Als ik wil dan kan ik mijn zorgverzekering met rustig met 50 euro omlaag brengen, en dan hou ik geld over, maar dat doe ik nu ook al. Maar iemand met een minder goed salaris heeft gewoon het geld er niet voor. Die kan dat geld dat hij niet aan de verzekering kan spenderen ook niet opzij leggen om te sparen.quote:Op woensdag 22 februari 2012 17:59 schreef trovey het volgende:
Tja, iets niet verzekeren betekend risico lopen, zeker als je dat geld wat je niet uitgeeft aan die verzekering niet gaat sparen maar gaat uitgeven.
Dat ligt er maar aan over welke groep we het hebben. Ik heb zelf ook geen hoog inkomen maar zorg er wel voor dat ik goed verzekerd ben juist omdat ik niet ineens hele grote bedragen kan ophoesten als het misgaat. Betekent dat er inderdaad na de vaste lasten niet veel meer overblijft maar ik slaap wel goed. Dus over wie hebben we het?quote:Op woensdag 22 februari 2012 18:01 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Als ik wil dan kan ik mijn zorgverzekering met rustig met 50 euro omlaag brengen, en dan hou ik geld over, maar dat doe ik nu ook al. Maar iemand met een minder goed salaris heeft gewoon het geld er niet voor. Die kan dat geld dat hij niet aan de verzekering kan spenderen ook niet opzij leggen om te sparen.
Over mensen die wellicht wel het risico willen lopen, want ze hebben de creditcard en betalen dan maar wat meer mocht het nodig zijn.quote:Op woensdag 22 februari 2012 18:04 schreef trovey het volgende:
[..]
Dat ligt er maar aan over welke groep we het hebben. Ik heb zelf ook geen hoog inkomen maar zorg er wel voor dat ik goed verzekerd ben juist omdat ik niet ineens hele grote bedragen kan ophoesten als het misgaat. Betekent dat er inderdaad na de vaste lasten niet veel meer overblijft maar ik slaap wel goed. Dus over wie hebben we het?
Ik zal niet zeggen dat het extreem ethisch is van Wehkamp etc, maar ik vind dat de verantwoordelijkheid nog altijd bij de koper ligt.quote:Op woensdag 22 februari 2012 18:06 schreef Jellereppe het volgende:
Sommige bedrijven zoals www.Wehkamp.nl zijn groot geworden door zulke mensen. Eerst de lusten, maar de lasten worden voor het gemak vergeten.
Oh, Henk bestel jij die wasmachine even. Ja, schat ik ben al bezig. Terwijl het duurzame goed nog niet is afbetaald bestellen ze maar raak. Dan loopt het flink op. Ik ben van mening dat www.Wehkamp.nl en andere bedrijven de mensen tegen hun koopgedrag moeten beschermen.
Maar het is zo makkelijk en verleidelijk. Een druk op de knop.
Dan is het gewoon hun eigen risico als het misgaat. Creditcard moet je alzo nooit nemen als je een laag inkomen hebt en een gat in je hand, dat is vragen om problemen.quote:Op woensdag 22 februari 2012 18:10 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Over mensen die wellicht wel het risico willen lopen, want ze hebben de creditcard en betalen dan maar wat meer mocht het nodig zijn.
Mee eens. Maar sommigen kunnen die verantwoordelijkheid niet aan. Daar wringt het hem. Wehkamp en de andere bedrijven waar je op rekening kunt bestellen kunnen op zijn minst hun verantwoordelijkheid nemen. Eerst kijken wat iemand aan schulden heeft uitstaan en daarna pas leveren of niet.quote:Op woensdag 22 februari 2012 18:13 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
Ik zal niet zeggen dat het extreem ethisch is van www.Wehkamp.nl etc, maar ik vind dat de verantwoordelijkheid nog altijd bij de koper ligt.
Als je iets niet kan betalen moet je het niet kopen en als je dat toch doet moet je de gevolgen van je eigen domheid ondervinden.
Ik snap trouwens niet waarom er links in je quote komen wanneer ik je quote
Dat is dan het enige goede aan Zalandoquote:Op woensdag 22 februari 2012 18:20 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Mee eens. Maar sommigen kunnen die verantwoordelijkheid niet aan. Daar wringt het hem. www.Wehkamp.nl en de andere bedrijven waar je op rekening kunt bestellen kunnen op zijn minst hun verantwoordelijkheid nemen. Eerst kijken wat iemand aan schulden heeft uitstaan en daarna pas leveren of niet.
Ik heb even op de website gekeken, maar ik kan geen producten vinden waar je een lening voor nodig hebt. Wehkamp biedt die mogelijkheid alleen maar om er zelf beter en rijker te worden, omdat hierdoor mensen sneller producten kopen en rente moeten betalen.quote:Op woensdag 22 februari 2012 18:13 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
Ik zal niet zeggen dat het extreem ethisch is van www.Wehkamp.nl etc, maar ik vind dat de verantwoordelijkheid nog altijd bij de koper ligt.
Als je iets niet kan betalen moet je het niet kopen en als je dat toch doet moet je de gevolgen van je eigen domheid ondervinden.
Ik snap trouwens niet waarom er links in je quote komen wanneer ik je quote
Dat kan toch ook gewoon met acceptgiro.quote:Op woensdag 22 februari 2012 19:39 schreef seasushi het volgende:
[..]
Dat is dan het enige goede aan ZalandoEerst betalen, dan pas leveren. Dus geen geld, geen nieuwe schoenen.
Geld moet eerst binnen zijn.quote:Op donderdag 23 februari 2012 00:31 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Ik heb even op de website gekeken, maar ik kan geen producten vinden waar je een lening voor nodig hebt. www.Wehkamp.nl biedt die mogelijkheid alleen maar om er zelf beter en rijker te worden, omdat hierdoor mensen sneller producten kopen en rente moeten betalen.
[..]
Dat kan toch ook gewoon met acceptgiro.
De meeste mensen zijn gewoon dom, kuddedieren zijn hetquote:Op woensdag 22 februari 2012 18:01 schreef El_Liberaliste het volgende:
Lenen is dom, dus eigenlijk hebben veel mensen dit aan hun eigen domheid te danken.
De verantwoordelijkheid ligt bij de betrokken partijen.quote:Op woensdag 22 februari 2012 18:13 schreef El_Liberaliste het volgende:
Daar heeft www.Wehkamp.nl inmiddels aan gewerkt. Iedereen wordt vooraf gescreened en als je schulden hebt kun je niet meer op rekening kopen. Ook zitten ze nog met een aanzienlijke portefeuille met wanbetalers waar ze momenteel mee bezig zijn om te innen cq beslagen aan het voorbereiden zijn. Dus Fokkertjes met een achterstand, tot snelquote:Op woensdag 22 februari 2012 18:20 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Mee eens. Maar sommigen kunnen die verantwoordelijkheid niet aan. Daar wringt het hem. www.Wehkamp.nl en de andere bedrijven waar je op rekening kunt bestellen kunnen op zijn minst hun verantwoordelijkheid nemen. Eerst kijken wat iemand aan schulden heeft uitstaan en daarna pas leveren of niet.
Hoe checken ze dat dan? Via het BKR? Overigens ga ik niet weer kopen bij Wehkamp i.v.m. negatieve ervaringen uit het verleden. Heeft betrekking op het niet op voorraad hebben van goederen die al wel reeds betaald zijn, men weigerde namelijk voorraad te reserveren, men wacht eerst op de betaling. Toen bleek dat de voorraad na het binnenkomen van mijn betaling al reeds uitgeput was heb ik echt tijden op mijn geld moeten wachten.Wehkamp bedanktquote:Op donderdag 23 februari 2012 11:23 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Daar heeft Wehkamp inmiddels aan gewerkt. Iedereen wordt vooraf gescreened en als je schulden hebt kun je niet meer op rekening kopen. Ook zitten ze nog met een aanzienlijke portefeuille met wanbetalers waar ze momenteel mee bezig zijn om te innen cq beslagen aan het voorbereiden zijn. Dus Fokkertjes met een achterstand, tot snel
Nee dat doen ze bij andere ondernemingen. Al is de finance afdeling van www.Wehkamp.nl wel aangesloten als deelnemer van het BKR en kúnnen ze er wel controleren. Die controles die ze nu uitvoeren gaan allemaal automatisch, komt geen persoon bij kijken.quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Hoe checken ze dat dan? Via het BKR? Overigens ga ik niet weer kopen bij www.Wehkamp.nl i.v.m. negatieve ervaringen uit het verleden. Heeft betrekking op het niet op voorraad hebben van goederen die al wel reeds betaald zijn, men weigerde namelijk voorraad te reserveren, men wacht eerst op de betaling. Toen bleek dat de voorraad na het binnenkomen van mijn betaling al reeds uitgeput was heb ik echt tijden op mijn geld moeten wachten.Wehkamp bedankt
Goede zaak, dit betekent over enkele jaren geen NHG meer. Kan men weer gaan zeuren dat er geen huisjes gekocht kunnen worden en dat de overheid de schuldige is. Hihi.quote:Op donderdag 23 februari 2012 15:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
hihihihi
‘Scheiden als truc om restschuld op huis te ontlopen’
De oplichters zijn de banken, het is alleen maar rechtvaardig dat ze terug gepakt worden.quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:04 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Goede zaak, dit betekent over enkele jaren geen NHG meer. Kan men weer gaan zeuren dat er geen huisjes gekocht kunnen worden en dat de overheid de schuldige is. Hihi.
Ook goed dat dit in de media komt, ik voel hier weer veel onderzoeken aankomen om na te gaan of iemand feitelijk is gescheiden of slechts op papier. Kunnen de mensen weer gaan klagen dat 'Nazi Nederland' weer bezig is.
Tip; deponeer je klachten bij dit soort oplichters.
quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is hetzelfde geluid als over Griekenland. Terwijl groot-industrielen en politici het land kapot maken en de winst op Zwitserse bankrekeningen zetten, word de bevolking uitgescholden en gedwongen de troep op te ruimen. En de grootste schreeuwer is Wilders, de man van het volk.
Mooie holle retoriek om te verbloemen dat je geen weerwoord hebt.quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De oplichters zijn de banken, het is alleen maar rechtvaardig dat ze terug gepakt worden.
[..]
Helemaal geen holle retoriek.quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mooie holle retoriek om te verbloemen dat je geen weerwoord hebt.
quote:Peter Mertens: In Griekenland botsen twee werelden met elkaar
Peter Mertens schetst in “Hoe durven ze” onder andere het onthutsende verhaal achter de Griekse crisis. Mertens en de uitgever (EPO) boden ons het volledige hoofdstuk over dat Griekse drama aan.
Je lult maar wat over banken, de NHG en consumenten, zonder dat je de relatie tussen die drie belicht. Leuk dat je denkt dat banken criminelen zijn, maar de NHG wordt toch echt opgehoest door consumenten, niet door banken. Dus wat er precies rechtvaardig is aan het oplichten van een systeem dat door mede-huiseigenaren in stand wordt gehouden is mij nog steeds onduidelijk.quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Helemaal geen holle retoriek.
[..]
Daar bewijs je alleen je domheid mee.quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je lult maar wat over banken, de NHG en consumenten, zonder dat je de relatie tussen die drie belicht. Leuk dat je denkt dat banken criminelen zijn, maar de NHG wordt toch echt opgehoest door consumenten, niet door banken. Dus wat er precies rechtvaardig is aan het oplichten van een systeem dat door mede-huiseigenaren in stand wordt gehouden is mij nog steeds onduidelijk.
Hij moet lachen dat mensen die het al moeilijk hebben straks voor de shit kunnen opdraaien... en dat de nieuwe lading mensen die NHG nodig hebben dit niet krijgen. hihi.quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je lult maar wat over banken, de NHG en consumenten, zonder dat je de relatie tussen die drie belicht. Leuk dat je denkt dat banken criminelen zijn, maar de NHG wordt toch echt opgehoest door consumenten, niet door banken. Dus wat er precies rechtvaardig is aan het oplichten van een systeem dat door mede-huiseigenaren in stand wordt gehouden is mij nog steeds onduidelijk.
Dat zeg ik; inhoudelijk ben je uitermate zwak, op discussie niveau sta je onderaan de ladder en op het gebied van sociale interactie een totale nobody.quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar bewijs je alleen je domheid mee.
Wij hadden vroeger op school een Downie, die moest ook altijd lachen om dingen die niemand anders snapte.quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:30 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Hij moet lachen dat mensen die het al moeilijk hebben straks voor de shit kunnen opdraaien... en dat de nieuwe lading mensen die NHG nodig hebben dit niet krijgen. hihi.
Die had in ieder geval nog een valide excuusquote:Op donderdag 23 februari 2012 16:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wij hadden vroeger op school een Downie, die moest ook altijd lachen om dingen die niemand anders snapte.
Papier heeft ook een valide excuus hoor, zijn hoge mate van drugsgebruik in combinatie met een uitzichtloos bestaan. Heel valide dusquote:Op donderdag 23 februari 2012 16:38 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Die had in ieder geval nog een valide excuus
Dat zeg ik, je scoort inhoudelijk 0, sociaal 0, discussieniveau 0.quote:
Ik weet dat je geen argumenten hebt en dus gedwongen bent om tegenstanders uit te schakelen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat zeg ik, je scoort inhoudelijk 0, sociaal 0, discussieniveau 0.
Ik blijf net zo lang die plaat afspelen totdat je stopt met vervuilen Papier
Bijna goed, heb hem even verbeterd voor je. Overigens staat mijn argument nog steeds overeind, wil je even het causale verband leggen tussen NHG, Banksters, Griekenland en de huiseigenaar in Nederland zoals je zelf net claimde met de linkdump die je maakte?quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik weet dat je ik geen argumenten hebt en dus gedwongen bent om tegenstanders uit te schakelen.
Opgehoest door de consumentquote:Op donderdag 23 februari 2012 16:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat is er mis met drugsgebruik om het uitzichtloze bestaan nog een beetje fleur te geven? Wie drinkt er af en toe niet een pint om even lekker te ontspannen?quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Papier heeft ook een valide excuus hoor, zijn hoge mate van drugsgebruik in combinatie met een uitzichtloos bestaan. Heel valide dus
Zorg dat je bestaan niet uitzichtloos is .... het is maar een idee hoor. Voor sommigen is het overigens al te laat is gebleken.quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Wat is er mis met drugsgebruik om het uitzichtloze bestaan nog een beetje fleur te geven? Wie drinkt er af en toe niet een pint om even lekker te ontspannen?
Ja, 0.7% van het bedrag om precies te zijn Xenotje.quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:52 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Opgehoest door de consument![]()
Onjuist, het is 'virtueel' geld zelfs. Maar je zat er niet ver naast, dus kudo`s.quote:Ja... met vers geleend geld dat nog vers van de pers afkomt![]()
Weer fout. De premies zijn prima dekkend gezien de huidige dekkingsgraad, uitkeringspercentage en aanvragen. Maar weer kudo`s, je zat er niet heel erg ver naast.quote:En daarnaast is de premie niet eens dekkend voor het verzekerde risico want de overheid moet daarnaast garant staan voor tekorten.
Wederom onjuist, huiseigenaren zijn verzekerd, maar wederom kudo`s want je zat er niet ver naast.quote:M.a.w. de banken zijn verzekerd op kosten van de belastingbetaler
Daarom heeft hij ook een excuus dat valide is, ook al tast het zijn vermogen om inhoudelijk te reageren aan.quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Wat is er mis met drugsgebruik om het uitzichtloze bestaan nog een beetje fleur te geven? Wie drinkt er af en toe niet een pint om even lekker te ontspannen?
quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, 0.7% van het bedrag om precies te zijn Xenotje.
[..]
Onjuist, het is 'virtueel' geld zelfs. Maar je zat er niet ver naast, dus kudo`s.
[..]
Weer fout. De premies zijn prima dekkend gezien de huidige dekkingsgraad, uitkeringspercentage en aanvragen. Maar weer kudo`s, je zat er niet heel erg ver naast.
[..]
Wederom onjuist, huiseigenaren zijn verzekerd, maar wederom kudo`s want je zat er niet ver naast.
"Wij van wc eend"quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Mijn bestaan is niet uitzichtloos. Ik gebruik drugs (Fok!, sex, werk, auto rijden) omdat het leuk en lekker is.
Right back at ya!quote:
Fok heeft de centen kennelijk hard nodigquote:Op donderdag 23 februari 2012 18:47 schreef JellieVrolijk het volgende:
Jezus je typt www.wehkamp.nl en er komt meteen een link naar hun site
quote:Op donderdag 23 februari 2012 19:29 schreef Nielsch het volgende:
Nu bij MAX een rapportage over ouderen die de rekeningen niet meer kunnen betalen, omdat ze alleen AOW hebben.
Zegt die vrouw: "Ik zou echt niet weten waarop ik zou moeten bezuinigen"
En kort daarna: "UPC ben ik per maand 70 - 80 euro aan kwijt... maar ik vind dat ik daar gewoon recht op heb, op al die tv-zenders..."
![]()
![]()
Ik zit alleen in een klein huisje en ben ook 'slechts' EUR 69 kwijt. De vrouw doet duidelijk iets foutquote:Op donderdag 23 februari 2012 19:37 schreef Nielsch het volgende:
GWL was ze trouwens 130 euro per maand aan kwijt. In haar eentje, in een klein appartementje. Wij zijn in een groot jaren '30 huis met z'n drieën hetzelfde kwijt. Bizar.
Die ouwetjes stoken het zo naar 25 graden in de winter hoor.quote:Op donderdag 23 februari 2012 19:37 schreef Nielsch het volgende:
GWL was ze trouwens 130 euro per maand aan kwijt. In haar eentje, in een klein appartementje. Wij zijn in een groot jaren '30 huis met z'n drieën hetzelfde kwijt. Bizar.
Da's ook zo'n 'recht', stammend uit de tijd dat je de energie cadeau kreeg bij een pakje boterquote:Op donderdag 23 februari 2012 19:37 schreef Nielsch het volgende:
Maar dat ligt ook aan welke generatie ouderen. De opa van mister_d deed gewoon een dikke trui en een paar extra dikke sokken aan. Als je op bezoek kwam, deed 'ie de kachel gelukkig wat hogerquote:Op donderdag 23 februari 2012 19:49 schreef trovey het volgende:
Ouderen hebben het sneller koud dus ze zal inderdaad daarom veel meer kwijt zijn aan stookkosten maar dat van die tv is natuurlijk.
