Wie zegt dat ik alleen aangifte doe?quote:Op woensdag 7 maart 2012 23:32 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat lijkt me sterk als het maximale bedrag aan zorgtoeslag zo'n 828 euro per jaar is.
Mooi, dan hoef ik niets meer aan te geven.quote:Op woensdag 7 maart 2012 23:05 schreef Nizno het volgende:
[..]
heb netjes alles opgegeven.. incl mn reiskosten obv openbaar vervoer
Hij kan toch ook gewoon de algemene reiskostenvergoeding van 19 ct/km ontvangen?quote:Op woensdag 7 maart 2012 23:08 schreef Nizno het volgende:
[..]
Aangezien hij een OVverklaring heeft ingeleverd zou hij het neem ik aan niet gekregen hebben als hij niet met het OV ging...
Is toch de algemene tendens op Fok!: iets aannemen en daar een uitspraak over doen in plaats van eerst vragen en dan antwoorden.quote:
Al een tweetal koppen.quote:Op donderdag 8 maart 2012 09:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Is toch de algemene tendens op Fok!: iets aannemen en daar een uitspraak over doen in plaats van eerst vragen en dan antwoorden.
Hoe is het met jouw scherpte? Al genoeg koffie gehad?
Sorry dat ik niet zo duidelijk ben..quote:Op woensdag 7 maart 2012 17:25 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat is je vraag nou? Je schoonvader heeft alles ingevuld zeg je toch. Of gaat het dus nu om de inkomstenbelasting aangifte voor ondernemers?
Ja en ja.quote:Op donderdag 8 maart 2012 11:36 schreef ButjeuutGrunn het volgende:
Van mijn moeder heb ik in 2011 een eenmalige schenking ontvangen (conform regels belastingdienst). Deze schenking heb ik direct weer uitgeleend aan mijn moeder, waarbij ik het geld van die lening pas weer kan opeisen na overlijden van mijn moeder. Over de lening ontvang ik een marktconforme rente en alles is vastgelegd bij de notaris.
Nu heb ik een aantal vragen:
- mag mijn moeder deze 'speciale' schuld aangeven op de IB2011? Zo ja, gewoon als schuld in box 3?
Ja, box 3.quote:- moet ik dit uitgeleende geld aangeven op de IB2011? Zo ja, hoe en waar?
Haha thx. We gaan het eerst maar zelf proberen, mochten we er niet uit komen kunnen we alsnog z'n vader vragen, of jullie of de Belasting telefoon...quote:Op donderdag 8 maart 2012 11:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Jij moet dan de ondernemersaangifte invullen en hij de gewone aangifte. Je geeft dan wel gewoon aan dat jullie fiscaal partners zijn, maar je doet wel 2 aparte aangiftes.
Ondernemersaangifte is niet echt makkelijk als je er geen verstand van hebt, maar als er niets gebeurd is moet dat wel lukken
Dank voor je antwoord! En de rente is idd 6%quote:Op donderdag 8 maart 2012 11:45 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ja en ja.
[..]
Ja, box 3.
O, en let je erop dat een 'marktconforme' rente in deze niet genoeg is? De rente moet precies 6% zijn, anders krijg je bij overlijden van je moeder een heffing van erfbelasting over de waarde van de lening.
Opzich niet zo'n verschrikkelijk onlogische gedachte.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 10:34 schreef Qwerty911 het volgende:
Nog een kort vraagje over de studiekostenaftrek als dat magOp het moment dat je twee studies volgt, mag je dan 2x de normbedragen aftrekken voor het gehele jaar? De genoten stufi blijft immers gelijk, maar je kosten stijgen wel..
(dan wel kun je een analoge redenering houden dat de stufi alleen geldt voor de eerste studie en je dus een studie hebt met studiefinanciering en eentje zonder)
Je moet zelf die reisverklaring hebben, die stuurt de werkgever niet naar de belastingdienst. Als de belastingdienst erom vraagt dan moet je ze kunnen overleggen en eventueel ook de vervoersbewijzen.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 20:29 schreef Viking84 het volgende:
Dank voor de reacties op mijn vraag!.
Ik heb er nog eentje: ik wil dus een reisverklaring van mijn werkgever. Stuurt de werkgever die naar de Belastingdienst of krijg ik die en moet ik hem naar de Belastingdienst sturen? En hoe zit het met de originele vervoersbewijzen? Die heb ik bij mijn werkgever moeten inleveren.... (wist toen nog niet dat ik ze moest bewaren). Weet ook niet of ze die nog hebben. Gaat de Belastingdienst daar zeker om vragen of doen ze dat steekproefsgewijs?
Gewoon het totaal invullen, dus niet een maandbedrag invullen. Het gaat hier om het onderscheid tussen een alimentatie die in termijnen wordt betaald of een afkoopsom ervan.quote:Op zondag 11 maart 2012 16:28 schreef Santello het volgende:
Ik kwam dus bij het kopje periodieke alimentatie.
Kan ik hieruit opmaken dat ze het maand bedrag vragen?
Het kopje totaal blijft namelijk ongewijzigd terwijl ik ervan uit ga dat zij het x12 doen.
Of denk ik te ver door?
Nee dat is niet mogelijk en ook niet nodig.quote:Op zondag 11 maart 2012 15:41 schreef AchJa het volgende:
Is het mogelijk bij de BD om het verzamelinkomen ivm verschillende toeslagen van 2010 en eerder te veranderen?
Dit omdat ik bij de aanvraag lang geleden nooit stil heb gestaan bij het feit dat je verzamelinkomen lager is dan wat er op de jaaropgaaf staat. Als ik naar toeslagen.nl ga is het niet mogelijk om 2010 en eerder te wijzigen.
Dan ligt de belastingdienst al 5 jaar te slapen in mijn geval. Mijn verzamelinkomen is structureel lager dan het bedrag wat de laatste 5 jaar op de toeslagen vermeld staat, voor bv 2007 scheelt het bijna 10.000 euro (jaarinkomen geschat 2007 en mijn uiteindelijke verzamelinkomen 2007) en ik heb geen extra cent toelage gezien ook niet als afrekening oid, en dat geldt ook voor de overige jaren, niet met zo'n groot verschil, maar toch.quote:Op zondag 11 maart 2012 18:08 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee dat is niet mogelijk en ook niet nodig.
Je geeft bij aanvraag en aan het begin van elk jaar een geschat jaarinkomen op. Op dat door jezelf geschatte inkomen wordt je maandelijkse toeslag in eerste instantie gebaseerd. Deze maandelijkse bedragen zijn echter slechts voorschotten op de werkelijke toeslag.
Vervolgens doe je na afloop van jaar X aangifte inkomstenbelasting. Die aangifte wordt door de belastingdienst verwerkt voor 1 juli van het volgende jaar. Na 1 juli gaat de belastingdienst het verzamelinkomen wat uit je belastingaangifte is gekomen vergelijken met het voorschot op de toeslagen die je hebt ontvangen in jaar X. Dan wordt dus een definitieve berekening gemaakt op basis van je verzamelinkomen. Dit gebeurt normaal gesproken geheel automatisch.
Wanneer blijkt dat je recht hebt op nog wat meer toeslag, krijg je die uitbetaald. Wanneer blijkt dat je te veel toeslag hebt ontvangen ontvang je een acceptgiro.
Je moet het aannemelijk (kunnen) maken. Bonnetjes van de taxi bewaren, en met een goed verhaal komen waarom het ziektebeeld ervoor zorgt dat jij de extra kosten moet maken. Ik kan me er zelf niet zo veel bij voorstellen, trouwens.. maar dat zegt niet alles. Ik ben fiscalist, geen artsquote:Op maandag 12 maart 2012 10:37 schreef Aardappel2610 het volgende:
Heeft iemand enig idee hoe de bewijslast dient te zijn in het geval dat er aftrek plaatsvindt op grond van vervoer i.v.m. ziekte? Het gaat hier om vervoer naar school toe die normaliter met de trein/bus had plaatsgevonden, maar nu per (regio)taxi of auto gaat.
De regiotaxi stuurt facturen, dus dat is niet het probleem. Echter is er ook veel gereden met eigen auto, waar dus geen facturen van zijn...quote:Op maandag 12 maart 2012 10:47 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je moet het aannemelijk (kunnen) maken. Bonnetjes van de taxi bewaren, en met een goed verhaal komen waarom het ziektebeeld ervoor zorgt dat jij de extra kosten moet maken. Ik kan me er zelf niet zo veel bij voorstellen, trouwens.. maar dat zegt niet alles. Ik ben fiscalist, geen arts
Die komt overeen met mijn laatste loonstrook, m.a.w. daarna is niets meer afgedragen door het bedrijf.quote:Op maandag 12 maart 2012 12:28 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Vooraf ingevulde aangifte downloaden en kijken of het overeenkomt met wat je weet/verwacht.
http://www.belastingdiens(...)tshalve_verminderingquote:Op maandag 12 maart 2012 19:37 schreef Poepoog het volgende:
Hoe kan ik het beste scholingskosten die ik gemaakt heb in 2008 en 2009 opgeven terwijl ik al een definitieve aanslag heb gekregen voor die beide jaren?
Alle leningen vallen onder box 3, behalve hypotheek.quote:Op maandag 12 maart 2012 19:50 schreef Worteltjestaart het volgende:
De leningen van DUO vallen wat dat betreft gewoon in box 3 voor zover ik weet...
tjah je leent geld bij de bank omdat je een huis niet kan betalen en het is aftrekbaar. Net zo krom toch?quote:Op maandag 12 maart 2012 19:50 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dat zou wel raar zijn, niet?
Je krijgt een lening van de staat, goedkoop, en dan mag je dat ook nog eens aftrekken van je inkomen zodat je minder belasting betaalt?
De leningen van DUO vallen wat dat betreft gewoon in box 3 voor zover ik weet...
Jawel door de loonheffingskortingquote:Op maandag 12 maart 2012 20:21 schreef Yreal het volgende:
Ik krijg hier een hele rare jaaropgaaf langs van een maatje, weet niet zo goed wat ik ermee moet.
Loon Loonbelasting/volksverzekeringen : 2095
Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen : 0
Verrekende levensloopverlofkorting : 0
Verrekende arbeidskorting : 39
Loon zorgverzekerings wet : 2095
Ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet/vervangende LH : 0
onbelaste algemene onkostenvergoeding, reiskostenvergoeding, eigen bijdrage auto, overige onbelaste vergoedingen 0
En dan de loonheffingskorting aan
Er kan toch nooit niks zijn ingehouden?
Ja laten we het afschaffenquote:Op maandag 12 maart 2012 20:35 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
tjah je leent geld bij de bank omdat je een huis niet kan betalen en het is aftrekbaar. Net zo krom toch?
Thanks, ben er al uit waarom ik zo in de war was.quote:Op maandag 12 maart 2012 20:36 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Jawel door de loonheffingskorting
[..]
Ja laten we het afschaffen
Moet je daar ook wat mee? Wij krijgen nooit een overzicht van de VVE.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 18:56 schreef MissHobje het volgende:
Ik snap geen zak van hoe ik nu het deel van onze VVE opgeef.
Box3 zover was ik al maar dan? gaat ie dan onder de maatschappelijke groen ethische beleggingen?
Ik weet wel dat mijn aandeel op 2516 euro als appartement eigenaar komt , althans dat kreeg ik terug van de penning meester in een mailtje. dat bedrag klopt ook in zoverre de stand in de kas gedeeld door alle app.eigenaren.
Box 3: Overige bezittingen.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 18:56 schreef MissHobje het volgende:
Ik snap geen zak van hoe ik nu het deel van onze VVE opgeef.
Box3 zover was ik al maar dan? gaat ie dan onder de maatschappelijke groen ethische beleggingen?
Ik weet wel dat mijn aandeel op 2516 euro als appartement eigenaar komt , althans dat kreeg ik terug van de penning meester in een mailtje. dat bedrag klopt ook in zoverre de stand in de kas gedeeld door alle app.eigenaren.
quote:Uw aandeel in het vermogen van een Vereniging van Eigenaren (VvE)
Was u lid van een VvE, bijvoorbeeld omdat u een appartement had in een flatgebouw? Dan betaalde u aan de VvE een bijdrage voor onderhoudskosten, schoonmaakkosten en dergelijke. Door uw lidmaatschap had u ook een aandeel in het vermogen van de VvE. U vermeldt uw aandeel in het vermogen van de VvE op 1 januari 2011.
Dan wordt het tijd dat je daar eens om vraagt.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 19:04 schreef samara het volgende:
[..]
Moet je daar ook wat mee? Wij krijgen nooit een overzicht van de VVE.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |