Als het maar dik genoeg is, het moet ook niet te glad zijn.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:35 schreef marcodej het volgende:
[..]
Dat het ijs daar slecht is. Zachte bovenlaag met zand.
Piet die weet het meestal wel.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:42 schreef GroenerDanGras het volgende:
Àls ie komt, komt ie zaterdag. Ze laten geen 16.000 man op het ijs bij +3/6 graden..
Volgens piet de komende nachten t/m vrijdagnacht rond de -9 en overdag rond het vriespunt.
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:42 schreef GroenerDanGras het volgende:
Àls ie komt, komt ie zaterdag. Ze laten geen 16.000 man op het ijs bij +3/6 graden..
Volgens piet de komende nachten t/m vrijdagnacht rond de -9 en overdag rond het vriespunt.
En hoe kom je bij +3/6 graden. Er is nog helemaal niks zeker. In WKN zien de vooruitzichten er juist weer beter uit.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:18 schreef TeringHenkie het volgende:
Er laatste elfstedentocht ooit (qua dag in het jaar) is trouwens 27 februari, dus er is nog van alles mogelijk, en er is ooit een elfstedentocht gereden met 3.8 graden boven nul![]()
Nee.. eigenlijk nietquote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:43 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Piet die weet het meestal wel.
Iedereen krijgt vrij als de Elfstedentocht gereden wordt. No worries man.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:51 schreef Wruijff het volgende:
Alsjeblieft niet zaterdag. Dan moet ik werken
Misschien... Ik werk bij een Fries bedrijf. Ik denk dat ik de eigenaar ga opbellen om te vragen of niet beter alle fillialen kunnen sluitenquote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:53 schreef De_kromme het volgende:
[..]
Iedereen krijgt vrij als de Elfstedentocht gereden wordt. No worries man.
Zaterdag is wel de meest voor de hand liggende optie trouwens, ik zou maar vrij proberen te regelen alvast.. voor het geval dat.
Ik waarschijnlijk niet. Bezetting is op zaterdag al lager. Maar het wordt zondag.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:53 schreef De_kromme het volgende:
[..]
Zaterdag is wel de meest voor de hand liggende optie trouwens, ik zou maar vrij proberen te regelen alvast.. voor het geval dat.
quote:Op woensdag 8 februari 2012 00:07 schreef Piet_Piraat het volgende:
Zondag is een linke gok wanneer het overdag gaat dooien, dan krijg soort waterballet van tourrijders.
quote:Op woensdag 8 februari 2012 00:01 schreef misterkripple het volgende:
Piet zegt op omrop Fryslan dat het zondag overdag nog licht vriest dus in het kader van het optimisme ga ik dat maar geloven
In Piet I trust. Hij heeft er toch verstand van.quote:Op woensdag 8 februari 2012 00:08 schreef misterkripple het volgende:
Piet zegt op omrop Fryslan dat het zondag overdag nog licht vriest dus in het kader van het optimisme ga ik dat maar geloven
Dat is wel het plan ja, maar ik denk dat ik er toch maar vanaf zie. Hoor van veel mensen dat het één grote chaos gaat worden, zeker in de steden. Vooral ook op de weg/het spoor zal het wel verkeerd gaan.quote:Op woensdag 8 februari 2012 00:12 schreef n00b13 het volgende:
[..]
ga jij naar friesland als het doorgaat?
Finish is hoe laat te verwachten? Of beter, hoe laat is de start? Want volgens Angenent moet het voor de winnaar in een dikke 6 uur te doen zijn.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:53 schreef De_kromme het volgende:
[..]
Rond 12 uur 's middags dus.quote:Op woensdag 8 februari 2012 01:07 schreef thettes het volgende:
[..]
Finish is hoe laat te verwachten? Of beter, hoe laat is de start? Want volgens Angenent moet het voor de winnaar in een dikke 6 uur te doen zijn.
Nee, de weervoorspelling bekijken is genoegquote:Op woensdag 8 februari 2012 07:21 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Je moet ook geen paracetamolletje slikken voor het slapen.
Scheelt weer boren!quote:Op woensdag 8 februari 2012 09:48 schreef alors het volgende:
Grontmij gaat met een radar over de route
Oeh, klinkt stoer, dus dan zitten er mogelijk Amerikaanse onderzeeers onder het ijs die het water in beweging houden en de ijsgroei tegengaan?quote:Op woensdag 8 februari 2012 09:48 schreef alors het volgende:
Met fotootjes: http://www.omropfryslan.nl/nijs/iis-yn-balk-metten-mei-laserquote:Op woensdag 8 februari 2012 09:48 schreef alors het volgende:
quote:Op woensdag 8 februari 2012 10:54 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Met fotootjes: http://www.omropfryslan.nl/nijs/iis-yn-balk-metten-mei-laser
Mart vind ik hypocriet, hij wil ondertussen maar dolgraag de elfstedentocht presenteren.quote:Op woensdag 8 februari 2012 10:23 schreef TUFKAL het volgende:
Goeie column
http://marcelvanroosmalen(...)tocht-en-de-rtl-app/
Als je hier een bron van hebt, gaat het niet door. Maar ik geloof er niks van, aangezien ze ook met +3 een Elfstedentocht hebben gereden.quote:Op woensdag 8 februari 2012 11:38 schreef Kreupeldicht het volgende:
Ik meende dat ze op basis van weersvoorspellingen geen elfstedentocht meer mochten uitschrijven. Dat het ijs er eerst moet liggen zeg maar. Dat gaf in 85 nogal wat problemen toen het op die dag bleek te dooien en toeschouwers toch op het ijs bleven staan.
Dus dan zal het nu voor het eerst anders moeten aangezien ze 2 dagen voorbereidingstijd nodig hebben.
De T. Misschien nog effe wachten?quote:wo 08 feb 2012, 11:29 | 0 reacties | lees voor
Winter volgende week weer terug Van onze weerman
LEEUWARDEN - De winter keert volgende week na een driedaagse onderbreking terug in ons land. Vanaf volgende week woensdag komen we opnieuw in een noordoosten stroming met koude vrieslucht terecht, waarbij de temperatuur zowel overdag als ‘s nachts onder nul blijft.
De huidige vorstperiode duurt tot in de loop van zondag. Daarna volgen sneeuwbuien en lichte dooi, waarna hogedruk de regie weer overneemt.
Dan moet het wel nog flink aangroeien en daar zit hem net het probleem toch?quote:Op woensdag 8 februari 2012 11:27 schreef De_kromme het volgende:
[..]
Prima. Zoals het er nu uitziet gaat ie door, op zaterdag.
Met twee nachten strenge vorst, is die 5cm gem. niet zo'n groot probleem. Het probleem zit hem meer in de dooi op zondag, beste dag om de tocht te houden lijkt a.s. zaterdag namelijk.quote:Op woensdag 8 februari 2012 11:44 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Dan moet het wel nog flink aangroeien en daar zit hem net het probleem toch?
nee wantquote:Op woensdag 8 februari 2012 11:44 schreef Silenus het volgende:
[..]
De T. Misschien nog effe wachten?
Bron? Dat was eind jaren negentig. Kroes wilde er niet aan beginnen omdat hij verantwoordelijk zou zijn mocht de weersituatie dermate veranderen en hij iedereen op de dag ervoor weer naar huis zou sturen en dat zou geld gaan kosten. Uiteindelijk bleek het ijs die dag toch sterk genoeg. Maar daar is nog een beste rel om geweest.quote:Op woensdag 8 februari 2012 11:38 schreef Kreupeldicht het volgende:
Ik meende dat ze op basis van weersvoorspellingen geen elfstedentocht meer mochten uitschrijven. Dat het ijs er eerst moet liggen zeg maar. Dat gaf in 85 nogal wat problemen toen het op die dag bleek te dooien en toeschouwers toch op het ijs bleven staan.
Dus dan zal het nu voor het eerst anders moeten aangezien ze 2 dagen voorbereidingstijd nodig hebben.
Dus er kan gefinisht worden, ook belangrijkquote:Op woensdag 8 februari 2012 11:53 schreef Jovatov het volgende:
Bonkevaart (finish #elfstedentocht) helemaal schoon. IJsdikte vanmorgen gemeten 14-16 cm!!
bron
Inderdaad.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:00 schreef Lonka het volgende:
Ik ga hier vannaar
naar
naar
naar
![]()
Ik hoop dat het met![]()
![]()
![]()
eindigt
Het is maar net naar welke site je kijkt. De ene geeft 3 tot 5 graden aan en een andere weer 0 tot 1.quote:Op woensdag 8 februari 2012 11:46 schreef De_kromme het volgende:
[..]
Met twee nachten strenge vorst, is die 5cm gem. niet zo'n groot probleem. Het probleem zit hem meer in de dooi op zondag, beste dag om de tocht te houden lijkt a.s. zaterdag namelijk.
Je bedoelt waarschijnlijk 1996. Op 9 februari was het ijs inderdaad goed genoeg omdat er die nacht meer aangroei was dan verwacht. Echter was het te kort dag om de tocht uit te schrijven omdat het weer de volgende dag alweer omsloeg. Ze hadden hem dan de 10e moeten rijden maar op die dag was het ijs alweer te zwak.quote:Op woensdag 8 februari 2012 11:52 schreef Kreupeldicht het volgende:
[..]
Bron? Dat was eind jaren negentig. Kroes wilde er niet aan beginnen omdat hij verantwoordelijk zou zijn mocht de weersituatie dermate veranderen en hij iedereen op de dag ervoor weer naar huis zou sturen en dat zou geld gaan kosten. Uiteindelijk bleek het ijs die dag toch sterk genoeg. Maar daar is nog een beste rel om geweest.
Maar het zou best kunnen dat ze nu meer vertrouwen hebben in de meteorologen...
Zaterdag is de gem. ijsdikte ook al genoeg voor een Tocht. Waarom het risico lopen om het uit te stellen tot zondag, met een kans op dooi?quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:04 schreef brother52 het volgende:
[..]
Het is maar net naar welke site je kijkt. De ene geeft 3 tot 5 graden aan en een andere weer 0 tot 1.
Als die laatste klopt, dan zal de tocht er eerder op zondag komen. Dan heb je nog een nacht extra vorst.
Maar het gaat niet om de gemiddelde ijsdikte. Het gaat om de dikte over de gehele route en in het zuid-oosten is het nu nog niet genoeg er moet daar nog zo'n 5/6 cm bij. Dat red je niet met 3 nachten van -10. Dan mag je heel erg blij zijn met een maximaal 1,5 cm per nacht.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:08 schreef De_kromme het volgende:
[..]
Zaterdag is de gem. ijsdikte ook al genoeg voor een Tocht. Waarom het risico lopen om het uit te stellen tot zondag, met een kans op dooi?
KNMI: 3 nachten 8-10 graden vorst. Gaat helemaal goedkomen.
Mooie foto's ookquote:Wel grappig als je up to date wilt blijven trouwens: https://twitter.com/#!/elfstedentweets
Waarom zei een rayonhoofd gisteren dan nog bij Nieuwsuur dat er 6cm was bijgekomen in 24 uur? Ze gooien desnoods de route om, zodat de echt 'zwakke' punten eruit worden gefilterd. Ik denk dat ze niet zo moeilijk doen met dat er overal precies 15cm moet liggen.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:11 schreef brother52 het volgende:
[..]
Maar het gaat niet om de gemiddelde ijsdikte. Het gaat om de dikte over de gehele route en in het zuid-oosten is het nu nog niet genoeg er moet daar nog zo'n 5/6 cm bij. Dat red je niet met 3 nachten van -10. Dan mag je heel erg blij zijn met een maximaal 1,5 cm per nacht.
Dan komt er een onderzoekscommissie en worden de voorwaarden voor het rijden van de elfstedentocht zo aangescherpt dat ie nooit meer gereden zal kunnen worden.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:15 schreef BasEnAad het volgende:
Ik denk ook dat het gaat lukken, maar wel met een hoop aanpassingen en wat gekluun. Al snap ik het ook wel als de organisatie het risico niet durft te nemen, als er iets mis gaat kan het goed misgaan.
Geen idee waarom hij dat zei. 6 cm in 24 uur is namelijk wel heel erg veel.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:13 schreef De_kromme het volgende:
[..]
Waarom zei een rayonhoofd gisteren dan nog bij Nieuwsuur dat er 6cm was bijgekomen in 24 uur? Ze gooien desnoods de route om, zodat de echt 'zwakke' punten eruit worden gefilterd. Ik denk dat ze niet zo moeilijk doen met dat er overal precies 15cm moet liggen.
ik hoop het.quote:It giet oan.
Jonguh,de ijsmeester van 1997 heeft zelf toegegeven dat ze op stukken ijs hadden laten schaatsen van rond de 10 cm.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:18 schreef sittingtuck het volgende:
Ze gaan echt niet afwijken van die 15cm overal.
Het is een gekkenhuis en de hele wereld kijkt mee.
In 1997 was volgens mij het ijs ook niet overal 15 cm. Het is een richtlijn, geen harde eis.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:18 schreef sittingtuck het volgende:
Als overal zwart ijs zou liggen, zou 12/13 cm ook al ruim voldoende moeten zijn.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:18 schreef sittingtuck het volgende:
Daar ben ik ook bang voor. Er kan steeds minder, alleen vanwege eventuele veiligheid. Als je dat doortrekt kun je eigenlijk niet meer leven, want risico's heb je nu eenmaal altijd.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:18 schreef remlof het volgende:
[..]
Dan komt er een onderzoekscommissie en worden de voorwaarden voor het rijden van de elfstedentocht zo aangescherpt dat ie nooit meer gereden zal kunnen worden.
Laat dat nou net het zwakste stuk zijn, al wordt dat wel op het koudste moment van de dag gereden...quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:22 schreef BasEnAad het volgende:
Ik denk dat er op latere stukken, waar toch maar enkele schaatsers per minuut langskomen 15 cm niet echt nodig is. Maar bij in de buurt van de start uiteraard wel.
minimundikte is 15cm,en die is al gehaaldquote:Op woensdag 8 februari 2012 12:26 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik had wel verwacht dat ergens in Friesland de minimumdikte van 18 cm gehaald werd... Maar nu dat nog nergens het geval is zie ik dit feestje niet doorgaan.
Foto van de start (uurtje geleden). Hoe bedoel je zwakste stuk?quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:24 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Laat dat nou net het zwakste stuk zijn, al wordt dat wel op het koudste moment van de dag gereden...
Ja echt hequote:Op woensdag 8 februari 2012 12:28 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
minimundikte is 15cm,en die is al gehaald
al die pessimisten , vind je het gek dat het ijs niet aangroeid![]()
quote:Rayonhoofd Kelderhuis heeft het trouwens wel gehad met die 'heilige 15 centimeter' ijsdikte, die op de hele route zou moeten liggen. "Daar moet je je niet te veel op vastpinnen. Er ligt hier prachtig zwart ijs. Dat is veel compacter dan 'fondantijs'. Ik zou hier mensen over 8 centimeter zwart ijs laten rijden, terwijl ik mensen niet 20 centimeter fondantijs op zou sturen."
En met het volk vandaag de dag wat er op af komt, voor het feestje....quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:24 schreef tony_clifton- het volgende:
Op de wiki van '63 stond ook dat het ijs op verschillende plaatsen ernstige barsten vertoonde vanwege de vele toeschouwers, en dat Trix en ma Trix er daarom niet op mochten. De politie kon de mensen toen niet van het ijs houden. Zeker nu zal het nog veel drukker zijn dus ze mogen er wel werk van maken om de zwakke plekken goed af te schermen...
Die winter was nog strenger dus ze zullen echt wel weten dat ondanks lage temperaturen sommige stukken gewoon moeilijk toevriezen...
Gewoon aan de kant blijven staan.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:39 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
En met het volk vandaag de dag wat er af komt, voor het feestje....
Er hoeven er maar een paar het ijs op te gaan en de achterste denken van crap ik zie niks en hup, iedereen erop... Zo gaat het altijd...quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:39 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Gewoon aan de kant blijven staan.
Want jij bent ouder dan 12 en hebt al zoveel tochten meegemaakt? Gezien je postgedrag niet, dus mondje dicht.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:48 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Er hoeven er maar een paar het ijs op te gaan en de achterste denken van crap ik zie niks en hup, iedereen erop... Zo gaat het altijd...
Ja klopt. Zondag maar dan moeten het wel 0 of -1 blijven. Want je wil niet met 2 miljoen mensen op het ijs terwijl het dooit...quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:56 schreef em-dee-em-aa het volgende:
Zal dus wel de zondag worden, willen de zaterdagnacht nog meepakken om het ijs wat aan te dikken
quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:53 schreef De_kromme het volgende:
[..]
Want jij bent ouder dan 12 en hebt al zoveel tochten meegemaakt? Gezien je postgedrag niet, dus mondje dicht.
Maar ze hoeven ook niet beslist door Balk. Ze kunnen vanuit Sloten via Woudsend over de Fluezen richting Stavoren. Als het ijs op het Slotermeer maar dik genoeg is.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:45 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[ afbeelding ]
Ik wil niet de zuurpruim uithangen, maar ik vind dit soort berichtgeving dus echt slecht. Dat er op sommige plekken 15cm ijs ligt, wordt als nieuws gebracht. Feitelijk is de nieuwswaarde nihil.
Het échte nieuws staat (helaas, voor de schaatsliefhebbers) in de laatste alinea. De ijslaag is gewoon nog niet dik genoeg.
De magie van De Elfstedentocht zorgt ervoor dat iedereen zich netjes asn de regels houdt. De afgelopen tocht ging het wat toeschouwrrs betreft ook prima.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:48 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Er hoeven er maar een paar het ijs op te gaan en de achterste denken van crap ik zie niks en hup, iedereen erop... Zo gaat het altijd...
Waar wil je met 2 miljoen man op het ijsquote:Op woensdag 8 februari 2012 12:57 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja klopt. Zondag maar dan moeten het wel 0 of -1 blijven. Want je wil niet met 2 miljoen mensen op het ijs terwijl het dooit...
Ah okéquote:Op woensdag 8 februari 2012 13:00 schreef marcodej het volgende:
[..]
De magie van De Elfstedentocht zorgt ervoor dat iedereen zich netjes asn de regels houdt. De afgelopen tocht ging het wat toeschouwrrs betreft ook prima.
Wel lullig dat je dan 45 minuten te laat bent.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:59 schreef Patroon het volgende:
Ik zie trouwens net dat ik maar op 10min lopen van de start af woon.
Eerst om 6uur live de start kijken.
Alsof er 2 miljoen mensen het ijs op gaan. Schaatsen met een graadje dooi gaat prima. Vanaf een graad of 3 wordt het twijfelachtig.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:57 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja klopt. Zondag maar dan moeten het wel 0 of -1 blijven. Want je wil niet met 2 miljoen mensen op het ijs terwijl het dooit...
Maar op sommige stukken staan er toch behoorlijk wat mensen op het ijs. Zoals in Dokkum bij dat brede stuk ijs bij het Westerbolwerk. Daar lag in '85 aan het einde van de ochtend al 1 cm water op het ijs en je zag de scheuren er zo in springen.quote:Op woensdag 8 februari 2012 13:00 schreef marcodej het volgende:
[..]
De magie van De Elfstedentocht zorgt ervoor dat iedereen zich netjes asn de regels houdt. De afgelopen tocht ging het wat toeschouwrrs betreft ook prima.
Hahah dankje! Ik dacht 6uur. Maar zou het van te voren nog wel even checken.quote:Op woensdag 8 februari 2012 13:01 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Wel lullig dat je dan 45 minuten te laat bent.
Starten doen ze om 5:15
http://www.elfstedentocht(...)dreglement_nynke.pdfquote:Op woensdag 8 februari 2012 13:02 schreef Patroon het volgende:
[..]
Hahah dankje! Ik dacht 6uur. Maar zou het van te voren nog wel even checken.
Tof dat ze de stempelkaarten niet meer op hun arm mogen plakken. Zul je net zien dat iemand een kleine voorsprong heeft gaat staan klooien en zijn kaart niet zo snel kan vinden en zijn voorsprong weer kwijt raakt.quote:Op woensdag 8 februari 2012 13:02 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
http://www.elfstedentocht(...)dreglement_nynke.pdf
Ik weet niet waar jij je weerberichten weghaalt maar vannacht gaat het zelfs weer naar -7 of -8. Morgen is het vollop winterweer met -3/-4 graden.quote:Op woensdag 8 februari 2012 13:05 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
Op delen van het traject is het ijs pas 7-8 centimeter dik, dus dat moet nog bijna verdubbelen. Afgelopen nacht is er amper een centimeter bijgekomen, komende nacht vriest het minder hard dan afgelopen nacht, dus zal de ijsgroei nihil zijn. Morgen overdag is er zelfs dooi in het overgrote deel van de provincie, dus zal de ijslaag zelfs wat afnemen.
De nacht van donderdag op vrijdag wordt ongeveer net zo koud als afgelopen nacht, dus zal de ijsgroei ook niet veel meer dan een centimeter zijn. Ik zie niet in hoe de ijslaag voor zondag nog groeit tot 15 centimeter. Het lijkt me dan ook sterk dat de Elfstedentocht doorgaat. Daarvoor had de vorstperiode net een paar dagen langer moeten duren.
En waar haal je dit onzin nieuws vandaan?quote:Op woensdag 8 februari 2012 13:05 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
Op delen van het traject is het ijs pas 7-8 centimeter dik, dus dat moet nog bijna verdubbelen. Afgelopen nacht is er amper een centimeter bijgekomen, komende nacht vriest het minder hard dan afgelopen nacht, dus zal de ijsgroei nihil zijn. Morgen overdag is er zelfs dooi in het overgrote deel van de provincie, dus zal de ijslaag zelfs wat afnemen.
De nacht van donderdag op vrijdag wordt ongeveer net zo koud als afgelopen nacht, dus zal de ijsgroei ook niet veel meer dan een centimeter zijn. Ik zie niet in hoe de ijslaag voor zondag nog groeit tot 15 centimeter. Het lijkt me dan ook sterk dat de Elfstedentocht doorgaat. Daarvoor had de vorstperiode net een paar dagen langer moeten duren.
Volgens het KNMI gaat het de komende drie nachten tussen de -8 en -10 vriezen. Weet niet waar je deze onzin vandaan haalt dus?quote:Op woensdag 8 februari 2012 13:05 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
Zeggen dat je niet de zuurpruim wil uithangen en dan dit posten.quote:Op woensdag 8 februari 2012 13:05 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |