abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108847627
Dat lijkt me sterk als het maximale bedrag aan zorgtoeslag zo'n 828 euro per jaar is.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 7 maart 2012 @ 23:49:54 #202
62913 Blik
The one and Only!
pi_108848423
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 23:32 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat lijkt me sterk als het maximale bedrag aan zorgtoeslag zo'n 828 euro per jaar is.
Wie zegt dat ik alleen aangifte doe? ;)
pi_108854172
Pffff ;(
Facts don't care about your feelings
pi_108854276
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 09:29 schreef YoshiBignose het volgende:
Pffff ;(
Wel scherp blijven he!
  donderdag 8 maart 2012 @ 09:47:08 #205
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108854573
quote:
6s.gif Op woensdag 7 maart 2012 23:05 schreef Nizno het volgende:

[..]

heb netjes alles opgegeven.. incl mn reiskosten obv openbaar vervoer :)
Mooi, dan hoef ik niets meer aan te geven. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 8 maart 2012 @ 09:49:31 #206
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108854625
quote:
6s.gif Op woensdag 7 maart 2012 23:08 schreef Nizno het volgende:

[..]

Aangezien hij een OVverklaring heeft ingeleverd zou hij het neem ik aan niet gekregen hebben als hij niet met het OV ging...
Hij kan toch ook gewoon de algemene reiskostenvergoeding van 19 ct/km ontvangen?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 8 maart 2012 @ 09:51:07 #207
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_108854665
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 09:34 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Wel scherp blijven he!
Is toch de algemene tendens op Fok!: iets aannemen en daar een uitspraak over doen in plaats van eerst vragen en dan antwoorden.
Hoe is het met jouw scherpte? Al genoeg koffie gehad?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_108855661
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 09:51 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Is toch de algemene tendens op Fok!: iets aannemen en daar een uitspraak over doen in plaats van eerst vragen en dan antwoorden.
Hoe is het met jouw scherpte? Al genoeg koffie gehad?
Al een tweetal koppen.

Nu wordt m'n scherpte constant onderbroken doordat ik naar het toilet moet! :+
  donderdag 8 maart 2012 @ 11:36:13 #209
265703 ButjeuutGrunn
Maar wel slim...
pi_108857587
Van mijn moeder heb ik in 2011 een eenmalige schenking ontvangen (conform regels belastingdienst). Deze schenking heb ik direct weer uitgeleend aan mijn moeder, waarbij ik het geld van die lening pas weer kan opeisen na overlijden van mijn moeder. Over de lening ontvang ik een marktconforme rente en alles is vastgelegd bij de notaris.

Nu heb ik een aantal vragen:

- mag mijn moeder deze 'speciale' schuld aangeven op de IB2011? Zo ja, gewoon als schuld in box 3?
- moet ik dit uitgeleende geld aangeven op de IB2011? Zo ja, hoe en waar?
pi_108857661
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 17:25 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat is je vraag nou? Je schoonvader heeft alles ingevuld zeg je toch. Of gaat het dus nu om de inkomstenbelasting aangifte voor ondernemers?
Sorry dat ik niet zo duidelijk ben..

Mijn vraag is, of dat ik apart aangifte moet doen wegens het eigen bedrijf hebben (ook al heeft hij nog geen inkomsten)

En mijn schoonvader had vorig jaar alles ingevuld, maar hij weet er niet zo heel veel vanaf. Dus dit jaar had hij geen tijd + geen zin in...

En of het makkelijk in te vullen is (lees anders dan vorig jaar) nu we eigen zaak hebben + fiscaal partner zijn.
~ Bonito La Risa ~
pi_108857706
Jij moet dan de ondernemersaangifte invullen en hij de gewone aangifte. Je geeft dan wel gewoon aan dat jullie fiscaal partners zijn, maar je doet wel 2 aparte aangiftes.

Ondernemersaangifte is niet echt makkelijk als je er geen verstand van hebt, maar als er niets gebeurd is moet dat wel lukken :P
Facts don't care about your feelings
pi_108857892
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 11:36 schreef ButjeuutGrunn het volgende:
Van mijn moeder heb ik in 2011 een eenmalige schenking ontvangen (conform regels belastingdienst). Deze schenking heb ik direct weer uitgeleend aan mijn moeder, waarbij ik het geld van die lening pas weer kan opeisen na overlijden van mijn moeder. Over de lening ontvang ik een marktconforme rente en alles is vastgelegd bij de notaris.

Nu heb ik een aantal vragen:

- mag mijn moeder deze 'speciale' schuld aangeven op de IB2011? Zo ja, gewoon als schuld in box 3?
Ja en ja.
quote:
- moet ik dit uitgeleende geld aangeven op de IB2011? Zo ja, hoe en waar?
Ja, box 3.

O, en let je erop dat een 'marktconforme' rente in deze niet genoeg is? De rente moet precies 6% zijn, anders krijg je bij overlijden van je moeder een heffing van erfbelasting over de waarde van de lening.
pi_108858120
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 11:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Jij moet dan de ondernemersaangifte invullen en hij de gewone aangifte. Je geeft dan wel gewoon aan dat jullie fiscaal partners zijn, maar je doet wel 2 aparte aangiftes.

Ondernemersaangifte is niet echt makkelijk als je er geen verstand van hebt, maar als er niets gebeurd is moet dat wel lukken :P
Haha thx. We gaan het eerst maar zelf proberen, mochten we er niet uit komen kunnen we alsnog z'n vader vragen, of jullie of de Belasting telefoon...

En je bedoelt denk dat HIJ de ondernemersaangifte moet invullen, en ik de gewone? (hij is de ondernemer ;) )
~ Bonito La Risa ~
pi_108859501
Ja andersom dus :P
Facts don't care about your feelings
  donderdag 8 maart 2012 @ 12:58:46 #215
265703 ButjeuutGrunn
Maar wel slim...
pi_108860327
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 11:45 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ja en ja.

[..]

Ja, box 3.

O, en let je erop dat een 'marktconforme' rente in deze niet genoeg is? De rente moet precies 6% zijn, anders krijg je bij overlijden van je moeder een heffing van erfbelasting over de waarde van de lening.
Dank voor je antwoord! En de rente is idd 6%
pi_108889204
Vraag over heffingskorting minstverdienende partner.
De minstverdienende partner heeft recht op "aanrechtsubsidie", bij een laag of geen inkomen.
Wat is laag? Ik las ergens < 6300 euro.
Maar geldt dat ook als dat inkomen van ww is? Mijn partner heeft in 2011 ca. 6100 euro aan ww ontvangen.
Als ik in het aangifteprogramma de ww invul bij "inkomsten uit loondienst", rolt er aan het einde een bedrag uit van ruim 900 euro wat mijn partner dus terug zou krijgen. Vul ik die ww in bij "uitkeringen en afkoopsommen", dan rolt er een veel lager bedrag uit, minder dan 100 euro. Het is dus verleidelijk om de ww bij "inkomsten uit loondienst" in te vullen voor max. teruggave. Echter het bedrag was al automatisch ingevuld bij uitkeringen en afkoopsommen. Wat zal/moet ik doen?
  vrijdag 9 maart 2012 @ 01:09:23 #217
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_108891327
Sowieso invullen bij uitkeringen en afkoopsommen.

De uitbetaling van heffingskortingen (aanrechtsubsidie) wordt daarnaast steeds verder afgebouwd.

De leeftijd, kinderen en de eventuele ingehouden loonheffing zijn ook van belang voor het eventuele teruggave bedrag.

Algemene heffingskorting in 2011 is (< 65 jaar) is ¤ 1.987. Belastingpercentage 1e schijf (< 65 jaar) is 33,00 %. Bij een inkomen van ¤ 0 wordt er ¤ 1.987 ontvangen door de partner en deze uitbetaling loopt dus tot een inkomen van (¤ 1.987 : 33 % =) ¤ 6.021 (mits voldaan aan een aantal voorwaarden).
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_108896817
Nog een kort vraagje over de studiekostenaftrek als dat mag ;) Op het moment dat je twee studies volgt, mag je dan 2x de normbedragen aftrekken voor het gehele jaar? De genoten stufi blijft immers gelijk, maar je kosten stijgen wel..

(dan wel kun je een analoge redenering houden dat de stufi alleen geldt voor de eerste studie en je dus een studie hebt met studiefinanciering en eentje zonder)

[ Bericht 20% gewijzigd door Qwerty911 op 09-03-2012 10:40:57 ]
pi_108903645
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 10:34 schreef Qwerty911 het volgende:
Nog een kort vraagje over de studiekostenaftrek als dat mag ;) Op het moment dat je twee studies volgt, mag je dan 2x de normbedragen aftrekken voor het gehele jaar? De genoten stufi blijft immers gelijk, maar je kosten stijgen wel..

(dan wel kun je een analoge redenering houden dat de stufi alleen geldt voor de eerste studie en je dus een studie hebt met studiefinanciering en eentje zonder)
Opzich niet zo'n verschrikkelijk onlogische gedachte.

Echter het begrip 'studie met studiefinanciering' is niet gerelateerd aan het feit of jij daadwerkelijk een studie doet (of meer) of niet, het is gerelateerd aan het feit of jij studiefinanciering krijgt, of kunt krijgen.

Maargoed, antwoord: eenmaal de normbedragen.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 20:29:08 #220
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_108917600
Dank voor de reacties op mijn vraag! ^O^.

Ik heb er nog eentje: ik wil dus een reisverklaring van mijn werkgever. Stuurt de werkgever die naar de Belastingdienst of krijg ik die en moet ik hem naar de Belastingdienst sturen? En hoe zit het met de originele vervoersbewijzen? Die heb ik bij mijn werkgever moeten inleveren.... (wist toen nog niet dat ik ze moest bewaren). Weet ook niet of ze die nog hebben. Gaat de Belastingdienst daar zeker om vragen of doen ze dat steekproefsgewijs?
Niet meer actief op Fok!
pi_108920589
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 20:29 schreef Viking84 het volgende:
Dank voor de reacties op mijn vraag! ^O^.

Ik heb er nog eentje: ik wil dus een reisverklaring van mijn werkgever. Stuurt de werkgever die naar de Belastingdienst of krijg ik die en moet ik hem naar de Belastingdienst sturen? En hoe zit het met de originele vervoersbewijzen? Die heb ik bij mijn werkgever moeten inleveren.... (wist toen nog niet dat ik ze moest bewaren). Weet ook niet of ze die nog hebben. Gaat de Belastingdienst daar zeker om vragen of doen ze dat steekproefsgewijs?
Je moet zelf die reisverklaring hebben, die stuurt de werkgever niet naar de belastingdienst. Als de belastingdienst erom vraagt dan moet je ze kunnen overleggen en eventueel ook de vervoersbewijzen.
A mind with a heart of it's own
  zondag 11 maart 2012 @ 15:41:47 #222
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_108971960
Is het mogelijk bij de BD om het verzamelinkomen ivm verschillende toeslagen van 2010 en eerder te veranderen?

Dit omdat ik bij de aanvraag lang geleden nooit stil heb gestaan bij het feit dat je verzamelinkomen lager is dan wat er op de jaaropgaaf staat. Als ik naar toeslagen.nl ga is het niet mogelijk om 2010 en eerder te wijzigen.
pi_108974163
Ik kwam dus bij het kopje periodieke alimentatie.
Kan ik hieruit opmaken dat ze het maand bedrag vragen?

Het kopje totaal blijft namelijk ongewijzigd terwijl ik ervan uit ga dat zij het x12 doen.

Of denk ik te ver door?
pi_108976806
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 16:28 schreef Santello het volgende:
Ik kwam dus bij het kopje periodieke alimentatie.
Kan ik hieruit opmaken dat ze het maand bedrag vragen?

Het kopje totaal blijft namelijk ongewijzigd terwijl ik ervan uit ga dat zij het x12 doen.

Of denk ik te ver door?
Gewoon het totaal invullen, dus niet een maandbedrag invullen. Het gaat hier om het onderscheid tussen een alimentatie die in termijnen wordt betaald of een afkoopsom ervan.
A mind with a heart of it's own
pi_108977193
Dank

[ Bericht 92% gewijzigd door Santello op 11-03-2012 18:01:15 ]
pi_108977834
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 15:41 schreef AchJa het volgende:
Is het mogelijk bij de BD om het verzamelinkomen ivm verschillende toeslagen van 2010 en eerder te veranderen?

Dit omdat ik bij de aanvraag lang geleden nooit stil heb gestaan bij het feit dat je verzamelinkomen lager is dan wat er op de jaaropgaaf staat. Als ik naar toeslagen.nl ga is het niet mogelijk om 2010 en eerder te wijzigen.
Nee dat is niet mogelijk en ook niet nodig.
Je geeft bij aanvraag en aan het begin van elk jaar een geschat jaarinkomen op. Op dat door jezelf geschatte inkomen wordt je maandelijkse toeslag in eerste instantie gebaseerd. Deze maandelijkse bedragen zijn echter slechts voorschotten op de werkelijke toeslag.

Vervolgens doe je na afloop van jaar X aangifte inkomstenbelasting. Die aangifte wordt door de belastingdienst verwerkt voor 1 juli van het volgende jaar. Na 1 juli gaat de belastingdienst het verzamelinkomen wat uit je belastingaangifte is gekomen vergelijken met het voorschot op de toeslagen die je hebt ontvangen in jaar X. Dan wordt dus een definitieve berekening gemaakt op basis van je verzamelinkomen. Dit gebeurt normaal gesproken geheel automatisch.

Wanneer blijkt dat je recht hebt op nog wat meer toeslag, krijg je die uitbetaald. Wanneer blijkt dat je te veel toeslag hebt ontvangen ontvang je een acceptgiro.
  zondag 11 maart 2012 @ 19:03:10 #227
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_108979731
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 18:08 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Nee dat is niet mogelijk en ook niet nodig.
Je geeft bij aanvraag en aan het begin van elk jaar een geschat jaarinkomen op. Op dat door jezelf geschatte inkomen wordt je maandelijkse toeslag in eerste instantie gebaseerd. Deze maandelijkse bedragen zijn echter slechts voorschotten op de werkelijke toeslag.

Vervolgens doe je na afloop van jaar X aangifte inkomstenbelasting. Die aangifte wordt door de belastingdienst verwerkt voor 1 juli van het volgende jaar. Na 1 juli gaat de belastingdienst het verzamelinkomen wat uit je belastingaangifte is gekomen vergelijken met het voorschot op de toeslagen die je hebt ontvangen in jaar X. Dan wordt dus een definitieve berekening gemaakt op basis van je verzamelinkomen. Dit gebeurt normaal gesproken geheel automatisch.

Wanneer blijkt dat je recht hebt op nog wat meer toeslag, krijg je die uitbetaald. Wanneer blijkt dat je te veel toeslag hebt ontvangen ontvang je een acceptgiro.
Dan ligt de belastingdienst al 5 jaar te slapen in mijn geval. Mijn verzamelinkomen is structureel lager dan het bedrag wat de laatste 5 jaar op de toeslagen vermeld staat, voor bv 2007 scheelt het bijna 10.000 euro (jaarinkomen geschat 2007 en mijn uiteindelijke verzamelinkomen 2007) en ik heb geen extra cent toelage gezien ook niet als afrekening oid, en dat geldt ook voor de overige jaren, niet met zo'n groot verschil, maar toch.