Echt bizar hoeveel die verstoken. Buurman van in de tachtig moest dit jaar zo'n 1100 euro stookkosten bijbetalen, ik kreeg 150 euro terug....quote:Op donderdag 23 februari 2012 19:47 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Da's ook zo'n 'recht', stammend uit de tijd dat je de energie cadeau kreeg bij een pakje boter
Soms is het ook niet op te lossen met kleding als je echt heel oud gaat worden. Ik heb een buurvrouw gehad die dik in de kleding zat maar waar je het idee had in een sauna te komen als je de woonkamer binnenstapte en nog had ze het frisjes.quote:Op donderdag 23 februari 2012 19:53 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar dat ligt ook aan welke generatie ouderen. De opa van mister_d deed gewoon een dikke trui en een paar extra dikke sokken aan. Als je op bezoek kwam, deed 'ie de kachel gelukkig wat hoger
En nee, het was geen arme man, maar hij vond het gewoon verspilling de verwarming hoog te zetten als je ook een trui aan kunt doen
Ben ik nu zo dom? Dit zegt toch helemaal niks?quote:Echt bizar hoeveel die verstoken. Buurman van in de tachtig moest dit jaar zo'n 1100 euro stookkosten bijbetalen, ik kreeg 150 euro terug....
Bijbetalen, dus dat komt nog bovenop het voorschot.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 12:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ben ik nu zo dom? Dit zegt toch helemaal niks?![]()
![]()
Ik vind 1112 euro per jaar best nog wel meevallen.
Buurman is waarschijnlijk de hele dag thuis, jij ook?quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:24 schreef Hi_flyer het volgende:
Totaal geen medelijden met dat mens. Die heeft de prioriteiten echt totaal verkeerd liggen.
[..]
Echt bizar hoeveel die verstoken. Buurman van in de tachtig moest dit jaar zo'n 1100 euro stookkosten bijbetalen, ik kreeg 150 euro terug....
Ze formuleerde het ongelukkig, maar de strekking was anders. Ze bedoelde dat het een van de weinige pleziertjes was die ze nog had. Dat weet jij ook wel.quote:Op donderdag 23 februari 2012 19:29 schreef Nielsch het volgende:
Nu bij MAX een rapportage over ouderen die de rekeningen niet meer kunnen betalen, omdat ze alleen AOW hebben.
Zegt die vrouw: "Ik zou echt niet weten waarop ik zou moeten bezuinigen"
En kort daarna: "UPC ben ik per maand 70 - 80 euro aan kwijt... maar ik vind dat ik daar gewoon recht op heb, op al die tv-zenders..."
![]()
![]()
Je benoemd nu precies het probleem. Een ander interesseert je geen reet.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:24 schreef Hi_flyer het volgende:
Totaal geen medelijden met dat mens. Die heeft de prioriteiten echt totaal verkeerd liggen.
[..]
Echt bizar hoeveel die verstoken. Buurman van in de tachtig moest dit jaar zo'n 1100 euro stookkosten bijbetalen, ik kreeg 150 euro terug....
Snap ik, maar dat kan ook een stuk goedkoper. Ik betaal 40 euro per maand voor internet + bellen + tv...quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:44 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Ze formuleerde het ongelukkig, maar de strekking was anders. Ze bedoelde dat het een van de weinige pleziertjes was die ze nog had. Dat weet jij ook wel.
Ja, met netto 4000 euro per maand zit je natuurlijk ook prima. Ik heb het over 2000 euro netto. Dat is de helft. Dan blijft er echt weinig over hoor!quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:56 schreef Nielsch het volgende:
Bij een laag nettosalaris denk ik eerder aan 1100 euro ofzo. Gemiddeld zitten mijn vrouw en ik op een netto gezinsinkomen van 4000 euro per maand (we werken beide 4 dagen werken per week) en zolang er met kind en na aftrek van leuke uitjes elke maand nog 700 euro overblijft om te sparen zou ik mezelf niet echt tot de working poor die niet rond komt kunnen rekenen.
Ja, als je daar van rond moet komen. Alleen al de huur in veel steden, plus alle andere vaste lasten. Wat heb je dan nog vrij te besteden per maand? 400 euro? En daar moet je dan ook nog van eten. Dat is toch niks. Dat je ooit voor 4400 gulden per maand als een koning kon leven heeft daar niks mee te maken.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:59 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
2000 euro netto is nu al laag?
Een ouderwetse 4.400 gulden per maand is laag?
Tsja, als alleenstaande heb je het natuurlijk wel wat moeilijker omdat je vaste lasten zoals huur / hypotheek niet kun delen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, met netto 4000 euro per maand zit je natuurlijk ook prima. Ik heb het over 2000 euro netto. Dat is de helft. Dan blijft er echt weinig over hoor!
Dat is het probleem. Consumptie maatschappij die echt niet meer pas op de plaats kan maken. Wordt nog leuk als we dezelfde werkloosheid zouden krijgen als in Spanje bijv.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:59 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
2000 euro netto is nu al laag?
Een ouderwetse 4.400 gulden per maand is laag?
Ik ging in mijn voorbeeld uit van een gezin dat daarvan rond moest komen. En je vergeet in je berekening nog veel zaken als noodzakelijke vervangingen, onderhoud vna je huis, als je geen auto hebt dan toch kosten voor het OV, en gewoon de dingen die je nodig hebt. Met een egzin komt er nog veel meer aan kosten bij, denk aan kinderopvang (duur!), schoolkosten, extra kleding, en dan is 200 euro boodschappen ook geen vetpot.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:05 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Tsja, als alleenstaande heb je het natuurlijk wel wat moeilijker omdat je vaste lasten zoals huur / hypotheek niet kun delen.
Eens kijken:
2000 euro minus:
125 zorgverzekering
500 hypotheek (na aftrek HRA, uitgaande van een koopappartementje)
150 overige verzekeringen (glas, inboedel, levens etc...)
60 GWL
40 tv + Internet + bellen
25 mobiele telefoon
200 boodschappen
Blijft er nog 900 over voor overige zaken. Dat is toch nog wel te doen zou je zeggen, ervan uitgaande dat je geen auto hebt.
Als egzin wordt je nog steeds aardig gecompenseerd voor opvang. Welke je nodig hebt met een dubbel inkomen, waardoor 2000 netto al gauw weer onrealistisch is. Een gezin met 1 kostwinnaar zou gewoon rond moeten komen van dit salaris. Zou ook vreemd zijn als dit niet het geval was, want het is bovenmodaal (iets)quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik ging in mijn voorbeeld uit van een gezin dat daarvan rond moest komen. En je vergeet in je berekening nog veel zaken als noodzakelijke vervangingen, onderhoud vna je huis, als je geen auto hebt dan toch kosten voor het OV, en gewoon de dingen die je nodig hebt. Met een egzin komt er nog veel meer aan kosten bij, denk aan kinderopvang (duur!), schoolkosten, extra kleding, en dan is 200 euro boodschappen ook geen vetpot.
Als alleenstaande 2000 euro netto kan wel natuurlijk.
Natuurlijk staat niet alles erin, ik ging dan ook uit van de basis. Als je als gezin een totaal inkomen hebt van 2000 euro dan zal een van de partners waarschijnlijk niet werken. Kinderopvang is dan niet nodig. Of je een auto of OV nodig hebt hangt maar af van waar je woont. Zelf woon ik in Utrecht en kom eigenlijk weinig buiten die stad, waarbinnen ik alles op de fiets doe. Af en toe met de trein naar Amsterdam om vrienden op te zoeken.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik ging in mijn voorbeeld uit van een gezin dat daarvan rond moest komen. En je vergeet in je berekening nog veel zaken als noodzakelijke vervangingen, onderhoud vna je huis, als je geen auto hebt dan toch kosten voor het OV, en gewoon de dingen die je nodig hebt. Met een egzin komt er nog veel meer aan kosten bij, denk aan kinderopvang (duur!), schoolkosten, extra kleding, en dan is 200 euro boodschappen ook geen vetpot.
Als alleenstaande 2000 euro netto kan wel natuurlijk.
Kinderbijslag en huursubsidie en je hebt al weer een ander plaatje. Daarnaast krijgt de niet werkende partner ook nog subsidie. Het is geen vetpot, maar het kan.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:27 schreef NiGeLaToR het volgende:
Misschien de rekensom maken voor 'Jan Modaal'. Het gezin wat rond komt van 33.000 euro bruto.
Dat is 2500,- bruto per maand, dus zeg zo'n 1550,- netto.
Stel de twee kids zijn < 18 en men woont in een huurhuis van zo'n 700,- per maand:
- 700,- huur
- 230,- zorg
- 200,- gwl
- 350,- boodschappen
- 40,- triple play
- 50,- overige communicatie en abo's
- 150,- overige verzekeringen
--------
1720,-
+ 100,- kindgebonden budget (kan iets meer zijn)
+ 50,- zorgtoeslag (geen idee, is dat nog meer?)
--------
1570,-
Maak rekenfout met bruto bedrag - het is dus niet te doen, zeker niet als je mee neemt dat:
- er een kat is die gemiddeld 25,- per maand kost aan eten/onderhoud
- de kinderen beide op sport zitten a 40,- per maand = 80,- per maand
- de kinderen op school zitten en er een ouderbijdrage is gewenst van totaal 50,- per maand
- ik vergeet voor het gemak al die andere fijne belastingen, zoals gemeentelijke heffingen.
- ik vergeet de kosten van ziek zijn; tegenwoordig wordt natuurlijk veel niet meer vergoed en is er een eigen risico.
Dan blijft er in ene best weinig geld over en heeft het gemiddelde Jan Modaal gezin het in ene een stuk krapper. Dan dus goedkoper wonen en op van alles bezuinigen...
En dan gaan mensen zeuren dat ik mijn hypotheekrente kan aftrekkenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:49 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Kinderbijslag en huursubsidie en je hebt al weer een ander plaatje. Daarnaast krijgt de niet werkende partner ook nog subsidie. Het is geen vetpot, maar het kan.
Ik denk dat Jan Modaal dus geen huis in die prijsklasse huurt bij nader inzien. Jan en zijn gezin moeten het hebben van de hele stapel subsidies als ik dat rekensommetje bekijk.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:58 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Huurtoeslag is toch voor huren onder de 660(nogwat)? Dus met 700 huur krijg je geen huurtoeslag. Zorgtoeslag is meer, denk ik.
Kinderbijslag is iets van 370 oid. Ligt eraan hoe oud de kinderen zijn.
Woont veel te duur, dat kan goedkoper. Verzekeringen is ook veel te veel. Netto inkomen komt eerder uit op ¤1700+, excl vakantiegeld en 13e maand.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:27 schreef NiGeLaToR het volgende:
Misschien de rekensom maken voor 'Jan Modaal'. Het gezin wat rond komt van 33.000 euro bruto.
Stel de twee kids zijn < 18 en men woont in een huurhuis van zo'n 700,- per maand:
- 700,- huur
- 230,- zorg
- 200,- gwl
- 350,- boodschappen
- 40,- triple play
--------
1720,-
--------
1570,-
Maak rekenfout met bruto bedrag - het is dus niet te doen, zeker niet als je mee neemt dat:
- de kinderen op school zitten en er een ouderbijdrage is gewenst van totaal 50,- per maand
- ik vergeet voor het gemak al die andere fijne belastingen, zoals gemeentelijke heffingen.
- ik vergeet de kosten van ziek zijn; tegenwoordig wordt natuurlijk veel niet meer vergoed en is er een eigen risico.
Dan blijft er in ene best weinig geld over en heeft het gemiddelde Jan Modaal gezin het in ene een stuk krapper. Dan dus goedkoper wonen en op van alles bezuinigen...
Wonen is wel hoog.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:27 schreef NiGeLaToR het volgende:
- 700,- huur
- 230,- zorg
- 200,- gwl
- 350,- boodschappen
- 40,- triple play
--------
1720,-
--------
1570,-
166 euro kinderbijslag?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 16:09 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Woont veel te duur, dat kan goedkoper. Verzekeringen is ook veel te veel. Netto inkomen komt eerder uit op ¤1700+, excl vakantiegeld en 13e maand.
Er komt nog bij (kinderen uit 1997 en 2003):
Kinderbijslag: ¤ 166
Kindgebonden budget: ¤ 116
Zorgtoeslag: ¤ 86
Gezien.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 18:24 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Ja. ¤ (269,39 + 228,98) / 3.
http://www.svb.nl/int/nl/(...)g_krijgt_u/index.jsp
Alleen maandag overdag is er hier niemand thuisquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:35 schreef trovey het volgende:
[..]
