan het geen kwaad en 8 maanden is ook lang zat, maar als ik jou was zou ik wel bij een loopgroep/atletiekclub gaan. Begeleiding kan je zo veel meer helpen als je iets wilt bereiken. Maar zoek dan wel een begeleider die dezelfde visie als jou heeft, in plaats van iemand die je alleen maar probeert tegen te houden...
pi_109556882
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:45 schreef pietkanarie het volgende:

[..]

Dan nog vraag ik me af of het echt een goed idee is om een have marathon te gaan lopen (binnen 8 maanden ook nog) als je vijftien bent. Tegen die tijd misschien zestien, maar in ieder geval groei je nog. Zie http://www.runinfo.nl/kinderen.htm en niet struikelen over het woord 'kinderen' :') Er staat in ieder geval dat er voor veertienjarigen duurlopen worden aangeraden tot 45 minuten. Het advies voor iemand van vijftien zal niet heel veel anders zijn denk ik?
Zou ook zonde als je echt iets kapot gaat maken in je gewrichten ofzo.

Maar goed, dit is wat ik denk/lees. Geen ervaring mee. Misschien kan je prima een halve marathon lopen als je 15/16 bent.
Lol, dat is echt zulke onzin om die kinderen van 14 dat af te raden, zeker als het sportieve kids zijn... Toen ik 14 was en 3x / week atletiektraining deed kon ik echt wel 45 minuten rennen als training hoor, gebeurde vrij weinig fouts dan... :+

Maar een random kind zou ik het minder aanraden ja. Verder zou ik het gewoon nog 1 / 2 jaar op 5 en 10 kilometers proberen en daar lekker sneller proberen te worden en je leeftijdsgenoten proberen te verslaan. Die lange afstanden kunnen altijd nog als je minder snel wordt en een hoop evenementen hebben 16 als minimum leeftijd voor een halve en 18 voor een hele marathon.

Verder ligt die stap naar de halve echt aan je fitheid: met mijn eerste halve had ik in een wedstrijd nooit > 10 km gelopen en in training 1x 15 km, al liep ik wel gewoon netjes 1 / 2 x per week en dan gaat het prima.
Jack does it in real time...
pi_109557172
quote:
Ik zou met lange afstanden lopen wachten tot je uitgegroeid bent.

quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 07:38 schreef DeeBee het volgende:

[..]

Lol, dat is echt zulke onzin om die kinderen van 14 dat af te raden, zeker als het sportieve kids zijn... Toen ik 14 was en 3x / week atletiektraining deed kon ik echt wel 45 minuten rennen als training hoor, gebeurde vrij weinig fouts dan... :+
Dat je het kunt, betekent niet dat het geen negatieve gevolgen heeft op bijvoorbeeld de ontwikkeling van je lichaam dat op die leeftijd in volle gang is. :)
pi_109559077
Bedankt voor de tips. ^O^ Het lijkt me inderdaad het verstandigst om eerst die 10km te halen, en dan m'n tijden aanscherpen, om vervolgens rustig op te bouwen naar de halve marathon. Ik ga sowieso ook nog even een expert raadplegen.

Nog een vraag: ik wil lekker snel lopen. Als ik nu ga opbouwen voor de 10km, is het dan beter om meteen snel te gaan lopen of eerst rustig, en daarna de snelheid opvoeren?
  dinsdag 27 maart 2012 @ 10:16:40 #140
236410 MaleDuck
Wees altijd lief voor een eend
pi_109559235
Gister ook weer lekker gelopen, voor het eerst voluit gelopen op mn nieuwe schoenen en meteen mn beste tijd verbeterd, op de 5k liep ik 19:35. Dus dat is mooi, doel is om het in een wedstrijd in mei ook te kunnen. Het liefst nog onder de 19:30.
<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
pi_109559254
Eerst rustig. :)

Alles met beleid... Snel lopen is leuk, maar kan je minder vaak doen want je belast je lichaam meer en moet dan ook herstellen. Dus als je 3x / week wilt gaan lopen kan dat wel, maar dan niet ook nog eens 3x 'lekker snel', dan kan je 1x 'lekker snel' en 2x iets rustiger aan trainen als verhouding bijv. :) 'Langzaam' trainen word je ook nog beter van namelijk...het gaat erom dat je afwisseling vindt en jezelf niet overbelast. :)
Jack does it in real time...
pi_109559478
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 10:11 schreef datisstom het volgende:
Nog een vraag: ik wil lekker snel lopen. Als ik nu ga opbouwen voor de 10km, is het dan beter om meteen snel te gaan lopen of eerst rustig, en daarna de snelheid opvoeren?
Begin rustig, het is geen sprint, beter om wat over te houden voor het einde dan je al in de eerste kilometer over de kop te lopen. Zie het bij elke loop wel dat mensen als een dolle van start gaan en ik ze in kilometer vijf weer op raap.

