abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109024103
quote:
9s.gif Op maandag 12 maart 2012 19:37 schreef Poepoog het volgende:
Hoe kan ik het beste scholingskosten die ik gemaakt heb in 2008 en 2009 opgeven terwijl ik al een definitieve aanslag heb gekregen voor die beide jaren?
http://www.belastingdiens(...)tshalve_vermindering
A mind with a heart of it's own
pi_109024361
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 19:50 schreef Worteltjestaart het volgende:

De leningen van DUO vallen wat dat betreft gewoon in box 3 voor zover ik weet :P ...
Alle leningen vallen onder box 3, behalve hypotheek.
Facts don't care about your feelings
pi_109024423
Ik krijg hier een hele rare jaaropgaaf langs van een maatje, weet niet zo goed wat ik ermee moet.

Loon Loonbelasting/volksverzekeringen : 2095

Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen : 0
Verrekende levensloopverlofkorting : 0
Verrekende arbeidskorting : 39
Loon zorgverzekerings wet : 2095

Ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet/vervangende LH : 0

onbelaste algemene onkostenvergoeding, reiskostenvergoeding, eigen bijdrage auto, overige onbelaste vergoedingen 0

En dan de loonheffingskorting aan

Er kan toch nooit niks zijn ingehouden? :?
  maandag 12 maart 2012 @ 20:35:19 #244
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_109025167
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 19:50 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dat zou wel raar zijn, niet?
Je krijgt een lening van de staat, goedkoop, en dan mag je dat ook nog eens aftrekken van je inkomen zodat je minder belasting betaalt?

De leningen van DUO vallen wat dat betreft gewoon in box 3 voor zover ik weet :P ...
tjah je leent geld bij de bank omdat je een huis niet kan betalen en het is aftrekbaar. Net zo krom toch?
pi_109025244
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 20:21 schreef Yreal het volgende:
Ik krijg hier een hele rare jaaropgaaf langs van een maatje, weet niet zo goed wat ik ermee moet.

Loon Loonbelasting/volksverzekeringen : 2095

Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen : 0
Verrekende levensloopverlofkorting : 0
Verrekende arbeidskorting : 39
Loon zorgverzekerings wet : 2095

Ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet/vervangende LH : 0

onbelaste algemene onkostenvergoeding, reiskostenvergoeding, eigen bijdrage auto, overige onbelaste vergoedingen 0

En dan de loonheffingskorting aan

Er kan toch nooit niks zijn ingehouden? :?
Jawel door de loonheffingskorting :P

quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 20:35 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

tjah je leent geld bij de bank omdat je een huis niet kan betalen en het is aftrekbaar. Net zo krom toch?
Ja laten we het afschaffen :P
pi_109026045
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 20:36 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Jawel door de loonheffingskorting :P

[..]

Ja laten we het afschaffen :P
Thanks, ben er al uit waarom ik zo in de war was.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 18:56:21 #247
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_109058097
Ik snap geen zak van hoe ik nu het deel van onze VVE opgeef.
Box3 zover was ik al maar dan? gaat ie dan onder de maatschappelijke groen ethische beleggingen?
Ik weet wel dat mijn aandeel op 2516 euro als appartement eigenaar komt , althans dat kreeg ik terug van de penning meester in een mailtje. dat bedrag klopt ook in zoverre de stand in de kas gedeeld door alle app.eigenaren.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_109058484
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 18:56 schreef MissHobje het volgende:
Box3 zover was ik al maar dan? gaat ie dan onder de maatschappelijke groen ethische beleggingen?
Ik weet wel dat mijn aandeel op 2516 euro als appartement eigenaar komt , althans dat kreeg ik terug van de penning meester in een mailtje. dat bedrag klopt ook in zoverre de stand in de kas gedeeld door alle app.eigenaren.
Moet je daar ook wat mee? Wij krijgen nooit een overzicht van de VVE.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 19:26:48 #249
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_109059447
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 18:56 schreef MissHobje het volgende:
Box 3: Overige bezittingen.
Staat keurig netjes in de Help-file vermeld.
quote:
Uw aandeel in het vermogen van een Vereniging van Eigenaren (VvE)
Was u lid van een VvE, bijvoorbeeld omdat u een appartement had in een flatgebouw? Dan betaalde u aan de VvE een bijdrage voor onderhoudskosten, schoonmaakkosten en dergelijke. Door uw lidmaatschap had u ook een aandeel in het vermogen van de VvE. U vermeldt uw aandeel in het vermogen van de VvE op 1 januari 2011.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 19:27:44 #250
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_109059492
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 19:04 schreef samara het volgende:

[..]

Dan wordt het tijd dat je daar eens om vraagt.
Weet je gelijk of de VVE er goed voor staat of dat je bij calamiteiten een forse rekening kunt verwachten.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 19:33:41 #251
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_109059825
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 19:04 schreef samara het volgende:

[..]

sinds 2008 moet je dat opgeven aldus de belastingdienst :D
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  dinsdag 13 maart 2012 @ 19:35:59 #252
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_109059954
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 19:26 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Box 3: Overige bezittingen.
Staat keurig netjes in de Help-file vermeld.

[..]

Volgens mij heb ik het gevonden :o

Thanks zover :)

[ Bericht 16% gewijzigd door MissHobje op 13-03-2012 20:58:21 ]
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_109071450
In 2011 heb ik mijn woning verkocht, waarna ik een uitkering uit de kapitaalverzekering van mijn hypotheek kreeg. Omdat deze slechts 5 jaar heeft gelopen heb ik volgens mij geen recht op vrijstelling, dus moet ik het belastbare deel opgeven in box 1. Maar hoe bereken ik het belastbare deel? Is dat alle ontvangen rente, of de uitkering minus alle inleg en poliskosten etc?
En klopt het uberhaupt dat ik dit moet aangeven en geen vrijstelling heb?
Zoektochten op internet en de site van de belastingdienst leiden niet echt tot een helder antwoord helaas...

Bedankt alvast voor de hulp!
  dinsdag 13 maart 2012 @ 23:17:25 #254
62913 Blik
The one and Only!
pi_109072795
Is je inleg in de VVE fiscaal aftrekbaar?
  dinsdag 13 maart 2012 @ 23:32:39 #255
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_109073585
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 23:17 schreef Blik het volgende:
Is je inleg in de VVE fiscaal aftrekbaar?
Nee.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  woensdag 14 maart 2012 @ 14:47:53 #256
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_109089549
Hm ik heb toch een soortvan probleempje.
Ik heb in 2011 een website gerund met een vriendin van me. Alle inkomsten kwamen op mijn rekening terecht, en ik betaalde de facturen die we hadden, en maakte de helft van de winst over naar die andere persoon.

Eigenlijk hadden we het in een vof moeten stoppen, maar vanwege een aantal redenen hebben we dat toen niet gedaan.
Ik wil het nu uiteraard wel netjes opgeven bij de belasting, maar waar?
Bij inkomsten uit overig werk krijg in in de help deze lijst:
quote:
Opbrengsten uit overig werk zijn bijvoorbeeld opbrengsten die u kreeg:
- als gastouder
- als artiest of beroepssporter
- uit een persoonsgebonden budget (PGB) als alfahulp, of omdat u voor een familielid zorgde
- als arbeidsbeloning uit de onderneming van uw fiscale partner
- door voor anderen te klussen (bijvoorbeeld schoonmaakwerk of schilderwerk)
- door huishoudelijke werkzaamheden voor anderen te verrichten
- door cursussen of bijles te geven
- door artikelen en boeken te schrijven
- door lezingen te houden
- door een octrooi productief te maken of te verkopen
- door vermogensbeheer waarvoor u meer werkzaamheden uitvoerde dan normaal
- voor incidentele adviezen
- als lid van een gemeenteraad
- van kostgangers
- voor vrijwilligerswerk
- van buitenlandse opdrachtgevers
- uit buitengewone beloningen (lucratief belang)
En daar valt het dus niet echt onder.

We hebben ongeveer 20k omzet gedraaid waarvan circa 7k kosten en dus 13k winst, dus 6,5k pp.
Kan ik gewoon die 20k opgeven bij 'opbrengsten uit overig werk', en de 7k kosten + 6,5k wat de ander heeft verdiend (dus 13,5k) opgeven als 'aftrekbare kosten'?

Wat kan ik nu het beste doen?
Die ander ging verhuizen waardoor we niet samen verder konden, ik heb nu een kvk waarmee ik de website zelf run sinds 1 januari.

Het ging om een soort spaarprogramma waar bezoekers konden sparen voor producten door reclame te bekijken. Wij kregen geld voor die reclames en betaalden hun producten rechtstreeks. Wij hebben wel BTW betaald over die producten, en hebben geen verlegde BTW gekregen. Het is dus niet zo dat we de BTW hebben ontdoken volgens mij, aangezien wij die netjes hebben betaald.
Dat lijkt me geen ramp dus?
We voldeden wel aan alle eisen van de Belastingdienst, maar we hadden feitelijk maar 1 crediteur (het bedrijf waar we de producten kochten) en iets van 2 debiteuren (het bedrijf wat voor de reclame zorgt, die betaalde ons, en het bedrijf wat voor de betaalmethodes zorgde als iDeal voor als een gebruiker rechtstreeks credits wilde kopen; al bedenk ik me nu dat over die iDeal betalingen geen BTW is geheven). We hadden dus geen groot klantenbestand met tig facturen per maand o.i.d.

Ik weet dat ik er belasting over moet betalen en ik wil ook niet de belasting ontduiken o.i.d., ik wil alleen graag weten hoe ik mijn fouten zo goed mogelijk op kan lossen zodat ik er geen problemen mee krijg.

Iemand een idee, of kan ik vanwege de uitgebreide vraag beter een apart topic maken?

[ Bericht 5% gewijzigd door Doodloper op 14-03-2012 14:53:12 ]
We zullen zien, zei de blinde.
pi_109090095
quote:
2s.gif Op woensdag 14 maart 2012 14:47 schreef Doodloper het volgende:
Hm ik heb toch een soortvan probleempje.
Ik heb in 2011 een website gerund met een vriendin van me. Alle inkomsten kwamen op mijn rekening terecht, en ik betaalde de facturen die we hadden, en maakte de helft van de winst over naar die andere persoon.

Eigenlijk hadden we het in een vof moeten stoppen, maar vanwege een aantal redenen hebben we dat toen niet gedaan.
Ik wil het nu uiteraard wel netjes opgeven bij de belasting, maar waar?
Bij inkomsten uit overig werk krijg in in de help deze lijst:

[..]

En daar valt het dus niet echt onder.
Er staat niet voor niets "bijvoorbeeld". Het valt hier gewoon onder.
quote:
We hebben ongeveer 20k omzet gedraaid waarvan circa 7k kosten en dus 13k winst, dus 6,5k pp.
Kan ik gewoon die 20k opgeven bij 'opbrengsten uit overig werk', en de 7k kosten + 6,5k wat de ander heeft verdiend (dus 13,5k) opgeven als 'aftrekbare kosten'?

Wat kan ik nu het beste doen?
...
Ik zou gewoon 10k omzet en 3,5k kosten opgeven.
  woensdag 14 maart 2012 @ 15:04:37 #258
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_109090178
Ah oké thanks, ik had het woordje 'bijvoorbeeld' over het hoofd gezien.

Kan ik er nog problemen mee krijgen dat we geen KvK inschrijving en BTW nummer hadden? En zo ja, hoe voorkom ik dat?
  woensdag 14 maart 2012 @ 15:09:36 #259
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_109090333
Wellicht krijg je nog een naheffing + boete vanwege het BTW verhaal. Hangt een beetje van de inspecteur af. Als die vindt dat je ondernemer was voor de BTW dan ben je de sjaak.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  woensdag 14 maart 2012 @ 15:21:37 #260
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_109090691
Moet je studiefinanciering opgeven? En zo ja, waar?
  woensdag 14 maart 2012 @ 16:06:45 #261
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_109092240
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 15:21 schreef Mishu het volgende:
Moet je studiefinanciering opgeven? En zo ja, waar?
Je kunt ergens aanklikken dat je een studie met studiefinanciering hebt gevolgd waarna het programma zelf al de kolommen invult, verder hoef je het niet op te geven volgens mij.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 15:09 schreef _Flash_ het volgende:
Wellicht krijg je nog een naheffing + boete vanwege het BTW verhaal. Hangt een beetje van de inspecteur af. Als die vindt dat je ondernemer was voor de BTW dan ben je de sjaak.
Hm, ik heb het net eens nagekeken, maar ik heb meer BTW betaald in dat jaar dan wat ik anders af zou moeten dragen, dus als ik ondernemer was voor de BD dan zou ik BTW terugkrijgen of in ieder geval niet meer hoeven te betalen dan nu, dus daar maak ik mij niet zo'n zorgen om.
pi_109093111
Wou je zeggen dat er op je omzet facturen gewoon BTW stond, terwijl je geen btw nummer had?
  woensdag 14 maart 2012 @ 17:00:17 #263
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_109094522
Nee, ik heb geen facturen uitgeschreven.
Ik betaalde de bedrijven waar ik de producten inkocht, dus een item wat 100 ex btw kostte daar heb ik gewoon 119 voor betaald. En ik kreeg mijn geld van payment-providers en adverteerderbedrijven (2 bedrijven). Die adverteerders hebben geen BTW aan mij betaald, en de payment-providers sturen het betaalde bedrag gewoon door (met creditfactuur), dus daar zit afgezien van transactiekosten geen BTW op.

Ik heb geen BTW geheven en heb ook geen BTW ontvangen. Ik heb enkel BTW afgedragen.
pi_109098686
Ik heb in 2011 een half jaar stage gelopen en bij hetzelfde bedrijf een jaar jaar part time gewerkt. Ik heb twee jaaropgaves gekregen, een die alleen over de stage gaat en een alleen over het werk.
Vul ik bij loon deze twee keer als 'aparte' werkgever in of tel ik zelf de bedragen bij elkaar op?
  woensdag 14 maart 2012 @ 18:57:10 #265
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_109098713
Alles apart invullen.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 14 maart 2012 @ 19:34:26 #266
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_109100602
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 22:52 schreef ohmoetdatzo het volgende:
In 2011 heb ik mijn woning verkocht, waarna ik een uitkering uit de kapitaalverzekering van mijn hypotheek kreeg. Omdat deze slechts 5 jaar heeft gelopen heb ik volgens mij geen recht op vrijstelling, dus moet ik het belastbare deel opgeven in box 1. Maar hoe bereken ik het belastbare deel? Is dat alle ontvangen rente, of de uitkering minus alle inleg en poliskosten etc?
De uitkering minus de inleg. (Per saldo zal het dus de rente zijn.)
quote:
En klopt het uberhaupt dat ik dit moet aangeven en geen vrijstelling heb?
Lijkt me wel. Zie hier voor de wettekst: http://www.wetboek-online(...)ing%202001.html#1210
quote:
Zoektochten op internet en de site van de belastingdienst leiden niet echt tot een helder antwoord helaas...

Bedankt alvast voor de hulp!
Alvast graag gedaan. :)
  woensdag 14 maart 2012 @ 21:39:13 #267
153492 M-I-L-F
Een Zwarte Idylle
pi_109107670
Oke, misschien is dit een hele domme vraag, maar hier ga ik:

Ik heb de laatste helft van 2011 een fulltime baan gehad, waar ik een erg laag loon had, namelijk 700 euro netto per maand, met loonheffingskorting. daarbij werkte ik dan in de weekenden om wat bij te verdienen, waarvan ik dus netto nog minder overhield dan het beetje dat het bruto was, (wel onregelmatig verdiend, ik kon niet elk weekend) en een kunstenaarsuitkering ontvangen in november en december. Nou heb ik alles net automatisch laten invullen met het programma van de belastingdienst en ik krijg wel verdomd weinig terug.

In totaal waren mijn inkomsten in heel 2011 9.995 euro, en ik krijg een bedrag terug van maar liefst 286 euro, terwijl er 1325 euro loonbelasting is ingehouden.

Waarom krijg ik hier maar zo weinig van terug?
Als de postcode ontbreekt komt de brief niet aan.
pi_109107939
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 21:39 schreef M-I-L-F het volgende:
Oke, misschien is dit een hele domme vraag, maar hier ga ik:

Ik heb de laatste helft van 2011 een fulltime baan gehad, waar ik een erg laag loon had, namelijk 700 euro netto per maand, met loonheffingskorting. daarbij werkte ik dan in de weekenden om wat bij te verdienen, waarvan ik dus netto nog minder overhield dan het beetje dat het bruto was, (wel onregelmatig verdiend, ik kon niet elk weekend) en een kunstenaarsuitkering ontvangen in november en december. Nou heb ik alles net automatisch laten invullen met het programma van de belastingdienst en ik krijg wel verdomd weinig terug.

In totaal waren mijn inkomsten in heel 2011 9.995 euro, en ik krijg een bedrag terug van maar liefst 286 euro, terwijl er 1325 euro loonbelasting is ingehouden.

Waarom krijg ik hier maar zo weinig van terug?
Omdat je belasting moet betalen.

Zo moeilijk is het toch niet te geloven? Reken maar 's uit, je effectieve belastingdruk is amper 10%. Wacht maar tot je 42% of 52% moet betalen.
pi_109111016
Oke ik heb een vraagje, heb net mijn belastingdingen ingevuld omdat ik dus loonheffing terug wil krijgen. Nu kreeg ik dit mailtje.

quote:
Beste ........,

Hartelijk dank voor het invullen van je teruggaaf op Belastingterug.com. We hebben berekend dat we de volgende bedragen voor je kunnen terugvragen bij de Belastingdienst:

Te ontvangen belastingteruggave ¤ 588,-
Te ontvangen tegemoetkoming ¤ 0,-
Te betalen aanslag ZVW ¤ 0,-
Totaal te ontvangen ¤ 588,-

Binnen drie weken zullen wij automatisch ¤ 12,50 van je bankrekening afschrijven. Daarvoor hoef je zelf niets te doen. Vervolgens zullen wij de teruggaaf indienen bij de Belastingdienst. Van de Belastingdienst zul je dan waarschijnlijk binnen 3 maanden bericht krijgen, dat het bedrag naar je zal worden overgemaakt. Dat staat dan op de voorlopige aanslag. Het duurt wat langer voordat je de tegemoetkoming zult ontvangen. Vermoedelijk krijg je na ongeveer een jaar een definitieve aanslag van de Belastingdienst toegestuurd. Daarop staat definitief je teruggaaf vermeld. Binnen zes weken daarna wordt ook de tegemoetkoming aan je uitbetaald.
Nu zijn mijn vragen: Ik krijg dus bericht binnen 3 maanden, krijg ik dat geld dan eventueel vlak daarna of pas over een jaar?

En heeft mijn studiefinanciering invloed op de eventuele teruggaaf van de loonheffing?

[ Bericht 3% gewijzigd door ForzaMilan op 14-03-2012 22:36:32 ]
Rossoneri siamo noi.
  woensdag 14 maart 2012 @ 22:45:54 #270
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_109112328
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 22:26 schreef ForzaMilan het volgende:
Oke ik heb een vraagje, heb net mijn belastingdingen ingevuld omdat ik dus loonheffing terug wil krijgen. Nu kreeg ik dit mailtje.
Nu zijn mijn vragen: Ik krijg dus bericht binnen 3 maanden, krijg ik dat geld dan eventueel vlak daarna of pas over een jaar?
Laat MaW dit niet lezen! Maar ja, je krijgt de (voorlopige) teruggaaf zodra de (voorlopige) aanslag wordt opgelegd en dat is dus voor 1 juli.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 22:26 schreef ForzaMilan het volgende:
En heeft mijn studiefinanciering invloed op de eventuele teruggaaf van de loonheffing?
Wat bedoel je hier precies mee?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')