Buurman is waarschijnlijk de hele dag thuis, jij ook?
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 19:03 schreef NiGeLaToR het volgende:
Bijna 300,- subsidie per maand![]()
![]()
Ik denk dat ik maar stop met m'n best doen.. waanzinnig zeg, wist ik helemaal niet. Had het net te doen met deze groep mensen in onze samenleving. Oke, nog steeds geen vetpot, maar tis zeker niet arm te noemen. Met dank aan de mensen die wel 52% belasting betalen dus
2000 euro netto is bijna 1.5x modaal. Dit is gewoon een heel net salaris.Als je daar niet van kan rondkomen dan gaat er duidelijk iets fout in het uitgaven patroon.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, met netto 4000 euro per maand zit je natuurlijk ook prima. Ik heb het over 2000 euro netto. Dat is de helft. Dan blijft er echt weinig over hoor!
Ik ben het gewoon met je eens!quote:Op vrijdag 24 februari 2012 19:14 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
2000 euro netto is bijna 1.5x modaal. Dit is gewoon een heel net salaris.Als je daar niet van kan rondkomen dan gaat er duidelijk iets fout in het uitgaven patroon.
Maar tja... mensen denken dat ze tegenwoordig recht hebben op een 3d tv, nieuwe auto, smartphone, tablet en alle andere gadgets die de buren ook hebben.
Dan vergeten we de vakanties nog.
Status meten we in deze zieke maatschappij aan de spulletjes die mensen hebben. Hoe we als mens in het leven staan zijn word steeds minder belangrijk gevonden.
De uitholling van onze samenleving, mensen die slaaf worden van zichzelf.
Ik zal niet zeggen dat het een enorm bedrag is per maand, maar je valt dan ook echt niet onder de term "working poor".quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:00 schreef LXIV het volgende:
Ik heb het over 2000 euro netto. Dat is de helft. Dan blijft er echt weinig over hoor!
Tis gewoon wel zo, heel ernstig. Vooral ook omdat veel mensen zich er niet eens bewust van zijn, we weten niet beter.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 19:14 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
2000 euro netto is bijna 1.5x modaal. Dit is gewoon een heel net salaris.Als je daar niet van kan rondkomen dan gaat er duidelijk iets fout in het uitgaven patroon.
Maar tja... mensen denken dat ze tegenwoordig recht hebben op een 3d tv, nieuwe auto, smartphone, tablet en alle andere gadgets die de buren ook hebben.
Dan vergeten we de vakanties nog.
Status meten we in deze zieke maatschappij aan de spulletjes die mensen hebben. Hoe we als mens in het leven staan zijn word steeds minder belangrijk gevonden.
Het lijkt mij preceptie. Het overgrote deel van de mensen die ik ken is met hele andere dingen bezig dan opbieden op het gebied van materiële zaken...quote:
Gevonden: 1500 euro per jaar, dus 125 per maand aan algemene heffingskorting.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 18:07 schreef poemojn het volgende:
En nog wat algemene heffingskorting voor degene die niet werkt.
Gwl kan makkelijk omlaag naar 150-175.
Je weet natuurlijk ook niet wat hij aan voorschot heeft per maand.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 19:03 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Alleen maandag overdag is er hier niemand thuisHet grote verschil zit 'm erin dat die buurman de enige nog is met enkelglas. Geloof me, bij zijn stookgedrag heeft hij die investering er bij leven nog uit
Dat weet ik wel, tot op de cent nauwkeurig. Die is namelijk bij iedereen gelijk en aan het eind van het jaar wordt je verbruik bepaald en bijbetaling/terugbetaling vastgesteld.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 20:11 schreef trovey het volgende:
[..]
Je weet natuurlijk ook niet wat hij aan voorschot heeft per maand.Dat enkelglas is inderdaad wel een goede investering. Bij familie is dat ook gedaan bij zijn huurhuis, ze konden kiezen maar er kwam wel wat een klein bedrag aan huur bij per maand per raam. Toch gedaan en nu veel meer comfort en lagere kosten. Eerst was de kamer niet warm te stoken en moesten er allerlei noodmaatregelen genomen worden, nu is dat voorbij dus hij betaalt graag voor dat extra comfort.
Als je geboren bent voor 1975 heb je een punt, als je daarna geboren bent is de wereld wel erg duur voor je. Koophuizen zijn voor deze groep in ene 2x zo duur als een halve generatie daar voor bijvoorbeeld, maar ook vervoer, zorg en pensioenen zijn relatief erg duur geworden. De generatie ervoor had een lager salaris, maar ook minder kosten en heeft overwaarde kunnen opbouwen. De nieuwe generatie loopt het risico het halve leven te werken om de onderwaarde van hun bestaan (huis, pensioen, zorg) te compenseren. Iemand heeft te veel geld uitgegeven.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 19:14 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Hoe kom je hierbij? Omdat je zelf die druk voelt? Ik voel 'm niet hoor.quote:Maar tja... mensen denken dat ze tegenwoordig recht hebben op een 3d tv, nieuwe auto, smartphone, tablet en alle andere gadgets die de buren ook hebben.
Noem het hoe je het noemen wilt - er is een ondergrens aan wat je nodig hebt om een gemiddeld leven te leven in Nederland. Dat gemiddelde loopt inmiddels uit de pas met wat men gemiddeld verdient. Dus als je een gemiddeld salaris hebt kun je geen gemiddeld leven meer leiden - dat is zo ongeveer het gevoel wat je erbij kunt hebben. Tuurlijk is met een miljard miljoen mensen pickniccen in het vondelpark of met een miljoenmiljard mensen dagje strand gratiz en superspeciaal (zo-van-ik-ben-geen-slaaf-van-mezelf-maar-heel-hip), maar dingen als GWL, zorgpremies, pensioen en verzekeringen zou je eigenlijk niet op moeten hoeven bezuinigen.quote:Dan vergeten we de vakanties nog.
52% belasting over hoeveel euro'tjes?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:04 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Als je geboren bent voor 1975 heb je een punt, als je daarna geboren bent is de wereld wel erg duur voor je. Koophuizen zijn voor deze groep in ene 2x zo duur als een halve generatie daar voor bijvoorbeeld, maar ook vervoer, zorg en pensioenen zijn relatief erg duur geworden. De generatie ervoor had een lager salaris, maar ook minder kosten en heeft overwaarde kunnen opbouwen. De nieuwe generatie loopt het risico het halve leven te werken om de onderwaarde van hun bestaan (huis, pensioen, zorg) te compenseren. Iemand heeft te veel geld uitgegeven.
[..]
Hoe kom je hierbij? Omdat je zelf die druk voelt? Ik voel 'm niet hoor.
[..]
Noem het hoe je het noemen wilt - er is een ondergrens aan wat je nodig hebt om een gemiddeld leven te leven in Nederland. Dat gemiddelde loopt inmiddels uit de pas met wat men gemiddeld verdient. Dus als je een gemiddeld salaris hebt kun je geen gemiddeld leven meer leiden - dat is zo ongeveer het gevoel wat je erbij kunt hebben. Tuurlijk is met een miljard miljoen mensen pickniccen in het vondelpark of met een miljoenmiljard mensen dagje strand gratiz en superspeciaal (zo-van-ik-ben-geen-slaaf-van-mezelf-maar-heel-hip), maar dingen als GWL, zorgpremies, pensioen en verzekeringen zou je eigenlijk niet op moeten hoeven bezuinigen.
Nu hebben mijn vriendin en ik ons hele leven alles zelf betaald - vanaf dag 1 de studie (nog 9 jaar te gaan tot afbetaling!), tot ons prachtige huis (nog 29 jaar te gaantot afbetaling) aan toe nu, we betalen beide 52% belasting (nog 40 jaar te gaan
) en we werken er beide hard voor. Er is voor ons geen toeslag, geen subsidie en geen vangnet - wij zijn degene die het betalen voor onszelf en voor hen die het minder hebben - maar kom dan niet met zachtzielige verhalen over 'de brede schouders' die nog wel even harder geplukt kunnen worden. Je wilt niet weten hoe hard ik moet werken om die subsidies die ik net ontdek bij elkaar moet verdienen... hier wordt niet gegraaid
Volgens mij ontvangen jullie koophuis subsidie dus je verhaal klopt niet.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:04 schreef NiGeLaToR het volgende:
Er is voor ons geen toeslag, geen subsidie en geen vangnet - wij zijn degene die het betalen voor onszelf en voor hen die het minder hebben - maar kom dan niet met zachtzielige verhalen over 'de brede schouders' die nog wel even harder geplukt kunnen worden. Je wilt niet weten hoe hard ik moet werken om die subsidies die ik net ontdek bij elkaar moet verdienen... hier wordt niet gegraaid
Dat is uiteraard een "belastingkorting" om de torenhoge belastingdruk te verlichten. Geen subsidie.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:13 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Volgens mij ontvangen jullie koophuis subsidie dus je verhaal klopt niet.
Hoe boeiend is dat? Die schaal is laag - over 20 jaar betaalt Jan Modaal ook 52% belasting hoor. Vroeger was je minstens directeur om dat tarief te halen. Ik ben geen directeurquote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:01 schreef betyar het volgende:
[..]
52% belasting over hoeveel euro'tjes?
Koophuissubsidie ken ik niet. Ik kan wel een deel van het geld wat ik aan hypotheekrente betaal aftrekken van de belasting die ik al betaalde. Dus daarmee valt mijn belasting druk lager uit, maar dat is in ons geval pakweg 15% van de belasting die we betalen. Ik krijg geen geld wat ik uberhaupt niet betaalde als je dat bedoelt met subsidie. 0 euro subsidie dus.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:13 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Achja, reken er maar op dat als je 52% betaalt, je flink wat bijdraagt aan de uitkeringen van een ander. Het blijft scheef dat rijke mensen meer hypotheek kunnen krijgen en daarom meer aftrek krijgen. maar verder geltdt dit nergens voor. Ook ik ben zo'n type dat zo ongeveer 80% van het inkomen kwijt is aanbelasting, accijns, belasting en nog meer accijns en btw. Het gaat erom wat je netto aan belastingen betaalt. Dat is dus alles wat je inlevert-alles wat je terugkrijgt.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:13 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Als je zo praat dan kun je dat dus van elke subsidie wel zeggen dus je verhaal klopt nog steeds niet.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:20 schreef NiGeLaToR het volgende:
Koophuissubsidie ken ik niet. Ik kan wel een deel van het geld wat ik aan hypotheekrente betaal aftrekken van de belasting die ik al betaalde. Dus daarmee valt mijn belasting druk lager uit, maar dat is in ons geval pakweg 15% van de belasting die we betalen. Ik krijg geen geld wat ik uberhaupt niet betaalde als je dat bedoelt met subsidie. 0 euro subsidie dus.
Whu? Dus mensen die 0 euro inkomens belasting betalen maar wel geld van de overheid krijgen (subsidie) is hetzelfde als mensen die inkomensbelasting betalen en hier een deel van niet hoeven te betalen omdat ze kosten maken? Ben ik nu zo slim, of jij zo dom?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:25 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Als je zo praat dan kun je dat dus van elke subsidie wel zeggen dus je verhaal klopt nog steeds niet.
Je draagt dan inderdaad flink bij maar je moet niet miepen dat je niets krijgt als je 52% van je hypotheekrente terugkrijgt.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:22 schreef Spanky78 het volgende:
Achja, reken er maar op dat als je 52% betaalt, je flink wat bijdraagt aan de uitkeringen van een ander. Het blijft scheef dat rijke mensen meer hypotheek kunnen krijgen en daarom meer aftrek krijgen. maar verder geltdt dit nergens voor. Ook ik ben zo'n type dat zo ongeveer 80% van het inkomen kwijt is aanbelasting, accijns, belasting en nog meer accijns en btw. Het gaat erom wat je netto aan belastingen betaalt. Dat is dus alles wat je inlevert-alles wat je terugkrijgt.
Kennelijk ben je (erg) dom als je niet eens snapt wat subsidie is.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:27 schreef NiGeLaToR het volgende:
Whu? Dus mensen die 0 euro inkomens belasting betalen maar wel geld van de overheid krijgen (subsidie) is hetzelfde als mensen die inkomensbelasting betalen en hier een deel van niet hoeven te betalen omdat ze kosten maken? Ben ik nu zo slim, of jij zo dom?