Om snelheid te kweken is het beter wat intervalletjes te lopen, maar wees daar ook niet te enthousiast in en plan ze misschien 1 of 2 keer in een maand in.

Hoge doelen zijn mooi, maar wees ook realistisch en realiseer dat je niet zomaar in een paar weken een halve marathon in recordtempo loopt.
pi_109559898
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 10:11 schreef datisstom het volgende:
Bedankt voor de tips. ^O^ Het lijkt me inderdaad het verstandigst om eerst die 10km te halen, en dan m'n tijden aanscherpen, om vervolgens rustig op te bouwen naar de halve marathon. Ik ga sowieso ook nog even een expert raadplegen.

Is het geen goed idee om bij een atletiekvereniging te gaan lopen? Vooral nu je nog jong bent kan je daar veel leren qua looptechniek etc.etc.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 11:25:49 #144
330093 McCandless
I'm supertramp
pi_109561202
Ik heb vorige week donderdag ruim 11 kilometer gelopen, zonder al te veel moeite, maar ik had daarna wel een paar dagen wat spierpijn in m'n kuiten. Nu is er 15 april een halve mijl waar ik graag aan mee wil doen, is dat realistisch? Hoe vaak lopen jullie uberhaupt per week?
pi_109561356
quote:
5s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 11:25 schreef McCandless het volgende:
Ik heb vorige week donderdag ruim 11 kilometer gelopen, zonder al te veel moeite, maar ik had daarna wel een paar dagen wat spierpijn in m'n kuiten. Nu is er 15 april een halve mijl waar ik graag aan mee wil doen, is dat realistisch? Hoe vaak lopen jullie uberhaupt per week?
Een halve mij moet wel lukken. :P Maar misschien bedoel je een halve marathon? Moet ook wel gaan, maar dan voornamelijk op karakter. Verwacht geen wereldtijd. ;)

Ik loop drie keer per week. :)
  dinsdag 27 maart 2012 @ 11:33:02 #146
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_109561431
HM uitlopen kan wel mits enigszins sportief. Ik had bij zo'n korte voorbereiding lekker gekozen voor een kortere afstand. Kans op blessure vergroot natuurlijk bij te snelle opbouw. Ik loop 2x per week.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_109561668
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 10:17 schreef DeeBee het volgende:
Eerst rustig. :)

Alles met beleid... Snel lopen is leuk, maar kan je minder vaak doen want je belast je lichaam meer en moet dan ook herstellen. Dus als je 3x / week wilt gaan lopen kan dat wel, maar dan niet ook nog eens 3x 'lekker snel', dan kan je 1x 'lekker snel' en 2x iets rustiger aan trainen als verhouding bijv. :) 'Langzaam' trainen word je ook nog beter van namelijk...het gaat erom dat je afwisseling vindt en jezelf niet overbelast. :)
Ik loop nu 2x per week, is het dan nog teveel gevraagd? :P
Het zou denk ik een hoop tijd besparen, vandaar. Maar stel ik bouw op zodat ik die 10km met 10km/h loop, hoe snel duurt het dan voordat ik dat naar 14 km/h heb opgeschroefd?
pi_109562045
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 11:41 schreef datisstom het volgende:

[..]
Het zou denk ik een hoop tijd besparen, vandaar. Maar stel ik bouw op zodat ik die 10km met 10km/h loop, hoe snel duurt het dan voordat ik dat naar 14 km/h heb opgeschroefd?
Daar valt over het internet echt niks zinnigs over te zeggen.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 12:12:52 #149
330093 McCandless
I'm supertramp
pi_109562553
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 11:30 schreef Errrwin het volgende:

[..]

Een halve mij moet wel lukken. :P Maar misschien bedoel je een halve marathon? Moet ook wel gaan, maar dan voornamelijk op karakter. Verwacht geen wereldtijd. ;)

Ik loop drie keer per week. :)
Ik bedoelde eigenlijk 10 EM = 16 km ongeveer. Wereldtijd hoeft ook niet. Het lijkt me een mooi streven om hem onder de 1:30 te lopen, als dat niet lukt is het ook geen ramp.

En qua belasting/trainingsarbeid, niet te diep gaan of kan je rustig weer een paar kilometer lopen ook al heb je spierpijn?
pi_109562685
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 12:12 schreef McCandless het volgende:
En qua belasting/trainingsarbeid, niet te diep gaan of kan je rustig weer een paar kilometer lopen ook al heb je spierpijn?
Gewoon lekker lopen en inderdaad niks intensiefs doen. Bewegen zorgt voor een goede doorbloeding waardoor afvalstoffen sneller afgevoerd worden en eventuele kleine spierscheurtjes sneller herstellen.

Bewegen > stilzitten bij spierpijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')