Dat weet ik wel, tot op de cent nauwkeurig. Die is namelijk bij iedereen gelijk en aan het eind van het jaar wordt je verbruik bepaald en bijbetaling/terugbetaling vastgesteld.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 20:11 schreef trovey het volgende:
[..]
Je weet natuurlijk ook niet wat hij aan voorschot heeft per maand.Dat enkelglas is inderdaad wel een goede investering. Bij familie is dat ook gedaan bij zijn huurhuis, ze konden kiezen maar er kwam wel wat een klein bedrag aan huur bij per maand per raam. Toch gedaan en nu veel meer comfort en lagere kosten. Eerst was de kamer niet warm te stoken en moesten er allerlei noodmaatregelen genomen worden, nu is dat voorbij dus hij betaalt graag voor dat extra comfort.
Als je geboren bent voor 1975 heb je een punt, als je daarna geboren bent is de wereld wel erg duur voor je. Koophuizen zijn voor deze groep in ene 2x zo duur als een halve generatie daar voor bijvoorbeeld, maar ook vervoer, zorg en pensioenen zijn relatief erg duur geworden. De generatie ervoor had een lager salaris, maar ook minder kosten en heeft overwaarde kunnen opbouwen. De nieuwe generatie loopt het risico het halve leven te werken om de onderwaarde van hun bestaan (huis, pensioen, zorg) te compenseren. Iemand heeft te veel geld uitgegeven.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 19:14 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
2000 euro netto is bijna 1.5x modaal. Dit is gewoon een heel net salaris.Als je daar niet van kan rondkomen dan gaat er duidelijk iets fout in het uitgaven patroon.
Hoe kom je hierbij? Omdat je zelf die druk voelt? Ik voel 'm niet hoor.quote:Maar tja... mensen denken dat ze tegenwoordig recht hebben op een 3d tv, nieuwe auto, smartphone, tablet en alle andere gadgets die de buren ook hebben.
Noem het hoe je het noemen wilt - er is een ondergrens aan wat je nodig hebt om een gemiddeld leven te leven in Nederland. Dat gemiddelde loopt inmiddels uit de pas met wat men gemiddeld verdient. Dus als je een gemiddeld salaris hebt kun je geen gemiddeld leven meer leiden - dat is zo ongeveer het gevoel wat je erbij kunt hebben. Tuurlijk is met een miljard miljoen mensen pickniccen in het vondelpark of met een miljoenmiljard mensen dagje strand gratiz en superspeciaal (zo-van-ik-ben-geen-slaaf-van-mezelf-maar-heel-hip), maar dingen als GWL, zorgpremies, pensioen en verzekeringen zou je eigenlijk niet op moeten hoeven bezuinigen.quote:Dan vergeten we de vakanties nog.
Status meten we in deze zieke maatschappij aan de spulletjes die mensen hebben. Hoe we als mens in het leven staan zijn word steeds minder belangrijk gevonden.
De uitholling van onze samenleving, mensen die slaaf worden van zichzelf.
52% belasting over hoeveel euro'tjes?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:04 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Als je geboren bent voor 1975 heb je een punt, als je daarna geboren bent is de wereld wel erg duur voor je. Koophuizen zijn voor deze groep in ene 2x zo duur als een halve generatie daar voor bijvoorbeeld, maar ook vervoer, zorg en pensioenen zijn relatief erg duur geworden. De generatie ervoor had een lager salaris, maar ook minder kosten en heeft overwaarde kunnen opbouwen. De nieuwe generatie loopt het risico het halve leven te werken om de onderwaarde van hun bestaan (huis, pensioen, zorg) te compenseren. Iemand heeft te veel geld uitgegeven.
[..]
Hoe kom je hierbij? Omdat je zelf die druk voelt? Ik voel 'm niet hoor.
[..]
Noem het hoe je het noemen wilt - er is een ondergrens aan wat je nodig hebt om een gemiddeld leven te leven in Nederland. Dat gemiddelde loopt inmiddels uit de pas met wat men gemiddeld verdient. Dus als je een gemiddeld salaris hebt kun je geen gemiddeld leven meer leiden - dat is zo ongeveer het gevoel wat je erbij kunt hebben. Tuurlijk is met een miljard miljoen mensen pickniccen in het vondelpark of met een miljoenmiljard mensen dagje strand gratiz en superspeciaal (zo-van-ik-ben-geen-slaaf-van-mezelf-maar-heel-hip), maar dingen als GWL, zorgpremies, pensioen en verzekeringen zou je eigenlijk niet op moeten hoeven bezuinigen.
Nu hebben mijn vriendin en ik ons hele leven alles zelf betaald - vanaf dag 1 de studie (nog 9 jaar te gaan tot afbetaling!), tot ons prachtige huis (nog 29 jaar te gaantot afbetaling) aan toe nu, we betalen beide 52% belasting (nog 40 jaar te gaan
) en we werken er beide hard voor. Er is voor ons geen toeslag, geen subsidie en geen vangnet - wij zijn degene die het betalen voor onszelf en voor hen die het minder hebben - maar kom dan niet met zachtzielige verhalen over 'de brede schouders' die nog wel even harder geplukt kunnen worden. Je wilt niet weten hoe hard ik moet werken om die subsidies die ik net ontdek bij elkaar moet verdienen... hier wordt niet gegraaid
Volgens mij ontvangen jullie koophuis subsidie dus je verhaal klopt niet.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:04 schreef NiGeLaToR het volgende:
Er is voor ons geen toeslag, geen subsidie en geen vangnet - wij zijn degene die het betalen voor onszelf en voor hen die het minder hebben - maar kom dan niet met zachtzielige verhalen over 'de brede schouders' die nog wel even harder geplukt kunnen worden. Je wilt niet weten hoe hard ik moet werken om die subsidies die ik net ontdek bij elkaar moet verdienen... hier wordt niet gegraaid
Dat is uiteraard een "belastingkorting" om de torenhoge belastingdruk te verlichten. Geen subsidie.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:13 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Volgens mij ontvangen jullie koophuis subsidie dus je verhaal klopt niet.
Hoe boeiend is dat? Die schaal is laag - over 20 jaar betaalt Jan Modaal ook 52% belasting hoor. Vroeger was je minstens directeur om dat tarief te halen. Ik ben geen directeurquote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:01 schreef betyar het volgende:
[..]
52% belasting over hoeveel euro'tjes?
Koophuissubsidie ken ik niet. Ik kan wel een deel van het geld wat ik aan hypotheekrente betaal aftrekken van de belasting die ik al betaalde. Dus daarmee valt mijn belasting druk lager uit, maar dat is in ons geval pakweg 15% van de belasting die we betalen. Ik krijg geen geld wat ik uberhaupt niet betaalde als je dat bedoelt met subsidie. 0 euro subsidie dus.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:13 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Achja, reken er maar op dat als je 52% betaalt, je flink wat bijdraagt aan de uitkeringen van een ander. Het blijft scheef dat rijke mensen meer hypotheek kunnen krijgen en daarom meer aftrek krijgen. maar verder geltdt dit nergens voor. Ook ik ben zo'n type dat zo ongeveer 80% van het inkomen kwijt is aanbelasting, accijns, belasting en nog meer accijns en btw. Het gaat erom wat je netto aan belastingen betaalt. Dat is dus alles wat je inlevert-alles wat je terugkrijgt.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:13 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Als je zo praat dan kun je dat dus van elke subsidie wel zeggen dus je verhaal klopt nog steeds niet.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:20 schreef NiGeLaToR het volgende:
Koophuissubsidie ken ik niet. Ik kan wel een deel van het geld wat ik aan hypotheekrente betaal aftrekken van de belasting die ik al betaalde. Dus daarmee valt mijn belasting druk lager uit, maar dat is in ons geval pakweg 15% van de belasting die we betalen. Ik krijg geen geld wat ik uberhaupt niet betaalde als je dat bedoelt met subsidie. 0 euro subsidie dus.
Whu? Dus mensen die 0 euro inkomens belasting betalen maar wel geld van de overheid krijgen (subsidie) is hetzelfde als mensen die inkomensbelasting betalen en hier een deel van niet hoeven te betalen omdat ze kosten maken? Ben ik nu zo slim, of jij zo dom?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:25 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Als je zo praat dan kun je dat dus van elke subsidie wel zeggen dus je verhaal klopt nog steeds niet.
Je draagt dan inderdaad flink bij maar je moet niet miepen dat je niets krijgt als je 52% van je hypotheekrente terugkrijgt.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:22 schreef Spanky78 het volgende:
Achja, reken er maar op dat als je 52% betaalt, je flink wat bijdraagt aan de uitkeringen van een ander. Het blijft scheef dat rijke mensen meer hypotheek kunnen krijgen en daarom meer aftrek krijgen. maar verder geltdt dit nergens voor. Ook ik ben zo'n type dat zo ongeveer 80% van het inkomen kwijt is aanbelasting, accijns, belasting en nog meer accijns en btw. Het gaat erom wat je netto aan belastingen betaalt. Dat is dus alles wat je inlevert-alles wat je terugkrijgt.
Kennelijk ben je (erg) dom als je niet eens snapt wat subsidie is.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:27 schreef NiGeLaToR het volgende:
Whu? Dus mensen die 0 euro inkomens belasting betalen maar wel geld van de overheid krijgen (subsidie) is hetzelfde als mensen die inkomensbelasting betalen en hier een deel van niet hoeven te betalen omdat ze kosten maken? Ben ik nu zo slim, of jij zo dom?
52% belasting teruggaaf over hoeveel euro'tjes?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:27 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Je draagt dan inderdaad flink bij maar je moet niet miepen dat je niets krijgt als je 52% van je hypotheekrente terugkrijgt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Prachtig verhaal maar even snel roepen dat de mensen van voor 1975 veel minder kosten hebben/hadden is uit de lucht gegrepen. Pensioenpremie en zorgpremie zijn voor iedereen (nagenoeg) even duur, maakt niet uit of je van 1960 of 1980 bent. Voor de belasting idem, ik ben van ruim voor 1975 en heb ook het voorrecht dat ik over een aanzienlijk deel van mijn inkomen 52% mag afdragen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:04 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Als je geboren bent voor 1975 heb je een punt, als je daarna geboren bent is de wereld wel erg duur voor je. Koophuizen zijn voor deze groep in ene 2x zo duur als een halve generatie daar voor bijvoorbeeld, maar ook vervoer, zorg en pensioenen zijn relatief erg duur geworden. De generatie ervoor had een lager salaris, maar ook minder kosten en heeft overwaarde kunnen opbouwen. De nieuwe generatie loopt het risico het halve leven te werken om de onderwaarde van hun bestaan (huis, pensioen, zorg) te compenseren. Iemand heeft te veel geld uitgegeven.
[..]
Hoe kom je hierbij? Omdat je zelf die druk voelt? Ik voel 'm niet hoor.
[..]
Noem het hoe je het noemen wilt - er is een ondergrens aan wat je nodig hebt om een gemiddeld leven te leven in Nederland. Dat gemiddelde loopt inmiddels uit de pas met wat men gemiddeld verdient. Dus als je een gemiddeld salaris hebt kun je geen gemiddeld leven meer leiden - dat is zo ongeveer het gevoel wat je erbij kunt hebben. Tuurlijk is met een miljard miljoen mensen pickniccen in het vondelpark of met een miljoenmiljard mensen dagje strand gratiz en superspeciaal (zo-van-ik-ben-geen-slaaf-van-mezelf-maar-heel-hip), maar dingen als GWL, zorgpremies, pensioen en verzekeringen zou je eigenlijk niet op moeten hoeven bezuinigen.
Nu hebben mijn vriendin en ik ons hele leven alles zelf betaald - vanaf dag 1 de studie (nog 9 jaar te gaan tot afbetaling!), tot ons prachtige huis (nog 29 jaar te gaantot afbetaling) aan toe nu, we betalen beide 52% belasting (nog 40 jaar te gaan
) en we werken er beide hard voor. Er is voor ons geen toeslag, geen subsidie en geen vangnet - wij zijn degene die het betalen voor onszelf en voor hen die het minder hebben - maar kom dan niet met zachtzielige verhalen over 'de brede schouders' die nog wel even harder geplukt kunnen worden. Je wilt niet weten hoe hard ik moet werken om die subsidies die ik net ontdek bij elkaar moet verdienen... hier wordt niet gegraaid
Met dat verschil dat mensen van na 1975 wel pensioen betalen maar straks een lege pensioenpot overhouden. Hoe langer je van voor 1975 bent, hoe meer er nog in die pot zal zittenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:36 schreef quo_ het volgende:
[..]
Prachtig verhaal maar even snel roepen dat de mensen van voor 1975 veel minder kosten hebben/hadden is uit de lucht gegrepen. Pensioenpremie en zorgpremie zijn voor iedereen (nagenoeg) even duur, maakt niet uit of je van 1960 of 1980 bent. Voor de belasting idem, ik ben van ruim voor 1975 en heb ook het voorrecht dat ik over een aanzienlijk deel van mijn inkomen 52% mag afdragen.
Je hebt wel een punt dat door globalisering er veel meer goedkope dingen te koop zijn - naast de altijd duurdere merk artikelen. Je kunt voor een appel-en-een-ei de wereld aan rommeltjes uit China op je deurmat laten vallen. Brandstof of een eigen risico bij je ziektekosten verzekering alleen niet.quote:Op het punt van de eigen woning heb je gelijk daar maakt het heel wat uit of je die in 1995 of 2005 hebt gekocht. (Overigens was een rentepercentage van 9% in begin jaren 90 nog heel normaal)
Aan de andere kant roepen we wel dat alles tegenwoordig zo duur is maar mijn ervaring is juist dat het levensonderhoud (boodschappen, kleding, apparatuur en meubels) tegenwoordig juist veel goedkoper is dan bijvoorbeeld 25 jaar geleden.
Jup, die zullen nog wel even zoet zijn alles terug te betalen.quote:Belangrijk verschil is natuurlijk dat er nu veel meer dingen zijn om je geld aan uit te geven EN dat iedereen vindt dat hij/zij er per kerende post recht op heeft.
Stellen van nog geen 25 jaar, met 2 auto's, 3 vakanties per jaar en een eigen huis met allemaal nieuwe meubels om maar eens wat te noemen.
Als iemand meer dan ¤ 56.491 verdient, dus stel men verdient ¤ 57000 betaalt men over ¤ 509 52% dat is ¤ 264. Totaal aan belasting betaalt men ¤ 21970.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:20 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Hoe boeiend is dat? Die schaal is laag - over 20 jaar betaalt Jan Modaal ook 52% belasting hoor. Vroeger was je minstens directeur om dat tarief te halen. Ik ben geen directeur
Volgens het systeem moet die ook kopen ipv een huurhuis bezet te houden voor iemand met een lager inkomen. Dat was nou juist dat sociale gebeuren toch?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:45 schreef betyar het volgende:
Maar stel iemand die meer dan 57000 euro verdient en huurt, die krijgt niks terug. Beetje kromme wereld nietwaar?
Nee aan de HRA is niks sociaals aan, de overheid stimuleert hiermee mensen een grote lening af te sluiten.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:47 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Volgens het systeem moet die ook kopen ipv een huurhuis bezet te houden voor iemand met een lager inkomen. Dat was nou juist dat sociale gebeuren toch?
(Lang) niet alle huurwoningen zijn sociale woningbouw.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:47 schreef NiGeLaToR het volgende:
Volgens het systeem moet die ook kopen ipv een huurhuis bezet te houden voor iemand met een lager inkomen. Dat was nou juist dat sociale gebeuren toch?
Dat ook nog eens.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:50 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
(Lang) niet alle huurwoningen zijn sociale woningbouw.
Het ging net nog over de reden waarom je geen huursubsidie krijgt als je boven modaal verdient.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:49 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee aan de HRA is niks sociaals aan, de overheid stimuleert hiermee mensen een grote lening af te sluiten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Die hoor je dan ook gewoon te kopenquote:![]()
Ik wil accuut stoppen met het bijdragen aan de staatsschuld. In mijn tijd was er nog niks aan de hand maar het is pas mis gegaan toen al die lui van na 1975 er bij kwamen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:43 schreef NiGeLaToR het volgende:
Maar even voor de goede orde, wie heeft nu dat geld allemaal opgemaakt?
[ afbeelding ]
Ik bedoel, dat zijn niet de mensen die na 1975 geboren zijn die dit gedaan hebben toch?
Iemand moet bedacht hebben - och dat betalen ze later wel terug?
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:52 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Het ging net nog over de reden waarom je geen huursubsidie krijgt als je boven modaal verdient.Ik praat niet over huursubsidie, ook die moeten ze in mijn ogen beperken trouwens.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Die hoor je dan ook gewoon te kopen
Maar jij vindt het dus goed dat de overheid lenen stimuleert?
Klap de spoiler even openquote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:54 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik praat niet over huursubsidie, ook die moeten ze in mijn ogen beperken trouwens.
Maar jij vindt het dus goed dat de overheid lenen stimuleert?
Schijnbaar waren onze luiers extreem duurquote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:52 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik wil accuut stoppen met het bijdragen aan de staatsschuld. In mijn tijd was er nog niks aan de hand maar het is pas mis gegaan toen al die lui van na 1975 er bij kwamen.
(deze redenatie is kwalitatief net zo goed als die van jou)
precies, het is gewoon achterlijk geworden. benzine wordt steeds duurder, je kunt bijna niets meer. we zijn nog geen polen maar we gaan wel die richting op!quote:Op woensdag 22 februari 2012 17:51 schreef Dagonet het volgende:
Er wordt dus makkelijk gewezen naar onverantwoord gedrag, maar ik wilde wel aantekenen dat mensen zich minder verzekeren omdat de premies steeds hoger worden. Als je dan geconfronteerd wordt met een dure rekening (wortelkanaalbehandeling, verstandskiezen, dat soort dingen) dan kan dat rustig natuurlijk je reserves uitputten.
Zelfs de stijging van de benzineprijs valt wel mee als je deze afzet tegen de loon- en prijsontwikkeling in het algemeen.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 00:30 schreef Maanvis het volgende:
[..]
precies, het is gewoon achterlijk geworden. benzine wordt steeds duurder, je kunt bijna niets meer. we zijn nog geen polen maar we gaan wel die richting op!
Wat stel je voor dan? Eerst 40 jaar werken en dan een huis kopen? Of iemand anders een huis laten bouwen en jou 40 jaar huur vragen? Ik ben er voor om:quote:Op zaterdag 25 februari 2012 00:09 schreef betyar het volgende:
[..]
Dat is ook gewoon lenen stimuleren.
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:30 schreef NiGeLaToR het volgende:
52% belasting teruggaaf over hoeveel euro'tjes?Onzin natuurlijk want jij maakt ook gebruik van voorzieningen en dat betalen ze uit de schatkist.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kortom, je verhaal klopt nog steeds niet.
Je kan zo de politiek in ouwe draaikontquote:Op zaterdag 25 februari 2012 13:40 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk want jij maakt ook gebruik van voorzieningen en dat betalen ze uit de schatkist.
Kortom, je verhaal klopt nog steeds niet.
Niet stimuleren te lenen, dat stel ik voor weg, met die HRA, jammer genoeg nemen mensen de HRA mee in hun inkomen is absurd natuurlijk en daardoor kan het jammer genoeg niet abrupt afgeschaft worden.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 12:02 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Wat stel je voor dan? Eerst 40 jaar werken en dan een huis kopen? Of iemand anders een huis laten bouwen en jou 40 jaar huur vragen? Ik ben er voor om:
- aflossen niet vrijblijvend te maken -> verplicht dus, in de looptijd van je hypotheek. Jouw huis.
- huizenBEZIT mag best gestimuleerd worden - als alle woningen over 30 jaar zijn afgelost is NL in ene mega rijk landje. Niet per se in actief kapitaal, maar als alleen starters bezig zijn een hypotheek af te lossen moet je voorstellen hoeveel geld mensen overhouden. En dan kom ik toch weer op terug dat als je huurt, je niets opbouwt en dat niets opbouwen niet gestimuleerd hoeft te worden. Tis net als vroeger - als ik 50 gulden spaarde deden m'n ouders er 50 gulden bij. Ik kreeg niet 'zomaar' 50 gulden. Opbouwen. Op. De. Eigen. Benen. Staan.
Dus de kopers zijn bij jou gewoon de zak? Gaat de bank het onderhoud betalen?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 23:16 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ik zou dit toch geen crisisje noemen
Maargoed, ik zeg nergens dat je geld moet verdienen met een huis, ik zeg alleen:
Wat een optie zou kunnen zijn:
Huis kost 100
Huis lenen kost 10 per jaar
Huis afbetalen kan ook met 10 per jaar
Dan kost je huis na 10 jaar 200.
Huis is na 10 jaar x waard. x is jouw 'vermogen'. Is x 0, dan is er niets aan de hand.
Wat doen we nu:
Huis kost 100
Huis lenen kost 10 per jaar
Huis afbetalen doen we niet, want na 10 jaar huis zou 100 + x moeten zijn, dus dan maken we x winst.
Huis kost na 10 jaar 100 aan lenen, maar schuld is nog steeds 100. Waarde is niet 100 + x maar 100 - x, want crisis.
Ergo; er is een schuld van 100 + x! Nu hebben we een probleem!
Dus wat je ook doet, hoe we het ook wel/niet stimuleren met wat voor maatregel dan ook. 1 ding moet iedereen die een huis koopt gaan snappen: er zal uiteindelijk moeten worden afgelost. 100%.
Juist omdat zoveel mensen alles voor zich uit schuiven (zie opbouw staatsschuld vs uitstaande hypotheekschuld - babyboomers zijn vooruitschuivers) moeten we nu keihard gaan.. aflossen
Huren is prima, alleen dan is de relatie tussen het aflossen en het betalen van de rente over een hypotheekschuld min of meer verspreid over twee partijen. Ideaal als je de uiteindelijke eigenaar bent
Er zit toch echt een verschil tussen subsidie en een belastingkorting. En HRA is géén subsidie maar een belastingkorting.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:29 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Kennelijk ben je (erg) dom als je niet eens snapt wat subsidie is.
Dat zijn woordspelletjes. Er zijn ook genoeg mensen met huur en zorgtoeslag die meer belasting betalen dan dat ze aan toeslagen krijgen.quote:Op zondag 26 februari 2012 08:56 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Er zit toch echt een verschil tussen subsidie en een belastingkorting. En HRA is géén subsidie maar een belastingkorting.
Toch krijgen mensen die geen belasting betalen wel huur en zorgtoeslag. HRA is een duit uit eigen zak.quote:Op zondag 26 februari 2012 09:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat zijn woordspelletjes. Er zijn ook genoeg mensen met huur en zorgtoeslag die meer belasting betalen dan dat ze aan toeslagen krijgen.
Ja die zijn er ook dan krijgen mensen die hun hypotheek hebben afgelost omdat ze er geen leenmoraal op nahouden ook geen belastingkorting meer wat natuurlijk vanuit mijn socialistisch oogpunt ook een grote vorm van rechtsongelijkheid is. Degene die maar maximaal lenen onverantwoorde hypotheekconstructies afsluiten worden maximaal door de fiscus beloond.quote:Op zondag 26 februari 2012 09:25 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Toch krijgen mensen die geen belasting betalen wel huur en zorgtoeslag. HRA is een duit uit eigen zak.
Prima dat je het een woorspelletje noemt - maar het is een wezenlijk verschil. Ik bemerk dat de 'linkse' partijen het graag als subsidie weg willen zetten - maar dat zal te maken hebben met hun beoogde stemmers (en hun belastingschijf).
Wat probeer je te zeggen? Je gebruikt heel veel woorden maar zegt niets.quote:Op zondag 26 februari 2012 09:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja die zijn er ook dan krijgen mensen die hun hypotheek hebben afgelost omdat ze er geen leenmoraal op nahouden ook geen belastingkorting meer wat natuurlijk vanuit mijn socialistisch oogpunt ook een grote vorm van rechtsongelijkheid is. Degene die maar maximaal lenen onverantwoorde hypotheekconstructies afsluiten worden maximaal door de fiscus beloond.
Dat je uit je nek lult en lenen wilt stimuleren.quote:Op zondag 26 februari 2012 08:43 schreef NiGeLaToR het volgende:
Wat probeer je te zeggen mister oneliner?
quote:Op zondag 26 februari 2012 09:48 schreef betyar het volgende:
[..]
Dat je uit je nek lult en lenen wilt stimuleren.
Klopt het niet? Om een "fiscale korting" -of noem het voor mijn part een leensubsidie- te krijgen moet je lenen. De wereld op zijn kop in mijn ogen. Je kansloze berekening slaat ook nog eens nergens op, onze "discussie" namelijk dat de overheid lenen stimuleert of het nu via het afsluiten of het aflossen gaat maakt geen bal uit.quote:
Voor jou dan ook de vraag: Waarom krijgt iemand die huurt en bijvoorbeeld 52% belasting betaald geen "belastingkorting"?quote:Op zondag 26 februari 2012 10:33 schreef Scorpie het volgende:
Het is geen subsidie, maar goed, volgens mij kunnen we beter tegen een muur lullen.
Het is een selectieve korting op de af te dragen belasting, linksom op rechtsom is het dus gewoon en subsidie, alleen noemen sommigen het anders.quote:Op zondag 26 februari 2012 09:35 schreef Scorpie het volgende:
HRA is geen subsidie. Heeft niks met woordspelletjes te maken.
Omdat sommige kopers dit kromme systeem proberen recht te praten, rationeel weten ze wel dat het deugd maar ondanks dat zijn ze 'ingestapt'quote:Op zondag 26 februari 2012 10:38 schreef betyar het volgende:
[..]
Voor jou dan ook de vraag: Waarom krijgt iemand die huurt en bijvoorbeeld 52% belasting betaald geen "belastingkorting"?
Je kan beter tegen een muur lullen dan lullen tegen een muurquote:Op zondag 26 februari 2012 10:33 schreef Scorpie het volgende:
Het is geen subsidie, maar goed, volgens mij kunnen we beter tegen een muur lullen.
Huh, mensen die geen belasting betalen? Wie bedoel je hiermee?quote:Op zondag 26 februari 2012 09:25 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Toch krijgen mensen die geen belasting betalen wel huur en zorgtoeslag. HRA is een duit uit eigen zak.
Prima dat je het een woorspelletje noemt - maar het is een wezenlijk verschil. Ik bemerk dat de 'linkse' partijen het graag als subsidie weg willen zetten - maar dat zal te maken hebben met hun beoogde stemmers (en hun belastingschijf).
Anyhow - voor de laatste keer: Ik keur het niet goed of af dat mensen geld lenen voor een huis. Ik keur het niet af dat we een fiscaal systeem hebben bedacht waarbij bepaalde groepen bepaalde voordelen kunnen benutten - het enige wat ik blijf herhalen is dat als je het systeem wilt veranderen je het systeem moet veranderen - en niet 1 van de fiscaliteiten moeten afschaffen. Gezeur over dat mensen die huren geen recht hebben op 1 van die fiscaliteiten is totaal irrelevant. Een woning die je huurt is meestal van een bedrijf, dat bedrijf trekt de kosten voor die woning af van de bruto bedrijfsinkomsten - dus betaalt voor het bouwen en onderhouden van die woning niet eerst 52% loonbelasting om maar wat te noemen. Dat kan de verhuurder weer verdisconteren in de huurprijs, waardoor huurders profiteren van belastingvoordeel. Je kunt het - dankzij het complexe systeem - zo draaien als je wilt.quote:Consument kan rekeningen niet meer betalen #3
SPOILER: Extraspeciaal voor BetyarOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 26 februari 2012 13:08 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ik voel me gevleid.SPOILER: Extraspeciaal voor BetyarOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Nee, het is een berekeningswijze en vergis je niet, de groep die geen HRA krijgt betaalt nog steeds maar een fractie van de IB die de groep die wel HRA krijgt moet aftikken.quote:Op zondag 26 februari 2012 12:09 schreef ComplexConjugate het volgende:
Het is een selectieve korting op de af te dragen belasting, linksom op rechtsom is het dus gewoon en subsidie, alleen noemen sommigen het anders.
Dit is de sector die nog niet bekend is met het gegeven 'hand op de knip' en komen niet in aanmerking voor subsidieposten als huur en zorgsubsidie. Wat dat betreft doen de uitkeringstrekkers het beter, betalen minder en krijgen meer. Daarom, afschaffen al die subsidies.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:37 schreef minimaal_kabaal het volgende:
Bijna 30 procent van alle Nederlandse huishoudens heeft een betalingsachterstand. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van staatssecretaris de Krom van Sociale Zaken. Het aantal mensen dat een betalingsachterstand heeft, neemt toe.
Bijna 700.000 huishoudens konden het afgelopen jaar niet alle rekeningen meer betalen. 1,4 miljoen huishoudens hebben een lening of een doorlopend krediet, en ruim een half miljoen huishoudens sloot een afbetalingsregeling af.
Opvallend is dat vooral de middenopgeleiden steeds meer problemen hebben hun rekeningen te betalen. Ook het aantal hoogopgeleiden met betalingsachterstanden neemt toe. Mensen lenen steeds vaker geld van familie en vrienden en staan vaker rood. De NVVK, een vereniging voor schuldhulpverlening , vindt de cijfers zorgwekkend.
De cijfers worden vandaag gepresenteerd aan de Tweede Kamer.
http://www.rtl.nl/compone(...)talingsproblemen.xml
Dus we krijgen nu elke dag zo'n soort bericht?
Voor 2 personen zonder kinderen ligt de zorgtoeslag grens anders op ruim 50k verzamelinkomen. Dat is 25k per person, want iets onder modaal ligt. Daarnaast hebben huisbezitters nog het voordeel dat de hypotheeksom van je inkomen afgaat. Dus de middenklasse hebben praktisch altijd gewoon nog recht op zorgtoeslag. Daarnaast is er kindgebonden budget, waarbij de grens ook echt hoog ligt en dat haal je als middenklasser niet zomaar.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:53 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Dit is de sector die nog niet bekend is met het gegeven 'hand op de knip' en komen niet in aanmerking voor subsidieposten als huur en zorgsubsidie. Wat dat betreft doen de uitkeringstrekkers het beter, betalen minder en krijgen meer. Daarom, afschaffen al die subsidies.
Yeah, right. Sure.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
. Dus de middenklasse hebben praktisch altijd gewoon nog recht op zorgtoeslag.
Onderbouw je twijfel eens met getallen? Ik heb mijn mening namelijk wel met getallen onderbouwd. Ik heb nog niet eens het effect van kinderen meegenomen. Ik heb nu kinderen en ik verbaas me hoeveel zorgtoeslag ik krijg. Dat is meer dan alleen al mijn premie en ik verdien meer dan 1.5x modaal. Daarnaast is het kindgebonden budget ook niet mals, meer dan 150 euro per maand erbij. Dan komt de kinderbijslag er ook nog bij.quote:
Afschaffen dus. Je hebt het niet nodig.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb nu kinderen en ik verbaas me hoeveel zorgtoeslag ik krijg. Dat is meer dan alleen al mijn premie en ik verdien meer dan 1.5x modaal.
Daar ga jij niet overquote:Op maandag 27 februari 2012 12:33 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Afschaffen dus. Je hebt het niet nodig.
Proefberekening toeslagen op de belastingdienst. Helaas, geen recht op zorgtoeslag aangezien uw huishouden meer dan 51000nogwat verdient.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Onderbouw je twijfel eens met getallen? Ik heb mijn mening namelijk wel met getallen onderbouwd. Ik heb nog niet eens het effect van kinderen meegenomen. Ik heb nu kinderen en ik verbaas me hoeveel zorgtoeslag ik krijg. Dat is meer dan alleen al mijn premie en ik verdien meer dan 1.5x modaal. Daarnaast is het kindgebonden budget ook niet mals, meer dan 150 euro per maand erbij. Dan komt de kinderbijslag er ook nog bij.
1.5x modaal is geen 51k hoorquote:Op maandag 27 februari 2012 12:35 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Proefberekening toeslagen op de belastingdienst. Helaas, geen recht op zorgtoeslag aangezien uw huishouden meer dan 51000nogwat verdient.
Ook na aftrek hypotheekrente, dat zet namelijk niet echt zoden aan de dijk, die paar duizend euro.
Nee, modaal is wat, 33k? Dus 1,5 is 49k.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
1.5x modaal is geen 51k hoorDaarnaast heb ik zonder HRA geen recht op zorgtoeslag en met HRA wel.
quote:Op maandag 27 februari 2012 12:38 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nee, modaal is wat, 33k? Dus 1,5 is 49k.
Dus recht op zorgtoeslag. Je spreekt jezelf tegen. Dan moet de HRA er ook nog vanaf...quote:Proefberekening toeslagen op de belastingdienst. Helaas, geen recht op zorgtoeslag aangezien uw huishouden meer dan 51000nogwat verdient.
Hoeveel hypotheekrente betaal jij? Bij mij is het niet echt veel meer dan een paar duizend en dan heb ik het niet over 1,5 ton hypotheek. Dan nog even rekening houdend met het feit dat ik niet de enige ben met een inkomen in dit huishouden en we komen bij lange na niet in aanmerking voor een zorgtoeslag en een heleboel anderen met mij.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
[..]
Dus recht op zorgtoeslag. Je spreekt jezelf tegen. Dan moet de HRA er ook nog vanaf...
Ik betaal iets van 700 p/m aan rente, dus ruim 8k per jaar. Dat haal ik van mijn inkomen af en dat is het verzamelinkomen voor mij.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:42 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Hoeveel hypotheekrente betaal jij? Bij mij is het niet echt veel meer dan een paar duizend en dan heb ik het niet over 1,5 ton hypotheek. Dan nog even rekening houdend met het feit dat ik niet de enige ben met een inkomen in dit huishouden en we komen bij lange na niet in aanmerking voor een zorgtoeslag en een heleboel anderen met mij.
Dus als ik zeg dat jij geen 1.5x modaal binnen haalt maakt je niets uit? Beetje grootspraak zeg maar.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daar ga jij niet overEn wat jij vindt maakt me echt niks uit
Je moet je dus nog meer in de schulden storten zodat je meer rente betaald, meer HRA krijgt en dan opeens krijg je nog toeslagen ook van deze overheid. Het is een beetje bizar maar helaas de realiteit.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:42 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Hoeveel hypotheekrente betaal jij? Bij mij is het niet echt veel meer dan een paar duizend en dan heb ik het niet over 1,5 ton hypotheek. Dan nog even rekening houdend met het feit dat ik niet de enige ben met een inkomen in dit huishouden en we komen bij lange na niet in aanmerking voor een zorgtoeslag en een heleboel anderen met mij.
Middeninkomens beginnen volgens mij iets onder modaal. Even met gemak 25k aannemen. Dat keer 2 omdat beiden werken, dat maakt 50k. De HRA eraf wat bij een inkomen van 50k ongeveer 8k is, en dat is het verzamelinkomen 42k. Dat valt ruim binnen de grens. Een heleboel middeninkomens komen dus gewoon nog in aanmerking voro zorgtoeslag. Als je kinderen hebt dan is de zorgtoeslag echt een heel stuk hoger dan als je geen kinderen hebt.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik betaal iets van 700 p/m aan rente, dus ruim 8k per jaar. Dat haal ik van mijn inkomen af en dat is het verzamelinkomen voor mij.
Of ik een toeslag zou moeten krijgen omdat ik anders niet rondkom, daar ga ik niet over. Ik vraag alleen aan en of ik het makkelijk zonder kan betalen maakt mij geen ruk uit. De overheid bepaalt of ik het krijg en ik vraag altijd maximaal aan.
Ah, jij bent zo iemand die een maximale hypotheek aflossingsvrij heeft. Vandaar dat je zoveel aan rente betaalt.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik betaal iets van 700 p/m aan rente, dus ruim 8k per jaar. Dat haal ik van mijn inkomen af en dat is het verzamelinkomen voor mij.
Of ik een toeslag zou moeten krijgen omdat ik anders niet rondkom, daar ga ik niet over. Ik vraag alleen aan en of ik het makkelijk zonder kan betalen maakt mij geen ruk uit. De overheid bepaalt of ik het krijg en ik vraag altijd maximaal aan.
Hoezo, wat maakt mij het uit of je mij geloofd of nietquote:Op maandag 27 februari 2012 12:46 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Dus als ik zeg dat jij geen 1.5x modaal binnen haalt maakt je niets uit? Beetje grootspraak zeg maar.
Ik zie het ja, En dat allemaal om de bubble te spekken die nu aan het instorten is.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je moet je dus nog meer in de schulden storten zodat je meer rente betaald, meer HRA krijgt en dan opeens krijg je nog toeslagen ook van deze overheid. Het is een beetje bizar maar helaas de realiteit.
Leg eens uit...quote:Op maandag 27 februari 2012 12:47 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ah, jij bent zo iemand die een maximale hypotheek aflossingsvrij heeft. Vandaar dat je zoveel aan rente betaalt.
Die 700 is bruto, netto is het iets van 450 en dat is goedkoper dan een sociale huurwoning.... Ik weet niet precies waar jij leeft, maar ik ken niemand die zo'n huis als ik heb in de randstad voor deze maandlasten... (ik woon trouwens niet in de randstad)quote:Op maandag 27 februari 2012 12:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Leg eens uit...
50k is een max hypotheek 4.5 keer het loon van 225 ton aan hypotheek.. Met een rente van 5% is dat 940 per maand aan rente.....
En zoals praktisch iedereen is het aflossingsvrij en spaar ik om na 30 jaar af te lossen, ook wel spaarhypotheek genoemd.
225K over 30 jaar aflossen is ook nog eens even snel gerekend 625 euro per maand om af te lossen.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Leg eens uit...
50k is een max hypotheek 4.5 keer het loon van 225 ton aan hypotheek.. Met een rente van 5% is dat 940 per maand aan rente.....
Juist. En met een studieschuld betaal je ook nog eens pas veel later vermogenbelasting.... Zo werkt het nu eenmaal en zolang het er is, maak ik er optimaal gebruik van.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je moet je dus nog meer in de schulden storten zodat je meer rente betaald, meer HRA krijgt en dan opeens krijg je nog toeslagen ook van deze overheid. Het is een beetje bizar maar helaas de realiteit.
Ik kom op 300 p/m inclusie 30 jaar rente (rekenrente van 3%) Een spaarhypotheek heeft de rente van de hypotheek, dus wordt het nog minder p/m.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
225K over 30 jaar aflossen is ook nog eens even snel gerekend 625 euro per maand om af te lossen.
Dat maakt je wel uit anders zou je er niet op in gaan.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Juist. En met een studieschuld betaal je ook nog eens pas veel later vermogenbelasting.... Zo werkt het nu eenmaal en zolang het er is, maak ik er optimaal gebruik van.
Nogmaals de overheid bepaald dat dit kan en ik niet, ik vraag alleen maximaal aan. Wat mensen ervan vinden maakt mij niks uit.
Dat zeg ik, als jij een nieuwe hypotheek wil dan kom je behoorlijk in de problemen want wat je nu hebt krijg je nooit meer.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Leg eens uit...
En zoals praktisch iedereen is het aflossingsvrij en spaar ik om na 30 jaar af te lossen, ook wel spaarhypotheek genoemd.
Ahhhh zo een van laten we het flink financieren... dat wordt wat als er ook maar één kleine wijziging in de situatie komt.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:47 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ah, jij bent zo iemand die een maximale hypotheek aflossingsvrij heeft. Vandaar dat je zoveel aan rente betaalt.
Blijkbaar wel ....anders reageer je nietquote:Op maandag 27 februari 2012 12:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hoezo, wat maakt mij het uit of je mij geloofd of niet
Ik spreek alleen van mijn eigen situatie en het zijn voorbeelden. Als ik de exacte gegevens in mijn situatie hier post, dan moet ik dingen opzoeken, daar heb ik geen zin in. Dit zijn even globale cijfers die kunnen. Ik heb geen huis van 225 ton, het is een voorbeeld van wat kan met de 4.5x regel met 50k gezamelijk inkomen..quote:Op maandag 27 februari 2012 12:56 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat zeg ik, als jij een nieuwe hypotheek wil dan kom je behoorlijk in de problemen want wat je nu hebt krijg je nooit meer.
Maar je veronderstelt enkele dingen, namelijk dat ons verzamelinkomen 50k is, dat is het niet. Dat we 5% rente betalen, dat doen we niet. Dat we een volledig aflossingsvrije hypotheek hebben. Dat hebben we ook niet.
Een lagere zorgtoeslag bijvoorbeeld. Afschaffing kindgebonden budget of verlaging kinderbijslag. Misschien ook wel een inperking van de kinderopvangtoeslag om te voorkomen dat die kosten de pan uitrijzen voor de staat.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:57 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Ahhhh zo een van laten we het flink financieren... dat wordt wat als er ook maar één kleine wijziging in de situatie komt.
Ik bedoelde meer dat het mij niks uitmaakt dat je gelooft dat ik 1.5x modaal heb. Het voorbeeld dat de middeninkomens wel degelijk toeslagen krijgen is gewoon waar en dat probeer ik hier te zeggen, omdat hier de mening is dat middeninkomens geen toeslagen meer krijgen. Dat is gewoon niet waar.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:57 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
[..]
Blijkbaar wel ....anders reageer je niet
Kinderopvang maakt me niks uit, daar maak ik geen gebruik van. Afschaffing kindgebonden budget en kinderbijslag raakt mij wel. Maar dan pas ik mijn levensstijl aan en zoals altijd gaat dat geleidelijk en mijn inkomen stijgt dan netjes mee.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:59 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Een lagere zorgtoeslag bijvoorbeeld. Afschaffing kindgebonden budget of verlaging kinderbijslag. Misschien ook wel een inperking van de kinderopvangtoeslag om te voorkomen dat die kosten de pan uitrijzen voor de staat.
Daar heb je bij het afsluiten van je hypotheek geen rekening mee gehouden, die mogelijkheid?quote:Op maandag 27 februari 2012 12:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zie geen problemen in de toekomst, alleen als ik invalide raak.
Nee, ik vond de premies te hoog en de voorwaarden te onduidelijk. het is een bewuste keuze van mij. Mijn partner kan dan evt werken. Ik heb gekeken wat voor sociale zekerheden er zijn en wat het risico is, en ik heb gekozen om dat te dragen.quote:Op maandag 27 februari 2012 13:03 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Daar heb je bij het afsluiten van je hypotheek geen rekening mee gehouden, die mogelijkheid?
Genoeg, als technische acadeem maak ik me daar geen zorgen over.quote:Je gaat er vanuit dat je salaris alleen maar gaat stijgen. Wat doe je bij een ontslag, hoe snel ben je weer aan het werk, hoe lang krijg je WW, wat zijn je kansen op de arbeidsmarkt? Hoe zit het met het pensioen, dat alles goed geregeld? Wat gebeurt er als je salaris amper inflatiedekkend stijgt? Of misschien helemaal niet, om wat voor reden dan ook?
Je stelligheid dat je salaris alleen maar omhoog kan is dezelfde stelligheid als waarmee men 3 jaar geleden over de huizenmarkt sprak. Op de piek, toen jij je huis kocht. Dat huis dat nu ettelijke procenten minder waard is.
Ja, is zo. En?quote:Is jouw hypotheek nu niet hoger dan de marktwaarde van je huis?
Dus je kan het rustig 6 maanden uithouden op 70% van je salaris?quote:Op maandag 27 februari 2012 13:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
Genoeg, als technische acadeem maak ik me daar geen zorgen over.
Dat als je om wat voor reden dan ook je huis te koop zet je dus met een aardige restschuld blijft zitten. Komt bij dat je nu geen compleet aflossingsvrije hypotheek kan nemen en je maandlasten nog hoger uitkomen en je bent behoorlijk kwetsbaar.quote:Ja, is zo. En?
Hoe doet het bedrijf het. Hoe functioneer je zelf. Om er maar twee te noemen.quote:Op maandag 27 februari 2012 13:10 schreef Scorpie het volgende:
Ach, de aanname dat je loon blijft stijgen, ook al is het inflatiegewijs, is niet eens een hele gekke aanname natuurlijk. Ook al is dat afhankelijk van een aantal factoren.
Ik ben hier niet om mijn prive situatie helemaal te beschrijven. Ik gaf alleen aan dat er een grote groep middeninkomens is, die gewoon nog zorgtoeslag krijgt. Net zoals mij zijn er velen. Ik heb trouwens NHG, dus over die restschuld maak ik me geen zorgen.quote:Op maandag 27 februari 2012 13:19 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dus je kan het rustig 6 maanden uithouden op 70% van je salaris?
Bij een ontslag of faillissement moet je natuurlijk maar hopen op een gelijk salaris als dat wat je nu hebt.
[..]
Dat als je om wat voor reden dan ook je huis te koop zet je dus met een aardige restschuld blijft zitten. Komt bij dat je nu geen compleet aflossingsvrije hypotheek kan nemen en je maandlasten nog hoger uitkomen en je bent behoorlijk kwetsbaar.
Korten in loon omdat ik volgens de werkgever niet presteer zou hij eens moeten proberen, kijken hoe snel ik zijn ass voor de rechter sleepquote:Op maandag 27 februari 2012 13:20 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Hoe doet het bedrijf het. Hoe functioneer je zelf. Om er maar twee te noemen..
Ligt allemaal aan je levensstandaard, als je gaat wonen en leven op je inkomen kun je nog best weleens heel hard je neusje stoten als men werkloos wordt. De mensen die zich een ontslag met als gevolg 70% WW niet rond kunnen komen heb ik geen moeite mee als die hun koophuis worden uitgezet.quote:Op maandag 27 februari 2012 13:19 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dus je kan het rustig 6 maanden uithouden op 70% van je salaris?
Bij een ontslag of faillissement moet je natuurlijk maar hopen op een gelijk salaris als dat wat je nu hebt.
[..]
Dat als je om wat voor reden dan ook je huis te koop zet je dus met een aardige restschuld blijft zitten. Komt bij dat je nu geen compleet aflossingsvrije hypotheek kan nemen en je maandlasten nog hoger uitkomen en je bent behoorlijk kwetsbaar.
Korten in loon is iets heel anders dan niet stijgen in loon. Genoeg bedrijven waarbij je bij een slechte, ondermaatse beoordeling gewoon 0% krijgt.quote:Op maandag 27 februari 2012 13:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Korten in loon omdat ik volgens de werkgever niet presteer zou hij eens moeten proberen, kijken hoe snel ik zijn ass voor de rechter sleep
Ja, je bent inderdaad één van de velen die tot hun oogballen gefinanciëerd zijn en geld nodig hebben van de regering om een beetje rond te kunnen komen. Ondanks je 1,5 modaal gezinsinkomen.quote:Op maandag 27 februari 2012 13:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik ben hier niet om mijn prive situatie helemaal te beschrijven. Ik gaf alleen aan dat er een grote groep middeninkomens is, die gewoon nog zorgtoeslag krijgt. Net zoals mij zijn er velen. Ik heb trouwens NHG, dus over die restschuld maak ik me geen zorgen.
De getallen, die ik gaf waren voorbeelden en schetsen ongeveer mijn situatie, maar niet helemaal en de waarden zijn wat afgerond om wat makkelijker te rekenen.
Ik moet trouwens weer eens aan het werk, anders komt het nooit af. Ik sluit hiermee dus de discussie van mijn kant.
Hij ziet waarschijnlijk zelf niet dat hij juist tot de doelgroep behoort die tussen nu en een paar jaar waarschijnlijk op zijn bek zal gaan (kort en bot gezegd).quote:Op maandag 27 februari 2012 13:35 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ja, je bent inderdaad één van de velen die tot hun oogballen gefinanciëerd zijn en geld nodig hebben van de regering om een beetje rond te kunnen komen. Ondanks je 1,5 modaal gezinsinkomen.
Vraag me af wat je dan wel veilig vindt qua inkomen - uitgaven verhouding? Hoeveel zou je aan je vaste lasten verhoudinggewijs kwijt mogen zijn? Is je financiele situatie zoals je het nu schetst niet altijd heel kwetsbaar - ook je huurhuis wordt je uitgeflikkerd als je geen geld meer betaald hoor, dan maakt een koopwoning vs huurwoning natuurlijk geen drol uitquote:Op maandag 27 februari 2012 13:35 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ja, je bent inderdaad één van de velen die tot hun oogballen gefinanciëerd zijn en geld nodig hebben van de regering om een beetje rond te kunnen komen. Ondanks je 1,5 modaal gezinsinkomen.
Njah, zo lust ik er nog wel een half dozijn. Er zijn veel mensen in een kwetsbare positie - zeker mensen die nu moeten opbouwen, omdat ze nu net begonnen zijn. Maar uiteindelijk is dat al generaties lang het geval en ben ik blij dat ik niet zo bang ben aangelegd als jij - soms neem je gewoon een weloverwogen risico. No guts no glory - en voor je het weet woon je tot je 30e lekker thuis, of in je studentenflat.quote:Wat dat betreft ben je een mooi praktijkvoorbeeld van iemand die niet aan de onderkant zit maar toch vrij kwetsbaar is, mocht er ook maar iets misgaan (een regering die streng gaat bezuinigen bijvoorbeeld).
NHG is vooral leuk omdat dat onbetaalbaar wordt als het massaal mis gaat - zodat er een soort precedent in besloten zit dat de overheid er bij is gebaat het niet mis te laten gaan - los van dat de banken dan omvallen, niemand meer belasting betaalt en we dus ook niets hebben aan die paar 'zie-je-nou-roepers' op een forum als Fok!quote:Je NHG is leuk maar alleen van toepassing bij een gedwongen verkoop. En dan ook niet altijd. Maar als jij zou besluiten om met je gezin te verkassen (omdat je van baan verandert, de buurt verpaupert, gezinsuitbreiding) dan heb je dus wel een probleem.
Dat is iets dat ik in het eerste deel al aangetoond heb. Veel mensen denken dat alleen de onderkant zich in de schulden steekt maar men is over het algemeen veel kwetsbaarder dan men denkt.quote:Op maandag 27 februari 2012 18:20 schreef NiGeLaToR het volgende:
Njah, zo lust ik er nog wel een half dozijn. Er zijn veel mensen in een kwetsbare positie - zeker mensen die nu moeten opbouwen, omdat ze nu net begonnen zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |