Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 15:48 |
![]() Welkom op de [DEF] TDG Slowchat! Waarom dit topic? Om het gelul in de TDG zelf zo veel mogelijk te beperken. Wat gebeurt hier dan? Hier volgt de discussie als iemand zijn of haar plan heeft gepresenteerd. Zo leert men van elkaar en stimuleer je goed te plannen en creatief na te denken. Want als je plan na een paar kritische vragen in duigen valt is het zonde van je moeite geweest. Ik laat geen spaan heel van dat plan, wanneer mag ik beginnen met trappen? Hou het beschaafd, maar het belangrijkste is dat je pas inhoudelijke kritiek mag plaatsen nadat jij je eigen aanpak gepresenteerd hebt. Eerst presenteren voordat je bekritiseerd. Heb je dan een voorbeeld van een TDG-scenario waar ik me kan inlezen? Uiteraard, hier een voorbeeld van het eerste scenario. Laten we kijken of we dit succesvol van de grond krijgen. ![]() [ Bericht 51% gewijzigd door Rave_NL op 30-01-2012 17:07:25 ] | |
samthegreat5 | zondag 29 januari 2012 @ 16:17 |
Verwachten we een counter attack als we het dorp innemen? Omdat Esses er op aandrong het hier te plaatsen ![]() | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 16:21 |
Als het initiële doel genomen is moet u in staat zijn het doel te houden tot uw zusterpelotons zijn gearriveerd. | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 16:21 |
As expected. | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 16:26 |
Maar voor mensen die niet bekend zijn met het fenomeen geen vanzelfsprekendheid. Maar ik kijk vooral uit naar hun visie. Niet voor niets geldt het credo: Professional soldiers are predictable; the world is full of dangerous amateurs. | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 16:33 |
Rave, ik weet niet zeker of marnalg er bekend mee zijn, maar rollover, button? | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 16:35 |
Waarschijnlijk in andere termen, maar leg eens uit? Overigens heb ik het Korps slechts als voor de hand liggend voorbeeld gepakt, dus doe er mee wat je wilt. | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 16:38 |
De manieren om snel kamer voor kamer ruimtes te clearen? ![]() ![]() | |
Remco026 | zondag 29 januari 2012 @ 16:39 |
Voor mij een totaal onbekende manier van gebouwen zuiveren, maar dan ben ik ook maar een luchtdoelartillerist en geen infanterist ![]() | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 16:41 |
Doe gewoon wat jij denkt wat goed is. Verder hoef je niet al te diep op het zuiveren van kamer tot kamer in te gaan, want je weer immers niet hoe de situatie is als je binnen bent. Maar vermelden hoe je het doet is altijd goed. ![]() | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 16:43 |
Klopt, de situatie binnen weet je niet. Maar je kunt wel door de manier van te voren te bepalen zekerheden creëren waardoor er minder kans is op fouten binnen ![]() Overigens vertel mij astjeblieft dat er silencers meegenomen zijn ![]() | |
Remco026 | zondag 29 januari 2012 @ 16:44 |
Je kunt wel enigzins een inschatting maken, een school bestaat vaak uit veel ruimtes (lokalen) en zal best lastig te zuiveren zijn | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 16:44 |
Correct. | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 16:49 |
Overigens, wil je de townhouse ten noorden of ten oosten ingenomen hebben :p | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 16:49 |
Oh oostenlijk. Duidelijk. | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 16:52 |
Negatief. Organiek, dus harde knallen. | |
Nibb-it | zondag 29 januari 2012 @ 17:05 |
tvp, even naar dat kaartje staren straks. ![]() | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 17:09 |
Hoogvliegert, je draait wel heel ver van je missie af? (doelend op de burgers die je wilt extracten op een punt waar zo ongeveer iedereen uit een ziekenhuis op jou kan schieten ![]() [ Bericht 66% gewijzigd door Esses op 29-01-2012 17:15:22 ] | |
hoogvlieger | zondag 29 januari 2012 @ 17:15 |
Da's inderdaad maar bijkomstigheid. Weet niet zeker of dat nodig is. Indien het de taak is om het dorp in handen te houden die burgers daar lekker laten zitten. | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 17:16 |
Ik had wat toegevoegd ![]() | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 17:25 |
Eerst die van hoogvlieger even aan wat kritische vragen onderwerpen. ![]() | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 17:26 |
Lol, wees mild tegen mij dance commander. Ik doe maar wat xD | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 17:27 |
Nee, we houden het leuk. Iemands plan van aanpak mag pas aangevallen/verbeterd worden als je zelf je eigen plan van aanpak heb voltooid. Zo beperken we het aantal armchairgenerals die wel bekritiseren maar niets presenteren. ![]() | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 17:27 |
Ps. SIG JATTERT | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 17:32 |
Vond het wel passend. Daarnaast ben ik niet zo'n klootzak als Lotus denkt dat ik ben. Maar back on topic. Ik vind het wel schijtirritant de plattegrond niet correct is wat betreft posities van de huizen. Zo kun je als het aan de plattegrond ligt je prima opstellen aan de zuidzijde van de school, maar op de foto ben je dan sitting duck voor iedereen die aan oostkant van het hotel naar buiten kijkt. | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 17:37 |
Indien je de foto hanteerd, same thing. Alleen dan eerst hotel ![]() ![]() | |
Nibb-it | zondag 29 januari 2012 @ 17:38 |
Linkje naar deze sc in de op van het gametopic? | |
m.k | zondag 29 januari 2012 @ 17:39 |
dit en vermelding in de typ box (hoe je dat ook noemt) | |
hoogvlieger | zondag 29 januari 2012 @ 17:42 |
@ Rave_NL: verzin jij alle scenario's of word dit ook gerouleerd onder deelnemers? | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 17:43 |
hoogvl. Ik dacht dat hij zei dat dit gerouleerd ging worden (pumatje kreeg ook nog wel een kans om met tanks te spelen (aanname dus)) | |
Remco026 | zondag 29 januari 2012 @ 17:49 |
Als iemand mij kan helpen om de twee afbeeldingen erin te krijgen ![]() | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 17:50 |
Gooi ze op piccer.nl, en copy paste de tekst onder het plaatje. Gooi op de plaats waar je het plaatje wilt en klaar. | |
Remco026 | zondag 29 januari 2012 @ 17:53 |
Bedankt ![]() | |
Sine_Pari | zondag 29 januari 2012 @ 18:41 |
Rave_NL, in Ft Polk op oefening geweest? ![]() | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 18:47 |
Ik ontken alles. [ Bericht 32% gewijzigd door Rave_NL op 29-01-2012 18:53:08 ] | |
Sine_Pari | zondag 29 januari 2012 @ 18:51 |
Hier heb je een betere ![]() | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 18:56 |
Cheers. ![]() Feel free to join in any time you feel like it. ![]() | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 18:57 |
Nu moet ik zeker ook nog eens mijn plan aanpassen? | |
Sine_Pari | zondag 29 januari 2012 @ 18:57 |
Ik wacht even af. ![]() | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 18:59 |
Sine, dat is flauw. :p | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 18:59 |
Nee hoor, anders moet ik nu ook mn plan nog aanpassen. Heb gewoon de plattegrond gebruikt met de foto om dingen uit te sluiten. | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 19:02 |
Mooi | |
Sine_Pari | zondag 29 januari 2012 @ 19:06 |
Ik zou hem zeker nog eens overdenken. ![]() | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 19:09 |
Daarom mogen ze dat hospitaal van mij houden. Anders is er niets te doen voor de volgende sessie. Toch? ![]() | |
Schild | zondag 29 januari 2012 @ 19:17 |
Eventueel andere luchtfoto; http://www.bing.com/maps/(...)0000001&sty=a&lvl=18 | |
Sine_Pari | zondag 29 januari 2012 @ 19:22 |
Ja aan hand van deze photos kan men duidelijker zien hoe een en ander ligt, vanuit welke hoek men het beste de aanval kan beginnen en hoe hem voor te zetten. | |
Lightning_NL | zondag 29 januari 2012 @ 20:11 |
Hmmm... Ik heb gewoon voor het gemak de getekende plattegrond gebruikt voor mijn plan, en de rest buiten beschouwing gelaten. Kwam er achteraf achter dat de luchtfoto's significant verschillen. | |
Schild | zondag 29 januari 2012 @ 20:20 |
Waarom zijn er sommige van plan z'n beetje het complete dorp onder vuur te nemen en vervolgens te zuiveren? ![]() | |
Lightning_NL | zondag 29 januari 2012 @ 20:22 |
Omdat je niet vrolijk langs allemaal huisjes wilt banjeren om vervolgens in je rug geschoten te worden, misschien? | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 20:24 |
Laat het zagen beginnen. ![]() | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 20:30 |
Jij hebt hem in de praktijk gedaan. Niet eerlijk! | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 20:32 |
Dan komt nu, hoe ga jij je locaties vast houden? | |
Lightning_NL | zondag 29 januari 2012 @ 20:34 |
Mijn plan voorziet daar perfect in ![]() | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 20:34 |
Nope. Maar als ik die van mij vergelijk met anderen zie ik dat anderen alles lijken te willen controleren. And he who defends everything, defends nothing. Je hebt maar 30 man, dus je moet je actiegebied zo compact mogelijk maken. | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 20:35 |
Hoe bedoel je? | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 20:39 |
Ik tracht 3 gebouwen te bemachtigen in een cirkel waar mijn objectives eigenlijk "midden" in liggen. Het zijn ook nog eens vrij hoge gebouwen waardoor ik zicht houd, door een rondom te creëren met vrij overlappende vuurlijnen krijg ik de mogelijkheid om mijn objectives ook echt te beschermen ![]() Jij laat het hotel eigenlijk in handen van tha opfor, hotel is een hoog (en groot) gebouw waardoor ze een vrij grote sector krijgen om buiten jouw zicht vrij dichtbij te komen. Maar thats my opinion ![]() | |
Lightning_NL | zondag 29 januari 2012 @ 20:46 |
Ik ga er in mijn plan van uit dat de S2 zijn werk goed heeft gedaan, en dat er in het dorp slechts 10-15x opfor zit, die ik allemaal gemold en gezuiverd heb, waarna ik op strategische plekken mijn groepen plaats om aanvoer van buitenaf te controleren. | |
Schild | zondag 29 januari 2012 @ 20:51 |
Grappig Rave, dezelfde positie voor het marksmanteam als ik zou doen, en z'n beetje dezelfde verklaring ervoor (hospitaal, en oversteken van de weg). ![]() | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 20:57 |
Ik ga nu eerst die van jullie maar eens lezen. ![]() En Schild, dat vond ik de meest logische beslissing wat betreft het uitschakelen van EN in het ziekenhuis zonder nevenschade, daarnaast creëer je een scheiding waardoor er geen extra ongewenste elementen naar de doelen kunnen komen. Maar nogmaals, er is geen ultieme oplossing. | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 20:58 |
Die is er nooit. | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 21:01 |
Ik stel voor om het rustig aan te doen, een scenario een paar dagen te laten duren, waarin iedereen zijn of haar aanpak kan presenteren. Waarop anderen daarop kunnen reageren. Daarna krijgt iemand anders de beurt, het liefst na een keuze, en gaat het circus weer van voor af aan beginnen. En dan het liefst zo verschillend mogelijke scenario's. Dat je eerst een peletonsaanval moet uitvoeren, daarna iets met tanks of voertuigops moet doen (hoi puma) en vervolgens zelf een scenario voor een compagniesverdediging moet schrijven. Zoiets. | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 21:01 |
Ik deed een poging om die van jou te begrijpen. Ik werd al verdrietig toen ik je schets zag. ![]() | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 21:02 |
Je kunt vanuit dit scenario verder werken. | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 21:03 |
True. Maar we zullen zien. | |
Sine_Pari | zondag 29 januari 2012 @ 21:04 |
A.) Vertrouw nooit de voorhande informatie, en reken met het ergste B.) Kom niet enkel met een plan maar met meerdere plannen (whatifs) C.) And don't forget that in battle there is nothing as certain as the uncertainty | |
Lightning_NL | zondag 29 januari 2012 @ 21:11 |
Logisch, maar het is een freakin' zondagavond. En we moeten het doen met de summiere info die er is. Ik zou in het echie graag abort criteria willen hebben zodat er besloten kan worden dat er bijvoorbeeld teveel tegenstand is waardoor het hele feestje niet doorgaat of afgebroken wordt. Maar die ontzettend stoere mariniers moeten toch wel makkelijk een klein dorpje met 10-15, of wellicht meer rebellen kunnen vermeesteren. | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 21:14 |
De abort mogelijkheden zijn er ook zonder dat die van hogerhand opgelegd zijn. Daarom gaf ik ook aand at ik gerust mijn objectives opgeef ![]() | |
Sine_Pari | zondag 29 januari 2012 @ 21:20 |
Ik zeg niet dat S2 er volledig naast ligt maar reken er mee dat ze eventueel ondersteuning zouden kunnen krijgen van locals. Mijn eerste doel is de opdracht tot overnamen/bezetting van de drie gebouwen uit te voeren, waarbij voor mij het radio gebouw van grootste beklang is ivm. vervolg van de operaties in AO. Ik zal mijn teams dan ook zo indelen dat niet enkel het gebouw zeker gesteld kan worden, maar ook de radiomast geen schade oploopt die verdere uitzenduingen voorkomt. Hiertoe heb ik drie (3) teams plus ondersteuning. Dus moet ik ze ook zo indelen dat ik ze optimaal kan gebruiken (vuursectoren, onderlingen dekkingsvuur, etc). ![]() | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 21:25 |
Qua infanteriegevecht geldt de regel 3:1. Dat wil zeggen 3 eigen troepen om succesvol te zijn tegen 1 vijandelijke strijder. Voor OVG gaat het al snel richting de 6 tot 8:1. Als oefenvijand van 5 man hebben we het ooit een hele dag uitgehouden tegen twee pelotons, lachend. Met een buddy 2 uur lang een huis vastgehouden met een dozijn gesneuvelden of gewonden erin. Daarna met een peuk via de achterdeur weglopen, positie kiezen in het volgende huis, daar met je vingers in je oren wachten op de noise van hun volgende poging, wachten tot ze weer in je schootsveld komen en dan roosjes melken. Met 6 man een pand compleet zuiveren zo groot als een hotel is aardig optimistisch. ![]() | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 21:26 |
Daarom ben ik ook benieuwd naar jouw aanpak met de middelen die je geboden worden. ![]() | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 21:29 |
Daarom vroeg ik ook of je met bepaalde begrippen bekendheid hebt :p | |
Schild | zondag 29 januari 2012 @ 21:30 |
En toen kwam nog het beeld wat Esses had bij een technical... Lego auto... ![]() ![]() | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 21:31 |
Hahaha, waarom werd je zo verdrietig? En ik had meer tijd aan mijn schets moeten besteden ja ![]() | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 21:31 |
Dat was een redelijke weergave van deze technical ![]() | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 21:47 |
Esses, om even terug te komen. Ik zeg niet dat de mijne dé manier is, maar bij mij is elk pand waar een entry plaatsvind compleet geisoleerd. Vervolgens vind ik 12 man om een huis van 2 verdiepingen te zuiveren net verantwoord. Daarnaast hou ik mijn club compact, en door overlappende vuursectoren is de kans dat de vijaard onderkend en aangegrepen wordt optimaal. Als jij met 6 man het hotel wilt zuiveren is dat een concrete optie, waar ik niet voor zou kiezen aangezien je 3 verdiepingen met 6 man moet zuiveren en 2 zijdes niet kan zien, waardoor elementen vanuit bijv. de bank of de winkel het pand kunnen binnendringen in ruimtes die jou 6 man al veilig achtte, met alle gevolgen van dien. Ik zou het risico niet nemen. Het hotel is een ideale positie voor de vijand, en hun die positie ontzeggen heeft een hoge prio, maar niet als dat zou betekenen dat ik voor mij onaanvaardbare risico's zou moeten nemen, en het buiten mijn oorspronkelijke opdracht valt. | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 21:49 |
Je hebt gelijk dat ik inderdaad de onderste verdieping niet afdoende kan beveiligen. Daar zijn dan inderdaad te weinig mensen voor. | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 21:52 |
En op welk moment wordt de school eigenlijk binnengevallen? ![]() | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 21:54 |
een onrealistische 5 minuten eerder. Die had wel iets langer gemogen. | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 21:58 |
Nee omdat je ze er wel naar toe laat vertrekken, maar even verderop het pand al gezuiverd is.. ![]() | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 21:59 |
Oh ![]() ![]() | |
Schild | zondag 29 januari 2012 @ 22:00 |
Misschien handig om in het vervolg bij de tekeningen wat regels te maken m.b.t. kleuren en evt symbolen voor bepaalde eenheden. Nu heeft iedereen er z'n beetje zijn eigen Picasso van gemaakt incl. kruimelsporen waar eenheden hebben gelopen. ![]() | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 22:02 |
Dat is toch hip ![]() | |
samthegreat5 | zondag 29 januari 2012 @ 22:04 |
Iemand nog commentaar op die van mij ![]() | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 22:08 |
True. Staat genoteerd. Maar soms moet je iemand eerst aan laten kloten eer ze het belang ergens van in zien. ![]() | |
Esses | zondag 29 januari 2012 @ 22:12 |
Nu heb je dus gekloot, en nu zie je het belang in ![]() | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 22:16 |
Na even vlug doorgelezen te hebben vrees ik dat je te veel wilt doen met te weinig man en zo te veel speling overlaat voor de vijand om uit te buiten. Ik zou sowieso niet al mijn vuursteun op de school concentreren, waardoor je geen overzicht meer hebt in het gebied. Daarnaast zou ik, zeker in dit stadium, liever te veel zorgen maken over mogelijke vijandlocaties dan te weinig. Je kunt niet uitsluiten dat ze zich ergens bevinden waar jij ze niet verwacht. ![]() | |
Schild | zondag 29 januari 2012 @ 22:19 |
Vind dat je een beetje teveel uitgaat van geen zekerheden. Bijv. dat ze geen nachtzichtapp. hebben, dat de schutters zo slecht zijn dat ze vanuit het hospital geen hit maken, dat de weerstand in het radio station nihil is etc. Verwacht het onverwachtte. ![]() Verder vind ik dat je het SLA team een beetje buiten spel zet. De schutter samen met de spotter kunnen ook heel goed vijandelijke bewegingen opmerken en doorgeven.. Ook puntje van Rave, dat je met één groep volgens mij een gebouw wilt zuiveren. | |
hoogvlieger | zondag 29 januari 2012 @ 22:21 |
Ik heb net een beknopte bevelsuitgifte voor een klein insurgencie scenario op papier gezet. Misschien voor de volgende TDG opdracht. | |
Rave_NL | zondag 29 januari 2012 @ 22:30 |
Ik vind dat we eerst de aanpakken van iedereen los moeten behandelen, zodat ze er niet voor Jan lul de energie in steken. ![]() | |
Sine_Pari | maandag 30 januari 2012 @ 03:13 |
We kunnen toch gewoon de NATO symbolen, afkortingen en uitdrukkingen gebruiken? BV. rechthoek met een stip for squad/crew (met een diagonal kruis er in INF), pijltjes voor wapens (met punt voor machinegun/automatic weapon, met punt en staart voor antitank gun, met circle for howitzer, etc) etc. CFL voor coordinated fire line, FEBA for forward edge of the battle field, etc. Follow and support force, target of opportunity, etc. Weet teminste iedereen wat er bedoeld word. | |
Rave_NL | maandag 30 januari 2012 @ 09:39 |
Volgende keer zal er een legenda bij komen met symbolen. ![]() En qua afkortingen en uitdrukkingen, tsja, er doen ook mensen mee zonder enige vorm van militaire achtergrond dus je moet het niet te onbegrijpelijk maken. | |
Rave_NL | maandag 30 januari 2012 @ 15:38 |
OP aangepast, creds voor de banner zijn voor Lompehork! ![]() | |
Sine_Pari | maandag 30 januari 2012 @ 18:05 |
Ben bezich met mijn battle plan, en gebruik waar mogelijk de NATO uitdrukkingen en afkortingen. Kan heelas geen mooi kaartje maken, maar zal volgende keer een kaart met legende toevoegen. | |
Rave_NL | maandag 30 januari 2012 @ 19:03 |
Ik stel voor om te beginnen met het uitpluizen van de verschillende plannen. Om te beginnen met hoogvlieger: 1) Waarom kies je er voor om je marksmansectie geïsoleerd naast de vijandelijke MSR neer te leggen? 2) Bedoel je met "een team van Bravo" dezelfde samenstelling als het team van Alfa? Namelijk de maghelper met panzerfaust en 1 loawteam? Zoja, als je daarnaast de magschutter achterlaat, hoe concreet is het dan dat je een bekende versterkte positie met veel kleine kamers probeert veilig te stellen? 3) Waarom laat je 1 team van 6 man 2 objecten doorzoeken, waarvan de eerste een bekende versterkte positie? En laat je dit object los op het moment dat je naar het radiostation gaat? 4) Waarom kies je ervoor om door te stoten naar de N-zijde van het dorp en daar een derde bekende versterkte positie in te nemen met wederom 1 groep? | |
Schild | maandag 30 januari 2012 @ 19:14 |
Vooral de positie van het SLA team bij hoogvlieger vind ik opmerkelijk. Het team heeft zo compleet geen zicht op wat er aan de zuid zijde van het hospitaal gebeurd, waar ik de grootste kans verwacht dat de rebellen het vuur openen op de groepen die in aanval zijn. | |
Rave_NL | maandag 30 januari 2012 @ 19:19 |
Esses: 1) Wie heeft de beveiliging van de school op het moment dat je twee geweergroepen er naar toe laat sluipen (en dus eigenlijk sitting duck zijn bij compromitatie?) 2) Kun je de veiligheid garanderen van team geel en de marksmansectie als zij plaats nemen naast een gebouw waar niet uit te sluiten valt dat er EN zich bevindt? 3) Waarom maak je geen gebruik van de marksman tot het moment dat het hotel gezuiverd is? 4) Van een schaal van 1 tot 10, hoe hoog vind jij de prio van het zelf uitzenden van boodschappen via het radiostation? | |
Rave_NL | maandag 30 januari 2012 @ 19:28 |
Niet alleen de zuid-zijde van het hotel, maar ook van de fabriek, de loods, het huis ernaast en het noordelijke dorpshuis. Daarnaast is idd de zuid-zijde van het hospitaal ongedekt, en laat je een geweergroep over een weg zonder zicht- of vuurdekking oprukken richting dat hospitaal. De enige vorm van dekking die je had, de magsectie van groep C in de N-O hoek van de school, laat je hun in principe prima vuurpositie loslaten om een vuurpositie te kiezen dicht in de buurt van het hospitaal, met de loop riching de weg waar de minste dreiging vandaan komt. Één schutter in het hospitaal kan voor een nachtmerrie zorgen voor ze uberhaupt bij het hospitaal aankomen. | |
Rave_NL | maandag 30 januari 2012 @ 19:30 |
En note aan zelf: voortaan bij een plattegrond de huizen nummeren, zodat je je niet in allerlei wazige constructies hoeft te wringen om een huis te beschrijven. ![]() | |
Nibb-it | maandag 30 januari 2012 @ 19:36 |
*Meldt zich | |
Schild | maandag 30 januari 2012 @ 19:45 |
![]() | |
Coehoorn | maandag 30 januari 2012 @ 19:49 |
Organiek bewapend....dat is mét rookgranaten én handgranaten? | |
Rave_NL | maandag 30 januari 2012 @ 20:03 |
Correct. Tevens heeft elke geweergroep de beschikking over 40mm granaten via de onderloopse granaatwerper (UGL). En voor de eckte eckte heeft iedereen ook nog de beschikking over een buck-knife. [ Bericht 17% gewijzigd door Rave_NL op 30-01-2012 20:10:12 ] | |
AchJa | maandag 30 januari 2012 @ 20:33 |
Hoe loopt die tunnel en is die vrij toegankelijk, loopt die door tot in de kelders van het ziekenhuis? Hoe is het weer feitelijk, ja slecht, is dat regen, mist, laaghangende bewolking? Latrine, zitten er in de gebouwen schijthuizen? Trekt dat dorp alle prik van powerstation oost? Loopt/ rijdt de vijand patrouilles? Zijn die burgers op onze hand? | |
samthegreat5 | maandag 30 januari 2012 @ 20:37 |
Slimme vragen, hadden we eigenlijk allemaal eerst moeten stellen ![]() | |
Coehoorn | maandag 30 januari 2012 @ 20:49 |
BVT ( O, T, V, EM ) en daarna een verkenningsplan? | |
Esses | maandag 30 januari 2012 @ 20:57 |
1 | |
Esses | maandag 30 januari 2012 @ 20:59 |
@sine, plaatjes plz. Het is nu gibberish op de late avond. | |
Sine_Pari | maandag 30 januari 2012 @ 21:09 |
De tunnel verloopt van zuidelijk van het office gebouw naar het politie gebouw en split zich daarna op naar het postkantoor en naar het stadhuis. Er gaat ook een tunnel van het postkantoor naar het stadhuis en een van het stadhuis naar het ziekenhuis. Daarom laat ik in mijn plan ook de TIC en C1 positie nemen in het postkantoor. Buiten dat ze daar de CO met ogen kunnen voorzien kunnen ze een eventuele aanvoer/afvoer door EN voorkomen. Alhoewel er geen volledige METT-T gegeven is, is uit de briefing op te maken dat het slecht weer is en ondersteuning uit de lucht niet mogelijk is. Ga er dan ook van uit dat er met bewolking te rekenen is, maar sluit en klare lucht boven AO niet uit, net zo min als een volle maan. Daarom ook mijn aannadering tot de school over de zuid oostelijke kant (bosgebied). Ja er is vanuit te gaan dat er in de gebouwen schijthuizen zitten. Zou slecht zijn als iedereen in het dorp naar een centraal schijtpunt moet. Het powerstation is voor de operatie in eerste instantie niet van belang, daar de opdracht is het schoolgebouw, de radiostation en de townhouse (oost) ingenomen moeten worden. Daarom probeer ik deze ook te issoleren met de twee MAG teams. Enkel nadat de rest van het dorp gezuivert is en de radio in werking gezet (moet) worden is elektriciteit van belang. Met patrouilles moet men natuurlijk altijd rekenen. Daarom laat ik TIC en C1 een ruime omtrekking maken en geef ze (voor + 500m ook 5 uur de tijd. Er vanuit gaande dat de burgers langere tijd met EN tesamen in het dorp hebben verbracht mag men op eventuele steun van de burgerbevolking rekenen. | |
Sine_Pari | maandag 30 januari 2012 @ 21:09 |
Sorry maar ik kan op het moment geen plaatje(s) plaatsen. | |
AchJa | maandag 30 januari 2012 @ 21:46 |
Ik had nog geen plan getrokken, wilde eerst wat meer weten van de omstandigheden in dat dorp. | |
Pumatje | maandag 30 januari 2012 @ 23:12 |
Erwin, ik heb je reactie in TDG verwijderd. Dat hoort in de SC variant. Dit topic dus. Let er even op ![]() | |
Rave_NL | maandag 30 januari 2012 @ 23:18 |
Allereerst zou ik nog even willen zeggen dat een van de punten van een TDG is dat je beslissingen moet kunnen maken aan de hand van onvolledige informatie. Meestal wordt er bewust informatie weggelaten om de creativiteit te stimuleren. Als het plan valt of staat met een bewolkte maanloze nacht, je teams op de startlijn liggen en plots de volle maan door de wolken heen komt ben je de pisang. Het mooie is dat je uit de kleine beetjes informatie die je krijgt je geen grote risico's kan lopen of dingen je niet 100% kan weten, en daarop moet anticiperen. Toch zal ik je vragen proberen te beantwoorden met de informatie die in het scenario staat, en ja, mijn aannames aan de hand van die informatie. Zoals Sine al zei: De tunnel verloopt van zuidelijk van het office gebouw naar het politie gebouw en split zich daarna op naar het postkantoor en naar het stadhuis. Er gaat ook een tunnel van het postkantoor naar het stadhuis en een van het stadhuis naar het ziekenhuis. Echter, of ze vrij toegankelijk zijn is onbekend. Mijn fout is dat ik de moonstate niet genoemd heb. Echter, het feit dat er niet gevlogen kan worden zegt genoeg over de staat van het weer zoals Sine al zei. Er staat niet voor niets een latrine in het dorp. Het zou een aardig zekere aanname zijn om te stellen dat de bevolking niet rijk genoeg is om elk huis op centrale riolering aan te sluiten. Voor de grotere gebouwen, zoals een hotel of een ziekenhuis, zou je dit wel kunnen verwachten. Onbekend, maar het gebrek aan hoogspanningsmasten doet het vermoeden. Onbekend. Het dorp ligt aan de rand van de invloedssfeer van die factie, en de bevolking is aan het verhongeren. Het feit dat ze al ondergedoken zitten in de kelders van het ziekenhuis doet vermoeden dat ze zich zo veel mogelijk buiten het gevecht willen houden. Desalniettemin wordt er niet uitgesloten dat de bevolking kan worden gedwongen te vechten. | |
AchJa | maandag 30 januari 2012 @ 23:28 |
Roger, zal er eens over nadenken, nu geen trek meer in. | |
FeEsTbBt | dinsdag 31 januari 2012 @ 12:13 |
En ik maar denken dat ik superslim was, omdat ik bedacht had om snachts aan te vallen.. en toen kwam ik bij het eind van de casus :p Edit: Wow, een hele hoop mensen hebben ook tijdsplanningen enzo opgenomen in hun oplossingen! ik zou niet eens weten hoe ik dat in zou moeten schatten! @Sine: Unieke aanpak, klinkt als iemand met af heel veel fantasie, of heel veel ervaring ![]() @Lightning: Je streeft je doelen wel voorbij, maar misschien komt dat omdat je ervaring hebt met dit soort dingen! Neem je nu geen taken over van de andere eenheden waarmee je samenwerkt tho? [ Bericht 37% gewijzigd door FeEsTbBt op 31-01-2012 12:34:05 ] | |
Esses | dinsdag 31 januari 2012 @ 18:36 |
Feestbbt, ervaring @sine ![]() | |
Schild | dinsdag 31 januari 2012 @ 19:18 |
@Feestbbt; Even snel je plan doorgenomen en ziet er wel goed uit (na mijn mening). Je houdt 't allemaal redelijk compact en safe. Zoals al een keer door Rave is gezegd is het binnenvallen van de school met één geweergroep niet aan te raden (grote school, meerdere verdiepingen). Verder heb ik mijn twijfels over de oost-zuide van het hotel. Vanuit die zijde zal het meeste vuur komen richting school/radio/townhouse, ik vraag me af of MAG-team groen dan genoeg zicht heeft op de oost zijde van hotel. Waarom bijvoorbeeld niet MAG-team blauw iets meer richting noorden laten gaan, en dan tussen school en radiostation door het vuur kunnen openen op oost-zijde hotel. | |
FeEsTbBt | dinsdag 31 januari 2012 @ 19:35 |
@esses: Thnx ![]() @Schild: Ja goed punt over de school in ieder geval. Blauw zou best wat hoger mogen gaan, in eerste instantie wilde ik m later omhoog verplaatsen, maar heb ik besloten dat niet te doen. Ik denk dat ik wapengroep groen in 2 delen zou opsplitsen (1 op de positie waar ze nu zitten en 1 op de positie van wapengroep blauw) en de wapengroep blauw met rood en de smjr mee sturen vanaf het begin ![]() @all: Ik heb een paar keer mensen gezien die zichzelf (de peletonsleider) meesturen de school binnen. Ik heb er bewust voor gekozen om de peletonsleider achter te houden zodat deze het overzicht kan bewaren en niet verdrinkt in direct contact terwijl hij belangrijke beslissingen moet nemen. Daarom had ik de smjr mee gestuurd, zodat er toch een (ik ga er vanuit) ervaren leider het aanvalsteam leidt ![]() Wat vinden jullie hierover? | |
Sine_Pari | dinsdag 31 januari 2012 @ 20:36 |
Wat mij opvalt is dat de meeste te veel willen doen met te weinig man, en er daardoor zwakte stellingen komen. Ik heb bv. 1C (2 LOAW schutters + 1 LOAW helper) aan mijn TIC (marksman team) toegevoegd, omdat zonder deze de positie of de alternate positie te gemakkelijk door de vijand (EN) zou kunnen worden geneutraliseerd. Verder kan 1C indien positie in het postkantoor (BM1) word ingenomen eventuele aan en/of afvoer van EN stoppen bij de tunnels tussen het politie gebouw (BM9) en het stadhuis (BM2) als wel tussen BM1 en BM2. Verder heb ik mijn MAG groepen (D1 + D2) zo opgesteld dat ik de in te nemen gebouwen kan issoleren (tegen voorstoten en/of uitbraken). Verder kan D1 of D2 indien nodig de technical uitschakelen. Mijn grootste zwakte punt is D1 omdat deze vanuit de bovenste verdieping van het hotel (BM6) eventueel onder vuur genomen zou kunnen worden (huis BM5 bied deels vuurdekking). Hierdoor hou ik alle andere spelers vrij om eerst de school (BW5), en daarna het radio station (BW4) en oostelijke townhouse (BW3) te zuiveren. Na innamen van BW3, BW4 en BW5 kan ik dan indien nodig D1 altijd nog een tactische verplaatsing laten maken, zodat een issolatie verder gegarandeerd is, en de positie gehouden kan worden totdat de rest van het dorp de zusterpeletoons kan worden gezuiverd van EN. | |
Schild | dinsdag 31 januari 2012 @ 20:54 |
Is ff doorbijten bij het verhaal van Sine, maar als je hem eenmaal doorhebt een prima plan, waarbij niks aan het toeval wordt overgelaten. ![]() | |
Lightning_NL | dinsdag 31 januari 2012 @ 22:09 |
Schijnbaar heb ik te snel de opdracht doorgelezen, of had de alcohol teveel invloed. Ik dacht dat het de bedoeling was dat heel het dorp vermeesterd werd. Daar is mijn plan dus ook op gemaakt. Blijkt dat zusterpelotons dat gaan doen. Tja, daar heb ik totaal overheen gelezen. Ook over dat oosterlijk huis, totaal overheen gelezen. Volgende keer beter. | |
FeEsTbBt | dinsdag 31 januari 2012 @ 22:12 |
Dus wat je eigenlijk zegt Sine, is met je (relatief) statische posities in de vorm van de mags moet je zo veel mogelijk gevaarlijk terrein afdekken om zo je doel te isoleren, om vervolgens deze zo veilig mogelijk in te nemen? mag ik dit zo algemeen maken of is dit niet zo gemakkelijk te generaliseren? | |
FeEsTbBt | dinsdag 31 januari 2012 @ 22:13 |
Haha, ik vond je stuk desalniettemin leuk om te lezen hoor ^^ | |
Sine_Pari | dinsdag 31 januari 2012 @ 23:52 |
Ja het eerste wat je bij een opdracht als deze wil bereijken is het issoleren van het object/de objecten. Anders kan je niet voorkomen dat vijandelijke troepen voorrukken (blijven), en/of dat vijandelijke troepen die je in het object/de objecten kan neutraliseren zich bij een hoofd troep voegen/zich buiten het object/de objecten reorganizeren en zich tegen je eigen troepen wenden. Als dit eenmaal bereikt is, kan men daarna door gebruik van "surprise, speed, and violence of action" de doelen in Military Operations on Urban Terrain (MOUT) en/of in Close Quarters Combat (CQB) bereiken. | |
FeEsTbBt | woensdag 1 februari 2012 @ 09:25 |
@Sine: Thanks voor de info! Tis voor mij nu al een heel leerzaam topic geweest ![]() ![]() Voor iedereen, met het risico dat ik in herhaling val: Ik heb er bewust voor gekozen om de peletonsleider achter te houden zodat deze het overzicht kan bewaren en niet verdrinkt in direct contact terwijl hij belangrijke beslissingen moet nemen. Daarom had ik de smjr mee gestuurd met mijn aanvalsteam, zodat er toch een (ik ga er vanuit) ervaren leider mee gaat ![]() Wat vinden jullie hierover? | |
Rave_NL | woensdag 1 februari 2012 @ 09:47 |
Bij mijn scenario stuur ik mijn PC met de tweede golf de school in. Hierdoor stel ik hem zo min mogelijk bloot aan gevaar maar blijft hij wel zo dicht mogelijk in de buurt om belangrijke beslissingen te maken met kennis uit eerste hand en zonder enige vertraging. Letterlijk 'on the spot'. Het duo PC/OPC heeft de leiding binnen het peloton, waarin de OPC zich voornamelijk bezig houdt met 'randzaken' zodat de pc zich volledig op het tactisch plaatje kan richten. Randzaken zoals zorg voor personeel, logistiek, medisch etc. Hem met de eerste golf meesturen heeft dan weinig toegevoegde waarde. Sterker nog, hiermee passeer je de sgt, die als leidinggevende van zijn geweergroep niets beter kan dan leiding geven aan zijn geweergroep. Als je een team hebt wat goed op elkaar ingespeeld is doe je er beter aan om een extra manschap er bij te plaatsen voor versterking, dan een extra kaderlid. Tenminste, dat is mijn visie. ![]() | |
FeEsTbBt | woensdag 1 februari 2012 @ 09:56 |
Rave, klinkt logisch als je het zo stelt ![]() ![]() Ik ben ondertussen zoiezo van mening dat ik beter een extra geweergroep naar binnen kan sturen (in totaal dus 2). Daarna zou ik mijn stafgroep in het gebouw plaatsen ![]() Ik zag dat ik niet de enige was die de mag groepen los heeft gekoppeld. heeft het nog zin om ze bij elkaar te laten, zodat de mag groepen mee gaan in de aanval bijvoorbeeld? wil je ze uberhaupt mobiel houden? | |
ReNero | woensdag 1 februari 2012 @ 12:10 |
Gaaf topic, maar er valt me wel iets op aan ieders plan wat misschien niet correct is. Ik citeer "Door slecht weer zijn air assets niet beschikbaar." (Ik ga hierbij uit van regen, mist of zelfs onweer) Toch zie ik een heel aantal plannen waar the line of sight, vrij ongehinderd door het halve of zelfs hele dorp loopt en dat in de duisternis. Technische hulpmiddelen zoals nightvision helpen maar lossen niet alles zo op dat zicht 100% is. Just a thought. | |
Rave_NL | woensdag 1 februari 2012 @ 12:24 |
Situatieafhankelijk. Bij mijn scenario zijn de afstanden tussen dekking en doel klein, en de afstanden van doel tot mogelijk gevaar ook klein. Ik kies er dus voor mijn vuursteun statisch te houden, zodat ze effectiever zijn. Stel dat de school een dikke driehonderd meter van de rest van het dorp verwijderd was, dan zou ik sowieso 1 magteam met het tweede team meesturen om bovenin een vuurpositie te creëeren. Maar in een scenario in verstedelijkt gebied zou ik er in de meeste gevallen voor kiezen om ze los te koppelen. | |
Rave_NL | woensdag 1 februari 2012 @ 12:39 |
Correct. Maar als je kijkt naar de afmetingen van de gebouwen en de tussenruimtes schat ik dat mijn maximale afstand niet meer dan een paar honderd meter is, Daarnaast is line of sight ook betrekkelijk. Grove beweging zou zichtbaar moeten zijn, maar een donker silhouet die vanuit een donkere kamer naar buiten kijkt niet nee. Maar als in het pikkedonker een muzzelflash zichtbaar is vanuit de andere kant van het dorp, dan vertrouw ik erop dat mijn magschutter de complete zijde van het pand met onderdrukkingsvuur kan bestrijken. Sterker nog, de nacht is de reden waarom ik mijn operatie zo compact mogelijk plan, er is slechts 1 moment dat er een vuursector wordt doorkruist door eigen troepen, en die is gecontroleerd. | |
Lightning_NL | woensdag 1 februari 2012 @ 14:35 |
Ook al is er een kilometer zicht 's nachts, dan nog zullen er geen air assets zijn hoor. Of ook al is er 5km zicht, als de bewolking op 100 meter zit ga je waarschijnlijk ook geen air assets krijgen. | |
Sine_Pari | woensdag 1 februari 2012 @ 16:11 |
NP. Mijn plan is niet zaligmakend, maar enkel een plan zoals ik denk dat hij uitgevoerd zou kunnen worden, met de voorhanden zijnde info/intell., eigen en vijandelijke sterkte, terrain, etc. En ja je gok is juist, ik baseer mijn plan dan ook op geleerd en ervaring. Maar zoals eerder geschreven, het is enkel een grove planning en behandelt (met opzet) niet wat gedaan moet worden tijdens vuurcontact, voorgang zuivering van gebouwen, etc. Goed aanpak. Net als Rave_NL stuur ik mijn peletonsstaf (PLTC) pas mee (de school (BE5) in) nadat er door geweergroep 3 (G3) de eerste ruimt is gezuivert en zij verder BE5 indringen (tot zuivering). Zodoende is de pelotonscommandant/ELNTMARNS (CO) (en de opvolgend Pelotonscommandant/SMJRMARN (XO), welke indien nodig, de CO met raad en daad kan bijstaan) dicht genoeg bij de line of contact (LC)/area of operation (AO) om overzicht te hebben/behouden. Verder kan de PLTC na zuivering van BE5 in BE5 een command post (CP) inrichten als wel lokalen bestemmen voor eventuelen krijgsgevangenen (EPW), gewonden (eigen en EN), etc. De verantwoording voor dit (en het opzetten van rear guard, etc) zal in handen zijn van de XO, en BE5 zal tot ontzetting van zusterpeletons dan als forward operational base (FOB) functioneren. De afstanden zijn niet noemenswaardig, en zelf onder slecht condities (weer, licht (maan, etc)) kan men rekenen met voldoende zicht. Ik heb mijn (2) MAG groepen (D1 + D2) echter dan ook zo opgesteld dat onder slechte bedingen genoeg zicht blijft om een issolatie door te kunnen voeren, en de EN counter attack te ontzeggen. D1 + D2 kunnen hierbij gebruik maken van verschillende classes of fire (grazing fire, enfilade fire, traversing fire, etc). btw de afstand van D1 tot het ziekenhuis (BN7) ligt onder de 200m en de afastand van D2 tot het hotel (BM6) ligt onder 150m. | |
Rave_NL | woensdag 1 februari 2012 @ 17:27 |
Wij hebben gebruiken de XO op dezelfde manier, maar ik wacht met zijn inzet tot het gebouw compleet gezuiverd was. Ik probeer de CO en de XO gescheiden te houden tot de situatie veilig wordt verklaard, in geval van het worst case scenario.. | |
Sine_Pari | woensdag 1 februari 2012 @ 18:58 |
Ja de XO zal ook pas daadwerkelijk in actie treden nadat de zuivering van de school (BE5) kompleet is. Maar ik wil de peletonstaf ook niet splitsen aangezien men anders met 2 tweemans teams komt, en 1 viermans team zichzelf beter kan afzekeren. Zeker als je in ogenschouw neemt dat in de begin fase de CO waarschijnlijk de nodige taken heeft, en de Marinier verbindelaar/MARN1ALG (RAD) hoogstwaarschijnlijk de nodige handen vol heeft. Als men dan de PLTC opslits zou het dus CO + RAD en opvolgend pelotonscommandant/SMJRMARN (XO) + CLS'er/MARN1ALG (CLS) zijn, waardoor men een zwak (CO + RAD) en een sterk(er) (XO + CLS) creeerd. En alhoewel de kans dat men in het begin van de actie (H-Hour +) weinig kans op een tegenaanval uit de rear zal hebben, is het onverstandig dit in zijn geheel uit te sluiten. | |
Rave_NL | woensdag 1 februari 2012 @ 21:02 |
True, maar in mijn aanpak zijn ze dan ook nog beschermd door een geweergroep. ![]() Pas als het hele gebouw veilig is verklaard komt hij naar binnen met zijn CLS-er, want in het ergste geval, ik noem een explosief dat naar beneden gegooid wordt, of een rpg vanuit het hotel, dan wordt je complete peloton 'onthoofd'. | |
FeEsTbBt | woensdag 1 februari 2012 @ 21:33 |
Leerzame discussie zo heren! Ik ben bang dat ik echter weinig toe te voegen heb, ik speel wel spons ![]() | |
Sine_Pari | woensdag 1 februari 2012 @ 21:36 |
Begrijp je, maar waar is je holding area danwel jou (CO's) release point? | |
Rave_NL | woensdag 1 februari 2012 @ 21:36 |
We kunnen het ook anders doen, ik ga ff douchen, en ga daarna even kijken of ik wat kritische vragen voor je hebt om jou de kans te geven jouw aanpak te verdedigen. | |
Rave_NL | woensdag 1 februari 2012 @ 21:42 |
Mijn holding area had ik ingericht in de ruimte van het inbraakpunt, als ik het me goed kan herinneren in een van de zuidelijkste kamers aan de O-zijde van de school. Hier werd het gewondennest gecreëerd met de XO en CLS. Ik weet even niet wat je bedoelt met release point. Maar mijn CO blijft in principe de aanvalsbeweging 'schaduwen' tot aan het radiostation. Daarna, terug naar de school om vanuit daar de posities te verstevigen voor eventuele counterattacks. | |
Rave_NL | woensdag 1 februari 2012 @ 21:48 |
Vraag 1 voor Feest (de douche loopt al) Waarom kies jij ervoor om 1 geweergroep minus magteam geen moment in het plan te betrekken, muv als fallbackposition? | |
Schild | woensdag 1 februari 2012 @ 21:49 |
Jammer dat veel mensen wel een plan presenteren, maar vervolgens hier niet komen om wat vragen te beantwoorden. ![]() | |
Rave_NL | woensdag 1 februari 2012 @ 21:51 |
Of te stellen. Val mijn plan aan zodat ik kan leren, verdomme.. ![]() | |
Lightning_NL | woensdag 1 februari 2012 @ 22:06 |
Niemand heeft al kritiek op mijn plan geleverd. Ook jammer. Behalve dan over het totaal vermeesteren van het dorpje met 1 peloton terwijl dat niet de bedoeling was, mja, effe overheen gelezen. | |
Schild | woensdag 1 februari 2012 @ 22:08 |
@Rave waarom laat je MAG team 2 zo lang op positie liggen? Waarom niet direct als de school is ingenomen MAG team 2 de school laten betrekken en hierdoor beter zicht hebben op oost-zijde hotel? | |
Rave_NL | woensdag 1 februari 2012 @ 22:08 |
Elke keer als ik aan jouw aanpak begin blijf ik haken bij de tekening. Ik zal zo mn best doen om er wat van te maken. | |
FeEsTbBt | woensdag 1 februari 2012 @ 22:09 |
goede vraag ![]() Ik kon niet echt iets beters verzinnen, ik had ze mee kunnen sturen met mijn aanvalsgroep, maar dan voelde het zo als all your eggs in one basket. als er dan iets mis ging in de school had ik niets meer om op terug te vallen. Ik weet niet of dit goede redenen zijn hoor, maar dit waren de afwegingen iig ![]() En rave, ik heb geprobeerd wat vragen te stellen over jouw plan, al had ik ze wat algemener geformuleerd ![]() Maar als je vragen wil ![]() Zeker als de zusterpeletons nog niet in positie zijn (ik weet niet hoe dit in de praktijk uit pakt, maar dat lijkt me) | |
FeEsTbBt | woensdag 1 februari 2012 @ 22:18 |
Hoe ga je voorkomen dat je groep C veel vuur vangt vanuit het hospitaal, zonder dat ze er veel aan kunnen doen? Het donker beschermt je alleen maar van kogels tot je zelf begint te schieten lijkt me. Ik weet niet of het MM team genoeg is om er voor te zorgen dat ze niet gaan vuren op team C. Dit zal vast een bad-practice zijn voor militairen, maar zou het niet kunnen dat alle milities zich in de gebouwen bevinden? blind vuren op een gebouw met onschuldige burgers lijkt me misschien niet zo handig? ps: het is niet dat ik geen vragen wil stellen hoor, maar ik weet gewoon niet wat ik moet vragen ![]() | |
Sine_Pari | woensdag 1 februari 2012 @ 22:23 |
Okay ik kan enkel dat gebruiken wat ik heb dat zijn 3 gweergroepen a 8 man (2 MAG schutters, 2 MAG helpers, 2 LOAW schutters, en 2 LOAW helpers) = 24 man. Hier toe komt nog het PLTC van 4 man, is 28 man, aangevuld door het marksman team van 2 man, maakt in totaal 30 man sterkte uit. Right? Als je naar mijn team indeeling (geweergroep, charlie groep, delta groep, marksman team etc. kijkt zie volgende; CIT = 2 man C1 = 4 man C2 = 4 man D1 = 3 man (Waarvan 1MAG schutter en helper) D2 = 3 man (Waarvan 1MAG schutter en helper) G3 = 8 man (Waarvan 1MAG schutter en helper) PLTC = 4 man Totaal is 28 man En dat komt omdat ik vergeten ben net als bij de Charlie groepen (C1, C2 en (C3)) waar ik de sergeanten van de geweergroepen heb ingedeeld, de korporalen bij de Delta groepen (D1, D2, en (D3)) in te delen. Dus ik heb OPLAN al mijn troepen ingedeeld, enkel niet vermeld dat de 2 korporaals bij D1 en D2 worden ingedeeld. Maar van een Korporaal der Mariniers, danwel de Sergeant majoor der Mariniers mag men verwachten dat zij deze door de Eerste Lieutenant der Mariniers gemaakte fout in de warning orders er uitstrijken. ![]() Edit Negeer bericht, dacht dat post aan mij gericht was. [ Bericht 9% gewijzigd door Sine_Pari op 01-02-2012 22:43:25 ] | |
FeEsTbBt | woensdag 1 februari 2012 @ 22:28 |
iets beter onderbouwd dan ikzelf, maargoed ![]() | |
Rave_NL | woensdag 1 februari 2012 @ 22:34 |
Hmmm. Ik zou zeggen omdat de afstand van, laten we zeggen de kantine tot aan het dorpshuis O, niet meer dan pakweg 25/30 meter is. Dit zou betekenen dat een vijand aan een paar secondes genoeg heeft om over te steken. Als deze weg enkel en alleen door een Marksmanteam gedekt wordt, waarvan de spotter aandachtig de ramen in de gaten houdt met zijn kijker, en de schutter de weg overziet voor gelegenheidsdoelen en wacht op doelen van de spotter (zoals bijvoorbeeld bij Feest het geval is), dan heeft de marksman een splitseconde om te richten op het bewegende doel en met zijn grendelwapen 1 perfect schot te produceren. Op het moment dat twee vijanden zich voordoen, heb je dus een garantie dat minimaal 1 het gaat redden. Mocht de vijand een complete groep sturen, a la een QRF, dan ben je ketelaar. Daarom kies ik voor de riedel van een mitrailleur voor het betere zaagwerk, net zolang tot ik de zekerheid heb dat ik genoeg lopen naast de weg heb om de MAG-positie vrij te spelen. Goede vraag overigens. Edit: Ook meteen een vraag voor Feest: Als tijdens de fase van het tweede plaatje je een groep vijandelijke strijders vanuit het stadshuis naar dorpshuis O ziet rennen, hoe ben je dan in staat om deze lui te stoppen voor ze hun doel bereiken en het je zo een stuk lastiger maken? [ Bericht 8% gewijzigd door Rave_NL op 01-02-2012 22:41:10 ] | |
Rave_NL | woensdag 1 februari 2012 @ 22:44 |
Ik snapte al niet hoe je telkens zulke kleine clubjes had.. ![]() Maar het blijven mariniers he, rupsen wat je rupsen kan, dus verbaas je niet als je na de warning order een paar slaapzakken hoort dichtritsen.. ![]() | |
FeEsTbBt | woensdag 1 februari 2012 @ 22:50 |
@Rave: Ik ging er vanuit dat een MM zoveel indruk maakt op een groepje milities dat hij de weg redelijk vrij zou kunnen houden, of iig een groep relatief ongetrainde rebellen in paniek zich laten verspreiden aan beide zijden van de weg. Als dit niet het geval is, zou groen naar de positie van blauw verschuiven, en blauw alvast richting het townhouse gaan. Mag team blauw kan zich richten op het townhouse zodra dit nodig is. Dan zit ik echter wel met een ongedekt radiostation, maar in hoge nood zou dit gedaan kunnen worden door groen die aan komt rennen in combinatie met mijn staf team. (of is dat een slecht plan? ![]() | |
Sine_Pari | woensdag 1 februari 2012 @ 22:51 |
Ja is denk ik echter bij de meeste infantrie en infantrie achtige eenheden zo. Eeerst wat je moet leren is vreten,en slapen waneer het maar even gaat. Je weet tenslotte niet waneer je volgende maal is of waneer je weer eens kan maffe. Ook belangerijk dat alles wat er als Guci gear uitziet eerst maar soldaat te maken, kan als het niks (nuttigs) blijkt te zijn altijd nog gedumpt worden. | |
FeEsTbBt | woensdag 1 februari 2012 @ 22:52 |
Wat is Guci gear? | |
Rave_NL | woensdag 1 februari 2012 @ 22:54 |
Je moet altijd concessies doen, vooral als je maar een beperkt aantal man tot je beschikking hebt. Maar tijdens het grootste gedeelte van de operatie bestaat het zuidelijke vuursteunelement uit 6 man. Waarvan de spotter/schutter van de marksmansectie druk zat is met hun werkzaamheden, de magschutters ook druk zijn maar de maghelpers voornamelijk aan het waarnemen zijn. De meest linker helper zorgt voor de flankbeveiliging op W. Zwakste punt in mijn plan zie ik voor de eenzame positie van het magteam op oost. Vooral op het moment dat ze moeten verplaatsen. Dat moet ik helaas erkennen. Nee ik bedoel dat als ze niet genoemd worden, ze geen slapende honden wakker gaan maken en voor een boerennacht gaan.. ![]() | |
Sine_Pari | woensdag 1 februari 2012 @ 23:00 |
Dat zijn dingen als plate carriers, optics etc, van goede qualiteit, dan wel nieuw en/of niet binnen logistiek eigen troepen aanwezig. [ Bericht 9% gewijzigd door Sine_Pari op 01-02-2012 23:05:44 ] | |
FeEsTbBt | woensdag 1 februari 2012 @ 23:03 |
En een plate carrier is een scherfwerend vest, of iig een vest om de platen in te doen dan? Ik denk dat ik het snap ![]() Is het nodig/gewenst om dit soort spullen aan te schaffen voor lijneenheden (en doen veel mensen dit)? of alleen voor speciale eenheden? | |
FeEsTbBt | woensdag 1 februari 2012 @ 23:05 |
Ach, dat je rekening houdt met de mogelijkheid geeft ook al aan dat de mensen die daar zitten er zich ook bewust van zijn, en dus extra alert zullen zijn op dat gebied ![]() | |
Sine_Pari | woensdag 1 februari 2012 @ 23:07 |
Dit is bv. een plate carrier![]() En buiten scherven stopt het ook pistool en geweer minutie | |
FeEsTbBt | woensdag 1 februari 2012 @ 23:09 |
Thanks, ik zal me wat meer verdiepen int jargon op het werk morgen ![]() Anyway, ik zou graag nog door praten, maar de kantoorbaan roept dat ik weer om 5 uur op moet, dus bedtijd ![]() | |
Rave_NL | woensdag 1 februari 2012 @ 23:09 |
Een platecarrier is een vest om platen in te doen ja. ![]() En voor die andere vraag: het gene wat de baas aanschaft volstaat voor de taak waar je het voor nodig hebt, maar daar is ook alles mee gezegd (vooral bij de normale infanterie). Tegenwoordig is er zoveel te koop voor militairen dat er kwalitatief betere spullen beschikbaar zijn voor degene die er van zijn eigen geld wilt investeren. Deze eigen aanschaf wordt gezien als "peppie", of gucci-uitrusting. | |
FeEsTbBt | woensdag 1 februari 2012 @ 23:10 |
Ja goed, ook al is het maar voor de gemoedsrust, als het voor mn gevoel zou schelen, zou ik ook best zelf wat kopen als ik ergens op een toren moest staan de hele dag/nacht ![]() | |
Sine_Pari | woensdag 1 februari 2012 @ 23:13 |
Er is en word veel zelfstandig aangeschaft, maar bepaalde zaken kan je, zeker als niet Amerikaan, niet als burger en buitenlands militair krijgen omdat deze onder ITAR vallen. ![]() | |
Rave_NL | woensdag 1 februari 2012 @ 23:17 |
Bij ITAR denk ik aan zaken als laserpointers, infaroodzicht en dat soort dingen. Maar geldt dat ook voor bijvoorbeeld beenholsters, scherfwerende brilen of kledingstukken in jullie camo? | |
Sine_Pari | woensdag 1 februari 2012 @ 23:31 |
Nee beenholsters alos bv. Safariland 6004 etc kan men zonder problemen krijgen. Het gaat meer om zoals door je zelf genoemd NOD/NVG, kogelwerend matriaal als helmen, plates etc. Maar ook bepaalde kleding bv. AOR1, of IR ID Flags etc vallen onder ITAR. Ook opleidingen in wapen tactieken, militair voorgaan etc vallen onder ITAR. | |
#ANONIEM | woensdag 1 februari 2012 @ 23:59 |
Misschien al voorbij gekomen, maar ik wil niet het hele topic doorspitten omdat dat mijn besluitvorming kan beïnvloeden: moeten we er vanuit gaan dat de vijand in het bezit is van nachtkijkers of dergelijk materiaal? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2012 00:00:04 ] | |
Sine_Pari | donderdag 2 februari 2012 @ 00:10 |
Daar zou ik altijd vanuit gaan. Zelfs als het om GEN I / II gaat kan dit nadelig werken voor eigen troepen. En er is nogal wat GEN I en II op de markt. | |
#ANONIEM | donderdag 2 februari 2012 @ 00:33 |
Dank. | |
Sine_Pari | donderdag 2 februari 2012 @ 04:38 |
Okay, dan begin ik maar, met een vraag aan elke deelnemer @hoogvlieger; Waarom kies je voor de positie van je marksman team? @Esses; Waarom denk je dat de technical 35min. lang niet ingezet zal worden? @samthegreat5; Waarom denk je dat de vijand netjes in het hotel (en andere gebouwen) blijft zitten en niet probeert een tegen aanval uit te voeren, danwel verterking te sturen richting school? @Remco026 Waarom kies je voor de (ver achter en tussen de bomen) positie van je marksman team, en hoe denk je uit deze positie intell te kunnen leveren? @Lightning_NL; Waarom kies je voor de positie van geweergroep C? @Rave_NL; Wie zorgt voor zekering van MAG teams (elk met een schutter en helper), en wie vervangt schutter of helper indien deze buiren gevecht gesteld worden? @FeESTbBt; Waarom kies je voor de posities van MAG team blauw en rood (midden tussen de bomen)? | |
FeEsTbBt | donderdag 2 februari 2012 @ 07:17 |
De bedoeling was dat ze niet ver van de bosrand zitten, misschien heb ik dat verkeerd getekend op de kaart ![]() Blauw lijkt op de foto op deze positie een beetje afgeschermd te worden van de school door een klein stukje bos, terwijl ze wel kunnen vuren op het townhouse en het radiostation. Voor rood is het eigenlijk een kwestie van een beschutte positie hebben terwijl ze zicht hebben op de 2 zijden van de school. Ik ben er nooit geweest, dus ik vind het moeilijk in te schatten hoe het precies zit, maar dat was het idee in ieder geval ![]() | |
Remco026 | donderdag 2 februari 2012 @ 12:47 |
Het plaatje is inderdaad wat onduidelijk, maar de bedoeling is dat ze in de bosrand gaan liggen. De intell gaat met name om de technical. Rijdt ie constant rondjes of komt ie met intervallen langs? Ook worden de te nemen objecten waargenomen om eventueel te kunnen tellen hoeveel vijand erin zit [ Bericht 5% gewijzigd door Cobra4 op 03-02-2012 10:22:10 ] | |
Esses | donderdag 2 februari 2012 @ 17:41 |
Waar schrijf ik dat? | |
Remco026 | maandag 6 februari 2012 @ 21:02 |
Het topic valt een beetje dood, tijd voor een nieuw scenario? | |
Schild | maandag 6 februari 2012 @ 21:32 |
Wellicht als laatste reanimatie poging een nieuw scenario inschieten ja... | |
#ANONIEM | maandag 6 februari 2012 @ 21:49 |
Erg mooi om te zien hoe Rave en Sine_Pari op twee behoorlijk verschillende wijzen hetzelfde doel trachten te bereiken. Ook interessant om te zien dat ik veel te moeilijk lijk te hebben gedacht; aan bepaalde middelen heb ik simpelweg niet gedacht (rookgordijn, om maar iets te noemen). Sine, ik neem aan dat jouw TIC ook niet vuurt als de strijd eenmaal is losgebarsten? | |
Rave_NL | maandag 6 februari 2012 @ 23:10 |
Sowieso lijkt het me niet verstandig om er meer dan 1 per week te doen. Ik was bijna in de verleiding gekomen om er gister nog een te presenteren maar ik realiseerde mij godzijdank net op tijd dat ik ook nog een sociaal leven had.. ![]() Ik zal kijken of ik morgenavond een nieuw scenario kan presenteren. Mocht ik daar niet aan toe zijn gekomen, dan is het aan iemand anders om een scenario in elkaar te flansen. Gaarne zou ik diegene die meer ervaring met de TDG's hebben willen verzoeken om het voortouw te nemen zodat het zo toegankelijk mogelijk is voor iedereen, ook voor alle lurkers die nu wel een poging willen wagen (ja JIJ ja). Voor de rest bedank ik iedereen voor de inzet, en hoop dat iedereen ook de volgende keer zijn eigen aanpak vertrouwd zonder te spieken bij zijn of haar voorgangers. Was getekend, Den rave | |
samthegreat5 | maandag 6 februari 2012 @ 23:18 |
Misschien WO2 scenariotje ? | |
AchJa | maandag 6 februari 2012 @ 23:19 |
Ik heb deze bewust laten schieten omdat ik er naar mijn mening te laat ingerold was. Ik hou niet van leunstoelgeneraals. | |
#ANONIEM | maandag 6 februari 2012 @ 23:20 |
Ik heb me erg in moeten houden, maar heb de andere reacties niet gelezen tot ik mijn eigen plan van aanpak heb gepresenteerd. Ben benieuwd welke gaten er in worden geschoten (op het feit dat je met zes mariniers geen groot gebouw kunt zuiveren na). Waarom zou er eigenlijk in een situatie als deze voor worden gekozen geen geluidsdempers te gebruiken? [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2012 23:21:45 ] | |
AchJa | maandag 6 februari 2012 @ 23:25 |
Omdat dat geen gemeengoed is en dan moet je weer met subsonische munitie gaan werken. | |
#ANONIEM | maandag 6 februari 2012 @ 23:27 |
Je eerste argument snijdt natuurlijk geen hout. Dat er praktische bezwaren bestonden wist ik niet. | |
Rave_NL | maandag 6 februari 2012 @ 23:29 |
Sloggi, ik heb hem nog enkel vluggetjes doorgelezen maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat jij er 100% van uit gaat dat de vijand zich in de 3 grote gebouwen verschanst, en vrijwel tot compleet niet in de andere gebouwen. Daarnaast ben je aardig optimistisch over het feit dat de tunnel een zekerheid is. In het begin van je operatie laat je het marksmanteam het hotel in de gaten houden, en de geweergroep de weg. Als er vijand in het ziekenhuis naar buiten kijkt zien ze de muzzelflash van de 338, zeker bij nacht. Als zij dan het vuur openen vanuit het hotel, nog geen 300m vanaf hoge positie, ben je dan bereid om met jouw geweergroep spreidingsvuur af te geven en zo het hotel te bestrijken, met burgerdoden als mogelijk gevolg? Hoe kun je het radiostation veilig stellen zonder ook maar 1 stap binnen te zetten? Niet om je aan te vallen, maar je moet beslissingen maken op basis van wat je weet, maar ook beseffen dat je niet alles weet. Dat de vijand 3 versterkte posities heeft wilt niet zeggen dat ze zich niet op andere plaatsen ophouden, zeker 's nachts. ![]() | |
AchJa | maandag 6 februari 2012 @ 23:29 |
Waarom snijdt dat eerste argument geen hout? Of dacht je dat iedereen maar even bij KCT/ MARSOF kan gaan buurten om een handvol dempers op te halen? | |
samthegreat5 | maandag 6 februari 2012 @ 23:30 |
Gewoon zelf effe maken joh ![]() | |
#ANONIEM | maandag 6 februari 2012 @ 23:30 |
Je zegt dat het niet wordt gedaan omdat het nu eenmaal in de regel niet wordt gedaan. Cirkeltje. | |
AchJa | maandag 6 februari 2012 @ 23:32 |
Ik bedoel "geen gemeengoed" in de vorm van enkel bij een select clubje aanwezig. | |
#ANONIEM | maandag 6 februari 2012 @ 23:39 |
Bedankt voor je kritiek. Het radiostation is een slordigheid, dat moet worden veiliggesteld zodra de driehoek hotel-hospitaal-school is veiliggesteld. Je hebt gelijk dat ik te veel uitga van zekerheden; mocht de tunnel niet toegankelijk zijn, dan zou GG1 zich op kunnen stellen in het politiebureau of het postkantoor en zo de wegen in de gaten houden. Ook zou het met jouw kritiek in mijn achterhoofd verstandiger zijn als het MMT haar positie niet vrij zou geven, maar simpelweg de weg en in het verlengde daarvan het hospitaal in de gaten zou houden (de eerste taak valt dus weg, de weg zouden ze sowieso in de gaten houden). GG3 begint dus met vuren op het hotel. Mijn redenering achter het eerste schot van het MMT was een 'easy kill', maar ik heb niet genoeg stilgestaan bij het feit dat ze zichzelf daardoor flink in de problemen zouden kunnen brengen. Ik had grote moeite met de tweede stap. Ik vond zelf de 'afleidingsmaneauvre' aardig bedacht; de school heb je op die manier vrij snel ingenomen (achteraf beter in samenwerking met GG1, en ik zie dat jij nog een MAG-team hebt losgehaald. Een goed idee waar jij ongetwijfeld ervaring mee hebt en ik niet op ben gekomen). De volgende stap vond ik erg moeilijk, maar hoeft dat helemaal niet te zijn getuige bijvoorbeeld jouw aanpak. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2012 23:40:27 ] | |
#ANONIEM | maandag 6 februari 2012 @ 23:40 |
Ok. | |
Rave_NL | maandag 6 februari 2012 @ 23:53 |
Ik heb het er me dit keer lekker makkelijk van af gemaakt. Gewoon elk huis benaderen of er vijand in zit, vuren als een motherfucker en vervolgens met een overwicht naar binnen voordat ze überhaupt weten wat er gebeurd. Had ik het nog makkelijker willen doen -> noise naar binnen, nog lomper -> frag/4mm. Wat ik vooral met mijn aanpak wou laten zien is dat dit zekerheid en lompe kracht van een compacte vechtmachibe ipv de subtielere variant waarin je kracht je grootste zwakte wordt als er stront aan de knikker is omdat je te weinig vuurkracht te veel verspreid had. Bij jou was het vooral de onzorgvuldigheid die je de das om zou doen. Stel dat je met je geweergroep van het politiebureau de tunnel in naar het hospitaal zou gaan, en daar onderkend zou worden en afgeweerd zou worden, en de vijandelijke troepen die zich compleet onverwacht in het gemeentehuis verschansten besluiten om de tunnel in de duiken om zo jouw geweergroep te isoleren, en van twee kanten te elimineren? | |
#ANONIEM | maandag 6 februari 2012 @ 23:59 |
Dan zou ik flink de sigaar zijn. | |
Sine_Pari | dinsdag 7 februari 2012 @ 05:47 |
Nee, enkel indien ze zich zouden moeten verdedigen/ontdekt zijn. Mijn TIC is enkel op positie om de peletonscommandant (CO) ogen te bieden. Ik wil namelijk als CO ook gaarne weten wat er aan de andere kant van het dorp afspeelt (omtrekkende beweging van vijand? etc). 1C die aan TIC toegevoegd is zal ook enkel indien nodig vuurcontact maken. In eerste plaats gaat het enkel mee voor de veiligheid van TIC. De enige uitzondering is dat C1 de tunnels tussen het politie gebouw (BM9) en het stadhuis (BM2), alswel de tunnel tussen het postkantoor (BM1 en BM2 onbruikbaar kunnen maken voor af danwel aanvoer van vijandelijke troepen, indien dit als van belang voor verdere operaties (eigen of zuster peletons) word ingeschat door de CO. [ Bericht 3% gewijzigd door Sine_Pari op 07-02-2012 05:55:17 ] | |
#ANONIEM | dinsdag 7 februari 2012 @ 10:45 |
Duidelijk. Dit is een erg mooi topic geworden, complimenten. | |
Rave_NL | zondag 26 februari 2012 @ 15:59 |
Ik ben even een 'simpeler' scenario aan het maken om de drempel wat te verlagen. | |
Remco026 | zondag 26 februari 2012 @ 23:53 |
Goeie zaak ![]() | |
ReNero | dinsdag 13 maart 2012 @ 11:20 |
Neem aan dat er geen nieuw topic geopend wordt voor het nieuwe scenario dus bij deze mijn eerste 0plan: Als eerste zou ik een raid doen op de opslag van de RPG wapens gezien de 5+1 manschappen geen of weinig AP hebben. Dit ten behoeve van een afleiding en een verzwakkende aanval. (-2 man en de voorraden) Dit kan de op dag 1 gedaan worden, het liefst in de nacht vanuit het bos noord-oost van de opslag langs de zwarte lijn (sterk hoogteverschil verwacht ik maar zie geen legenda) De PKZ en CZ dekken het gebouw vanuit de bomenrij ten noorden en de SVD verdekt vanuit het kleine bosje zuid-west van het gebouw. De 3 AK47 raiden het gebouw na een stille aantocht, korte observatie en snel naar binnen, maximale vuurkracht, snatch and grab en weer via dezelfde route terug. De ondersteuning dekt kort de terugtocht en volgt dan in Noordelijke of Oostelijke richting om te hergroeperen in het bos net ten westen van de verzetskamp en het kamp zelf. Hier wordt het me de nieuwe wapens (2 RPG minimaal) een verdediging opgezet voor de counter die eventueel komt diezelfde nacht of ochtend. Zodra alles is afgekoeld (dagen of een week) een nieuwe raid vanuit het noorden tegen het Noord oosten van het dorp (target Victor) opnieuw in de nacht. Doel is met de buitgemaakte brandbommen het huis aan te steken (zuidkant van het gebouw) Dit dwingt Victor om het pand te verlaten waarna hij in het vizier komt vooraf geplaatste eenheden die de oost, noord en westelijke muur afdekken met hun wapens. (hij zal de zuidkant mijden ivm dat daar het vuur is gelegd) Huis achter hem in brand, sterk siluet, easy target. Na de kill terugvallen op de bomenrij ten noorden van de 2 huizen en de zijweg. Hier de weg en directe lijn met het dorp dekken met de rpg's en de PKM, gebruik makend van the high ground. Zodra er een counter begint (dag 1 of bij de tweede actie) een mobiele verdediging opstellen en afwachten tot de BRDM in zicht is en deze uitschakelen met de buitgemaakte RPG's Een ruw plan maar ben benieuwd wat iedereen er van vind. | |
hoogvlieger | dinsdag 13 maart 2012 @ 11:38 |
Scenario's mogen wel in het gewone TDG topic, liefst ff in een spoiler. Deze is alleen voor geblaat en commentaar omtrend het TDG. | |
ReNero | dinsdag 13 maart 2012 @ 11:44 |
Thnx zal het even in de juiste koppen in een spoiler | |
Mojo-Jojo | maandag 2 april 2012 @ 19:35 |
Kleine vraag, Ben bezig aan het tweede scenario (zonder enige vorm van militaire ervaring). Heb even gezocht naar de BRDM-2; vind niet wat Dshk zou moeten zijn? Volgens wikipedia (op dit gebied wel redelijk betrouwbaar) is de bewapening een 14.5 mm HMG en een 7.62mm LMG, kan ik hiervan uitgaan of betekent Dshk wat anders? | |
Nibb-it | maandag 2 april 2012 @ 19:43 |
De DShK is een Russische 12.7 mm HMG. ![]() | |
m.k | donderdag 28 juni 2012 @ 16:32 |
Schopper de schop | |
Rave_NL | donderdag 28 juni 2012 @ 17:02 |
Zal ik weer een scenario schrijven? | |
samthegreat5 | donderdag 28 juni 2012 @ 17:05 |
Doet u maar maestro. | |
Rave_NL | maandag 15 oktober 2012 @ 22:51 |
Bij deze. | |
samthegreat5 | dinsdag 16 oktober 2012 @ 00:48 |
Mooi scenario. Mooi verhaal ook erbij, vooral dat stuk met de majoor en de Lt. ![]() | |
Thaboel | dinsdag 16 oktober 2012 @ 12:38 |
stap 4 van mk klinkt heul goed haha vanavond ook maar eens plannetje maken | |
Schild | dinsdag 16 oktober 2012 @ 12:39 |
Wat is de samenstelling van de QRF? Zit hier een zulu, golf en oscar bij? En hoelang zijn ze onderweg vanuit FOB naar inzetlocatie? | |
m.k | dinsdag 16 oktober 2012 @ 12:52 |
En de rest? | |
Thaboel | dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:24 |
Ben op werk zal straks even wat beter kijken. Maar opzich een haalbaar plan. | |
m.k | dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:30 |
Ik zie dat ik een foutje heb gemacht. Ik ging er vanuit dat bruin 3 tevens ook de plek zou zijn waar het dorpshoofd zou zijn ![]() | |
Schild | dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:34 |
Geeft niks, je complete peloton is toch al gesneuveld. | |
m.k | dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:38 |
![]() | |
Rave_NL | dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:03 |
Sinds wanneer heb ik verstand van de organieke samenstelling van pleunen? ![]() Ctrl C Crtl V all the way! Sue me! ![]() | |
Rave_NL | dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:15 |
Voor degene die minder vuistdiep in defensie zitten. De QRF is de quick reaction force die standby staat om te kunnen assisteren op het moment dat er stront aan de knikker is. Dit bestaat voornamelijk uit een gevechtseenheid, een ziekenwagen (ZULU), een genie-attachment (GOLF), een Explosieve Opruimingsdienst Dienst-attachment (YANKEE) en afhankelijk van de noodzaak een leopard 1 bergingstank (OSCAR). Voor deze operatie zijn ze alle 5 aanwezig op de FOB, en uit de tekst valt af te leiden hoelang jouw inschatting kan duren. | |
Rave_NL | dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:44 |
Oke, laat ik dan maar MK zijn plan prijzen en/of aanvallen.
| |
m.k | dinsdag 16 oktober 2012 @ 18:08 |
Allicht ben ik wat te ruimdenkend geweest ![]() ![]() Maar ik zal wel mijn gedachtegangen bij de stappen even toelichten
| |
AchJa | dinsdag 16 oktober 2012 @ 22:06 |
| |
Schild | woensdag 17 oktober 2012 @ 16:58 |
Valt me op dat er bij beide plannen die er nu zijn (mk en thaboel) ondanks ied dreiging er toch nog diverse wegen worden overgestoken en gebouwen worden benaderd. Wat is hier de reden van? De ied dreiging was niet geheel voorzien en hier is de eenheid ook niet echt op voorbereid, anders zouden ze waarschijnlijk ook niet met 4tonners aankomen. | |
m.k | woensdag 17 oktober 2012 @ 17:21 |
Niet meer bij nagedacht | |
Thaboel | woensdag 17 oktober 2012 @ 17:35 |
Het feit dat je met 3man zit die vast in de BM zitten en een zwaar gewonde chauf. En voor mijn gevoel kan je die niet veilig weg halen als je niet ASAP die vupo's aanpakt. | |
Schild | woensdag 17 oktober 2012 @ 18:52 |
Check, zou inderdaad goede verklaring kunnen zijn. | |
AchJa | woensdag 17 oktober 2012 @ 19:02 |
Maar waarom zou je in vredesnaam dan met een beperkt clubje een gebouw gaan overmeesteren? Vuur op het gebouw zodat het circus zich niet laat zien en je kun prima bij je BM. | |
Schild | woensdag 17 oktober 2012 @ 19:38 |
Aan vuurkracht heb je meer dan genoeg aanwezig om voor die 2 gebouwen te zorgen dat ze hun kop niet meer naar buiten steken. ![]() | |
Thaboel | woensdag 17 oktober 2012 @ 19:41 |
Dus het moet eigenlijk gewoon zijn: Uitstuigen ,rakke takke tak tak max vuur op de gebouwen, buma leegtrekken en terugtrekken? ![]() | |
Sine_Pari | woensdag 17 oktober 2012 @ 19:47 |
Ik zou het clubje lekker in de Bushmaster laten zitten indien deze niet onbedingt noodzakelijk verlegt moeten worden, dan wel omdat er verwonden zijn die niet in de Bushmaster de nodig TCCC kunnen krijgen. Maar verder zou ik ter beperking van verdere slachtoffers de troepen indien mogelijk op de laatste rally point een BP laten inrichten, op afwachting van de QRF. | |
Schild | woensdag 17 oktober 2012 @ 19:47 |
Ja, zoiets zou ik wel doen. Dan nog even stand houden zodat Oscar de BuMa kan wegtrekken en dan hakke bille wegwezen uit dat dorpje. Zou dan eventueel later terugkomen maar dan bijvoorbeeld alleen maar BuMa's meenemen en gelijk Golf meenemen. | |
Thaboel | woensdag 17 oktober 2012 @ 19:49 |
Of zoals AJ het gister zou mooi zei: Terug het stenentijdperk in bombarderen. | |
Sine_Pari | woensdag 17 oktober 2012 @ 19:53 |
Dat is dus niet mogelojk omdat je geen vuursteun door de arti noch door luchttroepen hebt. Er maar van afgezien dat het waarschijnlijk tegen de ROE stoot, en het Danger Close is. Als die ELT al zo zijn kop verliest dat hij door de SMJR doormiddel van positiefe handsignalen op man gebracht moet worden, zou ik hem dus niet vertrouwen indien al mogelijk om vuursteun in te laten zetten. | |
Esses | woensdag 17 oktober 2012 @ 20:40 |
Niet mogelijk past in de categorie: "Don't fuck the case". | |
Rave_NL | woensdag 17 oktober 2012 @ 22:38 |
Is er nu eindelijk een open discussie op gang gebracht over een scenario? | |
Thaboel | woensdag 17 oktober 2012 @ 23:36 |
Daar lijkt het verdomt veel op ja. Maar behalve de plannen van moi und mk blijft iedereen steken op: Opbokken met die meuk en terug trekken? Tijd voor een nieuw scenario | |
Sine_Pari | donderdag 18 oktober 2012 @ 00:50 |
Ja wat zou dan volgens jou de oplossing zijn? Want wat bereik je door wel te proberen je objective te bereiken, precies niets. | |
Thaboel | donderdag 18 oktober 2012 @ 01:42 |
Zo bedoelde ik het niet ![]() En daarom leek het mij tijd voor een nieuw scenario. |