Wie zegt dat ik alleen aangifte doe?quote:Op woensdag 7 maart 2012 23:32 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat lijkt me sterk als het maximale bedrag aan zorgtoeslag zo'n 828 euro per jaar is.
Mooi, dan hoef ik niets meer aan te geven.quote:Op woensdag 7 maart 2012 23:05 schreef Nizno het volgende:
[..]
heb netjes alles opgegeven.. incl mn reiskosten obv openbaar vervoer
Hij kan toch ook gewoon de algemene reiskostenvergoeding van 19 ct/km ontvangen?quote:Op woensdag 7 maart 2012 23:08 schreef Nizno het volgende:
[..]
Aangezien hij een OVverklaring heeft ingeleverd zou hij het neem ik aan niet gekregen hebben als hij niet met het OV ging...
Is toch de algemene tendens op Fok!: iets aannemen en daar een uitspraak over doen in plaats van eerst vragen en dan antwoorden.quote:
Al een tweetal koppen.quote:Op donderdag 8 maart 2012 09:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Is toch de algemene tendens op Fok!: iets aannemen en daar een uitspraak over doen in plaats van eerst vragen en dan antwoorden.
Hoe is het met jouw scherpte? Al genoeg koffie gehad?
Sorry dat ik niet zo duidelijk ben..quote:Op woensdag 7 maart 2012 17:25 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat is je vraag nou? Je schoonvader heeft alles ingevuld zeg je toch. Of gaat het dus nu om de inkomstenbelasting aangifte voor ondernemers?
Ja en ja.quote:Op donderdag 8 maart 2012 11:36 schreef ButjeuutGrunn het volgende:
Van mijn moeder heb ik in 2011 een eenmalige schenking ontvangen (conform regels belastingdienst). Deze schenking heb ik direct weer uitgeleend aan mijn moeder, waarbij ik het geld van die lening pas weer kan opeisen na overlijden van mijn moeder. Over de lening ontvang ik een marktconforme rente en alles is vastgelegd bij de notaris.
Nu heb ik een aantal vragen:
- mag mijn moeder deze 'speciale' schuld aangeven op de IB2011? Zo ja, gewoon als schuld in box 3?
Ja, box 3.quote:- moet ik dit uitgeleende geld aangeven op de IB2011? Zo ja, hoe en waar?
Haha thx. We gaan het eerst maar zelf proberen, mochten we er niet uit komen kunnen we alsnog z'n vader vragen, of jullie of de Belasting telefoon...quote:Op donderdag 8 maart 2012 11:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Jij moet dan de ondernemersaangifte invullen en hij de gewone aangifte. Je geeft dan wel gewoon aan dat jullie fiscaal partners zijn, maar je doet wel 2 aparte aangiftes.
Ondernemersaangifte is niet echt makkelijk als je er geen verstand van hebt, maar als er niets gebeurd is moet dat wel lukken
Dank voor je antwoord! En de rente is idd 6%quote:Op donderdag 8 maart 2012 11:45 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ja en ja.
[..]
Ja, box 3.
O, en let je erop dat een 'marktconforme' rente in deze niet genoeg is? De rente moet precies 6% zijn, anders krijg je bij overlijden van je moeder een heffing van erfbelasting over de waarde van de lening.
Opzich niet zo'n verschrikkelijk onlogische gedachte.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 10:34 schreef Qwerty911 het volgende:
Nog een kort vraagje over de studiekostenaftrek als dat magOp het moment dat je twee studies volgt, mag je dan 2x de normbedragen aftrekken voor het gehele jaar? De genoten stufi blijft immers gelijk, maar je kosten stijgen wel..
(dan wel kun je een analoge redenering houden dat de stufi alleen geldt voor de eerste studie en je dus een studie hebt met studiefinanciering en eentje zonder)
Je moet zelf die reisverklaring hebben, die stuurt de werkgever niet naar de belastingdienst. Als de belastingdienst erom vraagt dan moet je ze kunnen overleggen en eventueel ook de vervoersbewijzen.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 20:29 schreef Viking84 het volgende:
Dank voor de reacties op mijn vraag!.
Ik heb er nog eentje: ik wil dus een reisverklaring van mijn werkgever. Stuurt de werkgever die naar de Belastingdienst of krijg ik die en moet ik hem naar de Belastingdienst sturen? En hoe zit het met de originele vervoersbewijzen? Die heb ik bij mijn werkgever moeten inleveren.... (wist toen nog niet dat ik ze moest bewaren). Weet ook niet of ze die nog hebben. Gaat de Belastingdienst daar zeker om vragen of doen ze dat steekproefsgewijs?
Gewoon het totaal invullen, dus niet een maandbedrag invullen. Het gaat hier om het onderscheid tussen een alimentatie die in termijnen wordt betaald of een afkoopsom ervan.quote:Op zondag 11 maart 2012 16:28 schreef Santello het volgende:
Ik kwam dus bij het kopje periodieke alimentatie.
Kan ik hieruit opmaken dat ze het maand bedrag vragen?
Het kopje totaal blijft namelijk ongewijzigd terwijl ik ervan uit ga dat zij het x12 doen.
Of denk ik te ver door?
Nee dat is niet mogelijk en ook niet nodig.quote:Op zondag 11 maart 2012 15:41 schreef AchJa het volgende:
Is het mogelijk bij de BD om het verzamelinkomen ivm verschillende toeslagen van 2010 en eerder te veranderen?
Dit omdat ik bij de aanvraag lang geleden nooit stil heb gestaan bij het feit dat je verzamelinkomen lager is dan wat er op de jaaropgaaf staat. Als ik naar toeslagen.nl ga is het niet mogelijk om 2010 en eerder te wijzigen.
Dan ligt de belastingdienst al 5 jaar te slapen in mijn geval. Mijn verzamelinkomen is structureel lager dan het bedrag wat de laatste 5 jaar op de toeslagen vermeld staat, voor bv 2007 scheelt het bijna 10.000 euro (jaarinkomen geschat 2007 en mijn uiteindelijke verzamelinkomen 2007) en ik heb geen extra cent toelage gezien ook niet als afrekening oid, en dat geldt ook voor de overige jaren, niet met zo'n groot verschil, maar toch.quote:Op zondag 11 maart 2012 18:08 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee dat is niet mogelijk en ook niet nodig.
Je geeft bij aanvraag en aan het begin van elk jaar een geschat jaarinkomen op. Op dat door jezelf geschatte inkomen wordt je maandelijkse toeslag in eerste instantie gebaseerd. Deze maandelijkse bedragen zijn echter slechts voorschotten op de werkelijke toeslag.
Vervolgens doe je na afloop van jaar X aangifte inkomstenbelasting. Die aangifte wordt door de belastingdienst verwerkt voor 1 juli van het volgende jaar. Na 1 juli gaat de belastingdienst het verzamelinkomen wat uit je belastingaangifte is gekomen vergelijken met het voorschot op de toeslagen die je hebt ontvangen in jaar X. Dan wordt dus een definitieve berekening gemaakt op basis van je verzamelinkomen. Dit gebeurt normaal gesproken geheel automatisch.
Wanneer blijkt dat je recht hebt op nog wat meer toeslag, krijg je die uitbetaald. Wanneer blijkt dat je te veel toeslag hebt ontvangen ontvang je een acceptgiro.
Je moet het aannemelijk (kunnen) maken. Bonnetjes van de taxi bewaren, en met een goed verhaal komen waarom het ziektebeeld ervoor zorgt dat jij de extra kosten moet maken. Ik kan me er zelf niet zo veel bij voorstellen, trouwens.. maar dat zegt niet alles. Ik ben fiscalist, geen artsquote:Op maandag 12 maart 2012 10:37 schreef Aardappel2610 het volgende:
Heeft iemand enig idee hoe de bewijslast dient te zijn in het geval dat er aftrek plaatsvindt op grond van vervoer i.v.m. ziekte? Het gaat hier om vervoer naar school toe die normaliter met de trein/bus had plaatsgevonden, maar nu per (regio)taxi of auto gaat.
De regiotaxi stuurt facturen, dus dat is niet het probleem. Echter is er ook veel gereden met eigen auto, waar dus geen facturen van zijn...quote:Op maandag 12 maart 2012 10:47 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je moet het aannemelijk (kunnen) maken. Bonnetjes van de taxi bewaren, en met een goed verhaal komen waarom het ziektebeeld ervoor zorgt dat jij de extra kosten moet maken. Ik kan me er zelf niet zo veel bij voorstellen, trouwens.. maar dat zegt niet alles. Ik ben fiscalist, geen arts
Die komt overeen met mijn laatste loonstrook, m.a.w. daarna is niets meer afgedragen door het bedrijf.quote:Op maandag 12 maart 2012 12:28 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Vooraf ingevulde aangifte downloaden en kijken of het overeenkomt met wat je weet/verwacht.
http://www.belastingdiens(...)tshalve_verminderingquote:Op maandag 12 maart 2012 19:37 schreef Poepoog het volgende:
Hoe kan ik het beste scholingskosten die ik gemaakt heb in 2008 en 2009 opgeven terwijl ik al een definitieve aanslag heb gekregen voor die beide jaren?
Alle leningen vallen onder box 3, behalve hypotheek.quote:Op maandag 12 maart 2012 19:50 schreef Worteltjestaart het volgende:
De leningen van DUO vallen wat dat betreft gewoon in box 3 voor zover ik weet...
tjah je leent geld bij de bank omdat je een huis niet kan betalen en het is aftrekbaar. Net zo krom toch?quote:Op maandag 12 maart 2012 19:50 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dat zou wel raar zijn, niet?
Je krijgt een lening van de staat, goedkoop, en dan mag je dat ook nog eens aftrekken van je inkomen zodat je minder belasting betaalt?
De leningen van DUO vallen wat dat betreft gewoon in box 3 voor zover ik weet...
Jawel door de loonheffingskortingquote:Op maandag 12 maart 2012 20:21 schreef Yreal het volgende:
Ik krijg hier een hele rare jaaropgaaf langs van een maatje, weet niet zo goed wat ik ermee moet.
Loon Loonbelasting/volksverzekeringen : 2095
Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen : 0
Verrekende levensloopverlofkorting : 0
Verrekende arbeidskorting : 39
Loon zorgverzekerings wet : 2095
Ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet/vervangende LH : 0
onbelaste algemene onkostenvergoeding, reiskostenvergoeding, eigen bijdrage auto, overige onbelaste vergoedingen 0
En dan de loonheffingskorting aan
Er kan toch nooit niks zijn ingehouden?
Ja laten we het afschaffenquote:Op maandag 12 maart 2012 20:35 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
tjah je leent geld bij de bank omdat je een huis niet kan betalen en het is aftrekbaar. Net zo krom toch?
Thanks, ben er al uit waarom ik zo in de war was.quote:Op maandag 12 maart 2012 20:36 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Jawel door de loonheffingskorting
[..]
Ja laten we het afschaffen
Moet je daar ook wat mee? Wij krijgen nooit een overzicht van de VVE.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 18:56 schreef MissHobje het volgende:
Ik snap geen zak van hoe ik nu het deel van onze VVE opgeef.
Box3 zover was ik al maar dan? gaat ie dan onder de maatschappelijke groen ethische beleggingen?
Ik weet wel dat mijn aandeel op 2516 euro als appartement eigenaar komt , althans dat kreeg ik terug van de penning meester in een mailtje. dat bedrag klopt ook in zoverre de stand in de kas gedeeld door alle app.eigenaren.
Box 3: Overige bezittingen.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 18:56 schreef MissHobje het volgende:
Ik snap geen zak van hoe ik nu het deel van onze VVE opgeef.
Box3 zover was ik al maar dan? gaat ie dan onder de maatschappelijke groen ethische beleggingen?
Ik weet wel dat mijn aandeel op 2516 euro als appartement eigenaar komt , althans dat kreeg ik terug van de penning meester in een mailtje. dat bedrag klopt ook in zoverre de stand in de kas gedeeld door alle app.eigenaren.
quote:Uw aandeel in het vermogen van een Vereniging van Eigenaren (VvE)
Was u lid van een VvE, bijvoorbeeld omdat u een appartement had in een flatgebouw? Dan betaalde u aan de VvE een bijdrage voor onderhoudskosten, schoonmaakkosten en dergelijke. Door uw lidmaatschap had u ook een aandeel in het vermogen van de VvE. U vermeldt uw aandeel in het vermogen van de VvE op 1 januari 2011.
Dan wordt het tijd dat je daar eens om vraagt.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 19:04 schreef samara het volgende:
[..]
Moet je daar ook wat mee? Wij krijgen nooit een overzicht van de VVE.
sinds 2008 moet je dat opgeven aldus de belastingdienstquote:Op dinsdag 13 maart 2012 19:04 schreef samara het volgende:
[..]
Moet je daar ook wat mee? Wij krijgen nooit een overzicht van de VVE.
Volgens mij heb ik het gevondenquote:Op dinsdag 13 maart 2012 19:26 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Box 3: Overige bezittingen.
Staat keurig netjes in de Help-file vermeld.
[..]
Nee.quote:
En daar valt het dus niet echt onder.quote:Opbrengsten uit overig werk zijn bijvoorbeeld opbrengsten die u kreeg:
- als gastouder
- als artiest of beroepssporter
- uit een persoonsgebonden budget (PGB) als alfahulp, of omdat u voor een familielid zorgde
- als arbeidsbeloning uit de onderneming van uw fiscale partner
- door voor anderen te klussen (bijvoorbeeld schoonmaakwerk of schilderwerk)
- door huishoudelijke werkzaamheden voor anderen te verrichten
- door cursussen of bijles te geven
- door artikelen en boeken te schrijven
- door lezingen te houden
- door een octrooi productief te maken of te verkopen
- door vermogensbeheer waarvoor u meer werkzaamheden uitvoerde dan normaal
- voor incidentele adviezen
- als lid van een gemeenteraad
- van kostgangers
- voor vrijwilligerswerk
- van buitenlandse opdrachtgevers
- uit buitengewone beloningen (lucratief belang)
Er staat niet voor niets "bijvoorbeeld". Het valt hier gewoon onder.quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:47 schreef Doodloper het volgende:
Hm ik heb toch een soortvan probleempje.
Ik heb in 2011 een website gerund met een vriendin van me. Alle inkomsten kwamen op mijn rekening terecht, en ik betaalde de facturen die we hadden, en maakte de helft van de winst over naar die andere persoon.
Eigenlijk hadden we het in een vof moeten stoppen, maar vanwege een aantal redenen hebben we dat toen niet gedaan.
Ik wil het nu uiteraard wel netjes opgeven bij de belasting, maar waar?
Bij inkomsten uit overig werk krijg in in de help deze lijst:
[..]
En daar valt het dus niet echt onder.
Ik zou gewoon 10k omzet en 3,5k kosten opgeven.quote:We hebben ongeveer 20k omzet gedraaid waarvan circa 7k kosten en dus 13k winst, dus 6,5k pp.
Kan ik gewoon die 20k opgeven bij 'opbrengsten uit overig werk', en de 7k kosten + 6,5k wat de ander heeft verdiend (dus 13,5k) opgeven als 'aftrekbare kosten'?
Wat kan ik nu het beste doen?
...
Je kunt ergens aanklikken dat je een studie met studiefinanciering hebt gevolgd waarna het programma zelf al de kolommen invult, verder hoef je het niet op te geven volgens mij.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:21 schreef Mishu het volgende:
Moet je studiefinanciering opgeven? En zo ja, waar?
Hm, ik heb het net eens nagekeken, maar ik heb meer BTW betaald in dat jaar dan wat ik anders af zou moeten dragen, dus als ik ondernemer was voor de BD dan zou ik BTW terugkrijgen of in ieder geval niet meer hoeven te betalen dan nu, dus daar maak ik mij niet zo'n zorgen om.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:09 schreef _Flash_ het volgende:
Wellicht krijg je nog een naheffing + boete vanwege het BTW verhaal. Hangt een beetje van de inspecteur af. Als die vindt dat je ondernemer was voor de BTW dan ben je de sjaak.
De uitkering minus de inleg. (Per saldo zal het dus de rente zijn.)quote:Op dinsdag 13 maart 2012 22:52 schreef ohmoetdatzo het volgende:
In 2011 heb ik mijn woning verkocht, waarna ik een uitkering uit de kapitaalverzekering van mijn hypotheek kreeg. Omdat deze slechts 5 jaar heeft gelopen heb ik volgens mij geen recht op vrijstelling, dus moet ik het belastbare deel opgeven in box 1. Maar hoe bereken ik het belastbare deel? Is dat alle ontvangen rente, of de uitkering minus alle inleg en poliskosten etc?
Lijkt me wel. Zie hier voor de wettekst: http://www.wetboek-online(...)ing%202001.html#1210quote:En klopt het uberhaupt dat ik dit moet aangeven en geen vrijstelling heb?
Alvast graag gedaan.quote:Zoektochten op internet en de site van de belastingdienst leiden niet echt tot een helder antwoord helaas...
Bedankt alvast voor de hulp!
Omdat je belasting moet betalen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:39 schreef M-I-L-F het volgende:
Oke, misschien is dit een hele domme vraag, maar hier ga ik:
Ik heb de laatste helft van 2011 een fulltime baan gehad, waar ik een erg laag loon had, namelijk 700 euro netto per maand, met loonheffingskorting. daarbij werkte ik dan in de weekenden om wat bij te verdienen, waarvan ik dus netto nog minder overhield dan het beetje dat het bruto was, (wel onregelmatig verdiend, ik kon niet elk weekend) en een kunstenaarsuitkering ontvangen in november en december. Nou heb ik alles net automatisch laten invullen met het programma van de belastingdienst en ik krijg wel verdomd weinig terug.
In totaal waren mijn inkomsten in heel 2011 9.995 euro, en ik krijg een bedrag terug van maar liefst 286 euro, terwijl er 1325 euro loonbelasting is ingehouden.
Waarom krijg ik hier maar zo weinig van terug?
Nu zijn mijn vragen: Ik krijg dus bericht binnen 3 maanden, krijg ik dat geld dan eventueel vlak daarna of pas over een jaar?quote:Beste ........,
Hartelijk dank voor het invullen van je teruggaaf op Belastingterug.com. We hebben berekend dat we de volgende bedragen voor je kunnen terugvragen bij de Belastingdienst:
Te ontvangen belastingteruggave ¤ 588,-
Te ontvangen tegemoetkoming ¤ 0,-
Te betalen aanslag ZVW ¤ 0,-
Totaal te ontvangen ¤ 588,-
Binnen drie weken zullen wij automatisch ¤ 12,50 van je bankrekening afschrijven. Daarvoor hoef je zelf niets te doen. Vervolgens zullen wij de teruggaaf indienen bij de Belastingdienst. Van de Belastingdienst zul je dan waarschijnlijk binnen 3 maanden bericht krijgen, dat het bedrag naar je zal worden overgemaakt. Dat staat dan op de voorlopige aanslag. Het duurt wat langer voordat je de tegemoetkoming zult ontvangen. Vermoedelijk krijg je na ongeveer een jaar een definitieve aanslag van de Belastingdienst toegestuurd. Daarop staat definitief je teruggaaf vermeld. Binnen zes weken daarna wordt ook de tegemoetkoming aan je uitbetaald.
Laat MaW dit niet lezen! Maar ja, je krijgt de (voorlopige) teruggaaf zodra de (voorlopige) aanslag wordt opgelegd en dat is dus voor 1 juli.quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:26 schreef ForzaMilan het volgende:
Oke ik heb een vraagje, heb net mijn belastingdingen ingevuld omdat ik dus loonheffing terug wil krijgen. Nu kreeg ik dit mailtje.
Nu zijn mijn vragen: Ik krijg dus bericht binnen 3 maanden, krijg ik dat geld dan eventueel vlak daarna of pas over een jaar?
Wat bedoel je hier precies mee?quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:26 schreef ForzaMilan het volgende:
En heeft mijn studiefinanciering invloed op de eventuele teruggaaf van de loonheffing?
Nouja ik had dus alles ingevuld volgens die site.quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:45 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Laat MaW dit niet lezen! Maar ja, je krijgt de (voorlopige) teruggaaf zodra de (voorlopige) aanslag wordt opgelegd en dat is dus voor 1 juli.
[..]
Wat bedoel je hier precies mee?
Kan invloed hebben op eventuele aftrekposten.quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:50 schreef ForzaMilan het volgende:
[..]
Nouja ik had dus alles ingevuld volgens die site.
Mijn brutoloon, loonheffing, arbeidskorting etc.
Ze vroegen ook of ik scholier was en of ik stufi kreeg. En dat moest ik ook invullen.
Maar ik snap niet wat mijn stufi met mijn loonheffingskorting te maken heeft.
En het kost je ¤ 12,50 (terwijl alles vooraf was ingevuld)!quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:38 schreef Nizno het volgende:
wtf
waarom in vredesnaam via belastingterug.com of iets je aangifte 'laten' invullen?
Het programma is simpel en er staan veel mogelijkheden om op het vraagtekentje te klikken.
Nu ben je afhankelijk van een derde met de 'onzekerheid' of het goed is ingevuld en of het wel echt verstuurd is.
* Nizno verbaast zich
En je geeft nu belangrijke prive informatie aan zo maar iemand..quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:38 schreef Nizno het volgende:
wtf
waarom in vredesnaam via belastingterug.com of iets je aangifte 'laten' invullen?
Het programma is simpel en er staan veel mogelijkheden om op het vraagtekentje te klikken.
Nu ben je afhankelijk van een derde met de 'onzekerheid' of het goed is ingevuld en of het wel echt verstuurd is.
* Nizno verbaast zich
Bedankt voor je hulp tot zover! Na wat berekeningen heb ik toch nog een aanvullende vraag:quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:34 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De uitkering minus de inleg. (Per saldo zal het dus de rente zijn.)
Nee, het rendement wordt gesteld op 4%.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:12 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
Is het frauduleus als je verliesgevend vermogen niet opgeeft?
Dit omdat de vrh bedoelt is om over je rendement belasting te betalen en het rendement is negatief
Dat is nou eenmaal het systeem. Het is dus frauduleus om het niet op te geven.quote:echter kan je dat niet aangeven alleen hoeveel de waarde was op 1-1-2011 en daar wordt je vervolgens over belast.
Jij neemt de rente minus de inleg na kosten.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 11:16 schreef ohmoetdatzo het volgende:
Oorspronkelijke vraag: in 2011 uitkering hybride hypotheekverzekering gekregen ivm verkoop woning. Moet ik in box 1 de ontvangen rente opgeven, of het bedrag van uitkering minus inleg?
[..]
Bedankt voor je hulp tot zover! Na wat berekeningen heb ik toch nog een aanvullende vraag:
Als ik uitkering minus inleg doe kom ik op een negatief bedrag. De "ontvangen" rente is lager dan de kosten die van de inleg werden ingehouden. Bijvoorbeeld het overzicht van 2007:
Na inleg, aftrek kosten 800, ontvangen rente 100. Per saldo dus een resultaat van -700.
Is het resultaat wat ik in mijn aangifte op moet nemen dus 0 euro (uitkering minus inleg) of de ontvangen rente zoals die elk jaar op het overzicht stond vermeld?
En ja die kosten slaan nergens op, nav het hele woekerpolisverhaal heb ik ergens in 2010 ook een compensatie voor teveel berekende kosten gekregen (was overigens ook een lachertje).
Voor de aangifte van 2011 gebruik je de WOZ-aanslag van 2011.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 14:03 schreef donald_dick het volgende:
Ik heb afgelopen februari een brief van de gemeente gekregen over de WOZ waarde van mijn huis. Ik neem aan dat deze voor 2012 geld?
okequote:Op zaterdag 17 maart 2012 14:05 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Voor de aangifte van 2011 gebruik je de WOZ-aanslag van 2011.
Ik heb toch echt letterlijk de uitkering en de inleg gepakt. Situatie is dus:quote:Op zaterdag 17 maart 2012 14:03 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Jij neemt de rente minus de inleg na kosten.
Daar gaat het dus op twee plaatsen fout.
Ten eerste gaat het om de uitkering die je ontvangt en niet om het rendement.
Ten tweede gaat het om de premie die je hebt betaald.
het verschil is het rendement. Daar zit de rente en de kosten in.
Dus uitkering ¤ 1.000
Betaalde premie 60 x 15 = ¤ 900
Belast ¤ 100
Bij het kopje Verdeling zie je de totale teruggave staan, bij overzicht inderdaad de berekening per persoon.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 19:12 schreef polar33 het volgende:
Ben even met de aangifte bezig van 2011. Ik doe aangifte voor mij en mijn vrouw, ik kan me herinneren dat in voorgaande jaren je in 1 overzicht (voor beide personen) zag wat je moet betalen of ontvangt.
Nu moet ik in het aamgifte programma bij 'overzicht ikzelf' en 'overzicht vrouw' zelf maar deze bedragen optellen of aftrekken? Ik zie liever 1 bedrag staan wat ik moet betalen of ontvangen.
Het is misschien iets kleins, maar was dit voorgaande jaren niet anders? Of zie ik iets over het hoofd.
je krijgt gewoon 529 euro terug. je bent 497 euro verschuldigt aan de belastingdienst, maar er is 1026 euro ingehouden. het verschil krijg je dus terugquote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:10 schreef lelouch het volgende:
De vooraf ingevulde aangifte was voor mij compleet. Ik heb verder geen inkomsten gehad.
Ook mijn studiekosten komen niet uit boven hetgeen wat zij vermelden.
In het overzicht staat:
Terug te krijgen inkomstenbelasting: 529 euro
Verschuldigde inkomstenbelasting: 497 euro
Ik snap het niet, krijg ik nou iets terug of moet ik die 497 euro betalen?
Omdat je 90.000 euro meer hebt verdiend dan in 2010 natuurlijk.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:24 schreef Morriss77 het volgende:
Goedenavond, ik ben een student met een bijbaan. Vorig jaar was mijn totale inkomen ¤6.756,- en moest ik ¤0,- verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen betalen
Dit jaar is mijn totale inkomen ¤9.6730 en moet ik ineens ¤849,- betalen aan verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen.
Iemand enig idee waarom dat voor 2010 0,- euro was en voor 2011 nu dus 849,- euro?
Bij voorbaat dank...
Ik ben geen expert, maar heel veel kun je opzoeken in de help.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 15:13 schreef Vierkante_Ogen het volgende:
Ik heb het geprobeerd maar ik kom er echt totaal niet uit.
In dat geval dus nul. Heb ik je verkeerd begrepen omdat je het over de kosten had.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 18:24 schreef ohmoetdatzo het volgende:
[..]
Ik heb toch echt letterlijk de uitkering en de inleg gepakt. Situatie is dus:
Uitkering 800
Betaalde premie 900
Belast -100 dus 0?
Reist ze met het OV? Anders is het genoemde artikel niet van toepassing.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:15 schreef Klonker het volgende:
Mijn moeder krijgt reiskosten woon-werk voor een deel vergoed door de werkgever. Ze reist elke dag 20-30km. Nu lees ik in artikel 3:87 lid 4 IB dat tussen de 20-30 km er 974 euro op jaarbasis kan worden afgetrokken van het loon om te komen tot het belastbaar loon.
Doet de werkgever dit automatisch bij de loonheffing? Of kan mijn moeder dit ergens invullen op de aangifte inkomstenbelasting? Ik heb het er met haar over gehad maar ze vult het nergens in en ze weet niet of ze het krijgt.
In de periode dat je met je studentenkaart hebt gereist, kun je geen OV-verklaring overleggen. Dus die periode kun je dan ook niet in aftrek brengen, lijkt me.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 15:13 schreef Vierkante_Ogen het volgende:
Ik heb het geprobeerd maar ik kom er echt totaal niet uit.
Ik heb over de periode feb-jun stage gelopen; ik heb vanaf eind aug tot/met december gewerkt (80%) bij hetzelfde bedrijf op dezelfde locatie. In deze periode heb ik in tijdens mijn stage en in de periode eind aug en september nog met studentenovjaarkaart (dus 'gratis') gereisd, vanaf oktober met een jaarabonnement van de NS (zelf betaald). Ik krijg vanaf eind augustus (echt contract) een x bedrag aan reiskostenvergoeding, maar wat vul ik nu in bij de belastingaangifte?
De periode - is dat het hele jaar? Pas per augustus? Pas per dat ik het zelf ben gaan betalen? Ik snap het niet meer. Kan iemand mijn helpen?
En nu ik toch vragen stel, de afstand in km's, is dat gewoon via google maps of is er een trein tabel in km van station naar station?
Argh, dat woordje dus niet gelezenquote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:22 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Reist ze met het OV? Anders is het genoemde artikel niet van toepassing.
En nee, de werkgever doet er niets mee bij de inhouding van de loonheffing.
Je kunt het zelf aangeven in de aangifte als je er recht op hebt.
Owja, foutjequote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:26 schreef DonJames het volgende:
[..]
Omdat je 90.000 euro meer hebt verdiend dan in 2010 natuurlijk.
Dat klinkt stuk beter. Bedanktquote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:22 schreef Skywalker88 het volgende:
[..]
je krijgt gewoon 529 euro terug. je bent 497 euro verschuldigt aan de belastingdienst, maar er is 1026 euro ingehouden. het verschil krijg je dus terug
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |