Dat is het probleem. Consumptie maatschappij die echt niet meer pas op de plaats kan maken. Wordt nog leuk als we dezelfde werkloosheid zouden krijgen als in Spanje bijv.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:59 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
2000 euro netto is nu al laag?
Een ouderwetse 4.400 gulden per maand is laag?
Ik ging in mijn voorbeeld uit van een gezin dat daarvan rond moest komen. En je vergeet in je berekening nog veel zaken als noodzakelijke vervangingen, onderhoud vna je huis, als je geen auto hebt dan toch kosten voor het OV, en gewoon de dingen die je nodig hebt. Met een egzin komt er nog veel meer aan kosten bij, denk aan kinderopvang (duur!), schoolkosten, extra kleding, en dan is 200 euro boodschappen ook geen vetpot.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:05 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Tsja, als alleenstaande heb je het natuurlijk wel wat moeilijker omdat je vaste lasten zoals huur / hypotheek niet kun delen.
Eens kijken:
2000 euro minus:
125 zorgverzekering
500 hypotheek (na aftrek HRA, uitgaande van een koopappartementje)
150 overige verzekeringen (glas, inboedel, levens etc...)
60 GWL
40 tv + Internet + bellen
25 mobiele telefoon
200 boodschappen
Blijft er nog 900 over voor overige zaken. Dat is toch nog wel te doen zou je zeggen, ervan uitgaande dat je geen auto hebt.
Als egzin wordt je nog steeds aardig gecompenseerd voor opvang. Welke je nodig hebt met een dubbel inkomen, waardoor 2000 netto al gauw weer onrealistisch is. Een gezin met 1 kostwinnaar zou gewoon rond moeten komen van dit salaris. Zou ook vreemd zijn als dit niet het geval was, want het is bovenmodaal (iets)quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik ging in mijn voorbeeld uit van een gezin dat daarvan rond moest komen. En je vergeet in je berekening nog veel zaken als noodzakelijke vervangingen, onderhoud vna je huis, als je geen auto hebt dan toch kosten voor het OV, en gewoon de dingen die je nodig hebt. Met een egzin komt er nog veel meer aan kosten bij, denk aan kinderopvang (duur!), schoolkosten, extra kleding, en dan is 200 euro boodschappen ook geen vetpot.
Als alleenstaande 2000 euro netto kan wel natuurlijk.
Natuurlijk staat niet alles erin, ik ging dan ook uit van de basis. Als je als gezin een totaal inkomen hebt van 2000 euro dan zal een van de partners waarschijnlijk niet werken. Kinderopvang is dan niet nodig. Of je een auto of OV nodig hebt hangt maar af van waar je woont. Zelf woon ik in Utrecht en kom eigenlijk weinig buiten die stad, waarbinnen ik alles op de fiets doe. Af en toe met de trein naar Amsterdam om vrienden op te zoeken.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik ging in mijn voorbeeld uit van een gezin dat daarvan rond moest komen. En je vergeet in je berekening nog veel zaken als noodzakelijke vervangingen, onderhoud vna je huis, als je geen auto hebt dan toch kosten voor het OV, en gewoon de dingen die je nodig hebt. Met een egzin komt er nog veel meer aan kosten bij, denk aan kinderopvang (duur!), schoolkosten, extra kleding, en dan is 200 euro boodschappen ook geen vetpot.
Als alleenstaande 2000 euro netto kan wel natuurlijk.
Kinderbijslag en huursubsidie en je hebt al weer een ander plaatje. Daarnaast krijgt de niet werkende partner ook nog subsidie. Het is geen vetpot, maar het kan.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:27 schreef NiGeLaToR het volgende:
Misschien de rekensom maken voor 'Jan Modaal'. Het gezin wat rond komt van 33.000 euro bruto.
Dat is 2500,- bruto per maand, dus zeg zo'n 1550,- netto.
Stel de twee kids zijn < 18 en men woont in een huurhuis van zo'n 700,- per maand:
- 700,- huur
- 230,- zorg
- 200,- gwl
- 350,- boodschappen
- 40,- triple play
- 50,- overige communicatie en abo's
- 150,- overige verzekeringen
--------
1720,-
+ 100,- kindgebonden budget (kan iets meer zijn)
+ 50,- zorgtoeslag (geen idee, is dat nog meer?)
--------
1570,-
Maak rekenfout met bruto bedrag - het is dus niet te doen, zeker niet als je mee neemt dat:
- er een kat is die gemiddeld 25,- per maand kost aan eten/onderhoud
- de kinderen beide op sport zitten a 40,- per maand = 80,- per maand
- de kinderen op school zitten en er een ouderbijdrage is gewenst van totaal 50,- per maand
- ik vergeet voor het gemak al die andere fijne belastingen, zoals gemeentelijke heffingen.
- ik vergeet de kosten van ziek zijn; tegenwoordig wordt natuurlijk veel niet meer vergoed en is er een eigen risico.
Dan blijft er in ene best weinig geld over en heeft het gemiddelde Jan Modaal gezin het in ene een stuk krapper. Dan dus goedkoper wonen en op van alles bezuinigen...
En dan gaan mensen zeuren dat ik mijn hypotheekrente kan aftrekkenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:49 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Kinderbijslag en huursubsidie en je hebt al weer een ander plaatje. Daarnaast krijgt de niet werkende partner ook nog subsidie. Het is geen vetpot, maar het kan.
Ik denk dat Jan Modaal dus geen huis in die prijsklasse huurt bij nader inzien. Jan en zijn gezin moeten het hebben van de hele stapel subsidies als ik dat rekensommetje bekijk.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:58 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Huurtoeslag is toch voor huren onder de 660(nogwat)? Dus met 700 huur krijg je geen huurtoeslag. Zorgtoeslag is meer, denk ik.
Kinderbijslag is iets van 370 oid. Ligt eraan hoe oud de kinderen zijn.
Woont veel te duur, dat kan goedkoper. Verzekeringen is ook veel te veel. Netto inkomen komt eerder uit op ¤1700+, excl vakantiegeld en 13e maand.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:27 schreef NiGeLaToR het volgende:
Misschien de rekensom maken voor 'Jan Modaal'. Het gezin wat rond komt van 33.000 euro bruto.
Stel de twee kids zijn < 18 en men woont in een huurhuis van zo'n 700,- per maand:
- 700,- huur
- 230,- zorg
- 200,- gwl
- 350,- boodschappen
- 40,- triple play
--------
1720,-
--------
1570,-
Maak rekenfout met bruto bedrag - het is dus niet te doen, zeker niet als je mee neemt dat:
- de kinderen op school zitten en er een ouderbijdrage is gewenst van totaal 50,- per maand
- ik vergeet voor het gemak al die andere fijne belastingen, zoals gemeentelijke heffingen.
- ik vergeet de kosten van ziek zijn; tegenwoordig wordt natuurlijk veel niet meer vergoed en is er een eigen risico.
Dan blijft er in ene best weinig geld over en heeft het gemiddelde Jan Modaal gezin het in ene een stuk krapper. Dan dus goedkoper wonen en op van alles bezuinigen...
Wonen is wel hoog.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:27 schreef NiGeLaToR het volgende:
- 700,- huur
- 230,- zorg
- 200,- gwl
- 350,- boodschappen
- 40,- triple play
--------
1720,-
--------
1570,-
166 euro kinderbijslag?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 16:09 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Woont veel te duur, dat kan goedkoper. Verzekeringen is ook veel te veel. Netto inkomen komt eerder uit op ¤1700+, excl vakantiegeld en 13e maand.
Er komt nog bij (kinderen uit 1997 en 2003):
Kinderbijslag: ¤ 166
Kindgebonden budget: ¤ 116
Zorgtoeslag: ¤ 86
Gezien.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 18:24 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Ja. ¤ (269,39 + 228,98) / 3.
http://www.svb.nl/int/nl/(...)g_krijgt_u/index.jsp
Alleen maandag overdag is er hier niemand thuisquote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:35 schreef trovey het volgende:
[..]
Buurman is waarschijnlijk de hele dag thuis, jij ook?
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 19:03 schreef NiGeLaToR het volgende:
Bijna 300,- subsidie per maand![]()
![]()
Ik denk dat ik maar stop met m'n best doen.. waanzinnig zeg, wist ik helemaal niet. Had het net te doen met deze groep mensen in onze samenleving. Oke, nog steeds geen vetpot, maar tis zeker niet arm te noemen. Met dank aan de mensen die wel 52% belasting betalen dus
2000 euro netto is bijna 1.5x modaal. Dit is gewoon een heel net salaris.Als je daar niet van kan rondkomen dan gaat er duidelijk iets fout in het uitgaven patroon.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, met netto 4000 euro per maand zit je natuurlijk ook prima. Ik heb het over 2000 euro netto. Dat is de helft. Dan blijft er echt weinig over hoor!
Ik ben het gewoon met je eens!quote:Op vrijdag 24 februari 2012 19:14 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
2000 euro netto is bijna 1.5x modaal. Dit is gewoon een heel net salaris.Als je daar niet van kan rondkomen dan gaat er duidelijk iets fout in het uitgaven patroon.
Maar tja... mensen denken dat ze tegenwoordig recht hebben op een 3d tv, nieuwe auto, smartphone, tablet en alle andere gadgets die de buren ook hebben.
Dan vergeten we de vakanties nog.
Status meten we in deze zieke maatschappij aan de spulletjes die mensen hebben. Hoe we als mens in het leven staan zijn word steeds minder belangrijk gevonden.
De uitholling van onze samenleving, mensen die slaaf worden van zichzelf.
Ik zal niet zeggen dat het een enorm bedrag is per maand, maar je valt dan ook echt niet onder de term "working poor".quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:00 schreef LXIV het volgende:
Ik heb het over 2000 euro netto. Dat is de helft. Dan blijft er echt weinig over hoor!
Tis gewoon wel zo, heel ernstig. Vooral ook omdat veel mensen zich er niet eens bewust van zijn, we weten niet beter.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 19:14 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
2000 euro netto is bijna 1.5x modaal. Dit is gewoon een heel net salaris.Als je daar niet van kan rondkomen dan gaat er duidelijk iets fout in het uitgaven patroon.
Maar tja... mensen denken dat ze tegenwoordig recht hebben op een 3d tv, nieuwe auto, smartphone, tablet en alle andere gadgets die de buren ook hebben.
Dan vergeten we de vakanties nog.
Status meten we in deze zieke maatschappij aan de spulletjes die mensen hebben. Hoe we als mens in het leven staan zijn word steeds minder belangrijk gevonden.
De uitholling van onze samenleving, mensen die slaaf worden van zichzelf.
Het lijkt mij preceptie. Het overgrote deel van de mensen die ik ken is met hele andere dingen bezig dan opbieden op het gebied van materiële zaken...quote:
Gevonden: 1500 euro per jaar, dus 125 per maand aan algemene heffingskorting.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 18:07 schreef poemojn het volgende:
En nog wat algemene heffingskorting voor degene die niet werkt.
Gwl kan makkelijk omlaag naar 150-175.
Je weet natuurlijk ook niet wat hij aan voorschot heeft per maand.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 19:03 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Alleen maandag overdag is er hier niemand thuisHet grote verschil zit 'm erin dat die buurman de enige nog is met enkelglas. Geloof me, bij zijn stookgedrag heeft hij die investering er bij leven nog uit
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |