abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109563169
Langer dan een jaar...met mazzel en zonder blessures... :) Het verschil tussen 10 km / h en 14 km / h is echt gigantisch namelijk... :)

Doe maar even lekker rustig aan met alles, want natuurlijk is 2x snel trainen ook te zwaar... Te vaak snel trainen is namelijk niet goed, of het nou 2 of 3x is...

Maar het is allemaal zo irrelevant wat wij zeggen hier: wij zijn geen Nostradamus en weten te weinig over jou specifiek.

Er zijn namelijk altijd uitzonderingen, een voetballer die 3x / week traint zie ik prima over 3 maanden al een halve marathon rennen als hij blessure-vrij blijft. Maar weeg jij nu 90 kg en heb je nooit hardgelopen dan haal je misschien wel nevernooit 14 km / h op een 10 kilometer...

De enige aanwijzingen die we hier geven zijn: let op je looptechniek, pas op voor overbelasting en train niet consequent te hard, probeer duurzaam het hardlopen in te slijten in je leven (liever een jaar lang 1/2 keer per week dan 2 maanden 5 keer per week), hou plezier en wissel af qua ondergrond / training / wedstrijdjes, zoek evt. begeleiding bij een vereniging als je weinig ervaring hebt. :)

Er zijn namelijk altijs uitzonderingen die direct een halve marathon kunnen rennen of bizar talent hebben, maar ervanuit gaan dat het voor jou dan ook zal gelden is nogal naief, mocht het wel zo zijn kan het alleen maar meevallen... :+
Jack does it in real time...
pi_109563462
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 11:41 schreef datisstom het volgende:

[..]

Ik loop nu 2x per week, is het dan nog teveel gevraagd? :P
Het zou denk ik een hoop tijd besparen, vandaar. Maar stel ik bouw op zodat ik die 10km met 10km/h loop, hoe snel duurt het dan voordat ik dat naar 14 km/h heb opgeschroefd?
Het is niet echt een kwestie van 'teveel gevraagd'. Trainen is simpelweg niet elke keer zo hard mogelijk proberen te gaan, zo werkt het gewoon niet. Het enige wat je daar mee doet is het uitputten van je lichaam. Zo bespaar je geen tijd, maar maak je je lichaam alleen maar gevoeliger voor blessures.

Ik las dat je met Evy vond dat je te langzaam liep, maar ik geloof ook dat ze daar er vanuit gaan dat je vrijwel geen basisconditie heb. Zo te horen zit het bij jou daar het probleem niet, maar door elke keer compleet ongecontroleerd zo hard mogelijk te lopen schiet je nog steeds niet veel op. Je moet geduldig zijn bij duursporten als hardlopen, wielrennen etc. Zoek schema's die wel voldoen aan jouw basisconditie en tempo en ga daar mee aan de slag.
pi_109580099
Ik ben van plan met hartslagmeter te trainen en was vanmiddag ff gaan lopen om m'n max hartslag te berekenen. Met die formule 220-leeftijd zou ik ongeveer 200 max hebben, echter kreeg ik hem niet hoger dan 185. Is dit normaal zo'n groot verschil? Of moet ik gewoon harder en sneller doorgaan?

Ik deed een half uurtje rustig lopen en dan een paar 100 meter voluit sprinten.
pi_109580651
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 20:06 schreef Deventer__ het volgende:
Ik ben van plan met hartslagmeter te trainen en was vanmiddag ff gaan lopen om m'n max hartslag te berekenen. Met die formule 220-leeftijd zou ik ongeveer 200 max hebben, echter kreeg ik hem niet hoger dan 185. Is dit normaal zo'n groot verschil? Of moet ik gewoon harder en sneller doorgaan?

Voor zover ik weet zegt je maximale hartslag niet zoveel én zo'n vuistregel is natuurlijk weinig precies.

Maar als je harder kon, dan heb je natuurlijk je maximale hartslag niet bereikt. En misschien is een half uurtje rustig ook wel net teveel om nog op je max te komen. Zelf heb ik ooit bij spinnen met een hartslagmeter gekeken wat ik kon halen, dat zat wel redelijk richting m'n echte max denk ik (in mijn geval rond de 200).

Zelf vanmiddag een rondje Amsterdam Oost-Ouderkerk en weer terug gedaan. Prachtig in de zon langs de Amstel, 18.1 km :)
pi_109582280
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 20:06 schreef Deventer__ het volgende:

Alleen sprinten is ook niet echt een goede manier om je hartslag te testen, veel te kort. Je hebt ongeveer een minuut nodig om je hartslag ophet niveau van de intensiteit te krijgen. Wat misschien zou werken is 6 minuten maximaal gaan (dus het maximale tempo wat je 6 minuten wel zou volhouden, niet gelijk beginnen met sprinten) en aan het einde nog een sprint.

Of een 5km wedstrijdje :-)
pi_109582736
Een duurloopje afsluiten met intensieve versnellingen heuvelop is ook prima om je hartslag omhoog te krijgen.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 22:35:43 #157
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_109588708
Wat mijn hartslag altijd omhoog doet schieten is: in een halve minuut zovaak mogelijk een bankje opspringen. Voor mijn idee is mijn hartslag op dat moment wel op z'n hoogst.
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
pi_109601724
Herstellend van een licht griepje, dus heb ik gisteravond rustig aan gedaan. Een ontspannen loopje van 50 minuten/8km met Macy Gray op de headset. Donderdag met de loopgroep waarschijnlijk weer wat snelheidswerk, zondag anderhalf uur duurloop, en daarna lekker opbouwen naar Maastricht Mooiste (15km).

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2012 11:53:41 ]
pi_109642822
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 20:16 schreef thettes het volgende:

[..]

Voor zover ik weet zegt je maximale hartslag niet zoveel én zo'n vuistregel is natuurlijk weinig precies.
Jawel, want als je enigszins serieus met een hartslagmeter wilt trainen moet je je zones weten en die berekenen je aan de hand van je HFmax. :)
pi_109645032
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 10:12 schreef Errrwin het volgende:

[..]

Jawel, want als je enigszins serieus met een hartslagmeter wilt trainen moet je je zones weten en die berekenen je aan de hand van je HFmax. :)
Als je het nog nauwkeuriger wil doen bereken je die aan de hand van je maximale hartslag en je rusthartslag.
pi_109645678
Precies, Karvonen ftw! _O_

Alleen op percentage van mijn HR_max trainen werkte echt niet, dat intensiteits niveau matchte echt helemaal niet met het gevoel tijdens het lopen (72% HR_max = 150 of zo, daarmee kan ik echt niet hardlopen... _O-).

72% intensiteit volgens Karvonen daarentegen is ~ 165 en dat voelt voor mij dan ook echt als een extensieve uithouding training. :)

HR_max bepalen gaat vrij makkelijk met heuvelop sprinten ook... :+

Vanavond weer uurtje extensieve uithouding, m'n basis weer wat verbreden, want daar mist het vooral aan momenteel nog. :)
pi_109645902
HRmax is nuttig om je zones te bepalen inderdaad maar thettes heeft gelijk dat het niet zoveel zegt over je fitheid. Een HRmax van 180 is niet beter of slechter dan een even oud persoon met een HFmax van 190.

HRrust daalt doorgaans wel met toenemende fitheid. Als je HRrust gemiddeld 53 is terwijl het een paar maanden eerder 58 was dan is de kans groot dat je fitter bent geworden.
  donderdag 29 maart 2012 @ 11:49:43 #163
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_109646117
Ik gebruik omslagpunt, die ik laat bepalen door mijn trainer op de loopband. Niet heel nauwkeurig maar beter dan bereken methodes. Lactaatmeting etc bij de sportarts is nauwkeuriger.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_109646871
Ik weet uit 'ervaring' en gevoel ook wel m'n omslag punt binnen 5 slagen nauwkeurig hoor, dat is zo'n beetje 178-183 bij mij... Maar alleen met dat punt als referentie trainen is ook onnauwkeurig toch? Want ik kan intensief 3 slagen onder m'n omslagpunt trainen of 15 eronder...maakt nogal verschil. :) Puur 'eronder / erboven' lijkt mij een iets te grove indeling qua training, of train je er op een andere manier mee No-P?
  donderdag 29 maart 2012 @ 14:05:12 #165
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_109651879
Ja, ik bedoel dat ik niet met Korvonen mijn zones bepaal maar aan de hand van mijn omslagpunt. Van daaruit z1 t/m 4 die onder omslagpunt liggen en z5a en b die boven omslagpunt liggen. Eigenlijk bijna hetzelfde als Korvonen etc. alleen andere waardes als houvast.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_109653963
Wat zijn we het toch weer met elkaar eens. O+
pi_109657082
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 11:37 schreef DeeBee het volgende:
Precies, Karvonen ftw! _O_

Alleen op percentage van mijn HR_max trainen werkte echt niet, dat intensiteits niveau matchte echt helemaal niet met het gevoel tijdens het lopen (72% HR_max = 150 of zo, daarmee kan ik echt niet hardlopen... _O-).
Met 72% HR_max kan jij alleen wandelen? Als ik ga joggen met vriendin (9km/u) zit mijn hartslag rond de 100-110 en toch noem ik het hardlopen, ook al is het tempo niet superhard.
De winter heb ik juist gebruikt om op lage hartslagen alsnog redelijk tempo te kunnen lopen. Met hartslag 150 kan ik nu bijna 12km/u hardlopen, eerst ging dat een stuk langzamer :P
pi_109658320
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 16:01 schreef bananablues het volgende:

[..]

Met 72% HR_max kan jij alleen wandelen? Als ik ga joggen met vriendin (9km/u) zit mijn hartslag rond de 100-110 en toch noem ik het hardlopen, ook al is het tempo niet superhard.
De winter heb ik juist gebruikt om op lage hartslagen alsnog redelijk tempo te kunnen lopen. Met hartslag 150 kan ik nu bijna 12km/u hardlopen, eerst ging dat een stuk langzamer :P
Nee dan kan ik ook wel 'hardlopen' maar is dat inderdaad 9 km/u of zo, en dat is wel een beetje te traag om daar een 'extensieve uithouding' gevoel bij te krijgen ja. :P

Dat het perfect werkt om in die zones te trainen weet ik ook wel, dan maak je de grootste stappen met weinig kans op overbelasting (ik train nu vooral zo om mijn basis weer te vergroten).

Van nature heb ik echter een relatief hoge hartslag, een collega waarmee ik een keer samen de CPC liep (allebei ongeveer in 1:40) had toen 155 gemiddeld of zo, nou daar zat ik toch wel 25 slagen boven denk... :P Maar dat heeft ook met verschillen in HR_max te maken enzo...

En dat je met die hartslag 12 km / h kunt lopen is erg nice, dan merk je echt dat je conditie er is. Ook varieert 'ie dan veel minder snel als je soms even tempo iets verandert. :)
pi_109659356
Gisteren voor het eerst dit jaar 5k op blote voeten gelopen, heerlijk!

Zag laatst een trailer van The Perfect Runner. Heeft iemand die al weten te bemachtigen? Of is hij toevallig te zien online?

Deze werkt niet namelijk:" http://www.cbc.ca/video/#/Shows/1221254309/ID=2210700947
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_109664080
Ik heb de dvd besteld, hij zou deze week moeten binnen komen. Ik schrijf wel een recensie :)
pi_109683063
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2012 16:29 schreef DeeBee het volgende:

[..]

Nee dan kan ik ook wel 'hardlopen' maar is dat inderdaad 9 km/u of zo, en dat is wel een beetje te traag om daar een 'extensieve uithouding' gevoel bij te krijgen ja. :P

Dat het perfect werkt om in die zones te trainen weet ik ook wel, dan maak je de grootste stappen met weinig kans op overbelasting (ik train nu vooral zo om mijn basis weer te vergroten).

Van nature heb ik echter een relatief hoge hartslag, een collega waarmee ik een keer samen de CPC liep (allebei ongeveer in 1:40) had toen 155 gemiddeld of zo, nou daar zat ik toch wel 25 slagen boven denk... :P Maar dat heeft ook met verschillen in HR_max te maken enzo...

En dat je met die hartslag 12 km / h kunt lopen is erg nice, dan merk je echt dat je conditie er is. Ook varieert 'ie dan veel minder snel als je soms even tempo iets verandert. :)
In die zone trainen is inderdaad niet extensief nee en kan misschien saai zijn voor sommige mensen. (Ik vind het wel meevallen. Sowieso nu ik langere trainingen doe vind ik een uurtje heel rustig hardlopen niet meer zo vervelend :-).

Volgens mij hebben wij wel beetje zelfde anaerobe drempel/HR max, vandaar dat ik het zeg - als jij 9-10km/u op hartslag 150 loopt heb je nog erg veel te winnen, zeker als je daarna ook de extensieve en intensieve trainingen erbij gaat doen. En 155 is wel erg laag voor een HM. Ik weet niet hoe oud die collega was - ik denk eerder dat hij een heel lage hartslag heeft :P...
  vrijdag 30 maart 2012 @ 08:21:42 #172
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_109683717
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 16:56 schreef 1517 het volgende:
Gisteren voor het eerst dit jaar 5k op blote voeten gelopen, heerlijk!
hou ons op de hoogte van je vorderingen

quote:
Zag laatst een trailer van The Perfect Runner. Heeft iemand die al weten te bemachtigen? Of is hij toevallig te zien online?

zoeken levert vooral "the perfect storn" of "the kite runner" op, kan niets vinden
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_109685366
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 12:41 schreef Littlecreep het volgende:

[..]

Het is niet echt een kwestie van 'teveel gevraagd'. Trainen is simpelweg niet elke keer zo hard mogelijk proberen te gaan, zo werkt het gewoon niet. Het enige wat je daar mee doet is het uitputten van je lichaam. Zo bespaar je geen tijd, maar maak je je lichaam alleen maar gevoeliger voor blessures.

Ik las dat je met Evy vond dat je te langzaam liep, maar ik geloof ook dat ze daar er vanuit gaan dat je vrijwel geen basisconditie heb. Zo te horen zit het bij jou daar het probleem niet, maar door elke keer compleet ongecontroleerd zo hard mogelijk te lopen schiet je nog steeds niet veel op. Je moet geduldig zijn bij duursporten als hardlopen, wielrennen etc. Zoek schema's die wel voldoen aan jouw basisconditie en tempo en ga daar mee aan de slag.
Dat snap ik, maar 14 km/h natuurlijk wat anders dan ''zo hard mogelijk gaan''.
Ik snap dat het te veel is, maar ik ga natuurlijk niet als een wilde keihard sprinten. :')

Ik kan nu nog maar 5km rennen met 12 km/h, dus ik dacht, als ik nou ga opbouwen, dan doe ik dat héél rustig, maar wél met die 14 km/h, zodat het toch nog een beetje uitgebalanceerd wordt en ik m'n lichaam niet overbelast. Wat denk je daarvan? :)
pi_109685545
Je gaat opbouwen met een snelheid die je niet kan volhouden en dan vind je dat plan uitgebalanceerd en denk je dat je jezelf niet overbelast? :)

Ik denk dat het toch geen flikker boeit wat wij zeggen, want je hebt een 'plan' in je hoofd en wilt dat gaan doen. Wij hebben om meerdere redenen aangegeven waarom dat niet effectief is, maar zelf vind je van niet, tsja dan houdt het op...

En wat een onzin van dat '14 km /h is niet zo hard mogelijk gaan', hoe weet je in godsnaam wat je limiet is? 14 km / h is niet je topsnelheid in een sprint nee, maar als jij 25 minuten doet nu over een 5 kilometer (12 km / h), moet je die in 21 minuten en 25 seconden lopen om die op 14 km / h te doen...hoe is dat OOIT 'heeel rustig...uitgebalanceerd...niet overbelast...'?!

Je weet gewoon niet waar je het over hebt qua snelheden blijkt uit alles, probeer nu eerst maar eens een paar maanden het hardlopen vol te houden... Mocht je in elke training zo hard mogelijk willen lopen, be our guest, onze adviezen heb je al gehad eerder in dit topic! :)
pi_109685589
14km/h is erg hard, en als trainingstempo voor vrijwel iedereen, zeker voor recreanten, idioot veel te hard. Ik ken je niet, maar gebaseerd op wat je zelf post denk ik dat je onverstandig bezig bent. Waarom ga je niet eens kijken bij een atletiekvereniging?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')