Het is niet echt een kwestie van 'teveel gevraagd'. Trainen is simpelweg niet elke keer zo hard mogelijk proberen te gaan, zo werkt het gewoon niet. Het enige wat je daar mee doet is het uitputten van je lichaam. Zo bespaar je geen tijd, maar maak je je lichaam alleen maar gevoeliger voor blessures.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 11:41 schreef datisstom het volgende:
[..]
Ik loop nu 2x per week, is het dan nog teveel gevraagd?
Het zou denk ik een hoop tijd besparen, vandaar. Maar stel ik bouw op zodat ik die 10km met 10km/h loop, hoe snel duurt het dan voordat ik dat naar 14 km/h heb opgeschroefd?
Voor zover ik weet zegt je maximale hartslag niet zoveel én zo'n vuistregel is natuurlijk weinig precies.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 20:06 schreef Deventer__ het volgende:
Ik ben van plan met hartslagmeter te trainen en was vanmiddag ff gaan lopen om m'n max hartslag te berekenen. Met die formule 220-leeftijd zou ik ongeveer 200 max hebben, echter kreeg ik hem niet hoger dan 185. Is dit normaal zo'n groot verschil? Of moet ik gewoon harder en sneller doorgaan?
Ik deed een half uurtje rustig lopen en dan een paar 100 meter voluit sprinten.
Alleen sprinten is ook niet echt een goede manier om je hartslag te testen, veel te kort. Je hebt ongeveer een minuut nodig om je hartslag ophet niveau van de intensiteit te krijgen. Wat misschien zou werken is 6 minuten maximaal gaan (dus het maximale tempo wat je 6 minuten wel zou volhouden, niet gelijk beginnen met sprinten) en aan het einde nog een sprint.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 20:06 schreef Deventer__ het volgende:
Ik deed een half uurtje rustig lopen en dan een paar 100 meter voluit sprinten.
Jawel, want als je enigszins serieus met een hartslagmeter wilt trainen moet je je zones weten en die berekenen je aan de hand van je HFmax.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 20:16 schreef thettes het volgende:
[..]
Voor zover ik weet zegt je maximale hartslag niet zoveel én zo'n vuistregel is natuurlijk weinig precies.
Als je het nog nauwkeuriger wil doen bereken je die aan de hand van je maximale hartslag en je rusthartslag.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:12 schreef Errrwin het volgende:
[..]
Jawel, want als je enigszins serieus met een hartslagmeter wilt trainen moet je je zones weten en die berekenen je aan de hand van je HFmax.
Met 72% HR_max kan jij alleen wandelen? Als ik ga joggen met vriendin (9km/u) zit mijn hartslag rond de 100-110 en toch noem ik het hardlopen, ook al is het tempo niet superhard.quote:Op donderdag 29 maart 2012 11:37 schreef DeeBee het volgende:
Precies, Karvonen ftw!
Alleen op percentage van mijn HR_max trainen werkte echt niet, dat intensiteits niveau matchte echt helemaal niet met het gevoel tijdens het lopen (72% HR_max = 150 of zo, daarmee kan ik echt niet hardlopen...).
Nee dan kan ik ook wel 'hardlopen' maar is dat inderdaad 9 km/u of zo, en dat is wel een beetje te traag om daar een 'extensieve uithouding' gevoel bij te krijgen ja.quote:Op donderdag 29 maart 2012 16:01 schreef bananablues het volgende:
[..]
Met 72% HR_max kan jij alleen wandelen? Als ik ga joggen met vriendin (9km/u) zit mijn hartslag rond de 100-110 en toch noem ik het hardlopen, ook al is het tempo niet superhard.
De winter heb ik juist gebruikt om op lage hartslagen alsnog redelijk tempo te kunnen lopen. Met hartslag 150 kan ik nu bijna 12km/u hardlopen, eerst ging dat een stuk langzamer
In die zone trainen is inderdaad niet extensief nee en kan misschien saai zijn voor sommige mensen. (Ik vind het wel meevallen. Sowieso nu ik langere trainingen doe vind ik een uurtje heel rustig hardlopen niet meer zo vervelend :-).quote:Op donderdag 29 maart 2012 16:29 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Nee dan kan ik ook wel 'hardlopen' maar is dat inderdaad 9 km/u of zo, en dat is wel een beetje te traag om daar een 'extensieve uithouding' gevoel bij te krijgen ja.![]()
Dat het perfect werkt om in die zones te trainen weet ik ook wel, dan maak je de grootste stappen met weinig kans op overbelasting (ik train nu vooral zo om mijn basis weer te vergroten).
Van nature heb ik echter een relatief hoge hartslag, een collega waarmee ik een keer samen de CPC liep (allebei ongeveer in 1:40) had toen 155 gemiddeld of zo, nou daar zat ik toch wel 25 slagen boven denk...Maar dat heeft ook met verschillen in HR_max te maken enzo...
En dat je met die hartslag 12 km / h kunt lopen is erg nice, dan merk je echt dat je conditie er is. Ook varieert 'ie dan veel minder snel als je soms even tempo iets verandert.
hou ons op de hoogte van je vorderingenquote:Op donderdag 29 maart 2012 16:56 schreef 1517 het volgende:
Gisteren voor het eerst dit jaar 5k op blote voeten gelopen, heerlijk!
zoeken levert vooral "the perfect storn" of "the kite runner" op, kan niets vindenquote:Zag laatst een trailer van The Perfect Runner. Heeft iemand die al weten te bemachtigen? Of is hij toevallig te zien online?
Dat snap ik, maar 14 km/h natuurlijk wat anders dan ''zo hard mogelijk gaan''.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:41 schreef Littlecreep het volgende:
[..]
Het is niet echt een kwestie van 'teveel gevraagd'. Trainen is simpelweg niet elke keer zo hard mogelijk proberen te gaan, zo werkt het gewoon niet. Het enige wat je daar mee doet is het uitputten van je lichaam. Zo bespaar je geen tijd, maar maak je je lichaam alleen maar gevoeliger voor blessures.
Ik las dat je met Evy vond dat je te langzaam liep, maar ik geloof ook dat ze daar er vanuit gaan dat je vrijwel geen basisconditie heb. Zo te horen zit het bij jou daar het probleem niet, maar door elke keer compleet ongecontroleerd zo hard mogelijk te lopen schiet je nog steeds niet veel op. Je moet geduldig zijn bij duursporten als hardlopen, wielrennen etc. Zoek schema's die wel voldoen aan jouw basisconditie en tempo en ga daar mee aan de slag.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |