abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108326353
Niemand heeft oog voor hen, maar de grote verliezers op de arbeidsmarkt zijn de 'oudere jongeren' die langdurig ronddobberen op tijdelijke contracten.
Sonja Bekker, onderzoeker aan het instituut voor arbeidsstudies aan de Universiteit van Tilburg, ziet dat mensen tussen de 25 en 35 jaar vergeten worden in programma's ter bestrijding van jeugdwerkloosheid. Bekker: "In Nederland, en in heel Europa, bestaat een blinde vlek voor de risico's die deze groep loopt."

Steeds minder jongeren krijgen een vast contract aangeboden. In drie jaar tijd daalde het aantal 35-minners met een vaste aanstelling van 63 in 2007 naar 53 procent in 2010. Met name voor de oudere jongeren pakt werken op tijdelijke contracten erg nadelig uit, vindt Bekker. Zij komen niet makkelijk op eigen benen te staan omdat zij bijvoorbeeld minder betaald krijgen dan krachten in vaste dienst, en de bank hen geen hypotheek geeft voor een huis. En er zullen alleen maar meer flexwerkers bijkomen. Minister Kamp wil de regeling zo uitbreiden dat werkgevers hun personeel zeven jaar lang kunnen laten werken op tijdelijke contracten. Nu is dat nog maximaal drie jaar, op hooguit drie opeenvolgende contracten. "Ik zie een duidelijke ontwikkeling naar een arbeidsmarkt gebaseerd op tijdelijk werk."

Waarom vormen tijdelijke contracten juist voor deze 25- tot 35-jarigen een risico?
"Op die leeftijd willen mensen financieel onafhankelijk zijn, een gezin kunnen stichten of een huis kopen. Dat is met tijdelijke contracten lang niet altijd mogelijk. Veel zekerheden zijn in Nederland alleen goed toegankelijk via een vast contract. Niet alleen het eigen huis, maar ook een pensioen, zwangerschapsverlof of ziektekostenverzekering. Bovendien krijgen flexwerkers niet de bijscholing die personeel in vaste dienst vaak krijgt. Werkgevers investeren niet in hen, en dat verzwakt hun positie op de arbeidsmarkt structureel. De kwaliteit van de hele beroepsbevolking zal daardoor op lange termijn afnemen."

Maar flexwerk en zelfstandig ondernemerschap is populair onder deze generatie. Wat is het probleem?
"Deze generatie ziet flexwerk zelf vaak niet als een bedreiging voor de verdere loopbaan. Ze zijn na hun afstuderen blij dat ze werk hebben, en hopen dat het een opstap is naar een andere baan of vast contract. Flexwerk is ook een kans om in korte tijd veel afwisselende ervaring op te doen. De urgentie van dit probleem wordt mede daarom niet zo ingezien. Maar we moeten verder kijken dan nu. Tijdelijke contractanten worden als eerste ontslagen, en lopen dus een groter risico op werkloosheid. Met name voor laagopgeleide mannen zorgt dat voor problemen. Met tijdelijke baantjes in de horeca of de industrie zijn zij vaak niet in staat om een zelfstandig bestaan op te bouwen."

Hoeveel mensen in Nederland moeten hun huis of gezinsuitbreiding uitstellen vanwege een slecht contract?
"Daarover zijn geen cijfers. Uit het buitenland kennen we vooral anekdotisch materiaal. In Spanje, Italië, Griekenland en Portugal zijn de problemen het grootst. Daar blijven veel jongeren bij hun ouders wonen. Ze beginnen niet eens aan een dure universitaire studie omdat die toch geen baan oplevert. In Nederland is dat zeker niet het geval. Deze Zuid-Europese landen kennen een veel hogere jeugdwerkloosheid, tot wel 50 procent, terwijl die in Nederland volgens Europese cijfers 8,2 procent is (CBS meldt over januari 11,3 procent, red). Maar Nederland heeft, in Europees opzicht, wel een hele grote flexibele schil op de arbeidsmarkt. Dat kan voor jongeren nadelig uitpakken."

Doet Nederland genoeg aan jeugdwerkloosheid?
"Eigenlijk niet. Belangrijke maatregelen ter bestrijding van de jeugdwerkloosheid dateren nog van het kabinet-Balkenende en zijn begin 2012 afgelopen. Deze worden niet hervat. Ook op Europees niveau gaat de aandacht vooral uit naar de overgang van school naar de arbeidsmarkt. Het gaat vooral om het tegengaan van schooluitval en het organiseren van stages voor 25-minners. Maar net zo belangrijk is dat jonge mensen langdurig geïntegreerd raken op de arbeidsmarkt."

Flexwerk als proeftijd

Flexwerkers zijn uitzendkrachten, oproepkrachten en mensen met kortlopende contracten. Het CBS rekent tot de vaste contractanten de mensen met een dienstverband voor onbepaalde tijd, of langer dan één jaar. Kortdurende contracten worden in 50 procent van de gevallen gebruikt als verkapte proeftijd, blijkt uit cijfers van Eurostat. Slechts 20 procent krijgt uiteindelijk een vast contract. Van de flexwerkers kiest 10 procent daar uit volle overtuiging voor, 40 procent accepteert het flexcontract bij gebrek aan beter. Uit onderzoek van de Universiteit van Tilburg, UWV en CBS blijkt dat de kansen op doorstromen van een flexcontract naar vast contract gedaald zijn. Die ontwikkeling zette al voor de crisis van 2008 in. De beste kansen hebben uitzendkrachten en mensen met een langlopend tijdelijke contract. Oproepkrachten en kortlopende contractanten blijven vaker flexwerker.

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)p-arbeidsmarkt.dhtml
  donderdag 23 februari 2012 @ 22:43:45 #2
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_108326454
Bedankt voor de copy paste he
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_108326481
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 22:43 schreef Waaghals het volgende:
Bedankt voor de copy paste he
Niet zo zaniken...nieuwsbericht is nieuwsbericht...
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
pi_108326506
Herkenbaar in mijn omgeving en bij mij thuis. Ook tijdelijk contract. vaste collega,s krijgen extra workshops. Ik doe niet mee, hun lopen voorop.
pi_108326621
Als men een "juiste" studie hebt gedaan valt het mee. Althans in mijn vriendenkring.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_108326627
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 22:44 schreef Macabrefuture het volgende:
Herkenbaar in mijn omgeving en bij mij thuis. Ook tijdelijk contract. vaste collega,s krijgen extra workshops. Ik doe niet mee, hun lopen voorop.
Juh ook herkenbaar voor mij. Ben nu 26, al flink wat banen versleten, maar toch nergens een vast contract kunnen krijgen. Is gewoon stomvervelend want ik ben nu gewoon echt op de leeftijd dat ik mijn eigen leven aan het opbouwen ben. Ik wil een toekomst, ik wil een huis, trouwen met mijn vriend, kinderen, heel de klimbam. En zolang ik geen vaste baan heb kan ik naar die toekomstdromen dus echt wel fluiten.
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
pi_108326671
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 22:46 schreef Zihuatanejo het volgende:
Als men een "juiste" studie hebt gedaan valt het mee. Althans in mijn vriendenkring.
Ja, en dan heb je de "juiste" studie gedaan, en is er geen werk te vinden dat past bij je studie.. :{ En dus blijf je rondgaan in het kringetje
pi_108326906
Je ziet dat de serviceverlening bij alle bedrijven en organisaties in onze maatschappij hard achteruit gaat.

Dat krijg je er van als je 25-35 jarigen geen fatsoenlijke zekerheid en vast inkomen biedt.

Het geeft ook aan hoe dom en hoe verschrikkelijk slecht de Nederlandse bedrijven worden geleid. :{w

Geen wonder dat de AEX al 12 jaar daalt, van 700 in 2000, tot 320 anno 2012.

Een gigantische economische wanprestatie.
pi_108327257
Ben pas 21 jaar. Maar hoor al een tijdje verhalen om mij heen dat vaste contracten een utopie zijn. En dan wil Kamp nog het ontslagrecht gaan versoepelen. Werkgevers kunnen je 7 jaar lang tijdelijke contracten aanbieden. Wat moet je dan als je aan het begin van je leven staat.
pi_108327366
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 22:55 schreef Jellereppe het volgende:
Ben pas 21 jaar. Maar hoor al een tijdje verhalen om mij heen dat vaste contracten een utopie zijn. En dan wil Kamp nog het ontslagrecht gaan versoepelen. Werkgevers kunnen je 7 jaar lang tijdelijke contracten aanbieden. Wat moet je dan als je aan het vegin van je leven staat.
Sterker nog, mijn ervaring leert dat je maar 3 tijdelijke contracten krijgt, je dan 3 maanden weg moet, en dan weer terug kan komen om vervolgens weer opnieuw te beginnen. Echt zo'n bullshit vind ik dat. Als iemand goed werk doet hoort ie gewoon een vast contract te krijgen. Ongeacht je leeftijd.
pi_108327568
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 22:56 schreef DjinN het volgende:

[..]

Sterker nog, mijn ervaring leert dat je maar 3 tijdelijke contracten krijgt, je dan 3 maanden weg moet, en dan weer terug kan komen om vervolgens weer opnieuw te beginnen. Echt zo'n bullshit vind ik dat. Als iemand goed werk doet hoort ie gewoon een vast contract te krijgen. Ongeacht je leeftijd.
Wat een tijd om in te leven. 3 tijdelijke contracten en dan weer 3 maanden thuis zitten. :{ Gelukkig duurt mijn opleiding nog een aantal jaar. Maar zie de toekomst van de jonge generatie niet rooskleurig in.
pi_108327728
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 22:59 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Wat een tijd om in te leven. 3 tijdelijke contracten en dan weer 3 maanden thuis zitten. :{ Gelukkig duurt mijn opleiding nog een aantal jaar. Maar zie de toekomst van de jonge generatie niet rooskleurig in.
Jep...tis idd gewoon een kuttijd qua werk :{ En tegenwoordig doen ze al moeilijk als je nog geen ervaring hebt. Wat is dat nou weer voor kutzooi? Je moet toch ergens ervaring opdoen en de kans krijgen om alles te leren ??? Ik werk dan in de communicatiebranche, dus is het gelukkig voor mij niet belachelijk moeilijk om werk te vinden. Maar wel om werk te HOUDEN. Elke dag ben ik bang dat ik weer om een of andere reden mijn baan verlies. Die onzekerheid, daar word ik gewoon doodmoe van.
pi_108328146
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 23:01 schreef DjinN het volgende:

[..]

Jep...tis idd gewoon een kuttijd qua werk :{ En tegenwoordig doen ze al moeilijk als je nog geen ervaring hebt. Wat is dat nou weer voor kutzooi? Je moet toch ergens ervaring opdoen en de kans krijgen om alles te leren ??? Ik werk dan in de communicatiebranche, dus is het gelukkig voor mij niet belachelijk moeilijk om werk te vinden. Maar wel om werk te HOUDEN. Elke dag ben ik bang dat ik weer om een of andere reden mijn baan verlies. Die onzekerheid, daar word ik gewoon doodmoe van.
Dat lijkt mij verre van fijn. Hopelijk bemachtig je die vaste baan. De economie doet zich de das om als ze jonge twintigers en dertigers geen vast contract aanbieden. Je spendeert toch minder, lijkt mij.

Mijn vader vertelt mij soms verhalen dat hij in begin jaren 90 binnen een week al een vast contract kreeg aangeboden bij bedrijven. Dat is nu echt een droomideaal op zich. Wat is de Nederlandse arbeidsmarkt toch achteruit gehold.
  donderdag 23 februari 2012 @ 23:57:35 #14
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_108330515
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 22:47 schreef DjinN het volgende:

[..]

Ja, en dan heb je de "juiste" studie gedaan, en is er geen werk te vinden dat past bij je studie.. :{ En dus blijf je rondgaan in het kringetje
Een juiste studie is volgens mijn definitie dat er ook flink wat werkgelegenheid in zit. Natuurlijk kan veranderingen in wereldeconomie en bepaalde trends roet in het eten gooien, maar wie begint met filosofie en psychologie moet niet veel verwachtingen hebben.

[ Bericht 5% gewijzigd door Zihuatanejo op 24-02-2012 00:05:48 ]
  vrijdag 24 februari 2012 @ 00:26:18 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_108331538
Het komt gewoon door economische tegenwind. Dan loopt werkloosheid op en zullen er minder mensen vast aangenomen worden. Zeker in een tijd dat bedrijven onzeker zijn is het niet handig om aan grote groepen vast personeel vast te zitten aangezien tegenvallende cijfers dan een bedrijf bijzonder in de problemen kunnen brengen.

In die zin bieden tijdelijke contracten nog wel enige mogelijkheden om aan het werk te komen. Juist de starre verhoudingen in de zuidelijke landen zorgen voor de grote werkloosheid.

Als de arbeidsmarkt weer aantrekt zal dat ook wel weer veranderen. Het is een kwestie van uitzitten. Dat was begin jaren 80 ook zo.

Het hangt idd ook wel een beetje van de soort studie die je hebt af. Een ICT'er heeft sneller een vaste baan dan een architect momenteel.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 00:34:57 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_108331815
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 22:46 schreef DjinN het volgende:

[..]

Juh ook herkenbaar voor mij. Ben nu 26, al flink wat banen versleten, maar toch nergens een vast contract kunnen krijgen. Is gewoon stomvervelend want ik ben nu gewoon echt op de leeftijd dat ik mijn eigen leven aan het opbouwen ben. Ik wil een toekomst, ik wil een huis, trouwen met mijn vriend, kinderen, heel de klimbam. En zolang ik geen vaste baan heb kan ik naar die toekomstdromen dus echt wel fluiten.
Mwa mijn vriendin en ik hebben beide ook geen vaste baan maar ik kan ook niet zeggen dat we ons nou zo geremd voelen. Oke we kunnen geen huis kopen maar dat is voorlopig toch niet echt verstandig. We hebben voorlopig nog geen zin in trouwen en kinderen maar er is weinig dat ons zou kunnen tegenhouden.
pi_108332145
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 00:26 schreef Hexagon
[b]Als de arbeidsmarkt weer aantrekt zal dat ook wel weer veranderen. Het is een kwestie van uitzitten. Dat was begin jaren 80 ook zo.

De politiek zet nu wel erg in om het werkgevers zo makkelijk mogelijk te maken om weer van werknemers af te kunnen. Ik ben bang dat politieke partijen daar nu mee instemmen en het later niet meer terug kunnen draaien waardoor mensen niets meer op lange termijn kunnen plannen zoals enkelen hier ook al aangeven..
De overgang van vast werk naar flex werk zou wel eens een permanente kunnen zijn. Ik hoop van niet maar mocht het zo zijn dan holt het qua werknemersrechten hard achteruit. Flexwerk zou een optie moeten zijn, niet een hard gegeven.
pi_108332574
7 jaar lang werken met tijdelijke contracten? :{ Lijkt me niet echt bevorderlijk voor de economische situatie van jongeren en dus de huizenmarkt e.d.
pi_108332604
Ik heb een vaste loodgieter en timmerman die komen om in het werk.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 01:02:04 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_108332661
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 00:59 schreef erik666 het volgende:
Ik heb een vaste loodgieter en timmerman die komen om in het werk.
Vakmannen zijn inderdaad spekkoper momenteel
  vrijdag 24 februari 2012 @ 01:05:21 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_108332741
Maargoed ergens vind ik het ook weer niet zo heel erg. Ik zou er weinig voor voelen om tientallen jaren iedere dag tegen dezelfde koppen aan te moeten kijken op het werk.
pi_108333220
Mijn vriend loopt al 7 jaar te klooien met banen. Hij wordt aangenomen en gaat het bedrijf dan binnen een jaar failliet, word hij boventallig verklaard of word hij gedwongen om part-time in plaats van full-time te werken. Het ligt echt niet aan hem, hij blijft gewoon domme pech hebben. Zijn cv wordt er ook niet beter op.

Hij (en ik) woont in Engeland trouwens, dus hier is het al net zo kut.
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_108334276
Het meest trieste is misschien nog wel dat al die vastgeroeste babyboomers, met hun welhaast autistische neiging om verandering (lees: modernisering) in een bedrijf tegen te houden, buiten schot blijven en de boel daardoor alleen nog maar meer frustreren.

Het probleem is me overigens bekender dan me lief is; ik heb zelf drie jaar op een vast contract moeten wachten bij mijn huidige werkgever. Op zijn zachtst gezegd zéér frustrerend om op die manier belemmerd te worden in je ontwikkeling. Dit is in mijn optiek één van de vele ontwikkelingen die er voor zorgt, dat we achter een aantal jaar nog maar amper een middenklasse zullen kennen in Nederland. De economische rampspoed die daardoor vervolgens veroorzaakt zou worden, zou onze overheid nu al nachtmerries moeten bezorgen...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_108334325
quote:

[..]

En je baas moet dat gaan faciliteren? Ik zou als baas ook niet staan te springen om vrouwen met een kinderwens.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_108334353
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 01:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Vakmannen zijn inderdaad spekkoper momenteel
Vind je het gek, als ik zo om me heen kijk doet driekwart van de Nederlanders een flutstudie, allemaal "marketing en communicatie", "vrijetijds management", of welke andere management studie dan ook, in Nederland hebben we 9 miljoen mensen die 6 miljoen mensen moeten managen, als vakman zijnde heb ik geen enkele vorm van klagen, in december zijn er 3 collega's van me weggegaan, en die posities krijgen we zeer slecht opgevult, uit nood hebben ze maar een junior aangenomen die we zelf gaan opleiden.
pi_108334356
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 06:45 schreef raptorix het volgende:

[..]

En je baas moet dat gaan faciliteren? Ik zou als baas ook niet staan te springen om vrouwen met een kinderwens.
Dat moeten we inderdaad met zijn allen niet willen; een middenklasse met kinderen. Stel je voor dat we in de toekomst ook nog een middenklasse zouden hebben, dan zou jouw "faciliterende" werkgever zijn rotzooi nog altijd aan klanten kunnen slijten. Maar kortetermijnwinst is tegenwoordig belangrijker als bestaansrecht in de toekomst, jammer alleen dat Nederland economische zelfmoord pleegt als men in die "visie" blijft volharden...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_108334369
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 23:01 schreef DjinN het volgende:

[..]

Maak je borst maar nat, begin jaren 90 zat ik zonder fatsoenlijke opleiding zonder werk, was bereid alles aan te pakken, ook uitzendwerk, en dat was er zelfs niet altijd, soms paar dagen industrieel werk, maar werd je na paar dagen gewoon naar huis gestuurt, heb jarenlang lopen kloten, zelfs zo erg dat ik in depressie terecht kwam. Maar het goede nieuws, het word gerust wel weer beter, elke 10 a 15 jaar heb je zo een periode, mijn advies: ontwikkel je skills, maakt niet uit wat, kies vooral iets wat je leuk vind, niets is zo dodelijk als met tegenzin naar je werk gaan.
pi_108334378
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 06:54 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Dat moeten we inderdaad met zijn allen niet willen; een middenklasse met kinderen. Stel je voor dat we in de toekomst ook nog een middenklasse zouden hebben, dan zou jouw "faciliterende" werkgever zijn rotzooi nog altijd aan klanten kunnen slijten. Maar kortetermijnwinst is tegenwoordig belangrijker als bestaansrecht in de toekomst, jammer alleen dat Nederland economische zelfmoord pleegt als men in die "visie" blijft volharden...
En hoe denk je dat het ging voordat zaken als kinderopvang werden vergoed?
Het punt is dat mensen tegenwoordig geen keuzes willen maken, ze willen wel 3 keer op vakantie, een duur koophuis, en dan natuurlijk ook kinderen. En wie gaat het betalen? Juist de baas.

Nu is dit voor onderneming met 20.000 werknemers nog vaak te behappen, maar wat denk je hoe dit zit met laten we zeggen een cafe met 4 man personeel? Wat denk je wat het voor een impact heeft wanneer een eigenaar in 1 keer 900 euro per maand moet gaan bijdragen aan kinderopvang?
pi_108338714
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 07:01 schreef raptorix het volgende:

[..]

En hoe denk je dat het ging voordat zaken als kinderopvang werden vergoed?
Het punt is dat mensen tegenwoordig geen keuzes willen maken, ze willen wel 3 keer op vakantie, een duur koophuis, en dan natuurlijk ook kinderen. En wie gaat het betalen? Juist de baas.

Nu is dit voor onderneming met 20.000 werknemers nog vaak te behappen, maar wat denk je hoe dit zit met laten we zeggen een cafe met 4 man personeel? Wat denk je wat het voor een impact heeft wanneer een eigenaar in 1 keer 900 euro per maand moet gaan bijdragen aan kinderopvang?
Hier ben ik het wel grotendeels mee eens. Mensen willen alles en weigeren te kiezen. Kijk naar je situatie en stem daar je leven op af.
Het klinkt wellicht cru, maar inderdaad. Als ik een kleine werkgever zou zijn en ik zou ook liever een man dan een jonge vrouw waarbij de kans groot is dat ze nog een kinderwens heeft aannemen. Het is voor die kleine werkgever amper te betalen.
pi_108338787
Ik sluit niet uit dat werkgevers weer meer mensen aan gaan nemen wanneer het ontslagrecht wel wat versoepeld wordt. Werknemers die niet functioneren worden wel erg lang getolereerd.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 11:34:27 #31
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_108339476
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 00:26 schreef Hexagon het volgende:
Het komt gewoon door economische tegenwind. Dan loopt werkloosheid op en zullen er minder mensen vast aangenomen worden. Zeker in een tijd dat bedrijven onzeker zijn is het niet handig om aan grote groepen vast personeel vast te zitten aangezien tegenvallende cijfers dan een bedrijf bijzonder in de problemen kunnen brengen.

In die zin bieden tijdelijke contracten nog wel enige mogelijkheden om aan het werk te komen. Juist de starre verhoudingen in de zuidelijke landen zorgen voor de grote werkloosheid.

Als de arbeidsmarkt weer aantrekt zal dat ook wel weer veranderen. Het is een kwestie van uitzitten. Dat was begin jaren 80 ook zo.

Het hangt idd ook wel een beetje van de soort studie die je hebt af. Een ICT'er heeft sneller een vaste baan dan een architect momenteel.
Goed punt. Door versoepeling van het ontslagrecht zal het makkelijker worden om aan werk te komen. En makkelijker worden om aan 'vast' werk te komen, en die verandering zal ook op de hypotheekmarkt niet zonder gevolgen blijven.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 24 februari 2012 @ 11:45:58 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_108339843
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 11:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Goed punt. Door versoepeling van het ontslagrecht zal het makkelijker worden om aan werk te komen. En makkelijker worden om aan 'vast' werk te komen, en die verandering zal ook op de hypotheekmarkt niet zonder gevolgen blijven.
Dat is inderdaad ook zo. Wanneer minder vaste arbeidsrelaties de norm worden kunnen banken niet meer op oude voet hypotheken verstrekken en dus met nieuw beleid moeten komen.

Overigens denk ik dat vast werk niet gaat verdwijnen. Continuiteit en ervaring zijn nu eenmaal vaak heel belangrijk. Maar jobhoppen moet gewoon niet als een ramp of schande gezien worden. Ook niet door werkgevers.
pi_108340966
Flexwerken is geen probleem voor mensen met 'skills', voor mensen die geen bijzondere kwaliteiten hebben of makkelijk vervangbaar zijn, is het wel een probleem.

Werkgevers willen gewoon makkelijk kunnen switchen, geef ze eens ongelijk. We willen toch allemaal veel en veel meer tegen zo'n laag mogelijke prijs en tegen zo'n min mogelijk verplichtingen?

Het probleem is een maatschappelijk probleem waarbij we geen lange termijn visie meer hebben, alles gaat bij de waan van de dag.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_108341884
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 11:34 schreef Janneke141 het volgende:
Daar is geen versoepeling van het ontslagrecht voor nodig, dat gaat over 5 a 10 jaar vanzelf vanwege de vergrijzing. Als heel 55+ Nederland straks met pensioen is bidden en smeken werkgevers weer of je alsjeblieft bij ze aan de slag wil. Dan eis je als werknemer om te beginnen gewoon een vast contract. De gouden tijden voor de werknemer komen vanzelf weer terug.
Ja, ik generaliseer.
pi_108342273
Uitzendbureaus zijn de pest voor elk land, hebben bijna geen toegevoegde waarde. Een extra laag die aan de productieven verdient
Dankzij die bureaus sijpelt het vakmanschap weg en ze helpen de beroeps bevolking op den duur aan de bedelstaf.
Mensen die geen geld genoeg verdienen, kopen namelijk ook niks en de economie stopt.
pi_108342380
Hier ook gewoon op een tijdelijk contract jammer genoeg. Daar valt nog geen hypotheek uit te sleuren.
Aan de andere kant al blij dat ik werk heb op niveau :).
..non est vivere sed valere vita est ..
pi_108342584
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 11:11 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Hier ben ik het wel grotendeels mee eens. Mensen willen alles en weigeren te kiezen. Kijk naar je situatie en stem daar je leven op af.
Het klinkt wellicht cru, maar inderdaad. Als ik een kleine werkgever zou zijn en ik zou ook liever een man dan een jonge vrouw waarbij de kans groot is dat ze nog een kinderwens heeft aannemen. Het is voor die kleine werkgever amper te betalen.
Mensen die niet weten dat een vrouwen tijdens zwangerschapsverlof niet door de werkgever betaald worden. :')

Dit wordt gewoon door het UWV betaald, maar je zit wel een tijdje zonder die persoon op de werkvloer, dat is het enigste wat sooms vervelend is.

Ik heb liever een goed functionerend persoon op mijn afdeling dan dat ik onderscheid ga maken op de sexe omdat ze misschien wel eens zwanger zou zijn.
pi_108342629
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 12:35 schreef Northside het volgende:

[..]

Daar is geen versoepeling van het ontslagrecht voor nodig, dat gaat over 5 a 10 jaar vanzelf vanwege de vergrijzing. Als heel 55+ Nederland straks met pensioen is bidden en smeken werkgevers weer of je alsjeblieft bij ze aan de slag wil. Dan eis je als werknemer om te beginnen gewoon een vast contract. De gouden tijden voor de werknemer komen vanzelf weer terug.
Klopt, dit zie je al in de zorg, bij minder populaire artsenberoepen zoals de GGZ, GGD en verpleeghuiswereld. De oudere artsen doen een stap terug, maar verse artsen zijn er dan nauwelijks, zeker buiten de Randstad niet. Je krijgt hier dan als je wel solliciteert en bevalt binnen een maand een vast contract aangeboden :)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_108342670
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 12:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Mensen die niet weten dat een vrouwen tijdens zwangerschapsverlof niet door de werkgever betaald worden. :')

Dit wordt gewoon door het UWV betaald, maar je zit wel een tijdje zonder die persoon op de werkvloer, dat is het enigste wat sooms vervelend is.

Ik heb liever een goed functionerend persoon op mijn afdeling dan dat ik onderscheid ga maken op de sexe omdat ze misschien wel eens zwanger zou zijn.
Je leest ook enkel wat je wilt lezen.
pi_108342734
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 12:46 schreef Truffelvarken het volgende:
Uitzendbureaus zijn de pest voor elk land, hebben bijna geen toegevoegde waarde. Een extra laag die aan de productieven verdient
Dankzij die bureaus sijpelt het vakmanschap weg en ze helpen de beroeps bevolking op den duur aan de bedelstaf.
Mensen die geen geld genoeg verdienen, kopen namelijk ook niks en de economie stopt.
Flauwekul, juist enorme bescherming van de werknemers zorgt voor stagnatie, zeker in landen met zware ontslagbescherming, daarnaast is uitzendwerk prima manier om bekend te raken met een bedrijfssector.
pi_108342763
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 11:13 schreef Big-Ern het volgende:
Ik sluit niet uit dat werkgevers weer meer mensen aan gaan nemen wanneer het ontslagrecht wel wat versoepeld wordt. Werknemers die niet functioneren worden wel erg lang getolereerd.
Goed voorbeeld is de horeca, daar willen ze liever geen vaste contracten omdat een tent minder waard word als je veel vaste krachten in dienst hebt.
pi_108343420
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 12:57 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Je leest ook enkel wat je wilt lezen.
Wat bedoelde je dan met de volgende zinsnedes?

quote:
  vrijdag 24 februari 2012 @ 14:34:43 #43
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_108346404
quote:

[..]

Niet gelogen. Als ik dit lees zie ik de toekomst weer wat rooskleuriger in als twintiger. _O_
pi_108346671
Gelukkig niet herkenbaar. Mijn vrouw en ik hebben allebei een vast contract. Al hoeft dat tegenwoordig met al die reorganisaties ook niet veel meer te betekenen.
PWBF
pi_108346718
quote:

[..]

En eis dan gelijk een fors salaris om de straks explosief stijgende pensioenpremies te kunnen betalen... Dankzij die 55+ groep die decennia lang te weinig heeft betaald.
PWBF
pi_108346954
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 14:42 schreef Nielsch het volgende:
En eis dan gelijk een fors salaris om de straks explosief stijgende pensioenpremies te kunnen betalen... Dankzij die 55+ groep die decennia lang te weinig heeft betaald.
Dat sowieso. Als die babyboomers straks met pensioen gaan en de werkgever die topsalarissen niet meer uit hoeft te betalen aan zo'n grote groep blijft er bij HR een hoop geld over om te investeren in het overige personeel. Het is nu zuur, maar de mensen die over een jaar of 6, 7 afstuderen zitten goed denk ik.
Ja, ik generaliseer.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 14:50:14 #47
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_108347011
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 14:48 schreef Northside het volgende:

[..]

Dat sowieso. Als die babyboomers straks met pensioen gaan en de werkgever die topsalarissen niet meer uit hoeft te betalen aan zo'n grote groep blijft er bij HR een hoop geld over om te investeren in het overige personeel. Het is nu zuur, maar de mensen die over een jaar of 6, 7 afstuderen zitten goed denk ik.
Net met een hbo-opleiding begonnen dit jaar. Dan plakken we er toch nog een master van 2 jaar aan vast. Zit ik precies op 6 jaar. 8-)
pi_108347046
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 14:48 schreef Northside het volgende:

[..]

Die hebben over 6 a 7 jaar ook nog geen ervaring, maar de groep die nu in dit topic besproken wordt wel wat, ook al is het niet allemaal vakgerelateerd dat maakt vaak ook niet zoveel uit, zolang men maar door heeft hoe bedrijven werken.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 14:52:18 #49
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108347092
Ik herken me hier helemaal niet in. Ik heb vier jaar geleden bewust gekozen om op contractbasis te gaan werken, en dat bevalt me nog steeds prima. Maar goed, misschien is dat in Nederland anders.

Ik krijg hier in London trouwens meer aanboden voor vaste banen dan voor contracten.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_108347103
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 14:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Die hebben over 6 a 7 jaar ook nog geen ervaring, maar de groep die nu in dit topic besproken wordt wel wat, ook al is het niet allemaal vakgerelateerd dat maakt vaak ook niet zoveel uit, zolang men maar door heeft hoe bedrijven werken.
Klopt, dat kwam laatst ook naar voren in een groot arbeidsmarkt-onderzoek. Bedrijven willen dat kandidaten werkervaring hebben, of het relevante ervaring is doet er minder toe.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 14:54:53 #51
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_108347208
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 14:52 schreef waht het volgende:

[..]

Klopt, dat kwam laatst ook naar voren in een groot arbeidsmarkt-onderzoek. Bedrijven willen dat kandidaten werkervaring hebben, of het relevante ervaring is doet er minder toe.
Dat is geen moeilijke opgave. Genoeg werk te vinden voor 2 of meer avonden in de week. Maar dan moet je niet al te veel eisen stellen in deze tijd.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 14:59:31 #52
85962 ioko
I Appear Missing
pi_108347407
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 22:55 schreef Jellereppe het volgende:
Ben pas 21 jaar. Maar hoor al een tijdje verhalen om mij heen dat vaste contracten een utopie zijn. En dan wil Kamp nog het ontslagrecht gaan versoepelen. Werkgevers kunnen je 7 jaar lang tijdelijke contracten aanbieden. Wat moet je dan als je aan het begin van je leven staat.

Ontslagrecht moet zeker soepeler worden. Juist omdat werkgevers hun werknemers niet meer kwijt kunnen, door ontslagbescherming, nemen ze niemand meer aan in vaste dienst.

Ontslagrecht versoepelen = flexibele arbeidsmarkt = betere economie
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_108347611
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 14:59 schreef ioko het volgende:

[..]

Ontslagrecht moet zeker soepeler worden. Juist omdat werkgevers hun werknemers niet meer kwijt kunnen, door ontslagbescherming, nemen ze niemand meer aan in vaste dienst.

Neoliberaal dogmatisch sprookje wat niet blijkt te kloppen. :')

Dan zouden de economieen die nog een rijnlandmodel aanhangen allang weggevaagd moeten zijn door india of bangladesh daar heeft men bijna geen rechten en dat blijkt toch ook niet het geval te zijn.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 15:05:39 #54
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_108347667
quote:

[..]

Ontslagrecht versoepelen is een hele slechte zaak. Om jarenlang te leven met de onzekerheid dat je op elke moment naar believen eruit kan worden gegooid. Daarnaast heb je voor veel zaken zoals een hypotheek een vaste contract nodig. Jonge gezinnen zijn juist goed voor de economie en werkgelegenheid. Huis kopen, opknappen, een dagje uit met kinderen etc. Dit zal echt niet voorkomen als je geen zekerheid hebt van een vast contract.

Voor het onslagrecht is jaren gevochten en dat gaan versoepelen is al het voorgaande werk waar jullie grootouders voor gevochten hebben teniet doen. Flexwerk moet een optie zijn, geen noodzakelijke kwaad.
pi_108347709
quote:

Cirkelredenering, klopt niet.
Ja, ik generaliseer.
pi_108347742
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan zouden de economieen die nog een rijnlandmodel aanhangen allang weggevaagd moeten zijn door india of bangladesh daar heeft men bijna geen rechten en dat blijkt toch ook niet het geval te zijn.
Ach, ze zijn hard onderweg. Het lijkt me duidelijk dat een groot deel van onze werkgelegenheid uitsluitend leunt op steun vanuit de overheid. Concurreren met wat we nu hebben gaat jammerlijk falen. Helemaal terecht ook gezien de welvaartsverschillen op deze aarde.
pi_108347745
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:05 schreef Jellereppe het volgende:
Voor het onslagrecht is jaren gevochten en dat gaan versoepelen is al het voorgaande werk waar jullie grootouders voor gevochten hebben teniet doen. Flexwerk moet een optie zijn, geen noodzakelijke kwaad.
Maar dit is ook een flutredenering.
Ja, ik generaliseer.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 15:12:01 #58
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_108347929
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:07 schreef Northside het volgende:

[..]

Maar dit is ook een flutredenering.
Het blijft een slechte zaak. De enige winnaars zijn de werkgevers. Hoe verhoog je stress en een minder vrolijke bevolking. Dan moet je aan het ontslagrecht gaan morrelen. Kan je verzekeren dat het dan ook wachten is op de eerste mensen die psychologische klachten gaan ondervinden doordat ze geen vaste zekerheid hebben. Gedachtengoed van de VVD. :r
pi_108348146
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:12 schreef Jellereppe het volgende:
Het blijft een slechte zaak. De enige winnaars zijn de werkgevers. Hoe verhoog je stress en een minder vrolijke bevolking. Dan moet je aan het ontslagrecht gaan morrelen. Kan je verzekeren dat het dan ook wachten is op de eerste mensen die psycholgische klachten gaan ondervinden doordat ze geen vaste zekerheid hebben. Gedachtengoed van de VVD. :r
Het trekt over een paar jaar vanzelf bij, de markt corrigeert zichzelf weer. Straks zijn (goede) werknemers weer lekker schaars.
Ja, ik generaliseer.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 15:18:03 #60
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108348246
Van mij mag het ontslagrecht een stuk vrijer dan het nu is. Ik ben weggegaan uit Nederland omdat het binnen bedrijven moeilijk was promotie te maken omdat mensen met een vast contract de leuke posities kregen. En dat was omdat het te duur zou zijn om ze te ontslaan, mensen zaten daarom op posities waar ze niet geschikt voor waren. Werk is geen recht, als je goed werk doet dan blijf je, en anders zou je ontslagen moeten worden zodat iemand die het beter kan die baan kan krijgen.

Bedrijven hebben mensen nodig, dus die banen verdwijnen niet als iemand ontslagen wordt, maar een meer geschikt iemand kan dan die baan gaan doen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_108348397
quote:

[..]

Daar lijkt mij op z'n zachtst gezegd niet echt sprake van ceteris paribus. India en Bangladesh kunnen op zoveel vlakken nog lang niet concurreren met landen waar sprake is van een Rijnlandmodel, dat het nergens op slaat om deze vergelijking te trekken.
De werkelijkheid is genuanceerde dan de rechtlijnige visie van de gemiddelde leunstoellibertariër.
Volgens mij heeft flexibilisering van de arbeidsmarkt in Noord- en West-Europese landen wel degelijk tot een verbetering geleid.

Dan nog is er wel een ander punt dat hiermee verband houdt. Bij hypotheken wordt over het algemeen een vast dienstverband geëist, juist vanwege de enorme bescherming die werknemers met een vast contract genieten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_108348418
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:18 schreef Viajero het volgende:
Werk is geen recht, als je goed werk doet dan blijf je, en anders zou je ontslagen moeten worden zodat iemand die het beter kan die baan kan krijgen.
Ontzettend onnederlandse denkwijze inderdaad. Hier is iedereen gelijk en niemand beter dan de ander.
Ja, ik generaliseer.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 15:26:44 #63
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_108348599
Ik (32) ben blij met mijn vaste contract, mijn partner heeft ook een vast contract. Ik ben 3 jaar geleden bij deze werkgever aan de slag gegaan en kreeg na één jaarcontract meteen een vast contract. Mijn collega die een jaar na mij is begonnen, kreeg twee tijdelijke contracten en deze laatste wordt niet verlengd. Gevoelsmatig heb ik net op het goede moment mijn schaapjes op het droge gekregen wat betreft vast werk. Ik ben blij dat ik nu geen starter ben op de arbeidsmarkt, het word er niet makkelijker op.

De huidige situatie op de arbeidsmarkt belet mij wel om door te stromen naar een andere baan. Ik wil zeker nu niet de onzekerheid van een tijdelijk contract, wat je eigenlijk altijd krijgt als je ergens nieuw begint.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_108348704
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:26 schreef MaLo het volgende:
Ik (32) ben blij met mijn vaste contract, mijn partner heeft ook een vast contract. Ik ben 3 jaar geleden bij deze werkgever aan de slag gegaan en kreeg na één jaarcontract meteen een vast contract. Mijn collega die een jaar na mij is begonnen, kreeg twee tijdelijke contracten en deze laatste wordt niet verlengd. Gevoelsmatig heb ik net op het goede moment mijn schaapjes op het droge gekregen wat betreft vast werk. Ik ben blij dat ik nu geen starter ben op de arbeidsmarkt, het word er niet makkelijker op.

De huidige situatie op de arbeidsmarkt belet mij wel om door te stromen naar een andere baan. Ik wil zeker nu niet de onzekerheid van een tijdelijk contract, wat je eigenlijk altijd krijgt als je ergens nieuw begint.
Het ligt ook aan je vakgebied. Ik heb voortijdig een vast contract gekregen een jaar geleden, omdat mijn werkgever mij zekerheid wilde bieden en erg graag wilde dat ik bleef.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_108348789
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:07 schreef waht het volgende:

[..]

Ach, ze zijn hard onderweg. Het lijkt me duidelijk dat een groot deel van onze werkgelegenheid uitsluitend leunt op steun vanuit de overheid. Concurreren met wat we nu hebben gaat jammerlijk falen. Helemaal terecht ook gezien de welvaartsverschillen op deze aarde.
Die welvaartsverschillen zijn heel vervelend, maar zoals je wel weet ben ik voor extra importheffing wanneer zooi niet volgens de door ons gemaakte arbo/ milieu regels geproduceerd wordt. Anders moeten we ook zulke arbo en millieu regels als de producerende landen erop na gaan houden. De enigste die van deze dingen beter worden zijn de grote bredrijven. De burgers in het westen zijn de afgelopen 20 jaar bedonderd door de zogenaamde voordelen van globalisatie zonder dat de extranaliteiten hiervan in rekening werden gebracht. De productie banen voor de simpele zielen in onze maatschappij zijn verdwenen. De burgers in opkomende economien worden op deze manier te lang uitgebuit alleen maar voor de winstmaximalisatie van westerse bedrijven.

Het is en blijft te bizar voor woorden dat we hier kinderarbeid hebben afgeschaft, maar de i-zooi door kinderen van 15 of 16 afhankelijk van de vestiging in elkaar worden gezet die 80 uur per week draaien onder erbarmelijke omstandigheden.
pi_108349548
quote:
Nou ja, voor die keuze sta ik nu dus. Er zijn mogelijkheden bij andere werkgevers, alleen begin ik daar dus weer met een jaarcontract (nu vaste aanstelling). Heb er over nagedacht, maar besloten er toch voor te gaan. Ik wil me niet door angst laten regeren / heb er alle vertrouwen in dat ze me niet eruit gooien omdat ze ontevreden gaan zijn over mijn werk.
Ja, ik generaliseer.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 15:52:17 #67
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108349718
quote:

En zo blijven mensen dus zitten op posities die misschien niet de beste voor ze zijn, en voor het bedrijf betekent dat ook dat ze misschien niet de beste mensen op die posities hebben.

Eigenlijk zouden hypotheek verstrekker moeten kijken naar het inkomenspatroon over de laatste vijf jaar ipv of iemand een vast contract heeft. Een vriend van me heeft ooit een vast contract ergens aangenomen om een hypotheek te kunnen nemen. Toen hij die eenmaal had was hij binnen zes maanden weer weg daar om weer contract werk te gaan doen.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 15:58:53 #68
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_108350025
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:52 schreef Viajero het volgende:

[..]

Eigenlijk zouden hypotheek verstrekker moeten kijken naar het inkomenspatroon over de laatste vijf jaar ipv of iemand een vast contract heeft. Een vriend van me heeft ooit een vast contract ergens aangenomen om een hypotheek te kunnen nemen. Toen hij die eenmaal had was hij binnen zes maanden weer weg daar om weer contract werk te gaan doen.
Grappig.

Als je gewild bent, dan maak een vast contract niet zoveel uit.
pi_108350036
quote:

[..]

Vertel het mijn vriend, baas wou hem graag in dienst houden, maar alleen niet met een vast contract, maar goed regels en wetten die door linkse honden worden verzonnen werken toch niet.
pi_108350070
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:59 schreef raptorix het volgende:
Vertel het mijn vriend, baas wou hem graag in dienst houden, maar alleen niet met een vast contract, maar goed regels en wetten die door linkse honden worden verzonnen werken toch niet.
Conclusie: baas wilde hem dus niet graag genoeg in dienst houden.
Ja, ik generaliseer.
pi_108350087
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:12 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Het blijft een slechte zaak. De enige winnaars zijn de werkgevers. Hoe verhoog je stress en een minder vrolijke bevolking. Dan moet je aan het ontslagrecht gaan morrelen. Kan je verzekeren dat het dan ook wachten is op de eerste mensen die psychologische klachten gaan ondervinden doordat ze geen vaste zekerheid hebben. Gedachtengoed van de VVD. :r
Wat een enorme pauperbaan moet jij hebben om zo te denken zeg, laat me raden, je werkt in een fabriek, of in een callcenter?
pi_108350106
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 16:00 schreef Northside het volgende:

[..]

Conclusie: baas wilde hem dus niet graag genoeg in dienst houden.
Niet met een vast contract, hij had graag nog een jaar contract aangeboden als dat mocht.
pi_108350558
quote:

[..]

Dan had die baas hem zoals je kunt lezen voor 3 maanden op straat moeten schoppen en kan de werknemersdans wederom opnieuw beginnnen.

Deze regels zijn ontstaan in de vorige eeuw om werknemers te behoeden voor uitbuiting door werkgevers. Maar goed jij wilt liever geloven in het rechtse sprookje dat werkgevers het beste met de werknemers voor hebben en eigenlijk wel het maximale willen betalen terwijl men ook wel minimumlonen wilt verlagen. :D
pi_108350690
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 06:45 schreef raptorix het volgende:

[..]

Heb ik gezegd dat ik dat meteen nu al wil? Ik neem toch aan dat het normaal is om op je 26e over je toekomst na te gaan denken...
pi_108351015
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 16:16 schreef DjinN het volgende:
Heb ik gezegd dat ik dat meteen nu al wil? Ik neem toch aan dat het normaal is om op je 26e over je toekomst na te gaan denken...
Lijkt me toch iets waar een (kleine) werkgever rekening mee houdt. Ik zou het wel doen denk ik.
Ja, ik generaliseer.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 16:39:35 #76
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_108351433
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:48 schreef Northside het volgende:

[..]

Nou ja, voor die keuze sta ik nu dus. Er zijn mogelijkheden bij andere werkgevers, alleen begin ik daar dus weer met een jaarcontract (nu vaste aanstelling). Heb er over nagedacht, maar besloten er toch voor te gaan. Ik wil me niet door angst laten regeren / heb er alle vertrouwen in dat ze me niet eruit gooien omdat ze ontevreden gaan zijn over mijn werk.
Ik doe het dus niet, ik wacht nog wel een paar jaartjes :). Zo slecht zit ik niet waar ik nu zit, ik hou het nog wel wat jaartjes vol.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_108351561
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 22:47 schreef DjinN het volgende:

[..]

geen vast contract knnen krijgen is ook gewoon balen zonder studie hoor. Er hoeft geen onderscheid te zijn tussen geschoold en ongeschoold personeel als et hierom gaat.

Ongeschoold ersoneel wordt zelfs nog genemd, die hebben t nog moeilijker.
compact en kleverig.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 17:24:12 #78
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_108352857
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 16:43 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

geen vast contract knnen krijgen is ook gewoon balen zonder studie hoor. Er hoeft geen onderscheid te zijn tussen geschoold en ongeschoold personeel als et hierom gaat.

Ongeschoold ersoneel wordt zelfs nog genemd, die hebben t nog moeilijker.
Maar de bedoeling van een studie is vaak om juist de kans om een baan te vergroten. Extra zuur als je investering tot niets heeft geleidt.
pi_108355373
Bedrijven in het MKB hebben het net zo moeilijk

Het wordt als klein bedrijf extreem moeilijk gemaakt om personeel in dienst te nemen, doordat de overheid de stomste wetten verzint die de economie kapot maken zoals het huidige arbeidsrecht en de ontslag- en zorgwetgeving.

Voor iedere scheet + vervolgschade die een werknemer laat is de werkgever aansprakelijk inclusief zijn prive-vermogen', en bovendien de overheid gaat er dan lekker op los met boetes en invallen en procedures.

Komt nog bij:

Allerlei pesterijen van het UWV, de Sociale diensten en de fiscus om koste wat het kost het bedrijf kapot te maken; i.p.v. de werknemer en werkgever te helpen naar een goede samenwerking. }:|
  vrijdag 24 februari 2012 @ 18:56:21 #80
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108355888
Het probleem is niet dat de arbeidsmarkt te soepel is geworden, maar dat zij nog steeds te rigide is. Juist daarom durven werknemers "niemand" aan te nemen. Want als je een kat in de zak aanneemt, dan zit je daar zo een paar jaar aan vast. En dat kan een klein bedrijf zelfs de kop kosten.

Wat ik wel oneerlijk vind is dat de 'oudere' generatie alle mogelijke rechten heeft, vaak het dubbele verdient en nog niet de helft van de competenties heeft. Hoeveel mensen werken er niet (waar ik werk tenminste) die het digitale tijdperk compleet gemist hebben, daarom eigenlijk niks zinvols meer kunnen doen, maar af en toe op het werk hoeven te komen en er op hun 55-ste alweer uit mogen? Maar wel 6K bruto of meer krijgen! Eigenlijk zou een werkgever zo iemand het liefst eruit gooien en voor dat geld 2 jongeren aannemen. Maar aanhouden van deze mensen is blijkbaar toch goedkoper.

En die jongeren zijn eigenlijk dubbel zuur. Want geen vast contract is ook vaak geen hypotheek en dat betekent de volle mep aan inkomstenbelasting betalen, terwijl die oudere 6K collega gewoon 700 euro aftrekt per maand. Niet dat hij ooit zoveel betaalt heeft voor zijn huis, maar wel nog net op tijd een extra hypotheek genomen. Lekker leven zonder zorgen wordt dat genoemd.

Mocht ik op straat komen te staan (wat dus alweer onwaarschijnlijk is, want ik ben net iets ouder), dan ben ik binnen 3 maanden weg uit dit land. Ik ga echt niet met een 0-uren contract voortdurend in onzekerheid leven en me suf werken wanneer het nodig is en op de bank zitten wanneer ze me niet nodig hebben.
The End Times are wild
pi_108355997
Ik had uitzicht op een vast contract echter door de onzekerheid voor 2012 is men hier op terugkomen en heb ik nogmaals een halfjaar contract gekregen.

Ik snap het wel vannuit de organisatie en de onzekere tijden waarin we leven. Voor mijn zekerheid is het jammer. Gelukkig heb ik al een huis en ruime werkervaring. Kan me voorstellen dat het voor starters een stuk lastiger word allemaal. Een kwalijke zaak.

Ik maak me er niet zo druk om, in de ICT is gelukkig nog steeds werk zat. Vandaag ontslagen is nog steeds morgen ander werk :)
pi_108356070
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 18:56 schreef LXIV het volgende:
Het probleem is niet dat de arbeidsmarkt te soepel is geworden, maar dat zij nog steeds te rigide is. Juist daarom durven werknemers "niemand" aan te nemen. Want als je een kat in de zak aanneemt, dan zit je daar zo een paar jaar aan vast. En dat kan een klein bedrijf zelfs de kop kosten.

Wat ik wel oneerlijk vind is dat de 'oudere' generatie alle mogelijke rechten heeft, vaak het dubbele verdient en nog niet de helft van de competenties heeft. Hoeveel mensen werken er niet (waar ik werk tenminste) die het digitale tijdperk compleet gemist hebben, daarom eigenlijk niks zinvols meer kunnen doen, maar af en toe op het werk hoeven te komen en er op hun 55-ste alweer uit mogen? Maar wel 6K bruto of meer krijgen! Eigenlijk zou een werkgever zo iemand het liefst eruit gooien en voor dat geld 2 jongeren aannemen. Maar aanhouden van deze mensen is blijkbaar toch goedkoper.

En die jongeren zijn eigenlijk dubbel zuur. Want geen vast contract is ook vaak geen hypotheek en dat betekent de volle mep aan inkomstenbelasting betalen, terwijl die oudere 6K collega gewoon 700 euro aftrekt per maand. Niet dat hij ooit zoveel betaalt heeft voor zijn huis, maar wel nog net op tijd een extra hypotheek genomen. Lekker leven zonder zorgen wordt dat genoemd.

Mocht ik op straat komen te staan (wat dus alweer onwaarschijnlijk is, want ik ben net iets ouder), dan ben ik binnen 3 maanden weg uit dit land. Ik ga echt niet met een 0-uren contract voortdurend in onzekerheid leven en me suf werken wanneer het nodig is en op de bank zitten wanneer ze me niet nodig hebben.
Ik heb het al zovaak gezegt. De jongere generaties betalen letterlijk de welvaart en zekerheden van de oudere generaties.

Walgelijk. Jammer dat solidariteit in dit land maar een kant op werkt.
pi_108356247
quote:
ontslag recht horror idd. Een loss-loss situatie.

quote:
Wat ik wel oneerlijk vind is dat de 'oudere' generatie alle mogelijke rechten heeft, vaak het dubbele verdient en nog niet de helft van de competenties heeft. Hoeveel mensen werken er niet (waar ik werk tenminste) die het digitale tijdperk compleet gemist hebben, daarom eigenlijk niks zinvols meer kunnen doen, maar af en toe op het werk hoeven te komen en er op hun 55-ste alweer uit mogen?
en nog veel meer.... idd heel onrechtvaardig, ook heel dom en contra-productief.

quote:
Maar wel 6K bruto of meer krijgen! Eigenlijk zou een werkgever zo iemand het liefst eruit gooien en voor dat geld 2 jongeren aannemen. Maar aanhouden van deze mensen is blijkbaar toch goedkoper.

nog een voorbeeld van contra-productieve werksistuaties.

Een van de onderdelen van de samenzwering in Nederland is, om kleine startende bedrijven te laten pesten door de overheid en fiscus met allerlei contra-productieve regeltjes en hen te saboteren om goede mensen te kunnen aannemen.

De grote bedrijven kunnen dan veel makkelijker aan personeel komen, tegen lagere kosten en minder rechten voor het personeel. Ze hebben dan ook nog eens minder concurrentie van kleine en startende bedrijven te duchten

Het verbaast mij dat zo weinig MKB-ondernemers en werknemers dit door hebben.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 19:12:17 #84
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_108356438
Ik heb eindelijk na drie jaar een vast contract gekregen, word ik er bij een reorganisatie uitgegooid :')
pi_108358131
quote:
Waar ik werk zitten ze ook. En je moet er eens iets over durven zeggen. Het ergste is dat je er niets aan kan doen, want ze zijn met elkaar het grootste deel van de stemmers.
Ja, ik generaliseer.
pi_108358935
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 16:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan had die baas hem zoals je kunt lezen voor 3 maanden op straat moeten schoppen en kan de werknemersdans wederom opnieuw beginnnen.

Deze regels zijn ontstaan in de vorige eeuw om werknemers te behoeden voor uitbuiting door werkgevers. Maar goed jij wilt liever geloven in het rechtse sprookje dat werkgevers het beste met de werknemers voor hebben en eigenlijk wel het maximale willen betalen terwijl men ook wel minimumlonen wilt verlagen. :D
De regels ken ik ook wel, en in plaats dat ieman dus netjes aan het werkt blijft moet ie 3 maanden de WW in, ja nee daar zijn we allemaal mee geholpen.
pi_108361428
Ik denk dat het ook sterk afhangt van de sector waarin je werkt. Bovendien is dit toch de kant die het in Nederland onvermijdelijk op gaat.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 20:55:48 #88
346939 Janneke141
pi_108361439
De flexwet werkt averechts voor de werknemer, daar kunnen werkgevers ook niks aan doen.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 21:03:34 #89
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_108361835
Alleen jammer dat werkgevers niet zullen investeren in tijdelijk personeel (met bv opleidingen). Ondertussen loopt iedereen te zeiken dat er te weinig goed opgeleid personeel is. De privatisering van onderwijs heeft ook dramatische gevolgen (laatste voorbeeld Windesheim).

Het is een vicieuze cirkel van steeds slechtere arbeidsvoorwaarden, beloning en opleiding. En niemand die verantwoordelijkheid neemt, de werknemer krijgt de schuld, want die zijn lui.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 24 februari 2012 @ 21:13:52 #90
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108362254
Richt een jongerenpartij op. Jullie laten je naaien omdat je geen vuist vormt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 21:17:43 #91
pi_108362447
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Richt een jongerenpartij op. Jullie laten je naaien omdat je geen vuist vormt
Ja, nog een partij om de oppositie te verdelen.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  vrijdag 24 februari 2012 @ 21:18:46 #92
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108362508
quote:
13s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 21:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Van D66, de PVDA of de SP hoeven jullie sowieso niks te verwachten. Die zijn er in ieder geval niet voor jongeren. Om over CDA en VVD nog maar te zwijgen.
The End Times are wild
  vrijdag 24 februari 2012 @ 21:20:06 #93
45206 Pietverdriet
pi_108362586
quote:
13s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 21:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Braaf op babyboombelangen partijen blijven stemmen, goedzo!
  vrijdag 24 februari 2012 @ 21:27:42 #94
pi_108362976
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 21:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Braaf op babyboombelangen partijen blijven stemmen, goedzo!
Stemmen? Daar heb je een democratie voor nodig. _O-
  vrijdag 24 februari 2012 @ 21:39:46 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108363561
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 21:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Stemmen? Daar heb je een democratie voor nodig. _O-
Maar wat wil je dan doen? Je tentje opzetten op het Malieveld?
The End Times are wild
  vrijdag 24 februari 2012 @ 21:43:32 #96
pi_108363712
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 21:39 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar wat wil je dan doen? Je tentje opzetten op het Malieveld?
De financiele troep belasten, ze moeten hun eigen troep opruimen. Een maatschappij is voor mensen, niet voor aandeelhouders.

Politieke corruptie aanpakken.

Onderwijs om mensen te onderwijzen, niet om CEO's geld te laten verdienen.
pi_108364095
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 21:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Alleen jammer dat werkgevers niet zullen investeren in tijdelijk personeel (met bv opleidingen). Ondertussen loopt iedereen te zeiken dat er te weinig goed opgeleid personeel is. De privatisering van onderwijs heeft ook dramatische gevolgen (laatste voorbeeld Windesheim).

Het is een vicieuze cirkel van steeds slechtere arbeidsvoorwaarden, beloning en opleiding. En niemand die verantwoordelijkheid neemt, de werknemer krijgt de schuld, want die zijn lui.
Waarom moet een bedrijf in jou investeren? Het is geen filantropische instelling, investeer in je zelf, zorg dat je een waardevolle asset bent voor een bedrijf, dan zullen ze je graag in dienst nemen, en kun je betere voorwaarden eisen, bijvoorbeeld dat je door kunt studeren op het bedrijf zijn kosten.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 21:53:12 #98
pi_108364241
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 21:50 schreef raptorix het volgende:

[..]

Waarom moet een bedrijf in jou investeren?
Omdat ze goed personeel nodig hebben.
quote:
Het is geen filantropische instelling, investeer in je zelf, zorg dat je een waardevolle asset bent voor een bedrijf, dan zullen ze je graag in dienst nemen, en kun je betere voorwaarden eisen, bijvoorbeeld dat je door kunt studeren op het bedrijf zijn kosten.
Onzin. Bedrijven zoeken nog steeds jongetjes van 20 met universitaire opleiding en 10 jaar ervaring. En ze roepen dat anderen daar voor moeten zorgen.

Waarom moeten werknemers bedrijven subsidieren met gratis opleiding? Dat verdienen ze nooit terug. Zeker niet aangezien de opleidingen steeds duurder en slechter worden.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 22:06:50 #99
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_108365007
Op mijn werk is het ook zo dat alleen de vaste medewerkers cursussen van enige betekenis mogen volgen. En dan is het nog steeds deels in eigen tijd. Terwijl juist nieuwe medewerkers (dus mensen met een contract voor bepaalde tijd) vaak een cursus goed kunnen gebruiken.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 22:11:24 #100
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_108365253
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 21:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

De privatisering van het onderwijs :')
Wat lul je nou weer.

Onderwijs is de afgelopen decennia juist meer centraal vanuit den haag geleid. Vrijheden van instellingen zijn een stuk beperkter dan vroeger.
pi_108365334
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 21:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Omdat ze goed personeel nodig hebben.

[..]

Onzin. Bedrijven zoeken nog steeds jongetjes van 20 met universitaire opleiding en 10 jaar ervaring. En ze roepen dat anderen daar voor moeten zorgen.

Waarom moeten werknemers bedrijven subsidieren met gratis opleiding? Dat verdienen ze nooit terug. Zeker niet aangezien de opleidingen steeds duurder en slechter worden.
Het feit dat ze dat kunnen permitteren zegt dus voldoende over het niveau in Nederland, bij ons hoef je helemaal geen opleiding te hebben, een goed stel hersens en feeling voor het vak is voldoende, het punt is dat mensen echter liever hun tijd besteden aan flut studies waar geen werkgever op zit te wachten, vervolgens gaan dit soort types klagen dat ze niet aan de bak komen, tjah vind je het gek als elke oetlul vrijetijds management studeert.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 22:13:22 #102
pi_108365371
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 22:06 schreef MaLo het volgende:
Op mijn werk is het ook zo dat alleen de vaste medewerkers cursussen van enige betekenis mogen volgen. En dan is het nog steeds deels in eigen tijd. Terwijl juist nieuwe medewerkers (dus mensen met een contract voor bepaalde tijd) vaak een cursus goed kunnen gebruiken.
Ik ken iemand die via een uitzendbureau werkte (kantoorfunctie) voor een wat groter bedrijf. Na 1,5 jaar werd afgesproken (tussen hem, het bedrijf en het uitzendbureau) dat hij een cursus excel of access zou krijgen. Dat werd een half jaar uitgesteld (zonder goede verklaring) en vervolgens werd hij het bos ingestuurd met een cursus basisveiligheid (VCA). Dat was goedkoper maar voor zijn functie nutteloos. :')
pi_108365454
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 22:06 schreef MaLo het volgende:
En wat houd je tegen om zelf studie te volgen? Ondanks dat ik gerust dure cursussen mag volgen, kies ik er liever voor om aan zelf studie te doen, niet alleen bespaar ik het bedrijf daar veel geld mee, ik zadel me dan ook niet op met een studie schuld.
pi_108365518
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 22:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik ken iemand die via een uitzendbureau werkte (kantoorfunctie) voor een wat groter bedrijf. Na 1,5 jaar werd afgesproken (tussen hem, het bedrijf en het uitzendbureau) dat hij een cursus excel of access zou krijgen. Dat werd een half jaar uitgesteld (zonder goede verklaring) en vervolgens werd hij het bos ingestuurd met een cursus basisveiligheid (VCA). Dat was goedkoper maar voor zijn functie nutteloos. :')
WUT, een cursus excel/access :') :') :')
  vrijdag 24 februari 2012 @ 22:15:53 #105
pi_108365543
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 22:14 schreef raptorix het volgende:

[..]

En wat houd je tegen om zelf studie te volgen?
Precies. Gewoon het hele onderwijs afschaffen. Laat iedereeen het lekker zelf regelen. :')
  vrijdag 24 februari 2012 @ 22:16:21 #106
346939 Janneke141
pi_108365573
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 22:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Een cursus Excel!? Dat doe je toch zelf? Te triest vooor woorden als je daarvoor 'afhankelijk' bent van het bedrijf.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 22:17:08 #107
pi_108365614
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 22:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Een cursus Excel!? Dat doe je toch zelf? Te triest vooor woorden als je daarvoor 'afhankelijk' bent van het bedrijf.
Nou en? Afspraak is afspraak.
pi_108365646
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 22:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Precies. Gewoon het hele onderwijs afschaffen. Laat iedereeen het lekker zelf regelen. :')
Ehm, het huidige systeem is opgezet door de overheid, over het resultaat mag je je eigen oordeel geven.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 22:18:08 #109
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_108365676
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 22:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

:')
Mensen zelf laten regelen is geen afschaffen.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 22:18:32 #110
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_108365702
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 22:14 schreef raptorix het volgende:

[..]

En wat houd je tegen om zelf studie te volgen? Ondanks dat ik gerust dure cursussen mag volgen, kies ik er liever voor om aan zelf studie te doen, niet alleen bespaar ik het bedrijf daar veel geld mee, ik zadel me dan ook niet op met een studie schuld.
Ik lever het bedrijf genoeg op, ik zit daar niet om ze nog meer geld te besparen. Een studieschuld krijg ik niet door het volgen van cursussen, ik heb geen terugbetalingsregeling als ik mijn contract op zou zeggen. En verder zijn tijd en geld motieven om niet zelf cursussen te volgen.
De cursussen die ik via het werk volg, zijn al voor de helft in mijn eigen tijd en dat vind ik prima, maar ook wel genoeg.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 22:18:52 #111
pi_108365717
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 22:17 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ehm, het huidige systeem is opgezet door de overheid, over het resultaat mag je je eigen oordeel geven.
Het resultaat was goed, maar is de afgelopen jaren flink afgebroken. In mijn tijd betekende MBO nog iets.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 22:19:29 #112
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_108365756
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 22:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het resultaat was goed, maar is de afgelopen jaren flink afgebroken. In mijn tijd betekende MBO nog iets.
In mijn tijd betekende HBO nog iets :P.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 22:20:07 #113
pi_108365790
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 22:19 schreef MaLo het volgende:

[..]

In mijn tijd betekende HBO nog iets :P.
_O-
  vrijdag 24 februari 2012 @ 22:21:22 #114
346939 Janneke141
pi_108365850
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 22:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nou en? Afspraak is afspraak.
Oh. Ja, dan hoef je als werknemer niks meer te doen. Goeie instelling.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 22:22:50 #115
pi_108365916
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 22:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Oh. Ja, dan hoef je als werknemer niks meer te doen. Goeie instelling.
Wat een onzin, er word tussen de drie partijen iets afgesproken en dan krijgt hij na een half jaar wachten een half opgegeten dropje.
pi_108365970
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 22:18 schreef MaLo het volgende:

[..]

Ik lever het bedrijf genoeg op, ik zit daar niet om ze nog meer geld te besparen. Een studieschuld krijg ik niet door het volgen van cursussen, ik heb geen terugbetalingsregeling als ik mijn contract op zou zeggen. En verder zijn tijd en geld motieven om niet zelf cursussen te volgen.
De cursussen die ik via het werk volg, zijn al voor de helft in mijn eigen tijd en dat vind ik prima, maar ook wel genoeg.
Als je genoeg oplevert bevind je dus in een situatie waar je voorwaarden kunt stellen, wat let je om dat niet te doen?
pi_108366018
quote:
In mijn tijd ook, tegenwoordig stromen zelfs VMBO'ers met niet al te veel moeite door naar HBO opleidingen, in mijn tijd was het al een hele prestatie als iemand vanuit het LBO naar een MTS ging en het haalde.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 22:27:45 #118
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_108366141
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 22:23 schreef raptorix het volgende:

[..]

Als je genoeg oplevert bevind je dus in een situatie waar je voorwaarden kunt stellen, wat let je om dat niet te doen?
Wat voor voorwaarden zou ik moeten stellen dan? Ik heb toch aangegeven dat ik niet ontevreden ben over de situatie zoals die voor mij geldt? Geen kosten voor opleidingen, 50% eigen tijd, 50% onder de baas zijn tijd, ik vind het best hoor. Tuurlijk zou het het mooiste zijn als de cursussen geheel onder werktijd vielen, maar zoals je zelf ook aangeeft, een beetje investering mag je wel van werknemers verwachten.

Ik vind alleen dat werknemers met een contract voor bepaalde tijd ook meer opleidingsmogelijkheden zouden moeten krijgen, dat zou in mijn ogen zowel het bedrijf als de werknemer ten goede komen.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 22:27:59 #119
pi_108366155
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 22:24 schreef raptorix het volgende:

[..]

In mijn tijd ook, tegenwoordig stromen zelfs VMBO'ers met niet al te veel moeite door naar HBO opleidingen, in mijn tijd was het al een hele prestatie als iemand vanuit het LBO naar een MTS ging en het haalde.
Precies. Je betaald je blauw en krijgt een waardeloos papiertje.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 22:28:57 #120
pi_108366206
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 22:27 schreef MaLo het volgende:

[..]

Ik vind alleen dat werknemers met een contract voor bepaalde tijd ook meer opleidingsmogelijkheden zouden moeten krijgen, dat zou in mijn ogen zowel het bedrijf als de werknemer ten goede komen.
Maar dan krijgen de aandeelhouders van uitzendbureaus minder dividend, dus dat gebeurt niet.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 22:31:52 #121
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_108366342
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 22:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar dan krijgen de aandeelhouders van uitzendbureaus minder dividend, dus dat gebeurt niet.
Wij werken niet met uitzendbureaus, iedereen is rechtstreeks in dienst van het bedrijf. Dus die vlieger gaat niet op ;).
  vrijdag 24 februari 2012 @ 22:37:20 #122
pi_108366595
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 22:31 schreef MaLo het volgende:

[..]

Wij werken niet met uitzendbureaus, iedereen is rechtstreeks in dienst van het bedrijf. Dus die vlieger gaat niet op ;).
Dan is dat mooi stom van dat bedrijf. Met het aanbieden van opleiding loop je meer kans om tijdelijk personeel aan je te binden. Er zijn altijd oppurtunisten die met een papiertje naar de concurrent stappen, maar ik denk dat het netto in het voordeel van het bedrijf is.
pi_108366780
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 22:27 schreef MaLo het volgende:

[..]

Wat voor voorwaarden zou ik moeten stellen dan? Ik heb toch aangegeven dat ik niet ontevreden ben over de situatie zoals die voor mij geldt? Geen kosten voor opleidingen, 50% eigen tijd, 50% onder de baas zijn tijd, ik vind het best hoor. Tuurlijk zou het het mooiste zijn als de cursussen geheel onder werktijd vielen, maar zoals je zelf ook aangeeft, een beetje investering mag je wel van werknemers verwachten.

Ok verwisselde je met andere post, dacht dat je geen opleidingen mocht volgen, bij ons hebben ze een vrij goede deal:

-Cursussen die je direct voor je functioneren nodig hebt, deze mag je uiteraard gratis volgens in werktijd (bijvoorbeeld productspecifieke curssusen welke je direct moet implementeren)
-Cursussen die je in je werk beter maken, maar welke voor je zelf ook erg waardevol zijn, denk hierbij aan brede certificeringstrjacten, je krijgt hiervoor een studieovereenkomst, wanneer je binnen 3 jaar weg gaat, moet je de helft terug betalen (voor elk jaar dat je eerder weg gaat moet je dus een 6e deel terug betalen
-Cursussen die je niet direct in je dagelijkse functioneren nodig hebt, maar wel bijdragen aan je persoonlijke ontwikkeling, zelfde regeling, maar dan een eigen risico van 2/3e.
pi_108379076
quote:

[..]

Oh eh, ik dacht dat er net besloten was dat mensen tot 67 moesten werken.......maar droom jij lekker verder hoor.

Het probleem is juist dat iemand van rond de 30 nu die geen werk heeft, over tien jaar het ook wel kan schudden, want dan ben je gewoon een langdurige werkloze zonder ervaring en oud!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_108379435
Dat mensen uberhaubt nog behoefte hebben aan excel cursussen is te triest voor woorden met de help functie zijn de meeste functies wel te doorgronden als ze niet eens in staat zijn om een goede help functie te gebruiken zouden ze misschien toch eens goed aan zelfreflectie moeten doen en tot de conclusie komen dat de functies die ze ambieren te hoog gegrepen zijn.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 12:38:02 #126
pi_108379566
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 12:33 schreef Basp1 het volgende:
Dat mensen uberhaubt nog behoefte hebben aan excel cursussen is te triest voor woorden met de help functie zijn de meeste functies wel te doorgronden als ze niet eens in staat zijn om een goede help functie te gebruiken zouden ze misschien toch eens goed aan zelfreflectie moeten doen en tot de conclusie komen dat de functies die ze ambieren te hoog gegrepen zijn.
De basale functies zijn vast te doen voor de meeste mensen, maar ik heb mensen complete database-systemen zien programmeren in Excell, dat leer zelfs ik mezelf niet aan met een on-line cursusje. Die kennis wilde een stapje verder in zijn kantooromgeving en dat dient gestimuleert te worden.

Als dan tussen de drie partijen iets word afgesproken in die richting, is een papiertje basisveiligheid gewoon niet volgens de afspraak.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 12:39:59 #127
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_108379623
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 12:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De basale functies zijn vast te doen voor de meeste mensen, maar ik heb mensen complete database-systemen zien programmeren in Excell, dat leer zelfs ik mezelf niet aan met een on-line cursusje. Die kennis wilde een stapje verder in zijn kantooromgeving en dat dient gestimuleert te worden.

Als dan tussen de drie partijen iets word afgesproken in die richting, is een papiertje basisveiligheid gewoon niet volgens de afspraak.
Een database in Excel :')
pi_108379751
Welke hobbybob gaat excel misbruiken om er een database applicatie van te maken als de standaards ook zo te koop zijn genaamd acces. Heel leuk zulke hobby bobs maar als die een keer bij je bedrijf vertrekken heb je een serieus probleem met het onderhoud van zulke te complex gemaakte applicaties. Dat zijn dus dan ook weer van die types die ik hierboven al benoemd had, een gebrek aan zelfreflectie. En dan hebben ze het geluk/ ongeluk dat hun baas aan diezelfde kwaal leidt.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 12:50:49 #129
pi_108379969
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 12:44 schreef Basp1 het volgende:
Welke hobbybob gaat excel misbruiken om er een database applicatie van te maken als de standaards ook zo te koop zijn genaamd acces. Heel leuk zulke hobby bobs maar als die een keer bij je bedrijf vertrekken heb je een serieus probleem met het onderhoud van zulke te complex gemaakte applicaties. Dat zijn dus dan ook weer van die types die ik hierboven al benoemd had, een gebrek aan zelfreflectie. En dan hebben ze het geluk/ ongeluk dat hun baas aan diezelfde kwaal leidt.
Dat zal allemaal best, maar het gaat er om dat de drie partijen opleiding afspreken en dat het uitzendbureau de boel besodemieterd.
pi_108380171
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 12:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat zal allemaal best, maar het gaat er om dat de drie partijen opleiding afspreken en dat het uitzendbureau de boel besodemieterd.
Welkom tot de echte wereld waar niet elke afspraak wordt nagekomen of soms zelf helemaal weer veranderd worden. Als je daar niet mee kan omgaan geldt ook hiervoor weer het woordje zelfreflectie.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 12:58:42 #131
pi_108380225
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 12:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Welkom tot de echte wereld waar niet elke afspraak wordt nagekomen of soms zelf helemaal weer veranderd worden. Als je daar niet mee kan omgaan geldt ook hiervoor weer het woordje zelfreflectie.
Prima, maar dan moeten bedrijven niet zeuren dat ze geen goed personeel kunnen krijgen en dat het personeel voor zichzelf moet zorgen. Dan kies je voor een vechtsituatie.
pi_108380392
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 12:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Prima, maar dan moeten bedrijven niet zeuren dat ze geen goed personeel kunnen krijgen en dat het personeel voor zichzelf moet zorgen. Dan kies je voor een vechtsituatie.
Het personeel wordt niet per defenitie beter van simpele opleidingen. Veel personeel verwacht dat alles voor hun wordt aangedragen als je lbo'er bent kan ik daarin meegaan maar alles wat daarbovenuit komt daarvan verwacht ik ook wat zelfredzaamheid en eigen initiatief. Als dat ontbreekt heb je totaal niets van je opleiding gesnapt.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 13:07:16 #133
pi_108380497
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het personeel wordt niet per defenitie beter van simpele opleidingen.
Geef ze dan dure opleidingen :')
pi_108380568
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Geef ze dan dure opleidingen :')
Want een dure opleiding is in jou wereld per defenitie complexer?

Ga eerst eens wat aan logica doen zou ik zeggen.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 13:22:31 #135
pi_108380942
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Want een dure opleiding is in jou wereld per defenitie complexer?

Ga eerst eens wat aan logica doen zou ik zeggen.
Hee, jij zegt dat simpele opleidingen niet helpen. :{w
pi_108381002
Tja dat krijg je met al die kut jobhoppers. Dan begint het heel normaal te worden.
pi_108381598
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Hee, jij zegt dat simpele opleidingen niet helpen. :{w
Ik verwacht van een mbo of hoger opgeleid persoon wel wat autodidactische vaardigheden. Een F1 toest in excel indrukken om daarna je vraag in te typen moet op dat niveau toch niet teveel gevraagd zijn.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 13:48:08 #138
pi_108381638
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik verwacht van een mbo of hoger opgeleid persoon wel wat autodidactische vaardigheden. Een F1 toest in excel indrukken om daarna je vraag in te typen moet op dat niveau toch niet teveel gevraagd zijn.
Maar niet iedereen heeft MBO. Kan je je argument alleen winnen met strenge randvoorwaarden?
  zaterdag 25 februari 2012 @ 13:49:47 #139
pi_108381679
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:24 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Tja dat krijg je met al die kut jobhoppers. Dan begint het heel normaal te worden.
Vreemd genoeg zijn de meeste job-hopper juist hoger opgeleiden die uitstekend voor zichzelf kunnen zorgen. Wat hebben de lager opgeleiden daar mee te maken. Dat zijn degenen die steeds meer in tijdelijke contracten blijven hangen en waar men niet in wil investeren terwijl men klaagt over te weinig opgeleid personeel?
pi_108381716
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Vreemd genoeg zijn de meeste job-hopper juist hoger opgeleiden die uitstekend voor zichzelf kunnen zorgen. Wat hebben de lager opgeleiden daar mee te maken. Dat zijn degenen die steeds meer in tijdelijke contracten blijven hangen en waar men niet in wil investeren terwijl men klaagt over te weinig opgeleid personeel?
Omdat alle werkgevers het er over hebben. Jobhoppen is de toekomst geworden voor IEDEREEN.
pi_108381781
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar niet iedereen heeft MBO. Kan je je argument alleen winnen met strenge randvoorwaarden?
Nee en als je nog lager opgeleid bent dan zul je ook geen ilussies moeten maken dat je ooit een kantoorfunctie gaat vervullen. Een cursus rijbewijs c na 4 jaar achter de vuilniswagen gelopen te hebben om deze dan ook een keer te besturen hoort dan wel tot de mogelijkheden.
pi_108381924
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 12:56 schreef Godshand het volgende:

[..]

Klopt, dit zie je al in de zorg, bij minder populaire artsenberoepen zoals de GGZ, GGD en verpleeghuiswereld. De oudere artsen doen een stap terug, maar verse artsen zijn er dan nauwelijks, zeker buiten de Randstad niet. Je krijgt hier dan als je wel solliciteert en bevalt binnen een maand een vast contract aangeboden :)
Klopt , hier is er zelfs een verpleegkundige bevordert tot arts :')

Heb het verkeerde vak gekozen :'(
Ik schijt ermee uit. Doei , bedankt voor het fokken.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 14:01:00 #143
pi_108381991
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nee en als je nog lager opgeleid bent dan zul je ook geen ilussies moeten maken dat je ooit een kantoorfunctie gaat vervullen.
Onzin. Er zijn zat makkelijke baantje op kantoren. Geef een chauffeur een cursus Excell en Word....
quote:
Een cursus rijbewijs c na 4 jaar achter de vuilniswagen gelopen te hebben om deze dan ook een keer te besturen hoort dan wel tot de mogelijkheden.
:')
pi_108382076
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 14:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Onzin. Er zijn zat makkelijke baantje op kantoren. Geef een chauffeur een cursus Excell en Word....

Dan gaat hij dus zoals je al beschreven hebt een database systeem bouwen in excel terwijl de effecientie voor de organisatie ver te zoeken is. Maar wel leuk voor hem dat hij kan hobbien in de baas zijn tijd.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 14:06:21 #145
pi_108382151
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 14:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan gaat hij dus zoals je al beschreven hebt een database systeem bouwen in excel terwijl de effecientie voor de organisatie ver te zoeken is. Maar wel leuk voor hem dat hij kan hobbien in de baas zijn tijd.
Je zei net zelf dat dat hobbyprojecten zijn van nerds. Die ex-chauffeurs die naar kantoor verhuizen bedenken dat soort dingen niet. Die kunnen met een simpel cursusje hun ex-collega's inplannen.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 14:09:52 #146
262 Re
Kiss & Swallow
pi_108382241
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:51 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Omdat alle werkgevers het er over hebben. Jobhoppen is de toekomst geworden voor IEDEREEN.
Uhmmm nou nee, ik zit prima waar ik zit eigenlijk

Ik ben blij dat er tijdelijke contracten zijn, eerst maar eens bewijzen wat je kan. Bij ons krijgen ze trouwens wel alle noodzakelijke trainingen en optionele trainingen, anders kunnen ze hun werk niet doen.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 25 februari 2012 @ 14:10:50 #147
pi_108382270
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 14:09 schreef Re het volgende:

[..]

Ik ben blij dat er tijdelijke contracten zijn, eerst maar eens bewijzen wat je kan. Bij ons krijgen ze trouwens wel alle noodzakelijke trainingen en optionele trainingen, anders kunnen ze hun werk niet doen.
Sorry, maar je moet jobhoppen. Het gaat niet om jouw werkplezier, wat denk je nou?
  zaterdag 25 februari 2012 @ 14:16:30 #148
262 Re
Kiss & Swallow
pi_108382435
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 14:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Sorry, maar je moet jobhoppen. Het gaat niet om jouw werkplezier, wat denk je nou?
Ahhhh ok, nou is dat gelukkig niet zo moeilijk in mijn branche dus ik zal eens kijken waar ik naartoe ga springen...

Oh, als ik een CV zie van een jobhopper dan gaat die de prullenbak in
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_108382564
quote:

[..]

Dat soort werkgevers worden er minder en minder.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 14:24:15 #150
45206 Pietverdriet
pi_108382663
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 14:16 schreef Re het volgende:

[..]

Ahhhh ok, nou is dat gelukkig niet zo moeilijk in mijn branche dus ik zal eens kijken waar ik naartoe ga springen...

Oh, als ik een CV zie van een jobhopper dan gaat die de prullenbak in
Waarom?
Mijn ervaring is dat mensen die 15 jaar bij dezelfde werkgever hebben gewerkt eerder gedemotiveerde zeikers zijn dan mensen die alle paar jaren wisselden omdat ze wat beters ambieerden.

quote:

[..]

Dus jij wilt wel flexibel met mensen om kunnen gaan, maar zij mogen dat niet?
pi_108382669
quote:
Ik ben blij dat er tijdelijke contracten zijn, eerst maar eens bewijzen wat je kan.
Klinkt goed, lekker beunhazen en je uit sloven om tegenover je collega's te bewijzen dat je het waard ben om in hun aanwezigheid te mogen verkeren (en waarvan de zittende collega's zichzelf natuurlijk allang hebben bewezen en dat ook niet meer hoeven te doen).

Alleen maar omdat het bedrijf/P&O niet in staat is mensen te selecteren omdat ze niet kundig genoeg zijn de kwaliteiten van sollicitanten in te schatten.

En lekker makkelijk ook voor de 'vaste club' werknemers waartegenover 'de nieuwe' niet kritisch mag zijn maar zich juist moet conformeren en nog beter voor je kansen op een vast contract, vooral dat clubje de hemel in prijzen hoe goed zij het wel niet doen. Maakt niet uit wat je doet maar hoe je het presenteert is wat in zulke bedrijven vaak het beste werkt, waarvan ik begrijp dat het overgrote deel van de bedrijven in Nederland zo zijn.
pi_108382684
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het personeel wordt niet per defenitie beter van simpele opleidingen. Veel personeel verwacht dat alles voor hun wordt aangedragen als je lbo'er bent kan ik daarin meegaan maar alles wat daarbovenuit komt daarvan verwacht ik ook wat zelfredzaamheid en eigen initiatief. Als dat ontbreekt heb je totaal niets van je opleiding gesnapt.
Heb je daar een opleiding voor nodig dan? Volgens is dat gewoon common sense.

Sowieso vind ik diploma's zwaar overgewaardeerd. Mijn hoogste diploma is Mavo :') en op dit moment heb ik ook gewoon een baan op HBO niveau.
pi_108382727
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 14:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom?
Mijn ervaring is dat mensen die 15 jaar bij dezelfde werkgever hebben gewerkt eerder gedemotiveerde zeikers zijn dan mensen die alle paar jaren wisselden omdat ze wat beters ambieerden.
Onzin, de jobhoppers zijn juist de zeikerds. Boehoe ik vind het hier niet meer leuk ik ga ergens anders werken. Jankzakken zijn het
  zaterdag 25 februari 2012 @ 14:29:51 #154
45206 Pietverdriet
pi_108382838
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 14:26 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Onzin, de jobhoppers zijn juist de zeikerds. Boehoe ik vind het hier niet meer leuk ik ga ergens anders werken. Jankzakken zijn het
Tja, jij weet dus duidelijk mensen niet te binden of motiveren
pi_108382839
Wat een negatieve demotiverende instelling van bepaalde Fokkers. Er deugd altijd wel iets niet aan werknemers. Je zou ook eens iets constructiefs en opbeurend zeggen over werknemers en mensen in het algemeen. Wat een azijnzeikers, bah! :r
  zaterdag 25 februari 2012 @ 14:36:31 #156
45206 Pietverdriet
pi_108383089
Verder niets mis met flexibiliteit en je eigen broek ophouden, maar niet met de lastendruk die de NL overheid op inkomsten uit arbeid zet zodat je, zeker als geringverdiener, nauwelijks in staat bent reserves op te bouwen.
En Clapyourhands en Re zijn tekenend, wel flexibel met werknemers om willen gaan, maar als die flexibel willen zijn dat niet accepteren.
pi_108385733
Krijgen we zo niet een exodus naar het buitenland, als je 7 jaar lang een flexcontract kan hebben?
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 16:23:45 #158
346939 Janneke141
pi_108385822
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 16:20 schreef schaal_9 het volgende:
Krijgen we zo niet een exodus naar het buitenland, als je 7 jaar lang een flexcontract kan hebben?
Dat zal nogal meevallen. De goede hoger opgeleiden krijgen hier ook wel sneller een vast contract, en voor de lager opgeleiden is er in het buitenland ook niet veel te halen. Bovendien zullen die minder snel verhuizen/emigreren voor hun werk.
pi_108386121
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 16:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat zal nogal meevallen. De goede hoger opgeleiden krijgen hier ook wel sneller een vast contract, en voor de lager opgeleiden is er in het buitenland ook niet veel te halen. Bovendien zullen die minder snel verhuizen/emigreren voor hun werk.
Daar zit wel weer wat in ja, hoger opgeleiden vinden ook gemakkelijker ander werk.

Ik denk dat ook het minimumjeugdloon meespeelt, waardoor banen voor lager opgeleiden verdrongen worden door scholieren die voor een slavenloontje bereid zijn hetzelfde werk te doen. In Frankrijk bijvoorbeeld kennen ze een minimumloon van 9,22 euro per uur (vanaf 18 jaar!!) en 6,45 euro per uur vanaf 16 jaar. Zo goed als geen leeftijdsdiscriminatie dus en: op volwassen leeftijd kun je met het genoemde loon een volwaardig bestaan opbouwen.

De jeugdschalen zoals we die nu kennen hadden er nooit in deze vorm moeten komen.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_108386326
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 16:35 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Daar zit wel weer wat in ja, hoger opgeleiden vinden ook gemakkelijker ander werk.

Ik denk dat ook het minimumjeugdloon meespeelt, waardoor banen voor lager opgeleiden verdrongen worden door scholieren die voor een slavenloontje bereid zijn hetzelfde werk te doen. In Frankrijk bijvoorbeeld kennen ze een minimumloon van 9,22 euro per uur (vanaf 18 jaar!!) en 6,45 euro per uur vanaf 16 jaar. Zo goed als geen leeftijdsdiscriminatie dus en: op volwassen leeftijd kun je met het genoemde loon een volwaardig bestaan opbouwen.

De jeugdschalen zoals we die nu kennen hadden er nooit in deze vorm moeten komen.
Inderdaad!
  zaterdag 25 februari 2012 @ 16:45:34 #161
346939 Janneke141
pi_108386379
Maar de jeugdwerkloosheid is dan weer vele malen lager dan in Zuid-Europese landen.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 16:59:07 #162
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_108386790
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 14:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Clapyourhands en Re zijn tekenend, wel flexibel met werknemers om willen gaan, maar als die flexibel willen zijn dat niet accepteren.
Da's ook niet zo vreemd. Werkgevers denken over het algemeen dat ze almachtig zijn en dat je god op je blote knietjes moet bedanken dat je voor ze mag werken. Daar komt ook bij dat voor iedere werkgever uiteindelijk maar 1 ding de 1e plaats in neemt, de almachtige euro oftewel hun bankrekening. Ze kunnen lullen wat ze willen maar uiteindelijk is voor hen iedere werknemer daar ondergeschikt aan wat het eeuwige eenrichtingsverkeer verklaart. Ze stellen steeds meer eisen maar als je als werknemer een keer ergens om vraagt dan ziijn ze opeens niet thuis want het kost teveel.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
pi_108406618
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 14:26 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Als er één groep jankzakken pur sang is, dan is dat wel het Nederlandse bedrijfsleven. Te weinig werknemers in een bepaalde branche of wil men 20-jarige instromers met 30 jaar ervaring en de looneisen van een 16-jarige vakkenvuller, dan staat men alweer met rode ogen en een vol gesnotterde zakdoek bij de overheid op de stoep...
  zondag 26 februari 2012 @ 09:15:28 #164
45206 Pietverdriet
pi_108406645
Tja, en neem je dan sympatieke hardwerkende polen aan is het ook niet goed.
  zondag 26 februari 2012 @ 09:35:43 #165
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_108406838
Ik snap überhaupt niet hoe het voordelig kan zijn voor een werkgever om langere tijd flexibele krachten in dienst te hebben. Er zit namelijk eigenlijk altijd een extra partij tussen die ook een boterham wil verdienen: de detacheerders/uitzendbureaus. Dus zowel werknemer (die krijgt een lager salaris) als werkgever (die heeft hogere kosten in vergelijking met vast personeel) delen het verlies.

Het enige voordeel voor de werkgever is dan wellicht dat die ingeleende persoon als debet tussen de schroeven en moertjes staat vermeld en niet in het personeelsbestand: kun je pronken met een goede productiviteit en lage personeelskosten.

Volgens mij ben je dus als werkgever jezelf goed voor de gek aan het houden als je mensen 3+ jaar aan het inlenen bent.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_108406932
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 09:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja, en neem je dan sympatieke hardwerkende polen aan is het ook niet goed.
Dat zeggen ze altijd over Polen maar als als die zo hard werken dan is het gek dat ze veel minder loon krijgen dan de Nederlanders.
Kortom, het is de werkgevers alleen maar om het lage loon te doen.
pi_108406952
quote:
7s.gif Op zondag 26 februari 2012 09:35 schreef Frezer het volgende:
Ik snap überhaupt niet hoe het voordelig kan zijn voor een werkgever om langere tijd flexibele krachten in dienst te hebben. Er zit namelijk eigenlijk altijd een extra partij tussen die ook een boterham wil verdienen: de detacheerders/uitzendbureaus. Dus zowel werknemer (die krijgt een lager salaris) als werkgever (die heeft hogere kosten in vergelijking met vast personeel) delen het verlies.

Het enige voordeel voor de werkgever is dan wellicht dat die ingeleende persoon als debet tussen de schroeven en moertjes staat vermeld en niet in het personeelsbestand: kun je pronken met een goede productiviteit en lage personeelskosten.

Volgens mij ben je dus als werkgever jezelf goed voor de gek aan het houden als je mensen 3+ jaar aan het inlenen bent.
Niet als je ze een nul uren contract geeft.
Verder kost het je niks als ze ziek zijn.
  zondag 26 februari 2012 @ 09:48:48 #168
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_108407037
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 09:43 schreef klaaskippegaas het volgende:

[..]

Niet als je ze een nul uren contract geeft.
Verder kost het je niks als ze ziek zijn.
Dat is idd zo in de uitzendmarkt, in de laag opgeleide segmenten. Zodra het detachering heet is dat echter zeker niet meer het geval.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zondag 26 februari 2012 @ 09:59:08 #169
165633 eriksd
The grand facade...
pi_108407169
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 14:24 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Sowieso vind ik diploma's zwaar overgewaardeerd. Mijn hoogste diploma is Mavo :') en op dit moment heb ik ook gewoon een baan op HBO niveau.
HBO is dan ook wat vroeger de MAVO was.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 26 februari 2012 @ 10:04:49 #170
45206 Pietverdriet
pi_108407259
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 09:41 schreef klaaskippegaas het volgende:

[..]

Dat zeggen ze altijd over Polen maar als als die zo hard werken dan is het gek dat ze veel minder loon krijgen dan de Nederlanders.
Kortom, het is de werkgevers alleen maar om het lage loon te doen.
Nee, om productiviteit.
  zondag 26 februari 2012 @ 10:10:25 #171
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_108407359
quote:

[..]

Dus de werkgever twijfelt aan de inzet en capaciteit van je vriend. Waarom ontslagrecht versoepelen als ze de minkukels nu al erbuiten kunnen houden d.m.v. drie tijdelijke contracten?
pi_108407929
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2012 10:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, om productiviteit.
Zoveel mogelijk productiviteit per betaalde euro ja, niet per fte. Het gaat dus wel degelijk om een zo laag mogelijk loon.
  zondag 26 februari 2012 @ 12:34:51 #173
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108410695
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 14:24 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Precies.... een vak leer je toch meestal in de praktijk. Als je goed kan leren en door praktische ervaring gemotiveerd raakt om jezelf de theorie eigen te maken kun je alsnog een hoog niveau bereiken.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  zondag 26 februari 2012 @ 14:16:35 #174
45206 Pietverdriet
pi_108415113
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 10:45 schreef Ludd het volgende:

[..]

Zoveel mogelijk productiviteit per betaalde euro ja, niet per fte. Het gaat dus wel degelijk om een zo laag mogelijk loon.
Als je het verschil niet ziet tussen loonkosten en uurloon dan kom je met dit soort postings.
pi_108422272
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 16:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Inderdaad ja. Ik kreeg na een half jaar (was een jaarcontract) een vast contract aangeboden, net zoals mijn andere collega's die allemaal tussen de 25-35 jaar zijn. Ook allemal academen trouwens. Ik merk er eigenlijk niks van, wat in het eerste artikel stond.
Ja, de mensen die mbo of lager hebben, die zijn de lul, maar dat was altijd al zo geweest omdat die er nu eenmaal genoeg zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 26 februari 2012 @ 16:59:01 #176
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_108422691
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 12:34 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Precies.... een vak leer je toch meestal in de praktijk. Als je goed kan leren en door praktische ervaring gemotiveerd raakt om jezelf de theorie eigen te maken kun je alsnog een hoog niveau bereiken.
Voor het merendeel van de vakken is een diploma een indicatie van capaciteit, maar zeker geen garantie. Vaak is hoger onderwijs slecht verbonden aan de zakenwereld de in het bijzonder hogere opleidingen besteden veel te weinig tijd aan praktisch denken en veel te veel aan niet relevante of verouderde theorie.

Er zijn goede en slechte academici wat betreft de zakenwereld, de sollicitatie en proefperiode zullen dat moeten uitwijzen. Ik heb mensen met en zonder vervolgopleiding aangenomen voor dezelfde soort posities op niveau.
reset
  zondag 26 februari 2012 @ 16:59:39 #177
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_108422718
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 22:46 schreef Zihuatanejo het volgende:
Wat is dan een juiste studie? Hier zitten van zorg tot engineur gewoon vast met bijbaantjes :')
  zondag 26 februari 2012 @ 17:03:10 #178
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_108422846
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 16:35 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Eens! Heb dit echt nooit kunnen begrijpen..
pi_108424240
Typisch nederlands gelul hier, al dat gezeur van die mensen die maar roepen dat bedrijven opleidingen moeten verzorgen, dat bedrijven verantwoordelijk zijn voor vastigheid, en maar zeuren, en maar zeuren.

En dan over 15 jaar klagen dat onze arbeid zo duur is geworden en dat we weg geconcurreerd zijn door het buitenland.
  zondag 26 februari 2012 @ 17:44:48 #180
pi_108424408
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 17:40 schreef raptorix het volgende:
Typisch nederlands gelul hier, al dat gezeur van die mensen die maar roepen dat bedrijven opleidingen moeten verzorgen, dat bedrijven verantwoordelijk zijn voor vastigheid, en maar zeuren, en maar zeuren.

En dan over 15 jaar klagen dat onze arbeid zo duur is geworden en dat we weg geconcurreerd zijn door het buitenland.
Het zijn ook altijd bedrijven die daar over klagen, ja.
  zondag 26 februari 2012 @ 17:46:27 #181
45206 Pietverdriet
pi_108424496
quote:

Met proberen de goedkoopste te zijn gaan we het niet redden.
pi_108424598
quote:
7s.gif Op zondag 26 februari 2012 17:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Hoi, maak eens kennis met de SP.
pi_108424698
quote:
7s.gif Op zondag 26 februari 2012 17:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee, bedrijven klagen dat ze geen mensen kunnen krijgen, uit eigen ervaring weet ik dat dit zo is, iedereen doet tegenwoordig lul studies waar niemand op zit te wachten, wij hebben al bijna 5 jaar permanent software ontwikkelaars nodig, mogen ook starters zijn, sterker mogen ook mensen zijn zonder technische achtergrond maar met goed stel hersens, maar zelfs die mensen krigj je niet.
pi_108424728
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2012 17:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Met proberen de goedkoopste te zijn gaan we het niet redden.
Jij weet ook wel dat ik het heb over prijs/kwaliteit, en dat is Nederland nu snel achteruit aan het hollen.
pi_108424833
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 17:50 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nee, bedrijven klagen dat ze geen mensen kunnen krijgen, uit eigen ervaring weet ik dat dit zo is, iedereen doet tegenwoordig lul studies waar niemand op zit te wachten, wij hebben al bijna 5 jaar permanent software ontwikkelaars nodig, mogen ook starters zijn, sterker mogen ook mensen zijn zonder technische achtergrond maar met goed stel hersens, maar zelfs die mensen krigj je niet.
Klopt. Probeer eens een goede electrotechnicus te vinden. Fucking onmogelijk.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  zondag 26 februari 2012 @ 17:54:17 #186
pi_108424840
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 17:51 schreef raptorix het volgende:

[..]

Jij weet ook wel dat ik het heb over prijs/kwaliteit, en dat is Nederland nu snel achteruit aan het hollen.
Loopt gelijk op met het onderwijs. Wel eisen stellen maar niets willen investeren.
  zondag 26 februari 2012 @ 17:55:09 #187
pi_108424875
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 17:53 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Klopt. Probeer eens een goede electrotechnicus te vinden. Fucking onmogelijk.
Dan moet je ze motiveren met salaris en opleidingen. Maar het is veel makkelijker om te klagen en in je kantoorbed te blijven liggen.
pi_108424877
quote:

[..]

welke studie heb je gedaan?
pi_108424900
quote:
7s.gif Op zondag 26 februari 2012 17:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Loopt gelijk op met het onderwijs. Wel eisen stellen maar niets willen investeren.
Klopt, je zou eens een amerikaan moeten vertellen dat mensen hier in opstand komen, wanneer ze na 5 jaar op kosten van het rijk te hebben gestudeerd, boos worden als ze niet nog een gesubsidieerde studie mogen doen.
pi_108424966
quote:
7s.gif Op zondag 26 februari 2012 17:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan moet je ze motiveren met salaris en opleidingen. Maar het is veel makkelijker om te klagen en in je kantoorbed te blijven liggen.
Dat is gedeeltelijk wel waar, maar in mijn business kun je vrij goed geld verdienen, maar zelfs dan kiezen mensen nog steeds voor een flutstudie (communicatie management :') :') :') :') :') )
  zondag 26 februari 2012 @ 18:00:01 #191
pi_108425093
Ik heb na MTS elektronica/technische computerkunde 7 jaar in het leger gezeten, en ben daarna andere dingen gaan doen. Er was geen interessant (zeker niet financieel) werk te vinden in de electro.

Ik hoef ondertussen niet meer te werken, maar niet dankzij een technische carrière. En het word alleen maar slechter.
pi_108425199
quote:
7s.gif Op zondag 26 februari 2012 18:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik heb na MTS elektronica/technische computerkunde 7 jaar in het leger gezeten, en ben daarna andere dingen gaan doen. Er was geen interessant (zeker niet financieel) werk te vinden in de electro.

Ik hoef ondertussen niet meer te werken, maar niet dankzij een technische carrière. En het word alleen maar slechter.
Je hoeft niet meer te werken van het UWV, of je bent al binnen?
  zondag 26 februari 2012 @ 18:13:31 #193
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_108425683
quote:

Je vriend klaagde ook niet? Uit je post daarover merk ik op dat hij daar niet heel erg tevreden over was.
pi_108425684
quote:
7s.gif Op zondag 26 februari 2012 17:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ze zijn er simpelweg niet. En we bieden een prima salaris.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  zondag 26 februari 2012 @ 18:13:46 #195
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_108425695
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 17:50 schreef raptorix het volgende:

[..]

Die vertrekken ook gewoon naar het buitenland Of willen entertaiment in
  zondag 26 februari 2012 @ 18:15:11 #196
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_108425747
quote:

Wie riep dat, wil die kant ook wel eens horen
pi_108426168
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 18:13 schreef betyar het volgende:

[..]

Je vriend klaagde ook niet? Uit je post daarover merk ik op dat hij daar niet heel erg tevreden over was.
Ik snap je vraag/punt niet, wat bedoel je?
pi_108426189
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 18:15 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Wie riep dat, wil die kant ook wel eens horen
Lees het topic eens door.
  zondag 26 februari 2012 @ 18:28:01 #199
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_108426216
Je kunt het ook quoten..
  zondag 26 februari 2012 @ 18:29:49 #200
pi_108426275
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 18:02 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je hoeft niet meer te werken van het UWV, of je bent al binnen?
Binnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')