Nu heb ik voor 2011 voor de grap een nieuwe aanvraag ingevuld met mijn werkelijke gegevens en dat scheelt me aan toelage meer dan 300 euro. Als ik eea zo een beetje inschat heb ik over de afgelopen 5 jaar nog iets van 2000 a 2500 euro tegoed.

En ja, ik vul elk jaar netjes mijn belastingaangifte in.
  maandag 12 maart 2012 @ 00:04:02 #228
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_108996325
Ik ben wat inkomsten vergeten bij m'n belastingaangifte bedenken ik me nu ineens; kan ik gewoon opnieuw aangifte doen of moet ik allemaal herstel-formulieren invullen ofzo?
We zullen zien, zei de blinde.
  maandag 12 maart 2012 @ 07:58:38 #229
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_109000521
Als ik me niet heel sterk vergis kun je gewoon met het aangifteprogramma een nieuwe aangifte erachteraan sturen. Bij de kinderopvangtoeslag kon dat i.i.g. zolang er minimaal 24 uur tussen zat.

Wel even de verwerking goed in de gaten houden.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_109000549
Zolang er nog geen definitieve aanslag is opgelegd kun je altijd gewoon opnieuw een aangifte indienen.
  maandag 12 maart 2012 @ 10:16:58 #231
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_109002849
Dan doe ik dat, thanks!
We zullen zien, zei de blinde.
pi_109003278
Heeft iemand enig idee hoe de bewijslast dient te zijn in het geval dat er aftrek plaatsvindt op grond van vervoer i.v.m. ziekte? Het gaat hier om vervoer naar school toe die normaliter met de trein/bus had plaatsgevonden, maar nu per (regio)taxi of auto gaat.
pi_109003499
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 10:37 schreef Aardappel2610 het volgende:
Heeft iemand enig idee hoe de bewijslast dient te zijn in het geval dat er aftrek plaatsvindt op grond van vervoer i.v.m. ziekte? Het gaat hier om vervoer naar school toe die normaliter met de trein/bus had plaatsgevonden, maar nu per (regio)taxi of auto gaat.
Je moet het aannemelijk (kunnen) maken. Bonnetjes van de taxi bewaren, en met een goed verhaal komen waarom het ziektebeeld ervoor zorgt dat jij de extra kosten moet maken. Ik kan me er zelf niet zo veel bij voorstellen, trouwens.. maar dat zegt niet alles. Ik ben fiscalist, geen arts
pi_109003877
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 10:47 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je moet het aannemelijk (kunnen) maken. Bonnetjes van de taxi bewaren, en met een goed verhaal komen waarom het ziektebeeld ervoor zorgt dat jij de extra kosten moet maken. Ik kan me er zelf niet zo veel bij voorstellen, trouwens.. maar dat zegt niet alles. Ik ben fiscalist, geen arts
De regiotaxi stuurt facturen, dus dat is niet het probleem. Echter is er ook veel gereden met eigen auto, waar dus geen facturen van zijn...

Het probleem is dat de betreffende persoon niet tegen drukte kan. Dus de bus of trein is geen optie, aangezien dat zo uitputtend werkt dat eenmaal op school de batterij op is.
  maandag 12 maart 2012 @ 11:56:05 #235
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_109005346
Probleem: Ik heb geen complete salarisstroken en geen jaaropgave ontvangen. En het ziet er niet naar uit dat ik die nog ga krijgen.

De belastingtelefoon zegt dat ik een "zo goed mogelijke" schatting moet maken:
-Ik weet wat ik netto heb ontvangen
-Ik weet niet hoeveel arbeidskorting er is verrekend
-Ik weet wat ik bruto had moeten ontvangen
-Ik weet niet wat het Loonheffingsloon had moeten zijn (=brutoloon + ZVW werkg.verg. + nogiets begrijp ik; heerlijk onoverzichtelijk).

Ik weet wel dat de belastingdienst ongetwijfeld vragen gaat stellen als de loonbedragen die ik opgeef niet overeenkomen met hetgeen zij in hun systeem hebben staan.
Tips? O-)
censuur :O
  maandag 12 maart 2012 @ 12:28:26 #236
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_109006238
Vooraf ingevulde aangifte downloaden en kijken of het overeenkomt met wat je weet/verwacht.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  maandag 12 maart 2012 @ 12:36:11 #237
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_109006457
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 12:28 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Vooraf ingevulde aangifte downloaden en kijken of het overeenkomt met wat je weet/verwacht.
Die komt overeen met mijn laatste loonstrook, m.a.w. daarna is niets meer afgedragen door het bedrijf.
censuur :O
pi_109022065
Hoe kan ik het beste scholingskosten die ik gemaakt heb in 2008 en 2009 opgeven terwijl ik al een definitieve aanslag heb gekregen voor die beide jaren?
  maandag 12 maart 2012 @ 19:44:23 #239
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_109022402
is je lening bij de ib-groep eigenlijk aftrekbaar? net zoals hypotheekrente aftrek?
  maandag 12 maart 2012 @ 19:50:36 #240
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_109022746
Dat zou wel raar zijn, niet?
Je krijgt een lening van de staat, goedkoop, en dan mag je dat ook nog eens aftrekken van je inkomen zodat je minder belasting betaalt?

De leningen van DUO vallen wat dat betreft gewoon in box 3 voor zover ik weet :P ...
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_109024103
quote:
9s.gif Op maandag 12 maart 2012 19:37 schreef Poepoog het volgende:
Hoe kan ik het beste scholingskosten die ik gemaakt heb in 2008 en 2009 opgeven terwijl ik al een definitieve aanslag heb gekregen voor die beide jaren?
http://www.belastingdiens(...)tshalve_vermindering
A mind with a heart of it's own
pi_109024361
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 19:50 schreef Worteltjestaart het volgende:

De leningen van DUO vallen wat dat betreft gewoon in box 3 voor zover ik weet :P ...
Alle leningen vallen onder box 3, behalve hypotheek.
Facts don't care about your feelings
pi_109024423
Ik krijg hier een hele rare jaaropgaaf langs van een maatje, weet niet zo goed wat ik ermee moet.

Loon Loonbelasting/volksverzekeringen : 2095

Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen : 0
Verrekende levensloopverlofkorting : 0
Verrekende arbeidskorting : 39
Loon zorgverzekerings wet : 2095

Ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet/vervangende LH : 0

onbelaste algemene onkostenvergoeding, reiskostenvergoeding, eigen bijdrage auto, overige onbelaste vergoedingen 0

En dan de loonheffingskorting aan

Er kan toch nooit niks zijn ingehouden? :?
  maandag 12 maart 2012 @ 20:35:19 #244
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_109025167
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 19:50 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dat zou wel raar zijn, niet?
Je krijgt een lening van de staat, goedkoop, en dan mag je dat ook nog eens aftrekken van je inkomen zodat je minder belasting betaalt?

De leningen van DUO vallen wat dat betreft gewoon in box 3 voor zover ik weet :P ...
tjah je leent geld bij de bank omdat je een huis niet kan betalen en het is aftrekbaar. Net zo krom toch?
pi_109025244
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 20:21 schreef Yreal het volgende:
Ik krijg hier een hele rare jaaropgaaf langs van een maatje, weet niet zo goed wat ik ermee moet.

Loon Loonbelasting/volksverzekeringen : 2095

Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen : 0
Verrekende levensloopverlofkorting : 0
Verrekende arbeidskorting : 39
Loon zorgverzekerings wet : 2095

Ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet/vervangende LH : 0

onbelaste algemene onkostenvergoeding, reiskostenvergoeding, eigen bijdrage auto, overige onbelaste vergoedingen 0

En dan de loonheffingskorting aan

Er kan toch nooit niks zijn ingehouden? :?
Jawel door de loonheffingskorting :P

quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 20:35 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

tjah je leent geld bij de bank omdat je een huis niet kan betalen en het is aftrekbaar. Net zo krom toch?
Ja laten we het afschaffen :P
Facts don't care about your feelings
pi_109026045
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 20:36 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Jawel door de loonheffingskorting :P

[..]

Ja laten we het afschaffen :P
Thanks, ben er al uit waarom ik zo in de war was.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 18:56:21 #247
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_109058097
Ik snap geen zak van hoe ik nu het deel van onze VVE opgeef.
Box3 zover was ik al maar dan? gaat ie dan onder de maatschappelijke groen ethische beleggingen?
Ik weet wel dat mijn aandeel op 2516 euro als appartement eigenaar komt , althans dat kreeg ik terug van de penning meester in een mailtje. dat bedrag klopt ook in zoverre de stand in de kas gedeeld door alle app.eigenaren.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_109058484
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 18:56 schreef MissHobje het volgende:
Ik snap geen zak van hoe ik nu het deel van onze VVE opgeef.
Box3 zover was ik al maar dan? gaat ie dan onder de maatschappelijke groen ethische beleggingen?
Ik weet wel dat mijn aandeel op 2516 euro als appartement eigenaar komt , althans dat kreeg ik terug van de penning meester in een mailtje. dat bedrag klopt ook in zoverre de stand in de kas gedeeld door alle app.eigenaren.
Moet je daar ook wat mee? Wij krijgen nooit een overzicht van de VVE.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 19:26:48 #249
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_109059447
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 18:56 schreef MissHobje het volgende:
Ik snap geen zak van hoe ik nu het deel van onze VVE opgeef.
Box3 zover was ik al maar dan? gaat ie dan onder de maatschappelijke groen ethische beleggingen?
Ik weet wel dat mijn aandeel op 2516 euro als appartement eigenaar komt , althans dat kreeg ik terug van de penning meester in een mailtje. dat bedrag klopt ook in zoverre de stand in de kas gedeeld door alle app.eigenaren.
Box 3: Overige bezittingen.
Staat keurig netjes in de Help-file vermeld.
quote:
Uw aandeel in het vermogen van een Vereniging van Eigenaren (VvE)
Was u lid van een VvE, bijvoorbeeld omdat u een appartement had in een flatgebouw? Dan betaalde u aan de VvE een bijdrage voor onderhoudskosten, schoonmaakkosten en dergelijke. Door uw lidmaatschap had u ook een aandeel in het vermogen van de VvE. U vermeldt uw aandeel in het vermogen van de VvE op 1 januari 2011.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 19:27:44 #250
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_109059492
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 19:04 schreef samara het volgende:

[..]

Moet je daar ook wat mee? Wij krijgen nooit een overzicht van de VVE.
Dan wordt het tijd dat je daar eens om vraagt.
Weet je gelijk of de VVE er goed voor staat of dat je bij calamiteiten een forse rekening kunt verwachten.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 19:33:41 #251
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_109059825
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 19:04 schreef samara het volgende:

[..]

Moet je daar ook wat mee? Wij krijgen nooit een overzicht van de VVE.
sinds 2008 moet je dat opgeven aldus de belastingdienst :D
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  dinsdag 13 maart 2012 @ 19:35:59 #252
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_109059954
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 19:26 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Box 3: Overige bezittingen.
Staat keurig netjes in de Help-file vermeld.

[..]

Volgens mij heb ik het gevonden :o

Thanks zover :)

[ Bericht 16% gewijzigd door MissHobje op 13-03-2012 20:58:21 ]
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_109071450
In 2011 heb ik mijn woning verkocht, waarna ik een uitkering uit de kapitaalverzekering van mijn hypotheek kreeg. Omdat deze slechts 5 jaar heeft gelopen heb ik volgens mij geen recht op vrijstelling, dus moet ik het belastbare deel opgeven in box 1. Maar hoe bereken ik het belastbare deel? Is dat alle ontvangen rente, of de uitkering minus alle inleg en poliskosten etc?
En klopt het uberhaupt dat ik dit moet aangeven en geen vrijstelling heb?
Zoektochten op internet en de site van de belastingdienst leiden niet echt tot een helder antwoord helaas...

Bedankt alvast voor de hulp!
  dinsdag 13 maart 2012 @ 23:17:25 #254
62913 Blik
The one and Only!
pi_109072795
Is je inleg in de VVE fiscaal aftrekbaar?
  dinsdag 13 maart 2012 @ 23:32:39 #255
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_109073585
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 23:17 schreef Blik het volgende:
Is je inleg in de VVE fiscaal aftrekbaar?
Nee.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  woensdag 14 maart 2012 @ 14:47:53 #256
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_109089549
Hm ik heb toch een soortvan probleempje.
Ik heb in 2011 een website gerund met een vriendin van me. Alle inkomsten kwamen op mijn rekening terecht, en ik betaalde de facturen die we hadden, en maakte de helft van de winst over naar die andere persoon.

Eigenlijk hadden we het in een vof moeten stoppen, maar vanwege een aantal redenen hebben we dat toen niet gedaan.
Ik wil het nu uiteraard wel netjes opgeven bij de belasting, maar waar?
Bij inkomsten uit overig werk krijg in in de help deze lijst:
quote:
Opbrengsten uit overig werk zijn bijvoorbeeld opbrengsten die u kreeg:
- als gastouder
- als artiest of beroepssporter
- uit een persoonsgebonden budget (PGB) als alfahulp, of omdat u voor een familielid zorgde
- als arbeidsbeloning uit de onderneming van uw fiscale partner
- door voor anderen te klussen (bijvoorbeeld schoonmaakwerk of schilderwerk)
- door huishoudelijke werkzaamheden voor anderen te verrichten
- door cursussen of bijles te geven
- door artikelen en boeken te schrijven
- door lezingen te houden
- door een octrooi productief te maken of te verkopen
- door vermogensbeheer waarvoor u meer werkzaamheden uitvoerde dan normaal
- voor incidentele adviezen
- als lid van een gemeenteraad
- van kostgangers
- voor vrijwilligerswerk
- van buitenlandse opdrachtgevers
- uit buitengewone beloningen (lucratief belang)
En daar valt het dus niet echt onder.

We hebben ongeveer 20k omzet gedraaid waarvan circa 7k kosten en dus 13k winst, dus 6,5k pp.
Kan ik gewoon die 20k opgeven bij 'opbrengsten uit overig werk', en de 7k kosten + 6,5k wat de ander heeft verdiend (dus 13,5k) opgeven als 'aftrekbare kosten'?

Wat kan ik nu het beste doen?
Die ander ging verhuizen waardoor we niet samen verder konden, ik heb nu een kvk waarmee ik de website zelf run sinds 1 januari.

Het ging om een soort spaarprogramma waar bezoekers konden sparen voor producten door reclame te bekijken. Wij kregen geld voor die reclames en betaalden hun producten rechtstreeks. Wij hebben wel BTW betaald over die producten, en hebben geen verlegde BTW gekregen. Het is dus niet zo dat we de BTW hebben ontdoken volgens mij, aangezien wij die netjes hebben betaald.
Dat lijkt me geen ramp dus?
We voldeden wel aan alle eisen van de Belastingdienst, maar we hadden feitelijk maar 1 crediteur (het bedrijf waar we de producten kochten) en iets van 2 debiteuren (het bedrijf wat voor de reclame zorgt, die betaalde ons, en het bedrijf wat voor de betaalmethodes zorgde als iDeal voor als een gebruiker rechtstreeks credits wilde kopen; al bedenk ik me nu dat over die iDeal betalingen geen BTW is geheven). We hadden dus geen groot klantenbestand met tig facturen per maand o.i.d.

Ik weet dat ik er belasting over moet betalen en ik wil ook niet de belasting ontduiken o.i.d., ik wil alleen graag weten hoe ik mijn fouten zo goed mogelijk op kan lossen zodat ik er geen problemen mee krijg.

Iemand een idee, of kan ik vanwege de uitgebreide vraag beter een apart topic maken?

[ Bericht 5% gewijzigd door Doodloper op 14-03-2012 14:53:12 ]
We zullen zien, zei de blinde.
pi_109090095
quote:
2s.gif Op woensdag 14 maart 2012 14:47 schreef Doodloper het volgende:
Hm ik heb toch een soortvan probleempje.
Ik heb in 2011 een website gerund met een vriendin van me. Alle inkomsten kwamen op mijn rekening terecht, en ik betaalde de facturen die we hadden, en maakte de helft van de winst over naar die andere persoon.

Eigenlijk hadden we het in een vof moeten stoppen, maar vanwege een aantal redenen hebben we dat toen niet gedaan.
Ik wil het nu uiteraard wel netjes opgeven bij de belasting, maar waar?
Bij inkomsten uit overig werk krijg in in de help deze lijst:

[..]

En daar valt het dus niet echt onder.
Er staat niet voor niets "bijvoorbeeld". Het valt hier gewoon onder.
quote:
We hebben ongeveer 20k omzet gedraaid waarvan circa 7k kosten en dus 13k winst, dus 6,5k pp.
Kan ik gewoon die 20k opgeven bij 'opbrengsten uit overig werk', en de 7k kosten + 6,5k wat de ander heeft verdiend (dus 13,5k) opgeven als 'aftrekbare kosten'?

Wat kan ik nu het beste doen?
...
Ik zou gewoon 10k omzet en 3,5k kosten opgeven.
  woensdag 14 maart 2012 @ 15:04:37 #258
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_109090178
Ah oké thanks, ik had het woordje 'bijvoorbeeld' over het hoofd gezien.

Kan ik er nog problemen mee krijgen dat we geen KvK inschrijving en BTW nummer hadden? En zo ja, hoe voorkom ik dat?
We zullen zien, zei de blinde.
  woensdag 14 maart 2012 @ 15:09:36 #259
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_109090333
Wellicht krijg je nog een naheffing + boete vanwege het BTW verhaal. Hangt een beetje van de inspecteur af. Als die vindt dat je ondernemer was voor de BTW dan ben je de sjaak.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  woensdag 14 maart 2012 @ 15:21:37 #260
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_109090691
Moet je studiefinanciering opgeven? En zo ja, waar?
  woensdag 14 maart 2012 @ 16:06:45 #261
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_109092240
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 15:21 schreef Mishu het volgende:
Moet je studiefinanciering opgeven? En zo ja, waar?
Je kunt ergens aanklikken dat je een studie met studiefinanciering hebt gevolgd waarna het programma zelf al de kolommen invult, verder hoef je het niet op te geven volgens mij.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 15:09 schreef _Flash_ het volgende:
Wellicht krijg je nog een naheffing + boete vanwege het BTW verhaal. Hangt een beetje van de inspecteur af. Als die vindt dat je ondernemer was voor de BTW dan ben je de sjaak.
Hm, ik heb het net eens nagekeken, maar ik heb meer BTW betaald in dat jaar dan wat ik anders af zou moeten dragen, dus als ik ondernemer was voor de BD dan zou ik BTW terugkrijgen of in ieder geval niet meer hoeven te betalen dan nu, dus daar maak ik mij niet zo'n zorgen om.
We zullen zien, zei de blinde.
pi_109093111
Wou je zeggen dat er op je omzet facturen gewoon BTW stond, terwijl je geen btw nummer had?
Facts don't care about your feelings
  woensdag 14 maart 2012 @ 17:00:17 #263
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_109094522
Nee, ik heb geen facturen uitgeschreven.
Ik betaalde de bedrijven waar ik de producten inkocht, dus een item wat 100 ex btw kostte daar heb ik gewoon 119 voor betaald. En ik kreeg mijn geld van payment-providers en adverteerderbedrijven (2 bedrijven). Die adverteerders hebben geen BTW aan mij betaald, en de payment-providers sturen het betaalde bedrag gewoon door (met creditfactuur), dus daar zit afgezien van transactiekosten geen BTW op.

Ik heb geen BTW geheven en heb ook geen BTW ontvangen. Ik heb enkel BTW afgedragen.
We zullen zien, zei de blinde.
pi_109098686
Ik heb in 2011 een half jaar stage gelopen en bij hetzelfde bedrijf een jaar jaar part time gewerkt. Ik heb twee jaaropgaves gekregen, een die alleen over de stage gaat en een alleen over het werk.
Vul ik bij loon deze twee keer als 'aparte' werkgever in of tel ik zelf de bedragen bij elkaar op?
  woensdag 14 maart 2012 @ 18:57:10 #265
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_109098713
Alles apart invullen.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 14 maart 2012 @ 19:34:26 #266
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_109100602
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 22:52 schreef ohmoetdatzo het volgende:
In 2011 heb ik mijn woning verkocht, waarna ik een uitkering uit de kapitaalverzekering van mijn hypotheek kreeg. Omdat deze slechts 5 jaar heeft gelopen heb ik volgens mij geen recht op vrijstelling, dus moet ik het belastbare deel opgeven in box 1. Maar hoe bereken ik het belastbare deel? Is dat alle ontvangen rente, of de uitkering minus alle inleg en poliskosten etc?
De uitkering minus de inleg. (Per saldo zal het dus de rente zijn.)
quote:
En klopt het uberhaupt dat ik dit moet aangeven en geen vrijstelling heb?
Lijkt me wel. Zie hier voor de wettekst: http://www.wetboek-online(...)ing%202001.html#1210
quote:
Zoektochten op internet en de site van de belastingdienst leiden niet echt tot een helder antwoord helaas...

Bedankt alvast voor de hulp!
Alvast graag gedaan. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 14 maart 2012 @ 21:39:13 #267
153492 M-I-L-F
Een Zwarte Idylle
pi_109107670
Oke, misschien is dit een hele domme vraag, maar hier ga ik:

Ik heb de laatste helft van 2011 een fulltime baan gehad, waar ik een erg laag loon had, namelijk 700 euro netto per maand, met loonheffingskorting. daarbij werkte ik dan in de weekenden om wat bij te verdienen, waarvan ik dus netto nog minder overhield dan het beetje dat het bruto was, (wel onregelmatig verdiend, ik kon niet elk weekend) en een kunstenaarsuitkering ontvangen in november en december. Nou heb ik alles net automatisch laten invullen met het programma van de belastingdienst en ik krijg wel verdomd weinig terug.

In totaal waren mijn inkomsten in heel 2011 9.995 euro, en ik krijg een bedrag terug van maar liefst 286 euro, terwijl er 1325 euro loonbelasting is ingehouden.

Waarom krijg ik hier maar zo weinig van terug?
Als de postcode ontbreekt komt de brief niet aan.
pi_109107939
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 21:39 schreef M-I-L-F het volgende:
Oke, misschien is dit een hele domme vraag, maar hier ga ik:

Ik heb de laatste helft van 2011 een fulltime baan gehad, waar ik een erg laag loon had, namelijk 700 euro netto per maand, met loonheffingskorting. daarbij werkte ik dan in de weekenden om wat bij te verdienen, waarvan ik dus netto nog minder overhield dan het beetje dat het bruto was, (wel onregelmatig verdiend, ik kon niet elk weekend) en een kunstenaarsuitkering ontvangen in november en december. Nou heb ik alles net automatisch laten invullen met het programma van de belastingdienst en ik krijg wel verdomd weinig terug.

In totaal waren mijn inkomsten in heel 2011 9.995 euro, en ik krijg een bedrag terug van maar liefst 286 euro, terwijl er 1325 euro loonbelasting is ingehouden.

Waarom krijg ik hier maar zo weinig van terug?
Omdat je belasting moet betalen.

Zo moeilijk is het toch niet te geloven? Reken maar 's uit, je effectieve belastingdruk is amper 10%. Wacht maar tot je 42% of 52% moet betalen.
pi_109111016
Oke ik heb een vraagje, heb net mijn belastingdingen ingevuld omdat ik dus loonheffing terug wil krijgen. Nu kreeg ik dit mailtje.

quote:
Beste ........,

Hartelijk dank voor het invullen van je teruggaaf op Belastingterug.com. We hebben berekend dat we de volgende bedragen voor je kunnen terugvragen bij de Belastingdienst:

Te ontvangen belastingteruggave ¤ 588,-
Te ontvangen tegemoetkoming ¤ 0,-
Te betalen aanslag ZVW ¤ 0,-
Totaal te ontvangen ¤ 588,-

Binnen drie weken zullen wij automatisch ¤ 12,50 van je bankrekening afschrijven. Daarvoor hoef je zelf niets te doen. Vervolgens zullen wij de teruggaaf indienen bij de Belastingdienst. Van de Belastingdienst zul je dan waarschijnlijk binnen 3 maanden bericht krijgen, dat het bedrag naar je zal worden overgemaakt. Dat staat dan op de voorlopige aanslag. Het duurt wat langer voordat je de tegemoetkoming zult ontvangen. Vermoedelijk krijg je na ongeveer een jaar een definitieve aanslag van de Belastingdienst toegestuurd. Daarop staat definitief je teruggaaf vermeld. Binnen zes weken daarna wordt ook de tegemoetkoming aan je uitbetaald.
Nu zijn mijn vragen: Ik krijg dus bericht binnen 3 maanden, krijg ik dat geld dan eventueel vlak daarna of pas over een jaar?

En heeft mijn studiefinanciering invloed op de eventuele teruggaaf van de loonheffing?

[ Bericht 3% gewijzigd door ForzaMilan op 14-03-2012 22:36:32 ]
Rossoneri siamo noi.
  woensdag 14 maart 2012 @ 22:45:54 #270
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_109112328
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 22:26 schreef ForzaMilan het volgende:
Oke ik heb een vraagje, heb net mijn belastingdingen ingevuld omdat ik dus loonheffing terug wil krijgen. Nu kreeg ik dit mailtje.
Nu zijn mijn vragen: Ik krijg dus bericht binnen 3 maanden, krijg ik dat geld dan eventueel vlak daarna of pas over een jaar?
Laat MaW dit niet lezen! Maar ja, je krijgt de (voorlopige) teruggaaf zodra de (voorlopige) aanslag wordt opgelegd en dat is dus voor 1 juli.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 22:26 schreef ForzaMilan het volgende:
En heeft mijn studiefinanciering invloed op de eventuele teruggaaf van de loonheffing?
Wat bedoel je hier precies mee?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_109112614
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 22:45 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Laat MaW dit niet lezen! Maar ja, je krijgt de (voorlopige) teruggaaf zodra de (voorlopige) aanslag wordt opgelegd en dat is dus voor 1 juli.

[..]

Wat bedoel je hier precies mee?
Nouja ik had dus alles ingevuld volgens die site.
Mijn brutoloon, loonheffing, arbeidskorting etc.
Ze vroegen ook of ik scholier was en of ik stufi kreeg. En dat moest ik ook invullen.
Maar ik snap niet wat mijn stufi met mijn loonheffingskorting te maken heeft.
Rossoneri siamo noi.
pi_109118599
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 22:50 schreef ForzaMilan het volgende:

[..]

Nouja ik had dus alles ingevuld volgens die site.
Mijn brutoloon, loonheffing, arbeidskorting etc.
Ze vroegen ook of ik scholier was en of ik stufi kreeg. En dat moest ik ook invullen.
Maar ik snap niet wat mijn stufi met mijn loonheffingskorting te maken heeft.
Kan invloed hebben op eventuele aftrekposten.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 15 maart 2012 @ 11:38:33 #273
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_109124535
wtf

waarom in vredesnaam via belastingterug.com of iets je aangifte 'laten' invullen?
Het programma is simpel en er staan veel mogelijkheden om op het vraagtekentje te klikken.

Nu ben je afhankelijk van een derde met de 'onzekerheid' of het goed is ingevuld en of het wel echt verstuurd is.

* Nizno verbaast zich
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_109124847
quote:
6s.gif Op donderdag 15 maart 2012 11:38 schreef Nizno het volgende:
wtf

waarom in vredesnaam via belastingterug.com of iets je aangifte 'laten' invullen?
Het programma is simpel en er staan veel mogelijkheden om op het vraagtekentje te klikken.

Nu ben je afhankelijk van een derde met de 'onzekerheid' of het goed is ingevuld en of het wel echt verstuurd is.

* Nizno verbaast zich
En het kost je ¤ 12,50 (terwijl alles vooraf was ingevuld)!
  donderdag 15 maart 2012 @ 20:29:14 #275
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_109143202
quote:
6s.gif Op donderdag 15 maart 2012 11:38 schreef Nizno het volgende:
wtf

waarom in vredesnaam via belastingterug.com of iets je aangifte 'laten' invullen?
Het programma is simpel en er staan veel mogelijkheden om op het vraagtekentje te klikken.

Nu ben je afhankelijk van een derde met de 'onzekerheid' of het goed is ingevuld en of het wel echt verstuurd is.

* Nizno verbaast zich
En je geeft nu belangrijke prive informatie aan zo maar iemand..
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_109198200
Oorspronkelijke vraag: in 2011 uitkering hybride hypotheekverzekering gekregen ivm verkoop woning. Moet ik in box 1 de ontvangen rente opgeven, of het bedrag van uitkering minus inleg?

quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 19:34 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

De uitkering minus de inleg. (Per saldo zal het dus de rente zijn.)

Bedankt voor je hulp tot zover! Na wat berekeningen heb ik toch nog een aanvullende vraag:
Als ik uitkering minus inleg doe kom ik op een negatief bedrag. De "ontvangen" rente is lager dan de kosten die van de inleg werden ingehouden. Bijvoorbeeld het overzicht van 2007:
Na inleg, aftrek kosten 800, ontvangen rente 100. Per saldo dus een resultaat van -700.

Is het resultaat wat ik in mijn aangifte op moet nemen dus 0 euro (uitkering minus inleg) of de ontvangen rente zoals die elk jaar op het overzicht stond vermeld?

En ja die kosten slaan nergens op, nav het hele woekerpolisverhaal heb ik ergens in 2010 ook een compensatie voor teveel berekende kosten gekregen (was overigens ook een lachertje).
pi_109199319
Is het frauduleus als je verliesgevend vermogen niet opgeeft?

Dit omdat de vrh bedoelt is om over je rendement belasting te betalen en het rendement is negatief echter kan je dat niet aangeven alleen hoeveel de waarde was op 1-1-2011 en daar wordt je vervolgens over belast.
pi_109200500
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 12:12 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
Is het frauduleus als je verliesgevend vermogen niet opgeeft?

Dit omdat de vrh bedoelt is om over je rendement belasting te betalen en het rendement is negatief
Nee, het rendement wordt gesteld op 4%.
quote:
echter kan je dat niet aangeven alleen hoeveel de waarde was op 1-1-2011 en daar wordt je vervolgens over belast.
Dat is nou eenmaal het systeem. Het is dus frauduleus om het niet op te geven.
  Eindredactie Games zaterdag 17 maart 2012 @ 14:03:02 #279
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_109201815
Ik heb afgelopen februari een brief van de gemeente gekregen over de WOZ waarde van mijn huis. Ik neem aan dat deze voor 2012 geld?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  zaterdag 17 maart 2012 @ 14:03:59 #280
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_109201834
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 11:16 schreef ohmoetdatzo het volgende:
Oorspronkelijke vraag: in 2011 uitkering hybride hypotheekverzekering gekregen ivm verkoop woning. Moet ik in box 1 de ontvangen rente opgeven, of het bedrag van uitkering minus inleg?

[..]

Bedankt voor je hulp tot zover! Na wat berekeningen heb ik toch nog een aanvullende vraag:
Als ik uitkering minus inleg doe kom ik op een negatief bedrag. De "ontvangen" rente is lager dan de kosten die van de inleg werden ingehouden. Bijvoorbeeld het overzicht van 2007:
Na inleg, aftrek kosten 800, ontvangen rente 100. Per saldo dus een resultaat van -700.

Is het resultaat wat ik in mijn aangifte op moet nemen dus 0 euro (uitkering minus inleg) of de ontvangen rente zoals die elk jaar op het overzicht stond vermeld?

En ja die kosten slaan nergens op, nav het hele woekerpolisverhaal heb ik ergens in 2010 ook een compensatie voor teveel berekende kosten gekregen (was overigens ook een lachertje).
Jij neemt de rente minus de inleg na kosten.
Daar gaat het dus op twee plaatsen fout.
Ten eerste gaat het om de uitkering die je ontvangt en niet om het rendement.
Ten tweede gaat het om de premie die je hebt betaald.
het verschil is het rendement. Daar zit de rente en de kosten in.
Dus uitkering ¤ 1.000
Betaalde premie 60 x 15 = ¤ 900
Belast ¤ 100
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 14:05:58 #281
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_109201885
quote:
4s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 14:03 schreef donald_dick het volgende:
Ik heb afgelopen februari een brief van de gemeente gekregen over de WOZ waarde van mijn huis. Ik neem aan dat deze voor 2012 geld?
Voor de aangifte van 2011 gebruik je de WOZ-aanslag van 2011.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_109203417
Ik heb ook weer een paar vragen, de eerst is misschien wat een domme vraag, maar ik wil het wel zeker weten.

Ik heb in 2010 een woning gekocht en kon toen veel aftrekken. Nu dus alleen de hypotheek rente. Ik heb een spaarhypotheek en los dus tijdens de looptijd niets af. Mag ik dus het volledige rentebedrag aftrekken ? ( en dit dus de komende 30 jaar invullen ?)

Ook ben ik begonnen met een opleiding (september 2011). Ik krijg geen studiefinanciering meer en leen het geld d.m.v. een schuldbekentenis bij mijn ouders. Mag ik dit bedrag aftrekken (aftrekposten->studiekosten en andere scholinguitgaven) ? Ik kan me voorstellen dat dit pas het geval is, als ik begin te aflossen.

En zoja, mag ik dan het volledige bedrag aftrekken ? Het schoolgeld is in een keer betaald in 2011 (door mijn ouders dus).

Ook heb ik in 2011 jammer genoeg nogal last van mijn knieen en moest hiervoor een halfjaar lang naar de revalidatie. Nu is mij verteld dat je de vervoerskosten hiervoor mag aftrekken. Is dit waar ?
Ook is mij verteld dat je de echte kilometerkosten mag gebruiken ?

Van het ziekenhuis heb ik dus een brief gekregen met alle bezoek data. Ik heb de totale reiskosten berekend door het aantal bezoeken te vermenigvuldigen met het aantal kilometers heen en terug vanaf mijn thuisadres en dit vermenigvuldigt met een kilometerprijs van 0.42 (berekend met de ANWB site). Is dit juist ?

Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik heb vorig jaar veel hier aan gehad.
Werken kost een hoop vrije tijd
pi_109203474
Ik heb het geprobeerd maar ik kom er echt totaal niet uit.

Ik heb over de periode feb-jun stage gelopen; ik heb vanaf eind aug tot/met december gewerkt (80%) bij hetzelfde bedrijf op dezelfde locatie. In deze periode heb ik in tijdens mijn stage en in de periode eind aug en september nog met studentenovjaarkaart (dus 'gratis') gereisd, vanaf oktober met een jaarabonnement van de NS (zelf betaald). Ik krijg vanaf eind augustus (echt contract) een x bedrag aan reiskostenvergoeding, maar wat vul ik nu in bij de belastingaangifte?

De periode - is dat het hele jaar? Pas per augustus? Pas per dat ik het zelf ben gaan betalen? Ik snap het niet meer ;(. Kan iemand mijn helpen?

En nu ik toch vragen stel :s), de afstand in km's, is dat gewoon via google maps of is er een trein tabel in km van station naar station?
  Eindredactie Games zaterdag 17 maart 2012 @ 16:22:33 #284
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_109205096
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 14:05 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Voor de aangifte van 2011 gebruik je de WOZ-aanslag van 2011.
oke :)
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_109208258
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 14:03 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Jij neemt de rente minus de inleg na kosten.
Daar gaat het dus op twee plaatsen fout.
Ten eerste gaat het om de uitkering die je ontvangt en niet om het rendement.
Ten tweede gaat het om de premie die je hebt betaald.
het verschil is het rendement. Daar zit de rente en de kosten in.
Dus uitkering ¤ 1.000
Betaalde premie 60 x 15 = ¤ 900
Belast ¤ 100
Ik heb toch echt letterlijk de uitkering en de inleg gepakt. Situatie is dus:
Uitkering 800
Betaalde premie 900
Belast -100 dus 0?
pi_109209705
Ben even met de aangifte bezig van 2011. Ik doe aangifte voor mij en mijn vrouw, ik kan me herinneren dat in voorgaande jaren je in 1 overzicht (voor beide personen) zag wat je moet betalen of ontvangt.

Nu moet ik in het aamgifte programma bij 'overzicht ikzelf' en 'overzicht vrouw' zelf maar deze bedragen optellen of aftrekken? Ik zie liever 1 bedrag staan wat ik moet betalen of ontvangen.

Het is misschien iets kleins, maar was dit voorgaande jaren niet anders? Of zie ik iets over het hoofd.
pi_109210005
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 19:12 schreef polar33 het volgende:
Ben even met de aangifte bezig van 2011. Ik doe aangifte voor mij en mijn vrouw, ik kan me herinneren dat in voorgaande jaren je in 1 overzicht (voor beide personen) zag wat je moet betalen of ontvangt.

Nu moet ik in het aamgifte programma bij 'overzicht ikzelf' en 'overzicht vrouw' zelf maar deze bedragen optellen of aftrekken? Ik zie liever 1 bedrag staan wat ik moet betalen of ontvangen.

Het is misschien iets kleins, maar was dit voorgaande jaren niet anders? Of zie ik iets over het hoofd.
Bij het kopje Verdeling zie je de totale teruggave staan, bij overzicht inderdaad de berekening per persoon.
A mind with a heart of it's own
pi_109211613
De vooraf ingevulde aangifte was voor mij compleet. Ik heb verder geen inkomsten gehad.
Ook mijn studiekosten komen niet uit boven hetgeen wat zij vermelden.

In het overzicht staat:
Terug te krijgen inkomstenbelasting: 529 euro
Verschuldigde inkomstenbelasting: 497 euro

Ik snap het niet, krijg ik nou iets terug of moet ik die 497 euro betalen?
pi_109212028
Goedenavond, ik ben een student met een bijbaan. Vorig jaar was mijn totale inkomen ¤6.756,- en moest ik ¤0,- verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen betalen

Dit jaar is mijn totale inkomen ¤9.730 en moet ik ineens ¤849,- betalen aan verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen.

Iemand enig idee waarom dat voor 2010 0,- euro was en voor 2011 nu dus 849,- euro?

Bij voorbaat dank...

[ Bericht 0% gewijzigd door Morriss77 op 17-03-2012 23:01:10 (foutje) ]
pi_109213842
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 20:10 schreef lelouch het volgende:
De vooraf ingevulde aangifte was voor mij compleet. Ik heb verder geen inkomsten gehad.
Ook mijn studiekosten komen niet uit boven hetgeen wat zij vermelden.

In het overzicht staat:
Terug te krijgen inkomstenbelasting: 529 euro
Verschuldigde inkomstenbelasting: 497 euro

Ik snap het niet, krijg ik nou iets terug of moet ik die 497 euro betalen?
je krijgt gewoon 529 euro terug. je bent 497 euro verschuldigt aan de belastingdienst, maar er is 1026 euro ingehouden. het verschil krijg je dus terug ;)
pi_109213958
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 20:24 schreef Morriss77 het volgende:
Goedenavond, ik ben een student met een bijbaan. Vorig jaar was mijn totale inkomen ¤6.756,- en moest ik ¤0,- verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen betalen

Dit jaar is mijn totale inkomen ¤9.6730 en moet ik ineens ¤849,- betalen aan verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen.

Iemand enig idee waarom dat voor 2010 0,- euro was en voor 2011 nu dus 849,- euro?

Bij voorbaat dank...
Omdat je 90.000 euro meer hebt verdiend dan in 2010 natuurlijk.
pi_109214856
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 15:13 schreef Vierkante_Ogen het volgende:
Ik heb het geprobeerd maar ik kom er echt totaal niet uit.
Ik ben geen expert, maar heel veel kun je opzoeken in de help.

De afstand moet sowieso meer dan 10 km (enkele reis) zijn tussen woning en werk (ik weet niet of dit met google maps moet of echt 'trein kilometers'. Als ik het zo lees echte treinkilometers)

Meer dan 40 dagen per jaar, waarbij binnen 24 uur heen en terug

In een tabel kun je opzoeken wat je mag aftrekken. Er staat ook een vakje met 'Af: vergoedingen van de werkgever voor het openbaar vervooer' Hierin vul je de reiskosten vergoeding in van je baas.

Het lijkt mij heel sterk dat je de reiskilometers waarbij je een OV voor je studie had mag aftrekken (vraag voor de experts). In dat geval moet je een evenredig deel van het bedrag aftrekken (bv. 6 maanden, bedrag maal 0.5 doen)

Staat allemaal in de help.
Werken kost een hoop vrije tijd
pi_109215064
Thanks, maar zo ver was ik dus ook wel gekomen. Ik zit dus vooral met de vraag of ik het reiskosten aftrekperiode moet betrekken op de de periode dat mijn contract in is gegaan of dat ik het pas vanaf de maand moet rekenen dat ik het zelf ben gaan betalen. En is het dan ook of het de reiskosten voor die betreffende periode af moeten gaan, of de complete periode.

En dat wordt van de help niet echt veel duidelijker.
pi_109215329
Mijn moeder krijgt reiskosten woon-werk voor een deel vergoed door de werkgever. Ze reist elke dag 20-30km. Nu lees ik in artikel 3:87 lid 4 IB dat tussen de 20-30 km er 974 euro op jaarbasis kan worden afgetrokken van het loon om te komen tot het belastbaar loon.
Doet de werkgever dit automatisch bij de loonheffing? Of kan mijn moeder dit ergens invullen op de aangifte inkomstenbelasting? Ik heb het er met haar over gehad maar ze vult het nergens in en ze weet niet of ze het krijgt.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 22:15:24 #295
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_109215339
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 18:24 schreef ohmoetdatzo het volgende:

[..]

Ik heb toch echt letterlijk de uitkering en de inleg gepakt. Situatie is dus:
Uitkering 800
Betaalde premie 900
Belast -100 dus 0?
In dat geval dus nul. Heb ik je verkeerd begrepen omdat je het over de kosten had.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 22:22:27 #296
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_109215574
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 22:15 schreef Klonker het volgende:
Mijn moeder krijgt reiskosten woon-werk voor een deel vergoed door de werkgever. Ze reist elke dag 20-30km. Nu lees ik in artikel 3:87 lid 4 IB dat tussen de 20-30 km er 974 euro op jaarbasis kan worden afgetrokken van het loon om te komen tot het belastbaar loon.
Doet de werkgever dit automatisch bij de loonheffing? Of kan mijn moeder dit ergens invullen op de aangifte inkomstenbelasting? Ik heb het er met haar over gehad maar ze vult het nergens in en ze weet niet of ze het krijgt.
Reist ze met het OV? Anders is het genoemde artikel niet van toepassing.
En nee, de werkgever doet er niets mee bij de inhouding van de loonheffing.
Je kunt het zelf aangeven in de aangifte als je er recht op hebt.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 22:26:24 #297
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_109215711
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 15:13 schreef Vierkante_Ogen het volgende:
Ik heb het geprobeerd maar ik kom er echt totaal niet uit.

Ik heb over de periode feb-jun stage gelopen; ik heb vanaf eind aug tot/met december gewerkt (80%) bij hetzelfde bedrijf op dezelfde locatie. In deze periode heb ik in tijdens mijn stage en in de periode eind aug en september nog met studentenovjaarkaart (dus 'gratis') gereisd, vanaf oktober met een jaarabonnement van de NS (zelf betaald). Ik krijg vanaf eind augustus (echt contract) een x bedrag aan reiskostenvergoeding, maar wat vul ik nu in bij de belastingaangifte?

De periode - is dat het hele jaar? Pas per augustus? Pas per dat ik het zelf ben gaan betalen? Ik snap het niet meer ;(. Kan iemand mijn helpen?

En nu ik toch vragen stel :s), de afstand in km's, is dat gewoon via google maps of is er een trein tabel in km van station naar station?
In de periode dat je met je studentenkaart hebt gereist, kun je geen OV-verklaring overleggen. Dus die periode kun je dan ook niet in aftrek brengen, lijkt me.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_109215734
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 22:22 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Reist ze met het OV? Anders is het genoemde artikel niet van toepassing.
En nee, de werkgever doet er niets mee bij de inhouding van de loonheffing.
Je kunt het zelf aangeven in de aangifte als je er recht op hebt.
Argh, dat woordje dus niet gelezen :P Thanks
Ze reist nu niet meer met het OV. 4 jaar geleden, maar ze heeft geen bonnetjes meer bewaard of iets dergelijks.

[ Bericht 6% gewijzigd door Klonker op 17-03-2012 22:32:27 ]
pi_109216814
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 21:26 schreef DonJames het volgende:

[..]

Omdat je 90.000 euro meer hebt verdiend dan in 2010 natuurlijk.
Owja, foutje :D ¤9.6730,- moet ¤9.730 zijn.
pi_109230677
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 21:22 schreef Skywalker88 het volgende:

[..]

je krijgt gewoon 529 euro terug. je bent 497 euro verschuldigt aan de belastingdienst, maar er is 1026 euro ingehouden. het verschil krijg je dus terug ;)
Dat klinkt stuk beter. Bedankt :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')