52% belasting teruggaaf over hoeveel euro'tjes?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:27 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Je draagt dan inderdaad flink bij maar je moet niet miepen dat je niets krijgt als je 52% van je hypotheekrente terugkrijgt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Prachtig verhaal maar even snel roepen dat de mensen van voor 1975 veel minder kosten hebben/hadden is uit de lucht gegrepen. Pensioenpremie en zorgpremie zijn voor iedereen (nagenoeg) even duur, maakt niet uit of je van 1960 of 1980 bent. Voor de belasting idem, ik ben van ruim voor 1975 en heb ook het voorrecht dat ik over een aanzienlijk deel van mijn inkomen 52% mag afdragen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 22:04 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Als je geboren bent voor 1975 heb je een punt, als je daarna geboren bent is de wereld wel erg duur voor je. Koophuizen zijn voor deze groep in ene 2x zo duur als een halve generatie daar voor bijvoorbeeld, maar ook vervoer, zorg en pensioenen zijn relatief erg duur geworden. De generatie ervoor had een lager salaris, maar ook minder kosten en heeft overwaarde kunnen opbouwen. De nieuwe generatie loopt het risico het halve leven te werken om de onderwaarde van hun bestaan (huis, pensioen, zorg) te compenseren. Iemand heeft te veel geld uitgegeven.
[..]
Hoe kom je hierbij? Omdat je zelf die druk voelt? Ik voel 'm niet hoor.
[..]
Noem het hoe je het noemen wilt - er is een ondergrens aan wat je nodig hebt om een gemiddeld leven te leven in Nederland. Dat gemiddelde loopt inmiddels uit de pas met wat men gemiddeld verdient. Dus als je een gemiddeld salaris hebt kun je geen gemiddeld leven meer leiden - dat is zo ongeveer het gevoel wat je erbij kunt hebben. Tuurlijk is met een miljard miljoen mensen pickniccen in het vondelpark of met een miljoenmiljard mensen dagje strand gratiz en superspeciaal (zo-van-ik-ben-geen-slaaf-van-mezelf-maar-heel-hip), maar dingen als GWL, zorgpremies, pensioen en verzekeringen zou je eigenlijk niet op moeten hoeven bezuinigen.
Nu hebben mijn vriendin en ik ons hele leven alles zelf betaald - vanaf dag 1 de studie (nog 9 jaar te gaan tot afbetaling!), tot ons prachtige huis (nog 29 jaar te gaantot afbetaling) aan toe nu, we betalen beide 52% belasting (nog 40 jaar te gaan
) en we werken er beide hard voor. Er is voor ons geen toeslag, geen subsidie en geen vangnet - wij zijn degene die het betalen voor onszelf en voor hen die het minder hebben - maar kom dan niet met zachtzielige verhalen over 'de brede schouders' die nog wel even harder geplukt kunnen worden. Je wilt niet weten hoe hard ik moet werken om die subsidies die ik net ontdek bij elkaar moet verdienen... hier wordt niet gegraaid
Met dat verschil dat mensen van na 1975 wel pensioen betalen maar straks een lege pensioenpot overhouden. Hoe langer je van voor 1975 bent, hoe meer er nog in die pot zal zittenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:36 schreef quo_ het volgende:
[..]
Prachtig verhaal maar even snel roepen dat de mensen van voor 1975 veel minder kosten hebben/hadden is uit de lucht gegrepen. Pensioenpremie en zorgpremie zijn voor iedereen (nagenoeg) even duur, maakt niet uit of je van 1960 of 1980 bent. Voor de belasting idem, ik ben van ruim voor 1975 en heb ook het voorrecht dat ik over een aanzienlijk deel van mijn inkomen 52% mag afdragen.
Je hebt wel een punt dat door globalisering er veel meer goedkope dingen te koop zijn - naast de altijd duurdere merk artikelen. Je kunt voor een appel-en-een-ei de wereld aan rommeltjes uit China op je deurmat laten vallen. Brandstof of een eigen risico bij je ziektekosten verzekering alleen niet.quote:Op het punt van de eigen woning heb je gelijk daar maakt het heel wat uit of je die in 1995 of 2005 hebt gekocht. (Overigens was een rentepercentage van 9% in begin jaren 90 nog heel normaal)
Aan de andere kant roepen we wel dat alles tegenwoordig zo duur is maar mijn ervaring is juist dat het levensonderhoud (boodschappen, kleding, apparatuur en meubels) tegenwoordig juist veel goedkoper is dan bijvoorbeeld 25 jaar geleden.
Jup, die zullen nog wel even zoet zijn alles terug te betalen.quote:Belangrijk verschil is natuurlijk dat er nu veel meer dingen zijn om je geld aan uit te geven EN dat iedereen vindt dat hij/zij er per kerende post recht op heeft.
Stellen van nog geen 25 jaar, met 2 auto's, 3 vakanties per jaar en een eigen huis met allemaal nieuwe meubels om maar eens wat te noemen.
Als iemand meer dan ¤ 56.491 verdient, dus stel men verdient ¤ 57000 betaalt men over ¤ 509 52% dat is ¤ 264. Totaal aan belasting betaalt men ¤ 21970.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:20 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Hoe boeiend is dat? Die schaal is laag - over 20 jaar betaalt Jan Modaal ook 52% belasting hoor. Vroeger was je minstens directeur om dat tarief te halen. Ik ben geen directeur
Volgens het systeem moet die ook kopen ipv een huurhuis bezet te houden voor iemand met een lager inkomen. Dat was nou juist dat sociale gebeuren toch?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:45 schreef betyar het volgende:
Maar stel iemand die meer dan 57000 euro verdient en huurt, die krijgt niks terug. Beetje kromme wereld nietwaar?
Nee aan de HRA is niks sociaals aan, de overheid stimuleert hiermee mensen een grote lening af te sluiten.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:47 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Volgens het systeem moet die ook kopen ipv een huurhuis bezet te houden voor iemand met een lager inkomen. Dat was nou juist dat sociale gebeuren toch?
(Lang) niet alle huurwoningen zijn sociale woningbouw.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 23:47 schreef NiGeLaToR het volgende:
Volgens het systeem moet die ook kopen ipv een huurhuis bezet te houden voor iemand met een lager inkomen. Dat was nou juist dat sociale gebeuren toch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |